Novinky a zajímavosti ze světa piva

zprávy ze všech pivovarů

Do Volby sládků se na Slovensku zapojí desítky nových prozvozoven

Publikováno:před 4 dnyZdroj:České nápoje

Každý mesiac nový pivný zážitok. Spoločnosť Plzeňský Prazdroj Slovensko prostredníctvom svojho programu Voľba sládkov prináša zákazníkom celý rok výnimočné chvíle v podobe exkluzívnych pivných špeciálov. Aj v roku 2018 tento program priniesol fajnšmekrom dvanásť netradičných chutí, vďaka ktorým si mohli vychutnať rôzne pivné štýly. O tom, že Voľba sládkov sa teší veľkej obľube, svedčí aj fakt, že počet podnikov, v ktorých si Slováci budú môcť vychutnať dokonale vyladené pivné špeciály v budúcom roku výrazne stúpne.

Vianočný čas je o výnimočných chvíľach, tie svojim zákazníkom spoločnosť Plzeňský Prazdroj Slovensko dopraje počas celého roka. Okrem tradičných chutí svojich pivných značiek prináša totiž milovníkom piva aj niečo nezvyčajné. Úspešný program Voľba sládkov už štyri roky rozširuje portfólio pivných chutí Slovákov o nové, špeciálne várky pív, ktoré nie sú bežne na výčape.

„Pivné novinky si už dnes zákazníci môžu vychutnávať v 200 vybraných podnikoch naprieč celým Slovenskom. Program je mimoriadne úspešný a naše špeciály si stále nachádzajú nových fanúšikov. V roku 2019 prinesieme dvanásť nových chutí až do 250 podnikov,“ hodnotí program Ján Píry, obchodný sládok Plzeňského Prazdroja Slovensko. Kompletný zoznam podnikov, v ktorých Slováci nájdu na výčape každý mesiac nový špeciál je na stránke https://www.prazdroj.sk/volba-sladkov.

Vyše dvadsať nových chutí za tri roky
Spoločnosť doteraz uviedla na trh asi dvadsiatku nových produktov v rôznych pivných štýloch od nefiltrovaných ležiakov, cez za studena chmelené ležiaky a spodne kvasené pivá k vrchne kvaseným pivám typu Ale, IPA, red IPA, Summer Ale, Stout, Belgický Saison či nemecký Altbier.

V tomto roku sa najúspešnejšími stali letný Summer Ale, príjemne svieži Excelent Citra a český ležiak Prvý, uvarený na počesť stého výročia Prvej republiky v spolupráci s českým minipivovarom Matuška. Chute týchto špeciálov zarezonovali u Slovákov najvýraznejšie.
O tom, že aj veľkí hráči sa dokážu prispôsobiť trendom, priniesť na trh niečo nové a uvariť špičkové špeciály svedčí aj to, že Plzeňský Prazdroj sa stal najúspešnejším pivovarom na tohtoročnom ročníku prestížnej súťaže CEREVISIA SPECIALS – Pivný špeciál roku.

„Koncept Voľby sládkov je skutočne výnimočný a snúbi sa v ňom vzácna synergia obľúbenosti nielen u milovníkov piva, ale aj u jednotlivých prevádzok. Z našich údajov vyplýva, že práve vďaka tomuto programu sa až do 30 % podnikov zákazníci vracajú častejšie,“ vraví Branislav Kubiš, obchodný riaditeľ Plzenského Prazdroja Slovensko pre reštaurácie a pohostinstvá.

Prevádzkari práve vďaka Voľbe sládkov dokážu pružne reagovať na spotrebiteľský trend skúšania nových chutí. Jedným z hlavných benefitov Voľby sládkov je, že prináša zákazníkom možnosť spoznávať rôzne pivné štýly bez toho, aby museli cestovať. Navyše, hneď sa môžu vrátiť k osvedčeným chutiam, keďže špeciály sú na výčape spolu s tradičným portfóliom spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko.

Spoločnosť dlhodobo dbá na zvyšovanie pivnej kultúry. Koncept Voľby sládkov rozširuje milovníkom piva nielen chuťové portfólio, ale aj znalosti o jednotlivých druhoch piva. Podniky totiž každomesačne predstavujú zákazníkom nový špeciál prostredníctvom informačných plagátov či stojančekov na stôl.

Voľba sládkov v číslach
- 12 špeciálov ročne
- 200 vybraných prevádzok po celom Slovensku, od roku 2019 250
- práve vďaka programu Voľba sládkov sa až do 30 % podnikov zákazníci vracajú častejšie
- 33 % prevádzok deklaruje zvýšenie tržieb
- takmer polovica prevádzok vníma Voľbu sládkov ako silnú konkurenčnú výhodu

Výroba piva v EU byla v roce 2017 nejvyšší za osm let

Publikováno:před 4 dnyZdroj:Vodárenství.cz

Produkce piva v Evropské unii se meziročně zvýšila o dva miliony na 39,6 miliardy litrů. K nárůstu přispěly rozvoj malých pivovarů a vyšší produkce piv s nízkým obsahem alkoholu. Informace přineslo pivovarnické sdružení Brewers of Europe.
Žebříčku největších producentů oblíbeného nápoje vévodí Německo s výrobou 9,3 miliardy litrů, na druhém místě je Velká Británie a pomyslné bronzové pozici Polsko. Česká republika, tradiční pivařská velmoc, se umístila sedmá. V EU je v posledních letech zaznamenán růst výroby piv s nízkým obsahem alkoholu a nealkoholických piv, stejně jako rozvoj malých podniků.

Šest miliard litrů vody na české pivo
Nejméně tři litry vody na litr piva. Loni se v naší zemi vyrobilo zhruba 20 milionů hektolitrů piva. „Přibližně čtvrtina spotřeby vody připadá na čištění, ať již lahví, sudů, zařízení a podobně. Voda je také hnacím médiem v potrubí, kterým se dopravuje pivo,“ řekla mluvčí Plzeňského Prazdroje Jitka Němečková.
Pivovary se snaží s vodou šetřit. „Zaměřili jsme se na monitoring spotřeby vody, který dokáže odhalovat možné problémy. Také vodu, kterou použijeme při chlazení na varně, opětovně využijeme při jiném úkonu,“ uvedla mluvčí Pivovarů Staropramen Denisa Mylbachrová. Smíchovskému pivovaru se dlouhodobě daří spotřebu snižovat. „Loni se nám podařilo dostat na 3,53 litru vody na litr piva. Pokud to srovnáme s rokem 2013, jedná se o víc než pětiprocentní zlepšení,“ řekla Mylbachrová.

Pivo do garáže nebo ke grilu. Češi víc kupují malé soudky

Publikováno:před 4 dnyZdroj:Deník.czAutor:Jan Klička

Do hospody chodí méně, ale o čepované pivo nechtějí přijít. Asi tak by se dal popsat trend, který už třetí rok po sobě pozorují tuzemské pivovary. Rostou prodeje piva v pětilitrových soudcích.

Za prvních osm měsíců letošního roku se produkce meziročně zvýšila skoro o desetinu. „Pokud se podíváme na jednotlivé měsíce, pak byl rekordní červenec, kdy výstav piva v minisoudcích vzrostl meziročně o 18 procent,“ potvrdila na dotaz Deníku výkonná ředitelka Svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová.

V přepočtu na hektolitry jsou minisoudky stále jen necelým procentem tuzemské produkce, jejich růst pivovarníky překvapuje, byť prodeje trpí sezonností.
„V průběhu roku se opakovaně zvyšuje obliba tohoto balení v létě a pak před Vánocemi, často se totiž stává dárkem,“ popisuje Jitka Němečková, mluvčí plzeňského Prazdroje. Naše největší pivovarnická skupina letos eviduje asi 13procentní nárůst prodeje soudků, dvě třetiny z toho připadají na značku Pilsner Urquell.

Producenti přitom se soudky pracují i marketingově. „Aktuálně provádíme online marketing vánočního designu soudků. Zatímco letos jsme se primárně zaměřovali na propagaci naší největší novinky – půllitrových plechovek, od příštího roku budou pětilitrové soudky opět plně v centru naší pozornosti,“ říká vedoucí obchodního oddělení Pivovaru Svijany Vratislav Žitka.

Do budoucna navíc nezůstane jen u grilovaček. Soudky už nyní do jisté míry suplují zkrachovalé venkovské putyky. „U konzumentů žijících na vesnicích ve větší míře než loni zvítězila chuť na čepované pivo, které si díky minisoudku mohou dopřát u někoho na zahradě či v garáži. A podle našich interních statistik se zdá, že tato skupina konzumentů je větší než loni,“ potvrzuje Martina Ferancová.

ÚSPĚŠNÝ ROK?
Zatímco loni celkový výstav tuzemských pivovarů klesl o 0,7 procenta na 20,3 milionu hektolitrů piva, letos jsou pivovarníci opatrní optimisté. Nebývale se totiž daří exportu, meziročně roste o 16 procent.

Doma však pokračuje hospodský útlum, pije se doma. Z hlediska obalu vede lahvové pivo (40 %), následuje sudové pivo (35 %), PET lahve (12 %), plechovky (9 %) a pivo v cisternách (4 %).

V Hrabůvce udělali z ponorky oázu, kde se usadil Žíznivý dromedár

Publikováno:před 4 dnyZdroj:Magazín PatriotAutor:Tomáš SvobodaŽíznivý dromedár

Nadšenců, kteří mají nápad a odvahu založit vlastní pivovárek, je v našem kraji pořád dost. Potvrzuje to i příběh Zbyňka Závodníka a Jiřího Hrubého, dvou kamarádů, kteří během listopadu otevřeli v Ostravě-Hrabůvce nový minipivovar s názvem Žíznivý dromedár.

Další objev na pivní mapě Moravskoslezského kraje se nachází na pomezí městských částí Hrabůvka a Dubina. Přízemní objekt mezi paneláky sice kvůli kulatým oknům pořád zvenčí připomíná bývalou Ponorku, ale vevnitř už je to naprosto jiný svět.

Z temné herny se stala prostorná restaurace v pouštním stylu, která disponuje i salonkem, a co hlavně, v místech, kde se dříve hrával bowling, byla letos nainstalována kompletní pivovarská technologie od šrotovníku sladu přes varnu až po kvasné a ležácké tanky.

Zbyněk Závodník a Jiří Hrubý si tím splnili vizi o vlastní minipivovaru, který začali plánovat poté, co skončily firmy, ve kterých dlouhá léta pracovali. Jak se vlastně dostali k vaření piva?

„Pivo jsem si vařil od roku 2011 doma. Asi jako každý začátečník jsem začínal s mladinovými extrakty a potom přešel na vaření ze surovin. Vařil jsem spodně i svrchně kvašená piva. Bylo to hraní, které trvalo několik let, během kterých se mi povedlo vytvořit vlastní receptury,“ říká Zbyněk.

Společně s Jirkou začali putovat po různých pivovarech, kde nejen ochutnávali, ale také hledali inspiraci. Když loni přišli o práci, bylo na čase se hecnout a říct si, že nová životní etapa bude o podnikání a investici do vlastního pivovárku.

„Letos v lednu jsme narazili na prostory bývalé herny. Vypadalo to tady hrozně, ale z hlediska kapacity a našeho provozu to bylo vyhovující. Takže jsme se domluvili s majitelem a začali rekonstruovat,“ vysvětluje Jirka.

„Přešli jsme z ponorky do pouštního stylu s jutovými plachtami pod stropem. Místo kapitánského můstku máme oázu,“ popisuje s úsměvem proměnu podniku v minipivovar, pro který zvolili hravý a snadno zapamatovatelný název Žíznivý dromedár.

Varnu koupili od podobně hravé Nachmelené Opice, která letos zvětšovala svoji technologii. „Ve hře bylo více variant, ale my jsme rádi, že to nakonec dopadlo takto. Varna s kapacitou deset hektolitrů je ověřená a k tomu máme sládka Michala Kuřece jako odborného garanta,“ navazuje Zbyněk.

Jelikož si s Jirkou doplnili vzdělání na rekvalifikačním kurzu, budou mít jako začínající sládci garanta pouze po dobu jednoho roku.

Jakou žízeň má dromedár?
Po hektickém období, kdy finišovali s pracemi v pivovárku, teď mají nejen otevřeno, ale také kompletně navařeno. To znamená, že se pivaři mohou těšit na nabídku skládající se z polotmavé jedenáctky, světlé dvanáctky, dále je na čepu třináctka IPA a kávový stout, což je opět dvanáctka.

„Většinu z našich piv jsem vařil už doma v hrncích. Například polotmavá jedenáctka je takový náš černý kůň, který je v oblíbenosti hned za klasickým ležákem. Tři piva chceme mít na čepu stabilně, čtvrté bude rotovat,“ pokračuje Zbyněk.

Do budoucna by rádi uvařili třeba letní Ale nebo pšeničné pivo belgického typu. Roční výstav pivovárku plánují na tisíc hektolitrů.

Pokud by jejich zákazníkem byl žíznivý dromedár, který najednou vypije přes sto litrů, měli by velmi rychle vystaráno. Žízeň běžného pivaře je sice o poznání skromnější, ale jeho zájem je trvalejší. Ostatně, leccos naznačila oficiální otvíračka, která proběhla před dvěma týdny.

„Před pivovarem byl zástup lidí. Měli jsme plno, a to až šíleně. Opravdu to byl velký nápor, ale bylo nás tady deset, takže jsme to zvládli. Teď si zvykáme na běžný provoz my i zákazníci,“ líčí Jirka s tím, že pěkně za tepla servírovali nejen čerstvě vytisknuté jídelní lístky, ale i pizzu či kuřecí křidýlka.

Po více než dvaceti letech práce s kovovým šrotem se těší, že teď bude hýčkat chuťové pohárky stále náročnějších pivařů. Společně se Zbyňkem věří, že na trhu je pořád prostor pro nové pivovary.

„Máme za sebou úvodní fázi a teď pro nás začíná boj. Vedle pivovaru a hospody se chceme zaměřit také na obchodní partnery, jako jsou ochutnávkové pivnice. Zatím je pro nás klíčové Ostravsko. Až něco vyděláme, můžeme pivo vozit i někam dál,“ shodují se zakladatelé Žíznivého dromedára.

Tak „Dej Bůh štěstí“ a u piva zase někdy na viděnou!

Pivovary Lobkowicz se vyhrabaly ze ztráty, loni vydělaly přes 80 milionů

Publikováno:před 4 dnyZdroj:iDNES.czAutor:ČTKVysoký Chlumec

Pivovary Lobkowicz Group se minulý rok dostaly z předloňské 106milionové ztráty do zisku 81,3 milionu korun. Tržby za prodej zboží a služeb se zvýšily o dvě procenta na 1,2 miliardy. Společnost to uvádí ve své výroční zprávě, která byla ve středu zveřejněná ve Sbírce listin.

Tvorbu zisku ovlivnilo podle dokumentu přijetí 259milionové dividendy. Čistý obrat firmy se zvýšil o 24 procent na 1,55 miliardy korun.

Skupina, kterou ovládá čínská společnost China Energy Finance Corporation (CEFC), podle zprávy zaměstnávala loni 338 lidí, z toho 20 v managementu. Předloni jich bylo 304 s 18 manažery. „Společnost Pivovary Lobkowicz Group bude i v budoucnu dbát na to, aby si piva a limonády z pivovarů ve skupině udržela svůj osobitý styl a jakost,“ uvádí dokument.

Předsedou představenstva firmy se letos na podzim stal Jaroslav Tvrdík. Pokračovala tak obměna vedení firmy po odchodu předsedkyně dozorčí rady Marcely Hrdé, která po ukončení působení ve vedení české společnosti CEFC Group (Europe) Company skončila i ve vedení firem, které skupina vlastní. Jde například o společnosti Travel Service, Žďas nebo Florentinum Asset. Zástupkyní generálního ředitele pro strategii skupiny CITIC Group, která vykonává akcionářská práva nad CEFC Europe, je nyní Číňanka Sia Žen

Původně soukromá skupina CEFC letos kvůli vysokému zadlužení upadla do problémů. Zakladatel firmy Jie Ťien-ming navíc skončil v čínském vězení. Po překotném vývoji na jaře výkon akcionářských práv nad CEFC Europe převzala CITIC, která je státní firmou.

CITIC Group založila v Česku CITIC Europe jako platformu pro svoji expanzi v Evropě. Podle informací ČTK bude česká CEFC Group (Europe) Company dceřinou společností CITIC Europe. Vedle toho bude CITIC Europe vykonávat akcionářská práva ve společnostech Travel Service, Médea a Empresa, J&T a právě v Pivovarech Lobkowicz.

Prazdroj vykázal zisk 2,6 miliardy po zdanění
Tvrdík je mimo jiné předsedou představenstva fotbalového klubu SK Slavia Praha. Před rokem 2010 byl volebním manažerem ČSSD. Vedl i tým poradců někdejšího premiéra Jiřího Paroubka.

Skupinu PLG tvoří pivovary v Protivíně, Uherském Brodě, Jihlavě, Hlinsku, Klášteře nad Jizerou, Vysokém Chlumci a Černé Hoře. Mezi hlavní značky patří Lobkowicz, Rychtář, Klášter, Platan, Ježek, Černá Hora a Uherský Brod. Skupinu ovládá čínská společnost CEFC.

Konkurenční jednička na trhu Plzeňský Prazdroj vykázala loni od 1. dubna do 31. prosince tržby za zboží, vlastní výrobky a služby přes 12 miliard korun, po zdanění byl výsledek hospodaření 2,6 miliardy korun. Účetní období není plně srovnatelné s předchozími roky, bylo totiž zkráceno na devět měsíců kvůli sladění finančního hodnocení s mateřskou japonskou společností Asahi.

Pivovary Staropramen, jež jsou druhým největším producentem piva v České republice, v roce 2016 kvůli odpisům prodělaly 1,29 miliardy korun, o rok dříve šlo o prodělek 2,74 miliardy. Provozní výsledek hospodaření bez odpisů a opravných položek dosáhl předloni 2,34 miliardy korun, v roce 2015 činil 1,52 miliardy Kč. Loňské výsledky zatím firma nezveřejnila.





Pivovary Lobkowicz se dostaly ze ztráty. Loni vydělaly 81 milionů korun

Publikováno:před 4 dnyZdroj:E15.czAutor:ČTKVysoký Chlumec

Pivovary Lobkowicz Group (PLG) se loni dostaly z předloňské 106milionové ztráty do zisku 81,3 milionu korun. Tržby za prodej zboží a služeb se zvýšily o dvě procenta na 1,2 miliardy. Společnost to uvádí ve své výroční zprávě, která byla ve středu zveřejněná ve Sbírce listin. Tvorbu zisku ovlivnilo podle dokumentu přijetí 259milionové dividendy. Čistý obrat firmy se zvýšil o 24 procent na 1,55 miliardy korun.

Skupina, kterou ovládá čínská společnost China Energy Finance Corporation (CEFC), podle zprávy zaměstnávala loni 338 lidí, z toho 20 v managementu. Předloni jich bylo 304 s 18 manažery. "Společnost Pivovary Lobkowicz Group bude i v budoucnu dbát na to, aby si piva a limonády z pivovarů ve skupině udržela svůj osobitý styl a jakost," uvádí dokument. Předsedou představenstva firmy se letos na podzim stal Jaroslav Tvrdík. Pokračovala tak obměna vedení firmy po odchodu předsedkyně dozorčí rady Marcely Hrdé, která po ukončení působení ve vedení české společnosti CEFC Group (Europe) Company skončila i ve vedení firem, které skupina vlastní. Jde například o společnosti Travel Service, Žďas nebo Florentinum Asset. Zástupkyní generálního ředitele pro strategii skupiny CITIC Group, která vykonává akcionářská práva nad CEFC Europe, je nyní Číňanka Sia Žen.

Původně soukromá skupina CEFC letos kvůli vysokému zadlužení upadla do problémů. Zakladatel firmy Jie Ťien-ming navíc skončil v čínském vězení. Po překotném vývoji na jaře výkon akcionářských práv nad CEFC Europe převzala CITIC, která je státní firmou. CITIC Group založila v Česku CITIC Europe jako platformu pro svoji expanzi v Evropě. Podle informací ČTK bude česká CEFC Group (Europe) Company dceřinou společností CITIC Europe. Vedle toho bude CITIC Europe vykonávat akcionářská práva ve společnostech Travel Service, Médea a Empresa, J&T a právě v Pivovarech Lobkowicz. Tvrdík je mimo jiné předsedou představenstva fotbalového klubu SK Slavia Praha. Před rokem 2010 byl volebním manažerem ČSSD. Vedl i tým poradců někdejšího premiéra Jiřího Paroubka.

Skupinu PLG tvoří pivovary v Protivíně, Uherském Brodě, Jihlavě, Hlinsku, Klášteře nad Jizerou, Vysokém Chlumci a Černé Hoře. Mezi hlavní značky patří Lobkowicz, Rychtář, Klášter, Platan, Ježek, Černá Hora a Uherský Brod. Skupinu ovládá čínská společnost CEFC. Konkurenční jednička na trhu Plzeňský Prazdroj vykázala loni od 1. dubna do 31. prosince tržby za zboží, vlastní výrobky a služby přes 12 miliard korun, po zdanění byl výsledek hospodaření 2,6 miliardy korun. Účetní období není plně srovnatelné s předchozími roky, bylo totiž zkráceno na devět měsíců kvůli sladění finančního hodnocení s mateřskou japonskou společností Asahi. Pivovary Staropramen, jež jsou druhým největším producentem piva v České republice, v roce 2016 kvůli odpisům prodělaly 1,29 miliardy korun, o rok dříve šlo o prodělek 2,74 miliardy. Provozní výsledek hospodaření bez odpisů a opravných položek dosáhl předloni 2,34 miliardy korun, v roce 2015 činil 1,52 miliardy korun. Loňské výsledky zatím firma nezveřejnila.



Pivovar Dudák uvařil ze speciálního sladu Sváteční vídeňský ležák

Publikováno:před 6 dnyZdroj:Naše vodaDudák

Pivovar Dudák uvařil před Vánocemi speciální pivo – Sváteční vídeňský ležák. Informoval o tom dnes pracovník PR Pavel Pechoušek s tím, že chuť tohoto piva je nasládlá s oříškovou příchutí, barva bronzová až lehce měděná. Prodávat se bude od pátku 7. prosince.

Sládek a ředitel pivovaru Dudák Dušan Krankus uvařil nejen pro milovníky strakonického piva jeden ze svých speciálů – Sváteční vídeňský ležák. Jedná se o druh piva se speciální recepturou, který vznikl v hlavním městě tehdejšího Rakouska-Uherska v polovině 19. století. Jeho základem je speciální vídeňský slad, dominantou bronzová až lehce měděná barva. Chuť piva je spíše sladová, hořkost by neměla být tak výrazná. „V novodobé historii našeho pivovaru jsme vídeňský slad, který je typický svou delší dobou pražení, použili vůbec poprvé,“ říká podsládek Vlastimil Matej a dodává: „Jeho hořkost a chmelové aroma by neměly být příliš výrazné, aby daly vyniknout lehce nasládlé sladové chuti s oříškovými tóny. Již od října Sváteční vídeňský ležák dozrával při správné teplotě v ležáckém tanku,“ dodává Matej, který je spolu se sládkem Dušanem Krankusem spoluautorem receptury. Bude se prodávat už od 7. prosince ve třetinkových lahvích, které se budou balit i do multipacků po 6 kusech. V nefiltrované podobě bude v litrové dárkové lahvi, do restaurací se bude vozit v 30 l KEG sudech.

Ležák tohoto typu poprvé uvařil vídeňský pivovarník Anton Dreher – jedná se o pivo na pomezí světlého a polotmavého piva. Za základ vzal tehdy trochu neobvyklý, vídeňský slad. Šikovní vídeňští sládkové a vojáci rakouskouherského císaře Maxmiliána I. Habsburského rozšířili vídeňský ležák daleko za hranice Evropy až do Mexika, kde dosáhl veliké obliby a pak na celý americký kontinent.

Stejně jako v posledních čtyřech letech i o letošním adventu svátečnímu pivu požehná Otec Roman Dvořák. „V sobotu 8. prosince v 17.15 hodin bude tedy toto pivo slavnostně pokřtěno a lidé si ho budou moci koupit v pivovarské prodejně a ve vybraných restauracích,“ zve na slavnostní událost Krankus. Nový speciál výborně hodí ke grilovaným nebo pečeným masům. „Ty se konzumují vždy alespoň ve dvojici, přes Vánoce by člověk neměl být sám. Sám by neměl ani jist, či pít naše pivo. Dej Bůh štěstí a klidné vánoční svátky v radosti a spokojenosti!“ popřál za všechny pivovarské Dušan Krankus.

Přátelé piva rozhodli: nejlepší ležák je Bernard, nejlepší desítka ta z Únětic

Publikováno:před 6 dnyZdroj:Deník.czAutor:Aleš Vojíř

Pivem roku 2018 se v anonymní degustaci napříč pivními styly stal polotmavý Bernard Jantar.
Pokud si pověstný Hliník z komedie "Marečku, podejte mi pero" rád pochutnal na pivu, tak se přestěhoval do zcela ideálního města. Humpolec, respektive tamní rodinný pivovar Bernard ovládl již osmadvacátý ročník spotřebitelské ankety Pivo roku.

Bernard pivovarem roku
Konkrétně: Bernard Jedenáctka zvítězila v kategii světlých ležáků. Desítka obsadila stříbrnou příčku mezi výčepními pivy, stejně jako Bernard tmavý mezi tmavými moky. A humpolecký Jantar ovládl nejen kategorii polotmavých piv, ale i absolutní pořadí napříč všemi styly. Bernard byl pak zvolen i nejlepším pivovarem roku.

"Jde o pivovar, který vaří pivo s láskou, dlouhou tradicí a stále rozšiřuje portfolio produkce, stejně jako výstav," uvádějí organizátoři ankety ze Sdružení přátel piva.
Mezi klasickými "desítkami" k běžnému pití pak zvítězila Únětická 10°. Tedy mok, který se ve své kategorii umisťuje na stupních vítězů už od roku 2012. A zvítězil už třikrát.

Buďte na nás přísní
Minipivovarem roku se v zemi, kde jich vzniká padesátka ročně, stal Clock, řemeslný pivovar z Potštejna na Královéhradecku. Sládkem roku byl pak vyhlášen Pavel Palouš z pražského minipivovaru Cobolis.

Především menší pivovary si anketu Sdružení přátel piva pochvalují.

"Je to jediná spotřebitelská anketa, která nás hodnotí a dává nám zpětnou vazbu," uvedl při slavnostním vyhlášení výsledků v ostravském pivovaru Garage Rock and Roller club prezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Šuráň. "Buďte na nás přísní, jen to nás nutí být lepší. Je to nutné, abychom neusnuli."

A jaké byly výsledky v jednotlivých kategoriích?

Světlé výčepní pivo roku
1. Únětická 10° (Únětický pivovar)
2. Bernard Desítka (Rodinný pivovar Bernard)
3. Rohozec Y (Pivovar Rohozec)

Světlý ležák roku
1. Bernard Jedenáctka (Rodinný pivovar Bernard)
2. Bakalář za studena chmelený (Pivovar Bakalář)
3. Rohozec 12 (Pivovar Rohozec)

Světlý speciál roku
1. Frankies Fucking Five Fingers (Pivovar Frankies, Břeclav)
2. Primátor 16 Exkluziv (Pivovar Primátor)
3. Rohozec 13 (Pivovar Rohozec)

Tmavé pivo roku
1. Rohozec 13 (Pivovar Rohozec)
2. Bernard tmavý (Rodinný pivovar Bernard)
3.-4. Budvar B:Dark (Budějovický Budvar)
3.-4. Eliška, speciální tmavé pivo 13 (Měšťanský pivovar v Poličce)

Polotmavé pivo roku
1. Bernard Jantarový ležák (Rodinný pivovar Bernard)
2. Rohozec 11 řezaná (Pivovar Rohozec)
3. Svijanský Fanda 11 (Pivovar Svijany)

Pšeničné pivo roku
1. Zichovec Weizenbock (Rodinný pivovar Zichovec)
2. Primátor Weizen (Pivovar Primátor)
3. Svatý Norbert pšeničné světlé (Klášterní pivovar Strahov)

Světlé svrchně kvašené pivo roku
1. Clock 12° APA Clock (řemeslný pivovar Potštejn)
2. Jiskra Radniční (Radniční pivovar Jihlava)
3. Sv. Norbert IPA (Klášterní pivovar Strahov)

Svrchně kvašené polotmavé a tmavé pivo roku
1. Sv. Norbert Smoked Porter (Klášterní pivovar Strahov)
2. Tlustý netopýr (Pivovar Antoš)
3. Clock RED IPA (Clock, řemeslný pivovar Potštejn)

Minipivovar roku
1. Clock, řemeslný pivovar Potštejn
2. Rodinný pivovar Zichovec
3. Radniční pivovar Jihlava

Pivovar roku
1. Rodinný pivovar Bernard
2. Pivovar Rohozec
3. Pivovar Koníček Vojkovice

Sládek roku
Pavel Palouš, minipivovar Cobolis

Mimořádná cena roku
Střední průmyslová škola potravinářských technologií v Podskalské



Se začátkem adventu se vrací oblíbený speciál Zubr Maxxim

Publikováno:před 7 dnyZdroj:Pivovar ZubrAutor:Jana Dobrovská, PRZubr

Čtrnáctistupňové pivo Zubr Maxxim, které se těší stálé oblibě díky své charakteristické hořkosti a vyšší plnosti, je zpět. Tento nejprodávanější pivní speciál se zubří hlavou ve znaku i v letošním roce zpestří pivní nabídku a od prosince bude dostupný ve vybraných provozovnách. Již nyní je k dostání v lahvích v maloobchodní síti.
Přerovský pivovar zařazuje Zubr Maxxim do nabídky již devátým rokem. Při jeho výrobě vychází z tradiční receptury, díky které toto originální pivo vyniká typickým aroma, vyšší plností a dobrým řízem. Celkový charakter speciálu je dokreslen sytější jantarovo-medovou barvou a hustou sametovou pěnou.
„ZUBR Maxxim vaříme klasickým způsobem a z kvalitních regionálních surovin, které mu přidávají plnější chuť a charakteristickou hořkost. S jeho výrobou jsme začali už v létě, protože pivo musí zrát v ležáckých sklepech při nízkých teplotách celých 90 dní,“ popisuje výrobu speciálu Nataša Rousková, sládková pivovaru. Zubr Maxxim obsahuje 6,5 procent alkoholu, což je více než mají běžná piva. Právě i tento fakt přispívá k popularitě speciálu v zimním období, kdy lidé dávají přednost silnějším pivům. „Speciál se hodí k tradiční české kuchyni včetně smaženého kapra se salátem, takže je určitě dobrou volnou i k štědrovečerní večeři,“ dodává sládková.
V týdnu od 3. prosince začíná distribuce do vybraných restaurací, kde si ho milovníci piva mohou dopřát čepovaný, ať už ve filtrované nebo nefiltrované podobě. Speciál je k dostání také v lahvích, a to v balení multipack po osmi kusech nebo ve speciální Sládkově výběrové edici společně s dalšími pivy Zubr.

Pivovar ZUBR, a.s., tradiční český výrobce působící především na Moravě, je společně s pivovary Holba a Litovel součástí pivovarské skupiny PMS. Pivovar je držitelem ocenění Klasa A a známky CHZO "České pivo". Nejprodávanějším pivem z produkce je 11° ležák Zubr Grand, absolutní šampion degustační soutěže Zlatý pohár Pivex – PIVO 2018, vítěz v kategorii ležáků v ročnících 2018 a 2017 a rovněž vítěz soutěže České pivo 2018 v kategorii jedenáctistupňových piv. Na loňském jubilejním ročníku soutěže PIVEX 2017 byl pivovar Zubr zvolen pivovarem čtvrtstoletí. Novinkou ve stálém sortimentu je 12° ležák Zubr Gradus.

Zimní speciály? Pivovary nabízejí širokou nabídku, s medem i kakaem

Publikováno:před 9 dnyZdroj:Deník.czAutor:Petr Turek

Začíná speciálový pivní advent. Přichází doba, na kterou čekají vyznavači chmelených unikátů. Na jižní Moravě jim především menší pivovary připravují širokou nabídku. „Prosinec je ideální období pro silnější a hutnější piva a vánoční speciály, často s přídavkem koření, od různých craft pivovarů. Na ty se vždy těším,“ řekl milovník piva Marek Hoch z Dubňan na Hodonínsku.

Zvědavý je mimo jiné na nabídku Velického bombarďáku z Velké nad Veličkou, kde zákazníkům připravují na poslední měsíc v roce hned čtyři speciální druhy piva. Před hosty tak v několika hospodách přistane v půllitrech Haťárská včelka. „Je to medová dvanáctka s lipovým medem,“ prozradil jeden ze zakladatelů velického pivovaru Ladislav Lukács.

Připraví i tmavý sedmnáctistupňový Vánoční stout s čokoládou, kakaem a kokosem. Pochutnají si na něm nejen gurmáni na Hodonínsku, ale i v Brně. „Právě vaříme New England IPA, které má výrazné aroma díky chmelům z Německa, USA a Austrálie,“ připomněl Lukács s tím, že poslední vánoční speciál je čtyřiadvacetistupňový Imperátor.

Voňavou novinku nachystal i Znojemský městský pivovar, a to Sauvin 11°, jehož aroma připomíná odrůdu vína Sauvignon blanc. První adventní neděli dá do prodeje medovou třináctku.

Také břeclavský Pivovar Frankies zpestří předvánoční čas milovníkům piva Idiotem. „Tento Russian Imperial Stout zraje jeden rok, takže jedny Vánoce jej navaříme a druhé jej mohou lidé ochutnat,“ upozornil majitel břeclavského pivovaru Štěpán Přikryl.

Pivovary sází i na dárková balení
Brněnský Pegas sází letos na polotmavou nakuřovanou patnáctku. „Pivo má nižší hořkost, vyšší plnost a v chuti i ve vůni má jemný nádech nakuřovaných sladů. Snažíme se, aby vánoční speciál byl na čepu od Mikuláše,“ lákal tamní sládek Jan Rádek.

Na Vánoce a zvýšenou poptávku po netradičních pivech se připravuje i tým brněnského Pivovaru Hauskrecht, a to nejen množstvím speciálů, ale i dárkovými baleními. „Náš PH 16 Petr Bock má díky bezmála tříměsíčnímu zrání jantarově červenou barvu a plné sladové tělo s lehce medovými tóny podbarvené doznívající hořkostí,“ představila dílo sládka Petra Hauskrechta Kristýna Krakešová.

Starobrno vánoční speciál neplánuje. Podobně je tomu i u Černé Hory. „Kde se však čepuje Černá Hora, tam nabízíme Čertovský speciál, který má tmavě červenou barvu,“ uvedl mluvčí Pivovarů Lobkowicz Marek Pivka.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.07.12.2018 07:136.903/6.903