Novinky a zajímavosti ze světa piva

zprávy ze všech pivovarů

Poprvé a hned bronz. Samson slavil úspěch na mezinárodní pivní soutěži v Austrálii

Publikováno:před 20 hodinamiZdroj:Pivovar SamsonAutor:Jan Strnad, PRSamson

Dobré pivo poznají i u protinožců. Nejstarší českobudějovický pivovar Samson se v květnu zúčastnil prestižní světové soutěže Australian International Beer Awards (AIBA). S ležákem Samson zazářil v kategorii ležák českého typu a získal krásnou bronzovou medaili. Navázal tak na úspěchy minulého roku, kdy obdržel celou řadu ocenění v čele s prvním místem na World Beer Awards v Londýně.

Australian International Beer Awards se koná každý rok a je největší světovou pivní soutěží. Zúčastněné pivovary můžou přihlásit jak svá lahvová piva, tak piva čepovaná. Historie soutěže sahá do osmdesátých let dvacátého století, přesněji do roku 1987, kdy se do prvního ročníku přihlásilo 35 konkurenčních značek. V letošním ročníku soutěžilo více než 1700 vzorků z více než 320 pivovarů a 36 zemí.

„Pivovar Samson se do soutěže AIBA přihlásil poprvé, velice mě tedy potěšilo, že se hned umístil na stupínku vítězů. Samson se postupně vrací i do povědomí Čechů. Díky investicím pivovarnického koncernu AB InBev můžeme opět přinášet stabilní vysokou kvalitu piva,“ říká Daniel Dřevikovský, generální ředitel Pivovaru Samson.

„Jsem moc rád, že výsledky naší práce, ke které se každý den všichni s chutí vracíme, nacházejí své příznivce mezi milovníky dobrého piva i odborníky ve světě. Oceňují je například i zákazníci v sousedním Rakousku, tradiční pivaři z Dánska nebo právě i v daleké Austrálii. Doufáme, že se počet zahraničních zájemců bude dále zvyšovat, v současné době vyvážíme do 20 zemí světa,“ říká Radim Lavička, vrchní sládek Pivovaru Samson.

Již rok 2018 byl pro pivovar velice úspěšným. Ležák Samson loni získal v Londýně ocenění World Beer Awards za nejlepší ležák českého typu vyrobený v České republice. Nealkoholické Pito ve stejné soutěži získalo ve své kategorii stříbrnou medaili. Samson zaujal porotu také v soutěži Brussels Beer Challenge, kde obdržel Certificate of Excellence. Ležák Samson zabodoval i v soutěži českých pivních znalců První pivní extraliga. Mezi českými pivy mu porota udělila druhé místo.

Ležák Samson je cestovatel, míří totiž většinou do ciziny. V chuti nabízí jemnou vyváženou hořkost, v barvě jiskru, která je pro ležák toho typu typická. V portfoliu pivovaru Samson zákazníci najdou také Světlé výčepní pivo 10°, Světlý ležák 11°, Světlý ležák 12°, Tmavý ležák 12°, speciál Bock či nealkoholické Pito, které dovoluje řídit, aniž by člověka připravilo o požitek z pivní chuti.

Pivovar Samson, a.s., České Budějovice patří do portfolia belgicko-brazilské společnosti AB InBev, která je největším světovým pivním koncernem. Mezi jeho další značky patří například Stella Artois, Corona či Foster´s. Česká republika jako pivní velmoc si v jeho portfoliu získává čím dál důležitější postavení, čemuž napomáhá investování do jejích tradičních značek, jako je právě Samson.

Pivo na Náplavce: dvoudenní festival představí 55 tuzemských minipivovarů

Publikováno:před 3 dnyZdroj:Pivo na NáplavceAutor:Petra Ďurčíková

Pivo na Náplavce – oblíbený degustační festival se bude letos konat na Rašínově nábřeží už posedmé. Proběhne 14. a 15. června mezi Palackého a železničním mostem na Výtoni. Návštěvníci se kromě 55 tuzemských minipivovarů mohou těšit i na 20 stánků s pochutinami hodícími se k pivu a na bohatý hudební program.

Celkem 55 tuzemských minipivovarů v polovině června představí své pivní speciály na oblíbeném festivalu Pivo na Náplavce. Pravidelně ho navštěvuje přes deset tisíc návštěvníků. „Všechny zúčastněné pivovary budou ryze české, respektive české, moravské a slezské. Návštěvníci budou moci ochutnat nejen piva z nabídky stálých a již osvědčených účastníků, ale také od mnohých nově vzniklých pivovarů. Jako každý rok nebude chybět ani festivalové pivo, které vždy vaří nejoblíbenější pivovar předchozího ročníku a které bude jako vždy pojmenováno po plaveckém stylu. Letos ponese název Vltavský znak a v objemu 500 litrů ho vyrobil rodinný pivovar U Vacků z Chlumce nad Cidlinou – jedná se o spodně kvašenou světlou jedenáctku,“ řekl Jiří Sedláček, ředitel festivalu Pivo na Náplavce.
Festival vypukne v pátek 14. června ve 14 hodin. V sobotu mohou návštěvníci dorazit už v 10 hodin dopoledne. V oba dny potrvá akce do 22. hodiny. „V sobotu mezi 8. a 14. hodinou bude na festival navazovat farmářský trh Náplavka s dalšími desítkami stánků. Součástí sobotního programu bude také již tradiční bleší trh pivních suvenýrů, kde si sběratelé mezi 10. a 14. hodinou budou moci doplnit sbírku etiket, půllitrů, tácků a dalších s pivem souvisejících propriet,“ doplnil Jiří Sedláček.

Během všech ročníků se pivo pije výhradně z degustačních sklenic – organizátoři se tak snaží zamezit zbytečnému odpadu v podobě plastových kelímků a navíc pivo ze skla lépe chutná. Klasických půllitrů se návštěvníci festivalu ale nedočkají ani letos. „Pivo na Náplavce je degustačním festivalem, pít se tedy bude maximálně po třetinkách. Chybět nebude ani novinka loňského ročníku, která měla u návštěvníků velký úspěch – možnost degustace i po 0,15 litru. Vstupné je zdarma. Podmínkou konzumace piva je koupě degustačního setu, který sestává z festivalového skleněného džbánku o objemu 0,3 l, festivalového katalogu, festivalového pivního tácku a propisky. Set bude stát 100 korun, senioři ho budou mít k dispozici za 70 korun a bude použitelný po oba dny konání festivalu,“ popsal Jiří Sedláček.

Vedle stánků s pivem bude na místě dalších 20 stánků s gastronomií hodící se právě ke zlatavému moku. „Návštěvníci budou mít opravdu z čeho vybírat. Po oba dny jsou pro návštěvníky připraveny různé masové i vegetariánské burgery, gourmet hot dogy, pizza z pece, nakládané sýry a utopence, domácí bagety s grilovaným masem, pagáče a mnoho dalšího,“ popsal Jiří Sedláček.
Festival Pivo na Náplavce ale není jen o pití piva a skvělé gastronomii, připraven je i bohatý hudební program. Zahrají DJ Kid Dynamite, Delta Blues Jam, Lovesong Orchestra, Čankišou, Sbor břežanských kastrátů, Sladký konec, ZVA 12-28 Band.

PŘIHLÁŠENÉ PIVOVARY:
Albrechtický pivovar Albrechtice / Brabčák Vratimov / Clock Potštejn / COBOLIS Ládví Praha / Černý Orel Kroměříž / Čestmír Brandýs nad Labem / Čtyři lípy Libáň / Dědkův mlýn Unhošť / eMBe Mladá Boleslav / Falkenštejn Krásná Lípa / HoppyDog Ostrava-Vítkovice / Hradecký Klenot Hradec Králové / Hulvát Truskovice / Chomout Olomouc-Chomoutov / Chors Černotín / Chříč / JungBerg Hořice / Kašperskohorský pivovar / Kbelský pivovar Praha / Kocour Varnsdorf / Kohutka Vyšní Lhoty / Kotouč Česká Kamenice / Kounický pivovar Kounice / Kousek piva Liberec / Krušnohor Kraslice / Mad Cat Kamenice u Jihlavy / Maxmilian Kroměříž / Morava Frýdek-Místek / Moravia & Lucky Bastard Brno / Moravský Krumlov / Nachmelená Opice Krnov / Národní Praha / Němý Medvěd Mělník / Ogar Kunčice pod Ondřejníkem / Permon Sokolov / Pioneer Beer Žatec / Pivo Karlín Praha / Počernický pivovar Praha / Radouš Druztová / Raven Plzeň / Siřem / Slepý krtek Ujkovice / Starokladno / Syrovar Syrovín / Trilobit Praha / U Černého medvěda Jablonné nad Orlicí / U Hušků Běleč nad Orlicí / U Stočesů Rokycany / U Vacků Chlumec nad Cidlinou / Velkorakovský minipivovar Raková u Konice / Zhůřák Zhůř / Zbraslavice / Zichovec / Zlatá kráva Nepomuk

Pivovary požadují vratné zálohy na plast i plechovky

Publikováno:před 16 hodinamiZdroj:EuroZprávy.czAutor:ČTK

Již 15 českých firem se připojilo k iniciativě Zálohujme, jejímž cílem je zavedení zálohového systému na PET lahve a plechovky. Nově se k nim zařadily Pivovar Bernard, Žatecký a Tradiční pivovar v Rakovníku. Iniciativa o tom dnes informovala v tiskové zprávě. Zálohujme založily v roce 2018 Karlovarské minerální vody (KMV), Institut cirkulární ekonomiky (INCIEN) a Vysoká škola chemicko-technologická. Podporu vyjádřila také Sodovkárna Kolín a platforma Replechuj zaměřená na recyklaci plechovek.

"Bez konkrétních kroků budeme i nadále svědky nesmírného plýtvání, kdy většina hliníkových plechovek končí ve směsném komunálním odpadu nebo dokonce v přírodě. Pojďme se poučit z praxe mnoha evropských zemí, kde zálohování funguje, vyberme nejlepší model a zaveďme ho," řekl zástupce generálního ředitele Pivovaru Bernard Filip Bernard.

K iniciativě se přidaly také pivovar Krakonoš, Měšťanský pivovar Strakonice, pivovar Poutník a Měšťanský pivovar Havlíčkův Brod. "Úsilí o klid přírody a vůbec prevenci pohozených lahví či plechovek bereme jako normální standard našeho chování," sdělila ředitelka pro marketing a komunikaci rakovnického pivovaru Drahoslava Pittnerová.

Zálohový systém by podle iniciativy Zálohujme zvýšil recyklaci obalů z PET a kovu na 90 procent ze současných 57,5 procenta. Ze studie, kterou v lednu iniciativa prezentovala, vychází, že by systém také snížil dopady výroby těchto obalů o 28 procent. Záloha na lahev by měla být tři koruny a týkala by se balených vod, nealkoholických nápojů, piva a ciderů.

V říjnovém průzkumu agentury Ipsos vyjádřilo souhlas se zálohami 61 procent respondentů. "Česká veřejnost ukázala, že je připravena PET lahve a plechovky vracet. Když spojíme síly, podaří se nám, aby nápojové odvětví bylo udržitelné" řekl generální ředitel KMV Alessandro Pasquale.

Systém má mezi odborníky také odpůrce, kteří se sešli v únoru v rámci Spotřebitelského fóra. Podle Petra Belnera ze společnosti EKO-KOM by systém demotivoval spotřebitele k třídění, Hana Carvová ze Svazu českých a moravských spotřebitelských družstev zase sdělila, že by bylo komplikované naučit spotřebitele nosit PET lahve k výkupu. Další odpůrci uvedli také, že důležitější než zálohový systém na PET lahve je zvýšit recyklaci komunálního odpadu. Svaz měst a obcí vyjádřil obavu nad vyššími náklady do zavedení systému, což by obchodníci museli zainvestovat. Podle ředitelky INCIEN Soni Jonášové by tyto náklady byly pokryty z příjmu materiálu, nevrácených záloh a poplatků výrobců.

Prazdroj přivezl z Austrálie osm ocenění

Publikováno:před 17 hodinamiZdroj:České nápojePrazdroj

Osm prestižních ocenění včetně zlaté medaile pro Kozel Černý si odvezl Plzeňský Prazdroj z největší světové soutěže piv Australian International Beer Awards. Medaile Prazdroj získal ve velké konkurenci, o přízeň porotců se ucházela piva od více než čtyř set pivovarů z celého světa.

Soutěž v Melbourne se řadí mezi nejprestižnější klání, kterých se pivovary účastní. Již loni zde Prazdroj získal šest cen a jeho letošní úspěch umocňuje skutečnost, že konkurence zde opět vzrostla. Pivovary do soutěže přihlásily bezmála 2600 piv, o pětinu více než loni.

Kozel Černý získal zlatou medaili v soutěži tmavých piv. Hned pět medailových pozic pak Prazdroj obsadil v soutěži světlých spodně kvašených piv. Stříbro v této kategorii udělila odborná porota ležákům Excelent, Kozel Mistrův Ležák a Gambrinus Plná 12, bronz pak získala piva Radegast Ryze Hořká 12 a Gambrinus Original 10. Úspěšné tažení na melbournské soutěži Prazdroj podtrhl třetími místy v kategorii nízkoalkoholických piv, a to pro Birell Světlý a Birell Zelený Ječmen.

„Je pro nás velkou poctou, že jsme ještě navýšili počet medailových umístění na takto prestižním klání a ve velké světové konkurenci. Radost mám i z toho, že jsme uspěli hned ve třech soutěžních kategoriích. Ceny jsou pro nás povzbuzením do další práce, bereme je jako oceněním trvalé péče, kterou všem našim pivům věnujeme,“ uvedl marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje Roman Trzaskalik.

Soutěž v Melbourne vznikla v roce 1987 a postupně se z ní stalo jedno z nejprestižnějších klání, kam své produkty přihlašují všechny kategorie výrobců – od velkých pivovarů až po ty řemeslné.

Největší tanková hospoda v zemi slaví patnácté narozeniny

Publikováno:před 17 hodinamiZdroj:České nápoje

Zatímco letošní hokejové mistrovství je v plném proudu, před 15 lety se v Praze a Ostravě konal šampionát, pro který byla postavena jedna z nejmodernějších a největších hal v Evropě – dnešní O2 arena. Jedním z důležitých zadání pro stavitele byl požadavek, aby lidé během 15 minut hokejové přestávky dostali bez front a čekání kvalitně ošetřené pivo. Pro halu s kapacitou přes 17 400 návštěvníků na hokejové utkání to nebyl lehký úkol. Ve výběrovém řízení vyhrálo české řešení ze Staropramenu. Pivovaru od haly vzdáleného jen 10 kilometrů. Řešení tak mohlo být postaveno na tankové technologii s nepasterizovaným smíchovským pivem, které je díky blízkosti pivovaru v hale vždy čerstvé. A dodnes je světovým unikátem.

Multifunkční sportovní hala v pražské Libni, která letos v lednu pokořila hranici deseti milionů návštěvníků, byla otevřena 24. března 2004. Pro nově otevřenou O2 arenu bylo tehdejší mistrovství světa v hokeji velkou zatěžkávací zkouškou, když ji během šestnácti dní navštívilo 422 699 diváků. Ještě větší nápor zažila při MS v roce 2015, kdy ji v průběhu dvou týdnů navštívilo přes půl milionu diváků. Pouze díky unikátnímu systému pivního hospodářství, které s českými firmami vybudovala a spravuje společnost Pivovary Staropramen, bylo možné, aby si žízniví hokejoví fanoušci bez delšího čekání mohli vychutnat čerstvé nepasterizované pivo. V roce 2015, kdy padl rekord mistrovství v návštěvnosti, se v O2 areně vyčepovalo 540 tisíc piv. Za 15 let existence haly to pak bylo celkově více než 10 milionů piv. O2 arena je tak dnes největší tankovou hospodou v České republice.

Základem je kvalitní nespasterizované a čerstvé pivo přímo z pivovaru
Český pivař preferuje ze všech druhů piv nejvíce to tankové. Je to pivo nepasterizované, dodávané jen do míst s dostatečnou výtočí v den stočení přímo z pivovaru. Takže chutná jako na dvoře pivovaru. Tankové pivo tak nejlépe splňuje základní pravidlo kvality, které říká, že je pivo nejlepší, když je čerstvé.

Přesně takové je v O2 areně. Vždy před akcí zaváží smíchovský pivovar do čtyř pivních tanků o celkovém objemu 280 hektolitrů čerstvé pivo, které zabudovanými trubkami rozvádí po celé hale. „Podobný pivovod neexistuje v žádné jiné hale na světě. V O2 areně je na něj napojeno 168 rychlovýčepů ve stáncích s občerstvením, ze kterých je možné během dvou hokejových přestávek natočit až 60 tisíc piv. Fanoušci tak své pivo dostanou velmi rychle,“ popisuje Milan Loskot, manažer technického servisu společnosti Pivovary Staropramen, která je od začátku provozu haly dodavatelem piva i správcem unikátního pivního hospodářství. V hale je pro tento účel stále přítomen zaměstnanec pivovaru, který je správcem pivního hospodářství, a který se stará jak o distribuci piva v době konání akcí, tak o údržbu celého systému i o neustálou kontrolu kvality piva v něm.

Hokejovým fanouškům a rockerům chutná pivo nejvíce
V největší tankové hospodě jsou nejexponovanějším obdobím z hlediska prodeje piva vícedenní sportovní akce. „Konzumace piva během jednoho zápasu hokejového mistrovství se pohybovala okolo 50 hektolitrů, čili 10 000 piv. To lze přirovnat k výtoči velké hospody za celý měsíc,“ srovnává Milan Loskot a dodává, že za dobu 15 let fungování vypili návštěvníci O2 areny více než deset milionů piv. „Nejvíce v průběhu dvou mistrovství světa v hokeji v letech 2004 a 2015. Během šampionátu před čtyřmi lety se O2 arena na dva týdny stala nejexponovanější tankovou hospodou u nás, když se zde pro více než půl milionu návštěvníků vyčepovalo celkem 540 tisíc piv.“ Pozadu nezůstávají ani příznivci rockové a metalové hudby. Například během koncertů slavné Metallicy nebo českých Kabátů, které navštívilo přes 20 tisíc lidí, se vypilo téměř 22 000 piv.

Česká reprezentace
Vedle hudebních vystoupení zahraničních hvězd se O2 arena za dobu své existence stala místem konání velkého množství sportovních akcí mezinárodního rozměru. „Při světové premiéře Laver Cupu přivítala O2 arena největší tenisové hvězdy, v rámci UFC Fight Night se představili ti nejlepší ze světa smíšených bojových umění. V letech 2008 a 2010 se zde odehrály zahajovací zápasy slavné NHL a třetí se chystá letos v říjnu. Tyto velké sportovní události společně s MS v hokeji mívají mezinárodní přesah a téměř třetina diváků pochází ze zahraničí,“ přibližuje Martina Kučerová, mluvčí O2 areny, roli největší české haly v šíření dobrého jména České republiky ve světě.

„Díky ryze českému systému pivního hospodářství je v O2 areně tisícům cizinců navíc ročně servírován čerstvý nepasterizovaný tankový Staropramen. Pivo, které řada z nich zná ze své domoviny. Staropramen je totiž druhá nejprodávanější značka českého piva v zahraničí, kterou můžete ochutnat ve více než 30 zemích světa,“ uzavírá Milan Loskot, manažer technického servisu společnosti Pivovary Staropramen.

Mniši po 220 letech „vzkřísili“ středověké pivo. Díky knize z 12. století

Publikováno:před 23 hodinamiZdroj:Blesk.czAutor:Darina Jíchová

Grimbergenské opatství řadu let navštěvovaly zástupy turistů, kteří chtěli ochutnat oblíbené pivo značky Grimbergen přímo u jeho zdroje. Tamní mniši z norbertského řádu je ale museli zklamat, značku vyráběl velkopivovar Maes, který produkuje například i pivo Heineken. Mnichům to ale nedalo, podle historických záznamů věděli, že se v jejich opatství pivo vařilo, a slíbili, že jeho výrobu obnoví. Konečně se jim podařilo objevit původní středověký recept se všemi ingrediencemi a přesným pracovním postupem. Tajemství odhalila kniha z 12. století, informoval deník The Guardian.

Grimbergenské opatství bylo mnoho let spojováno s pivem Grimbergen, dlouholetou tradici přerušili až francouzští revolucionáři svým vpádem roku 1798, kdy klášter navíc vypálili.

Receptura se ztratila a pivo Grimbergen se téměř dvě století nevařilo. V 50. letech minulého století tuto značku obnovil velkopivovar Maes, se středověkým pivem ale jejich výrobek neměl nic společného, možná jen jméno.

Pivo je silnější, než čekali
Tento týden představený kláštera Karel Stautemas oznámil, že po 220 letech „vzkřísili“ pivo s původní recepturou. Belgičané přijali novinku s nadšením a milovníci piva vyrazili do města Grimbergen nedaleko Bruselu. Za přítomnosti starosty a 120 novinářů a nadšených pivařů Stautemas načepoval první půllitr.

Stautemas přiznal, že jejich výtvor je poněkud silnější, než očekávali, a že by ho lidé neměli konzumovat tolik. „Jedno, možná dvě, to je tak akorát,“ dodal s úsměvem starosta Grimbergenu Chris Selleslagh. V opatství bude fungovat mikropivovar, jehož hlavní část se nachází na místě, kde mniši objevili středověku knihu, která detailně popisuje vaření piva.

Mniši si na pomoc pozvali dobrovolníky
Kniha z 12. století přežila požár v 18. století, protože mniši tajně zbořili část zdi knihovny a některé svazky odnesli pryč, aby je zachránili před řáděním Francouzů. „Knihy s receptem jsme měli, ale nikdo je nebyl schopný přeložit. Byly napsané ve staré latině a holandštině. Do opatství jsme pozvali dobrovolníky, aby nám pomohli,“ uvedl Stautemas.

„Strávili jsme nad tím hodiny. Podařilo se nám najít seznam surovin, jaký používali chmel i v jakých sudech pivo uschovávali. Dokonce jsme objevili popis původních procedur. Perličkou je, že víme i do jakých lahví nápoj stáčeli,“ pochlubil se Stautemas.

„S receptem jsme si trochu pohráli, nemyslím si, že by lidem středověké pivo chutnalo,“ přiznal Stautemas. Nově jmenovaný hlavní sládek Marc-Antoine Sochon dodal, že tehdejší pivo bylo v podstatě bez chuti. „Představte si prostě tekutý chléb,“ zavtipkoval Sochon.

Recept se měnil každých 10 let
„Zjistili jsme, že ani naši předchůdci nepracovali podle stejné receptury, měnili ji každých 10 let. Využívali všechno, co se nacházelo kolem opatství, bylinky a chmel z této oblasti. Sudy byly ze dřeva z okolních lesů, někdy sudy zakopávali, aby pivo chytlo zemitou chuť,“ vysvětlil Sochon.

Mikropivovar navázal spolupráci s většími koncerny Carlsberg a Alken-Maes, ročně vyprodukuje tři miliony lahví, které budou určené převážně pro francouzský a belgický trh. Vytěžené peníze mniši použijí „na pomoc těm, kteří v nouzi zaklepají na brány opatství“.

Grimbergenské opatství bylo založené v roce 1128, během následujících století bylo třikrát vypálené, mniši ho ale vždy obnovili. Díky této minulosti má ve svém znaku fénixe a motto: Ardet nec consumitur, tedy Spálen, ale nezničen.

Gambrinus vs. David Copperfield. Jak dopadne tenhle souboj?

Publikováno:před 23 hodinamiZdroj:eXtra.czGambrinus

Gambrinus si v rámci oslav svých sto padesátých narozenin rýpnul do Davida Copperfielda, největšího žijícího mága. Ten ale na Facebooku nečekaně zareagoval a jeho jméno z billboardů zmizelo. Jak se zdá, tím ale příběh nekončí. Na světlo se dostávají nové informace. Tým pivovarníků se rozhodl vyrazit přímo za Davidem Copperfieldem do Las Vegas.

Na reklamních plochách s odvážným výrokem, že na české pivo triky neplatí, bylo jméno Davida Copperfielda po jeho reakci na sociální síti okamžitě přelepeno. A jak se k tomu staví Gambrinus? „My to sice mysleli trochu s nadsázkou, ale za tvrzením, že na naše pivo žádné triky neplatí, si stojíme” V rámci fair play jsme reklamy přelepili, ale tím to pro nás nekončí,“ říká hlavní sládek Gambrinusu Pavel Zítek a má pravdu.

Se svým týmem se totiž sládek vydal přímo do Las Vegas, aby českému národu dokázali, že na jejich pivo triky neplatí. O tom, co se v Americe dělo, ale pivovar záhadně mlčí. Billboardy jsou stále přelepené. Jediná zpráva, kterou jsme z pivovaru dostali, zní: „Všechno odhalíme 28. května. Dřív ne. Neradi bychom znovu něco přelepovali.“ Otázkou zůstává, zda se výprava opravdu s Copperfieldem setkala. Pokud ano, co se ve Vegas dělo a jak návštěva probíhala? Snad v tomto případě nebude platit tvrzení, že co se stalo ve Vegas, zůstane ve Vegas.

Přece jen si nad tím nemusíme lámat hlavu. Pivovar nedávno alespoň zveřejnil video s prvními záběry z daleké cesty: Podařilo se nám také zjistit, že pivovar Gambrinus se ve své letošní kampani na oslavu 150. narozenin zavazuje, že bude nejméně dalších 150 let vařit pivo tradičními postupy, z českých surovin a bez dalších příkras. „Tento závazek si v pivovaru necháme pro další generace pivovarníků vytesat do kamene. Stojíme si za tím a naše přesvědčení nikdo jen tak nezvrátí. Dokonce ani sám největší mág všech dob – David Copperfield. Proto jsme to dali i na billboardy,“ uzavírá Pavel Zítek.

Co si výprava od cesty do Vegas vlastně slibuje? Snad nepředpokládá, že na Copperfielda narazí jen tak někde náhodou na ulici s prosbou, ať dokáže, že je největší kouzelník všech dob a vyvrátí tvrzení pivovarníků, že na české pivo jsou všechny triky krátké. Na tuto otázku pivovar opět neodpověděl. Slíbil jen, že se všichni vše včas dozví. Nezbývá tedy, než čekat, jaké pokračování bude příběh mít.

Rukodělná výroba piva ve spojení s průmyslovou efektivitou v Birrificio Antoniano

Publikováno:včeraZdroj:Průmyslová automatizace

Aby dokázala společnost Birrificio Antoniano z Padovy v Itálii vyhovět stoupající poptávce po svém řemeslném pivu, rozhodla se při přechodu na automatizovaný pivovar pro dodavatele Treesse Progetti nasadit zenon, softwarové řešení kategorie HMI/SCADA od společnosti COPA-DATA.

Pivovar Antoniano
Minipivovar Birrificio Antoniano byl založen v roce 2013 v severoitalském městě Padova jako „agrární pivovar“. Založením pivovaru si tým bývalých distributorů nápojů, jež se přeměnil na pivovarníky řemeslného piva, splnil svůj dávný sen. Lidé z Birrificio Antoniano se rozhodli pro používání metody výroby piva řemeslnou cestou. Pod vedením vrchního sládka, který řídí každý výrobní krok, usilují zaměstnanci o šetrné zacházení se zdroji a věnují dostatečnou trpělivost při dozrávání piva.

Výchozí situace
Minipivovar Birrificio Antoniano začal s výrobou několika druhů řemeslného piva v 500litrových várkách, a to velice jednoduchým, téměř ručním řízením výroby. I přes limitující kapacitu várky a ruční proces mohl minipivovar Birrificio Antoniano, díky zkušenému personálu a velice flexibilnímu procesu výroby, vyrábět několik druhů piva. Podnik se na pivním trhu úspěšně etabloval a svými produkty se trefil do chuti značného množství milovníků piva.

Požadavky
S rostoucí poptávkou na trhu řemeslného piva si vedení podniku Birrificio Antoniano začalo uvědomovat, že nastal čas pro rozšíření výrobních kapacit pomocí automatizace. Cílem se stalo navýšení velikosti jednotlivých várek z 500 na 2000 litrů. Pro dosažení tohoto cíle bylo zapotřebí instalovat nové výrobní zařízení nejen s vyšší kapacitou, ale i stupněm automatizace, které ovšem současně umožní i nadále zaměstnávat stejný počet pracovníků, kteří budou pečovat o nové značky. Důležitou úlohou se stala výstavba zařízení, jež poskytne garanci optimální spotřeby zdrojů a současně zabezpečí standardizaci produkce u každé jednotlivé várky. Přitom bude zachována dostatečná flexibilita, aby bylo možné snadno měnit receptury. Stejně tak musí být umožněno pečlivé sledování teploty a kvasného procesu v každém tanku. Tento systém však nemá sledovat pouze výrobu, ale také další pomocná zařízení používaná v pivovaru, a to z jednoho centrálního místa.

Řešení
Pro dosažení těchto cílů se obrátilo vedení Birrificio Antoniano na Treesse Progetti. Jedná se o společnost zaměřenou na tvorbu automatizačního systému pro pivovary, jež nasazuje řešení na bázi HMI/SCADA softwaru zenon od firmy COPA-DATA. Treesse Progetti je s více než třicetiletými zkušenostmi v oboru předním dodavatelem řešení v oblasti průmyslové automatizace procesů, jenž svým zákazníkům nabízí produkty na míru a služby s vysokou kvalitou. Podnik se roky specializuje na nápojový a potravinářský průmysl, především pak na oblast výroby piva. V současné době používá 70% pivovarských zařízení v celé Itálii software od Treesse.

COPA-DATA je technologickým lídrem ve vývoji softwarových řešení pro průmyslovou automatizaci. Se svou produktovou rodinou zenon je COPA-DATA schopna pokrýt každou úroveň automatizace – od jednotlivých senzorů až po cloud. Treesse Progetti a COPA-DATA společnými silami splnili požadavky Birrificio Antoniano k plné spokojenosti. Zařízení minipivovaru se rozprostírá na ploše 1850 m2 a disponuje roční kapacitou až 22 000 hektolitrů. Denně může uvařit čtyři až pět várek o objemu 2 000 litrů.

V Birrificio Antoniano ovšem nedošlo pouze ke zvýšení produkce, ale díky výkonné správě receptur, jež poskytuje systém zenon, byla značně posílena také flexibilita. Systém je nezávislý na cílové platformě a funguje, díky vysoké schopnosti integrace s existujícím zařízením, s jakýmkoliv typem hardwaru. Jeho intuitivním grafickým rozhraním, konformitou s relevantními standardy a schopností replikovat stávající správu receptur založenou na SQL bylo dosaženo skvělých výsledků celkové výkonnosti.

Minimální doba zaškolení
Po zavedení systému zenon firmou Treesse Progetti se přešlo u Birrificio Antoniano z téměř ruční výroby k plně automatizovanému vaření a stáčení řemeslného piva. Výsledkem bylo zvýšení výrobní kapacity, dosažení vyšší flexibility a zlepšení ergonomie pro obsluhu. Personál potřeboval jen krátké zaškolení, aby byl schopen novou aplikaci obsluhovat. Intuitivní grafické rozhraní maximálně podporuje snadnou obsluhu, a také proto bylo možné dobu potřebnou k zaškolení přiblížit téměř nule.

Přehled pomocí několika monitorů
Jedním z cílů projektu bylo umožnění sledování a řízení celého závodu z jedné centrální stanice. Systém zenon poskytl vrchnímu sládkovi přístup z jediné řídicí místnosti, která je vybavena několika obrazovkami, na nichž má možnost sledovat celý výrobní proces. Na jednom z monitorů vidí aktuální status receptury, která je právě vykonávána. Na dalším jsou zobrazeny alarmy. Jiný monitor poskytuje celkový náhled na výrobní linku, od míchání surovin přes proces kvašení, ležení až po skladování. V každém okamžiku má k dispozici informace o teplotách a nejdůležitějších ukazatelích výroby.

„zenon splnil všechny požadavky na projekt, především co se týká zobrazení na více obrazovkách a správy receptur, u nichž byla struktura importována z jiného systému. Obzvlášť důležité pro naše potřeby jsou také funkce pro vytváření trendů a reportů.“ Stefano Gasparini, Technicko-obchodní ředitel Treesse Progetti.

Studený květen přinesl pokles zájmu o pivo, restauracím klesly tržby

Publikováno:před 2 dnyZdroj:EuroZprávy.czAutor:ČTK

Studené jarní počasí snížilo restauracím s venkovním posezením tržby. Podle společnosti Storyous, která zkoumala v 650 provozovnách data od dubna do poloviny května, mělo 45 procent restaurací nižší tržby, meziročně klesly o čtvrtinu. Zahrádku má v ČR zhruba 40 procent restauračních podniků, dopad na sektor je tedy podstatný, uvedla společnost. Úbytek hostů pijících pivo potvrdila výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová.

Začátek května byl podle Českého hydrometeorologického ústavu nejchladnější od roku 2000, průměrná teplota byla 9,1 stupně Celsia. "To je špatná zpráva pro restaurace, které lákají hosty na posezení na zahrádkách. V tak chladném počasí přichází o významnou část klientely. Podle našich odhadů, které vychází z porovnání příjmů restaurací, sledovaným podnikům, klesly tržby v průměru o 24,9 procenta," uvedl Igor Třeslín, šéf společnosti Storyous, která vyvíjí pokladní systémy.

Například majitel restaurace Malešický mikropivovar Michal Kroupa chtěl otevřít zahrádku na začátku dubna. "Minulý rok byl květen náš nejlepší měsíc díky tomu, že léto prakticky už v květnu začalo. Doufali jsme, že letos to bude stejné, proto jsme připravili menu inspirované posezením u táboráku. Letošní květen bude ale zřejmě naopak nejslabší, venkovní posezení nabídneme nejdříve v druhé polovině měsíce," řekl.

Úbytek hostů potvrzuje pivovarský svaz. "Letos se k nám počasí otočilo zády a zažíváme jedno z nejchladnějších jar za dlouhé roky. Loňská, ale i předloňská letní sezona byla extrémně dlouhá a plná tropických dní, což podpořilo spotřebu čepovaného piva na zahrádkách. Ty se tak plnily zákazníky již od dubna, což se podepsalo pod rekordní výsledky celého pivovarského oboru," řekla ČTK Ferencová. Letošní výsledky podle prvních odhadů budou slabší než loňské.

V ČR je podle Storyous přes 7000 restaurací se zahrádkou, v Praze jich je zhruba 1400. Podle Třeslína jsou zahrádky pro restaurace důležitější od začátku platnosti zákazu kouření v restauracích. "Jsou v podstatě jedinou volbou pro kuřáky, kteří nechtějí neustále odbíhat od stolu, aby si venku mohli zapálit," řekl. Storyous nabízí restauracím pokladní systémy.

České pivovary loni vyrobily rekordních 21,3 milionu hektolitrů piva, výstav meziročně vzrostl o 4,7 procenta. Za zvýšením produkce stálo hlavně pivo určené na vývoz, u kterého se meziročně zvýšila výroba o 11,8 procenta. Spotřeba piva v Česku se ale loni také zvýšila, a to o 2,9 procenta na 16,5 milionu hektolitrů. Na jednoho Čecha tak loni průměrně připadlo 141 litrů, o šest velkých piv meziročně více, uvedl již dříve svaz.

Pilsner Urquell Master Bartender Královéhradeckého kraje je Filip Pádecký

Publikováno:před 3 dnyZdroj:České nápojePrazdroj

Nejlepší výčepní Královéhradeckého kraje se včera sešli v hradecké restauraci U Lva, aby se utkali o postup do celostátního kola soutěže Pilsner Urquell Master Bartender. Jejich znalosti a zkušenosti hodnotila odborná porota v čele s Václavem Berkou, emeritním vrchním sládkem Plzeňského Prazdroje. V čepování piva i dalších disciplínách byl nejlepší Filip Pádecký z turnovské restaurace Tankovna Plaudit, který společně s dalšími dvěma finalisty postupuje do celostátního kola v Plzni 15. srpna.

Soutěž, která letos probíhá již čtrnáctým rokem, je určená výčepním, barmankám a barmanům, kteří dokonale ovládají svoje řemeslo, dělají ho s láskou a sdílejí nadšení pro zlatý plzeňský ležák Pilsner Urquell. Za uplynulých 13 ročníků se klání zúčastnily stovky výčepních. Cílem soutěže je nejen osvěta mezi výčepními a zvyšování prestiže tohoto krásného řemesla, ale především podpora a vysoký standard pivní kultury u nás.

„Do letošního ročníku se přihlásilo téměř 400 výčepních – je to dokonce ještě více než v minulém roce. Svědčí to o tom, že soutěž dobře plní svou roli a že se mezi českými výčepními stala pojmem. Pro nás je zájem o klání výčepních dokladem, že péče o naše pivo v hospodách se stále zlepšuje. A o to nám jde především.“ řekl emeritní vrchní sládek Plzeňského Prazdroje Václav Berka.

Soutěžící své znalosti poměřili nejprve v písemném testu zaměřeném na výrobu piva a péči o něj. Po něm následovala praktická zkouška, kdy výčepní dokazovali porotě, že načepovat dokonalou „hladinku“ se sněhobílou krémovou pěnou je pro ně samozřejmost, stejně jako umění komunikace s hosty.

Královéhradeckého regionální kola se zúčastnilo celkem 39 výčepních, kromě Filipa Pádeckého postupují také Eliška Rajchmanová z Restaurace V Ruthardce a Silvie Lélyová z hradecké restaurace Hospoda Na Hradě.

„Do soutěže Pilsner Urquell Master Bartender jsem se přihlásil již podruhé. Tentokrát však po pětileté pauze, abych nabral více zkušeností. Čepování piva mě provází od dětství – nejdříve pouze na rodinných akcích, později brigádně a od 19 let již jako profesionála,“ říká Filip Pádecký. „Na čepování mě nejvíce baví komunikace s lidmi a šíření správného způsobu čepování a péče o pivo. Velmi se těším na galavečer, mé kolegy a atmosféru celé akce,“ doplňuje.

Letošní ročník soutěže má sedm regionálních kol – kromě Hradce Králové výčepní soutěží v Brně, v Ostravě, a po dvou kolech v Praze a v Plzni. Zájem o účast v soutěži Pilsner Urquell Master Bartender je každoročně velmi vysoký, specialisté Pilsner Urquell do ní však vybírají jen ty nejlepší z každého regionu.

Vítězové letošního ročníku budou vyhlášeni na slavnostním galavečeru 15. srpna v Plzni. Ještě před konáním finálového kola projdou všichni postupující namátkovou kontrolou, kdy je tajně navštíví sládci z Plzeňského Prazdroje v jejich domovských hospodách. Během července a srpna tak sládci inkognito prověří jejich schopnosti čepovat a servírovat pivo.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.23.05.2019 15:147.278/7.278