Historie a současnost Pivovaru Staropramen

Ve druhé polovině 19. století začali obyvatelé pražského předměstí Smíchov pociťovat, že jim chybí pivo. Vařilo se jen v centru, což nestačilo. I vzchopili se smíchovští podnikatelé k činu a 23. října 1869 založili na vltavském břehu akcionářský pivovar. Stojí tam a vaří dodnes. Už za tři roky otevřeli na dvoře restauraci Na verandách. Také je tam dodnes a můžete do ní zaskočit.

● Proslulé jméno Staropramen dostal pivovar až v roce 1913 po jednom ze svých piv. Prosperoval a v roce 1932 už byl největším výrobcem pěnivého moku u nás. pivovarTen pravý kvas však měl teprve přijít. V předválečných letech 1933 až 1937 došlo k boomu. Vše se zvětšovalo a modernizovalo. Například přibyly varny a sudy nahradily ocelové tanky.

● Jenže vypukla válka a ta výrobě ani chvílím u půllitrů nepřeje. Přišel mír a s ním další rána – znárodnění. Staropramen byl začleněn do národního podniku Pražské pivovary. Ovšem pivo si Čechům netroufne vzít žádný režim… Na sklonku padesátých let se na své místo vrátily měděné kádě, které byly ukryty před nacisty. V roce 1960 překročila produkce milion hektolitrů za rok. A milionů přibývalo.

● Po revoluci v roce 1989 se národní podnik vrátil do podoby akciové společnosti. Proběhla monstrózní rekonstrukce, byla instalována jedna z nejlepších a největších varen v Evropě. Zvládne 3 000 000 hektolitrů piva ročně. Dnes je Staropramen součástí pivovarské skupiny MolsonCoors, vývozcem do 30 zemí a významnou hybnou silou pražského společenského života. Jeho curriculum vitae píšete i vy. Tak v sobě napěňte nějakou tu kapitolku. A ať má říz!
Zdroj:Stránky Pivovaru Staropramen, 2016


Více na stránkách pivovaru

Staropramen partnerem české fotbalové reprezentace

Publikováno:před 7 dnyZdroj:České nápoje

Předseda Fotbalové asociace ČR Martin Malík a generální ředitel společnosti Pivovary Staropramen Petr Kovařík dnes v historických prostorách Paspova sálu smíchovského pivovaru podepsali smlouvu o partnerství. Staropramen ji s českou reprezentací uzavřel na období dvou kvalifikačních cyklů s příslušnou opcí na další spolupráci. Konkrétně se týká kvalifikací na mistrovství Evropy 2020 a následných bojů o mistrovství světa 2022. Národní fotbalový tým tak získává silného pivního partnera s významnou pozicí nejen na českém trhu, ale i v zahraničí. Smíchovský pivovar pak spojení s tím nejlepším, co český národní sport číslo jedna nabízí – fotbalovou reprezentací. A možnost oslovit její fanoušky.

Představitelé Staropramenu a FAČR podepsali partnerství na setkání zástupců reprezentace s médii před březnovými atraktivními zápasy v Anglii a proti Brazílii, které český národní tým čekají.

„Jsme velice rádi, že jsme se stali partnery české fotbalové reprezentace. Staropramen je dlouhodobě jednou z nejprodávanějších českých pivních značek v zahraničí. Na řadě trhů jako například v Anglii, Chorvatsku, Švédsku nebo Maďarsku je českou pivní značkou číslo 1. Přišlo nám logické spojit se s národním fotbalovým týmem a podpořit ho v jeho úsilí. Věříme, že v Evropě uspěje stejně jako se to podařilo našemu pivu,“ říká k partnerství Petr Kovařík, generální ředitel Pivovarů Staropramen, a dodává: „Od partnerství očekáváme, že nám pomůže zdůraznit naši silnou pozici v zahraničí i v očích českých spotřebitelů. Především nám ale umožní přiblížit se k fanouškům českého národního týmu. Na fotbale se vždy pilo pivo a u piva se zase vždy mluvilo o fotbale. To spojení je velmi přirozené a my nyní dostáváme příležitost být tam, kde budou fanoušci národního týmu.“

Spojení vítá také předseda FAČR Martin Malík: „Veškerá jednání se Staropramenem probíhala v uvolněné a přátelské atmosféře a stejně tak doufám, že toto naše vzájemné partnerství povede i v budoucnu k oboustranné spokojenosti. Jsem rád, že síly spojují zástupci největšího sportu u nás s jedním z největších pivních exportérů České republiky, zároveň oba se sídlem v Praze.“

A co mohou od nového partnera očekávat fanoušci národního týmu v nejbližší době? „Jak je u nás pravidlem, v prvním kroku se zaměříme nejprve na to, co fanoušky zajímá nejvíce – na vysokou kvalitu nabízeného piva a pivního servisu ve fanzónách před zápasy a na stadionech během zápasů. Další aktivity pro fanoušky reprezentace, naše spotřebitele, zákazníky i zaměstnance budou přicházet postupně,“ popisuje Jan Vošta, sponzoring manažer Staropramenu.

Na nové partnerství se těší i manažer národního týmu Libor Sionko. „Fotbal a pivo k sobě odjakživa patří, takže toto partnerství je logickým spojením. Věřím, že i s pomocí pivovaru Staropramen se nám podaří postoupit na mistrovství Evropy,“ řekl.

Finanční náležitosti kontraktu se obě strany dohodly nezveřejňovat.

Český národní tým čekají koncem března dva velmi atraktivní zápasy. Reprezentace nejprve 22. března poměří síly v kvalifikačním utkání v Anglií na stadionu ve Wembley. Jen o čtyři dny později – 26. března – je pak naplánováno přátelské utkání s Brazílií na vyprodaném stadionu v Edenu.

Právě při zápase proti Brazílii budou moci fanoušci pivo Staropramen ochutnat poprvé. A pro členy nově vzniklého Fanklubu fotbalové reprezentace bude navíc ve fanzóně k dispozici speciální program.

Fotbal bude mít nového mecenáše. Stane se jím Staropramen?

Publikováno:před 10 dnyZdroj:Týden.cz

Český fotbal a pivovar Gambrinus. Dlouhé spojení, které trvalo v tuzemsku dvacet let, bude mít nového nástupce. O pivního sponzora však příznivci kopané zřejmě nepřijdou. Místo z Plzně budou ale nově na stadionech a reprezentačních akcích pít rezavý mok z Prahy. Novým partnerem Fotbalové asociace České republiky se totiž podle všech indicií stane Staropramen.

Gambrinus vydržel u českého fotbalu dlouhých dvacet let. Nyní už ale bude nahrazen. Kauzy v minulosti odradily vytrvalého partnera od posílání peněz do české nejvyšší soutěže a reprezentace. "Rozhodli jsme se neuplatnit opci na pokračování sponzorství. Zatímco se v průběhu času sponzoři měnili, přicházeli a odcházeli, pivovar vytrval po celou tu dobu, ale současná situace přiměla i tak stabilního partnera, aby přehodnotil svůj postoj," znělo v oficiálním prohlášení v létě 2017.

Kauzy okolo českého fotbalu poškozovaly podle tehdejšího marketingového manažera Gambrinusu Marka Dvořáka i samotný pivovar. Již na úterý chystá FAČR oznámit nového sponzora a podle všech indicií se jedná o Staropramen.

Nadcházející tisková konference se totiž uskuteční v reprezentačních prostorách Pivovarů Staropramen na pražském Smíchově. Do českého fotbalu budou po roce opět putovat peníze z pivovarnictví. Dlouholetý Gambrinus však tentokrát vystřídá rezavý mok z Prahy. Plzeňský prazdroj opustil fotbalové prostředí již úplně a nemá s ním už rok nic společného.

Staropramen zahájil distribuci nepasterizovaného sudového piva do hospod

Publikováno:před měsícemZdroj:ZprávyExtra.cz

Čeští konzumenti kladou stále větší důraz na kvalitu čepovaného piva. Kromě desítek milionů, které v posledních letech pivovar Staropramen vložil do technologií spojených s dokonalou péčí o čepované pivo, investoval také přes 15 milionů korun do nového mikrofiltračního zařízení. To umožňuje do hospod a restaurací distribuovat značky Smíchov, Jedenáctku a Ležák pouze jako nepasterizované. Staropramen tak touto novinkou započal rok 2019 jako rok oslav, neboť v září oslaví 150. výročí od založení pivovaru.

Letošní rok se ve Staropramenu ponese ve znamení oslav 150. výročí od založení pivovaru. První dárek si pivovar pro své příznivce připravil hned zkraje roku. Trojice piv – Smíchov, Jedenáctka a Ležák – je nyní k dostání v hospodách a restauracích pouze v nepasterizované podobě. „Čeští konzumenti piva kladou v posledních letech mnohem větší důraz na jeho kvalitu a způsob, jakým je ošetřeno a podáváno. Nepasterizované pivo chutná stejně dobře na čepu jako přímo u zdroje na dvoře pivovaru. Věříme, že tato zpráva potěší nejen naše příznivce, ale přiláká i nové konzumenty, kteří přijdou Nepaster ochutnat do naší hospody,“ vysvětluje Petra Chovancová, manažerka značky Staropramen.

Technologie mikrofiltrace
Pro výrobu nepasterizovaného piva je pivovar nově vybaven mikrofiltrační technologií, do které investoval přes 15 milionů korun. Pivo před stáčením do sudů neprochází pasterizací – tepelnou úpravou – nýbrž speciální mikrofiltrací. Nově využívaná technologie odstraňuje i mikroorganismy rezistentní vůči teplu při pasterizaci. „Díky odfiltrování všech mikroorganismů dosahujeme stejné trvanlivosti jako u piva pasterizovaného. Protože však pivo neprošlo tepelnou zátěží, je méně náchylné k oxidaci. Po celou dobu trvanlivosti jsou pak zachovány jedinečné senzorické vlastnosti a celková chuťová stabilita našeho piva,“ popisuje vrchní sládek Zdeněk Lux benefity nového zařízení.

Staropramen zahájil distribuci nepasterizovaného sudového piva do hospod

Publikováno:před měsícemZdroj:Pražský patriot

Pivovar Staropramen vložil investoval přes 15 milionů korun do nového mikrofiltračního zařízení. To umožňuje do hospod a restaurací distribuovat značky Smíchov, Jedenáctku a Ležák pouze jako nepasterizované. Staropramen tak touto novinkou započal rok 2019 jako rok oslav, neboť v září oslaví 150. výročí od založení pivovaru.

Letošní rok se ve Staropramenu ponese ve znamení oslav 150. výročí od založení pivovaru. První dárek si pivovar pro své příznivce připravil hned zkraje roku. Trojice piv – Smíchov, Jedenáctka a Ležák – je nyní k dostání v hospodách a restauracích pouze v nepasterizované podobě.

„Čeští konzumenti piva kladou v posledních letech mnohem větší důraz na jeho kvalitu a způsob, jakým je ošetřeno a podáváno. Nepasterizované pivo chutná stejně dobře na čepu jako přímo u zdroje na dvoře pivovaru. Věříme, že tato zpráva potěší nejen naše příznivce, ale přiláká i nové konzumenty, kteří přijdou Nepaster ochutnat do naší hospody,“ vysvětluje Petra Chovancová, manažerka značky Staropramen.

Pro výrobu nepasterizovaného piva je pivovar nově vybaven mikrofiltrační technologií, do které investoval přes 15 milionů korun. Pivo před stáčením do sudů neprochází pasterizací – tepelnou úpravou – nýbrž speciální mikrofiltrací. Nově využívaná technologie odstraňuje i mikroorganismy rezistentní vůči teplu při pasterizaci. „Díky odfiltrování všech mikroorganismů dosahujeme stejné trvanlivosti jako u piva pasterizovaného. Protože však pivo neprošlo tepelnou zátěží, je méně náchylné k oxidaci. Po celou dobu trvanlivosti jsou pak zachovány jedinečné senzorické vlastnosti a celková chuťová stabilita našeho piva,“ popisuje vrchní sládek Zdeněk Lux benefity nového zařízení.

Nepaster nově pouze v restauracích a hospodách
Nové nepasterizované pivo je určeno výhradně pro hospody a restaurace, ve smíchovském pivovaru jej proto stáčí pouze do sudů. Novinku si pochvalují také výčepní, kteří na smíchovské pivo nedají dopustit. „Díky Nepasteru si mohou naši štamgasti vychutnat tak čerstvé pivo, jako by ho pili přímo na dvoře pivovaru. Při dodržení všech zásad správně ošetřeného piva, na kterých si zakládám, mám jistotu, že dodám svým zákazníkům pivo v té nejlepší formě,“ popisuje své dosavadní zkušenosti Thomas Berauer, výčepní hospody V Koutku.

Nealkoholické pivo s ovocem zažívá boom. Je to inovace desetiletí.

Publikováno:před měsícemZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav Petr

Tuzemský pivní trh se vzpamatovává z regulací, pivovarům pomohlo i loňské parné počasí. „To jsou dobré zprávy,“ říká v rozhovoru pro LN Petr Kovařík, generální ředitel Staropramene, druhého největšího výrobce piva v České republice.

LN: Jaký byl rok 2018 z vašeho pohledu? Parné dny přály spotřebě piva?
Dopadl lépe, než jsme čekali začátkem roku. Očekávali jsme spíš další pokles trhu a dozvuky zavedených regulačních opatření, která dramaticky dopadla na hospody a všechna gastronomická zařízení v roce 2017 výrazným poklesem prodeje čepovaného piva. Ten byl předloni dokonce větší než v krizových letech 2009 a 2010. Počítali jsme tedy s dozvuky těch regulací i v roce 2018, ale to se vyplnilo jen začátkem roku. Pak je eliminovalo fantastické počasí, sezona vlastně začala nezvykle už v dubnu a skončila až v závěru září. Dobrá zpráva také je, že Češi utrácejí za pivo více.

LN: Čím to je?
Hlavně díky tomu, že roste odbyt ležáků, tedy dražších piv, že se víc prodávají speciální piva, lidé kombinují pivo a jídlo v restauracích, a chodí tedy do jiného typu restaurací. Trh roste i díky tomu, že lidé kupují víc piva v plechovkách, která jsou dražší – připlatí si za komfort tohoto balení.

LN: Když říkáte pro nás, myslíte Staropramen, nebo obecně pivovarnictví v Česku?
Myslím tím celé odvětví i nás ve Staropramenu.

LN: Neplatí tedy, co říkají někteří pivovarníci, že když je extrémně velké horko, myšleno třicet a více stupňů, což jsme loni v létě zažili, tak naopak konzumace piva klesá a lidé přecházejí na nealko nápoje?
To samozřejmě platí. Nicméně léto loni přišlo už v dubnu a počasí bylo pro odbyt piva velmi často ideální. Pokud přejdeme do těch úplně nejvíc horkých měsíců, v těch rostl víc zájem o ochucená piva, pivní mixy. Zaznamenaly loni velký boom. Rostou kontinuálně už od roku 2015 a za rok 2018 předpokládám, že zaznamenáme největší objem prodeje od vzniku této kategorie, tedy od roku 2011.

LN: Vy ale v rámci toho, čemu říkáte pivní mixy, mícháte dohromady limonádou ochucená nealkoholická piva, která v posledních letech skutečně dramaticky rostou, s ochucenými klasickými pivy, tedy radlery, které se míchají s ovocnými šťávami jedna ku jedné a o které se Češi už moc neperou.
Pro nás je to celé jedna kategorie. Alko i nealko verze. Prostě osvěžení z piva s ovocem. Ale je pravda, že ovocné nealko verze dnes rostou více, a to hlavně díky současnému životnímu stylu.

LN: Když se tedy bavíme o tom, že za rok 2018 nezaznamenáme v Česku pokles pivního trhu, jako tomu bylo v předchozích letech, pomohl tomu i lepší odbyt v hospodách, kde konzumace piva roky klesá?
Bohužel moc ne. I přes to skvělé léto nadále vnímáme pokles prodeje čepovaného piva, i když už to loni nebylo tak dramatické jako předtím. Ale souběh regulačních a administrativních opatření, jakými byly zákaz kouření, hracích automatů, zavedení EET a podobně, stále doznívá a mnozí hospodští, zejména na vesnicích, se stále rozmýšlejí, budou-li fungovat dál, či zavřou.

LN: Které z těch regulací poškodily pivní trh nejvíc?
To nejsme schopni říct. Ale k zákazu kouření, EET a dalším se přidala také rostoucí administrativa podnikatelů, minimální mzda a skoro nulová nezaměstnanost. To všechno vytváří obrovský tlak na podnikání v gastronomii. A vlastně nejen v ní. Bohužel se to všechno sešlo v jednom krátkém období a hospodští tím byli dramaticky zasaženi. Spousta z nich zavřela. Nejsem tedy schopný říci, které z těch opatření je horší nebo lepší, jsou to dobré zákony, ale přišly krátce po sobě, skoro najednou.

LN: Jinými slovy to vše třeba mohou být dobré zákony asprávné regulace, ale ve výsledku způsobily pohromu?
Asi tak nějak. Na každý z těch zákonů můžeme mít rozdílný názor, ale věřme, že jsou dobře míněné. Nicméně všechny dohromady v tom krátkém období, ve kterém začaly platit, způsobily pohromu srovnatelnou s krizovými lety. Naštěstí dnes máme jako dodavatelé piva výhodu ve výrazně rostoucím exportu za hranice. Jím si kompenzujeme horší prodeje na domácím trhu. To nám samozřejmě pomáhá. Ale potřebovali bychom také, aby vláda pomohla té české hospodě, domácí gastronomii.

LN: Premiér a exministr financí Andrej Babiš tlačí záměr na snížení sazby DPH z čepovaného piva na desetiprocentní sazbu. To něčemu podle vás pomůže?
To je podle mě jednoznačně dobré opatření, protože po té sérii regulací vrátí stát z části něco, co vzal. Tím, že sníží DPH, přispěje podnikatelům do marže. Uvědomte si, že pivo je vedle jídla největší kategorie v gastronomii. Hospodští budou moci alespoň z části přidat svým zaměstnancům, zvelebovat své podniky, ale hlavně jich už tolik třeba nezavře.

LN: Ovlivní snížení DPH také prodej piva? Že by hospodský zlevnil a lidé vypili víc?
Myslím si, že v tom se nic nezmění. Každý z podnikatelů si může sám rozhodnout, zda nižší DPH promítne do ceny zákazníkům nebo ušetřené peníze použije jinde. Do toho pivovary těžko mohou mluvit. Ale považoval bych ono celé snížení daně za férovou věc vůči hospodským. A je už jenom na nich, co s tím udělají.

LN: Pivovarníci u nás dělají všechno pro to, aby odbyt v hospodách podpořili. Snažíte se třeba pivaře oslovit nějakými novinkami a speciálními pivy, nebo jsme prostě natolik konzervativní, že novoty netáhnou a vyžadujeme stále klasiku, tedy český ležák a desítku?
Já myslím, že tradiční české značky budou pořád nosnou páteří celého trhu, a to platí i pro hospody. Český ležák stále roste, jeho odbyt je už větší než v případě desítek. A co se týče těchto piv, panuje obrovská konkurence mezi pivovary. Ale je na druhé straně pravda, že domácí trh je už o něco pestřejší. Takže mimo jiné nabízíme speciální edice piv jen pro hospody, abychom dali hospodským do rukou nástroj, díky kterému štamgasti a další hosté mají k dispozici pestrou nabídku piv a důvod do hospody zajít.

LN: Takže cílíte s novinkami vyloženě do hospod? A zákazník v obchodě má na pivní inovace smůlu?
Ne tak úplně. Produkujeme limitované edice, konkrétně třeba Speciály ze spilky, jež jdou jenom do hospod. Například pivo Mustang nebo Černá Barbora, která vyhrála soutěž o speciál roku, takže konkurujeme v tomhle směru minipivovarům. Máme výhradně pro hospody také Smíchovský výběr, tedy vybraná piva smíchovských sládků, kam patří třeba Velvet nebo Extra chmelená nebo polotmavá třináctka Granát. Už také nepasterujeme Staropramen, rozvíjíme tankové pivo. To znamená, že v našem portfoliu je stále víc unikátních piv jenom pro gastronomii. Ale neznamená to, že balená piva odsouváme na vedlejší kolej.

LN: Jak se to ale projevuje? Myslím v těch obchodech.
Rozvíjíme třeba systém balení plechovek a lahví, to jsou ta různá čtyřbalení, šestibalení, obměníme také všechny přepravky. Vrátili jsme se k tradičnímu logu Staropramene. Tím vším podporujeme prodej baleného piva v obchodech.

LN: Podpora odbytu čepovaných piv je také ve znamení investic pivovarů do vybavení hospod, různých pergol, tácků, výčepních zařízení, skla, vybavení interiéru a podobně. Kolik vás ročně stojí tenhle materiál?
Jsou to velké investice. Jde odesítky milionů korun.

LN: Ono to vypadá, že mnohé velké pivovary včetně Staropramene hospody a pivní marketing i samotnou kvalitu piva v minulosti hodně zanedbaly a teď mají co dohánět. Dobrou pověst ztratíte snadno, ale těžké je pak získat ji zpět. Daří se vám to?
Vnímáme to, že lidé zapomněli, o čem Staropramen je. K tomu se nyní vracíme. Prezentujeme náš příběh, hodnoty, fakt, že Staropramen naučil Čechy pít desítku.

LN: To je sice hezké, ale Staropramen má z ne tak dávné minulosti leckde pověst piva, které se při výrobě ředilo vodou.
Nemůžu mluvit za období předchozích majitelů a vedení, ale za sebe říkám, že dbáme o to, aby naše pivo stále odpovídalo kvalitou tradici Staropramene. Výrobní proces se v zásadě nemění, mění se technologie, protože dneska už nemáme dubové sudy, ale princip je stejný. Můžu garantovat, že naše pivo v žádném případě není nijak ošizené.

LN: Některé velké průmyslové pivovary jako třeba Prazdroj nebo Budvar si úspěšně vyzkoušely spolupráci s minipivovary, ať už při vaření piva, nebo v jeho prodeji. Chystáte také něco podobného?
Respektuji minipivovary jako důležitou část trhu. Přinášejí zpestření a styly piv, které se tady nikdy nepily a mají své zákazníky. A zároveň se na ně díváme jako na konkurenci, sledujeme, co a jak se jim daří a nedaří. Ale máme už přes tři roky vlastní program v ostravském Ostravaru – zmíněné Speciály ze spilky – a to nám dobře funguje. Dokážeme tam vařit postaru tím stylem spilka – sklep. Takže spolupráci s minipivovary nechystáme.

LN: V kampani prezentujete Staropramen jako pražskou nebo přesněji ještě smíchovskou tradici. Pro Pražana je to asi chytlavé, ale neuškodí vám to v očích lidí mimo Prahu?
Směřujeme to vyloženě na Smíchov, který byl původně samostatná vesnice. A snažíme se tím prezentovat místo původu, celý příběh a jak jsme do pivovarského světa přispěli. Pro každou dobrou značku je místo původu zásadní. A je to relevantní pro všechny zákazníky, takže ten příběh může zajímat nejen Pražany.

LN: Brnkáte tak trochu na vlasteneckou notu.
Ano. Staropramen byl založený vlastenci jako vyloženě český pivovar v dělnické čtvrti. V dnešním měřítku bychom ho asi označili spíš za minipivovar, ale po 75 letech se z něj stal největší pivovar v tehdejším Československu a téměř největší v Evropě. Dominoval celému odvětví. Vždycky říkám studentům, že kdyby nebyla druhá světová válka a pak 40 let socialismu, Staropramen by mohl být největší globální firma. Ale to je už minulost.

LN: Nebýt války a komunistů, Staropramen by byl větší než dnešní lídr trhu Plzeňský Prazdroj?
Před válkou jsme větší byli. Je to zkrátka hodně zajímavý příběh, jak lidé dali dohromady peníze a založili si pivovar, uvařili desítku i poprvé značku Granát. Češi obecně umí dělat věci po svém a zároveň nedělat velké kompromisy, posouvat odvětví dopředu krok po kroku. To chceme v našem pivovaru také sdílet.

LN: K té tradici dnes musejí výrobci prezentovat i novinky, musejí inovovat. Vy jste před lety přišli s něčím, čemu říkáte pivní mixy, v podstatě s obdobou německých radlerů. Zkrátka pivo jedna ku jedné s limonádou. Všichni vás hned následovali. Jak se téhle kategorii nyní daří?
Nemám ambice říkat, co je co, jak se to jmenuje. Radler je podle mě něco trochu jiného. To je čepované pivo, které smícháte v hospodě s limonádou, a my nechceme učit pít Čechy tímhle způsobem. Naším cílem bylo od počátku nabídnout osvěžení z piva a z ovoce. Můžeme tomu říkat radler, a nemusíme.

LN: Ale jeho alkoholická verze, se kterou jste před lety přišli, se neosvědčila. Prodeje po počátečním vzestupu rychle spadly.
Neřekl bych, že se neosvědčila, ale je pravda, že rostou nealkoholické verze těchto pivních mixů. To souvisí se životním stylem. Tohle osvěžení funguje v alkoholické i nealkoholické verzi, ale alkohol není pro mnoho lidí zásadní věc, kvůli které si ho kupují. Zásadní je osvěžení a chuť. Zkrátka tenhle výrobek je určený pro trochu jiné konzumenty, než jsou tradiční konzumenti piva. Například pro mladé dospělé a ženy.

LN: Má tohle pití, tedy smíchané nealko pivo s limonádou, podle vás budoucnost?
Určitě. Podíváme-li se na inovace podobného typu třeba za posledních deset let, tohle bude nejúspěšnější inovace na našem trhu. Dnes se prodává v masivních objemech. Například jiná kategorie, myslím tím cidery, je zhruba třetinová oproti pivním mixům, jež považuji za inovaci desetiletí. My nemáme za cíl přesvědčit tradiční pivaře, aby pili pivní mixy. To je prostě nápoj pro jinou skupinu spotřebitelů.

LN: Jak a kdy vlastně u nás v Česku, respektive ve Staropramenu, došlo k rozšíření kategorie pivních mixů?
To bylo v podstatě následkem ekonomické krize, někdy kolem roku 2010. Odbyt piva se všude snižoval, klesal trh, lidé nebyli ochotní utrácet. A my jsme využili našich výrobních možností a zkusili dát na trh něco, co bude fungovat vlastně vedle kategorie klasického piva.

LN: Pomohli jste si ale asi i vy. Vyrobit pivní limonádu je zřejmě levnější než stejné množství klasického piva.
To bych nekomentoval.

LN: Ale tipuji, že když pivo tvoří jen polovinu nápoje a druhou šťáva s vodou, budou celkové náklady nižší. Nehledě na nižší spotřební daň.
Řekněme to takhle. Protože jsem studoval pivovarství na vysoké škole i výrobu dalších nápojů, tak vím, že náklady na výrobu limonády jsou obecně nižší než na výrobu piva. Ale aby nevznikla mýlka, my se tady bavíme už nějaký čas o tomto segmentu, ale naším hlavním posláním je vařit skutečné pivo. To stále představuje drtivou většinu produkce naší i celého českého trhu. A bude tomu tak i nadále.

LN: I když Češi postupně přestávají chodit do hospod a restaurací a ta tradovaná vysoká kultura konzumace piva v gastronomii poněkud upadá?
Ona klesá sice návštěvnost, ale pivní kultura, zejména v poslední době stále víc spojená se spojením kvalitního piva a jídla, je pořád významná. Vezměte si, že podíl čepovaného piva v hospodách a restauracích tvoří u nás nadále nějakých 96 procent. Jen malá část v hospodě připadá na prodej lahvového nebo v plechovce. To Češi berou jako samozřejmost, ale jinde ve světě není tak vysoký podíl čepovaného samozřejmostí.

LN: Čím to je?
Jednak tím, že lidé jsou zvyklí chodit na čepované, a pak také umem výčepních a hospodských, kteří dokážou čepované pivo dostat na stůl ve vysoké kvalitě. V tom je česká pivní kultura unikátní. Srovnatelná s ní je snad ještě ta britská.

Pivovary Staropramen předloni snížily ztrátu o více než miliardu korun

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:E15.czAutor:ČTK

Druhý největší český výrobce piva, skupina Pivovary Staropramen, předloni snížil ztrátu o 1,2 miliardy korun na 82 milionů korun. Provozní výsledek bez odpisů a opravných položek klesl o šest procent 2,2 miliardy korun, uvedla společnost ve výroční zprávě umístěné ve Sbírce listin. Konsolidovaný provozní zisk předloni činil 1,02 miliardy korun, o rok dříve šlo o ztrátu 768 milionů korun. Společnost provozuje smíchovský Staropramen a ostravský pivovar Ostravar.

Celkové konsolidované tržby skupiny se předloni meziročně snížily o 11 milionů korun na 8,98 miliardy korun. Tržby za prodej piva klesly o 99 milionů korun na 7,24 miliardy korun. Většinu piva skupina prodala v zahraničí, v Česku klesly prodeje piva o 61 milionů korun na 2,72 miliardy korun, na Slovensku o 54 milionů na 443 milionů korun. Export na další trhy skupině vzrostl, do Chorvatska vyvezla pivo za více než tři miliardy korun.

„Na výsledcích roku 2017 se projevily vyšší marketingové náklady konsolidující společnosti v souvislosti s investicí do značky Staropramen i výrazný pokles celkového trhu prodejů piva v sektoru gastronomie, dále tvorba opravné položky k pohledávkám u dceřiné společnosti v souvislosti s platební neschopností významného řetězce a odběratele na chorvatském trhu,“ dodává zpráva.

Staropramen vyvážel do 33 zemí světa, nejvýznamnějšími exportními trhy jsou kromě Slovenska Švédsko, Velká Británie a Německo. V licenční výrobě se firmě dlouhodobě kromě Chorvatska v Rumunsku, Bulharsku, Maďarsku a Srbsku.

Firma v roce 2017 přestala vařit prémiový ležák Asahi, protože tato skupina koupila jedničku českého trhu Plzeňský Prazdroj. „Získali jsme tak kapacitu pro zahájení licenční výroby světlého ležáku Miller Genuine Draft z portfolia naší mateřské společnosti Molson Coors Brewing Company, jehož výrobu jsme koncem roku 2017 také zahájili,“ dodává dokument. Značku skupina distribuuje do více než 70 zemí světa, pro většinu Evropy ji bude vařit v Pivovarech Staropramen.

Pivovarům Staropramen patří dlouhodobě na českém pivovarském trhu druhá příčka za Plzeňským Prazdrojem. Firma je od roku 2012 součástí severoamerické pivovarské skupiny Molson Coors. Ta Pivovary Staropramen koupila od investiční společnosti CVC Capital Partner za 2,7 miliardy eur, do roku 2009 pivovary vlastnil pivovarský gigant Anheuser-Busch InBev. Počet zaměstnanců firma předloni navýšila o 28 na 1436.

Jednička na českém trhu Plzeňský Prazdroj zvýšil od předloňského dubna do konce loňského března zisk před zdaněním meziročně o 30 procent na 4,8 miliardy korun. Tržby v minulém fiskálním roce stouply meziročně o osm procent téměř na 16 miliard korun. Největší český pivovar prodal předloni téměř 11 milionů hektolitrů piva, meziročně téměř o milion hektolitrů víc. Společnost loni na konci března převzala japonská skupina Asahi.

Zisk třetí největší české pivovarnické skupiny Heineken ČR stoupl v roce 2017 o zhruba 23 procent na 206,4 milionu korun. Tržby jí klesly o 1,7 procenta na 3,13 miliardy korun, uvádí společnost ve své výroční zprávě umístěné ve Sbírce listin. Do skupiny patří trojice pivovarů Krušovice, Velké Březno a Starobrno.

„Nejtěžší disciplína? Uvařit českou desítku,“ říká ředitel Staropramenu

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Seznam zprávyAutor:Zuzana Hodková

V pravidelném pořadu Byznys zblízka vám každý týden krok po kroku ukážeme, jak vznikají věci, které Česko proslavily ve světě – a jejich výrobu si sami vyzkoušíme. Tentokrát vaříme pivo.

Generální ředitel Pivovarů Staropramen Petr Kovařík v našem studiu doplní, jak se pozná dobrý sládek a kolik by toho měl mít „nadegustováno“. A odpoví i na otázku, jestli se v Česku bude už brzo prodávat víc nealkoholického piva než toho tradičního.

„Dobrého sládka poznáte podle toho, že umí uvařit perfektní českou desítku, což je nejtěžší disciplína. Všeho tam máte o dvacet procent míň a každá chyba se v desítce víckrát projeví. Když se vám tam něco nepovede, každý to hned pozná,“ dodává Kovařík.

Ředitelem výroby a logistiky Staropramenu se stal Milan Jeřábek

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:České nápoje

Společnost Pivovary Staropramen, druhý největší výrobce piva v Česku a významný exportér, má ve svém nejvyšším vedení nového člena. Na pozici ředitele výroby a logistiky pro Českou republiku a Slovensko nastoupil v prosinci Milan Jeřábek, pro kterého jde o návrat do známého prostředí pivovarů, kde svou kariéru začínal.

Nástupem Milana Jeřábka (53 let) do společnosti Pivovary Staropramen vedení firmy posiluje o dalšího manažera s mezinárodní zkušeností, kterou získal během svého působení ve společnosti Danone Group. V jeho rámci působil na ředitelských pozicích v odděleních Supply a byl součástí vedení této nadnárodní společnosti v Česku, Polsku a poslední dva roky také v Japonsku.

Zároveň je pro Milana Jeřábka příchod do Pivovarů Staropramen návratem do míst, kde začínal svou více než třicetiletou úspěšnou kariéru ve výrobě a logistice. Ve smíchovském pivovaru byl téměř dvacet let až do roku 2004, kdy v té době pátým rokem působil na pozici vrchního sládka pivovaru Staropramen.

„Těší nás, že se nám podařilo zlákat zpět do pivovaru kolegu, který naše pivovarnické prostředí a výrobu piva velmi dobře zná, a zároveň je jedním z největších odborníků v oblasti výroby a logistiky u nás. Při pohledu na Milanovy výsledky je zřejmé, že pod jeho vedením vždy docházelo k růstu kvality a objemu výroby, logistických procesů, exportu i spokojenosti zaměstnanců,“ říká o Milanu Jeřábkovi generální ředitel společnosti Pivovary Staropramen Petr Kovařík, podle kterého mezi jedny z hlavních priorit Milana Jeřábka na počátku bude patřit rozvoj logistiky a zákaznické agendy.

Milan Jeřábek na pozici ředitele výroby a logistiky nastupuje po Zdeňku Luxovi, jenž tento post zastával tři roky v kombinované roli s rolí vrchního sládka pivovaru Staropramen. „V průběhu roku jsme se Zdeňkem dohodli na oddělení těchto dvou rolí. Zdeněk si přál dál pokračovat v roli vrchního sládka pivovaru Staropramen. Proto jsme zahájili výběr nového ředitele výroby a logistiky naší společnosti,“ doplňuje generální ředitel Petr Kovařík.

Pivovary Staropramen zdražují točené pivo

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Týden.czAutor:ČTK

Pivovary Staropramen, které jsou druhým největším tuzemským výrobcem piva, od teď zdražují točené pivo o 3,2 procenta. Ceny se zvýší u většiny tankových ležáků a prémiových piv o 0,6 koruny až 1,4 koruny na půllitr, nejprodávanější ležáky pak zdraží zhruba o korunu. Pivovar již jednou prodejní ceny zvyšoval, když na jaře zdražil nejčastěji o korunu lahvové a plechovkové pivo.

Největší český pivovar Plzeňský Prazdroj ceny piva zvýšil od října, Budějovický Budvar bude zdražovat nejspíš příští rok.

Za nárůstem ceny piv z produkce Pivovarů Staropramen stojí podle mluvčího Pavla Barvíka růst výrobních nákladů, zejména zdražování chmele, ječmene nebo energií. "Letos na jaře jsme kvůli tlaku rostoucích nákladů zvyšovali ceny vybraných lahvových a plechovkových piv, jejichž cenová úroveň především v promočních akcích byla pro nás dlouhodobě neudržitelná. Další růst nákladů v průběhu letošního roku nás nyní nutí upravit ceny především sudových a tankových ležáků a prémiových piv," vysvětlil v říjnu generální ředitel společnosti Petr Kovařík.

Největší český pivovar Plzeňský Prazdroj již ceny zvýšil od října, kdy zdražil v průměru o 3,7 procenta, týkalo se to zejména ležáků a prémiových piv. Půllitr piva tak zdražil o 1,50 koruny, konečnou cenu v restauraci si ale určují obchodníci. Národní podnik Budějovický Budvar zdraží pivo nejspíš příští rok. Několikaprocentní růst cen by se měl týkat zboží nabízeného v obchodech při slevových akcích.

Pivovary Staropramen loni prodaly 3,1 milionu hektolitrů piva, meziročně o 6000 hektolitrů více. Zahraniční prodej včetně licenční výroby vzrostl o deset procent na 1,9 milionu hektolitrů. Firma je od roku 2012 součástí severoamerické pivovarské skupiny Molson Coors. Pivovary Staropramen koupila od investiční společnosti CVC Capital Partner za 2,7 miliardy eur, do roku 2009 pivovary vlastnil pivovarský gigant Anheuser-Busch InBev. Společnost předloni zaměstnávala v průměru 1408 lidí.

Výstav českých pivovarů loni po pěti letech růstu klesl o 0,7 procenta na 20,32 milionu hektolitrů kvůli poklesu výroby pro domácí trh. Prodeje v ČR se snížily o 2,1 procenta na 16,04 milionu hektolitrů. Export se zvýšil o 4,5 procenta. Stále více se prodává pivo balené proti točenému, loňský poměr byl 62 ku 38 procentům.

Pivovary Staropramen ode dneška zdražují točené pivo o 3,2 pct

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:České novinyAutor:ČTK

Pivovary Staropramen, které jsou druhým největším tuzemským výrobcem piva, dneškem zdražují točené pivo o 3,2 procenta. Ceny se zvýší u většiny tankových ležáků a prémiových piv o 0,6 koruny až 1,4 koruny na půllitr, nejprodávanější ležáky pak zdraží zhruba o korunu. Pivovar již jednou prodejní ceny zvyšoval, když na jaře zdražil nejčastěji o korunu lahvové a plechovkové pivo. Největší český pivovar Plzeňský Prazdroj ceny piva zvýšil od října, Budějovický Budvar bude zdražovat nejspíš příští rok.

Za nárůstem ceny piv z produkce Pivovarů Staropramen stojí podle mluvčího Pavla Barvíka růst výrobních nákladů, zejména zdražování chmele, ječmene nebo energií. "Letos na jaře jsme kvůli tlaku rostoucích nákladů zvyšovali ceny vybraných lahvových a plechovkových piv, jejichž cenová úroveň především v promočních akcích byla pro nás dlouhodobě neudržitelná. Další růst nákladů v průběhu letošního roku nás nyní nutí upravit ceny především sudových a tankových ležáků a prémiových piv," vysvětlil v říjnu generální ředitel společnosti Petr Kovařík.

Největší český pivovar Plzeňský Prazdroj již ceny zvýšil od října, kdy zdražil v průměru o 3,7 procenta, týkalo se to zejména ležáků a prémiových piv. Půllitr piva tak zdražil o 1,50 koruny, konečnou cenu v restauraci si ale určují obchodníci. Národní podnik Budějovický Budvar zdraží pivo nejspíš příští rok. Několikaprocentní růst cen by se měl týkat zboží nabízeného v obchodech při slevových akcích.

Pivovary Staropramen loni prodaly 3,1 milionu hektolitrů piva, meziročně o 6000 hektolitrů více. Zahraniční prodej včetně licenční výroby vzrostl o deset procent na 1,9 milionu hektolitrů. Firma je od roku 2012 součástí severoamerické pivovarské skupiny Molson Coors. Pivovary Staropramen koupila od investiční společnosti CVC Capital Partner za 2,7 miliardy eur, do roku 2009 pivovary vlastnil pivovarský gigant Anheuser-Busch InBev. Společnost předloni zaměstnávala v průměru 1408 lidí.

Výstav českých pivovarů loni po pěti letech růstu klesl o 0,7 procenta na 20,32 milionu hektolitrů kvůli poklesu výroby pro domácí trh. Prodeje v ČR se snížily o 2,1 procenta na 16,04 milionu hektolitrů. Export se zvýšil o 4,5 procenta. Stále více se prodává pivo balené proti točenému, loňský poměr byl 62 ku 38 procentům.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.12.03.2019 21:14149