Historie a současnost Pivovaru Starobrno

V současnosti má výsadní postavení na jižní Moravě a přestože opravdové začátky pivovaru je těžké určit, sahají zřejmě až do 14. století. V té době začal ženský gotický klášter pivovarvyrábět a prodávat vlastní pivo.
Významný mezník v historii pivovaru představuje také konec 18. století. Konkurs na sládka tenkrát vyhrál proslulý průkopník a zakladatel moderní výroby piva v Čechách a na Moravě – František Ondřej Poupě. Strávil zde poté celých 7 let, během nichž se dále věnoval rozvoji pivovarnictví, zavedl v brněnském pivovaru teploměr, pivní váhu a otevřel 1. pivovarnickou školu.
Posledními majiteli starého klášterního pivovaru byli Josef Mandel a Hermann Hayek, kteří v roce 1872 vystavěli v ulici V hlinkách zcela nový pivovar. Budovy starého pivovaru využívali při stavbě sladovny; od počátku existence nového pivovaru se mluvilo o „Starobrněnském pivu“.
pivovarV roce 1943 vzniká nová společnost – První brněnský akciový pivovar a moravská sladovna, která však byla již za dva roky znárodněna dekretem prezidenta Beneše a transformována na Starobrněnský pivovar a sladovnu, národní společnost. Po roce 1948 byl pivovar začleněn do podniku Středomoravské pivovary, n. p. a začalo usilovné období s plánovaným řízením. V následujících 45 letech se do pivovaru téměř neinvestovalo, což se velmi výrazně projevilo na kvalitě piva.
Rok 1992 je počátkem moderní historie pivovaru. Starobrno bylo transformováno ze státního podniku na akciovou společnost a rovněž získalo významnou cenu jakosti – 1. místo na pivním veletrhu PIVEX, jenž patří mezi nejprestižnější soutěže, kdy kvalitu piva hodnotí sládci a profesionální degustátoři.
Privatizací v roce 1994 se společnost stala součástí rakouské pivovarnické skupiny BBAG. pivovarZa několik let se ze zastaralého státního podniku stal s přílivem nového kapitálu a kvalitního know-how moderní pivovar, který od té doby získal na českém trhu více ocenění, než kterýkoliv z jeho konkurentů. Jednou ze stěžejních událostí v budování podnikové identity a podnikového designu společnosti STAROBRNO, a.s. byla změna loga, ke které došlo v roce 1995. Nový typ byl později doplněn o slogan značky Starobrno – „Tajemství dobré nálady“. Společnost se tak stala prvním pivovarem v České republice, který začal důsledně používat slogan jako marketingový nástroj.
Fúze v roce 2003 mezi Heineken Group a většinovým akcionářem STAROBRNA, a. s. představuje nejdůležitější mezník v novodobé historii společnosti. BRAU UNION AG, nová společnost založená na základě smlouvy mezi BBAG a skupinou Heineken, se stala nejvýznačnější středoevropskou pivovarnickou skupinou, jejímž členem je i STAROBRNO, a. s.
Zdroj:Stránky Pivovaru Starobrno, 2015


HISTORIE V BODECH
Pivovar Starobrno najdete na Starém Brně a je tak přirozeně silně spjat celou svou historií i současností s Brnem a svým regionem, na který je náležitě hrdý.

● 1243pivovar Už v polovině 13. století udělil Václav I. městu Brnu královská privilegia, přičemž jedním z nich bylo i právo vařit pivo. V roce 1323 založila osvícená královna Eliška Rejčka na Starém Brně cisterciácký klášter, jehož součástí se o dva roky později stal pivovar.



● 1798pivovar Koncem 18. století vyhrál konkurz na sládka tehdejšího Měšťanského pivovaru v Brně na Starobrněnské ulici proslulý průkopník a zakladatel moderní výroby piva v Čechách a na Moravě František Ondřej Poupě a zasloužil se tak o rozvoj pivovarnictví v Brně. Strávil v Brně celých 7 let, během nichž se dále věnoval rozvoji pivovarnictví, zavedl v pivovarnictví teploměr, pivní váhu a otevřel 1. pivovarnickou školu.


● 1872pivovar Poslední majitelé klášterního pivovaru Josef Mandel a Hermann Hayek se v roce 1872 rozhodli postavit nový moderní pivovar v ulici Hlinky v bezprostředním sousedství dnešního Mendlova náměstí. Pivo, které se zde vařilo, bylo od počátku známé jako „starobrněnské“. V roce 1896 už má výstav kolem 160 tis. hl ročně. V roce 1895 přechází pivovar z ledování na umělé chlazení a rozsvěcuje se zde první žárovka.


● 1897pivovar V roce 1897 je zde umístěna první elektrická pneumatická sladovna v rakouských zemích, která je umístěna do nové budovy sladovny. V roce 1903 produkce piva dosahuje rekordních 275 tis. hektolitrů piva, toto bude překonáno až v poválečném roce 1946. Ve 20. letech 20. století se ve Vídni zakládá distribuční sklad, do kterého je dováženo denně až 5 vagónů starobrněnského piva.


● 1931pivovar Ve 30. letech 20. století se starobrněnský pivovar stává největším pivovarem na Moravě a nabízí široké portfolio piv a pivních speciálů. Kromě tradičních výčepních piv vyrábělo čtrnáctistupňové pivo Baron Trenck a pivní pálenku Bier Brand.



● 1948pivovar V roce 1944 poškodilo americké bombardování mimo jiné i pivovar. V roce 1948 byl pivovar předán „do rukou lidu“ a dlouhá desetiletí let se do něj neinvestovalo, což se bohužel podepsalo na jeho stavu.



● 1992pivovar Moderní éra starobrněnského pivovaru se začala psát roku 1992. Právě tehdy vznikla ze státního podniku akciová společnost a o dva roky později se stala součástí rakouské pivovarnické skupiny BBAG, která započala modernizaci pivovaru. V roce 2003 přechází Starobrno pod skupinu Heineken Group. Díky přílivu kapitálu a kvalitního know-how, získává pivovar postupně na českém pivním trhu mnoho ocenění.


● 2008pivovar Uvedli jsme do provozu novou modernizovanou varnu, díky které máme kvalitu vaření našeho piva pod skvělou kontrolou. Pivo u nás vaříme stále tradičními postupy - typickou metodou pro český spodně kvašený ležák, tedy vařením dekokčním způsobem na dva rmuty, a to výhradně z českých a moravských surovin.


● 2012pivovar Od roku 2012 je naše sudové a lahvové pivo nepasterizované, díky čemuž si ještě více uchovává svoji čerstvou a přirozeně lahodnou chuť, jejímž základem jsou nejlepší moravský slad a nejjemnější žatecký chmel.



● 2016pivovar V roce 2016 jsme pro vás otevřeli nové návštěvnické prostory a dále zvelebujeme celou exkurzní trasu.



Zdroj:Stránky Pivovaru Starobrno, 2018


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Pivovaru Starobrno

Kdy:dle určených časůObec:BrnoZdroj:Pivovar Starobrno

Prohlídka spojená s degustací piva
Pivovar Starobrno, který na stejném místě v ulici Hlinky nedaleko Mendlova náměstí stojí už od roku 1872, se stále častěji stává oblíbeným výletním cílem. Pivovarem provázejí kvalifikovaní průvodci, kteří turisty seznámí s dlouhou historií vaření piva na Starém Brně i v samotném pivovaru Starobrno. Dále je informují o všech fázích výroby piva, tradiční technologii a kvalitních surovinách k jeho vaření.

Program exkurze
Návštěvníci si projdou varnu i prostory, kam ústí cylindrokonické tanky ke kvašení piva. Z ochozu si prohlédnou linku na vyfukování, plnění a balení PET lahví. Na závěr všechny dospělé čeká degustace v Pivovarské restauraci.

Jak se objednat
Exkurze se konají v pracovní dny i víkendy, a to v předem určených časech.

Pracovní den 8.00 - 17.30 hod nutné objednat
Sobota od 11.00 a od 13.00 hod bez objednání
Neděle od 14.00 a od 15.00 hod bez obejdnání

e-mail: exkurze@starobrno.cz
telefon: +420 737 224 087

Exkurze mohou probíhat s výkladem v českém, anglickém, německém a ruském jazyce. V případě skupin nad 10 osob je objednávka nutná kvůli zajištění dostatečného počtu průvodců.

CENY EXKURZÍ
Dospělý 150 Kč
Studenti na 18 let 100 Kč
Důchodci 100 Kč
Žák školní výpravy s doprovodem 60 Kč

Aktualizováno: před 3 lety

Lidé v Brně si 150 let pochutnávají na Starobrnu

Publikováno:před 26 dnyZdroj:Brněnská DrbnaAutor:Michal Šťastný

Velké sláva a veselí zavládlo v brněnském pivovaru Starobrno. Pivo se na brněnském Mendlově náměstí vaří sto padesát let, což firma spadající pod koncern Heineken připomněla mimořádnou víkendovou prohlídkou ležáckých sklepů, hudebními koncerty nebo autogramiádou hokejistů Komety.

Brno má s vařením alkoholického nápoje z chmele dlouholetou tradici, jež sahá až do třináctého století. „Už v polovině třináctého století král Václav I. městu udělil právo pivo vařit. V roce 1323 královna Eliška Rejčka založila na dnešním Mendlově náměstí cisterciácký klášter, jehož součástí se později stal pivovar,“ uvedl Milan Schramm, bývalý ředitel a vrchní sládek Starobrno a současný výrobní ředitel společnosti Heineken ČŘ. Podle Schramma je unikát, že starobrněnské pivo se vaří od samého počátku na stejném místě. „Pro stavbu nového pivovaru majitelé vytipovali prostory bývalé cihelny na úpatí Žlutého kopce. Podle předběžných plánů měl nový a na svou dobu moderní pivovar uvařit ročně 40 až 50 tisíc hektolitrů piva,“ sdělila Ludmila Čechová, mluvčí společnosti Starobrno.

Mezi další zajímavostí, které se měli návštěvníci možnost dozvědět při prohlídkových okruzích, při nichž byly hlavním lákadlem mimořádně otevřené ležácké sklepy, byl fakt, že pivo z moravské metropole získalo slávu i díky řece Svratce. Právě z vodního toku se mok dlouhé roky vyráběl. „Při výrobě piva nepočítalo s vodou ze studní, jak tomu bývalo zvykem. Používal se vodovod z právě dokončené moderní úpravny vody z řeky Svratky v nedalekých Pisárkách,“ uvedla Čechová.

Starobrno spadá od roku 2003 do skupiny Heineken. V ní se nachází také jiné značky jako Krušovice, Zlatopramen či Březňák. Popřát k narozeninám přišlo do areálu pivovaru v sobotu také mužstvo hokejové Komety. Společnost je totiž jedním z hlavních partnerů klubu. Součástí oslav byly také hudební vystoupení. Na pódiu zazpívaly skupiny Olimpic, Support Lesbiens nebo Ben Cristovao.

150 let pivovaru Starobrno: točí se ležák nebo Bitr. Publikum rozvášnil Olympic

Publikováno:před 27 dnyZdroj:Brněnský deníkAutor:Terezie Sekáčová

Slunečné sobotní poledne láká mnohé Brňany k oslavám sto padesáti let od založení známého pivovaru Starobrno. Brány areálu na Mendlově náměstí otevřely v pravé poledne, pivní nadšenci se však na místo hrnou již od samého začátku.

Velkým lákadlem jsou především prohlídky historického zázemí pivovaru, kam se návštěvníci za normálních okolností nedostanou. „20. ledna 1873 společníci Josef Mandl a Hermann Hayek požádali soud o zapsání své pivovarnické firmy, se stavbou nového pivovaru na Starém Brně začali již o rok dříve,“ popisuje vznik Starobrna průvodkyně Kateřina Čechová.

Starobrněnský ležák, Bitr nebo nefiltrovaný velmi hořký Bitr s přehledem vévodí sobotnímu odpoledne. Chmelový mok teče proudem a není se čemu divit, pivo za patnáct korun zlákalo mnohé Brňany. „Těšíme se na Olympic, jsme z Brna a akci jsme si nemohli ujít, ještě, když je sobota,“ pochvaluje si událost Brňan Karel Šimek s manželkou.

Podle bývalého ředitele a vrchního sládka starobrněnského pivovaru Milana Schramma se firma postupem času měnila a modernizovala, stejná ale zůstala vášeň k pivu, řemeslu a využití tradičních technologií. „Pojďme společně nasát atmosféru tehdejší doby, roku 1872, kdy pozdější majitele klášterního pivovaru začali stavět pivovar nový a na svou dobu velmi moderní v ulici Hlinky, v bezprostřední blízkosti Mendlova náměstí,“ zní z úst sládka Schramma.

Návštěvníky během odpoledne čeká kromě hektolitrů zlatavé chmelové tekutiny také kurz čepování piva, koncert legendární kapely Olympic nebo koncerty Support Lesbiens či Bena Cristovaa. Prohlídky historickým jádrem pivovaru Starobrno si lidé vychutnají ve společnosti herců z Městského divadla Brno.

Starobrno slaví 150 let, pozvalo návštěvníky do starých ležáckých sklepů

Publikováno:před 27 dnyZdroj:České NovinyAutor:ČTK

Do historických ležáckých sklepů i současných výrobních prostor dnes výjimečně pozval návštěvníky brněnský pivovar Starobrno. Letos slaví 150 let existence, připravil proto zábavní program s koncerty, kostýmovanými výstupy herců z Městského divadla nebo školou čepování piva. "Pivovar po celou dobu své existence funguje a vaří pivo na stejném místě, od samotného začátku se mu také říká starobrněnské," řekla novinářům Kateřina Čechová, která vedla jednu z prohlídek.

Historik pivovarnictví Filip Vrána ČTK řekl, že areál Starobrna v roce 1872 vyrostl pár metrů od tehdy ještě funkčního klášterního pivovaru, následně přebudovaného na sladovnu. Čechová připomněla, že na pozemku někdejší cihelny byly obrovské jámy po těžbě hlíny. "Stavba sklepů se tím výrazně zlevnila a urychlila," uvedla Čechová. Pivovar měl také podzemní ledárnu přezdívanou Kréta.

"Zajímavostí z historie je fakt, že starobrněnský pivovar prokázal až neuvěřitelnou životaschopnost v období velkých krizí. Například za druhé světové války měl rekordní výstavy, tedy v době, kdy se vařilo nízkostupňové pivo, chyběly suroviny a jiné provozy se zavíraly," uvedl Vrána.

Přestože v posledních desetiletích nabídl pivovar svým zákazníkům řadu speciálů, lidé se nejčastěji vracejí k jedenáctistupňovému pivu, které v současnosti nese označení Starobrno Medium. Jak ČTK řekl vrchní sládek Jiří Brňovják, na postupu jeho výroby se za 150 let příliš nezměnilo.

Pivovar Starobrno je součástí skupiny Heineken. Samostatně nezveřejňuje ani hospodářské výsledky, ani komentáře k ekonomickému vývoji nebo dění na trhu. Jde o třetí největší českou pivovarnickou skupinu, podle výroční zprávy za rok 2020 vykázala čistý zisk 115,3 milionu korun. Do skupiny patří kromě Starobrna i značky Krušovice, Zlatopramen, Březňák a Hostan. Podle Vrány se výstav Starobrna pohybuje kolem milionu hektolitrů ročně.

Velkolepý Den Starobrna se ponese v duchu oslav 150. narozenin pivovaru

Publikováno:před měsícemZdroj:Pivovar StarobrnoAutor:Martina Kavková, PR

Po několikaleté pauze způsobené epidemií covidu se návštěvníci konečně dočkají! V sobotu 3. září v pravé poledne se otevřenou brány pivovaru Starobrno dokořán. Tradiční Den Starobrna, konaný vždy o první zářijové sobotě, letos bude opravdu velkolepý: vždyť pivovar na Starém Brně slaví významné jubileum, přesně 150 let od svého založení. Celý den se tak ponese ve slavnostním duchu. Vstupné se neplatí a pivo bude stát pouhých patnáct korun za jeden „škopek“.

Pivovar Starobrno coby pořadatel nic neponechal náhodě a celou akci připravuje dlouhé měsíce. Uskuteční se zde i slavnostní křest knihy „150 let historie pivovaru Starobrno“, výpravné publikace mapující dějiny pivovaru s dobovými fotografiemi (na hlavním pódiu od 18:30 hodin). Kniha se bude na místě i prodávat za výhodnou cenu 150 korun.

Ke Dni Starobrna neodmyslitelně patří i vystoupení předních českých kapel, ze kterých si vyberou všechny věkové kategorie. Letos se podařilo zajistit koncert legendární skupiny Olympic (14:00 – 15:00 hodin), dále zahrají Support Lesbiens (od 17:30 do 18:30 hodin) a populární Ben Cristovao (od 19:30 do 20:30 hodin).

Opravdovým lákadlem budou exkurze do pivovaru. Obvyklé prohlídky, na které byli návštěvníci zvyklí z předchozích let, totiž nahradí historické exkurze na místa, kam se jindy nechodí, například do labyrintu sklepení, bývalé spilky či generálního ředitelství. Na místě přitom budou lidé svědky „živých obrazů“ v podání herců Městského divadla Brno. Rezervace bude probíhat při vstupu do pivovaru. Herci budou asistovat i u focení ve fotokoutku, který pořadatel pojal rovněž historicky. Na místě dokonce bude k zapůjčení dobový oděv a rekvizity. Za exkurze a focení se nic neplatí.

Pro zájemce, kteří se chtějí o pivu dozvědět co nejvíce, bude připravena Extra hořká pivní škola. Její název odkazuje na poslední novinku z portfolia pivovaru, extra hořký a čtyřikrát chmelený ležák Starobrno Bitr. Pivní školou všechny provedou starobrněnští sládci. Rezervace přímo na místě u hostesek, jeden běh pivní školy pojme až 30 lidí. Všichni frekventanti školy se taky budou učit pivo čepovat a na závěr si tak naplní svůj škopek piva, který si vychutnají v odpočinkové zóně.

K tradičnímu programu Dne Starobrna patří i křest dresu hokejového klubu Kometa a autogramiáda hráčů. Hokejoví srdcaři si tak jistě rádi přijdou pro podpis na startu nové extraligové sezony (od 15:30 do 17:00 hodin).

Mnozí návštěvníci se určitě těší i na oblíbené soutěže. Letos na ně čeká soutěž Lovec piv o jedinečné ceny.

Na úplný závěr dne rozzáří nebe nad Starobrnem ohňostroj, kterým nabitý program ve 22:00 hodin definitivně skončí.

Čtyřikrát chmelený ležák Bitr: Brněnská hořkost i hrdost

Publikováno:před měsícemZdroj:Břeclavský deník

Starobrno Bitr je nejvíc hořký ležák v dějinách pivovaru Starobrno, který vznikl na přání pivařů. Na jednotlivé benefity čtyřikrát chmeleného Bitru – hořkost 35 IBU, dozrávání v historickém sklepě i vysoký podíl ruční práce při jeho výrobě – jsme se zeptali vrchního sládka pivovaru Jiřího Brňovjáka.

Překvapilo vás, že si starobrněnští pivaři vyžádali velmi hořké pivo Bitr?
Současným trendem opravdu jsou piva s vyšší hořkostí a výrazněji chmelené. Nebylo pro mě žádným velkým překvapením, když naši štamgasti přišli s požadavkem na výrazně hořké pivo.

Jak byste pivo vy osobně charakterizoval?
Světlý čtyřikrát chmelený hořký ležák Bitr vaříme tradičním způsobem na dva rmuty z nejkvalitnějších surovin. Správné složení použitých českých chmelů mu zajišťuje vyváženou chuť a skvělou pitelnost. Pivo je charakteristické jiskrně zlatavou barvou, středním řízem, vyšší hořkostí od prvního loku a lahodným chmelovým dozvukem, nabádajícím k dalšímu napití. Extrakt původní mladiny (dříve stupňovitosti) spodně kvašeného ležáku Bitr činí 11,5 % hm. a hořkost 35 jednotek IBU.

Takže shrnuto: pro naše spotřebitele jsme uvařili hořký, středně prokvašený a současně dobře pitelný ležák s jemnou chmelovou vůní. Vyznačuje se plností v chuti, příjemným řízem a dozvukem hořkosti.

Proč při vaření Bitru používáte rovnou tři výhradně české druhy chmele včetně nejznámějšího Žateckého poloraného červeňáku?
Každá odrůda chmele má své přednosti. Některé pivu dodávají déle doznívající hořkost, jiné zase příjemné aroma. Vhodnou kombinací chmelů tak jsme schopni dosáhnout naprosto optimálního výsledku a uspokojit tak chutě našich pivařů.

Bitr se dochmeluje ručně i v ležáckém sklepě. Jaký to má vliv na výslednou chuť piva?
Při tzv. studeném chmelení v ležáckém sklepě nedochází k odpaření chmelových aromatických složek, jako tomu je při horkém chmelovaru na varně. Díky tomu zůstanou v pivu z větší části zachovány a dodají mu příjemné chmelové aroma. V ležáckých sklepech používáme Žatecký poloraný červeňák – pro jeho jemnost a zmíněné aroma.

Proč je důležité ležení ve sklepě, jak dlouho tam Bitr dokvašuje?
O Bitr je při ležení ve sklepě skutečně dobře postaráno. Dozrává v tancích ze šedesátých a sedmdesátých let minulého století v historickém pivovarském sklepě z roku 1872, kde se udržuje optimální teplota 1 – 2 °C. Pivo se pomalu přirozeným způsobem nasytí oxidem uhličitým, získá optimální říz a zakulatí svoji chuť. Minimální doba ležení je jeden měsíc.

Zajděte si na orosený půllitr do oblíbené restaurace i vy! Nebo si ho vychutnejte doma, prodává se ve skle i plechovkách.

Pivovar Starobrno slaví 150. narozeniny

Publikováno:před měsícemZdroj:Turistika.cz

Vaření piva v Brně má téměř osm set let dlouhou tradici. Samotný pivovar Starobrno v ulici Hlinky existuje už od roku 1872, v roce 2022 tak slaví významné jubileum. Pivovar, na svou dobu velmi moderní, nechali postavit majitelé nedalekého klášterního pivovaru Josef Mandel a Hermann Hayek. Na stejném místě funguje a vaří pivo do dnešních dnů. Starobrněnští sládci pivo připravují podle tradičních technologií z výběrových surovin – kvalitní vody, nejlepšího moravského sladu a chmele z žatecké oblasti.

Starobrněnští pivaři nedají dopustit na oblíbenou jedenáctku Starobrno Medium. Na velikonoční Zelený čtvrtek se připravuje nejslavnější speciál pivovaru – Zelené pivo. Zatím poslední novinkou z portfolia je světlý čtyřikrát chmelený filtrovaný ležák Starobrno Bitr s 4,6 % obj. alkoholu. Má příjemné chmelové aroma, typické pro české odrůdy. Při jeho vaření se používají tři druhy prvotřídních chmelů včetně Žateckého poloraného červeňáku, kterým se za studena dochmeluje i ve sklepě. Bitr má jiskrně zlatavou barvu, střední říz a lahodný chmelový dozvuk.

Pivovar Starobrno pořádá i exkurze s průvodcem. Návštěvníci se dozvědí spoustu informací z historie a projdou si některé důležité provozy pivovaru. Prohlídka končí v ležáckém sklepě, kde mohou nahlédnout do oddělení, v němž ležák Bitr dozrává. Na závěr je čeká degustace jeho nefiltrované varianty.

Pravidelné exkurze (bez předchozí rezervace) se konají každou sobotu od 11:00 a 13:00 hodin. Objednávky se přijímají na telefonním čísle +420 548 134 134 (ve všední dny od 7:00 do 16:00 hodin) nebo na mailu exkurze@starobrno.cz. Základní vstupné s degustací činí 150,- Kč, senioři a studenti zaplatí 100,- Kč. Výklad je možný v češtině, angličtině a němčině.

Po dvouleté pauze pivovar v sobotu 3. září pořádá Den Starobrna, který se ponese v duchu oslav 150. výročí jeho založení. Návštěvníci se mohou těšit na skvělé koncerty (Olympic, Support Lesbiens či Bena Cristovaa). Křtít (a prodávat) se bude i publikace „150 let historie pivovaru Starobrno“. Po celé odpoledne se budou konat kostýmované prohlídky do jindy nepřístupných míst pivovaru s herci Národního divadla Brna. Uskuteční se i křest dresu a autogramiáda HC Kometa Brno. Začátek akce je ve 12:00 hodin, vstup zdarma, pivo za symbolických 15 korun.

Zelené půllitry opět přivítají Velikonoce. Na Zelený čtvrtek 14. dubna

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:Zelené pivoAutor:Dita Vašíčková, PR

Přesně na Zelený čtvrtek narazí hostinští v celé České republice sudy se Zeleným pivem – nejslavnější speciální třináctkou, která se v pivovaru Starobrno vaří už sedmnáct let. Zelené půllitry tak znova přivítají svátky jara. Letos mají milovníci Zeleného piva v Čechách a na Moravě k dispozici 3 435 hektolitrů. Na Slovensko, kde si ho pivaři taky oblíbili, putuje celkem 350 hektolitrů.

Starobrněnští sládci pivo vaří už sedmnáctým rokem bez přerušení, počítaje v to i dva uplynulé roky, které poznamenaly opatření kvůli epidemiologické situaci. Zelené pivo si však cestu ke svým příznivcům přece jen nakonec našlo, i když si je nemohli užít, jak byli zvyklí dříve – prodávalo se tak se zpožděním nebo z okýnek v PET lahvích. „Jsem opravdu rád, že letos už si všichni Zelené pivo vychutnají se vší parádou, v restauracích, s rodinou či přáteli,“ uvedl výrobní ředitel HEINEKENU Milan Schramm, který se letos v únoru osobně účastnil vaření Zeleného piva a byl tak i při lití bylinného výluhu, který je jednou z důležitých složek Zeleného piva.

Zelené pivo 13 se celou dobu připravuje podle stále stejné receptury. Vaří se z kvalitní vody, speciálního světlého ječného sladu z Moravy a Žateckého poloraného červeňáku (chmele) tradičním způsobem na dva rmuty. V přesně daný okamžik se při vaření do mladinové pánve přidává speciální bylinný výluh z několika druhů bylin, jehož receptura po celou dobu existence Zeleného piva zůstává tajná. Při přípravě koncentrovaného a silného výluhu přímo v pivovaru Starobrno se pečivě hlídá doba kontaktu bylin s vroucí vodou. Svou sílu Zelené pivo získává spodním kvašením po dobu osmi dnů. Poté při teplotě okolo jednoho stupně Celsia několik týdnů dozrává, čímž se chuťově zakulacuje a získává typický buket a říz. Do piva se přidává i likér. „Zelená barva našeho piva je tedy kombinací několika důležitých faktorů. Používáme světlý ječný slad, vyráběný pouze pro tuto příležitost ve sladovně v Prostějově. Nezbytností jsou i bylinný výluh a likér. Suroviny a ingredience spolu s unikátní technologií dělají Zelené pivo tím, čím je,“ konstatoval sládek pivovaru Starobrno Jiří Brňovják.

Velikonoční tradici pití Zeleného piva provází doprovodný program. Na terase Pivovarské restaurace na Mendlově náměstí v bezprostředním sousedství pivovaru se letos chystá diskotéka (od 14:00 do 18:00 hodin) a koncert skupiny Zelená pára (od 18:00 do 22:00 hodin). Zájemci se po několika letech mohou svézt i speciální tramvají tzv. Šalina pubem. Ze smyčky na Mendlově náměstí vyjede na okružní jízdu Brnem celkem dvakrát, v 17:00 a 18:30 hodin. Jízdné činí 60 korun a platí se na místě. Zelené pivo na palubě není v ceně jízdenky a účtuje se zvlášť.

Informace o doprovodném programu zájemci najdou na FB. Seznam všech provozoven, kde se bude Zelené pivo v celé republice čepovat, visí na webových stránkách www.zelenepivo.cz

Brněnští sládci se pustili do vaření zeleného Starobrna

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Brněnská Drbna

V pivovaru na Starém Brně zadělali sládci v předstihu na výrobu tradičního starobrněnského speciálu, Zeleného piva. Alkoholický nápoj si lidé vychutnávají o velikonočním Zeleném čtvrtku. Letos pivovarníci uvaří bezmála 3 500 hektolitrů speciálně zbarveného piva.

Zelené pivo se v pivovaru na Mendlově náměstí připravuje už sedmnáct let. Celkem v tomto roce pivovarníci uvaří 3 435 hektolitrů zeleně zbarveného pivního moku, dalších 350 hektolitrů nápoje pak zamíří na Slovensko, kde si rovněž místní oblíbili popíjení speciálu Starobrna.

Sládci z Brna letos doufají, že pivo poteče o Zeleném čtvrtku, který připadá na 14. dubna, proudem. Uplynulé dva roky totiž poznamenala epidemiologická opatření. „V roce 2020 jsme Zelené pivo nabídli se zpožděním u příležitosti otevření restaurací v květnu. Vloni se prodávalo z restauračních okýnek v PET lahvích,“ popsal výrobní ředitel Heinekenu Milan Schramm.

Složení třináctistupňového speciálu zůstává tajné, znají je jen čtyři lidé. Autorem repeceptury je bývalý starobrněnský sládek Petr Hauskrecht. Důležitou výrobní složkou je takzvaný bylinný výluh, který zahrnuje hned několik druhů bylin. Svou sílu speciální pivo získává spodním kvašením po dobu osmi dnů, poté při teplotě kolem jednoho stupně Celsia dokvašuje, chuťově se zakulacuje a získává typický buket a říz. Nakonec se do nápoje přidává likér.

„Musíme hlídat čas kontaktu bylin s vroucí vodou, abychom dosáhli patřičné kvality a koncentrace. Přesné dávkování koncentrovaného a silného výluhu je od začátku výrobním tajemstvím. Řádově potřebujeme litry výluhu,“ uvedl sládek a manažer kvality Jiří Brňovják.

Zelené pivo budou nabízet gastronomické provozovny na Moravě, v Čechách i na Slovensku. Jejich aktualizovaný seznam zájemci před Velikonocemi najdou na webovkách podniků nebo stránkách zelenepivo.cz.

Týden se Starobrnem: Rozhovor s vrchním sládkem Jiřím Brňovjákem

Publikováno:před rokemZdroj:HC Kometa Brno

V pondělí jsme upozorňovali na stále probíhající soutěž (odkaz zde), ve středu pokračujeme netradičním rozhovorem. Jiří Brňovják, který v pivovaru Starobrno zastává roli vrchního sládka, se rozpovídal nejen o své práci, ale také o hokeji. Týden se Starobrnem následně vygraduje páteční soutěží, ve které můžete vyhrát zásobu starobrněnského Bitru, stylové půllitry nebo originální a podepsanou hokejku útočníka Komety Daniela Rákose. Užijte si rozhovor a v pátek doporučujeme sledovat naše sociální sítě.

Jiří, mohl byste čtenářům přiblížit, jak jste se dostal k práci sládka?
Už na střední škole mě okouzlila výroba piva. Po vystudování VŠCHT v Praze (obor pivovarnictví a sladovnictví) jsem měl prakticky jasno, že chci své vědomosti prodat a zúročit jako sládek v pivovaru. Nicméně cesta k pozici sládka je poměrně trnitá. Stejně jako ostatní jsem začínal tak říkajíc od píky, tedy jako dělník v pivovaru, kdy jsem si za několik let musel všechno prakticky osahat a vyzkoušet. Byla to ale velmi cenná zkušenost, bez které by se tato pozice dala dobře vykonávat jen stěží.

Jak vypadá váš všední den v pivovaru?
Prakticky každý den začíná schůzkou s týmem kvality a následně s ostatními odděleními, kde diskutujeme aktuální výsledky za posledních 24 hodin ve výrobě. Součástí je i ta nejpříjemnější část dne - degustace čerstvě stočených piv. Kontrolujeme, zda senzorický profil piva odpovídá receptuře a nedošlo k nějaké odchylce, kterou by bylo nutné řešit.

V minulosti jste získal také titul Heineken Master Brewer, mohl byste nám o něm něco říct?
Titul Heineken Master Brewer jsem získal zhruba před čtyřmi roky poté, co jsem absolvoval pivovarskou akademii v Amsterdamu. Jedná se o strategickou pozici v oblasti propojení komerčního a výrobního oddělení při vývoji a plánování produktových inovací včetně nových technologických projektů.

Dokážete si ve volném čase vychutnat pivo jen tak pro radost, aniž byste jej posuzoval z profesního hlediska?
Určitě. Velmi rád sleduji a ochutnávám všechny pivní novinky na trhu a sbírám tak podněty i nápady pro nové receptury. Pochopitelně po tolika letech je člověk trochu postižen profesionální deformací, takže jakmile v pivu rozpoznám nějakou závadu, hned mě napadají důvody, jak k ní mohlo dojít a jak se tomu dalo zabránit.

Jedna otázka z praxe - podle čeho hodnotíte správně načepované pivo?
Při hodnocení jsou podstatná tři kritéria: čistá a brandově správná sklenice bez bublinek na skle, stabilní, hustá pěna a pivo na míru.

Zaznamenáváte v tomhle ohledu mezi českými hostinskými progres?
Určitý posun v hospodách vidím, nicméně ke zlepšování nadále zůstává velký prostor. Stále tak platí pravidlo, že sládek pivo vaří, ale hospodský jej dělá!

Dá se říct, které konkrétní pivo z portfolia Starobrna vám osobně chutná nejvíc?
To je stejně těžká otázka, jako byste se ptali rodičů, které dítě mají nejraději. Samozřejmě každé pivo má své přednosti a je vhodné k jiné příležitosti. Aktuálně je pro mě top asi naše žhavá novinka Starobrno Bitr, která má skvělou pitelnost a velmi příjemnou hořkost nabádající k dalšímu napití.

Pomalu nastává období grilování. Je nějaký speciální druh piva, který byste doporučil k této oblíbené činnosti?
Jednoznačně zmíněný ležák Starobrno Bitr.

Stejně jako se pivo hodí ke grilování, fanoušci jej mají spojené i s hokejem. Co vy a Kometa, jaký máte vztah k našemu hokejovému klubu?
Stejně jako Starobrno, tak i Kometa neodmyslitelně patří k Brnu. Každé vítězství Komety proto vnímám jako velký úspěch a pozorně sleduji, jak se Kometě daří.

Prozradíte nějaký hokejový zážitek, který vám utkvěl v paměti?
Určitě velkolepé oslavy ligových titulů a nespoutaná radost všech fanoušků.

Které brněnské hráče jste si oblíbil nejvíc?
To se přiznám, že nemám. Hokej vnímám jako týmovou hru a tím pádem jsou pro mě všichni hráči z pohledu obliby na tom prakticky stejně.

Starobrno vyzývá k pohodě, šíří pozitivní zprávy

Publikováno:před rokemZdroj:MediaGuru.cz

Starobrno chce v nové kampani „Buďte v Poho“ inspirovat lidi ke klidu a užívání si života s blízkými.
K pohodě a sdílení dobrých věcí vyzývá ve své aktuální imageové kampani pivovar Starobrno. Pracuje s konceptem „Budťe v Poho“, jímž inspiruje k životnímu stylu založeném na klidu a užívání si života s blízkými. Zohledňuje přitom průzkum, v němž zjišťoval proměnu sousedských vztahů za poslední rok.

„Ve Starobrnu stavíme na tom, že základ každého vztahu tvoří dobré věci, o které se společně dělíme – třeba se sousedy. Z loňského průzkumu víme, že společné pití Češi považují za jeden ze způsobů, jak sousedské vztahy pěstovat. Proto nás příliš nepřekvapilo, že v březnovém šetření teď tři čtvrtiny respondentů potvrdily, že jakmile to situace dovolí, půjdou alespoň s jedním ze sousedů posedět u piva. Hezky se nám ukazuje, že si pohodlí a blízkost spojené v Poho životním přístupu umíme užít. Chceme ukázat, že bychom na to neměli zapomínat,“ říká Pavel Geschmay, senior brand manažer značky Starobrno.

Kampaň, jež poběží až do června, má za cíl posílit povědomí o značce i za hranice jihomoravského regionu a upevnit její pozici tradičního pivovaru, jehož „pivo sbližuje a stojí za to se o něj podělit“.

Komunikace využívá televizi, rádio, outdoor, internet a místo prodeje. Její nedílnou součástí jsou i PR aktivity, které se budou snažit prostřednictvím zpravodajských a lifestylových médií rozšířit myšlenku pohodového životního stylu, tedy zbytečně nic neřešit, užívat si chvíle ve společnosti s blízkými u piva.

Zároveň bude kampaň pracovat se sedmitýdenní hard-sell spotřebitelskou soutěží vedoucí k navýšení prodejů. Starobrno ji v takové velikosti pořádá vůbec poprvé. Soutěžící, kteří zadají kód zpod víčka či plechovky, mohou vyhrát projektor, promítací plátno nebo pivo ze Starobrna.

V online prostředí bude Starobrno pracovat s microsite PohoZprávy, která vznikla jako reakce na velké množství negativně laděného zpravodajství souvisejícího se současnou situací. Na stránce najdou návštěvníci pozitivní zprávy, praktické tipy, jak se naladit do „poho“, či hudební pohodový playlist.

Pod kampaní je podepsána agentura Ogilvy. Režie spotu se ujal Jan Prušinovský.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.04.09.2022 21:2694