Historie a současnost Pivovaru Ostravar

Náš pivovar stojí v srdci regionu, v samém centru Ostravy. Jsme nedílnou součástí kraje a dáváme práci stovkám lidí. Za dobu, co tady působíme, jsme uvařili tolik piva, že bychom jím mohli zalít Ostravskou pánev. pivovarNaše pivo má chuť, která vznikla pro tenhle kraj. Navzdory všem ostatním jsme pořád zůstali u tradičního vaření piv v otevřených kádích na spilce. Ostravar je pivo typické pro město Ostravu a okolní region.

První zmínku o něm najdete v roce 1897, kdy byl založen Český akciový pivovar v Moravské Ostravě. První várka piva v něm byla uvařena o rok později. Dnes se v pivovaru stabilně vaří světlé pivo Ostravar Original, ležák Ostravar Premium a Ostravar Mustang. Naší chloubou jsou speciály, z posledních let znáte třeba Černou Barboru nebo Ruby, svrchně kvašený ALE. Málokdo ví, že se v pivovaru Ostravar vyrábí i další známý pivní speciál Velvet nebo, že u nás vznikl tmavý speciál Kelt.


● 1897 - založení Českého akciového pivovaru v Moravské Ostravě
● 1898 - postaven pivovar na Hornopolní ulici, prvním sládkem František Hörbinger
● 1901 - sládkem Emanuel Kavalla, v pivovaru působí 36 let a dostane Ostravar na pozici č. 1
● 1942 - vznik Moravsko-ostravského pivovaru, zastaveno vaření na Hornopolní ulici
● 1944 - obnovení činnosti na Hornopolní
● 1945 - pivo se vaří na Hornopolní, stáčírna je na Černé louce
● 1947 - nový název Ostravský pivovar, vzniká nová značka Ostravar
● 1963 - první tanková hospoda v Karviné U Slunka, kapacita 70 hl
● 1964 - první cena za kvalitu za sládka Jaromír Franzla
● 1967 - vaří se speciály (Rubín, Baník) a Ostravar jde na export
● 1970 - Ostravar 4. největším pivovarem v ČR, posílá do Nošovic sládka, který pomáhá rozjíždět Radegast
● 1987 - modernizace varny
● 1993 - nepodařená privatizace, ztráta postavení vůči Radegastu
● 1996 - fúze s Pivovary Staropramen
● 1997 - oslava 100 let, modernizace pod sládkem Petrem Kovaříkem
● 1999 - první vlastní pivní slavnosti
● 2001 - zlatá éra za sládka Roberta Kužely
● 2002 - Ostravar se prezentuje jako neodmyslitelná součást regionu
● 2003 - Robert Kužela vaří legendární Strong
● 2004 - spojení se skupinou InBev, navázána 8letá spolupráce s Baníkem, vzniká partnerství s Vítkovice Arénou
● 2007 - oslava 110 let, Ostravar má za sebou uvaření 7 miliard půllitrů
● 2009 - spolupráce s Baníkem vyvrcholila uvařením piva Bazal
● 2010 - redesign loga
● 2011 - uzavřeno dvouleté partnerství s Colours of Ostrava
● 2012 - sládek Richard Kornas uvařil STO15°, narozeninový speciál
● 2013 - obnovení tradice pivních slavností
● 2014 - ambasadorem Ostravaru se stává Richard Krajčo, Ostravar partnerem Kryštof kempů
● 2015 - dokončena modernizace stáčírny lahví, Ostravar startuje iniciativu „Ostrava žije“
● 2016 - nová kampaň, kterou se Ostravar hlásí k regionu – „Nás nezkrotíte“
Zdroj:Stránky Pivovaru Ostravar, 2017


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Pivovaru Ostravar

Kdy:celoročně Po-St 9-15hod.Obec:OstravaZdroj:Pivovar Ostravar

Návštěva exkurzní trasy pivovarem Ostravar je vhodným tipem pro příjemně strávené odpoledne. Za odborného výkladu se zde můžete seznámit s jednotlivými procesy vaření piva Ostravar.

Prohlídka začíná ve varně – varna v Ostravaru má nejmladší měděné povrchy v České republice. Spilka, tj. oddělení, kde naše pivo kvasí, není návštěvníkům přístupná kvůli přísným hygienickým pravidlům, která tam panují. Poté se pokračuje do ležáckých sklepů, kde naše pivo zraje v ležáckých tancích. Následně Vaše kroky povedou do filtrace. Poslední částí exkurzní trasy jsou stáčírny lahví. Prohlídka končí ve staré varně, v níž je umístěna zajímavá expozice pivovarského muzea. Zde si můžete prohlédnout vystavené exponáty tohoto tradičního českého odvětví. Celá exkurze v pivovaru je zakončena ochutnávkou piva z Ostravaru. Exkurzní trasa pivovarem a expozice pivovarského muzea jsou v Ostravě otevřeny od roku 2000. Ročně je navštíví na 7 000 návštěvníků. Výklad je možný i v anglickém jazyce.

Kontakt
PIVOVAR OSTRAVAR
Hornopolní 57, Ostrava 1
Tel.: 596 650 251
E-mail: exkurze.ostravar@molsoncoors.com

Návštěvní doba
Pondělí - středa: 9-15 hod. Pouze pro objednané
Minimální počet 10 návštěvníků

Cena exkurze
60 Kč dospělí
30 Kč děti, studenti, důchodci
Dětem je vstup povolen od 12 let a pouze v doprovodu rodičů

Aktualizováno: před 3 lety

Američané pivo Blue Moon Belgian White milují. Co na ně řeknou Češi?

Publikováno:před 20 dnyZdroj:Mediář

Pivovary Staropramen zahájily v Česku prodej nového piva, pro místní trh je vaří Ostravar.
Na český trh se poprvé dostává americká značka Blue Moon Belgian White z portfolia pivovarské skupiny Molson Coors, vlastníka tuzemských Pivovarů Staropramen. „Značka Blue Moon je typickým zástupcem craftových neboli řemeslných piv. Na trhu v USA jí v této kategorii patří první příčka,“ říká Vladimíra Formánková, marketingová ředitelka Pivovarů Staropramen.

Hlavní cílovou skupinou pro Blue Moon v Česku jsou mladí lidé od 25 let výš, muži i ženy žijící ve velkých městech, kteří při návštěvě gastropodniků vyhledávají zážitky. Proto se chce Blue Moon v Česku soustředit primárně na vybrané podniky s širší pivní nabídkou. Typově se jedná o pivo belgického typu inspirované klasickým Belgian Witbier, tedy prokvašené nefiltrované pšeničné pivo charakteristické „osvěžujícím pomerančovým twistem“. I proto je s podáváním piva spojen rituál, kdy se pivo servíruje s plátkem pomeranče. Podle informací Retailku by se větší komunikační podpory mělo novince dostat v příštím roce.

Historie americké značky Blue Moon se počítá od roku 1995. Pro Česko, ale i další evropské země pivo vaří pivovar Ostravar, jenž je rovněž součástí skupiny Staropramen, a který má mimo jiné zkušenosti s výrobou pivních speciálů jako Černá Barbora, Mustang, Rufus, Gavora či Grifel.

Staropramen značky z ciziny umí
Pro Pivovary Staropramen není distribuce ani výroba zahraničních značek ničím novým. Po dlouhá léta vyráběly pro evropský trh japonské pivo Asahi, avšak poté, co tento pivovar v roce 2016 majetkově vstoupil do Plzeňského Prazdroje, byla jeho výroba ve Staropramenu ukončena.

Další značkou po léta spojenou s pražským pivovarem je belgická Stella Artois. Ta dnes spolu s Heinekenem patří k lídrům mezi importovanými značkovými pivy, nicméně její výroba byla ze Smíchovského pivovaru přesunuta do Maďarska.

Na pražském Smíchově naopak dnes vzniká další z klíčových značek skupiny Molson Coors, a to Miller Genuine Draft. Tato značka je však určena výhradně pro zahraniční trhy. Kromě toho Pivovary Staropramen na český trh řadu let importují značky jako Hoegaarden nebo Leffe.

Ostravar vaří pivo pro svého amerického vlastníka, vyváží ho do celé Evropy

Publikováno:před 20 dnyZdroj:E15.czAutor:Štěpán Bruner

Pivovary Staropramen zahájily v Česku výrobu a prodej piva z portfolia svého kanadsko-amerického vlastníka, skupiny Molson Coors. Ve svém Pivovaru Ostravar Staropramen vaří jedničku amerického trhu takzvaných řemeslných piv Blue Moon Belgian White, kterou následně vyváží do celé Evropy, od začátku roku. Poprvé také pivo mateřské skupiny nabídne i českým zákazníkům.

Blue Moon tvoří spolu se Staropramenem, Coors Light a Miller čtyři globální značky koncernu Molson Coors, které chce skupina nabízet celosvětově. Staropramen pivo Blue Moon Belgian White vaří od začátku roku pro celou Evropu s výjimkou Velké Británie a Irska, uvedla firma na dotaz E15. Od nynějška je dostupné i v Česku, a to ve třetinkových lahvích a jako čepované.

Pivo z portfolia mateřské skupiny nabídne Staropramen českým zákazníkům vůbec poprvé. Firma sice na Smíchově již několik let vaří americké pivo Miller Genuine Draft, v Česku jej ale neprodává.

Staropramen nepředpokládá, že by s Blue Moon Belgian White na domácím trhu nějak významněji prorazil, chápe jej spíš jako zpestření své nabídky. „Český trh je stále trhem ležáků a výčepního piva. Pivní speciály jsou sice rostoucím segmentem, ale stále zaujímají jen malý díl trhu,“ uvedla mluvčí pivovaru Denisa Mylbachrová.

Loni tvořily podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven prodeje kategorie ostatních piv, kam patří, kam patří nealkoholická piva, pivní mixy a pivní speciály, 4,5 procenta tuzemské spotřeby.



Ostravar má nového vrchního sládka! Kteří jsou ti nejslavnější?

Publikováno:před měsícemZdroj:Moravskoslezský deníkAutor:Petr Jiříček

Pivovar Ostravar bude mít od 1. října nového vrchního sládka. Romana Richtera vystřídá ve funkci šestatřicetiletý Jan Řehůřek, který se stane v pořadí osmnáctým vrchním sládkem pivovaru Ostravar od roku 1897.

Vystudovaný pivovarník Jan Řehůřek je členem ostravské pivovarnické líhně a patří k nastupující generaci ostravských sládků. Do Ostravaru nastoupil v roce 2007 a ve funkci podsládka působil v pivovaru do roku 2014. Poté pomáhal s rozjezdem pivovarů v Irsku, Španělsku a na Balkáně v rámci evropské organizace Molson Coors. Před dvanácti měsíci se Jan Řehůřek společně s dalšími mladými sládky podílel na vývoji vylepšené ostravarské dvanáctky, kterou pivovar uvedl na trh letos v dubnu.

Na léto přichystal Ostravar pivo Summer

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:České nápoje

V Ostravě dne 11.7. Se začátkem prázdnin se do hospod a restaurací v České republice vrací letní pivo Summer. Toto pivo z regionálního pivovaru Ostravar svými chuťovými vlastnostmi potvrzuje, že v Ostravaru pivní speciály opravdu umí.

Letní Summer patří do řady piv s názvem Speciály ze spilky. Jedná se o řemeslně připravovaná piva v limitovaných várkách zavážená výhradně do hospod a restaurací. Zájem o ostravské speciály v poslední době prudce roste, což dokládá meziroční růst 120%.

Do kategorie Speciálů ze spilky řadí Ostravar chuťově zajímavá piva s netradičními recepturami a postupy. Přesně to je případ piva Summer, které se od běžných světlých výčepních piv na trhu odlišuje chutí i postupem při jeho přípravě.

“K největším změnám dochází na varně, kde Summer ve srovnání s našimi tradičními značkami prochází vyšším počtem chmelení,” prozrazuje vrchní sládek pivovaru Ostravar Roman Richter. “Při chmelení používáme také trochu jinou skladbu chmelů. Vedle tradičních tuzemských chmelů chmelíme Summer navíc i speciální odrůdou amerického chmele pěstovanou v podhůří Skalistých hor,” dodává Richter.

Zmiňovaný chmel se jmenuje Citra a patří do kategorie moderních chmelů, které mají speciální aroma profil a vysoký obsah alfa kyselin. Podle vrchního sládka Citru často používají minipivovary. “My však v inovačním procesu Speciálů ze spilky s Citrou pracujeme jinak. Nepoužíváme Citru k výrobě piv typu Ale, ale pro zvýšení chuťových atributů světlého výčepního piva českého typu. V tom je náš přístup zcela unikátní,” vysvětluje sládek.

Výsledná várka čtyřikrát chmeleného Speciálu ze spilky s nezaměnitelným citrusovým aroma má výraznou hořkou chuť. “Kvůli jeho skvělé plné chuti a nízké hladině alkoholu si naši zákazníci loni Summer zamilovali. A právě proto jsme Summer pro ně uvařili na léto i v letošním roce,” říká sládek Richter.

Ostravský speciál se již tradičně čepuje do speciálních pivních bucláků o objemu 0,4 litru s logem Speciály ze spilky a na čepu je od začátku července. “Naše letní pivo můžete ochutnat nejen v Moravskoslezském kraji, ale také ve vybraných hospodách a restauracích po celé České republice i na Slovensku, kam Summer zavážíme,” říká brand manažerka značky Ostravar Pavla Ličková. Podle Ličkové předpokládá Ostravar, že Summer budou moci lidé ochutnávat až do konce léta.

Devatenácté Slavnosti Ostravaru jsou minulostí

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:České nápoje

Pivovar Ostravar začal po víkendových Slavnostech pivovaru v pondělí opět s vařením vylepšené Ostravar dvanáctky. Během dvoudenní přestávky věnované oslavě piva a hudby navštívily areál ostravského pivovaru tisíce lidí. Všichni, kdo na Slavnosti o uplynulém víkendu dorazili, byli nadšeni z perfektně vychlazeného piva, komfortního prostoru, pestrého hudebního programu a první pivní scény, která měla na Slavnostech premiéru.

Devatenácté Slavnosti pivovaru Ostravar si nenechali ujít především milovníci skvělého piva, kteří měli během dvou dní možnost navštívit unikátní prostory, setkat se s ostravskými sládky a samozřejmě ochutnávat různé typy výborně ošetřených piv. Mezi pivy kralovala Ostravar 12, kterou měli návštěvníci možnost vyzkoušet i v její nefiltrované a nepasterované podobě.

Největší zájem byl tradičně o komentované prohlídky pivovaru. Nově měli návštěvníci možnost ochutnat dvanáctku z legendárního tanku číslo 94 a speciální atmosféru měly i workshopy v půdních prostorách pivovaru nebo na pivovarské rampě. Vrchní sládek ostravského pivovaru Roman Richter si užíval školu čepování, mladý sládek Vojta Slivoň zase workshop párování piva a jídla, na který připravila Ostravarna U jubilejní mj. skvělé pomerančové dortíky.

Při besedách sklidil největší aplaus další z mladých sládků Honza Řehůřek, který měl v prostorách pivovarského Muzea přednášky na téma Co je vlastně „kraft” a jaké jsou aktuální pivní trendy ve světě a v Evropě. Během besedy mohli lidé degustovat různé typy piv, a to včetně pivních speciálů ze Spojených států amerických.

Na čepu šla nejvíce Ostravar 12 vylepšená letos mladými ostravskými sládky, jedenáctka Mustang a tmavá třináctka Černá Barbora. Spousta lidí si také užívala možnost vychutnat si pivo ze skla v chill out zóně Ostravarny, která měla na Slavnostech premiéru, a nově i v další hospodě na rampě, odkud mohli návštěvníci s půllitrem v ruce sledovat dění na Mustang stagi.

Z hudebních zážitků vzešla vítězně podle očekávání bosenská Dubioza Kolektiv, která po 4 letech opět pobláznila a roztančila pivovar. Velké představení předvedla v pátek kapela Divokej Bill i kapela Gaia Mesiah a zejména její australský baskytarista Josh Stewart předvedl v Ostravaru famózní výkon. Milovníci českého rapu ocenili řádění Trouble Gangu v čele s Marpem.

„Myslím, že letošní Slavnosti se moc povedly. Když jsme se před pár lety vydali cestou většího komfortu pro návštěvníky, byl to velmi důležitý krok. Kapacitu areálu jsme omezili tak, aby na Slavnostech nikdo nemusel čekat desítky minut v nekonečných frontách, všichni u nás mají skvělý výhled na hudební scény a všichni si také mají kde sednout a v klidu si popovídat. To je velký rozdíl ve srovnání s jinými akcemi tohoto typu. Letos jsme také ztrojnásobili kapacitu pivních atrakcí, aby se dostalo na více zájemců, kteří touží poznat pivo i z výrobní stránky. Naši fanoušci přijali první pivní scénu výborně, a to je skvělé. Devatenácté slavnosti jsou minulostí a my už teď pracujeme na příštím ročníku, který máme už zčásti vymyšlený. Chtěli bychom zavést pár vylepšení, které vycházejí ze zkušeností letošního ročníku.“ hodnotila letošní Slavnosti brand manažerka značky Ostravar Zuzana Cieciotková.

Hudba zní, pivo teče proudem! Slavnosti Ostravaru dnes pokračují

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Moravskoslezský deník

V areálu pivovaru Ostravar v Ostravě-Fifejdách v pátek odpoledne začal 19. ročník pivovarnických slavností. Za známých tónů kapely Divokej Bill – či třeba Voxela, Pokáče nebo UDG – se začaly do připravených plastových kelímků stáčet první hektolitry piva.

Pět druhů piva a čtrnáct kapel, údaje s dlouhým předstihem prezentované veřejnosti, jsou hlavním důvodem, proč si už v pátek nenechal první den slavností ujít Pavel Horák z Havířova. „Paradoxně raději chodím na akce, kde mohu mezi hudebníky vybírat a jejich tvorbu poznat, než na ty, kde jdou lidi v masách na jednu předem vybranou kapelu typu Chinaski,“ říká návštěvník, jenž dorazil i se svým bratrem a synem už krátce po otevření areálu a s cílem poslechnout si pro něj neznámou kapelu Skyline.

Přitom ani o velké jméno nebyla včera večer nouze. Fifejdským sídlištěm se rozezněly tóny kapely Divokej Bill. Ne všichni ale mířili jen za hudbou. Tak trochu debatní kroužek vznikl díky pivnímu diskuznímu fóru, kterého se účastnily vycházející hvězdy pivovaru posledních měsíců – nastupující generace mladých sládků. Ten se bude konat i v sobotu, stejně jako tradiční a oblíbené exkurze po pivovaru.

V sobotu se brány pivovaru otevřou už ve 13 hodin, na první vystoupení se návštěvníci mohou těšit o hodinu později. Hlavními hvězdami druhého dne slavností bude Jelen (v 15.05 hodin na Ostravar stage), Mňága a Žďorp (v 18.50 hodin tamtéž) nebo z odlišného soudku třeba rapper Marpo (v 19.50 hodin na Mustang stage).

Pivovar Ostravar připravil na léto třináctistupňový speciál

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Týden.czAutor:ČTK

Nezvykle silné pivo připravil na letošní letní sezonu ostravský pivovar Ostravar. Jde o třináctistupňový speciál Taros. O víkendu ho budou moct ochutnat návštěvníci tradičních pivovarských slavností, jinak bude k dostání pouze čepované v restauracích. Informoval o tom sládek pivovaru Roman Richter.

"Samozřejmě, když se budeme bavit o horkých letních dnech, tak třináctka není pro každého. Je to třináctistupňový speciál s obsahem alkoholu 5,5 procenta, takže se jedná o relativně silné pivo," řekl sládek. Taros se ale rozhodli záměrně udělat silný pro jeho kombinaci hořkosti s aroma, na které použili speciální chmely.

"Toto pivo je připravované na bázi klasického českého ležáku. Je vyráběné klasickým spodním kvašením, ale je ozvláštněné chmely a způsobem, jak je dávkujeme," řekl Richter. V pivu jsou použity dva druhy sladů, klasický český a bavorský, kvůli lepší plnosti a barvě. Kromě hořkých chmelů použil pivovar i dvě zajímavé odrůdy jménem Saaz Late a Harmonie.

"Je to chmel, který byl připravený křížením klasického českého chmele a jedné německé odrůdy. Použili jsme je jednak v teplém procesu ve varně a jednak ve sklepě při takzvaném studeném chmelení, abychom zvýraznili vůni, protože tyto chmely jsou zajímavé právě tím, že mají velmi zajímavou vůni," popsal sládek.

Slavností pivovaru Ostravar se uskuteční tento pátek a sobotu a vystoupí na nich mimo jiné bosenská kapela Dubioza Kolektiv nebo tuzemské skupiny Divokej Bill a Mydy Rabycad. Novinkou letošního ročníku bude diskusní scéna a workshopy jako škola čepování nebo párování piva a jídla. Speciálním bodem programu bude ochutnávka ostravské dvanáctky z ležáckého tanku číslo 94, ze kterého degustují pivo výhradně významní hosté pivovaru.

Slavnosti Ostravaru lákají na bosenskou kapelu a Divokýho Billa

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Týden.cz

Novinkou letošního ročníku Slavností pivovaru Ostravar, které jsou jedním z největších hudebních festivalů v Ostravě, bude diskusní a workshopová scéna. Hlavními hudebními hvězdami akce budou bosenská kapela Dubioza Kolektiv nebo tuzemské skupiny Divokej Bill a Mydy Rabycad. Oznámili to pořadatelé. Slavnosti se uskuteční 21. a 22. června.

"Návštěvníci budou mít díky novému konceptu možnost osobně pobesedovat se zajímavými hosty včetně nastupující generace mladých talentovaných sládků," uvedl mluvčí Pivovarů Staropramen, do nichž Ostravar patří, Pavel Barvík.

Chystá se řada komentovaných prohlídek, na kterých si stejně jako na workshopech mohou zájemci zajistit místo on-line dopředu. "Nově bude speciálním bodem pivního programu ochutnávka ostravské dvanáctky z legendárního tanku číslo 94, ze kterého degustují pivo výhradně významní hosté pivovaru," uvedl Barvík.

Dalšími účinkujícími budou skupiny Mňága a Žďorp, Gaia Mesiah, Cocotte Minute a Skyline nebo rapper Marpo. Vstupné pro dospělé stojí v předprodeji na oba dny 390 korun, jednodenní 250 korun.

Ostravar loni uvařil největší počet druhů piv

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:České nápoje

V roce 2018 zaznamenal pivovar Ostravar nárůst 6% prodejů značky Ostravar včetně svých speciálů, což je nejvyšší meziroční růst za posledních 10 let. Rok 2019 bude ve znamení vylepšené tradiční dvanáctky, kterou v pivovaru nově uvařila mladá talentovaná generace sládků.

Pivovar Ostravar si i nadále udržuje úspěšný směr, který započal před pěti lety vařením svých speciálních piv, které začal distribuovat do celého Česka. A uspěl s nimi. V roce 2018 uvařili ostravští pivovarníci celkem 10 různých typů piv, což je nový rekord pivovaru.

V portfóliu Ostravaru byly prémiový ležák Premium, světlé výčepní pivo Originál, jedenáctka Ostravar, jedenáctka Mustang, tmavý speciál Černá Barbora, Speciály ze spilky Rufus, Gavora, Summer a Grifel. Nelze zapomínat také na sametový speciál Velvet, který slaví úspěch především na ruském trhu. Celkové prodeje značky Ostravar se započítáním speciálů meziročně vzrostly o šest procent.

Tahounem růstu Mustang
Výrazný nárůst dodávek opět zaznamenala světlá jedenáctka Mustang s meziročním nárůstem téměř 90%. Mustang se tak stal hlavním motorem růstu. Společně s dodávkami piva bylo na Moravě v roce 2018 otevřeno 7 nových tankových hospod s Mustangem jako hlavním pivem na čepu. Meziroční nárůst zaznamenaly také Speciály ze spilky a Černá Barbora. Ta se navíc stala v listopadu nejlepším tmavým pivním speciálem České republiky 2018. Bestsellerem
a vlajkovou lodí pivovaru nadále zůstává světlý ležák.

Nejvýznamnějším trhem pro Ostravar je i nadále Moravskoslezský kraj, kde Ostravar prodá většinu své produkce. Řemeslná piva z Ostravaru se ale postupně začínají čím dál více prosazovat po celém Česku, čemuž pomáhá podpora mateřské společnosti. Piva Mustang a Černá Barbora již dávno překročily hranice Moravy a dnes ho najdete v hospodách a restauracích po celé České republice i na Slovensku

Ostravar roste trvale a řízeně
Vrchní sládek pivovaru Ostravar Roman Richter k výsledkům loňského roku říká: “V roce 2018 jsme zaznamenali významný růst prodejů našich piv. Ukazuje se, že naše strategie zaměřená na širokou a pestrou nabídku kvalitních řemeslných piv z otevřených kádích spilky je správnou cestou. Naše piva chutnají nejen u nás doma na severní Moravě, ale po celém Česku. Pivovar Ostravar v poslední době roste trvale a řízeně. V roce 2019 budeme v naší produktové ofenzívě pokračovat. Nová mladá generace talentovaných sládků, která u nás v Ostravaru vyrůstá, připravila pro letošní rok naprosto skvělou vylepšenou verzi naší ostravarské dvanáctky. Jejími poznávacími znaky jsou silnější chmelení, mírně vyšší stupňovitost, vyváženější chuť. Myslím, že se naši spotřebitelé mají na co těšit,” říká závěrem vrchní sládek pivovaru Ostravar Roman Richter.

Tradiční ostravská dvanáctka uvařená novou generací ostravských sládků

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:České nápoje

Pivovar Ostravar zahajuje distribuci tradiční ostravské dvanáctky, kterou pro letošní rok v Ostravaru uvařila nová generace talentovaných sládků. Mladí ostravští sládci, kteří se už podíleli na úspěšných pivech Mustang, Černá Barbora a Speciály ze spilky, vyšli při vaření z původní ostravské receptury, ale vsadili na tři věci: silnější chmelení, mírně vyšší stupňovitost a vyváženější chuť. “Naše tradiční dvanáctka je nyní ještě plnější, hořčí a harmoničtější,” říká vrchní sládek ostravského pivovaru Roman Richter. “Slavnostní představení naší dvanáctky plánujeme na příští pátek 12. dubna na Dni dvanáctky, který se bude konat v areálu pivovaru."

radiční ostravská dvanáctka je pro Ostravar nejdůležitějším pivem v produktovém portfóliu. Bylo to vůbec první pivo, které se v Ostravaru v 19. století uvařilo. První várka jako by udala směr, kterým se ostravský pivovar v následujících letech vydal. Poctivý plný ležák s vyšším obsahem alkoholu a vyšší hořkostí se stal v 20. století synonymem nejen pro ostravský pivovar, ale i pro celý Moravskoslezský kraj. Dodnes má světlý ležák největší podíl na prodejích ostravského piva.

“Dnes představovaný Ostravar 12 představuje další kapitolu v historii tradičního ostravského ležáku. Jejími poznávacími znaky jsou silnější chmelení, mírně vyšší stupňovitost, vyváženější chuť a mladistvý elán, který tradiční dvanáctce dodala nová generace našich sládků,” říká vrchní sládek pivovaru Ostravar Roman Richter.

Nová generace ostravských sládků
U kolébky dnešní ostravské dvanáctky stála trojice mladých talentovaných sládků, která v současné době dorůstá v Ostravě. “Ostravar se vždy mohl pochlubit velkými osobnostmi na pozici sládků. František Hörbinger, Emanuel Kavalla, Jaromír Franzl, Robert Kužela. To vše byli mimořádní muži. Naši mladí sládci Jan Řehůřek, Vojtěch Slivoň a Klára Chudá jdou v jejich šlépějích,” říká o nové generaci ostravských sládků Roman Richter. „Ač jsou mladí, dokáží neuvěřitelné věci a stojí za nimi kus práce. Právě oni mají velkou zásluhu na úspěchu našich nových značek Mustang, Černá Barbora a Speciály ze spilky.“

Tři vylepšení
Mladí sládci v uplynulých 18 měsících zkoušeli různé způsoby vylepšení tradiční ostravské dvanáctky. Nakonec se rozhodli pro silnější chmelení, mírně vyšší stupňovitost a vyváženější chuť.

Silnější chmelení
Při vaření je použito silnější chmelení i nové odrůdy chmele, které byly vyšlechtěné teprve před 6 až 10 lety. Jejich kouzlo spočívá v tom, že díky nim má Ostravar vyšší hořkost a opravdu nádhernou vůni.

Mírně vyšší stupňovitost
Tradiční Ostravar nyní obsahuje více ječného sladu a díky jemnějšímu prokvašení na spilce má také vyšší podíl extraktu mladiny. Díky tomu má pivo výraznější sladovou chuť a vyšší stupňovitost.

Vyváženější chuť
Přidáním chmele a sladů na varně a jemnějším prokvašením na spilce a v ležáckém sklepě dosáhli mladí sládci příjemné změny. Tradiční Ostravar tak získal ještě příjemnější vůni, plnější sladovou chuť a vyšší hořkost. Pivo má navíc příjemné hořké doznívání a přímo vybízí k dalšímu napití.

“Naše vylepšená dvanáctka je opravdu skvělá. Jde o jedinečné pivo uvařené podle naší tradiční receptury s opravdu velkorysým množstvím chmelů a sladů, které dávají našemu pivu ještě vyšší plnost a hořkost. To vše při velmi vyváženém a harmonickém chuťovém profilu,” shrnuje přednosti nového piva Roman Richter.

Vylepšená dvanáctka v nových půllitrech, lahvích i přepravkách
Vylepšenou dvanáctku bude Ostravar od začátku dubna stáčet do sudů i do lahví. Společně s pivem zahájí Ostravar také distribuci nového pivního skla a přepravek. Pro spotřebitele tak bude velmi snadné ji poznat.

Pro hospody vyvinul Ostravar ke zvýšení zážitku z konzumace nové půllitry. Poprvé v historii pivovaru jde o vlastní originální půllitry, na jejichž designu se podílel největší odborník na pivní sklo v Česku Rony Plesl. Nové embosované pivní sklo je konstruováno tak, aby umožňovalo hospodským snadno čepovat pivo na hladinku, což je doporučovaný způsob čepování ostravské dvanáctky.

V maloobchodech se Ostravar na přání konzumentů vrací k tradičním hnědým lahvím. Pivovar investoval také do nových přepravek a změnil design etiket, aby vylepšenou dvanáctku zákazníci na pultech obchodů jednoduše poznali.

Ostravar 12. Jaká je slovy Vojtěcha Slivoně, mladého podsládka pivovaru
Vojtěch Slivoň na přípravě vylepšené ostravské dvanáctky strávil se svým týmem nejvíce času. Jak ji popisuje svými slovy?

"Ostravská dvanáctka je tradiční spodně kvašený ležák s vyšším obsahem alkoholu 5,1%. Má jiskrnnou zlatavou barvu a bohatou sametovou pěnu, která je pevná, drží tvar a na stěnách půllitru zřetelně kroužkuje. Z piva ucítite typickou svěží a čistou vůni čerstvého chmele se sladovým pozadím. Po napití pocítíte výraznou chuť sladu, která je postupně vyvažována nastupující drsnější hořkostí, která je svěží a lahodná zároveň a po dopítí zanechává na jazyku jemně nahořklý pocit. Svým příjemně dlouhým, nahořklým a mírně sladovým dozníváním navíc doslova vybízí k dalšímu napití."

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.25.10.2019 13:3673