Historie a současnost Budějovického Budvaru

Přímým předchůdcem pivovaru Budějovický Budvar, n. p. byl Český akciový pivovar. Ten byl založen v roce 1895 a přímo navazoval na historickou tradici vaření piva v Českých Budějovicích, která sahá až do 13. století, do doby založení města a udělení práva várečného.
V 19. století byly České Budějovice národnostně smíšeným městem. Ekonomiku však ovládaly podniky vlastněné německou částí obyvatel. Protože tehdejší volební řád rozlišoval voliče podle majetku a výše odváděných daní, pivovarneměli zdejší Češi, přes svou početní převahu, žádné zastoupení na českobudějovické radnici.
Aby se Češi mohli prosadit v rovině politické, museli posílit své ekonomické pozice. Proto zde v poslední třetině 19. století vznikaly „české“ podniky. Jedním z nich se stal i Český akciový pivovar – přímý předchůdce Budějovického Budvaru. Iniciativa k jeho založení vzešla především z řad českých právovárečníků (August Zátka a řada jiných). Český akciový pivovar uvařil první várku 7. října 1895. Do konce roku 1896 činil výstav 51 100 hl piva. Dnes překračuje roční výstav milion hektolitrů. I přes obrovský nárůst objemu výroby však zůstává tradiční kvalita a typická chuť piva Budweiser Budvar zachována dodnes. V konkurenci s německým Měšťanským pivovarem a dvěma schwarzenbergskými pivovary v Třeboni a Protivíně vždy vítězil Český akciový pivovar především díky vysoké kvalitě a výjimečné chuti svého piva, která byla poprvé oceněna již v roce 1896 na Průmyslově výstavě v Praze.

Světová proslulost
Již v roce 1913 byl ležák z Českého akciového pivovaru znám v zahraničí. A právě díky rozvinutému exportu byla jeho obnova po 1. světové válce dokončena velmi rychle. V meziválečném období pivovar prošel rozsáhlou modernizací a elektrizací. V roce 1922 byla vyvrtána první artéská studně, ke které přibyla během času další. Pivovar tak získal zdroj vysoce kvalitní vody, která spoluvytváří vynikající chuťové vlastnosti originálního budějovického ležáku dodnes. Od 20. let pivovar dobýval trhy všech kontinentů, proto si také nechal registrovat ochranné známky pivovar„Český budějovický granát“, „Budweiser bier“, „Budbräu“ a v roce 1930 ochrannou známku „Budvar“, která se stala synonymem vysoké kvality a podle, které se pivovar v roce 1936 přejmenoval na Budvar – Český akciový pivovar České Budějovice.

Poválečné roky
Během druhé světové války byl pivovar pod nacistickou správou a po jejím skončení byl znárodněn. V roce 1967 byla vyčleněna část majetku Jihočeských pivovarů, národního podniku a založen samostatný právní subjekt Budějovický Budvar, n. p. orientovaný díky tradici, cenným ochranným známkám a kvalitě piva na export. K dalšímu rozvoji jak na domácím, tak na zahraničních trzích došlo především po roce 1989, kdy se současnému managementu podařilo výstav pivovaru téměř ztrojnásobit.

Pivovar dnes
Národní podnik Budějovický Budvar je dnes moderní a akční firmou, která je postavena na pevných základech. Pivovar obstál v tvrdém boji s konkurencí, za níž stojí obří nadnárodní koncerny. V současné době je posledním z velkých pivovarů, které mají výhradně český kapitál. V roce 2015 vystavil Budějovický Budvar 1,6 mil. hektolitrů piva. Díky vynikajícím hospodářským výsledkům mohl podnik investovat značné prostředky do svého rozvoje. Část zisku je každoročně věnována na podporu kultury, školství a zdravotnictví především v Jihočeském kraji. Důkazem dynamičnosti a osobního vztahu k milovníkům budějovického piva jsou novinky, s nimiž Budvar pravidelně přichází na trh.
V roce 2004 to byl tmavý ležák Budweiser Budvar, v roce 2005 pak moderní a praktické balení výčepního piva v plechu. Na podzim 2005 byla provedena výměna láhví 0,5 litru u celého sortimentu. pivovarPůvodní hnědé láhve NRW byly nahrazeny moderními a špičkovými obaly - elegantními zelenými láhvemi typu ALE. V létě 2006 byl zahájen prodej tmavého ležáku Budweiser Budvar v láhvích.
Dne 1. března 2007 bylo na trh v jižních Čechách uvedeno nově vyvinuté světlé výčepní pivo značky Pardál. Velký ohlas, který nové pivo vyvolalo u zákazníků v tomto regionu, vedl k rozhodnutí o rozšíření prodeje na celé území České republiky. Od začátku roku 2008 je proto pivo Pardál k dostání v obchodech i restauracích po celé republice.
Na výrazný prodejní úspěch výčepního piva Pardál navázal v červnu 2009 jedenáctistupňový ležák Pardál Echt. Na vývoji Pardál Echt se opět podíleli pivaři, kteří pomáhali na svět výčepnímu Pardálu, a jejich kamarádi. Pardál Echt je alternativou pro ty, kterým se výčepní pivo zdá slabé a ležák silný a kteří zároveň preferují vyšší hořkost a plnost chuti.
Od 1. června 2007 je Budějovický Budvar výhradním dovozcem světlého prémiového ležáku dánské značky Carlsberg pro Českou republiku.
Pivovar každoročně navštíví více než 50 000 turistů, kteří si mohou prohlédnout výrobu piva a také ho ochutnat přímo v ležáckém sklepě. Multimediální expozice "Příběh budějovického piva" přibližuje historii i současnost budějovického piva prostřednictvím velkoplošných obrazovek, filmů, čtených komentářů i dobových artefaktů.
Zdroj:Stránky Budějovického Budvaru, 2016


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Budějovického Budvaru

Kdy:celoročně dle rozpisuObec:České BudějoviceZdroj:Budějovický Budvar

Přijďte a uvidíte, jak se snoubí dlouholetá tradice s moderní technologií a rodí ona lahodná chuť světoznámého a originálního prémiového ležáku Budweiser Budvar. Obklopeni vůní moravského sladu a žateckého hlávkového chmele nahlédnete do tejemství výroby světoznámého ležáku Budweiser Budvar. Uvidíte, jak se za použití nejkvalitnějsích domácích surovin, vlastní vody čerpané z více než 300 metrů hlubokých studní a prvotřídních pivovarských kvasnic rodí pivo vyznačující se lahodnou chutí s příjemnou chmelovou vůní a jemnou hořkostí, jehož kvalitu oceňují zákazníci téměř na celém světě. Poctivě uvařené pivo pak ochutnáte načepované jen pro vás z pivovarských tanků v rozlehlých chladných ležáckých sklepích, kde Budweiser Budvar zraje před svou cestou k zákazníkům.

●Pravidelné prohlídky bez objednávky v českém, anglickém a německém jazyce probíhají každý pracovní den ve 14 hodin
●Prohlídka je též možná v ruském, francouzském, španělském a italském jazyce na základě předchozí objednávky

Doba trvání exkurze je cca 60 minut, maximálně 50 osob a minimálně 5 osob
Sleva 50% pro děti do 18 let, studenti po předložení průkazu ISIC

V sezóně - od 1. 3. do 31. 12. - Pondělí až neděle 9:00-17:00
Mimo sezónu - od 1. 1. do 28. 2. - Pondělí a neděle ZAVŘENO, Úterý až sobota 9:00-17:00

Aktualizováno: před 8 lety

Budvar má za sebou rekordní rok. Uvařil v něm nejvíc piva v historii

Publikováno:před 8 dnyZdroj:Českobudějovický deníkAutor:František Bašta

Budějovický Budvar má za sebou úspěšný rok 2023, ve kterém se mu dařilo jak na domácím trhu, tak v exportu. Uvařil rekordních 1,865 milionu hl. piva, což je nejvíc v jeho historii. Tržby národního pivovaru pak meziročně vzrostly o více než 11 %.

Budějovický Budvar v loňském roce překonal historické maximum ve svém ročním výstavu. Uvařil 1,865 milionu hl. piva, což je nejvíc za téměř 130 let jeho existence a meziroční nárůst o 4,29 %. Po mírném propadu v roce 2022 tak národní pivovar opět navázal na pozitivní trend růstu celkových objemů z předchozích let. Dařilo se i v prodejích, a to jak na domácím trhu, tak v exportu, kde se Budvaru podařilo nejen vyrovnat ztrátu ruského trhu, ale dokonce překonat rekordní objemy z roku 2021. Rekordní byly také tržby z prodeje výrobků a služeb, které meziročně vzrostly o 11,4 % na 3,37 miliardy korun.

Budějovický Budvar měl loni rekordní tržby 3,37 miliardy korun

Publikováno:před 10 dnyZdroj:České NovinyAutor:ČTK

Budějovickému Budvaru loni vzrostly tržby meziročně o 11 procent na rekordních 3,37 miliardy korun. Posílil jak domácí prodej piva, tak export, který tvoří 72 procent z celkové produkce. Zvýšením vývozu dokázal nahradit ruský trh, o který přišel v roce 2022 po zahájení války Ruska s Ukrajinou. Loni se pivovar prosadil nově v Kongu a Jihoafrické republice. ČTK to dnes řekl ředitel národního podniku Petr Dvořák. Výsledek hospodaření zveřejní společnost na přelomu května a června. Pivovar v lednu informoval, že loni uvařil rekordních 1,865 milionu hektolitrů piva.

Budvaru na domácím trhu stoupl prodej piv meziročně o 3,8 procenta. Vývoz piva do zahraničí loni vzrostl o 4,62 procenta. Mezi nejvýznamnější trhy patřilo Německo následované Polskem, Slovenskem, Británií a Rakouskem, ale třeba i Kanada.

"Rok 2023 určitě můžeme považovat za úspěšný. Po v mnoha ohledech krizovém roce 2022 se nám podařilo rychle vrátit na růstovou trajektorii. Poděkování patří především našim zákazníkům, spotřebitelům, ale určitě také našim zaměstnancům,“ uvedl Dvořák. Budvar zaměstnává kolem 600 lidí, loni se jejich počet významně neměnil. V péči o zaměstnance podnik loni podle ředitele dostal několik ocenění, včetně titulu Zaměstnavatel roku 2023 Jihočeského kraje.

Budějovický Budvar by letos měl dokončit modernizaci varny. V další plánech je hledat úspory energií v provozu. Chce zavést detailní elektronický monitoring spotřeby energie. "Loni jsme různými dílčími kroky uspořili dvě až tři procenta, ale spíše hledáme cesty, jak si energii sami vyrábět. Proto chystáme projekt na stavební povolení pro solární panely, které by nám mohly pokrýt až 20 procent energie. Máme připravenou studii proveditelnosti bioplynové stanice, ta by mohla pokrýt další dvě desítky procent energie,“ uvedl Dvořák.

To souvisí s projektem Pivovar otevřený a zelený, který společnost představila začátkem roku. Jeho součástí je i rekonstrukce celého areálu včetně návštěvnického centra. V budoucnu by mohlo pojmout až 200.000 návštěvníků ročně. Podnik si nechal vypracovat studii, vypsal architektonickou soutěž a její výsledky budou letos v červenci. Přestavění areálu na ekologičtější a úspornější provoz Budvar plánuje mít hotové v roce 2028.

Pivo zdražil Budvar loni dvakrát. Nejdřív na začátku roku, pak znovu na konci, kdy čepované podražilo o korunu, balené pivo o korunu až dvě. Ředitel v lednu ČTK řekl, že Budvar zdražil méně, než o kolik mu vzrostly náklady. Za poslední dva roky stouply o 22 procent, za stejnou dobu zdražil o 16 procent.

V roce 2022 měl Budvar tržby z prodeje výrobků a služeb 3,03 miliardy korun a zisk po zdanění 200,8 milionu. Vyplývá to z výroční zprávy. Loni odvedl Budvar do státního rozpočtu 250 milionů korun, letos s tímto odvodem vláda nepočítá, vyplývá ze státního rozpočtu.

Budvar chce zelený pivovar. Do rozvoje nalije přes miliardu

Publikováno:před 22 dnyZdroj:Seznam ZprávyAutor:Filip Horáček

Státní pivovar v příštích letech investuje okolo jedné miliardy korun do rozvoje. Otevře se lidem, postaví nové stáčecí linky, soláry i bioplynovou stanici.
Článek

Budějovický Budvar projednal s dozorčí radou investiční plán na příští roky. Dokument se ještě musí finálně „doladit“ a schválit, ale už teď je jasné, jakým směrem se pivovar v majetku státu bude rozvíjet.

Největším projektem je vnitřní rekonstrukce některých budov, výstavby komunikací, lávek a návštěvnického centra tak, aby se do varny v srdci areálu v Českých Budějovicích nalákalo víc návštěvníků. Interně se projektu za vyšší stovky milionů korun říká „otevřený a zelený pivovar“. Jeho součástí je například výstavba parkovacího domu a rekonstrukce jedné z nejstarších budov, která dřív sloužila jako humna a nyní nemá žádné využití. Z té by vzniklo návštěvnické centrum.

„Chceme ukázat, že pivovar může být zajímavé a zelené místo, a dostat návštěvníky až k varně,“ říká ředitel pivovaru Petr Dvořák. Momentálně probíhá velká architektonická soutěž, vítěz bude znám v červenci. Optimistický plán je stihnout rekonstrukci do roku 2028, kdy budou České Budějovice evropským městem kultury.

Už letos by se měla dokončit investice do zvýšení kapacity varny na 2,150 milionu hektolitrů, která vyjde na 60 až 70 milionů Kč. Výroba v rámci pivovaru, který sedm piv z deseti exportuje, stále roste. V loňském roce se produkce zvýšila na rekordních 1,865 milionu hektolitrů.

Pivovar začíná chystat také investice do obnovy části sklepa, který využívá zastaralé tanky a technologie ze 60. let.

V příštím roce by měla začít také modernizace dvou starších stáčecích lahvových linek, kde už se pivní lahve plní patnáct let. Budvar má už dvě nové linky na plechovky a lahve. Do technologií na stáčení firma investuje 300–400 milionů korun.

Několik dalších rozvojových projektů se v blízké době chystá v oblasti energetiky. „Poslední roky nás naučily, že se této oblasti musíme víc věnovat. Už letos nás čeká investice do obnovy a modernizace měření a regulace, abychom v reálném čase měli přesné informace o spotřebě,“ líčí ředitel.

Díky energetickému managementu, který odhalí místa, kde se s elektřinou či vodou plýtvá, bude podle něj možné ušetřit 10–15 procent energií.

Na přelomu let 2024/2025 by se měla začít stavět fotovoltaická elektrárna s kapacitou 2 MWp na střeše výrobní haly. Momentálně pivovar čeká na stavební povolení. Vedle této investice za 50 milionů korun by se měla zhruba o rok později začíst stavět také bioplynová stanice za desítky milionů.

Kromě rekordního výstavu měl českobudějovický pivovar také rekordní tržby, které se zvýšily o 11 procent a poprvé přesáhly tři miliardy korun. Tržby však ovlivnila inflace. Zisk zatím podnik nezveřejnil, rekordní však nebude.

Dál nicméně pokračuje propad v hospodách. „Prodej sudového piva o několik procent klesl. Propad je však podle našich dat nižší než na celém trhu,“ říká Dvořák.

Trend se nezlomil ani na začátku letošního roku. „Přestože teploty v prvním čtvrtletí byly vysoké, není to zatím žádný šlágr. Pokles pokračuje v tempu předchozích let,“ říká ředitel, podle kterého nejspíš měl na spotřebu vliv i přesun čepovaného piva do základní sazby DPH. „Ale je pravda, že velká část hospodských zatím nepřenesla plné zvýšení DPH na spotřebitele. Řekněme, že se přenesla polovina nákladů,“ dodal.

Budvar si nechá Masné krámy dál, nikomu je nepředá

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Českokrumlovský deníkAutor:Edwin Otta

Národní podnik Budějovický Budvar zrušil výběrové řízení, ve kterém hledal nájemce známé českobudějovické restaurace Masné krámy.

Asi by se těžko hledala známější českobudějovická restaurace, než jsou Masné krámy pár kroků od náměstí Přemysla Otakara II. Podnik, který má řadu podílníků, mimo jiné i město České Budějovice, je známý nejen obyvatelům jihočeského krajského města, ale i dalším Jihočechům a spoustě turistů. Aktuálně restauraci provozuje Budějovický Budvar, n. p.

Budvar prozatím upustil od hledání provozovatele restaurace Masné krámy

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Rozhlas.czAutor:Petr Kubát

Legendární restauraci Masné krámy v Českých Budějovicích bude nadále provozovat pivovar Budějovický Budvar. Národní podnik hledal skoro rok nového partnera, ve výběrovém řízení ale nakonec nikoho nevybral. Českému rozhlasu to potvrdila manažerka komunikace Barbora Povišerová.

Barbora Povišerová uvádí, že v pohostinství panuje složitá situace, která nepřeje velkým projektům. Po zvážení všech nabídek došel pivovar k závěru, že zatím bude lepší zachovat současný model provozu Masných krámů. Podle několika nezávislých zdrojů se do výběrového řízení přihlásilo i několik místních podnikatelů, kteří se pohybují v oblasti gastronomie.

Štamgasti v Masných krámech vítají, že si Budvar zatím restauraci ponechá. Shodují se, že je pro ně hlavně důležité, aby se tam nadále čepovalo pivo z národního podniku.

Pokud se situace v pohostinství zlepší, chce se Budvar v budoucnu k hledání nového provozovatele vrátit. Zástupci národního podniku ujišťují, že i po případné změně se bude v Masných krámech čepovat budvarské pivo.

„Masné krámy patří k nejvyhlášenějším restauracím na Českobudějovicku, jsou stěžení hospodou v našem městě a náš pivovar je s nimi spojen od samého začátku. Abychom byli schopni zvyšovat kvalitu tohoto podniku a poskytovat stále náročnějšímu zákazníkovi skvělý zážitek, je naším cílem najít nového strategického partnera a provozovatele restaurace s vizí dalšího rozvoje a posílení kvality servisu. S novým provozovatelem uzavřeme takzvanou pachtovní smlouvu, Budějovický Budvar bude dodávat pivo a nový partner dostane za úkol rozvíjet restauraci v oblasti gastronomie,“ vysvětluje mluvčí pivovaru Barbora Povišerová.

Masné krámy vlastní celkem patnáct majitelů, významný podíl má také město České Budějovice. Jeho zástupci už při vyhlášení výběrového řízení uváděli, že s případnou změnou nemají problém.

„Já jsem přesvědčen, že záměrem bylo zkvalitnění služeb pro občany a návštěvníky Českých Budějovic, což město samozřejmě kvituje. Budvar se rozhodl z ekonomických důvodů zatím neřešit tu situaci prostřednictvím externí firmy a bude Masné krámy nadále provozovat sám. My můžeme jenom vyjádřit přání, aby mu to šlo dobře,“ doplňuje náměstek primátorky Tomáš Bouzek.

Jeden bonmot říká, že kdo navštívil České Budějovice, ale nezašel na pivo do Masných krámů, jakoby tady ani nebyl. Jejich historie se začala psát už v roce 1364, kdy Karel IV. nařídil přesun z hlavního náměstí do dnešní Krajinské ulice. Český král a císař Svaté říše římské se tehdy údajně brodil na rynku ve svinčíku, a proto přikázal zbourat původní masné krámy.

Současná podoba domu v Krajinské ulici pochází z roku 1554 a maso se tam prodávalo několik staletí. Na pivnici byl dům přestavěný na počátku 50. let minulého století a začal se v něm čepovat Budějovický Budvar. Po povodních v roce 2002 nařídili hygienici Masné krámy uzavřít. Hosté se tam znovu podívali až v prosinci 2007 po velké rekonstrukci, která stála přes 30 milionů korun.

Budějovický Budvar uvařil rekord. Čeká tržby přes 3 miliardy korun

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Českobudějovický deníkAutor:ČTK

Pivovar Budějovický Budvar uvařil loni rekordních 1,865 milionu hektolitrů piva, meziročně o 4,3 procenta víc. Za loňský rok čeká rekordní tržby přes tři miliardy korun. Letos za 60 milionů korun rozšíří kapacitu varny, aby mohl výstav postupně zvýšit na 2,1 milionu hektolitrů. V roce 2026 chce začít modernizovat návštěvnické centrum i areál za stovky milionů. ČTK to řekl ředitel Budvaru Petr Dvořák. Pivovar koncem loňského roku zdražil od pěti do osmi procent, letos ceny zvyšovat nechce.

„Tržby budou rekordní, přes tři miliardy. Máme zajímavý vývoj v objemech. Dosáhli jsme 1,865 prodaných hektolitrů, vyrostli jsme o 77 000 hektolitrů. To je skvělý výsledek. Těší mě, že se nám podařilo vyrůst jak na domácím trhu o necelá čtyři procenta, tak v exportním, téměř o pět procent. Vzhledem ke zdražování se dá očekávat, že tržby rostly ještě rychleji než objemy. Zisk také povyroste, ale protože byly rekordní náklady, neočekávám ho rekordní,“ řekl ředitel. Čistý zisk by se mohl vrátit k číslům z let 2021 a 2020, kdy přesáhl 300 milionů. Předloni byl 200 milionů.

Letos by měly tržby stoupnout o několik procent. Loni odvedl Budvar do státního rozpočtu 250 milionů korun, letos s tímto odvodem vláda nepočítá, vyplývá ze státního rozpočtu.

V exportu se národnímu podniku povedlo nahradit ztrátu ruského trhu, kam po začátku války na Ukrajině přestal vyvážet. Prodej rostl loni na všech významných trzích. K hlavním patří Německo, Anglie, Slovensko či Polsko. Budvar loni vyvezl přes 70 procent produkce. Roste prodej piva v plechovkách, proti tomu odbyt točeného stagnuje. „Plech to ale víc než vyrovnává,“ řekl ředitel.

Letos Budvar za 60 milionů rozšíří kapacitu varny, na konci roku by měla být kolem 2,1 milionu hektolitrů. Zkrátí tak technologické přestávky mezi várkami piva. Budvar také letos za desítky milionů vybuduje solární elektrárnu s výkonem dvou megawatt - peak (MWp). Začne stavět v druhé polovině roku. Letos také zmodernizuje IT systém.

Investice za stovky milionů bude do centra národního pivovarnictví, na něž vypsal architektonickou soutěž. V areálu vznikne návštěvnické centrum Sladovna, stezka nad pivovarem, vyhlídka i parkovací dům. Stavět chce v letech 2026 a 2027, otevřít v roce 2028, kdy budou Budějovice Evropským hlavním městem kultury. Z dnešních 60 000 se chce dostat na 200 000 návštěvníků ročně. Letos v létě představí první návrhy, jak areál promění.

„Pracovně tomu říkáme pivovar otevřený a zelený. Chceme do klasického pivovarského areálu přivést zeleň, zadržování vody, snižovat teplotu celé té betonové masy. Pivovar významně zazelenit. Měl by to být malý městský park v centru průmyslového areálu. Jde nám o to, jak pustit návštěvníky až k varně, aniž bychom jakkoli narušovali provoz a rozvoj pivovaru,“ řekl ředitel.

Pivo zdražil Budvar loni dvakrát. Nejdřív na začátku roku, pak znovu na konci, kdy čepované podražilo o korunu, balené pivo o korunu až dvě. „Naše zdražení o korunu je nejmenší problém, protože (nově vyšší) daň udělá na pivu za (cenu) 50 korun pět korun,“ řekl ředitel. Dodal, že Budvar zdražil méně, než o kolik mu vzrostly náklady. Za poslední dva roky stouply o 22 procent, za stejnou dobu zdražil o 16 procent.

V roce 2022 měl Budvar tržby z prodeje výrobků a služeb 3,03 miliardy korun a zisk po zdanění 200,8 milionu. Vyplývá to z výroční zprávy. Výstav byl předloni 1,788 milionu hektolitrů, pivovar vyvezl 1,27 milionu hektolitrů, 71,5 procenta produkce. Vyváží do více než 70 zemí. Budvar má asi 670 zaměstnanců. Mzdy vzrostly mimořádně od 1. listopadu v průměru o šest procent. Znovu by měly stoupnout letos od dubna. Průměrnou výši mezd podnik neuvedl.

Budvar loni uvařil rekordních 1,86 milionu hl piva, čeká tržby přes 3 miliardy Kč

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:České NovinyAutor:ČTK

Pivovar Budějovický Budvar uvařil loni rekordních 1,865 milionu hektolitrů piva, meziročně o 4,3 procenta víc. Za loňský rok čeká rekordní tržby přes tři miliardy korun. Letos za 60 milionů Kč rozšíří kapacitu varny, aby mohl výstav postupně zvýšit na 2,1 milionu hektolitrů. V roce 2026 chce začít modernizovat návštěvnické centrum i areál za stovky milionů. ČTK to řekl ředitel Budvaru Petr Dvořák. Pivovar koncem loňského roku zdražil od pěti do osmi procent, letos ceny zvyšovat nechce.

"Tržby budou rekordní, přes tři miliardy. Máme zajímavý vývoj v objemech. Dosáhli jsme 1,865 prodaných hektolitrů, vyrostli jsme o 77.000 hektolitrů. To je skvělý výsledek. Těší mě, že se nám podařilo vyrůst jak na domácím trhu o necelá čtyři procenta, tak v exportním, téměř o pět procent. Vzhledem ke zdražování se dá očekávat, že tržby rostly ještě rychleji než objemy. Zisk také povyroste, ale protože byly rekordní náklady, neočekávám ho rekordní," řekl ředitel. Čistý zisk by se mohl vrátit k číslům z let 2021 a 2020, kdy přesáhl 300 milionů. Předloni byl 200 milionů.

Letos by měly tržby stoupnout o několik procent. Loni odvedl Budvar do státního rozpočtu 250 milionů korun, letos s tímto odvodem vláda nepočítá, vyplývá ze státního rozpočtu.

V exportu se národnímu podniku povedlo nahradit ztrátu ruského trhu, kam po začátku války na Ukrajině přestal vyvážet. Prodej rostl loni na všech významných trzích. K hlavním patří Německo, Anglie, Slovensko či Polsko. Budvar loni vyvezl přes 70 procent produkce. Roste prodej piva v plechovkách, proti tomu odbyt točeného stagnuje. "Plech to ale víc než vyrovnává," řekl ředitel.

Letos Budvar za 60 milionů rozšíří kapacitu varny, na konci roku by měla být kolem 2,1 milionu hektolitrů. Zkrátí tak technologické přestávky mezi várkami piva. Budvar také letos za desítky milionů vybuduje solární elektrárnu s výkonem dvou megawatt - peak (MWp). Začne stavět v druhé polovině roku. Letos také zmodernizuje IT systém.

Investice za stovky milionů bude do centra národního pivovarnictví, na něž vypsal architektonickou soutěž. V areálu vznikne návštěvnické centrum Sladovna, stezka nad pivovarem, vyhlídka i parkovací dům. Stavět chce v letech 2026 a 2027, otevřít v roce 2028, kdy budou Budějovice Evropským hlavním městem kultury. Z dnešních 60.000 se chce dostat na 200.000 návštěvníků ročně. Letos v létě představí první návrhy, jak areál promění.

"Pracovně tomu říkáme pivovar otevřený a zelený. Chceme do klasického pivovarského areálu přivést zeleň, zadržování vody, snižovat teplotu celé té betonové masy. Pivovar významně zazelenit. Měl by to být malý městský park v centru průmyslového areálu. Jde nám o to, jak pustit návštěvníky až k varně, aniž bychom jakkoli narušovali provoz a rozvoj pivovaru," řekl ředitel.

Pivo zdražil Budvar loni dvakrát. Nejdřív na začátku roku, pak znovu na konci, kdy čepované podražilo o korunu, balené pivo o korunu až dvě. "Naše zdražení o korunu je nejmenší problém, protože (nově vyšší) daň udělá na pivu za (cenu) 50 korun pět korun," řekl ředitel. Dodal, že Budvar zdražil méně, než o kolik mu vzrostly náklady. Za poslední dva roky stouply o 22 procent, za stejnou dobu zdražil o 16 procent.

V roce 2022 měl Budvar tržby z prodeje výrobků a služeb 3,03 miliardy korun a zisk po zdanění 200,8 milionu. Vyplývá to z výroční zprávy. Výstav byl předloni 1,788 milionu hektolitrů, pivovar vyvezl 1,27 milionu hektolitrů, 71,5 procenta produkce. Vyváží do více než 70 zemí. Budvar má asi 670 zaměstnanců. Mzdy vzrostly mimořádně od 1. listopadu v průměru o šest procent. Znovu by měly stoupnout letos od dubna. Průměrnou výši mezd podnik neuvedl.

Budvar chce vařit pivo v novém. Na proměnu areálu vyhlašuje workshop

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Earch.cz

Areál Budějovického Budvaru potřebuje nový masterplan, chce upravovat už existující budovy a nové stavět. Z čistě technologického prostředí se má stát centrum národního pivovarnictví. Přibýt proto má návštěvnické centrum či atrakce v podobě skywalku, vedení pivovaru by na své budovy také rádo dostalo zelené střechy. Jak areál ideálně rozvíjet by se rádo poradilo s více architektonickými týmy. Budoucí řešení se proto rozhodlo hledat cestou soutěžního workshopu, přihlásit se do něj dá do 29. 1. 2024.

Vizí nového areálu je pronávštěvnický rozvoj směrovaný unikátním environmentálním řešením s cílem vzniku výjimečné symbiózy veřejně prospěšného prostoru/parku při zachování rentabilního komerčního provozu návštěvnického centra a efektivní výroby pivovaru. Budějovický Budvar hledá nejen kvalitní návrh, ale celý projekční tým architektů, s kterým bude dlouhodobě na realizaci spolupracovat.

Předmětem soutěžního workshopu (autorizováno ČKA) je návrh kvalitního architektonicko-urbanisticko-krajinářského masterplanu rozvoje areálu pivovaru, který se stane podkladem pro postupnou revitalizaci dnes čistě technologického provozu na centrum národního pivovarnictví včetně kompletních projektových dokumentací nových staveb. Návrh řešení by se měl především zaměřit na úpravy několika stávajících objektů a stavbu objektů nových, řešení navazujících prostranství s návrhem nové návštěvnické koncepce. Záměrem Zadavatele jsou v souvislosti s výše uvedeným následující tematická plnění: Stavba skywalku se zelení včetně zastřešení pivovarské zahrady, Návštěvnické centrum “Sladovna”, Zelená střecha budovy lahvovny, zelené fasády, veřejná prostranství, Vyhlídka, Parkovací dům, Budova občerstvení a místo setkávání “Refresh & meeting point”.

Zadavatel se rozhodl jít formou soutěžního workshopu s ohledem na možnost dialogu s více aktéry během procesu zpracovávání a možnost směřování jejich práce. Průběh soutěžního workshopu je rozdělen do tří jednání, kterých se bude účastnit 5-7 účastníků vybraných na základě předložených žádostí o účast a portfolií prací. Žádost o účast může podat ten, kdo splní požadavky dle soutěžních podmínek, a termín podání je do 29. 1. 2024. Další termíny konání všech tří soutěžních workshopů jsou uvedeny v soutěžních podmínkách. Každý vybraný účastník dostane za účast v soutěžním workshopu po splnění závazných požadavků skicovné 500 000,-. Během workshopu budou také paralelně probíhat samostatná jednání o parametrech smlouvy o dílo, tak aby na konci soutěžního workshopu měl Zadavatel a účastník vykomunikované základní znění.

Porota je sestavená z odborníků architektů, urbanistů, krajinářů ve složení: prof. Ing. arch. Ladislav Lábus, Hon. FAIA, Ing. arch. MgA. Osamu Okamura, Ing. Vladimír Sitta, doc. MgA. Ondřej Císler, Ph.D., Ing. arch. Ludvík Grym. Za pivovar Budějovický Budvar v porotě zasednou Mgr. Petr Dvořák - ředitel podniku, Ing. Petr Konopásek - 1. zástupce ředitele podniku, ředitel pro finance a administrativu, Ing. et Ing. Adam Brož, Ph.D., MBA, LL.M. - 2. zástupce ředitele podniku, sládek, Mgr. Petr Milota - projektový manažer, Ing. Pavel Pánek - 3. zástupce ředitele podniku, provozní ředitel. Součástí procesu budou také přizvaní odborníci z více pivovarských provozů.

Budvar chce zmodernizovat návštěvnické centrum, hledá tým architektů

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Agris.czAutor:ČTK

Pivovar Budějovický Budvar chce zmodernizovat a zvětšit návštěvnické centrum. Vypsal architektonickou soutěž, z části areálu chce vytvořit centrum národního pivovarnictví. Vznikne návštěvnické centrum Sladovna, stezka nad pivovarem, vyhlídka, parkovací dům i budova občerstvení. Vyplývá to z tiskové zprávy společnosti Architekti City Upgrade.

"Bude to velký projekt. Chceme návštěvnické centrum hodně předělat, zmodernizovat i s vizí, že bychom šli z dnešních 60.000 na 200.000 návštěvníků ročně," řekl ČTK loni na podzim ředitel Budvaru Petr Dvořák. Pivovar chce vytvořit veřejně prospěšný prostor a zároveň zachovat komerční provoz návštěvnického centra a efektivní výrobu piva.

Smyslem soutěžního architektonického workshopu je získat kvalitní architektonicko-urbanistický plán, jak areál rozvíjet. Plán bude podkladem pro postupnou přeměnu čistě technologického provozu na centrum národního pivovarnictví. Budvar hledá kvalitní návrh i projekční tým architektů, se kterým bude dlouhodobě spolupracovat, vyplývá z tiskové zprávy.

Do soutěžního workshopu se lze přihlásit do 29. ledna. Každý vybraný účastník dostane za účast ve workshopu skicovné 500.000 Kč.

"Návrh řešení by se měl především zaměřit na úpravy několika stávajících a stavbu nových objektů," uvedli architekti. V plánu je stavba stezky, takzvaného skywalku se zelení včetně zastřešení pivovarské zahrady, vyhlídka, parkovací dům, na střechách lahvovny i na fasádě by měla být zeleň.

Za loňský rok čeká Budvar rekordní tržby, přesáhnou tři miliardy Kč, řekl již dříve ČTK Dvořák. V roce 2022 měl pivovar tržby z prodeje výrobků a služeb 3,03 miliardy korun a zisk po zdanění 200,8 milionu. Vyplývá to z výroční zprávy. Výstav byl předloni 1,788 milionu hektolitrů, pivovar vyvezl 1,27 milionu hektolitrů, 71,5 procenta produkce. Vyváží do více než 70 zemí. Budvar má asi 670 zaměstnanců. Letos chce Budvar nainstalovat solární elektrárnu s výkonem dvou megawatt - peak (MWp).

Charitativní ležák z Budvaru pomůže dobré věci

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Brněnská Drbna

Pomáhat druhým tam, kde jsme doma. To je hlavním posláním Charitativního ležáku z Budvaru. Výtěžek z jeho prodeje si proto mezi sebe rozdělí čtyři českobudějovické charitativní organizace, které vybrali zaměstnanci národního pivovaru. Ti kromě toho zvládli ležák také vlastnoručně zabalit a postarají se i o jeho prodej.

Charitativní ležák letos rozzáří nejen stánek Budějovického Budvaru na budějckých vánočních trzích, ale i tváře mnoha místních lidí v těžké životní situaci. Národní pivovar totiž za každou prodanou lahev věnuje 100 Kč na dobrou věc.

Výtěžek z prodeje si mezi sebe rozdělí čtyři českobudějovické charitativní organizace, které vybrali zaměstnanci národního pivovaru: Autis Centrum, Arpida, Centrum Bazalka a Diecézní charita ČB. O tom, kolik peněz jednotlivé organizace dostanou, ale rozhodnou sami zákazníci. Ke každé zakoupené lahvi totiž obdrží žeton, který přímo na prodejním místě vhodí organizaci svému srdci nejbližší.

„Těší nás, že naše pivo bude letos opět pomáhat lidem, kteří to potřebují. To je možné především díky našim lidem, kteří Charitativní ležák vlastnoručně zabalili a nyní ho budou také sami prodávat v našem pohádkovém budvarském stánku na náměstí. Charitativní ležák tedy nejen pomáhá druhým, ale také nás všechny spojuje, což je právě ve vánočním období velmi důležité,“ uvedl ředitel Budějovického Budvaru Petr Dvořák.

Ležák tradičně posvěcený českobudějovickým biskupem Mons. Vlastimilem Kročilem bude letos k dostání od soboty 2. prosince v Budvar stánku přímo na náměstí Přemysla Otakara II.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.20.04.2024 08:11576