Historie a současnost Budějovického Budvaru

Přímým předchůdcem pivovaru Budějovický Budvar, n. p. byl Český akciový pivovar. Ten byl založen v roce 1895 a přímo navazoval na historickou tradici vaření piva v Českých Budějovicích, která sahá až do 13. století, do doby založení města a udělení práva várečného.
V 19. století byly České Budějovice národnostně smíšeným městem. Ekonomiku však ovládaly podniky vlastněné německou částí obyvatel. Protože tehdejší volební řád rozlišoval voliče podle majetku a výše odváděných daní, pivovarneměli zdejší Češi, přes svou početní převahu, žádné zastoupení na českobudějovické radnici.
Aby se Češi mohli prosadit v rovině politické, museli posílit své ekonomické pozice. Proto zde v poslední třetině 19. století vznikaly „české“ podniky. Jedním z nich se stal i Český akciový pivovar – přímý předchůdce Budějovického Budvaru. Iniciativa k jeho založení vzešla především z řad českých právovárečníků (August Zátka a řada jiných). Český akciový pivovar uvařil první várku 7. října 1895. Do konce roku 1896 činil výstav 51 100 hl piva. Dnes překračuje roční výstav milion hektolitrů. I přes obrovský nárůst objemu výroby však zůstává tradiční kvalita a typická chuť piva Budweiser Budvar zachována dodnes. V konkurenci s německým Měšťanským pivovarem a dvěma schwarzenbergskými pivovary v Třeboni a Protivíně vždy vítězil Český akciový pivovar především díky vysoké kvalitě a výjimečné chuti svého piva, která byla poprvé oceněna již v roce 1896 na Průmyslově výstavě v Praze.

Světová proslulost
Již v roce 1913 byl ležák z Českého akciového pivovaru znám v zahraničí. A právě díky rozvinutému exportu byla jeho obnova po 1. světové válce dokončena velmi rychle. V meziválečném období pivovar prošel rozsáhlou modernizací a elektrizací. V roce 1922 byla vyvrtána první artéská studně, ke které přibyla během času další. Pivovar tak získal zdroj vysoce kvalitní vody, která spoluvytváří vynikající chuťové vlastnosti originálního budějovického ležáku dodnes. Od 20. let pivovar dobýval trhy všech kontinentů, proto si také nechal registrovat ochranné známky pivovar„Český budějovický granát“, „Budweiser bier“, „Budbräu“ a v roce 1930 ochrannou známku „Budvar“, která se stala synonymem vysoké kvality a podle, které se pivovar v roce 1936 přejmenoval na Budvar – Český akciový pivovar České Budějovice.

Poválečné roky
Během druhé světové války byl pivovar pod nacistickou správou a po jejím skončení byl znárodněn. V roce 1967 byla vyčleněna část majetku Jihočeských pivovarů, národního podniku a založen samostatný právní subjekt Budějovický Budvar, n. p. orientovaný díky tradici, cenným ochranným známkám a kvalitě piva na export. K dalšímu rozvoji jak na domácím, tak na zahraničních trzích došlo především po roce 1989, kdy se současnému managementu podařilo výstav pivovaru téměř ztrojnásobit.

Pivovar dnes
Národní podnik Budějovický Budvar je dnes moderní a akční firmou, která je postavena na pevných základech. Pivovar obstál v tvrdém boji s konkurencí, za níž stojí obří nadnárodní koncerny. V současné době je posledním z velkých pivovarů, které mají výhradně český kapitál. V roce 2015 vystavil Budějovický Budvar 1,6 mil. hektolitrů piva. Díky vynikajícím hospodářským výsledkům mohl podnik investovat značné prostředky do svého rozvoje. Část zisku je každoročně věnována na podporu kultury, školství a zdravotnictví především v Jihočeském kraji. Důkazem dynamičnosti a osobního vztahu k milovníkům budějovického piva jsou novinky, s nimiž Budvar pravidelně přichází na trh.
V roce 2004 to byl tmavý ležák Budweiser Budvar, v roce 2005 pak moderní a praktické balení výčepního piva v plechu. Na podzim 2005 byla provedena výměna láhví 0,5 litru u celého sortimentu. pivovarPůvodní hnědé láhve NRW byly nahrazeny moderními a špičkovými obaly - elegantními zelenými láhvemi typu ALE. V létě 2006 byl zahájen prodej tmavého ležáku Budweiser Budvar v láhvích.
Dne 1. března 2007 bylo na trh v jižních Čechách uvedeno nově vyvinuté světlé výčepní pivo značky Pardál. Velký ohlas, který nové pivo vyvolalo u zákazníků v tomto regionu, vedl k rozhodnutí o rozšíření prodeje na celé území České republiky. Od začátku roku 2008 je proto pivo Pardál k dostání v obchodech i restauracích po celé republice.
Na výrazný prodejní úspěch výčepního piva Pardál navázal v červnu 2009 jedenáctistupňový ležák Pardál Echt. Na vývoji Pardál Echt se opět podíleli pivaři, kteří pomáhali na svět výčepnímu Pardálu, a jejich kamarádi. Pardál Echt je alternativou pro ty, kterým se výčepní pivo zdá slabé a ležák silný a kteří zároveň preferují vyšší hořkost a plnost chuti.
Od 1. června 2007 je Budějovický Budvar výhradním dovozcem světlého prémiového ležáku dánské značky Carlsberg pro Českou republiku.
Pivovar každoročně navštíví více než 50 000 turistů, kteří si mohou prohlédnout výrobu piva a také ho ochutnat přímo v ležáckém sklepě. Multimediální expozice "Příběh budějovického piva" přibližuje historii i současnost budějovického piva prostřednictvím velkoplošných obrazovek, filmů, čtených komentářů i dobových artefaktů.
Zdroj:Stránky Budějovického Budvaru, 2016


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Budějovického Budvaru

Kdy:celoročně dle rozpisuObec:České BudějoviceZdroj:Budějovický Budvar

Přijďte a uvidíte, jak se snoubí dlouholetá tradice s moderní technologií a rodí ona lahodná chuť světoznámého a originálního prémiového ležáku Budweiser Budvar. Obklopeni vůní moravského sladu a žateckého hlávkového chmele nahlédnete do tejemství výroby světoznámého ležáku Budweiser Budvar. Uvidíte, jak se za použití nejkvalitnějsích domácích surovin, vlastní vody čerpané z více než 300 metrů hlubokých studní a prvotřídních pivovarských kvasnic rodí pivo vyznačující se lahodnou chutí s příjemnou chmelovou vůní a jemnou hořkostí, jehož kvalitu oceňují zákazníci téměř na celém světě. Poctivě uvařené pivo pak ochutnáte načepované jen pro vás z pivovarských tanků v rozlehlých chladných ležáckých sklepích, kde Budweiser Budvar zraje před svou cestou k zákazníkům.

●Pravidelné prohlídky bez objednávky v českém, anglickém a německém jazyce probíhají každý pracovní den ve 14 hodin
●Prohlídka je též možná v ruském, francouzském, španělském a italském jazyce na základě předchozí objednávky

Doba trvání exkurze je cca 60 minut, maximálně 50 osob a minimálně 5 osob
Sleva 50% pro děti do 18 let, studenti po předložení průkazu ISIC

V sezóně - od 1. 3. do 31. 12. - Pondělí až neděle 9:00-17:00
Mimo sezónu - od 1. 1. do 28. 2. - Pondělí a neděle ZAVŘENO, Úterý až sobota 9:00-17:00

Aktualizováno: před rokem

Zvlášní várka prémiového Budvaru byla požehnána

Publikováno:před 6 dnyZdroj:České nápoje

7. září dopoledne proběhl na varně pivovaru Budějovický Budvar liturgický obřad požehnání zvláštní várky světlého ležáku. Mons. Vlastimil Kročil, biskup českobudějovický, požehnal pivo, které letos poslouží především k získání prostředků pro charitativní účely. Společný projekt Biskupství českobudějovického a Budějovického Budvaru má podpořit sociální služby a účinnější pomoc klientům diecézní charity, kterou biskupství zřizuje a současně aktivovat širokou veřejnost k příspěvku na tento účel. Významnou podporu projektu poskytují město České Budějovice, Jihočeský kraj a Velvyslanectví ČR při Svatém stolci.

„Požehnané pivo budou čepovat na českobudějovickém náměstí v průběhu Adventních trhů dobrovolníci. Mezi nimi budou lidé z pivovaru, biskupství, radnice i charity a možná i další osobnosti z našeho města či kraje. Zisk z prodeje pak věnujeme Diecézní charitě České Budějovice,“ říká Mgr. Petr Dvořák, ředitel Budějovického Budvaru. „Část požehnané várky v ručně balených lahvích bychom chtěli opět poslat jako dar papeži Františkovi,“ dodává Petr Dvořák.

„Bude to již podruhé, kdy udělím své požehnání mimořádné várce českobudějovického piva a mohu tak navázat na událost uplynulého roku, jež se setkala s velikým ohlasem. Letošní várka je však výjimečná tím, že jejím konečným účelem bude naše společná snaha podpořit účinnější pomoc a službu, kterou svým klientům poskytuje českobudějovická diecézní charita.

Požehnané pivo bude nabízeno při adventních trzích s přáním, aby se podařilo do tohoto charitativního projektu zapojit společně s pivovarem, vedením města a kraje i všechny lidi dobré vůle. Tato iniciativa může do budoucna napomáhat při rozvíjení dobrých vztahů mezi všemi partnery, kteří se na ní podílejí – především mezi církví, městem, krajem, pivovarem, charitou a Velvyslanectvím ČR při Svatém stolci. Za toto společné dílo jsem velmi rád,“ říká Mons. Vlastimil Kročil, biskup českobudějovický.

„Požehnané pivo“ bylo uvařeno podle stejné receptury, jako světlý ležák značky Budweiser Budvar. Ten patří mezi nejznámější produkty z Českých Budějovic na světě - znají jej spotřebitelé v téměř 80 zemích a na českém vývozu piva se podílí asi jednou pětinou.

Budějovický Budvar plánuje zřídit vlastní hospody v každém krajském městě

Publikováno:před 7 dnyZdroj:Hospodářské NovinyAutor:Michal Šenk

Více než 60 procent piva, které se vyrobí v národním podniku Budějovický Budvar, míří na export. A to i přesto, že na řadě trhů, jako třeba v USA, nemůže Budvar kvůli sporům o ochrannou známku s americkým Budweiserem prodávat pod svou tradiční značkou pro cizinu Budweiser Budvar, ale používá označení Czechvar.

Export bude pro čtvrtý největší tuzemský pivovar dál klíčový. Kromě sporů o značku ale musí Budvar ve světě reagovat i na jiné problémy. "U Velké Británie jsou nyní velká očekávání, co bude s brexitem. Navíc tam stagnuje spotřeba piva v restauracích," poznamenává generální ředitel Budějovického Budvaru Petr Dvořák. Na jednom z nejdůležitějších zahraničních odbytišť společnost v minulých letech investovala do tankových technologií v řadě partnerských pubů.

Na domácím trhu spotřeba piva v posledních letech klesá, nejvíce podobně jako ve Spojeném království právě v restauracích. Tomu chce Budvar čelit mimo jiné investicemi do otevírání vlastních hospod, konceptů Budvarka.

Biskup českobudějovický požehnal v Budějovickém Budvaru zvláštní várku piva

Publikováno:před 11 dnyZdroj:Regionální noviny

Včera dopoledne udělil Mons. Vlastimil Kročil, biskup českobudějovický, požehnání zvláštní várce světlého ležáku z pivovaru Budějovický Budvar. Byla to již druhá várka v novodobé historii pivovaru, která získala takové požehnání. Letošní "Požehnané pivo" bylo uvařeno především pro dobročinné účely. V průběhu Adventních trhů na českobudějovickém náměstí budou "Požehnané pivo" čepovat dobrovolníci. Výtěžek z prodeje je určený pro Diecézní charitu České Budějovice. Část "Požehnaného piva" v ručně balených lahvích by měla opět putovat do Vatikánu jako dar Svatému otci papeži Františkovi.

Společný projekt Biskupství českobudějovického a Budějovického Budvaru má podpořit sociální služby a účinnější pomoc klientům diecézní charity, kterou biskupství zřizuje a současně aktivovat širokou veřejnost k příspěvku na tento účel. Významnou podporu projektu poskytují město České Budějovice, Jihočeský kraj a Velvyslanectví ČR při Svatém stolci.

"Požehnané pivo budou čepovat na českobudějovickém náměstí v průběhu Adventních trhů dobrovolníci. Mezi nimi budou lidé z pivovaru, biskupství, radnice i charity a možná i další osobnosti z našeho města či kraje. Zisk z prodeje pak věnujeme Diecézní charitě České Budějovice," říká Petr Dvořák, ředitel Budějovického Budvaru. "Část požehnané várky v ručně balených lahvích bychom chtěli opět poslat jako dar papeži Františkovi," dodává Petr Dvořák.

"Je to již podruhé, kdy jsem udělil své požehnání mimořádné várce českobudějovického piva a mohl jsem tak navázat na událost uplynulého roku, jež se setkala s velikým ohlasem. Letošní várka je však výjimečná tím, že jejím konečným účelem bude naše společná snaha podpořit účinnější pomoc a službu, kterou svým klientům poskytuje českobudějovická diecézní charita. Požehnané pivo bude nabízeno při adventních trzích s přáním, aby se podařilo do tohoto charitativního projektu zapojit společně s pivovarem, vedením města a kraje i všechny lidi dobré vůle. Tato iniciativa může do budoucna napomáhat při rozvíjení dobrých vztahů mezi všemi partnery, kteří se na ní podílejí - především mezi církví, městem, krajem, pivovarem, charitou a Velvyslanectvím ČR při Svatém stolci. Za toto společné dílo jsem velmi rád," říká Mons. Vlastimil Kročil, biskup českobudějovický.

"Požehnané pivo" bylo uvařeno podle stejné receptury, jako světlý ležák značky Budweiser Budvar. Ten patří mezi nejznámější produkty z Českých Budějovic na světě - znají jej spotřebitelé v téměř 80 zemích a na českém vývozu piva se podílí asi jednou pětinou.

Po Prazdroji zdražuje i Budvar. Zvedne ceny piva při slevových akcích

Publikováno:před 12 dnyZdroj:Euro.cz

Budějovický Budvar zvedne zřejmě příští rok ceny piva, které nabízí v takzvaných promočních akcích v obchodech při slevových akcích. Růst cen bude několikaprocentní. Nejde o reakci na zdražení cen piv Plzeňského Prazdroje, ale o následek toho, že ceny v těchto akcích byly příliš nízké. Řekl to ředitel Budvaru Petr Dvořák.

Pivovar Samson z belgicko-brazilské skupiny AB InBev nyní vyhodnocuje dopady nárůstu cen vstupů z důvodu nepříznivé sklizně sladovnického ječmene. Řekl to ředitel Pivovaru Samson Daniel Dřevikovský. Jestli pivovarceny zvýší, neuvedl.

Plzeňský Prazdroj od 1. října zvýší ceny některých piv v průměru o 3,7 procenta. Zdražení se dotkne především balených i čepovaných ležáků. „My naši cenovou politiku neodvádíme od Prazdroje. Vstupujeme do našeho rozpočtového procesu a na ceny budeme koukat, ale v tuhle chvíli nedokážu vůbec říct, o kolik a jak, spíš půjdeme podle jednotlivých produktů,“ řekl ředitel Budvaru Petr Dvořák.

Dvořák si myslí, že je prostor ceny ve slevových akcích zvednout. Nejdřív ale potřebuje znát analýzy a ceny výrobních vstupů. „Obecně jsem přesvědčený o tom, že ty promoční ceny jsou příliš nízké. V minulosti byly hodně nízké, teď bude potřeba nějakých dílčích změn. Nejsme teď připraveni, do konce roku nemáme nic naplánovaného. Nemyslím si, že dřív než po Novém roce budeme něco upravovat,“ řekl ředitel Budvaru.

Růst by měl být v jednotkách procent. „Nepředpokládám, že bychom měli skákat nějak dramaticky. Spíš se díváme na ty promoční ceny, které máme, než čistě na ceníkové ceny. Potřebuju vědět, jak se vyvinou ceny surovin a všech ostatních věcí, a hlavně, abych dostal jasný přehled cen vstupů. Jsme na začátku toho procesu,“ řekl Dvořák.

Přímou reakci na zdražení Prazdroje neplánuje ani českobudějovický Pivovar Samson. Teď vyhodnocuje dopady nárůstu cen vstupů, což zapříčinila nepříznivá sklizeň sladovnického ječmene. „Máme vlastní cenovou politiku, kterou nevážeme na změny cen u jiných pivovarů,“ řekl generální ředitel Samsonu Daniel Dřevikovský.

Budvar měl loni tržby 2,47 miliardy korun, meziročně klesly o necelá tři procenta. Téměř o sedm procent byl nižší zisk před zdaněním, 314,7 milionu korun. Budvar loni prodal 1,547 milionu hektolitrů piva, meziročně klesl výstav o čtyři procenta, a to navzdory vyššímu exportu. Pivovar se 670 zaměstnanci loni vyvezl rekordní objem piva. Do 76 zemí exportoval více než 990 tisíc hektolitrů piva, meziročně o 1,5 procenta více.

Pivovar Samson loni meziročně zvýšil tržby o 6,3 procenta na 89,1 milionu korun, zisk nezveřejnil. Výstav loni vzrostl z 82 800 hektolitrů na 88 tisíc hektolitrů. Prodej piva se loni zvýšil především v Česku, meziročně o 25 procent.

Požehnané pivo pomůže charitě a poputuje k papeži

Publikováno:před 12 dnyZdroj:Proglas.czAutor:Pavel Chaloupka

Biskup Vlastimil Kročil dopoledne požehná zvláštní várku českobudějovického Budvaru. Výtěžek z jejího prodeje podpoří projekty diecézní charity. Požehnané pivo obdrží darem také papež František.

Požehnanou limitovanou várku světlého ležáku bude českobudějovický pivovar nabízet v rámci letošních adventních trhů na náměstí Přemysla Otakara II. v období 30. 11. – 23. 12. a část výtěžku z každého prodaného piva daruje na projekty Diecézní charity České Budějovice. Prodej ve zvláštním stánku zajistí dobrovolníci z řad zaměstnanců pivovaru, radnice, biskupství a charity.

Společný projet Biskupství českobudějovického a Budějovického Budvaru, n. p. chce podpořit sociální služby a účinnější pomoc klientům diecézní charity, kterou biskupství zřizuje a současně aktivovat veřejnost k příspěvku na tento úmysl. „Velice si vážíme toho, že nás biskupství, magistrát města a pivovar přizvaly jako partnera do tohoto projektu. Jsem velmi rád, že výtěžek z této limitované edice byl přislíben právě nám. Finanční dar bychom chtěli použít na rozvoj našich aktivit na území krajského města. Záměr vybereme společně a vybrané prostředky chceme co nejlépe zhodnotit“, říká k iniciativě Jiří Kohout, ředitel charity.

123 litrových lahví požehnaného piva z jihu Čech obdrží jako dar spolu s perníky Svatý Otec František. Stane se tak po svátku sv. Mikuláše, patrona českobudějovické diecéze, v rámci adventní generální audience, 12. prosince 2018. Svatý Mikuláš, který sám obdarovával, je tradičně vyobrazován se třemi jablky. Ta symbolizují právě tři dary: pivo z pivovaru Budějovický Budvar, perníky pro potřebné z firmy REJ s. r. o. v Plané nad Lužnicí a dar splněného přání setkaní s papežem, které českobudějovický biskup umožní rodině využívající pomoc sociálních služeb na území Jihočeského kraje. Perníky z Plané nad Lužnicí věnují zástupci města Úřadu apoštolské charity, který je distribuuje sociálně slabým rodinám v Římě. Zmíněné dary předají papeži Františkovi českobudějovický biskup Vlastimil kročil, zástupci pivovaru, Jihočeského kraje, měst České Budějovice a Plané nad Lužnicí a Velvyslanectví ČR při Svatém stolci, které nad iniciativou převzalo záštitu.

Budvar už posedmé uvařil speciál z čerstvého chmele

Publikováno:před 14 dnyZdroj:České nápoje

V Budějovickém Budvaru uvařili sezónní pivní specialitu z čerstvých chmelových hlávek. Čerstvý chmel patří mezi nejvzácnější pivovarské suroviny, neboť se musí zpracovat ve stejný den, kdy byl načesán. V pivovarské praxi se proto používá jen zcela výjimečně. Čerstvý chmel dodává pivu větší množství aromatických látek a poněkud výraznější hořkost ve srovnání s chmelem sušeným.

Tradice vaření piva z čerstvých hlávek vznikla v Budějovickém Budvaru před sedmi lety jako oslava řemeslné práce pivovarníků a poděkování pěstitelům. V té době byl Budvar jediným českým pivovarem, který se zeleným chmelem pracoval. Kvůli velkému zájmu spotřebitelů o takové pivo se k Budějovickému Budvaru v dalších letech přidaly i jiné pivovary.

Sezónní speciál vařený v Budvaru je ze 100 % chmelený čerstvým chmelem, který se přidává ve třech dávkách. „Jsme jedním z mála českých pivovarů, které mají varnu vybavenou tzv. „chmelovým cízem“. Ten odstraňuje chmelové mláto z mladiny po ukončení chmelovaru. Pivovary, které vaří pivo z chmelových granulí nebo extraktů, chmelový cíz nemají. Čerstvý chmel proto mohou do várky přidávat spíše jen v symbolickém množství,“ vysvětluje Adam Brož, sládek Budějovického Budvaru.

Letos uvařila budvarská varna z čerstvého chmele dvě várky piva o stupňovitosti 16. Do tradiční várky chmelené Žateckým poloraným červeňákem o objemu 400 hektolitrů hotového piva bylo přidáno 400 kg zelených hlávek. „Již sedmým rokem používáme Žatecký poloraný červeňák z chmelnice „U Splavu“ a díky tomu můžeme u jednotlivých ročníků velmi dobře sledovat rozdíly způsobené odlišným průběhem počasí. Ve druhé várce jsme letos poprvé nově vyzkoušeli také čerstvou úrodu odrůdy Agnus z chmelnice „Pod Česačkou“ u obce Mradice. Ve speciálech tak budeme mít navíc porovnání dvou žateckých odrůd. Na výsledek se velice těším,“ uzavírá Adam Brož.

Chmel pro speciální várky dodala společnost ARIX, a.s., která patří mezi přední české pěstitele a obchodníky s chmelem. Speciální pivo z čerstvého chmele bude ve sklepě dozrávat velmi dlouhou dobu - až 180 dnů. Milovníkům piva ho budou čepovat vybrané restaurace v České republice i v několika dalších zemích.

Budějovický Budvar uvařil sedmý ročník pivního speciálu z čerstvého chmele

Publikováno:před 17 dnyZdroj:Regionální noviny

Tento čtvrtek uvařili na varně pivovaru Budějovický Budvar již sedmý ročník pivního speciálu z čerstvých hlávek chmele. Pro každou ze dvou várek o objemu 400 hektolitrů bylo potřeba 400 kg zeleného chmele. Pivo o stupňovitosti 16 bude dozrávat až 180 dnů a pak ho začnou čepovat vybrané restaurace v České republice i v několika dalších zemích.

Čerstvý chmel patří mezi nejvzácnější pivovarské suroviny, neboť se musí zpracovat ve stejný den, kdy byl načesán. V pivovarské praxi se proto používá jen zcela výjimečně. Čerstvý chmel dodává pivu větší množství aromatických látek a poněkud výraznější hořkost ve srovnání s chmelem sušeným.

Tradice vaření piva z čerstvých hlávek vznikla v Budějovickém Budvaru před sedmi lety jako oslava řemeslné práce pivovarníků a poděkování pěstitelům. V té době byl Budvar jediným českým pivovarem, který se zeleným chmelem pracoval. Kvůli velkému zájmu spotřebitelů o takové pivo se k Budějovickému Budvaru v dalších letech přidaly i jiné pivovary.

Sezónní speciál vařený v Budvaru je ze 100 % chmelený čerstvým chmelem, který se přidává ve třech dávkách. "Jsme jedním z mála českých pivovarů, které mají varnu vybavenou tzv. "chmelovým cízem". Ten odstraňuje chmelové mláto z mladiny po ukončení chmelovaru. Pivovary, které vaří pivo z chmelových granulí nebo extraktů, chmelový cíz nemají. Čerstvý chmel proto mohou do várky přidávat spíše jen v symbolickém množství," vysvětluje Adam Brož, sládek Budějovického Budvaru.

Letos uvařila budvarská varna z čerstvého chmele dvě várky piva o stupňovitosti 16. Do tradiční várky chmelené Žateckým poloraným červeňákem o objemu 400 hektolitrů hotového piva bylo přidáno 400 kg zelených hlávek. "Již sedmým rokem používáme Žatecký poloraný červeňák z chmelnice "U Splavu" a díky tomu můžeme u jednotlivých ročníků velmi dobře sledovat rozdíly způsobené odlišným průběhem počasí. Ve druhé várce jsme letos poprvé nově vyzkoušeli také čerstvou úrodu odrůdy Agnus z chmelnice "Pod Česačkou" u obce Mradice. Ve speciálech tak budeme mít navíc porovnání dvou žateckých odrůd. Na výsledek se velice těším," uzavírá Adam Brož.

Chmel pro speciální várky dodala společnost ARIX, a.s., která patří mezi přední české pěstitele a obchodníky s chmelem. Speciální pivo z čerstvého chmele bude ve sklepě dozrávat velmi dlouhou dobu - až 180 dnů. Milovníkům piva ho budou čepovat vybrané restaurace v České republice i v několika dalších zemích.

Pivnice Budvarka v Praze má stěny z podtácků a sloupy ve tvaru přetékajícího piva

Publikováno:před měsícemZdroj:DesignMag.czAutor:Ondřej Krynek

Koncept pivnic s restaurací Budvarka se rozšířil do Prahy. Po rodných Českých Budějovicích, kde byly otevřeny první dvě najdete třetí v Dejvicích. Vytvořena je podle jednotného návrhu Luky Križka a jeho IO Studia, za který dostal prestižní ocenění Red Dot. V interiéru najdeme mnoho hravých prvků a detailů odkazující na pivo a pivovar Budvar.

„V navrženém řešení stylizujeme notoricky známé prostředí z českých pivnic v jeho syrovosti a lidovosti. S nadsázkou ho převádíme z všední obyčejnosti do harmonicky vybroušeného konceptu. Z všednosti vytváříme krásu a prémiovost. Nebáli jsme se použít pivní tácky, přepravky, pivní barel, třetinkovou sklenici, láhev či pivní zátky a převedli jsme je do stylizovaných architektonických detailů či grafických piktogramů. Ty svojí jednoduchostí a čitelností vytváří nezaměnitelné a zapamatovatelné ikony,“ uvádí architekt Luka Križek, který koncept navrhl s kolegou Radkem Bláhou.

„Součástí úkolu bylo vytvořit flexibilní interiér pracující s modularitou navrženého nábytku tak, aby bylo možno interiér aplikovat v různých typech prostorů od historických po moderní. Ze strany investora byl kladen velký důraz na unifikovanost a jednoduchost montáže navrženého mobiliáře s ohledem na časovou omezenost aplikace interiéru. Proto navržený koncept pracuje s 12ti stěžejními prvky, které tvoří základní pilíř konceptu,“ dodává.

Ve všech interiérech Budvarek proto najdeme sloup s motivem třetinkové sklenice, výčep inspirovaný pivním sudem, stěny vyložené pivními tácky, kožené opěráky lavic ve tvaru láhví, osvětlení nad průchody ve tvaru přepravek a výrazné grafické prvky s pivními motivy promítnuté na podlaze a stěnách. Speciálně pro síť restaurací byl navrženy nejen stoly, ale také doplňky jako jídelní lístky, pivní tácky, porcelánové soudky na příbory a celý vizuál restaurace. Do pěti let by se do stejného hávu měly převléct všechny restaurace Budvarka.

Budějovický Budvar zveřejnil auditované výsledky za rok 2017

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:České nápoje

Budějovický Budvar, n. p., dnes zveřejnil auditované výsledky za rok 2017. Přestože pivovar je již třetím rokem na horní hranici výrobních i logistických kapacit a v jeho areálu probíhá intenzívní stavební činnost, byl plán roku 2017 splněn. Objem prodaného piva loni dosáhl 1,547 mil. hektolitrů. Struktura prodeje se změnila ve prospěch prémiového ležáku Budweiser Budvar, jehož prodej se meziročně zvýšil o 2 % a byl nejvyšší v historii. Nevyšší v historii podniku byl i export, který meziročně vzrostl o 1,5 %. Budějovický Budvar tím potvrdil pozici druhého největšího českého exportéra piva s podílem 21,5 %.

„Za velký úspěch považujeme fakt, že jsme díky zaměření prodeje na prémiové pivo dokázali zvýšit průměrné tržby za hektolitr o 2 %,“ říká Mgr. Petr Dvořák, ředitel Budějovického Budvaru. Celkové tržby podniku za prodej piva dosáhly 2,471 mld. Kč. Do tržeb se negativně promítlo posilování české koruny po ukončení devizových intervencí ČNB.

Zisk podniku po zdanění byl 255 mil. Kč, což je meziročně o 3,6 % méně. Výsledky hospodaření kromě devizových kurzů negativně ovlivnily i další faktory. O více 7 % se zvýšily osobní náklady, výrazně vzrostla cena hlávkového žateckého chmele a podražila doprava. „Vzhledem k situaci, kdy nedokážeme uspokojovat objednávky v plné výši kvůli omezené výrobní kapacitě, přetíženosti linek a průběžnému nedostatku pracovníků, je naší prioritou realizovat investiční strategii rozvoje podniku,“ uzavírá Petr Dvořák. Objem investic v roce 2017 dosáhl hodnoty 735 mil. Kč.

Poptávka po budvarském pivu i letos převyšuje výrobní možnosti pivovaru a stále dochází k odmítání objednávek. Proto pokračují investice do výroby a logistiky. Několik důležitých staveb již bylo ukončeno. Od letošního dubna je ve zkušebním provozu automatizované logistické centrum v hodnotě 750 mil. Kč a v plném proudu je výstavba nového ležáckého sklepa. Letos budou zahájeny stavby budovy pro novou stáčírnu lahví a výrobních kapacit pro hlavní kvašení. Poslední etapou rozvojového plánu bude nová varna. Po dokončení všech naplánovaných investic v celkové hodnotě asi 2 mld. Kč se roční výstav pivovaru zvýší o čtvrtinu na 2 mil. hektolitrů.

Zisk budějovického pivovaru klesl, negativní vliv měla koruna

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Týden.czAutor:ČTK

Budějovický Budvar měl loni tržby 2,47 miliardy korun, meziročně klesly o necelá tři procenta. Téměř o sedm procent byl nižší zisk před zdaněním, 314,7 milionu korun. Vyplývá to z výroční zprávy pivovaru zveřejněné ve Sbírce listin a řekl to mluvčí Budvaru Petr Samec. V roce 2016 měl Budvar rekordní tržby 2,54 miliardy korun a zisk před zdaněním 337,3 milionu korun.

Ředitel Budvaru Petr Dvořák uvedl, že do loňských tržeb se negativně promítlo posilování české koruny po ukončení devizových intervencí ČNB. Zisk po zdanění byl 255 milionů korun, meziročně o 3,6 procenta menší. Do provozního zisku, který loni klesl o sedm procent na 321 milionů, se podle výroční zprávy promítl meziroční nárůst osobních nákladů o 7,3 procenta.

Podle Dvořáka výrazně vzrostla cena hlávkového žateckého chmele a podražila doprava. Národní podnik řešil i nedostatek pracovníků a musel se vyrovnat i se zvýšením minimální mzdy o 1100 korun na 11 tisíc korun. "Vzhledem k situaci, kdy nedokážeme uspokojovat objednávky v plné výši kvůli omezené výrobní kapacitě, přetíženosti linek a průběžnému nedostatku pracovníků, je naší prioritou realizovat investiční strategii rozvoje podniku," řekl Dvořák. Loni Budvar investoval 735 milionů korun.

Loni podnik nezopakoval rekordní výstav z roku 2016, který byl 1,61 milionu hektolitrů piva. Budvar řešil loni technické problémy, zejména poruchy lahvárenských stáčecích kapacit a nedostatek pracovníků v třísměnných a nepřetržitých provozech. Kvůli tomu nedokázal vykrýt zvýšenou poptávku po pivu v lahvích a plechovkách.

Budvar loni prodal 1,547 milionu hektolitrů piva, meziročně klesl výstav o čtyři procenta, a to navzdory vyššímu exportu. Pivovar se 670 zaměstnanci loni vyvezl rekordní objem piva. Do 76 zemí exportoval více než 990 tisíc hektolitrů piva, meziročně o 1,5 procenta více. Rostoucí prodeje v zahraničí s sebou podle výroční zprávy přinášejí ztráty a zpomalení pohybu vratných obalů. Budvar proto loni sáhl k tvorbě rezerv, které se v provozním zisku promítly ve výši asi 16 milionů korun.

Letos v březnu zprovoznil Budvar modernizovanou linku na stáčení piva do plechovek za 40 milionů. Od dubna je ve zkušebním provozu nové logistické centrum za 750 milionů korun, v květnu se začal stavět nový ležácký sklep za 250 milionů, výrobní kapacity pro dozrávání piva se zvýší o 20 procent. Letos začne i stavba nové stáčírny lahví a výrobních kapacit pro hlavní kvašení. Posledním rozšířením bude nová varna. Jde o součást rozvojového plánu, který začal v roce 2016, do roku 2020 investuje Budvar dvě miliardy. Poté stoupne roční výstav o čtvrtinu na dva miliony hektolitrů.

Výroční zpráva uvádí, že v Rusku se loni Budvar soudně bránil neoprávněným importům zboží. "V Německu podnik úspěšně zasahuje proti nabídce a prodejům piva společnosti Anheuser-Busch InBev. Na základě rozesílaných varovných dopisů jsou prodeje zastaveny," stojí ve výroční zprávě. V Maďarsku loni Budvar obhájil ochrannou známku BUD vůči AB InBev.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.13.09.2018 20:21333