Historie a současnost Budějovického Budvaru

Přímým předchůdcem pivovaru Budějovický Budvar, n. p. byl Český akciový pivovar. Ten byl založen v roce 1895 a přímo navazoval na historickou tradici vaření piva v Českých Budějovicích, která sahá až do 13. století, do doby založení města a udělení práva várečného.
V 19. století byly České Budějovice národnostně smíšeným městem. Ekonomiku však ovládaly podniky vlastněné německou částí obyvatel. Protože tehdejší volební řád rozlišoval voliče podle majetku a výše odváděných daní, pivovarneměli zdejší Češi, přes svou početní převahu, žádné zastoupení na českobudějovické radnici.
Aby se Češi mohli prosadit v rovině politické, museli posílit své ekonomické pozice. Proto zde v poslední třetině 19. století vznikaly „české“ podniky. Jedním z nich se stal i Český akciový pivovar – přímý předchůdce Budějovického Budvaru. Iniciativa k jeho založení vzešla především z řad českých právovárečníků (August Zátka a řada jiných). Český akciový pivovar uvařil první várku 7. října 1895. Do konce roku 1896 činil výstav 51 100 hl piva. Dnes překračuje roční výstav milion hektolitrů. I přes obrovský nárůst objemu výroby však zůstává tradiční kvalita a typická chuť piva Budweiser Budvar zachována dodnes. V konkurenci s německým Měšťanským pivovarem a dvěma schwarzenbergskými pivovary v Třeboni a Protivíně vždy vítězil Český akciový pivovar především díky vysoké kvalitě a výjimečné chuti svého piva, která byla poprvé oceněna již v roce 1896 na Průmyslově výstavě v Praze.

Světová proslulost
Již v roce 1913 byl ležák z Českého akciového pivovaru znám v zahraničí. A právě díky rozvinutému exportu byla jeho obnova po 1. světové válce dokončena velmi rychle. V meziválečném období pivovar prošel rozsáhlou modernizací a elektrizací. V roce 1922 byla vyvrtána první artéská studně, ke které přibyla během času další. Pivovar tak získal zdroj vysoce kvalitní vody, která spoluvytváří vynikající chuťové vlastnosti originálního budějovického ležáku dodnes. Od 20. let pivovar dobýval trhy všech kontinentů, proto si také nechal registrovat ochranné známky pivovar„Český budějovický granát“, „Budweiser bier“, „Budbräu“ a v roce 1930 ochrannou známku „Budvar“, která se stala synonymem vysoké kvality a podle, které se pivovar v roce 1936 přejmenoval na Budvar – Český akciový pivovar České Budějovice.

Poválečné roky
Během druhé světové války byl pivovar pod nacistickou správou a po jejím skončení byl znárodněn. V roce 1967 byla vyčleněna část majetku Jihočeských pivovarů, národního podniku a založen samostatný právní subjekt Budějovický Budvar, n. p. orientovaný díky tradici, cenným ochranným známkám a kvalitě piva na export. K dalšímu rozvoji jak na domácím, tak na zahraničních trzích došlo především po roce 1989, kdy se současnému managementu podařilo výstav pivovaru téměř ztrojnásobit.

Pivovar dnes
Národní podnik Budějovický Budvar je dnes moderní a akční firmou, která je postavena na pevných základech. Pivovar obstál v tvrdém boji s konkurencí, za níž stojí obří nadnárodní koncerny. V současné době je posledním z velkých pivovarů, které mají výhradně český kapitál. V roce 2015 vystavil Budějovický Budvar 1,6 mil. hektolitrů piva. Díky vynikajícím hospodářským výsledkům mohl podnik investovat značné prostředky do svého rozvoje. Část zisku je každoročně věnována na podporu kultury, školství a zdravotnictví především v Jihočeském kraji. Důkazem dynamičnosti a osobního vztahu k milovníkům budějovického piva jsou novinky, s nimiž Budvar pravidelně přichází na trh.
V roce 2004 to byl tmavý ležák Budweiser Budvar, v roce 2005 pak moderní a praktické balení výčepního piva v plechu. Na podzim 2005 byla provedena výměna láhví 0,5 litru u celého sortimentu. pivovarPůvodní hnědé láhve NRW byly nahrazeny moderními a špičkovými obaly - elegantními zelenými láhvemi typu ALE. V létě 2006 byl zahájen prodej tmavého ležáku Budweiser Budvar v láhvích.
Dne 1. března 2007 bylo na trh v jižních Čechách uvedeno nově vyvinuté světlé výčepní pivo značky Pardál. Velký ohlas, který nové pivo vyvolalo u zákazníků v tomto regionu, vedl k rozhodnutí o rozšíření prodeje na celé území České republiky. Od začátku roku 2008 je proto pivo Pardál k dostání v obchodech i restauracích po celé republice.
Na výrazný prodejní úspěch výčepního piva Pardál navázal v červnu 2009 jedenáctistupňový ležák Pardál Echt. Na vývoji Pardál Echt se opět podíleli pivaři, kteří pomáhali na svět výčepnímu Pardálu, a jejich kamarádi. Pardál Echt je alternativou pro ty, kterým se výčepní pivo zdá slabé a ležák silný a kteří zároveň preferují vyšší hořkost a plnost chuti.
Od 1. června 2007 je Budějovický Budvar výhradním dovozcem světlého prémiového ležáku dánské značky Carlsberg pro Českou republiku.
Pivovar každoročně navštíví více než 50 000 turistů, kteří si mohou prohlédnout výrobu piva a také ho ochutnat přímo v ležáckém sklepě. Multimediální expozice "Příběh budějovického piva" přibližuje historii i současnost budějovického piva prostřednictvím velkoplošných obrazovek, filmů, čtených komentářů i dobových artefaktů.
Zdroj:Stránky Budějovického Budvaru, 2016


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Budějovického Budvaru

Kdy:celoročně dle rozpisuObec:České BudějoviceZdroj:Budějovický Budvar

Přijďte a uvidíte, jak se snoubí dlouholetá tradice s moderní technologií a rodí ona lahodná chuť světoznámého a originálního prémiového ležáku Budweiser Budvar. Obklopeni vůní moravského sladu a žateckého hlávkového chmele nahlédnete do tejemství výroby světoznámého ležáku Budweiser Budvar. Uvidíte, jak se za použití nejkvalitnějsích domácích surovin, vlastní vody čerpané z více než 300 metrů hlubokých studní a prvotřídních pivovarských kvasnic rodí pivo vyznačující se lahodnou chutí s příjemnou chmelovou vůní a jemnou hořkostí, jehož kvalitu oceňují zákazníci téměř na celém světě. Poctivě uvařené pivo pak ochutnáte načepované jen pro vás z pivovarských tanků v rozlehlých chladných ležáckých sklepích, kde Budweiser Budvar zraje před svou cestou k zákazníkům.

●Pravidelné prohlídky bez objednávky v českém, anglickém a německém jazyce probíhají každý pracovní den ve 14 hodin
●Prohlídka je též možná v ruském, francouzském, španělském a italském jazyce na základě předchozí objednávky

Doba trvání exkurze je cca 60 minut, maximálně 50 osob a minimálně 5 osob
Sleva 50% pro děti do 18 let, studenti po předložení průkazu ISIC

V sezóně - od 1. 3. do 31. 12. - Pondělí až neděle 9:00-17:00
Mimo sezónu - od 1. 1. do 28. 2. - Pondělí a neděle ZAVŘENO, Úterý až sobota 9:00-17:00

Aktualizováno: před 2 lety

Ráno si v autě taky občas zanadávám, přiznává ředitel Budějovického Budvaru Petr Dvořák

Publikováno:před 14 dnyZdroj:Budějcká DrbnaAutor:Elmira Talířová

Téměř rok a půl je ve funkci ředitele Budějovického Budvaru Petr Dvořák. Jako ředitel velké firmy se snaží dávat svým lidem prostor a šanci. Ve volném čase rád lyžuje nebo chodí na procházky se psem. Každý den dojíždí do práce z Českého Krumlova, a i on si v autě zanadává na budějckou dopravu.

Jaký jste ředitel?
To by asi bylo lepší zeptat se kolegů tady v Budvaru, takhle jsem nikdy nepřemýšlel. Myslím si, že jsem ředitel, který se snaží dávat lidem prostor a šanci se ukázat. Ředitel, který očekává návrhy a názory kolegů před tím, než se rozhodne. Snažím se zaměřovat na rozvoj lidí, abychom tady měli skvělé manažery a spolupracovníky. A ředitel, který se snaží mít jasno v tom, kam má Budvar směřovat.

A kam bude tedy pod vaším vedením Budějovický Budvar směřovat? Jaké bude jeho poslání?
Já jsem vždycky říkal, že s Budvarem máme tři hlavní cíle. Chceme být jedním z nejzajímavějších zaměstnavatelů v rámci republiky, a určitě v rámci regionu. Druhý bod se týká domácího trhu. Na něm vždy bývaly dvě silné prémiové značky a Budvar historicky podle mého názoru některé svoje pozice ztrácel. Pořád však máme sílu a potenciál být jasná a sebevědomá značka, která se v prémiovém segmentu pohybuje celorepublikově. To se týká našich pozic v restauracích, našich cenových pozic v obchodech, našeho portfolia skvělých piv a především toho, jak jsme schopni zaujmout a přesvědčit naše zákazníky a spotřebitele. Třetí oblast se týká samozřejmě naší nejúspěšnější oblasti, a to je export. My dneska více než dvě třetiny objemu vyvážíme. Naším cílem je, abychom v exportu dělali dobré jménu nejen Budvaru, ale spolu s tím i celému českému pivovarnictví a abychom neustále vyšlapávali cestu na zajímavé mezinárodní trhy.

A tím se dostávám k tomu poslání, které by Budvar měl mít. Já moc nemám rád ta označení „státní“ podnik. Já si myslím, že jsme národní pivovar. A to znamená, že máme 10 milionů akcionářů, a jako národní pivovar bychom měli dělat dobré jméno českému ležáku nejen tady, ale i ve světě.

Všechny určitě bude zajímat, co bude se značkou Pardál?
V tuto chvíli značka Pardál je, existuje a bude existovat. Značka a pivo, které si vytvořili samotní pijáci piva, přeci musí pokračovat. My jsme pouze nyní částečně utlumili její podporu. To je dáno prioritizací portfolia. V období omezených kapacit jsme se věnovali spíš té prémiovější části portfolia. Na novinky od Pardálu si tedy pouze musíme chvilku počkat.

Letos jste do televize pustili reklamu na Kroužek. Máte na ní nějaké ohlasy?
Zatím z toho, co vím, je to úplně něco jiného, než na co byli lidé zvyklí. Chtěli jsme příjemnou formou říct, že Budvar je budějcké pivo, že děláme skvělé pivo, a že patří do skupiny řemeslných pivovarů. Kroužek je toho skvělým důkazem.

Na jihu Čech už žijete nějakou dobu. Dokázal byste nějak popsat mentalitu nás, Jihočechů?
Tak já jsem tady pořád, podle mě, relativně krátce. Zhruba rok a půl. Původem pocházím z Liberce, dlouho jsme žili v Praze a v zahraničí. Výhodou je, že mám s čím srovnávat.

Myslím si, že jižní Čechy jsou nádhernou částí republiky. Je tady blízko do hor, krásná příroda, města, takže se nedivím, že sem všichni rádi jezdí. Z tohoto pohledu můžeme být pyšní na to, že žijeme na místě, kam ostatní jezdí na dovolenou. A myslím, že si na jihu Čech umíme života užívat, což je správně. Paradoxně, proti tomu, by ale podle mě pomohlo lidem tady být k sobě více otevření a méně vzájemně podezíraví.

Co rád děláte ve volném čase?
My celá rodina rádi lyžujeme. I proto jsme se rozhodli se sem na jih přestěhovat. Bydlíme v Českém Krumlově a odtud je to kousek do nejbližších Alp. I proto se už teď těšíme na zimu.

A přes léto rádi vyjdeme se psem na nějaký dlouhý výlet, na kolo nebo si prostě jen rádi sedneme na ulici a pozorujeme dění ve městě.

Bydlíte v Českém Krumlově? Každý den do práce tedy dojíždíte přes celé město… co říkáte na dopravu tady?
Jojo, Litvínovice a Planá. Tak samozřejmě si občas ráno zanadávám a opravdu se těším, ať tady bude dálnice. Když stojíte v té koloně a vidíte, že každé druhé auto je tam kamion, tak si vždycky říkám, že až tady nebudou, tak to bude skvělý.

Už jste si osvojil naše typické jihočeské výrazy?
Myslíte Pikador a tak? Jo, něco už jsem se naučil, ne že bych je tedy používal, ale rozumím jim. Ale je pravda, že občas se v jídelně Budvaru musím zeptat, když tam máme v nabídce něco, čemu nerozumím, co to vlastně je.

Na jaké novinky se můžeme těšit v Budvaru?
Teď nejbližší je akce na adventních trzích. Rozhodli jsme se s biskupstvím a městem uspořádat charitativní akci. Během těch trhů se bude prodávat pivo, které věnuje Budvar zadarmo, a veškerý výtěžek půjde na charitu. Některá ta pivka chceme tady osobně olepit etiketami, ale bude samozřejmě i točené. A já máme přislíbeno, že prý i pan biskup a pan primátor, půjdou se mnou na náměstí to pivo točit.

Když už jsme u těch svátků. Co vy a Vánoce?
Tak Budvar se určitě chystá nějakým vánočním tipem balením. Samozřejmě pro nás jsou Vánoce zajímavé i obchodním pohledem, i když je to vypjatější období. A osobně, vzhledem k tomu, že na Vánoce jsme vždy utíkali někam do bíla, tak letos je poprvé strávíme v klidu doma.

Díváme se dopředu, ne do zpětných zrcátek, říká šéf Budvaru Petr Dvořák

Publikováno:před 20 dnyZdroj:Echo24.czAutor:Ladislav Šustr

Velké investice do provozu a úcta k tradičním hodnotám. Tak představuje svůj postoj k vedení pivovaru muž, který od loňského roku stojí v čele Budějovického Budvaru. Národní podnik v létě navázal nečekanou spolupráci, na své pípy pustil minipivovary. „Malé pivovary nám pomáhají otevírat oči,“ říká Petr Dvořák.

Budějovický pivovar byl založen před více než sto lety. Jak daleko sahá tradice vaření piva v Českých Budějovicích?
Až do 13. století, tehdy městu bylo uděleno právo várečné. My slavíme narozeniny 7. října, protože toho dne roku 1895 to všechno začalo. Dárek, který jsme si letos nadělili, bylo otevření nového logistického centra. I po 123 letech se pivovaru velmi daří. V žádném případě se nechystá do důchodu. Probíhají mohutné investice, aby pivovar mohl šlapat dál.

Byl pivovar úspěšný hned od svého začátku?
Na konci devatenáctého století byl založen jako protiváha zdejšímu německému pivovaru. Češi si i z důvodu národní hrdosti založili vlastní pivovar na severu města, tedy dnešní Budvar. Už od svého počátku je založen na národní myšlence. A s nástupem republiky oblíbenost pivovaru rychle rostla.

Zaměřoval se Budějovický Budvar už ve svých začátcích na export?
S vývozem se začínalo velmi brzy. Od začátku výroby se o pivovaru za hranicemi vědělo a jeho sláva pomohla k brzkému exportu. Po založení Jihočeských pivovarů se rozhodlo, že Budějovický Budvar bude exportní značkou. To byl moment, kdy se začal rozšiřovat zájem o vývoz.

Není v dnešní době národní pivovar přežitek?
Já osobně jsem přesvědčen, že naopak. Je to i jedna z věcí, které mi na dnešním Budvaru přijdou velmi zajímavé. Rád o našem pivovaru přemýšlím jako o národním pivovaru, ne jako o státním podniku. Všichni občané naší země jsou vlastně akcionáři. V dnešní době, kdy je víc než osmdesát procent českých pivovarů vlastněno zahraničním kapitálem, je Budějovický Budvar stoprocentně český.

Jak je na tom pověst ležáku Budweiser Budvar v zahraničí?
Myslím, že je zajímavé, jak dokážeme ve světě propagovat náš pivovar a celou tradiční značku Budvar. Dává nám to i širší prostor, jak přemýšlet nad tím, co je vlastně naší vizí a posláním. Smyslem národního pivovaru je, aby se o české pivo staral a šířil jeho dobré jméno doma i v zahraničí. Věřím tomu, že českému ležáku prošlapáváme cestu v cizině a českému pivu děláme dobré jméno.

Mluvil jste o pivovaru v souvislosti s tradicí. Na čem hlavně si Budvar zakládá?
Tradice je základem vaření našeho piva. V tomto pohledu chceme pokračovat a současně budeme sledovat, kam se posouvá kategorie či kam kráčí průmysl. Z toho důvodu také nemáme problém investovat do nových technologií. Díváme se dopředu, a ne do zpětných zrcátek. I když nesmíme zapomenout, že zpětná zrcátka máme.

Když porovnáme výstav před 100 lety a dnes, o jakém rozdílu se bavíme?
Před první světovou válkou jsme měli výstav 200 tisíc hektolitrů ročně, v roce 1918 jen 41 tisíc hektolitrů. Pivovar válkami velmi trpěl, ostatně jako většina podniků. O sto let později děláme přes 1,5 milionu hektolitrů piva ročně.

Máte ve výstavu cíl, kterého byste chtěl dosáhnout?
Objemy jsou jen jedním ukazatelem. Pivovar by měl dělat superkvalitní pivo a být zastáncem poctivého řemeslného přístupu. V současné době plánujeme rozšíření kapacity o 25 procent. Nicméně naše cíle zůstávají tři. Chceme vrátit Budvar tam, kam vždycky patřil. Tedy mezi prémiové značky na domácím trhu. Z pohledu exportu chceme pro Budvar etablovat pozice a zvyšovat povědomí o českém ležáku. Pro národní pivovar by bylo velmi zajímavé, kdyby se podařilo vybudovat značku český ležák jako kategorii. Myslím to v tom smyslu, že dnes velká část spotřebitelů přemýšlí v úrovni kategorií piva spíš než značek. Za hranicemi se zákazníci velmi rozmýšlejí, zda si dají IPU, APU, americký, či německý ležák. Pro Budvar, potažmo pro celé české pivo, by bylo obrovským vítězstvím, kdyby spotřebitelé znali navíc kategorii český ležák.

Budějovický Budvar má v plánu investice za dvě miliardy korun. Nedávno jste otevřeli nový logistický areál. Co bude dál?
V podstatě postupně rozšiřujeme celý areál. První bylo v plánu logistické centrum, abychom mohli pivo odvézt. Jako další je na řadě nová stáčecí linka. V současné době máme ve zkušebním provozu rozšíření sklepa, který budeme oficiálně otevírat koncem roku. Kapacita nám nebude stačit ani u spilky. V této části pivovaru chystáme stavbu cylindrokónických tanků, a to začátkem příštího roku. Do budoucna vše vyvrcholí rozšířením varny.

V létě jste poměrně překvapivě navázali spolupráci s minipivovary. Médii se nesly titulky jako „Obr pustil na pípu minipivovary“. Co tím sledujete?
Je to tak, s minipivovary spolupracujeme. Myslím si, že je velká spousta pozitivních věcí, které minipivovary do celého pivního odvětví přinášejí. Více se mluví o kvalitě piva, zákazníci se začínají zajímat o suroviny i proces výroby. Zároveň se posouvá cenová hladina i úroveň. Spotřebitelé si nyní začínají uvědomovat, že uvařit dobré a kvalitní pivo něco stojí. Malé pivovary nám pomáhají otevírat oči, co všechno může pivo znamenat.

Vrchní sládek Berka: Nebráním se ochutnat nová piva a nápoje

Publikováno:před měsícemZdroj:Plzeň.czAutor:Iva Brožová

Emeritní vrchní sládek Václav Berka je s pivovarem spojen jako málokdo. Svoji první várku zlatého ležáku pomáhal vařit už v patnácti letech. Nedávno převzal z rukou primátora ocenění za svou práci a v podpoře značky Pilsner Urquell pokračuje dál.

Jak vypadala Vaše cesta za profesí sládka?
Já jsem měl svoji cestu jasně namalovanou už od svého mládí, protože jsem jako malý chlapec občas navštívil svého otce, který v Plzeňském Prazdroji pracoval. Ty ohromné sklepní prostory, kam jsem za ním zašel, mne uchvátily především svým chladem a vůní kvasícího a dozrávajícího piva. Když jsem pak ještě viděl měděné kotle na varně, bylo jednoduše rozhodnuto. Budu sládkem.

Kolik toho zvládnete za den ochutnat?
„Ochutnat je toho možno docela hodně, ale je velký rozdíl mezi ochutnáním a pitím piva s kamarády. Pokud zůstanu v pivovaru, tak tam, i přes rostoucí přístrojové vybavení, má ochutnávání trvale svoji nezastupitelnou roli a ochutnat je třeba všechno od surovin až po hotové pivo. Když opustím brány pivovaru, není neobvyklé, že jako rozhodčí na degustačních soutěžích ochutnám několik desítek piva během jednoho dne a to někdy i ze zcela rozdílných kategorií, ale jde jen o vzorky.

Co říkáte na ovocná piva?
Český pivní trh se v několika posledních letech otevřel prakticky všem pivním i novým nepivním kategoriím. A to co našim pivařům někdy připadá jako úplně zvláštní nápoj, má ve světě úspěch. Já se vůbec nebráním ochutnat nová piva nebo nápoje. Je to hlavně z profesního zájmu, protože hned přemýšlím o tom, co tím nápojem vlastně „chtěl sládek říci“ a jak bych ho asi uvařil já. Po všech experimentech ale vždycky sáhnu po dobře ošetřeném ležáku Pilsner Urquell od těch nejlepších výčepních.

Co za svůj pracovní život hodnotíte jako velký úspěch?
Myslím, že na bilancování života je ještě dost času, ale v letošním roce, kdy slavíme 176 let od uvaření první várky piva Pilsner Urquell, jsem rád, že jsem alespoň několik řádek do této historie napsal. A když se podívám na současný trh, dělá mi radost, že úroveň zejména „pivní gastronomie“ v České republice jde nahoru, že se nám daří s čerstvým pivem v tancích překonávat bariéry nejen v Čechách, ale i na velmi vyspělých zahraničních trzích. K tomu přispívají i naši výčepní, o které se staráme, a kteří prošli soutěží PU Master Bartender nebo Gambrinus a Radegast Mistr výčepní a jsou těmi nejlepšími na světě.

Rozvojový plán Budvaru je za další metou

Publikováno:před měsícemZdroj:Haló noviny

Národní podnik Budějovický Budvar otevřel nový logistický areál za 750 milionů korun. Je to jedna z nejdůležitějších součástí rozvojového plánu v hodnotě dvou miliard korun, po jehož dokončení v roce 2020 stoupne výrobní kapacita Budvaru na výstav dvou milionů hektolitrů piva.

Plánovaná návratnost investice do logistického centra je šest let. Plně automatizovaný zakladačový sklad pro 19 000 palet zvýší výkon logistiky.

»Získali jsme dvakrát větší skladovací kapacitu a o 60 procent jsme zvýšili náš výkon na nakládce kamionů. Především jsme ale uvolnili plochu ve výrobní části, na které v nejbližší době začneme stavět novou stáčírnu lahví a další budovy,« řekl ředitel Budvaru Petr Dvořák. Dodal, že Budvar teď dokáže za den odbavit až o 70 % kamionů víc a zdvojnásobil skladovací kapacity. »To nám pomáhá zejména zvládat různé výkyvy v průběhu roku nebo týdne, abychom byli schopni zabezpečovat rostoucí poptávku. Centrum je plně automatizované, od chvíle, kdy paleta opustí výrobu, až po nakládku do kamionu se toho nemusí dotknout lidská ruka,« uvedl ředitel.

Areál se stavěl od podzimu 2016, letos v dubnu začal zkušební provoz. Automatický sklad pro 19 000 palet je s výrobní částí pivovaru propojen mostem pro obousměrnou dopravu palet s hotovými výrobky a vratnými obaly.

»Uvnitř mostu putují po jednokolejnicové závěsné dráze vozíky s paletami baleného piva (lahve a plechovky) přímo od stáčíren a do výroby putují palety s vratnými obaly přímo na výrobní linky. Zakladače následně umisťují palety do regálů vysokých 34 metrů. Ze skladu jsou palety dopravovány přímo do doků, kde je nakládka kamionů,« informoval mluvčí Budvaru Petr Samec.

Rozvojový plán pivovaru začal v roce 2015. Dvořák řekl, že během několika týdnů zprovozní Budvar nový ležácký sklep, nyní je ve zkušebním provozu. Výrobní kapacity pro dozrávání piva se zvýší o 150 až 200 tisíc hektolitrů. Investice je 250 mil. Kč. Do roku 2020 budou následovat třetí stáčírna lahví, nové oddělení spilky a nová varna. Až všechny investice za dvě miliardy korun skončí, roční výstav stoupne na dva miliony hektolitrů.

Ministr zemědělství Miroslav Toman věří, že Budvar se bude dál rozšiřovat. »Jsem rád, že mu roste výstav ... že zvyšujeme odvody pro Českou republiku,« řekl Toman. Budvar odvede letos do státního rozpočtu půl miliardy korun, loni peníze do rozpočtu kvůli vysokým investicím neodváděl.

Budvar měl loni tržby 2,47 mld. Kč, meziročně klesly o necelá tři procenta. Téměř o sedm procent byl nižší zisk před zdaněním, 314,7 mil. Kč. Budvar loni prodal 1,547 mil. hektolitrů piva, meziročně klesl výstav o čtyři procenta, a to navzdory vyššímu exportu. Pivovar s 670 zaměstnanci loni vyvezl rekordní objem piva. Do 76 zemí exportoval více než 990 000 hektolitrů piva, meziročně o 1,5 % více.

Budějovický Budvar dnes slavnostně otevřel nové logistické centrum

Publikováno:před měsícemZdroj:Regionální noviny

Dnes dopoledne Budějovický Budvar slavnostně otevřel na Kněžskodvorské ulici nové logistické centrum. Plně automatizovaný zakladačový sklad pro 19 000 palet výrazně zvýší výkon logistiky. Logistický areál za 750 milionů Kč je důležitou etapou v rozvojovém plánu pivovaru, který byl zahájen již v roce 2015. V nejbližší době bude do provozu uvedeno nové oddělení ležáckého sklepa a následovat budou další důležité stavby: budova pro třetí stáčírnu lahví, nové oddělení spilky a nová varna. Po dokončení všech investic v celkové hodnotě asi dvě miliardy Kč se roční výstav pivovaru zvýší na dva miliony hektolitrů.

Výstavba areálu začala na podzim 2016 a letos v dubnu byl zahájen zkušební provoz. Srdcem logistického centra je automatický zakladačový sklad pro 19 000 palet, který je s výrobní částí pivovaru propojen unikátním technologickým mostem pro obousměrnou dopravu palet s hotovými výrobky a vratnými obaly. Uvnitř mostu putují po jednokolejnicové závěsné dráze vozíky s paletami baleného piva (láhve a plechovky) přímo od stáčíren a do výroby putují palety s vratnými obaly přímo na výrobní linky. Zakladače následně umisťují palety do regálů vysokých 34 metrů. Ze skladu jsou palety podle aktuálních objednávek dopravovány přímo do doků, kde probíhá nakládka kamionů. Doprava palety z výroby na nakládku probíhá prakticky bez dotyku lidské ruky.

Symbolického přestřižení pásky se ujali ministr zemědělství Miroslav Toman, primátor města Jiří Svoboda a ředitel Budějovického Budvaru Petr Dvořák.

"Naše země dala světu kvalitní pivo a je dobře, že přes všechny historické a společenské změny, kterými jsme si prošli, stojíme na čele světového pivovarnictví dodnes. Velkou zásluhu na tom má i Budějovický Budvar. Pro výrobu využívá české suroviny, které tím zhodnocuje, a dodržuje tradiční postupy. Pivo z Českých Budějovic se vyváží do 76 zemí a v loňském roce Budvar potvrdil pozici druhého největšího vývozce českého piva," řekl ministr zemědělství Miroslav Toman.

"Pivo z Budějovického Budvaru skvěle pomáhá v propagaci dobrého jména našeho města ve světě a já samozřejmě velmi rád vidím, že pivovar se úspěšně rozvíjí. Přeji hodně úspěchů do budoucna," dodal primátor Jiří Svoboda.

"Právě byla ukončena jedna z důležitých etap rozvojového plánu našeho podniku. Získali jsme dvakrát větší skladovací kapacitu a o 60% jsme zvýšili náš výkon na nakládce kamionů. Především jsme ale uvolnili plochu ve výrobní části pivovaru, na které v nejbližší době začneme stavět novou stáčírnu lahví a další budovy," vysvětluje ředitel pivovaru Petr Dvořák.

Logistický areál je důležitou etapou v rozvojovém plánu pivovaru, jehož realizace začala již v roce 2015. V rámci toho bude letos na podzim uvedeno do provozu také nové oddělení ležáckého sklepa. Následovat budou další stavby: budova pro třetí stáčírnu lahví, nové oddělení spilky a nová varna.

V souvislosti s logistickým centrem může široká veřejnost již nyní ocenit fakt, že veškerá interní doprava pivovaru se přesunula na nově postavený silniční most a tím došlo k odlehčení dopravy na Kněžskodvorské ulici. Součástí areálu je i 70 parkovacích míst pro zaměstnance pivovaru, což zlepšilo parkování pro veřejnost v nejbližším okolí. "Děkuji všem dodavatelům i kolegům z pivovaru, kteří se na vymýšlení i realizaci projektu podíleli," doplnil Petr Dvořák.

Hodnota investice do logistického centra dosáhla objemu 750 milionů Kč. Plánovaná návratnost investice je šest let. Generálním dodavatelem řešení je SSI Schäfer, systémovým integrátorem a dodavatelem informačního systému pak ICZ a. s. Na stavbě podle projektu Ateliéru EIS CZ s.r.o. se podílely společnosti Porr a. s. a Edikt a. s.

Budvar otevřel nový plně automatizovaný logistický areál za 750 milionů

Publikováno:před měsícemZdroj:Průmyslová automatizace

Pivovar Budějovický Budvar dnes otevřel nový logistický areál, investice byla 750 milionů korun. Je to jedna z nejdůležitějších součástí rozvojového plánu v hodnotě dvou miliard Kč, po jehož dokončení v roce 2020 stoupne výrobní kapacita Budvaru na výstav dva miliony hektolitrů. Novinářům to dnes řekli zástupci pivovaru.

Plánovaná návratnost investice do logistického centra je šest let. Plně automatizovaný zakladačový sklad pro 19.000 palet zvýší výkon logistiky. "Získali jsme dvakrát větší skladovací kapacitu a o 60 procent jsme zvýšili náš výkon na nakládce kamionů. Především jsme ale uvolnili plochu ve výrobní části, na které v nejbližší době začneme stavět novou stáčírnu lahví a další budovy," řekl ředitel Budvaru Petr Dvořák.

Dodal, že Budvar teď dokáže za den odbavit až o 70 procent kamionů víc a zdvojnásobil skladovací kapacity. "To nám pomáhá zejména zvládat různé výkyvy v průběhu roku nebo týdne, abychom byli schopni zabezpečovat rostoucí poptávku. Centrum je plně automatizované, od chvíle, kdy paleta opustí výrobu, až po nakládku do kamionu se toho nemusí dotknout lidská ruka," řekl ředitel.

Areál se stavěl od podzimu 2016, letos v dubnu začal zkušební provoz. Automatický sklad pro 19.000 palet je s výrobní částí pivovaru propojen mostem pro obousměrnou dopravu palet s hotovými výrobky a vratnými obaly. "Uvnitř mostu putují po jednokolejnicové závěsné dráze vozíky s paletami baleného piva (lahve a plechovky) přímo od stáčíren a do výroby putují palety s vratnými obaly přímo na výrobní linky. Zakladače následně umisťují palety do regálů vysokých 34 metrů. Ze skladu jsou palety dopravovány přímo do doků, kde je nakládka kamionů," řekl mluvčí Budvaru Petr Samec.

Rozvojový plán pivovaru začal v roce 2015. Dvořák ČTK řekl, že během několika týdnů zprovozní Budvar nový ležácký sklep, nyní je ve zkušebním provozu. Výrobní kapacity pro dozrávání piva se zvýší o 150.000 až 200.000 hektolitrů. Investice je 250 milionů. Do roku 2020 budou následovat třetí stáčírna lahví, nové oddělení spilky a nová varna. Až všechny investice za dvě miliardy Kč skončí, roční výstav stoupne na dva miliony hektolitrů.

Ministr zemědělství Miroslav Toman věří, že Budvar se bude dál rozšiřovat. "Jsem rád, že mu roste výstav ... že zvyšujeme odvody pro Českou republiku," řekl dnes Toman. Budvar odvede letos do státního rozpočtu půl miliardy korun, loni peníze do rozpočtu kvůli vysokým investicím neodváděl.

Budvar měl loni tržby 2,47 miliardy korun, meziročně klesly o necelá tři procenta. Téměř o sedm procent byl nižší zisk před zdaněním, 314,7 milionu korun. Budvar loni prodal 1,547 milionu hektolitrů piva, meziročně klesl výstav o čtyři procenta, a to navzdory vyššímu exportu. Pivovar se 670 zaměstnanci loni vyvezl rekordní objem piva. Do 76 zemí exportoval více než 990.000 hektolitrů piva, meziročně o 1,5 procenta více.

Jsme největší minipivovar, tvrdí státní Budvar.

Publikováno:před měsícemZdroj:Hospodářské NovinyAutor:Ondřej Soukup

Plakát s logem Budějovického Budvaru a nápisem "S podporou největšího minipivovaru" zaujal mnohé návštěvníky. Národní podnik se nedávno zúčastnil Festivalu minipivovarů v pražských Holešovicích.

Pro jihočeskou společnost to byl další krok v projektu, který má sblížit svět obřího průmyslového pivovaru a minipivovarníky, kteří v posledních letech zažívají obrovský boom.

"Fenomén řemeslných pivovarů je tak velký a zajímavý, že ho nemůžeme ignorovat. Myslíme si, že se můžeme učit jeden od druhého," říká generální ředitel Budvaru Petr Dvořák. Přiznává, že zatím obě strany hledají cestu, která by byla výhodná pro obě strany.

Budvar snáší zlatá vejce

Publikováno:před měsícemZdroj:Haló noviny

Národní podnik Budějovický Budvar odvede do státního rozpočtu půl miliardy korun. Na svém zasedání o tom rozhodla vláda.

Ministr zemědělství Miroslav Toman (za ČSSD) uvedl, že s odvodem ve výši 500 milionů korun se počítalo již při přípravě státního rozpočtu na letošní rok. »Převod peněz do státního rozpočtu projednala i dozorčí rada, důležité je, že to nijak neohrozí investiční aktivity podniku,« dodal. Generální ředitel podniku Petr Dvořák už dříve řekl, že podnik s odvodem počítá. Peníze budou směřovat ještě do letošního rozpočtu. Loni Budvar peníze do rozpočtu kvůli vysokým investicím neodváděl.

Budvar měl loni tržby 2,47 miliardy korun a prodal 1,55 milionu hektolitrů piva. Pivovar se 670 zaměstnanci také loni vyvezl rekordní objem piva. Do 76 zemí exportoval více než 990 000 hektolitrů, meziročně o 1,5 procenta více.

Letos v březnu zprovoznil Budvar modernizovanou linku na stáčení piva do plechovek za 40 milionů. Od dubna je ve zkušebním provozu nové logistické centrum za 750 milionů Kč, v květnu se začal stavět nový ležácký sklep za 250 milionů, výrobní kapacity pro dozrávání piva se zvýší o 20 procent. Letos měla začít stavba nové stáčírny lahví a výrobních kapacit pro hlavní kvašení. Posledním rozšířením bude nová varna. Jde o součást rozvojového plánu, který začal v roce 2016. Do roku 2020 investuje Budvar dvě miliardy. Poté stoupne roční výstav o čtvrtinu na dva miliony hektolitrů.

Budvar odvede do státního rozpočtu půl miliardy korun, investice to neohrozí

Publikováno:před měsícemZdroj:E15.czAutor:ČTK

Národní podnik Budějovický Budvar odvede do státního rozpočtu půl miliardy korun. Na svém zasedání o tom rozhodla vláda. Loni Budvar peníze do rozpočtu kvůli vysokým investicím neodváděl. Generální ředitel podniku Petr Dvořák už dříve řekl, že podnik s odvodem počítá.

„Vychází to ze vzájemné konzultace s ministerstvem. Počítáme s tím v našem cash-flow, debatovali jsme to,“ sdělil Dvořák. Ministr zemědělství Miroslav Toman (za ČSSD) uvedl, že s odvodem ve výši 500 milionů korun se počítalo již při přípravě státního rozpočtu na letošní rok. „Převod peněz do státního rozpočtu projednala i dozorčí rada, důležité je, že to nijak neohrozí investiční aktivity podniku,“ dodal. Budvar měl loni tržby 2,47 miliardy korun, meziročně klesly o necelá tři procenta. Téměř o sedm procent byl nižší zisk před zdaněním, 314,7 milionu korun. Budvar loni prodal 1,55 milionu hektolitrů piva, meziročně klesl výstav o čtyři procenta, a to navzdory vyššímu exportu. Pivovar se 670 zaměstnanci loni vyvezl rekordní objem piva. Do 76 zemí exportoval více než 990 tisíc hektolitrů piva, meziročně o 1,5 procenta více.

Letos v březnu zprovoznil Budvar modernizovanou linku na stáčení piva do plechovek za 40 milionů. Od dubna je ve zkušebním provozu nové logistické centrum za 750 milionů korun, v květnu se začal stavět nový ležácký sklep za 250 milionů, výrobní kapacity pro dozrávání piva se zvýší o 20 procent. Letos měla začít stavba nové stáčírny lahví a výrobních kapacit pro hlavní kvašení. Posledním rozšířením bude nová varna. Jde o součást rozvojového plánu, který začal v roce 2016, do roku 2020 investuje Budvar dvě miliardy. Poté stoupne roční výstav o čtvrtinu na dva miliony hektolitrů.

Vláda projedná odvod půl miliardy z Budvaru do rozpočtu

Publikováno:před měsícemZdroj:České novinyAutor:ČTK

Vláda premiéra Andreje Babiše (ANO) projedná ve středu půlmiliardový odvod z peněz národního podniku Budějovický Budvar do státního rozpočtu. Jak řekl ČTK generální ředitel podniku Petr Dvořák, podnik s tímto odvodem počítá. V loňském roce Budvar peníze do rozpočtu kvůli vysokým investicím neodváděl.

"Vychází to ze vzájemné konzultace s ministerstvem. Počítáme s tím v našem cash-flow, debatovali jsme to," řekl ČTK Dvořák.

"S odvodem finančních prostředků ve výši 500 milionů korun se počítalo již při přípravě státního rozpočtu na letošní rok. Převod peněz do státního rozpočtu projednala i dozorčí rada, důležité je, že to nijak neohrozí investiční aktivity podniku. Ministerstvo zemědělství tedy nyní předložilo vládě k projednání návrh na vyslovení souhlasu s tímto převodem," dodal ministr zemědělství Miroslav Toman (za ČSSD).

Budvar měl loni tržby 2,47 miliardy korun, meziročně klesly o necelá tři procenta. Téměř o sedm procent byl nižší zisk před zdaněním, 314,7 milionu korun. Budvar loni prodal 1,55 milionu hektolitrů piva, meziročně klesl výstav o čtyři procenta, a to navzdory vyššímu exportu. Pivovar se 670 zaměstnanci loni vyvezl rekordní objem piva. Do 76 zemí exportoval více než 990.000 hektolitrů piva, meziročně o 1,5 procenta více.

Letos v březnu zprovoznil Budvar modernizovanou linku na stáčení piva do plechovek za 40 milionů. Od dubna je ve zkušebním provozu nové logistické centrum za 750 milionů Kč, v květnu se začal stavět nový ležácký sklep za 250 milionů, výrobní kapacity pro dozrávání piva se zvýší o 20 procent. Letos měla začít stavba nové stáčírny lahví a výrobních kapacit pro hlavní kvašení. Posledním rozšířením bude nová varna. Jde o součást rozvojového plánu, který začal v roce 2016, do roku 2020 investuje Budvar dvě miliardy. Poté stoupne roční výstav o čtvrtinu na dva miliony hektolitrů.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.03.11.2018 23:01343