Historie a současnost Pivovaru Ostravar

Náš pivovar stojí v srdci regionu, v samém centru Ostravy. Jsme nedílnou součástí kraje a dáváme práci stovkám lidí. Za dobu, co tady působíme, jsme uvařili tolik piva, že bychom jím mohli zalít Ostravskou pánev. pivovarNaše pivo má chuť, která vznikla pro tenhle kraj. Navzdory všem ostatním jsme pořád zůstali u tradičního vaření piv v otevřených kádích na spilce. Ostravar je pivo typické pro město Ostravu a okolní region.

První zmínku o něm najdete v roce 1897, kdy byl založen Český akciový pivovar v Moravské Ostravě. První várka piva v něm byla uvařena o rok později. Dnes se v pivovaru stabilně vaří světlé pivo Ostravar Original, ležák Ostravar Premium a Ostravar Mustang. Naší chloubou jsou speciály, z posledních let znáte třeba Černou Barboru nebo Ruby, svrchně kvašený ALE. Málokdo ví, že se v pivovaru Ostravar vyrábí i další známý pivní speciál Velvet nebo, že u nás vznikl tmavý speciál Kelt.


● 1897 - založení Českého akciového pivovaru v Moravské Ostravě
● 1898 - postaven pivovar na Hornopolní ulici, prvním sládkem František Hörbinger
● 1901 - sládkem Emanuel Kavalla, v pivovaru působí 36 let a dostane Ostravar na pozici č. 1
● 1942 - vznik Moravsko-ostravského pivovaru, zastaveno vaření na Hornopolní ulici
● 1944 - obnovení činnosti na Hornopolní
● 1945 - pivo se vaří na Hornopolní, stáčírna je na Černé louce
● 1947 - nový název Ostravský pivovar, vzniká nová značka Ostravar
● 1963 - první tanková hospoda v Karviné U Slunka, kapacita 70 hl
● 1964 - první cena za kvalitu za sládka Jaromír Franzla
● 1967 - vaří se speciály (Rubín, Baník) a Ostravar jde na export
● 1970 - Ostravar 4. největším pivovarem v ČR, posílá do Nošovic sládka, který pomáhá rozjíždět Radegast
● 1987 - modernizace varny
● 1993 - nepodařená privatizace, ztráta postavení vůči Radegastu
● 1996 - fúze s Pivovary Staropramen
● 1997 - oslava 100 let, modernizace pod sládkem Petrem Kovaříkem
● 1999 - první vlastní pivní slavnosti
● 2001 - zlatá éra za sládka Roberta Kužely
● 2002 - Ostravar se prezentuje jako neodmyslitelná součást regionu
● 2003 - Robert Kužela vaří legendární Strong
● 2004 - spojení se skupinou InBev, navázána 8letá spolupráce s Baníkem, vzniká partnerství s Vítkovice Arénou
● 2007 - oslava 110 let, Ostravar má za sebou uvaření 7 miliard půllitrů
● 2009 - spolupráce s Baníkem vyvrcholila uvařením piva Bazal
● 2010 - redesign loga
● 2011 - uzavřeno dvouleté partnerství s Colours of Ostrava
● 2012 - sládek Richard Kornas uvařil STO15°, narozeninový speciál
● 2013 - obnovení tradice pivních slavností
● 2014 - ambasadorem Ostravaru se stává Richard Krajčo, Ostravar partnerem Kryštof kempů
● 2015 - dokončena modernizace stáčírny lahví, Ostravar startuje iniciativu „Ostrava žije“
● 2016 - nová kampaň, kterou se Ostravar hlásí k regionu – „Nás nezkrotíte“
Zdroj:Stránky Pivovaru Ostravar, 2017


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Pivovaru Ostravar

Kdy:celoročně Po-St 9-15hod.Obec:OstravaZdroj:Pivovar Ostravar

Návštěva exkurzní trasy pivovarem Ostravar je vhodným tipem pro příjemně strávené odpoledne. Za odborného výkladu se zde můžete seznámit s jednotlivými procesy vaření piva Ostravar.

Prohlídka začíná ve varně – varna v Ostravaru má nejmladší měděné povrchy v České republice. Spilka, tj. oddělení, kde naše pivo kvasí, není návštěvníkům přístupná kvůli přísným hygienickým pravidlům, která tam panují. Poté se pokračuje do ležáckých sklepů, kde naše pivo zraje v ležáckých tancích. Následně Vaše kroky povedou do filtrace. Poslední částí exkurzní trasy jsou stáčírny lahví. Prohlídka končí ve staré varně, v níž je umístěna zajímavá expozice pivovarského muzea. Zde si můžete prohlédnout vystavené exponáty tohoto tradičního českého odvětví. Celá exkurze v pivovaru je zakončena ochutnávkou piva z Ostravaru. Exkurzní trasa pivovarem a expozice pivovarského muzea jsou v Ostravě otevřeny od roku 2000. Ročně je navštíví na 7 000 návštěvníků. Výklad je možný i v anglickém jazyce.

Kontakt
PIVOVAR OSTRAVAR
Hornopolní 57, Ostrava 1
Tel.: 596 650 251
E-mail: exkurze.ostravar@molsoncoors.com

Návštěvní doba
Pondělí - středa: 9-15 hod. Pouze pro objednané
Minimální počet 10 návštěvníků

Cena exkurze
60 Kč dospělí
30 Kč děti, studenti, důchodci
Dětem je vstup povolen od 12 let a pouze v doprovodu rodičů

Aktualizováno: před 8 lety

Ostravar vrací na trh Desítku, cílí s ní i na mladé dospělé

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:MediaGuru.cz

Ostravar zahájil distribuci světlého výčepního piva s názvem Desítka, která nahrazuje původní Ostravar Originál.
Ve druhém kvartále letošního roku spustil Ostravar distribuci světlého výčepního piva s názvem Desítka, které v nabídce ostravského pivovaru nahrazuje původní Ostravar Originál.

Ostravar v receptuře nové Desítky poprvé využívá i chmel Kazbek, který je součástí značky Mustang. „I když na českém trhu stále dominují ležáky, piva s nižším obsahem alkoholu na něm mají své nezaměnitelné místo. Oblíbená jsou zejména v letních měsících, ale určitá své místo v nabídce mají celoročně,“ vysvětluje Vojtěch Slivoň, obchodní sládek pivovaru Ostravar.

Desítkou chce pivovar oslovit také mladé dospělé, kteří stále častěji dávají přednost pivům s nižším obsahem alkoholu a také pohodlnému balení. Z tohoto důvodu bude Desítka stáčena také do plechovek. „Designu plechovek se opět ujala ostravská agentura Stojkov, která jí vtiskla moderní industriální design a postavila ji do vizuální řady k plechovce Mustangu a Černé Barbory, doplňuje brand manažerka značky Ostravar Pavla Ličková.

S novou desítkou se setkají i návštěvníci Ostravar areny a to včetně těch, kteří se chystají na nadcházející hokejový šampionát.

Pivo Ostravar se začne prodávat po celé republice, přibývá mu i hospod

Publikováno:před 2 letyZdroj:Rozhlas.czAutor:ČTK

Ostravský pivovar Ostravar vstupuje na celorepublikový trh. Piva Ostravar 12, Mustang a Černá Barbora se začnou prodávat v pěti největších obchodních řetězcích i v internetových obchodech Košík.cz a Rohlík.cz. Své pivo chce Ostravar do pěti let čepovat v 2000 hospodách po celém Česku, což by oproti současnému stavu byl více než čtyřnásobek. Novinářům to dnes v Ostravě řekli zástupci pivovaru.

Ostravar založený v roce 1897 je jedním z deseti největších pivovarů v Česku. Většina jeho produkce se vypije na Ostravsku, Karvinsku, Opavsku a Novojičínsku. Změna strategie Ostravaru začala v roce 2018, kdy tým mladých sládků začal pracovat na inovaci spodně kvašeného ležáku, který je hlavním produktem pivovaru.

„Myslím si, že za těch spoustu let, co se tady budoval silný regionální pivovar, si to pivo zaslouží expanzi a podívat se někam dál než jenom tady v regionu,“ řekl vrchní sládek pivovaru Ostravar Jan Řehůřek.

Trend celkové pivovarské scény v Česku podle něj je, že spotřeba piva postupně klesá. „Takže pokud si chcete udržet výstav, případně chcete růst, musíte hledat nějakou alternativu. V našem případě to znamená vyjít za hranice regionu,“ řekl sládek.

Během koronavirové pandemie klesl prodej sudového piva na polovinu, zato prodej v maloobchodě Ostravaru až o čtvrtinu stoupl. Největší zájem byl o pivo Ostravar 12, jehož prodej vzrostl o 44 procent.

„Rádi bychom v maloobchodu zůstali na číslech z dob pandemie a zároveň zvyšovali objem prodeje v hospodách a restauracích,“ řekla manažerka značky Ostrava Zuzana Cieciotková. Prodej v restauracích roste. Sice ještě nedosáhl objemů z dob před pandemií, ale podle Cieciotkové je pivovar o sedm procent nad plánem.

„V dlouhodobých plánech bychom v horizontu tří až pěti let chtěli dosáhnout určitého tržního podílu v maloobchodě, zároveň 2000 hospod je takový náš dlouhodobý cíl, abychom Ostravar v rámci republiky měli,“ řekla Cieciotková.

Pivovar Ostravar je součástí společnosti Pivovary Staropramen, která je druhým největším producentem piva v Česku. Patří do skupiny Molson Coors Brewing Company, což je třetí největší pivovarnická společnost světa.

Z Ostravaru se stává národní značka

Publikováno:před 2 letyZdroj:Zboží a Prodej

Pivovar Ostravar oznámil vstup na celonárodní trh. Ostravské značky Ostravar 12, Mustang a Černá Barbora budou nově k dostání v pěti největších obchodních řetězcích v zemi i na dvou moderních on-line platformách rohlik.cz a kosik.cz. Do budoucna má Ostravar ambici čepovat své pivo ve 2 000 hospodách po celé České republice.

„Zahájení celonárodní distribuce piv Mustang a Černá Barbora v dubnu letošního roku bylo předzvěstí našeho rozhodnutí začít prodávat všechny naše značky i mimo ostravský region. Na tento krok jsme se pečlivě a dlouho připravovali,” říká vrchní sládek pivovaru Ostravar Jan Řehůřek.

Vstup na národní trh podle Řehůřka uzavírá čtyřletý cyklus, během něhož se ostravský pivovar postupně věnoval všem aspektům výroby a prodeje piva, aby byl v náročném konkurenčním prostředí úspěšný. K nové strategii značky dospěl Ostravar postupnými kroky. Změna strategie započala v roce 2018, kdy tým mladých sládků začal pracovat na inovaci spodně kvašeného ležáku, který je po desetiletí vlajkovou lodí ostravského pivovaru.

Ostravar 12 odstartoval růst prodejů
Vylepšenou Ostravar dvanáctku představil ostravský pivovar v roce 2019. Kvalitativní posun vylepšené dvanáctky se okamžitě projevil na růstu prodejů a potvrdil, že nová strategie Ostravaru bude fungovat. Během pandemie se podíl sudového piva dostal na úroveň 50 % a Ostravaru výrazně vzrostl prodej piva v maloobchodu, a to až o 25 %. Největší zájem pak byl o Ostravar 12, jejíž objemy narostly o 44 %.

Mustang a Černá Barbora
V době pandemie v pivovaru zároveň pilně pracovali na rozvoji dalších značek důležitých pro celonárodní expanzi. Tentokrát se ostravští pivovarníci soustředili na dvě piva, která v polovině minulého desetiletí vzešla ze Speciálů ze spilky. Temně hořkou Černou Barboru a Mustang s divokým chmelem Kazbek. Obě piva začal Ostravar chystat pro maloobchodní prodej. Při výběru obalů padla volba na půllitrové plechovky. V dubnu letošního roku se Černá Barbora a Mustang poprvé objevili na pultech obchodů.

Investice do hospod i Ostravar Arény
Zároveň Ostravar během pandemie ve velkém investoval i na dalších frontách. Zmodernizoval 11 % partnerských hospod a prodloužil smlouvu s Ostravar Arénou. „Pro celonárodní expanzi bylo důležité zvýšit úroveň a kvalitu našich partnerských hospod. Jednak jsme si tím zvýšili profitabilitu a jednak jsme získali referenční portfolio pro hospody v dalších krajích po celé České republice. Z důvodu expanze bylo také důležité, aby druhá největší hala v zemi dále nesla jméno našeho pivovaru,” vysvětluje pozadí prodloužení kontraktu Zuzana Cieciotková.

Značka se bude i na národní úrovni dál hrdě hlásit k Ostravě
Vstup na národní trh podpoří od června vůbec první televizní kampaň v dějinách pivovaru, kterou připravovala agentura DDB. V hlavní roli se v televizní reklamě objeví ostravský herec a producent Petr Sýkora. Režie reklamních klipů se ujal další známý Ostravák Vladimír Skórka. Natáčelo se v interiérech i exteriérech po celém Ostravsku. „Na národní úrovni v žádném případě nehodláme zastírat naše kořeny. Naopak. Jsme hrdí Ostraváci. Jsme hrdí na náš pivovar, na naše město a region,” říká Zuzana Cieciotková. Součástí letošní prezentace ostravského pivovaru bude i série ochutnávek po celé zemi a letní tour s kapelou Kryštof na Kryštof kempech.

Aktuální vývoj
Ostravar se nyní soustředí na udržení zvýšeného prodeje v maloobchodu „Rádi bychom v maloobchodu zůstali na číslech z dob pandemie a zároveň zvyšovali objem prodeje v hospodách a restauracích. Z aktuálních dat vidíme, že se nám to zatím daří. V hospodách sice ještě nejsme na předcovidových objemech, ale i v tomto segmentu opět začínáme růst. Dokonce jsme o sedm procent nad plánem. Zejména hospody, které během pandemie modernizovaly své provozy, nyní sklízejí úspěchy své práce. Dnešní zákazník vyžaduje kromě kvalitního piva i kvalitní servis,” říká senior brand manažerka značky Ostravar Zuzana Cieciotková.

Ostravar podpoří své speciály v plechu kampaní

Publikováno:před 3 letyZdroj:MediaGuru.cz

Pivovar Ostravar uvedl své pivní speciály – Mustang a Černá Barbora – v novém plechovkovém balení. Novinku podpoří regionální i celonárodní kampaní.

Mustang a Černá Barbora byly doposud k dostání jen v hospodách a restauracích. Nyní budou v prodeji i v maloobchodě, kde budou k dostání plechovky o objemu 0,5 l. „Obě naše značky odráží touhu dělat věci jinak. Přesně v duchu motta našeho pivovaru ,Nás nezkrotíte'. Mustang a Černá Barbora navíc skvěle oslovují zejména mladší generaci milovníků piva, takže věřím, že před sebou mají dlouhou budoucnost,” popisuje senior marketing manažerka Zuzana Cieciotková pivovaru Ostravar.

Černou Barboru uvedl ostravský pivovar na trh v roce 2013. Jedná se o černé pivo, které je dostatečně hořké a zároveň pitelné, aby dokázalo oslovit i muže. S novým pivem se Ostravar navíc přihlásil ke dvanácti generacím ostravských a karvinských havířů. Mustang přišel o dva roky později, kdy ostravští sládci začali experimentovat s divokou odrůdou chmele Kazbek.

Pivům se dostane regionální marketingové podpory včetně eventu v pivovaru, který proběhne 21. května. Na národní úrovni je bude komunikovat kampaň v televizi a na internetu a také aktivace na Kryštof kempech.

Ostravar začíná dodávat do maloobchodu Mustanga a Černou Barboru

Publikováno:před 3 letyZdroj:České nápoje

Pivovar Ostravar dnes přináší dobrou zprávu všem milovníkům piva. “Od dnešního dne začínáme pivní značky Mustang a Černá Barbora dodávat do maloobchodu. Spotřebitelé si naše nejlepší pivní speciály budou poprvé moci vychutnat i jinak. Při sledování oblíbeného filmu, při posezení s přáteli doma na zah-radě, nebo třeba u jídla doručeného domů,” uvedl vrchní sládek pivovaru Ostravar Jan Řehůřek. Dopo-sud Ostravar dodával Mustang s Černou Barboru pouze do hospod a restaurací.

Mustang a Černá Barbora jsou považovány za nejlepší pivní speciály ostravského pivovaru a jedny z nejlepších na trhu vůbec. “Mustang sice není speciálem v pravém slova smyslu, neboť stupňovitostí spadá do kategorie světlých ležáků, ale pro nás i spotřebitele, je to velmi speciální . K jeho přípravě používáme speciální odrůdu chmele jménem Kazbek, který je vypěstovaný z divokého chmele a navíc je na spilce” vysvětluje Jan Řehůřek.

Mustang v současné době patří na tuzemském trhu k nejrychleji rostoucím značkám. Prodeje piva před vypuknutím pandemie koronaviru exponenciálně rostly a dobře si vedla i Černá Barbora, která byla v roce 2018 vyhlášená nejlepší tmavým pivním speciálem v Česku. Výstav obou značek dohromady se dnes podle Ostravaru počítá v desítkách tisíc hektolitrů. “Mustang s Černou Barborou by celoročně uživily několik malých pivovarů dohromady,” prozrazuje ostravský vrchní sládek.

Výjimečná piva pro mladší generaci konzumentů
Ostravar je na úspěch svých pivních speciálů patřičně hrdý. “V dnešním pivovarském světě je velmi těžké prosadit se s úplně novými značkami,” říká senior marketing manažerka Zuzana Cieciotková. “Bez vysokých marketingových investic to je takřka nemožné. Nám se to ale podařilo. Je vlastně zázrak, že hned se dvěma značkami najednou. Chtěla bych při této příležitosti proto moc poděkovat všem lidem, kteří se na nich podíleli.”

Příběh Mustanga a Černé Barbory má podobné kořeny. “Obě naše značky odráží touhu dělat věci jinak. Přesně v duchu motta našeho pivovaru Nás nezkrotíte. Mustang a Černá Barbora navíc skvěle oslovují zejména mladší generaci milovníků piva, takže věřím, že před sebou mají dlouhou budoucnost.”

Obě značky mají společné i to, že vyzrávaly postupně. Vedení ostravského pivovaru jim podle Cieciotkové dopřávalo dostatek času k jejich růstu, aniž by na ně nějak strhávalo pozornost. “Hodili jsme je do vody, a nechali je plavat. Teprve když jsme viděli, že je o ně zájem, přišla nějaká marketingová podpora. Základem Mustangu a Černé Barbory tak vždy byla jejich výjimečná chuť.”

Černá Barbora. Příběh prvního opravdu hořkého černého piva
Příběh Černé Barbory se začal psát v roce 2013. “Na trhu v té době byla k dostání pouze černá piva s nasládlou chutí, která více oslovovala ženy. My jsme si položili otázku, zda dokážeme uvařit černé pivo dostatečně hořké a zároveň dostatečně pitelné, aby oslovilo i muže a mohli jste u něho sedět celý večer. A odpověď našich sládků zněla, zkusíme to,” vzpomíná Zuzana Cieciotková. V Ostravaru vymysleli unikátní recepturu založenou na kombinaci čtyř sladů a tří chmelů. K výjimečnému pivu vymysleli v Ostravě také výjimečný název. Černá Barbora.

Ostravar se novým pivem přihlásil ke dvanácti generacím ostravských a karvinských havířů, kteří se navždy zapsali do dějin kraje na severovýchodě republiky. Název a příběh nového piva byl stejně jako jeho skvělá chuť trefou do černého. Pivo si postupně začalo razit cestu do hospod a restaurací. “Během pár sezón se o pivu začalo mluvit i za hranicemi kraje a Bára, jak všichni pivu v Ostravaru říkáme, se začala prodávat i na druhém konci republiky. V roce 2018 si Bára získala i respekt odborné veřejnosti když byla vyhlášena nejlepším tmavým pivní speciálem v České republice,” připomíná Zuzana Cieciotková.

Mustang, chuťově nadupaná jedenáctka|
Po úspěchu Černá Barbory přišel Mustang. V roce 2015 začali ostravští sládci experimentovat s divokou odrůdou chmele Kazbek. “I v případě značky Mustang jsme hledali díru na trhu. Něco, co tady nebylo,” říká Zuzana Cieciotková. “V době, kdy se pivovary snažily šetřit na surovinách, jsme se vydali úplně opačnou cestou. Snažili jsme se použít ty nejlepší dostupné suroviny na trhu. A ne jen v nějakém marginálním množství. Vzpomínám si, že na první degustaci byli všichni z tohohle piva úplně vedle.”

Ostravar uvedl Mustang na trh v roce 2016. Vybalancovaná chuť a správně zvolené suroviny společně s unikátním pivním sklem okamžitě udělaly z nového piva v hospodách a restauracích velmi atraktivní zboží. “Samovolně začaly dokonce vznikat hospody, které chtěly mít Mustang jako své hlavní pivo a naši značku si sami dávali do svého názvu. To už nám bylo jasné, že jsme na dobré cestě,” směje se senior manažerka Ostravaru. Silnou stránkou Mustangu je podle Cieciotkové, že se jedná o klasický ležák českého typu, takže spadá přesně do kategorie toho, co lidé, od dobrého českého piva očekávají. Zároveň ale pivo konzumentům přináší nový chuťový zážitek. Marketingovým sloganem značky zní: Mustang chutná jak bič.

Distribuce startuje dnes
Od uvedení na trh byly Mustang i Černá Barbora k dispozici jen majitelům gastroprovozoven. “Po určitou dobu jsme chtěli dát hospodám a restauracím jistou exkluzivitu. Ta nyní končí. V úterý 5.dubna začínáme s distribucí do maloobchodu,” říká Zuzana Cieciotková. Obě značky bude Ostravar do obchodů dodávat v plechovkovém balení o objemu 0,5 l. Volba typu obalu byla podle Zuzany Cieciotkové jednoduchá. “Mladí spotřebitelé, na které Mustang i Černá Barbora cílí, upřednostňují plechovková balení piva, protože jsou uživatelsky komfortnější. Jsou lehčí, odolnější a také rychleji vychladitelná,” říká závěrem senior marketing manažerka Zuzana Cieciotková.

Pomůže Ostravar Grifel přilákat lidi do hospod?

Publikováno:před 3 letyZdroj:České nápoje

Pivovar Ostravar se po koronakrizi vrátil k vaření pivních speciálů. Od poloviny října bude ve vybraných hospodách na čepu opět Grifel. Silné čtrnáctistupňové pivo s vysokým obsahem alkoholu je podle některých štamgastů jedním z nejlepších piv ve 124 leté historii pivovaru.

Koronakrize zamávala s návštěvností hospod. Podle ostravských pivovarníků ale pouze urychlila dlouhodobý trend, který začal v Česku už před pandemií. Lidé v posledních letech začali dávat větší přednost vyšší kvalitě, novým stylům a řemeslnému způsobu zpracování piva.

“Už před koronakrizí jsme zaznamenali vyšší prodeje řemeslně vylepšené dvanáctky i našich speciálů. Naopak méně na odbyt šla světlá výčepní piva nižší stupňovitosti. To se během pandemie nezměnilo. Naopak,” říká vrchní sládek pivovaru Ostravar Jan Řehůřek.

Podle vrchního sládka lidé využili pandemie k objevování nových chutí a typů piv. “Viděli jsme to třeba na našem svrchně kvašeném Glorionu. Pivním speciálu inspirovaném stylem West Coast IPA. Uvařili jsme ho během loňského léta a vypil se strašně rychle. Bohužel pak jsme s vařením pivních speciálů museli opět přestat kvůli zavřeným hospodám.”

Letos se Ostravar k pivním speciálům zase vrátil. “Začali jsme tam, kde jsme loni skončili. Tzn. limitovanou edicí Glorionu v létě. Od 14. října vystřídá Glorion v hospodách podzimní speciál Grifel.”

Důvodem obměny je podle vrchního sládka zejména počasí a s ním spojené jiné chuťové preference. “V chladnější počasí máme přirozeně chuť na plnější a silnější piva. Proto jsme u nás v září uvařili speciál Grifel, který tyto atributy přesně splňuje.”

Polotmavý speciál originální chuti, ve které se mísí tradiční hořkost a aroma speciálních chmelových odrůd, má stupňovitost 14% EPM a 6,5% alkoholu. “Grifel má opravdu vysoký obsah alkoholu. Ve srovnání s tradiční Ostravar dvanáctkou je obsah alkoholu o 27% vyšší, takže je potřeba Grifel pít s rozvahou,” upozorňuje vrchní sládek.

Své příznivce si už ostravský pivní speciál našel hned po uvaření první várky. Třeba známý degustátor piv vystupující pod přezdívkou Pivoman, který už vyzkoušel přes 5000 piv z 59 zemí světa, na internetu napsal: “Dle mého hodnocení asi nejlepší pivo z produkce pivovaru Ostravar. Neskutečně hutný speciál, který vás napoprvé možná nedostane, ale po každém dalším ochutnání se vám pomalu, ale jistě dostává pod kůži.”

Ostravarny jsou tu pro Vás už pět let

Publikováno:před 3 letyZdroj:České nápoje

V roce 2016 otevřel pivovar Ostravar první vlastní značkovou restauraci. Za 5 let jich stihl otevřít celkem pět. “Ostravarny přinesly na trh zvýšení konkurence v gastronomii a jednoznačně přispěly k růstu pivní kultury,” říká vrchní sládek pivovaru Ostravar Jan Řehůřek.

V současné době Ostravarny najdeme v Ostravě, Opavě, Karviné a Bratislavě. “Uplynulých 5 let nám ukázalo, že Ostravarna může fungovat v jakémkoliv městě. Přestože se jedná o koncept postavený na typických ostravských základech, je plně funkční a srozumitelný. Ostravarny jsou daleko více hospody než restaurace. To znamená, že tady lidé chodí především na pivo. Proto jsme jim dali podtitul Poctivá pivovarská hospoda” říká vrchní sládek pivovaru Ostravar Jan Řehůřek.

“Kvalita servírovaného piva i gastronomie je pro nás zásadní. V budoucnu budeme i nadále sázet na kvalitu a ne na kvantitu. Samozřejmě, že bychom rádi otevřeli Ostravarny i v dalších městech. Ovšem ne za každou cenu. Nejde nám o chvilkový úspěch. Pokud nenajdeme vhodnou lokalitu nebo partnera, který bude Ostravarnu provozovat na úrovni, jakou chceme, tak budeme hledat tak dlouho, až ho najdeme. Za těch téměř 125 let, co vaříme pivo, víme, že trpělivost a důslednost v rozhodování je v našem oboru klíčem k úspěchu,” dodává Jan Řehůřek.

Pohled do historie
S přípravou gastronomického konceptu Ostravarna začal ostravský pivovar již v roce 2014. “Chtěli jsme pozvednout pivní kulturu a oslovit mladší zákazníky a ty, kterým čím dál tím víc záleží na kvalitě piva, příjemném interiéru i dobré obsluze, která vám umí poradit,” vzpomíná na začátky Ostravaren manažerka značky Ostravar Pavla Ličková.

Základem nového konceptu se stalo tankové pivo. “To je to nejlepší, co může hospoda hostům nabídnout. Z pivovarnického hlediska se čerstvému nepasterovanému pivu opravdu nic nevyrovná,” upozorňuje vrchní sládek Jan Řehůřek. “My navíc máme s tankovým pivem letité zkušenosti. Vždyť naše první tanková hospoda nese letopočet 1963. Proto jsme chtěli, aby náš nový koncept navázal na tento odkaz a Ostravarny se staly synonymem moderní tankové hospody 21. století.”

Architekti přišli s prostorovým řešením, ve kterém se moderní tankové hospodářství stává ústředním bodem každé Ostravarny. “Ta myšlenka se nám od začátku líbila. Koncept velkého proskleného místa s pivními tanky, díky kterému návštěvník vidí, jak dobře se hospodský o svou tankovnu stará, i umístění tankovny v bezprostřední blízkosti výčepu odpovídalo naší představě o zvýšení kvality. Čím méně potrubí od tanků k výčepu máte, tím je to pro pivo lepší,“ dodává vrchní sládek.

První Ostravarny
Slavnostní otevření první Ostravarny se uskutečnilo prvního srpna 2016 v bezprostřední blízkosti unikátní Jubilejní kolonie v Ostravě. Ostravarna U Jubilejní hned od prvopočátku sklízela pozitivní ohlasy a recenze. Hosté si pochvalovali příjemné prostředí, kvalitu tankového piva, poctivost kuchyně i nový typ čepování piva. Štamgasti si poprvé mohli vybrat ze čtyř druhů čepování. “V naší Ostravarně jsme hned od začátku dávali přednost čepování na hladinku,” vzpomíná na začátky nejstarší Ostravarny U Jubilejní Michal Ripp.

Po úspěšném startu v Ostravě otevřel Ostravar během následujících 12 měsíců další dvě provozovny. V pořadí druhou Ostravarnou byla Ostravarna Na Fifejdách v Ostravě, třetí Ostravarnu U Zlatého kříže otevřel ostravský pivovar v Opavě. ”V opavském regionu měl náš pivovar historicky vždy velmi silné postavení. Proto jsme chtěli mít první mimoostravskou Ostravarnu právě tady,” vysvětluje Pavla Ličková. Také čtvrtá Ostravarna vyrostla na speciálním místě. V Karviné několik set metrů od místa, kde Ostravar otevřel úplně první tankovou hospodu v České republice.

Zatím poslední Ostravarnu otevřel Ostravar zkraje roku 2020. v Bratislavě. Dostala název Ostravarna Amélia a stala se první značkovou restaurací pivovaru Ostravar za hranicemi České republiky. „Jsme rádi že díky kvalitnímu franšízovému partneru se nám podařilo přenést ostravskou atmosféru i do hlavního města Slovenska. V Bratislavě si lidé oblíbili značku Mustang i naši tankovou Ostravar dvanáctku,” prozrazuje vrchní sládek Ostravaru Jan Řehůřek.

Pandemie koronaviru Ostravarny ustály
Následná celosvětová pandemie koronaviru vznik dalších nových provozoven zastavila. Pandemie navíc prověřila samotný koncept Ostravaren. “Přestože k nám lidé nemohli téměř rok přijít na pivo, Ostravarny krizi ustály především díky kvalitní gastronomii. Všechny naše Ostravarny rychle přešly na rozvoz jídel a výdej přes okénko a situaci ustály bez toho, aniž by musely zavřít. Třeba U Jubilejní nebo v Opavě U Zlatého kříže se na jídlo stávaly fronty,” uvádí závěrem manažerka značky Ostravar Pavla Ličková.

Ostravar uvařil Märzen po 120 letech

Publikováno:před 4 letyZdroj:České nápoje

Pivovar Ostravar uvařil u příležitosti Dne českého piva pivo, které vařil ve svých počátcích. To znamená na přelomu 19. a 20. století. Sváteční pivo jménem Halla patří do kategorie piv typu Märzen, které je silnější, leží v ležáckých sklepích mnohem déle než tradiční ležáky a má jemnější a hladší chuť. Slavnostní narážení nového piva připravil Ostravar hned ve 4 městech na severní Moravě. Na speciální program se mohou těšit především fanoušci dnes v Tankovně U koně v Ostravě.

Na konci září pořádá Český svaz pivovarů a sladoven tradičně Dny českého piva. Akci, jejímž cílem je připomenout nejlepší tradice českého pivovarnictví a podpořit konzumaci čepovaného piva v hospodách a restauracích.

Doba je zlá, hospodští potřebují pomoc
Koronavirová krize letos tvrdě dopadla na české hospody a restaurace. “Hospodští to mají v dnešní době hodně těžké. Díky koronaviru přišli na jaře o podstatnou část tržeb a je naší povinností je v zájmu zachování české pivní kultury hospody maximálně podpořit,” říká vrchní sládek pivovaru Ostravar Jan Řehůřek.

Ostravar se snažil od počátku vypuknutí pandemie hospodám pomáhat a ve svém úsilí pokračuje i na podzim. “Na Dny českého piva jsme pro naše hospody exkluzivně uvařili speciální pivo, které bude jen a jen pro ně. Jedná se o pivo, které jsme měli ve svém sortimentu před 120 lety,” prozrazuje Jan Řehůřek. “Nové pivo jsme pojmenovali Halla a patří do kategorie typu “Märzen.”

V Ostravě zavedl pivo typu Märzen do sortimentu ostravského pivovaru nejdéle sloužící sládek Emanuel Kavalla. “Na začátku 20. století patřilo toto pivo k nejoblíbenějším a dodnes je tato kategorie jednou z nejslavnějších piv na světě vůbec,” vysvětluje Vojta Slivoň, obchodní sládek pivovaru Ostravar.

Status posledního piva
Historie piv Märzen je stará téměř 500 let. V roce 1553 bylo v Německu vydáno nařízení, které mělo podstatně zvýšit kvalitu vařeného piva. “Podle tohoto nařízení směly pivovary vařit pivo pouze v chladnějších měsících roku. Konkrétně mezi svátkem svatého Michala (29. září) a Dnem svatého Jiří (23. duben). V reakci na toto nařízení začaly bavorské pivovary své poslední březnové várky piva vařit mnohem plnější, silnější a hořčejší, aby pivo vydrželo chutné a čerstvé ve sklepích i během teplého léta. Těmto pivům se začalo říkat Märzen. V Čechách a na Moravě pak březnové pivo nebo zkráceně březňák,” upřesňuje Vojta Slivoň.

Více sladu, delší zrání v ležáckém sklepě
“S kvalitativním vývojem pivovarnictví i zákonodárství se dnešní březnová piva už nemusí vařit v březnu. Stále však pro ně platí to, co pro původní Märzeny. Piva jsou silnější, leží v ležáckých sklepích mnohem déle než tradiční ležáky a mají jemnější a hladší chuť,” říká Jan Řehůřek

Ostravská Halla se vyznačuje přesně stejnými rysy. Ve srovnání s dvanáctkou je Halla ještě téměř o stupeň silnější a také mnohem sladovější. “To proto, že jsme k její přípravě použili mnohem více bavorského sladu, typického pro tuto kategorii piv. Bavorský slad má o 20 stupňů vyšší teplotu sušení.”

Halla je podle Řehůřka chuťově zajímavý hořký Märzen, který se vyznačuje jemností, středním až plným tělem, sladovou chutí a čistým suchým závěrem.

Slavnostní stáčky ve 4 městech na severní Moravě
Nové pivo Halla bude Ostravar dodávat výhradně hospodám a restauracím. Slavnostní stáčku nového piva naplánoval Ostravar do 4 měst. Speciální program bude mít premiéra nového piva v Tankovně U koně v Ostravě. “V Tankovně U koně spojíme slavnostní stáčku spojíme se slavnostním otevřením hospody,” říká Vojta Slivoň. “Tankovna U koně je sice od léta v provozu, ale díky koronaviru jsme ji ještě nestihli ani slavnostně otevřít. Teď spojíme obě akce do jedné,” prozrazuje Vojta Slivoň z Ostravaru. Akce samozřejmě proběhne se všemi hygienickými standardy s ohledem na zdraví a bezpečnost návštěvníků.

Nové pivo Halla bude podle ostravských pivovarníků k dostání nejen při Dnech českého piva, ale mělo by na čepu vydržet až do konce podzimu. Poté Hallu vystřídá nový speciál ze spilky.

Harmonogram Slavnostních stáček nového piva
Tankovna U Koně / Ostrava / 24.9. v 19.00
Kašpárkova Hasičárna / Opava / 24.9. v 19.00
Ostravarna U Jubilejní / Ostrava / 25.9. v 19.00
Ostravarna / Karviná / 25.9. v 19.00
Chacharova Hasičárna / Havířov / 25.9. v 19.00

Ostravar uvařil pivo, které pili lidé v Ostravě před 120 lety

Publikováno:před 4 letyZdroj:Patriot MagazínAutor:Jaroslav Baďura

Pivovar Ostravar uvařil u příležitosti Dne českého piva pivo, které vařil ve svých počátcích.
To znamená na přelomu 19. a 20. století. Sváteční pivo jménem Halla patří do kategorie piv typu Märzen, které je silnější, leží v ležáckých sklepích mnohem déle než tradiční ležáky a má jemnější a hladší chuť.

Slavnostní narážení nového piva připravil Ostravar hned ve čtyřech městech na severní Moravě. Na speciální program se mohou těšit především fanoušci dnes v Tankovně U koně v Ostravě.

Na konci září pořádá Český svaz pivovarů a sladoven tradičně Dny českého piva. Akci, jejímž cílem je připomenout nejlepší tradice českého pivovarnictví a podpořit konzumaci čepovaného piva v hospodách a restauracích.

Doba je zlá, hospodští potřebují pomoc
"Koronavirová krize letos tvrdě dopadla na české hospody a restaurace. Hospodští to mají v dnešní době hodně těžké. Kvůli koronaviru přišli na jaře o podstatnou část tržeb a je naší povinností je v zájmu zachování české pivní kultury hospody maximálně podpořit,” říká vrchní sládek pivovaru Ostravar Jan Řehůřek.

Ostravar se snažil od počátku vypuknutí pandemie hospodám pomáhat a ve svém úsilí pokračuje i na podzim.

"Na Dny českého piva jsme pro naše hospody exkluzivně uvařili speciální pivo, které bude jen a jen pro ně. Jedná se o pivo, které jsme měli ve svém sortimentu před 120 lety. Nové pivo jsme pojmenovali Halla a patří do kategorie typu Märzen,” prozrazuje Jan Řehůřek.

V Ostravě zavedl pivo typu Märzen do sortimentu ostravského pivovaru nejdéle sloužící sládek Emanuel Kavalla.

"Na začátku 20. století patřilo toto pivo k nejoblíbenějším a dodnes je tato kategorie jednou z nejslavnějších piv na světě vůbec,” vysvětluje Vojta Slivoň, obchodní sládek pivovaru Ostravar.

Status posledního piva
Historie piv Märzen je stará téměř 500 let. V roce 1553 bylo v Německu vydáno nařízení, které mělo podstatně zvýšit kvalitu vařeného piva. Podle tohoto nařízení směly pivovary vařit pivo pouze v chladnějších měsících roku.

Konkrétně mezi svátkem svatého Michala (29. září) a Dnem svatého Jiří (23. duben). V reakci na toto nařízení začaly bavorské pivovary své poslední březnové várky piva vařit mnohem plnější, silnější a hořčejší, aby pivo vydrželo chutné a čerstvé ve sklepích i během teplého léta.

"Těmto pivům se začalo říkat Märzen. V Čechách a na Moravě pak březnové pivo nebo zkráceně březňák,” upřesňuje Vojta Slivoň.

Ostravar obnovil stáčení piva do sudů

Publikováno:před 5 letyZdroj:České nápoje

V minulých dnech pivovar Ostravar plně obnovil provoz linek na stáčírně sudů, který byl po 12. březnu utlumen. Každou hodinu nyní stočí v Ostravaru 180 padesátilitrových sudů pro hospody a restaurace, které se chystají na otevření pivních zahrádek od 11. května.

V uplynulých dvou měsících se pivovar Ostravar po uzavření hospod plně soustředil na dodávku lahvového piva pro maloobchod, zatímco odbyt sudového piva klesl na minimum. Aktuální režim rozvolňování vládních opatření přináší významnou změnu do fungování ostravského pivovaru.

“V minulých dnech jsme v Ostravaru zase začali stáčet pivo do sudů ve standardním režimu. Na stáčírně sudů jsme najeli na plný provozní výkon,” hlásí vrchní sládek pivovaru Ostravar Jan Řehůřek. “Každý den stáčíme čerstvé pivo pro hospody a restaurace, které se chystají v květnu na znovuotevření svých provozoven.”

Po rozsáhlých investicích v roce 2015 sjíždí z ostravských stáčecích linek každých 20 vteřin jeden padesátilitrový sud s pivem. Během jedné hodiny tak stačí Ostravar připravit pro hospody a restaurace 18 tisíc půllitrů. “Stáčecímu plánu dominuje hlavně naše vylepšená Ostravar dvanáctka,” přibližuje plány pivovaru na nejbližší dny vrchní sládek. Dvanáctce na stáčírně zdárně sekunduje také pivo Mustang. Jedenáctistupňové pivo z divokého chmele Kazbek, které si získalo oblibu nejen na Ostravsku, ale i za hranicemi Moravskoslezského kraje.

Ve stáčírně sudů samozřejmě platí zpřísněná hygienická pravidla. Povinnost nošení roušek, práce v rukavicích, častější dezinfekce prostor. “Pro naše lidi to ale není nic neobvyklého, protože ve stejném režimu funguje již od března stáčírna lahví a vlastně i zbytek pivovaru,” říká závěrem vrchní sládek pivovaru Ostravar Jan Řehůřek.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.09.05.2024 14:4386