Historie a současnost Pivovaru Starobrno

V současnosti má výsadní postavení na jižní Moravě a přestože opravdové začátky pivovaru je těžké určit, sahají zřejmě až do 14. století. V té době začal ženský gotický klášter pivovarvyrábět a prodávat vlastní pivo.
Významný mezník v historii pivovaru představuje také konec 18. století. Konkurs na sládka tenkrát vyhrál proslulý průkopník a zakladatel moderní výroby piva v Čechách a na Moravě – František Ondřej Poupě. Strávil zde poté celých 7 let, během nichž se dále věnoval rozvoji pivovarnictví, zavedl v brněnském pivovaru teploměr, pivní váhu a otevřel 1. pivovarnickou školu.
Posledními majiteli starého klášterního pivovaru byli Josef Mandel a Hermann Hayek, kteří v roce 1872 vystavěli v ulici V hlinkách zcela nový pivovar. Budovy starého pivovaru využívali při stavbě sladovny; od počátku existence nového pivovaru se mluvilo o „Starobrněnském pivu“.
pivovarV roce 1943 vzniká nová společnost – První brněnský akciový pivovar a moravská sladovna, která však byla již za dva roky znárodněna dekretem prezidenta Beneše a transformována na Starobrněnský pivovar a sladovnu, národní společnost. Po roce 1948 byl pivovar začleněn do podniku Středomoravské pivovary, n. p. a začalo usilovné období s plánovaným řízením. V následujících 45 letech se do pivovaru téměř neinvestovalo, což se velmi výrazně projevilo na kvalitě piva.
Rok 1992 je počátkem moderní historie pivovaru. Starobrno bylo transformováno ze státního podniku na akciovou společnost a rovněž získalo významnou cenu jakosti – 1. místo na pivním veletrhu PIVEX, jenž patří mezi nejprestižnější soutěže, kdy kvalitu piva hodnotí sládci a profesionální degustátoři.
Privatizací v roce 1994 se společnost stala součástí rakouské pivovarnické skupiny BBAG. pivovarZa několik let se ze zastaralého státního podniku stal s přílivem nového kapitálu a kvalitního know-how moderní pivovar, který od té doby získal na českém trhu více ocenění, než kterýkoliv z jeho konkurentů. Jednou ze stěžejních událostí v budování podnikové identity a podnikového designu společnosti STAROBRNO, a.s. byla změna loga, ke které došlo v roce 1995. Nový typ byl později doplněn o slogan značky Starobrno – „Tajemství dobré nálady“. Společnost se tak stala prvním pivovarem v České republice, který začal důsledně používat slogan jako marketingový nástroj.
Fúze v roce 2003 mezi Heineken Group a většinovým akcionářem STAROBRNA, a. s. představuje nejdůležitější mezník v novodobé historii společnosti. BRAU UNION AG, nová společnost založená na základě smlouvy mezi BBAG a skupinou Heineken, se stala nejvýznačnější středoevropskou pivovarnickou skupinou, jejímž členem je i STAROBRNO, a. s.
Zdroj:Stránky Pivovaru Starobrno, 2015


HISTORIE V BODECH
Pivovar Starobrno najdete na Starém Brně a je tak přirozeně silně spjat celou svou historií i současností s Brnem a svým regionem, na který je náležitě hrdý.

● 1243pivovar Už v polovině 13. století udělil Václav I. městu Brnu královská privilegia, přičemž jedním z nich bylo i právo vařit pivo. V roce 1323 založila osvícená královna Eliška Rejčka na Starém Brně cisterciácký klášter, jehož součástí se o dva roky později stal pivovar.



● 1798pivovar Koncem 18. století vyhrál konkurz na sládka tehdejšího Měšťanského pivovaru v Brně na Starobrněnské ulici proslulý průkopník a zakladatel moderní výroby piva v Čechách a na Moravě František Ondřej Poupě a zasloužil se tak o rozvoj pivovarnictví v Brně. Strávil v Brně celých 7 let, během nichž se dále věnoval rozvoji pivovarnictví, zavedl v pivovarnictví teploměr, pivní váhu a otevřel 1. pivovarnickou školu.


● 1872pivovar Poslední majitelé klášterního pivovaru Josef Mandel a Hermann Hayek se v roce 1872 rozhodli postavit nový moderní pivovar v ulici Hlinky v bezprostředním sousedství dnešního Mendlova náměstí. Pivo, které se zde vařilo, bylo od počátku známé jako „starobrněnské“. V roce 1896 už má výstav kolem 160 tis. hl ročně. V roce 1895 přechází pivovar z ledování na umělé chlazení a rozsvěcuje se zde první žárovka.


● 1897pivovar V roce 1897 je zde umístěna první elektrická pneumatická sladovna v rakouských zemích, která je umístěna do nové budovy sladovny. V roce 1903 produkce piva dosahuje rekordních 275 tis. hektolitrů piva, toto bude překonáno až v poválečném roce 1946. Ve 20. letech 20. století se ve Vídni zakládá distribuční sklad, do kterého je dováženo denně až 5 vagónů starobrněnského piva.


● 1931pivovar Ve 30. letech 20. století se starobrněnský pivovar stává největším pivovarem na Moravě a nabízí široké portfolio piv a pivních speciálů. Kromě tradičních výčepních piv vyrábělo čtrnáctistupňové pivo Baron Trenck a pivní pálenku Bier Brand.



● 1948pivovar V roce 1944 poškodilo americké bombardování mimo jiné i pivovar. V roce 1948 byl pivovar předán „do rukou lidu“ a dlouhá desetiletí let se do něj neinvestovalo, což se bohužel podepsalo na jeho stavu.



● 1992pivovar Moderní éra starobrněnského pivovaru se začala psát roku 1992. Právě tehdy vznikla ze státního podniku akciová společnost a o dva roky později se stala součástí rakouské pivovarnické skupiny BBAG, která započala modernizaci pivovaru. V roce 2003 přechází Starobrno pod skupinu Heineken Group. Díky přílivu kapitálu a kvalitního know-how, získává pivovar postupně na českém pivním trhu mnoho ocenění.


● 2008pivovar Uvedli jsme do provozu novou modernizovanou varnu, díky které máme kvalitu vaření našeho piva pod skvělou kontrolou. Pivo u nás vaříme stále tradičními postupy - typickou metodou pro český spodně kvašený ležák, tedy vařením dekokčním způsobem na dva rmuty, a to výhradně z českých a moravských surovin.


● 2012pivovar Od roku 2012 je naše sudové a lahvové pivo nepasterizované, díky čemuž si ještě více uchovává svoji čerstvou a přirozeně lahodnou chuť, jejímž základem jsou nejlepší moravský slad a nejjemnější žatecký chmel.



● 2016pivovar V roce 2016 jsme pro vás otevřeli nové návštěvnické prostory a dále zvelebujeme celou exkurzní trasu.



Zdroj:Stránky Pivovaru Starobrno, 2018


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Pivovaru Starobrno

Kdy:dle určených časůObec:BrnoZdroj:Pivovar Starobrno

Prohlídka spojená s degustací piva
Pivovar Starobrno, který na stejném místě v ulici Hlinky nedaleko Mendlova náměstí stojí už od roku 1872, se stále častěji stává oblíbeným výletním cílem. Pivovarem provázejí kvalifikovaní průvodci, kteří turisty seznámí s dlouhou historií vaření piva na Starém Brně i v samotném pivovaru Starobrno. Dále je informují o všech fázích výroby piva, tradiční technologii a kvalitních surovinách k jeho vaření.

Program exkurze
Návštěvníci si projdou varnu i prostory, kam ústí cylindrokonické tanky ke kvašení piva. Z ochozu si prohlédnou linku na vyfukování, plnění a balení PET lahví. Na závěr všechny dospělé čeká degustace v Pivovarské restauraci.

Jak se objednat
Exkurze se konají v pracovní dny i víkendy, a to v předem určených časech.

Pracovní den 8.00 - 17.30 hod nutné objednat
Sobota od 11.00 a od 13.00 hod bez objednání
Neděle od 14.00 a od 15.00 hod bez obejdnání

e-mail: exkurze@starobrno.cz
telefon: +420 737 224 087

Exkurze mohou probíhat s výkladem v českém, anglickém, německém a ruském jazyce. V případě skupin nad 10 osob je objednávka nutná kvůli zajištění dostatečného počtu průvodců.

CENY EXKURZÍ
Dospělý 150 Kč
Studenti na 18 let 100 Kč
Důchodci 100 Kč
Žák školní výpravy s doprovodem 60 Kč

Aktualizováno: před 5 lety

Studující Mendelovy univerzity a Starobrno společně uvařili letní speciál

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Pivovar StarobrnoAutor:Martina Kavková, PR

Studující Mendelovy univerzity v Brně a pivovar Starobrno poprvé v historii společně připravili limitovanou edici pivního speciálu, který ponese název Chmendel. Ochutnají ho návštěvníci Mendel festivalu, který se bude konat 20. července v opatství a jeho okolí na Mendlově náměstí. Jde o první výsledek spolupráce mezi univerzitou a pivovarem, instituce spolu v březnu letošního roku podepsaly memorandum.

Tato jedinečná spolupráce spojuje tradici a inovaci, které obě instituce představují. Spojení odborných znalostí studentů a vyučujících Mendelovy univerzity s mistrovstvím sládků pivovaru Starobrno vedlo k vytvoření piva, které osloví jak milovníky klasického piva, tak i ty, kteří hledají nové chuťové zážitky.
Autorem receptury je vrchní sládek pivovaru Starobrno Jiří Brňovják. „Půjde o pivo typu APA, s nižší stupňovitostí a dobrou pitelností. Zkrátka příjemný letní speciál,“ uvedl Jiří Brňovják. Společně uvařené pivo je dalším pokračováním spolupráce, která se intenzivněji začala odvíjet v letošním roce. Vedení pivovaru a univerzity totiž v polovině března uzavřelo memorandum o spolupráci, které podepsala ředitelka pivovaru Starobrno Klára Konupčíková. Na univerzitě od letošního roku existuje nový studijní program Pivovarství a sladařství, v rámci kterého je i během studia je důležité zkusit si své znalosti v praxi ve firmách, a mít tak průpravu do budoucího zaměstnání.

„Studenti s pivovarem Starobrno uvaří na Mendel Festival dvě várky piva. Procvičí se tak v práci na pivovarské technice, setkají se s představiteli Starobrna, můžou se domluvit i na ročníkové praxi, a nakonec se zúčastnit i Mendel festivalu. Jistě je to pro všechny strany přínosná spolupráce. V rámci nového studijního programu Pivovarství a sladařství jsme chtěli podepsat memorandum o spolupráci s dvěma stabilními organizacemi v rámci pivovarství a sladařství v České republice. Se sladařstvím nás pojí memorandum s Výzkumným ústavem pivovarským a sladařským, a s pivovarstvím pak memorandum s pivovarem Starobrno,“ uvedl Tomáš Gregor, garant studijního programu Pivovarství a sladařství na Agronomické fakultě MENDELU.

Pivovarnictví mělo a má v našem státě klíčové postavení. Pivo je totiž dominantní nápoj v českých restauracích i stravovacích provozovnách. „Podle Českého statistického úřadu obyvatelé Československa vypili ve druhé polovině 20. let minulého století za rok v průměru 68 litrů piva na osobu, aktuální údaje odkazují na 142,9 litrů piva. Obliba piva neklesá, i když se v minulosti objevily covidové restrikce, změny DPH nebo nárůst cen energií. Tak jako u jiných potravinářských komodit, se provozovatelé potravinářských podniků musí přizpůsobit okolnostem a cílit na spotřebitele. Uvidíme, jak statistiky ovlivní proběhlé mistrovství světa v hokeji, nebo třeba počasí v letní sezóně,“ dodal Miroslav Jůzl, vedoucí Ústavu technologie potravin AF MENDELU.

DOSTUPNÉ JENOM NA MENDEL FESTIVALU
Starobrno Chmendel bude moci veřejnost ochutnat pouze na jednom místě. Tím je Mendel festival, který se koná každoročně v Brně, a slaví odkaz a přínosy zakladatele genetiky Gregora Johanna Mendela. Festival nabízí bohatý program zahrnující vědecké přednášky, kulturní akce, hudební vystoupení a další aktivity pro širokou veřejnost.

„Mendel festival je oslavou vědy, inovace a kultury. Představení tohoto speciálního piva je skvělým příkladem toho, jak může spolupráce přinést něco výjimečného a obohatit naši akci. Těšíme se, že návštěvníci budou mít možnost ochutnat tento jedinečný produkt,” uvedl Jakub Carda, Zástupce Mendel festivalu.
Pivní speciál bude možné v omezeném množství ochutnat a zakoupit během hudební části festivalu, která se koná 20. července.

V Brně vaří pivní speciál Chmendel. Lidé jej ochutnají pouze jednou

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:Brněnský deníkAutor:Terezie Heinz

Exkluzivně pouze na nadcházejícím Mendel festivalu ochutnají Brňané pivní speciál nazvaný Chmendel. Limitovanou edici piva představí na brněnském Mendelově náměstí 20. července. Letní odlehčený nápoj vzniká ve spolupráci Mendelovy univerzity a pivovaru Starobrno.

Mendel festival, který se ve druhé polovině července uskuteční v areálu augustiniánského opatství, nabídne návštěvníkům přibližně dvě stě litrů chmelového moku. „Studenti s pivovarem Starobrno uvaří na festival dvě várky piva. Procvičí se tak v práci na pivovarské technice, setkají se s představiteli pivovaru a můžou se domluvit i na ročníkové praxi,“ podotkl garant studijního programu Pivovarství a sladařství na Mendelově univerzitě Tomáš Gregor.

Konkrétně uvaří studenti s pomocí zkušených sládků pivo typu APA, tedy American Pale Ale. Přesněji se jedná o svrchně kvašené pivo, do jehož receptury použijí odborníci americké druhy chmelů jako chinook nebo simcoe. „Půjde o pivo s nižší stupňovitostí a dobrou pitelností. Zkrátka příjemný letní speciál,“ upřesnil vrchní sládek pivovaru Starobrno Jiří Brňovják.

Ten současně prozradil, že kromě amerických chmelů přidal do receptury rovněž špetku žateckého poloraného červeňáku. „V novém studijním programu Pivovarství a sladařství jsme chtěli podepsat memorandum o spolupráci se dvěma stabilními organizacemi. Se sladařstvím nás pojí memorandum s Výzkumným ústavem pivovarským a sladařským, s pivovarnictvím pak memorandum s pivovarem Starobrno,“ uvedl Gregor.

Celkem studenti se sládky uvaří zhruba dvě stě litrů letního pivního speciálu. K dostání bude pouze jediný den, a to 20. července na Mendel festivalu. Aby mohlo pivní ochutnávku vyzkoušet co nejvíce návštěvníků, budou pracovníci točit speciální pivo do kelímků o objemu tři decilitry.

Starobrno chce novou videokampaní zvýšit kvalitu čepovaného piva

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:Marketing&Media

Pivovar Starobrno chce zvýšit kvalitu čepovaného piva a proto představuje „quality mastera“ Svatopluka Vrzalu, který nastavuje pravidla kvality, školí obchodní tým a připravuje aktivity, které mají hospody pozitivně motivovat. Spouští také projekt Vymazlená hospoda.

Pivovar přitom vychází z toho, že se chování spotřebitelů mění. Už není tak obvyklým obrázek, kdy pivař vypije za večer hodně piv za nižší cenu. Naopak: lidé jsou ochotni si za pivo připlatit, protože jim na kvalitě záleží.

Jednou z aktivit, jak hospody motivovat k posouvání kvality na vyšší úroveň, je projekt Vymazlená hospoda. „Jde o soutěž, kdy štamgasti vybraných hospod budou hodnotit kvalitu piva a dávat své oblíbené provozovně hlasy. Celkem se letos počítá se zapojením asi čtyř desítek provozoven. Prvních deset z nich získá investici až do 100 000 Korun, kterou mohou použít na vylepšení své hospody,“ přiblížil projekt brand manažer značky Starobrno Jaroslav Garai.

Další připravovaná aktivita v rámci projektu se týká těch opravdu nejlepších provozoven, které se perfektní kvalitou piva mohou pochlubit už dnes. „Z tohoto důvodu získají certifikát Umělci škopku, určený jen těm starobrněnským hospodám, které čepují perfektně ošetřené pivo,“ uvedl Svatopluk Vrzala, který hospody kontroluje. Certifikát ale nebude jen „ozdoba na stěnu“. Starobrno tak provozovně zajistí reklamu, takže se o ní dozví co nejvíce lidí.

Konečně kvality se týká i video kampaň Vymazlený škopek, které je ke shlédnutí na Youtube, sociálních sítích, Spotify a HBBTV. A jde na to „po brněnsku“, tedy s vtipem, který je zdejším lidem vlastní. Svatopluk Vrzala se ve videu představuje coby výčepní a oblíbený brněnský rapper a výtvarník Jakub „MC Gey“ Rafael jako štamgast.

Kromě toho s oběma protagonisty vznikla série šesti vtipných, ale přitom vzdělávacích videí, kde přibližují vše, co kvalitní pivo nikdy nesmí postrádat: hustou pěnu, jiskru a ulpívající kroužky na stěně sklenice. Svatopluk Vrzala dále vysvětlí, co je to říz piva, jakou teplotu by pivo mělo mít, a ukáže i styly čepování.

Video kampaň, za kterou stojí brněnská agentura X Production a produkcí videí brněnské Studio Mucha, dále doplňují online média, rádiová kampaň a PR aktivace. Vymazlený škopek – naše hrdost tak spotřebitelům prostřednictvím několika kanálů dává najevo, že pro Starobrno je kvalita tématem číslo jedna.

Starobrno představuje nové obaly

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Pivovar StarobrnoAutor:Dita Jacobson, PR

Starobrno, brněnské pivo s dlouholetou tradicí, letos mění design svých produktů. Portfolio dostane jednotnou podobu i modernější barevné provedení. Nové grafické zpracování vychází také ze symbolů, které akcentují silné historické spojení značky s brněnským regionem.

„Jedním z hlavních cílů změny designu bylo vytvoření jednotné produktové řady, kde do sebe podoba jednotlivých produktů logicky zapadá. To by nám do budoucna mělo pomoci v konzistentní komunikaci směrem k zákazníkům. Zároveň pro nás bylo důležité, aby nový design poukazoval na naši historii a silně nás pojil s brněnským regionem, ze kterého pocházíme a na který jsme hrdí,“ komentuje Michala Jetelinová, brand manažerka značky Starobrno.

Nová podoba etiket využívá prvků původního designu, které kombinuje zejména s novými barvami. U produktů Bitr a Medium se barevnost zachovala a měnily se pouze poměry jednotlivých barev, přičemž výrazně více prostoru dostaly zelená a béžová. Největší změnou z hlediska kompletní podoby etikety prochází produkt Staré Brno, jehož etiketa se tvarem sjednotí s etiketami ostatních, z původní barevné kombinace zlaté a zelené se pak mění na stříbrnou. Produkt zároveň ponese staronový název – Starobrno Tradiční.

Významný prostor na etiketách dostal nově v rámci redesignu symbol orlice. Ten vychází z erbu městské části Brno-střed, kde se Starobrno vaří již od svého založení v roce 1872. Dalšími klíčovými prvky zůstávají nápisy s názvy produktů, jejichž charakteristický font byl zachován v původní podobě, a symbol erbu, který oproti původním etiketám dostal modernější vzhled. Celý design je nově doplněn také o prvky zlaté barvy.
„Chceme, aby nová podoba a barevnost etiket odrážela vysokou kvalitu starobrněnských piv. Proto v barevné paletě dostala nově prostor i zlatá barva, která se objevuje jak na předních etiketách, tak na krčku,“ dodává Jetelinová.

Brněnský pivovar Starobrno v loňském roce zrealizoval průzkum zaměřený na to, na co jsou místní nejvíce hrdí. Dle něj téměř polovina Brňanů považuje Starobrno za důležitou součást místní gastro scény. Starobrno je zároveň značkou, kterou si lidé s Brnem spojují nejčastěji.

Redesign etiket je tak částečně odpovědí také na hodnoty zákazníků, z velké části obyvatel Brna, z nichž 74 % uvedlo, že jsou na své město hrdí.
Design připravovala agentura LAVO Production. „Společně s naším agenturním týmem jsme se snažili o vytvoření nadčasového uceleného designu, který bude reflektovat tradici, kvalitu, a charakteristiky celé produktové řady značky Starobrno, což se myslím skvěle podařilo. Věříme, že nový design Starobrna bude zákazníky přijat s pozitivními ohlasy,“ dodává Martin Kučera, CEO agentury LAVO Productions.

Zelený čtvrtek se Zeleným pivem ze Starobrna

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:www.zelenepivo.czAutor:Dita Jacobson, PR

Na Zelený čtvrtek 28. března se v celé České republice i na Slovensku začne už tradičně čepovat Zelené pivo z pivovaru Starobrno. Letos už po devatenácté. Celkem budou mít pivaři a všichni příznivci speciálu s nezvyklou barvou k dispozici 4 920 hektolitrů. Zeleným pivem si mohou připít všichni v Čechách i na Moravě, aktualizovaný seznam všech provozoven se Zeleným pivem na čepu zájemci najdou před Velikonocemi na webových stránkách www.zelenepivo.cz.

Po celou dobu své existence se Zelené pivo vaří stále stejně a bez přerušení. Letos ho starobrněnští sládci připravovali koncem ledna. Na dlouhou tradici vaření i pití Zeleného piva na Zelený čtvrtek jsou zaměstnanci pivovaru právem pyšní, včetně ředitelky pivovaru Kláry Konupčíkové. „Zájem o pivo skutečně s přibývajícími lety neklesá a my jsme rádi, že přispíváme k dobré náladě, správné sváteční atmosféře a sounáležitosti lidí. Zeleného piva vaříme tak akorát, aby se vypilo přes Velikonoce. Přesně k tomu je od začátku určeno,“ uvedla Klára Konupčíková. Zelené pivo je nejen podle ní, ale i ostatních kolegů ze Starobrna nejslavnějším pivním speciálem v historii pivovaru. A mnozí zaměstnanci pivovaru si pamatují i jeho začátky, například dnešní vrchní sládek Jiří Brňovják nebo manažer kvality Michal Gec.

Zelené pivo se připravuje podle původní receptury z kvalitní vody, speciálního světlého ječného sladu a jakostního žateckého chmele tradičním způsobem na dva rmuty. Uvedený slad se vyrábí výhradně pro Zelené pivo a jeho parametry se trochu liší od sladů používaných u ostatních starobrněnských piv. Spolu s chmelem se do mladinové pánve přidává přesně dávkovaný bylinný výluh, připravovaný přímo v pivovaru. Svou sílu speciální pivo získává spodním kvašením po dobu osmi dnů, poté při teplotě kolem jednoho stupně Celsia dokvašuje, chuťově se zakulacuje a získává typický buket a říz. Nakonec se do piva přidává likér. Zelená barva piva je tudíž výsledkem kombinace několika faktorů – technologie, surovin, výluhu i likéru.

Starobrno navařilo 4.570 hektolitrů zeleně zabarveného piva

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:PrahaIN.czAutor:Adéla Houbová

Příchod jara a oslavy Velikonoc se v některých českých pivovarech neobejdou bez speciálně zeleně zabarveného piva. Podává se tradičně na Den Svatého Patrika, 17. března, nebo na Zelený čtvrtek, který letos připadne na 28. března.

Největším výrobcem Zeleného piva v České republice a na Slovensku je pivovar Starobrno. Ten letos pro potřeby oslav příchodu jara navařil celkem 4.570 hektolitrů zeleného moku, který už devatenáct let vaří stejným způsobem. Restaurace ho nabídnou na Zelený čtvrtek.

„Na dlouhou tradici Zeleného piva jsme u nás v pivovaru opravdu velmi pyšní. Zájem o ně neklesá a my jsme rádi, že přispíváme k dobré náladě, správné sváteční atmosféře a sounáležitosti lidí. A to nejen v Brně, i když víme, že v našem městě Zelené pivo boduje nejvíc,“ uvedla ředitelka pivovaru Starobrno Klára Konupčíková v tiskové zprávě, kterou redakci poskytla PR konzultantka pivovaru Ludmila Čechová.

Důležitá je kombinace technologií, surovin, výluhu a likéru
Nepostradatelnou ingrediencí je dle zprávy bylinný výluh, který se přímo v pivovaru připravuje z několika druhů bylin. Konkrétní receptura je ale tajná. „Při vaření v laboratoři musíme hlídat čas kontaktu bylin s vroucí vodou, protože jen tak dosáhneme požadované koncentrace a kvality výluhu. Další důležitou věcí je přesné dávkování, protože výluh je koncentrovaný a velmi silný. Řádově ho potřebujeme litry. Jeho složení stále zůstává výrobním tajemstvím. Naši pivaři ale tušili, že obsahuje i kopřivu, což jsme jim před pár lety potvrdili,“ uvedl vrchní sládek pivovaru Starobrno Jiří Brňovják.

Jak naší redakci informovala Ludmila Čechová, zelená barva piva je výsledkem kombinace několika faktorů – technologie, surovin, výluhu a likéru.

Obarvení většinou za pokaženou várku nemůže
Na výrobní postupy, které se za Zeleným pivem skrývají, se naše redakce zeptala také jedné ze zaměstnankyň konkurenčního pivovaru z Plzně. Největší a nejznámější český producent piva sice zelený mok nevyrábí, i tak ale vyjmenovala některé možnosti, jakými lze pivo obarvit.

Nejčastěji se podle jejích slov používá substance s názvem Brilliant Blue FCF, méně častěji pak měďnaté komplexy chlorofylů a chlorofylinů. Ty podle jejích slov trochu mění chuť výsledného nápoje a zhoršují jeho kvalitu, proto se prý od jejich používání v poslední době upouští. Za případnou nepovedenou várkou zeleného piva ale podle jejích slov ve většině případů nestojí chyba v barvení, ale spíše jiný problém ve výrobě.

Technologie není speciální, říká se, že se používá nepovedené pivo
Na otázku, co by se stalo, kdybychom do hotového piva přimíchali zelené potravinářské barvivo, odpověděla, že by se s nápojem nemělo stát nic.

„Nemělo by podle zákonů Evropské unie vůbec změnit charakter. Zelená piva většinou nemají žádnou extra speciální technologii. Samozřejmě to není tak, že udělají normální a pak ho obarví, ale většinou je to celkem jednoduchý proces. U nás v pivovaru se vždycky říká, že se na to používá nepovedená várka. Asi jako se říká, že na svařák se dává nejhorší víno,“ smála se.

Nakonec ještě uvedla, že zelenému pivu osobně neholduje. „Přijde mi to jako cenově přepálené klasické pivo. Vždycky si dám radši Plzeň,“ uzavřela.

Cenu si každá restaurace určuje sama
Právě cena nás zajímala i v případě Starobrna. Podle Ludmily Čechové je individuální. „Cenu čepovaného piva si provozovatelé či majitelé gastronomických provozů určují sami,“ uvedla.

Každá restaurace tak bude moci zelený mok nabízet za libovolnou cenu. Seznam konkrétních hospod, kde bude možné si na Zeleném pivě pochutnat, nabízí web www.zelenepivo.cz.

Starobrněnští sládci začali s přípravami na letošní Velikonoce

Publikováno:před 10 měsíciZdroj:Pivovar StarobrnoAutor:Ludmila Čechová, PR

Včera a dnes se v pivovaru Starobrno vaří již legendární Zelené pivo. Čepovat se začne tradičně na velikonoční Zelený čtvrtek, který pro letošek připadá na 28. března. Celkem budou mít pivaři a všichni příznivci speciálu s nezvyklou barvou k dispozici 4 570 hektolitrů. Na Slovensko, kde Zeleným pivem rovněž slaví příchod svátků jara, poputuje 350 hektolitrů z uvedeného množství. Letos se Zelené pivo připravuje už po devatenácté.

Po celou dobu své existence se Zelené pivo vaří stále stejně a bez přerušení, jeho příznivci ho měli k dispozici i během dvou covidových let, kdy se ovšem museli obejít bez toho, co je při jeho pití nejdůležitější: oslavy Velikonoc ve společnosti přátel a rodiny. To letos, doufejme, nehrozí. „Na dlouhou tradici Zeleného piva jsme u nás v pivovaru opravdu velmi pyšní. Zájem o něj neklesá a my jsme rádi, že přispíváme k dobré náladě, správné sváteční atmosféře a sounáležitosti lidí. A to nejen v Brně, i když víme, že v našem městě Zelené pivo boduje nejvíc,“? řekla ředitelka pivovaru Starobrno Klára Konupčíková. Zelené pivo je nejen podle ní, ale i ostatních kolegů ze Starobrna nejslavnějším pivním speciálem v historii pivovaru.

Nepostradatelnou ingrediencí Zeleného piva je bylinný výluh, se připravuje z několika druhů bylin přímo v pivovaru. Jeho receptura je po celých devatenáct let stejná, neměnná – a tajná. „Při vaření v laboratoři musíme hlídat čas kontaktu bylin s vroucí vodou, protože jen tak dosáhneme požadované koncentrace a kvality výluhu. Další důležitou věcí je přesné dávkování, protože výluh je velmi silný. Řádově ho potřebujeme litry. Jeho složení stále zůstává výrobním tajemstvím. Naši pivaři ale tušili, že obsahuje i kopřivu, což jsme jim před pár lety potvrdili,“ uvedl vrchní sládek pivovaru Starobrno Jiří Brňovják.

Zelené pivo se vaří podle původní receptury z kvalitní vody, speciálního světlého ječného sladu a jakostního žateckého chmele tradičním způsobem na dva rmuty. Uvedený slad se vyrábí výhradně pro Zelené pivo a jeho parametry se trochu liší od sladů používaných u ostatních starobrněnských piv. Spolu s chmelem se do mladinové pánve přidává výše uvedený bylinný výluh, který starobrněnští sládci přesně dávkují v těchto dnech. Svou sílu speciální pivo získává spodním kvašením po dobu osmi dnů, poté při teplotě kolem jednoho stupně Celsia dokvašuje, chuťově se zakulacuje a získává typický buket a říz. Nakonec se do piva přidává likér. Zelená barva piva je tudíž výsledkem kombinace několika faktorů – technologie, surovin, výluhu i likéru.

Zelené pivo budou nabízet gastronomické provozovny na Moravě, v Čechách i na Slovensku. Jejich aktualizovaný seznam zájemci před Velikonocemi najdou na webových stránkách www.zelenepivo.cz.

Skoro milion půllitrů Zeleného piva. Podívejte se, jak ho vaří v Brně

Publikováno:před 10 měsíciZdroj:Brněnský deníkAutor:Michal Hrabal

Přibližně dva měsíce zbývají do Zeleného čtvrtku, v brněnském pivovaru Starobrno se ale do příprav na Velikonoce pustili už nyní. V pondělí začali vařit tradiční Zelené pivo. Letos jej tam připraví 4570 hektolitrů.

Nepostradatelnou ingrediencí je bylinný výluh, který se připravuje z několika druhů bylin v brněnském pivovaru. „Při vaření v laboratoři musíme hlídat čas kontaktu bylin s vroucí vodou, protože jen tak dosáhneme požadované koncentrace a kvality výluhu," říkal vrchní sládek Starobrna Jiří Brňovják.

Stejně tak je důležité přesné dávkování. „Výluh je velmi silný. Řádově ho potřebujeme litry. Jeho složení stále zůstává výrobním tajemstvím. Naši pivaři ale tušili, že obsahuje i kopřivu, což jsme jim před pár lety potvrdili," doplnil vrchní sládek.

Zelená barva piva je výsledkem kombinace několika faktorů - technologie, surovin, výluhu a likéru, který se do piva nakonec přidává.

Zelené pivo vaří pivovar Starobrno už devatenáct let. „Na dlouhou tradici Zeleného piva jsme velmi pyšní. Zájem o ně neklesá a jsme rádi, že přispíváme k dobré náladě, správné sváteční atmosféře a sounáležitosti lidí. A to nejen v Brně, i když víme, že v našem městě boduje Zelené pivo nejvíc," uvedla ředitelka pivovaru Klára Konupčíková.

Preferuju pivo, ale v zimě si dám i sklenku vína, říká nová ředitelka Starobrna

Publikováno:před rokemZdroj:Brněnský deníkAutor:Michal Hrabal

Různými pozicemi si prošla Klára Konupčíková v pivovaru Starobrno. Začínala před šestnácti lety jako dělník ve výrobě, pokračovala jako technolog, vedoucí výroby nebo sládková. V srpnu se pak stala historicky první ženou na pozici ředitelky. „Už od školy jsem chtěla pracovat v pivovaru. Byl to můj sen," říká jednačtyřicetiletá žena v rozhovoru pro Deník Rovnost.

Kdy jste poprvé ochutnala Starobrno?
Musím sáhnout hluboko do paměti. Je to určitě více jak sedmnáct let. Asi když jsem jezdila za svým současným manželem do Brna. V době, kdy jsem studovala v Praze. Shodou okolností bydlel tady na Mendlově náměstí, takže jsme často chodívali na Pivovarskou.

Získala jste si k němu hned kladný vztah?
Pocházím ze severní Moravy, tam vládne jiný pivovar, takže jsem byla zvyklá na jiné pivo. Starobrno mi zachutnalo, i když jsem si k němu musela najít cestu.

Tíhla jste celou dobu k tomu, že budete pracovat s pivem, a nebo jste měla i jiné plány?
Tím, že jsem vystudovala obor Pivovarství a sladařství, bavilo mě to a stále baví, chtěla jsem už od školy pracovat v pivovaru. Byl to ten můj sen. Je to velmi zajímavý obor, zvláště pro ženu.

Když jste studovala, kolik tam s vámi bylo žen?
Určitě nás byla menšina. Nebyla jsem tam sama, ale většina v tomto oboru bylo mužů.

Šalina Pub jezdí po Brně už 10 let, lidé zde vypili 40 000 půllitrů piva

Publikováno:před rokemZdroj:iBRNO.cz

V unikátní starobrněnské hospodě na kolejích s názvem Šalina Pub se lidé v Brně vozí už 10 let. Dopravní podnik města Brna představil pivní tramvaj v roce 2013. Za tu dobu se uskutečnilo více než 500 jízd, při kterých cestující vypili přes 40 000 půllitrů piva.

Poprvé s cestujícími vyjela Šalina pub 7. září 2013 a od té doby si získala velkou popularitu. Lidé si ji mohou pronajmout a užít si tak nevšední zážitek při soukromých akcích. „Jsme rádi, že můžeme už deset let obyvatelům Brna i turistům zprostředkovávat tento originální zážitek, který spojuje dva brněnské fenomény – tradici vaření piva a jízdu šalinou,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Šalina Pub za posledních deset let svezla tisíce cestujících. „Statistiky hovoří za vše – více než 500 jízd a tisíce cestujících jsou důkazem toho, že Brňané si tuto netradiční atrakci oblíbili a stala se nedílnou součástí kulturního a společenského života v Brně,“ dodal Havránek.

Od běžných tramvají se odlišuje například zaslepenými druhými a čtvrtými dveřmi, díky čemuž se uvolnil prostor pro nezaměnitelný interiér vozu. Jedná se o přestavěnou tramvaj typu K2R s unikátním designem čela od architekta Patrika Kotase. „Samotná úprava na pojízdnou hospodu trvala zhruba tři měsíce. Na rekonstrukci tehdy pracovali naši lidé v ústředních dílnách,“ popsal tehdejší přestavbu Havránek.

Uvnitř cestující najdou speciálně navržená sedadla a stolky, aby se v šalině mohli také občerstvit a užít si výhled na město. Vůz nabízí celkem 38 míst k sezení a 17 ke stání. Zajímavým prvkem jsou pak praktické držáky na pivo, díky kterým se při jízdě nápoj nepřevrhne. V zadní části tramvaje je výčepní pult, který umožňuje čepovat najednou dva druhy piva z pivovaru Starobrno. V tramvaji nechybí ani základní restaurační vybavení, jako je lednička, kávovar a mikrovlnná trouba, díky čemuž si návštěvníci mohou vychutnat i jiné nápoje než pivo a také se občerstvit. Samozřejmostí je připojení k internetu, audio a video systém i toaleta.

Jízdy je možné objednat na webu www.salina-pub.cz. Projížďka pivní tramvají zpestří program firemní akce, soukromého večírku či rozlučky se svobodou.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.10.06.2024 16:28118