Historie a současnost pivovaru Velké Popovice

● 1870 Znovuzrození pivovaru Kozel…pivovar
Historické zmínky o pivovaru Kozel sahají až do 14. století a mnohé dokonce už tehdy chválí vysokou kvalitu tohoto piva. Mnohaleté neshody ale vedly k úpadku pivovaru, který v roce 1870 koupil František Ringhoffer. Byl to starosta Smíchova a bohatý průmyslový magnát, který rád zdolával nové výzvy. Pivovar přebudoval s velkým důrazem na moderní technologie a dal mu šanci na nový začátek.

● 1874 První uvařené pivo Kozel…pivovar
Toto je jeden z nejdůležitějších milníků v naší historii a zároveň začátek historického odkazu piva Kozel. V době, když dozrávala první várka našeho piva, dostal Velkopopovický pivovar dar, který se zachoval dodnes. Městem procházel francouzský malíř, kterého ohromila pohostinnost, s jakou se zde setkal. Chtěl lidem za jejich štědrost poděkovat, a tak jako dárek na rozloučenou nakreslil emblém Kozla.

● 1900 Pivovar stále roste…pivovar
Už v roce 1875 – pouhý rok poté, co bylo vyrobeno první pivo Kozel – náš pivovar vyráběl a prodával až 18 000 hektolitrů piva ročně. Po druhé velké rekonstrukci pivovaru na přelomu stoletá bylo možné tento objem výrazně zvýšit. V roce 1902 jsme vyráběli ohromujících 90 000 hektolitrů ročně.

● 1914 Po první světové válce...pivovar
Pivovar se rychle rozvíjel až do propuknutí první světové války. Ta znamenala zastavení všech inovací, protože se veškeré úsilí začalo zaměřovat na vedení bojů. Když válka skončila, dalo se všechno znovu do pohybu a pivovar si znovu vydobyl pozici jednoho z nejúspěšnějších a nejoblíbenějších podniků v okolí. Naneštěstí ale období prosperity netrvalo dlouho.

● 1922 Registrace značky Kozelpivovar
Oficiální obchodní značkou velkopopovického pivovaru se stává Kozel. Označení má původ ve zkomolenině dolnosaského města Einbeck, které ve 14. století proslulo výrobou piva spodním kvašením. To se tehdy šířilo do Čech pod názvem Ein Bock (Kozel). Emblém pivovaru vytvořil potulný francouzský malíř jako výraz díků za pohostinnost zakladetele Ringhoffera.

● 1938 Pivovar za protektorátu...pivovar
Nacistický vůdce Adolf Hitler, který postupem času získával čím dál tím větší moc, upřel svou pozornost na pohraniční oblasti na severu a západě Československa, známé také jako Sudety. Jako záminku pro invazi využil Hitler nepodložené obvinění toho, že etničtí Němci jsou v těchto oblastech utlačováni. Vlády Francie, Itálie a Velké Británie ve snaze předejít další válce podepsaly Mnichovskou dohodu, podle níž muselo Československo území Sudet postoupit Německu. V říjnu roku 1938, kdy už Němci okupovali celé Sudety, začal mít pivovar problémy s dodávkami surovin potřebných pro vaření piva. Produkce začala výrazně klesat.

● 1945 Rozdělení pivovaru…pivovar
Po ukončení druhé světové války se stal pivovar národním podnikem a postupně byl začleňován do dalších organizací. Mohlo to znamenat i konec piva Kozel, ale každý zaměstnanec pivovaru byl odhodlaný zachovat tradici a kvalitu původního piva. Dík této solidaritě kvalita našeho piva nikdy neupadla a i to je jeden z hlavních důvodů, proč stále celosvětově patříme k nejoblíbenějším českým pivům.

● 1951 Do pivovaru přicházejí ženy …pivovar
V letech následujících po skončení války dokázal pivovar Kozel jen stěží sehnat dostatek dělníků. Občas přicházeli na výpomoc dokonce i důchodci – obzvlášť za letních měsíců, kdy bylo práce nejvíc. Tento problém vyřešilo tehdejší vedení podniku v souladu se socialistickým myšlením dané doby a rozhodlo, vůbec poprvé v historii pivovaru, o zaměstnání žen. V roce 1964 už se počet mužů a žen v řadách firmy vyrovnal a stáčírna byla například téměř výhradně v ženských rukou.

● 1965 Další prvenství našeho pivovaru …pivovar
Náš pivovar Kozel se může chlubit zavedením tradice „tankových pivnic“. Tyto neuvěřitelně oblíbené podniky byly zásobeny pivem z cisteren umístěných na nákladních vozech, které jezdily přímo z pivovaru. Vůbec první tankový náklaďák vyjel z pivovaru Kozel v roce 1965 a měl namířeno do jedinečného snack baru Koruna na Václavském náměstí, který v té době držel rekord v nejvyšší spotřebě piva v okolí.

● 1991 Pivovar znovu získává nezávislost…pivovar
Přežili jsme mnoho neklidných let, ale náš pivovar nakonec v roce 1991 znovu získal nezávislost a v květnu roku 1992 se stal akciovou společností. Od té doby jsme neustále upevňovali svou pozici a zvyšovali postupně roční produkci až na více než 930 000 hektolitrů. Naše pivo se vyváží do mnoha států, včetně Slovenska, Ruska, Ukrajiny, Maďarska, Velké Británie a skandinávských zemí. Ve Spojených státech amerických získalo naše pivo už čtyři zlaté medaile na světovém pivním šampionátu.

● 1996 Pivovar má svůj první web...pivovar
V květnu tohoto roku se náš velkopopovický pivovar zapsal do české historie: Stal se prvním pivovarem svého druhu, který spustil vlastní webovou stránku. I nadále udržujeme tradice a zkušenosti, na kterých byl pivovar Kozel postavený, ale přece jen chceme držet krok s dobou! Náš web od té doby prošel mnoha změnami a aktualizacemi, ale stále následuje tutéž filozofii, kterou jsme vždy prosazovali: u stolu by mělo vždy zůstat volné místo pro dalšího člověka. Oslavte s námi ducha pohostinnosti, kterého naše pivo ztělesňuje – nejlépe tím, že se posadíte k našemu velkému stolu

● 1999 V pivovaru nastávají velké změny…pivovar
Tradice a péče, kterou věnujeme pivu Kozel, se nikdy nezmění, ale tento rok znamenal pro náš pivovar mnoho nových možností. Díky nim si dnes může naše tradiční české pivo vychutnat ještě více lidí na celém světě, a mohou tak objevit ducha pohostinnosti, kterého ztělesňuje.

● 2002 Produkce piva Kozel dosahuje důležitého milníku…pivovar
V tomto roce náš pivovar Kozel překročil v produkci milión hektolitrů! Toto číslo je sice zajímavé, ale daleko důležitější je to, že jsme se nikdy nevzdali kvality a tradice piva Kozel. Jelikož jsme chtěli tento vysoký standard udržovat i daleko za hranicí milionu hektolitrů, nechali jsme si v tomto roce vyrobit nové cylindricko-kónické tanky. Byly dokončeny v roce 2004 a díky nim jsme mohli zvýšit kapacitu produkce na 1,5 milionu hektolitrů – a to vše, aniž bychom obětovali kvalitu, se kterou je pivo Kozel neoddělitelně spojeno.

● 2007 Otevíráme první Kozlí hospodu...pivovar
Nic nedokáže překonat útulnou atmosféru tradiční hospody – a právě proto jsme v roce 2007 otevřeli první Kozlovu hospodu. Do roku 2012 se síť Kozloven rozrostla na sedm podniků a usadili jsme se v Bystřici nad Pernštejnem, Havlíčkově Brodě, Praze, Humpolci, Brně, Velkých Popovicích a Jihlavě. V každé z našich hospod najdete atmosféru dávno minulých dob a všechny jsou vyzdobeny tradičními materiály a Kozlími památkami. Hosté si mohou užít Kozla od čepu a zamyslet se nad tím, jak málo nechává moderní doba času na vzpomínky.

● 2010 Zřizujeme Kozlovnu v pivovaru...pivovar
K čemu by nám byla síť Kozlích hospod, kdybychom neměli hospodu v našem pivovaru? Tuto otázku jsme si položili v roce 2010 a došli jsme k závěru, že je nejvyšší čas nabídnout návštěvníkům tradiční místo k posezení u piva přímo v prostorách pivovaru. V květnu roku 2010 jsme poprvé otevřeli dveře naší Pivovarské Kozlovny a od té doby končí její návštěvou každá prohlídka pivovaru. Návštěvníci se tak mohou v klidu usadit a vychutnat si tradiční českou kuchyni s naším jedinečným kvasnicovým ležákem přímo z tanku.
Zdroj:Stránky pivovaru Velké Popovice, 2015


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky pivovaru Velké Popovice

Kdy:dle rezervaceObec:Velké PopoviceZdroj:Pivovar Velké Popovice

Zveme Vás na návštěvu velkopopovického pivovaru, který v těsné blízkosti Prahy stojí již více než 140 let. První várka byla v pivovaru založeném pražským průmyslníkem baronem Ringhofferem uvařena v prosinci roku 1874. Od roku 1999 je pivovar Velké Popovice součástí společnosti Plzeňský Prazdroj, a.s. a zároveň členem pivovarnické skupiny SABMiller.

Pivovar Velké Popovice nabízí:
●Tradiční značky: Velkopopovický Kozel výčepní světlý, Velkopopovický Kozel výčepní tmavý, Velkopopovický Kozel 11 a Velkopopovický Kozel Premium
●Návštěvnické centrum
●Prohlídky pivovaru „Po stopách Kozla“ a jiné zážitkové akce
●Kozlí obchod s originálními dárky spojené se značkou Velkopopovický Kozel
●Pronájmy konferenčních prostor pro firemní i soukromé akce

Velké Popovice jsou známé především pivovarem, který vyrábí sortiment oblíbeného piva Velkopopovický Kozel. Velkopopovický pivovar je otevřen veřejnosti prostřednictvím prohlídek a zážitkových programů a nabízí komplexní služby v oblasti cestovního ruchu.

Prohlídky a zážitkové programy
●Prohlídka pivovaru „Po stopách Kozla"
●Prohlídka pro školy „Pivovarnictví - úspěšné odvětví českého průmyslu"
●Zážitkový program „Kozlí výprava do pivovaru"

Kozlí obchod nabízí dárkové zboží a pivní suvenýry
Cateringové služby a možnost občerstvení přímo v areálu pivovaru v restauraci Velkopopovická Kozlovna
Pronájem prostor pivovaru pro konferenční, firemní a další akce
Parkování osobních aut a autobusů pro návštěvníky pivovaru zdarma

Prohlídku pivovaru Velké Popovice vždy vede náš průvodce. Prohlídka začíná v Návštěvnickém centru a pokračuje přes malebné nádvoří pivovaru. Navštívíte současnou varnu, kde se seznámíte s procesem výroby piva a surovinami, které pro naše pivo používáme. Poznáte bohatou historii pivovaru a příběh zakladatelské rodiny Ringhofferů.

Projdete si historickou varnu z roku 1928, ležácké sklepy, v nichž na vás čeká ochutnávka nefiltrovaného piva Velkopopovický Kozel, čepovaná z unikátního výčepu. Podíváte se na stáčírnu lahví a sudů a rovněž do expozice pivních obalů, nakládky, expedice a exportu našeho piva do zahraničí.

Nakonec potkáte i živého kozla Oldu, maskota našeho pivovaru. Na závěr návštěvy určitě neminete Kozlí obchod, který se nachází v Návštěvnickém centru. Zde si můžete vybrat dárek jak pro sebe, tak pro své blízké.

Prohlídka pro nezletilé
Pivovar Velké Popovice v rámci své politika odpovědného výrobce piva nabízí skupinám s osobami mladšími 18 let dvě možné varianty prohlídek pivovaru:

Prohlídka pivovaru „Po stopách Kozla"
Klasická prohlídka s výkladem procesu výroby piva a návštěvou všech výrobních prostor pivovaru v rámci návštěvnické trasy Po stopách Kozla. Školním skupinám v průběhu prohlídky nepodáváme ochutnávku piva, pokud je některý ze studentů mladší 18 let.

Prohlídkový okruh "Pivovarnictví - úspěšné odvětví českého průmyslu"
Prohlídkový okruh je přímo zaměřen především na nezletilé návštěvníky pivovaru a školní skupiny. Prohlídka nabízí plnohodnotný zážitek tentokrát z jiného úhlu pohledu. Nezavede návštěvníky do provozů spojených s výrobou a neobsahuje prezentaci výrobního procesu piva, prohlídku stáčírny a varny. Seznámí návštěvníky se širšími souvislostmi pivovarnictví jako slavného odvětví českého průmyslu a ukáže jim, jakou roli v této oblasti hraje pivovar Velké Popovice. Okruh představí řemesla, která byla s pivovarnictvím spojena, a seznámí s historií regionu.

Plzeňský Prazdroj, jehož je pivovar Velké Popovice součástí, patří mezi přední pivovarské společnosti ve střední Evropě a jde příkladem i na poli odpovědnosti. Vnímáme obavy veřejnosti v souvislosti s konzumací alkoholu nezletilými, a proto je náš marketing striktně zaměřen na osoby starší 18 let. Odpovědný přístup se promítá také na prohlídkových trasách pivovarem. Pokud nezletilé návštěvníky doprovází odpovědná osoba starší 18 let plně způsobilá k právním úkonům (např. rodič, učitel, průvodce, vedoucí skupiny), akceptujeme, že za nezletilého návštěvníka či skupinu návštěvníků přebírá odpovědnost tato odpovědná osoba a rozhodnutí o tom, jaký prohlídkový okruh s nezletilým/i navštíví, ponecháváme na této odpovědné osobě.

Aktualizováno: před 8 lety

Čechům zrušili legendární pivo. Náhle se přestalo vyrábět

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:AAzdraví.czAutor:Anna Štěpánková

Pokud může být Česká republika na něco skutečně hrdá, potom je to její pivní historie a kultura. Prakticky v žádné jiné zemi nenajdete tolik velkých a špičkových pivovarů, stejně jako nepřeberné množství těch samých. A navíc jsou mezi nimi značné rozdíly. Když si dáte v některé jiné zemi pivo, obvykle chutnají všechna stejně, ale v Česku tomu tak jednoduše není.

Bylo to oblíbené pivo
Také proto tu vznikla také hutná tradice spočívající v tom, že některé hospody jsou pevným poutem svázány s určitou značkou piva. Zkrátka když tam jdete, už počítáte s tím, že si dáte tuto značku. Na to se váže i podpora pivovarů, které jim daný nápoj dodávají.

Bohužel se ale stalo to, že velké pivovary v České republice se dostaly do rukou velkých zahraničních hráčů. Chvíli se přitom zdálo, že by to mohlo fungovat a že do toho Čechům nebudou příliš zasahovat, ale to se rychle mění. Ukazuje se, že některá oblíbená piva mohou skončit okamžitě a bez náhrady.

Naposledy se to přihodilo pivovaru Velkopopovický kozel, kde z nejasných důvodů zařízli legendární pivo, a to Kozel dvanáctku. To sice není pivo, které byste na rozdíl od jedenáctky dostali v každé druhé hospodě, ovšem o to má kultovnější status.

Všechno to končí
Některé podniky na něj byly velmi úzce navázány. Jedním z nich je také Hostinec U Černého vola, který je legendární podobně jako pivo, které dominantně točil. Lidé sem zkrátka chodili na Velkopopopovickou dvanáctku, a to po desítky let. Všechno je to ale znenadání pryč.

“Velkopopovická 12° se v naší hospodě čepuje od roku 1965. O jak silné a tradiční spojení jde, potvrzuje kromě jiného také nástěnná malba přímo nad výčepem,” uvádí web pivnice. “Bohužel, Kozel 12° už se čepovat nebude. Pivovar totiž ukončil stáčení Mistrova ležáku do sudů a pivo už není dostupné. Stalo se tak bez jakéhokoli předchozího upozornění, doslova ze dne na den.”

Pivnice uvádí, že pivovar ji ani žádným způsobem nevaroval. Prostě jednou sudy už nedovezl, a když se ptali, proč, tak jim bylo sděleno, že pivo se již nevyrábí. Takto neslavně tedy končí 60 let trvající tradice na Loretánském náměstí na Hradčanech.

Velkopopovický Kozel má nové pivo. V Česku se neobjeví, v Polsku ano

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:PrahaIN.czAutor:Bára Richterová

Při nákupech v Polsku si naše redakce všimla Velkopopovického Kozla, kterého z českých pultů neznáme. Vedle klasického ležáku ve žluté plechovce stál Kozel bílý - lehký ve světlejší barvě.

Nebyli jsme jediní, koho plechovka zaujala, v několika obchodech o ní diskutovalo více lidí. Někteří si mysleli, že jde o verzi se sníženou kalorickou hodnotou, jiní hovořili o sníženém množství alkoholu.
Všechny ale překvapilo, že není v prodeji v České republice.

Bílý Kozel má opravdu snížené procento alkoholu, zatímco desetistupňový Kozel ležák má čtyři procenta alkoholu, bílá varianta je o půl procenta slabší. Na českých webových stránkách Kozla o něm žádnou zmínku nenajdeme. Na polských se dočteme, že jde o pivo bez hořkého závěru s osvěžující chutí.

V Česku se prodávat nebude
Tato novinka byla na polském trhu představena v reakci na spotřebitele, kteří jsou prý stále ochotnější pít pivo se sníženým obsahem alkoholu. Podle webu se hodí k polévkám, salátům, smaženému pstruhovi, ale také k dortu či palačince. „Kozel bílý lehký je díky své osvěžující chuti a nižšímu obsahu alkoholu pivem jako stvořeným pro horké dny. Je také perfektní mimo sezónu, kdy chcete jen jemné, světlé pivo,“ píše se na stránkách polského Kozla.

V polských médiích také na Kozla nyní běží reklamy.

Na snížený obsah alkoholu ale zřejmě není připraven český trh. Kozel bílý - lehký se v Česku prodávat neplánuje.

„Kozel bílý - lehký je osvěžující pivo s krémovou pěnou a lehce zakalenou barvou. Vyznačuje se ovocnými tóny a nižším obsahem alkoholu. Aktuálně je k dostání pouze v Polsku a v Jižní Koreji (zde pod názvem Kozel White). V České republice momentálně prodej této varianty neplánujeme,“ potvrdil pro PrahaIN.cz tiskový mluvčí Kozla Zdeněk Kovář.

V Polsku vycházely obě varianty při koupi šesti kusů na 3,79 zlotých, což je podle aktuálního kurzu zhruba 22 korun. To je podobná cena, za jakou se dá v akci sehnat i v České republice.

Zakladatel pivovaru ve Velkých Popovicích se prvního piva nedožil

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Rozhlas.czAutor:Barbora Kvapilová

Baron František Ringhoffer je považován za otce pivovaru ve Velkých Popovicích. Své sny neúnavně měnil ve skutečnost. Okolní krajinu přitom přetvářel tak, aby sloužila i dalším generacím. Jeho příběh dnes připomíná turistická stezka, která začíná v Mirošovicích a končí v Kamenici.

František Ringhoffer (1817–1873) pocházel z významné rodiny průmyslníků. S kotlářstvím začal už jeho dědeček Franz Ringhoffer, který do Čech přišel z Vídně. Mladý František po studiích vyrazil na cestu za zkušenostmi po Evropě, čehož později bohatě využil při budování moderních průmyslových závodů. Mimo jiné v roce 1851 vybudoval továrnu na výrobu železničních vagónů v Praze na Smíchově

„Protože Praha byla velice rušná a on nebyl dobrého zdraví, tak přenesl své podnikatelské záměry sem do krásné krajiny,“ vysvětluje vedoucí návštěvnického centra Pivovaru Velké Popovice Eva Kršňáková, proč se František Ringhoffer rozhodl přestěhovat s celou rodinou. Investoval do nákupu budov, pozemků a měděného hamru v Kamenici.

Ke kamenickému panství připojil další državy a na místo dvou menších pivovarů začal budovat nový ve Velkých Popovicích. „Původní pivovar, který Ringhofferové měli byl ve Štiřínském zámku, ale protože byl už neprosperující, prakticky zanedbaný, rozhodl se pro vybudování nového pivovaru,“ popisuje Eva Kršňáková.

Pivovar měl vařit pivo hlavně pro zaměstnance smíchovských továren. „Pro nakoupení pozemků byla rozhodující voda, ta se v okolí Velkých Popovic nachází a dodneška pivovar čerpá vodu z asi 11 studní.“

Za šlechetnost baronem
Voda z Mariánské studánky v Kamenici byla tak výborná, že si ji František Ringhoffer nechával posílat až na Smíchov. Prvního piva se ale nedočkal, umírá rok před jeho uvařením. Ještě před tím se ale dočkal ocenění jeho šlechetnosti a práce pro veřejné blaho od samotného císaře Františka Josefa. Ten mu udělil titul barona.

Průmyslník František Ringhoffer spravoval krajinu s velkou odpovědností. Levnou mouku, chléb a mléko z produkce statků svého zaměstnavatele si mohli nakoupit i dělníci ze smíchovské továrny.

Stopy jeho hospodaření jsou zde viditelné dodnes. Nejzajímavějšími místy vás provede naučná stezka. Každoročně se můžete také vydat na pochod Krajinou barona Ringhoffera. Letos se bude konat v sobotu 20. dubna. Trasa měří 20 kilometrů, začíná na nádraží v Mirošovicích a končí v Kamenici. Její součástí budou zastávky, kde vás čeká zábavný program i povídání o životě významného českého průmyslníka a humanisty.

Dvanáctka Kozel zmizela z výčepů, U Černého vola ji čepovali 60 let

Publikováno:před 10 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:Veronika Bělohlávková

Plzeňský Prazdroj, největší český pivovar, od Nového roku již do hospod nedodává sudový Mistrův ležák, dvanáctistupňový Velkopopovický Kozel. Jedna z pražských pivnic krok pivovaru kritizuje, dvanáctku má na čepu téměř šedesát let. Náhradu zatím hostinec hledá.

Konec dvanáctistupňového Kozla se citelně dotkne Pivnice U Černého vola, jedné z původních staropražských pivnic na Loretánském náměstí nedaleko Pražského hradu. Pivo čepuje od samotného otevření pivnice, tedy od roku 1965.

Podle příspěvku na sociálních sítí se tak stalo bez předchozí upozornění a nyní pivnice řeší čím „dvanáctku Kozla“ nahradí.

„Velkopopovická 12° se v naší hospodě čepuje od roku 1965. O jak silné a tradiční spojení jde, potvrzuje kromě jiného také nástěnná malba přímo nad výčepem. Bohužel, Kozel 12° už se čepovat nebude. Pivovar totiž ukončil stáčení Mistrova ležáku (jak dvanáctce obchodně říká) do sudů a pivo už není dostupné. Stalo se tak bez jakéhokoli předchozího upozornění, doslova ze dne na den,“ uvedl hostinec v příspěvku.

O všem jsme informovali, říká výrobce
Hlavním důvodem ukončení distribuce sudového piva Mistrův ležák je, že se pivovar chce soustředit na značku Kozel 11 a Kozel Černý.

„Jedenáctistupňový Kozel a Černý Kozel se mezi českými spotřebiteli těší velké oblibě. Majitele a provozovatele hospod jsme o této skutečnosti v předstihu informovali koncem minulého roku,“ vysvětluje tiskový mluvčí Plzeňského Prazdroje Zdeněk Kovář. Dodává, že Mistrův ležák pivovar dodával do necelé stovky hospod, zatímco Kozel 11 se čepuje ve více než třech tisících hospod a restaurací v Česku.

Hostinec U Černého vola patří mezi tradiční pražské hospody se silnou štamgastskou kulturou i jedinečnou atmosférou.

„Dvanáctka Kozel“ se zde čepuje právě po boku Plzeňského Prazdroje. Do centra pozornosti českých médií se podnik dostal poprvé po sametové revoluci, kdy mu hrozil zánik, protože dům na Loretánském náměstí měl jít do malé privatizace. Místní štamgasti v čele s Karlem Peckou ale pivnici zachránili s tím, že její zisky budou využité pro potřeby sousední školy Jaroslava Ježka pro nevidomé.

Podruhé pivnici hrozil zánik v roce 2011, kdy šel do důchodu dlouholetý provozní a výčepní Bohumil Landergot. Opět ale zaúřadoval spolek za záchranu pivnice a jejím novým nájemcem se stal Landergotův žák Martin Benda.

Legendární pražská hospoda přišla po 60 letech o tradiční pivo

Publikováno:před 10 měsíciZdroj:CNN PrimaAutor:Ladislav Šustr

Pražská pivnice U Černého vola musí začátkem roku řešit nepříjemné starosti. Po téměř 60 letech musí přestat nabízet svým hostům velkopopovickou dvanáctku. Pivo je přitom mezi štamgasty i návštěvníky velmi oblíbené a pevné spojení s pivnicí dokládá i nástěnná malba nad výčepem. Společnost Plzeňský Prazdroj stahuje Mistrův ležák ze všech hospod. Soustředit se totiž chce na prodej jedenáctistupňového a tmavého piva.

O konci oblíbeného piva informovala pivnice na svých stránkách na sociálních sítích. „Velkopopovická 12° se v naší hospodě čepuje od roku 1965. O jak silné a tradiční spojení jde, potvrzuje kromě jiného také nástěnná malba přímo nad výčepem. Bohužel, Kozel 12° už se čepovat nebude. Pivovar totiž ukončil stáčení Mistrova ležáku (jak dvanáctce obchodně říká) do sudů a pivo už není dostupné,“ uvedli zástupci hospody.

Zarážející podle nich je, že k tomu došlo ze dne na den. Od svých obchodních zástupců totiž nebyli dopředu informováni, že bude žádaná dvanáctka stažena. „Jedna, téměř 60 let trvající éra naší hospody, tím, zdá se, končí,“ dodávají.

Provozní pivnice Jiří Novotný pro CNN Prima NEWS potvrdil, že se jednalo o nenadálou a překvapivou zprávu. „U nás byl Kozel velmi oblíbený, protože jsme k němu měli ideální podmínky. Máme totiž dobré sklepy a chlazení máme obstarané postaru. Místo něj jsme narazili jedenáctku. Zaměstnanci mi už volali, že mají nějaké odezvy,“ řekl Novotný. „Máme štamgasty, kteří k nám na Kozla chodí více než třicet let,“ nechápal rozhodnutí pivovaru Novotný.

Podle něj se o konci oblíbeného piva dozvěděl náhodou. „Byla to podpásovka. Už jsem byl za sládkem v Plzni. Majitelé pivovaru ale mají jiné plány,“ řekl Novotný. Pivnice proto bude hledat alternativu. Možností také je, že si vlastní dvanáctku bude vařit podnik sám.

Pivovar se chce soustředit na jiná piva
Hospoda U Černého vola je známá většině milovníků piva. Nachází se v blízkosti Pražského hradu, naproti Černínskému paláci na Loretánském náměstí. Odkazuje na ni i společnost Plzeňský Prazdroj, která na svých stránkách stále informuje o dostupnosti dvanáctistupňového piva. „Desítky let plynou a hospoda zůstává stále stejná: dlouhé, lokty ošoupané dubové stoly s lavicemi lákají k popovídání z očí do očí. Pořád tu je stará klasická dlažba a dřevěné stropy. A pořád se tu čepuje Velkopopovický Kozel (dvanáctka a tmavé pivo), jen k němu oproti předlistopadové době přibyl i ležák Pilsner Urquell,“ uvádí společnost.

Mluvčí pivovaru Zdeněk Kovář pro CNN Prima NEWS potvrdil, že do hospod už Mistrův ležák nabízet nebudou. „Je pravdou, že už ho nebudeme rozvážet. Obchodní zástupci měli tuto informaci svým podnikům předat. Samozřejmě nevím, v jaké to bylo míře. Vědět by to ale měli všichni. Velkopopovický Kozel se nyní bude soustředit na své vlajkové lodě, tedy jedenáctistupňové a tmavé pivo,“ řekl Kovář.

Dům U Černého vola byl vystavěn v 60. letech 16. století. Šenk v budově vznikl zřejmě už v roce 1726. Zajímavostí je, že ve sklepě domu je dochován úsek gotické hradební zdi. Mezi štamgasty pivnice patřili filosof Karel Kosík, spisovatel Karel Pecka, surrealisté Eva a Jan Švankmajerovi, historik umění Pavel Preiss či básník Ivan Wernisch.

Dům měl být součástí malé privatizace v 90. letech minulého století. Zdejší štamgasti ale založili Spolek přátel Černého vola a přesvědčili tehdejšího ministra, aby pivnici z privatizace vyňal. Od té doby putuje výtěžek z hospody do vedlejší Školy Jaroslava Ježka pro zrakově postižené.

Nealkoholický Kozel spouští mezinárodní kampaň

Publikováno:před rokemZdroj:MediaGuru.cz

Velkopopovický Kozel startuje mezinárodní kampaň na podporu své nealkoholické varianty.
Velkopopovický Kozel komunikuje své nové polotmavé nealkoholické pivo. V rámci mezinárodní kampaně jej podpoří v Polsku, Finsku, Jižní Koreji, Slovinsku, Chorvatsku, Rumunsku a Itálii.

Kampaň pracuje s myšlenkou, že když lidé uvidí někoho pít pivo Kozel 0,0 %, bude mít neuvěřitelnou potřebu ho také ochutnat. „V rámci našeho dlouhodobého kreativního konceptu příběhů z Popovic se vždycky snažíme začínat u produktu samotného a pak si představit, co by se kolem něj mohlo Popovičákům stát. Velkou produktovou výhodou nového Kozla 0,0% je, kromě skvělé chuti, právě jeho unikání a lákavá rubínová barva. Ta se pak stala společně s pošťačkou hlavním hrdinou této kampaně,“ popisuje Richard Axell, kreativní ředitel agentury Triad, jež je podepsána pod kreativou.

„Ze spotřebitelského výzkumu navíc víme, že klíčem k oblibě nového Kozla 0,0% je ho ochutnat. Díky tomu, že se jedná o polotmavé pivo, jeho chuťový profil je pro spotřebitele zajímavější, než co mohou nabídnout klasické světlé nealko ležáky. Proto jsme celou kampaň postavili se zaměřením na trial, tedy aby ponoukala k ochutnání,” dodává Axell.

Kampaň je nejdříve nasazen v Polsku, kde je k vidění v televizi, na internetu, sociálních sítích a zároveň je podporována influencery. Dále se objeví ve Finsku, v následujících letech v Jižní Koreji, Slovinsku, Chorvatsku, Itálii a Rumunsku.

O produkci kampaně se postarala společnost Armada Films. Režie se ujal dánský režisér Klaus Spendster, který pro mezinárodního Kozla točil už více videí. Fotografie vytvořil Petr Dobiáš.

Nealko Kozla chce ochutnat každý v nové mezinárodní kampani

Publikováno:před rokemZdroj:Marketing&Media

Nový Kozel 0,0% se už kampaní od Triad Prague představuje v Polsku, rozšíří se do Jižní Koreje, Slovinska či Itálie.

Značka Kozel ve světě do svého portfolia k aktuálním produktům Kozel Premium Lager a Kozel Dark přidala novinku Kozel 0,0%. Ta nahradila původní Kozel Nealko, jenž obsahoval 0,5 % alkoholu. Díky úpravě receptury získala značka příležitost expandovat, produkt je už v tuto chvíli dostupný v Polsku, Finsku, Slovinsku, Chorvatsku i Jižní Koreji. K těmto zemím se příští rok přidají i Rumunsko nebo Itálie.

Kozel 0,0% je v porovnání se standardními světlými nealkoholickými pivy výjimečný svou chutí a barvou. Jedná se totiž o polotmavé pivo s rubínovou barvou. Jak dodává Ard Bossema, ředitel globálního marketingu pro Asahi Europe & International: „Bylo načase přinést 0,0% ležák, který nejenže nedělá kompromisy ve skvělé chuti a intenzitě, ale naopak ji ještě vylepšuje. I tak si ale zachovává stejný polotmavý barevný profil jako Kozel Non-Alcoholic.“

Právě barva se stala hlavním hrdinou nové mezinárodní kampaně od Triad Prague, která byla nejprve nasazena v Polsku. Vysílá se v TV, online i na sociálních sítích. Kampaň vznikla v dílně Armada Production a kromě Polska bude nasazena v dalších zemích, jako Jižní Korea, Slovinsko, Chorvatsko, Rumunsko a Itálie.

„V rámci našeho dlouhodobého kreativního konceptu příběhů z Popovic se vždy snažíme začínat u produktu samotného a pak si představit, co by se kolem něj mohlo Popovičákům stát. Velkou produktovou výhodou nového Kozla 0,0% je, vedle skvělé chuti, právě jeho unikání a lákavá rubínová barva. Ta se pak stala společně s pošťačkou hlavním hrdinou této kampaně,“ uvedl o kampani Richard Axell, kreativní ředitel v agentuře Triad, a dodal: „Ze spotřebitelského výzkumu víme, že klíčem k oblibě nového Kozla 0,0% je ho ochutnat. Díky tomu, že se jedná o polotmavé pivo, jeho chuťový profil je pro spotřebitele zajímavější, než co mohou nabídnout klasické světlé nealko ležáky. Proto jsme celou kampaň postavili tak, aby ponoukala k ochutnání.“

O produkci kampaně se postarala Armada Films. TV spot měl pod palcem dánský režisér Klaus Spendster, který pro mezinárodního Kozla točil už více videí.

Mezinárodní tým Kozla nasadil kampaň nejdříve v Polsku, kde se vysílá v TV, onlinu, na sociálních médiích a je zároveň podporována influencery. Kampaň bude nasazena také ve Finsku a v následujících letech také v Jižní Koreji, Slovinsku, Chorvatsku, Itálii a Rumunsku.

Zakladatel pivovaru ve Velkých Popovicích se prvního piva nedožil

Publikováno:před rokemZdroj:Rozhlas.czAutor:Barbora Kvapilová

Baron František Ringhoffer je považován za otce pivovaru ve Velkých Popovicích. Své sny neúnavně měnil ve skutečnost. Okolní krajinu přitom přetvářel tak, aby sloužila i dalším generacím. Jeho příběh dnes připomíná turistická stezka, která začíná v Mirošovicích a končí v Kamenici.

František Ringhoffer (1817–1873) pocházel z významné rodiny průmyslníků. S kotlářstvím začal už jeho dědeček Franz Ringhoffer, který do Čech přišel z Vídně. Mladý František po studiích vyrazil na cestu za zkušenostmi po Evropě, čehož později bohatě využil při budování moderních průmyslových závodů. Mimo jiné v roce 1851 vybudoval továrnu na výrobu železničních vagónů v Praze na Smíchově.

„Protože Praha byla velice rušná a on nebyl dobrého zdraví, tak přenesl své podnikatelské záměry sem do krásné krajiny,“ vysvětluje vedoucí návštěvnického centra Pivovaru Velké Popovice Eva Kršňáková, proč se František Ringhoffer rozhodl přestěhovat s celou rodinou. Investoval do nákupu budov, pozemků a měděného hamru v Kamenici.

Ke kamenickému panství připojil další državy a na místo dvou menších pivovarů začal budovat nový ve Velkých Popovicích. „Původní pivovar, který Ringhofferové měli byl ve Štiřínském zámku, ale protože byl už neprosperující, prakticky zanedbaný, rozhodl se pro vybudování nového pivovaru,“ popisuje Eva Kršňáková.

Pivovar měl vařit pivo hlavně pro zaměstnance smíchovských továren. „Pro nakoupení pozemků byla rozhodující voda, ta se v okolí Velkých Popovic nachází a dodneška pivovar čerpá vodu z asi 11 studní.“

Za šlechetnost baronem
Voda z Mariánské studánky v Kamenici byla tak výborná, že si ji František Ringhoffer nechával posílat až na Smíchov. Prvního piva se ale nedočkal, umírá rok před jeho uvařením. Ještě před tím se ale dočkal ocenění jeho šlechetnosti a práce pro veřejné blaho od samotného císaře Františka Josefa. Ten mu udělil titul barona.

Průmyslník František Ringhoffer spravoval krajinu s velkou odpovědností. Levnou mouku, chléb a mléko z produkce statků svého zaměstnavatele si mohli nakoupit i dělníci ze smíchovské továrny.

Stopy jeho hospodaření jsou zde viditelné dodnes. Nejzajímavějšími místy vás provede naučná stezka. Každoročně se můžete také vydat na pochod Krajinou barona Ringhoffera. Letos se bude konat v sobotu 22. dubna. Trasa měří 20 kilometrů, začíná na nádraží v Mirošovicích a končí v Kamenici. Její součástí budou zastávky, kde vás čeká zábavný program i povídání o životě významného českého průmyslníka a humanisty.

Velkopopovický Kozel uvádí na trh nealko pivo

Publikováno:před rokemZdroj:Pivovar Velké PopoviceAutor:Zdeněk Kovář, PR

Velkopopovický Kozel přichází na trh s nealkoholickou novinkou Kozel Nealko, která si zachovává výraznou sladovou chuť, jemnou hořkost i skvělou pitelnost stejně jako jeho tradiční varianty. Nabízí ji jako poctivou odměnu, kterou si lidé mohou dopřát i při práci.

Kategorie nealkoholického piva v Česku je dlouhodobě nejrychleji rostoucí pivní kategorii. Její podíl (včetně nealko radlerů) už činí více než 7 %. Obohatit nabídku v tomto segmentu se nyní rozhodla i tradiční česká pivní značka Velkopopovický Kozel.

„Trh nealko piva je dnes již plnohodnotnou samostatnou nápojovou kategorií,
ve které spotřebitelé očekávají bohatou nabídku. Proto jsme se rozhodli lidem, kteří mají rádi chuť Kozla, nabídnout i jeho nealkoholickou variantu.“
vysvětluje Jana Vainerová, Senior Brand manažer značky Velkopopovický Kozel.

Receptura nového nealkoholického piva vznikla ve spolupráci sládků Jana Engeho, vrchního sládka Plzeňského Prazdroje, a inovačního sládka Tomáše Pokorného. Kozel Nealko se vaří podobně jako klasická piva z Velkých Popovic z plzeňského, karamelového a praženého sladu, díky kterým má nejen plnou sladovou chuť, ale taky medovou až polotmavou barvu. Jemnou hořkost pivo získává z českého chmele Premiant. Aroma je typicky pivní s jemnými ovocnými, esterovými tóny.

„Nového nealkoholického Kozla vyrábíme podobnou technologií jako klasický ležák, jen na konci procesu šetrně odstraníme alkohol. Při vývoji jsme se snažili, aby pivo bylo chuťově plné a co nejvíce se přiblížilo celkovým chuťovým projevem alkoholickému pivu. Jsme přesvědčeni, že díky tomu uspokojí i ty největší pivní fajnšmekry,“ uvádí Vojtěch Homolka, vrchní obchodní sládek Velkopopovického Kozla.

Kozel v nealko provedení je k dostání v obchodech postupně od letošního února,
a to výhradně v půllitrových plechovkách.

„Kozel Nealko je určen nejen pro řemeslníky a kutily, ale pro všechny, kteří se rádi odmění poctivou chutí piva v nealkoholickém provedení. A to nejen během práce, ale i při dalších aktivitách. Rádi bychom ho nabídli i hasičům, se kterými dlouhodobě spolupracujeme,
a které Velkopopovický pivovar podporuje. Věříme, že poctivé nealkoholické pivo Kozel si najde, stejně tak jako jeho alkoholické varianty, celou řadu příznivců,“
dodává Jana Vainerová.

Tekuté vánoční cukroví: „Tmavý se skořicí“ od Kozla

Publikováno:před rokemZdroj:Pivovar Velké PopoviceAutor:Zdeněk Kovář, PR

K Vánocům neodmyslitelně patří skořice. Díky oblíbenému programu Plzeňského Prazdroje Volba sládků si ji letos můžeme dopřát i v netradiční kombinaci s tmavým silným pivem. Vánoční speciál Kozel Tmavý se skořicí bude během prosince k mání v tisícovce restaurací po celé zemi. Výjimečně jej bude možné pořídit i v limitované edici lahví v prodejnách Kaufland. 

Skořice k Vánocům nepochybně patří a pečení vánočního cukroví si bez ní téměř nelze představit. Není divu – v Česku jsou kořeněná piva stále výjimkou. Například v Jižní Koreji ale na skořici nedají milovníci piva dopustit: černého Velkopopovického Kozla v restauracích běžně můžete dostat se skořicí nasypanou přímo na jeho krémové pěně.

Při přípravě vánočního speciálu „Kozel Tmavý se skořicí“ však popovičtí sládci nezůstali jen u pěny a přidali nepálivou sladkou odrůdu Cinamonum burmannii přímo do vaření a ležení.

„Kořeněná piva k Vánocům patří. Zejména v Belgii si bez nich nedovedou tamní pivovary zimní sezónu představit,“ komentuje prosincový speciál manažer Volby sládků Tomáš Drahoňovský. „Nebojí se dokonce ani tak výrazných chutí jako badyán, hřebíček nebo muškátový ořech. V Prazdroji ale věříme, že pro milovníky českého piva bude tím pravým vánočním kořením skořice, která neodmyslitelně patří třeba k vánočním perníčkům,“ dodává Drahoňovský

Ve Velkých Popovicích použili kromě plzeňského i výrazné čokoládové slady, typické pro tmavá zimní piva. Vznikl tak spodně kvašený ležák se 4,6 % alkoholu se středně výraznou hořkostí a krásnou neproniknutelně černou barvou. V chuti je pivo plné a silné s dominujícími tóny hořké čokolády. Vůni i chuť prostupuje jemný dřevitý nádech koření. Spojením skořice
s typickou kávovou chutí tmavých piv z Velkých Popovic vzniká pravé vánoční cukroví v tekuté podobě. 

„Předvánoční období si vysloveně žádá výrazný speciál. Spojení skořice s plnou chutí čokoládových sladů je originální, ale velmi příjemné. Skořice přirozeně doplňuje chuť tmavého piva a v ústech se vám snadno vytvoří dojem, jako byste jedli hořkou čokoládu“ říká sládek programu Volba sládků Tomáš Pokorný.  

Speciál „Tmavý se skořicí“ se výborně hodí k oblíbeným zimním jídlům, doporučujeme si ho vychutnat například s jablečnými, hruškovými a čokoládovými dezerty. Chuťově se krásně propojí i s vanilkou a obstojí i v kombinaci a ochutnáváním klasického vánočního cukroví.
  
Vánoční speciál z Velkých Popovic si hosté mohou v prosinci vychutnat přibližně v 1000 hospodách a restauracích po celé republice. Konkrétní podniky lze snadno najít na webu www.volbasladku.cz. Lahvovaný speciál bude v omezeném množství k dostání v prodejnách Kaufland. 

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.30.05.2024 13:33117