Historie a současnost Jarošovského pivovaru

Historie a výroba piva v Jarošově
Vznik pivovaru v Jarošově se datuje již od roku 1688. Jeho výstavbě předcházel rozsáhlý požár v Uherském Hradišti, který poničil tehdejší městský pivovar v dnešní Hradební ulici. Na to se magistrát rozhodl vybudovat zcela nový, modernější pivovar v poddanské vsi Jarošov. Místo bylo zvoleno z několika důvodů. Především se zde nacházely bohaté zdroje kvalitní pitné vody a také přítomnost řeky Moravy byla stěžejní, jelikož představovala laciný zdroj vody a ledu využitelného k průmyslovým účelům. Vesnice navíc patřila městu Uherské Hradiště a ležela v blízkosti frekventované pivovarsilnice do Napajedel.

Pivovar až do druhé poloviny 19. století vystřídal řadu sládků a byl jedním z hlavních finančních zdrojů do městské pokladny. Přesto postupem času stárnul a upadal vzhledem k častému střídání nájemců. Magistrát tak musel roku 1860 výrobupiva zastavit a o osm let později pivovar odprodat.

Roku 1869 byl pivovar prodán majiteli realit židovského původu Salomonu Braunovi z Uherského Ostrohu. Nový majitel byl kapitálově dobře vybavený i díký svému otci, kterým byl privilegovaný provozovatel kantýn na stavbě Severní dráhy, která vedla z Vídně do Krakova. Investice se však vyplatila, jelikož Salomon Braun koupil na tu dobu vcelku moderně zařízený pivovar, který byl vybaven parním zařízením, sladovnou, palírnou kořalky, výčepním domem a doplňkovou výrobou kvasnic pro Uherské Hradiště a okolí. V areálu se také nacházela přístavba pro sládka a mistra bednáře.

Už v rukou Salomona Brauna získal pivovar svůj věhlas. Roku 1875 mu byla udělena medaile za zásluhy o sladování ječmene. Ve stejném roce pivovar zpracoval80 tisíc metráků ječmene a vyrobil 120 tisíc věder piva.

Za zlatou éru se však považuje období, které nastalo až s nástupem druhé generace Braunů, synů Ignáce a Josefa. pivovarJosef vystudoval práva ve Vídni, na druhé straně Ignác vystudoval obor chemický a ještě před převzetím firmy v ní působil jako technický vedoucí. Oba tak měli dobré předpoklady a znalosti pro vedení velkého pivovarnického podniku. Roku 1885 Salomon Braun zemřel a došlo tak k převzetí firmy a vzniku nové společnosti Jaroschauer Bierbrauerei von S. Brauns Söhnes Ignaz & Josef Braun. Pivovar začal vzkvétat nejen po stránce hospodářské, ale především i technické, což zapříčinila patřičná angažovanost a prozíravost nových majitelů. O čtyři roky později bylo pivovaru uděleno povolení používat označení dvorní dodavatel, což hrálo významnou roli v propagaci podniku a značky.

Mezi lety 1880 až 1910 prošel pivovar velkou rekontrukcí, kterou si žádalo neustálé zvyšování produkce. Firma zpracovávala stále větší množství ječmene a v roce 1906 již zaměstnávala 140 dělníků a vyprodukovala skoro 52 tisíc hl piva. Významným mezníkem byl také rok 1908, kdy společnost koupila pivovar a lihovar v Hodoníně, který se později stal součástí nově vzniklé akciové společnosti Jaroschauer Bierbrauerei. Pivovar si až do roku 1918 vybudoval v regionu téměř výsadní postavení a stal se jedním z šesti největších pivovarů na Moravě. Vlivem první světové války se však do pivovaru dostávalo čím dál méně surovin, a tak si majitelé nechali zapsat do své činnosti i výrobu sušené zeleniny. Nakonec došlo 28. srpna 1921 k vymazání společnosti z obchodního rejstříku na žádost samotného Josefa Brauna, a to po smrti bratra Ignáce.L

Po válce se pak postupem času začal Jarošovský pivovar z války vzpamatovávat a již opět vykazoval velké množství vyrobeného piva. pivovarV roce 1939 však museli Braunovi kvůli svému židovskému původu opustit Československo. Pivovar byl prodán Stoupalovu cukrovarnickému koncernu, který však neměl pohotové devizové prostředky na vyplacení pivovaru, a tak správu převzala Agrární banka. Společnost ani tentokrát neměla dlouhého trvání a roku 1940 vyhlásil zlínský oberlandrat kupní smlouvu za neplatnou, a tak došlo k následné arizaci majetku. Pivovar ještě několikrát změnil svého majitele. Jedním z nich byl také němekcý podnikatel Erich Blume.

Od počátku roku 1948 byl zřízen národní podnik Slovácké pivovary s vedením v Jarošově. V roce 1987 začal pivovar vykazovat velké ztráty a roku 1997 bylo rozhodnuto o jeho prodeji. Postupně docházelo k propouštění zaměstnanců, až byl pivovar 31. prosince téhož roku zcela uzavřen. Na jaře 2012 se jej rozhodla firma Heineken, které pivovar patřil, prodat. Pivovar koupil v roce 2013 podnikatel Radislav Vymyslický, kdy prostory pivovaru sloužily k výrobě výtahů. Výroba piva pod taktovkou společnosti Jarošovský pivovar a.s. se do Jarošova vrátila v roce 2015.

Nový Jarošovský pivovar
Nová etapa historie vaření piva v Jarošově začala v roce 2015, kdy vznikla akciová společnost Jarošovský pivovar. Protože nebylo možné obnovit výrobu v bývalém areálu, odkoupila akciová společnost budovu v Pivovarské ulici, pivovarkde dříve firma TON vyráběla dětské skládací stoličky.

Oficiálně byla obnovena výroba piva v Jarošově 8. 2. 2017, kdy byla uvařena první várka Jarošovského Ležáku.
Vrchním sládkem se stal Jan Vasil a jako poradce při vymýšlení receptur působil Josef Brauner, poslední jarošovský sládek. Současným vrchním sládkem Jarošovského pivovaru je Milan Esender.
Roční produkce dosáhla během celého prvního roku 2 200 hl piva, přičemž současná maximální kapacita se může dostat až na 5 000 hl piva za rok.
Základ tvoří čtyři druhy – Jarošovská Desítka, Jarošovský Jura (11%), Jarošovský ležák (12%) a Jarošovský Šohaj (14%). Další piva jsou sezónní: 16% Rochus, jímž se hlásí k tradici jarošovských piv, IPA (15%), které vzniklo v říjnu 2017 k příležitosti Slováckého Oktoberfestu, Jarošovská adventní 14% s přídavkem pravého včelího medu nebo tmavý valentýnský speciál 13%. Zatím posledním přírůstkem je první místní filtrované pivo Jarošovský Jan 12%, uvařené u příležitosti 120. výročí narození nejslavnějšího uherskohradišťského rodáka Jana Antonína Bati.

Úspěch nový pivovar slaví nejen svým pivem – v roce 2018 byl oceněn Českou a moravskou pivní korunou, ale i etiketami, které navrhla zlínská agentura Little Greta. Vycházejí z folklorních motivů a jejich design byl v roce 2017 oceněn na prestižní soutěži World Beer Awards.
Zdroj:Stránky Jorošovského pivovaru, 2018


Více na stránkách pivovaru

Jarošovský pivovar rozšířil výrobu. Poptávka po pivech je velká

Publikováno:před měsícemZdroj:Zlín.cz

Poptávka po regionálních pivech roste. Důkazem toho je například Jarošovský pivovar, který už nestíhal uspokojit poptávku zákazníků. Během září tak rozšířil svou výrobní kapacitu.

„Vysokou poptávku si vysvětlujeme tím, že při výrobě striktně dodržujeme tradiční postupy řemeslného pivovaru. Používáme místní suroviny i fortel hradišťských sládků a pivo prostě místním i turistům chutná. Poptávka však byla tak velká, že než abychom polevili v kvalitě, stalo se letos, že jsme nebyli schopni uspokojit všechny své zákazníky,“ vysvětloval ředitel pivovaru Miroslav Harašta.

Vedení pivovaru mělo původně plány rozšířit výrobu pivovaru v letech 2019-2020, ale vzhledem k velké poptávce se k tomuto kroku rozhodlo přistoupit už letos. ,,Jsem velmi rád, že se nám podařilo získat úvěr na rozšíření výroby o hodně dříve, než jsme plánovali,“ uvedl ředitel pivovaru. Společnost již nakoupila nové technologické zařízení, které do pivovaru dorazilo během srpna a září. Díky tomu se kapacita výroby „zvedne“ na 10 000 hl ročně.

Jarošovský pivovar: zájem konzumentů stoupá, výrobní kapacita nestačí

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Novinky.czAutor:Lenka Durďáková

Ačkoli se v Jarošově v Uherském Hradišti pivo vařilo již od roku 1688 a mělo svou tradici, byl pivovar díky velkým ztrátám v roce 1997 uzavřen. Výroba se do Jarošova pod taktovkou společnosti Jarošovský pivovar a. s. vrátila po dlouhých 18 letech v roce 2015 a už dnes původní kapacita nedostačuje.

Noví majitelé navyšují kapacitu výroby, aby uspokojili své zákazníky.

„Na našich zákaznících nám velmi záleží, stejně tak jako na kvalitě piva,“ říká ředitel pivovaru, Miroslav Harašta a vzápětí vysvětluje: „Poptávka po našem pivu byla vysoká a předčila naše očekávání, nechtěli jsme však za žádnou cenu slevovat z kvality a urychlovat výrobu a také jsme nechtěli, aby zákazníci odcházeli s nepořízenou, což se letos už několikrát bohužel stalo. Proto se nám díky úvěru od České spořitelny daří rozšířit výrobu o téměř dva roky dříve, než bylo v původním plánu.“

První část technologického zařízení v minulých dnech dorazila do pivovaru, druhá část bude dodaná v druhé půli září. Kapacita výroby se tím zvedne na 10 000 hl/ročně a první takto „navýšená“ várka piva dorazí ke svým zákazníkům během listopadu. Jak stručně situaci vystihuje sládek Jarošovského pivovaru Milan Esender, který se navýšení kapacity už nemohl dočkat: „No konečně je to tu.“

Jarošovské pivo si u místních i přespolních velmi rychle vybudovalo dobrou pověst, výroba striktně dodržuje tradiční postupy řemeslného pivovaru, používá místní suroviny i fortel Hradišťských sládků. Zákazníci se mohou těšit na stálý sortiment: Jarošovská Desítka (10%), Jarošovský Jura (11%), Jarošovský ležák (12%) a Jarošovský Šohaj (14%). A každý měsíc pak na nový speciál. V září to bude 16% speciál uvařený na počest svatého Rocha a svatého Václava, patrona to Českého piva.

Pivovar se pravidelně zapojuje do kulturního života města Uherské Hradiště a podílí se, či pomohl více než 40 kulturním, sportovním akcím, nadačním aktivitám. V den otevřených dveří pivovar praskal ve švech, všichni byli zvědaví, jak to vlastně v novém Jarošovském pivovaru vypadá a kdo tedy to „jejich“ pivo vaří. Ne méně si návštěvníci užili zábavu a točené Jarošovské pivo na III. Hradišťských pivácích na Masarykově náměstí v Uherském Hradišti a pivovar si opět budou moci prohlédnout a užít na Slavnostech piva, které se konají v říjnu pod názvem Jarošovský Oktoberfest. Ač je Slovácko tradičně vinařským regionem, nevyhýbá se pivovar ani vinařským akcím a první zářijový víkend bude jediným a prvním pivovarem na putování Vinohradskou ulicí.

Pivovar zdvojnásobuje výrobu, zájem překonal očekávání

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:iDobrýDen.cz

Z Jarošovského pivovaru s nepořízenou… Už nikdy. Majitelé minipivovaru v Uherském Hradišti totiž po půldruhém roce života zdvojnásobují výrobní kapacitu z 4 800 na 10 tisíc hektolitrů ročně! Poptávka po jarošovském pivu překročila i nejoptimističtější očekávání.

„Technologický upgrade jsme plánovali až v letech 2019 až 2020, ale protože zájem konzumentů dramaticky překročil naše výrobní možnosti, musíme na zvýšenou poptávku reagovat. Už se stalo, že jsme nebyli schopni uspokojit všechny zákazníky,“ vysvětlil Miroslav Harašta, ředitel pivovaru v Uherském Hradišti, který rozjel výrobu loni v únoru.

Aktuálně už v areálu pivovaru stojí první várka nových ležáckých tanků, druhá část technologického zařízení dorazí koncem září. „Jelikož jsme získali bankovní úvěr, můžeme výrobu rozšířit o hodně dříve, než jsme plánovali,“ těší Haraštu. Za vysokou poptávkou je podle něj výroba striktně dodržující tradiční postupy řemeslného pivovaru, místní suroviny a fortel hradišťských sládků. „I přes zvyšování výroby zůstáváme minipivovarem, který vyrábí pivo pro Slovácko, na které mohou být místní hrdi!“ zdůraznil ředitel.

Nemění se ani stálá nabídka, ve které zůstává klasická desítka, jedenáctka Jura, dvanáctka Jarošovský ležák a čtrnáctka Šohaj. A každý měsíc nový speciál. V září pivovar vypustí do světa 16% speciál uvařený na počest svatého Rocha a svatého Václava, patrona českého piva.

Jarošovský pivovar získal ocenění Red Dot za design

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Marketing JournalAutor:Petr Michl

České pivo je skvělé, to každý ví. Neděje se ovšem každý den, aby vyhrávalo také „Oscara pro designery". Přesně to se nyní stalo Jarošovskému pivovaru a jeho lahvím.

Jarošovský pivovar získal jednu z nejvyšších poct ve světě designu, ocenění Red Dot. Jeho novou vizuální identitu, včetně etiket, vytvořila kreativní agentura Little Greta.

Red Dot je ocenění za produktový a komunikační design, které od roku 1955 uděluje německé designové centrum sídlící v Essenu. V soutěži jsou každý rok posuzovány práce tisíců designérů a studií ze šedesáti zemí.

Toto ocenění ovšem nebylo v tomto případě zase tak velkým překvapením, Jarošovský pivovar jich už získal celou řadu: dvě ceny za design etiket na World Beer Awards, ale také IDA Design Award a A' Design Award

„Poslední měsíce byly z hlediska ocenění výživné. Od listopadu je tohle naše šestá kreativní cena. Je ale fakt, že Red Dot stojí nejvýš. Někdy se říká, že Red Dot je pro designéry to stejné jako Oskar pro herce,“ uvedl jeden z majitelů agentury Tomáš Nedvěd.

Vítězný vizuál pro Jarošovský pivovar, který obnovil svou výrobu v roce 2015, čerpá z tradičních slováckých motivů – kohouta, jeřábu nebo srdce. Ty polští designéři Little Grety Pawel Ratajczyk a Mateusz Slowakiewicz doplnili o typické pivní symboly – chmel a ječmen.

Motiv kouhouta má symboliku vzkříšení – návrat pivovaru zpět k životu. V devadesátých letech Jarošovský pivovar proslavila stejnojmenná píseň skupiny Argema. 4 roky po její vydání v roce 1997 ovšem pivovar zanikl. Je tak skvělé, že o sobě dává vědět nejenom pivem, ale také svým designem. Cenu Red Dot získaly v minulosti z českých značek například ŠKODA Auto, Ton, mmcité nebo Tescoma.

Jarošovský pivovar po prvním roce ostré výroby

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:Jarošovský pivovarAutor:Gabriela Uherková

8. února 2017 byla uvařena první várka Jarošovského Ležáku. Tímto počinem byla oficiálně obnovena výroba piva v Jarošově.

“Výstav pivovaru dosáhl během necelého prvního roku existence 2 520 Hl piva“, uvádí ředitel pivovaru, Miroslav Harašta.

Základními produkty jsou: Jarošovská Desítka 10%, Jarošovský Jura 11%, Jarošovský ležák 12% a Jarošovský Šohaj 14%. Sezónní speciály Jarošovského pivovaru rozšiřují pivní obzory milovníků tohoto nápoje: Jarošovský Joža 13%, Jarošovský Rochus 16%, Jarošovská IPA 15% uvařená v říjnu 2017 na akci Slovácký Oktoberfest. Jako poslední v prosinci představená, Jarošovská adventní 14% s přídavkem včelího medu z místní produkce.

Pivovar se významně zapojil do kulturního života města Uherského Hradiště a podílel se, či pomohl v loňském roce více než 40 kulturním, sportovním akcím, nadačním aktivitám. Pivovar také zavedl pravidelné každoroční akce, kterými je DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ, kdy návštěvníci mají možnost nahlédnout do „kuchyně“ pivovaru a HRADIŠŤSKÉ PIVÁKY, které si místní užili na Masarykové náměstí v Uherském Hradišti.

„Velmi si vážím lidí, kteří se zasloužili o obnovení tradice vaření piva v Jarošově! Přeji novému Jarošovskému pivovaru to nejdůležitější: Dej bůh štěstí!“ s úsměvem říká celoživotní zaměstnanec bývalého Jarošovského pivovaru a pivní patriot, pan Milan Špičák.

Pivovar v příštím roce rozšíří kapacitu na dvojnásobek!

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:iDobrýDen.cz

Kvalita piva je pro nás klíčová, slibuje ředitel Harašta
Zítra, 1. května, se otevřou dveře Jarošovského pivovaru dokořán! Návštěvníci budou moci absolvovat zdarma exkurzi v pivovaru, a to každou celou hodinu. Těšit se mohou na Jarošovský ležák, Juru, Desítku a Jana, ale také na kapelu Sory, Dj Berna, pivní soutěže, líbání pod třešní a v neposlední řadě dílnu.

„Tady si návštěvníci budou moci stočit láhev piva, láhev zavíčkovat a nalepit etiketu, kterou si sami vytvoří!“ láká k prvomájové návštěvě Miroslav Harašta, ředitel Jarošovského pivovaru. „Necháme konzumenty trochu nakouknout pod pivovarskou pokličku.“

S horkými dny a zvyšující se oblibou stoupá spotřeba Jarošovského piva téměř na dvojnásobek.

„Letos se trochu obáváme, že nebudeme schopni uspokojit všechny naše zákazníky,“ strachuje se ředitel Harašta. Kvalita piva je pro něj klíčová, a proto, než aby brány pivovaru opouštělo nedostatečně uzrálé pivo, zvolí vedení variantu „nějakého dne bez piva“ a současně zúžení sortimentu nabízených produktů. „Například Šohaje 14 vrátíme do portfolia až na podzim. A tajně doufám, že se na nás naši konzumenti nebudou hněvat,“ věří Harašta, který hlásí, že Jarošovský pivovar je v současné době na maximu produkce, tedy 4 000 hektolitrů ročně.

„Rozšíření kapacity pivovaru máme v plánu v závěru letošního a na začátku příštího roku,“ hlásí první muž. Maximální kapacita pak vzroste na deset tisíc hektolitrů ročně. „Jen mne trochu mrzí, že se nám to bohužel nepodaří ještě tuto sezónu,“ dodal ředitel Jarošovského pivovaru.

Jarošovský pivovar uspěl v prestižní soutěži s folklorní etiketou

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:Jana Fuksová

Necelý rok po obnovení výroby má Jarošovský pivovar na svém kontě první mezinárodní úspěch. Mladá zlínská agentura Little Greta si z letošní prestižní soutěže World Beer Awards, na které se hodnotí kromě chuťových kvalit piva také vizuální podoba obalu, odnesla ocenění za design pivních etiket.

„Na projektu pracovali naši kolegové, kteří ač původem cizinci, dokázali uchopit specifičnost Slovácka a dostali ji do vizuální identity pivovaru i do etiket,“ vysvětlil jeden z majitelů agentury Tomáš Nedvěd.

Agenturu založili před pěti lety absolventi zlínské Fakulty multimediálních komunikací, se kterou dodnes spolupracují. Zabývají se grafickým a webovým designem a multimédii.

Při návrhu etiket vycházeli designéři z botaniky, slovácké architektury a tradičního folkloru. Použitý motiv kohouta má symboliku vzkříšení, tedy návrat pivovaru zpět k životu.

Grafici dostali od pivovaru volné ruce
Tradice pivovarnictví v Jarošově totiž sahá až do 17. století a ještě v 90. letech minulého století přesahovala produkce 300 tisíc hektolitrů. Původní pivovar zanikl po roce 1997 a výrobu v něm už nikdo neobnovil.

Pro současnou výrobu Jarošovského piva si majitelé vybrali dům u hlavní cesty, v němž v minulosti firma TON vyráběla populární dětské dřevěné skládací stoličky. Po rekonstrukci budovy a nákupu nových linek spustil pivovar vlastní výrobu.

Dnes vaří klasická spodně kvašená i speciální svrchně kvašená piva různých stupňů. Zákazníci tak najdou v nabídce například Jarošovskou Desítku, čtrnáctistupňového Šohaje, Jarošovskou Apu i Ipu nebo šestnáctistupňový Rochus.

„To, že nám klient nechal volné ruce, se nestává často. Vizuální identitu a etikety jsme tak mohli zpracovat naprosto po svém,“ dodal jeden z tvůrců společnosti Little Greta Mateusz Slowakiewicz.

Mezi klienty mladých designérů patří kromě Jarošovského pivovaru také britský Budvar, Znojemský městský pivovar nebo náchodský Primátor.

V minulém roce Little Greta otevřela dceřinou firmu v Londýně, svá obchodní zastoupení má v USA a v Německu. Letos agentura získala investora, jehož prostřednictvím plánuje v příštím roce dále expandovat.

Agentura Little Greta získala prestižní ceny za design pro Jarošovský pivovar

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:Design portál

Kreativní agentura Little Greta si za svou práci pro Jarošovský pivovar odnesla z letošních World Beer Awards ocenění za design. V soutěži je mimo chuťových kvalit piva hodnocen také design etiket nebo lahví. Zisk dvou cen Little Gretu pasoval do pozice nejúspěšnější české agentury v této patrně nejprestižnější oborové soutěži na světě.

„Na projektu pracovali naši polští kolegové. Ač původem cizinci, dokázali uchopit specifičnost Slovácka a dostali ji do vizuální identity pivovaru i do etiket,“ zmínil jeden z majitelů agentury Tomáš Nedvěd.

Inspiraci agentura čerpala z botaniky, slovácké architektury a tradičního folkloru. Motiv kohouta má symboliku vzkříšení – návrat pivovaru zpět k životu.

Tradice pivovarnictví v uherskohradišťském Jarošově sahá do 17. století. V 90. letech minulého století přesahovala produkce 300 tisíc hektolitrů. Původní pivovar zanikl po velké vodě v roce 1997, ještě předtím jej však po celé zemi stihl proslavit nesmrtelný hit kapely Argema. Obnovený pivovar otevřel své brány v roce 2015.

„To, že nám klient nechal volné ruce, se nestává často. Vizuální identitu a etikety jsme tak mohli zpracovat naprosto po svém,“ dodal jeden z tvůrců Mateusz Slowakiewicz.

Little Greta vznikla v roce 2012 z absolventů Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, s níž dodnes úzce spolupracuje. Agentura se specializuje na grafický a webový design a multimedia. Kromě Jarošova patří mezi její pivní klienty britský Budvar, Znojemský městský pivovar nebo náchodský Primátor. V minulém roce Little Greta otevřela dceřinou firmu v Londýně, svá obchodní zastoupení má v USA a v Německu. Letos agentura získala investora, jehož prostřednictvím plánuje v příštím roce dále expandovat.

Pivaři, pozor, není Jarošov jako Jarošov. Novinka od Heinekenu konkuruje

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czAutor:Vojtěch Trubačík

Jaký je rozdíl mezi jarošovským pivem a pivem Jarošov? Záludnost otázky nemusí být fanouškům malého pivovaru, který před rokem navázal na dlouholetou tradici vaření piva v Jarošově, na první pohled patrná.

Na skladech některých velkoobchodů by se však měl mít zákazník na pozoru, pokud by chtěl ochutnat pivo z Jarošova. Mohl by totiž sáhnout po kegu Jarošov 11 světlý ležák, který zhruba před měsícem uvedla na moravský trh jako novinku společnost Heineken. Ten se ovšem nevyrábí na předměstí Uherského Hradiště, ale v pivovarech holandské společnosti po celé České republice.

„Samozřejmě mi to nepřijde úplně fér a vypadá to, jako kdyby chtěl velký výrobce parazitovat na úspěchu, který si za tu krátkou dobu u nás vydobyl malý pivovar. Od chvíle, kdy jsem se novinku dozvěděl, dávám si už větší pozor na to, co kupuji, když se čepuje pivo od nás,“ kroutil hlavou Petr Fibichr z Jarošova.

Podle marketingového vedoucího Jarošovského pivovaru Čestmíra Bendy má Heineken na výrobu piva pod označením Jarošov plné právo, neboť historicky patří tato značka právě holandské společnosti.

„Běžný konzument by však měl na první pohled rozeznat rozdíly mezi naší jedenáctkou a tou jejich. Vzhledem k tomu, že pivo nepasterizujeme ani nefiltrujeme, má tmavší a jantarovou barvu. Náš Jura je také méně prokvašen, a tudíž má 4,5 procenta alkoholu, zatímco pivo od Heinekenu má 4,7 procenta,“ vysvětlil Čestmír Benda.

To, že se jedná o novinku ve skladech, shodně potvrdily velkoobchody ČAS z Hodonína i JAS mající pobočku v Přerově. Oba naskladnily Jarošov 11 od Heinekenu na konci letošního června.

Odpovědi na otázku, zda z jejich strany nejde tak trochu o zneužití úspěchu malého Jarošovského pivovaru, se nadnárodní koncern vyhnul. „Jedná se o značku s dlouhodobou tradicí, na kterou našim výrobkem navazujeme. Jarošov 11 je k dostání převážně na Moravě a je určen hlavně pro hospody a restaurace. Rozšíření nabídky a další prodej se budou odvíjet podle zájmu našich zákazníků,“ informovala mluvčí společnosti Heineken Česká republika Jana Pikardová.

Shodou okolností připadá na dnešek Mezinárodní den piva. Český statistický úřad při té příležitosti připravil infografiku s několika zajímavými údaji o tomto národním nápoji.

Pivovar ožil za dvacet milionů, ročně vyrobí 4 800 hektolitrů piva

Publikováno:před rokemZdroj:iDobrýDen.czAutor:Petr Čech

Jarošovský pivovar se po dlouhých 19 letech vrátil na pivní mapu České republiky. Ročně vyprodukuje až 4 800 hektolitrů piva, jeho milovníkům nabídne 10 druhů piv, včetně svrchně kvašených speciálů. „Pivovar je však koncipován na maximální kapacitu dvacet tisíc hektolitrů, které chceme dosáhnout do pěti let,“ prozradil Miroslav Harašta, ředitel pivovaru.

„Gró našeho piva je místní voda, lokální suroviny ale také zaměření na přísnou hygienu ve výrobě, která nám zaručí nejvyšší kvalitu piva. I bez pasterizace garantujeme měsíční trvanlivost, během výroby totiž eliminujeme styk piva s atmosférickým vzduchem, čímž bráníme případné infikaci piva bakteriemi. A při jeho vaření vycházíme z historických receptur,“ prozradil Harašta. „Obnovu výroby piva považuji za návrat k identitě. Vždyť v Jarošově se vařilo už od roku 1688,“ připomněl Stanislav Blaha, starosta Uherského Hradiště.

Pivovar stál více než 20 milionů korun, povstal z „trosek“ bývalé dřevovýroby na adrese Pivovarská 303. Jen šest set metrů od bývalého pivovaru, který proslavil hit rockové skupina Argema. „S kapelou intenzivně jednáme o souhlasu používat písničku k propagaci naší značky. Snad jsme na dobré cestě,“ prozradil Harašta.

Jarošovský pivovar vypustí do světa čtyři stálice - klasickou desítku, jedenáctku Juru, dvanáctku Jarošovský ležák a čtrnáctku Šohaje. Pivo vaří z žateckého chmele a kroměřížského i záhlinického sladu. Aktuálně je k dostání hlavně v samotném pivovaru, ale i v pivotékách na Uherskohradišťsku a Zlínsku. „Čepuje se zatím jen v Buchlovicích, Bílovicích a od středy i ve vinárně v Jarošově,“ doplnil ředitel pivovaru, který zaměstnává čtyři lidi. Do konce roku se však jejich počet zvýší na sedm.

A cena? „Jarošovské pivo určitě nekoupíte v supermarketech za 6,90 korun… Ale rádi bychom spolupracovali s Makrem, které jako jeden z mála řetězců má funkční program pro lokální potraviny. Cena piva odpovídá úsilí na jeho výrobu, padesátilitrový sud dvanáctky vyjde zhruba na dva tisíce,“ prozradil Harašta.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.27.09.2018 17:3325