Jarošovský pivovar zažívá největší krizi od „znovuzahájení“ výroby v roce 2017, jeho tržby spadly ze dne na den o 95 procent a stále tak reálně hrozí, že hektolitry pěnivého moku skončí v kanále… „Čtrnáct dní bylo šílených, neprodali jsme vlastně nic. A teď děláme maximum, abychom nic vylévat nemuseli,“ potvrdil Miroslav Harašta, ředitel pivovaru.
Když vláda vyhlásila kvůli prodlužujícím se chapadlům chobotnice koronaviru nouzový stav, sedmnáct tanků ukrývalo 700 hektolitrů piva. „Je to velké množství, ale chystali jsme pivo na sezónu. A pak přišla karanténa, která nám udělala čáru přes rozpočet,“ krčí rameny Harašta, podle kterého pivo v tancích vydrží dva až dva a půl měsíce. V Jarošově jsou totiž posedlí čistotou a sanitací výroby. „Máme plný pivovar piva. Když jej neprodáme, vylijeme ho do kanálu, což je strašná představa. I proto děláme maximum, abychom černý scénář odvrátili,“ dodává Harašta.
Pivovar se podle něj po čtrnácti dnech mizérie pozvolna odráží ode dna. Aby se pivo nezkazilo, sází na nové prodejní kanály.
Už týden funguje prodej přes okénko pivovarské prodejny a e-shop, který nabízí kompletní sortiment. Čerstvou novinkou je rozvoz piva. „Do vzdálenosti pětadvaceti kilometrů jej zájemcům zavezeme zdarma! I když se nám samozřejmě zásadně snižuje marže, lepší prodat aspoň něco, než pivo vylévat. Týdně prodáváme desítky hektolitrů,“ prozradil Harašta. A tak si podle něj každý spočítá, že hrozba vylévání piva do kanálů je stále poměrně vysoká. „Uvidíme, jak dlouho opatření ještě potrvají, ale opravdu technicky hrozí, že budeme počítat ztráty kvůli likvidaci piva,“ posteskl si pivař tělem i duší.
Jarošovský pivovar aktuálně nejvíce těží z prodeje u okénka, do povědomí milovníků piva se dostává i e-shop a otázkou je, jak se chytí rozvoz piva. „Zůstávám optimistou. Kdyby ne, už si to asi hodím. (úsměv) Věřím, že brzy povolí prodej v naší pivovarské prodejně, což by nám opět pomohlo, a postupně se dostaneme z nejhoršího ven. A přitom bych byl rád, kdybychom nevylili ani deci piva,“ svěřil se Miroslav Harašta, ředitel Jarošovského pivovaru, který navazuje na tradici vaření piva v Uherském Hradišti, jež sahá do roku 1688.


Na jednom místě
809 pivovarů
12.028 piv
8.737 pivních zpráv
Sledujte s námi
boom pivovarů
STAHUJTE
mobilní aplikaci
České pivovary
Historie a současnost Jarošovského pivovaru
Historie a výroba piva v Jarošově
Vznik pivovaru v Jarošově se datuje již od roku 1688. Jeho výstavbě předcházel rozsáhlý požár v Uherském Hradišti, který poničil tehdejší městský pivovar v dnešní Hradební ulici. Na to se magistrát rozhodl vybudovat zcela nový, modernější pivovar v poddanské vsi Jarošov. Místo bylo zvoleno z několika důvodů. Především se zde nacházely bohaté zdroje kvalitní pitné vody a také přítomnost řeky Moravy byla stěžejní, jelikož představovala laciný zdroj vody a ledu využitelného k průmyslovým účelům. Vesnice navíc patřila městu Uherské Hradiště a ležela v blízkosti frekventované silnice do Napajedel.
Pivovar až do druhé poloviny 19. století vystřídal řadu sládků a byl jedním z hlavních finančních zdrojů do městské pokladny. Přesto postupem času stárnul a upadal vzhledem k častému střídání nájemců. Magistrát tak musel roku 1860 výrobupiva zastavit a o osm let později pivovar odprodat.
Roku 1869 byl pivovar prodán majiteli realit židovského původu Salomonu Braunovi z Uherského Ostrohu. Nový majitel byl kapitálově dobře vybavený i díký svému otci, kterým byl privilegovaný provozovatel kantýn na stavbě Severní dráhy, která vedla z Vídně do Krakova. Investice se však vyplatila, jelikož Salomon Braun koupil na tu dobu vcelku moderně zařízený pivovar, který byl vybaven parním zařízením, sladovnou, palírnou kořalky, výčepním domem a doplňkovou výrobou kvasnic pro Uherské Hradiště a okolí. V areálu se také nacházela přístavba pro sládka a mistra bednáře.
Už v rukou Salomona Brauna získal pivovar svůj věhlas. Roku 1875 mu byla udělena medaile za zásluhy o sladování ječmene. Ve stejném roce pivovar zpracoval80 tisíc metráků ječmene a vyrobil 120 tisíc věder piva.
Za zlatou éru se však považuje období, které nastalo až s nástupem druhé generace Braunů, synů Ignáce a Josefa. Josef vystudoval práva ve Vídni, na druhé straně Ignác vystudoval obor chemický a ještě před převzetím firmy v ní působil jako technický vedoucí. Oba tak měli dobré předpoklady a znalosti pro vedení velkého pivovarnického podniku. Roku 1885 Salomon Braun zemřel a došlo tak k převzetí firmy a vzniku nové společnosti Jaroschauer Bierbrauerei von S. Brauns Söhnes Ignaz & Josef Braun. Pivovar začal vzkvétat nejen po stránce hospodářské, ale především i technické, což zapříčinila patřičná angažovanost a prozíravost nových majitelů. O čtyři roky později bylo pivovaru uděleno povolení používat označení dvorní dodavatel, což hrálo významnou roli v propagaci podniku a značky.
Mezi lety 1880 až 1910 prošel pivovar velkou rekontrukcí, kterou si žádalo neustálé zvyšování produkce. Firma zpracovávala stále větší množství ječmene a v roce 1906 již zaměstnávala 140 dělníků a vyprodukovala skoro 52 tisíc hl piva. Významným mezníkem byl také rok 1908, kdy společnost koupila pivovar a lihovar v Hodoníně, který se později stal součástí nově vzniklé akciové společnosti Jaroschauer Bierbrauerei. Pivovar si až do roku 1918 vybudoval v regionu téměř výsadní postavení a stal se jedním z šesti největších pivovarů na Moravě. Vlivem první světové války se však do pivovaru dostávalo čím dál méně surovin, a tak si majitelé nechali zapsat do své činnosti i výrobu sušené zeleniny. Nakonec došlo 28. srpna 1921 k vymazání společnosti z obchodního rejstříku na žádost samotného Josefa Brauna, a to po smrti bratra Ignáce.L
Po válce se pak postupem času začal Jarošovský pivovar z války vzpamatovávat a již opět vykazoval velké množství vyrobeného piva. V roce 1939 však museli Braunovi kvůli svému židovskému původu opustit Československo. Pivovar byl prodán Stoupalovu cukrovarnickému koncernu, který však neměl pohotové devizové prostředky na vyplacení pivovaru, a tak správu převzala Agrární banka. Společnost ani tentokrát neměla dlouhého trvání a roku 1940 vyhlásil zlínský oberlandrat kupní smlouvu za neplatnou, a tak došlo k následné arizaci majetku. Pivovar ještě několikrát změnil svého majitele. Jedním z nich byl také němekcý podnikatel Erich Blume.
Od počátku roku 1948 byl zřízen národní podnik Slovácké pivovary s vedením v Jarošově. V roce 1987 začal pivovar vykazovat velké ztráty a roku 1997 bylo rozhodnuto o jeho prodeji. Postupně docházelo k propouštění zaměstnanců, až byl pivovar 31. prosince téhož roku zcela uzavřen. Na jaře 2012 se jej rozhodla firma Heineken, které pivovar patřil, prodat. Pivovar koupil v roce 2013 podnikatel Radislav Vymyslický, kdy prostory pivovaru sloužily k výrobě výtahů. Výroba piva pod taktovkou společnosti Jarošovský pivovar a.s. se do Jarošova vrátila v roce 2015.
Nový Jarošovský pivovar
Nová etapa historie vaření piva v Jarošově začala v roce 2015, kdy vznikla akciová společnost Jarošovský pivovar. Protože nebylo možné obnovit výrobu v bývalém areálu, odkoupila akciová společnost budovu v Pivovarské ulici, kde dříve firma TON vyráběla dětské skládací stoličky.
Oficiálně byla obnovena výroba piva v Jarošově 8. 2. 2017, kdy byla uvařena první várka Jarošovského Ležáku.
Vrchním sládkem se stal Jan Vasil a jako poradce při vymýšlení receptur působil Josef Brauner, poslední jarošovský sládek. Současným vrchním sládkem Jarošovského pivovaru je Milan Esender.
Roční produkce dosáhla během celého prvního roku 2 200 hl piva, přičemž současná maximální kapacita se může dostat až na 5 000 hl piva za rok.
Základ tvoří čtyři druhy – Jarošovská Desítka, Jarošovský Jura (11%), Jarošovský ležák (12%) a Jarošovský Šohaj (14%). Další piva jsou sezónní: 16% Rochus, jímž se hlásí k tradici jarošovských piv, IPA (15%), které vzniklo v říjnu 2017 k příležitosti Slováckého Oktoberfestu, Jarošovská adventní 14% s přídavkem pravého včelího medu nebo tmavý valentýnský speciál 13%. Zatím posledním přírůstkem je první místní filtrované pivo Jarošovský Jan 12%, uvařené u příležitosti 120. výročí narození nejslavnějšího uherskohradišťského rodáka Jana Antonína Bati.
Úspěch nový pivovar slaví nejen svým pivem – v roce 2018 byl oceněn Českou a moravskou pivní korunou, ale i etiketami, které navrhla zlínská agentura Little Greta. Vycházejí z folklorních motivů a jejich design byl v roce 2017 oceněn na prestižní soutěži World Beer Awards.
Zdroj:Stránky Jorošovského pivovaru, 2018
Více na stránkách pivovaru


Jarošovský pivovar |
Jarošovský pivovar a.s. |
minipivovar |
Pivovarská 303 |
686 01 Uherské Hradiště-Jarošov |
Zlínský kraj |
2015 / 2017 únor |
Miroslav Harašta |
Martin Pacovský |
Milan Esender |
~6 000 hl (ročně) |
+420 777 015 842 |
+420 608 136 482 |
04500504 / CZ04500504 |
jarosovskypivovar.cz |
info@jarosovskypivovar.cz |
Uvedené údaje určené pro obchodní styk jsou získané z veřejně dostupných zdrojů - stránek pivovaru, obchodního rejstříku nebo od zástupce pivovaru. Zveřejněno se souhlasem zástupce pivovaru. |
Novinky
Seznamy
Galerie
Diskuse
Historie piva
Dělění piva
Provozovatel nenese žádnou odpovědnost za obsah příspěvků a podkladů uvedených přispěvateli. Pokud jste přesvědčeni, že cokoli na stránkách porušuje autorská práva, která vlastníte nebo spravujete, provozovatel po ohlášení dané skutečnosti příslušné dokumenty z webových stránek neprodleně odstraní. V souladu se zákonem o ochraně osobních údajů mají uživatelé právo žádat změnu nebo smazání osobních údajů, které jsou užívány neoprávněně.
Používání webových stránek a ostatních produktů projektu „České pivo - České zlato“ je podmíněno přijetím souhlasu s využíváním souborů cookies a potvrzením plnoletosti. V případě nesouhlasu s podmínkami stránky opusťte.