Historie a současnost pivovaru Proud

Z PROUDU NA ELEKTRÁRNU (2024)!
Budova našeho pivovaru, která je umístěna v areálu Plzeňského Prazdroje se bude nadále jmenovat pivovar Proud. Bude to místo, kde se v rámci Prazdroje bude s pivy experimentovat.

Značka Proud vyráží do světa ukázat všem, kdo budou ochotní pohlížet na věci jinak, jak může vypadat moderní české pivo. Vždy bude mít v DNA naši energii, hravost a snahu dělat vše s důrazem na maximální kvalitu. A i když se o ni už bude starat daleko více lidí v rámci celého Plzeňského Prazdroje, nám zůstane navždy v srdcích a budeme se na jejím rozvoji i nadále podílet.

Zaměřovat se bude na lehčí pitelná piva moderního střihu. Již letos se můžeš těšit na limitky v kategorii lehčích piv, které značka Proud uvede na vybraných letních festivalech.

A co všechna ostatní piva, která Proud doteď vařil?
Neboj, nepřestáváme zkoušet různé pivní speciály, jen to budeme dělat pod novým názvem ELEKTRÁRNA. Celý tým pivovaru zůstává a budeme tak i nadále vařit skvělá piva – některé oblíbené stálice, jako třeba ležák Ventill, nealko pivo Proovan a Yuzu Ale, ale i úplné novinky.

Experimentální pivovar Proud tak bude sloužit jako místo, kde se experimentuje s pivem v celé jeho šíři – od lehkých pitelných piv s twistem v chuti pro občasné pijáky piva, pod značkou Proud, až po pivní speciály pro pivaře, které baví ochutnávat, pod značkou Elektrárna.
Zdroj:Pivovar Proud, 2024



Historie
1905 ● Položení základního kamene původní elektrárny
Na začátku 20. století začal plzeňský pivovar narážet na problémy se zásobováním energií. Šéfinženýr pivovaru František Spalek však přišel s ambiciózním projektem známým jako Spalkův projekt. Ten měl zajistit pivovaru soběstačnost a jeho součástí byla i naše elektrárna sloužící tehdy jako elektrocentrála.

1907 ● Elektrárna uvedena do provozu
Od roku 1907 vyráběla elektrárna elektrickou energii. Původně díky parním strojům, později turbínou poháněnou párou z uhelných kotlů. Elektrárna dodávala energii do sousedního pivovaru, pivovarale i do města pro veřejné osvětlení.

1945 ● Bombardování elektrárny během 2. světové války
Dne 17. dubna 1945, na samém závěru války, byla budova naši elektrárny těžce postižena náletem spojenců při bombardování Plzně. Trvalo více než půl roku, než byla elektrárna opravena a znovu uvedena do provozu. Svoji funkci poté plnila po několik dalších desítek let.

1995 ● Zastavení výroby elektrické energie
Výroba vlastní energie pro pivovar začala být postupně nahrazovaná odběrem z veřejné sítě. Po odstranění parní turbíny sloužila hala bývalé strojovny na několik let jako plynová kotelna pro zásobování varen Plzeňského pivovaru párou. Tedy už bez výroby elektrické energie.

2019 ● Založení pivovaru Proud a rekonstrukce budovy
Bývalá elektrárna se mění v pivovar. Zahájili jsme rozsáhlou rekonstrukci budovy s cílem co nejdříve začít vařit pivo a navrátit elektrárně zašlý lesk a slávu.

2020 ● Otevření pivovaru a naše vize do budoucna
Rekonstrukce zdaleka není hotová. Po jejím dokončení a po vybudování technologie pivovaru máme v plánu zvelebit elektrárnu i zvenčí a zásahu neujde ani její okolí. Vizualizace architektonického studia Mimosa nastiňuje budoucí podobu elektrárny po celkové rekonstrukci.
Zdroj:Stránky minipivovaru Proud, 2020


Jsme tandem – Michal Škoda a Lenka Straková. Naše setkání rozhodně nemohla být náhoda, oba moc rádi ochutnáme nová piva a v tomhle oboru nejen pracujeme, ale s vařením piva experimentujeme i doma. Žijeme tím a baví nás to.

Jak jsme se tedy potkali? Svedl nás dohromady náš společný pivní zájem. pivovarNarazili jsme na sebe v Plzeňském Prazdroji v roce 2015 při práci na projektu Volba Sládků. Lenka je sládková a vyvíjela pro tento program receptury a Michal program spoluvytvářel.

Oba nás vždycky bavilo objevovat rozmanité pivní styly. Rádi experimentujeme a nikdy se nebráníme zkoušení něčeho nového. A tak vlastně všechno celkem přirozeně spělo k tomu, abychom spolu jednou začali rozjíždět minipivovar. Ten náš bude součástí Plzeňského Prazdroje a my věříme, že právě silné zázemí nám dává volnost prozkoumávat hranice a nenechat se svazovat konvencemi.

Při vaření piva stavíme na našich znalostech a zkušenostech a kombinujeme je s nejmodernějšími technologiemi. A věříme, že cesta kupředu je také o sdílení zkušeností. Proto je pro nás důležité nejen experimentovat, ale i potkávat se s dalšími lidmi v oboru a navzájem se posouvat dál.
Zdroj:Stránky minipivovaru Proud, 2020


Více na stránkách pivovaru

„Obrať proud.“ Nový ležák Proud cílí na mladší

Publikováno:před 5 dnyZdroj:Médiář

Plzeňský Prazdroj spustil komunikační kampaň Obrať proud pro svůj nový ležák Proud, reagující na měnící se chuťové preference mladší generace, tedy nových pijáků piva, a na rostoucí poptávku po pivech s nižší hořkostí a obsahem alkoholu. S heslem vyzývajícím k vystoupení z rutiny se kampaň snaží inspirovat k narušení stereotypů a reflektuje životní styl a aspirace cílové skupiny. V centru kampaně, připravené s agenturou VCCP, stojí ambigram v logu značky, který inspiroval i kreativní koncept.

Podle nedávného výzkumu agentury Kantar ležák plzeňského typu zůstává v Česku nejoblíbenějším alkoholickým nápojem s preferencí 61 % dospělých spotřebitelů. Výzkum však také ukazuje, že mezi mladými dospělými roste skupina, která se od tradičního piva postupně odklání. „Zaznamenáváme vzrůstající zájem o lehčí drinky, zejména mezi mladými dospělými. Ti hledají nejen vynikající chuť, ale také zážitky spojené s konzumací,“ říká Jakub Marek, marketingový manažer prémiových piv Plzeňského Prazdroje. „Zároveň řeší image – jak s lahví v ruce vypadají. Proud je přímou odezvou na tyto požadavky, odráží současný životní styl a to jsme reflektovali i v kampani.“

„Proud obrací proud českého piva. Nám se pro to myslím podařilo vybudovat distinktivní svět značky, který je úzce propojený s produktem i jeho logem a podpořený osvěžující, odlehčenou tonalitou, která vystihuje styl piva,“ doplňuje Dejan Štajnberger, executive creative director VCCP.

Nová kampaň poběží napříč kanály od 1. dubna. Režii televizního spotu zajistil Keith McCarthy, v produkci Stink. Součástí mixu budou také sponzorské aktivity, například podpora největšího českého festivalu Beats for Love. Probíhá také spolupráce se značkou Botas, předními českými influencery či zapojení nových médií.

V Prazdroji uvařili méně hořký ležák s nižším obsahem alkoholu

Publikováno:před 15 dnyZdroj:CzechCrunchAutor:Sára Goldbergerová

Mladí dospělí vyhledávají spíše nápoje s nižším obsahem alkoholu. V pivovaru Proud se tak rozhodli jít jim naproti a uvařili ležák na míru jejim chutím.
V Česku dlouhou dobu platilo tvrzení, že jsme národem pivařů. Ukazuje se však, že v případě mladší generace dospělých obliba klasického ležáku klesá. Pro mnohé je totiž překážkou vysoká hořkost piva nebo pocit plnosti po napití, raději tak sahají po sladších koktejlech nebo jiném ochuceném alkoholu. V experimentálním pivovaru Proud se tak zhostili inovátorské role a uvařili nový ležák, který má méně alkoholu, nižší hořkost a spíše lehkou, osvěžující chuť.

Stále platí, že tradiční ležák je u nás nejoblíbenějším typem piva. Z posledních dat Českého svazu pivovarů a sladoven vyplývá, že z roční celkové produkce 20,55 milionu hektolitrů piva tvořily právě ležáky 56 procent. Výzkum agentury Kantar ukázal, že jej v Česku preferuje 61 procent dospělých spotřebitelů. Zároveň ale naznačil, že roste skupina především mladých dospělých, kteří tradiční pivo pijí méně než dřív.

Zatímco v roce 2015 si ho alespoň jednou měsíčně dalo 56 procent spotřebitelů ve věku 18 až 30 let, v loňském roce to bylo 44 procent. Na důvod se blíže podívala kvalitativní studie společnosti Simply5, ze které vyplynulo, že tomuto typu lidí nevyhovuje často hořkost piva. Ze zahraničních průzkumů vyplývá, že mladí obecně holdují alkoholu méně a častěji vyhledávají i zcela nealkoholické alternativy nápojů.

„Zatímco u starších spotřebitelů vidíme, že stále více preferují hořká piva a speciály, u mladší generace dospělých sledujeme pravý opak. Tito spotřebitelé vyhledávají lehčí, méně hořké nápoje s nižším obsahem alkoholu. Zároveň si ale s konzumací spojují zážitky a očekávají, že to, co pijí a s čím se navenek ukazují, bude dobře vypadat,“ přibližuje Jakub Marek, marketingový manažer prémiových piv Plzeňského Prazdroje.

Pivní experti z Prazdroje tak uvařili pivo, které jde naproti preferencím mladší generace. Nepředstavujte si ale, že jde o pivo, které chutná jako limonáda s pivní příchutí. Při vývoji se totiž podařilo udržet plnou ležákovou chuť, která má oproti tradičnímu typu piva trošku výraznější sladkost. Hořkost má jen 18 IBU, přičemž obvykle ji mívají české ležáky vyšší než 30 IBU.

Díky nižšímu stupni prokvašení má také pouze 3,9 procenta alkoholu. Nutno ale podotknout, že úspěšně prošlo i ochutnáváním redakce CzechCrunche, která si potrpí právě na klasické ležáky. Pivo je chuťově velmi příjemné, „pitelné“ a v letních měsících se po něm hlava nebude točit tak rychle, což je také velká výhoda.

„Ležák Proud by se měl stát symbolem pivního trhu pro mladé dospělé. Novým proudem českého pivovarnictví. V blízké budoucnosti navážeme na tento nový ležák dalšími zajímavými stylovými pivy pod značkou Proud Experiment, jejichž chuťový profil bude stejně jako u nového ležáku lehký a dobře pitelný. Tato piva budou dostupná v čepované variantě ve vybraných podnicích a na festivalech,“ naznačuje plány značky Jakub Marek.

Ruku v ruce s novým pivem, které je nyní k dostání v řetězcích Tesco, Albert, Billa nebo Globus, v internetových obchodech Rohlík a Košík anebo čepované ve vybraných restauracích a dalších podnicích, jde ještě spolupráce Proudu a obuvnické firmy Botas. Obě značky – Plzeňský Prazdroj a Botas – mají totiž na českém trhu mnohaletou tradici. A stejně jako se nyní Prazdroj snaží přiblížit k mladší generaci, podařilo se i Vítovi Staňkovi, majiteli firmy Botas, oslovit slavnými botaskami mladé.

Obě značky tak našly společnou řeč a vytvořily kolekci moderního stylového oblečení a tenisek. „Pivovarský průmysl a ševcovina byly součástí novodobé historie naší republiky. My bychom byli rádi, kdybychom se dobrým pivem a dobrou obuví mohli pyšnit i v budoucnu. Proto nám tahle spolupráce dává smysl a rádi v ní budeme pokračovat,“ říká ke spolupráci Vít Staněk.

Plzeňský Prazdroj uvádí na trh ležák Proud s nižším obsahem alkoholu

Publikováno:před měsícemZdroj:Plzeňský PrazdrojAutor:Zdeněk Kovář, PR

Plzeňský Prazdroj reaguje na měnící se preference mladé dospělé generace a uvádí na trh moderní český ležák s lehkou chutí, nižší hořkostí i obsahem alkoholu. Nový ležák Proud si mohou spotřebitelé vychutnat ze stylových průhledných třetinkových lahví nebo také čepovaný ve vybraných podnicích.

Ležák plzeňského typu je u nás stále nejoblíbenějším alkoholickým nápojem. Výzkumy od agentury Kantar ukázaly, že ho v Česku preferuje 61 % dospělých spotřebitelů. Zároveň ale naznačil, že roste skupina především mladých dospělých,kteří tradiční pivo pijí méně než dřív. Zatímco v roce 2015 si ho alespoň jednou měsíčně dalo 56 % spotřebitelů ve věku 18–30 let, v loňském roce to bylo již jen 44 %.

Důvodů pro změny v konzumaci je několik. Kvalitativní studie Crystal ball provedená společností Simply5, ukázala, že pro mnohé mladé dospělé je překážkou vysoká hořkost piva nebo pocit plnosti po napití. Pivo tak pro ně přestává být samozřejmou volbou a začínají konzumovat i jiné nápoje, například sladší koktejly a další ochucený alkohol. „Zatímco u starších spotřebitelů vidíme, že stále více preferují hořká piva a speciály, u mladší generace dospělých sledujeme pravý opak. Tito spotřebitelé vyhledávají lehčí, méně hořké nápoje s nižším obsahem alkoholu. Zároveň si ale s konzumací spojují zážitky a očekávají, že to, co pijí, a s čím se navenek ukazují, bude dobře vypadat. Ať už se jedná o lahvičku, kterou si vezmou do ruky, nebo způsob, jakým jim bude pivo naservírováno v jejich oblíbeném podniku. To všechno jsou aspekty, které jsme při plánování a uvádění nového ležáku zohledňovali,“ vysvětluje Jakub Marek, marketingový manažer prémiových piv Plzeňského Prazdroje.

Nový ležák Proud se vyznačuje nízkou hořkostí, konkrétně 18 IBU, přičemž obvykle mívají české ležáky hořkost vyšší než 30 IBU. Díky nižšímu stupni prokvašení nabízí pouze 3,9 % alkoholu. I proto je pro něj charakteristická chuťová plnost a dobrá pitelnost typická pro český ležák.

Proud bude k dostání převážně ve vratných třetinkových lahvích, které jsou vyrobeny z čirého skla. „Při vaření nového ležáku jsme použili moderní chmelový produkt, díky němuž chuť pivo nepodléhá negativním vlivům světla a můžeme ho nabízet v krásné průhledné lahvi,” dodává Jakub Marek.

Nový ležák Proud vznikal ve spolupráci s vrchní sládkovou stejnojmenného experimentálního pivovaru, který v areálu plzeňského pivovaru sídlí od roku 2020. „Po společném ladění receptury a spotřebitelských testech přicházíme na trh s pivem, které by se mělo stát symbolem pivního trhu pro mladé dospělé. Novým proudem českého pivovarnictví. V blízké budoucnosti navážeme na tento nový ležák dalšími zajímavými stylovými pivy pod značkou Proud Experiment, jejichž chuťový profil bude stejně jako u nového ležáku lehký a dobře pitelný. Tato piva budou dostupná v čepované variantě ve vybraných podnicích a na festivalech,“ naznačuje plány značky Jakub Marek.

Experimentální pivovar Proud, který od svého vzniku v roce 2020 nabídl více než 50 druhů piva z řad stálých a sezónních limitovaných edic, bude nyní sloužit jako místo, kde se experimentuje s pivem v celé jeho šíři. Od lehkých pitelných piv se zajímavými prvky v chuti pro novou generaci spotřebitelů, pod značkou Proud, až po pivní speciály pro pivaře,
pod novou značkou Elektrárna.

Nový ležák Proud bude postupně k dostání v řetězcích Tesco, Albert, Billa nebo Globus a v internetových obchodech Rohlík a Košík. V akčních týdnech se objeví také v nabídkách řetězce Lidl. Proud si lidé od března vychutnají také v čepované variantě ve vybraných restauracích a dalších podnicích.


Proud uvádí na trh ležák s nižším obsahem alkoholu

Publikováno:před měsícemZdroj:MediaGuru.cz

Proud na trh přináší novinku v podobě ležáku s nižším obsahem alkoholu.
Experimentální pivovar Proud, jenž patří do Plzeňského Prazdroje, uvádí na trh novinku v podobě českého ležáku s nižší hořkostí i obsahem alkoholu. Reaguje tak na měnící se preference mladé dospělé generace.

Podle studie Crystal ball provedená společností Simply5 je pro mnohé mladé dospělé překážkou vysoká hořkost piva nebo pocit plnosti po napití. Pivo tak pro ně přestává být samozřejmou volbou a začínají konzumovat i jiné nápoje, například sladší koktejly a další ochucený alkohol. „Zatímco u starších spotřebitelů vidíme, že stále více preferují hořká piva a speciály, u mladší generace dospělých sledujeme pravý opak. Tito spotřebitelé vyhledávají lehčí, méně hořké nápoje s nižším obsahem alkoholu. Zároveň si ale s konzumací spojují zážitky a očekávají, že to, co pijí, a s čím se navenek ukazují, bude dobře vypadat. Ať už se jedná o lahvičku, kterou si vezmou do ruky, nebo způsob, jakým jim bude pivo naservírováno v jejich oblíbeném podniku. To všechno jsou aspekty, které jsme při plánování a uvádění nového ležáku zohledňovali,“ vysvětluje Jakub Marek, marketingový manažer prémiových piv Plzeňského Prazdroje.

Nový ležák Proud se vyznačuje nízkou hořkostí, konkrétně 18 IBU, přičemž obvykle mívají české ležáky hořkost vyšší než 30 IBU. Díky nižšímu stupni prokvašení nabízí pouze 3,9 % alkoholu.

Proud bude k dostání převážně ve vratných třetinkových lahvích, které jsou vyrobeny z čirého skla. „Při vaření nového ležáku jsme použili moderní chmelový produkt, díky němuž chuť pivo nepodléhá negativním vlivům světla a můžeme ho nabízet v krásné průhledné lahvi,” dodává Jakub Marek.

Nový ležák Proud vznikal ve spolupráci s vrchní sládkovou stejnojmenného experimentálního pivovaru, který v areálu plzeňského pivovaru sídlí od roku 2020. „Po společném ladění receptury a spotřebitelských testech přicházíme na trh s pivem, které by se mělo stát symbolem pivního trhu pro mladé dospělé. Novým proudem českého pivovarnictví. V blízké budoucnosti navážeme na tento nový ležák dalšími zajímavými stylovými pivy pod značkou Proud Experiment, jejichž chuťový profil bude stejně jako u nového ležáku lehký a dobře pitelný. Tato piva budou dostupná v čepované variantě ve vybraných podnicích a na festivalech,“ naznačuje plány značky Jakub Marek.

Nový ležák Proud bude postupně k dostání v řetězcích Tesco, Albert, Billa nebo Globus a v internetových obchodech Rohlík a Košík. V akčních týdnech se objeví také v nabídkách řetězce Lidl. Proud si lidé od března vychutnají také v čepované variantě ve vybraných restauracích a dalších podnicích.

Prazdroj uvádí nový ležák Proud s nižším obsahem alkoholu

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Marketing&Media

Moderní český ležák Proud má nižší hořkost i obsah alkoholu uvedl Plzeňský Prazdroj. Reaguje tak na měnící se preference mladých dospělých. Spotřebitelé si Proud mohou vychutnat ze stylových průhledných třetinkových lahví nebo také čepovaný ve vybraných podnicích.

Ležák plzeňského typu je u nás stále nejoblíbenějším alkoholickým nápojem. Výzkumy od agentury Kantar ukázaly, že ho v Česku preferuje 61 % dospělých spotřebitelů. Zároveň ale naznačil, že roste skupina především mladých dospělých, kteří tradiční pivo pijí méně než dřív. Zatímco v roce 2015 si ho alespoň jednou měsíčně dalo 56 % spotřebitelů ve věku 18–30 let, v loňském roce to bylo již jen 44 %.

Důvodů pro změny v konzumaci je několik. Kvalitativní studie Crystal ball provedená společností Simply5 ukázala, že pro mnohé mladé dospělé je překážkou vysoká hořkost piva nebo pocit plnosti po napití. Pivo tak pro ně přestává být samozřejmou volbou a začínají konzumovat i jiné nápoje, například sladší koktejly a další ochucený alkohol. „Zatímco u starších spotřebitelů vidíme, že stále více preferují hořká piva a speciály, u mladší generace dospělých sledujeme pravý opak. Tito spotřebitelé vyhledávají lehčí, méně hořké nápoje s nižším obsahem alkoholu. Zároveň si ale s konzumací spojují zážitky a očekávají, že to, co pijí, a s čím se navenek ukazují, bude dobře vypadat. Ať už se jedná o lahvičku, kterou si vezmou do ruky, nebo způsob, jakým jim bude pivo naservírováno v jejich oblíbeném podniku. To všechno jsou aspekty, které jsme při plánování a uvádění nového ležáku zohledňovali,“ vysvětluje Jakub Marek, marketingový manažer prémiových piv Plzeňského Prazdroje.

Nový ležák Proud se vyznačuje nízkou hořkostí, konkrétně 18 IBU, přičemž obvykle mívají české ležáky hořkost vyšší než 30 IBU. Díky nižšímu stupni prokvašení nabízí pouze 3,9 % alkoholu. I proto je pro něj charakteristická chuťová plnost a dobrá pitelnost typická pro český ležák.
Proud bude k dostání převážně ve vratných třetinkových lahvích, které jsou vyrobeny z čirého skla. „Při vaření nového ležáku jsme použili moderní chmelový produkt, díky němuž chuť piva nepodléhá negativním vlivům světla a můžeme ho nabízet v krásné průhledné lahvi,” dodává Jakub Marek.

Nový ležák Proud vznikal ve spolupráci s vrchní sládkovou stejnojmenného experimentálního pivovaru, který v areálu plzeňského pivovaru sídlí od roku 2020. „Po společném ladění receptury a spotřebitelských testech přicházíme na trh s pivem, které by se mělo stát symbolem pivního trhu pro mladé dospělé. Novým proudem českého pivovarnictví. V blízké budoucnosti navážeme na tento nový ležák dalšími zajímavými stylovými pivy pod značkou Proud Experiment, jejichž chuťový profil bude stejně jako u nového ležáku lehký a dobře pitelný. Tato piva budou dostupná v čepované variantě ve vybraných podnicích a na festivalech,“ naznačuje plány značky Jakub Marek.

Experimentální pivovar Proud, který od svého vzniku v roce 2020 nabídl více než 50 druhů piva z řad stálých a sezónních limitovaných edic, bude nyní sloužit jako místo, kde se experimentuje s pivem v celé jeho šíři. Od lehkých pitelných piv se zajímavými prvky v chuti pro novou generaci spotřebitelů, pod značkou Proud, až po pivní speciály pro pivaře, pod novou značkou Elektrárna.

Nový ležák Proud bude postupně k dostání v řetězcích Tesco, Albert, Billa nebo Globus a v internetových obchodech Rohlík a Košík. V akčních týdnech se objeví také v nabídkách řetězce Lidl. Proud si lidé od března vychutnají také v čepované variantě ve vybraných restauracích a dalších podnicích.

Prazdroj uvádí na trh moderní český ležák Proud s nižším obsahem alkoholu

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Plzeňský PrazdrojAutor:Zdeněk Kovář, PR

Plzeňský Prazdroj reaguje na měnící se preference mladé dospělé generace a uvádí na trh moderní český ležák s lehkou chutí, nižší hořkostí i obsahem alkoholu. Nový ležák Proud si mohou spotřebitelé vychutnat ze stylových průhledných třetinkových lahví nebo také čepovaný ve vybraných podnicích.

Ležák plzeňského typu je u nás stále nejoblíbenějším alkoholickým nápojem. Výzkumy od agentury Kantar ukázaly, že ho v Česku preferuje 61 % dospělých spotřebitelů. Zároveň ale naznačil, že roste skupina především mladých dospělých, kteří tradiční pivo pijí méně než dřív. Zatímco v roce 2015 si ho alespoň jednou měsíčně dalo 56 % spotřebitelů ve věku 18–30 let, v loňském roce to bylo již jen 44 %.

Důvodů pro změny v konzumaci je několik. Kvalitativní studie Crystal ball provedená společností Simply5, ukázala, že pro mnohé mladé dospělé je překážkou vysoká hořkost piva nebo pocit plnosti po napití. Pivo tak pro ně přestává být samozřejmou volbou a začínají konzumovat i jiné nápoje, například sladší koktejly a další ochucený alkohol. „Zatímco u starších spotřebitelů vidíme, že stále více preferují hořká piva a speciály, u mladší generace dospělých sledujeme pravý opak. Tito spotřebitelé vyhledávají lehčí, méně hořké nápoje s nižším obsahem alkoholu. Zároveň si ale s konzumací spojují zážitky a očekávají, že to, co pijí, a s čím se navenek ukazují, bude dobře vypadat. Ať už se jedná o lahvičku, kterou si vezmou do ruky, nebo způsob, jakým jim bude pivo naservírováno v jejich oblíbeném podniku. To všechno jsou aspekty, které jsme při plánování a uvádění nového ležáku zohledňovali,“ vysvětluje Jakub Marek, marketingový manažer prémiových piv Plzeňského Prazdroje.

Nový ležák Proud se vyznačuje nízkou hořkostí, konkrétně 18 IBU, přičemž obvykle mívají české ležáky hořkost vyšší než 30 IBU. Díky nižšímu stupni prokvašení nabízí pouze 3,9 % alkoholu. I proto je pro něj charakteristická chuťová plnost a dobrá pitelnost typická pro český ležák.

Proud bude k dostání převážně ve vratných třetinkových lahvích, které jsou vyrobeny z čirého skla. „Při vaření nového ležáku jsme použili moderní chmelový produkt, díky němuž chuť pivo nepodléhá negativním vlivům světla a můžeme ho nabízet v krásné průhledné lahvi,” dodává Jakub Marek.

Nový ležák Proud vznikal ve spolupráci s vrchní sládkovou stejnojmenného experimentálního pivovaru, který v areálu plzeňského pivovaru sídlí od roku 2020. „Po společném ladění receptury a spotřebitelských testech přicházíme na trh s pivem, které by se mělo stát symbolem pivního trhu pro mladé dospělé. Novým proudem českého pivovarnictví. V blízké budoucnosti navážeme na tento nový ležák dalšími zajímavými stylovými pivy pod značkou Proud Experiment, jejichž chuťový profil bude stejně jako u nového ležáku lehký a dobře pitelný. Tato piva budou dostupná v čepované variantě ve vybraných podnicích a na festivalech,“ naznačuje plány značky Jakub Marek.

Experimentální pivovar Proud, který od svého vzniku v roce 2020 nabídl více než 50 druhů piva z řad stálých a sezónních limitovaných edic, bude nyní sloužit jako místo, kde se experimentuje s pivem v celé jeho šíři. Od lehkých pitelných piv se zajímavými prvky v chuti pro novou generaci spotřebitelů, pod značkou Proud, až po pivní speciály pro pivaře, pod novou značkou Elektrárna.

Nový ležák Proud bude postupně k dostání v řetězcích Tesco, Albert, Billa nebo Globus a v internetových obchodech Rohlík a Košík. V akčních týdnech se objeví také v nabídkách řetězce Lidl. Proud si lidé od března vychutnají také v čepované variantě ve vybraných restauracích a dalších podnicích.


Elektrárna z roku 1905 se po ohleduplné konverzi proměnila na Pivovar Proud

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:DesgnMag.czAutor:Ondřej Krynek

Až do roku 1995 dodávala elektrárna v areálu Plzeňského Prazdroje elektřinu pro pivovar i část města. Před čtyřmi lety byl představen projekt konverze budovy z roku 1905 na nový Pivovar Proud, který je experimentálním projektem samotného Plzeňského Prazdroje. Ohleduplná konverze od ateliéru Mimosa aktuálně mění objekt na varnu piva, ale v pokračující rekonstrukci zde vzniknou dva sály, venkovním posezení a další zajímavé prostory.

„Od roku 2019 se objekt mění na pivovar s plánovaným výstavem 10tis. hl. ročně. Aktuálně je uzavřena první fáze – pivovar vaří pivo v jedné ze dvou hal, objekt je staticky a technicky zajištěn. Pokračování rekonstrukce a přestavby obsahující především sál s kapacitou 500 návštěvníků je ve fázi projekční přípravy. V budoucnu budou moci návštěvníci v prostoru bývalé strojní haly zažít koncert, výstavu, přednášku, festival minipivovarů nebo jen ochutnat stálice i novinky ze sklenic s logem Proud,“ uvádí autoři rekonstrukce Petr Moráček, Jana Zoubková, Pavel Matyska a Dalibor Pospíšil.

„Leitmotivem rekonstrukce je hledání hranice a celkové pochopení minulé a budoucí funkce budovy – dovolit si zbourat hodnotné, odolat zbytečné reprodukci původních forem, hledání dostatečně kvalitních náhrad, skloubení současné technologie s možnostmi objektu. Přijetí myšlenky, že stavíme primárně výrobní, funkční objekt – prostě pivovar – a ne galerii,“ dodávají.

Na projektu se zastavěnou plochou 2 990 metrů čtverečních je příjemná snaha zachránit objektu historické prvky. Nový je také vstup, nové venkovní schodiště, prosklení štítu a nová okna v industriálním duchu. Nevídané je ponechání původních prvků elektrické rozvodny i jeřábu, které mají být hlavními ozdobnými prvky interiéru i v budoucnosti. Kéž by se takto zacházelo i s jiným industriálním dědictvím v Česku a na Slovensku.

Pivovar Proud v Plzni

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Stavbaweb.cz

Elektrárna vystavěná v roce 1905 v areálu Plzeňského Prazdroje v rámci Spalkova projektu zabezpečovala výrobu elektrické energie pro pivovar i pro část města do roku 1995. Za dobu provozu prošla několika změnami technologie, žádná z nich samotnému objektu nepřinesla výraznější prospěch, spíše naopak. Nejhůře se podepsala léta komunistického režimu, kdy se z dřívějšího „chrámu pokroku“ stala špinavá kotelna. Od roku 2019 se objekt mění na pivovar s plánovaným výstavem 10tis. hl. ročně. Aktuálně je uzavřena první fáze – pivovar vaří pivo v jedné ze dvou hal, objekt je staticky a technicky zajištěn. Pokračování rekonstrukce a přestavby obsahující především sál s kapacitou 500 návštěvníků je ve fázi projekční přípravy. V budoucnu budou moci návštěvníci v prostoru bývalé strojní haly zažít koncert, výstavu, přednášku, festival minipivovarů nebo „jen“ ochutnat stálice i novinky ze sklenic s logem Proud.

Leitmotivem rekonstrukce je hledání hranice a celkové pochopení minulé a budoucí funkce budovy – dovolit si zbourat hodnotné, odolat zbytečné reprodukci původních forem, hledání dostatečně kvalitních náhrad, skloubení současné technologie s možnostmi objektu. Přijetí myšlenky, že stavíme primárně výrobní, funkční objekt – „prostě pivovar“ – a ne „galerii“.
Zachováváme historické prvky, které dávají smysl i pro dnešní využití. Nechceme bourat zbytečně. Podstatnou částí našeho návrhu je náprava toho, jak bylo s objektem zacházeno v době po druhé světové válce. Výraznějšími zásahy šetříme a musí mít v hierarchii objektu velmi vysokou pozici – navrhujeme nový vstup akcentovaný velkorysým venkovním schodištěm, nové prosklení hlavního štítu deklarující jeho novou funkci průhledem na varnu. V interiéru plánujeme využít vybavení dřívější elektrorozvodny i mostový jeřáb a další objekty a povrchy.

Plzeňský experimentální pivovar Proud letos vyrobí 4000 hl piva, o 15 % víc

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:České NovinyAutor:ČTK

Plzeňský experimentální pivovar Proud, který funguje přes tři roky v areálu Prazdroje pod jeho hlavičkou, letos vyrobí zhruba o 15 procent piva více než loni. Bude to téměř 4000 hektolitrů speciálů a malých sérií piv. Přibližně 85 procent tvoří sudové pivo, řekl ČTK ředitel pivovaru Michal Škoda. Pivovar má instalovanou kapacitu 10.000 hektolitrů.

"Jednou se na kapacitu dostaneme, zatím pořád rosteme," uvedl k výrobě Škoda. Pivovar podle něj uvedl na trh zatím přes 50 druhů piv a dál zkouší nové chutě. "Teď se budeme soustředit na vyladění receptur a budeme držet pět šest stálých piv. A k nim dáme dvě tři sezonní varianty. Ale už nechceme chrlit tolik druhů," dodal. Pivovar má teď ve stálé nabídce deset až 12 druhů, soustředí se na slabší nápoje mezi "desítkou" a "třináctkou".

Pivovar má přes 100 stálých zákazníků v ČR. Nejprodávanějším pivem je jedenáctistupňový ležák Ventil, který je od srpna bezlepkový. Třetím nejprodávanějším pivem je nealko, hlavně díky mladým. Mezi ženami jsou podle ředitele oblíbená kyselá piva a piva typu ALE a IPA.

Ležáky, spodně kvašená piva, tvoří téměř 40 procent produkce. "Potřebujeme je, chceme mít kompletní nabídku pro restaurace a hospody. Ale větší prostor dáváme svrchně kvašeným pivům," řekl Škoda. Tato piva tvoří nyní asi dvě třetiny výroby. Nejúspěšnější pivní styly jsou pro pivovar ALE a IPA - hořká voňavá piva, ale roste i obliba kyselých piv s českým sadovým ovocem. Dosud nejzvláštnější byly kyselé gose německého stylu, do něhož se přidával zelený pepř, rozmarýn a sůl, a kyselá IPA s kávou.

Letos poprvé vyrobil Proud vánoční pivo, což je šestnáctistupňová IPA s novými americkými chmely. Tento týden začal také nabízet limitovanou edici piv, která mají stupňovitost 24 a 25, tedy přes deset procent alkoholu. Jde podle ředitele o nejsilnější piva, která dosud vyrobili.

Proud spolupracuje s Chmelařským institutem v Žatci a Výzkumným ústavem pivovarsko-sladařským a testuje nové odrůdy českých chmelů odolných vůči suchu. "Zapojujeme se i do inovačního procesu v rámci Prazdroje, který občas potřebuje něco vyzkoušet. Zatím z toho ale konkrétní produkt nevznikl," uvedl Škoda.

Experimentální pivovar se 14 zaměstnanci má stejné IČO jako Prazdroj, ale vede vlastní účetnictví, výrobu, obchod, marketing, navrhuje si receptury. Prazdroj mu pomáhá například s dodávkou surovin, energií, zajišťuje právní a IT služby. Ceny ležáku Proudu jsou na úrovni Pilsneru Urquell, piva typu IPA a kyselá piva jsou cenově výš kvůli dražším surovinám a většímu podílu lidské práce. "Mezi malými pivovary jsme na průměru," uvedl ředitel. Pivovar na jaře zdražoval kvůli energiím, sklu a dopravě, ale příští rok zvýšení cen neplánuje.

Pivovar loni koupil plechovkovou linku, připravuje se na systém zálohovaných plechovek.

Firemní vánoční dárky od Proudu

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:České nápoje

Najít ten správný vánoční dárek pro zaměstnance, kolegy, obchodní partnery či zákazníky – takový, který potěší, zaujme a nebude jen dalším zbytečným „lapačem prachu“ zavazejícím na polici. Tuhle každoroční výzvu letos pomohou zdolat v experimentálním plzeňském pivovaru Proud. K mání jsou firemní plechovky či lahve s pivy ze stálé nabídky Proudu, stylové sklenice a otvíráky s gravírováním nebo zážitek z prohlídky pivovaru s degustací tří piv přímo z kvasných ležáckých tanků.

„´Tekuté´ vánoční dárky bezesporu patří k těm nejoblíbenějším. Ovšem zatímco obligátní lahev vína už asi nikoho moc nepřekvapí, pivní dárky jsou vítaným zpestřením. Stačí se podívat do našeho e-shopu a určitě si vyberete,“ doporučuje ředitel pivovaru Proud Michal Škoda.

Správná chvíle na výběr a objednání je právě teď, aby se vše stihlo včas a bez stresu. V pivovaru Proud jsou velmi flexibilní, takže firemní dárky dokáží maximálně přizpůsobit potřebám a přáním klienta. Lahve (330 ml) nebo plechovky (500 ml) naplní vybraným pivem ze základního portfolia napříč pivními styly. K nejoblíbenějším patří světlý český ležák Ventill (bez lepku) a Veer – West Coast IPA. Původní etiketu pak označí firemním logem nebo pivo opatří zcela unikátní etiketou.

„Začátkem loňského září jsme rozjeli novou poloautomatickou stáčecí linku na plechovky a prvními pivy, která jsme na ní stáčeli, byl speciál Ever Flowing Stream pro festival Obscene Extreme, limitka pro plzeňský hasičský sbor k jeho 130. výročí založení a Matylda pro ČD Nostalgie. Následně jsme spolupracovali třeba s Amazing Places, resortem Český les, organizátory triatlonové XTERRY a dalšími. Ve všech případech bylo na první pohled patrné, že plechovka nabízí větší prostor pro kreativitu a design obalu než lahev, což je určitě dobrý tip i pro firemní vánoční dárky,“ dodává Michal Škoda.

Úspornější a na přípravu časově méně náročnou variantou jsou piva z Proudu s původní etiketou, včetně degustačního setu, balená v dárkovém kartonu označeném samolepkou s logem společnosti. Vítaným drobným dárkem s puncem originality jsou pak pivní sklenice a otvíráky, které je možné opatřit osobním věnováním, firemním logem či jménem obdarovaného.

Poukaz na komentovanou prohlídku pivovaru Proud otevírá cestu k mimořádně intenzivním zážitkům. Současnost se v nich totiž prolíná s minulostí. Proud sídlí v bývalé elektrocentrále plzeňského pivovaru, návštěvníci tak uvidí nejen moderní provoz, ale také místa spojená s původními energetickými a vodními zdroji, které kdysi využíval Prazdroj. Devadesátiminutovou prohlídku zakončí degustace tří piv z portfolia pivovaru Proud z kvasných ležáckých tanků.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.20.04.2024 08:1466