Historie a současnost minipivovaru Proud

Historie
1905 ● Položení základního kamene původní elektrárny
Na začátku 20. století začal plzeňský pivovar narážet na problémy se zásobováním energií. Šéfinženýr pivovaru František Spalek však přišel s ambiciózním projektem známým jako Spalkův projekt. Ten měl zajistit pivovaru soběstačnost a jeho součástí byla i naše elektrárna sloužící tehdy jako elektrocentrála.

1907 ● Elektrárna uvedena do provozu
Od roku 1907 vyráběla elektrárna elektrickou energii. Původně díky parním strojům, později turbínou poháněnou párou z uhelných kotlů. Elektrárna dodávala energii do sousedního pivovaru, pivovarale i do města pro veřejné osvětlení.

1945 ● Bombardování elektrárny během 2. světové války
Dne 17. dubna 1945, na samém závěru války, byla budova naši elektrárny těžce postižena náletem spojenců při bombardování Plzně. Trvalo více než půl roku, než byla elektrárna opravena a znovu uvedena do provozu. Svoji funkci poté plnila po několik dalších desítek let.

1995 ● Zastavení výroby elektrické energie
Výroba vlastní energie pro pivovar začala být postupně nahrazovaná odběrem z veřejné sítě. Po odstranění parní turbíny sloužila hala bývalé strojovny na několik let jako plynová kotelna pro zásobování varen Plzeňského pivovaru párou. Tedy už bez výroby elektrické energie.

2019 ● Založení pivovaru Proud a rekonstrukce budovy
Bývalá elektrárna se mění v pivovar. Zahájili jsme rozsáhlou rekonstrukci budovy s cílem co nejdříve začít vařit pivo a navrátit elektrárně zašlý lesk a slávu.

2020 ● Otevření pivovaru a naše vize do budoucna
Rekonstrukce zdaleka není hotová. Po jejím dokončení a po vybudování technologie pivovaru máme v plánu zvelebit elektrárnu i zvenčí a zásahu neujde ani její okolí. Vizualizace architektonického studia Mimosa nastiňuje budoucí podobu elektrárny po celkové rekonstrukci.
Zdroj:Stránky minipivovaru Proud, 2020


Jsme tandem – Michal Škoda a Lenka Straková. Naše setkání rozhodně nemohla být náhoda, oba moc rádi ochutnáme nová piva a v tomhle oboru nejen pracujeme, ale s vařením piva experimentujeme i doma. Žijeme tím a baví nás to.

Jak jsme se tedy potkali? Svedl nás dohromady náš společný pivní zájem. pivovarNarazili jsme na sebe v Plzeňském Prazdroji v roce 2015 při práci na projektu Volba Sládků. Lenka je sládková a vyvíjela pro tento program receptury a Michal program spoluvytvářel.

Oba nás vždycky bavilo objevovat rozmanité pivní styly. Rádi experimentujeme a nikdy se nebráníme zkoušení něčeho nového. A tak vlastně všechno celkem přirozeně spělo k tomu, abychom spolu jednou začali rozjíždět minipivovar. Ten náš bude součástí Plzeňského Prazdroje a my věříme, že právě silné zázemí nám dává volnost prozkoumávat hranice a nenechat se svazovat konvencemi.

Při vaření piva stavíme na našich znalostech a zkušenostech a kombinujeme je s nejmodernějšími technologiemi. A věříme, že cesta kupředu je také o sdílení zkušeností. Proto je pro nás důležité nejen experimentovat, ale i potkávat se s dalšími lidmi v oboru a navzájem se posouvat dál.
Zdroj:Stránky minipivovaru Proud, 2020


Více na stránkách pivovaru

KISSeláč Višeň z pivovaru Proud bude mít premiéru na Colours of Ostrava

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:FeedIT

Experimentální pivovar Proud se po roce vrací na festival Colours of Ostrava. Ke stávajícím speciálům, které vloni návštěvníky nadchly, letos přidává novinku. Poprvé bude na čepu KISSeláč Višeň. Velmi osvěžující sytě červené pivo s nápadnou ovocnou vůní po zralých višních. V chuti převládá střední kyselost doplněná lehkým sladovým tělem s krátkým dozníváním.

„Na Colours of Ostrava jsme byli poprvé vloni a moc nás potěšil velký zájem a příznivé reakce na naše piva, takže letos se rádi vrátíme. Colours of Ostrava a vlastně obecně festivaly či podobné akce vnímáme jako skvělou příležitost získat přímou zpětnou vazbu. Vidíme bezprostřední reakce okamžitě po ochutnání některého z našich piv a zároveň můžeme s lidmi diskutovat o jednotlivých pivních stylech či konkrétních pivech. Nakonec tak získáváme i inspiraci k vytvoření nových limitek,“ říká ředitel experimentálního pivovaru Proud Michal Škoda.

Během všech čtyř festivalových dnů, od 19. do 22. července, budou návštěvníkům v chill out zóně k dispozici spolu s KISSeláčem Višeň i další speciály z Proudu: Yuzu Pale Ale, KISSeláč Švestka, Maracuja Ale, IPL Ceres, TheMže, Veer, Ventill a nealko Proovan. Chill out zóna nabídne nejen vítané osvěžení a díky zastřešení také úkryt před sluncem i deštěm, ale i herní zónu s fotbálkem, deskovkami či pukecem a miniexpozici zajímavých výtvorů, které vznikly recyklací plechovek a etiket. Pivovar Proud totiž nově používá 500ml plechovky namísto nevratných lahví o objemu 750 ml. Vedle rostoucí obliby mezi spotřebiteli je dalším důvodem také menší dopad recyklovatelných plechovek na životní prostředí oproti jednorázovým lahvím.

O pivovaru Proud
První várka piva byla v plzeňském experimentálním pivovaru Proud uvařena 29. 9. 2020. Do konce roku 2022 Proud uvedl na trh přes 30 různých piv. Základní portfolio tvoří: TheMže – English Pale Ale 10, Ventill – ležák 11, Soutock – žitná IPA 13, Cotel – Stout 14, Veer – West Coast IPA 14 a nealkoholické pivo Proovan. Sortiment doplňují sezónní speciály, limitované edice piv či oblíbená řada Barrel Aged (piva stařená v dubových sudech po whisky či víně). Mezi oceněními z prestižních pivovarských soutěží, která Proud získal, je například 2. a 3. místo v kategorii speciály – svrchně kvašená piva v soutěži Zlatý pohár Special Pivex 2023. Piva z Proudu jsou v prodeji v eshopu, na Rohlík.cz a Košík.cz, ve vybraných prodejnách Albert v Plzni, Praze a Brně, v pivotékách a ochutnávkových pivnicích po celé republice i na akcích či festivalech. Aktuální informace na webu pivovaru v sekci Kam na pivo.Proud sídlí v Plzni, v bývalé elektrárně na soutoku řek Mže a Radbuzy. Pivovar je součástí Plzeňského Prazdroje, ovšem v nejvyšší možné míře působí samostatně a nezávisle. Návštěvníkům je přístupný v rámci komentovaných prohlídek spojených s ochutnávkou.

Pivovar Proud přechází od nevratných lahví k plechovkám

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Večerní Praha

Plzeňský experimentální pivovar Proud nově nabízí své portfolio v plechovkách namísto nevratných lahví o objemu 750 ml. Pivovar tak reaguje na trend mezi spotřebiteli, kteří dlouhodobě plechovky preferují díky nízké váze i rychlému vychlazení. Zároveň mají plechovky oproti jednorázovým lahvím menší dopad na životní prostředí.

„Plechovky jsou lehčí, tedy pohodlnější pro transport, jsou skladnější, odolnější proti rozbití a rychleji se vychladí. To jsou důvody, které v posledních letech přispěly k rostoucímu zájmu spotřebitelů o tento typ obalu,“ říká ředitel pivovaru Proud Michal Škoda. Obliba plechovek stoupá na celém trhu, jen mezi roky 2018–2020 vzrostly v tuzemsku prodeje piva v plechovkách o 30 %.

Další klíčovou předností hliníku jako materiálu je, že ho lze recyklovat opakovaně prakticky donekonečna a jeho kvalita je přitom vždycky stejná. Plechovka vyrobená z recyklátu tak pro pivo představuje stejnou ochranu jako ta z nového hliníku, jen má až o 80 % nižší uhlíkovou stopu.

Podle podílu recyklátu v obalu se na výrobu plechovky spotřebuje až o 95 % méně energie než u plechovky vytvořené z primárního materiálu. „Nyní jsou plechovky Proudu tvořeny zhruba z 60 % recyklátem a cílem je tento podíl do budoucna navyšovat,“ dodává Michal Škoda.

V roce 2022 pivovar Proud uvedl do provozu novou poloautomatickou stáčecí linku na plechovky s kapacitou až 450 litrů piva za hodinu. V současné době jsou v půllitrových plechovkách dostupná veškerá alkoholická piva ze stálé nabídky Proudu a také sezónní speciály. Kromě plechovek si Proud ponechává v nabídce i skleněné lahve o objemu 0,3 l, u kterých chce do budoucna řešit možnost přechodu na vratné lahve.

Proud sídlí v Plzni, v bývalé elektrárně na soutoku řek Mže a Radbuzy. Pivovar je součástí Plzeňského Prazdroje, ovšem v nejvyšší možné míře působí samostatně a nezávisle. Návštěvníkům je přístupný v rámci komentovaných prohlídek spojených s ochutnávkou.

Pivní speciál s chutí a vůní exotiky Maracuja Ale od pivovaru Proud

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Večerní Praha

Plzeňský pivovar Proud pokračuje ve spolupráci s rovněž plzeňskou společností YUZU. Po prvním společném speciálu Yuzu Pale Ale, u zákazníků velmi úspěšném, nyní následuje novinka z dalšího zajímavého exotického ovoce – Maracuja Ale.

„Naše Maracuja Ale je nefiltrované pivo žluté barvy, s lehce exotickou vůní maracuji připomínající meruňky či mango. V chuti je pivo lehké a mírně nakyslé, což podporuje jeho dobrou pitelnost. Celkový dojem je podtržen suchým dozníváním hořkosti,“ charakterizuje nový speciál sládková pivovaru Proud Lenka Straková.

„Ve spolupráci s pivovarem Proud již vznikl Yuzu Pale Ale, pivo s exotickou chutí plodu yuzu, který je stále naší srdcovkou. Když přišla otázka na možnou další spolupráci, neváhali jsme. Volba padla na maracuju, která se stala v posledních měsících velmi oblíbenou, říká Petra Krističová ze společnosti YUZU, která na český trh dodává produkty z yuzu, maracuji a zázvoru v prvotřídní kvalitě.

Maracuja, mučenka, passion fruit… je ovoce, které vyniká lahodnou sladko-kyselou chutí, výrazným aroma a příjemnou šťavnatostí. Ve žlutooranžové dužině je velké množství semínek, které mají, mimo jiných příznivých vlastností, také vysoký obsah antioxidantů s protizánětlivým účinkem. „Farmáři z Jižní Koreje maracuju zpracovávají stejnou metodou jako již známé yuzu. Tím je zachována vůně, mnoho vitamínů, antioxidantů a samozřejmě originální chuť. Kombinací s vybranými chmelovými produkty od zkušeného týmu pivovarníků se přednosti naší maracujové směsi povedly přenést do velmi originálního piva, které na českém trhu nemá obdoby. Z výsledku jsme nadšeni a přejeme si, aby zákazníkům toto pivo chutnalo stejně jako nám. Jemnost a elegance osloví něžné pohlaví, ale pochutnají si i ostřílení pivaři, kteří rádi objevují nové originální chutě,“ dodává Petra Krističová.

Maracuja Ale je možné zakoupit v e-shopu Proudu, ve vybraných pivotékách či ochutnávkových pivnicích. A to v 500ml plechovkách a v lahvích o objemu 330 ml.

Minibary Českých drah začaly prodávat pivní speciál

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:e-Ústí.cz

Pivní speciál Kryšpín, jehož koupí cestující přispějí na opravu legendární lokomotivy, to je novinka v minibarech Českých drah. Kromě minibarů je tento ležák pivovaru Proud k dostání v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka.



Parní lokomotivu 365.024 z roku 1923 čeká finální část renovace, díky které bude znovu zprovozněna. Podpořit opravu mohou železniční fanoušci i koupí jedenáctistupňového pivního speciálu Kryšpín pivovaru Proud. Ten je k dostání v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka a nově také minibarech Českých drah.
„Veškerý výtěžek půjde na opravu lokomotivy ‚pětašedesátky‘, která v letošním roce slaví 100 let od výroby. Lokomotivní řadu 365 navrhla skupina kolem konstruktéra Vojtěcha Kryšpína a ve 20. letech minulého století pomohla vyřešit nedostatek hnacích vozidel na rozsáhlé železniční síti tehdejší Československé republiky. Finální část renovace tohoto stroje probíhá v Lužné u Rakovníka. Ke zprovoznění lokomotivy je ještě potřeba opravit a doplnit rozvody páry a mazání, opláštit kotel, osadit všechny armatury a provést další dokončovací práce. Vše bychom chtěli zvládnout do konce letošního nebo nejpozději začátkem příštího roku. Finální zprovoznění lokomotivy bude realizováno ve spolupráci s kolegy z dílen z německého Meiningenu,“ popisuje Marek Plochý, ředitel ČD Muzea v Lužné u Rakovníka.
Na železnici i v pivovaru měla pára svého času nezastupitelné místo. Ze železnice sice skoro zmizela, ale v pivovaru ohřívá varnu dodnes. Pivo Kryšpín z pivovaru Proud je tak poctou strojům, které jsou hezkou připomínkou zlatého věku páry.
„Tento jasně zlatý ležák s bohatou bílou pěnou přináší nezapomenutelný zážitek pro vaše chuťové pohárky. Jeho typická chmelová vůně se skládá z květinových a ovocných tónů, které dodává odrůda chmele Juno. Při prvním ochutnání vás oslní jeho výrazné aroma,“ dodává Lenka Straková, sládková pivovaru Proud.
Služba ČD Minibar je v současném jízdním řádu zajištěna ve 171 spojích, v dalších vlacích jsou umístěné také prodejní automaty s občerstvením. Jedná se o linky Západní expres, Krušnohor, Hradečan a Krakonoš v úseku Praha – Hradec Králové, Ostravan, Slovácký expres, Vysočina, Rožmberk, Svitava a Moravan.

Parní lokomotiva 365.024
Lokomotiva je prvním představitelem úspěšného tuzemského železničního strojírenství. Na žádost ČSD ji dodala První Českomoravská továrna na stroje v Praze. Jednalo se o první typ, který vycházel z návrhu skupiny pod vedením známého konstruktéra Vojtěcha Kryšpína. Od září do prosince 1921 dodal výrobce v první sérii dvacet kusů. Druhou sérii získaly ČSD od května do října 1923.
Lokomotiva, která prochází rekonstrukcí, byla přes 50 let odstavena na různých místech a vlivem povětrnostních podmínek chátrala. V roce 2018 byla odvezena na renovaci do dílen v Meiningenu v Německu, kde byl vyroben nový popelník, kompletně opraven pojezd lokomotivy včetně rozvodu, byl vyroben nový parní válec a instalován byl kotel. Následně byla převezena v roce 2022 zpět do Lužné u Rakovníka na dokončení opravy.

Růžová novinka z pivovaru Proud: Raise Your Glass APA

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Večerní Praha

V plzeňském pivovaru Proud se 8. března obuli do růžových holínek a uvařili limitovanou edici piva Raise Your Glass APA. Stalo se tak v rámci 6. ročníku Pink Boots Collaboration Brew Day. Nyní je krásně chmelená APA podle receptury sládkové pivovaru Proud Lenky Strakové dostupná v e-shopu Proudu, ve vybraných pivotékách či ochutnávkových pivnicích.

Pivovar Proud se do celosvětové akce Pink Boots Collaboration Brew Day, jejímž symbolem jsou růžové holínky, zapojil už potřetí. Cílem je podpořit všechny ženy v pivovarství a příbuzných oborech. Pivní speciály se vaří z exkluzivní chmelové směsi nazvané Pink Boots Hop Blend, jejíž složení se každým rokem mění, ale vždy pochází od partnera iniciativy, renomované americké společnosti Yakima Chief Hops. Část výtěžku z prodeje pak putuje skrze organizaci Pink Boots Society na vzdělávací programy určené profesionálkám v oboru pivovarství.

„Letošní chmelová směs byla opět voňavá s výrazným aroma citrusů, tropického ovoce i podílem dřevitých vůní a obsahem hořkých látek 12,5 %. Ve směsi se nacházely již známé chmelové odrůdy Loral a Ekuanot, doplněné jedním novošlechtěncem, který nese označení šlechtitelského programu HBC 586. Naše APA, tedy styl american pale ale, je studeně chmelené světlé svrchně kvašené pivo, které má stupňovitost 12 %, obsah alkoholu 5,3 % obj. a hořkost přibližně 55 MJH,“ upřesňuje sládková Proudu Lenka Straková.

Speciál Raise Your Glass APA se společně s dalšími pivy uvařenými tuzemskými pivovary v rámci Pink Boots Collaboration Brew Day 2023 úspěšně představil 24. dubna v Americkém centru v Praze 1. Ochutnávka se konala za podpory Zemědělská sekce Velvyslanectví USA v Praze.

První várka piva byla v plzeňském experimentálním pivovaru Proud uvařena 29. 9. 2020. Do konce roku 2022 Proud uvedl na trh přes 30 různých piv. Základní portfolio tvoří: TheMže – English Pale Ale 10, Ventill – ležák 11, Soutock – žitná IPA 13, Cotel – Stout 14, Veer – West Coast IPA 14 a nealkoholické pivo Proovan. Sortiment doplňují sezónní speciály, limitované edice piv či oblíbená řada Barrel Aged

Pozvedněte půllitry a připijte ženám. Z amerického chmele vykouzlily samé dobroty

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Metro.czAutor:Marek Hýř

Co se vám vybaví, když se řekne sládek? Bodrý chlapík s červenými tvářemi, knírem od pěny a pupíkem? Tak na to honem zapomeňte. Sládkem může být i dáma. V Česku máme navíc žen v pivovarnictví celkem dost. Vrchní sládkovou je například Lenka Straková z pivovaru Proud. Na začátku března, na Mezinárodní den žen, jsme se za ní vydali.

Tentokrát měla k ruce i pár pomocnic. Společně vařili limitovanou edici piva Raise Your Glass APA. Pivovar Proud, stejně jako několik dalších, se letos zapojil do celosvětové akce Pink Boots Collaboration Brew Day, jejímž symbolem jsou růžové holínky a cílem je podpořit a oslavit ženy v pivovarnictví. Projekt se koná už poněkolikáté a vždy je spojujícím prvkem chmelová směs z americké společnosti Yakima Chief Hops. „Letos se ve směsi nacházejí již známé chmelové odrůdy Loral a Ekuanot, které jsou doplněny jedním novošlechtěncem, jenž nese zatím jen označení HBC 586,“ popisuje směs Straková.

Společnost Yakima Chief Hops dostala název podle území, odkud pochází její chmel. „Yakima je velké území pouště obklopené horami, z kterých sbírá vodu. Díky této zvláštnosti má stabilní podnebí, kde panuje teplo a suchost. Hory zároveň zajišťují dostatek vody pro celé vegetační období chmele,“ popisuje oblast sládková a dodává: „Podnebí je trochu podobné tomu v Žatci a Lounech. Ty jsou ale horami uzavřené jen z jedné strany,“ doplňuje.

Proud ze směsi letos vytvořil american pale ale. „Jde o studeně chmelené svrchně kvašené pivo, které má obsah alkoholu 5,3 procenta,“ upřesňuje Straková.

Plzeňský pivovar uvařil šest tisíc litrů, jednoduchým dělením zjistíte, že jde o 12 tisíc piv. Jestli se vám už sbíhají sliny, máte štěstí. Narážečka piva Raise Your Glass APA je na programu v plzeňském podniku Štipec nejen Bistro v Riegrovce už ve čtvrtek 27. dubna.

Proud ale nebyl jediným pivovarem, který se do projektu na podporu žen v pivovarnictví zapojil. Ruku k dílu přiložila třeba sládková Žaneta Petružálková z pivovaru Zlatá kráva. Její svrchně kvašené světlé pivo Lady cow NEIPA si můžete objednat na e-shopu pivovaru už nyní.

Bez Proudu to nejsou Vánoce

Publikováno:před 11 měsíciZdroj:Večerní Praha

Experimentální plzeňský pivovar Proud rozšířil svůj komunikační mix o video kampaň. Stávající i potenciální zákazníky oslovuje krátkým vánočním příběhem v duchu víceznačného sloganu: „Bez Proudu to nejsou Vánoce.“ V prvním video spotu v historii pivovaru Proud si zahráli moderátor Evropy 2 Petr Říbal spolu s manželkou Míšou, finalistkou České Miss 2016, a také ředitel Proudu Michal Škoda. Vánoční kampaň poběží až do půlky prosince výhradně on-line na sociálních sítích YouTube a Facebooku i Instagramu pivovaru Proud. Jiné formy kampaně nejsou v plánu.

Za vánočním video spotem pivovaru Proud stojí agentury MastrCrane Production a WeDigital. Natáčelo se začátkem října v Praze. „Hlavním cílem vánočního spotu a celé kampaně je oslovit nejen pivní nadšence, kteří už pivovar Proud znají, ale také nové zákazníky. Věříme, že právě hravost claimu vánoční kampaně a zapojení manželů Říbalových, což jsou ´proudí srdcaři´, zaujme i ty, kteří pivo Proud ještě neochutnali. Video běží na YouTube a na sociálních sítích pivovaru Proud, je doplněno o záběry ze zákulisí natáčení a další vánoční i produktové fotografie,“ říká Andrea Hurychová z WeDigital.

„Samozřejmě není náhoda, že s naším prvním spotem cílíme na předvánoční trh. Podle našich zkušeností jsou právě v tomto období nejrůznější pivní speciály a limitky stále vyhledávanější a oblíbenější – ať už jako vánoční dárky, nebo zpestření sváteční tabule,“ dodává ředitel pivovaru Proud Michal Škoda.

Pivovar Proud spouští víceznačnou vánoční kampaň

Publikováno:před 11 měsíciZdroj:MediaGuru.cz

Experimentální plzeňský pivovar Proud startuje vánoční kampaň, v níž rozšířil svůj komunikační mix o video. Stávající i potenciální zákazníky oslovuje krátkým příběhem v duchu víceznačného sloganu: „Bez Proudu to nejsou Vánoce.“

„Samozřejmě není náhoda, že s naším prvním spotem cílíme na předvánoční trh. Podle našich zkušeností jsou právě v tomto období nejrůznější pivní speciály a limitky stále vyhledávanější a oblíbenější – ať už jako vánoční dárky, nebo zpestření sváteční tabule,“ popisuje ředitel pivovaru Proud Michal Škoda.

V prvním video spotu v historii pivovaru Proud si zahráli moderátor Evropy 2 Petr Říbal spolu s manželkou Míšou, finalistkou České Miss 2016, a také Michal Škoda. Kampaň poběží až do půlky prosince na internetu, na sociálních sítích YouTube a Facebooku i Instagramu pivovaru Proud. Jiné formy kampaně nejsou v plánu.

Za vánočním video spotem pivovaru Proud stojí agentury MastrCrane Production a WeDigital. Natáčelo se začátkem října v Praze. „Hlavním cílem vánočního spotu a celé kampaně je oslovit nejen pivní nadšence, kteří už pivovar Proud znají, ale také nové zákazníky. Věříme, že právě hravost claimu vánoční kampaně a zapojení manželů Říbalových, což jsou ,proudí srdcaři´, zaujme i ty, kteří pivo Proud ještě neochutnali. Video běží na YouTube a na sociálních sítích pivovaru Proud, je doplněno o záběry ze zákulisí natáčení a další vánoční i produktové fotografie,“ říká Andrea Hurychová z WeDigital.

Proud oslavil druhé výročí limitovanou várkou výročního ležáku FRANZ SPALEK

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:Večerní Praha

První várku v experimentálním pivovaru Proud uvařili 29. září 2020. Následující rok na oslavu prvního výročí této zásadní události vznikl speciál FRANZ SPALEK. A tradice pokračuje také letos. 29. září v Proudu opět po roce uvařili podle receptury zdejší sládkové Lenky Strakové dvanáctistupňový výroční nefiltrovaný ležák z nové odrůdy žateckého chmele SAAZ comfort s charakteristickým rychlým nástupem hořkosti a příjemným květinovým aroma. FRANZ SPALEK bude v prodeji v první polovině listopadu v e-shopu Proudu, ve vybraných pivotékách a ochutnávkových pivnicích.

„Proud slaví druhé narozeniny a my při této příležitosti opět vaříme výroční ležák FRANZ SPALEK. Vloni vzbudil značný zájem zákazníků, zařadil se mezi naše oblíbené speciály, takže jsme se rozhodli v této tradici pokračovat letos i v následujících letech. Máme za sebou velmi úspěšnou sezónu a rozhodně nemáme v plánu zvolňovat. I příští rok chceme rozšiřovat podniky a akce, kde bude Proud na čepu,” říká ředitel pivovaru Proud Michal Škoda.

Název nového speciálu FRANZ SPALEK odkazuje k osobnosti Františka Spalka, od jehož úmrtí letos uplyne 91 let. Pivovar Proud sídlí ve více než stoleté budově bývalé elektrocentrály pivovaru Plzeňský Prazdroj, která byla součástí velkolepého Spalkova projektu. Díky němu byl plzeňský pivovar už na začátku minulého století soběstačný ve výrobě elektřiny i v zásobování vodou.

Proud rozšířil sortiment o speciály a limitované edice v plechovkách

Publikováno:před rokemZdroj:Večerní Praha

Experimentální plzeňský pivovar Proud zareagoval na zájem zákazníků o piva v plechovkách a uvedl do provozu novou poloautomatickou stáčecí linku na plechovky. Aktuálně do nich plní speciály a limitované edice.

Nová plechovková linka má kapacitu až 450 litrů piva za hodinu. V Proudu na ní stáčejí piva do plechovek o objemu 500 ml. „Výhodou plechovky je její nízká váha, skladnost a rychlé vychlazení. To jsou důvody, které v posledních letech přispěly k rostoucímu zájmu spotřebitelů o tento typ obalu. Další předností hliníku jako materiálu je, že ho lze recyklovat opakovaně prakticky donekonečna a jeho kvalita je přitom vždycky stejná,“ říká ředitel pivovaru Proud Michal Škoda. V současnosti jsou plechovky Proudu tvořeny z cca 60 % recyklátem a cílem minipivovaru je tento podíl do budoucna navyšovat. Celková investice plechovkové linky, jejímž výrobcem je společnost GAI a dodavatelem firma UNIMARCO, dosáhla 2 755 200 Kč.

Pivo v plechovkách doplňuje stávající sortiment pivovaru Proud, který tvoří sudy a lahve. Nová plechovková linka je primárně určena pro stáčení limitovaných edic vyrobených pro speciální akce. „Prvními pivy, která se v Proudu stáčela do plechovek, byly speciál Ever Flowing Stream uvařený exkluzivně pro letošní ročník festivalu Obscene Extreme, limitka pro plzeňský hasičský sbor k jeho 130. výročí založení a Matylda pro ČD Nostalgie. Ve všech těchto případech je na první pohled patrná také další přidaná hodnota, a to je ta, že plechovka nabízí větší prostor pro kreativitu a design obalu,“ dodává Michal Škoda.

Limitované edice v plechovkách jsou k zakoupení v Pivotéce v Pivovarském muzeu v Plzni a počítá se i s prodejem v e-shopu pivovaru Proud.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.18.07.2023 09:2456