Historie a současnost Pivovaru Litovel

Staletá tradice piva v Litovli má svůj počátek v roce 1291, kdy udělil městu král Václav II. právo mílové. Toto privilegium opravňovalo výhradně litovelské měšťany vařit a šenkovat pivo v okruhu asi jedné míle, tedy zhruba v okolí 10 – 12 km. Pivo se ve středověku vařilo v právovárečných domech, kterých bylo tehdy v Litovli 57. Právovárečníci patřili mezi nejzámožnější obyvatele a jejich slovo mělo při řízení města velkou váhu.
V roce 1770 vyrostl v Litovli pod jednou střechou nový společný pivovar se sladovnou, který vařil celých 100 let. Když už kapacitně nestačil poptávce, vznikl v roce 1814 nový Měšťanský pivovar. pivovarJako celá Litovel byl i on pod německou správou. Na tuto situaci reagovali moravští vlastenci tím, že založili Rolnickou záložnu v Litovli a rolnický akciový cukrovar. Následně došlo k založení a otevření ryze vlasteneckého Rolnického akciového pivovaru se sladovnou. Na tom, že byl 12. listopadu 1893 slavnostně vysvěcen a otevřen, měl velkou zásluhu říšský a zemský poslanec za střední Moravu Josef Svozil, původem z nedaleké Seničky. Pivovar následně získal zlatou a bronzovou medaili na Mezinárodní gastronomické výstavě ve Vídni v r. 1906 a zlatou medaili v Brně na výstavě české výroby v roce 1911. Od té doby, nepřetržitě už druhé století, vaří pivovar v Litovli pivo, které se svou nezaměnitelnou chutí, lahodnou hořkostí a přirozenou barvou prosadilo nejen ve své domovině, ale i v zahraničí.
Na sklonku třicátých let byla vystavěna nádherná varna, která slouží k vaření litovelského piva dodnes. Pouze vnitřní části zařízení – kotlů a kádí – byly zrekonstruovány, obložení stěn kardinálským mramorem a měděné pokrývky kádí a kotlů pivovarjsou původní. Od poloviny minulého století postupně docházelo k výměně kvasných nádob ve spilce (hlavní kvasírna) a v ležáckém sklepě. Staré dřevěné kádě a sudy nahradily ležácké tanky a kvasné nádoby. Od počátku devadesátých let probíhaly rekonstrukce některých technologických celků, např. lahvárenské linky, přetlačných tanků nebo filtrace.
V posledních deseti letech litovelský pivovar modernizoval spilku, kvasničárnu, strojovnu chlazení a chlazení mladiny. V roce 2003 byla uvedena do provozu nová hlavní kvasírna – spilka – s nerezovými káděmi a s moderními ovládacími prvky. Nová technologická zařízení zpřesnila technologii výroby a zvýšila kvalitu vyráběného piva. Nejnovější velkou modernizací je výměna lahvárenské linky za novou o výkonu 36 000 lahví za hodinu a výstavba nové skladové haly.
Litovelský pivovar je živou historií pivovarnictví. I když prošel modernizací, dvě stě litovelských pivovarníků si zakládá na tom, že vyrábí klasicky vařené české pivo stejně jako vlastenci, kteří před více než sto patnácti lety pivovar zakládali.
Dnes je Pivovar Litovel součástí pivovarnické skupiny PMS spolu s přerovským Zubrem a hanušovickou Holbou.

Od roku 2011 je součástí pivovaru i minipivovar, který nejčastěji slouží pro komerční vaření piva nebo samotnému Pivovaru Litovel jako laboratoř k vývoji a testování nových pivních receptur.
Zdroj:Stránky Pivovaru Litovel, 2017


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Pivovaru Litovel

Kdy:pracovní dny 10-15 hod.Obec:LitovelZdroj:Pivovar Litovel

Motto: Je lépe 1x vidět než 10x slyšet
S pivem se setkáváme téměř každodenně. Vidíme ho v obchodech, máme stále nějaký ten půllitr doma v zásobě, pijeme ho v restauracích nebo oblíbených hospůdkách. Je naším společníkem při rodinných sešlostech či přátelských posezeních. Máme zkrátka takový pocit, že s námi pivo přímo žije, a tento pocit vyvolává dojem, že o pivu všechno víme. Opak je však pravdou! Znalosti spotřebitelů o našem národním nápoji jsou u převážné většiny populace na velmi nízké úrovni a to je chyba. Čím dál více lidí se neumí na trhu s pivem orientovat.

Proto přijďte přímo do pivovaru v Litovli za hlubším poznáním:
» Chcete nahlédnout pod pokličku litovelského sládka?
» Chcete vědět, jak se vaří klasické české pivo?
» Chcete vidět, jak vypadá varna, spilka a ležácké sklepy?
» Chcete znát historii vaření piva v souvislostech?
» Chcete vidět historická nářadí a zařízení pivovaru?

Provedeme Vás po pivovaru, který stojí za to vidět. Nabídneme Vám ochutnávku různých druhů piv. Ti, kteří exkurzi již absolvovali, nelitovali. Každoročně nás navštíví až 10 000 návštěvníků. Jsou mezi nimi také známé osobnosti z oblasti kultury a sportu.

Přijměte tedy naše pozvání a seznamte se s krásou poctivého pivovarnického řemesla. Přijďte se dozvědět, co dělá „české pivo českým pivem“.

Termín: exkurze probíhají v pracovních dnech v době od 10 do 15 hodin.
Organizace: provádíme pouze skupiny – min. počet 15 osob

Rezervace/objednávky:
Pro skupiny nad 15 osob nás kontaktujte telefonicky - vedoucí návštěvnického centra: (00420) 724 776 392,
nebo mailem: navratilova(zavinac)litovel.cz

Prohlídka bez ochutnávky
Doba trvání: cca 1 hodina
Cena za prohlídku: 50 Kč/osobu

Prohlídka s malou ochutnávkou
Doba trvání: cca 1 hodina exkurze, 1 hodina ochutnávky piva
Cena za prohlídku: 110 Kč/osobu

Prohlídka s velkou ochutnávkou
Doba trvání: cca 1 hodina exkurze, 2 hodiny ochutnávky piva
Cena za prohlídku: 160 Kč/osobu

Aktualizováno: před 5 lety

Svatého Martina oslaví i pivaři, Litovel uvařil Svatomartinské pivo

Publikováno:před měsícemZdroj:Pivovar LitovelAutor:Jitka Shin, PR

Pivovar Litovel uvařil na počest svatého Martina svůj speciál, Svatomartinské pivo 13 %. Symbolicky tím oslavil i 128. výročí od svého slavnostního otevření, které připadá na 12. listopad. Speciál je čepu až do vyčerpání zásob.

„Tento sváteční polotmavý speciál jsme uvařili jako alternativu pro všechny, kdo spíše než vínu holdují zlatavému moku. Náš speciál krásně doplní tradiční svatomartinské menu s husou. Svatomartinské pivo 13 % zrálo celých 60 dní v ležáckých sklepích a díky tomu má zakulacenou charakteristickou chuť a vůni, ale zároveň si zachoval skvělý říz. Uvařili jsme ho z několika druhů sladů a díky tomu má jantarovou barvu,“ popisuje novinku sládek Pivovaru Litovel Petr Kostelecký. Pivo bude na čepu ve vybraných restauracích.

Tip sládka: Litovel Svatomartinské pivo 13%
Sváteční polotmavý speciál 13 %, který skvěle doplňuje svatomartinské menu, např. husu nebo kachnu. Toto pivo zraje v ležáckých sklepích 60 dní a vyznačuje se jantarovou barvou a harmonicky plnou chutí s příjemnou intenzitou hořkosti.

Oslavte Dny českého piva s litovelským ležákem na počest svatého Václava

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Pivovar LitovelAutor:Jitka Cilečková, PR

Již poosmé se v České republice oslavuje kvalitní české pivo. Ve čtvrtek 23. září totiž začínají Dny českého piva, které potrvají do konce měsíce. Milovníci zlatavého moku se mohou ve vybraných restauracích a pivnicích těšit například na zajímavé pivní speciály, kterými pivovary vzdají čest české pivní kultuře. Do celorepublikové akce se zapojí také Pivovar Litovel, který pro tento svátek uvařil nefiltrované pivo Litovel Václav 12°.
Již od dob Karla IV. je svatý Václav patronem českého piva. A právě tímto legendárním českým panovníkem se nechal inspirovat Pivovar Litovel při přípravě svého světlého speciálu. „Pivo Litovel Václav 12° chmelíme třikrát, abychom ukázali krásu pivovarnického řemesla, které mimo jiné stojí na chmelu. Stejně jako všechna naše piva i tento nefiltrovaný ležák vaříme na danou stupňovitost a necháváme jej dlouze zrát v ležáckých sklepích,“ popisuje Petr Kostelecký, sládek Pivovaru Litovel.
Ležák Litovel Václav 12° můžete ochutnat ve vybraných hospodách a restauracích, k dostání je také v prodejnách Billa ve formě multipacku.

Litovel Václav 12°
Nefiltrovaný, třikrát chmelený svatováclavský speciál vaří Pivovar Litovel jednou ročně, a to na počest svatého Václava, patrona českého piva a pivovarníků. Vaří se na předem danou stupňovitost, a následně dlouho zraje v ležáckých sklepích. Má medovou, až jantarovou barvu. Spojuje se v něm jedinečná chuť, harmonická hořkost a správný říz.

Litovel zlatý na European Beer Challenge 2021

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:České nápoje

Pivní mix Litovel Černý Citron alko získal nejvyšší ocenění, dvojitou zlatou, na soutěži European Beer Challenge 2021. Zlatou medaili vezou ve svých kategoriích i světlý ležák Litovel Premium a tmavý ležák Litovel Premium Dark. Stříbro má Litovel Moravan.

„Černý Citron patří mezi nejoblíbenější piva z našeho pivovaru, nejde totiž o standardní radler, tedy mix s 2 % alkoholu, ale o míchaný nápoj z ležáku s příchutí citrónu a s 4 % alkoholu. Chuť je tedy plnější než u běžných radlerů,“ říká sládek Pivovaru Litovel Petr Kostelecký a doplňuje: „Světlé Premium je jedním z neoceňovanějších ležáků v Česku, vaříme jej podle tradičních postupů, které si v Litovli předáváme z generace na generaci, a z vybraných lokálních surovin od místních dodavatelů. Zlato z European Beer Challenge ukazuje, že se tento český ležák rozhodně neztratí ani v nabité zahraniční konkurenci.“ Porotci ocenili také tmavý ležák Premium Dark, kterému se na mezinárodní scéně daří dlouhodobě. Stříbrem se pyšní i Litovel Moravan, který příští rok oslaví 40. výročí od své první várky.

Do mezinárodní degustační soutěže European Beer Challenge 2021 se letos přihlásila piva z 39 zemí světa. Soutěž se konala jako každoročně v Londýně, kde se jednotlivé vzorky hodnotily pomocí slepé degustace. Do porotci zasedli všichni ti, kdo nakupují piva, např. importéři, distributoři, velkoobchody nebo nákupčí pro restaurace, bary či retail. Soutěž patří mezi nejprestižnější mimo jiné proto, že je pro značky příležitostí se ukázat na britském trhu, ale také se zviditelnit v rámci celé Evropy.

Litovelský Černý Citron mezi nejlepšími ochucenými pivy Evropy, dařilo se i ležákům

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:Pivovar LitovelAutor:Jitka Cilečková, PR

Pivní mix Litovel Černý Citron alko získal nejvyšší ocenění, dvojitou zlatou, na soutěži European Beer Challenge 2021. Zlatou medaili vezou ve svých kategoriích i světlý ležák Litovel Premium a tmavý ležák Litovel Premium Dark. Stříbro má Litovel Moravan.

„Černý Citron patří mezi nejoblíbenější piva z našeho pivovaru, nejde totiž o standardní radler, tedy mix s 2 % alkoholu, ale o míchaný nápoj z ležáku s příchutí citrónu a s 4 % alkoholu. Chuť je tedy plnější než u běžných radlerů,“ říká sládek Pivovaru Litovel Petr Kostelecký a doplňuje: „Světlé Premium je jedním z neoceňovanějších ležáků v Česku, vaříme jej podle tradičních postupů, které si v Litovli předáváme z generace na generaci, a z vybraných lokálních surovin od místních dodavatelů. Zlato z European Beer Challenge ukazuje, že se tento český ležák rozhodně neztratí ani v nabité zahraniční konkurenci.“ Porotci ocenili také tmavý ležák Premium Dark, kterému se na mezinárodní scéně daří dlouhodobě. Stříbrem se pyšní i Litovel Moravan, který příští rok oslaví 40. výročí od své první várky.

Do mezinárodní degustační soutěže European Beer Challenge 2021 se letos přihlásila piva z 39 zemí světa. Soutěž se konala jako každoročně v Londýně, kde se jednotlivé vzorky hodnotily pomocí slepé degustace. Do porotci zasedli všichni ti, kdo nakupují piva, např. importéři, distributoři, velkoobchody nebo nákupčí pro restaurace, bary či retail. Soutěž patří mezi nejprestižnější mimo jiné proto, že je pro značky příležitostí se ukázat na britském trhu, ale také se zviditelnit v rámci celé Evropy.

Novinka z Litovle: Do obchodů míří řezané nealko Litovel Řezaný Citron

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Pivovar LitovelAutor:Jitka Cilečková, PR

Pivovar Litovel rozšiřuje svou rodinu úspěšných pivních mixů s citronem. Pivovarníci pod vedením sládka Petra Kosteleckého uvařili míchaný polotmavý nápoj Řezaný Citron. Nové řezané nealko v plechovce se právě dostává na pulty obchodů, k dispozici bude například v obchodech Kaufland nebo Penny po celé republice.

„Novinka vznikla mistrným řezem z nealkoholického Černého citronu a nealkoholického piva Litovel FREE. Dlouho jsme ji ladili, protože s takto řezaným nealko pivním mixem jsme u nás přišli jako první,“ říká sládek Pivovaru Litovel Petr Kostelecký. Oproti mixům Litovel Černý Citron a Litovel Černý Citron nealko je svěžejší a také lehčí. „Řezaný Citron má o 33 % snížený obsah kalorií, přitom si zachovává kombinaci vůní sladu a citronu i jantarovou barvu. Má vyrovnanou hořkost, střední plnost a dominují v něm prvky citrusových plodů,“ popisuje novinku sládek.
Pivní mixy Černý Citron patří k nejúspěšnějším produktům litovelského pivovaru. Originální alko i nealko verzi uvařili místní pivovarníci poprvé v roce 2013. Rodina Černých Citronů se brzy se rozšířila do celé České republiky, už se jí prodalo 20 milionů půllitrů. S novinkou mají v Litovli stejné ambice. „Černý Citron nealko i Řezaný citron jsou nápoje, které si vychutnají příznivci nealkoholického osvěžení nejen v létě. Černý Citron alko je zase výjimečný v tom, že nejde o standardní radler, tedy mix s 2 % alkoholu, ale o míchaný nápoj z ležáku s příchutí citrónu a 4 % alkoholu. Chuť je tedy plnější než u běžných radlerů,“ doplňuje Petr Kostelecký.
Orientační cena novinky Litovel Řezaný Citron v obchodech se obvykle pohybuje 19-22 Kč.

Loňský rok byl náročný, přesto litovelský sládek připravuje další novinky

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:Pivovar LitovelAutor:Jitka Cilečková, PR

Loňský rok patřil k těm nejkomplikovanějším ve více než 126leté historii Pivovaru Litovel. Více než polovinu jeho výstavu totiž tvoří sudové pivo do restaurací a pivnic, jejichž provoz je skoro celý rok výrazně omezený. Pivovar se proto loni soustředil na maloobchodní prodej, našel však i cestu, jak si jeho zákazníci mohou u sebe doma vychutnat čepované.

Stejně jako všechny tuzemské pivovary, tak i prodeje Pivovaru Litovel velmi významným způsobem negativně ovlivnila pandemie koronaviru. „Celkové prodeje pochopitelně meziročně znatelně poklesly, na menší pivovary, jako je například ten náš, dopadla protiepidemická opatření možná ještě citelněji. A to proto, že více než polovinu výstavu našeho piva tvoří sudové pivo do restaurací a pivnic, které byly a stále ještě jsou z preventivních důvodů dlouhodobě uzavřeny,“ vysvětluje Lumír Hyneček, ředitel Pivovaru Litovel.

Protože konzumenti neměli možnost přijít na čepované pivo do svých oblíbených hospod a restaurací, změnilo se loni i jejich nákupní chování. Litovelští na to zareagovali a podařilo se jim zlepšit dostupnost a rozšířit sortiment svého piva v maloobchodní síti. „V obchodech se dařilo pivům Moravan nebo Černý Citron nealko, která jsou nově zalistovaná v některých řetězcích, například v Kauflandu a Lidlu. Také jsme rozšířili nabídku našich piv přes e-shopy, mimo jiné Rohlík.cz. I díky tomu jsme meziročně prodali o 4 % více piva v lahvích a plechovkách,“ říká Lumír Hyneček.

Pivovar také nově přes maloobchodní síť nabízel svým konzumentům pivní speciály litovelského sládka v pětilitrových soudcích, aby si je mohli doma vychutnat čepované. „V předvánočním období si navíc tyto soudky mohli objednávat elektronicky nebo telefonicky a my jsme jim je v rámci našeho regionu přivezli až k nim domů,“ popisuje ředitel pivovaru.

Plánovat letošní rok je pro litovelské pivovarníky náročné. „Pokud to situace dovolí, rádi bychom jako každý rok vařili pivní speciály podle našeho Kalendáře pivních speciálů litovelského sládka. Samozřejmě to závisí na dalších omezeních v souvislosti s covid-19. Ty rozhodnou, zda budeme moci vařit speciály na čep pro naše hospody a restaurace, nebo jestli provozovny zůstanou uzavřené,“ komentuje Lumír Hyneček a prozrazuje: „Naši pivovarníci v čele se sládkem Petrem Kosteleckým také loni nejprve v našem minipivovaru a poté i ve varně ladili novinku. Chystáme se totiž letos rozšířit náš segment ochucených piv.“ Kromě toho plánují v Litovli i speciální multipacky v maloobchodě. Například na oslavu svatého Václava, patrona českého pivovarnictví, uvaří třikrát chmelené nefiltrované pivo Litovel Václav.

Hattrick pro tmavý ležák od Pivovaru Litovel! Z Evropské pivní hvězdy má bronz

Publikováno:před rokemZdroj:Pivovar LitovelAutor:Pivovar Litovel,PR

Už potřetí během tohoto roku ocenili odborníci na pivo tmavý ležák Premium Dark od Pivovaru Litovel. Na prestižní mezinárodní degustační soutěži Evropská pivní hvězda se umístil v kategorii tmavých ležáků českého typu a vydobyl si tam bronz. Porotu oslovila především jeho vyváženě karamelová chuť a přirozeně působící říz.

Tmavý ležák Litovel Premium Dark dlouhodobě patří mezi piva, kterým se na degustačních soutěžích daří. Naposledy v září vyhrál zlato na Českém pivu 2020, o několik měsíců předtím dobyl třetí příčku na Zlatém poháru PIVEX 2020 v Brně.

Na zahraničních soutěžích bodovalo toto pivo už celkem čtyřikrát. Teď se mu v prestižní sbírce zablýská další cenný kov z ciziny. „Můžeme mluvit o hattricku, protože pro naše poctivě vařené pivo Litovel Premium Dark je bronz z Evropské pivní hvězdy už třetí ocenění v řadě za jeden rok. Oblíbili si ho hlavně za hranicemi. Nicméně v poslední době pozorujeme, že se chutě českých pivařů posunují od tradičních tmavých výčepních piv k plnějším variantám a zájem o tmavé ležáky stoupá i u nás,“ říká Petr Kostelecký, sládek Pivovaru Litovel.

Pivo Litovel Premium Dark je spodně kvašený tmavý ležák s vyváženou karamelovou chutí a přirozeným řízem. Svou charakteristickou chuť získává z praženého karamelového a bavorského sladu. V jeho chuti je také znát jemná chmelová hořkost s příjemným kávovým závěrem.
Letošní ročník Evropské pivní hvězdy se uskutečnil i přes současnou krizi spojenou s koronavirem. Slavnostní vyhlášení výsledků proběhlo ve středu 11. listopadu online, a šestnáctiletá tradice a nepřetržitá posloupnost jednotlivých ročníků proto zůstává zachována. Letos se mezi sebou utkala piva ze 42 zemí světa, která v 70 kategoriích hodnotila dvaasedmdesátičlenná porota složená ze zkušených sládků, someliérů a pivních znalců. Odborníci posuzovali piva z různých hledisek. Všímali si například chuti, pěny, vůně nebo vzhledu.

Na Dny českého piva uvařil Pivovar Litovel Václava

Publikováno:před rokemZdroj:České nápoje

Největší svátek všech pivařů je po roce opět tady. Tradiční Dny českého piva letos začnou ve středu 23. září a potrvají do konce měsíce. K oslavám se připojí i Pivovar Litovel, který k této příležitosti připravil speciální várku nefiltrovaného ležáku Václav 12% a nově ho stočil i do pětilitrových soudků.

Dny českého piva jsou každoročně organizovány Českým svazem pivovarů a sladoven a záměrně připadají na dny kolem 28. září. Právě toto datum se pojí se svatým Václavem, kterého jako patrona českých pivovarníků určil roku 1357 král Karel IV. Pro všechny příznivce zlatavého moku proto tuzemské pivovary připravily nejrůznější akce. Lidé budou moci například ochutnat svatováclavské pivní speciály a gastronomická zařízení napříč republikou zařadí na své jídelníčky speciální pokrmy, kterými vzdají hold českému pivu a místní pivní kultuře.

K oslavám se připojí i Pivovar Litovel. „Během Dnů českého piva rozhodně nesmí chybět náš třikrát chmelený nefiltrovaný ležák Litovel Václav, který pivní nadšenci tentokrát nenajdou jen v lahvích a ve vybraných restauracích či pivnicích jako čepované, ale nově jsme ho také ručně stočili i do pětilitrových soudků. Snažíme se svou nabídku neustále vylepšovat a vycházet svým štamgastům vstříc. Ti si tak budou moci nyní vychutnat naše poctivé pivo, vařené tradičním řemeslným postupem, jako točené i doma,“ říká Lumír Hyneček, ředitel Pivovaru Litovel, a doplňuje, že tento speciál bude čepován i ve vybraných restauracích.

Tip litovelského sládka: Litovel Václav 12°

Třikrát chmelený nefiltrovaný svatováclavský speciál uvařil Pivovar Litovel na počest svatého Václava, patrona českého piva a pivovarníků už od dob krále Karla IV. Vaří se na předem danou stupňovitost jen jednou do roka a poté dlouho zraje v ležáckých sklepích. Mistrně se v něm spojuje jedinečná chuť, harmonická hořkost a správný říz. Má zlatou barvu a čepovat ho budou ve vybraných restauracích, k dispozici bude také v maloobchodních sítích ve formě dárkového multipacku s osmi lahvemi a nově také v ručně stáčeném pětilitrovém soudku.

Krušovický pivovar má výkonnější plechovkovou linku a větší sklad

Publikováno:před rokemZdroj:Seznam Zprávy

Krušovický pivovar letos spustil výkonnější plechovkovou linku a otevřel větší sklad. Celková hodnota obou investic přesahuje 130 milionů korun.
Článek

„Nový sklad přinese zjednodušení i zlevnění logistiky, výkon linky na plechovky je o třetinu vyšší. O pivo v plechovce stoupá zájem, souvisí to i s pandemií koronaviru, kdy si část zákazníků pivo kupuje častěji domů,“ řekl ředitel krušovického pivovaru Michal Rouč.

Stavba skladu začala na konci loňského roku a trvala do letošního léta. Nyní už je zkolaudovaný a pojme až 12 600 palet, původní sklad měl kapacitu 6800 palet. „Klíčovým přínosem je pro nás také snížení provozních nákladů na skladování i na dopravu,“ uvedl Rouč. Podle něj by měla být návratnost investice pět let, záležet bude na situaci na trhu.

Linka měla dříve hodinovou kapacitu až 24 000 plechovek, nyní je to až 32.000 plechovek. Je zprovozněná od jara, instalace nových technologií trvala tři týdny. Rozjezd zkomplikovala pandemie koronaviru. Kvůli opatřením nemohli přijet v domluveném termínu zahraniční experti a velkou část práce tak museli zvládnout místní technici. Nyní tvoří 45 procent produkce v Krušovicích pivo stáčené do plechu, 40 procent pivo v lahvích a 15 procent sudové pivo.

Dosavadní obchodní výsledky nasvědčují tomu, že by pivovar mohl druhý rok za sebou vyrobit více než jeden milion hektolitrů piva. Ačkoliv trh s pivem poznamenala opatření související s pandemii, nyní se prodej podle vedení krušovického pivovaru vrací k normálu a v některých oblastech i nad normál. Podle ředitele výroby pivovarů Heineken ČR, do kterých patří i Královský pivovar Krušovice, Milana Schramma je vedle tuzemského trhu zásadní pro pivovar například i trh v Německu, Slovensku a Rusku.

Skupina Heineken v ČR též vlastní pivovary Starobrno a Velké Březno. Zisk třetí největší české pivovarnické skupiny Heineken ČR předloni meziročně stoupl o 58 procent na 326 milionů korun. Skupina Heineken zaměstnává dle webu společnosti přibližně 80.000 lidí ve více než 70 zemích po celém světě, patří do ní přes 170 pivovarů. Tržby skupině předloni stouply o 7,25 procenta na 3,36 miliardy korun.

Nic podobného letošku litovelský pivovar za 126 let nezažil, říká ředitel

Publikováno:před rokemZdroj:iDNES.czAutor:Rostislav Hányš

S koronavirovou krizí se musel mezi jinými vypořádat i pivovar v Litovli, jeden ze tří největších v Olomouckém kraji. „Asi nikdo by si do letošního března nepomyslel, že může nejen pivovarnictví, ale také celý společenský a ekonomický život ovlivnit pandemie v takové podobě, jaké jsme byli svědky. Pivovarnický trh postihl virus v obzvlášť velké míře, což čekal pravděpodobně málokdo,“ říká ředitel pivovaru v Litovli Lumír Hyneček.

Co jste říkal, když se objevil koronavirus přímo v Litovli a město kvůli tomu muselo do povinné karantény? Jak to dopadlo na pivovar?
Zdraví zaměstnanců a obyvatel Litovle pro nás bylo na prvním místě. Proto jsme po přijetí této zprávy začali rychle jednat o dalším postupu. To nakonec vyústilo v dočasné přerušení výroby a distribuce piva, které trvalo více než čtrnáct dní. Přešli jsme do krizového režimu. V této době zůstávalo v pivovaru maximálně pět pracovníků, kteří se za přísných bezpečnostních a hygienických opatření starali o jeho nezbytný provoz.

Když zavřely restaurace, co se stalo s pivem, které se v nich čepovalo? Kolik piva jste museli „odepsat“? A jaké procento piva vůbec přes restaurace prodáváte a mění se v souvislosti s koronavirem nějak poměr mezi pivem prodaným přes obchodní síť a pivem vypitým v restauracích?
Gastronomická zařízení se uzavřela uprostřed března, to znamená mimo hlavní sezonu, a proto byly zásoby piva v provozovnách relativně nízké. Na toto období jsme měli připravený také speciál Litovel Patrik, který se obvykle prodává na čepu. Hledali jsme tedy způsob, jak ho lidem doručit i přes zavřené hospody a restaurace, a napadlo nás stočit ho do malých pětilitrových soudků. Příjemně nás překvapilo, jak rychle se prodaly. Proto na tento úspěch na podzim navážeme svatováclavským speciálem Václav 12°, který budeme prodávat jak v lahvích, tak nově také v soudcích. V řadě míst zafungoval i prodej prostřednictvím okének. Z provozoven jsme proto museli stáhnout pouze zanedbatelné množství nespotřebovaného piva.

A jak to tedy je s lahvovým pivem?
Pokud jde o prodeje piva, v České republice dlouhodobě vítězí lahvové nad čepovaným a důsledky koronavirové krize tento vývoj ještě urychlily. Pivovaru Litovel se však díky oblibě našeho sudového piva daří tento trend vyvracet. Podíl jeho prodeje je vyšší, než kolik činí celorepublikový průměr.

Jak jste změnili v důsledku koronaviru fungování pivovaru? Podařilo se vám už najet na běžný, normální režim, případně jak je běžný režim ještě omezen?
V současnosti funguje provoz pivovaru úplně stejně jako před vypuknutím koronavirové krize. Pokračujeme v dodržování bezpečnostních a hygienických pravidel, která jsme zavedli s příchodem karantény. S jakýmikoli omezeními běžného režimu se již nepotýkáme.

Kdy podle vás došlo ke zlomu a litovelský pivovar začal znovu vydělávat?
V tuto chvíli bychom nechtěli dělat jakékoli odhady, a to i vzhledem k nadcházejícímu podzimu, kdy nevíme, jaký vývoj očekávat. Jak přesně koronavirová krize dopadla na náš pivovar ekonomicky, uvidíme nejdříve až na konci tohoto roku.

Jaká je situace na trhu nyní? Jak vypadají letní měsíce z pohledu prodejů? Přece jen byla zrušena většina velkých tradičních akcí, na kterých se vypilo hodně piva.
Zrušení či omezení kulturních a sportovních akcí během léta nás samozřejmě ovlivnilo. Ale ačkoliv ještě není vyhráno, situace se už vrací do normálu. Zároveň jsme však dostali příležitost soustředit se na rozšiřování distribuční sítě do dalších míst, takže jsou teď naše lahvová a plechovková piva dostupnější v nových lokalitách po celém Česku.

Vyhrocuje se v souvislosti s koronavirem konkurenční boj?
Nezaznamenali jsme žádné změny. Z tohoto pohledu se na trhu neděje nic dramatického a neobvyklého.

Využili jste nebo ještě využijete státní pomoc, jakou konkrétně a s jakým to bylo výsledkem? Neobáváte se ukončení této pomoci a toho, jak by to mohlo pivovar postihnout?
V prvních týdnech koronavirové krize jsme využili program Antivirus, který nám napomohl ochránit pracovní místa. Již od června jsou však všichni naši zaměstnanci na svých pracovištích ve standardním režimu, a čerpání podpory tudíž pro nás v tuto chvíli postrádá význam. Proto nejsou namístě ani jakékoli obavy z ukončování této pomoci.

Dá se v historii pivovaru najít doba, kdy se pivovar dostal do podobně obtížné situace? Kdy to případně bylo a co bylo důvodem?
S podobnou situací, jaká nastala kvůli koronavirové pandemii, jsme se v Pivovaru Litovel museli za celých 126 let, co se v něm pivo vaří, vypořádat vůbec poprvé.

Na závěr: blíží se podle vás konec pivovarnické krize, nebo nějaké její „stopy“ budou dál přežívat?
Ačkoliv proces zotavení a uzdravení pivovarnického trhu ještě probíhá, věřím, že se podobné obtíže, s nimiž se v uplynulých měsících všichni pivovarníci potýkali, již opakovat nebudou. Jako pozůstatek krize můžeme vnímat například zvýšený zájem o e-shopy, které byly po dobu karantény oblíbeným způsobem, jak si pivo koupit. Podařilo se nám dohodnout spolupráci s dalšími internetovými obchody, které se zaměřují na prodej a rozvoz potravin, aby zařadily litovelské pivo do své nabídky, takže si ho teď mohou pivaři objednat a vychutnat přímo ze svého domova

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.26.10.2021 10:1698