Historie a současnost pivovaru Plzeňský Prazdroj

● 1842 Zrod legendypivovar
Pivo se v Plzni vařilo střídavě u jednotlivých právovárečných měšťanů. Kvalita byla různá, a proto se v hlavách plzeňských měšťanů zrodí myšlenka na vlastní pivovar s dobrým pivem. V novém Měšťanském pivovaru vaří 5. října 1842 sládek Josef Groll první várku nového plzeňského piva, které brzy dobude celý svět.

● 1843 Poprvé v Praze U Pinkasůpivovar
Pražský krejčí Jakub Pinkas si v dubnu 1843 nechává od svého přítele Martina Salzmanna dovézt dvě vědra plzeňského ležáku. Propadne jeho kouzlu, svou původní živnost věsí na hřebík a otvírá hostinec. Pivo se těší takové oblibě, že je brzo nutné rozšířit prostory o sousední dům. Hostinec později navštěvují význačné osobnosti jako Dobrovský, Palacký, Baťa a mnozí další.

● 1856 Spodně kvašený ležák také ve Vídnipivovar
Plzeňské pivo se poprvé dostává do Vídně. Rovných 65 věder je doručeno Josefu Šedivému v Salvatorově ulici č. 379. Měšťanský pivovar se později stává oficiálním dodavatelem císařského dvora. Sklad ve Vídni otevírá 1. července 1870.


● 1859 Ochranná značka Pilsner Bierpivovar
Spolu s tím, jak se šíří obliba plzeňského ležáku v Čechách i přilehlých zemích, objevují se jeho napodobeniny. Proto si v roce 1859 dává Měšťanský pivovar zaregistrovat značku „Pilsner Bier“ (Plzeňské pivo), z níž ale těží i ostatní piva z Plzně.

● 1870 Vznik pivovarupivovar
15. října zahajuje provoz První plzeňský akciový pivovar (dnes Gambrinus) založený 20 významnými podnikateli v čele s Emilem Škodou. V prosinci si pak registruje první ochrannou známku Erste Pilsner Actien Brauerei – Pilsner Bier.


● 1873 První export do Nového světapivovar
Měšťanský i První akciový pivovar slaví v tomto roce první export do USA. O rok později již plzeňský ležák putuje do severní Ameriky pravidelně a na sklonku 19. století proniká také do Latinské Ameriky, Afriky i na Blízký východ.

● 1874 Vznik pivovaru Velké Popovicepivovar
František Ringhoffer ke svému kamenickému panství skupuje pivovar s mlýnem, spilkou i hvozdem a zakládá Pivovar Velké Popovice. První 60hl várka piva spatřuje světlo světa 15. prosince. O rok později již pivovar vystavuje 18 tisíc hl a po rozsáhlých rekonstrukcích roku 1902 dokonce 80 tisíc hl piva.

● 1881 Ledařstvípivovar
Měšťanský pivovar začíná svážet led od hráze Boleveckého rybníka do ležáckých sklepů, kde odtávající voda a studený vzduch chladí celé sklepení. Zásoby ledu se skladují na dvoře na podložce ze dřeva, popela, písku a lepenky natřené dehtem. Expozice o ledování je dnes součástí prohlídkové trasy plzeňského pivovaru.

● 1885 František Josef I. v pivovarupivovar
„Jest skutečně zvláštní, že se dosud žádnému pivovaru nepodařilo rázovitou a lahodnou chuť plzeňského piva napodobiti,“ ocenil plzeňské pivo při návštěvě Měšťanského pivovaru císař František Josef I. Vzkvétá i sousední První akciový pivovar. Rozšiřuje prostory a nakupuje železniční vagony pro export.

● 1887 Lahvování pivapivovar
Měšťanský pivovar začíná stáčet svůj ležák také do lahví. První akciový drží krok a lahvovnu spouští rok poté. S rostoucí poptávkou po lahvovém pivu Měšťanský pivovar v roce 1899 staví první stáčírnu, která funguje dalších 70 let.

● 1892 Historická bránapivovar
Měšťanský pivovar slaví 50. výročí založení. U této příležitosti staví Jubilejní bránu, která se stává symbolem pivovaru, firmy i značky Pilsner Urquell. V roce 2000 jsou v bráně objeveny dobové materiály a jako odkaz dalším generacím do ní zazděny dokumenty s novodobou historií pivovaru.

● 1893 Doprava pivapivovar
Již v roce 1876 si Měšťanský i První akciový pivovar od státní dráhy pronajímají a později kupují první železniční vagony. Zřizují také závodní železniční vlečku, která nahrazuje koňské povozy. V roce 1895 pořizuje Měšťanský pivovar lokomotivu. V roce 1914 je v majetku pivovaru již 388 vagonů a také první nákladní i osobní auto.

● 1897 Neměnná chuť Pilsner Urquellpivovar
Pilsner Urquell si zakládá na své neměnné chuti. A tu potvrzují i odborné analýzy. Měření švýcarské laboratoře v St. Gallenu z roku 1897 zaznamenala parametry jeho kvality. Tytéž hodnoty potvrdila i její následovnice Labor Veritas v roce 2008. Pilsner Urquell si tak dodnes zachovává chuť, která mu vydobyla slávu v celém světě.

● 1898 Ochranná známka Pilsner Urquellpivovar
Generální celní úřad v Londýně již dříve ustavuje označení Pilsner Beer jako zvláštní druh piva bez ohledu na původ. V roce 1898 proto vzniká ochranná známka Plzeňský Prazdroj – Pilsner Urquell. Chrání tak unikátní značku, která je vzorem pro všechna piva plzeňského typu.

● 1899 Chladírenský pivní vagonpivovar
Na světové výstavě v Paříži předvádí Měšťanský pivovar vzorový chladírenský pivní vagon. Brzy má takových vagonů 258 a od roku 1900 vyjíždí každé ráno z Plzně do Vídně souprava zvaná pivní vlak. Podobná souprava vozí záhy pivo i do Brém, kde se nakládá na lodě pro americké trhy.

● 1904 Spalkův projektpivovar
V letech 1904 – 1907 realizuje Měšťanský pivovar velkolepý projekt, kterým si na dlouhá desetiletí zajistí soběstačnost ve výrobě elektřiny i v zásobování vodou. Spalkův projekt zahrnuje elektrocentrálu, vrty ve vodárně Roudná, odželezňovací stanici či vodárenskou věž. Ta slouží jako rezervoár pitné i užitkové vody po většinu 20. století a stává se jednou z dominant Plzně.

● 1909 Ochranná známka Kaiserquellpivovar
Pivo Prvního akciového pivovaru je nově na počest císaře Františka Josefa I. chráněno známkou Kaiserquell – Císařský zdroj. Pivovar pak v roce 1912 získává honosný titul „c. k. dvorní dodavatel“ a těsně před první světovou válkou se stává předním výrobcem piva v Čechách. Jeho roční výstav přesahuje 270 tisíc hl.

● 1913 Milion hektolitrů Prazdrojepivovar
Výstav plzeňského ležáku poprvé přesahuje hranici milionu hektolitrů. Měšťanský pivovar se stává největším v Evropě a nakupuje první automobily. Před první světovou válkou má své obchodní zastoupení ve 34 zemích včetně USA a Egypta, vlastní řadu světových medailí.

● 1919 Plzeňský Gambrinuspivovar
Kaiserquell, ochranná známka zapsaná na počest Františka Josefa I., se vznikem samostatného Československa ztrácí smysl. Registrována je proto nová ochranná známka Plzeňský Gambrinus. Název piva Gambrinus sahá až do 13. století a vychází ze jména vévody Jana Primuse, děda Karla IV a patrona sladovníků.

● 1922 Registrace značky Kozelpivovar
Oficiální obchodní značkou velkopopovického pivovaru se stává Kozel. Označení má původ ve zkomolenině dolnosaského města Einbeck, které ve 14. století proslulo výrobou piva spodním kvašením. To se tehdy šířilo do Čech pod názvem Ein Bock (Kozel). Emblém pivovaru vytvořil potulný francouzský malíř jako výraz díků za pohostinnost zakladetele Ringhoffera.

● 1931 Rekonstrukce varnypivovar
Měšťanský pivovar dokončuje rekonstrukci varny, která je využívána až do roku 2004. Ze základů té původní vyroste nová budova: vznikají železobetonová sila a k varně je přistavěn 50m komín se zabudovanými ohřívači k využití unikajícího tepla. Nově se objevují úspornější automatické pásové rošty pod pánve poháněné elektromotorem.

● 1934 Dynastie Hlaváčkůpivovar
Vrchním ředitelem Plzeňských akciových pivovarů se stává František Hlaváček a je prvním z rodu, který spojil své jméno s pivovarem Gambrinus po tři generace (více než 80 let). Jeho syn Ivo Hlaváček (na snímku) byl v letech 1958 až 1987 hlavním sládkem a později výrobním ředitelem, vnuk Jan Hlaváček působil v Plzeňském pivovaru a pivovaru Gambrinus od roku 1978. V současné době je emeritní sládek Plzeňského Prazdroje.

● 1936 Vývoj transportních sudůpivovar
V roce 1936 dostává plzeňský sládek od Škodových závodů nabídku ke koupi hliníkových sudů k dopravě piva. Do hospod se ale vozí pivo v dřevěných sudech až do poloviny 50. let, kdy je vystřídají právě sudy z hliníku. Ty na konci 80. let nahradí nerezové KEG sudy. Velké dřevěné sudy se dodnes používají k maloobjemové výrobě piva Pilsner Urquell ve sklepích plzeňského pivovaru.

● 1939 Válečná stagnacepivovar
Druhá světová válka přerušuje vývoj obou plzeňských pivovarů. Vozový park zabavuje říšská vojenská správa. USA bojkotují Pilsner Urquell jako německý výrobek, export tak směřuje výhradně do Německa. Pivovar Gambrinus trpí nedostatkem surovin, který má dopad na kvalitu. Vyrábí slabou válečnou „osmičku“ a přežívá proto, že zásobuje pivem dělníky ve Škodovce.

● 1942 Těžba ledu ve velkémpivovar
Úspěšný pivovar spotřebuje na uchování piva velké množství ledu. Ve 20. letech spotřebuje Plzeňský Prazdroj na výrobu a uchování 400 tisíc hl piva 600 vagonů ledu. K jeho efektivní těžbě přispívá od roku 1942 železný dopravník, který těží 100 tun ledu za hodinu. Poslední kra pro plzeňské ležácké sklepy byla vytěžena v roce 1987.

● 1945 Bombardování pivovarůpivovar
Spojenecké bombardování 17. dubna těžce poškozuje sklepy, varny, spilky, lahvovnu i obytné domy Měšťanského pivovaru, pivovar Gambrinus je téměř zničen. Jeho tehdejší ředitel František Hlaváček ale věří ve skvělou budoucnost. V troskách se rodí později nejoblíbenější pivo u nás – světlý výčepní Gambrinus a už o rok později se v nově vybudovaném pivovaru vaří 200 tisíc hl kvalitního piva.

● 1960 Gambrinus má nové ocelové tankypivovar
Od počátku své existence investuje pivovar Gambrinus do provozu a technických inovací. Na sklonku 50. let instaluje 20 ležáckých ocelových tanků s kapacitou 3 600 hektolitrů. V březnu 1960 vyjíždí z pivovaru první autocisterna a stáčení probíhá mimo pivovar.


● 1961 Technické inovacepivovar
V pivovaru Gambrinus se instalují technologické novinky: spádové varny, nový způsob kvašení i jímání CO2 z krytých kovových kvasných kádí. Nová šetrnější stáčecí linka o výkonu 14 tisíc lahví za hodinu snižuje možnost kontaminace a lépe garantuje kvalitu i chuť piva. Od roku 2011 se v pivovarech Prazdroj a Gambrinus díky novému zařízení na zpětné jímání kvasného CO2 snížily jeho emise o více než 280 tun.

● 1965 Vznik pivovaru Radegastpivovar
V roce 1965 je v Nošovicích na severní Moravě položen základní kámen nového pivovaru, který má uspokojit náročné pivaře v blízké průmyslové aglomeraci. První várka piva se rodí 3. prosince 1970. Rok poté dostává pivo jméno podle staroslovanského boha slunce, ohně a pohostinnosti Radegasta.

● 1976 Radegast má vlastní sladovnupivovar
Pivovar Radegast zprovozňuje vlastní sladovnu, která tehdy jakožto druhá největší v Česku ročně vyrobí 24 tisíc tun světlého sladu plzeňského typu. O 13 let později zahajuje provoz také nová sladovna Plzeňského Prazdroje s kapacitou 84 tisíc tun sladu. Pivovar se tak stává soběstačným v produkci světlého sladu.

● 1979 Milion hektolitrů Gambrinusupivovar
Roční výstav pivovaru Gambrinus překračuje magickou hranici milionu hektolitrů. Ačkoliv je direktivním nařízením tehdejších úřadů určen pouze Západočechům, věhlas značky překračuje hranice regionu. Málokdo ale v tu chvíli čeká, že se právě Gambrinus stane nejtypičtějším reprezentantem českého piva.

● 1988 Milion hektolitrů Radegastupivovar
Radegast investuje do nejmodernější techniky a jako první z domácích pivovarů zavádí cylindrokónické kvasné tanky. Objem každého z 18 tanků je 2 000 hl. Roční výstav překračuje magickou hranici milion hektolitrů. Za dalších 10 let jsou to dokonce 2 miliony.

● 1991 Nealkoholické pivo Birellpivovar
Sládci pivovaru Radegast spolupracují s curyšským pivovarem Hürlimann, který dříve přišel s radikálně novou technologií výroby nealko piva za použití unikátních kvasinek bez přerušení kvasného procesu. Jejich metodu inovují a výsledkem je plná hořká chuť uspokojující i náročného českého konzumenta. Birell se stává nejoblíbenější značkou nealko piva u nás.

● 1993 Cylindrokónické tanky v Gambrinusupivovar
Gambrinus začíná používat cylindrokónické kvasné tanky. Jejich provoz zaručuje především mikrobiologickou čistotu obou oddělených fází kvašení a zrání, a tudíž i čistou chuť a správný říz piva.

● 1995 Pilsner Urquell Original Restaurantpivovar
Prazdroj v roce 1995 zakládá síť restaurací, které přísně dodržují zásady skladování, čepování i pivního servisu ležáku Pilsner Urquell a pečují o jeho historický odkaz. První provozovna Pilsner Urquell Original Restaurant (PUOR) je otevřena v hotelu Kolonáda v Karlových Varech. V zahraničí následují restaurace např. v Moskvě, Düsseldorfu, Vídni. První PUOR v Asii je otevřena v roce 2011 ve vietnamské Hanoji.

● 1998 Varna s nejmodernější technologiípivovar
Pivovar Gambrinus uvádí do provozu novou varnu – největší v České republice. Varna je vybavena nejmodernější technologií: ekologickou a úspornou, která zároveň zajišťuje vysokou a vyrovnanou kvalitu várek.

● 2002 Milion hektolitrů Kozlapivovar
Pivovar Velké Popovice překračuje hranici milionu hektolitrů ročního výstavu a je nejrychleji se rozvíjející součástí společnosti Plzeňský Prazdroj. Instalace cylindrokónických tanků v roce 2004 zvyšuje výrobní kapacitu na 1,5 mil. hl piva. Zájem o Velkopopovického Kozla roste i ve světě. Dnes je nejprodávanější českou pivní značkou v zahraničí.

● 2006 Bednářské řemeslo a nová stáčírna v Plznipivovar
Téměř po 40 letech se v Plzeňském Prazdroji vyučí bednářský tovaryš. O rok později otevírá nová bednářská dílna. Prazdroj je tak jedním z posledních míst v Evropě, kde se udržuje toto tradiční řemeslo. Díky bednářům, kteří pečují o sudy a kádě, vyrábí pivovar v malém objemu ležák stejným způsobem jako v roce 1842. To sládkům umožňuje porovnat, zda má pivo uvařené moderním způsobem stále stejnou chuť.
V listopadu zahajuje provoz nová stáčírna Plzeňského Prazdroje. Tato historicky největší investice plzeňského pivovaru v celkové výši zhruba 1 mld. korun je součástí komplexního projektu zaměřeného na rozšíření výrobní kapacity k uspokojení rostoucí poptávky v zahraničí. Nová stáčírna slouží i dalším značkám Plzeňského Prazdroje.

● 2008 Prohlídky Plzeňského Prazdrojepivovar
Nová prohlídková trasa provází návštěvníky místy, kde se zrodil legendární plzeňský ležák. Součástí prohlídky je i ochutnávka nefiltrovaného a nepasterizovaného piva Pilsner Urquell čepovaného přímo z dubových ležáků v historických pivovarských sklepích. Již v prvním roce navštívilo prohlídku téměř 150 tisíc návštěvníků.

● 2009 Prohlídky Velkých Popovicpivovar
Pivovar Velké Popovice buduje novou prohlídkovou trasu s návštěvnickým centrem a prodejnou suvenýrů. Reaguje tak na rostoucí zájem veřejnosti o bližší seznámení s výrobou a tradicí piva Velkopopovický Kozel. Součástí prohlídky je mimo jiné návštěva historické i moderní varny, nechybí ani ochutnávka piva.ení chmelovaru.

● 2010 Pilsner Urquell Master Bartenderpivovar
Až v 6.ročníku soutěže o nejlepšího výčepního ležáku Pilsner Urquell získává světový titul Čech Lukáš Svoboda. Pilsner Urquell Master Bartender je mezinárodní soutěž určená výčepním a barmanům, kteří sdílejí nadšení pro své řemeslo a plzeňský ležák. Finalisté prokazují kromě odborných znalostí také svůj důvtip, jazykovou vybavenost i charizma. Do šesti ročníků soutěže se zapojilo již více než 16 tisíc výčepních.

● 2011 Pivo pro Vatikánpivovar
Velikonoční várka ležáku Pilsner Urquell, jíž požehnal plzeňský biskup František Radkovský, putuje k papežskému stolci do Vatikánu. Jako dar Plzeňského Prazdroje, města Plzně a České republiky k blahořečení papeže Jana Pavla II. ji zde z rukou českého velvyslance při Svatém stolci JUDr. Pavla Vošalíka přebírá předseda vatikánské vlády kardinál Giovanni Lajolo.

● 2013 Kingswood ciderpivovar
Na trh vstupuje nová značka Kingswood, podle britské tradice vytvořený ale chutím českého spotřebitele přizpůsobený cider. Nový osvěžující alkoholický nápoj se připravuje z pečlivě vybíraných vyzrálých jablek pěstovaných výhradně v sadech, která se zásadně netrhají, ale nechávají se samovolně spadnout. Tajemství jeho receptury spočívá v pečlivém výběru konkrétních jablečných odrůd a v jejich vzájemném poměru.

● 2014 Nová Ryze Hořká 12 z Nošovicpivovar
Sládci z nošovického pivovaru uvařili nové pivo Radegast Ryze Hořká 12. Ta nahradila v portfoliu pivovaru stávající světlý ležák Radegast Premium. Nová Ryze Hořká 12 je plnější a díky použití třech druhů moravského chmele vyniká intenzivnější avšak příjemnou hořkostí i výrazným chmelovým aroma. Jen během prvních třech měsíců od uvedení na trh se nové dvanáctky vytočilo 20 milionů půllitrů.

● 2015 Ekologický autobus v Prazdrojipivovar
Od ledna roku 2015 přepravuje návštěvníky prohlídkovým okruhem v pivovaru Plzeňský Prazdroj v Plzni nový autobus na stlačený zemní plyn (CNG). Moderní autobus značky SOR BNG 10.5 v barvách Pilsner Urquell je poháněn stlačeným zemním plynem (CNG), což přináší výrazné snížení emisí oxidu uhličitého, oxidů dusíku i pevných částic ve výfukových plynech.

● 2016 Prohlídky pivovarů lámou rekordypivovar
Přes 882 tisíc návštěvníků v roce 2015 absolvovalo některou z návštěvnických tras či programů, které pro ně připravil Plzeňský Prazdroj ve svých pivovarech. Největší oblibě se těšil Plzeňský Prazdroj, který navštívilo rekordních 750 tisíc lidí. Do Velkých Popovic se vydalo na prohlídku pivovaru či některou z akcí pro veřejnost 88 tisíc lidí, do Nošovic pak téměř 44 tisíc návštěvníků.
Zdroj:Stránky 'Plzeňského Prazdroje' 2016


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky pivovaru Plzeňský Prazdroj

Kdy:dle rozpisu na stránkách pivovaruObec:PlzeňZdroj:Pivovar Plzeňský Prazdroj

Věděli jste, že ležák Pilsner Urquell inspiroval více než dvě třetiny všech světových piv, dodnes označovaných jako pils, pilsner, pilsener? Přijďte na prohlídku pivovaru Plzeňský Prazdroj a poznejte příběh legendy zrozené v roce 1842.

Kam vás zavede naše trasa
Pivovar Plzeňský Prazdroj nabízí prohlídky, které potěší pivní fanoušky i milovníky historie. Prohlédnete si autentická místa, kde se před 170 lety zrodilo proslulé pivo Pilsner Urquell a kde jeho příběh dodnes pokračuje. Z Návštěvnického centra se pivovarským autobusem přesuneme k jedné z nejmodernějších stáčíren s kapacitou 120 000 lahví za hodinu. Poznáte suroviny, ze kterých se pivo Pilsner Urquell vaří. Ukážeme vám i srdce pivovaru – tři varny napříč stoletími. Vrcholem prohlídky je degustace nefiltrovaného piva Pilsner Urquell v historických sklepech.

● Stáčírna
Z nádvoří pivovaru vás odvezeme pivovarským autobusem na prohlídku nové stáčírny, která patří mezi nejmodernější v Evropě a její kapacita je úctyhodných 120 000 lahví za hodinu.

Bohužel z provozních důvodů není možné ovlivnit chod stáčecích linek a nemůžeme proto garantovat, že v době prohlídek budou stáčecí linky plně v provozu.

● Expozice surovin
Plzeňský Prazdroj má největší osobní výtah v ČR. Tím vyjedeme k unikátnímu panoramatickému kinu. Po shlédnutí filmu o tajemství výroby piva Pislner Urquell se všemi smysly můžete seznámit s jedinečnými surovinami, ze kterých se pivo Pilsner Urquell vaří –měkká plzeňská voda, u nás vyrobený slad se speciální odrůdy českého jarního dvouřadého ječmene, chmel Žatecký poloraný červeňák a speciální pivovarské kvasnice.

● Varny
Představíme vám varny napříč třemi stoletími. Uvidíte varní pánev, ve které byla uvařena první várka plzeňského ležáku 5. října 1842. Díky obětavosti a odvaze zaměstnanců pivovaru tato měděná pánev přežila obě světové války a dochovala se dodnes. V historické varně z počátku 20. století vám představíme unikátní varní proces piva Pilsner Urquell. Nahlédnete i do moderní varny z roku 2004 a přesvědčíte se, že přestože se technologie vyvíjejí, starobylý postup vaření piva Pilsner Urquell zachováváme stále stejný.

● Expozice Lidé Pilsner Urquell
V tomto místě vyprávíme příběh lidské práce a fortelu. Seznámíte zde nejen se sládky, ale i dalšími pivovarskými profesemi, bez kterých bychom úspěšný příběh piva Pilsner Urquell psát nemohli. V expozici vám přiblížíme každodenní dřinu, která vedla ke vzniku pivovaru a k jeho světové proslulosti. Ukážeme odhodlání, píli a vytrvalost, kterou si v Plzni předávají z generace na generaci.

● Historické sklepy
Užijte si jedinečnou atmosféru historických pivovarských sklepů. Prohlédnete si spilečné kádě a zjistíte, co je to „pivní deka“. Pivovar Plzeňský Prazdroj zde dodnes vyrábí malou část produkce piva Pilsner Urquell tradiční metodou jako za dob prvního sládka Josefa Grolla – kvašením v dřevěných otevřených kádích a zráním v dubových ležáckých sudech.

● Degustace piva
Na nefiltrované nepasterizované pivo Pilsner Urquell vás Plzeňský Prazdroj zve v závěru prohlídky (pouze pro dospělé). V ležáckých sklepech vás čeká degustace nefiltrovaného a nepasterizovaného piva Pilsner Urquell načepovaného přímo z dubového ležáckého sudu. Toto jedinečné nefiltrované a nepasterizované pivo Pilsner Urquell si můžete vychutnat pouze na prohlídce pivovaru nebo během zážitkových programů v Šalandách.


Informace o prohlídce
●Kapacita skupiny na prohlídku pivovaru Pilsner Urquell je max. 45 osob.
●Délka prohlídky je 80 min.
●Prohlídka Pilsner Urquell je bezbariérová.
●Pro návštěvu sklepů doporučujeme teplejší oblečení – teplota se pohybuje okolo +5 °C.
●Součástí prohlídky je ochutnávka piva Pilsner Urquell (pouze pro starší 18 let).


Prohlídka pro skupiny 10 a více osob:
●Skupinám 10 a více osob nabízíme prohlídku v těchto jazykových variantách: češtině, angličtině, němčině, ruštině, francouzštině
●Termín si můžete zvolit dle vašich požadavků. V časy mimo otevírací dobu Návštěvnického centra vám prohlídku zajistíme za příplatek 50 Kč na osobu.
●Prohlídku prosím objednávejte min. 3 dny předem


Aktualizováno: před 4 lety

Tady si dá pivo i Arab, říká doyen prazdrojských sklepů

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Novinky.czAutor:Ivan Blažek

Prestižní titul World Travel Awards pro nejlepší pivovarskou trasu v Evropě drží od loňského jara Plzeňský Prazdroj. Jak se to promítlo na návštěvnosti? Nemusejí tady řešit problémy s opilci? A okoštuje ve vyhlášených ležáckých sklepích pěnivý mok i abstinent?

„U nás si dá pivo i Arab,“ říká s neochvějnou jistotou Josef Turek, s osmi křížky na krku nejzasloužilejší pivovarský sklepák. V podniku dělá od roku 1958, pravda, teď už jen příležitostně, ale když máte štěstí, bude to právě on, kdo vám v proslulém sklepení načepuje třetinku plzně. „Být v Prazdroji a nedat si pivo, to by byl velký hřích. Já myslím, že tady by ho okusila i Šeherezáda,“ míní Turek.

Pravda, návštěvníků z Blízkého východu sem zase až tak moc nezavítá, ale z Dálného o to víc. „A co mne třeba hodně překvapilo - přijde dívčina, Asiatka, dá si pivo, vypije ho na ex, a hned chce druhé,“ líčí Turek a pokračuje: „Že by se někdo ošklíbal, to se tu ještě nestalo. Akorát občas někdo nechce plnou sklenici.“

S opilci tady potíže nemají. „Opilí návštěvníci? To ne. Veselí. Veselí, to jo. To k pivu patří. Tady se dost často i zpívá,“ upozorňuje sklepák.

Školáci na sucho
Podle Pavly Máškové, manažerky návštěvnických služeb pivovaru, problémy s opilci na trase skutečně nejsou. „V nejhorším je můžeme nechat vyvést, ale to jsou jednotky případů za rok. Máme ochranku, na recepci jsou vybavení alkohol testery, aby se dalo případně prokázat, jak na tom dotyčný je. Nicméně pokud dorazí návštěvníci posilnění alkoholem, ale nedělají problémy, rádi je provedeme,“ konstatuje Mášková.

Tajemství výroby piva tady odhalují i děti. Včetně školních výprav. „Plzeňské základky k nám chodí poměrně často. Není divu - Prazdroj je zdejší významný zaměstnavatel. Pochopitelně to mají bez ochutnávky. A pokud jde o rodinné výpravy, je to na odpovědnosti rodičů,“ podotýká Mášková.

Cíl číslo jedna
Plzeňský Prazdroj je nejžádanějším turistickým cílem celého kraje. Všechny tamní trasy si předloni prohlédlo 530 tisíc zvědavců, loni to mělo být ještě o skoro devět procent víc. „Pomalu směřujeme k předcovidové úrovni,“ usuzuje Mášková. Ta v roce 2019 činila 590 tisíc návštěvníků. „Zda nám pomůže i cena pro nejlepší evropskou pivovarskou trasu, zatím nejsme schopni analyzovat,“ dodává.

Převažují cizinci. Přes čtyřicet procent prohlídek je v angličtině, skoro čtvrtina v němčině. „Němci dominují. A pak návštěvníci z Asie, hlavně z Jižní Koreje a Tchaj-wanu,“ upřesňuje Mášková. Asiaté zůstávají věrní svému stylu. „Stále nás překvapuje, jak upřednostňují focení před vlastním zážitkem z prohlídky. Často také požadují její zkrácení, aby toho v Evropě stačili absolvovat co nejvíc. Trasa Prazdroj má sto deset minut a nezřídka ji chtějí stihnout za hodinu,“ podotýká Mášková.

Někdy pivovarem projde i tisíc lidí za den, skupinky po čtyřiceti lidech vyrážejí co čtvrthodinu, střídá se u nich 80 průvodců. „Na co se mne lidé nejčastěji ptají? Kolik mám prohlídek. A jak jsem se naučila tak dobře německy,“ směje se průvodkyně Alžběta.

Jen smolař dnes pije špatné pivo

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Forbes.czAutor:Filip Saiver

Kdyby nebyl Silvestr, na místě by bylo varování, že tento článek vyvolá neodbytnou chuť na alkohol, speciálně na pivo. Poslední den roku je však žízeň tohoto druhu přípustná a navíc díky Václavu Berkovi existuje záruka, že čepované pivo je na nebývalém množství míst ve špičkové kvalitě.

Ještě relativně nedávno dobré pivo samozřejmostí nebylo. Právě Václav Berka, emeritní vrchní sládek Plzeňského Prazdroje, se to rozhodl změnit. V roce 2005 založil tým, který si dal za cíl starat se o kvalitu piva na trhu a prosazovat správnou péči o čepované plzeňské pivo. A povedlo se.

Zato se nepovedlo zahájit povídání s legendární postavou plzeňského pivovaru v domluveném čase – Berka musel zhruba čtvrthodinu čekat. „Za trest si dejte pivo z mastné sklenice,“ vzkázal sládek v žertu autorovi tohoto textu, neboť právě kvůli jeho lajdáctví se termín rozhovoru posunul.

Nekvalitní pivo za trest? Dřív jste nic provést nemuseli a stejně jste ho mohli dostat špatně ošetřené. Tuto nemilou situaci nejde samozřejmě zcela vyloučit ani nyní, nicméně člověk musí být téměř smolař, aby na takovou výjimku potvrzující pravidlo narazil. Jde o pravidlo vynikajícího piva, jež by se jen s nepatrnou dávkou nadsázky mohlo nazývat Berkovým pravidlem.

Sládek, který svůj první ležák uvařil v Plzni coby brigádník už v roce 1971, se o kvalitu piva zasloužil natolik, že byl letos na podzim uveden do Síně slávy českého pivovarství a sladařství. „Velmi si toho považuji a zároveň je to zavazující,“ říká oceněný, který učí výčepní, jak se starat o pivo. „Jde o dílo celého týmu, na který jsem měl v životě velké štěstí. Právě s erudovanými lidmi jsme o kvalitě piva kdysi začali diskutovat.“
Což by se dalo označit za počátek dnešního stavu?

Naší snahou bylo udržet původní recepturu plzeňského ležáku, s níž přišel v roce 1842 Josef Groll, ale současně mít k dispozici technologické zařízení, umožňující nám daleko lépe řídit celý proces výroby piva.

V devadesátých letech se nám podařilo zmodernizovat plzeňský pivovar, takže jsme měli dokonalou kontrolu nad kvalitou a vycházelo z něj výhradně dobré pivo. Když jsme ale potom šli do hospody, v ní občas úplně dobré nebylo.

A rovněž v cizině, kam se Pilsner Urquell exportoval, jsme buď ze zpětných vazeb, nebo i z vlastní zkušenosti poznávali, že ani tam naše pivo nechutná stejně dobře jako u nás ve sklepě. Pochopili jsme, že pořád platí, že sládek sice pivo vaří, ale neméně důležitá část pro jeho kvalitu je přímo v hospodě a je to výčepní.

Takže?
Hodně se toho napovídalo o šéfkuchařích, ti byli všude vidět, z mého pohledu byl ale pro hospodu jednoznačně nejdůležitější právě výčepní. Vždy jsem si představoval, že výčepní musí být ten, koho uvidí host jako prvního, když otevře dveře. Že bude bránou, „uvítacím výborem“ každé hospody.

Musíme dosáhnout toho, říkali jsme si s kolegy, aby lidé chodili za kvalitním pivem a za jménem výčepního. Ostatně ještě dnes spousta lidí vzpomíná, jak se učila čepovat hladinku u pana Čiháka z malostranské hospody U Kocoura.

Čili jste výčepní také učili?
Ano. Správný výčepní by měl vědět i něco z historie, může přihodit i nějaký pikantní příběh, ale samozřejmě úplně hlavní je, že se musí postarat, aby bylo špičkové pivo.

Věděli jsme, že k tomu musí mít perfektní výčep, v tom nám hodně pomáhal náš technický servis. Díky němu jsme do hospod dodali skvělé výčepy.

Dali jsme také dohromady tým obchodních sládků, kteří začali učit výčepní, jak pivo ošetřit, co je k tomu třeba. Obchodních sládků ale bylo málo, a protože jsme začínali s Pilsner Urquell Master Bartender, dnes už prestižní soutěží o nejlepšího výčepního, napadlo nás, abychom do věci zapojili i účastníky soutěže.

Postupně rostl počet škol čepování, v každém z třinácti distribučních center, které jsme měli, jsme udělali tréninkové centrum a na výčepní se byla radost dívat. Ono totiž, když se pivo dobře načepuje, když dostanete smetanovou hladinku, je to úplně jiný zážitek.
Skoro se na vás začínám zlobit, poněvadž mi děláte v nesprávný okamžik chutě…

Kvalita se začala prosazovat. A nejen ve velkých městech, také v městečkách. Kadaň, Vrchlabí, ale i Slovensko a tam jmenovitě Košice, Banská Bystrica, Malacky… Samozřejmě vévodí Praha a Plzeň, kde jsou opravdu úžasné hospody s naším perfektním pivem. To ale přitom není jediným efektem práce, kterou jsme si dali.

Jaký je další?
Naše úsilí se začalo rolovat do konkurenčních pivovarů. Ty velké také organizují soutěže o nejlepšího výčepního a to musíme vnímat jako něco velmi pozitivního – pivní kultura letí výš a výš.

Jsem hrozně šťastný, když dostanu v jižních Čechách krásně načepovanou hladinku, sice ne našeho originálu, ale kvalita je velká. Nebo jsem si dal nedávno vedle pivovaru v Brně nádherný šnyt!



Z malé vločky se udělala kulička, pak koule a dnes je z ní lavina kvality, která se začala valit z Plzně.
Přitom jsme v začátcích měli strach, že naše snaha bude sněhová vločka – hned roztaje. A vidíte, z malé vločky se udělala kulička, pak koule a dnes je z ní lavina kvality. Mě pochopitelně těší, že tahle lavina se začala valit z Plzně.

Říká se, že turisté jezdí do Česka za levným pivem, oni ale podle mě jezdí především za špičkovým pivem. Praha je nádherná, o tom není sporu. Ale vůbec nejkrásnější je, když se na ni díváte skrz sklenici skvělého piva dejme tomu z malostranské hospůdky. Usilujeme nyní o to, aby byla česká pivní kultura zapsána na seznam nehmotného dědictví UNESCO.

V jaké jste fázi?
Ve spolupráci se Svazem pivovarů a sladoven jsme podali žádost a už je hotová registrace v Plzeňském a Jihočeském kraji, takže regionální kolo máme za sebou. Národní kolo je teď v rukou Ministerstva kultury a my pevně věříme, že i tam pochopí, jak důležitou věcí pivní kultura pro Česko byla a je. Jsem přesvědčen, že se nám zápis na seznam UNESCO podaří.

A když porovnáte kvalitu piva z doby, kdy jste začínal, se současností?
Tuhle otázku dostávám pravidelně a odpověď je úplně jednoduchá: Pivo je dnes lepší!

Ne v tom, jak je uvařeno. Ani ne v tom, že by bylo uvařeno z lepších surovin. Máme ale v současnosti skvělou techniku, skvělou kontrolu, v níž kromě počítačů stále hraje důležitou roli lidský faktor, protože vaření piva je živý proces. A zásadně se zlepšila péče v hospodách. Dřív byla kvalita nevyrovnaná, dnes je jedno, jestli na pivo přijdete v pondělí, úterý nebo v neděli.



Nedávno mi poslal video herec Jirka Macháček a napsal: Tak už učím správně čepovat i já!
Heleďte, až dopijete to pivo za trest z mastné sklenice, skočte si nejlépe na tankové, které jede do hospody přímo z pivovaru bez jakýchkoli zastávek. Dostanete neopakovatelný nápoj! Když ho před vás postaví se smetanovou pěnou a výčepní vám řekne „na zdraví!“, nezbyde vám nic jiného, než ho okamžitě ochutnat. Ke kvalitě nám pomáhá spousta maličkostí a na každou klademe důraz.

Například?
Například sociální sítě, které začali naši obchodní sládci – tedy v podstatě učitelé správného ošetření piva – ve velké míře používat. Na sociálních sítích máme profil Sládci v akci a vedle toho máme různé online programy pro výčepní, pro šéfy a majitele hospod, ale i pro hosty, aby poznali kvalitu.

Nedávno mi poslal video herec Jirka Macháček a napsal: Tak už to učím i já! V jedné hospodě totiž poučuje Jirka kámoše, jak se má pivo správně načepovat a řeknu vám – je to od něj koncert!

Co Jiří Macháček přesně říká?
Zábavně vysvětluje, co je k výbornému pivu třeba. Samozřejmě potřebujete pečlivě ošetřené pivo, čisté trubky, kohouty. Pak přichází na řadu ruce výčepního a ty musejí být mokré od toho, jak myl sklenice. Já osobně jdu po příchodu do hospody velmi rád pozdravit výčepního – podám mu ruku, a když ji má mokrou, jsem klidnější.

Sklenice musí být dokonale umytá, úplně nejlepší je, když se to udělá pěkně ručně houbičkou. Následně ji musíte vychladit na teplotu piva, k tomu dnes fungují zachlazené vany: výčepní sklenici potopí do vody se stejnou teplotou jako pivo a to pak při čepování nezažívá žádný šok.

Šlo by pokračovat sklepem, případně chladicím boxem, pokud sklep není, šlo by pokračovat dalšími věcmi, o které se obchodní sládci a především personál hostinců v čele s výčepním starají. Výsledek už jsem několikrát říkal – perfektní pivo, jednoznačně lepší než kdykoli dřív.

Jak často se ještě potkáváte s tím, že pivo perfektní není a kazí pivovaru image, brand?
Pořád jsou i takové hospody. Já jsem zdrženlivý, ale když jsem v takové hospodě, vrtá mi to hlavou, a vidím-li jednoduchou cestu ke zlepšení, nedá mi to a zkusím to těm lidem vysvětlit. A oni si většinou nechají poradit, to je fajn.

Potom jsou kupříkladu sezonní hospody, před časem jsem byl na jedné lodi, chvíli jsem se na ně díval a těm vážně nebylo pomoci. Takových hospod ovšem skutečně razantně ubylo. O zlepšení situace svědčí i ocenění Hvězda sládků, které je garancí vynikajícího piva, a to podléhá přísné kontrole. Počet hospod s tímhle oceněním neustále roste.

Ovlivnili nějak kvalitu piva zahraniční vlastníci? Prazdroj patřil jihoafrické skupině SABMiller, od roku 2017 spadá pod japonskou společnost Asahi…
I na tohle jsme měli štěstí. Když jsme se stali součástí jihoafrických pivovarů, měli jsme šanci sednout si s jejich sládky a probrat, jak vaří pivo oni a jak my. Báječnou zprávou pro nás bylo, že jejich filozofie byla zachovat lokální značky.

Prošli jsme s nimi kompletně všechny naše receptury, krok za krokem, minutu po minutě. Pokud oni dělali něco jinak než my, snažili jsme se jim vysvětlit náš postup, opřený o analýzy a výsledky. A když nám přece došly argumenty, použili jsme slovo „tradiční“, na to velmi slyšeli.

V londýnské kanceláři měl ředitel výčep, na kterém bylo pravidelně naraženo plzeňské pivo.
Jihoafričané bydlívali v hotelu kousek od Zlatého Tygra, tam jsme s nimi chodili na pivo a oni díky tomu rychle pochopili, jaký poklad jim spadl do klína. Dokonce první ředitel společnosti se do plzeňského piva zamiloval natolik, že mu v jeho londýnské kanceláři zřídili výčep, na kterém měl pravidelně naše pivo naraženo.

Poté nás převzala skupina Asahi a její zástupci kromě stvrzení kvality přidali záruku, že Pilsner Urquell se bude navždy vařit v Plzni. Znamená to, že veškeré naše pivo, které se dostává do více než padesáti zemí světa a brzy se dostane i na všechny přilehlé planety, pochází jen a jen z Plzně. Za to jsme hodně šťastní.

Já teď snad skutečně půjdu „na jedno“…
A víte co? Než vám ho načepují, nechte si tu mastnou sklenici napřed umýt.

Sladovníci Prazdroje začali zpracovávat letošní úrodu ječmene

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Plzeňský PrazdrojAutor:Zdeněk Kovář, PR

Do Plzeňského Prazdroje dorazily v těchto dnech první várky sladovnického ječmene z letošní sklizně. Pracovníci pivovaru z něj začínají na vlastní sladovně připravovat slad, jednu z klíčových surovin pro české pivo. Celkem Prazdroj od tuzemských farmářů nakoupí zhruba 150 000 tun sladovnického ječmene. Podle prvních laboratorních analýz je kvalita letošní úrody dobrá. Přesto ječmen i letos ovlivňovalo nestálé počasí. I proto Prazdroj spolu se zemědělci hledá cesty, jak pěstování této plodiny adaptovat na klimatickou změnu.

„První slad z letošního ječmene jsme analyzovali v naší laboratoři a výsledky jsou zatím dobré. Vyrobený slad má velice dobrou dostupnost důležitých látek, jako je například škrob nebo enzymy, pro následnou výrobu piva,“ uvádí Michal Šneberger, vedoucí sladovny plzeňského pivovaru.

V laboratořích Plzeňského Prazdroje se pečlivě kontroluje zrno z každého kamionu, který do pivovaru ječmen přiveze. Denně jich k plzeňské sladovně přijede v průměru dvacet. Měří se například klíčivost ječmene, vlhkost, obsah bílkovin, škrobu a porovnává se i velikost zrn. Důležitá je také vizuální kontrola. Teprve když všechny parametry vyhovují pivovarnickým nárokům, může kamion složit zrno do sila.

Prazdroj má jako jeden mála pivovarů v Česku vlastní sladovny v Plzni a v Nošovicích a připravuje pro výrobu svých piv vlastní slad. „To nám dovoluje udržet si dokonalou kontrolu nad kvalitou našeho piva od naprostého začátku. Dokážeme připravit slad přesně tak, jak to vyžaduje příslušný styl piva, které chceme uvařit. Takřka všechny naše značky jsou nositelem chráněného zeměpisného označení České pivo. Proto musíme používat pouze schválené odrůdy českého a moravského ječmene,“ vysvětluje emeritní vrchní sládek Plzeňského Prazdroje Václav Berka.

Prazdroj nejčastěji nakupuje odrůdy Bojos, Francin, Laudis, Manta a Štamgast. Z nich pak připravuje slady na míru pro svá piva. Ječmen přitom odebírá od 140 zemědělců z Česka a ročně jej nakoupí zhruba 150 000 tun, což představuje pěstební plochu přibližně 30 000 hektarů. Naprostou většinu ječmene nakupuje přímo od farmářů bez dalších prostředníků.

Plocha, na které se v Česku pěstuje sladovnický ječmen, se ale i vlivem klimatické změny za posledních 30 let v Česku snížila skoro o polovinu. Aktuálně se pěstuje na 192 393 hektarech, tedy na ploše 11x větší, než zabírají tuzemské vinice a 40krát větší než české chmelnice, a zaujímá přes 7 % plochy tuzemské orné půdy.

Aby pomohl zachovat množství a kvalitu českého a moravského ječmene, inicioval Prazdroj projekt Pro ječmen. „Na vybraných polích s ječmenem se pod dohledem vědců a dalších odborníků snažíme zlepšit kvalitu půdy a její schopnost zadržovat vodu. Aplikujeme principy regenerativního zemědělství. S půdou zacházíme šetrně bez hluboké orby. Na polích jsme vysázeli meziplodiny, takže nikdy nejsou holá. Kondici polí měříme pomocí nejmodernějších technologií. Cílem je zajistit ječmenu dostatek živin a vláhy, zvýšit jeho odolnost vůči výkyvům počasí a pomoci tak tuzemským pěstitelům se stabilizací jeho kvality,“ říká Ivan Tučník, manažer udržitelnosti Prazdroje.

Projekt Pro ječmen má za sebou dvě pěstební sezóny ve třech lokalitách na Vysočině, Královéhradecku a ve středních Čechách na celkové ploše 213 ha, což odpovídá více než 300 fotbalovým hřištím. Využití principů regenerativního zemědělství na tak velké ploše a následné škálování na dalších tuzemských polích tak má ambici se stát dosud největší iniciativou ke kultivaci zemědělské krajiny v České republice. „Celý projekt je koncipován jako pětiletý, ale již nyní jsme zaznamenali lepší dostupnost vláhy na plochách, kde ječmen pěstujeme regenerativně. Minimální narušení půdy pomohlo vodu uchovat v půdě, díky čemuž byla pro ječmen k dispozici i v sušších obdobích,“ dodává Ivan Tučník.

Emeritní sládek Plzeňského Prazdroje Václav Berka

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Plzeňský PrazdrojAutor:Zdeněk Kovář, PR

Pivo bez pěny a ve špatně umyté sklenici? Ještě v devadesátých letech nic neobvyklého. Václav Berka se rozhodl to změnit. Dnes emeritní vrchní sládek Plzeňského Prazdroje zasvětil celý život plzeňskému ležáku a před 20 lety stál u zrodu obchodních sládků, kteří se starají, aby se v hospodách čepovalo stejně dobré pivo, jako když se uvaří v pivovaru. Právě tým, který sestavil, má lví podíl na tom, že se kvalita piva čepovaného v tuzemských hospodách a restauracích v uplynulých dvaceti letech výrazně zlepšila. I proto nyní Český svaz pivovarů a sladoven uvedl Václava Berku do Síně slávy českého pivovarství a sladařství.

K práci v plzeňském pivovaru byl Václav Berka doslova předurčen – je třetí generací Berků a společně tak hlídají kvalitu plzeňského piva už téměř 100 let. On sám studoval pivovarnictví nejprve na střední škole a pak i na vysoké škole chemicko-technologické, kde se věnoval oboru kvasné chemie. V pivovaru v Plzni pracoval na různých brigádách už od 15 let a tehdy – v roce 1971 – zde také poprvé uvařil plzeňský ležák. Po studiích začínal v pivovaru jako technolog a později se vypracoval až do pozice vrchního sládka. Stál tak u klíčových inovací, které se zaváděly při vaření, zrání i stáčení piva (cylindrokonické tanky, KEG sudy, nové stáčírny atd.), ale zároveň vždy prosazoval zachování těch částí výroby, které jsou unikátní a dodnes vytvářejí jedinečný chuťový profil ležáku Pilsner Urquell, jako je používání měděných kotlů nebo přímý ohřev ohněm při trojitém rmutování.

V roce 2005 se ale Václav Berka z vlastní iniciativy vydal naprosto novým směrem. Věděl, jak skvělé pivo se v pivovaru vaří, ale také viděl, že ne vždy se v prvotřídní formě dostane k těm, kdo z něj mají mít největší užitek a radost – ke spotřebitelům v hospodách. A z pozice toho, kdo se staral o kvalitu vaření a zrání piva v pivovaru, se přesunul do pozice člověka, který se o pivo stará na jeho cestě do sklenice. Založil zcela novou profesní kategorii – tým obchodních sládků, a vydal se na novou misi, unikátní nejen v českém, ale i světovém kontextu.

Podle Václava Berky je důležité, aby obchodní sládek měl zkušenosti a znalosti z výroby piva, ale zároveň i komunikační dovednosti. „Začali jsme školením lidí v Prazdroji, z nichž vznikl nový tým, a jako druhý krok jsme založili soutěž pro hospodské ve správném čepování piva, dnešní Pilsner Urquell Master Bartender. A také jsme edukovali veřejnost, jak poznat to správně načepované pivo,“ vzpomíná Václav Berka.

Následovalo systematické školení personálu v hospodách a restauracích napříč Českem ve všech dovednostech péče o pivo, nejen vlastním čepování. „Začali jsme vzdělávat výčepní a ty nejlepší jsme pak začali využívat jako externí školitele. Díky tomu jsme znásobili počet proškolených provozoven. Postupně přibyly další programy a projekty, jako Hvězda sládků, která oceňuje ty úplně nejlepší hospody s nejlepší péčí o pivo. Nyní ročně zapojíme do programů na zlepšování kvality zhruba 5 000 podniků a proškolíme více jak 12 000 lidí. Za dobu fungování obchodních sládků od roku 2005 si troufnu tvrdit, že jsme proškolili minimálně 40 000 provozoven a skoro 100 000 lidí pracujících v gastronomii, kteří pečují o pivo,“ říká Václav Berka a doplňuje: „Dnes se to může zdát zapomenuto, ale za těch bezmála 20 let šla kvalita čepovaného piva v českých a moravských hospodách prudce nahoru,“ soudí Václav Berka.

V roce 2018 pak tým prazdrojských obchodních sládků vyvinul sofistikovaný systém měření kvality piva, kde sleduje 10 měřitelných standardů. Zatímco ještě v roce 2018 ho splňovalo zhruba 20 % hospod a restaurací, které odebíraly pivo od Prazdroje, letos je to už téměř 60 %. Ale pozor, i další podniky vykazují výrazná zlepšení.

Že se dlouhodobá starost o kvalitu piva v hospodách vyplácí, ukazuje i podíl čepovaného piva na celkových tuzemských prodejích Prazdroje – zhruba 35 %. Zatímco celý český trh se pohybuje okolo 30 %. Z velké části je to právě díky úspěšné misi Václava Berky a jeho tehdejších i současných kolegů. Toho těší nejen to, že dnes si milovníci piv mohou dát skvělé načepované pivo z Prazdroje, ale že ve zlepšování kvality piva v hospodách následovaly plzeňský pivovar i další výrobci. „To, že je náš přístup správný, potvrzují i výzkumy, které ukazují, že pokud je host spokojený s kvalitou piva v hospodě, vrací se do ní opakovaně a často jí doporučí i svým známým. Díky tomu se nám ve spolupráci s hospodskými daří udržovat a rozvíjet unikátní českou pivní kulturu,“ doplňuje Václav Berka.

Plzeňský ležák oslavil 182. narozeniny

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Plzeňský PrazdrojAutor:Zdeněk Kovář, PR

V sobotu 5. října proběhly tradiční oslavy piva Pilsner Urquell v plzeňském pivovaru. Ve stejný moment, kdy probíhal na hlavním podiu přípitek symbolicky v 18:42, se připíjelo i za branami pivovaru, a to ve vybraných hospodách a restauracích napříč Českem. Společně tak tisíce návštěvníků Pilsner Festu, osobností i štamgastů v podnicích připilo na oslavu 182. výročí piva, které si získalo srdce lidí na celém světě.

Tisíce lidí na Pilsner Festu oslavily narozeniny plzeňského ležáku ve velkém stylu. Letos se tradiční oslava konala přímo v den založení první várky Pilsner Urquell, tedy 5. října. Přímo v Plzni gratulovaly i známé osobnosti, a to nejen kapely Buty, Monkey Business nebo Top Dream Company se speciálním hudebním programem, ale i herečka Aňa Geislerová, reportér Janek Rubeš nebo Xindl X. Symbolicky
v 18:42 si pak připili nejen návštěvníci Festu, ale i štamgasti v hospodách po celé republice.

Na oslavu byl emeritním vrchním sládkem Václavem Berkou naražen speciální dřevěný sud s plzeňským ležákem, ze kterého následně čepovala úřadující vítězka soutěže Pilsner Urquell Master Bartender Klára Brodecká.
„S velkou radostí jsem si připil na oslavu 182 let od okamžiku, kdy bylo v plzeňském pivovaru poprvé uvařeno pivo, které proslavilo město Plzeň i celou naši zemi všude ve světě. Od roku 1842 si mezi sládky předáváme jedinečnou recepturu a dodržujeme předepsané postupy, abychom pak z Plzně, jediného místa, kde se plzeňský ležák vaří, dokázali potěšit milovníky piva doma i v zahraničí. Zároveň jsem s hrdostí připil i na všechny, kteří se zasloužili o dobré jméno piva Pilsner Urquell,“ říká Václav Berka, emeritní vrchní sládek Plzeňského Prazdroje.

Oslava plzeňského ležáku v nejrůznějších formách
Bohatý program si v areálu pivovaru nenechalo ujít téměř deset tisíc lidí. O dobrou atmosféru celého Pilsner Festu se postarali přední tuzemští hudebníci, na hlavním podiu se vystřídal například Matěj Rupert, Xindl X, Top Dream Company nebo skupina Buty. Společně také zahráli hudební představení, které bylo vytvořeno speciálně pro Pilsner Fest. Kromě hudebních gratulací přišli plzeňskému ležáku popřát i například Janek Rubeš, Aňa Geislerová nebo Markéta Hrubešová.

Pilsner Fest byl zároveň oslavou lidí, kteří dali vzniknout plzeňskému ležáku a také o něj správně pečují. Proto si návštěvníci mohli vychutnat perfektně načepovanou plzeň od těch nejlepších výčepní z celé republiky i ze zahraničí z téměř 50 kohoutů po celém areálu pivovaru.

Návštěvníci si mohli odnést i jedinečný zážitek. Při interaktivní show jim vrchní obchodní sládek Plzeňského Prazdroje Vojtěch Homolka přiblížil, jak o pivo pečovat a ukázal i správný proces čepování piva.

Kromě programu ve stanech probíhaly i speciální prohlídky, kde se lidé mohli seznámit jak s historií, tak i výrobou plzeňského ležáku. Ty byly letos věnované objektům, které hrály důležitou roli v historii pivovaru. Kromě historické i současné varny navštívili účastníci prohlídek interiéry historické budovy generálního ředitelství a nahlédnout mohli i do bednárny, kde své řemeslo představili pivovarští bednáři. Celkově proběhlo 73 prohlídek pivovaru, které navštívilo téměř 1600 lidí.

„Letošní Pilsner Fest byl velkou oslavou plzeňského ležáku. Těší mne, že ho navštěvuje tolik lidí, kteří mají zájem nejen o naše skvělé pivo a dobrou zábavu,
ale taky o jeho historii a současnost. Tady u nás v pivovaru se každý přesvědčí,že Pilsner Urquell je jen jeden. Na zdraví! “
dodává Lenka Králová, brand director Pilsner Urquell.

Kvasinky Prazdroje jsou unikát, chrání je genové banky po světě

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:Martin Polívka

Emeritního vrchního sládka Plzeňského Prazdroje Václava Berku uvedl Český svaz pivovarů a sladoven do Síně slávy českého pivovarství a sladařství. Berka zasvětil celý život plzeňskému ležáku a před 20 lety stál u zrodu profese obchodních sládků. Ti se starají, aby se v hospodách čepovalo stejně dobré pivo, jako když se uvaří v pivovaru. „My u nás víme, že sládek pivo vaří, ale hospodský ho dělá,“ říkává často Václav Berka.

Stál jste u zrodu nové pivovarské profese, takzvaných obchodních sládků. Jak se ten nápad narodil? Měli na to vliv noví zahraniční vlastníci, kteří přišli do Prazdroje?
Bylo to tak půl na půl. Po revoluci jsme dostali šanci cestovat ven a ochutnávali jsme pivo i v zahraničí. Věděli jsme, že v českých hospodách jsou rezervy. Ale cesta piva za hranice je komplikovanější a my zjišťovali, že jeho chuť je ještě víc jiná než tady. Tehdy jsme se dohodli s mými šéfy, že by bylo dobré pro to něco udělat. Proto jsme dali dohromady projekt, kterému se říká obchodní sládci. Jeho cílem bylo naučit lidi, jak s naším pivem zacházet.

Od příštího roku jen vratné lahve. Prazdroj zprovoznil unikátní plnící linku

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Plzeňský deníkAutor:Pavel Bouda

Třicet milionů jednorázových pivních lahví váží více než 6 tisíc tun a postavené vedle sebe by vytvořily řadu o délce 1700 kilometrů, což je zhruba vzdálenost z Prahy do španělské Barcelony. A přesně takové množství kvalitního skla ušetří nová plně automatická stáčecí linka, kterou uvedl do provozu Plzeňský Prazdroj.

Veškeré skleněné lahve, do kterých pivovar plní své produkty pro český trh, budou totiž od příštího roku vratné. Jako poslední ze svých tuzemských značek do nich nyní začíná plnit třetinky Frisca a piva značky Elektrárna.

„Linka dokáže naplnit zhruba 900 tisíc lahví o objemech 500 a 330 mililitrů. Veškeré produkty také umístí do přepravek nebo zabalí do papírových kartonů různých velikostí,“ vysvětluje manažer pivovaru Petr Kofroň.

Velkou výhodou vratných lahví je jejich dlouhodobá použitelnost. V průměru Prazdroj každou vratnou lahev naplní 26krát a na trhu vydrží sedm až osm let. Skleněné lahve jsou nejprodávanějším obalem produkce pivovaru, v Česku jí tak prodá téměř 37 procent. Většina je už nyní vratná, pouze dvě procenta portfolia doposud tvořily nevratné lahve. Od příštího roku bude nově zálohovaná veškerá běžná tuzemská produkce pivovaru ve skle. Výjimkou zůstanou pouze občasné limitované edice.

„Frisco se zařadí do rodiny našich vratných obalů, tedy k ostatním skleněným lahvím a sudům, které používáme opakovaně a vydrží řadu let. Zbývat nám budou jen plechovky, pro které ale u nás nyní neexistuje efektivní systém sběru a následná recyklace. Pokud by se podařilo v Česku zavést zálohový systém i na ně, bude šance využívat materiál z vrácených plechovek opakovaně. A my bychom tak mohli našim spotřebitelům nabídnout plně cirkulární portfolio,“ říká Ivan Tučník, manažer udržitelnosti Plzeňského Prazdroje.

Návratnost u klasických půllitrových vratných lahví má nyní pivovar zhruba 98 procent a u třetinek, které se začaly letos také nabízet ve vratných lahvích, se tomu postupně blíží.

„To dokazuje, že zálohované obaly mají smysl a lidé v Česku jsou na vracení zvyklí,“ doplňuje Martina Vajskebrová, manažerka výrobních materiálů a obalů pivovaru.

Zálohované třetinky Frisca se začnou na trhu objevovat v nejbližších dnech a do konce roku se přidají i vratné lahve piv z Elektrárny. Pivovar počítá s tím, že zhruba od nového roku, po doprodání všech zásob, již budou na českém trhu pouze vratné třetinkové obaly těchto značek. Do završení projektu cirkularity skleněných obalů investoval Prazdroj 1,1 miliardy korun. Z toho větší část, konkrétně 700 milionů korun, zamířila do nové stáčecí linky v Plzni, zbytek je vyčleněn na nákup vratných lahví a přepravek.

Konec nevratných lahví, Prazdroj bude pro domácí trh plnit jen zálohovatelné

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:Petr Ježek

Pro domácí trh vyjíždějí z bran Plzeňského Prazdroje piva a míchané nápoje už jen ve vratných obalech. Pivovar spustil novou automatizovanou stáčecí linku za 700 milionů, dalších 360 milionů zaplatí za nákup vratných třetinkových i půllitrových lahví a přepravek.

„Vratnou lahev v průměru naplníme šestadvacetkrát a na trhu vydrží sedm až osm let,“ vypočítal manažer udržitelnosti Plzeňského Prazdroje Ivan Tučník. Přechod k vratným obalům například u míchaného Frisca sníží uhlíkovou stopu pivovaru asi o pět procent.

Nová stáčecí linka za hodinu naplní až 60 tisíc lahví, za celý den je počítáno s 900 000 lahvemi.

Od okamžiku, kdy se prázdných lahví chopí stroje na vstupu do linky, přes jejich kontrolu, roztřídění, vymytí, naplnění, uzavření, pasterizaci, olepení etiketami a zabalení do krabic nebo přepravek uběhne přibližně 2,5 hodiny. Z toho přibližně dvě hodiny zůstávají plné a už zavíčkované lahve v uzavřeném prostoru, kde dochází k pasterizaci.

Jen výjimečně se lahve v průběhu pohybu po lince dotkne lidská ruka. Zatím palety s přepravkami nebo papírovými bednami převážejí z haly do skladu vysokozdvižné vozíky, v budoucnu by i tohle měly zajišťovat automatizované systémy.

Podle manažera Petra Kofroně je pro zajištění provozu nové linky zapotřebí desíti nebo jedenácti lidí. Kvůli hluku, který stroje a sunoucí se skleněné lahve na pásech a dopravnících dělají, musejí mít všichni zaměstnanci uvnitř haly chrániče sluchu.

Prázdné i plné lahve urazí po dopravnících nové linky stovky metrů. Nejezdí jen v jedné úrovni, například zabalené krabice s láhvemi míchaných nápojů po vyjetí z baličky čeká vystoupání do horního patra po dopravníku v podobě opakovaně zatočené šroubovice. Než krabice dojedou k naložení na palety, počítače na třídícím stanovišti průběžně rozpohybovávají směrovací desky podle toho, jestli je zapotřebí krabice poslat do pravé nebo levé fronty.

V Plzni je to třetí podobně výkonná stáčecí linka. Ta nejnovější má přitom až třetinovou úsporu energie a oproti starším typům o polovinu nižší spotřebu vody.

Řada jednorázových lahví dlouhá 1770 km
Letos začal pivovar ve velkém dodávat do České republiky ležák Pilsner Urquell i v menších lahvích o objemu 0,33 litru. Pokud je pivo v hnědých třetinkách, jde o nevratné lahve, které jsou určené do vzdálenějších zahraničních destinací. Podobné je to například u míchaného nápoje Frisco nebo piva značky Elektrárna. Ty už také nově stáčejí do vratných lahví.

Zda je láhev zálohovaná, nebo ne, pozná zákazník na její etiketě, kde je informace napsaná. Dalším poznávacím znamením může být, že zatímco nezálohované lahve Frisca mívaly šroubovací uzávěry, zálohované mají klasické korunky s logem otvíráku. Po něm mají zákazníci sáhnout, když chtějí lahev otevřít.

Mluvčí pivovaru Zdeněk Kovář řekl, že přechodem na vratné lahve už v pivovaru nebudou ročně potřebovat 30 milionů jednorázových lahví. „Ty by postavené vedle sebe vytvořily řadu dlouhou 1770 kilometrů, což je přibližně trasa z Prahy do španělské Barcelony. Prazdroj tak ušetří 6206 tun skla, které by použil jen jednou,“ dodal Kovář.

Podle Ivana Tučníka se pivovaru v průměru vrací 98 procent zálohovaných lahvích k novému naplnění. „Přechod Frisca a piv z Elektrárny na vratné lahve tak sníží celkovou uhlíkovou stopu našich obalů o více než pět procent,“ upřesnil Tučník. V reálu to znamená úsporu 4133 tun oxidu uhličitého, takže celkové emise Prazdroje se sníží o 1,4 procenta.

V zálohovaných lahvích vyváží plzeňský pivovar pivo například do Německa, Rakouska, na Slovensko nebo do Polska. I když náklady na dopravu jsou vyšší, z ekologického pohledu je to výhodnější než používání jednorázových obalů. Do vzdálených destinací, jako je například Korea nebo další asijské státy, pivovar dál používá jednorázové lahve. Stejně tak jednorázové lahve budou v pivovaru dál používat pro malé a občasné edice piv.

Do skla stáčí Plzeňský Prazdroj zhruba 37 procent své produkce. Společně se sudy, které jsou také vratné, se pivovar dostal na hranici 70 procent vratných obalů. „Pokud by se v České republice podařilo zavést zálohový systém i na plechovky, byla by šance opakovaně využívat k recyklaci i materiálů z nich,“ nastínil Tučník další možnost cirkulace materiálů.

Šéfové plzeňského pivovaru předpokládají, že na začátku roku 2025 budou u většiny prodejců v ČR jejich produkty už jen ve vratných zálohovaných lahvích.

Speciální nefiltrovaný plzeňský ležák ochutnáte v Pilsner Urquell

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:Večerní Praha

Pilsner Urquell The Original Beer Experience nabízí s předstihem už v září jako jediné místo v Praze jedno z nejoblíbenějších českých piv – nefiltrovaný ležák Pilsner Urquell, který se tradičně připravuje jen jako říjnový speciál k příležitosti výročí uvaření první várky plzeňského ležáku. V září je tento speciál k dostání jen na třech místech v celé České republice, kde se o pivo starají vítězové prestižní soutěže Master Bartender.

„Nefiltrovaný plzeňský ležák se řadí mezi nejoblíbenější piva z řady volba sládků a tradičně je k dostání jen během října k příležitosti oslav výročí uvaření první várky plzeňského piva, kterou uvařil 5. října 1842 sládek Josef Groll. Mám radost, že můžeme tento speciál hostům nabídnout již v průběhu září, a to díky našemu výčepnímu Matyáši Wiaczkovi, který se letos v soutěži Pilsner Urquell Master Bartender umístil na druhém místě,” říká Romana Jedličková, marketingová ředitelka společnosti The Original Experience Company.

Pilsner Urquell:The Original Beer Experience se tak stalo jediným místem v Praze, kde je tento nefiltrovaný ležák k dostání už od začátku září. Kromě toho jej mohou lidé v září ochutnat jen na dvou dalších místech, a to v Brně a v Plzni.

Den piva v Pilsner Urquell: The Original Beer Experience
Nefiltrované plzeňské pivo bude na čepu také v průběhu celého října, kdy se k Pilsner Urquell: The Original Experience přidají další místa, která se zapojila do programu Volba Sládků, ale také vybrané podniky, které se mohou pochlubit vzornou péčí o pivo a výčepní zařízení.

K příležitosti oslav 182. výročí uvaření první várky zlatého ležáku navíc budou 5. října 2024 v prostorách Pilsner Urquell: The Original Beer Experience probíhat oslavy, během kterých se budou moci návštěvníci mimo jiné zajímavou formou dozvědět více o technologiích výroby piva, jeho historii a zapojit se také do zábavných soutěží.

Pilsner Urquell: The Original Beer Experience je multimediální atrakce cílící na všechny smysly, jež představuje příběh Pilsner Urquell, nejoblíbenějšího a nejslavnějšího českého piva. Pilsner Urquell Experience se nachází v dolní části Václavského náměstí, v památkově chráněné budově bývalé Pražské úvěrní banky postavené v roce 1902. Návštěvníkům nabízí unikátní zážitek, který v České republice doposud chyběl a nabízí spoustu aktivit a zábavy.

Speciální nefiltrovaný plzeňský ležák můžete už v září ochutnat jen v Pilsner Urquell

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:Life4you.cz

Pilsner Urquell The Original Beer Experience nabízí s předstihem už v září jako jediné místo v Praze jedno z nejoblíbenějších českých piv – nefiltrovaný ležák Pilsner Urquell, který se tradičně připravuje jen jako říjnový speciál k příležitosti výročí uvaření první várky plzeňského ležáku. V září je tento speciál k dostání jen na třech místech v celé České republice, kde se o pivo starají vítězové prestižní soutěže Master Bartender.

„Nefiltrovaný plzeňský ležák se řadí mezi nejoblíbenější piva z řady volba sládků a tradičně je k dostání jen během října k příležitosti oslav výročí uvaření první várky plzeňského piva, kterou uvařil 5. října 1842 sládek Josef Groll. Mám radost, že můžeme tento speciál hostům nabídnout již v průběhu září, a to díky našemu výčepnímu Matyáši Wiaczkovi, který se letos v soutěži Pilsner Urquell Master Bartender umístil na druhém místě,” říká Romana Jedličková, marketingová ředitelka společnosti The Original Experience Company.

Pilsner Urquell:The Original Beer Experience se tak stalo jediným místem v Praze, kde je tento nefiltrovaný ležák k dostání už od začátku září. Kromě toho jej mohou lidé v září ochutnat jen na dvou dalších místech, a to v Brně a v Plzni.

Den piva v Pilsner Urquell: The Original Beer Experience
Nefiltrované plzeňské pivo bude na čepu také v průběhu celého října, kdy se k Pilsner Urquell: The Original Experience přidají další místa, která se zapojila do programu Volba Sládků, ale také vybrané podniky, které se mohou pochlubit vzornou péčí o pivo a výčepní zařízení.

K příležitosti oslav 182. výročí uvaření první várky zlatého ležáku navíc budou 5. října 2024 v prostorách Pilsner Urquell: The Original Beer Experience probíhat oslavy, během kterých se budou moci návštěvníci mimo jiné zajímavou formou dozvědět více o technologiích výroby piva, jeho historii a zapojit se také do zábavných

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.03.01.2025 15:28831