Řemeslný pivovar Moravia, který stojí za značkami piv Lucky Bastard a Moravia, slaví 500. uvařenou várku piva. Celkem ho tak medlánecký pivovar od roku 2017 uvařil přes tři a půl milionu litrů a zvýšil svoji produkci o více než sto procent. Koncept pivovaru stojí na výrobě kvalitního zážitkového piva. Od roku 2020 si odnáší řadu ocenění z prestižních soutěží v České republice i zahraničí, jako jsou první místa na degustační soutěži PIVEX nebo London Beer Competition 2023. Lucky Bastard na trh také nově uvádí letní malinový speciál Raspberry pussy a připravuje projekt prvního řemeslného piva z tanku v Česku.
Od roku 2018 prošel pivovar i výrobní procesy řadou inovací, které pomohly jak stabilizovat kvalitu vyrobeného piva, tak dopomohli k jeho růstu. „Máme za sebou úspěšné roky, kdy se nám podařilo výrazně navýšit obrat i množství produkovaného piva. V posledních dvou letech jsme se ale především zaměřili na zefektivnění a zkvalitnění výrobního procesu tak, abychom zachovali vysokou kvalitu našich piv i při větším množství uvařeného piva. Našim zákazníkům chceme přinášet živé pivo, které nebudou pít na objem, ale pro zážitek,” říká Martin Šibal, předseda představenstva pivovaru Moravia.
Úspěšný růst i přes nepříznivé podmínky
Krize způsobená pandemií Covid-19 zasáhla i medlánecký pivovar. Jeho majitelům se díky změně ve strategii podařilo problémový rok překonat a v roce 2021 pivovar dosáhl rekordního růstu. „V covidové době jsme museli vsadit na novou obchodní strategii a přizpůsobit produkci situaci. Začali jsme proto dodávat naše stálá piva i speciály v lahvích do obchodních řetězců a na trh uvedli netradiční produkt – parfém Lucky Bastard. I díky této strategii jsme dosáhli v roce 2021 nemalý 43% nárůst tržeb v porovnání s rokem předchozím,” vysvětluje úspěchy pivovaru Martin Šibal a upozorňuje na marketingové heslo „Odliš se nebo zemři“, které si při rozvoji pivovaru osvojili.
Úspěšný byl z pohledu produkce piva i loňský rok, kdy bylo vyprodukováno 9,1 tisíc hektolitrů piva oproti 6,8 tisícům hektolitrů v roce 2021. Za posledních pět let se tak pivovaru Moravia podařilo zvýšit výrobu piva o více než 100 %. Růst produkce, práce na zlepšení kvality piv a propracovaná obchodní strategie se projevila také na tržbách pivovaru, které za posledních pět let vzrostly z 15 milionů (2018) na 37 milionů korun (2022). Oproti roku 2021 zaznamenal pivovar Moravia v loňském roce 34% nárůst tržeb z 27 na 37 milionů korun.
Ocenění za poctivou technologii výroby
Pivovar Moravia navazuje na tradici původního pivovaru, který zde fungoval v letech 1898-1943, a specializuje se především na spodně kvašená piva – tzv. ležáky. Pod značkou Lucky Bastard naopak vznikají moderní, neotřelá svrchně kvašená piva, která v Česku nemají dlouhou tradici. Přestože se značky Moravia a Lucky Bastard odlišují především v přístupu k tradicím, spojuje je řemeslná výroba piva a důraz na kvalitní suroviny.
„Jako jeden z mála českých pivovarů používáme pro suché chmelení spolu s chmelem ve formě pelet, také čisté chmelové silice. Tato technologie zaručuje kvalitu a jedinečnou chuť našich piv. Důkazem toho, že využití těchto surovin byla správně zvolená cesta a naše pivo je opravdu kvalitní, je řada ocenění, která si naše piva odnáší z českých i mezinárodních soutěží,” říká vrchní sládek pivovaru Moravia a Lucky Bastard, Martin Hrubeš.
Mezi oceněnými pivy je například Medlánecký Kluzák, který v roce 2023 obhájil první místo na degustační soutěži PIVEX, nebo Lucky Bastard Siciliano, které si letos odneslo zlato z Londýnské soutěže LONDON BEER COMPETITION 2023. Začátkem června uvedl Lucky Bastard na trh Raspberry pussy – Fruit Pale Ale 11°, osvěžující letní malinový speciál.
Řemeslné pivo z tanku
V roce 2023 se majitelé pivovaru Moravia chtějí zaměřit především na zefektivnění výrobního a distribučního procesu. „Cílem je stabilizovat produktová a zákaznická portfolia, a věnovat se netradičním projektům. Chceme se stát prvním řemeslným pivovarem, který vybuduje síť ‘tankových hospod’ s naším pivem. To nám pomůže ještě více přiblížit řemeslnou kvalitu a chuť našich piv přímo k zákazníkům. Tankové pivo si díky tomu zachová stejnou kvalitu, s jakou bylo uvařeno v pivovaru,” popisuje plány do budoucna předseda představenstva pivovaru Moravia, Martin Šibal.
Dalším z plánovaných projektů je rozšíření spolupráce se zážitkovým restauračním řetězcem Pivní burza. „Pivní burza kombinuje společenské setkání a pití piva s trochou adrenalinu. Takový koncept má své místo zejména v době, kdy z restaurací a hospod postupně mizí pivaři, kteří pijí pivo na objem, a naopak čím dál častěji přicházejí do hospod lidé, kteří si chtějí vychutnat dobré pivo a celkový zážitek jako takový,” dodává Martin Šibal. Už nyní fungují v Brně hospody s tímto konceptem. Majitelé pivovaru ho chtějí rozšiřovat nadále, například i do Prahy.
Na jednom místě
964 pivovarů
18.743 piv
10.882 pivních zpráv
Sledujte s námi
boom pivovarů
STAHUJTE
mobilní aplikaci
České pivovary
IDEA
Už při startu v roce 2013 měl minipivovar Lucky Bastard krédo, na kterém se vlastně do dneška nic zásadního nezměnilo:
Představte si ideální svět, ve kterém by vše bylo dokonalé, příjemné a jednoduché. Přesně takový svět si my představujeme, když tvoříme recepty našeho piva a když jej pro vás vaříme. Máme už dost nudných piv uvařených dle stokrát opakovaných receptů, máme už dost výmluv na tradici a zvyk, nebaví nás sledovat nadvládu spodně kvašených piv - běžných ležáků plzeňského typu - když existuje tak úžasný a barevný svět piv kvašených svrchně, piv typu ale.
Ano, je to tak, spodně kvašená piva u nás nehledejte. Jsme prvním pivovarem od roku 1884, který v českých zemích kvasí pouze svrchně. Už bylo na čase, aby se do naší země vrátila piva, která tu lidé vždy pili, jen na ně společnost od té doby trochu pozapomněla.
Tolik citace z roku 2013. Od té doby se sice leccos změnilo, „EJLY“ už nejsou vnímany jen jako větná spojka „ALE“, ALE původní idea zůstává.
VÝVOJ
Co se několikrát vystřídalo, to jsou kulisy, ve kterých Lucky Bastard po dobu 7 let působí… Vznikl sesterský pivovar, změnily se vlastnické poměry a v roce 2020 se značka LB stala součástí Pivovaru Moravia & Lucky Bastard. Jak k tomu došlo?
1. Pivovar Lucky Bastard vznikl v roce 2013, zpočátku působil na ulici Ptašínského v Brně – Kr. Poli a zaměřoval se výhradně na svrchně kvašená piva.
2. Časem stávající kapacity přestaly dostačovat a tak se pivovar Lucky Bastard v roce 2016 přestěhoval do nových prostor na ulici Kotlářskou.
3. V nových výrobních prostorách hned v roce 2016 vznikly experimentálně a zatím nekomerčně první várky spodně kvašeného piva (ležáků) - technologie zde to umožňovala.
4. Protože v těchto prostorách na Kotlářské kdysi sídlil pivovar Moravia (pivovar samotný založen 1894, akciová společnost Moravia 1898), bylo rozhodnuto o zaregistrování historické značky a navázání na její tradici. Tím zároveň vznikl druhý, sesterský pivovar, se staronovým názvem Moravia.
5. Právě v tu dobu, stále ještě v roce 2016, vzniká společnost Czech Craft Beers, a.s., která se stává majitelem obou minipivovarů a značek.
6. Prostory a technologie na ul. Kotlářské po roce společného působení obou pivovarů přestaly kapacitně vyhovovat. Proto se v roce 2017 pivovar Moravia přestěhoval do nově vybavených prostor na ul. Kytnerova do části Brno-Medlánky. Pivovar Lucky Bastard zůstal na ul. Kotlářské.
7. V prvním kvartále 2020 společnost CCB rozhodla, že především z důvodů vyšší efektivity sestěhuje obě pivovarské značky pod jednu střechu. Proto pivovar Lucky Bastard přemístil svou výrobu také do Medlánek na ul. Kytnerova.
8. Technologie v Medlánkách byly 2017-2020 postupně rozšiřovány a dovybavovány (mj. o 5 tanků z Kotlářské), max. kapacita se tak dostala až na aktuálních 10.000 hl/rok.
9. Tímto přirozeným vývojem došlo k dalšímu sblížení obou značek, čímž de facto vznikl jediný pivovar.
LIDÉ
Za úspěchem značky Lucky Bastard stojí především 2 lidé:
Jan Grmela
Vystudoval na VŠ obor „Ekonomická informatika“ a poté na SPŠ obor „Technologie výroby piva, vína a lihu“. Pivem se aktivně zabývá od roku 2009, kdy mj. šéfoval webu „Pivní recenze“. V roce 2013 založil pivovar „Lucky Bastard“, o tři roky později oživil značku „Moravia“. Aktuálně již není členem týmu Lucky Bastard.
Martin Šibal, hlavní akcionář
Bývalý úspěšný basketbalista, se Zbrojovkou Brno 7x mistr republiky. Vystudoval Provozně ekonomickou fakultu na Mendelově univerzitě. V roce 1997 založil firmu Valosun, která na českém trhu uspěla s probiotiky či urologickými přípravky. V roce 2015 ji prodal, rok nato založil Czech Craft Beers, a.s., kde je hlavním akcionářem a od ledna 2020 i výkonným ředitelem.
Zdroj:Lucky Bastard, 2022
Více na stránkách pivovaru
Minipivovar Lucky Bastard |
Czech Craft Beers, a.s. |
řemeslný pivovar |
Kytnerova 403/5 |
602 00 Brno-Medlánky |
Jihomoravský kraj |
2013 říjen |
Ing. Martin Šibal |
Martin Hrubeš |
+420 601 664 466 |
01824201 / CZ01824201 |
www.lucky-bastard.cz |
info@lucky-bastard.cz |
Uvedené údaje určené pro obchodní styk jsou získané z veřejně dostupných zdrojů - stránek pivovaru, obchodního rejstříku nebo od zástupce pivovaru. Zveřejněno se souhlasem zástupce pivovaru. |
Sortiment
Novinky
Seznamy
Galerie
Diskuse
Historie piva
Dělění piva
Provozovatel nenese žádnou odpovědnost za obsah příspěvků a podkladů uvedených přispěvateli. Pokud jste přesvědčeni, že cokoli na stránkách porušuje autorská práva, která vlastníte nebo spravujete, provozovatel po ohlášení dané skutečnosti příslušné dokumenty z webových stránek neprodleně odstraní. V souladu se zákonem o ochraně osobních údajů mají uživatelé právo žádat změnu nebo smazání osobních údajů, které jsou užívány neoprávněně.
Používání webových stránek a ostatních produktů projektu „České pivo - České zlato“ je podmíněno přijetím souhlasu s využíváním souborů cookies a potvrzením plnoletosti. V případě nesouhlasu s podmínkami stránky opusťte.