Historie a současnost pivovaru Plzeňský Prazdroj

● 1842 Zrod legendypivovar
Pivo se v Plzni vařilo střídavě u jednotlivých právovárečných měšťanů. Kvalita byla různá, a proto se v hlavách plzeňských měšťanů zrodí myšlenka na vlastní pivovar s dobrým pivem. V novém Měšťanském pivovaru vaří 5. října 1842 sládek Josef Groll první várku nového plzeňského piva, které brzy dobude celý svět.

● 1843 Poprvé v Praze U Pinkasůpivovar
Pražský krejčí Jakub Pinkas si v dubnu 1843 nechává od svého přítele Martina Salzmanna dovézt dvě vědra plzeňského ležáku. Propadne jeho kouzlu, svou původní živnost věsí na hřebík a otvírá hostinec. Pivo se těší takové oblibě, že je brzo nutné rozšířit prostory o sousední dům. Hostinec později navštěvují význačné osobnosti jako Dobrovský, Palacký, Baťa a mnozí další.

● 1856 Spodně kvašený ležák také ve Vídnipivovar
Plzeňské pivo se poprvé dostává do Vídně. Rovných 65 věder je doručeno Josefu Šedivému v Salvatorově ulici č. 379. Měšťanský pivovar se později stává oficiálním dodavatelem císařského dvora. Sklad ve Vídni otevírá 1. července 1870.


● 1859 Ochranná značka Pilsner Bierpivovar
Spolu s tím, jak se šíří obliba plzeňského ležáku v Čechách i přilehlých zemích, objevují se jeho napodobeniny. Proto si v roce 1859 dává Měšťanský pivovar zaregistrovat značku „Pilsner Bier“ (Plzeňské pivo), z níž ale těží i ostatní piva z Plzně.

● 1870 Vznik pivovarupivovar
15. října zahajuje provoz První plzeňský akciový pivovar (dnes Gambrinus) založený 20 významnými podnikateli v čele s Emilem Škodou. V prosinci si pak registruje první ochrannou známku Erste Pilsner Actien Brauerei – Pilsner Bier.


● 1873 První export do Nového světapivovar
Měšťanský i První akciový pivovar slaví v tomto roce první export do USA. O rok později již plzeňský ležák putuje do severní Ameriky pravidelně a na sklonku 19. století proniká také do Latinské Ameriky, Afriky i na Blízký východ.

● 1874 Vznik pivovaru Velké Popovicepivovar
František Ringhoffer ke svému kamenickému panství skupuje pivovar s mlýnem, spilkou i hvozdem a zakládá Pivovar Velké Popovice. První 60hl várka piva spatřuje světlo světa 15. prosince. O rok později již pivovar vystavuje 18 tisíc hl a po rozsáhlých rekonstrukcích roku 1902 dokonce 80 tisíc hl piva.

● 1881 Ledařstvípivovar
Měšťanský pivovar začíná svážet led od hráze Boleveckého rybníka do ležáckých sklepů, kde odtávající voda a studený vzduch chladí celé sklepení. Zásoby ledu se skladují na dvoře na podložce ze dřeva, popela, písku a lepenky natřené dehtem. Expozice o ledování je dnes součástí prohlídkové trasy plzeňského pivovaru.

● 1885 František Josef I. v pivovarupivovar
„Jest skutečně zvláštní, že se dosud žádnému pivovaru nepodařilo rázovitou a lahodnou chuť plzeňského piva napodobiti,“ ocenil plzeňské pivo při návštěvě Měšťanského pivovaru císař František Josef I. Vzkvétá i sousední První akciový pivovar. Rozšiřuje prostory a nakupuje železniční vagony pro export.

● 1887 Lahvování pivapivovar
Měšťanský pivovar začíná stáčet svůj ležák také do lahví. První akciový drží krok a lahvovnu spouští rok poté. S rostoucí poptávkou po lahvovém pivu Měšťanský pivovar v roce 1899 staví první stáčírnu, která funguje dalších 70 let.

● 1892 Historická bránapivovar
Měšťanský pivovar slaví 50. výročí založení. U této příležitosti staví Jubilejní bránu, která se stává symbolem pivovaru, firmy i značky Pilsner Urquell. V roce 2000 jsou v bráně objeveny dobové materiály a jako odkaz dalším generacím do ní zazděny dokumenty s novodobou historií pivovaru.

● 1893 Doprava pivapivovar
Již v roce 1876 si Měšťanský i První akciový pivovar od státní dráhy pronajímají a později kupují první železniční vagony. Zřizují také závodní železniční vlečku, která nahrazuje koňské povozy. V roce 1895 pořizuje Měšťanský pivovar lokomotivu. V roce 1914 je v majetku pivovaru již 388 vagonů a také první nákladní i osobní auto.

● 1897 Neměnná chuť Pilsner Urquellpivovar
Pilsner Urquell si zakládá na své neměnné chuti. A tu potvrzují i odborné analýzy. Měření švýcarské laboratoře v St. Gallenu z roku 1897 zaznamenala parametry jeho kvality. Tytéž hodnoty potvrdila i její následovnice Labor Veritas v roce 2008. Pilsner Urquell si tak dodnes zachovává chuť, která mu vydobyla slávu v celém světě.

● 1898 Ochranná známka Pilsner Urquellpivovar
Generální celní úřad v Londýně již dříve ustavuje označení Pilsner Beer jako zvláštní druh piva bez ohledu na původ. V roce 1898 proto vzniká ochranná známka Plzeňský Prazdroj – Pilsner Urquell. Chrání tak unikátní značku, která je vzorem pro všechna piva plzeňského typu.

● 1899 Chladírenský pivní vagonpivovar
Na světové výstavě v Paříži předvádí Měšťanský pivovar vzorový chladírenský pivní vagon. Brzy má takových vagonů 258 a od roku 1900 vyjíždí každé ráno z Plzně do Vídně souprava zvaná pivní vlak. Podobná souprava vozí záhy pivo i do Brém, kde se nakládá na lodě pro americké trhy.

● 1904 Spalkův projektpivovar
V letech 1904 – 1907 realizuje Měšťanský pivovar velkolepý projekt, kterým si na dlouhá desetiletí zajistí soběstačnost ve výrobě elektřiny i v zásobování vodou. Spalkův projekt zahrnuje elektrocentrálu, vrty ve vodárně Roudná, odželezňovací stanici či vodárenskou věž. Ta slouží jako rezervoár pitné i užitkové vody po většinu 20. století a stává se jednou z dominant Plzně.

● 1909 Ochranná známka Kaiserquellpivovar
Pivo Prvního akciového pivovaru je nově na počest císaře Františka Josefa I. chráněno známkou Kaiserquell – Císařský zdroj. Pivovar pak v roce 1912 získává honosný titul „c. k. dvorní dodavatel“ a těsně před první světovou válkou se stává předním výrobcem piva v Čechách. Jeho roční výstav přesahuje 270 tisíc hl.

● 1913 Milion hektolitrů Prazdrojepivovar
Výstav plzeňského ležáku poprvé přesahuje hranici milionu hektolitrů. Měšťanský pivovar se stává největším v Evropě a nakupuje první automobily. Před první světovou válkou má své obchodní zastoupení ve 34 zemích včetně USA a Egypta, vlastní řadu světových medailí.

● 1919 Plzeňský Gambrinuspivovar
Kaiserquell, ochranná známka zapsaná na počest Františka Josefa I., se vznikem samostatného Československa ztrácí smysl. Registrována je proto nová ochranná známka Plzeňský Gambrinus. Název piva Gambrinus sahá až do 13. století a vychází ze jména vévody Jana Primuse, děda Karla IV a patrona sladovníků.

● 1922 Registrace značky Kozelpivovar
Oficiální obchodní značkou velkopopovického pivovaru se stává Kozel. Označení má původ ve zkomolenině dolnosaského města Einbeck, které ve 14. století proslulo výrobou piva spodním kvašením. To se tehdy šířilo do Čech pod názvem Ein Bock (Kozel). Emblém pivovaru vytvořil potulný francouzský malíř jako výraz díků za pohostinnost zakladetele Ringhoffera.

● 1931 Rekonstrukce varnypivovar
Měšťanský pivovar dokončuje rekonstrukci varny, která je využívána až do roku 2004. Ze základů té původní vyroste nová budova: vznikají železobetonová sila a k varně je přistavěn 50m komín se zabudovanými ohřívači k využití unikajícího tepla. Nově se objevují úspornější automatické pásové rošty pod pánve poháněné elektromotorem.

● 1934 Dynastie Hlaváčkůpivovar
Vrchním ředitelem Plzeňských akciových pivovarů se stává František Hlaváček a je prvním z rodu, který spojil své jméno s pivovarem Gambrinus po tři generace (více než 80 let). Jeho syn Ivo Hlaváček (na snímku) byl v letech 1958 až 1987 hlavním sládkem a později výrobním ředitelem, vnuk Jan Hlaváček působil v Plzeňském pivovaru a pivovaru Gambrinus od roku 1978. V současné době je emeritní sládek Plzeňského Prazdroje.

● 1936 Vývoj transportních sudůpivovar
V roce 1936 dostává plzeňský sládek od Škodových závodů nabídku ke koupi hliníkových sudů k dopravě piva. Do hospod se ale vozí pivo v dřevěných sudech až do poloviny 50. let, kdy je vystřídají právě sudy z hliníku. Ty na konci 80. let nahradí nerezové KEG sudy. Velké dřevěné sudy se dodnes používají k maloobjemové výrobě piva Pilsner Urquell ve sklepích plzeňského pivovaru.

● 1939 Válečná stagnacepivovar
Druhá světová válka přerušuje vývoj obou plzeňských pivovarů. Vozový park zabavuje říšská vojenská správa. USA bojkotují Pilsner Urquell jako německý výrobek, export tak směřuje výhradně do Německa. Pivovar Gambrinus trpí nedostatkem surovin, který má dopad na kvalitu. Vyrábí slabou válečnou „osmičku“ a přežívá proto, že zásobuje pivem dělníky ve Škodovce.

● 1942 Těžba ledu ve velkémpivovar
Úspěšný pivovar spotřebuje na uchování piva velké množství ledu. Ve 20. letech spotřebuje Plzeňský Prazdroj na výrobu a uchování 400 tisíc hl piva 600 vagonů ledu. K jeho efektivní těžbě přispívá od roku 1942 železný dopravník, který těží 100 tun ledu za hodinu. Poslední kra pro plzeňské ležácké sklepy byla vytěžena v roce 1987.

● 1945 Bombardování pivovarůpivovar
Spojenecké bombardování 17. dubna těžce poškozuje sklepy, varny, spilky, lahvovnu i obytné domy Měšťanského pivovaru, pivovar Gambrinus je téměř zničen. Jeho tehdejší ředitel František Hlaváček ale věří ve skvělou budoucnost. V troskách se rodí později nejoblíbenější pivo u nás – světlý výčepní Gambrinus a už o rok později se v nově vybudovaném pivovaru vaří 200 tisíc hl kvalitního piva.

● 1960 Gambrinus má nové ocelové tankypivovar
Od počátku své existence investuje pivovar Gambrinus do provozu a technických inovací. Na sklonku 50. let instaluje 20 ležáckých ocelových tanků s kapacitou 3 600 hektolitrů. V březnu 1960 vyjíždí z pivovaru první autocisterna a stáčení probíhá mimo pivovar.


● 1961 Technické inovacepivovar
V pivovaru Gambrinus se instalují technologické novinky: spádové varny, nový způsob kvašení i jímání CO2 z krytých kovových kvasných kádí. Nová šetrnější stáčecí linka o výkonu 14 tisíc lahví za hodinu snižuje možnost kontaminace a lépe garantuje kvalitu i chuť piva. Od roku 2011 se v pivovarech Prazdroj a Gambrinus díky novému zařízení na zpětné jímání kvasného CO2 snížily jeho emise o více než 280 tun.

● 1965 Vznik pivovaru Radegastpivovar
V roce 1965 je v Nošovicích na severní Moravě položen základní kámen nového pivovaru, který má uspokojit náročné pivaře v blízké průmyslové aglomeraci. První várka piva se rodí 3. prosince 1970. Rok poté dostává pivo jméno podle staroslovanského boha slunce, ohně a pohostinnosti Radegasta.

● 1976 Radegast má vlastní sladovnupivovar
Pivovar Radegast zprovozňuje vlastní sladovnu, která tehdy jakožto druhá největší v Česku ročně vyrobí 24 tisíc tun světlého sladu plzeňského typu. O 13 let později zahajuje provoz také nová sladovna Plzeňského Prazdroje s kapacitou 84 tisíc tun sladu. Pivovar se tak stává soběstačným v produkci světlého sladu.

● 1979 Milion hektolitrů Gambrinusupivovar
Roční výstav pivovaru Gambrinus překračuje magickou hranici milionu hektolitrů. Ačkoliv je direktivním nařízením tehdejších úřadů určen pouze Západočechům, věhlas značky překračuje hranice regionu. Málokdo ale v tu chvíli čeká, že se právě Gambrinus stane nejtypičtějším reprezentantem českého piva.

● 1988 Milion hektolitrů Radegastupivovar
Radegast investuje do nejmodernější techniky a jako první z domácích pivovarů zavádí cylindrokónické kvasné tanky. Objem každého z 18 tanků je 2 000 hl. Roční výstav překračuje magickou hranici milion hektolitrů. Za dalších 10 let jsou to dokonce 2 miliony.

● 1991 Nealkoholické pivo Birellpivovar
Sládci pivovaru Radegast spolupracují s curyšským pivovarem Hürlimann, který dříve přišel s radikálně novou technologií výroby nealko piva za použití unikátních kvasinek bez přerušení kvasného procesu. Jejich metodu inovují a výsledkem je plná hořká chuť uspokojující i náročného českého konzumenta. Birell se stává nejoblíbenější značkou nealko piva u nás.

● 1993 Cylindrokónické tanky v Gambrinusupivovar
Gambrinus začíná používat cylindrokónické kvasné tanky. Jejich provoz zaručuje především mikrobiologickou čistotu obou oddělených fází kvašení a zrání, a tudíž i čistou chuť a správný říz piva.

● 1995 Pilsner Urquell Original Restaurantpivovar
Prazdroj v roce 1995 zakládá síť restaurací, které přísně dodržují zásady skladování, čepování i pivního servisu ležáku Pilsner Urquell a pečují o jeho historický odkaz. První provozovna Pilsner Urquell Original Restaurant (PUOR) je otevřena v hotelu Kolonáda v Karlových Varech. V zahraničí následují restaurace např. v Moskvě, Düsseldorfu, Vídni. První PUOR v Asii je otevřena v roce 2011 ve vietnamské Hanoji.

● 1998 Varna s nejmodernější technologiípivovar
Pivovar Gambrinus uvádí do provozu novou varnu – největší v České republice. Varna je vybavena nejmodernější technologií: ekologickou a úspornou, která zároveň zajišťuje vysokou a vyrovnanou kvalitu várek.

● 2002 Milion hektolitrů Kozlapivovar
Pivovar Velké Popovice překračuje hranici milionu hektolitrů ročního výstavu a je nejrychleji se rozvíjející součástí společnosti Plzeňský Prazdroj. Instalace cylindrokónických tanků v roce 2004 zvyšuje výrobní kapacitu na 1,5 mil. hl piva. Zájem o Velkopopovického Kozla roste i ve světě. Dnes je nejprodávanější českou pivní značkou v zahraničí.

● 2006 Bednářské řemeslo a nová stáčírna v Plznipivovar
Téměř po 40 letech se v Plzeňském Prazdroji vyučí bednářský tovaryš. O rok později otevírá nová bednářská dílna. Prazdroj je tak jedním z posledních míst v Evropě, kde se udržuje toto tradiční řemeslo. Díky bednářům, kteří pečují o sudy a kádě, vyrábí pivovar v malém objemu ležák stejným způsobem jako v roce 1842. To sládkům umožňuje porovnat, zda má pivo uvařené moderním způsobem stále stejnou chuť.
V listopadu zahajuje provoz nová stáčírna Plzeňského Prazdroje. Tato historicky největší investice plzeňského pivovaru v celkové výši zhruba 1 mld. korun je součástí komplexního projektu zaměřeného na rozšíření výrobní kapacity k uspokojení rostoucí poptávky v zahraničí. Nová stáčírna slouží i dalším značkám Plzeňského Prazdroje.

● 2008 Prohlídky Plzeňského Prazdrojepivovar
Nová prohlídková trasa provází návštěvníky místy, kde se zrodil legendární plzeňský ležák. Součástí prohlídky je i ochutnávka nefiltrovaného a nepasterizovaného piva Pilsner Urquell čepovaného přímo z dubových ležáků v historických pivovarských sklepích. Již v prvním roce navštívilo prohlídku téměř 150 tisíc návštěvníků.

● 2009 Prohlídky Velkých Popovicpivovar
Pivovar Velké Popovice buduje novou prohlídkovou trasu s návštěvnickým centrem a prodejnou suvenýrů. Reaguje tak na rostoucí zájem veřejnosti o bližší seznámení s výrobou a tradicí piva Velkopopovický Kozel. Součástí prohlídky je mimo jiné návštěva historické i moderní varny, nechybí ani ochutnávka piva.ení chmelovaru.

● 2010 Pilsner Urquell Master Bartenderpivovar
Až v 6.ročníku soutěže o nejlepšího výčepního ležáku Pilsner Urquell získává světový titul Čech Lukáš Svoboda. Pilsner Urquell Master Bartender je mezinárodní soutěž určená výčepním a barmanům, kteří sdílejí nadšení pro své řemeslo a plzeňský ležák. Finalisté prokazují kromě odborných znalostí také svůj důvtip, jazykovou vybavenost i charizma. Do šesti ročníků soutěže se zapojilo již více než 16 tisíc výčepních.

● 2011 Pivo pro Vatikánpivovar
Velikonoční várka ležáku Pilsner Urquell, jíž požehnal plzeňský biskup František Radkovský, putuje k papežskému stolci do Vatikánu. Jako dar Plzeňského Prazdroje, města Plzně a České republiky k blahořečení papeže Jana Pavla II. ji zde z rukou českého velvyslance při Svatém stolci JUDr. Pavla Vošalíka přebírá předseda vatikánské vlády kardinál Giovanni Lajolo.

● 2013 Kingswood ciderpivovar
Na trh vstupuje nová značka Kingswood, podle britské tradice vytvořený ale chutím českého spotřebitele přizpůsobený cider. Nový osvěžující alkoholický nápoj se připravuje z pečlivě vybíraných vyzrálých jablek pěstovaných výhradně v sadech, která se zásadně netrhají, ale nechávají se samovolně spadnout. Tajemství jeho receptury spočívá v pečlivém výběru konkrétních jablečných odrůd a v jejich vzájemném poměru.

● 2014 Nová Ryze Hořká 12 z Nošovicpivovar
Sládci z nošovického pivovaru uvařili nové pivo Radegast Ryze Hořká 12. Ta nahradila v portfoliu pivovaru stávající světlý ležák Radegast Premium. Nová Ryze Hořká 12 je plnější a díky použití třech druhů moravského chmele vyniká intenzivnější avšak příjemnou hořkostí i výrazným chmelovým aroma. Jen během prvních třech měsíců od uvedení na trh se nové dvanáctky vytočilo 20 milionů půllitrů.

● 2015 Ekologický autobus v Prazdrojipivovar
Od ledna roku 2015 přepravuje návštěvníky prohlídkovým okruhem v pivovaru Plzeňský Prazdroj v Plzni nový autobus na stlačený zemní plyn (CNG). Moderní autobus značky SOR BNG 10.5 v barvách Pilsner Urquell je poháněn stlačeným zemním plynem (CNG), což přináší výrazné snížení emisí oxidu uhličitého, oxidů dusíku i pevných částic ve výfukových plynech.

● 2016 Prohlídky pivovarů lámou rekordypivovar
Přes 882 tisíc návštěvníků v roce 2015 absolvovalo některou z návštěvnických tras či programů, které pro ně připravil Plzeňský Prazdroj ve svých pivovarech. Největší oblibě se těšil Plzeňský Prazdroj, který navštívilo rekordních 750 tisíc lidí. Do Velkých Popovic se vydalo na prohlídku pivovaru či některou z akcí pro veřejnost 88 tisíc lidí, do Nošovic pak téměř 44 tisíc návštěvníků.
Zdroj:Stránky 'Plzeňského Prazdroje' 2016


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky pivovaru Plzeňský Prazdroj

Kdy:dle rozpisu na stránkách pivovaruObec:PlzeňZdroj:Pivovar Plzeňský Prazdroj

Věděli jste, že ležák Pilsner Urquell inspiroval více než dvě třetiny všech světových piv, dodnes označovaných jako pils, pilsner, pilsener? Přijďte na prohlídku pivovaru Plzeňský Prazdroj a poznejte příběh legendy zrozené v roce 1842.

Kam vás zavede naše trasa
Pivovar Plzeňský Prazdroj nabízí prohlídky, které potěší pivní fanoušky i milovníky historie. Prohlédnete si autentická místa, kde se před 170 lety zrodilo proslulé pivo Pilsner Urquell a kde jeho příběh dodnes pokračuje. Z Návštěvnického centra se pivovarským autobusem přesuneme k jedné z nejmodernějších stáčíren s kapacitou 120 000 lahví za hodinu. Poznáte suroviny, ze kterých se pivo Pilsner Urquell vaří. Ukážeme vám i srdce pivovaru – tři varny napříč stoletími. Vrcholem prohlídky je degustace nefiltrovaného piva Pilsner Urquell v historických sklepech.

● Stáčírna
Z nádvoří pivovaru vás odvezeme pivovarským autobusem na prohlídku nové stáčírny, která patří mezi nejmodernější v Evropě a její kapacita je úctyhodných 120 000 lahví za hodinu.

Bohužel z provozních důvodů není možné ovlivnit chod stáčecích linek a nemůžeme proto garantovat, že v době prohlídek budou stáčecí linky plně v provozu.

● Expozice surovin
Plzeňský Prazdroj má největší osobní výtah v ČR. Tím vyjedeme k unikátnímu panoramatickému kinu. Po shlédnutí filmu o tajemství výroby piva Pislner Urquell se všemi smysly můžete seznámit s jedinečnými surovinami, ze kterých se pivo Pilsner Urquell vaří –měkká plzeňská voda, u nás vyrobený slad se speciální odrůdy českého jarního dvouřadého ječmene, chmel Žatecký poloraný červeňák a speciální pivovarské kvasnice.

● Varny
Představíme vám varny napříč třemi stoletími. Uvidíte varní pánev, ve které byla uvařena první várka plzeňského ležáku 5. října 1842. Díky obětavosti a odvaze zaměstnanců pivovaru tato měděná pánev přežila obě světové války a dochovala se dodnes. V historické varně z počátku 20. století vám představíme unikátní varní proces piva Pilsner Urquell. Nahlédnete i do moderní varny z roku 2004 a přesvědčíte se, že přestože se technologie vyvíjejí, starobylý postup vaření piva Pilsner Urquell zachováváme stále stejný.

● Expozice Lidé Pilsner Urquell
V tomto místě vyprávíme příběh lidské práce a fortelu. Seznámíte zde nejen se sládky, ale i dalšími pivovarskými profesemi, bez kterých bychom úspěšný příběh piva Pilsner Urquell psát nemohli. V expozici vám přiblížíme každodenní dřinu, která vedla ke vzniku pivovaru a k jeho světové proslulosti. Ukážeme odhodlání, píli a vytrvalost, kterou si v Plzni předávají z generace na generaci.

● Historické sklepy
Užijte si jedinečnou atmosféru historických pivovarských sklepů. Prohlédnete si spilečné kádě a zjistíte, co je to „pivní deka“. Pivovar Plzeňský Prazdroj zde dodnes vyrábí malou část produkce piva Pilsner Urquell tradiční metodou jako za dob prvního sládka Josefa Grolla – kvašením v dřevěných otevřených kádích a zráním v dubových ležáckých sudech.

● Degustace piva
Na nefiltrované nepasterizované pivo Pilsner Urquell vás Plzeňský Prazdroj zve v závěru prohlídky (pouze pro dospělé). V ležáckých sklepech vás čeká degustace nefiltrovaného a nepasterizovaného piva Pilsner Urquell načepovaného přímo z dubového ležáckého sudu. Toto jedinečné nefiltrované a nepasterizované pivo Pilsner Urquell si můžete vychutnat pouze na prohlídce pivovaru nebo během zážitkových programů v Šalandách.


Informace o prohlídce
●Kapacita skupiny na prohlídku pivovaru Pilsner Urquell je max. 45 osob.
●Délka prohlídky je 80 min.
●Prohlídka Pilsner Urquell je bezbariérová.
●Pro návštěvu sklepů doporučujeme teplejší oblečení – teplota se pohybuje okolo +5 °C.
●Součástí prohlídky je ochutnávka piva Pilsner Urquell (pouze pro starší 18 let).


Prohlídka pro skupiny 10 a více osob:
●Skupinám 10 a více osob nabízíme prohlídku v těchto jazykových variantách: češtině, angličtině, němčině, ruštině, francouzštině
●Termín si můžete zvolit dle vašich požadavků. V časy mimo otevírací dobu Návštěvnického centra vám prohlídku zajistíme za příplatek 50 Kč na osobu.
●Prohlídku prosím objednávejte min. 3 dny předem


Aktualizováno: před 3 lety

Nová linka Prazdroje vytřídí 81 tisíc lahví za hodinu

Publikováno:před 11 měsíciZdroj:Vodárenství.cz

Prazdroj uvedl v plzeňském pivovaru do provozu třídicí linku na skleněné vratné lahve. Jedná se o jedinou instalaci svého druhu v Česku, která dokáže strojově roztřídit lahve jeho vlastních značek od jiných pivovarů a odhalí případné poškozené lahve i přepravky. Doposud proces probíhal ručně. Linka podle Prazdroje zaměstnancům ulehčuje manuální práci a současně zvyšuje spolehlivost třídění milionů prázdných vratných lahví, které Prazdroj sváží z obchodů.

„Vratné skleněné lahve u nás mají desítky let dlouhou tradici a systém funguje opravdu dobře. Více než 98 % lahví nám lidé vrátí zpátky, abychom je znovu využili. Díky tomu nemusí být stovky milionů nových lahví vůbec vyrobeny. Prázdné lahve jsou tříděny přímo v obchodech, nicméně občas se stane, že lahev skončí v jiném pivovaru, než by měla. Proto v pivovarech probíhá jejich finální dotřídění. Naše lahve posíláme k umytí a znovunaplnění, lahve jiných pivovarů vytřídíme a následně jim je dovezeme. Doposud jsme tuto práci dělali ručně, nově jsme schopní díky automatické lince vše zrychlit a zefektivnit,“ říká Pavel Šemík, technický ředitel Plzeňského Prazdroje.

Pivovar do technologie společnosti vision-tec investoval téměř 50 milionů. Linka zvládne zkontrolovat a poté vytřídit 4050 přepravek za hodinu, tedy 81 tisíc pivních lahví. „K ručnímu zpracování tak nově míří pouze přepravky s cizími předměty nebo v Česku málo používané lahve. Část zaměstnanců u třídičky lahví zůstává, další najdou uplatnění na jiných pozicích v rámci stáčení piva,“ říká Petr Kofroň, manažer plzeňského pivovaru.

Cizích přepravek nebo přepravek Prazdroje s cizími lahvemi se následně ujímá dvanáctiramenný robot, který z nich dokáže za jízdy lahve vyndat a roztřídit je podle druhů a následně znovu vložit do správných přepravek příslušného pivovaru. Systém je podle pivovaru vybaven automatickým zásobníkem přepravek a dokáže tak plnit 10 různých druhů přepravek různých značek a pivovarů.

„Jen za minulý rok jsme vytřídili a odvezli jiným pivovarům přibližně 4 miliony prázdných lahví. Naopak zpátky jsme od nich vykoupili téměř 2 miliony našich skleněných lahví. Máme dohodu o vzájemné výměně lahví s velkou částí velkých a středních tuzemských pivovarů, pod které spadá přes 30 značek, čímž si navzájem dokážeme pomoci a lahve tak umíme opravdu maximálně využít. I díky tomu funguje zálohový systém opravdu dobře,“ doplňuje Petr Kofroň.

Dlouhodobě nejžádanější obalem Prazdroje jsou skleněné vratné lahve, které tvoří bezmála 40 procent prodejů, na druhém místě jsou sudy. Trendem posledních let je rostoucí zájem lidí o plechovky. Zatímco v roce 2017 tvořily necelých 14 procent všech obalů Prazdroje, v roce 2022 to už bylo 26 procent a staly se tak třetím nejprodávanějším obalem pivovaru.

Nová unikátní linka Prazdroje automaticky vytřídí 81 tisíc lahví za hodinu

Publikováno:před 11 měsíciZdroj:Plzeňský PrazdrojAutor:Zdeněk Kovář, PR

Prazdroj zprovoznil v plzeňském pivovaru automatickou třídicí linku na skleněné vratné lahve. Jde o jedinou instalaci svého druhu v Česku, která dokáže strojově roztřídit lahve jeho vlastních značek od jiných pivovarů a odhalí případné poškozené lahve i přepravky. Doposud toto třídění probíhalo ručně. Linka tak zaměstnancům ulehčuje manuální práci a současně zvyšuje spolehlivost třídění milionů prázdných vratných lahví, které Prazdroj sváží z obchodů.

„Vratné skleněné lahve u nás mají desítky let dlouhou tradici a systém funguje opravdu dobře. Více než 98 % lahví nám lidé vrátí zpátky, abychom je znovu využili. Díky tomu nemusí být stovky milionů nových lahví vůbec vyrobeny. Prázdné lahve jsou tříděny přímo v obchodech, nicméně občas se stane, že lahev skončí v jiném pivovaru než by měla. Proto v pivovarech probíhá jejich finální dotřídění. Naše lahve posíláme k umytí a znovunaplnění, lahve jiných pivovarů vytřídíme a následně jim je dovezeme. Doposud jsme tuto práci dělali ručně, nově jsme schopní díky automatické lince vše zrychlit a zefektivnit,“ říká Pavel Šemík, technický ředitel Plzeňského Prazdroje.

Do třídicí technologie společnosti vision-tec investoval pivovar bezmála 50 milionů korun. V současné době je podobných zařízení po celém světě instalováno jen dvacet, v Česku jde vůbec o první automatickou třídicí linku na skleněné vratné lahve.

Linka dokáže zkontrolovat a poté vytřídit 4050 přepravek za hodinu, tedy 81 tisíc pivních lahví. Systém je unikátní v tom, že umí lahve kontrolovat přímo v přepravkách, které přijely z obchodů, a není třeba je z nich vyndávat. Automat nejdříve zkoumá strukturu a poškození přepravek, přítomnost cizích předmětů a následně technický stav lahví. Poškozené lahve a přepravky vyřadí z oběhu a dál pokračuje s nezávadnými kusy, které rozlišuje dle designu, barvy, etikety a rozměrů. „K ručnímu zpracování tak nově míří pouze přepravky s cizími předměty nebo v Česku málo používané lahve. Část zaměstnanců u třídičky lahví zůstává, další najdou uplatnění na jiných pozicích v rámci stáčení piva,“ říká Petr Kofroň, manažer plzeňského pivovaru.

Cizích přepravek nebo přepravek Prazdroje s cizími lahvemi se následně ujímá dvanáctiramenný robot, který z nich dokáže za jízdy lahve vyndat a roztřídit je podle druhů a následně znovu vložit do správných přepravek příslušného pivovaru. Systém je vybaven automatickým zásobníkem přepravek a dokáže tak plnit 10 různých druhů přepravek různých značek a pivovarů.

„Jen za minulý rok jsme vytřídili a odvezli jiným pivovarům přibližně 4 miliony prázdných lahví. Naopak zpátky jsme od nich vykoupili téměř 2 miliony našich skleněných lahví. Máme dohodu o vzájemné výměně lahví s velkou částí velkých a středních tuzemských pivovarů, pod které spadá přes 30 značek, čímž si navzájem dokážeme pomoci a lahve tak umíme opravdu maximálně využít. I díky tomu funguje zálohový systém opravdu dobře,“ doplňuje Petr Kofroň.

Systém zálohování skleněných pivních lahví se v Česku používá již od druhé poloviny 20. století. Jen Plzeňský Prazdroj má aktuálně v oběhu kolem 160 milionů lahví, celkově je pak v trhu zhruba 400 milionů skleněných vratných lahví. „Reálná životnost naší vratné lahve je 6 až 7 let a během jejího života ji naplníme v průměru dvaadvacetkrát. Po dosloužení jsou lahve vytříděny a jsou z nich opět vyrobeny lahve nové,“ dodává Petr Kofroň.

Průzkum Prazdroje: kvůli vyšší DPH zvažují hospodští konec podnikání

Publikováno:před 11 měsíciZdroj:Plzeňský PrazdrojAutor:Zdeněk Kovář, PR

Zvýšení sazby DPH u čepovaného piva o 11 %, které je součástí vládního konsolidačního balíčku, by představovalo zásadní ránu pro tuzemské hospody a pro řadu z nich zřejmě i ránu poslední. Ukázal to aktuální průzkum Plzeňského Prazdroje, podle kterého kvůli růstu daně desetina hospod zvažuje ukončení provozu a 5 % je rozhodnuto, že po zavedení vyšší sazby definitivně stáhne roletu. Celý gastrosektor napříč republikou se obává krizového scénáře: zdražování, úbytku hostů a nižších útrat.

Aktuálního průzkumu Prazdroje k dopadům zvýšení sazby DPH u čepovaného piva z nynějších 10 % na 21 % se účastnilo 1044 restaurací a hospod z celého Česka. Velmi podobné obavy přitom vyjádřili hospodští ve velkých městech i v menších obcích a na vesnicích. 84 % respondentů považuje růst DPH o 11 % za zásadní zásah do podnikání.

Drtivá většina hostinských (87 %) se shoduje na tom, že bude muset kvůli růstu sazby zásadně zdražit čepované pivo, protože jim situace s ohledem na inflaci, rostoucí náklady a následky covidu neumožňuje jiné řešení. Více než polovina oslovených (53 %) přitom soudí, že se to navíc projeví na nižších útratách hostů a polovina hostinských se obává dalšího odlivu zákazníků.

Růst sazby by nejvíce zasáhl podniky, které nevaří vůbec nebo nabízejí jen studenou kuchyni. Ty tvoří podle Českého svazu pivovarů a sladoven zhruba 50 % ze všech restauračních podniků v Česku. A na prodejích čepovaného piva jsou nejvíce závislé. Ovšem i restaurace s nabídkou teplých jídel musí pečlivě zvažovat, jak na vyšší DPH zareagují. „Bude nás to bolet, protože není možné, abychom zdražili pivo o celých 11 %. To bychom určitě přišli o hosty. Hodně lidí si s pivem dává jídlo. Kdybychom je odradili drahým pivem, tratili bychom i na kuchyni. Takže si budeme muset ukousnout velkou část vlastní marže a místo restartu po třech opravdu těžkých letech budeme zase bojovat o přežití,“ uvádí majitel restaurace U Pechtů v Plzni Martin Pejchar.

Jeho slova potvrzuje i Jiří Petrželka, spolumajitel další plzeňské restaurace U Gigantu. „Zvýšení sazeb u čepovaného piva a navíc i dvouprocentní růst u stravovacích služeb bude jen u nás dělat v nákladech v součtu 50 až 60 tisíc korun měsíčně navíc. Určitě si ale nemůžeme dovolit zdražit pivo naráz třeba o pět korun, protože bychom tím odradili hosty. Takže se to výrazně dotkne nás samotných,“ soudí Jiří Petrželka.

Vyšší sazba DPH se přitom nejvíce projeví v podnikání restaurací na vesnicích, které mají svůj provoz postaven především na čepovaném pivu. „Aktuální nižší sazba DPH na čepované pivo je spojená se službou, kterou hospodští poskytují svým zákazníkům v hospodě. Byla zavedená proto, aby hospodám pomohla v těžkých časech a ty stále trvají. Po dvou letech covidu, kdy byl 260 dní omezený provoz hospod, nyní čelí rostoucím nákladům a rekordní inflaci. Pivo je navíc pro velkou část podniků zásadním ekonomických hybatelem, především pak pro ty malé vesnické,“ říká obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz.

Prazdroj sám do podpory hospody a restaurací každoročně investuje stovky milionů korun, ať už jde o výčepní vybavení, spolufinancování fasád, zahrádek či úprav interiérů, nebo školení výčepních a dalšího personálu. „Máme několik úspěšných rozvojových programů, které hospodským pomáhají zlepšovat jejich podnikání. Když na sobě zapracují, zvyšuje se jim návštěvnost i tržby a oni tak dokážou zvládat i krizová období, jako byla ta v uplynulých letech. Sami ale na záchranu gastra nestačíme. A ránu po zavedení skokového nárůstu DPH nebudeme spolu s hospodskými schopní zacelit,“ dodává Tomáš Mráz.

Vyšší zdanění čepovaného piva by bylo další ze série restrikcí, jimž gastronomie v posledních letech čelí. „Nejde jen o covid. Před tím došlo třeba k zákazu kouření, což také způsobilo odliv části hostů z hospod na vlastní zahrádky a do garáží. Zvláště to bylo vidět na venkově. Právě tam jsou hospody důležitým a často jediným společenským centrem. Současný vládní záměr tak dopadne silně nejen na vesnické hospody, ale ovlivní i komunitní život v mnohých obcích,“ komentuje ekonom Petr Havel.

Prazdroj na záchranu vesnických hospod dává desítky milionů

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:Plzeňský PrazdrojAutor:Zdeněk Kovář, PR

Gastronomie zatím marně vyhlíží lepší časy a vůbec nejhorší je situace hospod na vesnicích a v menších městech. Po dvou covidových letech loni do jejich podnikání výrazně zasáhl růst cen prakticky všech vstupů, který vesničtí restauratéři nemohou plně přenášet na své hosty. Mnoho provozovatelů se tak potýká s tíživou ekonomickou situací a snaží se ze všech sil zachovat hospodu jako tradiční místo setkávání lidí na venkově. Celkem se podle dat Plzeňského Prazdroje za poslední 4 roky počet vesnických hospod snížil o 15 %. To je o polovinu více, než kolik ubylo provozoven ve městech nad 100 tisíc obyvatel.

Nejohroženějším druhem současné gastronomie jsou jednoznačně vesnické hospody, které jsou ale tradičně důležitou součástí společenského života na venkově. Podle dat obchodního týmu Plzeňského Prazdroje je právě v sídlech s méně než 5 000 obyvateli situace nejhorší a úbytek hospod nejmarkantnější. Za poslední 4 roky z gastronomické mapy českého venkova zmizelo více než 1300 zařízení, tedy 15 % vesnických hospod. Z toho jen v minulém roce skončilo přes 250 venkovských pohostinství.

Kromě propadu absolutního počtu podniků svědčí o zhoršující se situaci tohoto segmentu i další data. Tak například v roce 2019 navštívilo vesnickou hospodu alespoň jednou za 14 dní 67 % lidí, loni už to bylo jen 62 %. A snižuje se také jejich frekvence, návštěvy hospod nejvíce ze všech omezili právě lidé v obcích do 5 000 obyvatel.

„Na celou gastronomii dopadá razantní růst cen vstupů. Ale zvláště hospodští na vesnicích musí velmi citlivě zvažovat koncové ceny pro spotřebitele, protože ti jsou na jakékoliv navýšení výrazně senzitivní. Zároveň mnoho lidí na vsích a v menších městech přešlo na pití piva v domácím prostředí – v garážích nebo na zahrádkách. A nové hosty shánějí hospodští na vesnicích velmi těžko,“ říká Tomáš Mráz, obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje.

Podle průzkumu Prazdroje mezi 856 hospodami více než sedmnáct procent restauratérů zvažuje, zda bude v provozování svého podniku pokračovat. Nejpesimističtější jsou právě hospodští z vesnic. „Zatímco ve větších městech často končící hospodu převezme nový nájemce a její provoz třeba s nějakou obměnou znovu rozjede, na vesnicích je to mnohem problematičtější. Uzavření hospody většinou znamená její definitivní konec,“ uvádí agrární analytik a ekonom Petr Havel.

Plzeňský Prazdroj se snaží hospodským na vsích maximálně pomáhat „Naším cílem je udržet hospody v co největším počtu obcí. Jsou totiž jedním z mála míst, kde se místní mohou scházet k debatám a kde se konají i společenské a další akce. Spolu s kostelem a vesnickým fotbalem, který také podporujeme, jsou to tradiční body, kde se vždy vytvářela místní pospolitost,“ dodává Tomáš Mráz.

S tím, že má hospoda na venkově rozměr nejen ekonomický, ale i sociální, souhlasí i ekonom Petr Havel. „Vesnická hospoda je často jediným místem, kde najdete skutečně pestrou směsici lidí nejrůznějších povolání a názorů. Hospodští tak často drží hospodu, aby zachovali místo setkávání pro místní i přespolní,“ doplňuje Petr Havel.

Proto Prazdroj už šest let provozuje program pro podporu venkovských hospod s názvem Vesnice. Investoval do něj již téměř 28 milionů korun, nejvíc přitom loni, přes devět milionů. Do projektu může vstoupit jakákoli místní hospoda, která odebírá piva z Prazdroje a zároveň je situovaná v obci do 5 000 obyvatel. Celkem se již zapojila tisícovka hospod a pivnic, což je více než 13 % všech vesnických hospod v Česku. „Pomáháme hospodám rozvíjet jejich podnikání. Spolufinancujeme třeba nové fasády nebo venkovní zahrádku. Zároveň spolu s nimi pořádáme speciální akce, třeba oslavu dožínek, aby měli lidi další důvod k návštěvě. Když totiž hospody udělají něco navíc, je velká šance, že hosté přijdou, a jim se zvýší tržby. To se děje vlastně všem, kteří jsou zapojení do našeho programu. Ale i tak je to pro ně náročné v současných ekonomických podmínkách, kdy často balancují na hranici profitability,“ dodává Tomáš Mráz.

Že hostinští aktivní přístup Prazdroje oceňují, potvrzuje například Marie Valentová, která provozuje hospůdku v západočeské Neuměři: „Bez podpory ze strany plzeňského pivovaru a také obce, která nám mimo jiné odpouští nájemné, by naše situace byla určitě ještě obtížnější.“

Sláva pivu, sláva plzni. Václavák dostává turistickou atrakci za téměř půl miliardy

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:Forbes.czAutor:Miroslav Němý

Místo, které turista prakticky nemůže minout. A produkt, který při cestě do Česka prakticky nelze neochutnat. I proto má nová interaktivní atrakce Prahy za cíl nalákat do spodní části Václavského náměstí až 400 tisíc lidí ročně.

Hymnus, který hraje do sluchátek, je starý na čtyři tisíce let, na stěně se rozzáří profil sumerské bohyně Ninkasi. Jiná doba, jiné kraje, ale stejný nápoj. Stejné základní ingredience, tedy voda a obilí, čemuž spokojeně přihlíží další božstva různých zemí v čele s požitkářem Dionýsem.

Pivo, nápoj bohů!

A také nápoj Čechů a jedna z největších atrakcí země. S čímž se pojí velké peníze i velké ambice nového projektu.

„Je pro nás splněný sen,“ říká – stylově s malým pivem v ruce – Nick Penny, generální ředitel společnosti The Original Experience Company. „Těšíme se, až místní i zahraniční návštěvníky přivítáme na moderní, edukační a zábavné cestě příběhem českého národního pokladu.“

V sobotu Praha dostává novou atrakci. V ulici 28. října, tedy „na úpatí“ Václaváku, místo někdejšího obchodního domu Julius Meinl otevírá novinka pojmenovaná Pilsner Urquell: The Original Beer Experience. Óda na pivo z Plzně.

Angličtina v názvu není náhodná. Skupina soukromých investorů totiž založila The Original Experience Company a vložila do ní dvacet milionů eur, v přepočtu přes čtyři sta šedesát milionů korun. Primárně do stavebních úprav historické budovy a především do špičkových technologií, které mají z domu udělat nový šlágr.

Proto je hned u pokladny výrazná instalace, ideální místo na selfie v instagramové době. Proto Ninkasi slyším v bezdrátových sluchátkách s detektorem pohybu, díky nimž se audio spouští přesně tam, kde má.

Obraz Ninkasi je ztvárněn pomocí videomappingu, ve virtuální pivní varně bude horko jako v pivovaru, ve virtuálním pivním sklepě zase teploty spadnou – tak, aby se útočilo na všechny smysly.

Prezentují se zde dějiny i klíčové suroviny od vody přes ječmen po chmel, ale nechybí ani herní místnost (s hokejem, který patří k Česku podobně jako pivo) nebo škola čepování. V plánu je i zážitkový bar s výhledem na Václavské náměstí, v němž budou pod originálními secesními stropy různé druhy piv při degustaci spárovány s typickými českými pivními chuťovkami.

Celý koncept reflektuje to, jak vypadají například špičková interaktivní muzea současnosti. Jde ovšem o projekt soukromý, Pennym vedená společnost získala licenci od Pilsner Urquell a byť se rozhodně nevzdává našinců, bude cílit primárně na turisty. I díky dokonalé poloze. Neprojít při návštěvě Prahy touto její částí je téměř nemožné.

„Jsme přesvědčení, že to úspěšné bude a počítáme s tím, že se postupně dostaneme na zhruba čtyři sta tisíc lidí za rok. Můžeme si to přeložit jako čtyři sta tisíc nových nadšenců, kteří budou znát příběh Pilsner Urquell a budou s ním dál chodit po světě,“ dodává Ondřej Veselý, který v The Original Experience Company vede obchodní a marketingový tým.

Podstatou zážitků je zhruba hodinu a půl trvající prohlídka, která se od prapočátků piva – včetně zmíněných Sumerů – a jeho rozvoje v klášterech brzy stáčí k českým zemím. Vyzdvihuje panovníky pečující o pivo, respektive o suroviny nutné k jeho produkci, vysvětluje i baví. A pak příběh graduje. Logicky směrem ke značce, jejíž dějiny vypráví.

Návštěvník tak zamíří do roku 1842, kdy plzeňští měšťané po protestech, jež zde v šikovně zapamatovatelné zkratce nazývají „pivní revolucí“, uvaří 5. října první várku piva Pilsner Urquell.

Proto současný projekt vyžadoval nejen peníze, ale především know how. O ztvárnění se postarala kalifornská společnost BRC Imagination Arts, která se tomuto stylu věnuje už čtyřicet let. A tak je vše dotažené. Měděné trubky nad hlavami vedou návštěvníky od vchodu až do expozice. Výzvou k posunu do další místnosti je vždy zvuk zvonu, a vedle už souběžně vznikla nová plzeňská pivnice U Zvonu.

„Sami bychom tohle nedokázali,“ uznává Kovář. „Troufám si tvrdit, že umíme vařit pivo a děláme to dobře, že umíme dobrou prohlídkovou trasu u nás v pivovaru, kde je silný genius loci a lidé jsou nadšení. Ale přenést to někam jinam neumíme. Nick a Ondřej to umí. Teď tady v Praze.“

Na zvyšující se počty turistů v ulicích hlavního města jsou tu připraveni celkem osmi jazyky prohlídkové tour. Kromě češtiny jde o angličtinu, němčinu, francouzštinu, italštinu, španělštinu, japonštinu a mandarínskou čínštinu.

„Předpokládáme, že návštěvnost bude úplně kopírovat skladbu zemí, z nichž lidé přijíždí do Prahy,“ říká Veselý. „Dokážeme je do příběhu ponořit skrz jejich mateřský jazyk nadabovaným profiherci z daného státu. Chceme co nejvíce lidem otevřít oči a ukázat jim, čím Česko přispělo světovému pivnímu bohatství.“

Pivo je součástí českého turistického byznysu po celou moderní dobu. Zároveň není cílem, aby nový „pivní dům“ kanibalizoval ty návštěvníky, kteří se vydávali na exkurze přímo do Plzeňského Prazdroje.

„Obě dvě věci naopak mohou krásně fungovat vedle sebe, lidi se tu můžou nadchnout a podívat se pak do Plzně, čímž zjistí, že tu máme i další krásná města, nejen Telč nebo Český Krumlov. Do budoucna by tu mohla být možnost koupit si dvoustupenku,“ dodává Kovář.

Což by jistě ocenila i virtuálně oživená postava Josefa Grolla, vyhlášeného morouse a ještě vyhlášenějšího prvního sládka plzeňského pivovaru z roku 1842. Tehdy předurčil budoucnost všech piv zvaných pilsner či pils. Jeho avatar se nad výčepem spokojeně usmívá.

„Dává nám velký smysl tohle všechno ukázat a posouvat to za hranice Česka,“ říká Kovář. „Každý z návštěvníků ze států, které sem přijíždějí, má možnost potkat se na svém trhu s plzeňským pivem, ale málokdy i s příběhem, který touhle formou do sebe nasaje.“

A to doslova, neboť součástí je i ochutnávka. Nápoj bohů žije i po tisíciletích a v zemi Josefa Grolla se mu daří rozhodně dobře.

Plzeňský Prazdroj: Tři litry vody na litr piva

Publikováno:před rokemZdroj:Vodárenství.cz

Vypořádat se s významnými změnami klimatu bude muset podle generálních ředitelů necelá čtvrtina evropských firem, píše portál ekonews.cz. Změny budou navíc doprovázet vysoké náklady. Každoročně roste počet podniků, které se snaží o snižování uhlíkové stopy. Výsledky reflektují zprávy o udržitelnosti.

Oblasti ESG se věnuje například Plzeňský prazdroj, který uvádí, že v roce 2021 snížil množství vody použité na výrobu litru piva na tři litry. Pivovaru se za posledních let podařilo snížit spotřebu vody o půl litru, před šesti lety se dostal pod hranici tří litrů. Pivovar má také ambiciózní cíl v oblasti snižování množství odpadů, do roku 2025 si vytyčil metu, že žádný jeho odpad neskončí na skládce – buď se recykluje, nebo energeticky využije. Nejpozději do roku 2030 chce přestat využívat jednorázové plasty z prvotního materiálu.

Ocenění za rovné odměňování žen a mužů
Plzeňský Prazdroj také nově získal jako teprve druhá společnost v České republice mezinárodní ocenění Equal Salary Certification za stejné mzdové ohodnocení mužů a žen. Certifikaci uděluje švýcarská organizace EQUAL-SALARY Foundation na základě auditu, který provádí poradenská společnost PwC.

„Podpora rovných šancí pro ženy a muže je pro nás v Prazdroji i pro mě osobně velmi důležitá. Usilujeme o to, aby ženy měly ty nejlepší šance k dosažení svých kariérních cílů a naplňování svých ambicí. A rovné odměňování by mělo být naprosto přirozenou součástí přístupu moderních zaměstnavatelů ke svým zaměstnanců. Mám velkou radost, že prestižní certifikát potvrdil, že naše firemní kultura, procesy a skutečná mzdová praxe odpovídají našim závazkům v oblasti diverzity a rovnosti,“ říká generální ředitel Dragos Constantinescu.

Velikonoční Volbou sládků Prazdroje bude opět úspěšný Popeleční Benedict

Publikováno:před rokemZdroj:Plzeňský PrazdrojAutor:Zdeněk Kovář, PR

Plzeňský Prazdroj a Břevnovský klášterní pivovar sv. Vojtěcha společně opět po roce uvařily speciál Popeleční Benedict. Kromě chmele z klášterní chmelnice použili i slad sušený kouřem z dubového dřeva. Ten dodává polotmavému ležáku lehce uzenou chuť. Historický způsob přípravy připomíná, že tradice vaření piva na Břevnově sahá až do dob raného středověku. Slavnostní naražení sudu proběhne 9. dubna na Velikonočních trzích v Praze.

Pocta české pivovarské historii bude i tento rok hlavním tématem velikonočního speciálu Plzeňského Prazdroje. Na trh znovu míří speciál Popeleční Benedict,
který patřil v loňském roce mezi nejúspěšnější piva programu Volba sládků.

„Loňský Popeleční Benedict byl skutečně úspěšný. A tím nemyslím pouze samotné pivo, které návštěvníci restaurací náležitě ocenili svou přízní, ale vše kolem jeho přípravy, vaření i prezentace v hospodách. Byla to velmi dobrá ukázka spolupráce dvou pivovarů, které patří k pilířům české pivovarské historie. Proto jsme se dohodli, že si společné vaření zopakujeme.“ vysvětluje manažer Volby sládků Tomáš Drahoňovský.

„Měli jsme na Popeleční Benedict velmi pozitivní ohlasy po celou dobu, kdy byl v prodeji. I během roku se nás lidé ptali, zda ho ještě budeme vařit. Proto jsme ani chvíli neváhali, když nás kolegové sládci z Prazdroje opět oslovili.“ říká Aleš Potěšil, sládek Břevnovského pivovaru a s úsměvem dodává: „Letos ho uvaříme raději o 20 % více než vloni, aby se dostalo na všechny.“

Břevnovský klášter, nejstarší mužský klášter v Čechách, je už od svého vzniku v roce 993 úzce spjatý s výrobou piva. Název velikonočního speciálu Popeleční Benedict odkazuje ke svatému Benedictu z Nursie, zakladateli Benediktinského řádu, ke kterému patří i Břevnovský klášter. Přívlastek „Popeleční“ pak připomíná začátek postního období před Velikonočními svátky. V dávné minulosti vařili mniši v klášterech právě v předvelikonočním období silná piva, která byla součástí jejich postního „jídelníčku“. Pivo bylo spolu s chlebem také zásadním zdrojem živin a kalorií během čtyřicetidenního půstu, a proto se o něm někdy říkalo, „že se jí, nikoli pije“.

Popeleční Benedict je polotmavá třináctka s lehkým zákalem a krémovou pěnou. Je uvařen ze čtyř druhů sladu. Slad Abbey se podílí na krásné barvě piva a zároveň do chuti přináší příjemné sladové a sušenkové tóny. Speciál je ozvláštněn použitím nakuřovaného sladu, který museli sládci dávkovat velmi opatrně, tak aby uzené aroma kouře bylo příjemně znát, ale nerušilo ve vůni, ani v chuti. „Kolegové z Břevnova přišli letos s nápadem na zvýraznění této originální chuti, a proto jsme množství nakuřovaného sladu pro letošek mírně zvýšili,“ komentuje tvorbu receptury sládek Volby sládků Tomáš Pokorný. „Popeleční Benedict je ale i letos velmi pitelný a jeho chuti to jen prospělo,“ dodává. Pro chmelení byla použita kombinace jemných českých chmelových odrůd, typická pro český ležák – Žatecký poloraný červeňák z benediktinské chmelnice a Sládek. Hořkost tohoto piva je 32 jednotek IBU, obsah alkoholu 5,4 %.

Pivo Popeleční Benedict uvařili sládci Břevnovského pivovaru i Plzeňského Prazdroje souběžně ve svých pivovarech podle stejné receptury. Obě verze piva najednou pak mohou zájemci porovnat například v restauraci Klášterní šenk přímo v areálu Břevnovského kláštera, nebo v pivovarském klubu Benedict v pražském Karlíně.

Slavnostní naražení dřevěného sudu s pivem Popeleční Benedict letos proběhne v rámci Velikonočních trhů, 9. dubna od 16 hodin na Staroměstském náměstí.

Speciály z Plzeňského Prazdroje mohou milovníci piva ochutnat pouze na místech, kde pivu věnují perfektní péči, a tím zajišťují špičkovou kvalitu – těch je aktuálně přibližně tisícovka v celé zemi, jejich přehled je na webu www.volbasladku.cz.


U Pinkasů se slaví: 180 let první plzeňské restaurace v Praze

Publikováno:před rokemZdroj:iLUXUS.czAutor:Jan Pešek

Půl roku poté, co nový plzeňský sládek vykouzlil Pilsner Urquell, mohli žhavou novinku ochutnat také žízniví Pražané. Dnes již legendární pivo jim nabídnul bývalý krejčí Jakub Pinkas, jehož hospoda na Jungmannově náměstí se rychle stala jakýmsi pivním chrámem, který jako magnet přitahuje Pražany i návštěvníky metropole.

Od samotného začátku 180 let dlouhé historie podniku se jako červená niť line absolutní důraz na kvalitu piva. Ten odstartoval sám Jakub Pinkas, když začal pivo servírovat revolučním způsobem – místo čepování do džbánu, z něhož se pivo u stolu přelévalo do sklenic, začal pivo čepovat rovnou do sklenic, čímž se neskutečným způsobem zvýšila jeho kvalita a chuť.

Pověst jednoho z absolutně nejlepších plzeňských lokálů si pivnice U Pinkasů drží i dnes. V první lize plzeňských restaurací, kterou zpracovává pivní společnost Ať nám to pije, patří restauraci U Pinkasů za posledních deset let hned pětkrát první místo, přičemž loni i předloni byla nejlepší.

A jak se bude slavit letošní výročí? Vybraný personál restaurace už s předstihem uvařil v Plzni pod odborným dohledem sládků vlastní speciál, který bude o trochu silnější než tradiční Pilsner Urquell, plzeňští sládkové vedení Václavem Berkou zase připraví slavné Pinkasovy párečky. Ty budou na rozdíl od speciálu, který se otevře a vypije během slavnostního dne 8. dubna, k dispozici po celé léto.

Od 4. dubna do konce června bude U Pinkasů vystaveno historické pivní sklo, které se tu používalo od konce druhé světové války do současnosti. Jubilejní rok uzavře na podzim již 13. ročník prestižní soutěže Pinkasova noční můra, při níž ti nejlepší výčepní z republiky i zahraničí musejí na čas načepovat deset piv a s nimi vyběhnout ze sklepních prostor restaurace do prvního patra, přičemž musejí zdolat 41 schodů. Ti nejlepší zvládají tento úkol za minutu a půl.

Součástí oslavy bude také představení speciálního pivního půllitru z prestižní sklárny Rückl, který je připraven jako unikátní dárek pro nejvěrnější štamgasty podniku. Každý z hostů, který předloží účty z Restaurace U Pinkasů dokládající vypití 180 piv získá tento nádherný půllitr. Mimořádná štamgastská výzva startuje 4. dubna. Každý půllitr má své číslo a je jich pouze 180, takže bude záležet i na rychlosti, s jakou hosté své výroční množství piv vypijí. Jenom dodejme, že i sklářské impérium Rückl má téměř stejně dlouhou historii jako Pinkasovi, neboť bylo založeno v roce 1846.

Prostory restaurace U Pinkasů jsou umístěné na třech patrech, v létě navíc funguje předzahrádka a zahrada u paty chrámu Panny Marie Sněžné. Pravá část přízemí, tzv. dolní sněmovna, zachovává svůj původní ráz a kromě 35 míst k sezení se hosté občerstvují místními specialitami i vestoje. Vedle dolní a horní sněmovny je hlavně v horkém létě oblíbená zadní zahrádka s „gotickou klimatizací“, umístěná v prostoru mezi restaurací a chrámem Panny Marie Sněžné.

Velikonoční Volbou sládků bude opět úspěšný Popeleční Benedict

Publikováno:před rokemZdroj:Plzeňský PrazdrojAutor:Zdeněk Kovář, PR

Plzeňský Prazdroj a Břevnovský klášterní pivovar sv. Vojtěcha společně opět po roce uvařily speciál Popeleční Benedict. Kromě chmele z klášterní chmelnice použili i slad sušený kouřem z dubového dřeva. Ten dodává polotmavému ležáku lehce uzenou chuť. Historický způsob přípravy připomíná, že tradice vaření piva na Břevnově sahá až do dob raného středověku. Slavnostní naražení sudu proběhne 9. dubna na Velikonočních trzích v Praze.

Pocta české pivovarské historii bude i tento rok hlavním tématem velikonočního speciálu Plzeňského Prazdroje. Na trh znovu míří speciál Popeleční Benedict,
který patřil v loňském roce mezi nejúspěšnější piva programu Volba sládků.

„Loňský Popeleční Benedict byl skutečně úspěšný. A tím nemyslím pouze samotné pivo, které návštěvníci restaurací náležitě ocenili svou přízní, ale vše kolem jeho přípravy, vaření i prezentace v hospodách. Byla to velmi dobrá ukázka spolupráce dvou pivovarů, které patří k pilířům české pivovarské historie. Proto jsme se dohodli, že si společné vaření zopakujeme.“ vysvětluje manažer Volby sládků Tomáš Drahoňovský.

„Měli jsme na Popeleční Benedict velmi pozitivní ohlasy po celou dobu, kdy byl v prodeji. I během roku se nás lidé ptali, zda ho ještě budeme vařit. Proto jsme ani chvíli neváhali, když nás kolegové sládci z Prazdroje opět oslovili.“ říká Aleš Potěšil, sládek Břevnovského pivovaru a s úsměvem dodává: „Letos ho uvaříme raději o 20 % více než vloni, aby se dostalo na všechny.“

Břevnovský klášter, nejstarší mužský klášter v Čechách, je už od svého vzniku v roce 993 úzce spjatý s výrobou piva. Název velikonočního speciálu Popeleční Benedict odkazuje ke svatému Benedictu z Nursie, zakladateli Benediktinského řádu, ke kterému patří i Břevnovský klášter. Přívlastek „Popeleční“ pak připomíná začátek postního období před Velikonočními svátky. V dávné minulosti vařili mniši v klášterech právě v předvelikonočním období silná piva, která byla součástí jejich postního „jídelníčku“. Pivo bylo spolu s chlebem také zásadním zdrojem živin a kalorií během čtyřicetidenního půstu, a proto se o něm někdy říkalo, „že se jí, nikoli pije“.

Popeleční Benedict je polotmavá třináctka s lehkým zákalem a krémovou pěnou. Je uvařen ze čtyř druhů sladu. Slad Abbey se podílí na krásné barvě piva a zároveň do chuti přináší příjemné sladové a sušenkové tóny. Speciál je ozvláštněn použitím nakuřovaného sladu, který museli sládci dávkovat velmi opatrně, tak aby uzené aroma kouře bylo příjemně znát, ale nerušilo ve vůni, ani v chuti. „Kolegové z Břevnova přišli letos s nápadem na zvýraznění této originální chuti, a proto jsme množství nakuřovaného sladu pro letošek mírně zvýšili,“ komentuje tvorbu receptury sládek Volby sládků Tomáš Pokorný. „Popeleční Benedict je ale i letos velmi pitelný a jeho chuti to jen prospělo,“ dodává. Pro chmelení byla použita kombinace jemných českých chmelových odrůd, typická pro český ležák – Žatecký poloraný červeňák z benediktinské chmelnice a Sládek. Hořkost tohoto piva je 32 jednotek IBU, obsah alkoholu 5,4 %.

Pivo Popeleční Benedict uvařili sládci Břevnovského pivovaru i Plzeňského Prazdroje souběžně ve svých pivovarech podle stejné receptury. Obě dvě verze piva najednou pak mohou zájemci porovnat například v restauraci Klášterní šenk přímo v areálu Břevnovského kláštera, nebo v pivovarském klubu Benedict v pražském Karlíně.

Slavnostní naražení dřevěného sudu s pivem Popeleční Benedict letos proběhne v rámci Velikonočních trhů, 9. dubna od 16 hodin na Staroměstském náměstí.
Speciály z Plzeňského Prazdroje mohou milovníci piva ochutnat pouze na místech, kde pivu věnují perfektní péči, a tím zajišťují špičkovou kvalitu – těch je aktuálně přibližně tisícovka v celé zemi, jejich přehled je na webu www.volbasladku.cz.

Papež se opět může těšit na Prazdroj. Velikonoční várka už je na cestě z Plzně

Publikováno:před rokemZdroj:Plzeňský deníkAutor:Zdeněk Vaiz

Velikonoční várka s celkem 2023 lahvemi ležáku Pilsner Urquell ve čtvrtek odjela z plzeňského pivovaru do Vatikánu. Pivu tradičně požehnal plzeňský biskup Tomáš Holub a unikátní náklad vyprovodili spolu s ním i zástupci Prazdroje. Pivo při generální audienci převezme osobně papež František.

Tradiční velikonoční požehnanou várku piva posílá Plzeňský Prazdroj do Vatikánu letos již podvanácté. Jde o navázání na historickou tradici, u jejíhož zrodu stál papež Lev XIII., který si na přelomu 19. a 20. století nechal zasílat plzeňský ležák na doporučení svých lékařů.

„Pilsner Urquell je každoročně součástí Velikonoc nejen u nás, ale i v dějišti největších a nejvýznamnějších velikonočních oslav na světě – ve Vatikánu. Velmi si vážíme toho, že můžeme osobně předat Svatému otci náš zlatý ležák. Každoročně posíláme do Vatikánu symbolický počet lahví, který odpovídá danému roku,“ říká Václav Berka, emeritní vrchní sládek Plzeňského Prazdroje.

Na téměř 1300 km dlouhou cestu z Plzně do Vatikánu tak zamířilo 2023 lahví ležáku Pilsner Urquell, kterému požehnal plzeňský biskup Tomáš Holub.

Spolu s pivem zástupci pivovaru posílají papeži již tradičně i speciální dar. „Letos jsme se rozhodli papeži věnovat jedinečné hodinky výrobce ELTON hodinářská, který v Novém Městě nad Metují vyrábí hodinky PRIM s historií od roku 1949. Hodinky připomínají 180 let existence piva Pilsner Urquell a zároveň symbolizují čas, který uběhl od založení pivovaru do dnešní doby,“ dodává Václav Berka.

Generální audience u papeže proběhne 12. dubna na Svatopetrském náměstí a za Plzeňský Prazdroj se jí zúčastní generální ředitel Dragos Constantinescu, ředitelka firemních vztahů a komunikace Pavlína Kalousová a emeritní vrchní sládek Václav Berka. Součástí návštěvy ve Vatikánu bude také naražení dřevěného sudu, daru plzeňských pivovarských bednářů, na slavnostním setkání velvyslanců z jiných zemí a nejvyšších pracovníků Vatikánu, které pořádá velvyslanec České republiky při Svatém stolci Václav Kolaja.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.31.05.2023 08:44797