Historie a současnost pivovaru U Tomana

Pivo plzeňského typu Tomanova dvanáctka, dále Emanuelova desítka, Otakarova jedenáctka a dva speciály jsou páteří nabídky. Raritou je pro hosty nejen umístění vlastního minipivovaru ve sklepě domu, ale současně zabudování pivovarvarny piva přímo vedle baru v restauraci. Matematicky vyjádřeno cesta piva z varny až na dřevěný stůl restaurace k Vám bude dlouhá dva měsíce a zhruba čtyři metry – tato vzdálenost je vyčíslena odhadem a může se měnit podle toho, kde budete sedět.

Honza náš sládek začal svoji kariéru jako domácí vařič piva před 9 lety je do piva natolik nadšený, že nakonec jeho koníček přerostl v povolání. Zkušenosti sbíral v minipivovarech a regionálních pivovarech. U Tomana se můžete těšit na českou spodně kvašenou klasiku, která bude vždy na čepu. Ochutnávači a milovníci nevšedních druhů piva se mohou ochutnat např. svrchně kvašené speciály - světlé, polotmavé a tmavé.
Zdroj:Stránky pivovaru U Tomana, 2018



Pivovar, který málem nevznikl
Rádi bychom představili Pivovar U Tomana, který se nachází na Náměstí Svobody a dnes rozdává radost nejen obyvatelům Brna. Myšlenka postavit pivovar přišla s možností koupit a zrekonstruovat dům U Tomana, který za první republiky byl vyhlášený svou výrobou zákusků a vařením dobré kávy. Od počátku měli majitelé záměr navázat na tradici slavného domu a opět poskytnout centru města gastronomický provoz a pivovarprodukty vlastní výroby. A tak přípravy domu směřovaly ke třem hlavním směrům tohoto záměru – ubytování, restaurace a pivovar.

Během stavebních příprav se majitelé ocitli v situaci, kdy zůstali s myšlenkou na pivovar sami, když jim shoda okolností přivedla do cesty sládka a technologa Martina Hrubeše, který v oboru pivovarnictví podniká už pár let. Po rychlé telefonické domluvě následovala ještě rychlejší setkání, protože čas tlačil a na rozhodnutí bylo opravdu za minutu dvanáct. Pak vše začalo běžet jak na drátku. Dokončení stavebních úprav pro pivovar si po konzultacích zařídili pánové sami, výběr dodavatele technologie vyhrála f. Nerez Grade, Němčice nad Hanou a začal závod s časem, neboť termín otevření celého projektu se neúprosně blížil.

Jak se zažehnalo "nevzniknutí" pivovaru, přišla druhá otázka - jak sehnat dobré sládky pro tento pivovar? Otázka, která je stejně stěžejní pro budoucnost jako dobrý dodavatel a konzultant při výstavbě pivovaru. Připravilo se výběrové řízení, kde hlavní kritéria byla spolehlivost, serióznost a hlavně filozofický náhled na výrobu piva. V dnešní době, skoro nemožné požadavky. Ale podařilo se! A to v podobě osoby sládka Jana Křišíka, který svou osobností plně vyhovoval všem nárokům pro pozici prvního sládka pivovaru. Přišel v momentě, kdy pivovar byl skoro hotový a okamžitě se zapojil do přípravy budoucího charakteru piva. Dohoda a představa majitelů se sládkem M. Hrubešem byla, že člověk, který přijde, bude mít možnost připravit receptury piva podle vlastních představ pivovarza jeho dohledu. Ovšem spolupráce obou sládků předčila očekávání, protože oba měli stejný pohled jak se má pivo vařit a jak má pivo vypadat. Do toho o něco později přišel poslední člen pivovarského týmu Martin Smolík, dlouholetý kamarád Honzy a triumvirát týmu pivovaru byl hotov.

A protože si všichni tři pánové padli do noty profesně i lidsky, odrazilo se to na chuti vyráběných piv, za která se U Tomana nemusíme stydět. Portfolio piv tvoří světlá 10° a 12° a tmavá 11°, všechna plzeňského typu. Názvy piv jsou jména bývalých obyvatelů domu. Pro oživení stálého sortimentu se vaří i další speciální piva, která přináší radost nejen nám samotným, ale především našim hostům. Suroviny používáme pro piva českého typu z Čech. Slad z Moravy a chmel z Žatce. Pro tzv. speciály sháníme suroviny z celého světa. Pivovar je postaven tak, aby ležení a zrání piva mohlo být dlouhé a nemuselo být kráceno. Poctivosti řemesla je podřízeno vše a sládci neustále diskutují jak a co zlepšovat, kde jsou rezervy, co se objevilo nového v pivovarském světě. O tom, že to mezi nimi šlape, svědčí i společně strávené chvíle po pracovní době, kde se řeč točí stejně hlavně kolem piva.

To je krátké představení, jak to všechno začalo a jaká je naše vize. Do budoucna věříme, že budeme všem přinášet radost, dobrou náladu a příjemné okamžiky s našimi dobrými pivy.
Zdroj:Stránky pivovaru U Tomana, 2020


Více na stránkách pivovaru

Dům U Tomana byl inspirován Brnem

Publikováno:před 4 letyZdroj:Občanská výstavba

Motocyklová Grand Prix, funkcionalismus Vily Tugendhat, ale i brněnské kasematy na Špilberku inspirovaly proměnu domu číslo 22 na brněnském náměstí Svobody, v minulosti a dnes už znovu známém jako „Dům U Tomana“. Na proslulé cukrářství, jehož majitel dal domu kdysi jméno a jehož syn pak jako první kavárník v Brně začal čepovat pivo, navázal současný majitel konceptem Restaurace s pivovarem a Apartmány U Tomana.

Dům postavený v roce 1899 podle projektu brněnského architekta Osvalda Polívky koupil proslulý brněnský cukrář a kavárník Emanuel Toman v roce 1924. Po svém otci převzal kavárnu v roce 1947 jediný syn Otakar Toman a stal se v Brně prvním kavárníkem, který začal podávat i pivo. A právě na to navazuje současný koncept Domu U Tomana.

Během rekonstrukce podle projektu studia a53 architekti s.r.o. byla vytvořena restaurace s vlastním pivovarem o ploše více než 400 m2 (1PP-2NP), druhá část zadání se týkala pěti pater nad prostory restaurace (3NP-7NP), které vyplnily apartmány k dlouhodobému, či krátkodobému pronájmu, stylově navazující na restauraci. „Již při první návštěvě domu v lednu roku 2017 nám bylo jasné, že pod nánosy neuctivých stavebních úprav z minulých období v sobě historické prostory skrývají úžasný potenciál,“ vzpomíná na první dojem MArch. Ivana Linderová z londýnského Studio Identity Design, které stojí za návrhem interiérů. Studio ID zakládala s kolegyní ze studií ARB/RIBA MArch. Dagmarou Zvoníčkovou a právě její brněnské kořeny mohou za to, že svoji klientelu mají navzdory londýnské kanceláři i na Moravě.

Restaurace a pivovar U Tomana připomínají jména brněnských osobností
V přízemí a v prvním patře domu už od třicátých let minulého století fungovala vyhlášená Tomanova cukrárna, později kavárna Nitra. Posléze dům sloužil jako obchod s obuví, či hudebninami. Nádherné cihlové klenby byly skryty pod sádrokartonové podhledy, dům ztrácel charakter a pomalu chátral. Během dvouleté rekonstrukce byly odkryty a zrestaurovány historické cihlové klenby, funkcionalistická okna ve druhém patře byla zrepasována původní technikou, očistil se mramorový obklad schodiště, opravila a podsvítila se historická vitráž v mezipatře. Dodatečné stavební úpravy byly odstraněny. „V návrhu společnosti LERAM building s.r.o. ve spolupráci s NPÚ bylo zachovat a zachránit co nejvíce dobových prvků, které byly v rámci první fáze rekonstrukce důsledně opraveny, v některých případech nahrazeny hodnověrnými replikami. Snažili jsme se umocnit původní atmosféru prostor, ale zároveň jsme jim chtěli dát současnější tvář. Za vydatné pomoci brněnského historika Martina Cibulky jsme dali dohromady informace o minulosti domu, jeho majitelích a známých osobnostech, které někdejší kavárenské prostory pravidelně navštěvovaly. Na jejich památku jsme vytvořili příběh, zhmotněný v textech a dobových fotografiích, které dnes zdobí stěny restaurace U Tomana. Schodiště s epoxidovou povrchovou úpravou, lemováno původními mramorovými obklady, nese na stupních jména známých brněnských osobností, které v minulosti po těchto schodech chodily,“ pokračuje ve vyprávění Ivana Linderová. Jako třeba Vladimír Menšík, Jan Werich, Rudolf Těsnohlídek, Eliška Junková a další.

Odkazy na minulost se prolínají s industriálním stylem
Design samotných prostor byl přizpůsoben jejich novému využití. V suterénu se nachází vlastní minipivovar, kde leží a zraje Tomanovo pivo, v přízemí je pivnice s varnou piva a v prvním patře sídlí restaurace. Návrh v sobě nese odkazy na minulost prolínající se s industriálním stylem a pivní tématikou. Důležitou roli v návrhu hrálo osvětlení, velká industriální světla zavěšená ze stropu umocňují atmosféru pivovaru, zatímco bodová světla rozmístěná po obvodu stropů dramaticky osvětlují historické klenby. Povrchy stěn jsou upraveny speciální technikou imitující hrubé vápenné omítky. Industriální ráz interiéru doplňují tabule z tahokovu, zavěšené v ocelových rámech na stěnách a na baru v přízemí, stejně jako ocelový nábytek navržen a vyroben na míru.

Opotřebované podlahy Kährs nesměly vrzat, nakonec jimi v restauraci obložili i bar
Prvek minulosti naopak v restauraci reprezentují dřevěné podlahy, které měly vypadat opotřebovaně a luxusně zároveň. „A nesměly vrzat,“ usmívá se nad požadavkem investora Ivana Linderová. Představy všech nakonec naplnily do hněda mořené a ručně škrábané olejované podlahy Dub Terrano (kolekce Kährs Piacente), které svou rustikálností se zdůrazněnou strukturou dřeva dodaly potřebnou patinu, ale i současnou kvalitu. „Mám ráda podlahy, které mají svůj věk a je to na nich vidět. Showroom KPP jsme navštívili několikrát, podlahu jsme vybírali opravdu dlouho. Nakonec se investorovi natolik líbila, že jsme opustili původní koncepci baru ve druhém patře a i barový pult obložili dřevěnou krytinou Kährs,“ dodává architektka. Dubový dekor Unico z kolekce Kährs Da Capo, kterým je obložen bar, jde ve své rustikálnosti ještě dále. Kromě toho, že je ručně škrabaný, olejovaný a kartáčovaný, má i zkosené kolíky, které imitují tzv. motýlky, jimiž se dříve pojily prkenné podlahy.

Apartmány U Tomana představují pět brněnských témat
Při návrhu Apartmánů U Tomana architektky vycházely z umístění domu na hlavním náměstí v centru města, jeho charakteru a bohaté minulosti. Snaha umocnit koncept spjatý s minulostí a slavnými brněnskými osobnostmi prosákla do každého detailu návrhu interiérů restaurace, včetně podtácků s prvorepublikovými starosty Brna, které se staly vyhledávanou sběratelskou komoditou. „Naší hlavní inspirací při vytváření konceptu apartmánů se pak přirozeně stalo samotné město Brno. Jeho pestrá historie a současná atmosféra je jedinečná. Chtěly jsme vytvořit prostor, který budoucím obyvatelům, hostům, sousedům a návštěvníkům zprostředkuje Brno tak, jak ho vnímáme my,“ popisuje hledání nápadů Ivana Linderová. Nakonec pracovaly s pěti tématy, která nejlépe vystihují charisma města Brna a jimž byla věnována jednotlivá patra.

Na brněnském okruhu Grand Prix se jezdí ve třetím patře
Apartmány na třetím patře nesou odkaz na světoznámý brněnský okruh Grand Prix, proto v nich atmosféra připomíná auto-moto dílnu. Industriální ráz apartmánů zdůrazňují odhalené původní cihlové zdi, ocelový nábytek navržený na míru, industriální osvětlení, fotky známých závodníků a komponenty starých motorek vystavené v interiérech.

Funkcionalistická tradice včetně Vily Tughendhat ovlivnila čtvrté patro
Čtvrté patro navazuje na bohatou funkcionalistickou tradici města. Stavby jako Vila Tugendhat, Hotel Avion, brněnské Krematorium a Palác Morava jsou jen zlomkem děl, které dodnes ztělesňují toto nádherné období. „V našem návrhu jsme odkaz funkcionalismu zapracovaly do nábytku z ebenového dřeva, podsvícených onyxových stěn, trubkového nábytku, chromových detailů, modernistického umění na stěnách a dalších dobových doplňků, které se nám podařilo nalézt ve starožitnictvích a brněnských bazarech,“ navazuje Dagmar Zvoníčková ze Studio ID. S funkcionalistickou atmosférou ladí i světle béžová pískovcová podlaha z vinylové kolekce Wineo 400. „Inspirovaly jsme se ,Tughendhatkou’ a měly jsme představu kamene,“ vysvětluje volbu dekoru Harmony Stone Sandy Ivana Linderová

Páté patro dostalo uměleckou tvář
Páté patro ztělesňuje uměleckou tvář města Brna, jeho pestrou divadelní, hudební a výtvarnou scénu. Historické prostory s vysokými stropy a bílými stěnami zdobí tematické obrazy, grafiky, plakáty představení Národního divadla města Brna, portréty významných brněnských umělců a sylaby známých hudebních děl brněnských skladatelů. Nábytek navržený na míru byl inspirován klavírem, ostatní interiérové ​​detaily jsou jednoduché a vzdušné.

V šestém patře čeká hosty vězení
Apartmány v šestém patře byly inspirovány brněnskými kasematy – známým vězením, které bylo součástí pevnosti hradu Špilberk. Během 1. a 2. světové války bylo na Špilberku postupně vězněno několik tisíc civilistů, mezi nimi i světoznámý brněnský dirigent a kapelník Gustav Brom. Od roku 1960 je Špilberk ve správě Muzea města Brna a v roce 1962 byl vyhlášen národní kulturní památkou. „Na tomto patře bylo naším záměrem navodit mírně pochmurnou až vězeňskou atmosféru, a to prostřednictvím minimalistického nábytku, monochromatických doplňků, betonových stěrek na stěnách, nábytku na míru s ocelovými konstrukcemi připomínajícími mříže, vězeňské cely jsou doplněny pouty i mučícími nástroji,“ popisuje Dagmar Zvoníčková.

Střešní apartmá v sedmém patře odkazuje na tradici městských lázní
Jedinečné střešní apartmá s terasou s výhledem na náměstí Svobody a privátními lázněmi se saunou odkazuje na tradici brněnských městských lázní. Málokdo ví, jak důležitou roli hrály právě městské lázně v historii města. Mnoho z nich bylo otevřeno už ve třicátých letech. Brňané v té době využívali veřejné lázně místo vlastních koupelen. Ve 30. letech 20. století byla základním hygienickým příslušenstvím vybavena pouze jedna třetina všech brněnských bytů. Obyvatelé Brna tak svou očistu prováděli ve veřejných lázních, mezi nejznámější patří třeba dílo architekta Fuchse z roku 1932 v Zábrdovicích. Apartmá v sedmém patře spojuje myšlenku městských lázní s konceptem soukromého spa-zážitku a je koncipován jako otevřený prostor, kde jediné dělicí prvky tvoří poloprůsvitné závěsy doplněné skrytým podsvícením. „Naším cílem bylo vytvořit relaxační až meditativní atmosféru. Téměř třetinu užitné plochy zabírá koupelna s vlastní saunou, tropickou sprchou, velkorysou vanou přímo navazující na terasu s výhledem na náměstí Svobody. Všechny použité materiály jsou laděny do teplých zemitých barev a podtrženy množstvím zeleně,“ dodává Ivana Linderová.

Na každém patře vytvořily designérky 2-3 různé dispozice apartmánů v návaznosti na možnosti objektu. Co však mají společné, jsou vinylové podlahy Wineo, každé patro má svůj jednotný dekor. Až na imitaci pískovce ve funkcionalistickém patře, se jedná vždy o design s reálným povrchem dřeva z vinylové kolekce Wineo pro větší odolnost na HDF desce. „S podlahami v apartmánech jsme si nechaly poradit od KPP, pro lázeňské a umělecké patro jsme chtěly světlejší odstíny, pro motorkářské a vězeňské tmavší, “ uzavírá představení projektu Ivana Linderová.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.01.05.2019 17:461