Historie a současnost Budějovického Budvaru

Přímým předchůdcem pivovaru Budějovický Budvar, n. p. byl Český akciový pivovar. Ten byl založen v roce 1895 a přímo navazoval na historickou tradici vaření piva v Českých Budějovicích, která sahá až do 13. století, do doby založení města a udělení práva várečného.
V 19. století byly České Budějovice národnostně smíšeným městem. Ekonomiku však ovládaly podniky vlastněné německou částí obyvatel. Protože tehdejší volební řád rozlišoval voliče podle majetku a výše odváděných daní, pivovarneměli zdejší Češi, přes svou početní převahu, žádné zastoupení na českobudějovické radnici.
Aby se Češi mohli prosadit v rovině politické, museli posílit své ekonomické pozice. Proto zde v poslední třetině 19. století vznikaly „české“ podniky. Jedním z nich se stal i Český akciový pivovar – přímý předchůdce Budějovického Budvaru. Iniciativa k jeho založení vzešla především z řad českých právovárečníků (August Zátka a řada jiných). Český akciový pivovar uvařil první várku 7. října 1895. Do konce roku 1896 činil výstav 51 100 hl piva. Dnes překračuje roční výstav milion hektolitrů. I přes obrovský nárůst objemu výroby však zůstává tradiční kvalita a typická chuť piva Budweiser Budvar zachována dodnes. V konkurenci s německým Měšťanským pivovarem a dvěma schwarzenbergskými pivovary v Třeboni a Protivíně vždy vítězil Český akciový pivovar především díky vysoké kvalitě a výjimečné chuti svého piva, která byla poprvé oceněna již v roce 1896 na Průmyslově výstavě v Praze.

Světová proslulost
Již v roce 1913 byl ležák z Českého akciového pivovaru znám v zahraničí. A právě díky rozvinutému exportu byla jeho obnova po 1. světové válce dokončena velmi rychle. V meziválečném období pivovar prošel rozsáhlou modernizací a elektrizací. V roce 1922 byla vyvrtána první artéská studně, ke které přibyla během času další. Pivovar tak získal zdroj vysoce kvalitní vody, která spoluvytváří vynikající chuťové vlastnosti originálního budějovického ležáku dodnes. Od 20. let pivovar dobýval trhy všech kontinentů, proto si také nechal registrovat ochranné známky pivovar„Český budějovický granát“, „Budweiser bier“, „Budbräu“ a v roce 1930 ochrannou známku „Budvar“, která se stala synonymem vysoké kvality a podle, které se pivovar v roce 1936 přejmenoval na Budvar – Český akciový pivovar České Budějovice.

Poválečné roky
Během druhé světové války byl pivovar pod nacistickou správou a po jejím skončení byl znárodněn. V roce 1967 byla vyčleněna část majetku Jihočeských pivovarů, národního podniku a založen samostatný právní subjekt Budějovický Budvar, n. p. orientovaný díky tradici, cenným ochranným známkám a kvalitě piva na export. K dalšímu rozvoji jak na domácím, tak na zahraničních trzích došlo především po roce 1989, kdy se současnému managementu podařilo výstav pivovaru téměř ztrojnásobit.

Pivovar dnes
Národní podnik Budějovický Budvar je dnes moderní a akční firmou, která je postavena na pevných základech. Pivovar obstál v tvrdém boji s konkurencí, za níž stojí obří nadnárodní koncerny. V současné době je posledním z velkých pivovarů, které mají výhradně český kapitál. V roce 2015 vystavil Budějovický Budvar 1,6 mil. hektolitrů piva. Díky vynikajícím hospodářským výsledkům mohl podnik investovat značné prostředky do svého rozvoje. Část zisku je každoročně věnována na podporu kultury, školství a zdravotnictví především v Jihočeském kraji. Důkazem dynamičnosti a osobního vztahu k milovníkům budějovického piva jsou novinky, s nimiž Budvar pravidelně přichází na trh.
V roce 2004 to byl tmavý ležák Budweiser Budvar, v roce 2005 pak moderní a praktické balení výčepního piva v plechu. Na podzim 2005 byla provedena výměna láhví 0,5 litru u celého sortimentu. pivovarPůvodní hnědé láhve NRW byly nahrazeny moderními a špičkovými obaly - elegantními zelenými láhvemi typu ALE. V létě 2006 byl zahájen prodej tmavého ležáku Budweiser Budvar v láhvích.
Dne 1. března 2007 bylo na trh v jižních Čechách uvedeno nově vyvinuté světlé výčepní pivo značky Pardál. Velký ohlas, který nové pivo vyvolalo u zákazníků v tomto regionu, vedl k rozhodnutí o rozšíření prodeje na celé území České republiky. Od začátku roku 2008 je proto pivo Pardál k dostání v obchodech i restauracích po celé republice.
Na výrazný prodejní úspěch výčepního piva Pardál navázal v červnu 2009 jedenáctistupňový ležák Pardál Echt. Na vývoji Pardál Echt se opět podíleli pivaři, kteří pomáhali na svět výčepnímu Pardálu, a jejich kamarádi. Pardál Echt je alternativou pro ty, kterým se výčepní pivo zdá slabé a ležák silný a kteří zároveň preferují vyšší hořkost a plnost chuti.
Od 1. června 2007 je Budějovický Budvar výhradním dovozcem světlého prémiového ležáku dánské značky Carlsberg pro Českou republiku.
Pivovar každoročně navštíví více než 50 000 turistů, kteří si mohou prohlédnout výrobu piva a také ho ochutnat přímo v ležáckém sklepě. Multimediální expozice "Příběh budějovického piva" přibližuje historii i současnost budějovického piva prostřednictvím velkoplošných obrazovek, filmů, čtených komentářů i dobových artefaktů.
Zdroj:Stránky Budějovického Budvaru, 2016


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Budějovického Budvaru

Kdy:celoročně dle rozpisuObec:České BudějoviceZdroj:Budějovický Budvar

Přijďte a uvidíte, jak se snoubí dlouholetá tradice s moderní technologií a rodí ona lahodná chuť světoznámého a originálního prémiového ležáku Budweiser Budvar. Obklopeni vůní moravského sladu a žateckého hlávkového chmele nahlédnete do tejemství výroby světoznámého ležáku Budweiser Budvar. Uvidíte, jak se za použití nejkvalitnějsích domácích surovin, vlastní vody čerpané z více než 300 metrů hlubokých studní a prvotřídních pivovarských kvasnic rodí pivo vyznačující se lahodnou chutí s příjemnou chmelovou vůní a jemnou hořkostí, jehož kvalitu oceňují zákazníci téměř na celém světě. Poctivě uvařené pivo pak ochutnáte načepované jen pro vás z pivovarských tanků v rozlehlých chladných ležáckých sklepích, kde Budweiser Budvar zraje před svou cestou k zákazníkům.

●Pravidelné prohlídky bez objednávky v českém, anglickém a německém jazyce probíhají každý pracovní den ve 14 hodin
●Prohlídka je též možná v ruském, francouzském, španělském a italském jazyce na základě předchozí objednávky

Doba trvání exkurze je cca 60 minut, maximálně 50 osob a minimálně 5 osob
Sleva 50% pro děti do 18 let, studenti po předložení průkazu ISIC

V sezóně - od 1. 3. do 31. 12. - Pondělí až neděle 9:00-17:00
Mimo sezónu - od 1. 1. do 28. 2. - Pondělí a neděle ZAVŘENO, Úterý až sobota 9:00-17:00

Aktualizováno: před 8 lety

Budvar v britské kampani útočí na letitého amerického konkurenta

Publikováno:před 30 dnyZdroj:E15.cz

Budějovický Budvar se pustil do dalšího souboje se svým americkým jmenovcem Budweiser, se kterým sdílí své jméno používané v zahraničí. Tentokrát ale nejde o pokračování soudních tahanic o ochrannou známku, které začaly už v roce 1907. Budvar v reklamní kampani nabádá své britské spotřebitele, aby se nespletli a zvolili „originální“ Budweiser, který byl vyroben v Českých Budějovicích.

Kampaň se rozběhla na billboardech i na sociálních sítích. Zdůrazňuje použití českých surovin jako žateckého chmele a moravského sladu a odkazuje na dlouhou historii vaření piva. Výsledkem je „nezaměnitelný český ležák“ – nezaměnitelný s produktem „zrozeným v USA“, jehož lahev stojící na druhé polovině reklamní plochy je záměrně rozostřená.

Budvar poukazuje na to, že nejmenované pivo od konkurence je masově vyráběné. Ačkoliv Budějovický Budvar nemůže být se svým loňským výstavem 1,9 milionu hektolitru v žádném případě označovaný za minipivovar, oproti vlastníkovi amerického Budweiseru je skutečně malý. Belgický obr Anheuser-Busch InBev loni vyrobil 585 milionů hektolitrů piva.

„Jsme různé značky. Různá piva. Různé podniky. Ve skutečnosti si nemůžeme být méně podobní. Jsme dva různé světy. A my věříme, že je na čase chopit se světel reflektorů a dát Velké Británii vědět, co představuje Budějovický Budvar,“ uvádí ke kampani britské zastoupení českého pivovaru.

Budvar ve Velké Británii zároveň spouští PR kampaň nazvanou Unmistakably Us (Not U.S.), v českém překladu Nezpochybnitelně my (ne USA). Pro ni vyhledal jmenovce slavných amerických osobností: Michaela Jordana z hrabství Hertfordshire, Julii Roberts z Bedfordshiru a Dwayna Johnsona z Glasgow. S nimi natočil rozhovory o tom, jaký má sdílení jména se slavnou osobností dopad na jejich životy. Zároveň Budvar vyzývá další jmenovce slavných Američanů, aby se mu přihlásili. Zřídil pro to zvláštní telefonní linku a e-mailovou adresu, na které se mohou tito lidé obracet a získat od Budvaru basu piva.

V hospodách po celé zemi pak pivovar chystá setkání s jmenovci slavných, kteří mají přijít na pivo, jež pro ně bude zdarma, a sdílet příběhy ze svého života.

Spory o značku Budweiser, v překladu Budějovický, se táhnou už víc než sto let. V mnoha zemích soudy přiznaly právo na užívání značky jedné, nebo druhé straně. Americký Budweiser se tak ve většině evropských zemí prodává jako Bud. Naopak Budweiser Budvar se ve Spojených státech prodává jako Czechvar. Ve Velké Británii soudy odmítly přiznat kterékoliv ze stran sporu výhradní právo na užívání značky, na tamním trhu se tak obě piva prodávají jako Budweiser.

Budvar se snaží Brity vyvést ze zmatku kampaní

Publikováno:před měsícemZdroj:Marketing&MediaAutor:Radana Čechová

S cílem vymezit se vůči americké konkurenci a jasně odlišit značku vyrukoval na podzim Budějovický Budvar ve Velké Británii s OOH kampaní podpořenou také dalšími aktivitami.

Český Budweiser Budvar spustil ve Velké Británii kampaň, která tamním konzumentům piva vysvětluje, že Budvar je ležák s českými kořeny, nepatří do žádné korporace a rozhodně nemá nic společného s masově vyráběným americkým pivem.

Jako hlavní médium si pro tento účel pivovar vybral venkovní plochy. „V ulicích se objevují velké a odvážné billboardy, které jasně odlišují náš autenticky český ležák od amerického jmenovce. Jsou stejně nepřehlédnutelné jako nezaměnitelné,“ píše se v tiskové zprávě. Probíhat budou také aktivace v místě prodeje, sampling, off-shelf komuikace a vydána byla limitovaná edice plechovek.

Mezitím bude Budvar na sociálních sítích komunikovat s milovníky ležáku, kteří „žízní“ po poznání, prostřednictvím směsi zábavných faktů, bizarních kvízů, interaktivních her.

Velká část kampaně leží také na PR. Od propagace používání prvotřídních místních surovin – včetně žateckého chmele a moravského sladu – až po osvědčené postupy vaření piva, které jsou klíčem k vytvoření výraznější a hlubší chuti, chce Budvar zajistit, aby se konzumenti piva nemýlili a věděli, že jeho ležák je český originál.


— Mohlo by vás zajímat —
Frisco už nekončí v koši, zpívají Holki v novém klipu

Lahve od Frisca jsou nově zálohované a nebudou končit v koši. Plzeňský Prazdroj tak ročně sníží až 30 milionů jednorázových obalů. Na tuto změnu upozorňuje i písní a klipem skupina Holki.
Reklama
Vinci

S cílem vymezit se vůči americké konkurenci a jasně odlišit značku vyrukoval na podzim Budějovický Budvar ve Velké Británii s OOH kampaní podpořenou také dalšími aktivitami.

Český Budweiser Budvar spustil ve Velké Británii kampaň, která tamním konzumentům piva vysvětluje, že Budvar je ležák s českými kořeny, nepatří do žádné korporace a rozhodně nemá nic společného s masově vyráběným americkým pivem.

Jako hlavní médium si pro tento účel pivovar vybral venkovní plochy. „V ulicích se objevují velké a odvážné billboardy, které jasně odlišují náš autenticky český ležák od amerického jmenovce. Jsou stejně nepřehlédnutelné jako nezaměnitelné,“ píše se v tiskové zprávě. Probíhat budou také aktivace v místě prodeje, sampling, off-shelf komuikace a vydána byla limitovaná edice plechovek.

Mezitím bude Budvar na sociálních sítích komunikovat s milovníky ležáku, kteří „žízní“ po poznání, prostřednictvím směsi zábavných faktů, bizarních kvízů, interaktivních her.

Velká část kampaně leží také na PR. Od propagace používání prvotřídních místních surovin – včetně žateckého chmele a moravského sladu – až po osvědčené postupy vaření piva, které jsou klíčem k vytvoření výraznější a hlubší chuti, chce Budvar zajistit, aby se konzumenti piva nemýlili a věděli, že jeho ležák je český originál.

Další úrovní kampaně je výzva s názvem „Unmistakably Us (Not U.S.)“, která má ještě více zdůraznit český původ značky a podpořit ty lidi, kteří řízením osudu či nedopatřením dostali jména velice slavných osob.

Pivovar vyzívá ty, kteří mají stejná jména jako jejich slavní američtí jmenovci, aby se mu přihlásili. Zřídil celostátní 24hodinovou horkou linku a e-mailovou schránku (unmistakably.us@mccann.com). Plánuje rovněž zorganizovat setkání „Namesakes‘ Night“, kde každý, kdo sdílí své jméno s velkou americkou hvězdou, může vyprávět svůj vlastní, osobitý příběh. Každý jmenovec pak může být uveden do digitální síně slávy. Na seznamu už jsou Michael Jordan z Hertfordshire, Julia Roberts z Bedfordshire a Dwayne Johnson z Glasgow, přibývají ale další – jako Taylor Swift z Tauntonu či Kylie Jenner z Kilmarnocku.

V budějovických Masných krámech se točí pivo už 70 let

Publikováno:před měsícemZdroj:Rozhlas.czAutor:Petr Kubát

Přesně před 70 lety vkročili do restaurace Masné krámy v Českých Budějovicích první návštěvníci. Kulaté výročí připomíná Budějovický Budvar speciální várkou piva, součástí oslav jsou také divadelní scénky přímo v Masných krámech a řeznická tržnice.

„Panovník Karel IV. na toto místo nechal ve 14. století přemístit řeznické stánky z náměstí, a ty zde fungovaly několik set let. V roce 1954 byly přeměněny na restauraci, která je od té doby pevně spojena s Budějovickým Budvarem,“ připomněli zástupci Budvaru při slavnostním odhalení pamětní desky a zahájení oslav 70 let Masných krámů.

Následovalo naražení speciální várky piva ke kulatému výročí. „Požádali jsme naše štamgasty, aby se na várce podíleli. Zakládali ji na varně před zhruba třemi měsíci. Štamgastů máme kolem dvou set, na varnu přišlo 150 lidí,“ líčí ředitel Budějovického Budvaru Petr Dvořák.

„Protože opravdu dávkujeme chmel ručně, tak jsme využili této lidské masy, štamgasti nám pomohli chmel přihazovat. Celkem jsme uvařili 600 hektolitrů, což je 120 tisíc piv,“ vysvětluje.

Nová várka je klasickou budvarskou dvanáctkou. „Recept je stejný jako u našeho Budweiser Budvar Originalu, ale možná se tam přenesla trocha spirituality z té události, kdy přišli štamgasti a každý přihodil trochu chmele,“ komentuje podsládek Petr Košin

Na varnu dorazil například štamgast a fotograf Jaroslav Sýbek. „Protože jsem blázen do pivečka a těší mě Masné krámy, tak jsem se toho zúčastnil. Přijely tam dva plné autobusy, já jsem to fotil seshora, zezdola. Každý vzal hrst chmele a hodil, akorát já ne, protože jsem někde poletoval a pak už to nešlo,“ vzpomíná.

Součástí oslav je celý týden doprovodný program. „Máme připravené dobové scénky, které jsou vlastně průletem časem od přesunu z náměstí roku 1364 až po dnešní den. A ještě k tomu v sobotu dopoledne chceme přiblížit, jak dřív masné krámy fungovaly. Řezníci měli svoje kóje a tam prodávali maso, takže jedna část Masných krámů se promění na ty stánky a řezníci zase budou prodávat maso,“ zve vedoucí restaurace Tomáš Olejník.

Divadelní scénky z historie Masných krámů hrají ochotníci do neděle, vždy v 19 a 21 hodin. Zájemci o představení si musí rezervovat místa na webu masne-kramy.cz. V sobotu 5. října se restaurace promění v řeznickou tržnici a u stánků lidé budou moci nakoupit různé speciality. Výročí Masných krámů připomíná také výstava na náměstí Přemysla Otakara II.

Na práci v Budvaru vzpomíná bývalý sládek Josef Tolar

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Rozhlas.czAutor:Mirka Nezvalová , Andrea Polák

Jako dospívající mladík si doma zřídil laboratoř a experimentoval. Pak Josef Tolar vystudoval potravinářskou chemii a v roce 1965 zakotvil v Budějovickém Budvaru. Známému pivovaru zůstal věrný 43 let, postoupil tu až na pozice sládka a výrobně technického ředitele.

Životní dráhu Josefa Tolara nasměrovali učitelé. „Měl jsem dobré učitele na fyziku, chemii, matematiku, proto mi tyto předměty přišly zajímavé a šly mi snadno. Když jsem byl na střední škole, tehdejší jedenáctiletce, udělal jsem si doma malou chemickou laboratoř a zkoušel všelijaké výbušné pokusy,“ vzpomíná. Následně vystudoval potravinářství na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze.

Obor podle něj tehdy ale rozhodně nebyl nijak lukrativní. „V těch šedesátých letech patřilo potravinářství snad s textilním průmyslem k nejhůře placeným odvětvím. Platy byly velice nízké a prostředí v pivovarech nezáviděníhodné. Za minulého režimu se rozhodně nepočítalo s tím, že by se tento obor někdy v budoucnosti stal lukrativním,“ popisuje.

Josef Tolar pochází z Českých Budějovic, a tak brzy začal pracovat v Budvaru. Vystřídal nejrůznější pozice, v roce 1985 se stal sládkem. „To neznamená, že jsem ráno přišel do práce a čekalo na mě pivo naservírované na stolku. Ochutnávat se totiž začínalo na spilce, tam jsme přišli s kolegy na ranní vizitu a měli jsme tam připravené malé skleničky, asi 50 mililitrů, se vzorky piva, které se ten den mělo sudovat, to znamená převádět z kvasných tanků do ležáckých tanků. Ochutnávka, to byla taková kontrola, že kvašení proběhlo tak, jak mělo,“ vysvětluje.

Těší ho, že se dočkal doby, kdy mohl cestovat, přednášet o českém pivu a ochutnávat piva z jiných zemí. „Samozřejmě my čeští sládci to umíme nejlépe,“ usmívá se. „Asi největší odlišnost jsem vnímal v Anglii. Tam má Budvar dceřinou společnost a my jsme často při jednáních ochutnávali ta slavná anglická piva, ale musím říct, že jsem byl vždycky rád, že se mohu vrátit domů k tomu našemu. Na druhé straně, abych něco pochválil, zajímavá jsou proslulá belgická piva, která jsou na naše poměry velmi silná, plná chuti a bohatá svým aromatem,“ dodává.

Když Josef Tolar odcházel do důchodu, jeho kolegové spočítali, mu pod rukama pomyslně prošlo 21 milionů 464 tisíc hektolitrů piva. „Dnešní sládek je spíš manažerem a tím, kdo celou tu složitou organizaci řídí, takže se nedá říct, že zkontroluje každý hektolitr. Kontrol je sice během každého pracovního dne celá řada, ale provádí je kromě sládka také pověření mistři a předáci, analytické kontroly už často dělají automaty,“ komentuje.

Bývalý sládek a výrobně technický ředitel Budvaru má za sebou osmdesátku a je stále v kondici. „Výroba piva dělá radost, proto člověk není usoužený a přepracovaný. Musí ale platit, že všeho s mírou. Za svoji éru jsem bohužel zažil i takové spolupracovníky, kteří na tom nebyli zdravotně dobře a odcházeli z pivovaru dříve, někdy to opravdu souviselo s tím, že tu oblibu k výrobku tak trochu přeháněli,“ říká Josef Tolar.

„Především bych měl ale asi poděkovat svým rodičům, protože se oba dožili vysokého věku. Maminka zemřela v 97 letech a tatínek ve 102 letech jako nejstarší občan Českých Budějovic. A to přesto, že zažili strádání po první světové válce, kdy ani na vsi, odkud oba pocházeli, nebylo co jíst a kdy zdravotní péče byla úplně jiná než dnes,“ doplňuje.

Celý rozhovor s bývalým sládkem Budějovického Budvaru Josefem Tolarem si poslechněte v cyklu Jihočeši online.

Budvar hlásí rekordní tržby. Čistý zisk vzrostl o 46 procent

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Forbes.czAutor:ČTK

Budějovický Budvar měl loni čistý zisk 293,8 milionu korun, oproti roku 2022 o 46,3 procenta vyšší. Tržby z prodeje výrobků a služeb meziročně stouply o 11,4 procenta na rekordních 3,37 miliardy korun.

Pivovar měl loni také rekordní výstav 1,865 milionu hektolitrů piva, což je meziroční zvýšení o 4,29 procenta, vyplývá z výroční zprávy.

K loňskému růstu přispěla podle ředitele Budvaru Petra Dvořáka většina trhů včetně českého. „V exportu se objemově povedlo nahradit ztrátu ruského trhu a vedle rozvoje stávajících trhů se nám dařilo nacházet nové příležitosti, v objemech prodejů jsme se vrátili na úroveň roku 2021. V tuzemsku došlo ve srovnání s předchozím rokem k nárůstu objemů, ale stále se nám nepodařilo dosáhnout úrovně roku 2021,“ uvedl Dvořák.

Podle Dvořáka finanční výsledek hospodaření firmy také kladně ovlivnily kurzové rozdíly plynoucí z oslabení koruny a výnosové úroky z úložek.

Budvaru na domácím trhu stoupl prodej piv meziročně o 3,8 procenta. Vývoz piva do zahraničí loni vzrostl o 4,62 procenta. Mezi nejvýznamnější trhy patřilo Německo následované Polskem, Slovenskem, Británií a Rakouskem, ale třeba i Kanada. Loni se pivovar prosadil nově v Kongu a Jihoafrické republice.

Národní podnik Budějovický Budvar letos odvede do státního rozpočtu 550 milionů korun, uvedl na síti X ministr zemědělství Marek Výborný.

Peníze půjdou na mimořádnou podporu farmářů a zemědělců pro letošní rok. Výborný dodal, že se na tom dohodl s ministrem financí Zbyňkem Stanjurou. Loni Budvar přispěl do rozpočtu 250 miliony, předloni 550 miliony korun.

Počet zaměstnanců pivovaru se snížil z 648 na 627. Převážně to se promítlo do snížení osobních nákladů meziročně o dvacet dva milionů korun. Naopak vzrostly náklady spojené s výkonovou spotřebou meziročně o 12,66 procenta.

„V oblasti materiálu a energie jsme zaznamenali meziroční nárůst o 14,28 procenta, v absolutním vyjádření jde o zvýšení o 201 milionů korun. Nárůst nákladů na služby je způsoben zejména nárůstem marketingových nákladů o padesát tři milionů korun,“ uvedl Dvořák.

V letošním roce bude Budvar hledat zejména úspory energií v provozu. Chce zavést detailní elektronický monitoring spotřeby energie. Loni sice různými dílčími kroky uspořil dvě až tři procenta, plánuje ale, že si energii bude sám vyrábět.

Chystá dva projekty na obnovitelné zdroje energie. Solární panely by mohly pokrýt až dvacet procent energie a bioplynové stanice by mohla vyrobit další dvě desítky procent energie.

Budvar měl loni čistý zisk 293,8 milionu Kč, meziročně je o 46,3 % vyšší

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:České NovinyAutor:ČTK

Budějovický Budvar měl loni čistý zisk 293,8 milionu korun, oproti roku 2022 o 46,3 procenta vyšší. Tržby z prodeje výrobků a služeb meziročně stouply o 11,4 procenta na rekordních 3,37 miliardy korun. Pivovar měl loni také rekordní výstav 1,865 milionu hektolitrů piva, což je meziroční zvýšení o 4,29 procenta. Vyplývá to z výroční zprávy.

K loňskému růstu přispěla podle ředitele Budvaru Petra Dvořáka většina trhů včetně českého. "V exportu se objemově povedlo nahradit ztrátu ruského trhu a vedle rozvoje stávajících trhů se nám dařilo nacházet nové příležitosti, v objemech prodejů jsme se vrátili na úroveň roku 2021. V tuzemsku došlo ve srovnání s předchozím rokem k nárůstu objemů, ale stále se nám nepodařilo dosáhnout úrovně roku 2021," uvedl Dvořák. Podle Dvořáka finanční výsledek hospodaření firmy také kladně ovlivnily kursové rozdíly plynoucí z oslabení koruny a výnosové úroky z úložek.

Budvaru na domácím trhu stoupl prodej piv meziročně o 3,8 procenta. Vývoz piva do zahraničí loni vzrostl o 4,62 procenta. Mezi nejvýznamnější trhy patřilo Německo následované Polskem, Slovenskem, Británií a Rakouskem, ale třeba i Kanada. Loni se pivovar prosadil nově v Kongu a Jihoafrické republice. Podíl v exportu piva dosáhl loni 72 procent na celkovém objemu produkce.

Národní podnik Budějovický Budvar letos odvede do státního rozpočtu 550 milionů korun, uvedl na síti X ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). Peníze půjdou na mimořádnou podporu farmářů a zemědělců pro letošní rok. Výborný dodal, že se na tom dohodl s ministrem financí Zbyňkem Stanjurou (ODS). Loni Budvar přispěl do rozpočtu 250 miliony, předloni 550 miliony korun.

Počet zaměstnanců pivovaru se snížil z 648 na 627. Převážně to se promítlo do snížení osobních nákladů meziročně o 22 milionů Kč. Naopak vzrostly náklady spojené s výkonovou spotřebou meziročně o 12,66 procenta. "V oblasti materiálu a energie jsme zaznamenali meziroční nárůst o 14,28 procenta, v absolutním vyjádření jde o zvýšení o 201 milionů korun. Nárůst nákladů na služby je způsoben zejména nárůstem marketingových nákladů o 53 milionů korun," uvedl Dvořák.

V letošním roce bude Budvar hledat zejména úspory energií v provozu. Chce zavést detailní elektronický monitoring spotřeby energie. Loni sice různými dílčími kroky uspořil dvě až tři procenta, plánuje ale, že si energii bude sám vyrábět. Chystá dva projekty na obnovitelné zdroje energie. Solární panely by mohly pokrýt až 20 procent energie a bioplynové stanice by mohla vyrobit další dvě desítky procent energie.

Budvar letos odvede do rozpočtu 550 milionů Kč, půjdou zemědělcům

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:ZemědělecAutor:Vaňatová Petra

Budějovický Budvar letos odvede do státního rozpočtu 550 milionů korun, uvedl na síti X ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). Peníze půjdou na mimořádnou podporu farmářů a zemědělců pro letošní rok. Výborný dodal, že je na tom už dohodnutý s ministrem financí Zbyňkem Stanjurou (ODS). Loni Budvar přispěl do rozpočtu 250 miliony a předloni 550 miliony Kč.

Hrubý zisk Budějovického Budvaru, který vlastní stát, se loni meziročně zvýšil o 55 procent na 396,4 milionu korun. Vyplývá to z přehledu hospodářských výsledků za loňský rok, které má k dispozici server Seznam Zprávy. Tržby meziročně vzrostly o 11 procent na rekordních 3,37 miliardy korun.

Export piva
K loňskému růstu přispěla podle ředitele Budějovického Budvaru Petra Dvořáka většina trhů včetně českého. "V exportu se objemově povedlo nahradit ztrátu ruského trhu a vedle rozvoje stávajících trhů se nám dařilo nacházet také nové příležitosti," uvedl Dvořák. Výborný sdělil, že oceňuje úspěšnou obchodní strategii Budvaru zvláště směrem k exportu.

Historicky nejvyšší objem piva
Pivovar už dříve také informoval, že loni uvařil historicky nejvyšší objem piva, a to 1,865 milionu hektolitrů. Rekordního hrubého zisku 422,5 milionu korun dosáhl Budvar v roce 2021, kdy zaznamenal vyšší prodeje baleného piva zejména v Německu. Pivovaru se také podle serveru vyplatila příprava na odchod Velké Británie z Evropské unie, díky níž dokázal pokračovat v dodávkách piva britským zákazníkům.

Budvaru se daří, zisk stoupl o 55 procent, víc chutná i v Albánii

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:iDNES.cz

Rekordní množství uvařeného piva, vyšší zisk a úspěch na domácím i zahraničním trhu. Národní podnik Budějovický Budvar zveřejnil ekonomické výsledky za loňský rok a prakticky všude se pivovaru dařilo. Svůj zisk před zdaněním meziročně zvýšil o téměř 55 % na 396,4 milionu korun.

Budvar už dříve oznámil, že uvařil 1,865 milionu hektolitrů piva, což je nejvíc v jeho historii. „V exportu se objemově povedlo nahradit ztrátu ruského trhu. Například ve Spojených arabských emirátech či Albánii jsme zaznamenali rekordní růst,“ zmínil Petr Dvořák, ředitel pivovaru.

Loni Budvar vyvezl za hranice přes 70 % uvařeného piva a meziroční nárůst byl 4,6 %. Rostl i na domácím trhu, a to o 3,8 % oproti roku 2022.

„K růstu na domácím trhu kromě rozvoje našeho standardního portfolia přispělo také pokračující partnerství s Mattoni 1873 a ochucené nealkoholické pivo BirGo. Úspěšný rok 2023 je důkazem, že orientace na segment prémiových piv doma i ve světě funguje a Budějovický Budvar zde má co nabídnout,“ konstatoval Dvořák.

Ve spolupráci s českými minipivovary JungBerg, Mad Cat, Pioneer a Clock uvedl Budvar na tuzemský trh čtyři pivní speciály. A v souvislosti s projektem Partnership Brewing, jehož cílem je zvýšit povědomí o kategorii českého ležáku ve světě, spolupracoval také se třemi řemeslnými pivovary z Velké Británie, Německa a Dánska.

Zvětší kapacitu varny i počty návštěvníků
Národní pivovar také pokračoval v investicích do rozvoje, na které navazuje i letos. Rozšíří stávající kapacitu varny na 2,15 milionu hektolitru ročně a bude investovat do vlastní fotovoltaiky. „To ale neznamená, že bude hned také takový výstav. Chceme jít i nadále cestou kvality. Nehoníme se za hektolitry,“ upozornil Dvořák.

Začátkem roku Budvar také představil projekt Pivovar otevřený a zelený. Jeho cílem je rozvíjet areál a zvýšit návštěvnickou atraktivitu. Ve výhledu příštích několika let by zde mělo vzniknout nové návštěvnické centrum s kapacitou až 200 tisíc návštěvníků ročně. Plány v současnosti zpracovává tým architektů vybraných na základě soutěžního workshopu. Konkrétní návrhy by měly být známé ještě v létě.

„Nové návštěvnické centrum vnímáme jako jeden z větších rozvojových projektů. Chceme jej výrazně předělat, zmodernizovat a více otevřít areál veřejnosti. Současně ale chceme při rozvoji uvažovat komplexně, tedy i s propojením na území, v němž se pivovar nachází. Proto se společně s městem a krajem zabýváme možnostmi funkčního napojení návštěvnického centra na síť cyklostezek, abychom se stali snadno dostupným a atraktivním turistickým cílem třeba i pro ty, kteří ve volném čase do auta sedat nechtějí,“ popsal vizi šéf Budvaru.

Budvar chce víc otevřít areál veřejnosti. Plánuje i nové návštěvnické centrum

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Českobudějovický deníkAutor:František Bašta

Loni se Budějovickému Budvaru dařilo na domácím trhu i v exportu. Uvařil rekordní množství piva, tržby z prodeje výrobků a služeb meziročně vzrostly o více než 11 % a zisk před zdaněním činil 396,4 mil. korun. Bylo to dokonce o téměř 55 % více než v roce 2022. Národní pivovar se krom toho stal také Zaměstnavatelem roku 2023 Jihočeského kraje.

Rok 2023 byl pro Budějovický Budvar úspěšný a z pohledu objemů dokonce rekordní. Národní pivovar uvařil 1,865 mil. hl. piva, což je nejvíc v jeho dlouhé historii. Dařilo se také v tržbách, které meziročně vzrostly o více než 11 % na 3,37 mld. korun. Zisk před zdaněním činil 396,443 mil. korun. Ve srovnání s rokem 2022 se jedná o téměř 55 % lepší výsledek. Vedle skvělých obchodních výsledků se dařilo i v oblasti péče o zaměstnance. Důkazem toho byl například zisk titulu Zaměstnavatel roku 2023 Jihočeského kraje. 

„Těší mě, že k loňskému růstu přispěla většina našich trhů včetně toho domácího. V exportu se objemově povedlo nahradit ztrátu ruského trhu a vedle rozvoje stávajících trhů se nám dařilo nacházet také nové příležitosti. Například ve Spojených arabských emirátech či Albánii jsme zaznamenali rekordní růst. K růstu na domácím trhu krom rozvoje našeho standardního portfolia přispělo také pokračující partnerství s Mattoni 1873 a ochucené nealkoholické pivo BirGo. Úspěšný rok 2023 je důkazem, že orientace na segment prémiových piv doma i ve světě funguje a Budějovický Budvar zde má co nabídnout,“ uvedl Petr Dvořák, ředitel Budějovického Budvaru. 

Budějovický Budvar patří tradičně mezi největší exportéry českého piva. Loni vyvezl za hranice 1,337 mil. hl., což představuje přes 70 % celkových objemů a meziroční nárůst o 4,6 %. Rostl i na domácím trhu, a to o 3,8 % oproti roku 2022. Ve spolupráci s českými minipivovary JungBerg, Mad Cat, Pioneer a Clock uvedl na tuzemský trh 4 pivní speciály. V rámci unikátního projektu Partnership Brewing, jehož cílem je zvýšit povědomí o kategorii českého ležáku ve světě, spolupracoval také se třemi řemeslnými pivovary z Velké Británie, Německa a Dánska. 

V souladu s dlouhodobou strategií pokračoval národní pivovar v investicích do vlastního rozvoje, na které naváže i letos, kdy rozšíří stávající kapacitu varny na 2,15 mil. hl. ročně a bude investovat do vlastní fotovoltaiky. Začátkem roku byl veřejnosti představen projekt Pivovar otevřený a zelený. Jeho cílem je rozvíjet areál pivovaru směrem k inovativním a environmentálním řešením, která podpoří efektivní výrobu piva a zároveň zvýší návštěvnickou atraktivitu. Ve výhledu příštích několika let by zde mělo vzniknout nové návštěvnické centrum s kapacitou až 200 tisíc návštěvníků ročně. Plány na realizaci projektu v současnosti zpracovává tým architektů vybraných na základě soutěžního workshopu. Konkrétní návrhy by měly být známy v průběhu letošního léta. 

„Nové návštěvnické centrum vnímáme jako jeden z větších rozvojových projektů. Chceme jej výrazně předělat, zmodernizovat a více otevřít areál veřejnosti. Současně ale chceme při rozvoji uvažovat komplexně, tedy i s propojením na území, v němž se pivovar nachází. Proto se společně s městem a krajem zabýváme možnostmi funkčního napojení návštěvnického centra na síť cyklostezek, abychom se stali snadno dostupným a atraktivním turistickým cílem třeba i pro ty, kteří ve volném čase do auta sedat nechtějí,“ doplnil Dvořák.  

Budějovické pivo Čechům chutná. Hrubý zisk Budvaru loni stoupl více než o polovinu

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:E15.czAutor:ČTK

Hrubý zisk Budějovického Budvaru, který vlastní stát, se loni meziročně zvýšil o 55 procent na 396,4 milionu korun. Vyplývá to z přehledu hospodářských výsledků za loňský rok, které má k dispozici server Seznam Zprávy. O tom, kolik národní podnik ze zisku odvede do státního rozpočtu, se bude ještě jednat, řekla serveru mluvčí pivovaru Barbora Povišerová. Loni Budvar přispěl do rozpočtu 250 miliony a předloni 550 miliony korun.

„Letošní rozdělení zisku mezi odvod do rozpočtu a částku na investice ještě projednáme se zakladatelem, tedy s ministerstvem zemědělství,“ řekla webu mluvčí Budvaru. Již dříve pivovar informoval, že loni uvařil historicky nejvyšší objem piva 1,865 milionu hektolitrů a že tržby meziročně vzrostly o 11 procent na rekordních 3,37 miliardy korun.

K loňskému růstu přispěla podle ředitele Budějovického Budvaru Petra Dvořáka většina trhů včetně českého. „V exportu se objemově povedlo nahradit ztrátu ruského trhu a vedle rozvoje stávajících trhů se nám dařilo nacházet také nové příležitosti,“ uvedl Dvořák.

Hospodářské noviny v úterý uvedly, že Budějovický Budvar dal před dvěma týdny výpověď dlouholeté ředitelce exportu Renatě Pánkové. Vývozní oddělení vedla od roku 2005. Ve výpovědi je podle deníku jako důvod uvedeno, že si za peníze Budvaru dělala vlastní prezentaci v médiích.

Pánková ale dokládá, že prezentaci objednalo PR oddělení firmy, a to pro ni i ředitele pivovaru. Podle Pánkové je výpověď mstou za to, že upozornila na šikanu ve firmě ze strany ředitele marketingu. Šikanu oficiálně nahlásily dvě její podřízené. Budvar případ šikany odmítl komentovat.

Rekordního hrubého zisku 422,5 milionu korun dosáhl Budvar v roce 2021, kdy zaznamenal vyšší prodeje baleného piva zejména v Německu. Pivovaru se také podle serveru vyplatila příprava na odchod Velké Británie z Evropské unie, díky níž dokázal pokračovat v dodávkách piva britským zákazníkům.

V roce 2022 měl Budvar tržby z prodeje výrobků a služeb 3,03 miliardy korun a zisk po zdanění 200,8 milionu. Předloňský propad tržeb i zisku způsobilo ukončení dodávek do Ruska kvůli jeho agresi na Ukrajině i růst cen energií a dalších vstupů.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.22.10.2024 16:50588