Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Bílá pěna, láhev orosená... Jarošovský pivovar po letech vaří pivo

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Týden.czAutor:ČTKJarošovský

V části Uherského Hradiště Jarošov se po letech opět vaří pivo. Nový pivovar vznikl v opravené budově nedaleko původního areálu někdejšího pivovaru. Oprava a vybavení budov přišlo na více než 20 milionů korun. Pivovar nabídne tři základní druhy piv a k tomu bude vařit také speciály, řekl jeho ředitel Miroslav Harašta.

Harašta podle svých slov působil 15 let v nadnárodní pivovarnické korporaci, poté se rozhodl v oboru pokračovat a vybudoval pivovar ve Znojmě a nyní i v Jarošově. Ročně bude schopen vyrobit 4800 hektolitrů piva. "Pivovar je koncipován pro maximální kapacitu 20 tisíc hektolitrů," uvedl ředitel pivovaru Miroslav Harašta a doplnil, že tohoto výstavu by pivovar chtěl dosáhnout do pěti let.

Jarošovské pivo je momentálně k dostání především v samotném pivovaru v Pivovarské ulici a v pivotékách na Uherskohradišťsku a Zlínsku. "Shodou okolností ale dnes přišel zákazník, který si bere sudové pivo do vinárny v Uherském Hradišti. Máme ještě další dva nebo tři zákazníky, kteří točí naše pivo. Ale jsme teprve na začátku," dodal Harašta.

Pivovar nyní zaměstnává čtyři lidi, do konce roku by jich mělo být sedm. Pivovar by chtěl vytvořit protiváhu národním značkám a nabídnout místním i turistům pivo uvařené v regionu. Cena by podle ředitele měla odpovídat produktu vyrobenému z lokálních surovin. Jedno dvanáctistupňové pivo v padesátilitrovém sudu vyjde asi na 20 Kč.

Pivovar by měl prodávat většinu piva v sudech, nabízí ho ale i ve skleněných lahvích o objemu 0,75 litru nebo PET lahvích o objemu litr a 1,5 litru. V budoucnu by nemělo být k dostání v supermarketech, pivovar zvažuje jen spolupráci s velkoobchodem Makro.

Pivo se v Jarošově vaří od 17. století. Jeho produkce přesahovala v 90. letech minulého století 300 tisíc hektolitrů. Po roce 1989 ale pivovar stále obtížněji konkuroval velkým pivovarům a na konci roku 1997 výrobu piva ukončil. Na propagaci pivovaru měla velký vliv píseň Jarošovský pivovar, kterou za odměnu svým sponzorům napsala v roce 1994 skupina Argema. Harašta uvedl, že pivovar se skupinou o využití písně jedná.

Uherské Hradiště bylo ve Zlínském kraji posledním z okresních měst, které nemělo pivovar. Malé pivovary jsou ve Vsetíně, Zlíně i Kroměříži. Jediným průmyslovým pivovarem v kraji je Pivovar Uherský Brod, který patří do skupiny Pivovary Lobkowicz.

Obchodní centrum dostalo zelenou od ekologů. V areálu vznikne i pivovar

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Brněnský deníkAutor:Jan Žlebek

Pod názvem Kaskáda chystá developer další obchodní centrum v brněnských Ivanovicích. Stavbu, o které už Brněnský deník Rovnost dřív informoval a která vznikne za současným Bauhausem, odsouhlasili už i úředníci posuzující vliv na životní prostředí. Rovnost navíc zjistila, že v komplexu developer postaví rovněž malý pivovar.

Podle Ivanovické starostky Jany Bohuňovské se ale tamní radnice rozhodla zatím neschválit výměnu potřebného pozemku. „Máme na developera ještě spoustu dotazů,“ řekla Bohuňovská s tím, že projekt zřejmě prodiskutují na dubnovém zastupitelstvu. Radnici patří část pozemku, kde má obchodní dům vzniknout.

Začít stavět chce developer už příští rok a centrum podle plánu dokončí v roce 2019. Dokumentaci k vyjádření zpracoval Stanislav Postbiegl a podle něj na místě vznikne Retail Park s malými obchody a Pivovarský dům, který spojuje restaurant a pivovar. „Restaurace počítá s plochou pro 150 návštěvníků. Navazuje na ni terasa pro dalších 150 lidí,“ uvedl Postbiegl. V pivovaru sládci vyrobí až dvacet tisíc hektolitrů piva ročně.

Práci v obou částech najde necelých 150 zaměstnanců. Jim i návštěvníkům poslouží více než tři stovky parkovacích míst v areálu.

Léta tam stál, stát bude dál. Jarošovský pivovar zase vaří pivo

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Novinky.czAutor:Aleš FuksaJarošovský

Jarošovský pivovar dvacet let po ničivých povodních opět vaří pivo. Původní pivovar v Jarošově na Uherskohradišťsku zanikl po velké vodě v roce 1997. Od února tam vyrábí pivo stejnojmenný regionální pivovar, který se nachází jen několik stovek metrů od původního areálu.

Pivovarník a ředitel nového Jarošovského pivovaru Miroslav Harašta investoval do podniku dvacet miliónů korun. Začíná zde vařit dvanácti- a čtrnáctistupňové pivo z žateckého chmele a chystá se zahájit i výrobu jedenáctistupňového ležáku. Časem pak chce vařit i svrchně kvašené speciály typu IPA.

Harašta pracoval mimo jiné pro koncern Heineken, načež se podle svých slov rozhodl podnikat v oboru na vlastní pěst. Nejprve vybudoval pivovar ve Znojmě a nyní zakládá nový, resp. staronový i v Jarošově.

Jarošov podle Harašty může ročně vyprodukovat až 4800 hektolitrů piva. „Pivovar je koncipován pro maximální kapacitu dvacet tisíc hektolitrů,“ sdělil novinářům Harašta s tím, že této produkce chce pivovar dosáhnout v průběhu pěti let.

Jarošovské pivo je momentálně k dostání především v samotném pivovaru, ale i v pivotékách na Uherskohradišťsku a Zlínsku. Pivovar v tuto chvíli zaměstnává čtyři lidi, do konce roku by jich mělo být sedm.
Tradice od 17. století

Harašta plánuje vytvořit protiváhu velkým značkám a nabídnout místním i turistům pivo z regionu. Cena by podle ředitele měla odpovídat produktu vyrobenému z místních surovin. Jedno dvanáctistupňové pivo v padesátilitrovém sudu vyjde zhruba na dvacet korun.

Pivo se v Jarošově vaří od 17. století. Místní produkce přesahovala v 90. letech minulého století 300 tisíc hektolitrů. Po roce 1989 však pivovar stále obtížněji konkuroval větším konkurentům a po povodni v roce 1997 produkci definitivně ukončil.

Na propagaci značky měla velký vliv i stejnojmenná skladba od moravské hudební skupiny Argema, v jejímž nápěvu zní verše „léta tam stál, stát bude dál, ten kdo zná Jarošov, zná pivovar“. Hit vznikl v roce 1993.

Ve Starobrnu začali vařit zelené pivo na Velikonoce

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Brněnský deníkAutor:Michal RapcoStarobrno

Na Zelený čtvrtek kromě zeleného jídla i zelené pivo. Brněnský pivovar Starobrno pokračuje v tradici přípravy velikonočního piva, ve středu ho začali v pivovaru připravovat už podvanácté. Pro zabarvení piva používají bylinný výluh, mimo jiné z kopřiv. „Výluh je koncentrovaný a silný. Přesné dávkování je tajemství," vysvětlil manažer kvality Jiří Brňovják. V pivovaru uvaří téměř pět tisíc hektolitrů zeleného piva. Na vše je podle Brňovjáka potřeba jen několik litrů výluhu. Na pivní speciál si lidé budou muset počkat na Zelený čtvrtek, který letos připadá na třináctého dubna.

V části Uherského Hradiště Jarošov se po letech opět vaří pivo

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTKJarošovský

V části Uherského Hradiště Jarošov se po letech opět vaří pivo. Nový pivovar vznikl v opravené budově nedaleko původního areálu někdejšího pivovaru. Oprava a vybavení budov přišlo na více než 20 milionů korun. Pivovar nabídne tři základní druhy piv a k tomu bude vařit také speciály, řekl dnes novinářům jeho ředitel Miroslav Harašta.

Harašta podle svých slov působil 15 let v nadnárodní pivovarnické korporaci, poté se rozhodl v oboru pokračovat a vybudoval pivovar ve Znojmě a nyní i v Jarošově. Ročně bude schopen vyrobit 4800 hektolitrů piva. "Pivovar je koncipován pro maximální kapacitu 20.000 hektolitrů," uvedl Harašta a doplnil, že tohoto výstavu by pivovar chtěl dosáhnout do pěti let.

Jarošovské pivo je momentálně k dostání především v samotném pivovaru v Pivovarské ulici a v pivotékách na Uherskohradišťsku a Zlínsku. "Shodou okolností ale dnes přišel zákazník, který si bere sudové pivo do vinárny v Uherském Hradišti. Máme ještě další dva nebo tři zákazníky, kteří točí naše pivo. Ale jsme teprve na začátku," dodal Harašta.

Pivovar nyní zaměstnává čtyři lidi, do konce roku by jich mělo být sedm. Pivovar by chtěl vytvořit protiváhu národním značkám a nabídnout místním i turistům pivo uvařené v regionu. Cena by podle ředitele měla odpovídat produktu vyrobenému z lokálních surovin. Jedno dvanáctistupňové pivo v padesátilitrovém sudu vyjde asi na 20 Kč.

Pivovar by měl prodávat většinu piva v sudech, nabízí ho ale i ve skleněných lahvích o objemu 0,75 litru nebo PET lahvích o objemu litr a 1,5 litru. V budoucnu by nemělo být k dostání v supermarketech, pivovar zvažuje jen spolupráci s velkoobchodem Makro.

Pivo se v Jarošově vaří od 17. století. Jeho produkce přesahovala v 90. letech minulého století 300.000 hektolitrů. Po roce 1989 ale pivovar stále obtížněji konkuroval velkým pivovarům a na konci roku 1997 výrobu piva ukončil. Na propagaci pivovaru měla velký vliv píseň Jarošovský pivovar, kterou za odměnu svým sponzorům napsala v roce 1994 skupina Argema. Harašta uvedl, že pivovar se skupinou o využití písně jedná.

Uherské Hradiště bylo ve Zlínském kraji posledním z okresních měst, které nemělo pivovar. Malé pivovary jsou ve Vsetíně, Zlíně i Kroměříži. Jediným průmyslovým pivovarem v kraji je Pivovar Uherský Brod, který patří do skupiny Pivovary Lobkowicz.

Nového šéfa Budvaru vybere bývalý ředitel Boček i bankéř Kysilka

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:iDNES.czBudvar

Ve středu končí termín pro podání přihlášek do výběrového řízení na nového šéfa národního podniku Budějovický Budvar. Výběr ředitele čtvrtého největšího českého pivovaru je pravomocí ministra zemědělství Mariana Jurečky, k ruce však bude mít pivovarníka, ekonomy i chemika.

Zatímco o kandidátech na post ředitele, který povede podnik se stamilionovými zisky, ale i mezinárodními známko-právními spory, se zatím spíš spekuluje, o lidech, kteří ho vyberou je už jasno.

Výběrová komise bude mít podle informací iDNES.cz pět členů. Jedním z nich má být dlouholetý bývalý ředitel Budvaru Jiří Boček, který loni na podzim na svou pozici rezignoval ze zdravotních důvodů (více čtěte zde).

Bočka doplní dvojice ekonomů. Má jím být jednak bývalý generální ředitel České spořitelny a viceguvernér ČNB Pavel Kysilka, dále pak předseda představenstva Exportní garanční a pojišťovací společnosti Jan Procházka, který je zároveň předsedou dozorčí rady Budvaru.

Dalšími členy poroty bude biotechnolog, rektor Vysoké školy chemicko-technologické Karel Melzoch a náměstek ministerstva zemědělství Zdeněk Adamec, který je rovněž zasedá v dozorčí radě pivovaru.

První kolo výběrového řízení by mělo trvat zhruba deset dní, pak se bude rozhodovat mezi užším výběrem. Nový generální ředitel by mohl být znám na přelomu února a března.

Ročně vzniká 50 minipivovarů, ty velké od nich často opisují, říká ředitel ČMSMP

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Rozhlas.czAutor:Renata Kropáčková

Českému pivu se daří v zahraničí, jeho export roste. Tuzemská spotřeba tohoto alkoholického nápoje ale naopak dlouhodobě klesá. Jaká je obliba pivních speciálů a je to trend, který vrátí pivu slávu? „ Není problém pivo vyrobit, ale je problém ho prodat,” říká Jan Šuráň, ředitel Českomoravského svazu minipivovarů, který je hostem Českého rozhlasu Plus.

Spotřeba piva v restauracích za posledních pět let klesla o 10 procent. V průměru vypije každý Čech 143 litrů piva za rok. Minipivovarům se podle Šuráně daří posledních pět let velice dobře.

Přibývají tempem skoro 20 % ročně,” říká a podotýká, že trend s pivními speciály je světovým trendem. „Prodej speciálů roste, roste taky podíl dražšího piva. Míň se pije desítka a podobně, speciály a silnější piva jsou ale na vzestupu,” říká.

„Zaručený recept na novou příchuť piva není, pivovarů je dnes v Čechách přes 350. Každý se o něco snaží, aby se na trhu prosadil. Těžké není to o tom příchuť vymyslet, ale prosadit to a trefit se. Jde spíše o marketing, o schopnost pivo prodat,” říká Šuráň.

Pivo Obama
Za úspěchem malých pivovarů stojí podle něj třeba osobnost sládka, ale především pestrost a rychlost změny. „Ve velkém pivovaru všechno trvá dlouho a stojí to moc peněz. Minipivovar může zareagovat třeba na momentální politické dění a podobně. Třeba před časem si Barack Obama vařil své vlastní pivo. Amerika byla pak zasažena vlnou piva Obama,” vysvětluje.

„Každý minipivovar se snaží mít svého sládka, ale není to tak jednoduché, protože odborníků a opravdových sládků je málo, takže si je kolikrát navzájem půjčují. Pak existují takzvané létající pivovary, které vaří v tom pivovaru, kde je momentálně volno,” říká prezident svazu, který byl nějakou dobu také sládkem.

„Malé pivovary jsou stále na okraji, nikdy to nebude dominantní složka trhu. I v Americe, kde je jich nejvíc a kde to začalo, tvoří kolem 10 % trhu, v Čechách jsou to zatím 2 %. Z hlediska objemu výroby to není nic velkého, ale určují trendy. V minipivovarech se ověřuje, jaké pivo lidem bude chutnat. Velké pivovary potom kolikrát opisují od těch malých,” popisuje Šuráň, který si myslí, že malých pivovarů letos zase 50 přibude.

Pivovar Žatec chystá své muzeum, připravuje i nový druh piva

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:Miroslava StrnadováŽatec

Historie vaření piva, vývoj výrobní technologie i dobové lahve mají být součástí nového Muzea pivovarnictví, které plánuje otevřít žatecký pivovar. První návštěvníci by si ho mohli prohlédnout letos na podzim. Pro zákazníky také připravuje nové pivo výrazné chuti a vůně.

„Pivní turistika zažívá boom, do města proudí čím dál víc návštěvníků díky Chrámu chmele a piva. Usilujeme o to zapojit náš pivovar více do cestovního ruchu, k čemuž potřebujeme zázemí a větší nabídku zážitků pro turisty,“ vysvětluje obchodní ředitel pivovaru Radek Vincík.

Pivovar se proto na jaře pustí do opravy patrového domu č. 85 stojícího přes ulici. Objekt je ve velmi špatném stavu, má narušenou statiku a chybí mu část střechy.

„Do stavebních prací se chceme pustit ještě letos na jaře, a pokud vše půjde dobře, muzeum otevřeme při Dočesné na začátku září,“ plánuje Vincík.

Rekonstrukce domu a zařízení muzea podle něj vyjde na 14 milionů korun, přičemž pivovar získal na záchranu památkově chráněného objektu dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu ve výši téměř 12 milionů.

Pivovar pořádá už řadu let prohlídky svého areálu. Loni si sklady, šrotovnu, varnu, spilku, ležácký sklep, stáčírnu, sklady a další prostory prohlédlo v rámci přes tři tisíce turistů. Další zhruba tři tisíce návštěvníků zavítaly na den otevřených dveří, který se koná každoročně v květnu.

Z bývalé sladovny bude penzion
Už loni pivovar zrekonstruoval několik objektů přímo ve svém areálu. Všechny budovy dostaly nový kabát a prokoukl také vnitřní dvůr. V plánu na příští rok je oprava bývalé sladovny, v níž má vzniknout restaurace a penzion.

V posledních letech se pivovaru daří, loni uvařil přes 36 tisíc hektolitrů piva a na letošní rok plánuje navýšení. Díky spojení se čtvrtou největší pivovarnickou skupinou Carlsberg se mu podařilo proniknout na nové zahraniční trhy.

„Především na americký a kanadský trh. Rozšířili jsme prodej i ve Skandinávii a z exotických lokalit jsme na Bermudách a Bahamách. Letos chceme posílit na všech trzích,“ nastínil Vincík.

Vývozní jedničkou žateckého výrobce zůstává bezlepkové pivo Celia. Poslední novinka, třináctistupňový Sedmý schod, se objevila na trhu na konci roku 2015, letos proto přijde čas na nástupce.

„Jsme ve stadiu vývoje, zatím prozradím jen to, že budeme držet trend produktu s výraznou chutí a vůní a cílíme na zákazníky, kteří se zajímají, co nápoj obsahuje, a upřednostňují kvalitu před kvantitou,“ dodal Vincík.

Pivovary Heinekenu v Česku prudce zvýšily zisk. Pomohl cider Strongbow

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:E15.czAutor:Dušan Kütner

Tržby třetí největší tuzemské pivovarnické skupiny Heineken předloni stouply o 0,3 procenta na 3,17 miliardy korun. Výrazného nárůstu pak dosáhla firma s pivovary v Krušovicích, Brně a Velkém Březně u čistého zisku, který stoupl meziročně o 160 procent na 190 milionů korun.

Ještě v roce 2014 přitom činil čistý zisk necelých čtrnáct milionů korun. To vše přes předloňský pokles produkce piva o dvě procenta na 2,19 milionu hektolitrů, vyplývá z aktuální výroční zprávy firmy.

„Tržby společnosti byly pozitivně ovlivněny nárůstem prodejů obchodního zboží. Jedním z hlavních důvodů byly prodeje cideru Strongbow,“ zdůraznila mluvčí Heinekenu Česká republika Jana Pikardová. Původně anglickou značku jednoho z nejprodávanějších ciderů Strongbow začala firma v Česku distribuovat předloni. Se započítáním tohoto nápoje tak předloni stoupla výroba Heinekenu v Česku o tři procenta na 2,3 milionu hektolitrů.

Z celkového výstavu piva přitom 600 tisíc hektolitrů, tedy více než čtvrtina, putovala na export, který pomáhá tuzemským pivovarům v době stagnace či poklesu domácího trhu.

Heineken ČR, který v tuzemsku zaměstnává 660 lidí, vyváží do tří desítek zemí. Největšího nárůstu loni dosáhla skupina na Slovensku a v Německu, které patří společně se Švédskem ke klíčovým zahraničním trhům pivovaru. Třetí největší nárůst prodejů ale Heineken ČR zaznamenal v Uzbekistánu.

Milovníci piva míří do Českých Budějovic

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Regiony24.czAutor:Bc. Šárka Ničová

27. Mezinárodní festival piva, tradiční pivovárenská a zároveň největší událost svého druhu v České republice, se bude konat ve dnech 13. až 18. února 2017 v rámci areálu Výstaviště České Budějovice a.s.. Více než 200 pivovarů bude usilovat o zisk Zlaté pivní pečeti ve 30 kategoriích a úplní vítězové budou soutěžit o hlavní cenu WORLD BEER SEAL 2017, která se udělí poprvé nejlepšímu pivu ze všech soutěžních vzorků. Speciální pivní sortiment přitom představí návštěvníkům a hostům festivalu více než 60 výrobců pěnivého moku.

CO VÍC SI PŘÁT?
„Velkou radost máme z představení irského Guinnesse, bavorských pivovarů z Bayeruthu, z Ruské federace, Severní Osetie, z Kazachstánu či Izraele. Poprvé se v České republice představí také pivo z Řecka. Celkem se zúčastní pivovary z 20 zemí celého světa, tradičně z Japonska, Velké Británie, Ruska, Irska, Španělska, Belgie, Rakouska nebo Ukrajiny. Kvalitně jsou zastoupeny pivovary ze Slovenské republiky, Polska, Maďarska a Německa,“ zmiňuje ředitel Mezinárodního pivního festivalu a organizátor neveřejné degustační části Alois Srb.

UNIKÁTNÍ PIVNÍ POUŤ
V Českých Budějovicích se na jednom místě sejde pivní elita v podobě skvělé prezentace Budějovického Budvaru, Plzeňského Prazdroje, Staropramenu, Heinekenu ČR, mimořádných výrobců z Holby, Svijan, Náchoda, Zubru a všech dalších významných a nenahraditelných velkých a středních pivovarů z České republiky, Polska, Německa a z dalších zemí a pivovarských domů. Chybět samozřejmě nebude ani vítěz roku 2016 Pivovar Jílovice pana Ing. Wünsche. Na festivalu se bude pivovarským hostům a našim návštěvníků prezentovat i dnes velice zajímavý segment, a to nápoje Cider.

Ve dvou soutěžích producentů minerálních vod o ocenění Zlatý český pramen budou usilovat o ocenění výrobci ze Slovenské republiky, Ukrajiny, Ruska, Maďarska, Itálie, Belgie a naši výrobci našich skvělých minerálních vod. Všechny odborné soutěže proběhnou od pondělí 13. února do pátku 17. února 2017 v pavilonu R2.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.23.05.2017 15:024.978/4.978