Historie a současnost Pivovaru Starobrno

V současnosti má výsadní postavení na jižní Moravě a přestože opravdové začátky pivovaru je těžké určit, sahají zřejmě až do 14. století. V té době začal ženský gotický klášter pivovarvyrábět a prodávat vlastní pivo.
Významný mezník v historii pivovaru představuje také konec 18. století. Konkurs na sládka tenkrát vyhrál proslulý průkopník a zakladatel moderní výroby piva v Čechách a na Moravě – František Ondřej Poupě. Strávil zde poté celých 7 let, během nichž se dále věnoval rozvoji pivovarnictví, zavedl v brněnském pivovaru teploměr, pivní váhu a otevřel 1. pivovarnickou školu.
Posledními majiteli starého klášterního pivovaru byli Josef Mandel a Hermann Hayek, kteří v roce 1872 vystavěli v ulici V hlinkách zcela nový pivovar. Budovy starého pivovaru využívali při stavbě sladovny; od počátku existence nového pivovaru se mluvilo o „Starobrněnském pivu“.
pivovarV roce 1943 vzniká nová společnost – První brněnský akciový pivovar a moravská sladovna, která však byla již za dva roky znárodněna dekretem prezidenta Beneše a transformována na Starobrněnský pivovar a sladovnu, národní společnost. Po roce 1948 byl pivovar začleněn do podniku Středomoravské pivovary, n. p. a začalo usilovné období s plánovaným řízením. V následujících 45 letech se do pivovaru téměř neinvestovalo, což se velmi výrazně projevilo na kvalitě piva.
Rok 1992 je počátkem moderní historie pivovaru. Starobrno bylo transformováno ze státního podniku na akciovou společnost a rovněž získalo významnou cenu jakosti – 1. místo na pivním veletrhu PIVEX, jenž patří mezi nejprestižnější soutěže, kdy kvalitu piva hodnotí sládci a profesionální degustátoři.
Privatizací v roce 1994 se společnost stala součástí rakouské pivovarnické skupiny BBAG. pivovarZa několik let se ze zastaralého státního podniku stal s přílivem nového kapitálu a kvalitního know-how moderní pivovar, který od té doby získal na českém trhu více ocenění, než kterýkoliv z jeho konkurentů. Jednou ze stěžejních událostí v budování podnikové identity a podnikového designu společnosti STAROBRNO, a.s. byla změna loga, ke které došlo v roce 1995. Nový typ byl později doplněn o slogan značky Starobrno – „Tajemství dobré nálady“. Společnost se tak stala prvním pivovarem v České republice, který začal důsledně používat slogan jako marketingový nástroj.
Fúze v roce 2003 mezi Heineken Group a většinovým akcionářem STAROBRNA, a. s. představuje nejdůležitější mezník v novodobé historii společnosti. BRAU UNION AG, nová společnost založená na základě smlouvy mezi BBAG a skupinou Heineken, se stala nejvýznačnější středoevropskou pivovarnickou skupinou, jejímž členem je i STAROBRNO, a. s.
Zdroj:Stránky Pivovaru Starobrno, 2015


HISTORIE V BODECH
Pivovar Starobrno najdete na Starém Brně a je tak přirozeně silně spjat celou svou historií i současností s Brnem a svým regionem, na který je náležitě hrdý.

● 1243pivovar Už v polovině 13. století udělil Václav I. městu Brnu královská privilegia, přičemž jedním z nich bylo i právo vařit pivo. V roce 1323 založila osvícená královna Eliška Rejčka na Starém Brně cisterciácký klášter, jehož součástí se o dva roky později stal pivovar.



● 1798pivovar Koncem 18. století vyhrál konkurz na sládka tehdejšího Měšťanského pivovaru v Brně na Starobrněnské ulici proslulý průkopník a zakladatel moderní výroby piva v Čechách a na Moravě František Ondřej Poupě a zasloužil se tak o rozvoj pivovarnictví v Brně. Strávil v Brně celých 7 let, během nichž se dále věnoval rozvoji pivovarnictví, zavedl v pivovarnictví teploměr, pivní váhu a otevřel 1. pivovarnickou školu.


● 1872pivovar Poslední majitelé klášterního pivovaru Josef Mandel a Hermann Hayek se v roce 1872 rozhodli postavit nový moderní pivovar v ulici Hlinky v bezprostředním sousedství dnešního Mendlova náměstí. Pivo, které se zde vařilo, bylo od počátku známé jako „starobrněnské“. V roce 1896 už má výstav kolem 160 tis. hl ročně. V roce 1895 přechází pivovar z ledování na umělé chlazení a rozsvěcuje se zde první žárovka.


● 1897pivovar V roce 1897 je zde umístěna první elektrická pneumatická sladovna v rakouských zemích, která je umístěna do nové budovy sladovny. V roce 1903 produkce piva dosahuje rekordních 275 tis. hektolitrů piva, toto bude překonáno až v poválečném roce 1946. Ve 20. letech 20. století se ve Vídni zakládá distribuční sklad, do kterého je dováženo denně až 5 vagónů starobrněnského piva.


● 1931pivovar Ve 30. letech 20. století se starobrněnský pivovar stává největším pivovarem na Moravě a nabízí široké portfolio piv a pivních speciálů. Kromě tradičních výčepních piv vyrábělo čtrnáctistupňové pivo Baron Trenck a pivní pálenku Bier Brand.



● 1948pivovar V roce 1944 poškodilo americké bombardování mimo jiné i pivovar. V roce 1948 byl pivovar předán „do rukou lidu“ a dlouhá desetiletí let se do něj neinvestovalo, což se bohužel podepsalo na jeho stavu.



● 1992pivovar Moderní éra starobrněnského pivovaru se začala psát roku 1992. Právě tehdy vznikla ze státního podniku akciová společnost a o dva roky později se stala součástí rakouské pivovarnické skupiny BBAG, která započala modernizaci pivovaru. V roce 2003 přechází Starobrno pod skupinu Heineken Group. Díky přílivu kapitálu a kvalitního know-how, získává pivovar postupně na českém pivním trhu mnoho ocenění.


● 2008pivovar Uvedli jsme do provozu novou modernizovanou varnu, díky které máme kvalitu vaření našeho piva pod skvělou kontrolou. Pivo u nás vaříme stále tradičními postupy - typickou metodou pro český spodně kvašený ležák, tedy vařením dekokčním způsobem na dva rmuty, a to výhradně z českých a moravských surovin.


● 2012pivovar Od roku 2012 je naše sudové a lahvové pivo nepasterizované, díky čemuž si ještě více uchovává svoji čerstvou a přirozeně lahodnou chuť, jejímž základem jsou nejlepší moravský slad a nejjemnější žatecký chmel.



● 2016pivovar V roce 2016 jsme pro vás otevřeli nové návštěvnické prostory a dále zvelebujeme celou exkurzní trasu.



Zdroj:Stránky Pivovaru Starobrno, 2018


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Pivovaru Starobrno

Kdy:dle určených časůObec:BrnoZdroj:Pivovar Starobrno

Prohlídka spojená s degustací piva
Pivovar Starobrno, který na stejném místě v ulici Hlinky nedaleko Mendlova náměstí stojí už od roku 1872, se stále častěji stává oblíbeným výletním cílem. Pivovarem provázejí kvalifikovaní průvodci, kteří turisty seznámí s dlouhou historií vaření piva na Starém Brně i v samotném pivovaru Starobrno. Dále je informují o všech fázích výroby piva, tradiční technologii a kvalitních surovinách k jeho vaření.

Program exkurze
Návštěvníci si projdou varnu i prostory, kam ústí cylindrokonické tanky ke kvašení piva. Z ochozu si prohlédnou linku na vyfukování, plnění a balení PET lahví. Na závěr všechny dospělé čeká degustace v Pivovarské restauraci.

Jak se objednat
Exkurze se konají v pracovní dny i víkendy, a to v předem určených časech.

Pracovní den 8.00 - 17.30 hod nutné objednat
Sobota od 11.00 a od 13.00 hod bez objednání
Neděle od 14.00 a od 15.00 hod bez obejdnání

e-mail: exkurze@starobrno.cz
telefon: +420 737 224 087

Exkurze mohou probíhat s výkladem v českém, anglickém, německém a ruském jazyce. V případě skupin nad 10 osob je objednávka nutná kvůli zajištění dostatečného počtu průvodců.

CENY EXKURZÍ
Dospělý 150 Kč
Studenti na 18 let 100 Kč
Důchodci 100 Kč
Žák školní výpravy s doprovodem 60 Kč

Aktualizováno: před 6 měsíci

Ředitel pivovaru Starobrno: Řadíme se mezi pivovary s nejefektivnějším využitím vody

Publikováno:před 21 dnyZdroj:Vodárenství.cz

Veřejností v současnosti rezonuje palčivá problematika sucha a s ním související snížené zásoby vody v některých lokalitách. Češi jsou národem pivařů a v zemi se v minulém roce vyrobilo 20 milionů hektolitrů piva. Jeho výroba patří ve spotřebě vody k náročným procesům. Zeptali jsme se proto představitelů pivovarů a zjišťovali jsme, kolik hektolitrů vody ročně na výrobu piva spotřebují, jestli se jich dotýkají problémy s vydatností vodních zdrojů nebo zda plánují investovat do technologií, které spotřebu vody sníží.

Pivovar Starobrno je součástí nizozemské skupiny Heineken. Ve starobrněnském pivovaru se vaří pivo od roku 1325. Podle ředitele Ondřeje Kouckého monitorují množství využité vody pomocí několika desítek průtokoměrů napojených na online systém a v celosvětovém měřítku se řadí mezi pivovary s nejefektivnějším využitím vody. Tu podnik nakupuje od Brněnských vodáren a kanalizací. Společnost také hledá další cesty k ještě efektivnějšímu využití nejcennější suroviny.

Kolik hektolitrů vody ročně na výrobu piva spotřebujete, jakou metodou spotřebu monitorujete? Kolik vody spotřebujete na další procesy související s výrobou (mytí obalů atd.).
Množství spotřebované vody monitorujeme pomocí několika desítek průtokoměrů napojených na online systém. Spotřebu vody vyjadřujeme v poměru vůči objemu vyrobeného piva, kde jsme v minulém roce dosáhli výsledku pod 2,8 hektolitru vody na 1 vyrobený hektolitr piva. Z toho přibližně 1 hektolitr vody je spotřebován do produktu samotného a na zbylý provoz (sanitace zařízení, mytí obalů, chladicí okruhy apod.) spotřebuje méně než 1,8 hektolitru. Tím se řadíme mezi pivovary s nejefektivnějším využitím vody nejen v České republice, ale i v celosvětovém měřítku.

Pocítil nějak pivovar sucho nebo problémy s kapacitou vodních zdrojů, které pro svou výrobu využívá?
Náš pivovar ne, protože s vodou hospodaříme velmi opatrně a nakupujeme ji od Brněnských vodáren a kanalizací, které mají stabilní a vydatné zdroje.

Investuje nebo plánuje pivovar investovat do technologií, které spotřebu vody sníží?
Ano, neustále hledáme další cesty jak dále zefektivnit využití vody a již tak velmi dobrý výsledek ještě dále posunout do naprosté špičky v mezinárodním porovnání.

Starobrno vzkazuje svým pivařům: Život nepočká!

Publikováno:před 25 dnyZdroj:Metro.cz

Starobrno představilo novou kampaň s ústřední myšlenkou Život nepočká. Spustilo ji vtipnými on-line spoty, inspirovanými akčními filmy ze sedmdesátých let s překvapivým rozuzlením. Další novinkou je i vizáž starobrněnských produktů, a to včetně nejoblíbenější značky - jedenáctky Starobrno Medium.

Vystupte z každodenní rutiny, nežijte v zajetých kolejích, otevřete oči, spontánně se seznamujte a bavte se známými i novými lidmi. Život nepočká! To je hlavní sdělení nové kampaně značky Starobrno, kterou představuje právě v těchto dnech. Tematicky tak navazuje na dlouhodobou komunikaci, sázející na tajemství dobré nálady a samozřejmě specifický humor, který je Brňanům tak vlastní. „V Brně žijí otevření a spontánní lidé, kteří mohou být pro zbytek republiky inspirací, aby se nechávali více unášet životem, protože ten nepočká. Takovou atmosféru má navodit posezení u našeho piva, a s touto myšlenkou pracuje nová kampaň,“ uvedla manažerka značky Starobrno Petra Havlišová.

Prakticky se kampaň představí v on-line médiích, konkrétně sérií pěti videí. V nich diváci sledují napínavou honičku Klaďase a Padoucha. Na známých místech Brna spoty natáčel Jiří Volek, režisér zatím poslední řady reality show Robinsonův ostrov. V roli agenta Klaďase diváci uvidí herce Jakuba Gottwalda, brněnského rodáka, v současnosti člena souboru Národního divadla. Klaďas se na cestě k polapení Padoucha v podání herce Filipa Kaňkovského nechává strhnout brněnskou atmosférou, takže hra na kočku a myš má nakonec nevšední rozuzlení. Režisér Volek se inspiroval akčními filmy ze sedmdesátých let, které dodnes neztratily nic ze své kvality. Přizpůsobil tak styl natáčení, zabarvení obrazu, nechybí ani originální humor. Autorem kreativního konceptu Život nepočká je agentura VCCP.

„Přijít s novou kampaní pro Starobrno byla výzva - netvořili jsme ji pouze pro místní, kteří považují Starobrno za nedílnou součást jejich domovského města, a svým způsobem i života, ale i pro zbytek republiky. Kampaň má totiž za cíl místním lidem připomenout, co je a jejich město činí tak jedinečnými a zároveň tyto vlastnosti představit i dalším,“ konstatovala Simona Fischmeisterová z kreativní agentury VCCP.

Spolu s novými spoty představuje značka Starobrno novou vizuální identitu všech svých produktů. Cílem bylo vytvořit design vyznačující se vzdušností, jednoduchostí a menší zdobností než dříve – a to se podle Petry Havlišové podařilo. Design tak dobře koresponduje s pozicí značky na pivním trhu. „Starobrno se snaží motivovat lidi, aby opustili svoji bublinu a otevřeli se známým i neznámým lidem kolem sebe, s nimiž budou sdílet dobrou náladu a společné chvíle nad pivem. S vidinou nových spontánních zážitků a dávkou humoru, to vše je pro Starobrno přece typické,“ doplnila P. Havlišová.

Autorem nové vizuální identity je studio LION brand & story s.r.o. Změny se týkají loga značky Starobrno, dále etiket i vizuální podoby plechovek a multipacků celého portfolia. Zvláštní pozornost si zasluhuje „vlajková loď pivovaru“ Starobrno Medium. „Jedenáctka Starobrno Medium má v našem pivovaru výsadní postavení, jsme na ni mimořádně hrdí. Chceme, aby si oblibu získala i za hranicemi Jihomoravského kraje. Proto se Medium snažíme co nejvíce dostat i mimo region, aby toto pivo měli šanci ochutnat lidé v celé České republice. Myslíme si totiž, že starobrněnský pivovar skvěle reprezentuje a dává o něm patřičně vědět,“ konstatoval ředitel a vrchní sládek pivovaru Ondřej Koucký.

Starobrno Medium chutná nejen spotřebitelům, ale i odborníkům na degustačních soutěžích. V letošním roce získalo třetí místo v soutěži Zlatý soudek PIVEX, vloni bylo Medium druhé na soutěži České pivo a třetí na Pivu České republiky. Ze soutěží ve své kategorii světlých ležáků vozí umístění na předních příčkách už řadu let.

Život a pivo nepočká, padouch ano, vzkazuje Starobrno

Publikováno:před 27 dnyZdroj:MarketingSales.cz

Starobrno startuje novou kampaň, která podobně jako v minulosti staví nikoliv na klišé v podobě vybraných surovin, ale na humor.

Ústřední myšlenka nové kampaně Starobrna patřící do skupiny Heineken zní Život nepočká. Tematicky tak navazuje na dlouhodobou komunikaci, sázející na specifický humor. "V Brně žijí otevření a spontánní lidé, kteří mohou být pro zbytek republiky inspirací, aby se nechávali více unášet životem, protože ten nepočká. Takovou atmosféru má navodit posezení u našeho piva, a s touto myšlenkou pracuje nová kampaň," vysvětluje Petra Havlišová, manažerka značky Starobrno.

Pětice on-line spotů je inspirována akčními filmy ze sedmdesátých let s honičkami Klaďase a Padoucha. Na známých místech Brna spoty natáčel Jiří Volek, režisér zatím poslední řady reality show Robinsonův ostrov. V roli agenta Klaďase diváci uvidí herce Jakuba Gottwalda, brněnského rodáka, v současnosti člena souboru Národního divadla. Klaďas se na cestě k polapení Padoucha v podání herce Filipa Kaňkovského nechává strhnout brněnskou atmosférou a místo honičce se raději věnuje popíjení piva. Autorem kreativního konceptu Život nepočká je agentura VCCP.

Nová kampaň Starobrna: Život nepočká

Publikováno:před 28 dnyZdroj:České nápoje

Starobrno představuje novou kampaň s ústřední myšlenkou Život nepočká. Odstartuje ji vtipnými on-line spoty, inspirovanými akčními filmy ze sedmdesátých let s překvapivým rozuzlením. Další novinkou je i vizáž starobrněnských produktů, a to včetně nejoblíbenější značky - jedenáctky Starobrno Medium.

Vystupte z každodenní rutiny, nežijte v zajetých kolejích, otevřete oči, spontánně se seznamujte a bavte se známými i novými lidmi. Život nepočká! To je hlavní sdělení nové kampaně značky Starobrno, kterou představuje právě v těchto dnech. Tematicky tak navazuje na dlouhodobou komunikaci, sázející na tajemství dobré nálady a samozřejmě specifický humor, který je Brňanům tak vlastní. „V Brně žijí otevření a spontánní lidé, kteří mohou být pro zbytek republiky inspirací, aby se nechávali více unášet životem, protože ten nepočká. Takovou atmosféru má navodit posezení u našeho piva, a s touto myšlenkou pracuje nová kampaň,“ vysvětluje Petra Havlišová, manažerka značky Starobrno.

Prakticky se kampaň představí v on-line médiích, konkrétně sérií pěti videí. V nich diváci sledují napínavou honičku Klaďase a Padoucha. Na známých místech Brna spoty natáčel Jiří Volek, režisér zatím poslední řady reality show Robinsonův ostrov. V roli agenta Klaďase diváci uvidí herce Jakuba Gottwalda, brněnského rodáka, v současnosti člena souboru Národního divadla. Klaďas se na cestě k polapení Padoucha v podání herce Filipa Kaňkovského nechává strhnout brněnskou atmosférou, takže hra na kočku a myš má nakonec nevšední rozuzlení. Režisér Volek se inspiroval akčními filmy ze sedmdesátých let, které dodnes neztratily nic ze své kvality. Přizpůsobil tak styl natáčení, zabarvení obrazu, nechybí ani originální humor. Autorem kreativního konceptu Život nepočká je agentura VCCP.

„Přijít s novou kampaní pro Starobrno byla výzva - netvořili jsme ji pouze pro místní, kteří považují Starobrno za nedílnou součást jejich domovského města, a svým způsobem i života, ale i pro zbytek republiky. Kampaň má totiž za cíl místním lidem připomenout, co je a jejich město činí tak jedinečnými a zároveň tyto vlastnosti představit i dalším,“ popisuje account managerka kreativní agentury VCCP Simona Fischmeisterová.

Spolu s novými spoty představuje značka Starobrno novou vizuální identitu všech svých produktů. Cílem bylo vytvořit design vyznačující se vzdušností, jednoduchostí a menší zdobností než dříve – a to se podle Petry Havlišové podařilo. Design tak dobře koresponduje s pozicí značky na pivním trhu. „Starobrno se snaží motivovat lidi, aby opustili svoji bublinu a otevřeli se známým i neznámým lidem kolem sebe, s nimiž budou sdílet dobrou náladu a společné chvíle nad pivem. S vidinou nových spontánních zážitků a dávkou humoru, to vše je pro Starobrno přece typické,“ doplňuje.

Autorem nové vizuální identity je studio LION brand & story s.r.o. Změny se týkají loga značky Starobrno, dále etiket i vizuální podoby plechovek a multipacků celého portfolia. Zvláštní pozornost si zasluhuje „vlajková loď pivovaru“ Starobrno Medium. „Jedenáctka Starobrno Medium má v našem pivovaru výsadní postavení, jsme na ni mimořádně hrdí. Chceme, aby si oblibu získala i za hranicemi Jihomoravského kraje. Proto se Medium snažíme co nejvíce dostat i mimo region, aby toto pivo měli šanci ochutnat lidé v celé České republice. Myslíme si totiž, že starobrněnský pivovar skvěle reprezentuje a dává o něm patřičně vědět,“ konstatoval ředitel a vrchní sládek pivovaru Ondřej Koucký.

Starobrno Medium chutná nejen spotřebitelům, ale i odborníkům na degustačních soutěžích. V letošním roce získalo třetí místo v soutěži Zlatý soudek PIVEX, vloni bylo Medium druhé na soutěži České pivo a třetí na Pivu České republiky. Ze soutěží ve své kategorii světlých ležáků vozí umístění na předních příčkách už řadu let.

Zlaté partnerství se zlatou Kometou. Starobrno pokračuje v spolupráci další tři roky

Publikováno:před měsícemZdroj:HC Kometa Brno

Podpisem smlouvy na další tři roky pivovar Starobrno pokračuje ve spolupráci s HC Kometa Brno, která začala už v roce 2012. Starobrno je tak nadále GOLD hlavním partnerem hokejové Komety s obrovskou fanouškovskou základnou, která dva roky po sobě vyhrála mistrovský titul hokejové extraligy.

S vyváženým partnerstvím jsou přitom spokojené obě strany – Kometa i Starobrno. Společně se podílejí na různých charitativních akcích, sběratelům a milovníkům piva každoročně na podzim posílají limitované edice plechovek s podobiznami hráčů, ať už historickými nebo současnými. Nejen Brňané mají v živé paměti Hokejové hry za Lužánkami začátkem roku 2016, které se navzdory třeskutým mrazům hrály za značné pozornosti pod širým nebem v místech bývalého hokejového stadionu. Hokejisté i fanoušci se také společně představili v úspěšné televizní reklamě Starobrna, která celé republice předvedla, že se v Brně fandí opravdu od srdce.

Dosavadní úspěšnou spolupráci provázejí skvělé úspěchy Komety. Po stříbrných a bronzových medailích se v roce 2017 splnil velký sen: Kometa po 51 letech získala extraligový titul. A skvělé vítězství se podařilo zopakovat i letos. Ziskem třináctého titulu v letošním roce se Kometa stala historicky nejúspěšnějším hokejovým klubem vůbec. Současně vyhrála extraligu dva roky po sobě, což se naposledy podařilo pražské Spartě před jedenácti lety.

„Tituly se konečně vrátily do štatlu, jak se po brněnsku říká. Je pro nás velkou ctí, že jsme mohli být coby generální partner HC Kometa Brno při tom. Samozřejmě chceme ve spolupráci pokračovat a sdílet další úspěchy. Starobrno a Kometa reprezentují nejen pivo a hokej, ale v očích celé republiky i Brno a jižní Moravu. Přejeme našim přátelům další spanilou jízdu v příští sezóně,“ uvedl ing. Pavel Slavík, obchodní ředitel pro gastronomii a člen představenstva Společnosti HEINEKEN Česká republika. „Pokračováním v další spolupráci děkujeme i našim zákazníkům, tedy majitelům a provozovatelům hospod a restaurací, kteří Kometu ve svých podnicích rádi podporují a nabízejí svým hostům nejen starobrněnské pivo, ale třeba i možnost sledování zápasů, někdy dokonce návštěvy hokejistů,“ dodal ing. Pavel Slavík.

„Starobrno patří k pilířům našeho rozpočtu. Jsme hrdí na to, že naše partnerství je takto dlouhodobé a že pokračujeme dál,“ sdělil majitel Komety Libor Zábranský.

Hlavní oslavy 13. titulu jsou už sice minulostí, řada dalších společných akcí Komety a Starobrna fanoušky a sympatizanty klubu stále ještě čeká. Těšit se mohou na focení s pohárem extraligy při různých příležitostech, autogramiády a na podzim samozřejmě na limitovanou edici plechovek.

Pivovar Starobrno stojí na Starém Brně už 145 let. Dnes jde o moderní pivovar, který zachovává tradiční výrobní postupy a používá ty nejlepší moravské a české suroviny. Portfolio starobrněnských piv zahrnuje výčepní pivo Starobrno Tradiční, nejpopulárnější Medium, extra chmelený ležák Starobrno Drak a jedinečný Nefiltrovaný Ležák, který se ručně stáčí v ležáckých sklepích. Prosluly také starobrněnské speciály. Neodmyslitelnou velikonoční tradicí se již třináctým rokem stává Zelené pivo čepované na Zelený čtvrtek. Od roku 2012 nabízí značka svým spotřebitelům nepasterizovanou podobu svých klíčových produktů. Ve stejném roce se také stala hrdým generálním partnerem HC Kometa Brno.

Značce Starobrno se pravidelně daří umisťovat na předních příčkách v degustačních soutěžích. V roce 2017 získal světlý ležák Starobrno Drak druhé místo v soutěži Zlatý soudek Pivex. Na Pivu České republiky se umístil světlý ležák Starobrno Medium na třetím místě. Starobrno Drak i Starobrno Medium uspěly i v soutěži České pivo – obě piva získala ve svých kategoriích druhé místo.

Pivo je na Starém Brně odpradávna doma. Nyní se tak jmenuje i světlé výčepní pivo

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Novinky.czAutor:Jaroslav Štěpaník

Mendlovo náměstí a celou nejstarší část města, Staré Brno, si nelze odmyslet bez jedné z jeho dominant. Starobrněnský pivovar tu vaří zlatavý mok již 145 let.
V nejtěsnějším sousedství dnešního moderního pivovaru, který staví na tradičních postupech a nejlepších domácích surovinách, se nachází někdejší dominikánský klášter s bazilikou Nanebevzetí Panny Marie. Pověst vypráví, že královna vdova Eliška Rejčka ze Špilberku vyhodila tři praporky a dala tak volbu náhodě. První dosedl hned pod svahy kopce na Starém Brně, kam kázala vystavět klášter, původně pro cisterciačky. Jisté je, že v roce 1323 byl klášter založen a dva roky poté stál v jeho blízkosti i pivovar, a to v místech dnešní Pivovarské restaurace. Poslední majitelé Josef Mandel a Hermann Hayek se v roce 1872 rozhodli vybudovat pár desítek metrů odtud v ulici Hlinky nový moderní pivovar.

Historie, v níž nechybí stopa zlatavého nápoje, sahá však ještě hlouběji do cesty času. Snad ještě dřív než v roce 1243, kdy je jeho existence doložena, stával v blízkosti řeky Svratky legendární místní hostinec U Modrého lva. Po staletí se tu scházeli a osvěžovali nejen místní, ale také ti, kteří přijížděli za obchodem nebo rušnou obchodní křižovatkou projížděli dál. Brno bylo od pradávna a je dodnes také městem obchodu. Slavný hostinec, který nabízel i místa k noclehu, bohužel zaplatil daň času, když byl v roce 1934 jako nejstarší z brněnských zbořen.

Starobrněnský pivovar již blízký věku půl druhé stovky let je vlastně svěží mladík, který jde s dobou, přitom i dost nese v paměti. Jedna z novějších legend vypráví, že do zdejší restaurace nejednou doklusal mladý modráček Leoš Janáček se džbánkem pro pivo panu opatu Gregoru Mendlovi. Zdejší sládci si vždy dávali záležet na kvalitě svého nápoje a pivovarníci na tak strategickém místě města nutně byli a jsou i patrioty. Těm současným třeba přičíst k dobru čerstvou novinku, které dali název podle místa vzniku v nejstarší části Brna.

Staré Brno je nepasterizované světlé výčepní pivo. Spodně kvašené pivo je charakteristické svěží jemně hořkou chutí se středním řízem. Vaření světlých výčepních piv na Starém Brně je staletou tradicí. Nové pivo s příznačným názvem na ni navazuje.

Staré Brno, nový název desítky od Starobrna

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:České nápoje

Značka Starobrno představuje světlé výčepní pivo Staré Brno. Jeho název má především připomenout, kde je pivo doma – tedy na Starém Brně. A právě v této nejstarší části města se také začala odvíjet předlouhá historie vaření piva.

Staré Brno je nepasterizované světlé výčepní pivo. Starobrněnští sládci ho vaří z kvalitních surovin poctivě na dva rmuty. Spodně kvašené pivo je charakteristické svou svěží jemně hořkou chutí se středním řízem. Tradice vaření světlých výčepních piv se na Starém Brně ctí po staletí – a nové pivo s příznačným názvem je jejím dalším pokračovatelem.

Starousedlíci jsou na dějiny pivovarnictví a vaření piva na „Mendláku“ a v jeho bezprostředním okolí právem hrdí – a to možná neznají zdaleka vše. Historie totiž sahá více jak tisíc let nazpět, do doby, kdy na břehu řeky Svratky pulsoval život v osadě zvané Staré Brno. A právě zde tehdy vznikl legendární hostinec U Modrého lva, rušné a čilé místo setkávání místních obyvatel. Pak přibývaly na Starém Brně taverny další, ostatně setkávání se a povídání nad pivem je vlastní každé době. Další část historie napsala královna Eliška, která v roce 1323 na Starém Brně založila cisterciácký klášter, jehož součástí se o dva roky později stal pivovar – ten stál mimochodem v místech dnešní Pivovarské restaurace na Mendlově náměstí. Jeho poslední majitelé Josef Mandel a Hermann Hayek se v roce 1872 rozhodli vybudovat pár desítek metrů odtud, v ulici Hlinky, nový moderní pivovar.

„Uvedení pánové dali vzniknout místu, kde se starobrněnské pivo vaří dodnes. Dalo by se dokonce říci, že se odtud šíří dobrá nálada do širokého okolí. Tak na zdraví a na Staré Brno, kde to všechno začalo,“ představila pivo Staré Brno manažerka značky Petra Havlišová.

Do obchodní sítě i hospod Staré Brno putuje postupně od března. Za zmínku stojí i nová etiketa s historickým vzhledem, která jistě udělá radost mnoha sběratelům. A z některých hospod si pivaři mohou odnést pohlednici s motivem etikety.

Zelené Sarobrno letos už potřinácté

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:České nápoje

Na Zelený čtvrtek 29. března hostinští v celé České republice narazí sudy s nejpopulárnějším speciálem všech dob z pivovaru Starobrno – Zeleným pivem. Fenomén, bez kterého si přinejmenším Brňané Velikonoce vůbec nedovedou představit, tak opět přivítá svátky jara. Do všech koutů České republiky se už rozvezlo 4200 hektolitrů. Na své si ovšem přijdou i Slováci, kteří si Zelené pivo v posledních letech také oblíbili. Starobrno tam poslalo 500 hektolitrů.

Už samotné vaření Zeleného piva znamená pro zaměstnance pivovaru událost, kterou si nikdo nechce nechat ujít. Letos tento okamžik nastal 9. února. Pivo se už potřinácté vyrábělo podle stále stejné tradiční receptury. Vařilo se z kvalitní vody, speciálního světlého moravského ječného sladu a jakostního žateckého chmele tradičním způsobem na dva rmuty. V přesně daný okamžik se při vaření do mladinového kotle přidával speciální bylinný výluh. „Výluh se připravuje z několika druhů bylin. Je koncentrovaný a silný, řádově jsou ho potřeba litry. Doba kontaktu bylin s vroucí vodou se při přípravě výluhu pečlivě hlídá,“ řekl manažer kvality Jiří Brňovják.

Svou sílu speciální pivo získává spodním kvašením po dobu osmi dnů. Poté při teplotě okolo jednoho stupně Celsia několik týdnů dozrává, čímž se chuťově zakulacuje a získává typický buket a říz. Posledním krokem ve výrobě je přidání likéru. Nezaměnitelné zelené zbarvení piva je tedy kombinací několika faktorů: unikátní technologie, použitých surovin, bylinného výluhu a likéru.

Velikonoční tradici pití Zeleného piva na Zelený čtvrtek každoročně provází i atraktivní doprovodný program v Pivovarské restauraci, Pivnici a přilehlé terase na brněnském Mendlově náměstí v bezprostřední blízkosti pivovaru. I letos se návštěvníci mohou těšit na koncerty, vyvrcholením programu bude vystoupení skupiny Wohnout. „Plánujeme zeleně nasvítit památky, například hrad Špilberk, který je z Mendlova náměstí krásně vidět. Rozsvítíme i sochu Jošta a orloj na náměstí Svobody. Po úspěchu z loňského roku připravujeme i zelené exkurze po pivovaru, kdy návštěvníky provádějí i ti pivovarníci, kteří se podíleli i na výrobě Zeleného piva,“ konstatovala manažerka značky Starobrno Petra Havlišová. Milou tradicí se dále stala možnost svézt se speciální pivní tramvají, tzv. Šalina pubem, který odpoledne vyrazí na okružní jízdu centrem Brna se Zeleným pivem na palubě.

Seznam všech provozoven, kde se bude Zelené pivo čepovat, je zájemcům k dispozici na webových stránkách www.zelenepivo.cz. Kromě toho se zde všichni dozvědí spoustu informací nejen o Zeleném pivu, ale i doprovodných akcích.

Zelené pivo se už chystá

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:České nápoje

I letos se začalo ve varně pivovaru Starobrno vařit slavné Zelené pivo. Už potřinácté. V Brně se pití zeleného speciálu už dávno stalo součástí velikonočních tradic, konkrétně Zeleného čtvrtka. Přesně v tento den mohou hospodští Zelené pivo začít čepovat. Letos Zelený čtvrtek připadá na 29. březen.

Třináctka Zelené pivo se připravuje podle receptury, která se za celých třináct let vůbec nezměnila. Zelené pivo se vaří z kvalitní vody, speciálního světlého moravského ječného sladu a jakostního žateckého chmele tradičním způsobem na dva rmuty. V přesně daný okamžik se při vaření do mladinového kotle přidává speciální bylinný výluh. „Výluh se připravuje z několika druhů bylin. Je koncentrovaný a silný, řádově jsou ho potřeba litry. Doba kontaktu bylin s vroucí vodou se při přípravě výluhu pečlivě hlídá,“ řekl manažer kvality Jiří Brňovják.

Poté, co se pivo ve varně uvaří, osm dnů kvasí a pak několik týdnů dozrává při teplotě kolem jednoho stupně Celsia, čímž se chuťově zakulacuje a získává typický buket a říz. Nakonec se do něj přidává likér. „Zelená barva našeho piva je kombinací několika důležitých faktorů. Používáme světlý ječný slad, vyráběný pouze pro tuto příležitost. Nezbytností je samozřejmě bylinný výluh a likér. Suroviny a ingredience spolu s unikátní technologií dělají Zelené pivo tím, čím je. Na jeho vaření si dáváme záležet. Dobře víme, jak moc se na ně všichni těší. A my v pivovaru taky,“ konstatoval ředitel a vrchní sládek pivovaru Starobrno Ondřej Koucký.

Vaření Zeleného piva a lití speciálního výluhu si nikdy nenechá ujít ani výrobní ředitel společnosti HEIENEKEN Milan Schramm, který v minulosti ve Starobně několik let působil i ve funkci vrchního sládka a ředitele pivovaru. „Jsem na Zelené pivo moc hrdý. Je přece skvělé, že se speciál právě z našeho pivovaru Starobrno stal neodmyslitelnou součástí velikonočních svátků. Spotřebitelé vzali Zelené pivo za své – a my jsme tomu rádi,“ řekl Milan Schramm, který při lití výluhu nebude chybět ani dnes.

Ačkoli se Zelené pivo zrodilo na Starém Brně, jeho sláva už dávno překročila hranice Brna i jižní Moravy. Čepuje se nejen v celé České republice. V posledních letech zachutnalo i našim slovenským sousedům. Milovníci Zeleného piva ho letos budou mít k dispozici stejné množství jako vloni – 4700 hektolitrů, přičemž zhruba 500 hektolitrů z tohoto množství je určeno k exportu právě na Slovensko.

Skalní příznivci za Zeleným pivem každoročně vyrážejí především do Pivovarské restaurace, na její terasu a na Mendlovo náměstí. V posledních letech se přidávají i nové atrakce – například zeleně nasvícené památky včetně hradu Špilberku či okružní jízdy Šalina pubem se Zeleným pivem na palubě. Na to vše a další zajímavosti, koncerty a zábavu, se Brňané mohou těšit i letos. Přípravy už začaly.

Pivovar Starobrno loni uvařil rekordních 1,25 milionu hektolitrů

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:České novinyAutor:ČTK

Pivovar Starobrno loni uvařil rekordních 1,25 milionu hektolitrů piva. Je to nejvyšší výstav za více než 140 let existence pivovaru, řekl dnes ČTK ředitel a vrchní sládek pivovaru Ondřej Koucký. Pivovar se blíží své maximální kapacitě, která je nyní 1,5 milionu hektolitrů.

Heineken, který Starobrno vlastní, chce podle Kouckého dál investovat do automatizace nebo zvyšování bezpečnosti v brněnském pivovaru. Jako příklad uvedl rozsáhlou rekonstrukci chladicího systému. Stát bude desítky milionů korun a potrvá zřejmě dva roky. Začít by měla letos.

"Jde o další rozvoj, cílem je udělat pivovar bezpečnější, efektivnější," uvedl Koucký. Podle něj už investice z minulých let pomohly zvýšit maximální kapacitu pivovaru. Ve Starobrnu aktuálně s externími spolupracovníky pracuje kolem stovky lidí.

Starobrno se prosazuje na Moravě a zejména v okolí Brna. Marketing značky je často spojován s hokejovou Kometou Brno. Pivovar kromě tradičních piv vyrábí i speciály, například zelené pivo. Kromě značek Starobrna se v brněnském pivovaru vyrábějí i piva jiných značek, například Hostanu, jehož pivovar ve Znojmě Heineken v minulosti zavřel.

Do skupiny Heineken v České republice ještě patří pivovar v Krušovicích a Velké Březno u Ústí nad Labem. Ostatní provozy, které Heineken v České republice měl, už skončily. Skupina Heineken je dlouhodobě trojkou na českém trhu po plzeňském Prazdroji a Pivovarech Staropramen.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.25.06.2018 21:1051