Historie a současnost Budějovického Budvaru

Přímým předchůdcem pivovaru Budějovický Budvar, n. p. byl Český akciový pivovar. Ten byl založen v roce 1895 a přímo navazoval na historickou tradici vaření piva v Českých Budějovicích, která sahá až do 13. století, do doby založení města a udělení práva várečného.
V 19. století byly České Budějovice národnostně smíšeným městem. Ekonomiku však ovládaly podniky vlastněné německou částí obyvatel. Protože tehdejší volební řád rozlišoval voliče podle majetku a výše odváděných daní, pivovarneměli zdejší Češi, přes svou početní převahu, žádné zastoupení na českobudějovické radnici.
Aby se Češi mohli prosadit v rovině politické, museli posílit své ekonomické pozice. Proto zde v poslední třetině 19. století vznikaly „české“ podniky. Jedním z nich se stal i Český akciový pivovar – přímý předchůdce Budějovického Budvaru. Iniciativa k jeho založení vzešla především z řad českých právovárečníků (August Zátka a řada jiných). Český akciový pivovar uvařil první várku 7. října 1895. Do konce roku 1896 činil výstav 51 100 hl piva. Dnes překračuje roční výstav milion hektolitrů. I přes obrovský nárůst objemu výroby však zůstává tradiční kvalita a typická chuť piva Budweiser Budvar zachována dodnes. V konkurenci s německým Měšťanským pivovarem a dvěma schwarzenbergskými pivovary v Třeboni a Protivíně vždy vítězil Český akciový pivovar především díky vysoké kvalitě a výjimečné chuti svého piva, která byla poprvé oceněna již v roce 1896 na Průmyslově výstavě v Praze.

Světová proslulost
Již v roce 1913 byl ležák z Českého akciového pivovaru znám v zahraničí. A právě díky rozvinutému exportu byla jeho obnova po 1. světové válce dokončena velmi rychle. V meziválečném období pivovar prošel rozsáhlou modernizací a elektrizací. V roce 1922 byla vyvrtána první artéská studně, ke které přibyla během času další. Pivovar tak získal zdroj vysoce kvalitní vody, která spoluvytváří vynikající chuťové vlastnosti originálního budějovického ležáku dodnes. Od 20. let pivovar dobýval trhy všech kontinentů, proto si také nechal registrovat ochranné známky pivovar„Český budějovický granát“, „Budweiser bier“, „Budbräu“ a v roce 1930 ochrannou známku „Budvar“, která se stala synonymem vysoké kvality a podle, které se pivovar v roce 1936 přejmenoval na Budvar – Český akciový pivovar České Budějovice.

Poválečné roky
Během druhé světové války byl pivovar pod nacistickou správou a po jejím skončení byl znárodněn. V roce 1967 byla vyčleněna část majetku Jihočeských pivovarů, národního podniku a založen samostatný právní subjekt Budějovický Budvar, n. p. orientovaný díky tradici, cenným ochranným známkám a kvalitě piva na export. K dalšímu rozvoji jak na domácím, tak na zahraničních trzích došlo především po roce 1989, kdy se současnému managementu podařilo výstav pivovaru téměř ztrojnásobit.

Pivovar dnes
Národní podnik Budějovický Budvar je dnes moderní a akční firmou, která je postavena na pevných základech. Pivovar obstál v tvrdém boji s konkurencí, za níž stojí obří nadnárodní koncerny. V současné době je posledním z velkých pivovarů, které mají výhradně český kapitál. V roce 2015 vystavil Budějovický Budvar 1,6 mil. hektolitrů piva. Díky vynikajícím hospodářským výsledkům mohl podnik investovat značné prostředky do svého rozvoje. Část zisku je každoročně věnována na podporu kultury, školství a zdravotnictví především v Jihočeském kraji. Důkazem dynamičnosti a osobního vztahu k milovníkům budějovického piva jsou novinky, s nimiž Budvar pravidelně přichází na trh.
V roce 2004 to byl tmavý ležák Budweiser Budvar, v roce 2005 pak moderní a praktické balení výčepního piva v plechu. Na podzim 2005 byla provedena výměna láhví 0,5 litru u celého sortimentu. pivovarPůvodní hnědé láhve NRW byly nahrazeny moderními a špičkovými obaly - elegantními zelenými láhvemi typu ALE. V létě 2006 byl zahájen prodej tmavého ležáku Budweiser Budvar v láhvích.
Dne 1. března 2007 bylo na trh v jižních Čechách uvedeno nově vyvinuté světlé výčepní pivo značky Pardál. Velký ohlas, který nové pivo vyvolalo u zákazníků v tomto regionu, vedl k rozhodnutí o rozšíření prodeje na celé území České republiky. Od začátku roku 2008 je proto pivo Pardál k dostání v obchodech i restauracích po celé republice.
Na výrazný prodejní úspěch výčepního piva Pardál navázal v červnu 2009 jedenáctistupňový ležák Pardál Echt. Na vývoji Pardál Echt se opět podíleli pivaři, kteří pomáhali na svět výčepnímu Pardálu, a jejich kamarádi. Pardál Echt je alternativou pro ty, kterým se výčepní pivo zdá slabé a ležák silný a kteří zároveň preferují vyšší hořkost a plnost chuti.
Od 1. června 2007 je Budějovický Budvar výhradním dovozcem světlého prémiového ležáku dánské značky Carlsberg pro Českou republiku.
Pivovar každoročně navštíví více než 50 000 turistů, kteří si mohou prohlédnout výrobu piva a také ho ochutnat přímo v ležáckém sklepě. Multimediální expozice "Příběh budějovického piva" přibližuje historii i současnost budějovického piva prostřednictvím velkoplošných obrazovek, filmů, čtených komentářů i dobových artefaktů.
Zdroj:Stránky Budějovického Budvaru, 2016


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Budějovického Budvaru

Kdy:celoročně dle rozpisuObec:České BudějoviceZdroj:Budějovický Budvar

Přijďte a uvidíte, jak se snoubí dlouholetá tradice s moderní technologií a rodí ona lahodná chuť světoznámého a originálního prémiového ležáku Budweiser Budvar. Obklopeni vůní moravského sladu a žateckého hlávkového chmele nahlédnete do tejemství výroby světoznámého ležáku Budweiser Budvar. Uvidíte, jak se za použití nejkvalitnějsích domácích surovin, vlastní vody čerpané z více než 300 metrů hlubokých studní a prvotřídních pivovarských kvasnic rodí pivo vyznačující se lahodnou chutí s příjemnou chmelovou vůní a jemnou hořkostí, jehož kvalitu oceňují zákazníci téměř na celém světě. Poctivě uvařené pivo pak ochutnáte načepované jen pro vás z pivovarských tanků v rozlehlých chladných ležáckých sklepích, kde Budweiser Budvar zraje před svou cestou k zákazníkům.

●Pravidelné prohlídky bez objednávky v českém, anglickém a německém jazyce probíhají každý pracovní den ve 14 hodin
●Prohlídka je též možná v ruském, francouzském, španělském a italském jazyce na základě předchozí objednávky

Doba trvání exkurze je cca 60 minut, maximálně 50 osob a minimálně 5 osob
Sleva 50% pro děti do 18 let, studenti po předložení průkazu ISIC

V sezóně - od 1. 3. do 31. 12. - Pondělí až neděle 9:00-17:00
Mimo sezónu - od 1. 1. do 28. 2. - Pondělí a neděle ZAVŘENO, Úterý až sobota 9:00-17:00

Aktualizováno: před rokem

Budějovický Budvar zveřejnil auditované výsledky za rok 2017

Publikováno:před 15 dnyZdroj:České nápoje

Budějovický Budvar, n. p., dnes zveřejnil auditované výsledky za rok 2017. Přestože pivovar je již třetím rokem na horní hranici výrobních i logistických kapacit a v jeho areálu probíhá intenzívní stavební činnost, byl plán roku 2017 splněn. Objem prodaného piva loni dosáhl 1,547 mil. hektolitrů. Struktura prodeje se změnila ve prospěch prémiového ležáku Budweiser Budvar, jehož prodej se meziročně zvýšil o 2 % a byl nejvyšší v historii. Nevyšší v historii podniku byl i export, který meziročně vzrostl o 1,5 %. Budějovický Budvar tím potvrdil pozici druhého největšího českého exportéra piva s podílem 21,5 %.

„Za velký úspěch považujeme fakt, že jsme díky zaměření prodeje na prémiové pivo dokázali zvýšit průměrné tržby za hektolitr o 2 %,“ říká Mgr. Petr Dvořák, ředitel Budějovického Budvaru. Celkové tržby podniku za prodej piva dosáhly 2,471 mld. Kč. Do tržeb se negativně promítlo posilování české koruny po ukončení devizových intervencí ČNB.

Zisk podniku po zdanění byl 255 mil. Kč, což je meziročně o 3,6 % méně. Výsledky hospodaření kromě devizových kurzů negativně ovlivnily i další faktory. O více 7 % se zvýšily osobní náklady, výrazně vzrostla cena hlávkového žateckého chmele a podražila doprava. „Vzhledem k situaci, kdy nedokážeme uspokojovat objednávky v plné výši kvůli omezené výrobní kapacitě, přetíženosti linek a průběžnému nedostatku pracovníků, je naší prioritou realizovat investiční strategii rozvoje podniku,“ uzavírá Petr Dvořák. Objem investic v roce 2017 dosáhl hodnoty 735 mil. Kč.

Poptávka po budvarském pivu i letos převyšuje výrobní možnosti pivovaru a stále dochází k odmítání objednávek. Proto pokračují investice do výroby a logistiky. Několik důležitých staveb již bylo ukončeno. Od letošního dubna je ve zkušebním provozu automatizované logistické centrum v hodnotě 750 mil. Kč a v plném proudu je výstavba nového ležáckého sklepa. Letos budou zahájeny stavby budovy pro novou stáčírnu lahví a výrobních kapacit pro hlavní kvašení. Poslední etapou rozvojového plánu bude nová varna. Po dokončení všech naplánovaných investic v celkové hodnotě asi 2 mld. Kč se roční výstav pivovaru zvýší o čtvrtinu na 2 mil. hektolitrů.

Zisk budějovického pivovaru klesl, negativní vliv měla koruna

Publikováno:před 17 dnyZdroj:Týden.czAutor:ČTK

Budějovický Budvar měl loni tržby 2,47 miliardy korun, meziročně klesly o necelá tři procenta. Téměř o sedm procent byl nižší zisk před zdaněním, 314,7 milionu korun. Vyplývá to z výroční zprávy pivovaru zveřejněné ve Sbírce listin a řekl to mluvčí Budvaru Petr Samec. V roce 2016 měl Budvar rekordní tržby 2,54 miliardy korun a zisk před zdaněním 337,3 milionu korun.

Ředitel Budvaru Petr Dvořák uvedl, že do loňských tržeb se negativně promítlo posilování české koruny po ukončení devizových intervencí ČNB. Zisk po zdanění byl 255 milionů korun, meziročně o 3,6 procenta menší. Do provozního zisku, který loni klesl o sedm procent na 321 milionů, se podle výroční zprávy promítl meziroční nárůst osobních nákladů o 7,3 procenta.

Podle Dvořáka výrazně vzrostla cena hlávkového žateckého chmele a podražila doprava. Národní podnik řešil i nedostatek pracovníků a musel se vyrovnat i se zvýšením minimální mzdy o 1100 korun na 11 tisíc korun. "Vzhledem k situaci, kdy nedokážeme uspokojovat objednávky v plné výši kvůli omezené výrobní kapacitě, přetíženosti linek a průběžnému nedostatku pracovníků, je naší prioritou realizovat investiční strategii rozvoje podniku," řekl Dvořák. Loni Budvar investoval 735 milionů korun.

Loni podnik nezopakoval rekordní výstav z roku 2016, který byl 1,61 milionu hektolitrů piva. Budvar řešil loni technické problémy, zejména poruchy lahvárenských stáčecích kapacit a nedostatek pracovníků v třísměnných a nepřetržitých provozech. Kvůli tomu nedokázal vykrýt zvýšenou poptávku po pivu v lahvích a plechovkách.

Budvar loni prodal 1,547 milionu hektolitrů piva, meziročně klesl výstav o čtyři procenta, a to navzdory vyššímu exportu. Pivovar se 670 zaměstnanci loni vyvezl rekordní objem piva. Do 76 zemí exportoval více než 990 tisíc hektolitrů piva, meziročně o 1,5 procenta více. Rostoucí prodeje v zahraničí s sebou podle výroční zprávy přinášejí ztráty a zpomalení pohybu vratných obalů. Budvar proto loni sáhl k tvorbě rezerv, které se v provozním zisku promítly ve výši asi 16 milionů korun.

Letos v březnu zprovoznil Budvar modernizovanou linku na stáčení piva do plechovek za 40 milionů. Od dubna je ve zkušebním provozu nové logistické centrum za 750 milionů korun, v květnu se začal stavět nový ležácký sklep za 250 milionů, výrobní kapacity pro dozrávání piva se zvýší o 20 procent. Letos začne i stavba nové stáčírny lahví a výrobních kapacit pro hlavní kvašení. Posledním rozšířením bude nová varna. Jde o součást rozvojového plánu, který začal v roce 2016, do roku 2020 investuje Budvar dvě miliardy. Poté stoupne roční výstav o čtvrtinu na dva miliony hektolitrů.

Výroční zpráva uvádí, že v Rusku se loni Budvar soudně bránil neoprávněným importům zboží. "V Německu podnik úspěšně zasahuje proti nabídce a prodejům piva společnosti Anheuser-Busch InBev. Na základě rozesílaných varovných dopisů jsou prodeje zastaveny," stojí ve výroční zprávě. V Maďarsku loni Budvar obhájil ochrannou známku BUD vůči AB InBev.

Budvaru loni klesl zisk před zdaněním o sedm pct na 314,7 milionu

Publikováno:před 17 dnyZdroj:České novinyAutor:ČTK

Budějovický Budvar měl loni tržby 2,47 miliardy korun, meziročně klesly o necelá tři procenta. Téměř o sedm procent byl nižší zisk před zdaněním, 314,7 milionu korun. Vyplývá to z výroční zprávy pivovaru zveřejněné ve Sbírce listin a ČTK to dnes řekl mluvčí Budvaru Petr Samec. V roce 2016 měl Budvar rekordní tržby 2,54 miliardy korun a zisk před zdaněním 337,3 milionu korun.

Ředitel Budvaru Petr Dvořák uvedl, že do loňských tržeb se negativně promítlo posilování české koruny po ukončení devizových intervencí ČNB. Zisk po zdanění byl 255 milionů Kč, meziročně o 3,6 procenta menší. Do provozního zisku, který loni klesl o sedm procent na 321 milionů, se podle výroční zprávy promítl meziroční nárůst osobních nákladů o 7,3 procenta.

Podle Dvořáka výrazně vzrostla cena hlávkového žateckého chmele a podražila doprava. Národní podnik řešil i nedostatek pracovníků a musel se vyrovnat i se zvýšením minimální mzdy o 1100 Kč na 11.000 Kč. "Vzhledem k situaci, kdy nedokážeme uspokojovat objednávky v plné výši kvůli omezené výrobní kapacitě, přetíženosti linek a průběžnému nedostatku pracovníků, je naší prioritou realizovat investiční strategii rozvoje podniku," řekl Dvořák. Loni Budvar investoval 735 milionů korun.

Loni podnik nezopakoval rekordní výstav z roku 2016, který byl 1,61 milionu hektolitrů piva. Budvar řešil loni technické problémy, zejména poruchy lahvárenských stáčecích kapacit a nedostatek pracovníků v třísměnných a nepřetržitých provozech. Kvůli tomu nedokázal vykrýt zvýšenou poptávku po pivu v lahvích a plechovkách.

Budvar loni prodal 1,547 milionu hektolitrů piva, meziročně klesl výstav o čtyři procenta, a to navzdory vyššímu exportu. Pivovar se 670 zaměstnanci loni vyvezl rekordní objem piva. Do 76 zemí exportoval více než 990.000 hektolitrů piva, meziročně o 1,5 procenta více. Rostoucí prodeje v zahraničí s sebou podle výroční zprávy přináší ztráty a zpomalení pohybu vratných obalů. Budvar proto loni sáhl k tvorbě rezerv, které se v provozním zisku promítly ve výši asi 16 mil. Kč.

Letos v březnu zprovoznil Budvar modernizovanou linku na stáčení piva do plechovek za 40 milionů. Od dubna je ve zkušebním provozu nové logistické centrum za 750 milionů Kč, v květnu se začal stavět nový ležácký sklep za 250 milionů, výrobní kapacity pro dozrávání piva se zvýší o 20 procent. Letos začnou i stavba nové stáčírny lahví a výrobních kapacit pro hlavní kvašení. Posledním rozšířením bude nová varna. Jde o součást rozvojového plánu, který začal v roce 2016, do roku 2020 investuje Budvar dvě miliardy. Poté stoupne roční výstav o čtvrtinu na dva miliony hektolitrů.

Výroční zpráva uvádí, že v Rusku se loni Budvar soudně bránil neoprávněným importům zboží. "V Německu podnik úspěšně zasahuje proti nabídce a prodejům piva společnosti Anheuser-Busch InBev. Na základě rozesílaných varovných dopisů jsou prodeje zastaveny," stojí ve výroční zprávě. V Maďarsku loni Budvar obhájil ochrannou známku BUD vůči AB InBev.

Budvaru loni klesl zisk, pivovar řešil technické problémy

Publikováno:před 17 dnyZdroj:Průmyslová automatizace

Budějovický Budvar měl loni tržby 2,47 miliardy korun, meziročně klesly o necelá tři procenta. Téměř o sedm procent byl nižší zisk před zdaněním, 314,7 milionu korun. Vyplývá to z výroční zprávy pivovaru zveřejněné ve Sbírce listin a ČTK to dnes řekl mluvčí Budvaru Petr Samec. V roce 2016 měl Budvar rekordní tržby 2,54 miliardy korun a zisk před zdaněním 337,3 milionu korun.

Ředitel Budvaru Petr Dvořák uvedl, že do loňských tržeb se negativně promítlo posilování české koruny po ukončení devizových intervencí ČNB. Zisk po zdanění byl 255 milionů Kč, meziročně o 3,6 procenta menší. Do provozního zisku, který loni klesl o sedm procent na 321 milionů, se podle výroční zprávy promítl meziroční nárůst osobních nákladů o 7,3 procenta.

Podle Dvořáka výrazně vzrostla cena hlávkového žateckého chmele a podražila doprava. Národní podnik řešil i nedostatek pracovníků a musel se vyrovnat i se zvýšením minimální mzdy o 1100 Kč na 11.000 Kč. "Vzhledem k situaci, kdy nedokážeme uspokojovat objednávky v plné výši kvůli omezené výrobní kapacitě, přetíženosti linek a průběžnému nedostatku pracovníků, je naší prioritou realizovat investiční strategii rozvoje podniku," řekl Dvořák. Loni Budvar investoval 735 milionů korun.

Loni podnik nezopakoval rekordní výstav z roku 2016, který byl 1,61 milionu hektolitrů piva. Budvar řešil loni technické problémy, zejména poruchy lahvárenských stáčecích kapacit a nedostatek pracovníků v třísměnných a nepřetržitých provozech. Kvůli tomu nedokázal vykrýt zvýšenou poptávku po pivu v lahvích a plechovkách.

Budvar loni prodal 1,547 milionu hektolitrů piva, meziročně klesl výstav o čtyři procenta, a to navzdory vyššímu exportu. Pivovar se 670 zaměstnanci loni vyvezl rekordní objem piva. Do 76 zemí exportoval více než 990.000 hektolitrů piva, meziročně o 1,5 procenta více. Rostoucí prodeje v zahraničí s sebou podle výroční zprávy přináší ztráty a zpomalení pohybu vratných obalů. Budvar proto loni sáhl k tvorbě rezerv, které se v provozním zisku promítly ve výši asi 16 milionů korun.

Letos v březnu zprovoznil Budvar modernizovanou linku na stáčení piva do plechovek za 40 milionů. Od dubna je ve zkušebním provozu nové logistické centrum za 750 milionů Kč, v květnu se začal stavět nový ležácký sklep za 250 milionů, výrobní kapacity pro dozrávání piva se zvýší o 20 procent. Letos začnou i stavba nové stáčírny lahví a výrobních kapacit pro hlavní kvašení. Posledním rozšířením bude nová varna. Jde o součást rozvojového plánu, který začal v roce 2016, do roku 2020 investuje Budvar dvě miliardy. Poté stoupne roční výstav o čtvrtinu na dva miliony hektolitrů.

Výroční zpráva uvádí, že v Rusku se loni Budvar soudně bránil neoprávněným importům zboží. "V Německu podnik úspěšně zasahuje proti nabídce a prodejům piva společnosti Anheuser-Busch InBev. Na základě rozesílaných varovných dopisů jsou prodeje zastaveny," stojí ve výroční zprávě. V Maďarsku loni Budvar obhájil ochrannou známku BUD vůči AB InBev.

Objevte Kroužek, vyzývá Budvar k ochutnání svého kvasničáku

Publikováno:před 24 dnyZdroj:MarketingSales.cz

Budějovický Budvar ve své aktuální kampani představuje Kroužkovaný ležák, kvasnicové pivo určené pro hospody.

Počáteční postup výroby kroužkovaného ležáku je stejný jako u vaření klasického ležáku Budvar. Rozdíl spočívá v tom, že do hotového piva v konzumní jakosti se před stáčením přidají pivovarské kvasinky (tzv. "kroužky") a nový podíl extraktu. V transportním obalu (sudy KEG) tak dojde k dalšímu stupni dokvašování piva. Živé kvasnice mají dodat pivu na čerstvosti. Na novinku upozorňuje i aktuální reklamní kampaň.

Budějovickému Budvaru se daří. Velké díky patří i zaměstnancům

Publikováno:před 25 dnyZdroj:Budějcká drbna

Budějovický Budvar loni zvýšil prodej ležáku o dvě procenta a vystavil tak nejvíce světlého ležáku v historii. Podíl ležáku na celkové výrobě pivovaru se tak zvýšil na téměř 70 procent produkce a jeho prodej vzrostl jak na tuzemském trhu, tak v zahraničí.

To vše sebou nese zvýšené požadavky na zaměstnance, kterých si za jejich úsilí v podniku váží a za práci je chtějí náležitě odměnit. Letos v květnu se průměrná zaměstnanecká mzda v Budějovickém Budvaru pohybovala nad průměrem mzdy v Jihočeském kraji. Průměrná dělnická mzda v pivovaru činila více než 30 tisíc korun. Od 1. května zároveň došlo k navýšení některých příplatků, které souvisejí s náročnou přesčasovou prací, prací o víkendech a v noci. Do pivovaru aktuálně Budvar hledá výrobní dělníky, seřizovače, skladníky i letní brigádníky, kterým aktuálně nabízí zajímavou sezonní odměnu. Přidejte se k týmu Budvaráků a dělejte práci, na kterou budete hrdí! Pivo vařené poctivě s láskou a dlouholetou tradicí je neodmyslitelnou součástí světového kulturního dědictví. Pracovníkům v Budvaru nabízí stabilní práci v úspěšné, prosperující české a zároveň mezinárodně uznávané firmě.

Podnik nabízí svým zaměstnancům řadu výhod a benefitů. Patří mezi ně například:
●obědy za 20 korun
●čtvrtletní bonusy
●stravenky za noční směny
●týden dovolené navíc
●zaměstnanecké pivo
●roční příspěvek 2000 korun na kartě Benefit Plus
● nadstandartní příspěvek na penzijní pojištění

Těšit se můžete i na příjemné pracovní prostředí – obědy na prosluněné terase nebo pravidelné společenské akce pro zaměstnance a jejich rodinné příslušníky. „Chcete se podílet na výrobě poctivého českého piva? Přidejte se k nám! Ozvěte se prostřednictvím kontaktního formuláře a my se vám brzy ozveme,“ vyzývá zaměstnavatel.

My Češi umíme vyrobit nejlepší ležák na světě, říká šéf Budvaru

Publikováno:před 27 dnyZdroj:iDNES.czAutor:Jakub Bartoš

Budějovický Budvar je spící Růženka s velkým potenciálem, věří ředitel Petr Dvořák. „Když se z českého ležáku podaří vybudovat ve světě samostatnou kategorii, má vyhráno celé naše pivovarnictví,“ říká v rozhovoru po roce kormidlování jihočeského pivovaru.

Metropoli Londýn před rokem vyměnil za Český Krumlov a soukromou firmu za národní podnik. Petr Dvořák má za sebou více než dvanáctiměsíční zkoušku v podobě vedení Budějovického Budvaru, a tak může bilancovat.

Bývalý mezinárodní šéf marketingu značky Pilsner Urquell v loňském roce nastupoval do rozjeté sezony i celé řady investic. Pivovar v roce 2016 totiž zahájil plán, na jehož konci má mezi roky 2020 až 2022 dosáhnout objemu dvou milionů hektolitrů uvařeného piva.

Metropoli Londýn před rokem vyměnil za Český Krumlov a soukromou firmu za národní podnik. Petr Dvořák má za sebou více než dvanáctiměsíční zkoušku v podobě vedení Budějovického Budvaru, a tak může bilancovat.

Bývalý mezinárodní šéf marketingu značky Pilsner Urquell v loňském roce nastupoval do rozjeté sezony i celé řady investic. Pivovar v roce 2016 totiž zahájil plán, na jehož konci má mezi roky 2020 až 2022 dosáhnout objemu dvou milionů hektolitrů uvařeného piva.

Dvaačtyřicetiletý Petr Dvořák tak vypráví o rozvoji pivovaru, současné omezené výrobní kapacitě i marketingu, který je mu z minulých působišť nejbližší. Sám během prvních měsíců však příliš vidět nebyl a s médii komunikoval minimálně. Podle svých slov totiž potřeboval čas. „Raději mluvím o věcech, které jsem udělal,“ vysvětluje.

Když jste nastoupil, prohlásil jste: „Přicházím z piva, přicházím z marketingu.“ Změní se tedy marketingová tvář Budvaru?
Určitě, je to jedna z našich priorit. Jestliže teď všude říkáme, že rozšiřujeme kapacitu pivovaru, máme nějaké růstové ambice. Jediný způsob, jak se prosadit na tuzemském i zahraničním trhu, bude skrz komerční aktivity. Určili jsme si novou strategii a proměnili marketingové oddělení. Chceme dělat méně věcí s větším dopadem. Nepřejeme si být rozdrobení do více aktivit, ale soustředíme se na ty, které jsou pro nás klíčové. Brzo začne být vidět lehce měnící se tvář Budvaru. Samozřejmostí je klasický základ jako televize či outdoor. Celkem zásadně pak překopáváme sociální média.

S novinkami souvisí i jedna poměrně diskutovaná věc, přesunutí marketingového oddělení z Budějovic do Prahy.
Jde o hodně citlivé téma obzvlášť tady v Českých Budějovicích. Důvodů bylo několik. Chtěl jsem, aby marketing fungoval jinak a byl profesionálnější. Chtěl jsem do týmu dostat odborníky. Potřebujeme se soustředit na prémiové segmenty trhu a být v těch správných restauracích. Zároveň do marketingu potřebujeme dostat lidi, kteří mají zkušenosti. Oni musí sedět tam, kde se byznys děje. Myslím si, že z toho pohledu není Budvar výjimkou.

Ve vašich plánech hraje velkou roli působení v zahraničí, budete se snažit být více vidět i tam?
V oblasti exportního marketingu teprve začínáme. Potřebujeme si trochu upravit naše struktury. V tuhle chvíli mapujeme, kde jsme, jak na jednotlivých trzích komunikujeme nebo jak vypadá naše značka.

V některých zemích však už jste hodně aktivní. Ukázkovým příkladem je Velká Británie, kde funguje samostatný web a facebooková stránka je dokonce populárnější než ta oficiální.
Ve Velké Británii máme dceřinou společnost a minimarketingové oddělení, jehož členové se o tyhle věci starají. Rozpočty jsou ale na jednotlivé trhy poměrně omezené, takže se teď kolega věnuje hlavně věcem, které jsou v Británii populární, jako jsou sociální média. Stránky, o kterých jste mluvil, máme ale i v jiných zemích. V každé z nich však marketing funguje jinak. Je proto třeba vzít všechny poznatky a říct si, co přesně chceme.

Které země jsou v současné době pro Budvar klíčové?
Nejdůležitější je pro nás Německo. Mezi pět největších odbytišť se dále řadí Polsko, Rakousko, Slovensko a Spojené království (řazeno podle abecedy, pozn. red.). Nově jsme zahájili export do sedmi států v Africe, Jižní Americe a Asii. Patří mezi ně Ghana, Jihoafrická republika, Bolívie, Kajmanské ostrovy, Kolumbie, Paraguay a Filipíny.

Jak se prodává pivo na Kajmanských ostrovech?
Nejde o žádné zásadní objemy. Spíš jsou takové trhy, kam vyvezeme jeden až dva kontejnery, což je případ právě Kajmanských ostrovů. Zkrátka se ozve importér, který chce zkusit naše pivo. Podobně začínala Kuba, která bude letos nabírat na rychlosti.

Když jste nastupoval, řekl jste, že chcete upevnit pozici Budvaru jako vlajkonoše českého piva v zahraničí. Rok je sice krátká doba, ale daří se to tak, jak jste si představoval?
Ano, nepředstavoval jsem si, že se toho stane za rok tolik. Jsou to pochopitelně dlouhodobější vize pro horizont pěti až deseti let. První rok nám ale potvrdil, že je tahle cesta správná. Na domácím trhu je celkem 15 milionů hektolitrů, v zahraničí máte dvě miliardy. Uvidíme, co ukážou čísla za pár let. My Češi vyrábíme nejlepší ležák na světě. Když se z něj podaří vybudovat ve světě samostatnou kategorii „český ležák“, máme vyhráno nejen my v Budvaru, ale celé české pivovarnictví.

Budvar loni vyvezl 990 tisíc hektolitrů. Kdybych po vás chtěl nějaké číslo, kam by se pivovar chtěl dostat, řekl byste mi ho?
Tohle číslo říct neumím a nemůžu. Jestliže se po současných investicích dostaneme na kapacitu dvou milionů hektolitrů a podívám se na to, kolik objemu se dá umístit na český trh a zahraničí, je jasné, že budeme v budoucnu mnohem víc koukat do zahraničí než do Čech.

I přestože jste export navýšili, výstav loni klesl na 1,5 milionu hektolitrů. Co vás brzdilo?
Pivovar jede čtvrtým rokem na hranici kapacity, takže dochází ke značnému opotřebení. Loni nás trápily linky a jejich stabilita. Když se na chvíli zastaví, tak nám právě tyhle hektolitry chybějí. Dál byl problém v pracovní síle. Nepřispívá ani současná výstavba. Z pivovaru je teď trochu staveniště.

Přednedávnem jste umístili poslední z 24 ležáckých tanků. Zdaleka však nejde o jedinou letošní investici. Co všechno plánujete?
Distribuční centrum je právě ve zkušebním provozu a do plného by mělo naskočit v polovině léta. Dál jsme na začátku roku investovali do plniče na plechovkové lince, kde se zvedla kapacita o 40 procent. Nyní investujeme do ležáckého sklepa, kde jsme nad původním postavili nový. Pak se dostaneme ke zvýšení kapacity lahvových stáčecích linek. Na konci léta začneme stavět halu pro novou stáčírnu lahví.

Všechny akce, které směřují k objemu dvou milionů hektolitrů, odstartovaly v roce 2016. Bylo pro vás náročné naskočit loni do rozjetého vlaku?
Bylo, ale zrovna investiční plán je velmi dobrý. Potřebujeme jen, aby byl dokončený podle plánu v termínech a financích. Co jsem však musel řešit, když jsem nastoupil, byly například stáčecí linky. Po dvou až třech týdnech od nástupu nám vypověděla službu jedna z nich na týden a půl. Zabrat mi tedy daly spíš operativní věci.

Změnou pro vás určitě byl i příchod do národního podniku.
Na Budvaru je zajímavé, že dává příležitost si všechny věci táhnout. Jde o samostatný podnik, který se rozhoduje podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Nemá nad sebou žádnou nadnárodní strukturu, která rozhoduje, jestli investovat tady, nebo jinde na jiných trzích. Z toho pohledu je samostatný. Musíme si na druhou stranu dávat pozor, abychom nebyli příliš uzavření. Je důležité být otevřený hodnocení, expertize a trendům z vně firmy.

V dozorčí radě Budvaru došlo v poslední době k několika změnám. Tři její členové byli odvoláni a teď už je jedno místo obsazené. Kdy budou oznámeni ostatní?
O tomhle nemám nejmenší zprávu, protože je to věc ministerstva zemědělství, které členy nominuje. Rada má devět členů, přičemž je usnášeníschopná v pěti. Jsme tedy schopni fungovat a podnik to neomezuje. V dozorčí radě jsou tři lidé za ministerstvo, tři přímo z pivovaru a tři externí členové.

Když se teď ohlédnete za uplynulým rokem, jaký pro vás byl?
Extrémně zajímavý. Byl to rok, kdy jsme měli hodně práce. Budvar je jiný v tom, že má velmi zajímavou značku s vysokým potenciálem. Z mého pohledu je značka Budweiser Budvar takovou spící Růženkou, jež se může ještě víc rozvinout. V pivovaru jsme pořád jeli na hranici výrobní kapacity. Když nám něco vypadávalo, měli jsme poměrně velké problémy, kdy jsme nebyli schopni dodávat zákazníkům pivo tak, jak si ho objednali. Zároveň jsem se snažil zorientovat a definovat si nějaká poslání a vize. V neposlední řadě to byl náročný rok i proto, že jsem stále cestoval mezi Anglií a Českem. Rodinu jsem měl totiž ještě půl roku v Anglii.

Nechybí vám Londýn? Budějovice a Český Krumlov jsou ve srovnání s ním velký rozdíl.
Chybí i nechybí. Jsme rádi zpět, protože člověk má stejně zázemí tady, kde žijí jeho kamarádi a známí. Mezi sousedy a kamarády jsme proto zapadli rychleji a snadněji než v Anglii. Člověk sem zkrátka víc patří. Jsem rád, že jsme se vrátili, a práce mě baví. Do Londýna si může člověk kdykoliv zajet.



Budějovický Budvar loni exportoval nejvíce piva v historii

Publikováno:před měsícemZdroj:Regionální noviny

V loňském roce vyvezl Budějovický Budvar rekordní objem piva. Do 76 zemí exportoval celkem 990 508 hektolitrů piva, to je meziročně o 1,5% více. Klíčovým druhem vyváženého piva byl v loňském roce světlý ležák značky Budweiser Budvar, jehož prodej vzrostl o 2,6%.

"Loni jsme potvrdili pozici druhého největšího vývozce českého piva. Náš podíl na celkovém českém exportu byl 21,5 %," říká Robert Chrt, obchodní ředitel Budějovického Budvaru.

Většina budvarského exportu směřovala do zemí Evropské unie. Nejdůležitějším zahraničním trhem zůstalo i nadále Německo, kde se prodalo nejvíce piva v historii. Mezi pět největších odbytišť se zařadily také Polsko, Rakousko, Slovensko a Spojené Království. Mimo EU bylo nejdůležitějším obchodním partnerem Rusko, následované Srbskem a Kanadou.

"Meziročně jsme zvýšili objem prodeje v 56 zemích. Nejvíce piva v historii jsme vyvezli do Bulharska, Číny, Chorvatska, Kanady, Německa, Rakouska, Ruska a dalších 21 zemí," dodává Robert Chrt. Budějovický Budvar nově zahájil vývoz do sedmi států v Africe, Jižní Americe a Asii. "Na těchto kontinentech je řada států, ve kterých se očekává výrazný nárůst spotřeby piva," uzavírá Robert Chrt.

Rentabilitu exportu loni negativně ovlivnilo posilování české koruny, které se projevilo ve snížení očekávaných tržeb o 49 mil. Kč. Dalším problémem byl nedostatek výrobních kapacit, kvůli kterému nemohl pivovar uspokojit objednávky zákazníků v plné výši.

Největší prioritou podniku jsou proto nyní investice do rozvoje výroby a logistiky. Několik důležitých staveb již bylo ukončeno. Od letošního dubna je ve zkušebním provozu automatizované logistické centrum v hodnotě 750 mil. Kč a v plném proudu je výstavba nového ležáckého sklepa. Letos budou zahájeny stavby budovy pro novou stáčírnu lahví a výrobních kapacit pro hlavní kvašení. Poslední etapou rozvojového plánu bude nová varna. Po dokončení všech naplánovaných investic v hodnotě asi 2 mld. Kč se roční výstav pivovaru zvýší o čtvrtinu na 2 mil. hektolitrů.

Budějovický Budvar loni uvařil nejvíc světlého ležáku ve své historii

Publikováno:před měsícemZdroj:iDNES.czAutor:Jakub Bartoš

Jedním z cílů nového ředitele Budějovického Budvaru Petra Dvořáka bylo, dát pivovaru jasnou roli vlajkonoše a tvůrce image českého piva ve světě. A to se podle čísel za rok 2017, která národní podnik zveřejnil, daří. Do 76 zemí exportoval více než 990 tisíc hektolitrů piva, což je meziroční nárůst o 1,5 procenta.

Díky těmto číslům pivovar potvrdil pozici druhého největšího vývozce tuzemského piva s podílem 21,5 procenta na celkovém českém exportu.

„Klíčovým druhem vyváženého piva byl světlý ležák, jehož export vzrostl objemově o 2,6 procenta,“ sdělil mluvčí Budvaru Petr Samec.

Nejdůležitější exportní zemí bylo Německo. Mezi pět největších odbytišť se zařadily Polsko, Rakousko, Slovensko a Velká Británie. Pivovar se loni dostal také na nové trhy, celkem se mu podařilo zahájit vývoz do sedmi států Afriky, Jižní Ameriky a Asie. Patří mezi ně Ghana, Jihoafrická republika, Bolívie, Kajmanské ostrovy, Kolumbie, Paraguay a Filipíny. Celkem se export za posledních pět let zvedl o 30 procent.

Kromě vývozu posílil Budvar i v prodeji ležáku v Česku, a to o dvě procenta. Díky tomu vystavil nejvíce světlého ležáku v historii.

„Podíl ležáku na celkové výrobě pivovaru se tak zvýšil na téměř 70 procent produkce a jeho prodej vzrostl jak na tuzemském trhu, tak v zahraničí,“ komentoval Samec.

Přestože šel export nahoru, celkový výstav piva spadl o čtyři procenta. Budvar loni prodal 1,547 milionu hektolitrů. „Pivovar v průběhu roku 2017 nedokázal uspokojit objednávky v plné výši. Kromě omezené výrobní kapacity a přetíženosti linek se na tom podílel i průběžný nedostatek pracovníků,“ vysvětlil Samec.

Pokles prodeje se v tuzemsku týkal výčepních piv. „S ohledem na nedostatek výrobních kapacit jsme loni snížení prodeje v tuzemsku plánovali a očekávali. Zároveň jsme se i v tuzemsku zaměřili na prodej piv s vyšší přidanou hodnotou, tedy ležáků. Na rozšíření výroby usilovně pracujeme - již dva roky je areál pivovaru velkým staveništěm,“ uvedl ředitel Budějovického Budvaru Petr Dvořák.

V podniku pracuje 670 lidí
To potvrzují dlouhodobé plány podniku. Prioritou jsou nyní investice do rozvoje výroby a logistiky. Od letošního dubna je ve zkušebním provozu nové logistické centrum za 750 milionů, staví se nový ležácký sklep.

V březnu zprovoznil Budvar modernizovanou linku na stáčení piva do plechovek, investoval čtyřicet milionů. Kapacita stoupla o 55 procent ze šestnácti tisíc na 25 tisíc plechovek za hodinu. Letos začne stavba nové stáčírny lahví a výrobních kapacit pro hlavní kvašení. Posledním rozšířením bude nová varna.

Všechno je součástí plánu, který začal v roce 2016. Do roku 2020 investuje Budvar dvě miliardy. Poté stoupne roční výstav o čtvrtinu na dva miliony hektolitrů. Pak chce pivovar modernizovat starší provozy, investovat do automatizace, zvažuje i novou linku na plechovky.

„Také v roce 2018 budeme na hranici svých výrobních kapacit, výstav pivovaru tedy zcela jistě nepřekročí ty v posledních dvou letech. Nárůst výstavu předpokládáme v závěru roku 2019 a naplno v roce 2020,“ dodal Samec.

Počet zaměstnanců se loni výrazně neměnil. V podniku pracuje 670 lidí a dalších deset míst je volných. Chybějí hlavně dělníci ve výrobě a technici v údržbě.

Tržby a zisk za loňský rok zatím pivovar nezveřejnil. „Kvůli investicím nám dramaticky najedou odpisy, opticky nebudou možná naše zisky vypadat tak, jak vypadaly historicky, ale cash flow bude v pořádku,“ řekl Dvořák.

V roce 2016 měl Budvar rekordní tržby 2,54 miliardy korun a hrubý zisk 337,3 milionu.

Dvě piva z Budějovického Budvaru získala medaile v soutěži Pivo České republiky

Publikováno:před měsícemZdroj:Regionální noviny

Piva z produkce pivovaru Budějovický Budvar získala dva cenné kovy ve 22. ročníku soutěže "Pivo České republiky". Míchaný nápoj z piva "PardálOVO bezové" dosáhl na stříbro a tmavý ležák "Budweiser Budvar B:DARK" obdržel bronzovou medaili. Výsledky byly slavnostně vyhlášeny v sobotu 2. června na českobudějovickém Výstavišti v rámci Slavností piva.

"PardálOVO bezové vyváženě kombinuje chuť a osvěžující aroma bezového květu a přitom nepotlačuje výrazný pivní charakter a hořkost. Proto je příznivě přijímáno nejen muži, ale i ženami. Těší nás, že třetí účast v této soutěži proměnilo ve třetí medaili," říká Petr Samec, PR manažer Budějovického Budvaru. "PardálOVO bezové" získalo v loňském ročníku soutěže "Pivo České republiky" zlatou a v roce 2016 stříbrnou medaili. "Náš tmavý ležák byl jedním z prvních, který na tuzemský trh přinesl sušší praženou chuť a vyšší hořkost v kategorii tmavých piv," dodává Aleš Dvořák, autor receptury tmavého ležáku a budvarský somelier.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.04.07.2018 21:38325