Historie a současnost Budějovického Budvaru

Přímým předchůdcem pivovaru Budějovický Budvar, n. p. byl Český akciový pivovar. Ten byl založen v roce 1895 a přímo navazoval na historickou tradici vaření piva v Českých Budějovicích, která sahá až do 13. století, do doby založení města a udělení práva várečného.
V 19. století byly České Budějovice národnostně smíšeným městem. Ekonomiku však ovládaly podniky vlastněné německou částí obyvatel. Protože tehdejší volební řád rozlišoval voliče podle majetku a výše odváděných daní, pivovarneměli zdejší Češi, přes svou početní převahu, žádné zastoupení na českobudějovické radnici.
Aby se Češi mohli prosadit v rovině politické, museli posílit své ekonomické pozice. Proto zde v poslední třetině 19. století vznikaly „české“ podniky. Jedním z nich se stal i Český akciový pivovar – přímý předchůdce Budějovického Budvaru. Iniciativa k jeho založení vzešla především z řad českých právovárečníků (August Zátka a řada jiných). Český akciový pivovar uvařil první várku 7. října 1895. Do konce roku 1896 činil výstav 51 100 hl piva. Dnes překračuje roční výstav milion hektolitrů. I přes obrovský nárůst objemu výroby však zůstává tradiční kvalita a typická chuť piva Budweiser Budvar zachována dodnes. V konkurenci s německým Měšťanským pivovarem a dvěma schwarzenbergskými pivovary v Třeboni a Protivíně vždy vítězil Český akciový pivovar především díky vysoké kvalitě a výjimečné chuti svého piva, která byla poprvé oceněna již v roce 1896 na Průmyslově výstavě v Praze.

Světová proslulost
Již v roce 1913 byl ležák z Českého akciového pivovaru znám v zahraničí. A právě díky rozvinutému exportu byla jeho obnova po 1. světové válce dokončena velmi rychle. V meziválečném období pivovar prošel rozsáhlou modernizací a elektrizací. V roce 1922 byla vyvrtána první artéská studně, ke které přibyla během času další. Pivovar tak získal zdroj vysoce kvalitní vody, která spoluvytváří vynikající chuťové vlastnosti originálního budějovického ležáku dodnes. Od 20. let pivovar dobýval trhy všech kontinentů, proto si také nechal registrovat ochranné známky pivovar„Český budějovický granát“, „Budweiser bier“, „Budbräu“ a v roce 1930 ochrannou známku „Budvar“, která se stala synonymem vysoké kvality a podle, které se pivovar v roce 1936 přejmenoval na Budvar – Český akciový pivovar České Budějovice.

Poválečné roky
Během druhé světové války byl pivovar pod nacistickou správou a po jejím skončení byl znárodněn. V roce 1967 byla vyčleněna část majetku Jihočeských pivovarů, národního podniku a založen samostatný právní subjekt Budějovický Budvar, n. p. orientovaný díky tradici, cenným ochranným známkám a kvalitě piva na export. K dalšímu rozvoji jak na domácím, tak na zahraničních trzích došlo především po roce 1989, kdy se současnému managementu podařilo výstav pivovaru téměř ztrojnásobit.

Pivovar dnes
Národní podnik Budějovický Budvar je dnes moderní a akční firmou, která je postavena na pevných základech. Pivovar obstál v tvrdém boji s konkurencí, za níž stojí obří nadnárodní koncerny. V současné době je posledním z velkých pivovarů, které mají výhradně český kapitál. V roce 2015 vystavil Budějovický Budvar 1,6 mil. hektolitrů piva. Díky vynikajícím hospodářským výsledkům mohl podnik investovat značné prostředky do svého rozvoje. Část zisku je každoročně věnována na podporu kultury, školství a zdravotnictví především v Jihočeském kraji. Důkazem dynamičnosti a osobního vztahu k milovníkům budějovického piva jsou novinky, s nimiž Budvar pravidelně přichází na trh.
V roce 2004 to byl tmavý ležák Budweiser Budvar, v roce 2005 pak moderní a praktické balení výčepního piva v plechu. Na podzim 2005 byla provedena výměna láhví 0,5 litru u celého sortimentu. pivovarPůvodní hnědé láhve NRW byly nahrazeny moderními a špičkovými obaly - elegantními zelenými láhvemi typu ALE. V létě 2006 byl zahájen prodej tmavého ležáku Budweiser Budvar v láhvích.
Dne 1. března 2007 bylo na trh v jižních Čechách uvedeno nově vyvinuté světlé výčepní pivo značky Pardál. Velký ohlas, který nové pivo vyvolalo u zákazníků v tomto regionu, vedl k rozhodnutí o rozšíření prodeje na celé území České republiky. Od začátku roku 2008 je proto pivo Pardál k dostání v obchodech i restauracích po celé republice.
Na výrazný prodejní úspěch výčepního piva Pardál navázal v červnu 2009 jedenáctistupňový ležák Pardál Echt. Na vývoji Pardál Echt se opět podíleli pivaři, kteří pomáhali na svět výčepnímu Pardálu, a jejich kamarádi. Pardál Echt je alternativou pro ty, kterým se výčepní pivo zdá slabé a ležák silný a kteří zároveň preferují vyšší hořkost a plnost chuti.
Od 1. června 2007 je Budějovický Budvar výhradním dovozcem světlého prémiového ležáku dánské značky Carlsberg pro Českou republiku.
Pivovar každoročně navštíví více než 50 000 turistů, kteří si mohou prohlédnout výrobu piva a také ho ochutnat přímo v ležáckém sklepě. Multimediální expozice "Příběh budějovického piva" přibližuje historii i současnost budějovického piva prostřednictvím velkoplošných obrazovek, filmů, čtených komentářů i dobových artefaktů.
Zdroj:Stránky Budějovického Budvaru, 2016


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Budějovického Budvaru

Kdy:celoročně dle rozpisuObec:České BudějoviceZdroj:Budějovický Budvar

Přijďte a uvidíte, jak se snoubí dlouholetá tradice s moderní technologií a rodí ona lahodná chuť světoznámého a originálního prémiového ležáku Budweiser Budvar. Obklopeni vůní moravského sladu a žateckého hlávkového chmele nahlédnete do tejemství výroby světoznámého ležáku Budweiser Budvar. Uvidíte, jak se za použití nejkvalitnějsích domácích surovin, vlastní vody čerpané z více než 300 metrů hlubokých studní a prvotřídních pivovarských kvasnic rodí pivo vyznačující se lahodnou chutí s příjemnou chmelovou vůní a jemnou hořkostí, jehož kvalitu oceňují zákazníci téměř na celém světě. Poctivě uvařené pivo pak ochutnáte načepované jen pro vás z pivovarských tanků v rozlehlých chladných ležáckých sklepích, kde Budweiser Budvar zraje před svou cestou k zákazníkům.

●Pravidelné prohlídky bez objednávky v českém, anglickém a německém jazyce probíhají každý pracovní den ve 14 hodin
●Prohlídka je též možná v ruském, francouzském, španělském a italském jazyce na základě předchozí objednávky

Doba trvání exkurze je cca 60 minut, maximálně 50 osob a minimálně 5 osob
Sleva 50% pro děti do 18 let, studenti po předložení průkazu ISIC

V sezóně - od 1. 3. do 31. 12. - Pondělí až neděle 9:00-17:00
Mimo sezónu - od 1. 1. do 28. 2. - Pondělí a neděle ZAVŘENO, Úterý až sobota 9:00-17:00

Aktualizováno: před rokem

Papež převzal požehnané pivo z Budvaru

Publikováno:před 27 dnyZdroj:České nápoje

Svatý otec papež František převzal 13. prosince z rukou ředitele Budějovického Budvaru Petra Dvořáka a sládka Adama Brože jako osobní dar ležák ze zvláštní várky, kterou požehnal 5. září Mons. Vlastimil Kročil, biskup českobudějovický. Pivo pro papeže bylo ručně stočeno do 122 jednolitrových lahví – každá z nich byla očíslována. Tyto láhve nebude možné nikde koupit, neboť všechny byly určeny výhradně pro papeže. Čepované pivo z požehnané várky však mohou již tento týden ochutnat hosté restaurace Vatikán a restaurací Budvarka v Českých Budějovicích.

Audiencí u Svatého otce papeže Františka vyvrcholila ve středu 13. prosince 2017 dopoledne pouť českobudějovického diecézního biskupa Vlastimila Kročila ke cti sv. Mikuláše – patrona českobudějovické diecéze – která se letos konala historicky poprvé. Součástí audience bylo mimo jiné i předání piva z Budějovického Budvaru Svatému otci. Budvarský ležák patří mezi nejznámější produkty z Českých Budějovic na světě - znají jej spotřebitelé v téměř 80 zemích a na českém vývozu piva se podílí asi jednou pětinou.

Pivo pro papeže Františka bylo ze zvláštní várky, kterou 5. září 2017 v 10 hodin na varně pivovaru Budějovický Budvar požehnal pan biskup Kročil. Budějovický Budvar poslal podobný dar do Vatikánu vůbec poprvé v historii. Jako dar přijal papež celkem 122 jednolitrových lahví světlého ležáku Budweiser Budvar. Počet lahví odkazuje na 122 let existence pivovaru. Láhve byly ručně plněné a označené „visačkami“ s číslem. Limitovaná edice láhví se nebude prodávat – všechny láhve byly určeny pouze pro papeže. Čepované pivo z požehnané várky však mohou již tento týden ochutnat hosté restaurace Vatikán a restaurací Budvarka v Českých Budějovicích.

Láhev číslo 1/122 ve speciálním dárkovém balení osobně převzal Svatý otec přímo z rukou ředitele Budějovického Budvaru Petra Dvořáka a sládka Adama Brože. „Uvařit pivo pro papeže Františka je pro pivovar i všechny naše zaměstnance obrovská čest,“ říká Mgr. Petr Dvořák, ředitel Budějovického Budvaru. „Svatému otci jsme předali náš světlý ležák, který od dob založení pivovaru vaříme tradičním řemeslným a dlouhodobě prověřeným postupem,“ dodává Ing. & Ing. Adam Brož, Ph.D., MBA, sládek Budějovického Budvaru. „Velmi děkujeme českobudějovickému biskupství a zvláště panu biskupovi Vlastimilu Kročilovi. Děkujeme také jeho excelenci JUDr. Pavlu Vošalíkovi, velvyslanci ČR při Svatém stolci, Svrchovaném řádu maltézských rytířů a v Republice San Marino i všem ostatním pracovníkům české ambasády. Bez pomoci všech výše uvedených by nebylo předání našeho piva Svatému otci možné,“ uzavírá Petr Samec, tiskový mluvčí Budějovického Budvaru.

Budvar není stavěný na to, aby chrlil hektolitry levného piva

Publikováno:před měsícemZdroj:Česká poziceAutor:Miroslav Petr

Budějovický Budvar, čtvrtý největší výrobce piva v Česku, má od letošního května nového šéfa. Ve výběrovém řízení zvítězil 41letý marketingový odborník Petr Dvořák. „Doma prosadit více značku Budweiser, posílit v exportu a systematicky přistupovat v péči o zaměstnance,“ shrnuje své priority v prvním rozhovoru od nástupu do funkce.

Petr Dvořák, od letošního května nový šéf Budvaru, v rozhovoru mimo jiné říká: „Mám tři hlavní cíle. Jeden je hrát sebevědomější roli dvojky v prémiové kategorii na domácím trhu. Tam je velký prostor pro Budvar. Druhá věc je rozšíření na světových trzích a zvýšení povědomosti o českém ležáku jako skvělém pivu pro spotřebitele kdekoliv na světě. A třetí cíl jsou lidé, konkrétně systematický přístup v péči o zaměstnance a komunikace s nimi. Každá úspěšná firma se týká hlavně lidí. Chtěl bych, aby se Budvar stal jedním z nejžádanějších zaměstnavatelů v republice.“

LIDOVÉ NOVINY: Co vás po příchodu do Budvaru nejvíc překvapilo?
DVOŘÁK: Začnu tím, co mne nepřekvapilo a co jsem čekal: Budvar byl především veden k výrobě a hodně na ni orientován, a to na skutečně kvalitní výrobu. Lpí na tradici a na přesvědčení, že tradice se nedá ničím ošidit. To jsem čekal a také jsem to tady i našel. Včetně toho, že lpíme na zpracování výhradně celých hlávek chmele a na značce žateckého červeňáku. To jinde nevidíte. Říkám, že Budvar je už tak nastavený, že ani nemůže dělat levné pivo.

LIDOVÉ NOVINY: A co jste nečekal?
DVOŘÁK: Že Budvar neměl nastavený mezinárodní marketing. Jsme velký exportér, skoro milionem hektolitrů loňského vývozu v podstatě druhý největší v Česku, a to přitom prakticky v jediné značce, potřebujeme proto dát našemu mezinárodnímu marketingu trochu víc štábní kulturu.

LIDOVÉ NOVINY: Co tím myslíte konkrétně?
DVOŘÁK: Sjednotit způsob, jakým se pivo prezentuje v zahraničí. Dnes jsou prezentace a marketing v rukou samotných importérů v jednotlivých zemích. Myslím to, jakým způsobem v dané zemi náš produkt prezentují.

LIDOVÉ NOVINY: Dělají špatně svou práci?
DVOŘÁK: Tak bych to neřekl. Naopak. Dělají svou práci dobře, značka je dobře prezentovaná. Ale každý jiným způsobem, a když máte deset různých názorů a deset různých provedení, vzniká trochu chaos. Bude lepší, když tomu dáme jednotný ráz, jednotný způsob prezentace.

LIDOVÉ NOVINY: Co například?
DVOŘÁK: Je toho hodně. Například jakým způsobem dělat promoční akce pro gastronomii nebo jak mezi spotřebiteli v zahraničí prezentovat naše tankové pivo a podobně. U nás máme už v mnoha případech povědomí, že pivo dodávané v tancích místo v sudech je čerstvé, přímo z pivovaru, nejlépe ošetřené, často nepasterované. Tahle znalost v mnoha zemích ale není.

LIDOVÉ NOVINY: V mnoha?
DVOŘÁK: Ano. Česká republika je v tomhle ojedinělá. Postupně k tankovému pivu přechází například Velká Británie, tamní producenti, jako je londýnský Meantime Brewery, postupně dělají své tankové hospody. Částečně to funguje v Německu. Podle mých zkušeností mají v tomhle hodně vyspělou technologii Nizozemci, kteří mají velký podíl prodeje v gastronomii prostřednictvím tanků. U nich je to ale spíš z důvodu jednodušší logistiky, která nepotřebuje sudy, zatímco u nás víc vnímáme spotřebitelský benefit v podobě prodeje piva, které je touto formou v lepší v kondici.

LIDOVÉ NOVINY: U vás v pivovaru stočíte pivo přímo do cisterny, kterou kamion doveze za hranice, kde se z té cisterny stočí přímo do tanku ve sklepě hospody?
DVOŘÁK: Ano. A pivo přitom během cesty ještě chladíme.

LIDOVÉ NOVINY: Kolik takových hospod třeba v Británii máte?
DVOŘÁK: Aktuálně osm, které nabízejí tankový budvar.

LIDOVÉ NOVINY: Takže rozšířit prodej piva v tancích je jeden z cílů, se kterými jste do Budvaru přišel?
DVOŘÁK: Je to spíš jedno z opatření, která dávají smysl, ale záleží na celkové strategii, na které nyní pracujeme. Může to být jeden z nástrojů posílení exportu. Je třeba brát také v úvahu, že vozit pivo v cisternách do tankových hospod má své limity. Nemůžete takto pivo dopravovat na velké dálky, třeba do USA, protože v takovém případě už by se asi muselo pasterovat, a tím by ztrácelo svůj benefit.

LIDOVÉ NOVINY: Takže jedna z věcí, které vás v Budvaru překvapily, je nejednotný marketing v zahraničí. Už jste začali s řešením?
DVOŘÁK: V tuhle chvíli nejprve zpracováváme celkovou strategii Budvaru, kterou nejprve projednáme se zakladatelem podniku. Přístup k mezinárodním trhům a marketingu je její součástí. Další věc, která výsledek ovlivní, je, že hledáme marketingového ředitele. Výběr bude, doufám, ukončen do konce roku.

LIDOVÉ NOVINY: Znamená to celé, že Budvar bude nyní víc než dosud investovat do marketingu?
DVOŘÁK: Investujeme víc úsilí, ale ne nutně peněz. Mým cílem je spíš dělat míň věcí, ale s větším dopadem. Zabýváme se nyní v marketingu spoustou drobností a jednotlivostí, které berou čas, ale nemají zásadní efekt.

LIDOVÉ NOVINY: Dokáže ale Budvar viditelně zvyšovat prodej i na domácím trhu, který roste jen minimálně a na němž je obrovská konkurence?
DVOŘÁK: To je sice pravda, ale myslím, že naším cílem by neměl být růst na celém domácím trhu. Budvar není stavěný na to, aby chrlil hektolitry levného piva. Do této kategorie nemá význam se tlačit. A přitom kategorie, která je pro nás zajímavá a která na domácím trhu pořád roste, je kategorie prémiových, a tedy dražších piv. V nich má Budvar šanci růst. Tenhle směr chci víc podporovat.

LIDOVÉ NOVINY: Proč tedy vaříte značku Pardál, která patří k levnějším? Je to podle vás slepá ulička?
DVOŘÁK: Pro mne je těžké ji hodnotit takhle zpětně. Podporu značky Pardál do budoucna spíš trochu omezíme, důležitější je prosadit se na domácím trhu víc se značkou Budweiser v prémiovém, až luxusním segmentu. Pardál je značka pro určitý typ provozoven a spotřebitelů, ale v příštích letech nebude náš zásadní tahoun produkce.

LIDOVÉ NOVINY: Posílení pozice Budvaru ve světě je tedy váš hlavní úkol?
DVOŘÁK: Mám tři hlavní cíle. Jeden je hrát sebevědomější roli dvojky v prémiové kategorii na domácím trhu. Tam je velký prostor pro Budvar. Druhá věc je rozšíření na světových trzích a zvýšení povědomosti o českém ležáku jako skvělém pivu pro spotřebitele kdekoliv na světě. A třetí cíl jsou lidé, konkrétně systematický přístup v péči o zaměstnance a komunikace s nimi. Každá úspěšná firma se týká hlavně lidí. Chtěl bych, aby se Budvar stal jedním z nejžádanějších zaměstnavatelů v republice.

LIDOVÉ NOVINY: Jak toho třetího cíle chcete dosáhnout? Zvlášť v době, kdy je nouze o každého člověka ochotného pracovat?
DVOŘÁK: Je to začarovaný kruh. Nedostaneme k nám do podniku zaměstnance, pokud tu nebudou spokojení. Nebo dostaneme, ale budeme mít vysokou fluktuaci, která k ničemu nevede. Takže nejlepší způsob, jak si udržet schopné lidi a případně získat nové, je mít nastavené takové podmínky, aby ti stávající tu byli spokojení.

LIDOVÉ NOVINY: Loni Budvar vyrobil celkem 1,6 milionu hektolitrů piv. K posílení exportu i pozic v domácí kategorii prémiových piv ale musíte být schopni vyrobit víc. Což nyní v souvislosti s plně zaplněnou kapacitou schopni nejste. Kdy se to zlepší?
DVOŘÁK: Budvar má kapacitu někde kolem 1,6 milionu hektolitrů, jsme na hranici možností.

LIDOVÉ NOVINY: To už platí delší dobu, a váš předchůdce v čele podniku proto odstartoval zásadní investici do rozšíření výroby. Ale jak dlouho to potrvá?
DVOŘÁK: Bohužel investice musejí jít sekvenčně. Úzkým hrdlem pro celou výrobu je nedostatečná stáčecí kapacita. Abychom ji mohli zvýšit, bylo nutné nejprve postavit nový skladovací a logistický plně automatizovaný areál pro 19 tisíc palet. Ten zprovozníme začátkem příštího roku.

LIDOVÉ NOVINY: To vám ale kapacitu samo o sobě nezvýší...
DVOŘÁK: Ale umožní nám to někam uložit pivo a tady na dvoře uvolnit velký prostor od tisíců přepravek, na kterém začne v příštím roce stavba nové stáčecí linky. Dokončena bude někdy v roce 2019. Jenže při jejím zprovoznění by nám zas chyběla kapacita sklepů, takže už nyní začínáme budovat další prostory pro ležácké tanky. A pak už nám bude chybět jen kapacita varny, jejíž rozšíření se už také chystá.

LIDOVÉ NOVINY: O kolik to celé umožní zvýšit produkci?
DVOŘÁK: Dostaneme se někam ke kapacitě 2,1 milionu hektolitrů ročně. Takže zhruba o 500 tisíc hektolitrů. Hlavní investice skončí do roku 2021, všechny zbylé úpravy pak do roku 2023. Celkově to vyjde podle plánu přibližně na dvě miliardy korun.

LIDOVÉ NOVINY: S tou nynější hraniční kapacitou a problémem zvýšit výrobu souvisí i nedostatek lidí. Kolik jich v Budvaru chybí? A přicházíte kvůli tomu o zákazníky?
DVOŘÁK: Chybí nám kolem 20 lidí, většinou na stáčecích linkách a v obslužných procesech, třeba řidiči vysokozdvižných vozíků a podobně. To společně s tím, že máme na hraně kapacitu linek, způsobuje, že nám vypadávají celé směny. Jelikož nemáme žádnou výrobní rezervu, promítá se to i do výpadku dodávek. Zejména v létě jsme ne vždy byli schopni všechny objednávky uspokojit. Jedeme prakticky už celý rok na sto procent kapacity a každý výpadek zakázky pro nás znamená ztrátu.

LIDOVÉ NOVINY: Váš předchůdce Jiří Boček je zatvrzelý odpůrce balení piva do PET lahví. A Budvar je tak ze čtveřice největších producentů piva u nás jediný, který neprodává piva v plastu, byť odbyt tohoto piva na rozdíl od třeba sudů viditelně roste. Změní se to?
DVOŘÁK: Pevně věřím, že ne. Vůbec to není na pořadu dne, je to proti našemu profesnímu přesvědčení.




Budvar je nastavený tak, že nemůže dělat levné pivo, říká ředitel Dvořák

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav Petr

Budějovický Budvar, čtvrtý největší výrobce piva v Česku, má od května nového šéfa. Ve výběrovém řízení zvítězil a pivovarnickou legendu Jiřího Bočka nahradil 41letý marketingový odborník Petr Dvořák. „Doma prosadit víc značku Budweiser, posílit v exportu a systematicky přistupovat v péči o zaměstnance,“ shrnuje své priority v prvním rozhovoru od nástupu do funkce.

LN: Co vás po příchodu do Budvaru nejvíc překvapilo?
Začnu tím, co mne nepřekvapilo a co jsem čekal: Budvar byl především veden k výrobě a hodně na ni orientován, a to na skutečně kvalitní výrobu. Lpí na tradici a na přesvědčení, že tradice se nedá ničím ošidit. To jsem čekal a také jsem to tady i našel. Včetně toho, že lpíme na zpracování výhradně celých hlávek chmele a na značce žateckého červeňáku. To jinde nevidíte.

Já říkám, že Budvar je už tak nastavený, že ani nemůže dělat levné pivo.

LN: A co jste nečekal?
Že Budvar neměl nastavený mezinárodní marketing. Jsme velký exportér, skoro milionem hektolitrů loňského vývozu v podstatě druhý největší v Česku, a to přitom prakticky v jediné značce, potřebujeme proto dát našemu mezinárodnímu marketingu trochu víc štábní kulturu.

LN: Co tím myslíte konkrétně?
Sjednotit způsob, jakým se pivo prezentuje v zahraničí. Dnes jsou prezentace a marketing v rukou samotných importérů v jednotlivých zemích. Myslím to, jakým způsobem v dané zemi náš produkt prezentují.

LN: Dělají špatně svou práci?
Tak bych to neřekl. Naopak. Dělají svou práci dobře, značka je dobře prezentovaná. Ale každý jiným způsobem, a když máte deset různých názorů a deset různých provedení, vzniká trochu chaos. Bude lepší, když tomu dáme jednotný ráz, jednotný způsob prezentace.

LN: Co například?
Je toho hodně. Například jakým způsobem dělat promoční akce pro gastronomii nebo jak mezi spotřebiteli v zahraničí prezentovat naše tankové pivo a podobně. U nás máme už v mnoha případech povědomí o tom, že pivo dodávané v tancích místo v sudech je čerstvé, přímo z pivovaru, nejlépe ošetřené, často nepasterované. Tahle znalost v mnoha zemích ale není.

Budvar bude vařit méně levného pardála. Vsadí na prémiovější Budweiser

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav Petr

Čtvrtý největší domácí pivovar chystá pod vládou nového ředitele expanzi prémiové značky Budweiser. Naopak hodlá méně podporovat levnější pivo Pardál.

Lepší pozice prémiového ležáku na domácím trhu, to znamená posílit prodej značky Budweiser v Česku. Budějovický Budvar jako čtvrtý největší tuzemský producent piva hodlá pod vládou nového šéfa Petra Dvořáka vrhnout co nejvíc sil do rozšíření své top značky.

Nejen v zahraničí, tedy skoro osmdesátce zemí, kde se český Budweiser prodává, ale teď především na domácím trhu, na kterém se dosud prodává menší část produkce národního podniku. Dvořák chce, aby značka Budweiser posílila v kategorii nejdražších prémiových piv, kde jí podle zjištění LN patří z hlediska objemu prodeje druhé místo za plzeňským Pilsner Urquellem.

A naopak. Tím, že se Budvar víc zaměří na prosazení své vlajkové lodě, bude o něco méně podporovat svou levnější značku Pardál. „Budvar není stavěný na to, aby chrlil hektolitry levného piva. Do této kategorie nemá význam se tlačit,“ uvedl Dvořák v rozhovoru pro LN.

Důležitější je Budweiser
„Pardála do budoucna spíš trochu omezíme, důležitější je prosadit se na domácím trhu víc se značkou Budweiser v prémiovém až luxusním segmentu. Pardál je značka pro určitý typ provozoven a spotřebitelů, ale v příštích letech nebude náš zásadní tahoun produkce,“ dodává Dvořák.

O kolik by se v budoucnu měl zvýšit český prodej Budweiseru ani jak podnik omezí třeba reklamní aktivity pardála, však Dvořák neupřesnil.

Budvar, stejně jako ostatní pivovary, tají prodejní čísla jednotlivých značek. Z loňské celkové produkce 1,61 milionu hektolitrů vyvezl vysoce ziskový budějovický podnik skoro milion za hranice, kde se prodává téměř výhradně značka Budweiser. O zbylých 600 tisíc hektolitrů pro domácí trh se podle některých odhadů dělí půl napůl značky Budweiser s Pardálem. A dražší ležák může vydělávat pivovaru díky vyšší marži víc než levné pivo.

Odbyt těch levnějších výčepních devítek a desítek stále klesá, roste prodej ležáků (jedenáctek a dvanáctek), navíc v kategorii piv nižší cenové kategorie je vzhledem k levné nabídce privátních značek obchodních řetězců velká konkurence.

Pardála sice Budvar prodává i ve verzi jedenáctek, ale za nižší cenu, a tedy i s nižší marží než svůj prémiový ležák Budweiser.

„Utlumit nějak víc značku Pardál by nedávalo smysl. Je dobré, když má pivovar k dispozici levnější i dražší varianty piv. Ale posílení ležáku Budweiser určitě z pohledu ekonomiky smysl má,“ komentuje úmysly nového ředitele Budvaru Tomáš Maier, který na České zemědělské univerzitě Praha přednáší ekonomiku pivovarnictví.

Lepší znamená i dražší?
Důraz na prémiovou, a tedy dražší značku není na českém trhu novinkou. Prakticky od svého vzniku jde touto cestou například humpolecký Bernard.

„Bylo nám jasné, že když chceme prodávat kvalitní skvělé pivo, které se chce odlišovat, nemůže být levné,“ vyjádřil se už před časem spolumajitel pivovaru Stanislav Bernard.

Pardála Budvar prezentuje jako první pivo vyvinuté samotnými pivaři. Prodej začal v roce 2007 v jižních Čechách a v dalším roce poprvé putoval – tehdy ještě pouze ve výčepní verzi – do republikové distribuce.

„Nyní máme v nabídce prémiovou top značku Budweiser Budvar a kvalitní značku středního cenového segmentu,“ uvedl začátkem roku 2008 obchodní ředitel Budvaru Robert Chrt.

„Pardál má chuť i další vlastnosti výrazně odlišné od stávajících produktů z naší nabídky. Již jsme si ověřili, že oslovuje především nové zákazníky, tedy konzumenty konkurenčních piv,“ dodal Chrt při rozšiřování značky do republikové distribuce.

Budvarka získala ocenění Red Dot za vysokou kvalitu designu

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:České nápoje

Koncept značkových restaurací BUDVARKA získal prestižní mezinárodní ocenění Red Dot za vysokou kvalitu designu. Autorem designu je české IO Studio vedené architektem a designérem Lukou Križkem. První BUDVARKA byla otevřena letos v březnu a nyní již fungují tři. Další čtyři restaurace této sítě se připravují. Do dvou let by BUDVARKY měly fungovat ve všech krajských městech i v dalších vhodných lokalitách.

Porota prestižní mezinárodní soutěže Red Dot Award: Communication Design 2017 vyhlásila v pátek 27. října vítěze letošního ročníku. Odborníci letos posuzovali přes 8000 projektů v 18 hlavních kategoriích z 50 zemí. Budějovický Budvar získal ocenění Red Dot za projekt značkových restaurací „Original pivnice BUDVARKA“, který navrhl tým českého IO Studia vedený architektem a designérem Ing. Arch. Lukou Križkem. Dalšími členy tvůrčího týmu byli Ing. Radek Bláha a grafik Jan Padyšák.

„Red Dot je zřejmě nejprestižnější soutěž na světě a já si ocenění nesmírně vážím. Je skvělé, že BUDVARKA zaujala porotu, složenou z mezinárodně uznávaných osobnosti současného designu,“ říká Ing. Robert Chrt, obchodní ředitel Budějovického Budvaru.

„Naším cílem bylo vytvořit moderní restauraci pro náročné hosty, a zároveň zachovat prvky tradiční pivnice, ve které si lidé mohou naplno vychutnávat prémiovou značku Budweiser Budvar. BUDVARKA je prostor s lidským rozměrem, kde se člověk cítí příjemně a uvolněně. Proto je důležitou složkou navrženého konceptu také optimismus s prvky humoru, který je našemu národu tak blízký,“ vysvětluje Luka Križek z IO Studia. Flexibilní interiér je možné aplikovat v různých typech prostorů od historických po moderní. Z praktického pohledu je velmi důležitá jednoduchost montáže navrženého mobiliáře.

„Důkazem toho, že se nám záměr podařil, je spokojenost hostů a provozovatelů ve třech BUDVARKÁCH, které již fungují v České republice. Ocenění Red Dot navíc potvrzuje, že design BUDVARKY nyní patří do mezinárodní špičky,“ dodává Luka Križek.

Síť značkových restaurací BUDVARKA se bude výrazně rozšiřovat. „Již jsme zahájili realizaci dalších čtyř BUDVAREK. Do dvou let chceme tyto značkové restaurace ve všech krajských městech i v dalších vhodných lokalitách,“ uzavírá Robert Chrt.

O soutěži Red Dot
Pro profesionální hodnocení rozmanitosti v oblasti designu se Red Dot Design Award rozděluje na tři disciplíny: Red Dot Award: Product Design, Red Dot Award: Communication design a Red Dot Award: Design Concept. Soutěž Red Dot Award je jednou z největších světových soutěží v oblasti designu a organizuje ji Design Zentrum Nordrhein Westfalen. Odborná porota posuzovala nejlepší světové návrhy poprvé již v roce 1955. Název a značku ocenění Red Dot vytvořil v devadesátých letech 20. století profesor Dr. Peter Zec. Od té doby se symbol Red Dot stal vysoce ceněnou mezinárodní pečetí vynikající kvality designu. Více informací naleznete na adrese www.red-dot.org.

Poděkování všem, kteří se podíleli na konceptu BUDVARKA
Projekt BUDVARKA byl zahájen již v roce 2015. Jeho úspěšné ukončení by nebylo možné bez tvrdé práce a nadšení mnoha lidí, kteří si zaslouží zvláštní poděkování: patří mezi ně řada současných i bývalých kolegů z Budějovického Budvaru, IO studio, dodavatel interiéru Interiors, stavební firmy Demostav a Japsten a samozřejmě také všichni provozovatelé tří BUDVAREK, které již dnes nabízejí hostům své služby.

Diplom ocenění Red Dot 2017O konceptu BUDVARKA
BUDVARKA představuje moderní řetězec restaurací se silnou vizuální přítomností značky Budweiser Budvar. Je to prostor, ve kterém by se lidé měli cítit příjemně a uvolněně. Proto je důležitou složkou navrženého konceptu také optimismus s prvky humoru. Flexibilní interiér je možné aplikovat v různých typech prostorů od historických po moderní. Z praktického pohledu je velmi důležitá jednoduchost montáže navrženého mobiliáře. Zařízení BUDVARKY je navrženo z mnoha originálních prvků, které výborně doplňují dřevěné židle tradiční české značky TON. Důraz byl kladen na použití kvalitních přírodních materiálů v interiéru. Návštěvníky zaujmou zejména následující komponenty:
- kónické polosloupy připomínají sklenici s přetékající pivní pěnou,
- výčep inspirovaný typickým černým budvarským sudem,
- výplně stěn obložené pivními tácky skládanými do geometrické kompozice,
- kožené opěráky lavic šité ve tvaru pivních lahví,
- centrální osvětlení inspirované pivními přepravkami,
- nástěnné grafiky v pěti různých variacích: stylizované motivy víčka, přepravky, láhve, sklenice nebo potrubí pivovarské technologie vnášejí do interiéru pomocí hravých kompozic další vtipný a silný prvek,
- dlažba skládaná jako mozaika do tvaru pivních přepravek ze tří barevných odstínů keramiky, která navazuje na grafiku stěn,
- motiv nápisu BUDWEISER, skládaný z jednotlivých písmenek frézovaných z masivního dubu, který je v interiéru často používaný i na drobných detailech nábytku nebo svítidel.

Barevné řešení interiéru vychází z přirozené barevnosti přírodních materiálů. Další barvy jsou pak komponovány v monochromatické paletě tak, aby byl interiér sladěn v jednom barevném tónu. Volně stojící mobiliář je proveden v přírodním světlém dubu. Dubové obklady stěn jsou tónované do šedého odstínu. Černě zbarvené zámečnické prvky kontrastují s měděnými narůžovělými detaily. Čalouněné prvky jsou provedeny z brašnářské kůže.

Součástí designového řešení restaurace BUDVARKA jsou i originální jídelní lístky, pivní tácky, porcelánové stojany na příbory, porcelánové misky na podtácky, přepravky na dochucovadla a kompletní venkovní značení restaurace.

Šéf Budvaru chce posílit značku doma i v cizině. Ale také zatím mlčí

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:Jakub Bartoš

Být jeden z nejlepších zaměstnavatelů v regionu a posílit své postavení v zahraničí i doma. Tak vypadají dlouhodobé plány Budějovického Budvaru po půl roce působení nového ředitele Petra Dvořáka. Aktuální akce směřují za zvýšením výroby.

Když v dubnu předstoupil před novináře, zmínil několik témat, na která se chtěl v novém působišti zaměřit. Plány se nezměnily. Jen je nový ředitel Budvaru Petr Dvořák příliš nekomentuje.

Po šesti měsících práce si totiž nechává podrobnosti pro sebe a rozhovory v médiích zatím odmítá. Na strategiích se však pracuje, zní z národního podniku.

„Až budou dokončené, musí se s nimi nejprve seznámit naši zaměstnanci. Nemyslíme si, že je správné, aby se o plánech podniku naši lidé dozvídali z novin. Pan ředitel už dvakrát zorganizoval setkání všech zaměstnanců pivovaru, kde mu každý mohl položit konkrétní dotazy,“ vysvětlil mluvčí Budějovického Budvaru Petr Samec.

Samotní zaměstnanci o nedostatku informací mluvit nemohou. Petr Dvořák již dvakrát zastavil výrobu a se všemi se sešel. Při tom odpovídal na dotazy, které mu lidé několik dní předem pokládali. Směřovaly hlavně na mzdy a výrobu. Příští pondělí svolá zaměstnance potřetí, aby prezentoval výsledky auditu jejich spokojenosti.

„Při setkání si vybral jednotlivá témata, která zaměstnance zajímala, a odpovídal na ně. Mezi lidmi je vnímán velmi pozitivně, protože přišel a začal věci nazývat pravými jmény. Zabývá se tím, co si lidé myslí,“ uvedl předseda odborové organizace Jaroslav Berka.

Co má tedy nový šéf národního podniku v plánu? Krátkodobě chce dokončit všechny investice naplánované před jeho příchodem a docílit toho, aby se kapacita pivovaru zvýšila na dva miliony hektolitrů. Budvar je již druhým rokem na horní hranici výrobních a logistických kapacit.

Novinky budou stát asi dvě miliardy korun
„Proto jsou nyní hlavní prioritou investice do rozšíření výroby. V roce 2016 investoval Budvar celkem 406,8 milionu korun. Investice směřovaly převážně do stavby a technologie nového logistického centra a také do samotného rozšiřování výrobních kapacit,“ popsal Samec.

Počínaje příštím rokem půjdou peníze do stáčírny plechovek, zvýšení kapacity ležáckých sklepů, nové stáčírny lahví, kvasné kapacity a nové varny. Všechno směřuje k již zmíněné výrobní hodnotě dvou milionů hektolitrů piva. Novinky budou stát asi dvě miliardy korun.

Dlouhodobě se chce Petr Dvořák zaměřit na tři oblasti. Budvar by podle něj měl patřit mezi nejžádanější zaměstnavatele v regionu. Už při svém dubnovém představení řekl, že za úspěšnou firmou stojí právě lidé.

Druhou oblastí je export. Nový šéf má v plánu vyhledávat obchodní příležitosti, zvyšovat objem prodeje a posilovat značku. „Víme, že v zahraničí máme veliký potenciál, a nyní připravujeme exportní koncepci. Půjde především o posílení zahraničního marketingu, ale zatím nelze zveřejnit žádné detaily,“ popsal Samec.

S marketingem má Petr Dvořák bohaté zkušenosti. Působil totiž mimo jiné jako ředitel mezinárodního marketingu značky Pilsner Urquell v Londýně.

Podoba nové marketingové strategie je zatím tajná. „Také v této oblasti již děláme potřebné analýzy a další kroky. Dokončení a naplnění nové strategie ale bude hlavním úkolem až pro nového marketingového ředitele, kterého představíme do konce letošního roku,“ doplnil Samec.

Pivovar se bude věnovat i tuzemsku, kde by měl posílit pozici v prémiovém segmentu. Kromě toho řeší i některé dílčí otázky, jako je například Budvar aréna, kde mu končí smlouva k názvu, za což dosud ročně platil městu dva miliony korun. Nyní jedná s vedením Budějovic. V podpoře hokeje, která začala v roce 1993, chce pokračovat. Smlouvu o názvu arény platí od roku 2002.

„V principu nejsme proti zvýšení částky za jméno arény. Radnice ale musí vzít v úvahu to, že do podpory hokeje dáváme ročně celkově několikanásobně vyšší částku. Panu primátorovi jsme sdělili i naši konkrétní finanční představu. Podle našeho zjištění je velmi konkurenceschopná s ohledem na poměry a běžné ceny v prvoligovém hokeji. Naše nabídka je zajímavá jak z krátkodobého, tak z dlouhodobého pohledu. Jsme připraveni zvýšit podporu budějovického hokeje v případě postupu do extraligy,“ shrnul Samec. Nyní Budvar čeká na návrh smlouvy od města.





Říjnové středeční večery přijďte do Budvaru na divadelní prohlídku

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:České nápoje

Na říjnové středeční večery připravil Budějovický Budvar již pátou sérii „divadelních prohlídek“ v historických kostýmech. Místo obvyklého výkladu průvodců v nich návštěvníci sledují klíčové okamžiky z historie pivovaru prostřednictvím hraných scének v dobových kostýmech. Vstupenky je nutné rezervovat předem.

Již pátou sérii „divadelních“ prohlídek pivovaru připravilo Návštěvnické centrum Budějovického Budvaru. Každou říjnovou středu převezmou roli průvodců herci, kteří v hraných scénkách přenesou návštěvníky do klíčových okamžiků v historii pivovaru.

„Myšlenka uspořádat tyto mimořádné prohlídky vznikla při příležitosti oslav 120. výročí založení pivovaru na podzim 2015. Protože zájem návštěvníků byl až dosud vždy obrovský, v projektu pokračujeme a veřejnosti nabídneme již pátou sérii večerních výletů časem,“ říká Tomáš Olejník, vedoucí divize Gastro z Budějovického Budvaru, který odpovídá za služby Návštěvnického centra.

„Divadelní“ prohlídky mají kromě zábavné také vzdělávací funkci. Scénáře jednotlivých výstupů totiž vycházejí z ověřených historických skutečností, mimo jiné i ze zápisů jednání správní rady Českého akciového pivovaru.

„Divadelní“ prohlídky se uskuteční v termínech 4., 11. 18. a 25. října 2017 vždy od 19:30. Zájemci budou očekáváni ve vestibulu Návštěvnického centra Budějovického Budvaru. Vstupenky je nutno předem rezervovat. Objednat je lze na exkurse@budvar.cz, na telefonu 387 705 347, na e-shopu Budweiser Budvar a také na webových stránkách www.cbsystem.cz. Cena vstupenky je 200,- Kč, pro studenty a děti 100,- Kč.

Standardní prohlídky pivovaru budou i nadále probíhat beze změny – tj. každý den včetně víkendů od 9:00 do 17:00 hodin. Nezbytná je vždy rezervace vstupenek předem. Každý pracovní den ve 14:00 se lidé mohou zúčastnit prohlídky i bez předchozí rezervace. Průvodci hovoří česky nebo některým z dalších 6 světových jazyků. Další podrobnosti o prohlídkách Budějovického Budvaru, včetně jejich on line rezervace, najdete na webové stránce http://www.visitbudvar.cz/.

Návštěvnické centrum Budějovického Budvaru nabízí již od roku 2005 zábavu i poučení a poskytuje řadu dalších služeb. Loni navštívilo Budějovický Budvar více než 60 000 lidí. Přímo v areálu pivovaru funguje „Original Pivnice Budvarka“, která byla 3. dubna 2017 otevřena po rozsáhlé rekonstrukci se zcela novým interiérem. Design restaurace je novým gastronomickým konceptem Budějovického Budvaru. V restauraci mohou návštěvníci kromě dokonale ošetřeného piva ochutnat především gastronomické speciality tradiční české kuchyně. Nabídku služeb doplňují prodejna piva a suvenýrů a také komplexně vybavené prostory pro firemní školení či společenské akce.

40 milionů do plechovek. Budvar rozšíří stáčecí linku

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Euro.cz

Budějovický Budvar zvýší příští rok kapacitu linky na plnění plechovek. Investuje do ní přes 40 milionů. Do plechovek stočil loni Budvar téměř pětinu z výstavu, který loni činil 1,61 milionu hektolitrů piva, nejvíc v historii podniku. Do plechovek začal letos stáčet pivovar Protivín, investoval přes sto milionů korun. Podnik si od toho slibuje vyšší výstav, loňský byl 232 tisíc hektolitrů, letos plánuje nárůst o 30 procent.

Budějovický Budvar zvýší příští rok kapacitu linky na plnění plechovek. Investuje do ní přes 40 milionů. Do plechovek stočil loni Budvar téměř pětinu z výstavu, který loni činil 1,61 milionu hektolitrů piva, nejvíc v historii podniku. Do plechovek začal letos stáčet pivovar Protivín, investoval přes sto milionů korun. Podnik si od toho slibuje vyšší výstav, loňský byl 232 tisíc hektolitrů, letos plánuje nárůst o 30 procent.

Budvar loni prodal v plechovkách téměř 300 tisíc hektolitrů piva. Největší objem tvořil světlý ležák Budweiser Budvar. Nyní má Budvar jednu linku na stáčení do plechovek, příští rok chce její kapacitu zvýšit. Jde o součást rozvoje logistických a výrobních kapacit, do roku 2020 investuje Budvar dvě miliardy korun, do stáčírny plechovek přes 40 milionů.

„Do plechovek jsme loni stočili téměř pětinu z celkového výstavu a poptávka po plechovkách roste i letos. Je to tedy velmi důležitá součást našeho sortimentu a její význam se zvyšuje. V minulosti byly plechovky určené především pro export, ale v posledních dvou letech velmi výrazně vzrostla i poptávka v tuzemsku,“ řekl mluvčí Budvaru Petr Samec. Meziročně vzrostl prodej Budvaru v plechu o 22 procent. Budvar měl loni rekordní tržby 2,54 miliardy korun.

Pivo do plechovek začal v dubnu stáčet pivovar Protivín, jenž patří do skupiny Pivovary Lobkowicz Group. Investoval přes sto milionů. „V Česku trvale klesá trend surového piva, je mírný nárůst lahví a nárůst plechovek je několik let po sobě meziročně o 30 procent. V Polsku převládají plechovky, Slovensko má mnohonásobně vyšší zastoupení nevratných obalů než my. Plechovka má jednu obrovskou výhodu kvality - tu neprosvítí nic,“ řekl výrobní ředitel pivovaru Michal Voldřich.

Českobudějovický pivovar Samson ze skupiny AB InBev, jenž loni uvařil 82 800 hektolitrů piva, prodá ročně v plechovkách asi 14 tisíc hektolitrů, nejvíce exportního ležáku značky 1795. Samson využívá externí stáčírnu plechovek.

„Pro nás je to doplňkový prodej. Jsou samozřejmě země, kde plechovky preferují, takže tam se musíme přizpůsobit. Aktuálně investici do stáčení neplánujeme. Soustředíme se na výrobu do tradičních pivních obalů, tedy na nerezové KEG a skleněné pivní lahve,“ řekl ředitel pivovaru Daniel Dřevikovský s tím, že prodeje v plechovkách jsou stabilní již řadu let.

Do plastových obalů Budvar ani Samson nestáčejí. Využívá je strakonický pivovar Dudák, jediný český pivovar, jejž vlastní město. Dudák prodá ročně asi 30 tisíc PET lahví, je v nich nefiltrovaná jedenáctka Sklepák. Jde o lahve s objemem 1,5 litru.

„Je to pouze okrajová záležitost. O dalším rozšiřování výroby našeho piva do plastu neuvažujeme,“ řekl sládek Dušan Krankus. Dudák měl loni výstav 57 624 hektolitrů, meziročně o 2720 hektolitrů nižší.

Významná ocenění získali dva muži, kteří spojili své životy s Budějovickým Budvarem

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Budějcká Drbna

Český svaz pivovarů a sladoven předával svá nejvyšší ocenění za rok 2017. Ocenění získali mimo jiných také dva muži, jejichž celý profesionální život byl spojen s pivovarem Budějovický Budvar.

Za celoživotní přínos oboru byl do Síně slávy českého pivovarství a sladařství uveden Jiří Boček. Ten v Budějovickém Budvaru pracoval od roku 1983 a v období 1991 až 2016 zastával pozici ředitele podniku. Během jeho působení zvýšil pivovar roční výstav ze 491 tisíc hektolitrů na 1,6 milionů hektolitrů a počet exportních států vzrostl z osmnácti na sedmasedmdesát. „Vstup do Síně slávy je pro mě nejvyšším oceněním mé celoživotní a bohaté profesní kariéry v pivovarnictví od pivovarníků a velmi si jej vážím,“ říká bývalý ředitel Budějovického Budvaru Jiří Boček.

Za spoluautorství vysokoškolské učebnice „Sladařství" Cenu českého sládka F. O. Poupěte obdržel Jan Šavel. Docent Šavel napsal do učebnice čtyři kapitoly a u jedné další je spoluautorem. Nedávno oslavil 50. výročí práce v Budějovickém Budvaru a dodnes stále aktivně pracuje v pivovarské laboratoři na testování kvality surovin, kvality pivovarských kvasinek a věnuje se i problematice stárnutí piva. „Prostě mne v práce laboratoři stále baví,“ konstatuje výzkumný pracovník Budějovického Budvaru Jan Šavel.

„Oběma pánům srdečně gratuluji. Získání těchto profesních ocenění je velkou poctou i pro celý pivovar. Zároveň to pro nás představuje obrovský závazek do budoucna – na jejich práci chceme důstojně navázat,“ dodává ředitel Budějovického Budvaru Petr Dvořák.

Požehnaný budějovický mok pro papeže Františka

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Naše vodaAutor:Zemědělec

Budějovický Budvar navařil zvláštní várku piva, ze které naplní 122 lahví pro papeže Františka, který je dostane osobně při adventní audienci 13. prosince. Informuje o tom týdeník Zemědělec.

Papežovi předá pivo českobudějovická delegace, v níž bude diecézni biskup Vlastimil Kročil, který várku piva pro papeže počátkem září požehnal, i zástupci pivovaru. Řekl to mluvčí českobudějovického biskupství Miroslav Bína. Pivo se vaří z odrůdy Žatecký poloraný červeňák, vysoce aromatického chmele. „Z běžně dostupných chmelů je nejdražší, tuna stojí kolem tři sta tisíc korun,“ řekl mluvčí Budvaru Petr Samec s tím, že pivo bude zrát 90 dnů a zbytek z várky o objemu 600 hektolitrů se bude prodávat v českobudějovických restauracích Vatikán na Lannově třídě a Budvarka v Budvaru. Počet lahví připomíná 122 let od založení pivovaru. Várce žehnal biskup ve varně, kterou od roku 1989 zdobí i kříž s Ježíšem Kristem. „Pro nás je to prestižní záležitost,“ řekl Samec. „Je to poprvé, co pivo pro Vatikán dodáváme. Bude to limitovaná edice lahví, které se nebudou prodávat,“ dodal.

Lahve dají papežovi zástupci pivovaru a města společně s biskupem a českým velvyslancem ve Vatikánu Pavlem Vošalíkem. Kročil papeže již několikrát navštívil při generálních audiencích. Nápad se zrodil díky pobytu ministra zahraničí Vatikánu v kraji, roli sehrálo i to, že Vošalík pochází z jižních Čech. „Lahve předáme jako poděkování svatému otci za jeho službu. Tradice ve Vatikánu existuje, nejsme jediní, kteří mu budeme dávat pivo,“ řekl Kročil s tím, že papež ho nevypije sám, rozdělí se se zaměstnanci. „Jsem rád, že v jižních Čechách je pivovarnická tradice, která trvá celá staletí. Je dobré podporovat to, co se zde narodilo,“ řekl biskup, rodák z Brna, který má raději Budvar než brněnské pivo. „Starobrno je možná trošičku sladší, já dávám přednost méně sladkým nápojům,“ řekl Kročil.

Budvar loni prodal 1,61 milionu hektolitrů piva, nejvíc ve své historii, a měl rekordní tržby 2,54 miliardy korun. Pivovar, který vlastní stát, letos investuje 750 milionů, do roku 2020 investuje dvě miliardy korun. Budvar zaměstnává 670 lidí. Loni vyvezl do 77 zemí 975 000 hektolitrů, tedy 60,4 procenta své produkce. Meziročně to bylo o 8,5 procenta více. Na celkovém exportu piva z ČR se loni podílel Budvar 22,5 procenta.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.21.12.2017 09:40292