Historie a současnost Budějovického Budvaru

Přímým předchůdcem pivovaru Budějovický Budvar, n. p. byl Český akciový pivovar. Ten byl založen v roce 1895 a přímo navazoval na historickou tradici vaření piva v Českých Budějovicích, která sahá až do 13. století, do doby založení města a udělení práva várečného.
V 19. století byly České Budějovice národnostně smíšeným městem. Ekonomiku však ovládaly podniky vlastněné německou částí obyvatel. Protože tehdejší volební řád rozlišoval voliče podle majetku a výše odváděných daní, pivovarneměli zdejší Češi, přes svou početní převahu, žádné zastoupení na českobudějovické radnici.
Aby se Češi mohli prosadit v rovině politické, museli posílit své ekonomické pozice. Proto zde v poslední třetině 19. století vznikaly „české“ podniky. Jedním z nich se stal i Český akciový pivovar – přímý předchůdce Budějovického Budvaru. Iniciativa k jeho založení vzešla především z řad českých právovárečníků (August Zátka a řada jiných). Český akciový pivovar uvařil první várku 7. října 1895. Do konce roku 1896 činil výstav 51 100 hl piva. Dnes překračuje roční výstav milion hektolitrů. I přes obrovský nárůst objemu výroby však zůstává tradiční kvalita a typická chuť piva Budweiser Budvar zachována dodnes. V konkurenci s německým Měšťanským pivovarem a dvěma schwarzenbergskými pivovary v Třeboni a Protivíně vždy vítězil Český akciový pivovar především díky vysoké kvalitě a výjimečné chuti svého piva, která byla poprvé oceněna již v roce 1896 na Průmyslově výstavě v Praze.

Světová proslulost
Již v roce 1913 byl ležák z Českého akciového pivovaru znám v zahraničí. A právě díky rozvinutému exportu byla jeho obnova po 1. světové válce dokončena velmi rychle. V meziválečném období pivovar prošel rozsáhlou modernizací a elektrizací. V roce 1922 byla vyvrtána první artéská studně, ke které přibyla během času další. Pivovar tak získal zdroj vysoce kvalitní vody, která spoluvytváří vynikající chuťové vlastnosti originálního budějovického ležáku dodnes. Od 20. let pivovar dobýval trhy všech kontinentů, proto si také nechal registrovat ochranné známky pivovar„Český budějovický granát“, „Budweiser bier“, „Budbräu“ a v roce 1930 ochrannou známku „Budvar“, která se stala synonymem vysoké kvality a podle, které se pivovar v roce 1936 přejmenoval na Budvar – Český akciový pivovar České Budějovice.

Poválečné roky
Během druhé světové války byl pivovar pod nacistickou správou a po jejím skončení byl znárodněn. V roce 1967 byla vyčleněna část majetku Jihočeských pivovarů, národního podniku a založen samostatný právní subjekt Budějovický Budvar, n. p. orientovaný díky tradici, cenným ochranným známkám a kvalitě piva na export. K dalšímu rozvoji jak na domácím, tak na zahraničních trzích došlo především po roce 1989, kdy se současnému managementu podařilo výstav pivovaru téměř ztrojnásobit.

Pivovar dnes
Národní podnik Budějovický Budvar je dnes moderní a akční firmou, která je postavena na pevných základech. Pivovar obstál v tvrdém boji s konkurencí, za níž stojí obří nadnárodní koncerny. V současné době je posledním z velkých pivovarů, které mají výhradně český kapitál. V roce 2015 vystavil Budějovický Budvar 1,6 mil. hektolitrů piva. Díky vynikajícím hospodářským výsledkům mohl podnik investovat značné prostředky do svého rozvoje. Část zisku je každoročně věnována na podporu kultury, školství a zdravotnictví především v Jihočeském kraji. Důkazem dynamičnosti a osobního vztahu k milovníkům budějovického piva jsou novinky, s nimiž Budvar pravidelně přichází na trh.
V roce 2004 to byl tmavý ležák Budweiser Budvar, v roce 2005 pak moderní a praktické balení výčepního piva v plechu. Na podzim 2005 byla provedena výměna láhví 0,5 litru u celého sortimentu. pivovarPůvodní hnědé láhve NRW byly nahrazeny moderními a špičkovými obaly - elegantními zelenými láhvemi typu ALE. V létě 2006 byl zahájen prodej tmavého ležáku Budweiser Budvar v láhvích.
Dne 1. března 2007 bylo na trh v jižních Čechách uvedeno nově vyvinuté světlé výčepní pivo značky Pardál. Velký ohlas, který nové pivo vyvolalo u zákazníků v tomto regionu, vedl k rozhodnutí o rozšíření prodeje na celé území České republiky. Od začátku roku 2008 je proto pivo Pardál k dostání v obchodech i restauracích po celé republice.
Na výrazný prodejní úspěch výčepního piva Pardál navázal v červnu 2009 jedenáctistupňový ležák Pardál Echt. Na vývoji Pardál Echt se opět podíleli pivaři, kteří pomáhali na svět výčepnímu Pardálu, a jejich kamarádi. Pardál Echt je alternativou pro ty, kterým se výčepní pivo zdá slabé a ležák silný a kteří zároveň preferují vyšší hořkost a plnost chuti.
Od 1. června 2007 je Budějovický Budvar výhradním dovozcem světlého prémiového ležáku dánské značky Carlsberg pro Českou republiku.
Pivovar každoročně navštíví více než 50 000 turistů, kteří si mohou prohlédnout výrobu piva a také ho ochutnat přímo v ležáckém sklepě. Multimediální expozice "Příběh budějovického piva" přibližuje historii i současnost budějovického piva prostřednictvím velkoplošných obrazovek, filmů, čtených komentářů i dobových artefaktů.
Zdroj:Stránky Budějovického Budvaru, 2016


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Budějovického Budvaru

Kdy:celoročně dle rozpisuObec:České BudějoviceZdroj:Budějovický Budvar

Přijďte a uvidíte, jak se snoubí dlouholetá tradice s moderní technologií a rodí ona lahodná chuť světoznámého a originálního prémiového ležáku Budweiser Budvar. Obklopeni vůní moravského sladu a žateckého hlávkového chmele nahlédnete do tejemství výroby světoznámého ležáku Budweiser Budvar. Uvidíte, jak se za použití nejkvalitnějsích domácích surovin, vlastní vody čerpané z více než 300 metrů hlubokých studní a prvotřídních pivovarských kvasnic rodí pivo vyznačující se lahodnou chutí s příjemnou chmelovou vůní a jemnou hořkostí, jehož kvalitu oceňují zákazníci téměř na celém světě. Poctivě uvařené pivo pak ochutnáte načepované jen pro vás z pivovarských tanků v rozlehlých chladných ležáckých sklepích, kde Budweiser Budvar zraje před svou cestou k zákazníkům.

●Pravidelné prohlídky bez objednávky v českém, anglickém a německém jazyce probíhají každý pracovní den ve 14 hodin
●Prohlídka je též možná v ruském, francouzském, španělském a italském jazyce na základě předchozí objednávky

Doba trvání exkurze je cca 60 minut, maximálně 50 osob a minimálně 5 osob
Sleva 50% pro děti do 18 let, studenti po předložení průkazu ISIC

V sezóně - od 1. 3. do 31. 12. - Pondělí až neděle 9:00-17:00
Mimo sezónu - od 1. 1. do 28. 2. - Pondělí a neděle ZAVŘENO, Úterý až sobota 9:00-17:00

Aktualizováno: před 12 měsíci

Pivo z Budějovic si oblíbil také Ferdinand I., měl i svého sládka

Publikováno:před 10 dnyZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTK

V Českých Budějovicích bylo ve středověku 300 právovárečných domů. Jeden měšťan uvařil ročně osm až deset sudů piva. Chuť se vylepšovala třeba puškvorcem. V 16. století si jednoho budějovického sládka pozval na svůj dvůr císař Ferdinand I. Habsburský. ČTK to řekl historik Ivo Hajn, který 22 let pracoval v Budvaru. Právo várečné měl od 13. století každý měšťan ve vnitřním městě, když tu měl domovské právo, vlastnil dům a platil daně. Pivo nemohli vařit ti, jimž nepatřil dům nebo měli úlevu na daních, jako chudší obyvatelé České ulice, protože hlídali hradby. Nevařili ho ani lazebníci nebo mlynáři.

"Ve smlouvě z roku 1795, kdy vznikl Měšťanský pivovar, stojí, že je zde 387 domů právovárečných domů. Středověké město mělo 2500 obyvatel, pivo se vařilo asi v 30 objektech. Nejdražší část pivovaru byla varná pánev z čisté mědi. Měli obezděný měděný kotel s plochým dnem, pod ním se topilo, to bylo veškeré zařízení," řekl Hajn. Po třicetileté válce klesl počet domů, kde se pivo vařilo, na třináct.

Ročně jeden měšťan navařil průměrně osm až deset sudů. Část pro sebe, část prodal v šenku a mohl s ním obchodovat i v dosahu mílového práva, v okruhu 7,5 kilometru kolem města. To se dělilo na čtyři čtvrti, vždy měly otevřeno nejvýš dva šenky v každé z nich, aby se pivovarníci prostřídali.

V 16. století si zdejší pivo oblíbil císař Ferdinand I. Habsburský. "Vyžádal si v roce 1547 budějovického sládka, aby mu v Augsburgu vařil pivo po 'budějckém' způsobu, chutnalo mu. I místokancléř království Jiří Žabka z Limburka si ho oblíbil. Budějovické pivo mělo dobrou pověst, ale ne všichni ho vařili pitelné, vypadalo a chutnalo jinak, ve středověku se vařilo spíš jako polévka," řekl Hajn. Pivo bylo kalné, svrchně kvašené, méně pěnilo a mělo menší říz. Ve sklepech se uchovávalo i několik let. "Je otázka, jak mohlo chutnat, mělo pak i vyšší obsah alkoholu, chovalo se spíš jako víno. Aby napravili chuť, přidávali do něj různé bylinky, puškvorec, blín," řekl Hajn (53).

Mezi známé právovárečné domy patřil dům Matěje Konvičky, dnes hotel Malý pivovar. Dále hotel Zvon, dům U Tří korun, jenž je nyní součástí radnice, v Piaristické ulici Dům U Černé růže, kde se pálila i kořalka. V každém domě byla velká místnost, mázhaus, kde se pilo i obchodovalo. Kdo chtěl čepovat, vyvěsil ven věnec. Uvnitř na zemi byla kvůli hygieně sláma. "Dávali si i pět konvic o objemu až jeden a půl litru, pili je při přípitcích dokonce na ex.

To byla v 16. století pijácká bratrstva, která vznikla po vzoru německých. To se v Čechách chlastalo jak o život, pily i ženské, vycházely různé spisy o opilství. Všichni to sváděli na Němce, že naučili Čechy pít, ale žák předčil mistra. Pily i děti, na šlechtických dvorech a u bohatých měšťanů se na dětský stůl dávalo i osm žejdlíků piva a jeden a půl žejdlíku vína," řekl Hajn. Žejdlík měl asi půllitr. Město mělo od roku 1496 vlastní pivovar poblíž Zlatého mostu. V roce 1795 vznikl Měšťanský pivovar, jehož nástupcem je dle Hajna Budvar.

Papež František přijme 122 lahví Budvaru

Publikováno:před 10 dnyZdroj:Českobudějovický deníkAutor:Anna Zemanová

Speciální várka Budvaru pro hlavu církve. Je to poprvé, co Budějovický Budvar vaří pivo pro Vatikán.

Pro pivovar je to prestižní záležitost. Papež František přijme 13. prosince při generální audienci od českobudějovické delegace 122 lahví.

Várku pro něho v úterý v budvarské varně požehnal diecézní biskup, který bude součástí delegace.

Na závěr žehnání biskup řekl: „A ti, kdo si budou tímto pivem připíjet, ať jim to prospívá ke zdraví duše i těla. Ať platí ono staré a moudré - Dej Bůh štěstí.“ Připíjet si požehnaným pivem, které má doma i Svatý otec, je celkem lákavá nabídka. Zbytek z této požehnané várky bude možné ochutnat v českobudějovických restauracích Budvarka nebo Vatikán na Lannově třídě.

Speciál Bud z čerstvého chmele uvařen

Publikováno:před 12 dnyZdroj:ČeskéNápoje.cz

Na varně pivovaru Budějovický Budvar uvařili várku sezónního speciálu BUD z čerstvých hlávek Žateckého poloraného červeňáku. Chmel byl sklizen jen několik hodin předtím na chmelnici U Splavu v katastru chmelařské obce Blšany. Pivo z čerstvého chmele bude zrát ve sklepích pivovaru až do března 2018, kdy objeví ve vybraných restauracích v České republice i v několika dalších zemích.

Včera odpoledne uvařili v Budějovickém Budvaru sezónní pivní specialitu z čerstvého chmele. Čerstvý chmel dodává pivu větší množství aromatických látek a poněkud výraznější hořkost ve srovnání s chmelem sušeným. Čerstvý chmel se musí zpracovat ve stejný den, kdy byl načesán. Proto patří mezi nejvzácnější pivovarské suroviny a v pivovarské praxi se používá jen zcela výjimečně. Navíc pivo chmelené ze 100 % výhradně čerstvým chmelem je možné uvařit pouze v pivovaru, který má varnu vybavenou tzv. „chmelovým cízem“. Ten odstraňuje chmelové mláto z mladiny na konci chmelovaru. Budějovický Budvar je jedním z pouhých tří českých pivovarů, které chmelovým cízem disponují. Pivovary, které vaří pivo z chmelových granulí nebo extraktů, chmelový cíz nemají, neboť takové zařízení nepotřebují.

Chmel odrůdy Žatecký poloraný červeňák pro sezónní speciál dodala společnost ARIX, a.s., která patří mezi přední české pěstitele a obchodníky s chmelem. Chmelové hlávky byly sklizeny 28. srpna dopoledne na chmelnici „U Splavu“, ve slavné lokalitě „Údolí Zlatého potoka“ u chmelařské obce Blšany. „Speciál z čerstvého chmele jsme letos vařili již šestým rokem. Přestože už máme nějaké zkušenosti, v tuto chvíli nedokážeme přesně odhadnout, jaká bude jeho výsledná chuť. U čerstvého chmele totiž není čas na standardní laboratorní rozbor – známe jen orientační hodnotu hořkosti – a dávkování děláme do značné míry intuitivně. Každý rok je surovina jiná a my se jen můžete těšit na to, co nám příroda připravila,“ říká Ing. Petr Košin, Ph.D., vedoucí oddělení technologie výroby z Budějovického Budvaru.

Speciální pivo z čerstvého chmele bude dodáváno pouze do vybraných restaurací a pivnic v sudech o objemu 20 litrů. Pivo z čerstvého chmele uvařil Budějovický Budvar poprvé v srpnu 2012. „V té době u nás v pivovaru nebyl nikdo, kdo by měl s čerstvým chmelem osobní zkušenosti. Výsledek nás ale velmi příjemně překvapil a zákazníci vypili celou várku během několika dnů,“ uzavírá Petr Košin.

Biskup požehnal ležáku pro papeže, do Vatikánu zamíří 122 litrů zlatavého moku

Publikováno:před 14 dnyZdroj:Novinky.czAutor:Pavel Orholz

Českobudějovický diecézní biskup Vlastimil Kročil požehnal v úterý dopoledne světlému ležáku v Budějovickém Budvaru. V prosinci předá 122 lahví budějovického piva v rámci generální audience papeži Františkovi ve Vatikánu.

„Navazujeme na 700letou tradici pivovarnictví v Budějovicích. Budějovický Budvar existuje 122 let, a proto se svatému otci předá symbolicky 122 lahví tohoto piva. Předání se bude odehrávat při generální audienci 13. prosince letošního roku. Společně se mnou tam budou zástupci Budvaru, města a samozřejmě i z velvyslanectví při svatém stolci,“ uvedl Kročil.

Zmínil, že papeže už navštívil v rámci generálních audiencí několikrát. „Je to požehnání té várce a samozřejmě že k tomu patří i požehnání pro zaměstnance, kteří toto pivo vyrábějí,“ konstatoval Kročil.

Sládek pivovaru Adam Brož upozornil, že biskup požehnal celé várce piva, jednalo se tedy o 600 hektolitrů. „Je to světlý ležák vařený poctivým řemeslným způsobem. Protože jsme se u varny sešli dnes a audience je až v prosinci, celou dobu využijeme k výrobě tohoto piva. Od várky do hotového piva zbývají ještě tři měsíce práce,“ upozornil Brož.

Lahve pro papeže jsou od běžné produkce odlišné. „Budou mít jiný tvar a jiný objem. Jsou jednolitrové,“ podotkl Brož. Zmínil, že zbytek požehnané várky bude prodáván v pivnici Budvarka a také vyhlášené budějovické restauraci Vatikán.

Brož dále upozornil, že podle něho nemá tento dar historicky příliš obdobu. „Dělíme se o zážitek ze skvělého piva s lidmi z osmdesáti zemí světa. Tato příležitost je první a jedinečná a je to pro nás velká čest,“ doplnil Brož.

Budvar navaří zvláštní pivo pro papeže Františka, dá mu 122 lahví

Publikováno:před 18 dnyZdroj:České novinyAutor:ČTK

Budějovický Budvar navaří zvláštní várku piva, ze které naplní 122 lahví pro papeže Františka, který je dostane osobně při adventní audienci 13. prosince. Předá mu je českobudějovická delegace, v níž bude diecézní biskup Vlastimil Kročil i zástupci pivovaru. ČTK to řekl mluvčí českobudějovického biskupství Miroslav Bína.

Várku piva pro papeže požehná biskup Kročil 5. září při liturgii žehnání v budvarské varně. Pivo dostane papež 13. prosince při předvánoční generální audienci pro poutníky z Česka.

"Při svém založení navázal pivovar na sedmisetletou tradici pivovarnictví v Českých Budějovicích. Jako výraz úcty a vděčnosti za tuto tradici daruje Svatému otci 122 lahví ležáku požehnaného českobudějovickým biskupem. Pivo bude zrát 90 dnů a poté ho zástupci pivovaru a biskup předají papeži Františkovi. Záštitu nad iniciativou převzalo Velvyslanectví ČR při Svatém stolci," řekl Bína.

Biskup Vlastimil Kročil si před tím, než zvláštní várce piva požehná, ještě v doprovodu sládka Adama Brože prohlédne výrobní prostory Budvaru. V čem bude pivo jiné oproti běžně vařenému, pivovar neupřesnil.

"Pro nás je to prestižní záležitost," řekl ČT mluvčí Budvaru Petr Samec. "Je to poprvé, co pivo pro Vatikán dodáváme. Bude to limitovaná edice lahví, které se nebudou prodávat," dodal.

Budvar loni prodal 1,61 milionu hektolitrů piva, nejvíce ve své historii a měl rekordní tržby 2,54 miliardy Kč. Pivovar, který vlastní stát, letos investuje 750 milionů, do roku 2020 investuje dvě miliardy korun. Budvar zaměstnává 670 lidí. Loni vyvezl do 77 zemí 975.000 hektolitrů, tedy 60,4 procenta své produkce. Meziročně to bylo o 8,5 procenta více. Na celkovém exportu piva z ČR se loni podílel Budvar 22,5 procenta.

V Budějovickém Budvaru uvařili sezonní speciál z čerstvého chmele

Publikováno:před 21 dnyZdroj:Budějcká Drbna

Sezonní pivní specialitu z čerstvého chmele uvařili v Budějovickém Budvaru. Speciál Bud je z čerstvých hlávek Žateckého poloraného červeňáku. Chmel byl sklizen jen několik hodin předtím na chmelnici U Splavu na Blšansku. Pivo z čerstvého chmele bude zrát ve sklepích pivovaru až do března 2018, kdy objeví ve vybraných restauracích v České republice i v několika dalších zemích.

Sezonní pivní specialitu z čerstvého chmele uvařili v Budějovickém Budvaru v pondělí 28. srpna odpoledne. Čerstvý chmel dodává pivu větší množství aromatických látek a poněkud výraznější hořkost ve srovnání s chmelem sušeným. Čerstvý chmel se musí zpracovat ve stejný den, kdy byl načesán. Proto patří mezi nejvzácnější pivovarské suroviny a v pivovarské praxi se používá jen zcela výjimečně.

Navíc pivo chmelené stoprocentně výhradně čerstvým chmelem je možné uvařit pouze v pivovaru, který má varnu vybavenou takzvaným „chmelovým cízem“. Ten odstraňuje chmelové mláto z mladiny na konci chmelovaru. Budějovický Budvar je jedním z pouhých tří českých pivovarů, které chmelovým cízem disponují. Pivovary, které vaří pivo z chmelových granulí nebo extraktů, chmelový cíz nemají, neboť takové zařízení nepotřebují. Chmel odrůdy Žatecký poloraný červeňák pro sezonní speciál dodala společnost Arix, která patří mezi přední české pěstitele a obchodníky s chmelem. Chmelové hlávky byly sklizeny v pondělí 28. srpna dopoledne na chmelnici U Splavu, ve slavné lokalitě Údolí Zlatého potoka u chmelařské obce Blšany.

„Speciál z čerstvého chmele jsme letos vařili již šestým rokem. Přestože už máme nějaké zkušenosti, v tuto chvíli nedokážeme přesně odhadnout, jaká bude jeho výsledná chuť. U čerstvého chmele totiž není čas na standardní laboratorní rozbor – známe jen orientační hodnotu hořkosti – a dávkování děláme do značné míry intuitivně. Každý rok je surovina jiná a my se jen můžete těšit na to, co nám příroda připravila,“ říká vedoucí oddělení technologie výroby Budějovického Budvaru Petr Košin. Speciální pivo z čerstvého chmele bude dodáváno pouze do vybraných restaurací a pivnic v sudech o objemu dvacet litrů. Pivo z čerstvého chmele uvařil Budějovický Budvar poprvé v srpnu 2012. „V té době u nás v pivovaru nebyl nikdo, kdo by měl s čerstvým chmelem osobní zkušenosti. Výsledek nás ale velmi příjemně překvapil a zákazníci vypili celou várku během několika dnů,“ podotýká Petr Košin.

10 let museli prodávat pivo v Itálii pod značkou Czechvar. Nyní se Budvar soudí

Publikováno:před 26 dnyZdroj:iRozhlas.czAutor:ČTK

Budějovický Budvar vede ve světě přes 40 známkoprávních sporů. V Itálii, kam se se značkou Budweiser Budvar vrátil po deseti letech, se nyní soudí o náhradu škody. V exportu chce rozvíjet evropské trhy, více se zaměřit na Severní Ameriku a nově i na Asii, informoval ředitel pivovaru Petr Dvořák.

Známkoprávní spory stojí Budvar ročně několik milionů korun. Spory se táhnou přes 100 let. „Někde jsou příčinou smlouvy z roku 1911 a 1939, které nás pořád trápí. Někde jsou spory zásadnější, někde drobnosti, někde už řešíme spory o náhradu škody. Máme země, kde to nemusí ve výhledu tří až pěti let vypadat jako důležité, ale naším úkolem je, abychom i ve známkoprávní oblasti předávali následovníkům co nejlepší výchozí pozici. Za patnáct dvacet let to mohou být nejzajímavější teritoria. V roce 1911 bylo asi jednoduché mávnout rukou nad tím, že do Ameriky neexportuji, ale jak rádi bychom měli o 100 let později Budweiser Budvar v Americe," řekl Dvořák.

Po deseti letech dostal Budvar značku Budweiser Budvar zpět do Itálie. Teď soudně řeší náhradu škody. Dvořák to označil za historické vítězství. „Nebyli jsme tam deset let pod vlastní značkou. Tohle vítězství bylo kolem roku 2014, ale má doteď dozvuky, protože jeden ze sporů vedeme o náhradu škody. Jestli jsme byli neoprávněně vyhnáni z Itálie na deset let a museli prodávat pod značkou Czechvar, tak nás to poškodilo," řekl ředitel. Budvar se podílí i na jednání Evropské unie s Čínou o chráněných evropských označeních.

V exportu chce Budvar rozvíjet trhy v Evropě, stále ho zajímá Severní Amerika a nově i některé asijské trhy. Loni vyvezl do 77 zemí 975 000 hektolitrů, tedy 60,4 procenta své produkce. Meziročně to bylo o 8,5 procenta více. Na celkovém exportu piva z Česka se loni podílel Budvar 22,5 procenta. Nejvíc vyváží do Německa, Rakouska, Slovenska, Polska a Británie.

„Nejsilnější jsme v Německu, po pár letech trošku negativnějšího vývoje v Anglii se nám daří obracet trend i tam. Je to pro nás pořád perspektivní trh, dá se tam vyzkoušet spousta přístupů, které se dají rozvíjet do dalších trhů. Vyspělejší trhy se začínají hodně orientovat na piva, která jsou dělaná poctivě a mají vyšší pitelnost," řekl Dvořák.

Ředitel nevidí důvody pro privatizaci Budvaru. Status národního podniku je podle něj výhodný pro stát i občany. „Tenhle národ, který je podle spotřeby piva na hlavu největším milovníkem piva na světě, má svůj národní pivovar, a že každý z Čechů vlastní kus pivovaru, v tom je zajímavý příběh sám o sobě. A Budvar je i ekonomicky extrémně zajímavý počin, na daních dodává ročně kolem 400 milionů, k tomu odvádíme zisky, nejsme závislí na žádných dotačních programech," řekl Dvořák. Hrubý zisk Budvaru loni klesl téměř o čtyři procenta na 337,3 milionu Kč.

Budvar vede ve světě desítky sporů. Některé přes sto let

Publikováno:před 26 dnyZdroj:Týden.czAutor:ČTK

Budějovický Budvar vede ve světě přes čtyřicet známkoprávních sporů. V Itálii, kam se se značkou Budweiser Budvar vrátil po deseti letech, se nyní soudí o náhradu škody. V exportu chce rozvíjet evropské trhy, více se zaměřit na Severní Ameriku a nově i na Asii. V rozhovoru to řekl ředitel pivovaru Petr Dvořák.

Známkoprávní spory stojí Budvar ročně několik milionů korun. Spory se táhnou přes sto let. "Někde jsou příčinou smlouvy z roku 1911 a 1939, které nás pořád trápí. Někde jsou spory zásadnější, někde drobnosti, někde už řešíme spory o náhradu škody. Máme země, kde to nemusí ve výhledu tří až pěti let vypadat jako důležité, ale naším úkolem je, abychom i ve známkoprávní oblasti předávali následovníkům co nejlepší výchozí pozici. Za patnáct dvacet let to mohou být nejzajímavější teritoria. V roce 1911 bylo asi jednoduché mávnout rukou nad tím, že do Ameriky neexportuji, ale jak rádi bychom měli o sto let později Budweiser Budvar v Americe," řekl Dvořák.

Po deseti letech dostal Budvar značku Budweiser Budvar zpět do Itálie. Teď soudně řeší náhradu škody. Dvořák to označil za historické vítězství. "Nebyli jsme tam deset let pod vlastní značkou. Tohle vítězství bylo kolem roku 2014, ale má doteď dozvuky, protože jeden ze sporů vedeme o náhradu škody. Jestli jsme byli neoprávněně vyhnáni z Itálie na deset let a museli prodávat pod značkou Czechvar, tak nás to poškodilo," řekl ředitel. Budvar se podílí i na jednání EU s Čínou o chráněných evropských označeních.

V exportu chce Budvar rozvíjet trhy v Evropě, stále ho zajímá Severní Amerika a nově i některé asijské trhy. Loni vyvezl do 77 zemí 975 tisíc hektolitrů, tedy 60,4 procenta své produkce. Meziročně to bylo o 8,5 procenta více. Na celkovém exportu piva z ČR se loni podílel Budvar 22,5 procenta. Nejvíc vyváží do Německa, Rakouska, Slovenska, Polska a Británie.

"Nejsilnější jsme v Německu, po pár letech trošku negativnějšího vývoje v Anglii se nám daří obracet trend i tam. Je to pro nás pořád perspektivní trh, dá se tam vyzkoušet spousta přístupů, které se dají rozvíjet do dalších trhů. Vyspělejší trhy se začínají hodně orientovat na piva, která jsou dělaná poctivě a mají vyšší pitelnost," řekl Dvořák.

Ředitel nevidí důvody pro privatizaci Budvaru. Status národního podniku je podle něj výhodný pro stát i občany. "Tenhle národ, který je podle spotřeby piva na hlavu největším milovníkem piva na světě, má svůj národní pivovar, a že každý z Čechů vlastní kus pivovaru, v tom je zajímavý příběh sám o sobě. A Budvar je i ekonomicky extrémně zajímavý počin, na daních dodává ročně kolem 400 milionů, k tomu odvádíme zisky, nejsme závislí na žádných dotačních programech," řekl Dvořák. Hrubý zisk Budvaru loni klesl téměř o čtyři procenta na 337,3 milionu korun.

Budvar prodává příliš levně, říká nový šéf. Chce zvýšit i výrobní kapacitu

Publikováno:před 26 dnyZdroj:Aktuálně.czAutor:ČTK

Budějovický Budvar během příštího roku výrazně rozšíří kapacitu stáčení piva do plechovek. Loni prodal nejvíce piva ve své historii. Podle ředitele se chce více prosadit v prémiovém segmentu.

Budějovický Budvar příští rok rozšíří kapacitu stáčení piva do plechovek o 40 procent a v prvním čtvrtletí roku 2018 zprovozní nové skladové prostory. Do roku 2020 investuje pivovar dvě miliardy korun. V rozhovoru s ČTK to řekl ředitel Budvaru Petr Dvořák.

Pivovar, jehož loňský roční výstav byl 1,61 milionu hektolitru, nyní stáčí ročně do plechovek 300 000 hektolitrů. Kapacitu linky na plechovky zvětší na začátku příštího roku o 40 procent, investuje přes 27 milionů korun.

"Zatím postačí vyměnit hlavní plnič, což by nás mělo dostat blíže poptávce. Dlouhodobě budeme muset uvažovat o další plechovkové lince," řekl jedenačtyřicetiletý ředitel, který vede podnik od května.

Podle něj dnes Budvar prodává pivo příliš levně, má především příliš nízkou promoční cenu, tedy akční prodejní cenu v regálech obchodů.

"Budvar jde cestou nekompromisní kvality a tomu musí odpovídat i cena. Je to komplexnější proces než čisté zdražení. Ceníková cena je jenom jeden z faktorů, v ní jsme relativně správně, můžeme se bavit o drobných desítkách haléřů a menších korunách. Promoční cena je většinou v dikci řetězců, ale jeden z důvodů aktuálního převisu poptávky po našem pivu je, že promoční cenu máme relativně nízkou," řekl Dvořák.

Ředitel chce Budvar více prosadit v prémiovém segmentu. Myslí si, že k tomu zatím chybí pivovaru emoce spojené se značkou. "To znamená, abych jako spotřebitel měl tu značku rád. Tam nás čeká velký kus práce pro marketingové oddělení," uvedl Dvořák, který hledá nového šéfa marketingu.

Za nejbolavější místo ředitel považuje stáčecí linky, jejichž kapacita nestačí uspokojit poptávku a brzdí zájem některých zákazníků ze zahraničí. Až Budvar dokončí logistické centrum, které zprovozní v prvním čtvrtletí 2018, začne hned v létě stavět novou halu, v níž bude nejpozději od června 2019 fungovat nová stáčecí linka.

Budvar zaměstnává 670 lidí, chybí mu dvě desítky zaměstnanců, dělníci na stáčecích linkách nebo řidiči vysokozdvižných vozíků. Mzdy letos vzrostou o více než 3,5 procenta, průměrný plat v Budvaru je nad celostátním průměrem.

"Naši lidé jsou přetíženi, což souvisí s tím, že pivovar jede za hranicí svých možností. Jedeme dlouhé, nepřetržité provozy a každý výpadek a nedostatek lidí se rychle promítá do snížení kapacity. Moje priorita je, abychom se stali nejzajímavějším zaměstnavatelem v regionu," řekl Dvořák, rodák z Liberce, který teď žije v Českém Krumlově.

Budvar loni prodal 1,61 milionu hektolitrů piva, nejvíce ve své historii a měl rekordní tržby 2,54 miliardy korun. Pivovar, který vlastní stát, letos investuje 750 milionů. Dvořák je bývalý manažer Plzeňského Prazdroje a ředitelem marketingu v Pivovarech Staropramen. Ve funkci nahradil Jiřího Bočka, který po 25 letech na konci loňského roku rezignoval.

Budvar rozšíří příští rok kapacitu stáčení piva do plechovek

Publikováno:před 27 dnyZdroj:České novinyAutor:ČTK

Budějovický Budvar rozšíří příští rok kapacitu stáčení piva do plechovek o 40 procent. V prvním čtvrtletí roku 2018 zprovozní nové skladové prostory. Do roku 2020 investuje pivovar dvě miliardy korun. V rozhovodu s ČTK to řekl ředitel Budvaru Petr Dvořák.

Pivovar, jehož loňský roční výstavy byl 1,61 milionu hektolitru, nyní stáčí ročně do plechovek 300.000 hektolitrů. Kapacitu linky na plechovky zvětší na začátku příštího roku o 40 procent, investuje přes 27 milionů Kč. "Zatím postačí vyměnit hlavní plnič, což by nás mělo dostat blíž poptávce. Dlouhodobě budeme muset uvažovat o další plechovkové lince," řekl jedenačtyřicetiletý ředitel, který vede podnik od května.

Podle něj dnes Budvar prodává pivo příliš levně, má především příliš nízkou promoční cenu, to jest akční prodejní cenu v regálech obchodů. "Budvar jde cestou nekompromisní kvality a tomu musí odpovídat i cena. Je to komplexnější proces než čisté zdražení. Ceníková cena je jenom jeden z faktorů, v ní jsme relativně správně, můžeme se bavit o drobných desítkách haléřů a menších korunách. Promoční cena je většinou v dikci řetězců, ale jeden z důvodů aktuálního převisu poptávky po našem pivu je, že promoční cenu máme relativně nízkou," řekl Dvořák.

Ředitel chce Budvar více prosadit v prémiovém segmentu. Myslí si, že k tomu zatím chybí pivovaru emoce spojené se značkou. "To znamená, abych jako spotřebitel měl tu značku rád. Tam nás čeká velký kus práce pro marketingové oddělení," řekl Dvořák, který hledá nového šéfa marketingu.

Za nejbolavější místo ředitel považuje stáčecí linky, jejichž kapacita nestačí uspokojit poptávku a brzdí zájem některých zákazníků ze zahraničí. Až Budvar dokončí logistické centrum, které zprovozní v prvním čtvrtletí 2018, začne hned v létě stavět novou halu, v níž bude nejpozději od června 2019 fungovat nová stáčecí linka.

Budvar zaměstnává 670 lidí, chybí mu dvě desítky zaměstnanců, dělníci na stáčecích linkách nebo řidiči vysokozdvižných vozíků. Mzdy letos vzrostou o víc než 3,5 procenta, průměrný plat v Budvaru je nad celostátním průměrem. "Naši lidé jsou přetíženi, což souvisí s tím, že pivovar jede za hranicí svých možností. Jedeme dlouhé, nepřetržité provozy a každý výpadek a nedostatek lidí se rychle promítá do snížení kapacity. Moje priorita je, abychom se stali nejzajímavějším zaměstnavatelem v regionu," řekl Dvořák, rodák z Liberce, který teď žije v Českém Krumlově.

Budvar loni prodal 1,61 milionu hektolitrů piva, nejvíce v jeho historii a měl rekordní tržby 2,54 miliardy Kč. Pivovar, který vlastní stát, letos investuje 750 milionů. Dvořák je bývalý manažer Plzeňského Prazdroje a ředitelem marketingu v Pivovarech Staropramen. Ve funkci nahradil Jiřího Bočka, který po 25 letech na konci loňského roku rezignoval.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.09.09.2017 11:52282