Historie a současnost Pivovaru Poutník

I když historie piva sahá do Mezopotámie, do období před pěti tisíciletími, u nás pivo zdomácnělo natolik, že jej můžeme považovat za současnost národní kultury.
Pokud rčení „Kde se pivo vaří, tam se dobře daří“ je pravdivé, tak v Pelhřimově je tomu nejméně 450 let. pivovarBylo to roku 1552, kdy město obdrželo právo várečné. Ale je nepochybné, že se pivo vařilo již dříve.
Nejprve se vařilo po jednotlivých domech, které měli právo várečné, tedy v hradbách, kde byli obyvatelé „usedlí“. Ale půjčováním pánví, nedodržování regulí, vaření piva o nízké kvalitě, to vše vedlo ke sporům a tak právovárečníci opustili tento způsob vaření „po domech“ a jako sídlo pivovaru si zvolili dva domy v Růžové ulici, v místech nynější SPŠS.
Koncem XVII století přesídlil pivovar do míst mezi dnešní ulicí Solní a dřívější Děkanskou. Pivovar přiléhal k vnitřní městské hradební zdi a zabíral celý parkán a polovinu příkopu. V roce 1752 zde bylo postaveno i obydlí pro sládka.
Krátce po polovině XIX stolení přešel pivovar na tehdy u nás nově zaváděnou technologii spodního kvašení. Více než 200 let stará budova pivovaru však přestávala být vyhovující a tak se roku 1898 začala stavět budova nová, moderní.
V novém ivovaru se začalo vařit pivo na konci roku 1899. pivovarPivovar tehdy nepostrádal žádnou z vymožeností doby. Parostrojní pohon, účelové a prostorné provozovny.
Po znárodnění v roce 1948 byl pivovar včleněn do n. p. Horácké pivovary a po čase se stal závodem n. p. Jihočeské pivovary.
Po pádu socialismu, žádají potomci „právovárečníků“ o navrácení pivovaru, ale spor se táhl celých 10 let a pivovar zatím stále patřil pod rozpadající se Jihočeské pivovary. Po několika soudních líčeních a odvoláních se soud rozhodl, že majetek nebude vrácen a pivovar bude privatizován.
Pivovar v roce 2001 kupuje firma DUP zabývající se výrobou kožené galanterie, která provádí v Pelhřimovském pivovaru velké změny.
Pivovar dostává svoje obchodní jméno POUTNÍK, je změněn marketing firmy a to nejdůležitější, mění se technologický postup vaření piva. Tím vzniká nové pivo na trhu, pivo plné chuti a stabilní kvality.pivovar

Po dvouletém vlastnictví se družstvo DUP Pelhřimov, na konci roku 2003, rozhoduje výrazně změnit marketingovou strategii pivovaru.
Dochází ke změně názvu pivovaru na "Pivovar Poutník", mění se logo, a dále dochází především ke změně receptury vaření, kdy je dán důraz především na kvalitu vstupů tak, aby byla zaručena standardní kvalita všech várek.
Všechny druhy piv vyráběných v pivovaru POUTNÍK, ať už se jedná o výčepní piva, ležáky nebo speciály, jsou vyráběna shodným technologickým postupem vyznačujícím se zejména dekokčním způsobem vaření a následným dlouhodobým zráním při nízkých teplotách okolo 2 ° C.
Zdroj:Stránky Pivovaru Poutník, 2014


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Pivovaru Poutník

Kdy:celoročně dle dohodyObec:PelhřimovZdroj:Pivovar Poutník

Na základě objednání provádíme exkurze po výrobních prostorách Pivovaru POUTNÍK.
Prohlídku je možno sjednat telefonicky (tel.: 565 323 020, 602 140 244). Podmínkou je minimálního 5ti členná skupina.
Exkurze provádíme pouze v pracovní dny a v pracovní hodiny (8:00 - 15:00 h).

Prohlídka - 50 Kč/osoba
Prohlídka spojená s ochutnávkou a pohoštěním - 100 Kč/osoba

Aktualizováno: před 3 lety

Pelhřimovský pivovar od pátku stojí. Kvůli požáru vývěvy

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Rozhlas.czAutor:Milan Kopecký

Pivovar v Pelhřimově stojí. Dnes měli jeho pracovníci připravovat další várku pěnivého nápoje, kvůli pátečnímu požáru ale musí celý provoz projít kontrolou a proto se aktuálně nevaří. Požár způsobila pravděpodobně vývěva, která má za úkol odsávat vzduch. Odhadnutá škoda se blíží třem čtvrtinám milionu korun.

V pelhřimovském pivovaru v pátek ráno hořelo. S plameny bojovaly jak profesionální, tak dobrovolné hasičské jednotky. Provoz od té doby stojí.

Výroba od té doby stojí a bude stát patrně ještě další dva až tři dny. Poničená vývěva je totiž na cestě. Českému rozhlasu to řekl referent Jiří Vacek: „Pokud mám informaci, tak ji mají pro nás připravenou, chystá se doprava. Teď už bude akorát montáž, což není nic složitého.“

Hostinští výpadek pivovar nepoznají, podle Jiřího Vacka jsou dostatečné zásoby ve sklepích.

Pivovar Poutník zachvátil požár: Škoda je 750 000 Kč

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Blesk.czAutor:ČTK

Požár v pelhřimovském pivovaru Poutník likvidovali hasiči v pátek od ranních hodin až do odpoledne. Škoda je 750 000 korun, příčinou byla technická závada na vývěvě, tedy zařízení, které odčerpává vzduch. Na výrobu piva nebude mít požár vliv.

Hořet začalo po 08:00 na půdě pivovaru. Hasiči během hašení požáru kontrolovali střechu pomocí termokamery. „Na místě byly čtyři jednotky, zásah trval celé dopoledne a dohašovací práce ještě po obědě,“ řekl operační důstojník hasičů Tomáš Pešl. Oheň hasiči dohašovali pomocí vysokotlakého proudu.

Na provoz pivovaru nebude mít požár dopad. „Výroba piva ani expedice nebude přerušena, rozsah škod řeší pojišťovny. Každá taková událost je nepříjemná. Požár byl mimo sklady základních surovin, to znamená mimo sklady chmele, sladu, tyto suroviny nebyly žádným způsobem poškozeny, můžeme dál pokračovat. Co se týká technologických částí, je to otázka revizí, elektriky a strojů, to musí udělat odborné firmy, v jakém rozsahu byly tyto stroje zasaženy,“ řekl vedoucí pivovaru Vladimír Veselý.

Skokan roku se jmenuje Poutník Speciál 14°

Publikováno:před rokemZdroj:Třebíčský deník

Hned několik milých ocenění si odvezli minulý týden z Mžan zástupci Pivovaru Poutník Pelhřimov.

V Mžanech se vyhlašovaly výsledky ankety Pivo roku 2015 a pelhřimovský pivovar získal druhé místo v kategorii Pivovar roku a třetí místo v kategorii Speciální pivo za Poutník Speciál 14°.

Sezonní pivo Poutník Speciál 14° se stalo Skokanem roku mezi všemi účastníky ankety, tedy pivy i pivovary, když tento produkt Pivovaru Poutník Pelhřimov poskočil na pomyslné stupně vítězů z loňského pětatřicátého místa.

Anketu Pivo roku vyhlašuje Sdružení přátel piva už od roku 1990, od roku 2008, po zániku Pivního kurýra, jde o jedinou celorepublikovou spotřebitelskou soutěž.

Letošní ročník ankety přinesl celou řadu změn. Sdružení přátel piva zrušilo zastaralé označení kategorií podle stupňovitosti, takže místo „desítek" byla kategorie výčepní piva a místo „jedenáctek a dvanáctek" kategorie ležáky. Naopak posílila kategorie svrchně kvašených piv.

Poutníkova dvanáctka dosáhla na vrchol

Publikováno:před 2 letyZdroj:Třebíčský deníkAutor:Aneta Slavíková

Zlatou medailí 
v kategorii Nejlepší světlý ležák Premium (12 %) se může pochlubit dvanáctistupňové pivo Poutník.

Pelhřimovský pivovar si ocenění převzal minulou sobotu na devatenáctém ročníku soutěže Pivo České republiky. O titul se na výstavě Slavnosti piva v Českých Budějovicích ucházelo padesát pivovarů z České republiky a ze Slovenska a odborní degustátoři ochutnali celkem tři sta vzorků zlatavého moku.

Českobudějovickou expozi-ci zhlédlo téměř dvanáct a půl tisíce návštěvníků, kteří mohli vyzkoušet na sto padesát druhů piv – kromě klasických si mohli vychutnat piva pšeničná, kvasnicová, nefiltrova-ná, piva s různými příchutěmi nebo speciální silná piva. 
V konkurenci rekordního počtu pivních vzorků dosáhl pel-hřimovský pivovar Poutník 
v jedné z kategorií na post nejvyšší – na první místo.

Vítězové si za odměnu odvezli skleněné korbele se znač-kou Piva České republiky 2015 a certifikáty.

Poutníkova pivní stezka je již také pokřtěna

Publikováno:před 2 letyZdroj:První zprávyAutor:Mgr. Martin Ecler

Poutníkova pivní stezka, která nabízí příjemnou turistiku spojenou s vychutnáváním lahodného pelhřimovského piva Poutník, byla slavnostně a stylově „pokřtěna“ během rockového a pivního festivalu POUTNÍKfest v Pelhřimově.

Slavnostní akt provedli osobně na festivalovém pódiu před více než třemi tisíci rockovými fanoušky starosta města Pelhřimova Ing. František Kučera a obchodní ředitel Pivovaru Poutník Jiří Vacek. Logo stezky přitom třímal v rukou opravdový poutník, tedy bájný dávný zakladatel města, a bylo pokropeno Poutníkem, tedy dotyčným vyhlášeným pivem.

Poutníkova pivní stezka je nový společný produkt Kulturních zařízení města Pelhřimova a Pivovaru Poutník. Toho, kdo se po ní vydá ať už pěšky nebo na kole, čeká návštěva nejkrásnějších míst Brány Vysočiny – Křemešníku s rozhlednou a poutním kostelíkem, Nové Cerekve s unikátní židovskou synagogou, Červené Řečice a dalších, z nichž každé nabízí i možnost příjemného posezení u piva. Stezka je vedena po turistických trasách, cyklotrasách a málo frekventovaných silničkách, na rozcestích jsou navigace s logem stezky. Tímto logem jsou označeny i Poutníkovy hospůdky a restaurace na trase.

Poutníkova pivní stezka je pro potěchu duše i těla, ale její návštěvníci se mohou zapojit i do zajímavé soutěže o pivo Poutník. Všichni, kterým se podaří navštívit celý okruh v jednom dni a dají si v každé hospůdce alespoň jedno pivo, budou zařazeni do losování o tři bedny piva Poutník. Délka celé trasy je 60 kilometrů, ale kdo navštíví třeba jen její část, určitě nebude litovat. Pamatujte - není nic krásnějšího, než si udělat žízeň pohybem po malebné krajině a průběžně ji hasit lahodným pivem! Novinkyvysočina.cz informoval Mgr. Martin Ecler, ředitel Kulturního zařízení města Pelhřimova, p.o.

Poutníkova pivní stezka zve k návštěvě

Publikováno:před 3 letyZdroj:Vysočina newsAutor:Martin Ecler

Poutníkova pivní stezka byla slavnostně a stylově pokřtěna v sobotu 16. května během rockového a pivního festivalu Poutník fest v Pelhřimově

Slavnostní akt provedli osobně na festivalovém pódiu před více než třemi tisíci rockovými fanoušky starosta města Pelhřimova František Kučera a obchodní ředitel Pivovaru Poutník Jiří Vacek. Logo stezky přitom třímal v rukou opravdový poutník, tedy bájný dávný zakladatel města, a bylo pokropeno Poutníkem, tedy dotyčným vyhlášeným pivem.

Poutníkova pivní stezka je nový společný produkt Kulturních zařízení města Pelhřimova a Pivovaru Poutník. Toho, kdo se po ní vydá ať už pěšky nebo na kole, čeká návštěva nejkrásnějších míst Brány Vysočiny – Křemešníku s rozhlednou a poutním kostelíkem, Nové Cerekve s unikátní židovskou synagogou, Červené Řečice a dalších, z nichž každé nabízí i možnost příjemného posezení u piva.
Stezka vede po turistických trasách, cyklotrasách a málo frekventovaných silničkách, na rozcestích jsou navigace s logem stezky. Tímto logem jsou označeny i Poutníkovy hospůdky a restaurace na trase. Poutníkova pivní stezka je pro potěchu duše i těla, ale její návštěvníci se mohou zapojit i do zajímavé soutěže o pivo Poutník. Všichni, kterým se podaří navštívit celý okruh v jednom dni a dají si v každé hospůdce alespoň jedno pivo, budou zařazeni do losování o tři bedny piva Poutník. Délka celé trasy je 60 kilometrů, ale kdo navštíví třeba jen její část, určitě nebude litovat.

Poutníkova pivní stezka, novinka cestovního ruchu Pelhřimovska

Publikováno:před 3 letyZdroj:První zprávy

Motto: Není nic krásnějšího, než si udělat žízeň pohybem po malebné krajině a průběžně ji hasit lahodným pivem!

Jak novinkyvysočina.cz informoval Mgr. Martin Ecler, ředitel Kulturního zařízení města Pelhřimova, p.o., nový produkt na poli cestovního ruchu Pelhřimovska uvedly v život společně Kulturní zařízení města Pelhřimova, p.o. a Pivovar Poutník Pelhřimov.

Pelhřimov, to nejsou jenom rekordy a městská památková rezervace. Pelhřimov, to je i nádherná okolní krajina, která se ne nadarmo nazývá Bránou Vysočiny, a také vynikající nepasterizované pivo Poutník, které sbírá jedno ocenění za druhým.

Ptáte se, jak skloubit pivo s turistikou či cykloturistikou? Není lepšího spojení! Projděte či projeďte si nejkrásnější místa Brány Vysočiny a svou žízeň uhaste v kouzelných hospůdkách lahodným pelhřimovským pivem. Délka celé stezky je 60 km, ale pokud projdete byť jen její část, určitě nebudete litovat!

Stezka je vedena po turistických trasách, cyklotrasách a málo frekventovaných silničkách, na rozcestích naleznete navigaci s logem stezky. Tímto logem jsou označeny i Poutníkovy hospůdky a restaurace na trase. Všechny mají v letních měsících venkovní posezení, kde můžete případně dohlédnout na své kolo. Stezka Vás provede těmi nejkrásnějšími přírodními zákoutími Brány Vysočiny - z Pelhřimova - města rekordů, přes poutní místo Křemešník, Novou Cerekev s židovskými památkami, Červenou Řečici s arcibiskupským zámkem zpátky do Pelhřimova.

Poutníkova pivní stezka je pro potěchu duše i těla, ale máte možnost se zapojit i do zajímavé soutěže, samozřejmě o pivo Poutník. Všichni, kterým se podaří navštívit celý okruh v jednom dni a dají si v každé hospůdce alespoň jedno pivo, budou zařazeni do losování o tři bedny piva Poutník. Rovněž bude oceněn Pivní letec (nejrychlejší), Pivní důstojník (nejrychlejší s dvěma pivy v každé hospůdce) a Pivní generál (nejrychlejší s třemi pivy v každé hospůdce).

Více o stezce i soutěži naleznete na pelhrimovsko.cz. Slavnostní představení a pokřtění stezky proběhne v sobotu 16.5.2015 krátce před 20. hodinou na podiu festivalu Poutníkfest v pivovaru Poutník Pelhřimov, kde logo stezky "pokřtí" spolu s provozovateli stezky starosta města Pelhřimova, poutník a Poutník.

Poutníkova dvanáctka je první mezi českými pivy za rok 2013

Publikováno:před 4 letyZdroj:Deník.czAutor:Jan Mazanec

Loni Světlý ležák premium z pelhřimovského pivovaru Poutník zaujal Českou a moravskou pivovarnickou akademii „jen" v dílčí kategorii, letos už si připsal hlavní vítězství mezi českými pivy za rok 2013.

Cenu minulý týden slavnostně převzal sládek a ředitel pivovaru Vladimír Veselý, který v podniku působí přes 25 let.

„Je to hlavně jeho zásluha. Vážíme si toho, je to ocenění poctivého vaření piva bez přísad, enzymů a stabilizátorů," uvedl obchodní ředitel pivovaru Jiří Vacek.

Vyhlašovatelem soutěže je měsíčník Pivo, Bier & Ale, který zmíněnou pivovarnickou akademii založil. Do soutěže se nedá přihlásit, hodnotitelé si namátkově kupují piva a ta pak degustují.

Život kolem piva
Dvanáctka je vlajkovou lodí pivovaru, tvoří asi 70 procent jeho výstavu, který se za posledních deset let zvýšil téměř dvojnásobně, až na 41 tisíc hektolitrů ročně.

Vacek nesouhlasí s předsudkem, že by „desítku" pili chudší, zatímco dvanáctku bohatší konzumenti, spíš podle něj záleží na počasí nebo na činnosti, kterou dotyčný dělá.

„Trochu ale mizí společenský život kolem piva, kdy se chlapi sešli, okomentovali fotbal, manželky a další věci. Je to patrné zvlášť na venkově, kde se hospody neudrží, a chlapi pak sami v garáži pijí lahváče ze supermarketu," přináší svůj postřeh obchodní ředitel.

Pivovar by chtěl víc oslovit mladší generaci, která má spíš sklon k energetickým drinkům.

„Proto pořádáme tradiční Poutníkfest na dvoře pivovaru. Dále sponzorujeme nemálo sportovních a zábavních akcí konaných na Pelhřimovsku," dodává Jiří Vacek.

Co se týká regionů, Pelhřimovsko vykazuje ustálený prodej Poutníka. „Daří se nám prodávat na jižní a severní Moravě, v Praze a kolem ní, ze zahraničí pak na Slovensku, ve Slovinsku, Polsku a jednáme v Maďarsku," vysvětluje obchodní ředitel.

Zvýšení daně z přidané hodnoty nebo devalvace koruny sice podle něj zvedly ceny vstupních surovin, ale pivo Poutník zdražovat nechce.

„Vzali jsme zvýšené náklady na sebe. Co vyděláme, investujeme do pivovaru," říká Vacek. Loni se kompletně modernizovalo chlazení, teď to bylo nové potrubí a nové hořáky na varně, na letošní sezónu se chystá myčka beden.

Čtrnáctka jede
Slad na výrobu piva nakupuje pelhřimovský pivovar z Rajhradu nebo ze společnosti Raven, chmel je žatecký granulovaný, kvasnice jsou z Budvaru. Samostatnou kapitolou je vysoce kvalitní voda z Křemešníka.

Kromě desítky a dvanáctky Poutník vyrábí příležitostné čtrnáctistupňové speciály.

Příští týden půjde do prodeje ten velikonoční, který se objeví na prodejních místech pivovaru a podle Vacka se chystá i akce na jeho prodej.

Pivovar Poutník je nominován do Sexistického prasátečka

Publikováno:před 4 letyZdroj:Deník.czAutor:Dominika Dufková

Pelhřimovský pivovar Poutník, respektive některé z jeho reklam byly nominovány do soutěže Sexistické prasátečko 2013, v níž lidé letos už pátým rokem hlasují pro nejsexističtější reklamu, s níž se lze v České republice setkat.

Celkem bylo nominováno 99 reklam ve třech kategoriích. Pivovar Poutník má v kategorii Objektivizace aneb Ukaž všechno nominováno pět fotografií, všechny zaslané jedním člověkem.

Většina fotek pochází z kalendářů, z toho jedna z letošního. „Fotografie jsou součástí reklamních předmětů a ty jsou dostupné jen odběratelům nebo příznivcům, kteří o ně projeví zájem. Ten, kdo na ni upozornil, ji musel hledat. Pokud bychom takové fotky pověsili někde na veřejnosti, tak je to něco jiného, ale takhle na tom nevidíme nic špatného," řekl Jan Hána z reklamní a internetové agentury Creation, která letošní kalendář produkovala. Jeho společník Luděk Jedlička doplnil, že se dnes prostě bez ženského těla neobejde většina reklamy.

Kalendáře pivovaru Poutník však každý rok nenabízejí pouze ženské křivky. „Podle mě jsme měli nejhezčí kalendář před třemi lety, kdy v něm byly historické fotografie. Takového materiálu ale není tolik a nejde opakovat pořád to samé dokola, témata se proto mění," podotkl ředitel pivovaru Vladimír Veselý.

Kalendář na příští rok, který je už hotový, se ale bude také líbit především mužům, protože sestává z fotografií nahého ženského těla, na němž se odráží záře půllitru s pivem. Na rok 2015 však pravděpodobně pivovar zvolí zase úplně nové téma – cestování.

V soutěži Sexistické prasátečko je v jiné z kategorií – Stereotypy a jazykový sexismus – umístěno i reklamní video o pivu Poutník. To však vytvořila studentka v rámci studentského projektu.

Sexistické prasátečko chce vtipnou formou poukázat na stereotypy v reklamě, které v konečném důsledku upevňují přesvědčení o "přirozených" rolích mužů a žen. Vyhlášení soutěže se koná už zítra v brněnské kavárně Trojka.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.17.07.2017 16:509