Novinky a zajímavosti ze světa piva

zprávy ze všech pivovarů

Stručná rekapitulace po 5leté činnosti pivního portálu „České pivo - České zlato“

Publikováno:před 9 dnyZdroj:České pivo - České zlato

Během těchto 5 let se pivní portál rozšířil o další nedílné součásti - webovou interaktivní mapu českých pivovarů, mobilní aplikaci „České pivovary do kapsy“ pro Android i iOS a aplikací „Pivobook“ na sociální síti Facebook.

● Databáze českých pivovarů obsahuje celkem 641 funkčních (průmyslových, létajících, školních, minipivovarů), připravovaných i zaniklých pivovarů (od roku 1970).

● Databáze českého zlata čítá přes 6500 českých piv, a to vařených jak celoročně, tak i sezónně, svátečně nebo jinak příležitostně.

● V přehledu pivních informací a novinek najdete na pivním portálu přes 6200 zpráv.

● „Pivobook“ získal přes 1800 lajků a obdobným počtem je i sledován.

● Na pivním portálu můžete v různých sekcích shlédnout přes 7700 fotografií pivovarů a jejich zařízení. Vedle pivovarů se na jejich pořízení a poskytnutí podílelo i několik dalších pivních nadšenců, s jejichž souhlasem jsou fotografie publikovány. Poděkování za jejich vstřícnost je vyjádřeno v sekci 'Poděkování'.

● Prezentaci svého pivovaru ověřilo a následně schválilo již 225 vlastníků nebo zástupců pivovarů. Seznam těchto pivovarů s poděkováním za jejich ochotu je uvedeno v sekci 'Poděkování'.

● Každý den navštíví pivní portál přes 500 návštěvníků z jedinečné IP. Mobilní aplikace zaznamená každý den skoro 1000 relací.

Děkujeme všem návštěvníkům za jejich přízeň a doufáme, že Vám budou součástí našeho pivního projektu i nadále pomáhat při poznávání českých pivovarů a při Vašich cestách za českým zlatem.

České pivo - České zlato  Ѵ©2013-2018,  Zdeněk Vokoun

Soutěž výčepních Pilsner Urquell Master Bartender již po třinácté

Publikováno:před 7 hodinamiZdroj:České nápojePrazdroj

Sedm regionálních kol a téměř 250 výčepních – to je letošní ročník soutěže Pilsner Urquell Master Bartender. Jejich znalosti a zkušenosti během nich posoudí odborná porota pod vedením staršího obchodního sládka Václava Berky. O prestižní soutěž je letos mezi výčepními tak velký zájem, že pro ně Pilsner Urquell přidal dvě kola navíc. První regionální kolo startuje dnes v Ostravě.

Na soutěžící čekají dvě disciplíny, které rozhodnou o tom, kdo postoupí do celostátního kola a utká se o titul Pilsner Urquell Master Bartender. Své znalosti poměří nejprve v písemném testu, který odhalí, nakolik znají pozadí výroby piva a péče o něj. Během praktické zkoušky, pak budou muset dokázat, že načepovat dokonalou „hladinku“ se sněhobílou krémovou pěnou je pro ně samozřejmostí, stejně jako umění komunikace s hosty.

„Do soutěže se každoročně hlásí velké množství výčepních z celé republiky. To svědčí nejen o její vysoké prestiži, ale i o tom, že o naše pivo je v restauracích skutečně dobře postaráno a že se nám daří podporovat profesní růst výčepních i vysoký standard české pivní kultury,“ řekl starší obchodní sládek Plzeňského Prazdroje Václav Berka.

První regionální kolo soutěže se uskuteční v úterý 22. května ve Slezské Pilsner Urquell Original Restaurant v Ostravě, kam dorazí na 25 výčepních z celého severu Moravy. Další kola se uskuteční v Brně, v Mladé Boleslavi, v Praze a v Plzni. Počet účastníků každého kola je omezený na 30 a dál postoupí jen ti nejlepší z každého regionu.

Vítěz letošního ročníku bude vyhlášen na slavnostním galavečeru 16. srpna v Plzni. Ještě před finálovým kolem čeká všichny postupující namátková kontrola, kdy je tajně navštíví sládci z Plzeňského Prazdroje v jejich domovských hospodách. Během července a srpna tak sládci inkognito prověří jejich schopnosti čepovat a servírovat pivo.

Titul Pilsner Urquell Master Bartender loni zůstal v Plzni – soutěž vyhrál výčepní Miroslav Štych z restaurace U Mansfeldů. Uspěl v konkurenci dalších 27 finalistů z celé České republiky. Druhé místo v soutěži obsadila Marie Černá z Plzeňky U Zelené Ratolesti v Českých Budějovicích, bronz si pak odvezl Miroslav Nekolný z restaurace U Bohuslavů v Čelákovicích.

„Získání titulu Pilsner Urquell Master Bartender mi umožnilo věnovat se řemeslu výčepního opravdu naplno. Například by mě nikdy nenapadlo, že budu čepovat plzeňský ležák v Českém domě na Olympijských hrách v Koreji. Byl to neuvěřitelně silný zážitek,“ vzpomíná Miroslav Štych, Pilsner Urquell Master Bartender 2017.

Novinka na poli nealko piv: Birell bez lepku

Publikováno:před 7 hodinamiZdroj:České nápojeRadegast

Více než třicet procent spotřebitelů se snaží omezit příjem lepku, protože se pak cítí lépe. Právě jim – a dalším 400 tisícům lidí, kteří jej nemohou konzumovat, vychází vstříc na začátku letní sezóny značka Birell. Omezování příjmu lepku je celospolečenský trend – a proto také Birell rozšiřuje svou nabídku. Stejná chuť, jakou proslul klasický Birell, a nulový obsah lepku – takové jsou hlavní přednosti unikátní novinky, se kterou na trh přichází přední český výrobce nealkoholických piv.

„Birell bez lepku uvádíme na trh pro všechny spotřebitele, kteří z jakéhokoli důvodu lepek konzumovat nemohou, ale také pro ty, kteří se zajímají o zdravý způsob života a uvědomují si rizika plynoucí z jeho zvýšené konzumace. Z našich průzkumů vyplývá, že více než třetina, přesně 34 procent, lidí se snaží lepek ve stravě omezovat a celých 41 procent lidí by si dokonce chtělo kupovat i bezlepkové pivo,“ říká Veronika Hořáková, marketingová manažerka značky Birell.

Nový Birell bez lepku je stejně jako klasický Birell uvařen z kvalitní vody, ječmene upraveného ve vlastních sladovnách a českého chmele. Protože se o odbourání lepku během výrobního procesu postará speciální enzym, zůstává díky tomu proslulá chuť tohoto nápoje nedotčena a od klasického Birellu je k nerozeznání.

Lepek neboli gluten je bílkovina obsažená v pšenici, žitě, ječmeni a ovsu, díky níž pečivo dobře kyne a po upečení drží tvar. Pro mnoho spotřebitelů však tato látka představuje zdravotní komplikace. Podle lékařských studií totiž přibližně jeden člověk ze sta trpí celiakií, vrozenou nesnášenlivostí lepku, a zhruba pět procent lidí alergií na tuto látku. Podle průzkumu, který si značka Birell nechala zpracovat, se povědomí Čechů o lepku zvýšilo: 74 procent žen a 61 procent mužů ví, v jakých surovinách se vyskytuje a jaká je jeho funkce.

Vyhýbat se zbytečně vysoké spotřebě lepku v potravinách se v posledních letech stalo i součástí zdravého způsobu života. Průzkum odhalil, že Češi na zdravý životní styl, kvalitní potraviny a správnou stravu dbají mnohem více než dříve. Bezmála tři čtvrtiny (74 procent) z nich si více všímají složení potravin a dvě třetiny (66 procent) se snaží o zdravou a vyváženou stravu.

Půllitrová láhev Birellu bez lepku bude od května k dostání v supermarketech a hypermarketech Albert za 15,90 Kč.

Fotbalová Slavie, stadion i pivovar, to vše zůstává v rukou CEFC. Navzdory zásahu J&T

Publikováno:před 9 hodinamiZdroj:HlídacíPes.org

Ačkoliv finanční skupina J&T minulý týden převzala výkon akcionářských práv v evropské pobočce čínské společnosti CEFC a odvolala dosavadní představenstvo včetně Jaroslava Tvrdíka, několik důležitých firem holdingu zůstalo tímto krokem netknuto. Alespoň prozatím.

Čínská skupina CEFC, kterou otevřeně podporoval český prezident Miloš Zeman, zažila minulý týden na českém trhu otřes. Nad většinou ovládaných společností převzala práva skupina J&T Private Investments Group.

Podle zjištění HlídacíPes.org ale některé společnosti ovládané čínskou skupinou zásah krizového managementu J&T minul.

Volná zůstává například společnost Eden Arena, která vlastní fotbalový stadion Slavie v Praze, nebo společnost Lapasan vlastnící pivovar Lobkowicz. Mimo pozornosti J&T zůstala také přepravní společnost Travel Service či samotný fotbalový klub Slavia. CEFC má také nadále kontrolu nad firmou vlastnící luxusní pražský hotel Le Palais Art Hotel.

Ve dvou společnostech také zůstal ve statutárních orgánech Jaroslav Tvrdík, který jinak zásahem J&T přišel o většinu stěžejních funkcí – kromě postu místopředsedy představenstva v mateřské CEFC Group (Europe) Company také o funkce v dceřiných společnostech.

Skupina J&T nechce v současné době své další kroky komentovat. „Nastalá situace nemá žádný vliv na fungování a finanční výsledky skupiny J&T Finance Group. Naopak věříme, že nasazení krizového managementu mimo jiné napomůže i k odstínění od problémů mateřské společnosti,“ konstatovala skupina v tiskové zprávě vydané v den uplatnění akcionářských práv v CEFC.

Tady je pořád Tvrdíkovo
Nicméně do sedmi společností provázaných s českou divizí CEFC skupina J&T nevstoupila. Jaroslav Tvrdík, který byl zmocněncem CEFC je tak dál předsedou představenstva ve společnosti SK Slavia Praha – fotbal, vlastnící stejnojmenný fotbalový klub, a současně dál vede představenstvo společnosti Eden Arena, která je majitelem slávistického stadionu v Praze.

Krizoví manažeři, alespoň podle údajů v obchodním rejstříku, nezasáhli ani do společnosti Le Palais Praha vlastnící luxusní hotel v centru hlavního města. Přitom i na této společnosti vázne zástavní právo ve prospěch J&T Banky.

Z dostupných dokumentů vyplývá, že zástava u této společnosti má sloužit k zajištění pohledávky ke dvěma úvěrům – jeden do výše 10 milionů eur a druhý do výše 40 milionů eur. Oba závazky vznikly letos v únoru.

Zástavní právo vázne také na další společnosti Lapasan, která ovládá pivovary Lobkowicz. Úvěr až do výše 2,5 miliardy korun vznikl loni v červnu a je vedený u Poštové banky (tu vlastní J&T Finance Group, v níž má 9,9 % akcií CEFC). Důvodem, že zůstala stranou pozornosti J&T, může být fakt, že tato společnost je vlastněna přes China International Group Corporation Limited, a nikoliv přes českou odnož CEFC.

Stejně tomu je v případě podílu v letecké společnosti Travel Service, kde Číňané vlastní 49,92%. Emisaři J&T se zatím neobjevili ani u firmy Canaria Travel, která vlastní další část podílu ve zmíněné přepravní společnosti.

Stranou také zůstávají i dvě vnukovské firmy: Tou první je NP30, která vlastní historickou budovu v Praze Na Poříčí sousedící s komplexem Florentinum. CEFC budovu koupila v loňském roce od skupiny Penta za 25 milionů eur. Stejně tak nedohlíží manažeři J&T ani na strojírenskou společnost TS Plzeň.

Nepřátelské převzetí
Skupina J&T využila na konci minulého týdne svých práv a nasadila do ústřední firmy CEFC Group (Europe) Company své dva krizové manažery – Dušana Palcra a Petera Kubíka.

Důvodem bylo nesplacení úvěrů, které J&T Private Investments poskytla společnosti CEFC. Celkový dluh se odhaduje na v přepočtu asi 11,5 miliardy korun.

Kromě převzetí mateřské společnosti vstoupila J&T také do dalších osmi dceřiných firem – ve většině případů byl na post člena představenstva najmenován zmíněný Palcr, který vlastní 10% podíl v J&T Finance Group.

V současné době tak zasedá ve statutárním orgánu ve strojírnách Žďas, ve společnosti vlastnící budovu Živnobanky na Příkopech – Příkopy Property Development, nebo ve firmě vlastnící luxusní hotel Mandarin v Praze a ve společnosti provozující stadion v Edenu.

V dalších společnostech pak převzal post v dozorčí radě. Dohlíží tak nad společností CEFC Florentinum, do jejíhož portfolia spadá kancelářský komplex v centru Prahy, jehož hodnota byla oceněna na 7,9 miliardy korun.

J&T takto uplatnila svůj vliv také v Nadačním fondu Tradiční čínské medicíny, ve kterém působí zástupci ministerstva a který měl za cíl založit v Česku centrum čínské medicíny. Do projektu měla čínská strana vložit 270 milionů korun.

„V tuto chvíli můžeme pouze konstatovat, že při setkání s reprezentanty čínské státní společnosti CITIC bylo ujištěno, že projekt centra TČM by měl pokračovat právě s garancí této společnosti,“ okomentovala současný postoj resortu mluvčí Gabriela Štěpanyová. „Po převzetí společnosti CEFC společností J&T ministerstvo aktuálně nemá další podrobnější informace o vývoji situace.“

Skupina J&T přímý dotaz ohledně dalšího postupu nechala bez odpovědi. „V současné chvíli nebudeme poskytovat žádné detailní informace,“ podotkl pouze mluvčí společnosti J&T Private Investments Petr Málek.

Navzdory radikálnímu postupu J&T dosavadní místopředseda a zástupce CEFC Jaroslav Tvrdík na svém Twitterovém účtu uvedl, že splacení dluhu zabránily právě kroky J&T, a že do Česka přiletí zástupce „jedné z pěti největších čínských firem, aby ujistil prezidenta ČR a J&T, že je připraven zaplatit dluhy CEFC.“

Spolumajitel J&T Patrik Tkáč ale v reakci na to konstatoval, že „Jardo klame“ a že společnost je připravena okamžitě přijmout platbu „zákonnou cestou a odevzdat klíče.“ Zda, a případně kdy k tomu dojde, není zatím jasné.

V plzeňském pivovaru rozkvetla mandala Birellu: stavělo ji 400 lidí pět hodin

Publikováno:včeraZdroj:Region Plzeň

Mnohým z nich přišla vhod také ochutnávka novinky z řady příchutí Birell Botanicals – Jablko se zázvorem a heřmánkem. Volba květinové mandaly je symbolická: vzniká totiž postupným skládáním květin, podobně jako Birell Botanicals, jehož chuť se rodí postupným přidáváním surovin.

„Naše mandala má rozměr přibližně dva krát dva metry a jejím základem je mech, k němuž lidé přidávají květiny, půlená jablka a další ingredience potřebné k výrobě nápojů Birell Botanicals. Tentokrát jsme využili i typickou pivovarskou surovinu, kterou je chmel. Jelikož pivovar je poslední zastávka z míst, kde v posledních týdnech vyrostly naše mandaly, rozhodli jsme se vytvořit také speciální mandalu ze sázených květin, která bude ozdobou areálu po celou sezónu,“ řekla Veronika Hořáková, manažerka značky Birell.

Kromě barvami hýřící květinové mandaly a chlazeného přírodního osvěžení se návštěvníci nechali zlákat také „laboratoří smyslů“, kde se s pomocí zraku, čichu a hmatu snažili správně určit vstupní ingredience nápojů Birell Botanicals. Lidé, kteří na Instagramu sdíleli fotografii s velkou mandalou, byli zařazení do soutěže o ceny v podobě ochutnávaných nápojů.

Velký zájem měli návštěvníci také o ochutnávku Birell Botanicals. Kromě letošní novinky Jablko se zázvorem a heřmánkem byly k dispozici i varianty Bezový květ s tymiánem a citronem a Zelený čaj s jasmínem a bergamotem. „Lidé se k nám vraceli, protože chtěli ochutnat všechny příchuti. Nezbyla tak ani jediná plechovka, takže neoficiální soutěž o nejoblíbenější chuť zůstala bez vítěze,“ dodala s úsměvem Veronika Hořáková.

Nápoje Birell Botanicals vynikají kombinací chuti ovoce s jemnou hořkostí a aromatem vybraných ingrediencí. Připravují se tradičním pivovarnickým postupem, svou nezaměnitelnou chuť však získávají díky postupnému přidávání surovin během devatenáctidenního vaření a zrání. Potřebné ingredience se navíc dodávají v různých skupenstvích – od sušených, přes extrakty až po přírodní aromata.

Květinové mandaly Birellu rozkvetly v posledních týdnech v Adršpašsko-teplických skalách, pod vrcholem Ještědu, u Stezky v korunách stromů na Lipně a u známé propasti Macocha.

Velká cena v soutěži Marketér roku 2017 pro pro Granta McKenzieho

Publikováno:včeraZdroj:České nápojePrazdroj

Další významné ocenění přinesla Plzeňskému Prazdroji jeho marketingová strategie. Prestižní cenu v soutěži Marketér roku 2017 získal jeho marketingový ředitel Grant McKenzie. Hodnotitelská komise jej ocenila především za vynikající dlouhodobou strategickou koncepci řízení širokého portfolia značek společnosti Plzeňský Prazdroj.

„Český trh na tom nebyl nikdy z pohledu spotřebitele lépe. V Prazdroji máme velkou radost z toho, že se nám daří podporovat zvyšující se kvalitu a šíři výběru od ležáků přes cidery až po stále důležitější a rychle rostoucí segment nealko nápojů. Prazdroj se rozhodl zaměřit na kvalitu ve všech směrech a to se mu vyplácí. S potěšením přijímám tuto cenu za celý marketingový tým, který tvrdě pracoval na nejrůznějších projektech,“ říká Grant McKenzie.

Cenu Marketér roku uděluje Česká marketingová společnost. Grant McKenzie působí v Plzeňském Prazdroji od roku 2012. Stojí v čele marketingu, strategie a inovací Plzeňského Prazdroje šest let, za tu dobu prokázal, že dokáže úspěšně a strategicky řídit celé široké portfolio značek Plzeňského Prazdroje – od prémiových ležáků v čele s legendárním originálem Pilsner Urquell, přes výčepní piva masové spotřeby jako je Gambrinus a Kozel, cidery až po nealkoholické osvěžení pod značkou Birell. Za jeho působení v Prazdroji došlo k obrovskému vzestupu prodejů nealkoholických piv Birell, který loni vynesl pivovarské skupině jinou marketingovou cenu, a sice Grant Prix. Od roku 2017 je Grant McKenzie také regionálním marketingovým ředitelem skupiny Asahi v oblasti střední a východní Evropy.

Nová Radegastovna v Ostravě: Aura

Publikováno:před 2 dnyZdroj:České nápojeRadegast

Původní hospoda Aura na Opavské ulici ožila. Radikální změnou prošel nejen interiér, který je nově zařízen dle konceptu značky Radegast, ale především celkový servis pro zákazníky. V nově otevřené Radegastovně Aura si teď mohou hosté dopřát špičkově načepované tankové pivo v kombinaci s kvalitní gastronomií v originálním prostředí.

„Záměrem nové Radegastovny Aura, nesoucí stejný název jako původní hospoda, byla snaha majitelů vytvořit místo, kde je zážitek ze správně načepovaného piva a kvalitního jídla ještě navíc umocněn příjemným prostředím,“ říká manažer značky Radegast Marek Grabovský.

„Původně jsme zamýšleli Radegastovnu nastěhovat na jiné místo, ale nakonec jsme zůstali na staré adrese a radikální změnu vzali jako velkou výzvu. Přece jen lidé sem byli zvyklí chodit za poctivou domácí kuchyní,“ vysvětluje Zdenka Schulzová, provozovatelka restaurace od roku 2010 a zakladatelka rodinné tradice v pohostinství.

Ze starého prostoru zůstaly prakticky jen obvodové zdi, jinak se změnilo takřka vše. Nejviditelnější změnou je přestěhování výčepu. Oproti minulosti je nyní výčep přímo naproti vstupu a stal se tak centrem celé hospody.

„Výčep býval vždy v českých hospodách srdcem, host měl výčepního stále na očích a mohl ho pozorovat při práci,“ říká sládek Pavel Zítek a doplňuje, že právě tato sounáležitost s děním u výčepu umožňuje hostům vnímat kvalitu načepovaného piva.

„Hlavním pivem u nás je Radegast Ryze Hořká 12, kterou čepujeme ze čtyř interiérových tanků. Nejčastěji čepujeme na hladinku, ale umíme i pro Radegast tradiční čepování na dva razy. U všech stylů hostům přidáváme i vysvětlení, v čem spočívá jedinečnost každého způsobu čepování,“ vysvětluje individuální přístup personálu k zákazníkům výčepní Michal Langer.

Aby pivo hostům chutnalo, je slavnostní otevření provázeno tradičním křtem výčepu. V Radegastovně Aura se tohoto „pivního rituálu“ ujali, kromě pivovarských odborníků, také vítkovický hokejový obránce Jan Výtisk a náčelník Horské služby Beskydy Radim Pavlica.

Adresa Radegastovny Aura:
Opavská 962/39, 708 00 Ostrava, Tel: 734 722 444, www.radegastovna.cz/aura

Rána pro všechny Čechy! Jsou národem opilců a jejich pivo není nejlepší na světě!

Publikováno:před 2 dnyZdroj:Stars24.cz

Česká republika je zemí zlatavého moku. Mnoho průzkumů už ukázalo, že Češi jsou národem pivařů a nehodlají na tom nic měnit. Výzkumníci se ale rozhodli podívat se na celou věc z trochu jiné stránky, a sice z hlediska opilectví jako takového. A v žebříčku Česko nedopadlo moc dobře.

Na planetě Zemi je zhruba 206 států, tedy alespoň podle OSN. Prakticky v každém znají pivo, v menším počtu států se pije a ještě méně jich tento nápoj vyrábí.

Japonští výzkumníci z nápojové společnosti Kirin se ale rozhodli všechny státy porovnat a zjistit, kde se piva vypije nejvíce. A nikoho nepřekvapí, že vyhrála Česká republika.

Na výzkum upozornil britský server The Telegraph, který uvádí, že například za rok 2015 se v Česku vypilo 142,4 litrů piva na osobu. Podle odborníků je ale skutečné číslo mnohem vyšší.

"Vzhledem k tomu, že je pravděpodobné, že i nezletilí se podílejí na konzumaci piva, lze předpokládat, že se jej ve skutečnosti vypije víc, než kolik statistika uvádí," doplňuje server s tím, že v podobných žebříčcích bývají Češi matadoři.

Na druhém místě se překvapivě umístily Seychely, kde se ročně vypije 114,6 litrů piva na osobu. To ale odborníci přisuzují spíše vysoké turistice.

Rakousko a Německo se se svými 104,7 litry umístily na třetím a čtvrtém místě a v těsném závěsu se nachází Namibie se 102,7 vypitými litry. Následuje Polsko, Irsko, Litva, Belize a Rumunsko.

Po pro někoho příznivém žebříčku ale přichází další, méně lichotiví. Odborníci se totiž zaměřili také na to, které země jsou nejvíce opilecké. Této statistice vévodí Bělorusko, kde se vypije 1750 panáků vodky na osobu za rok. Každý Bělorus tak v přepočtu denně vypije pět panáků tvrdého alkoholu

V těsném závěsu za Běloruskem se umístila Moldávie, Litva, Rusko, Rumunsko, Ukrajina, Andorra, Maďarsko a na devátém místě Česko spolu se Slovenskem. U nás podle odborníků vypije ročně každý občan 1300 panáků tvrdého alkoholu, tedy zhruba tři až čtyři denně.

Ačkoliv jsme se dobře umístili v pivním žebříčku a bohužel poměrně dobře i v tom opileckém, Česko zcela vypadlo z přehledu zemí, v nichž se vypije nejvíce vína. Tomu vévodí takové země, jako Andorra, Vatikán, Chorvatko, Portugalsko, Francie nebo Itálie.

Nejlepší pivo? Překvapivě (není) z Čech
Na druhém místě se umístila Česká "plzeň, tedy pivo značky Pilsner. Server upozorňuje, že jeho výroba probíhá už od 15. století a Češi jím ukazují, že pivo dělat umí.

"V zásadě není český Pilsner nic pozoruhodného, ale funguje díky své chuti. Má výrazný bylinný nádech, v němž se mísí citrusová chuť se sofistikovanou karamelovou. Je to velmi dobře vyráběné pivo," doplňuje server.

Jiný český zástupce se v žebříčku neumístil, překvapivě ale Guardian upřednostňuje právě české pivo nad všemi ostatními. Ačkoliv první místo nezaujal, server podotýká, že pokud si lidé chtějí užít, měli by sáhnout po klasice z Čech.

Proč je české pivo nejlepší na světě? I díky chmelu ze Žatce

Publikováno:před 4 dnyZdroj:iRozhlas.czAutor:Filip Nerad

Češi mají pocit, že jsou národem pivařů. Váženou národní specialitou je ale zlatavý mok i pro každého Belgičana. Češi ale pomalu přestávají pivo konzumovat. Přesto je podle jednoho z nejuznávanějších belgických odborníků na pivo - Denise De Keukeleireho - to české nejlepší na světě.

V loňském roce vypil každý Čech o pět litrů piva méně. Alespoň to vyplývá ze statistik Českého svazu pivovarů a sladoven. Po pěti letech neustálého růstu klesla meziroční spotřeba piva o 0,7 % (na 20,32 milionu hektolitrů).

Za poklesem konzumace piva může podle svazu i protikuřácký zákon, který vyhnal pijáky piva z hospod. Jediné, co podle pivovarníků roste (o 37 %), je zájem o pěnivý mok v plechovkách.

Svět jde ještě dál, protože pivní produkci ovládají větší pivovarnické skupiny.

Zajímavé ale je, že pivní trendy neurčují. Ty mají „v rukou“ minipivovary, které rostou doslova jako houby po dešti.

Češi mají pocit, že jsou národem pivařů. Váženou národní specialitou je ale i pro každého Belgičana. Zlatého moku se tam vaří 750 druhů, najdete tam největší pivovarnickou skupinu na světě a stovky malých, řemeslných pivovarů, které aby na trhu obstály, musejí být něčím výjimečné.

To české je pořád nej...
„Češi jsou velcí milovníci s největší konzumací piva na hlavu. My jsme bývávali druzí za Německem, ale teď v této statistice prudce klesáme,“ říká Radiožurnálu jeden z nejuznávanějších belgických odborníků na pivo a chmel Denis De Keukeleire.

I on ale musí přiznat, že česká piva jsou opravdu skvělá. „Piva plzeňského typu jsou nejlepší na světě. Je to tím, že používáte jen vlastní, hlavně žatecký chmel. Je to aromatický chmel, jednička na světovém trhu. Právě proto jsou česká piva tak výborná a současně zdravá,“ je přesvědčen.

„Žatecký chmel má nižší hořkost a pivovarníci ho proto musí používat hodně. Tím se do piva taky dostává mnoho zdraví prospěšných látek.“

Boom minipivovarů
Denis De Keukeleire z Gentské univerzity tipuje, že boom malých pivovarů může klidně trvat stejně dlouho jako v USA.

„V 80. letech tam měli 83 pivovarů. Teď je jich tam víc než 7300, a dalších 2600, hlavně minipivovarů, už oznámilo vstup na trh. Jejich obliba za mořem už trvá přes 30 let,“ říká Belgičan.

Americký trh je ale velký, malé pivovary v menších zemích, jako je Belgie nebo Česko mají jen dvě možnosti: přitáhnout patrioty, nebo exportovat.

„Pokud světu ukážete, že máte něco nového nebo výjimečného, fajnšmekři si to objednají přes internet. Druhá možnost je vařit tak tři piva stabilně, a pak mít speciály. Řekněme každý měsíc jedno nové pivo a tak přitáhnout zájem pivařů. Vyžaduje to ale velkou kreativitu,“ dodává De Keukeleire.

Benjamin Lee Guinness vynesl pivovar založený dědečkem mezi elitu

Publikováno:před 4 dnyZdroj:Svět potravinAutor:ČTK

Slavný pivovar Guinness založil v roce 1759 odvážný pivovarník a filantrol Arthur Guinness.

Po jeho smrti otěže rodinného byznysu převzali jeho potomci a mezi světovou elitu dostal pivovar vyrábějící slavné tmavé pivo jeho vnuk sir Benjamin Lee Guinness, od jehož úmrtí uplyne 19. května 150 let.

Historie slavného piva se začala psát v zanedbaném dublinském pivovaru v St. James's Gate, který si 31. prosince 1759 Guinness pronajal. Zpočátku vařil svrchně kvašené pivo, posléze přešel k výrobě tmavého porteru, v té době oblíbeného u vrátných v Covent Garden v Londýně (v angličtině porter = vrátný). Protože se jednalo o velmi silné, tuhé pivo, vžil se pro něj název stout (v angličtině podsaditý).

Arthur Guinness (1725 až 1803) zemřel jako bohatý muž. Se svojí ženou měli 21 dětí, jen deset z nich se ale dožilo dospělosti. O rozkvět firmy se zasloužil vnuk Benjamin Lee, který se narodil 1. listopadu 1798. Nešel ani na studia a již jako mladíček začal pracovat v rodinném pivovaru, který následně ovládl. Jeho podnikatelská vize přesáhla břehy ostrova a pivovar Guinness se v roce 1838 stal největším v zemi a v roce 1914 dosáhl na světové prvenství. V roce 1851 byl Benjamin Lee Guinness zvolen starostou Dublinu a stal se i nejbohatším Irem. Velkou část peněz věnoval na charitu.

Značka Guinness, která má v logu harfu - jeden z irských národních symbolů, byla v držení rodiny 227 let. Poté ji převzal producent skotské whisky Distillers a v roce 1997 britská skupina Diageo.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.23.05.2018 10:006.247/6.247