Novinky a zajímavosti ze světa piva

zprávy ze všech pivovarů

ZUBRFEST 2018: tisíce návštěvníků a nejlepší pivo roku

Publikováno:včeraZdroj:Pivovar ZubrAutor:Jana DobrovskáZubr

Přerovský pivovar Zubr po roce přivítal všechny milovníky dobrého piva, kvalitní hudby a té nejlepší zábavy. Branou pivovaru prošlo v sobotu 16. června více než 5 000 návštěvníků, kteří zaplnili pivovar a společně si vychutnali 22 000 půllitrů piv Zubr. Dvě hudební stage představily řadu populárních českých a slovenských interpretů v čele s Martou Jandovou, Horkýže Slíže, Vypsanou fiXou nebo Desmod. Už tak nabitý program doplnila Freestyle motocross show s Liborem Podmolem společně se strongmanem Jirkou Tkadlčíkem a autogramiádou hokejistů z HC ZUBR Přerov. Pomyslnou třešničkou na dortu byl závěrečný ohňostroj, který byl letos opravdu mimořádně povedený.

„Zubrfest je již tradicí, která pro mě osobně vždy odstartuje pohodové letní období. Proto mě těší, že se celý festival rok od roku posouvá a nastavuje si stále vyšší laťku. Atmosféra pivovaru, který se zaplní tisíce lidmi, je jedinečná. Bylo vidět, že se lidé dobře baví a my jsme vždy rádi, když můžeme naše fanoušky u nás přivítat. I proto jsme se rozhodli, že k Zubrfestu a dubnové oslavě narozenin přidáme letos akci novou, a to Dočesnou se Zubrem, která 1. září poprvé proběhne také přímo v pivovaru,“ říká Tomáš Pluháček, ředitel pivovaru Zubr.

Zubrfest tento rok poprvé nabídl možnost zakoupení vstupenky online a přilákal tak návštěvníky nejen z Přerova a jeho blízkého okolí. Na hosty čekaly hektolitry dobrého piva, mezi nimi i nejlepší ležák roku 2018, oblíbená jedenáctka Zubr Grand, která je absolutním vítězem soutěže o Zlatý pohár PIVEX - PIVO 2018. Tu od čtyř do pěti hodin odpoledne čepoval pivovar přímo z ležáckého sklepa zcela zdarma. Ochutnat bylo možné kompletní sortiment pivovaru včetně cideru Royal Dog. Na vlastní kůži mohli návštěvníci výrobu piva zažít i při exkurzích, které byly organizovány v rámci doprovodného programu.

„I letos darujeme část výtěžku Zubrfestu tam, kde je to nejvíce potřeba, konkrétně se jedná o Hematologicko-transfúzní oddělení nemocnice Přerov. Je to to nejmenší, co můžeme udělat, abychom jim touto cestou poděkovali za jejich záslužnou práci,“ doplňuje Tomáš Pluháček. Dárcovství krve a záchraně lidských životů vzdal Zubrfest hold i oceněním šesti pravidelných dárců krve, kterým odpoledne na chvíli patřilo hlavní pódium.

Pivovar ZUBR, a.s., tradiční český výrobce působící především na Moravě, je společně s pivovary Holba a Litovel součástí pivovarské skupiny PMS. Pivovar je držitelem ocenění Klasa A a Regionální potravina a známky CHZO "České pivo". Nejprodávanějším pivem z produkce je 11° ležák Zubr Grand, absolutní šampion degustační soutěže Zlatý pohár Pivex – PIVO 2018, vítěz v kategorii ležáků v ročnících 2018 a 2017 a rovněž vítěz soutěže České pivo 2017 v kategorii jedenáctistupňových piv. První místo v soutěži České pivo 2017 si odnesl také Zubr Premium, a to v královské kategorii světlých ležáků. Zubr Premium je zároveň držitelem absolutního vítězství v soutěži Zlatý pohár Pivex – PIVO 2016. Na loňském jubilejním ročníku soutěže PIVEX 2017 byl pivovar Zubr zvolen pivovarem čtvrtstoletí. Novinkou ve stálém sortimentu je 12° ležák Zubr Gradus.

Rekvalifikační kurz VÚPS - Pivovarnické a sladovnické práce V. běh.

Publikováno:před 14 dnyZdroj:VÚPS a.s.Autor:Ing. Jaromír Fiala

Kurz bude probíhat dle nové akreditace MŠMT, stačí ukončené střední vzdělání (maturita není třeba), v Praze a nově i v Brně (dle zájmu uchazečů), opět v rozsahu 121 hodin teoretické výuky a 180 hodin praktické výuky do konce března 2019. Výuka probíhá v mikrobiologických a analytických laboratořích VÚPS, školících prostorech Výzkumného senzorického centra, čtvrtprovozních a poloprovozních pivovarech. Lektory jsou zaměstnanci VÚPS a pracovníci z pivovarsko - sladařské praxe (celkem 37 lektorů).

REKVALIFIKAČNÍ KURZ VÚPS, a.s., PIVOVARNICKÉ A SLADOVNICKÉ PRÁCE
dle akreditace MŠMT-1374/2018-1/38 udělena 11.4.2018 do 11.4.2021

Další běh kurzu bude zahájen 1. října 2018
Přihlášky je možné zasílat do 30. června 2018

Vstupní předpoklady:
Ukončené střední vzdělání
Platný zdravotní průkaz pro práci v potravinářství
Minimální věk 18 let
Místo výuky: Praha nebo Brno (dle zájmu uchazečů)
Forma vzdělávání: prezenční - účast na kurzu musí být min. 80%
Metoda výuky: přednáška, procvičování, praxe
Cena: 70 000,- Kč (DPH = 0)

Kurz bude probíhat v rozsahu 121 hodin teoretické výuky a 180 hodin praktické výuky do konce března. Výuka probíhá v mikrobiologických a analytických laboratořích VÚPS, školících prostorech Výzkumného senzorického centra, čtvrtprovozních a poloprovozních pivovarech. Součástí kurzu jsou zkoušky pro certifikát "Vybraný posuzovatel pro senzorickou analýzu piva" a závěrečné teoretické a praktické zkoušky ze získaných znalostí a dovedností v okruhu Technologie sladu, Technologie piva a Laboratorní kontrola.

Lektory jsou zaměstnanci VÚPS a pracovníci z pivovarsko – sladařské praxe.

Další informace jsou na www.beerresearch.cz na samostatné stránce "Rekvalifikační kurz".
Odborným garantem kurzu je Ing. Jaromír Fiala, Ph.D., fiala@beerresearch.cz

Pivovar Holba meziročně zvýšil prodej piva o pět procent

Publikováno:před 4 hodinamiZdroj:Týden.czAutor:ČTKHolba

Pivovar Holba z Hanušovic na Šumpersku v prvních pěti měsících letošního roku meziročně zvýšil prodej piva o pět procent na 123 800 hektolitrů. Vzrostl prodej piva v sudech i lahvích, řekl ředitel pivovaru Vladimír Zíka.

Letní počasí podle něj plní zahrádky a provozovatelé restaurací ve výletních místech prodávají až několikanásobně více piva. "U nás v Jeseníkách je už od května celkem teplo a to láká vyrazit do hor. Zatím turisté přijíždějí většinou o víkendech, ale i to je na výtočích znát. Kapacitně stačíme rostoucí poptávku plynule vykrývat," uvedl Zíka.

Zatímco loni v květnu Pivovar Holba prodal dva tisíce hektolitrů desetistupňového piva, letos to bylo třikrát více. Podle Zíky se zvýšil prodej i ostatních piv z produkce hanušovického pivovaru.

Odbyt piva vzrostl také v červnu, kdy s nástupem teplého počasí hanušovický pivovar podle Zíky zaznamenává prodejní rekordy. Denně expeduje přes dva tisíce hektolitrů piva, což je více než dvojnásobek ročního průměru.

Také sesterský přerovský Pivovar Zubr díky rozšiřování distribuce a teplému počasí zvýšil na jaře prodej sudového piva meziročně o několik procent. Mimořádně úspěšný byl v tomto ohledu květen, řekl ředitel Pivovaru Zubr Tomáš Pluháček.

"Náš výstav, který mířil do sudů, se od ledna do května oproti loňskému roku zvýšil o dva procentní body, a to i navzdory novým opatřením, se kterými se provozovny musely v letošním a loňském roce vyrovnat," uvedl Pluháček. Silným měsícem byl podle něj hlavně květen, kdy výstav Pivovaru Zubr meziročně vzrostl o osm procent, přičemž sudového piva prodala firma o sedm procent více.

"Vzhledem k stále trvajícímu trendu poklesu spotřeby čepovaného piva, se kterým se pivní trh dlouhodobě potýká, jsme s květnovými výsledky velmi spokojeni," podotkl Pluháček.

Vyšší prodej piva přisoudil rozšiřování distribuce a důrazu na kvalitu vyráběného piva. "Samozřejmě nelze nezmínit ani to, že na růst prodejů v květnu mělo vliv i slunečné a na toto období extrémně teplé počasí, které přilákalo lidi na zahrádky restaurací," dodal Pluháček.

Pivovary Holba, Zubr a Litovel patří do pivovarnické skupiny středomoravských pivovarů PMS Přerov. Jejich celkový roční výstav je do jednoho milionu hektolitrů piva. Pivovary prodávají svá piva především na Moravě a ve východních Čechách.

České pivo, které pijí i Australané. Kovařík: Export je důležitým faktorem růstu

Publikováno:před 4 hodinamiZdroj:Deník.czAutor:Jozef GáfrikStaropramen

Pili jste již někdy české pivo značky Pravha? S velikou pravděpodobností ne a v České republice vlastně tuto možnost ani nemáte. Jde totiž o speciální značku světlého piva vařeného na bázi smíchovské desítky, kterou Staropramen vyvinul před dvěma lety výlučně pro britský trh. Záměrem firmy bylo marketingové propojení s Prahou.

Ukázalo se ovšem, že Britové českou variantu názvu hlavního města vyslovují jen velmi těžce a název Staropramen jim zase nic neříká. Jako řešení byla proto zvolena kombinace slov „pravá Praha“.

Jak uvedl generální ředitel Staropramenu Petr Kovařík, milovníci piva tuto značku momentálně naleznou ve více než 2000 britských restauracích, barech i výčepech a od letošního roku také v maloobchodu. Tímto údajem zároveň ilustroval dnešní zveřejnění hospodářských výsledků Staropramenu za rok 2017.

Lze přitom říct, že podnik přesně kopíroval loňský vývoj na celorepublikovém pivním trhu. Ten charakterizuje pokles domácí spotřeby a relativně rychlý růst exportu.

Staropramen vloni prodal celkem 3,1 miliony hektolitrů piva (bez započtení licenční výroby v zahraničí), což v meziročním srovnání znamená mírný růst o šest tisíc hektolitrů. Prodej v České republice se přitom snížil o sedm tisíc, zatímco export o třináct tisíc vzrostl.

Závod tak i nadále posílil své postavení druhé nejprodávanější české prémiové pivní značky v zahraničí. V absolutních číslech to znamená, že za hranice republiky vyvezl 1,9 milionu hektolitrů.

„Staropramen je dlouhodobě druhým nejprodávanějším českým pivem v zahraničí, a to i díky silné podpoře naší mateřské společnosti Molson Coors – třetí největší pivovarnické společnosti na světě – která jej zařadila mezi své čtyři klíčové značky a významně investuje do jeho podpory,“ řekl Petr Kovařík.

Smíchovské pivo prodávají i protinožci
Slavnou českou značku v současnosti znají milovníci piva v 33 zemích světa. Největší importérem je Slovensko. Mezi další velké trhy patří Švédsko, Německo a Velká Británie. Nově se k významným trhům řadí také Polsko. Licenční výrobě vládnou Ukrajina a Rusko, za kterými následují země střední a jihovýchodní Evropy – Maďarsko, Chorvatsko, Bulharsko, Srbsko a Rumunsko.

Značku znají i v některých vzdálených oblastech světa, například v Austrálii. U „protinožců“ je smíchovské pivo momentálně k dostání ve třinácti hospodách ve městech Sydney a Melbourne, a to dokonce v čepované podobě.

V řadě zemí (lze uvést Ukrajinu, Švédsko, Velkou Británii nebo Chorvatsko) je Staropramen nejprodávanějším českým pivem. Minimálně část obsluhujícího personálu tam navíc prochází obdobou smíchovské Pivovarské školy, která v Čechách běží po mnoho let. Spolu s pivem tak podnik vyváží i českou pivní kulturu, a to včetně tankové technologie. Nejslavnějším pivem zůstává Ležák, na němž ostatně Staropramen začal v 50. letech minulého století stavět vývozní tradici.

Dalšími značkami s potenciálem růstu jsou i Ostravar a Braník. „Export je pro nás v dnešní době důležitým faktorem růstu. Domácí trh byl loni v oblasti gastronomie bohužel výrazně zasažen zákazem kouření i dopadem dalších opatřeních, což snížilo celkovou spotřebu piva v Česku na osobu o pět litrů. Vítáme proto dodatečné návrhy, které celému odvětví pomohou. Tím by mohlo být i plánované snížení daně z přidané hodnoty na pivo,“ dodal Petr Kovařík.

Summer. Nový letní speciál ostravského pivovaru

Publikováno:před 4 hodinamiZdroj:Moravskoslezský deníkOstravar

S blížícími se pivními slavnostmi posílá pivovar Ostravar na trh i limitovanou desítku a další z pověstných Speciálů ze spilky. Vůbec poprvé budou moci lidé Summer vyzkoušet právě na slavnostech už tento pátek.

Jedná se o čtyřikrát chmelenou desítku s extra dávkou amerického chmele Citra pocházejícího až z podhůří Skalistých hor. Díky němu bude mít pivo vhodné právě pro horké letní dny lehké citrusové aroma.

Pivovar Holba do května zvýšil prodej piva o 5 procent na 123 800 hektolitrů

Publikováno:před 19 hodinamiZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTKHolba

Pivovar Holba z Hanušovic na Šumpersku v prvních pěti měsících letošního roku meziročně zvýšil prodej piva o pět procent na 123.800 hektolitrů. Vzrostl prodej piva v sudech i lahvích, řekl dnes ČTK ředitel pivovaru Vladimír Zíka.

Letní počasí podle něj plní zahrádky a provozovatelé restaurací ve výletních místech prodávají až několikanásobně více piva. "U nás v Jeseníkách je už od května celkem teplo a to láká vyrazit do hor. Zatím turisté přijíždějí většinou o víkendech, ale i to je na výtočích znát. Kapacitně stačíme rostoucí poptávku plynule vykrývat," uvedl Zíka.

Zatímco loni v květnu Pivovar Holba prodal 2000 hektolitrů desetistupňového piva, letos to bylo třikrát více. Podle Zíky se zvýšil prodej i ostatních piv z produkce hanušovického pivovaru. Odbyt piva vzrostl také v červnu, kdy s nástupem teplého počasí hanušovický pivovar podle Zíky zaznamenává prodejní rekordy. Denně expeduje přes 2000 hektolitrů piva, což je více než dvojnásobek ročního průměru.

Také sesterský přerovský Pivovar Zubr díky rozšiřování distribuce a teplému počasí zvýšil na jaře prodej sudového piva meziročně o několik procent. Mimořádně úspěšný byl v tomto ohledu květen, řekl ČTK ředitel Pivovaru Zubr Tomáš Pluháček. "Náš výstav, který mířil do sudů, se od ledna do května oproti loňskému roku zvýšil o dva procentní body, a to i navzdory novým opatřením, se kterými se provozovny musely v letošním a loňském roce vyrovnat," uvedl Pluháček. Silným měsícem byl podle něj hlavně květen, kdy výstav Pivovaru Zubr meziročně vzrostl o osm procent, přičemž sudového piva prodala firma o sedm procent více.

"Vzhledem k stále trvajícímu trendu poklesu spotřeby čepovaného piva, se kterým se pivní trh dlouhodobě potýká, jsme s květnovými výsledky velmi spokojeni," podotkl Pluháček. Vyšší prodej piva přisoudil rozšiřování distribuce a důrazu na kvalitu vyráběného piva. "Samozřejmě nelze nezmínit ani to, že na růst prodejů v květnu mělo vliv i slunečné a na toto období extrémně teplé počasí, které přilákalo lidi na zahrádky restaurací," dodal Pluháček.

Pivovary Holba, Zubr a Litovel patří do pivovarnické skupiny středomoravských pivovarů PMS Přerov. Jejich celkový roční výstav je do jednoho milionu hektolitrů piva. Pivovary prodávají svá piva především na Moravě a ve východních Čechách.

Mluvčí roku 2018 je z Plzeňského Prazdroje

Publikováno:před 20 hodinamiZdroj:České nápojePrazdroj

Tisková mluvčí Plzeňského Prazdroje Jitka Němečková získala prestižní ocenění v oboru komunikace, stala se Mluvčí roku 2018.

Znovuobnovenou soutěž společně organizuje Asociace public relations agentur (APRA) a PR Klub. V letošním roce bylo na tuto cenu nominováno odborníky na PR a novináři celkem 28 tiskových mluvčích z různých institucí a firem. Do užšího finále byla porotou složenou z dlouholetých expertů v oboru public relations a šéfredaktorů či seniorních redaktorů nominována nejlepší pětice, z níž pak vzešla vítězka.

Jitka Němečková působí v Plzeňském Prazdroji na uvedené pozici od roku 2016. Předtím pracovala jako manažerka komunikace společností Unipetrol a Spolana. Kariéru tato absolventka Vysoké školy ekonomické začínala jako redaktorka v odborném časopisu Marketing & Media.

„Aktivní a efektivní komunikace je důležitou součástí firemní strategie Plzeňského Prazdroje, máme radost a zároveň jsme hrdí, že naše tisková mluvčí obdržela toto ocenění. Což mimo jiné potvrzuje, že propagace naší firmy i portfolia našich značek stojí na skvělé práci zkušených profesionálů,“ říká Grant Liversage, generální ředitel Plzeňského Prazdroje.

Špinavá bruneta, lehká bloncka. Pivovar se omluvil za sexistickou reklamu

Publikováno:před 20 hodinamiZdroj:Reflex.czAutor:Tereza Stonišová

Z českého prostředí to známe velmi dobře: Pivo pro holky bude růžové, čtrnáctistupňové pivo bude „zakázané“, a tak dále. Neděje se to ale jen u nás – v Jihoafrické republice došlo minulý týden k malému skandálu, když tamní oblíbený minipivovar pojmenoval svá piva způsobem, který rozhořčil jeho zákazníky.

Lehká bloncka, kterou už měl každej. To je jen jeden z mnoha názvů, který se objevil u nově pojmenovaných pivních speciálů pivovaru. Proti rádobyvtipným označením, které si dělají legraci mimo jiné z jiných národů (Portugalců), se ohradila jako první početná instagramová pivní komunita, která daný pivovar sleduje.

„Misogynie není vtipná. Víme, že sex prodává, ale tohle nesměřuje na ten správný sex,“ uvedla například jedna z blogerek. Pivovar se záhy za nevhodná označení omluvil a reklamu, která byla dostupná především na sociálních sítích, stáhl.

Omlouváme se
Pivovar, který se jmenuje Vale Bru, uznal svou chybu a ve svém tiskovém prohlášení uvedl, že „…za nevhodná označení přijímá plnou odpovědnost. Bylo to necitlivé a nesprávné a my se tímto omlouváme,“ uvádí zpráva pivovaru.

Vlastně to ale není sexismus, co na označení Špinavá bruneta (následovaná až nechutným popisem) nebo Lehká bloncka zaráží. Jde spíš o to, že názvy nijak nevnadí k pití, na čemž se alespoň dle některých komentářů na sociálních sítích shodli muži i ženy.

A je úplně jedno, jestli jste feministka, antifeminista, jestli vám bojovníci proti stigmatizacím a stereotypům lezou na nervy, nebo naopak takovými bojovníky jste. Nebo pivo s popiskem „Když vlhne a stříká, víte, co to znamená“ ve vás vyvolá chuť se jej napít?

Staropramen zvýšil export, v Británii sází na pivo Pravha

Publikováno:před 20 hodinamiZdroj:MediaGuru.czStaropramen

Staropramen se v zahraniční komunikaci spojuje s Prahou, ve Velké Británii má úspěch desítka Pravha.
V loňském roce prodala značka Staropramen v Česku a zahraničí 3,1 milionů hektolitrů svého piva, což je o šest tisíc hektolitrů více než předloni. Zatímco na tuzemském trhu prodeje poklesly, o 13 tisíc hektolitrů vzrostl export.

„Export je pro nás v dnešní době důležitým generátorem růstu. Domácí trh byl loni v oblasti gastronomie bohužel výrazně zasažen zákazem kouření i dopadem dalších opatřeních státu, a to snížilo celkovou spotřebu piva v Česku na osobu v průměru o 5 litrů. Úspěšné prodeje v zahraničí nám tento pokles trhu v Česku nahradily a přinesly i další hektolitry navíc,“ vysvětlil generální ředitel společnosti Pivovary Staropramen Petr Kovařík s tím, že nyní je toto smíchovské pivo po Velkopopovickém Kozlu druhou nejprodávanější českou pivní značkou v zahraničí.

Na zahraničních trzích využívá značka jinou marketingovou strategii než v tuzemsku. Zatímco doma se od loňského roku vrací ke svým smíchovským kořenům, v cizině sází na spojení s Prahou i českou pivní kulturou.

Staropramen je v současné době v prodeji v 33 zemích světa. „Naším cílem není být v co nejvíce zemích světa, ale vybíráme si jen ty strategické trhy. Tam, kam vstoupíme, se snažíme dělat dobrou práci,“ uvedl Petr Kovařík.

Největší exportní zemí je Slovensko, mezi další velké trhy patří Švédsko, Německo nebo Velká Británie. Nově se k významným trhům řadí také Polsko, kde rostou prodeje Staropramenu v posledních dvou letech v řádech desítek procent. Licenčním trhům vládne Ukrajina a Rusko, které následují země střední a jihovýchodní Evropy, jako je Maďarsko, Chorvatsko, Bulharsko, Srbsko, Rumunsko. Právě v tomto regionu narostly během loňského roku prodeje značky Staropramen o více než 30 %. Nedávno vstoupila značka také do Austrálie.

V zahraničí se Staropramen profiluje jako „prémiová značka českého piva“, v komunikaci o ma etiketách a sklenicích přitom využívá spojení s Prahou jako místem svého původu. Od roku 2012 tak značka komunikovala kampaní „Spirits of Prague“, v níž vyobrazovala významné historické události spojené s hlavním městem republiky. Kampaň je nasazována dodnes, a to především na nových trzích.

V zemích, kde je již značka zavedena, byla letos uvedena nová kampaň „Life Your Way“, v níž je důraz kladen především na vyrovnanost v životě i chuti piva.
Další marketingové aktivity značky se ale liší trh od trhu. Například ve Velké Británii byla v roce 2016 uvedena desítka s názvem Pravha, jenž vznikl kombinací dvou českých slov – Pravá a Praha. Důvodem byly těžkosti, s nimiž Britové vyslovují český název hlavního města i označení piva Staropramen Světlý. Pravha cílí především na mladší spotřebitele a momentálně je k dostání ve více než 2 000 hospod a restaurací. Od letošního roku se také poprvé objevila v maloobchodu – v řetězci Sainsbury‘s.

Ve Švédsku je Staropramen k dostání ve více než 800 hospod. Kromě toho zde už přes šest let funguje tzv. pivovarská akademie, kterou prochází obsluhující personál.

Na Slovensku značka v poslední době svou strategii změnila – dříve zde používala svou českou komunikaci, nyní volí mezinárodní linii. Zavádí sem také svůj gastro koncept Naše hospoda a tankovou technologii, která je prozatím umístěna v šesti hospodách.

Prodeje Staropramenu loni rostly, v ČR firma stagnovala

Publikováno:před 23 hodinamiZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTKStaropramen

Pivovary Staropramen loni prodaly 3,1 milionu hektolitrů piva, meziročně o 6000 hektolitrů více. Zahraniční prodej včetně licenční výroby vzrostl o deset procent na 1,9 milionu hektolitrů, oznámil dnes na tiskové konferenci generální ředitel společnosti Petr Kovařík. Výrobu táhl export, na domácím trhu kvůli regulacím prodala firma meziročně o 7000 hektolitrů piva méně. Hospodářské výsledky firma, která je druhým největším českým výrobcem piva, neuvedla.

"Staropramen je dlouhodobě druhým nejprodávanějším českým pivem v zahraničí, a to i díky silné podpoře naší mateřské společnosti Molson Coors - třetí největší pivovarnické společnosti na světě - která jej zařadila mezi své čtyři klíčové globální značky a významně investuje do jeho podpory," řekl Kovařík.

V ČR prodeje klesly, podle ředitele hlavně kvůli státním regulacím, jako je například protikuřácký zákon. "Ekonomice se daří, lidem se daří, tak proč by mělo pivo takovým dramatickým způsobem klesat?" zeptal se Kovařík, podle kterého se loni český pivovarnický trh dostal na úroveň let 2009 a 2010, kdy byla hospodářská a finanční krize. Podle něj si ji ale nyní Češi v pivovarnickém segmentu způsobili sami. Doufá v to, že se letos trh srovná, ale dopady regulace budou podle něj stále citelné.

Staropramen prodává své výrobky v 33 zemích. Největším exportním trhem je Slovensko, mezi další velké patří Švédsko, Německo nebo Británie. V posledních dvou letech rostou o desítky procent také prodeje v Polsku. Licenční výroba je nejsilnější na Ukrajině a v Rusku.

Pivovary Staropramen předloni kvůli odpisům prodělaly 1,29 miliardy korun, o rok dříve šlo o 2,74 miliardy. Provozní výsledek hospodaření bez odpisů a opravných položek dosáhl předloni 2,34 miliardy korun, v roce 2015 činil provozní výsledek 1,52 miliardy Kč.

Celkové konsolidované tržby společnosti se předloni zvýšily o 513 milionů na 8,99 miliardy Kč. Tržby za prodej piva klesly o 175 milionů na 7,34 miliardy Kč, hlavně kvůli poklesu prodejů v ČR. Většinu tržeb (4,56 miliardy korun) za pivo má společnost v zahraničí, na ČR pak zbývá 2,78 miliardy korun, uvedla už dříve v konsolidované výroční zprávě.

Pivovarům Staropramen patří dlouhodobě na českém pivovarském trhu druhá příčka za Plzeňským Prazdrojem. Firma je od roku 2012 součástí severoamerické pivovarské skupiny Molson Coors. Pivovary Staropramen koupila od investiční společnosti CVC Capital Partner za 2,7 miliardy eur, do roku 2009 pivovary vlastnil pivovarský gigant Anheuser-Busch InBev. Společnost předloni zaměstnávala v průměru 1408 lidí.

Po pěti letech růstu loni výstav českých pivovarů meziročně klesl o 0,7 procenta na 20,32 milionu hektolitrů kvůli poklesu výroby pro domácí trh. Prodeje v Česku se snížily o 2,1 procenta na 16,04 milionu hektolitrů. Česká spotřeba piva loni klesla o pět litrů na osobu, činila tak 138 litrů na osobu. Podle Českého svazu pivovarů a sladoven je to nejméně v historii. Export se naopak zvýšil o 4,5 procenta.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.20.06.2018 07:456.368/6.368