Historie a současnost Pivovaru Staropramen

Ve druhé polovině 19. století začali obyvatelé pražského předměstí Smíchov pociťovat, že jim chybí pivo. Vařilo se jen v centru, což nestačilo. I vzchopili se smíchovští podnikatelé k činu a 23. října 1869 založili na vltavském břehu akcionářský pivovar. Stojí tam a vaří dodnes. Už za tři roky otevřeli na dvoře restauraci Na verandách. Také je tam dodnes a můžete do ní zaskočit.

● Proslulé jméno Staropramen dostal pivovar až v roce 1913 po jednom ze svých piv. Prosperoval a v roce 1932 už byl největším výrobcem pěnivého moku u nás. pivovarTen pravý kvas však měl teprve přijít. V předválečných letech 1933 až 1937 došlo k boomu. Vše se zvětšovalo a modernizovalo. Například přibyly varny a sudy nahradily ocelové tanky.

● Jenže vypukla válka a ta výrobě ani chvílím u půllitrů nepřeje. Přišel mír a s ním další rána – znárodnění. Staropramen byl začleněn do národního podniku Pražské pivovary. Ovšem pivo si Čechům netroufne vzít žádný režim… Na sklonku padesátých let se na své místo vrátily měděné kádě, které byly ukryty před nacisty. V roce 1960 překročila produkce milion hektolitrů za rok. A milionů přibývalo.

● Po revoluci v roce 1989 se národní podnik vrátil do podoby akciové společnosti. Proběhla monstrózní rekonstrukce, byla instalována jedna z nejlepších a největších varen v Evropě. Zvládne 3 000 000 hektolitrů piva ročně. Dnes je Staropramen součástí pivovarské skupiny MolsonCoors, vývozcem do 30 zemí a významnou hybnou silou pražského společenského života. Jeho curriculum vitae píšete i vy. Tak v sobě napěňte nějakou tu kapitolku. A ať má říz!
Zdroj:Stránky Pivovaru Staropramen, 2016


Více na stránkách pivovaru

Staropramen upevňuje pouto se Smíchovem a Prahou

Publikováno:před měsícemZdroj:České nápoje

Oslavy 115. výročí značky Harley Davidson, fotbalová Hanspaulská liga, řada akcí přímo na pivovarském dvoře nebo pražské festivaly Letní Letná a Mezi ploty. To jsou akce, které mají společného jmenovatele, jejich partnerem je značka Staropramen.

Charakter Smíchova už téměř 150 let formuje místní pivovar, a ten je po celou tuto dobu aktivní součástí nejen „své” čtvrti, ale i širšího okolí. I proto logo a piva značky Staropramen potkáte hlavně na festivalech a akcích, které se odehrávají na území Prahy.

V letošním roce tak Staropramen ozdobí spolupráce se značkou Harley Davidson. Konkrétně se stane partnerem oslavy jejího 115. výročí v Praze (5. - 8. července 2018), které se zúčastní desetitisíce příznivců silných strojů. „Byli jsme potěšeni, když zástupci Harley Davidson oslovili právě náš pivovar. Propojení Harleye a Staropramenu se totiž přímo nabízí. Čím jiným oslavit výročí legendární světové značky v Praze než tradičním pražským pivem,“ říká ředitelka marketingu Vladimíra Formánková a dodává: „Staropramen a Harley navíc mají jedno společné, propojují vášeň a preciznost”

Své spojení s Prahou Staropramen posiluje i partnerstvím s Hanspaulskou ligou - jednou z největších sportovních organizací v Česku. Populární fotbalové soutěže se v Praze každoročně aktivně účastní na 15 000 lidí, pro které Staropramen během sezóny připraví nejrůznější akce, soutěže nebo speciální nabídky.

Piva značky Staropramen budou moci letos ochutnat i návštěvníci festivalů Letní Letná, Mezi ploty či květnového Prague Food Festivalu. „Chceme jasně ukázat spojení Staropramenu s Prahou a Smíchovem a zároveň naši značku co nejlépe přiblížit lidem, kteří ocení nejen kvalitní pivo, ale i příběh, který za ním stojí. Návštěvníci akcí se tak mohou těšit na pravou smíchovskou atmosféru například v podobě typické hospody nebo pivovarských tradic. Pokračujeme také v otevírání pivovaru veřejnosti. Stejně jako v loňském roce se budeme pravidelně s příznivci naší značky scházet u výčepu Pod komínem, kde pivo teče rovnou ze žíly,” přibližuje plán na rok 2018 manažer značky Staropramen David Šeberle.

Kromě zmíněných setkání Pod komínem či Dnů českého piva otevře pivovar své brány i v rámci některých akcí, které se v předešlých letech odehrávaly na Smíchovské náplavce, ale z důvodu její rekonstrukce se po vzájemné dohodě přesunuly do pivovaru.

Zastávka přinese pivo zdarma

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Metro.czAutor:Filip Jaroševský

Smíchovský pivovar stojí v Praze 5 už 150 let, tak proč po něm nepojmenovat místo, kde skoro každou minutu zastavuje tramvaj?

Taková úvaha padla při podpisu společného memoranda místního pivovaru a páté městské části, která má tamním obyvatelům přinést finanční podporu. Třeba do seniorských komunitních center, snazší organizaci speciálních prohlídek či pivo zdarma na akcích v pivovaru pro lidi s trvalým bydlištěm v Praze 5.

„Zatím není nic schváleno, ale všichni účastníci jednání byli tomuto nápadu nakloněni,“ řekla deníku Metro mluvčí pivovaru Denisa Mylbachrová.

Pokud by k přejmenování zastávky z původního názvu Na Knížecí na „U Staropramenu“ či „Staropramen“ reálně došlo, vznikla by v Nádražní ulici poměrně úsměvná situace. Následující zastávka ve směru na Smíchovské nádraží se totiž jmenuje Plzeňka, což nepřímo odkazuje nejen k blízké Plzeňské ulici, ale také plzeňskému pivovaru

Neoficiální spolupráce probíhala mezi Staropramenem a Prahou 5 delší dobu. „Smíchov oslovil Prahu 5 o oficiální spolupráci, že by rád podporoval domovskou městskou část. Jsme za tuto pomoc velmi rádi, poněvadž můžeme pro občany dělat různé kulturní a sportovní akce,“ dodává mluvčí Prahy 5 Jakub Večerka.

V loňském roce například proběhly na nádvoří pivovaru koncerty skupin Monkey Business nebo PSH. Pivovar bylo rovněž možné navštívit u příležitosti Dnů českého piva, kdy na návštěvníky čekal program i prohlídky pivovaru a návštěvnického centra zdarma. Kromě možností kulturního vyžití nabízí pivovar pravidelně svému okolí pomocnou ruku. Přes deset let pomáhá vybraným neziskovým organizacím ve svém okolí. V loňském roce například pivovarníci pomáhali zvelebovat Komunitní centrum Prádelna, Centrum výcviku psů pro postižené Helppes nebo Stanici přírodovědců.

Staropramen přechází na temnou stranu. Digitální komunikaci firmy zajistí Dark Side

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Objevit.cz

V tendru, který vyhlásila společnost Pivovary Staropramen, zvítězila digitální agentura Dark Side. Druhým vítězem se stali žraloci vod sociálních médií Socialsharks.

Dark Side nezvítězila u Staropramenu poprvé, obě firmy spolupracují už do minulého roku, kdy Dark Side v lednu zvítězila nad svými konkurenty ve výběrovém řízení a ujala se PR pro ležák Granát a výčepní 10° a 11° pivo. Nově se postará o komunikaci značek Staropramen a Ostravar. Digitální a komunikační agentura, která nabízí služby i v offline marketinguuž má ve svém portfoliu také jména jako KFC, ČSOB, Zásilkovna.cz nebo Danone.

Druhou agenturou, která z tendru vyšla vítězně, jsou specialisté na sociální média Socialsharks. Firma, která je podepsaná pod komunikační strategií společností, jako je Lidl, Albi, Baťa nebo třeba Evropa 2, bude mít na starost značky Stella Artois, Sládkova limonáda, Cool a možná méně známý světlý ležák Corona.

„V rámci výběru proběhlo několik kol. Postupně jsme se seznamovali s procesy uchazečů, jejich přemýšlením o značkách a schopností řešit jak standardní, tak krizové situace. U finálně zvolené dvojice agentur se nám líbila dobře uchopená kreativa a konkrétní strategie dosahování výsledků,“ poznamenal k výběrovém řízení Tomáš Šebesta, media & digital manager CZ/SK společnosti Pivovary Staropramen.

Smíchovský výběr zahrnuje čtyři speciály

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:České napoje

Může se zdát, že pivní speciály jsou novodobým objevem a úzce souvisejí se vznikem malých pivovarů. Ale není tomu tak. Speciální piva tady totiž byla mnohem dříve a například smíchovští sládci je začali vařit už patnáct let po vzniku pivovaru. Legendární Granát spatřil světlo světa v roce 1884 a oblíbeným zůstává dodnes. Ti, kteří už byli v devadesátých letech minulého století plnoletí, zase dobře vědí, že je tzv. lavinový efekt typický pro pivo Velvet, převratnou novinku na tehdejším pivním trhu.

Tyto a další dva pivní skvosty v sobě zahrnuje Smíchovský výběr, který bude celoročně dostupný ve vybraných hospodách a restauracích. Momentálně některé z piv Smíchovského výběru nabízí zhruba 700 restaurací a hospod včetně sítě Potrefená husa a Naše hospoda. Kompletní výběr nabídne například Potrefená Husa Na Verandách.

Pryč jsou doby, kdy český pivař pil pouze ležáky a výčepní piva. Jejich konzumace v našich zeměpisných šířkách sice stále dominuje, ale konzumenti piva jsou dnes daleko otevřenější vyzkoušet v hospodě i méně tradiční piva. A právě pro ně je tu Smíchovský výběr, který se skládá z čtveřice originálních pivních speciálů, z nichž každý prezentuje to nejlepší z umění sládků pivovaru Staropramen, které se předává z generace na generaci.

Své místo ve Smíchovském výběru získal tradiční Granát (nejstarší dosud vařené polotmavé pivo u nás) spolu s unikátním pšeničným Nefiltrem, stále oblíbenější Extra chmelenou dvanáctkou a vracejícím se Velvetem inspirovaným tradiční anglickou recepturou. Každé z těchto piv se může pochlubit nejen exkluzivní chutí a vlastním charakterem, který mu vdechli současní i minulí sládci pivovaru, ale také jedinečným příběhem, který stál u jeho zrodu nebo u uchování receptury.

Vybroušenou plnou chuť Granátu znají milovníci piva už od roku 1884, kdy jej poprvé uvařil tehdejší sládek Smíchovského pivovaru Michael Trnka. Přes padesát let – od druhé světové války až do přelomu milénia – se receptura skvostu, jemuž použití tří druhů sladů dodává jedinečnou barvu, uchovávala tajně ve zdech Smíchovského pivovaru. Návštěvníci hospod a restaurací jej mohli opět ochutnat až po roce 2000.

To dějiny Extra chmelené dvanáctky začaly výrazně později, přesto si tento speciál s výraznou hořkostí, jehož pětinásobné chmelení korunuje žatecký poloraný červeňák, získal mezi pivaři velkou oblibu. A to i přesto, že byl dosud k dostání pouze několik týdnů v roce během festivalu Dny českého piva. Až letošní Vánoce byly v podání Staropramenu extra chmelené, oblíbený speciál se dostal i na pulty obchodů a díky pozitivnímu ohlasu se nově objeví i na čepu.

„Na Smíchově klademe důraz na výběr kvalitních surovin, a právě v surovinách je i cesta k novým pivům nebo k úspěšnému obrození receptury piv tradičních a v minulosti oblíbených. Například pro Extra chmelenou dvanáctku využíváme kombinaci různých druhů chmelů. Pořád jde o klasické české pivo, skvěle pitelnou dvanáctku, ale jeho vůně i chuť posouvají pivní zážitek na úplně jinou úroveň,” popisuje vrchní sládek pivovaru Staropramen Zdeněk Lux.

Netradiční pivní chutí se může pochlubit další ze členů Smíchovského výběru – Staropramen Nefiltr. Jde o ležák s charakteristickou barvou a chutí, který v sobě spojuje českou tradici s německými a belgickými vlivy v podobě pšeničného sladu, koriandru a ovocných tónů. Výběr pak doplňuje Velvet, pivo se sametovou chutí, hustou krémovou pěnou a jemně nahořklými tóny následovanými karamelovým dozníváním. Jeho typický lavinový efekt poznali pivaři již před dvaceti lety. Inspiraci pro jeho recepturu hledal sládek Robert Kužela na Britských ostrovech.

Smíchovský výběr se spojí s Grand Restaurant Festivalem Pavla Maurera
Jedinečná možnost ochutnat perly Smíchovského výběru spolu s exkluzivním jídlem se zájemcům naskytne od 15. ledna do 28. února 2018. Díky Grand Restaurant Festivalu, za kterým stojí známý propagátor kvalitního jídla a vydavatel jediného nezávislého průvodce po českých restauracích Pavel Maurer, se piva Smíchovského výběru budou podávat s vybranými pokrmy v téměř devadesáti restauracích po celém Česku.

„Piva ze Smíchovského výběru jsou v rámci Grand Restaurant Festivalu pečlivě spárována s menu jednotlivých restaurací tak, aby se co nejlépe hodila k vybraným jídlům a umocnila gastronomický zážitek návštěvníků festivalu,“ říká organizátor festivalu Pavel Maurer.

Staropramenu rostly tržby, pivovar přesto prodělal přes miliardu

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:E15.czAutor:ČTK

Pivovary Staropramen, jež jsou druhým největším producentem piva v České republice, v roce 2016 kvůli odpisům prodělaly 1,29 miliardy korun, o rok dříve šlo o 2,74 miliardy. Provozní výsledek hospodaření bez odpisů a a opravných položek dosáhl předloni 2,34 miliardy korun, v roce 2015 činil provozní výsledek 1,52 miliardy. Společnost to uvedla ve své konsolidované výroční zprávě umístěné ve Sbírce listin.

Celkové konsolidované tržby společnosti se předloni zvýšily o 513 milionů korun na 8,99 miliardy. Tržby za prodej piva klesly o 175 milionů korun na 7,34 miliardy, hlavně kvůli poklesu prodejů v ČR. Většinu tržeb (4,56 miliardy korun) za pivo má společnost v zahraničí, na ČR pak zbývá 2,78 miliardy korun, dodává dále konsolidovaná výroční zpráva. Firma uvádí, že v roce 2016 výrazně investovala do svého portfolia značek. "A to jak do tradičních pivních značek Staropramen, Ostravar a Braník, tak do mezinárodního portfolia (Stella Artois, Corona) i nápojů na bázi piva (Cool, Sládkova limonáda). Vlajkové lodi společnosti - značce Staropramen - se dařilo také v zahraničí, především na trzích střední a jižní Evropy, kde značka dlouhodobě posiluje svou pozici díky práci týmů v mateřském koncernu Molson Coors," dodává zpráva. Mezi nejúspěšnější trhy v této oblasti patří Chorvatsko, Maďarsko, Bulharsko a Rumunsko. Celkem jsou největšími exportními trhy pro společnost Slovensko, Švédsko, Velká Británii a Německo, Staropramen se prodává v 36 zemích světa.

Pivovar předloni obměnil vedení. Generální ředitel Zbyněk Kovář skončil po osmi letech ve funkci, vystřídal ho Petr Kovařík, který dříve řídil sesterskou pivovarnickou společnost Borsodi Sorgyar v Maďarsku. Jednička na českém trhu Plzeňský Prazdroj zvýšil od předloňského dubna do konce loňského března zisk před zdaněním meziročně o 30 procent na 4,8 miliardy korun. Tržby v minulém fiskálním roce stouply meziročně o osm procent téměř na 16 miliard korun. Největší český pivovar prodal v předloňském roce v ČR a v cizině téměř 11 milionů hektolitrů piva, meziročně téměř o milion hektolitrů víc. Společnost loni na konci března převzala japonská skupina Asahi. Pivovarům Staropramen patří dlouhodobě na českém pivovarském trhu druhá příčka za Plzeňským Prazdrojem. Firma je od roku 2012 součástí severoamerické pivovarské skupiny Molson Coors. Ta Pivovary Staropramen koupila od investiční společnosti CVC Capital Partner za 2,7 miliardy eur, do roku 2009 pivovary vlastnil pivovarský gigant Anheuser-Busch InBev. Společnost předloni zaměstnávala v průměru 1408 lidí.

Staropramenu předloni vzrostly tržby o 513 miliónů na devět miliard

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Novinky.czAutor:ČTK

Pivovary Staropramen, jež jsou druhým největším producentem piva v České republice, v roce 2016 kvůli odpisům prodělaly 1,29 miliardy korun, o rok dříve šlo o 2,74 miliardy. Provozní výsledek hospodaření bez odpisů a opravných položek dosáhl předloni 2,34 miliardy korun, v roce 2015 činil provozní výsledek 1,52 miliardy korun. Společnost to uvedla ve své konsolidované výroční zprávě umístěné ve Sbírce listin.

Celkové konsolidované tržby společnosti se předloni zvýšily o 513 miliónů korun na 8,99 miliardy. Tržby za prodej piva klesly o 175 miliónů korun na 7,34 miliardy, hlavně kvůli poklesu prodejů v ČR. Většinu tržeb (4,56 miliardy korun) za pivo má společnost v zahraničí, na ČR pak zbývá 2,78 miliardy korun, dodává dále konsolidovaná výroční zpráva.

Firma uvádí, že v roce 2016 výrazně investovala do svého portfolia značek. „A to jak do tradičních pivních značek Staropramen, Ostravar a Braník, tak do mezinárodního portfolia (Stella Artois, Corona) i nápojů na bázi piva (Cool, Sládkova limonáda). Vlajkové lodi společnosti - značce Staropramen - se dařilo také v zahraničí, především na trzích střední a jižní Evropy, kde značka dlouhodobě posiluje svou pozici díky práci týmů v mateřském koncernu Molson Coors," dodává zpráva.

Mezi nejúspěšnější trhy v této oblasti patří Chorvatsko, Maďarsko, Bulharsko a Rumunsko. Celkem jsou největšími exportními trhy pro společnost Slovensko, Švédsko, Velká Británii a Německo, Staropramen se prodává v 36 zemích světa.

Výměna vedení
Pivovar předloni obměnil vedení. Generální ředitel Zbyněk Kovář skončil po osmi letech ve funkci, vystřídal ho Petr Kovařík, který dříve řídil sesterskou pivovarnickou společnost Borsodi Sorgyar v Maďarsku.

Jednička na českém trhu Plzeňský Prazdroj zvýšil od předloňského dubna do konce loňského března zisk před zdaněním meziročně o 30 procent na 4,8 miliardy korun. Tržby v minulém fiskálním roce stouply meziročně o osm procent téměř na 16 miliard korun. Největší český pivovar prodal v předloňském roce v ČR a v cizině téměř 11 miliónů hektolitrů piva, meziročně téměř o milión hektolitrů víc. Společnost loni na konci března převzala japonská skupina Asahi.

Pivovarům Staropramen patří dlouhodobě na českém pivovarském trhu druhá příčka za Plzeňským Prazdrojem. Firma je od roku 2012 součástí severoamerické pivovarské skupiny Molson Coors. Ta Pivovary Staropramen koupila od investiční společnosti CVC Capital Partner za 2,7 miliardy eur, do roku 2009 pivovary vlastnil pivovarský gigant Anheuser-Busch InBev. Společnost předloni zaměstnávala v průměru 1408 lidí.

‚Plzeňští‘ Japonci opustili Smíchov. Staropramen bude místo piva Asahi vařit Miller

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav Petr

Pivovary Staropramen ukončily licenční výrobu prémiové značky japonského koncernu Asahi. Nahradilo ji americké pivo Miller. Smíchovský pivovar Staropramen ukončil po 17 letech licenční spolupráci s japonským koncernem Asahi a v minulých dnech přestal vyrábět jeho prémiovou značku Asahi Super Dry.

Japonci, kteří dosud v Evropě nepůsobili a loni ovládli tři pivovary v Nizozemsku, Británii a Itálii a letos pak skupinu středoevropských pivovarů v čele s Plzeňským Prazdrojem, přesunuli výrobu své TOP značky z Prahy pod svá křídla.

Staropramen si už stihl najít náhradu – bude u nás vařit americké pivo Miller Genuine Draft.

Informaci LN od zdrojů ze smíchovského pivovaru nepřímo potvrdil i mluvčí Pivovarů Staropramen Pavel Barvík. „Pro skupinu Asahi jsme od roku 1999 úspěšně licenčně vařili stejnojmennou značku pro evropský trh. V letošním roce jsme se dohodli na ukončení této výroby, čímž jsme získali kapacitu pro výrobu ležáku Miller Genuine Draft z portfolia naší mateřské společnosti Molson Coors. Jeho výrobu pro evropské trhy jsme právě zahájili,“ uvedl Barvík.


Z Česka do Itálie
Japonci situaci zatím odmítli komentovat. Není tedy potvrzeno, který z jejich nově ovládnutých pivovarů výrobu Asahi Super Dry převzal. Podle dřívějších náznaků představitelů Asahi se počítá pro tyto účely s italským pivovarem Peroni.

Pivovary Staropramen jsou roční produkcí přes 3 miliony hektolitrů - z toho 2,5 milionu připadá na smíchovský pivovar a zbytek na ostravský Ostravar - dvojkou na českém trhu za lídrem Prazdrojem. Pivo Asahi bylo pro Staropramen spíš přilepšením než zásadní ekonomickou pomocí.

Podle informací LN se ho na Smíchově ročně vařilo přes 40 tisíc hektolitrů. To jsou necelá dvě procenta smíchovské produkce.

Koncern Asahi zajišťoval distribuci a prodej po Evropě, v Česku se Asahi ze Smíchova neprodávalo. Stejně jako se nebude u nás prodávat značka Miller Genuine Draft, která Asahi nahradila a s jejíž výrobou už Staropramen začal. Obě značky jsou určeny pro trh ve zbylé části Evropy.

„Zahájení licenční výroby některé z celosvětových značek je pro nás vždy zajímavým zpestřením práce nejen v oblasti výroby piva, ale třeba také v oblasti rozvoje nových obalových technologií. Vede také k navázání nových partnerských vztahů a má samozřejmě také pozitivní ekonomický efekt,“ říká k zahájení výroby Petr Kovařík, generální ředitel společnosti Pivovary Staropramen.

Pivo na párty
A co jsou tedy obě piva, která se na smíchovské varně střídají, vlastně zač? Staropramen popisuje zejména za oceánem zavedenou značku Miller Genuine Draft jako typickou pro mladé dospělé lidi a ke konzumaci na párty. Jde o spodně kvašené pivo „s jemnou hořkostí, mírně ovocnou vůní, a obsahem alkoholu 4,7 procenta“.

Největší databáze spotřebitelsky hodnocených piv na serveru Ratebeer.com popisuje tento druh Millera aktuálně v hodnocení víc než 2 tisíc pivařů z celého světa průměrnou známkou 1,62 bodu z celkem 5 možných (nejhorší je nula). A komentáře mluví někdy o prázdném pivu bez vůně i chuti, jindy o ucházejícím nápoji na párty.

Asahi Super Dry si vede o trochu lépe, od 1800 konzumentů má průměrnou známku 2,15. Pro porovnání – Staropramen ležák má od 1400 pivařů z celého světa průměr 2,82 a plzeňská značka Pilsner Urquell od 3800 hodnotitelů v průměru 3,25 bodu.

Skončila i česká výroba Stelly Artois
Asahi není jediné pivo, které Staropramen vařil licenčně pro některého ze svých konkurentů. Pro světového lídra koncern AB Inbev, který před lety Staropramen ovládal, vyráběl pivo Stella Artois, které se ze Smíchova prodávalo také u nás. I jeho produkce letos ve Staropramenu skončila.

„Prémiový ležák Stella Artois v Česku již nevaříme, ale zajišťujeme jeho marketingovou podporu, prodej a distribuci. Přesun licenční výroby byl iniciován námi, protože jsme potřebovali získat kapacitu ve výrobě,“ uvedl mluvčí Staropramene.

Japonskému Asahi patří dvanáctá příčka v žebříčku pivovarů na světě, v roce 2015 prodal přes 20 milionů hektolitrů, což odpovídá celkové produkci pivovarů v Česku. Kromě Prazdroje ovládli letos Japonci také maďarský Dreher, polskou společnost Kompania Piwowarska, rumunský Ursus a slovenský Topvar (Šariš, Smädný Mních).

Potrefená husa úspěšně kejhá už 18 let

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:České nápoje

První koncept svého druhu, který se stal předlohou pro ostatní hráče na trhu, Potrefená husa oslavil 18 let od otevření své první pobočky. Za necelé dvě dekády si značka vybudovala skvělou pověst a patří mezi nejúspěšnější a nejnavštěvovanější restaurace v České republice. To dokládá i dárek k jejím osmnáctinám v podobě získaného ocenění Czech Superbrands. Dnes se Potrefená husa nachází téměř v každém regionálním městě, celkem na 27 místech, a společnost Pivovary Staropramen se tuto restaurační síť chystá rozšířit i do menších měst. Navíc rozvíjí i další koncepty, jako je Naše hospoda, Branický Výčep či regionální Ostravarna.

Celých 18 let uplynulo od doby, kdy první Staropramen Potrefená husa na Vinohradské ulici v Praze poprvé otevřela dveře svým zákazníkům. Restaurace se záhy stala velmi oblíbenou, a tak se z jedné husy stalo hejno. V současné době můžeme po České republice najít 27 poboček, které spravuje 17 fanšízantů. Potrefená husa se řadí mezi nejúspěšnější gastronomické koncepty v České republice. Ročně jej navštíví až 3 000 000 hostů. Zakládá si na špičkové české gastronomii ovlivněné světovými trendy, dobrém pivu a vytříbeném designu v atraktivních lokalitách. Aby byla požadovaná kvalita zachována, klade na své franšízanty vysoké nároky. Nejčerstvějším důkazem, že vše precizně funguje, je ocenění Czech Superbrands, které Potrefená husa letos získala.

Cenné know-how společnosti nespočívá pouze v gastronomickém zážitku, ale i ve schopnosti efektivně reagovat na měnící se trh. Koncept byl například v minulosti upraven pro potřeby obchodních center na Potrefená husa Beerpoint, na místech s hustou bytovou zástavbou najdeme Potrefenou husu Sportbar. „Restaurace se doposud nacházely zejména v krajských městech, kde je dostatečná kupní síla a potenciál, a kde se často staly nejvíc respektovanými a zároveň nejoblíbenějšími podniky. Nyní je čas tento koncept nabídnout i v menších městech. Samozřejmě stále platí, že lokality i provozovatelé musejí splňovat přísná kritéria,” říká Jan Trochta, manažer značkových restaurací.

Potrefená husa se stala inspirací nejen pro konkurenty
Originální koncept, spočívající ve vybudování sítě moderních restaurací s kvalitní gastronomií a širokou nabídkou piv v čele se Staropramenem, doplněnou belgickými pivy Stella Artois a Hoegaarden, se stal inspirací nejen pro konkurenční pivovarnické značky, ale i pro samotnou společnost Pivovary Staropramen. Společnost totiž nezaspala a rozvíjí další koncepty.

Gastronomický koncept Naše hospoda cílí na již zavedené české hospody a výrazně se podílí na jejich proměně. Naše hospoda klade důraz na regionální lokality, kvalitní a správně ošetřené pivo a cenově dostupnou gastronomii. Dalším z konceptů je Branický Výčep, který se vrací k dříve tolik oblíbeným bufetům, kam se chodívalo pít „na stojáka“. Pivní značka Braník se se svým výčepem snaží tuto tradici v čistém a moderním prostředí obnovit. Pozadu nezůstává ani regionální značka Ostravar, která přišla s konceptem vlastní pivovarské hospody Ostravarna založeném na tankovém pivu, které je pro milovníky piva symbolem kvality.

ÚSPĚCHY ZNAČKY POTREFENÁ HUSA
2002 Bronzová plaketa Jaroslava Vašaty
2002 mezi 5 finálovými koncepty Mapic Awards
2012 mimořádná cena Asociace hotelů a restaurací za podporu a rozvoj české gastronomie a pohostinství
2017 Czech Superbrands
Individuální regionální ceny restaurace roku např. Praha 4, Praha 1, Mladá Boleslav, Olomouc
Úspěšná účast na Prague Food Festivalu, Food festivalu Plzeň, Rock for People

Šťastné a extra chmelené, přeje Staropramen

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:České nápoje

Dobré pivo k Vánocům patří skoro stejně tak, jako cukroví nebo vánočka. A až uvidíte Hynka Čermáka, jak trhá vánoční papír a z balíčku vytahuje lahev Staropramen Extra chmelené dvanáctky, určitě na ní dostanete taky chuť! Letos o Vánocích se totiž Extra chmelená vůbec poprvé objeví na pultech obchodů. Dosud byla tahle pivní perla ze Smíchova k dostání pouze ve vybraných restauracích v době trvání Dnů českého piva.

Staropramen Extra chmelená dvanáctka je poctou výjimečnému českému chmelu. Sládci Smíchovského pivovaru již několikátou sezónu vaří chuťově plný středně prokvašený ležák s hustou pěnou, který je třikrát chmelený přímo na varně a k tomu ještě dvakrát za studena. Jeho srdcem je samozřejmě typický český žatecký poloraný červeňák.

„Výrazného chmelového aroma jsme dosáhli především díky použití odrůdy žateckého poloraného červeňáku, který je odborníky považován za jeden z nejlepších chmelů na světě. Ten náš si pečlivě vybíráme přímo v mikroregionu Údolí zlatého potoka. Aroma spolu s příjemnou hořkostí a jiskrnou barvou dokáže naladit naše chuťové pohárky na opravdu výjimečný zážitek. A těch je během Vánoc celá řada,” říká vrchní sládek pivovaru Staropramen Zdeněk Lux.

Po několik let bylo možné Staropramen Extra chmelenou dvanáctku ochutnat pouze ve vybraných restauracích a hospodách, vždy na přelomu září a října v době konání akce Dny českého piva. Speciální smíchovský ležák si ale získal takovou oblibu, že jej pivovar o Vánocích dodá i na pulty obchodů. Koupit si můžete balení osmi lahví v limitované edici, které se skvěle hodí ke svátečnímu přípitku, k zapití dobrého oběda nebo k setkání s rodinou či přáteli.

Užijte si Vánoce v klidu, spolu s lidmi, které máte rádi, a bez jediné kapky stresu či špatné nálady. Bohatého Ježíška, dobrou chuť a samozřejmě na zdraví!

Petra Chovancová, brand manažerka Staropramenu: V pivu je i chuť jeho příběhu

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:Deník.czAutor:David Nesnídal

Nad pivem se mluví o všem možném. A když tedy hovořím o samotném pivu s brand manažerkou Staropramenu Petrou Chovancovou, není řeč jen o nápoji, ale také o společenském fenoménu.

Kdo je nejširší cílovou skupinou vašeho pivovaru?
Staropramen je velká značka, která má spoustu produktů. Češi jsou známí tím, že pivo pijí hodně a chodí do hospody, což je vlastně nejstarší a nejtrvalejší sociální síť na světě. Když se ptáte na konzumaci piva z hlediska měsíční četnosti, ještě nepoznáte rozdíl mezi ženami a muži. Jakmile vás ale zajímá denní „zajití na pivo“, jasně vyjde najevo, že je to mužská záležitost. Ale šíře našeho portfolia pamatuje na všechny. Třeba tmavší Granát rády volí i ženy a vychutnají si ho. Oblibu si u nich získalo i nefiltrované pivo.

„Nefiltr“ – to mi zní jako jeden z módních pojmů…
V historii bylo ovšem pivo vždycky nefiltrované. Je, ale je fakt, že se dnes obracíme k historii a rádi ji zdůrazníme. Je určitým trendem v lifestylu, že se vracíme k původnosti, originálním recepturám, k autentičnosti… Lidé chtějí znát příběhy. Chtějí vědět, jaká je historie piva, které pijí. Staropramen teď odkrývá svůj příběh. Je základem kampaně, která připomíná, že jsme tu už 150 let. Pivovar vyrostl na své desítce, je spojován s lehkým světlým pivem.

Pivaři říkají, že není umění udělat silné pivo, ale uvařit dobrou desítku.
Ano, to jen potvrzuje slova sládků, kteří vysvětlují, že pro desítku máte méně věcí, méně surovin, a pořád musíte uvařit kvalitní, dobře prokvašené pivo. Sama jsem si nejvíce oblíbila poctivou desítku na osvěžení. Každopádně spodně kvašené pivo není jen populární ležák, desítka či jedenáctka, ale i Granát, Nefiltr nebo limitované speciály jako Extra chmelená. Zajímavá jsou i svrchně kvašená piva, v nabídce našeho pivovaru je reprezentují belgická piva Hoegaarden a Leffe.

K pivní kultuře patří i ošetření piva. Staráte se i o tuto fázi?
To je druhá část toho, co děláme: pivovar pivo vaří a hospodský ho dělá. Máme program i pro hospodské, jak čepovat, jak mýt sklenice. Je to o tom, mít čisté trubky a správně umytou sklenici, aby pivo chutnalo i vypadalo krásně. O výčepní osvětu se stará obchodní sládek, který má technologické znalosti a navíc o pivu umí krásně mluvit.

Dá se se s vaším pivem spojit i kultura bez přívlastku?
Myslím si, že právě jedna povídka od Hrabala se pojí se smíchovským pivovarem, přestože je o autorovi známo, že pil pivo od konkurence. On píše o člověku, který přijel do Prahy a hledal legendární chuť smíchovského piva. Pivovar byl ve své době hodně spjat se svou čtvrtí a na zdejším pivu Češi do značné míry vybudovali své pivařství. My jsme byli založeni roku 1869, a přestože si Češi myslí, že se u nás pivo pilo odnepaměti, tak v takové míře to rozhodně nebylo.

Pivo se kdysi víc pilo v Rakousku a Německu. V době, kdy vznikl náš pivovar a ještě další, se Češi začali učit na pivo, a k tomu, že dnes vedeme pivní žebříčky, přispělo i to, že jsme začali vařit pivo dostupné pro všechny. Pivo si totiž nemohl vždycky dopřát každý, nebyl to lidový nápoj jako dnes. Ale pivo je opravdu český klenot a pivní kultura k nám patří, důkazem je třeba i to, že jsme jednou ze dvou zemí, kde je škola pro sládky. S pivem se pojí i kultura hospodská, která ctí ducha rovnosti.

Jak se mění spotřeba piva v průběhu roku?
Sezona piva, včetně pivních mixů, je přece jen v létě. Pak jsou sváteční časy, i tam u nás pivo hraje roli, dokonce i ve spojení se svatomartinskou husou. Podobě jako ve vínu, začíná být totiž trendem spojování piva a jídla. Už naše první Potrefená husa v roce 1999 propojila vyšší gastronomii s pivem. A teď se s tím hodně pracuje.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.13.04.2018 23:50119