Historie a současnost Pivovaru Chotěboř

Znáte pověst o lahodném středověkém pivu zvaném Chotěbor, které později dalo jméno městu Chotěboř? Bylo to pivo, které prý v lidech probouzelo 6. smysl. Tajemnou recepturu, podle které se zázračné pivo vařilo, hledali sládci celé země. Našel ji až Oldřich Záruba – sládek z nového pivovaru v Chotěboři.

Pověst o lahodném Chotěboru, který v lidech probouzel 6. smysl
Bylo, nebylo. Bůh ví, jestli bylo, ale pověst praví, že ano. Kdysi dávno, na místě, kde se dnes nachází město zvané Chotěboř, stála jen malá osada s kostelíkem. První zmínky o této osadě pivovarmůžeme nalézt již ve 12. století. Existují však nepotvrzené zprávy, že kromě kostelíka a osady tu stával také rodinný pivovar.
Místní sládek, který se křestním jménem jmenoval Chotěbor, tu vařil podle tajné rodinné receptury lahodné pivo, které pili lidé zblízka i daleka. V osadě ani okolí ale nebyl zdroj vody, a tak Chotěbor nechával vozit pramenitou, čistou vodu z jiných částí Českomoravské vrchoviny. Lidé věřili, že právě tahle voda spolu s tajemnou recepturou dala pivu tak nenapodobitelnou chuť.

Pivo pro všech 5 lidských smyslů
Chotěborův lahodný mok se vyráběl z těch nejlepších přírodních surovin a pod sládkovýma šikovnýma rukama se rodilo pivo lahodné chuti. Mělo říz, pořádnou pěnu a harmonickou hořkost. Už naši předkové věděli, že pivo není jen obyčejné pití, ale že je to jeden z nejzdravějších nápojů vůbec. U Chotěborova piva to platilo dvojnásob. Jeho pivo bylo jako stvořené pro všech 5 smyslů.
Během pivního obřadu si totiž pivaři užívali zrakem, sluchem, hmatem, čichem a na konec i chutí. Nejdřív pivo viděli a už na něj měli chuť, když slyšeli probublávání pivních bublinek a osahali si pivečkem vychlazené kameninové džbánky, už stačilo jen přivonět a konečně se napít… Místní na sládkovo zázračné pivo nedali dopustit a tvrdili, že když ho pijí, jako by se v nich probouzel šestý smysl.

Chotě zboř!
Měli radost ze života, dostávali výborné nápady, nehádali se a netrápili se malichernostmi. Dokonce prý, když pak muži přišli domů posilněni Chotěborovým pivem, udělali pro manželky, co jim na očích viděli, a nejspíš díky 6. smyslu se jim povedla vyplnit všechna jejich tajná přání.
A tak dámy rády posílaly své chotě pít Chotěbor. Zlí jazykové praví, že ženy pivu přezdívaly úplně jinak, a to „Chotě zboř!“, protože muži po 6. smyslu toužili tak usilovně, až někdy ani nedokázali bez podpory svých kumpánů dojít domů.

Ztracená receptura
Co do piva dává a z jakých ingrediencí a v jakých poměrech přesně Chotěbor vařil, sládek nikomu neprozradil. Měl sice manželku, ale Bůh jim nenadělil dětí, a tak zůstal sládek bez dědice a neměl komu své tajemství, které se v rodu dědilo z pokolení na pokolení, sdělit. Recepturu dobře ukryl a tajemství si odnesl do hrobu. pivovarMnozí potom recept hledali, někteří byli blízko, ale vždy jim krůček chyběl. Tajemná receptura se ztratila…
Pivo Chotěbor dalo jméno městu Chotěboř
Původní osada se nejen díky lahodnému pivu, ale i díky těžbě stříbra rozrůstala, stala se z ní obec. Svůj název podle některých pramenů získala odvozeninou od jména jistého Chotěbora ze Vchynic. My si ale umíme domyslet, čí křestní jméno tu sehrálo svou roli.
V roce 1278 byla Chotěboř povýšena na město, v roce 1331 se stala městem královským. Nakonec i věnným městem českých královen. Budova pivovaru se nedochovala, lehla popelem během husitských válek, když město dobyl a poničil táborský kněz Petr Hromádka z Jistebnice.

Sládci dodnes pátrají po Chotěborově receptuře
Nejeden sládek naší země po receptuře pátral, aby se mohl proslavit Chotěborovým pivem probouzejícím v lidech 6. smysl a v ženách pokoru a oddanost. I zkušený sládek Oldřich Záruba, který se sám narodil přímo v Chotěboři, celý život toužil po vaření piva tak lahodného, že i manželky pochopí, proč jejich muži doma tráví večery s půllitrem v ruce či partou kamarádů v hospodě.
Oldřich Záruba se o tajemné receptuře na pivo, které možná dalo jméno jeho rodnému městu, dověděl od svého dědečka. Ten sice nebyl žádný pivovarník, ale pivo měl rád a příběh o zázračné pivní receptuře se u nich v rodině vyprávěl už celá staletí. I když už nikdo vlastně najisto nevěděl, zda receptura skutečně existovala, či ne, Záruba ji hledal, kde se dalo. Prošel několika pivovary a za svá piva získal celou řadu ocenění doma i ve světě, přesto mu ale ke štěstí něco chybělo.

Nový sládek, zázrak a splněný sen
Když dostal možnost vařit zbrusu nové pivo v rodné Chotěboři, pochopil to jako znamení. Jaké bylo jeho překvapení, když se pak od majitelů pivovaru dověděl, že během výkopových prací truhlici s jakousi recepturu opravdu našli. Když si pak Chotěborovu recepturu pořádně pročetl, žasl, jak jednoduchá byla. K vaření toho nejlepšího piva mu stačil už jen krůček.
Zdroj:Stránky Pivovaru Chotěboř, 2014


Pivovar Chotěboř je prvním nově postaveným průmyslovým pivovarem v novodobé pivovarské historii. Vyrostl na kraji města a v roce 2009 zahájil výrobu. Bylo to po 33 letech od posledního pivovaru uvedeného do provozu v minulém století v tehdejším Československu.

Architektonicky strohá, ale výrazná a nepřehlédnutelná pivovarbudova pivovaru se stala průčelím chotěbořské průmyslové zóny. Velkorysé prosklení umožňuje nahlédnout do samého srdce pivovaru, kterým je nerezová varna. Také navazující technologie kvašení, zrání, filtrace a stáčení piva využívají současných technických možností řízení, monitorování a chránění pivovarských přírodních procesů. Pivovar vytváří prostor pro dokonalé skloubení moderní techniky a tradiční technologie v rukou zkušeného sládka Oldřicha Záruby.

Původní kapacita pivovaru byla 10.000 hektolitrů piva za rok, ale po dvou letech výroby byl pivovar tzv. vyprodán a proto nastala 1. etapa rozšíření pivovaru na 15.000 hektolitrů a po dalších dvou letech na konečnou kapacitu 25.000 hl piva za rok. Na tuzemský trh je pivo dodáváno především ve formě filtrovaného nepasterizovaného piva a také jako „kvasnicové pivo“ (nefilrované, přímo z ležáckých tanků). Pivo se produkuje v KEG sudech pro restaurace, výčepy a bary a dále v lahvích pro maloobchodní trh.
Zdroj:Stránky Pivovaru Chotěboř, 2018


Více na stránkách pivovaru

Nepasterizovaný ležák z Chotěboře je chloubou Železných hor

Publikováno:před 10 měsíciZdroj:Turistické listyAutor:Petr Skála

Nepasterizovaný ležák z Chotěboře je chloubou Železných hor. Že nevíte, kde je Chotěboř? Přeci v Železných horách.

Chotěboři chybí asi jen 900 trvale přihlášených lidí, aby město počtem obyvatel dosáhlo pěticiferného čísla. Když do Chotěboře přijedete, poznáte, jak se lidem dýchá v nadmořské výšce přes 500 metrů nad mořem a pokud se zastavíte v průmyslové zóně u moderní budovy, do které můžete vstoupit, nasajete ještě zvláštní vůni, která doprovází výrobu moku, ke kterému potřebujete slad, chmelové granule, vodu k tomu zařízení, ve kterém se mimo jiné vaří pivo.

Původně měl mít nový pivovar v Chotěboři výstav 10 tisíc hektolitrů ročně. Ale už po dvou letech tady zjistili, že je to málo. Proto nejdříve rozšířili technologii na 15 tisíc a později na současných 25 tisíc hektolitrů. Již od samého začátku se Pivovar Chotěboř specializuje na nepasterizovaná piva a za ta sbírá ocenění téměř jedno za druhým.

Svojí produkcí 25 tisíc hektolitrů ročně se počítá zdejší pivovar v městě Chotěboř v Železných horách mezi malé pivovary. Nicméně strukturou technologie se řadí mezi tzv. průmyslové pivovary. Není to tedy žádný hybrid spojený s restaurací, jak známe mnohé další minipivovary u nás, ale klasický pivovar, který zásobuje nejen svůj region, ale dokonce má obchodní zástupce v Praze a Středočeském kraji, v Jihočeském kraji, v Pardubickém a Královéhradeckém kraji, Jihomoravském a Olomouckém kraji, v Ústeckém kraji a dodává se i do ciziny. Tou cizinou je Slovensko, ale i jeden odběratel je ve Švédsku.

„Pivovar je nový, Vždyť se začal stavět až v tomto století a doslova na volné louce. Byl postavený na konci prvního desetiletí dokonce za několik měsíců a už v roce 2009 jsme uvařili první várku. Pokud si vzpomínám, tak to byla naše nepasterizovaná desítka. Jsme tak trochu unikát. Sice spadáme výstavem mezi minipivovary, ale vaříme moderní technologií české klasické ležáky,“ řekl při prohlídce pivovaru návštěvníkům zástupce sládka Luboš Vrána.

Pivovar při výrobě používá moderní čidla, elektronické dávkovací váhy a počítač, který hlídá vstupy, výstupy a provoz. Ale na druhou stranu zde nenajdete známé CK tanky, tedy tanky s řízeným kvašením. V Chotěboři totiž používají klasické otevřené kvasné kádě. Sice to vyžaduje důkladnější sanitaci, ale podle znalců pivo kvašené řízeně v CK tancích není zdaleka tak dobré jako v otevřených kádích.

V Chotěboři stáčejí Světlé výčepní pivo Originál, Světlý ležák Prémium, Polotmavý ležák Polo a nealkoholické pivo Patron. Do restaurací a na párty pak ještě dodávají sudové pivo Světlý ležák 11 Na.Ex a sudové pivo Světlý nepasterizovaný ležák Chotěboř Plus. V pivovaře používají oblíbené KEG sudy a pro velkoobchody tu mají i stáčecí linku do lahví a stáčecí zařízení do PET obalů. Ochránci životního prostředí jistě uvitají následnou informaci, že pivo se v Chotěboři nestáčí a ani tu nechtějí stáčet do plechovek.

„Sladovnu nemáme. Tím nám odpadla velká starost, protože udělat dobrý slad není nic jednoduchého. Takhle si pivovar naší velikosti může u dodavatelů slady vybírat. Slad putuje zvenku potrubím do zdejších dvou desetitunových sil. Toto množství vydrží pivovaru na měsíc,“ vysvětlil Luboš Vrána.

„Můžete si všimnou i pytlů s praženým, německým a pšeničným sladem. To, protože zásobujeme i tzv. „létající pivovary. To jsou zákazníci, kteří si u nás objednají várku piva podle jejich receptury. My jim pivo podle nich uvaříme, oni si celou dávku odvezou a prodávají pod svojí značkou,“ dodala obchodní ředitelka a jednatelka Věra Schmittová.

„Pokud se týká naší vlastní výroby, my dáváme přednost českému sladu několika typů z Olomouce, tedy z Hané, a žateckému granulovanému chmelu odrůdy „Poloranný červenošpičák“. A vyplácí se nám to. Pravidelně získáváme prestižní ocenění například Česká chuťovka a další cenné diplomy. Na to, že v našem pivovaru pracuje i s obchodníky celkem 17 lidí, děláme pořádný kus práce,“ vysvětlila chod podniku, který řídí, Věra Schmittová.

Budova samotného pivovaru je architektonicky strohá. Najdeme ji při vjezdu do chotěbořské průmyslové zóny. Její výrazná a nepřehlédnutelná silueta u hlavní silnice je sama o sobě výborným reklamním poutačem. Velkorysé prosklení části provozu s pivovarnickými varnami umožňuje zvenčí nahlédnout do samého srdce pivovaru. I prohlídka interiéru stojí za to. Navazující technologie kvašení, zrání, filtrace a stáčení piva využívají současných technických možností řízení, monitorování a chránění přírodních kvasných procesů řídí z velké části počítač. Ovšem bez lidského přičinění by zdejší pivo nemělo tzv. duši. To vše si ale nenechávají zdejší pro sebe. Na objednání v pivovaru můžete absolvovat i odbornou exkurzi.

„Chtěli jsme, aby návštěvníci Dne otevřených dveří u nás po prohlídce pivovaru hned neodcházeli a měli důvod tu ještě chvíli zůstat a tak se zrodila gastronomická soutěž. Účastníkům soutěže tu připravíme kotlíky a hořáky, přijede odborná porota vedená známým šéfkuchařem Jaroslavem Sapíkem a pak každý návštěvník má v tento den možnost prohlédnout si pivovar, ochutnat několik druhů piv a zúčastnit se jako laický porotce soutěže o nejlepší guláš. Náš Den otevřených dveří se stal událostí měsíce října, kterou si nenechají ujít místní i přespolní návštěvníci," pochlubila se Věra Schmittová ve společenské místnosti, kde jsme na stěně napočítali 52 diplomů a plaket, které získal v krátké historii pivovar Chotěboř.
Pro zviditelnění piva z Chotěboře slouží i „Den otevřených dveří“ spojený se soutěží o nejlepší guláš.

Pivovar Chotěboř uvařil Svatomartinský speciál

Publikováno:před 6 letyZdroj:Týden.czAutor:ČTK

Pivovar Chotěboř na Havlíčkobrodsku očekává, že jeho výstav v tomto roce překročí 22 tisíc hektolitrů piva. Vloni prodal 21 881 hektolitrů. Sortiment pivovar koncem roku rozšiřuje o dva speciální druhy piv, na expedici do restaurací už je připraven třináctistupňový Svatomartinský speciál, sdělil sládek pivovaru Oldřich Záruba.

Pivovar v Chotěboři byl postaven na zelené louce, funguje od léta 2009. Jeho výroba od té doby stoupla více než dvojnásobně. V roce 2010 roční výstav činil 10 tisíc hektolitrů piva, což je méně než letos za první pololetí, kdy pivovar prodal 11 402 hektolitrů zlatavého moku.

Včetně speciálů se teď v Pivovaru Chotěboř vaří osm druhů piv. Speciálního piva, které se podle sládka svou chutí hodí ke svatomartinské huse, je připraveno 90 hektolitrů. V ležáckých tancích pivo zrálo dva měsíce. "Aby bylo k dostání již na svatého Martina, musí se vařit se značným předstihem, na začátku září," uvedl Záruba. Jde o pivo jantarové barvy s přídavkem karamelového a vídeňského sladu. Uvařeno už je také třináctistupňové speciální pivo pro vánoční období prodávané jako Vánoční Speciál.

Pivovar Chotěboř očekává roční výstav dvaadvacet tisíc hektolitrů. Je to více než vloni

Publikováno:před 6 letyZdroj:Jihlavská DrbnaAutor:ČTK

Pivovar Chotěboř na Havlíčkobrodsku očekává, že jeho výstav v tomto roce překročí 22 tisíc hektolitrů piva. Vloni prodal 21 881 hektolitrů. Sortiment pivovar koncem roku rozšiřuje o dva speciální druhy piv, na expedici do restaurací už je připraven třináctistupňový Svatomartinský speciál, v tiskové zprávě sdělil sládek pivovaru Oldřich Záruba.Pivovar v Chotěboři byl postaven na zelené louce, funguje od léta 2009. Jeho výroba od té doby stoupla více než dvojnásobně. V roce 2010 roční výstav činil 10 tisíc hektolitrů piva, což je méně než letos za první pololetí, kdy pivovar prodal 11 402 hektolitrů zlatavého moku. Včetně speciálů se teď v Pivovaru Chotěboř vaří osm druhů piv. Speciálního piva, které se podle sládka svou chutí hodí ke svatomartinské huse, je připraveno 90 hektolitrů. V ležáckých tancích pivo zrálo dva měsíce. „Aby bylo k dostání již na svatého Martina, musí se vařit se značným předstihem, na začátku září,“ uvedl Záruba. Jde o pivo jantarové barvy s přídavkem karamelového a vídeňského sladu. Uvařeno už je také třináctistupňové speciální pivo pro vánoční období prodávané jako Vánoční Speciál.

Chrudimský ležák bude pivem, které pro restauraci na Bídě uvaří Pivovar Chotěboř

Publikováno:před 8 letyZdroj:Chrudimské novinyAutor:Jakub Valenta

Pivo se v městě vařilo od nepaměti. Takzvané „právo várečné“ měla ve středověku celá řada měšťanských domů a přestože se jednalo především o výrobu pro vlastní potřebu, část produkce se tenkrát i prodávala. Chrudimský pivovar přestal vařit po druhé světové válce a v současnosti se majitelé restaurace Na Bídě snaží navázat na tuto přerušenou tradici.

Hned na úvod je třeba poznamenat, že Chrudimský ležák, jenž se bude v této restauraci ve čtvrtek 12. listopadu narážet, není pivem vyrobeným ve městě, nebo snad dokonce v nedalekých Medlešicích, kde pivovar funguje a dá se tak hovořit o „Chrudimském pivovaru“. Medlešice jsou totiž celou řadu let místní částí města Chrudim.

Zmiňovaný ležák speciálně pro restauraci Na Bídě uvaří Pivovar Chotěboř, který proslul především svými nepasterovanými pivy. Půjde o nefiltrovanou dvanáctku, přestože stará známá pivní pravda praví, že teprve desítka prověří schopnosti sládka. Nedá se tak moc ošidit jako pivo dvanáctistupňové. A právě desítka z Chotěboře je podle pivních znalců kvality nevalné. Naprosto výjimečnou kvalitu má ale pivo Hamerník, které pro krčmu Jonáš ve Svobodných Hamrech vaří rovněž chotěbořský pivovar.

Samotný chrudimský pivovar se obnovy jen tak nedočká. Jeho zbytky se nacházejí v ulici Obce Ležáků a pomalu propadají zkáze, protože současný majitel o jejich zachování nebo alespoň zakonzervování nedbá. Jeho obnova by přitom mohla vytvořit ve městě tolik žádaná pracovní místa a pomohla by obnovit třeba i zašlou slávu dvousladového piva Salvátor, na nějž se podle dobových svědectví těšili nejen poutníci mířící k zázračnému obrazu. Chrudimské pivo, na rozdíl od místního vína, bylo totiž vynikající kvality.

Ochutnejte a hlasujte o nejlepším guláši k pivu Chotěboř

Publikováno:před 9 letyZdroj:Novinky Vysočina

Lákavá akce pro všechny milovníky dobrého jídla a dobrého piva se odehraje o druhém říjnovém víkendu v Chotěboři. V areálu Pivovaru Chotěboř proběhne soutěž profesionálů o nejlepší guláš k pivu Chotěboř.

„Zástupci restaurací nabídnou návštěvníkům ochutnávku svého guláše, ti pak budou moci hlasovat. Připravujeme odměny jak pro nejlepší kuchaře, tak pro hlasující,“ zve sládek pivovaru Oldřich Záruba. Brány pivovaru se veřejnosti otevřou v sobotu 10. října v 11 hodin, vstup je zdarma, na akci se bude točit chotěbořská dvanáctka Prémium za sníženou cenu.

Záštitu nad dosud ojedinělým počinem převzal předseda Československého svazu kuchařů Jaroslav Sapík, který rovněž bude členem odborné poroty. Do té zasedne také sládek Pivovaru Chotěboř Oldřich Záruba, ředitel Obchodní akademie a Hotelové školy Havlíčkův Brod Jiří Forman a chotěbořskou radnici zastoupí tajemník Milan Linhart. Pátým hlasem do konečného rozhodnutí o vítězném guláši pak bude výsledek z hlasování veřejnosti.

Guláš se bude servírovat na dvoře pivovaru Chotěboř přímo z kotlů, pod kterými se bude topit dřevem. „Návštěvníci si u vstupu do areálu budou moci zakoupit hlasovací lístek, na který u každého stánku dostanou ochutnávku,“ vysvětluje jednoduchý princip podobný například soutěžím vín, piv nebo jiných pochutin obchodní ředitel Pivovaru Chotěboř Richard Moravec.

Zároveň s festivalem guláše organizuje pivovar den otevřených dveří. Zájemci mohou vidět útroby jednoho z nejmladších, ale nejúspěšnějších pivovarů na Vysočině. „Účastníci během prohlídky získají informace, které se jim pak mohou hodit ve znalostním kvízu o pěkné ceny,“ láká na další zajímavost sládek Oldřich Záruba.

Gulášový festival bude mít svůj doprovodný program s živou hudbou, o kterou se postará kapela Jarda Bílek a spol., pro nejmenší návštěvníky budou připraveny atrakce, mimo jiné se budou moci povozit na koních. Zájemce o návštěvu pivovaru bude z města svážet tradiční autobusová linka Chotěbus, jízdní řády budou včas umístěny na zastávkách a webu pivovaru. Novinkyvysočina.cz o akci informovala Věra Schmittová z Pivovaru Chotěboř, s.r.o.

Pivovar Chotěboř představil nový karamelový 13,5° Speciál

Publikováno:před 9 lety

V chotěbořském pivovaru u příležitosti blížícího se adventu uvařili 13,5° karamelový Speciál. Jedná se o pivo z kategorie speciálů, obohacené karamelovým sladem, vyznačující se jantarovou barvou a velmi jemnou hustou pěnou.

Chotěboř Speciál zraje v ležáckých tancích minimálně šedesát dní. Aby byl k dostání v sudech i lahvích již na začátku adventu, musel se vařit se značným předstihem v průběhu září. O Speciál je mezi zákazníky velký zájem, celkem je ke stáčení nachystáno sto šedesát hektolitrů.

Chotěbořský Speciál obohatí adventní nabídku

Publikováno:před 9 letyZdroj:Pivovar ChotěbořAutor:Zdena Stryková

V chotěbořském pivovaru jsou na blížící se advent již dobře připraveni, uvařili třináctapůlstupňový karamelový Speciál. Jak název napovídá, jedná se o pivo z kategorie speciálů, obohacené karamelovým sladem, vyznačující se jantarovou barvou a velmi jemnou hustou pěnou.

Speciál zraje v ležáckých tancích minimálně šedesát dní. Aby byl k dostání již na začátku adventu, musí se vařit se značným předstihem v průběhu září. O Speciál je mezi zákazníky velký zájem, celkem je ke stáčení nachystáno sto šedesát hektolitrů.

„Speciál nabízíme v lahvích, ale je o něj obrovská poptávka i v sudech. Hostince před Vánocemi zaznamenávají větší návštěvnost a čepovaný chotěbořský Speciál je velice oblíbený doplněk předvánočním oslav a večírků, dodává jim punc slavnostní nálady. Máme spoustu zákazníků, kteří si Speciál u nás rezervují dopředu a to nás těší,“ usmívá se obchodní ředitel Pivovaru Chotěboř Bedřich Bárta a doplňuje: „každý rok se snažíme náš servis zlepšit, proto letos budeme na našem webu a facebookovém profilu prezentovat hostince, kde se Speciál bude nabízet nejdříve.“ Kromě gastro zařízení bude Speciál v síti maloobchodních prodejen, kde je zaveden tradiční sortiment značky Chotěboř.

Pivovar Chotěboř
Pivovar v Chotěboři byl postaven na zelené louce v roce 2009. Vaří pivo typicky českou technologií. Na rozdíl od piv, která produkují velké nadnárodní společnosti, má chotěbořské pivo charakteristickou plnost, říz a kvalitní pěnivost. Pivovar postupně zvyšuje svůj výstav. V roce 2010 uvařil 10 tisíc hektolitrů, už na konci roku 2013 se podařilo dosáhnout téměř dvojnásobku, a to na celkových 19 861 hektolitrů prodaného piva.
Pivovar Chotěboř nabízí celkem 7 druhů piv – světlou desítku Originál, světlou a tmavou dvanáctku Prémium, třináctapůlstupňový Speciál, nealkoholické pivo Patron, polotmavou jedenáctku Polo, nefiltrovanou jedenáctku Plus a míchaný nápoj limetkový Freš. Ačkoli je pivovar v provozu teprve od roku 2009, získal velice prestižní ocenění od Sdružení přátel piva.
V listopadu 2010 to bylo za přínos českému pivnímu trhu a stal se také Pivovarem roku 2010.
O dva roky později, v listopadu 2012 byl chotěbořský pivovar opět zvolen coby Pivovar roku a ve své kategorii zvítězila i dvanáctka Prémium.

S rozšířením výroby pomohl i grant EU

Publikováno:před 10 letyZdroj:Třebíčský deníkAutor:Jaromír Kulhánek

Pivovar Chotěboř v létě oslavil teprve páté narozeniny a ve své krátké historii již podruhé navýšil výrobní kapacitu.

Poprvé to bylo v roce 2012 přístavbou haly s novými stáčecími linkami, letos došlo k rozšíření kapacity ležáckého sklepa, kvasných kádí a k nákupu nového filtračního zařízení. Nyní je pivovar schopen expedovat až tři tisíce hektolitrů piva měsíčně, nová filtrace umožňuje kromě vyššího výkonu i dosažení vyšší kvality filtrovaného piva.

„Rozšiřovat výrobní kapacity v pivovaru za plného provozu, navíc na začátku letní sezóny byl tak trochu risk, ale nakonec jsme vše zvládli a pivovar je opět o krok dále. K rozšíření nám pomohl i grant z Evropské unie, bez něj bychom se asi tak rychle do dalších investic nepustili," komentuje zdárně ukončenou investiční akci ředitel pivovaru Jaroslav Soukal.

Oblíbený suvenýr z hradu Karlštejna? To je lahvové pivo z Chotěboře

Publikováno:před 10 letyZdroj:iDNES.czAutor:Radek Laudin

Z chotěbořského pivovaru na slavný hrad Karlštejn je to plných 163 kilometrů. Řada jiných pivovarů je blíže této proslulé památce. Přesto je nejčastěji nabízeným lahvovým pivem v podhradí právě to ze severního cípu Vysočiny. Stává se stále oblíbenějším suvenýrem z výletu na Karlštejn.

Lahve s vyobrazeným hradem i českým králem a římským císařem Karlem IV. na etiketě nabízí u cesty na hrad řada prodejců. A to buď jednotlivě za cenu blížící se čtyřiceti korunám, nebo v dárkovém balení po čtyřech kusech.

Na první pohled budí zdání, že jsou z nějakého karlštejnského pivovaru. Pochází ale opravdu z Chotěboře, což potvrzuje etiketa na zadní straně lahví.

„Za loňskou sezonu jsme na Karlštejn dodali 62 hektolitrů piva, což je v přepočtu 12 400 lahví. Letos se zatím prodalo osmačtyřicet hektolitrů, což je 9 600 piv. Oproti loňskému roku opět očekáváme mírný nárůst,“ uvedla Zdena Stryková, mluvčí chotěbořského pivovaru.

Čokoláda, pivo, víno, sušenky. Vše v místních obalech
Do kopce na jeden z nejnavštěvovanějších českých hradů chodí hlavně v létě davy turistů z celého světa. Cesta je lemovaná bezpočtem menších obchůdků. Pivo z Chotěboře jich nabízí hned několik již od roku 2010. „Každým rokem se daří navyšovat prodeje,“ dodala Zdena Stryková.

Hrad Karlštejn byl založený v roce 1348 a zaujímá mezi českými hrady zcela výjimečné postavení.

Naproti tomu chotěbořskému pivovaru je pouhých pět let. Podle dostupných údajů jde o první regionální průmyslový pivovar, který vznikl v Česku po roce 1989. Postaven byl na zelené louce. Sdružení přátel piva ho už dvakrát vyhlásilo pivovarem roku.

Karlštějnské pivo se vyrábí v Chotěboři pro firmu TIBI. Ta sídlí v Dolním Sokolovci u Chotěboře a podobné suvenýry v podobě pití a cukrovinek dodává kupříkladu i do Krkonoš, Vysokých Tater, Českého Krumlova, Karlových Varů a samozřejmě do Prahy. Sudové pivo z Chotěboře tak putuje i do restaurace na hradě Kost. Kromě piva nabízí firma do nejznámějších turistických center víno, medovinu, čokoládu, med a sušenky v „místních“ obalech.

A tak třeba v Krkonoších kupují turisté med s etiketou, na níž Krakonoš hledí na zasněžené hory. Nebo na lahvičkách s medovinou původem z Vysočiny jsou obrázky dávných lyžníků na sněhu či snímky historického centra Českého Krumlova.

Pivovar Chotěboř uvařil celkově během letošního prvního pololetí o 18 procent více piva ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Nabízí sedm druhů piv s různým obsahem alkoholu - světlé, tmavé, polotmavé i nefiltrované.

Pivovar Chotěboř zvýšil za pololetí výstav o 18 procent

Publikováno:před 10 letyZdroj:Třebíčský deníkAutor:ČTK

Pivovar Chotěboř uvařil během letošního prvního pololetí 10 369 hektolitrů piva.

Ve srovnání se stejným loňským obdobím tak zvýšil svůj výstav o 18 procent. Oznámila to mluvčí pivovaru Zdena Stryková.

Tržby pivovaru se během letošních prvních šesti měsíců zvýšily o 17 procent na 18,6 milionu korun. V červenci se výroba piva v Chotěboři držela na úrovni loňského horkého léta. „To bylo na úrovni kapacity ležáckého sklepa," podotkla Stryková.

Kapacitu ležáckého sklepa teď pivovar kvůli rostoucímu prodeji rozšiřuje. Přibyly spilečné kádě, ležácké tanky i výkonnější zařízení pro filtraci piva. „Pivovar je tak dostatečně připraven na pokračování růstu i pro rok 2015," uvedla Stryková.

V uplynulém roce pivovar uvařil 19 861 hektolitrů piva, v meziročním porovnání o 23,5 procenta více. Během tří let se produkce skoro zdvojnásobila. V roce 2010 se výstav pivovaru pohyboval kolem 10 000 hektolitrů. Pivovar Chotěboř nabízí sedm druhů piv: světlé, tmavé, polotmavé i nefiltrované.

Chotěboř je podle dostupných údajů první regionální průmyslový pivovar, který vznikl v Česku po roce 1989. Postaven byl na zelené louce. Pivo se v něm začalo vařit v létě 2009. První ocenění Pivovar roku tam směřovalo hned o rok později. Další ocenění získal tento výrobce piva v roce 2012. Sdružení přátel piva ho už dvakrát vyhlásilo Pivovarem roku.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.10.07.2023 09:3216