Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Pivní festival se přesouvá z Tábora do Českých Budějovic

Publikováno:před rokemZdroj:Týden.czAutor:ČTK



Přibližně stovka pivovarů představí své výrobky na začátku února v Českých Budějovicích. Na místním výstavišti se koná 26. ročník Mezinárodního pivního festivalu. Na akci se chystají výrobci nápojů z Česka i zahraničí. Festival ohlášený od 1. do 6. února uvidí České Budějovice premiérově. V minulosti se konal v Táboře.

"Já se dívám do budoucnosti a víc bych se k tomu přesunu z Tábora do Českých Budějovic nevracel. Jeden kamarád mi řekl, že je škoda, že to už nebude v Táboře, ale zároveň dodal, že se nedá nic dělat, že rallye Dakar se také jezdí jinde," řekl pořadatel akce Alois Srb.

Dodal, že návštěvníci mohou ochutnat různé druhy piv. Své výrobky na akci přihlásily například pivovary z Finska, Belgie, Ruska, Japonska nebo Norska. Na festivalu by se měli představit zástupci z 22 zemí. "Nejméně 60 pivovarů bude nabízet točené pivo a to hned v několika druzích. Naše představa, že se zde bude nabízet 300 druhů piva, je tím skutečně zajištěna," řekl Srb. Z tuzemských výrobců se představí jak velké podniky typu Prazdroj, Budvar nebo Staropramen, tak se svými produkty přijede řada minipivovarů.

V minulých ročnících byl o festival vždy velký zájem veřejnosti. Tábor však v tomto směru vykazoval určité limity, denně tamní prostory mohla navštívit maximálně tisícovka lidí. "Nyní nám pavilon T českobudějovického výstaviště poskytuje výrazně příznivější možnosti. Odhadujeme, že denně na festival přijde 2000 a více návštěvníků," řekl Srb.

Táborské slavnosti jsou podle organizátorů třetím největším soutěžním pivním festivalem na světě. Významnější akce pořádají pouze v americkém San Diegu a v německém Norimberku. Absolutně největším, ovšem nesoutěžním pivním festivalem na světě je mnichovský Oktoberfest, který každoročně navštíví kolem šesti milionů lidí.

Heineken ČR předloni více než zpětinásobil zisk, tržby stagnovaly

Publikováno:před rokemZdroj:E15.czAutor:ČTK

Pivovarnické společnosti Heineken ČR předloni meziročně více než pětkrát vzrostl zisk na 73,5 milionu korun. Obrat firmy naopak klesl o 1,8 procenta na 3,16 miliardy korun, celkové tržby dosáhly více než 3,2 miliardy korun. Společnost je dlouhodobě trojkou na českém trhu.

Firma předloni podle výroční zprávy vystavila 2,24 milionu hektolitrů piva značek Krušovice, Zlatopramen, Březňák, Starobrno a Hostan. Oproti roku 2013 se jedná o pokles o 4,2 procenta.

Prodeje piva v ČR klesly firmě o více než pět procent na 1,74 milionu hektolitrů. Společnost předloni investovala necelých 290 milionů korun, například do nákupu vratných obalů. V roce 2014 zaměstnávala 695 lidí, což je skoro o 70 méně než o rok dřív.

Firma, která je součástí nizozemské skupiny Heineken, je dlouhodobě trojkou na českém trhu za Plzeňským Prazdrojem a Pivovary Staropramen.

Jak si vedla konkurence
Prazdroj v uplynulém finančním roce zvýšil meziročně tržby o více než sedm procent na 13,869 miliardy korun. Zisk před zdaněním ve fiskálním roce od 1. dubna 2014 do 31. března 2015 naopak vinou vyšších investic do pohostinství klesl o dvě procenta na 3,517 miliardy korun.

Staropramen předloni prodělal 2,32 miliardy korun. Důvodem jsou účetní odpisy, provozní výsledek činil kladných 2,25 miliardy korun. Skupina v roce 2014 za pivo v Česku utržila skoro 3,1 miliardy korun, v zahraničí přes 4,2 miliardy.

Spotřeba doma stagnovala, vývoz vzrostl
Pivovary v Česku předloni uvařily 19,65 milionu hektolitrů piva, což bylo o 2,3 procenta meziročně více. Zatímco domácí spotřeba stagnovala, vývoz vzrostl o osm procent.

Celková spotřeba piva včetně jeho nealkoholické varianty činila 16,29 milionu hektolitrů, meziročně klesla o 0,2 procenta. Každý obyvatel České republiky tak stejně jako o rok dříve vypil v průměru 144 litrů piva.

Turisté v Česku předloni vypili 630 tisíc hektolitrů piva. Ze země se vyvezlo 3,65 milionu hektolitrů piva. Data o celkovém trhu za loňský rok ještě nejsou známá.

Pivovar Bernard loni uvařil rekordní množství piva. Zhruba pětinu vyvezl do zahraničí

Publikováno:před rokemZdroj:Hospodářské NovinyAutor:ČTKBernard


● Bernard uvařil v loňském roce rekordních 302 200 hektolitrů piva, což je meziročně o 14 procent více.
● Za hranicemi prodal pivovar 64 872 hektolitrů piva, tedy kolem pětiny.
● Nejvýznamnějším odbytištěm je Slovensko, své pivo Bernard prodává i v Norsku nebo Mexiku.

Humpolecký Rodinný pivovar Bernard uvařil loni rekordních 302 200 hektolitrů piva. V meziročním porovnání zvýšil svoji produkci o 14 procent. Více piva Bernard bylo loni prodáno v Česku i hranicemi. Nejvýznamnějším zahraničním odbytištěm je pro pivovar dlouhodobě Slovensko, řekl v úterý mluvčí pivovaru Zdeněk Mikulášek.

Výstav pivovaru v posledních letech stoupá pravidelně. "My především stavíme na tom, že značka Bernard je kvalitní. Zákazník si naše pivo postupem času najde," uvedl Mikulášek. Doplnil, že Rodinný pivovar Bernard přes všechny tyto úspěchy zůstává malým pivovarem, jehož podíl na českém pivním trhu činí jen 1,7 procenta.

Za hranicemi prodal Bernard vloni 64 872 hektolitrů piva, tedy 21 procent objemu vyrobeného v Humpolci za celý rok. Dodávky podle Mikuláška plynuly do 35 států. Export na Slovensko v porovnání s rokem 2014 loni stoupl skoro o třetinu na 36 743 hektolitrů piva. Důležité zákazníky má humpolecký pivovar rovněž ve Slovinsku. Své pivo prodává kupříkladu i v Norsku a ve Velké Británii, posílá ho ale také třeba do Austrálie, Mexika či Brazílie.

Bernard vaří nepasterizované, nefiltrované a kvasnicové pivo, kromě toho čtyři druhy nealkoholického piva. V sortimentu má i svrchně kvašené pivo druhu Ale.

Pivovar letos pokračuje v investicích do svého závodu v Humpolci. V těchto dnech tam dělníci pracují na rozšíření ležáckého sklepa, aby do něj mohlo být osazeno 14 nových tanků, tedy velkých nerezových nádob na zrání piva. Kapacita ležáckého sklepa se díky tomu zvýší o pětinu na 31 680 hektolitrů.

Bernard zvýšil produkci o 14 procent, za rok uvařil 300 tisíc hektolitrů piva

Publikováno:před rokemZdroj:E15.czAutor:ČTKBernard

Humpolecký Rodinný pivovar Bernard uvařil loni rekordních 302 200 hektolitrů piva. V meziročním porovnání zvýšil svoji produkci o 14 procent. Více piva Bernard bylo loni prodáno v Česku i hranicemi. Nejvýznamnějším zahraničním odbytištěm je pro pivovar dlouhodobě Slovensko.

Výstav pivovaru v posledních letech stoupá pravidelně. „My především stavíme na tom, že značka Bernard je kvalitní. Zákazník si naše pivo postupem času najde,“ uvedl mluvčí pivovaru Zdeněk Mikulášek. Doplnil, že Rodinný pivovar Bernard přes všechny tyto úspěchy zůstává malým pivovarem, jehož podíl na českém pivním trhu činí jen 1,7 procenta.

Za hranicemi prodal Bernard vloni 64 872 hektolitrů piva, tedy 21 procent objemu vyrobeného v Humpolci za celý rok. Dodávky podle Mikuláška plynuly do 35 států. Export na Slovensko v porovnání s rokem 2014 loni stoupl skoro o třetinu na 36 743 hektolitrů piva.

Důležité zákazníky má humpolecký pivovar rovněž ve Slovinsku. Své pivo prodává kupříkladu i v Norsku a ve Velké Británii, posílá ho ale také třeba do Austrálie, Mexika či Brazílie. Bernard vaří nepasterizované, nefiltrované a kvasnicové pivo, kromě toho čtyři druhy nealkoholického piva. V sortimentu má i svrchně kvašené pivo druhu Ale.

Pivovar letos pokračuje v investicích do svého závodu v Humpolci. V těchto dnech tam dělníci pracují na rozšíření ležáckého sklepa, aby do něj mohlo být osazeno 14 nových tanků, tedy velkých nerezových nádob na zrání piva. Kapacita ležáckého sklepa se díky tomu zvýší o pětinu na 31 680 hektolitrů.

Český pivovar uvařil speciál ochucený extrémně pálivými papričkami

Publikováno:před rokemZdroj:Novinky.czAutor:Jakub KynčlPermon

Jaké jsou vaše limity pálivosti? Feferonka vás rozhodí a omáčku Tabasco vnímáte jako žhnoucí lávu? V tom případě by vás mohl právě uvařený speciál sokolovského pivovaru Permon pořádně vyděsit. Pivo totiž nese příchuť papriček Habanero. Nic ale není tak hrozné, jak by se mohlo zdát a tato chilli šestnáctka tak asi nikoho moc nepotrápí, ale spíše jen příjemně zahřeje.

Nápad na stvoření chilli piva se prý zrodil v hlavě majitelů pivovaru a na sládkovi Janu Radovi bylo, aby jejich nápad zrealizoval. Základem byl výběr chilli papriček a v tomto ohledu se sokolovští vskutku neupejpali. Vzhledem ke specifickému aroma a garantované pálivosti nakonec vybrali papričky Habanero, tolik oblíbené ve Střední Americe. Není tajemstvím, že ještě v roce 1999 byly vedeny jako nejpálivější papričky světa. Od té doby se toho však ve světě chilli mnoho změnilo.

„Pro vaření piva Don Habanero Pale Ale jsme nakoupili zhruba 5,5 kilogramu papriček, které jsme využili pro uvaření 30 hektolitrů piva. Nejdřív jsem myslel, že to budu krájet v ruce, ale to vážně nešlo. Nakonec jsme to tedy pokrájeli v robotu, ale stejně jsme si pořádně pobrečeli,” popisoval Novinkám práci s kapsaicinem našlapaným materiálem sládek.

Někoho by mohla překvapit poněkud vyšší stupňovitost tohoto piva. V pivovarnictví se ale (skoro) nic neděje náhodou a toto není výjimka. „Není tajemstvím, že alkohol se podílí chuťově na plnosti piva. Pálivost po uzrání piva neodhadnete dopředu. Když jsem chutnal mladinu, byla chuť chilli velmi markantní, až nás to trochu zaskočilo. Předpokládali jsme, že vyšší stupňovitost alkoholu půjde s tou pálivostí lépe dohromady. Navíc je zima, hodí se to,” zdůraznil Rada.

Pálivější pokračování? Uvidí se
A výsledná chuť? Je až překvapivě jemná, pálivost není nijak výrazná a je cítit až po polknutí, tzv. „v trubkách”. Pokud byste pátrali po papričkách habanero ve vůni, museli byste hledat vskutku neúnavně, protože vůně chmele je o poznání výraznější.

Výsledná slabší pálivost si říká o jediné. O využití ještě pálivějších papriček v budoucnu. Taková Naga Jolokia by mohla leckterému pivnímu gurmánovi připravit noc plnou překvapení. To však v bezprostředním plánu pivovaru není. Nejdříve se bude čekat na odezvu zákazníků, uvaří se zřejmě zázvorový speciál a pak se uvidí...

Váš táta je hrdina... v nové reklamě na pivo Březňák

Publikováno:před rokemZdroj:MarketingSales.czVelké Březno

Přesně po roce (18. 1.) se na televizní obrazovky s novou reklamou vrací pivní značka Březňák z portfolia skupiny Heineken. Jako téma si v rámci pivní kategorie zvolila poněkud nezvykle zamyšlení nad vztahem otec-syn a vyzývá muže, aby vyrazili na pivo se svým tátou. Proto také hashtag #tatahrdina.

Už minulý týden se na internetu objevil teaser na novou kampaň. Značka Březňák se profiluje jako tradiční a tradiční hodnoty má komunikovat i nový spot. "Nechceme Březňáka budovat nějakou prvoplánovou kampaní, věříme, že tahle značka může mít přesah a věrohodně se spojit i se závaznějším společenským tématem," uvedl Petr Havlíček, marketingový ředitel Heinekenu.

Spot stejně jako v loňském roce startuje dlouho před pivní sezonou a bude nasazen na stanicích skupiny Nova a skupiny Prima. Existují přitom tři varianty spotu - minutová, 30vteřinová a zkrácená 15vteřinová verze. Kreativní koncept připravila agentura VCCP, produkci zajistila agentura Bistro Films.

Pivo Špalda od 1.selského pivovárku

Publikováno:před rokemZdroj:1.selský pivovárekAutor:Tomáš Váňa1.selský

Širokou veřejností stále vice požadované naše novejší pivo je opět v prodeji.
Stručná charakteristika: jemně a vysoce pitelné pivo, které je lehce zakalené právě tou pšenicí. Stredně kořeněné českým pikantním chmelem Kazbek.

Je to spodně kvašené pšeničné pivo, ale ne z obyčejné pšenice, ale ze starého druhu, špaldy. Nemá žádné atribudy běžných pšeničných piv (kyselost, aroma..), kromě kalnosti. Je také daleko více chmelené, a to na 30IBU. A ten chmel, Kazbek, tomu dodává na lehké pikantnosti.
Vařeno na 12,2%, alkohol pouze 4.1%.

Weizenbier přivezl z Bruselu zlato: Zlatý PRIMÁTOR v Bruselu

Publikováno:před rokemZdroj:Kafe.czPrimátor

Zlatou medaili na mezinárodní soutěži Brussels Beer Challenge 2015 získal svrchně kvašený pšeničný Weizenbier z Náchodského pivovaru PRIMÁTOR.

Již druhé prvenství ve významné světové soutěži během dvou let dokazuje špičkovou kvalitu tohoto speciálního piva s nezaměnitelnou chutí a vůní.

Na čtvrtém ročníku soutěže BBC testovalo 75 odborných posuzovatelů více než 1 100 vzorků piv ze 30 zemí světa. Z českých zástupců uspěl tentokrát pouze Náchodský pivovar a nebylo to pouze zlaté vítězství piva Weizenbier, ale bronzovou medaili také získal další speciál PRIMÁTOR Premium Dark.

Náchodští pivovarníci mají z úspěchu velikou radost a dalšího zahraničního titulu si velice váží. Sládek pivovaru Petr Kaluža vítězství v kategorii pšeničných piv okomentoval slovy: „Zlato Náchodského Weizenbieru získané v pivovarské Mekce je pro nás chloubou a oceněním naší práce. Je to pro nás současně i potvrzením, že jsme se vydali správnou cestou kvality bez kompromisů.“

O své dojmy se s námi podělila exportní manažerka Romana Jansová, která dodala: „Belgii vnímáme jako zemi pyšnící se odbornou pivní znalostí a mezinárodním renomé. Proto je pro nás účast v soutěži Brussels Beer Challenge výzvou a zároveň úžasnou příležitostí poměřit se s pivovary z různých zemí. Právě mezinárodní úspěchy oceňují naši zahraniční partneři nejvíce. Weizenbieru se daří, meziročně nám stoupl prodej o 30 % a spolu se světlým ležákem zůstává vlajkovou lodí exportu.“

Údaje o alkoholu by měly na pivu zůstat, říká předseda přátel piv

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czAutor:ČTK

Pivovary čekají na finální znění ministerské vyhlášky, která by mohla pro 11stupňová a 12stupňová piva zavést označení "plné pivo". Nyní jsou tato piva označovaná jako "ležáky", což je podle pivovarníků špatně. Podle předsedy Sdružení přátel piva Tomáš Erlicha bude nakonec údaj o objemu alkoholu na každém lahvovém pivu povinný, nikoliv dobrovolný. Ministerstvo zemědělství ve vyhlášce navrhlo, aby se objem alkoholu psal povinně pouze u nízkoalkoholických piv. Nové značení by se mohlo zavést od července.

"Dohoda vypadá tak, že to nebude dobrovolné, ale povinné. Dobrovolnost se bude týkat stupňovitosti, nikoliv procent alkoholu," vysvětlil Erlich. Podle něj zájem o pivo mezi českou společností roste, lidé nové značení časem přijmou. Podle mluvčí Plzeňského Prazdroje Judity Urbánkové naopak vyvolá nové značení ve společnosti otazníky. "Aktuálně platná vyhláška plně nereflektuje vývoj v oblasti pivovarnictví v ČR. Návrh změn, tak jak ho chápeme my, má aspiraci především upřesnit terminologii pivních kategorií," řekla Urbánková. Mluvčí Staropramenu Pavel Barvík zdůraznil, že jde pouze o změnu názvosloví. "Na samotnou výrobu piva nebudou mít změny vyhlášky vliv," uvedl mluvčí.

Podle Petra Košina z Budějovického Budvaru pivovar prosazoval, aby se ministerstvo naopak vrátilo ke značení 10stupňových a 12stupňových piv. "Ani po dvaceti letech si totiž spotřebitelé na jiné označení nezvykli, systém by navíc byl přehledný a všem srozumitelný," poznamenal Košin, který ale návrh ministerstva označil za smysluplnější než současný stav. Budvar se na výrobu ležáků jako typu piva specializuje. Podle ministerstva by se nově piva nad 13 stupňů neoznačovala jako speciální, ale jako silná piva. "V našem případě by typ piva byl ležák (lager), 'desítku' bychom značili jako výčepní ležák, 'dvanáctku' jako plný ležák, 'šestnáctku' jako silný ležák," uzavřel Košin.

"V dosavadním návrhu označení ležáků zůstává, na ministerstvu se nyní bude o přejmenování ležáků diskutovat," řekl dříve mluvčí resortu Hynek Jordán. "Ponechání výrazu ležák jako samostatné skupiny piva bude s ohledem na počet přijatých připomínek předmětem další odborné diskuze," uvedl Jordán.

Změnu si přejí například minipivovary. Dosavadní značení je svazovalo, podle prezidenta Českomoravského svazu minipivovarů Jana Šuráně se v současnosti značí za ležák i svrchně kvašená piva či piva pšeničná. "Poslední (ministerská) verze (vyhlášky) vrátila zpátky ten ležák - s tím nesouhlasíme. Když tam bude plné pivo, tak s tím souhlasíme," řekl dříve svazový prezident.

Plné pivo místo ležáků. Nová vyhláška má změnit značení českých piv

Publikováno:před rokemZdroj:Aktuálně.czAutor:ČTK

Pivovary čekají na finální znění ministerské vyhlášky, která má změnit označování některých piv. Podle mluvčí Plzeňského Prazdroje vyvolá nové značení ve společnosti otazníky. Budvar prosazoval návrat k předchozímu systému označování podle stupňů. Změnu si naopak přejí například minipivovary.

Pivovary čekají na finální znění ministerské vyhlášky, která by mohla pro 11stupňová a 12stupňová piva zavést označení "plné pivo". Nyní jsou tato piva označovaná jako "ležáky", což je podle pivovarníků špatně.

Podle předsedy Sdružení přátel piva Tomáše Erlicha bude nakonec údaj o objemu alkoholu na každém lahvovém pivu povinný, nikoliv dobrovolný. Ministerstvo zemědělství ve vyhlášce navrhlo, aby se objem alkoholu psal povinně pouze u nízkoalkoholických piv. Nové značení by se mohlo zavést od července.

"Dohoda vypadá tak, že to nebude dobrovolné, ale povinné. Dobrovolnost se bude týkat stupňovitosti, nikoliv procent alkoholu," vysvětlil Erlich. Podle něj zájem o pivo mezi českou společností roste, lidé nové značení časem přijmou.

Podle mluvčí Plzeňského Prazdroje Judity Urbánkové naopak vyvolá nové značení ve společnosti otazníky. "Aktuálně platná vyhláška plně nereflektuje vývoj v oblasti pivovarnictví v ČR. Návrh změn, tak jak ho chápeme my, má aspiraci především upřesnit terminologii pivních kategorií," řekla Urbánková. Mluvčí Staropramenu Pavel Barvík zdůraznil, že jde pouze o změnu názvosloví. "Na samotnou výrobu piva nebudou mít změny vyhlášky vliv," uvedl mluvčí.

Budějovický Budvar prosazoval, aby se ministerstvo naopak vrátilo ke značení 10stupňových a 12stupňových piv. "Ani po dvaceti letech si totiž spotřebitelé na jiné označení nezvykli, systém by navíc byl přehledný a všem srozumitelný," poznamenal mluvčí Budvaru Petr Košin, který ale návrh ministerstva označil za smysluplnější než současný stav. Budvar se na výrobu ležáků jako typu piva specializuje.

Podle ministerstva by se nově piva nad 13 stupňů neoznačovala jako speciální, ale jako silná piva. "V našem případě by typ piva byl ležák (lager), 'desítku' bychom značili jako výčepní ležák, 'dvanáctku' jako plný ležák, 'šestnáctku' jako silný ležák," uzavřel Košin.

"V dosavadním návrhu označení ležáků zůstává, na ministerstvu se nyní bude o přejmenování ležáků diskutovat," řekl už dříve mluvčí resortu Hynek Jordán. "Ponechání výrazu ležák jako samostatné skupiny piva bude s ohledem na počet přijatých připomínek předmětem další odborné diskuze," uvedl Jordán.

Změnu si přejí například minipivovary. Dosavadní značení je svazovalo, podle prezidenta Českomoravského svazu minipivovarů Jana Šuráně se v současnosti značí za ležák i svrchně kvašená piva či piva pšeničná. "Poslední (ministerská) verze (vyhlášky) vrátila zpátky ten ležák - s tím nesouhlasíme. Když tam bude plné pivo, tak s tím souhlasíme," řekl dříve svazový prezident.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.21.08.2017 19:465.337/5.337