Historie a současnost pivovaru Morous

Žádné informace o pivovaru.


Více na stránkách pivovaru

Morous vzkazuje: husa s vínem neladí, vyzkoušejte raději tmavé pivo

Publikováno:před 5 dnyZdroj:Bruntálský deníkAutor:František Kuba

Pivovar Morous v rýmařovském hotelu Slunce už chystá speciální svatomartinské menu. Bude se zde podávat husa na tmavém pivu Morous. Speciálně pro tuto příležitost ho uvařil sládek rodinného pivovaru Karel Polišenský.

Nebude chybět ani tradiční kaldoun a dezert, ale svatomartinského mladého vína se letos na Slunci nedočkáte.

„Letos jsme se rozhodli oslavit svátek svatého Martina pro náš kraj tradičním způsobem – svatomartinskou husu. Zapijeme ho ale pivem, které je po husí pečínce se zelím a variací knedlíků ten nejlepší nápoj. Samozřejmě nebude chybět ani oblíbený husí kaldoun s celestýnskými nudlemi a játrovými knedlíčky. Jako dezert budeme podávat jablkový koláč.“ představila svatomartinské menu ředitelka Hotelu Slunce Karla Kolibáčová.

Morousova tmavá 14, která se bude na svatého Martina v restauraci hotelu Slunce čepovat, je vařená z šesti sladů a dvou chmelů. „Mírně nasládlá chuť se krásně snoubí s jemnými tóny čokoládového a praženého sladu,“ popisuje novinku sládek Karel Polišenský. Na čepu budou Morousovy tradiční české ležáky: světlá 11% a 12%, polotmavá 13% a řidičům nebo dětem je určena Morousova pivoňka bez alkoholu.

V Rýmařově vaří pivo Morous s dobrým srdcem

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Magazín PatriotAutor:Tomáš Svoboda

Jsou to zhruba tři měsíce, co v Rýmařově zahájil provoz nový minipivovar s názvem Morous. Zázemí našel v rodinném hotelu Slunce a jeho tváří se stal mračící se sládek Karel Polišenský.

Sládkova nepřístupnost byla naštěstí jen zdánlivá, protože naše setkání v nejzápadnějším městě Moravskoslezského kraje bylo přívětivé a milé.

A to byl dobrý základ pro vznik dalšího dílu seriálu Pivní mapa, který volně pokračuje již od roku 2016. Do Rýmařova, kam jsme zavítali celkově podruhé, nás přilákal příběh o rodinném podnikání i svéráznosti bývalých Sudet.

Nový pivovárek se nachází nedaleko centra města a je součástí menšího hotelového komplexu, který se v minulých letech postupně rozrůstal o další objekty i rekreační aktivity.

„Jsme rodinný hotel, který je manželčiných rodičů a během dvaceti let se u nás pořád buduje. Začínalo se rekonstrukcí starého domu, který se změnil na hotel s restaurací, pak přibylo aquacentrum s ubytováním či bowlingová dráha,“ říká Karel Polišenský.

Když na pozemku zbývalo poslední volné místo k zastavění, bylo třeba opět vymyslet něco nového. „Tchán řekl, že bychom mohli postavit pivovar a já že budu sládkem. Nejprve jsem se toho docela lekl, ale pak jsem se rozhodl, že se to zkusím naučit,“ pokračuje.

Abyste rozuměli, na sládka se musel přeškolit z úplně jiného oboru, věnoval se totiž kamenosochařství. Rekvalifikaci na sladovnické a pivovarnické práce ovšem zvládl úspěšně, což byl jeden z hlavních předpokladů pro spuštění minipivovaru.

Stavět jej začali v roce 2017, loni na podzim instalovali technologii a letos v lednu mohli uvařit první várku.

„Naše varna má 250 litrů, ale spilky a ležácké tanky mají dvojnásobný objem, takže vaříme vždy dva dny po sobě. Není to problém. První várka se zakvasí a na druhý den se může ještě doplnit,“ vysvětluje Karel Polišenský.

Navenek drsný, uvnitř citlivý
Rodinný pivovárek plánovali přesně na míru do hotelových prostor, které jsou využity na kapacitní maximum. V plánu je už pouze dostavba jedné chladicí místnosti.

„Naším cílem je veškeré pivo prodat u nás v restauraci, ať už čepované nebo lahvové,“ navazuje sládek, který se stal tváří minipivovaru i přesto, že je introvert a společnost moc nevyhledává.

Morous se ale nakonec ukázal jako nejlepší název, a to nejen proto, že mu tak občas říká manželka. Důležité bylo, že zaujal i zástupce agentury, která rodině pomáhala s vytvořením značky.

Tvářit se jako morous znamená být navenek drsný, nesmíme však zapomínat, že i zamračený člověk může být uvnitř citlivý a dobrosrdečný. Takový je nejen Karel Polišenský, ale taky Rýmařov a celý kraj Jeseníků a Sudet.

Jsou podobná i piva, která Morous vaří? „Vaříme piva, která mají u nás tradici, takže jsou to ležáky plzeňského typu. Stabilně chceme vařit dva druhy, a to světlou jedenáctku a polotmavou třináctku,“ odpovídá sládek.

Vaření si nedávno zpestřil například zlatavou dvanáctkou, jejíž receptura je založena na použití bavorského sladu a na speciální odrůdě novozélandského chmele.

Na pivo do rodinného pivovárku chodí především turisté, kteří se ubytují v hotelu. Cestu si však najdou i místní. „Turistů jezdí hodně. O víkendech a svátcích máme většinou plno. Přes týden je to o něco slabší, ale nestěžujeme si. Funguje to bezvadně,“ zdůrazňuje Karel Polišenský.

Tak „Dej Bůh štěstí!“ a u piva zase někdy na viděnou.

Po Excelentu, Hasičovi a Opici přichází Morous

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Bruntálský deník

V okrese Bruntál má sladovnictví a pivovarnictví tradici už od středověku. Dnes hasí žízeň bruntálské pivo Hasič, excelentní pivo vaří rýmařovský pivovar Excelent a Nachmelenou opici z Krnova už zná každý ochmelka. Tato rodina regionálních pivovarů se 20. dubna rozrostla o čtvrtý přírůstek: Morouse.

Sládek Karel Polišenský se stal zamračenou tváří nového rýmařovského pivovaru Morous. „Nepodlehli jsme módě pivních speciálů a svrchně kvašených experimentů, protože tady na Rýmařovsku většinou nechceme pivo degustovat, ale pít. Uvařit dobrý klasický ležák českého typu je technologicky nejtěžší. Je to výzva a krásná práce, která mě uspokojuje,“ představil své pivo Morous Karel Polišenský.

Sládek Karel Polišenský jako správný morous toho moc nenamluví, někdy se i mračí, ale má jasnou představu, čím chce pivaře zaujmout. Protože práci sládka rozumí a má talent, pivním znalcům se vyplatí udělat si výlet do Rýmařova, aby ochutnali pivo Morous.

„Vaříme vlastní čepované pivo jen pro naši restauraci Slunce. Budeme také lahvovat, ale pivovar Morous je tak malý, že budeme rádi, když pokryjeme vlastní spotřebu. Zatím necítíme potřebu prodávat Morouse někam dál. Některá piva cestují za zákazníkem, ale v našem případě si zákazníci musí dojet do Rýmařova. Je to ideální, když jako sládek pivo vařím a současně mám také kontrolu nad tím jak se čepuje. Pokud má mít pivo nějakou prestiž, tak je i kultura prodeje důležitá,“ popsal strategii nového rýmařovského pivovaru sládek Karel Polišenský.

POTĚŠÍ PIVAŘE I SBĚRATELE POVĚSTÍ
Ukázalo se, že maličký pivovar Morous je velkým lákadlem také sběratele. Možná nejen díky legendě o sládkovi morousovi se zlatým srdcem, ale zásluhu na tom má i profesionální vizuální stránka od agentury Little Greta. Ze skladů rychle mizí podtácky, etikety i půllitry. Objednávky na suvenýry chodí ve velkém. Kromě zamračeného sládka Morouse nabízí pivovar i s další příběhy.

Na podtáccích a vinětách je lidožravá vlčice, která se na rýmařovské pečeti poprvé objevila v roce 1543. Jak se tato vlčí symbolika dostala do městského znaku?

Legenda vypráví o vlčici, která z hladu ztratila plachost s napadala obyvatele Rýmařova přímo ve městě. Byla to velká úleva, když ji přímo ve skoku skolil šípem statečný rýmařovský lučištník. Možná si při popíjení Morouse někdo vzpomene i na legendu ze sitcomu Comeback, podle které byl poslední vlk na Bruntálsku ubitý cepem v roce 2008.

Morous je asociací na drsnou krajinu Jeseníků i temnou historii Sudet. A vlastně i ten Rýmařovák, co vyhodil radnici do vzduchu, byl spíš mrzout než distributor úsměvů na potkání.

Pokud vás zajímá skutečná historie, provozovatelé pivovaru Morous vám rádi povypráví, jak se z opuštěného rozpadlého objektu lázní, kde jste si za války mohli dopřát koupel ve vaně za pár feniků, podařilo vybudovat moderní zařízení. Podařilo se jim spojit ubytování s bowlingem, aquacentrem, restaurací i sálem pro společenské a firemní akce. Pivovar Morous byl až posledním krokem v tomto dlouhém procesu.

Nový rýmařovský pivovar Morous představí svá piva i Morousovu pivoňku

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Novinky.czAutor:Táňa Arťušenková

Malé pivovary obohacují nabídku chmelového moku také v Jeseníkách. Nedávno k nim přibyl rodinný pivovar Morous v hotelu Slunce v Rýmařově. Návštěvníky tu tak čeká nejen dobrá kuchyně, ale také nahřátá finská sauna, horká pára i whirlpool.

Zpestřit si svůj víkend nebo celý týden je možné bowlingem. Hra na dvou dráhách baví ubytované hosty i ty příchozí. Ubytování, skvělé zázemí, dobrou kuchyni a zejména vstřícný a trpělivý personál si pochvalovali třeba senioři z Prachatic, kteří zde strávili týden nabitý poznáváním historických, přírodních a technických památek Rýmařova s turistickými výšlapy do okolí.

„Wellness centrum po každodenních výletech opravdu nemělo chybu,“ shodli se na závěr svého pobytu. Své místo na Slunci si zde užili Ewa Farna s kapelou, Janek Ledecký, herci Daniela Šinkorová, Kateřina Šildová a další známé osobnosti.

Hotel Slunce v rozšiřování svých služeb však stále pokračuje. Do pivovarnického řemesla se nechal zasvětit Karel Polišenský, který toho sice moc nenamluví, ale když se do něčeho pustí, odvede skvělou práci. Je tak trochu málomluvný morous, což nakonec dalo jméno pivovaru i pivu. Chmelový mok Morous tak působí tvrdě, neústupně, ale podobně jako jeho autor má uvnitř dobré srdce.

„Příprava začala v polovině roku 2018 a koncem ledna jsme 2019 získali povolení Celní správy k provozování daňového skladu i výrobě kvasného lihu. Nic tedy nebránilo zahájení výroby piva. Na čepu bude tradiční, spodně kvašený, český ležák - světlý 11% a polotmavý 13%. Řidičům a dětem nabídneme točenou mladinovou limonádu Morousovu pivoňku. Speciály jiných pivních stylů plánujeme vařit asi čtyřikrát ročně, jak to dovolí kapacita a provoz pivovaru,” uvedl sládek Karel Polišenský.

Při vzniku nového minipivovaru zde mysleli na všechno, a tak ztvárnění etiket odkazuje na historii Sudet a zároveň odráží povahu Jeseníků jako drsného kraje. Hlavní kresba sládka je jeho věrným portrétem a dokládá jeho klíčovou roli v pivovaru. Doplňkovým symbolem je pak vlk, což zdůrazňuje sounáležitost s městem Rýmařov a jeho pivovarnickou historií.

„Našeho Morouse představíme v sobotu 20. dubna od 11 hodin v rámci akce Morous na čepu, kdy zájemcům nabídneme komentované prohlídky pivovaru s ochutnávkou piv, včetně grilovaných specialit a chuťovek k pivu,“ dodal sládek.

Pivovar Morous má retro etikety se zamračeným sládkem od agentury Little Greta

Publikováno:před rokemZdroj:Design portál

Nový vizuál rýmařovského minipivovaru Morous připravila agentura Little Greta. Ta o sobě v poslední době dala vědět oceňovaným vizuálním stylem pro Jarošovský pivovar nebo redesignem Pivovaru Primátor.

Nový design svou syrovostí odkazuje na historii Sudet a odráží povahu Jeseníků jako drsného kraje. Jeho klíčovým prvkem je vizuál morouse. Ten působí tvrdě, neústupně, uvnitř má však dobré srdce – přesně jako sládek pivovaru Karel Polišenský, který je podle svých slov typickým morousem. Etikety jsou tvořeny v minimalistickém stylu, který spolu s barevností, ruční typografií a retro prvky udává jednotnou tonalitu.

„Hlavní kresba sládka je jeho věrným portrétem. Zdůrazňuje jeho klíčovou roli v pivovaru. Dalším doplňkovým symbolem je vlk, který odkazuje na město Rýmařov a jeho erb,” říká Mateusz Slowakiewicz, hlavní designér návrhu. „Pro design etikety jsem se inspiroval starými sešity a retro stylem. Hlavním cílem bylo vytvořit čistý design bez zbytečných rušivých prvků,” dodává.

Minipivovar Morous v Rýmařově je aktuálně ve fázi příprav. „Momentálně máme za sebou administrační procesy, připravujeme montáž varny a vše potřebné, abychom mohli spustit provoz na jaře příštího roku,” říká Karel Polišenský, sládek minipivovaru Morous.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.09.11.2019 09:095