Historie a současnost Budějovického Budvaru

Přímým předchůdcem pivovaru Budějovický Budvar, n. p. byl Český akciový pivovar. Ten byl založen v roce 1895 a přímo navazoval na historickou tradici vaření piva v Českých Budějovicích, která sahá až do 13. století, do doby založení města a udělení práva várečného.
V 19. století byly České Budějovice národnostně smíšeným městem. Ekonomiku však ovládaly podniky vlastněné německou částí obyvatel. Protože tehdejší volební řád rozlišoval voliče podle majetku a výše odváděných daní, pivovarneměli zdejší Češi, přes svou početní převahu, žádné zastoupení na českobudějovické radnici.
Aby se Češi mohli prosadit v rovině politické, museli posílit své ekonomické pozice. Proto zde v poslední třetině 19. století vznikaly „české“ podniky. Jedním z nich se stal i Český akciový pivovar – přímý předchůdce Budějovického Budvaru. Iniciativa k jeho založení vzešla především z řad českých právovárečníků (August Zátka a řada jiných). Český akciový pivovar uvařil první várku 7. října 1895. Do konce roku 1896 činil výstav 51 100 hl piva. Dnes překračuje roční výstav milion hektolitrů. I přes obrovský nárůst objemu výroby však zůstává tradiční kvalita a typická chuť piva Budweiser Budvar zachována dodnes. V konkurenci s německým Měšťanským pivovarem a dvěma schwarzenbergskými pivovary v Třeboni a Protivíně vždy vítězil Český akciový pivovar především díky vysoké kvalitě a výjimečné chuti svého piva, která byla poprvé oceněna již v roce 1896 na Průmyslově výstavě v Praze.

Světová proslulost
Již v roce 1913 byl ležák z Českého akciového pivovaru znám v zahraničí. A právě díky rozvinutému exportu byla jeho obnova po 1. světové válce dokončena velmi rychle. V meziválečném období pivovar prošel rozsáhlou modernizací a elektrizací. V roce 1922 byla vyvrtána první artéská studně, ke které přibyla během času další. Pivovar tak získal zdroj vysoce kvalitní vody, která spoluvytváří vynikající chuťové vlastnosti originálního budějovického ležáku dodnes. Od 20. let pivovar dobýval trhy všech kontinentů, proto si také nechal registrovat ochranné známky pivovar„Český budějovický granát“, „Budweiser bier“, „Budbräu“ a v roce 1930 ochrannou známku „Budvar“, která se stala synonymem vysoké kvality a podle, které se pivovar v roce 1936 přejmenoval na Budvar – Český akciový pivovar České Budějovice.

Poválečné roky
Během druhé světové války byl pivovar pod nacistickou správou a po jejím skončení byl znárodněn. V roce 1967 byla vyčleněna část majetku Jihočeských pivovarů, národního podniku a založen samostatný právní subjekt Budějovický Budvar, n. p. orientovaný díky tradici, cenným ochranným známkám a kvalitě piva na export. K dalšímu rozvoji jak na domácím, tak na zahraničních trzích došlo především po roce 1989, kdy se současnému managementu podařilo výstav pivovaru téměř ztrojnásobit.

Pivovar dnes
Národní podnik Budějovický Budvar je dnes moderní a akční firmou, která je postavena na pevných základech. Pivovar obstál v tvrdém boji s konkurencí, za níž stojí obří nadnárodní koncerny. V současné době je posledním z velkých pivovarů, které mají výhradně český kapitál. V roce 2015 vystavil Budějovický Budvar 1,6 mil. hektolitrů piva. Díky vynikajícím hospodářským výsledkům mohl podnik investovat značné prostředky do svého rozvoje. Část zisku je každoročně věnována na podporu kultury, školství a zdravotnictví především v Jihočeském kraji. Důkazem dynamičnosti a osobního vztahu k milovníkům budějovického piva jsou novinky, s nimiž Budvar pravidelně přichází na trh.
V roce 2004 to byl tmavý ležák Budweiser Budvar, v roce 2005 pak moderní a praktické balení výčepního piva v plechu. Na podzim 2005 byla provedena výměna láhví 0,5 litru u celého sortimentu. pivovarPůvodní hnědé láhve NRW byly nahrazeny moderními a špičkovými obaly - elegantními zelenými láhvemi typu ALE. V létě 2006 byl zahájen prodej tmavého ležáku Budweiser Budvar v láhvích.
Dne 1. března 2007 bylo na trh v jižních Čechách uvedeno nově vyvinuté světlé výčepní pivo značky Pardál. Velký ohlas, který nové pivo vyvolalo u zákazníků v tomto regionu, vedl k rozhodnutí o rozšíření prodeje na celé území České republiky. Od začátku roku 2008 je proto pivo Pardál k dostání v obchodech i restauracích po celé republice.
Na výrazný prodejní úspěch výčepního piva Pardál navázal v červnu 2009 jedenáctistupňový ležák Pardál Echt. Na vývoji Pardál Echt se opět podíleli pivaři, kteří pomáhali na svět výčepnímu Pardálu, a jejich kamarádi. Pardál Echt je alternativou pro ty, kterým se výčepní pivo zdá slabé a ležák silný a kteří zároveň preferují vyšší hořkost a plnost chuti.
Od 1. června 2007 je Budějovický Budvar výhradním dovozcem světlého prémiového ležáku dánské značky Carlsberg pro Českou republiku.
Pivovar každoročně navštíví více než 50 000 turistů, kteří si mohou prohlédnout výrobu piva a také ho ochutnat přímo v ležáckém sklepě. Multimediální expozice "Příběh budějovického piva" přibližuje historii i současnost budějovického piva prostřednictvím velkoplošných obrazovek, filmů, čtených komentářů i dobových artefaktů.
Zdroj:Stránky Budějovického Budvaru, 2016


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Budějovického Budvaru

Kdy:celoročně dle rozpisuObec:České BudějoviceZdroj:Budějovický Budvar

Přijďte a uvidíte, jak se snoubí dlouholetá tradice s moderní technologií a rodí ona lahodná chuť světoznámého a originálního prémiového ležáku Budweiser Budvar. Obklopeni vůní moravského sladu a žateckého hlávkového chmele nahlédnete do tejemství výroby světoznámého ležáku Budweiser Budvar. Uvidíte, jak se za použití nejkvalitnějsích domácích surovin, vlastní vody čerpané z více než 300 metrů hlubokých studní a prvotřídních pivovarských kvasnic rodí pivo vyznačující se lahodnou chutí s příjemnou chmelovou vůní a jemnou hořkostí, jehož kvalitu oceňují zákazníci téměř na celém světě. Poctivě uvařené pivo pak ochutnáte načepované jen pro vás z pivovarských tanků v rozlehlých chladných ležáckých sklepích, kde Budweiser Budvar zraje před svou cestou k zákazníkům.

●Pravidelné prohlídky bez objednávky v českém, anglickém a německém jazyce probíhají každý pracovní den ve 14 hodin
●Prohlídka je též možná v ruském, francouzském, španělském a italském jazyce na základě předchozí objednávky

Doba trvání exkurze je cca 60 minut, maximálně 50 osob a minimálně 5 osob
Sleva 50% pro děti do 18 let, studenti po předložení průkazu ISIC

V sezóně - od 1. 3. do 31. 12. - Pondělí až neděle 9:00-17:00
Mimo sezónu - od 1. 1. do 28. 2. - Pondělí a neděle ZAVŘENO, Úterý až sobota 9:00-17:00

Aktualizováno: před 6 lety

Budvar loni vyvezl 1,3 milionu hektolitrů piva

Publikováno:před měsícemZdroj:České nápoje

Rok 2021 byl pro Budějovický Budvar velmi úspěšným. Jenom tržby za pivo poprvé překonaly hranici 3 mld. a vyšplhaly se na 3,17 mld. korun. Významný podíl na tom měl export národního pivovaru, kdy Budějovický Budvar vyvezl do zahraničí 1,3 milionů hektolitrů. Pivovar tak v roce 2021 dosáhl na exportních trzích meziročně rekordního dvojciferného růstu, a to jak v tržbách, tak v objemu.

„Na exportních trzích jsme meziročně dosáhli 11% růstu v objemu a 16% růstu v tržbách. Jsme rádi, že se nám dařilo jak v Evropě, tak i daleko za jejími hranicemi, a že si poctivé české pivo z Českých Budějovic nachází cestu k zákazníkům opravdu po celém světě,“ uvedla k úspěchu Renata Pánková, ředitelka Budějovického Budvaru pro exportní trhy.

I v druhém koronavirovém roce se Budvaru opět povedlo vypořádat s pandemickou krizí, která přinesla řadu omezení. Poklesy v prodejích sudového a tankového piva způsobené uzavřením restaurací a lockdowny se podařilo nahradit rozvojem distribuční sítě a samotným růstem prodejů piva baleného, který byl samozřejmě tažen také nucenou či dobrovolnou změnou nákupních zvyklostí konečných spotřebitelů. Koronavirová krize rovněž významně zasáhla oblast fungování logistiky, kdy bylo zapotřebí rychle se přizpůsobit protiepidemickým omezením, která se lišila napříč jednotlivými trhy a která se měnila v čase. O to více se národní pivovar těší z dobrých výsledků a skutečnosti, že se dařilo i na všech klíčových trzích. Mezi ty se již tradičně řadí státy, kde má národní pivovar dceřiné společnosti - Německo, UK a Slovensko.

„Máme radost, že se nám podařilo vyrůst také na všech trzích, kde prodej, distribuci i marketing zajišťují naše vlastní dceřiné společnosti. Nemohu v tomto směru nezmínit rekordní prodejní výsledek Budvaru na stagnujícím trhu v Německu, kde jsme poprvé v historii překonali hranici 500tisíc hl,“ dodává Renata Pánková.

V roce 2021 si originální recepturu Budějovického Budvaru mohli vychutnat lidé např. v Alžírsku, Kamerunu, Ekvádoru, v Chile, Iráku, Jordánsku, na Maledivách, v Peru nebo na Filipínách. Ke stávajícím zemím se nově přidala např. Kambodža či Uzbekistán, nejvzdálenějším trhem již dlouhodobě zůstává Austrálie. V současné chvíli národní pivovar vyváží do více jak 70 zemí světa, a přitom je každá kapka uvařena v Českých Budějovicích.

Osobnosti za národním podnikem stojí!

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:iportal24.cz

Známé osobnosti včetně opozičních politiků se staví proti záměru (nejen) TOP 09 privatizovat národní podnik Budějovický Budvar. Založily na toto téma petici.

Záměr prodat budějovický pivovar oživila v tomto týdnu předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová. Posvětilo jí to předsednictvo TOP 09, když schválilo usnesení, v němž v zájmu konsolidace veřejných financí vyzývá k prodeji státního majetku, který není podstatný pro vykonávání jeho hlavních funkcí. To, že Budvar státu přináší peníze a nadále investuje do rozvoje, zaměstnává téměř 700 lidí, už v usnesení TOP 09 uvedeno není. Prakticky ihned po oznámení dalšího pokusu o privatizaci Budvaru tak vznikla proti tomuto záměru petice.

»Co vede členy vlády a vládních politických stran k tomu, že připravují a organizují kroky směřující k prodeji podniku, který je ziskový, zejména pro kvalitu své výroby a obchodní strategii, který úspěšně vede soudní spory o ochranu své obchodní známky, podporuje národní kulturu i sport a je trvale spojen jak se jménem města České Budějovice, kde vznikl a působí, ale i se samotným jménem České republiky?« ptají se členové petičního výboru politolog Jan Keller, režisér Zdeněk Troška a bývalý první místopředseda Sněmovny Vojtěch Filip.

Jak již pro iportaL24.cz uvedl bývalý člen dozorčí rady Budvaru a exposlanec Petr Braný, co se prodeje Budvaru týče, nejedná se o nic nového. »Tato teze TOP 09 pochází už od jejich ideového vůdce pana Kalouska. Ten vždy říkal při jednání rozpočtového výboru a i jinde, že stát nemá vařit pivo. To byla jeho velká myšlenka. Pekarová ji nyní jen rozpracovala a uvedla v život a čeká, co to udělá s lidem, jestli mu to bude úplně jedno, jak to bývá,« konstatoval s tím, že pravice možná doufá, že lidé mají teď tolik starostí, že si řeknou – »no dobře, tak nám vláda z toho možná něco rozdělí«.

Stát drží majoritní podíly či zcela ovládá desítky podniků. Budvar patří vedle ČEZ, Českých drah, České pošty či Lesů ČR mezi nejvýznamnější. Z nemovitostí patří státu například hotel Thermal v Karlových Varech. O jeho prodeji, stejně jako o prodeji Budvaru, se v minulosti opakovaně uvažovalo.

Už zase chtějí privatizovat Budvar

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:ParlamentníListy.czAutor:Karel Tureček

Některé nápady se vrací s pravidelnou jistotou a někdy vůbec nezáleží na tom, že se již dříve ukázala jejich nesmyslnost. Jedním z takových nápadů, který tu již dříve byl a můžeme si být jistit, že dříve nebo později se opět vrátí, je prodej Budvaru.
Předsedkyně Sněmovny a šéfka TOP 09 Markéta Pekarová Adamová rozvířila české politické vody nápadem na prodej Budvaru. Zdůvodnila to tvrzením, že chce vyvolat debatu, zda má „stát vařit pivo“, což je otázka, která se také vždy vynoří s nápadem na prodej Budvaru.

Jistě, všichni se asi shodneme na tom, že ačkoliv to státu nikdo nezakazuje, jeho primární funkcí zřejmě opravdu není produkovat a prodávat alkoholické nápoje. V případě Budvaru ale vždy šlo o něco úplně jiného. Paní předsedkyně jistě ví, že si stát nedrží poslední národní podnik kvůli tomu, že by měl ambice v pivovarnictví a důvodem není ani to, že Budvar je pro stát podnik ziskový. Hlavním důvodem, proč jako poslední dinosaurus přežívá národní podnik je, že Budvar je držitelem práv na obchodní značku Budweiser a ve velké části světa vyhrál spory o tuto značku s americkou firmou Anheuser-Bush. Spory o obchodní značku se vedly již od roku 1907 a náš Budvar byl v těchto sporech velmi úspěšný, což znemožňuje, aby Anheuser-Bush prodával v mnoha zemích světa své pivo pod značkou Budweiser. Cena práv na značku Budweiser je velmi vysoká a významně převyšuje hodnotu pivovaru jako takového. Pokud by byl Budvar privatizován, je jisté, že by nešlo o pivo, ale o práva na značku. Nevěřím tomu, že by si toho paní předsedkyně nebyla vědoma, protože všechny dřívější snahy o tuto privatizaci byly tímto faktem motivovány. Přesné vyčíslení ceny za práva na obchodní značku by bylo velmi složité, a pokud by k privatizaci někdy opravdu došlo, někdo by z toho asi měl velmi pěkný kšeft.

Nápad na prodej Budvaru vyděsil nejen opozici, ale i vládní koalici. Z tohoto nápadu nebyla evidentně nadšena ani ODS, která se o privatizaci v minulosti sama pokoušela. Zcela odmítavě pak proti privatizaci vystoupil ministr zemědělství Zdeněk Nekula z KDU-ČSL, pod něhož Budvar spadá. Jeho přirovnání k saudským naftovým polím je jistě přehnané, ale jeho vyjádření jasně rezonovalo ve veřejném prostoru a poukázalo na nesmyslnost nápadu paní předsedkyně Pekarové Adamové.

Po bouři, kterou tento nápad vyvolal, snad bude privatizace Budvaru zase chvíli u ledu. V jednom si ale můžeme být jisti, až vše utichne a na vše se zapomene, tak se tento nápad opět objeví a někdo jiný nám opět bude vysvětlovat, že „stát by neměl vařit pivo“.

Chceme začít debatu, co stát nemá vlastnit. U Budvaru to bude velmi složité

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Rozhlas.czAutor:Tomáš Pancíř

Stát podle předsedkyně TOP 09 Markéty Pekarové Adamové nemá vařit pivo ani provozovat hotel. Proto by podle ní měl privatizovat například Budějovický Budvar nebo karlovarský hotel Thermal. Jaký další státní majetek by chtěla TOP 09 prodat? Je na privatizaci ta správná doba? Kolik tím stát může získat a dokáže se na tom TOP 09 shodnout i s dalšími členy vládní koalice? Markéty Pekarové Adamové se ptal Tomáš Pancíř.

Předsednictvo TOP 09 předevčírem schválilo čtyřbodové usnesení ke státním financím, ve kterém mimo jiné vyzýváte k prodeji majetku státu, který není podstatný pro vykonávání jeho hlavních funkcí – tolik citace z toho prohlášení. Vy jste následně pro deník Právo řekla to, co už jsem citoval v úvodu dnešních 20 minut, tedy že stát nemá vařit pivo a provozovat hotel. Co dalšího podle vás stát dělá a dělat nemá, a proto by to měl prodat?

Je důležité, že jste zmínil, že se jedná opravdu o usnesení, které jsme přijali a které nemíří na jednu či onu konkrétní firmu či konkrétní nemovitost, ale je to opravdu obecnější výzva k tomu, abychom přehodnotili a analyzovali, který majetek stát, ve kterých firmách má své podíly a je to zbytné. To znamená, nejedná se o strategickou infrastrukturu, ale jedná se o takové činnosti, které běžně vykonávají soukromí poskytovatelé.

Pardon, že do toho skáču – já se zkusím ptát konkrétně, protože jsem se díval na seznam firem se státní účastí. Na základě toho, má podle vás stát doručovat balíky?

Já myslím, že všichni víme, že když nám doručuje balíky soukromá společnost, což už dnes se běžně funguje v tržním prostředí, tak je v tom efektivnější a lepší. Ale tato debata nemá být o tom, že budeme vybírat, Česká pošta by měla být mezi těmi privatizovanými a podobně, ale naším cílem je jí vůbec se rozpoutat a začít se o tom bavit.

Takže ne jít od toho výsledku, ale jít pěkně postupně, že si musíme definovat, jestli to či ono stát má opravdu dělat, jestli není na místě při debatách o zeštíhlování státu, které jsou pro pravicovou vládu samozřejmě velmi důležité, se nebavit jenom o tom, že nabobtnaný co do počtu státních zaměstnanců, zejména úředníků, ale jestli není cestou bavit se i o tom majetku. Toto by měl být ten podnět k té debatě.

Vy říkáte, že je potřeba se o tom bavit, ale o vaření piva a o provozování hotelu jste to vy sama řekla celkem kategoricky. Jsou další takové činnosti, které stát teď dělá a dělat by podle vás neměl?

Je to totiž tak, že zrovna u pivovaru je to takový velmi jasný a pochopitelný příklad, protože to je běžné tržní prostředí. Stát nevaří ani jiné nápoje nebo se zkrátka neangažuje v tom, že by třeba vlastnil pekárny či masokombinát a to nám přijde úplně normální. Kdežto v případě toho pivovaru to mnozí považují za nějaké údajně rodinné stříbro.

Pardon, já se k Budvaru potom ještě dostanu konkrétněji. Ale teď v tom kontextu zkusím další věc: má třeba stát pronajímat prostory pro kongresy a muzikály v bývalém paláci kultury v Praze?

Opravdu bych se nechtěla dostat do situace, kdy tady budeme rozebírat jedno po druhém to, co dnes vlastní stát a jestli má nebo nemá...

To znamená, že vy v tomhle nemáte jasno. Vy máte jasno jenom v pivovaru a jenom v hotelu Thermal, ale v dalších věcech ne.

Ne, to je o zevrubné debatě a ta nemůže začít tím, že se budeme bavit o konkrétních příkladech.

Já se omlouvám, ale vy jste začala mluvit o pivu a o hotelu.

Ve chvíli, kdy jsem tázána na nějaký konkrétní příklad, tak jsem uvedla právě hotel a pivovar jako ty nejkřiklavější příklady toho, co stát vlastně nemá.

Ale Kongresové centrum není takový příklad?

V případě kongresů, tam je to odůvodnění přece jenom pro mě takové, že na rozdíl od ubytování se jedná o prostory, ve kterých probíhají – jako například teď při předsednictví EU, které za chvíli začíná i pro Českou republiku – tak se jedná o některé klíčové věci, které by měl mít stát možnost provozovat i ve svém. Ale umím si představit, že i tady u toho se dostaneme v té debatě k tomu, že vlastně je mnohem rozumnější takový majetek nevlastnit, protože ty výnosy z něj jsou mnohem nižší a že vlastně je to ve své podstatě zbytné.

Ale jak říkám, je to na začátku. Ta debata by měla proběhnout a protože jsme stále poměrně na začátku volebního období, tak jsme chtěli, aby se s tou debatou neotálelo, protože jak víme, příprava a prodeje takovýchto věcí trvají poměrně dlouho. Abychom to vůbec v tomto volebním období mohli realizovat, tak je potřeba o tom začít co nejdříve mluvit.

Máte zmapovány názory koaličních partnerů? Protože už citovaný ministr zemědělství Zdeněk Nekula velkými písmeny na Twitteru napsal: Budvar prodávat nebudeme. Myslíte si, že se v rámci koalice můžete shodnout?

Myslím si, že u zrovna Budvaru, když už se teda omezujeme jenom na něj, to bude velmi složité. Podle těch reakcí je evidentní, že mnozí se nemají chuť pouštět do této privatizace. Na druhou stranu, jak říkám, ta naše výzva byla obecná a nebyla mířena na jednu firmu nebo jenom jeden podíl a byla míněná opravdu jako výzva k debatě o těch i dalších firmách a podílech, takže ta určitě probíhat bude.

Nicméně jak je viditelné, tak ty emoce v tom jsou veliké a že někteří to považují za naše ropná pole – to mě překvapilo. Na druhou stranu je fér, když se o tom bavit budeme. V té stávající situaci je samozřejmě celá řada dalších a důležitých témat. Řešíme úsporný tarif na energie, řešíme zvyšování existenčního životního minima tak, aby lidé dosáhli na další sociální dávky nebo aby se zvýšily sociální dávky, abychom pomohli lidem v té složité době, abychom je nechali padnout do chudoby. To si myslím, že teď je to klíčové.

A zároveň s tím řešíme, abychom byli schopni dostát svému slibu, který v programovém prohlášení vlády je, že nebudeme tuto zemi dále bezuzdně zadlužovat tak, jako to činila vláda předchozí.

Jak velkou komplikací pro privatizaci Budvaru je z pohledu Markéty Pekarové Adamové probíhající spor o ochranou známku se společností Anheuser-Busch? A jak předsedkyně TOP09 komentuje kauzu Petra Hlubučka, člena vedení koaličního partnera z hnutí STAN? Poslechněte si celý rozhovor vedený Tomášem Pancířem.

Prodej Budvaru bývalý sládek Josef Tolar jednoznačně odmítá

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Českobudějovický deníkAutor:Edwin Otta

Josef Tolar se jako poradce účastnil jednání s firmou Anheuser-Busch, když chtěla v 90. letech koupit Budějovický Budvar, n. p. Je rád, že tehdejší vláda dala na doporučení zaměstnanců jihočeského pivovaru a k prodeji nedošlo. Nikdo neví, co by zůstalo ze slibů americké firmy poté, co ji převzal jiný pivovarnický gigant.

Po několika letech se znovu objevila otázka, jestli by stát neměl prodat Budějovický Budvar, n. p. Bývalý sládek jihočeského pivovaru Josef Tolar, to pro Českobudějovický deník jednoznačně odmítl. "Slepice, která snáší zlatá vejce, se nedává do polívky," říká Josef Tolar, který před bezmála třiceti lety zažil v přímé zkušenosti jeden z nejvážnějších pokusů o privatizaci Budvaru. Uznávaný pivovarnický odborník zdůrazňuje, že je rád, že tehdejší vláda dala na doporučení poradců z řad zaměstnanců jihočeského podniku a firmu neprodala. "Nastoupil jsem do Budvaru v roce 1965, tehdy byl výstav 300 000 hektolitrů. Dnes je výstav 1,8 milionu hektolitrů. To něco znamená. Každý majitel by se klaněl takové zlaté slepici," poukazuje Josef Tolar také na to, že Budvar má pravidelně i vysoké zisky.

Josef Tolar pro redakci reagoval na výroky předsedkyně TOP 09 Markéty Pekarové Adamové. Ta zahrnula Budvar mezi státní majetek, který by se mohl prodat v zájmu ozdravění veřejných financí. Aby našla podporovatele pro tento názor, tak by se ale zřejmě musela Markéta Pekarová Adamová vydat do ulic za pravého poledne s příslovečnou lucernou. Ani stranický kolega, ministr zemědělství Zdeněk Nekula (a tedy formálně nejvyšší šéf Budějovického Budvaru), s předsedkyní TOP 09 ohledně Budvaru totiž nesouhlasí a vyjádřil se v tom smyslu, že by to bylo, jako kdyby Saúdové prodávali ropná pole.

Otázka, zda Budvar neprodat, se objevuje téměř s jistotou vždy jednou za několik let, jak upozorňuje Josef Tolar. "Je to pořád velice podobné. Zažili jsme těch pokusů několik," říká Josef Tolar za roky, kdy byl sládkem a tedy přímo účasten na vedení pivovaru. "Nejkritičtější to bylo, když se o koupi Budvaru pokoušel Anheuser-Busch," jmenuje Josef Tolar největšího konkurenta především ve známkoprávních bojích s poznámkou, že Anheuser-Busch už dnes ani jako samostatná pivovarnická firma neexistuje, protože ho převzala jiná konkurence… "Co slibovali, po tom by nezůstala ani stopa," zdůrazňuje Josef Tolar, jak nejisté bývají v podobných případech i dobře míněné sliby.

Prodej Budvaru by byl chybou například i podle Tomáše Ehrlicha, předsedy Sdružení přátel piva. Připomíná, že třeba Bavorsko také vlastní významný pivovar a nikdy nikdo toto vlastnictví nezpochybňoval. "Budvaru i v době covidu vzrostl prodej o několik procent, to se žádnému jinému průmyslovému pivovaru nepodařilo, to je skutečná výjimka," poukazuje na výtečné postavení Budvaru na trhu Tomáš Ehrlich.

Prodat Budvar? Hloupost, shodli se jihočeští politici i štamgasti

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:Lukáš Marek

Šéfka TOP 09 Markéta Pekarová Adamová otevřela téma prodeje pivovaru Budvar. Jihočeští politici to odmítli. „To je, jako kdybyste běželi ihned prodat své zlaté hrnky, když zrovna potřebujete peníze,“ konstatoval například hejtman Martin Kuba (ODS).

Stačí vstoupit na práh některé z českobudějovických hospod a zeptat se, co si tam štamgasti myslí o případném prodeji Budvaru. Zazní smích, spíš výsměch, a následují reakce: „V žádném případě, hloupost.“

Ve středu se toto téma stalo opět aktuálním, když předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová pro deník Právo uvedla, že stát nemá vařit pivo. Tento postoj zastává už delší dobu. Budějovický Budvar je národní podnik.

Minimálně u jihočeských politiků bude zmíněný návrh marně hledat podporu, a to i mezi stranickými kolegy. Vyplývá to z ohlasů pro MF DNES.

„Rozhodně neprodávat,“ reagoval jihočeský poslanec a náměstek hejtmana z TOP 09 Pavel Klíma. „Majetek by se měl prodávat, když například dlouhodobě nemá využití a chátrá. To v případě Budvaru neplatí, nejenže chleba neujídá, naopak vydělává. Stát by sice neměl úplně podnikat, ale tato věc má svou historii. Rozhodně budu proti prodeji,“ dodal ještě Klíma.

Pekarová dále uvedla, že TOP 09 nejde o to, privatizovat klíčovou infrastrukturu. „Zároveň od nás neuslyšíte slova o národním pivovaru jako rodinném stříbru. Jednoduše proto, že jde o naprostý nesmysl, a stejně jako nemáme mít národní lihovar nebo masokombinát, nevidíme důvod, proč by zrovna pivovar měl být výjimkou,“ řekla dále Pekarová Adamová. Evidentně s ní ale ani všichni straničtí kolegové nesouhlasí.

Stejně tak další čelní představitelé Českých Budějovic a Jihočeského kraje zastávají jasné stanovisko – neprodávat. „Je to nebetyčná hloupost,“ reagoval na možnost privatizace primátor Jiří Svoboda (ANO).

„Je to hloupá úvaha a pro většinu obyvatel Budějovic i kraje nepředstavitelná věc. Prodávat takto úspěšný podnik je nesmysl. To je, jako kdybyste běželi ihned prodat své zlaté hrnky, když zrovna potřebujete peníze,“ navázal hejtman Martin Kuba (ODS). Šéfka TOP 09 má podle něj hledat řešení, která jsou koncepční a smysluplná.

Rozpočet to nezachrání
K věci se vyjádřil také ředitel Budějovického Budvaru Petr Dvořák. Případný prodej pivovaru podle něj krátkodobě státní rozpočet nezachrání a dlouhodobě by Česká republika ztratila jeden ze symbolů českého pivovarnictví.

Prodej by podle něj znamenal pro stát desítky miliard korun. Budvar je zahrnutý mezi strategické státní podniky, dodal Dvořák. Transakce by vyžadovala i změnu zákona.

„Tyhle komentáře se objevují v pravidelných či nepravidelných rytmech, ale pokud vím a byl jsem ujišťován, žádná seriozní práce tímto směrem se zatím nikdy nerozvíjela,“ zdůraznil Dvořák. Řekl, že ho o tom ujišťovali zástupci minulé i současné vlády.

„Existuje materiál, který mluví o strategických státních podnicích, a Budvar tam byl vždy zahrnutý. To znamená, že by se nás debata (o prodeji) neměla týkat. Co se týká debaty, jestli by stát měl vařit pivo, tak ta je hodně o tom, jaké jsou krátkodobé zisky z případného prodeje versus dlouhodobý přínos toho, co se Budějovický Budvar snaží dělat, a toho, co se snaží dělat pro celé české pivovarnictví,“ uvedl Dvořák.

Spory o ochrannou známku se vedou sto let
Někteří další politici pak upozornili na důležitou věc, a to na desítky sporů o ochrannou známku Budweiser Budvar. Ty vede českobudějovický podnik s pivovarnickým gigantem Anheuser-Busch InBev prakticky už přes sto let a po celém světě se mnohokrát soudili o registraci známky.

„To, že je Budvar národní podnik, má historické důvody. Spory o ochrannou známku stále nejsou uzavřené. I proto nesouhlasím s prodejem. Navíc jeho vlastnictví považuji už tak trochu za národní tradici,“ zmínil poslanec Viktor Vojtko (STAN) na Twitteru.

Pekarová se v podobné věci nechala slyšet už loni na konci léta před volbami do Sněmovny. I tehdy měli oslovení jihočeští politici jasno. „Budvar by měl určitě zůstat národním podnikem, protože je to rodinné stříbro, jedno z posledních, které stát ještě má,“ konstatoval poslanec a tehdejší ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).

Privatizaci Budvaru připravovalo ministerstvo zemědělství od roku 2007. Ministr zemědělství Petr Gandalovič (ODS) chtěl najít poradce, který měl státu pomoci při přeměně podniku na akciovou společnost.

Kauza Budvar aneb Ignorace faktů

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:iportaL24.czAutor:Vojtěch Filip

Možná pro zaslepené a nepoučitelné jde o předvolební komunální kampaň, ale z pohledu faktů se jedná o akt čirého zoufalství v kombinaci se zlou vůlí a mstou českému národu za to, že si dovoluje ještě vůbec existovat, jinak si to nelze vysvětlit.

TOP 09 totiž zcela otevřeně útočí slovy své předsedkyně na zbytky českého národního majetku. Jinak si těžko vysvětlit, že navrhuje další privatizaci ziskového státního majetku, a tak nás chce ve své podstatě zbavit i toho torza, které zbylo po devastaci 90. let, a udělat z českého národa jen nedůstojné správce cizího majetku na státním území. A tak dokončit likvidaci naší státnosti.

Prodejme státní budovy a firmy, potřebujeme peníze, navrhuje TOP 09 – hlásá titulek na seznamzpravy.cz. Kromě jiného se Pekarové zachtělo i našeho budějckého Budvaru. Upřímně řečeno – už hodně dlouho mě nic nenadzvedlo ze židle, jako tento nehorázně drzý požadavek.

Předsednictvo TOP 09 totiž přijalo tento týden usnesení, vyzývající k výrazně nižšímu schodku státního rozpočtu na rok 2023 oproti tomu letošnímu. I za cenu výše zmíněnou = prodeje státního majetku – cituji: »který není podstatný pro vykonávání jeho hlavních funkcí«. Týkat by se to podle Pekarové mělo např. již zmíněného Budvaru nebo lázní Bludov a Jánských Lázní.

O mně je známo, že velmi zřídka používám pejorativní mluvu, ale jsou momenty, kdy se tomu nejen neubráním, ale ubránit nechci. Toto je HNUS a ZVĚRSTVO.

Shodou okolností jen doslova před pár hodinami (13. 6.) informovala ČTK, že: …»Budějovický Budvar vyvezl loni přes 1,3 milionu hektolitrů piva, export stoupl meziročně o 11,3 procenta. Byl to rekordní růst, v objemu i tržbách. V Německu Budvar poprvé v historii prodal přes 500 000 hektolitrů. Rostly prodeje i na dalších klíčových trzích, jako jsou Velká Británie nebo Slovensko. …Budvar uvařil minulý rok rekordních 1,8 milionu hektolitrů, meziročně o 4,6 procenta víc. Tržby za pivo poprvé překonaly tři miliardy korun, činily 3,17 miliardy.«

Chápu, že politickým slouhům cizích zájmů je tento prosperující národní podnik trnem v oku. A právě proto doporučuji paní Pekarové Adamové, aby si o jeho prodeji radši ani nenechávala zdát. Zahrává si s ohněm. Zapomíná totiž, že Budvar pro svou ochrannou známku nelze vařit kdekoli na světě, ale jen u nás v Českých Budějovicích a u nás zaměstnává více než 600 převážně místních lidí, kterým garantuje základní sociální jistoty. Nevím, jestli by si troufla před ně v Českých Budějovicích stoupnout a říct těm lidem do očí, že jim chcete tyto sociální jistoty prachsprostě ukrást.

Spatřujete-li v tomto bezprecedentním návrhu TOP 09 podobu nikoli náhodnou s protistátním privatizačním procesem ze začátku posledního desetiletí 20. století, vaše představivost je na místě. Tolik špiněné národní hospodářství socialistického Československa totiž bylo luxusním kšeftem pro nejrozsáhlejší výprodej v historii naší země, a to zejména pro zahraniční kapitál, který si od nás ročně odveze přes 400 miliard Kč zisku. Pracoval jsem tehdy ve třetí největší smaltárenské továrně na světě – Sfinx a vím, že ono totiž vůbec nebylo v tak utrápeném stavu, jak se nám novodobí nohsledi globálních spekulantů snažili a de facto dodnes snaží namlouvat.

TOP 09 dnes hraje se stejnými kartami manipulace veřejným míněním. Také Budvar jasně dokazuje, že národní podnik může prosperovat, že může dokonce skvěle prosperovat. Na místo oprávněné pýchy na skvělé výsledky a trvalou dotaci státnímu rozpočtu, ze kterého nikdy nečerpá, ale jen ho doplňuje, mu jedna z vládnoucích stran (nepochybně se přidají asi i ostatní) chystá pád. Že by si vlastní pýchou TOP 09 chystala vlastní pád? Kéž by, alespoň by spravedlnosti jednou bylo učiněno za dost.

Sáhněte nejen nám Budějčákům na Budvar a zrychlíte pozpátku z 09 na 00 takovým tempem, že se nestačíte divit. Ono asi nestačí, že prohráváte mezinárodní spory a naši občané mají opět tzv. investorům platit za to, co nezavinili a sami se uskromňovat na úkor nenasytných predátorů, kteří by naši zemi nejraději zbavili nejen státní suverenity, ale i identity.

Stát by měl podle Pekarové prodat Budvar. Státní rozpočet by to nezachránilo

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Budějcká DrbnaAutor:Michael Daněk

Případný prodej pivovaru Budějovický Budvar by krátkodobě státní rozpočet nezachránil a dlouhodobě by ČR přišla o jeden ze symbolů českého pivovarnictví. V reakci na výroky šéfky TOP 09 Markéty Pekarové Adamové k možnostem prodeje Budvaru to dnes řekl ředitel pivovaru Petr Dvořák. Prodej by podle něj přinesl desítky miliard korun. Budvar je zahrnutý mezi strategické státní podniky, dodal Dvořák. Prodej by vyžadoval i změnu zákona.

Dvořák: Dlouhodobě bychom přišli o jeden ze symbolů českého pivovarnictví
„Tyhle komentáře se objevují v pravidelných či nepravidelných rytmech, ale pokud vím a byl jsem ujišťován, žádná seriózní práce tímto stylem se zatím nikdy nerozvíjela," řekl ředitel pivovaru Petr Dvořák. Ujišťovat ho o tom měli zástupci minulé i současné vlády. „Existuje materiál, který mluví o strategických státních podnicích, a Budvar tam byl vždycky zahrnutý. To znamená, že by se nás debata (o prodeji) neměla týkat. Co se týká debaty, jestli by stát měl vařit pivo, tak ta je hodně o tom, jaké jsou krátkodobé zisky z případného prodeje versus dlouhodobý přínos toho, co se Budějovický Budvar snaží dělat, a toho, co se snaží dělat pro celé české pivovarnictví. Bavíme se o ceně (za prodej Budvaru) v desítkách miliard korun. Krátkodobě nám to finance nezachrání a dlouhodobě přijdeme o jeden ze symbolů českého pivovarnictví," řekl Dvořák.

Budvar je národní podnik. Podle názoru předsedkyně TOP 09 Markéty Pekarové Adamové by ho měl stát prodat. Řekla to deníku Právo. Předsednictvo strany schválilo v úterý usnesení, v němž v zájmu konsolidace veřejných financí vyzývá k prodeji státního majetku, který není podstatný pro vykonávání jeho hlavních funkcí. Podle Pekarové Adamové stát nemá provozovat hotel ani vařit pivo. „Není k tomu jediný racionální důvod," řekla deníku.

Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) Právu řekl, že efektivní nakládání se státním majetkem je jednou z jeho klíčových priorit, ale primárně mu jde o to, aby stát svým nepotřebným majetkem nebránil kvalitním rozvojovým projektům obcí a krajů nebo je raději přímo podpořil.

Kalouska nadzvedl ministr Nekula
S prodejem by nesouhlasil ani ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL). "Stranickou “sestřenici" Markétu Pekarovou Adamovou mám rád a chápu, že to nemá v TOP 09 nyní jednoduché. Jednoznačně ale říkám, že Budějovický Budvar prodávat nebudeme. Loni tržby podniku překonaly poprvé 3 miliardy korun, zisk dosáhl 305 milionů korun. Prodat Budvar je jako by Saúdové prodali ropná pole," napsal na svůj twitterový účet. Jeho vyjdření nadzvedlo bývalého ministra financí Miroslava Kalouska. "Bez ohledu na to, zda stát Budvar prodá či nikoliv, Vaše přirovnání k ropným polím v Saúdské Arábii je bezkonkurenčně největší blbost letošního roku, pane Nekulo. Tohle nepřekoná ani Tomio," zareagoval na jeho tweet.

Své vyjádření přidal také expert na politický marketing a spoluzakladatel podcastu Kecy & politika Petros Michopulos. "Nepřestává mě fascinovat kolik lidí a politiků, kteří o sobě tvrdí jak jsou pravicoví a na potkání chrlí citáty pravicových ekonomických klasiků, se jsou pak ochotní do krve hádat o to, že by měl stát vařit pivo. Budvar je jenom mýtus a kasička pro pár politiků a manažerů," doplnil.

Privatizace je na stole 15 let
Stát drží majoritní podíly či zcela ovládá desítky podniků. Budvar patří vedle ČEZ, Českých drah, České pošty či Lesů ČR mezi nejvýznamnější. Z nemovitostí patří státu například hotel Thermal v Karlových Varech. O jeho prodeji, stejně jako o prodeji Budvaru, se v minulosti opakovaně uvažovalo.

Privatizaci Budvaru připravovalo ministerstvo zemědělství od roku 2007 za druhé vlády Mirka Topolánka (ODS). Ministr zemědělství Petr Gandalovič (ODS) chtěl v roce 2007 najít poradce, který měl státu pomoci při přeměně národního podniku na akciovou společnost. Proti privatizaci se již v předchozích letech vyslovili prezidenti Miloš Zeman a Václav Klaus.

TOP 09 znovu vrací do hry prodej Budvaru

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Aktuálně.czAutor:ČTK

Případný prodej pivovaru Budějovický Budvar by krátkodobě státní rozpočet nezachránil a dlouhodobě by ČR přišla o jeden ze symbolů českého pivovarnictví. V reakci na výroky šéfky TOP 09 Markéty Pekarové Adamové k možnostem prodeje Budvaru to řekl ředitel pivovaru Petr Dvořák. Prodej by podle něj přinesl desítky miliard korun. Budvar je zahrnutý mezi strategické státní podniky, dodal Dvořák.

Prodej by podle něj navíc vyžadoval změnu zákona. "Tyhle komentáře se objevují v pravidelných či nepravidelných rytmech, ale pokud vím a byl jsem ujišťován, žádná seriózní práce tímto stylem se zatím nikdy nerozvíjela," řekl Dvořák.

Řekl, že ho o tom ujišťovali zástupci minulé i současné vlády. "Existuje materiál, který mluví o strategických státních podnicích, a Budvar tam byl vždycky zahrnutý. To znamená, že by se nás debata (o prodeji) neměla týkat. Co se týká debaty, jestli by stát měl vařit pivo, tak ta je hodně o tom, jaké jsou krátkodobé zisky z případného prodeje versus dlouhodobý přínos toho, co se Budějovický Budvar snaží dělat, a toho, co se snaží dělat pro celé české pivovarnictví. Bavíme se o ceně (za prodej Budvaru) v desítkách miliard korun. Krátkodobě nám to finance nezachrání a dlouhodobě přijdeme o jeden ze symbolů českého pivovarnictví," řekl Dvořák.

Budvar je národní podnik. Podle názoru předsedkyně TOP 09 Markéty Pekarové Adamové by ho měl stát prodat. Řekla to deníku Právo. Předsednictvo strany schválilo v úterý usnesení, v němž v zájmu konsolidace veřejných financí vyzývá k prodeji státního majetku, který není podstatný pro vykonávání jeho hlavních funkcí. Podle Pekarové Adamové stát nemá provozovat hotel ani vařit pivo. "Není k tomu jediný racionální důvod," řekla deníku.

Stát drží majoritní podíly či zcela ovládá desítky podniků. Budvar patří vedle ČEZ, Českých drah, České pošty či Lesů ČR mezi nejvýznamnější. Z nemovitostí patří státu například hotel Thermal v Karlových Varech. O jeho prodeji, stejně jako o prodeji Budvaru, se v minulosti opakovaně uvažovalo.

Privatizaci Budvaru připravovalo ministerstvo zemědělství od roku 2007 za druhé vlády Mirka Topolánka (ODS). Ministr zemědělství Petr Gandalovič (ODS) chtěl v roce 2007 najít poradce, který měl státu pomoci při přeměně národního podniku na akciovou společnost. Proti privatizaci se již v předchozích letech vyslovili prezidenti Miloš Zeman a Václav Klaus.

Loni uvařil Budvar rekordních 1,8 milionu hektolitrů, meziročně o 4,6 procenta víc. Tržby za pivo poprvé překonaly tři miliardy korun, činily 3,17 miliardy. Budvar vyvezl loni přes 1,3 milionu hektolitrů piva, export stoupl meziročně o 11,3 procenta. Byl to rekordní růst, v objemu i tržbách. Další výsledky zatím národní podnik se 670 zaměstnanci nezveřejnil.

Pekarová Adamová chce prodat Budvar

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Novinky.czAutor:Jan Martinek

Bouři na politické scéně v úterý rozpoutala vládní TOP 09 prohlášením, že v zájmu konsolidace veřejných financí by stát měl prodat nepotřebný majetek a zbavit se vlastnických podílů v některých firmách. Předsedkyně strany Markéta Pekarová Adamová řekla Právu, že by stát měl prodat pivovar Budvar.

„Stát rozhodně nemá ani provozovat hotel, ani vařit pivo. Není k tomu jediný racionální důvod,“ sdělila Právu šéfka TOP 09. Straně podle Pekarové Adamové nejde o to, privatizovat klíčovou infrastrukturu.

„Zároveň od nás neuslyšíte slova o národním pivovaru jako rodinném stříbru. Jednoduše proto, že jde o naprostý nesmysl, a stejně jako nemáme mít národní lihovar nebo masokombinát, nevidíme důvod, proč by zrovna pivovar měl být výjimkou,“ řekla Právu Pekarová Adamová.

Ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) návrh Pekarové odmítl s odkazem na to, že podnik loni generoval zisk 305 milionů korun.

Stát ovládá desítky podniků
Budvaru se přitom dlouhodobě daří, úspěšně prošel i pandemií covidu. Loni národní podnik uvařil rekordních 1,8 milionu hektolitrů piva, meziročně o 4,6 procenta víc. Z toho 1,3 milionu hektolitrů pivovar vyvezl do světa.

Celkové tržby Budvaru loni poprvé překonaly hranici tří miliard a vyšplhaly se na 3,17 miliardy Kč. Vedení pivovaru počítalo s tím, že do státního rozpočtu odvede podle plánu 300 milionů korun. Ministerstvo zemědělství, jemuž šéfuje lidovec Zdeněk Nekula, ale nakonec letos v lednu oznámilo, že Budvar nic odvádět nebude a zůstanou mu tak peníze na investice.

Podnik v posledních letech neodváděl do fondu zakladatele nic, naposledy šlo o půl miliardy Kč v roce 2018.

Podle výzvy, které předsednictvo TOP 09 v úterý rozeslalo v tiskové zprávě, by stát měl prodat majetek, který není podstatný pro vykonávání jeho hlavních funkcí.

„Týká se to jak snížení objemu nemovitého majetku, tak firem ve výhradním nebo částečném vlastnictví státu. Kromě nezanedbatelných příjmů pro stát se tím otevře prostor na větší soustředění státu na hlavní činnosti, jejichž kvalitní plnění od něj občané očekávají,“ uvedlo vedení TOP 09 ve svém prohlášení bez dalších podrobností.

Apelovalo na koaliční strany, aby byl schodek státního rozpočtu na rok 2023 výrazně nižší než ten letošní, který nejspíš o několik desítek miliard přesáhne 300 miliard korun.

Stát drží majoritní podíly či zcela ovládá desítky podniků. Budějovický Budvar patří vedle ČEZ, Českých drah, České pošty či Lesů ČR mezi nejvýznamnější. Z nemovitostí patří státu vedle administrativních budov či vojenských objektů například proslulý hotel Thermal v Karlových Varech. O jeho prodeji se také opakovaně uvažovalo.

Stanjura se netváří, premiér Fiala mlčí
Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) v reakci na úvahy TOP 09 o privatizacích v úterý Právu sdělil, že efektivní nakládání se státním majetkem je jednou z jeho klíčových priorit, ale primárně mu jde o to, aby stát svým nepotřebným majetkem nebránil kvalitním rozvojovým projektům obcí a krajů nebo je raději přímo podpořil.

„Příkladem může být výstavba dostupného bydlení. Toto mi dává mnohem větší smysl než hurá výprodej státního majetku, byť v obecné rovině souhlasím, že stát nemá podnikat tam, kde ze zásadního důvodu podnikat nemusí,“ dodal.

To, že se vláda nakonec nepokusí prodejem nějakého státního majetku vylepšit státní finance, však nemusí být definitivní. „Až se pro něco rozhodneme, tak to oznámíme,“ sdělil v úterý premiér Petr Fiala na dotaz Práva, zdali se vláda chystá prodat některé státní podniky. Plán TOP 09 však příliš nenadchl ani další vládní stranu, STAN.

„Nejsme v situaci, kdy je hlavním problémem výše schodku státního rozpočtu. Jsme v hospodářské krizi, musíme primárně řešit inflaci. Je v této době běžné, že se státy zadlužují. Na vyrovnaný rozpočet klaďme důraz v době prosperity,“ uvedl pro Právo předseda Rozpočtového výboru Josef Bernard z hnutí STAN.

Lidovci by neprodávali
Budvar by neprodával ani ministr práce a sociálních věcí a šéf lidovců Marian Jurečka. „Pokud mám mluvit za svůj resort, tak aktuálně nemáme na prodej majetek, který bychom nepotřebovali. Úspory se snažíme hledat jinou cestou, například postupnou digitalizací. Prodej státních podniků je samozřejmě jedna z cest, jak do státního rozpočtu přinést další finance, nicméně tento krok neřeší strukturální deficit státního rozpočtu,“ řekl Právu.

„Pokud mám být konkrétní, tak si nemyslím, že například prodej pivovaru Budvar by bylo šťastné řešení. Příjmy, které generuje do státního rozpočtu, jsou pro náš stát zajímavé,“ dodal.

Podle předsedy Pirátů Ivana Bartoše by se diskuse v koalici „měla vést o daňovém mixu a systémovém nastavení struktury příjmů a výdajů, nikoliv o prodávání firem a budov“. Také Bartoš ale už před volbami podobně jako šéfka TOP 09 tvrdil, že není důvod, aby stát provozoval pivovar.

„Lhaní vlády o špatných financích Česka je účelové, protože máme šesté nejlepší veřejné finance. To, že chtějí privatizovat státní podniky, považuji za skandální a jsem z toho v šoku,“ řekl Právu předseda ANO a expremiér Andrej Babiš.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.21.06.2022 22:09521