Historie a současnost Pivovaru Staropramen

Ve druhé polovině 19. století začali obyvatelé pražského předměstí Smíchov pociťovat, že jim chybí pivo. Vařilo se jen v centru, což nestačilo. I vzchopili se smíchovští podnikatelé k činu a 23. října 1869 založili na vltavském břehu akcionářský pivovar. Stojí tam a vaří dodnes. Už za tři roky otevřeli na dvoře restauraci Na verandách. Také je tam dodnes a můžete do ní zaskočit.

● Proslulé jméno Staropramen dostal pivovar až v roce 1913 po jednom ze svých piv. Prosperoval a v roce 1932 už byl největším výrobcem pěnivého moku u nás. pivovarTen pravý kvas však měl teprve přijít. V předválečných letech 1933 až 1937 došlo k boomu. Vše se zvětšovalo a modernizovalo. Například přibyly varny a sudy nahradily ocelové tanky.

● Jenže vypukla válka a ta výrobě ani chvílím u půllitrů nepřeje. Přišel mír a s ním další rána – znárodnění. Staropramen byl začleněn do národního podniku Pražské pivovary. Ovšem pivo si Čechům netroufne vzít žádný režim… Na sklonku padesátých let se na své místo vrátily měděné kádě, které byly ukryty před nacisty. V roce 1960 překročila produkce milion hektolitrů za rok. A milionů přibývalo.

● Po revoluci v roce 1989 se národní podnik vrátil do podoby akciové společnosti. Proběhla monstrózní rekonstrukce, byla instalována jedna z nejlepších a největších varen v Evropě. Zvládne 3 000 000 hektolitrů piva ročně. Dnes je Staropramen součástí pivovarské skupiny MolsonCoors, vývozcem do 30 zemí a významnou hybnou silou pražského společenského života. Jeho curriculum vitae píšete i vy. Tak v sobě napěňte nějakou tu kapitolku. A ať má říz!
Zdroj:Stránky Pivovaru Staropramen, 2016


Více na stránkách pivovaru

Staropramen podporuje svou „legendární desítku"

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:MediaGuru.cz

Staropramen 10 podporuje mediální kampaní uvedení piva Staropramen 10, které vychází z receptury z roku 1877.

Pivovary Staropramen uvedly na trh pivo s názvem Staropramen 10, které vychází z receptury z roku 1877. V červnu bylo pokřtěno na akci Výčep pod komínem, během léta se pak objevilo na festivalech, v obchodech a restauracích. V současnosti ho podporuje kampaň v TV, digitálu, místě prodeje i prostřednictvím PR. Novinku bude možné ochutnat i v rámci tradiční akce Dny českého piva (20.9.-30.9. 2023). Spot vytvořila agentura WMC Grey, o média se postarala OMD, PR zajišťuje DFMG.

Staropramen 10 oslavuje legendární počin sládka Trnky

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:Pivovar StaropramenAutor:Denisa Mylbachrová, PR

Staropramen uvádí na trh pivo s názvem Staropramen 10, které vychází z originální receptury z roku 1877. Staropramen 10 byla pokřtěna ve čtvrtek 8. června na Výčepu pod komínem na dvoře pivovaru Staropramen. Během léta se objeví na festivalech i v restauracích a obchodech.

V zemích Koruny České bylo v 19. století zvykem vařit zejména těžké nefiltrované ležáky a piva s vyšší stupňovitostí. Ta však nebyla dostupná široké veřejnosti. Předchůdce dnešního pivovaru Staropramen, Akcionářský pivovar na Smíchově, na tuto situaci zareagoval uvařením nového typu piva. V roce 1877 tak na Smíchově vznikla první desítka, která byla ryze česká, široce dostupná, chutná a lehká.

Vyvážená Staropramen 10 s plnější chutí
Vylepšená Staropramen 10 vychází z původní receptury „Desítka, kterou v roce 1877 uvařil sládek Michael Trnka, byla velmi ceněná nejen kvůli dostupnosti, ale i pitelnosti a vyváženosti chuti. Tyto parametry splňuje i nová Staropramen 10, u které její lehkou sladovou chuť doprovází jemná hořkost, která je v souladu s příjemným chmelovým aroma,“ vysvětluje Jan Špaček, vrchní sládek pivovaru Staropramen, a dodává, že i přes stále trvající oblibu ležáků mají desítky na pivním trhu své nezaměnitelné místo.

Originální Desítka si získala své místo u hostinských, pivovarských odborníků,
a především široké veřejnosti. „Podíváme-li se do historie, i přes pokračující hospodářskou krizi obliba původní Desítky rostla. Výstav piva se během dvou dekád zdvojnásobil, což bylo tehdy nevídané. Na dostupnou kvalitu slyšeli lidé i před 150 lety a platí to i dnes. Proto neustále inovujeme a vylepšujeme technologie i receptury, poctivý základ ale zůstává,“ okomentoval David Zappe, marketingový ředitel společnosti Pivovary Staropramen.

To pravé letní osvěžení
Staropramen 10 byla ve čtvrtek 8. června pokřtěna na tradiční akci Výčep pod komínem na dvoře pivovaru Staropramen. Kombinaci lehkosti a plnější chuti určitě ocení
i návštěvníci letních festivalů a dalších akcí. Jako první ji mohli ochutnat ti na Rock For People. Postupně se také začne objevovat v hospodách, restauracích a obchodech, kde nahradí světlé výčepní pivo Staropramen Smíchov. Ochutnat ji budou moci i návštěvníci O2 areny.

Hollywoodský herec je novým ambasadorem Staropramenu

Publikováno:před rokemZdroj:CzechCrunchAutor:Vojtěch Sedláček

Hvězda, kterou zná celý svět coby Legolase či Willa Turnera, má k Česku silný vztah. To platí i o pivu, které bude nyní propagovat nejen u nás.
Díky natáčení seriálu Carnival Row strávil herec Orlando Bloom poměrně dost času i v České republice. A jak naznačovaly jeho instagramové příspěvky z četných cyklistických vyjížděk do místních kopců, krásy naší země poznával opravdu důkladně. Z věčného šlapání je žízeň, kterou tehdy hollywoodská hvězda nejspíše hasila i českým pivem. A to Bloomovi dost možná zachutnalo natolik, že nyní kývnul na nabídku stát se oficiálním ambasadorem pivovaru Staropramen.

Bloom si za svou hereckou kariéru střihl mnoho velkých rolí, často v historických či fantasy spektáklech. Většina diváků jej má zafixovaného coby elfa Legolase z adaptace Tolkienova Hobita a Pána prstenů. Zářil však také ve snímcích Království nebeské, Troja a opomenout nemůžeme ani roli Willa Turnera v Pirátech z Karibiku či právě v Česku natáčený seriál Carnival Row.

Nyní se hollywoodská hvězda stala také novým oficiálním ambasadorem značky Staropramen, jejíž jméno bude prostřednictvím reklamního spotu a kampaní na sociálních sítích šířit do celé Evropy.

„Do Prahy jsem se zamiloval, když jsem tu pár let žil a pracoval. Je to nádherné město plné úžasných lidí, ale pokud jde o pivo, je těžké je uspokojit. Staropramenu se to daří již více než sto let, což naznačuje, jak je dobrý,“ pochvaluje si v tiskové zprávě Bloom, který v Praze strávil přibližně pět let.

Zapojení hollywoodské superstar a velvyslance dobré vůle UNICEFu do propagace Staropramenu je podle zástupců holdingu Molson Coors, pod který smíchovský pivovar spadá, součástí doposud největší investice, kterou chce společnost podpořit růst Staropramenu coby jedné ze svých hlavních značek, s níž chce nyní prorazit na nové trhy.

Celá kampaň, již Bloom natáčel opět v Praze, by se měla zaměřit na bohatou historii Staropramenu. Ta se píše od roku 1867. Bloom by měl ve spotu hovořit o svých vazbách na Prahu a silné pivní kultuře charakteristické pro celou Českou republiku. Diváky by měl zavést na některá z nejkrásnějších míst hlavního města a více poodhalit i některá tajemství Staropramenu. Která? Na to Bloom odpoví až v samotném reklamním spotu.

Staropramenu předloni klesl zisk o čtrnáct procent

Publikováno:před rokemZdroj:Forbes.czAutor:ČTK



Zisk skupiny Pivovary Staropramen, která je dvojkou na českém trhu, v roce 2021 klesl o čtrnáct procent na 398 milionů korun. Skupině naopak vzrostly tržby za prodej výrobků a zboží o 520 milionů korun na 9,89 miliardy korun, což je meziroční nárůst o 5,5 procenta.

Vyplývá to z výroční zprávy umístěné ve Sbírce listin. Koncern kromě pivovaru Staropramen provozuje také ostravský pivovar Ostravar nebo chorvatskou společnost Zagrebačka Pivovara, který vaří pivo značky Ožujsko. Skupina v roce 2021 prodala 5,6 milionu hektolitrů piva. V meziročním srovnání to bylo o 330 tisíc hektolitrů více, což je nárůst o 6,3 procenta.

Skupina na českém trhu kromě českých piv značky Staropramen, Braník, Ostravar nebo Mustang nabízí také belgická piva Stella Artois, Hoegaarden a Leffe. Od roku 2021 prodává také irská piva Guinness a Kilkenny.

Ukazatel EBITDA, tedy zisk před započtením úroků, daní a odpisů, v roce 2021 meziročně stoupl o 7,1 procenta na 1,96 miliardy korun.

„Skupině se podařilo vylepšit tento ukazatel, i když po velkou část roku platila přísná omezení spojená s pandemií covid-19,“ uvádí výroční zpráva.

Ta také uvádí, že skupina kvůli pandemii koronaviru v roce 2021 částečně i úplně zastavila produkci sudového a tankového piva do restaurací a hospod a přešla na produkci piva v lahvích a plechovkách. Kvůli pandemii ale nepřistoupila k úplnému zastavení výroby a provozu pivovarů.

Skupina naopak loni rozhodla o ukončení výroby v Pardubickém pivovaru k 31. březnu letošního roku. Její část patrně přesune do pivovaru Ostravar. Valná hromada o tom rozhodla na konci loňského prosince. O ukončení výroby rozhodla proto, že v důsledku pandemie a vypuknutí války na Ukrajině nemohla uskutečnit své plány na rozšíření nabídky regionálních značek i navýšení produkce skupiny.

Celá skupina v roce 2021 měla přes 1600 zaměstnanců. Mateřskou společností celé skupiny je nadnárodní společnost Molson Coors Beverage Company, která patří k největším pivovarnickým společnostem na světě. Podle výroční zprávy zařadila značku Staropramen mezi své čtyři celosvětově nejdůležitější značky.

České pivovary podle dat Českého svazu pivovarů a sladoven v roce 2021 uvařily 19,6 milionu hektolitrů piva, meziročně o 2,8 procenta méně. Snížila se také spotřeba piva na jednoho obyvatele ze 135 litrů v roce 2020 na 129 litrů. Objem výroby i spotřeba na hlavu klesaly druhým rokem.

Staropramenu ubývá Potrefených hus. Partneři neplnili naše standardy

Publikováno:před rokemZdroj:Forbes.czAutor:Marek Tomanka

Do čela tuzemské dvojky na pivovarském trhu se před dvěma lety postavil Chorvat Teo Ćendo. Během nejtvrdších pandemických lockdownů nastupoval s odhodláním vyhnout se bolestivým škrtům za každou cenu. Vydrželo mu to až do poloviny letošního listopadu.

Tehdy Staropramen oznámil, že navrhne ukončení výroby v Pardubickém pivovaru, ve kterém drží většinový podíl. „Kvůli pandemii a krizi způsobené válkou na Ukrajině jsme určitá úsporná opatření udělat museli,“ vysvětluje Ćendo v rozhovoru pro Forbes.

Kromě toho postupně mizí franšízové restaurace Staropramenu Potrefená husa. V minulosti jich pivovar provozoval zhruba třicet, v posledních letech se však jejich počet snížil na devatenáct. „Když partneři naše standardy neplní, tak spolupráci utneme. Protože to pak vrhá špatné světlo na ostatní, kteří si na tom dávají záležet,“ říká Ćendo. S výkonem dalších franšíz Staropramenu, restaurací Fortel, Naše hospoda a Ostravarna, je spokojen.

Kvůli drahým energiím a nedostatku personálu je však celý gastronomický sektor pod tlakem. Podle Ćenda jej během pandemie nenávratně opustila minimálně pětina zaměstnanců a některé podniky kvůli tomu zkracují otevírací dobu.

Staropramen navíc stejně jako řada jiných západních firem opustil ruský trh, což by jej mohlo ve finále stát stovky milionů korun. „Přesto, vzhledem k tomu, čemu všemu čelíme, bych letošek zhodnotil jako dobrý rok,“ tvrdí čtyřiapadesátiletý manažer.

Za měsíc to budou dva roky, co působíte na pozici CEO Staropramenu. Skončila už vysoká fluktuace šéfů tohoto pivovaru z posledních let?
Doufám. Protože práce s tuzemským týmem mě velice baví a mé rodině se v Česku také líbí.

Co bylo důvodem vašeho jmenování?
Řekl bych, že mé zkušenosti, deset let jsem pracoval v Coca-Cole a pak sedmnáct let v chorvatském pivovaru Zagrebačka, který stejně jako Staropramen patří pod společnost Molson Coors. Za tu dobu se mně s mým týmem podařilo zvýšit podíl značky na trhu v oblasti Dalmácie. Mým hlavním úkolem ve Staropramenu je zavést novou organizační strukturu.

Přišel jste škrtat?
Nastoupil jsem, abych dotáhl reorganizaci obchodní části organizace a zajistil její uvedení do praxe. Já nemám rád škrty obecně, chci naopak firmu rozvíjet. Ale samozřejmě v důsledku pandemie i v souvislosti s krizí způsobenou válkou na Ukrajině jsme určitá úsporná opatření udělat museli.

Jako například ukončení výroby v Pardubickém pivovaru, kde má Staropramen většinový podíl?
Ano, i to je důsledek současné situace. Samozřejmě toto rozhodnutí nebylo jednoduché a pečlivě jsme jej zvažovali. Právě s ohledem na zaměstnance pivovaru.

V čem spočívá chystaný podpůrný program pro zaměstnance, které ukončení výroby přímo zasáhne?
Pro zaměstnance je připraven program takzvaného outplacementu. To znamená, že jim budeme pomáhat s orientací na trhu práce, zpracováním životopisu, přípravou na pohovor. Také navazujeme kontakty s velkými firmami v regionu, které hledají zaměstnance.

Loni skončil také hlavní sládek Staropramenu Zdeněk Lux. Proč?
Byla to vzájemná dohoda, zkušený člověk jako on šel po jiné profesní příležitosti a pro nás to byla příležitost dát šanci jeho nástupci.

Nadnárodní společnosti provozující pivovary v Česku často obsazují jejich vedoucí pozice cizinci. Je výhodou, když má šéf od tuzemského trhu určitý odstup?
Nevidím v tom nějakou zvláštní výhodu, bez vztahu ke zdejšímu trhu a pracovnímu týmu tu práci dělat nejde.

Učíte se česky?
Ano, mám učitele a od začátku kolegům říkám, ať na mě mluví česky. I celá moje rodina se učí. Považuji to za výraz respektu k zemi, ve které žijeme.

Vaším úkolem je mimo jiné dostat Čechy po pandemii zpátky do hospod. Jak tohle ovlivníte z pozice pivovaru?
Jsme zcela otevření všem aktivitám, které rozvíjejí českou pivní kulturu, protože když se jí daří, tak se daří i nám. Během pandemie jsme podporovali partnerské hospody a restaurace finančně, nyní v nich organizujeme eventy.

Hlavní je však kvalita piva, investujeme do kvalitního čepovacího zařízení. Naši sládci pravidelně navštěvují partnerské podniky a učí je pivo správně čepovat a skladovat. Nyní radíme majitelům hospod i s tím, jak se vypořádat se současnou ekonomickou situací.

Kolik peněz jste do hospod nalili v posledních dvou letech?
Ročně do hospod a restaurací investujeme desítky milionů korun.

Odhady pro letošní podzim uváděly, že kvůli drahým energiím a nedostatku personálu mohou skončit i desítky procent gastronomických provozů. Probíhá nějaká masivnější vlna bankrotů?
V prvních šesti měsících letošního roku se segmentu HORECA (segment hotelnictví a gastronomie, pozn. redakce) dařilo dobře. Ekonomická krize začala být patrná ve druhé polovině léta, když řada sezonních provozoven zavřela už na konci srpna, zatímco dříve zavíraly až na podzim. Je to jasný signál, že nechtěly čekat na vyšší účty za elektřinu a plyn.

Co nedostatek personálu, kolik pracovníků opustilo gastronomii během pandemie nadobro?
Přesné statistiky nejsou, ale podle odhadů je to dvacet až třicet procent.

Zkracují stále podniky kvůli nedostatku lidí otevírací dobu?
Ano, kolegové napříč Českem, se kterými se bavím, tohle potvrzují. Nejviditelnější je to v malých městech a na vesnicích. V turisticky exponovaných oblastech, jako je například centrum Prahy, je otevírací doba standardní.

Jaké hlavní trendy vnímáte u prodeje piva v Česku?
Během lockdownů se spotřeba přesunula z hospod do supermarketů, ale po pandemii se situace v tomto ohledu začala vracet do normálu, i když stále nejsme na stavu z let před pandemií. Mění se situace u obalů, za poslední dva roky rostou plechovky oproti lahvím, volí je hlavně mladší generace.

Jak se na trhu daří vašim produktovým novinkám?
Ty letošní překonaly naše očekávání, ať už jde o nový dvanáctistupňový ležák, nealkoholický pivní mix Tmavá švestka, nebo značky Mustang a Černá Barbora z pivovaru Ostravar, které se nově prodávají po celém Česku. Naši markeťáci správně odhadli situaci na trhu a dobře novinky odpromovali.

Lépe než loňskou novinku Hard Seltzer, která propadla?
Tato alkoholická soda představuje úplně novou kategorii nápojů, která měla úspěch ve Spojených státech a chtěli jsme ji zkusit i tady. Nicméně i když máte perfektní přípravu a propagaci, tak to úspěch na trhu negarantuje. U inovací je to vždycky risk. S produkty podobnými Hard Seltzeru neuspěla na evropském trhu ani konkurence.

Co bude s Hard Seltzerem dál?
Vyřadíme ho z nabídky.

Jak odhadujete letošní výsledky celého Staropramenu?
Bude záležet na posledním kvartálu, Vánoce jsou klíčovým obdobím roku i pro byznys s pivem a chystáme tam speciální promoakce. Celkově bych letošek shrnul jako dobrý rok, vzhledem k tomu, čemu všemu čelíme. První polovina roku byla skvělá, na podzim jsme spíš stagnovali.

Hodlá se Staropramen v budoucnu vrátit na ruský trh?
K tomu se já vyjadřovat nemůžu, ale s ohledem na současnou situaci nevěřím, že k tomu v brzké době dojde.

Kolik vás ten ruský exit stál? V dubnu mluvil váš šéf obchodu o odhadované ztrátě ve stovkách milionů…
Nebyl to náš největší trh, nicméně velice významný. Přesné číslo vám neřeknu, ale bude to vysoká částka. Pozitivní je, že jsme tam neměli vlastní pivovar, do Ruska směřoval pouze export a naše pivo se tam vařilo v licenci v místním pivovaru.

Staropramen byl prvním pivovarem v Česku, který přišel s franšízovými restauracemi, konkrétně s Potrefenými husami. Proč jich poslední dobou tolik končí?
Z různých důvodů, ale z naší strany jsme některé spolupráce ukončili proto, že jsme s nimi nebyli spokojeni. Vždycky posuzujeme kvalitu piva, servisu, a když partneři naše standardy neplní, tak spolupráci utneme. Protože to pak vrhá špatné světlo na ostatní, kteří si na tom dávají záležet a značka tím trpí. To je hlavním důvodem, ale podepsala se na tom situace na trhu obecně.

Vaše další franšízy Naše hospoda nebo Fortel jsou v tomto ohledu slibnější?
S jejich výkonem jsme spokojeni, zmínil bych také franšízu Ostravarna s provozovnami v Moravskoslezském kraji. Je to o tom nedělat kompromisy u kvality piva a jídla. Plus stále máme devatenáct Potrefených hus.

Provozovatel poslední uzavřené Potrefené husy na pražském Andělu vám dluží miliony korun…
K tomu se nebudu vůbec vyjadřovat, protože tam běží soudní řízení.

Musíte vymáhat peníze i u dalších bývalých provozovatelů Potrefených hus?
V Česku máme obrovský byznys a spolupracujeme s celou řadou partnerů. A teď nemluvím jen o franšízových restauracích. Tyto věci se stávají, je to o domluvě, nemáme problém vyjít partnerům vstříc například splátkovým kalendářem.

Jak často se to děje?
Za ty dva roky, co jsem ve funkci, to byly jednotky případů. Může to však být i chybou v projektovém záměru. Vždycky je to o nějaké vzájemné dohodě.

V českých médiích se pravidelně objevuje zpráva, že Molson Coors zvažuje prodej Staropramenu. Máte nějaké informace, že by byl tento deal na stole?
Nedávno jsem měl možnost se potkat s CEO Molson Coors Gavinem Hattersleym na konferenci, kde se řešily strategické plány společnosti na příštích deset let. O prodeji Staropramenu nepadla jediná zmínka.

Je to, co děláte, váš dream job?
Dream job budu mít v důchodu, až budu chytat ryby na chorvatském pobřeží.

Co vás v profesní kariéře nejvíc motivuje?
Úspěch, ne můj osobní, ale úspěch mého týmu. Nejvíc mě motivuje, když vidím, jak se bývalí spolupracovníci, mladí nadšení lidé, vypracovali z členů mého týmu až do vedoucích pozic. To je také důvod, proč jsem vystoupil ze své komfortní zóny v Chorvatsku a kývl na nabídku vést Staropramen, protože vidím ve zdejším týmu ohromný potenciál růstu.

Prazdroj a Staropramen nejsou jediní. I Budvar zdraží od 1. listopadu pivo

Publikováno:před rokemZdroj:Globe24.czAutor:ČTK

Budějovický Budvar zdraží od 1. listopadu pivo na českém trhu v průměru o deset procent. Půllitr piva zdraží o korunu až dvě koruny. Příčinami jsou rostoucí ceny energií i klíčových surovin jako jsou chmel a slad. Meziročně tak národnímu podniku stoupnou náklady o několik set milionů korun.

Od 1. listopadu zároveň zvýší mzdy. Na dotaz ČTK to dnes řekl ředitel Budvaru Petr Dvořák. Plzeňský Prazdroj, největší český pivovar, zdražil od 1. října většinu produktů zhruba o osm procent, v průměru o 1,70 Kč na půllitru.

Budvar zdraží pivo ve všech obalech, lahvové, sudové i v plechovkách. Energie vyjdou Budvar meziročně na víc než trojnásobek. "Nárůst ceny elektřiny o tři sta procent, to jsou pro nás desítky milionů, to stejné u ceny plechovek, ceny lahví, kartonáže, obalového materiálu a energií. Od příštího roku se vedle energie a plynu zdražuje také všechno ostatní. Očekáváme zásadnější růst cen sladu, který je pro nás úplně nejpodstatnější položkou. Podle zpráv z chmelnic to vypadá na katastrofální úrodu, a byť máme dlouhodobé tříleté kontrakty, tak očekávám, že nebudou naplněné, protože chmel prostě není. V této chvíli už nemáme jediný vstup, u kterého bych mohl říci, že nám zásadně nepodraží," řekl ředitel. Suroviny i obaly zdražily o víc než deset procent, dodal.

Budvar letos už dříve zdražil exportované pivo, o pět až sedm procent. Víc zdražoval třeba v Německu, kde očekával pokles objemu. V zahraničí zdražuje podle toho, dokdy má platné smlouvy. Nyní všem zákazníkům v cizině opět zdraží. Budvar zvedá ceny i proto, že od 1. listopadu zvýší platy, o kolik, ředitel neuvedl. Letos 1. dubna vzrostly v Budvaru mzdy plošně o 2000 korun, což bylo v průměru o osm procent.

Zdražují i jiné české pivovary. Plzeňský Prazdroj, největší český pivovar, zdražil od 1. října většinu produktů zhruba o osm procent, v průměru o 1,70 Kč na půllitru. Kvůli nárůstu cen energií bude zdražovat i náchodský pivovar Primátor. Od 1. září zdražily Pivovary Staropramen.

Tržby z prodeje výrobků a služeb stouply Budvaru loni o 10,8 procenta na rekordních 3,11 miliardy korun. Zisk po zdanění stoupl o 10,5 procenta na 337,1 milionu korun. Vyplývá to z výroční zprávy ve Sbírce listin. Loni uvařil Budvar rekordních 1,8 milionu hektolitrů, meziročně o 4,6 procenta víc. Tržby za pivo loni poprvé překonaly tři miliardy korun, činily 3,02 miliardy. Loni vyvezl Budvar přes 1,3 milionu hektolitrů piva, export stoupl meziročně o 11,3 procenta.

Pivovarům Staropramen loni klesl čistý zisk o 45,4 % na 441 milionů korun

Publikováno:před rokemZdroj:České NovinyAutor:ČTK

Pivovarům Staropramen loni meziročně klesl čistý zisk o 45,4 procenta na 441 milionů Kč. Tržby naopak meziročně stouply o 4,2 procenta na 4,23 miliardy korun. Jejich růst podle vedení společnosti táhl hlavně prodej v segmentu prémiových piv. Tržby byly o tři procenta nižší než v roce 2019 před vypuknutím pandemie koronaviru. ČTK to sdělila mluvčí Staropramenu Denisa Mylbachrová.

Společnost již v dubnu uvedla, že prodeje piva loni meziročně klesly o 1,8 procenta na 3,13 milionů hektolitrů. "Ačkoli byl trh po většinu prvního pololetí výrazně omezen pandemickými opatřeními, zvládla naše společnost loňský rok velice dobře. V oblasti prodejů se osvědčila změna strategie. Vyšší tržby jsme realizovali i přesto, že došlo k poklesu prodaného objemu piva," uvedla finanční ředitelka firmy Silvie Miklósová. Doplnila, že na výsledku hospodaření se významně podílely výnosy z dividend od dceřiných společností.

Pandemie podle společnosti ovlivnila také ukazatel EBITDA, tedy zisk před započtením úroků, daní a odpisů. Meziročně klesl o deset procent na 535 milionů korun. Podle Miklósové došlo k poklesu hlavně kvůli uzavření restaurací a hospod a rostoucím vstupním nákladům. Společnost uvedla, že loni meziročně o deset procent stoupl objem piva prodaného v zahraničí na 967.000 hektolitrů. Mezi nejvýznamnější trhy patří Slovensko, Švédsko, Německo, Maďarsko a Polsko.

Pivovar letos v dubnu uvedl na trh novinku Staropramen 12, která nahradí Staropramen Ležák. Od května je na trhu také nová příchuť pivního mixu Staropramen Cool Tmavá švestka s nulovým obsahem alkoholu.

Pivovary v Česku podle dat Českého svazu pivovarů a sladoven loni uvařily 19,6 milionu hektolitrů piva, meziročně o 2,8 procenta méně. Snížila se také spotřeba piva na jednoho obyvatele ze 135 litrů v roce 2020 na 129 litrů. Objem výroby i spotřeba na hlavu klesá druhým rokem.

Lucie Kováčová nastoupila v Pivovarech Staropramen

Publikováno:před rokemZdroj:Pivovar StaropramenAutor:Denisa Mylbachrová, PR

Pivovary Staropramen přivítaly na vedoucí pozici právního oddělení a firemních záležitostí Lucii Kováčovou. Dříve působila jako Legal Director ve společnosti Tesco a má velké mezinárodní zkušenosti z právní oblasti.

Lucie Kováčová nastoupila na pozici Legal & Corporate Affairs Director v Pivovarech Staropramen po několikaletém působení ve společnosti Tesco. Na předcházející pozici byla zodpovědná za kompletní vedení právní agendy regionu střední Evropy. Díky svým schopnostem a působení v právních odděleních velké společnosti se v roce 2018 dostala na 5. místo žebříčku Forbes SK Mocné ženy korporátního světa. Na tento úspěch navázala i rok poté, kdy se objevila na seznamu významných českých korporátních právniček časopisu Právní rádce 2019.

„Na současné pozici je zajímavé spojení dvou oblastí – právní a firemních záležitostí. Oblast komunikace mě vždy zajímala. Témata, která jsou mi blízká a kterým se budu v budoucnu věnovat, jsou určitě udržitelnost a diverzita, rovnost a inkluze,“ uvádí ke své nové pozici Lucie Kováčová, která současně zastává pozici jednatelky společnosti a členky představenstva Pardubického pivovaru a Staropramenu Slovakia.

Lucie je také členkou několika organizací jako například právní pracovní skupiny Svazu pivovarů a sladoven a organizace Institut of Coaching, Harvard Medical School. Ve volném čase se nejraději věnuje své rodině, bikram józe, koučinku, mentoringu a seberozvoji.

„Šmrnc, lehkost, vtip.“ Staropramen s Hynkem Čermákem zachutnal nejvíc

Publikováno:před rokemZdroj:MediářAutor:Ondřej Aust

Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců a stratégů z tuzemského reklamního průmyslu.

1. Staropramen uvádí produktovou novinku
Česká pivní dvojka uvádí na trh novinku s názvem Staropramen 12. Reaguje tím nejen na dlouhodobě rostoucí oblibu dvanáctistupňových piv, ale také na mírný pokles prodejů v loňském roce. Letos se chce Staropramen přiblížit k výsledkům před vypuknutím pandemie. Pomoci tomu mají právě produktové novinky. Nová dvanáctka je od dubna postupně k dostání v obchodech i v hospodách a restauracích. Uvedení na trh od května podporuje komunikační kampaň včetně nového televizního spotu. Novinka se tak představí zákazníkům jak na televizních obrazovkách a menších venkovních plochách, tak v digitálu, na sociálních sítích a v místě prodeje. Spot vytvořila agentura WMC Grey, režie se ujal Jakub Švejkar v produkci Bistro Films. „Nový spotem se line nádech typicky českých vlastností, jako jsou sarkasmus a skepticismus, ale také nadhled a smysl pro humor,“ uvádí marketingový ředitel Pivovarů Staropramen David Zappe ke spotu, v jehož hlavní roli se také tentokrát představila dlouholetá tvář značky Hynek Čermák. „I když nejsou věci přesně podle našich představ, umíme je uchopit za správný konec, a nakonec si vždy můžeme připít na život po našem,“ vysvětluje Zappe. „Základem nové komunikační strategie piva Staropramen je posun značky blíž ke spotřebitelům. Proto jsme definovali pozitivní i negativní aspekty nátury českého spotřebitele. A právě jedním z nich je ‚brblalství‘,“ přibližuje pozadí vzniku kampaně stratég Aleš Hron z WMC Grey. „Když děláte pivní reklamu, je vždycky výzva vybruslit z reklamního klišé a přijít s něčím novým. Chtěli jsme, aby se v tom lidé našli a pobavili se. Vytyčili jsme si tenkou hranici mezi brblalstvím a humorem, na které jsme chtěli celou dobu balancovat, a myslíme, že ji Hynek Čermák skvěle trefil,“ doplňuje kreativní dvojice Radek Pleha a Klára Javůrková.

3. Pilsner Urquell s novým spotem od Alice Nellis
Pivní značka Pilsner Urquell spustila brandovou kampaň, v níž představuje nové pojetí hrdosti ve vztahu k sobě samým i druhým lidem. Kampaň odstartovala na Velikonoční pondělí nasazením televizního spotu, který poběží do konce června a pak po prázdninách. Vznikl v režii Alice Nellis v produkci Boogie Films a natáčel se v březnu v Úštěku a v Praze. Postupně ho doplní digitální média a komunikace v místě prodeje. Realizoval se i velký průzkum na téma hrdosti Čechů a Slováků. S daty a insighty z něj bude pracovat hlavně PR komunikace, využijí se ale i v dalších exekucích. O koncept a realizaci kampaně se postarala agentura VMLY&R poté, co na přelomu roku úspěšně obhájila kontraktu se značkou. Zaměřuje se na její dlouhodobé budování a rozvoj napříč komunikačními kanály. Původní koncept Hrdý originál fungoval na paralelách značky Pilsner Urquell s osobnostmi, které šly vlastní, originální cestou a díky tomu dosáhly úspěchu. Hrdost byla spojena s výjimečnými úspěchy slavných osobností a byla tedy tak trochu exkluzivní. „Cílem nové komunikační platformy Každý má svůj důvod k hrdosti je budovat či probouzet v lidech hrdost jako takovou. Člověk přece nemusí být slavný, udělat úžasnou kariéru nebo vyhrát olympiádu, aby mohl být na něco hrdý. Může být hrdý na syna, který se v určitý okamžik zachoval správně, na otce, který si nikdy nezadal s bývalým režimem, nebo na bratra, který sám vychovává tři děti. Chceme dosáhnout toho, aby se lidé zamysleli nad tím, jaký je jejich důvod k hrdosti. A věříme, že každý minimálně jeden najde,“ říká Miloš Kočí, kreativní ředitel VMLY&R. „Také značka Pilsner Urquell má mnoho důvodů k hrdosti. Třeba to, že jsme světu dali první zlatý ležák, přišli jako první s pivními tanky, že jsme nikdy nezměnili recepturu, nebo fakt, že nevaříme jen pivo, ale pomáháme kultivovat českou pivní kulturu. Jsou to ale i naši zaměstnanci a zákazníci. Zkrátka všichni lidé, kteří značku společně tvoří a pomáhají jí růst,“ říká Roman Trzaskalik, marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje Česká republika a Slovensko. Platforma Každý má svůj důvod k hrdosti má fungovat dlouhodobě a zahrne i další aktivity značky - partnerství s Českým olympijským výborem nebo Mezinárodním filmovým festivalem v Karlových Varech. „Novou platformu jsme si otestovali na několik úrovních. Během rozhovorů a výzkumů jsme zjistili, že pro každého z nás je mnohem jednodušší být hrdý na někoho blízkého než najít důvod, proč jsem hrdý sám na sebe. Proto téma hrdosti pojímáme způsobem, který je blízký každému z nás. Nehodnotí, neříká, jaké jsou správné důvody k hrdosti a jaké ne. Naopak, pomáhá každému najít tu svou – jedinečnou, originální a opravdovou,“ říká František Mareš, account director VMLY&R.

4. Pivo Kozel uvádí svou první „kampaň v kampani“
S novou sezonou značka Velkopopovický Kozel navazuje na svůj tradiční propozici Kdo umí, umí a ke standardní řadě zahrnout i nový produkt. Vytvořila tak svou první „kampaň v kampani“, tedy rámcový příběh spotu, na který naváže další komunikací. Znovu v ní cílí na poctivé „fachmany“ a oslavu jejich poctivého řemesla, neboť se dlouhodobě profiluje jako odměna za poctivě odvedenou práci. Cílem bylo inspirovat nejen všechny pijáky Kozla k tomu, že pokud je práce baví, mohou přijmout i další výzvy, jež se zdají být mimo jejich dovednosti. Mohou tak vystoupit ze svého běžného stereotypu. To platí nejen pro ně, ale i pro velkopopovického sládka. „Kampaň zkrátka mluví ke všem, kdo se nebojí vyzkoušet neprobádané pole a odměnou je jim skvělý výsledek a uznání komunity. Tak vznikl koncept, který zároveň ukazuje, že mistrovství nemusí být omezené na jedno řemeslo. Odměnou je pak už skvělé pivo,“ uvádí agentura McCann Prague, která koncept připravila. Produkčně ji zastřešuje produkce Boogie Films, spot režíroval Tomáš Bařina. Kampaň poběží v televizi a online od května do října 2022.

Cool reaguje na oblibu nealkoholických pivních mixů novinkou Tmavá švestka

Publikováno:před 2 letyZdroj:Pivovar StaropramenAutor:Denisa Mylbachrová, PR

Jedna z nejvyhledávanějších značek pivních mixů na trhu, Cool z portfolia společnosti Pivovary Staropramen, také letos uvádí novou osvěžující příchuť. Portfolio rozšiřuje o nealko s příchutí Tmavá švestka, kterou podpoří rozmanitá komunikační kampaň.

Kombinace tmavé ovocné šťávy a nealko piva
Také letošní novinka Tmavá švestka slibuje svým konzumentům osvěžující chuť s 0,0 % obj. alkoholu. Navíc se jedná o první tmavou příchuť z portfolia oblíbené značky. „Uvedením této varianty se snažíme reagovat na poptávku, kterou jsme mezi spotřebiteli v posledních letech zaznamenali. Tmavou příchutí chceme oslovit další část konzumentů,“ vysvětluje manažerka značky Pavla Ličková. „K oblibě nealkoholických variant pivních mixů přispívá fakt, že nejsou chuťově příliš sladké. Obsahují navíc málo kalorií, například letošní novinka 18 kcal na 100 ml,“ dodává Pavla Ličková s tím, že údaje o energetické hodnotě naleznou spotřebitelé přímo na přední straně plechovek. Právě tento obal v prodejích pivních mixů dominuje.

Tmavá švestka je spolu s dalšími šesti variantami v obchodech dostupná od začátku května. Všechny plechovky jsou v designovém provedení s akvarelovými motivy, které již několik let odkazují ke kampani, ve které svěží chuť dodává vyprahlému letnímu městu šťávu.

Kampaň to letos vytmaví nudě
Značka Cool prostřednictvím své 360° kampaně již tradičně akcentuje akvarelové barvy. Lidé se s ní mohou setkat v klasických kanálech jako jsou televize, menší outdoorové plochy nebo tištěná média. Silná bude ale zejména v rámci digitálních kanálů a na největších sociálních sítích. „Novinku budou moci lidé ochutnat i v rámci letních festivalů nebo třeba v místě prodeje formou samplingu. Po loňském úspěchu také pořádáme spotřebitelské promoce o atraktivní výhry,“ dodává ke kampani manažerka značky s tím, že důležitou součástí jsou také partnerství. Poprvé se letos značka spojuje s hudební streamovací platformou Spotify. Naopak spolupráce s Rekoly trvá již od roku 2020. Také letos budou značky cyklistům představovat místa, kam všude se dá ve vybraných městech vyrazit za zajímavostmi na růžovém sdíleném kole. Chybět nebudou ani soutěže či ochutnávky.

Vznik populární kategorie pivních mixů se datuje do roku 2011, kdy Pivovary Staropramen na trh uvedly oblíbený Staropramen Cool Lemon. Protože v průběhu let konzumenti začali vyhledávat především nealkoholické verze, značka loni uvedla pivní mixy s 0,0 % obj. alkoholu. „Příklon k aktivnějšímu životnímu stylu nám ukazuje, že se zájem o nealko pivní mixy neustále zvyšuje. Prodeje značky Cool v roce 2021 tvořily z 80 % právě nealkoholické varianty,“ popisuje manažerka značky Pavla Ličková jeden z důvodů rozšíření portfolia.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.12.09.2023 10:40226