Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Rožnovský pivovar byl na mezinárodní přehlídce třikrát na stupních vítězů

Publikováno:před rokemZdroj:Zlín.czRožnovský

Třikrát na stupních vítězů stanula na mezinárodní pivovarnické přehlídce International Beer Fest piva z Rožnovského pivovaru. Byla to piva Popper, Rothschild a Habsburg, sdělil serveru Zlin.cz mluvčí pivovaru Lukáš Martinek.

Soutěž se konala v Českých Budějovicích počátkem února a zúčastnilo se jí rekordních 225 pivovarů ze tří kontinentů. Do soutěže o Zlatou pivní pečeť přihlásily 1110 piv a ciderů. „Rožnovský pivovar získal první místo v kategorii světlých speciálů se šestnáctistupňovým Popperem a mezi polotmavými pivy kralovala třináctka Rotschild. Dominanci mezi minipivovary potvrdilo třetí místo, které bral v kategorii tmavých piv šestnáctistupňový Habsburg,“ uvedl Martinem.

Roli v úspěchu hrají použité technologie. „Díky dotacím jsme mohli nakoupit zařízení, pomocí kterého můžeme zvyšovat kvalitu piva. Vítězné várky byly uvařené na úplně nové varně,“ řekl hlavní sládek Petr Kubín.

Dodal, že důležitá je i dokonalá sanitace pivovarského zařízení. „Nepoužíváme žádné chmelové ani sladové výtažky, ale přírodní suroviny jako moravský slad, žatecký chmel, pivovarské kvasnice a kvalitní vodu,“ popsal druhý sládek Rožnovského pivovaru Lukáš Vavříček.

Rožnovský pivovar nesklízí úspěch jen na soutěžích, ale i u zákazníků. „Naši produkci nelze koupit v žádné pivotéce nebo v hospůdce. Vše, co se u nás vyprodukuje, se také u nás prodá a vypije. V současnosti poptávka výrazně převyšuje nabídku,“ uvedl Vavříček.

Jeho slova potvrzuje spolumajitel Tomáš Kupčík. „Sjíždí se k nám lidé z celé republiky a nadávají, když si chtějí pivo odvézt a ono není. Kdo Rožnovem projíždí, kupuje si ho od nás a vozí do Polska nebo na Slovensko a do dalších koutů. Lidi se zajímají o vysokostupňové kvalitní speciály, protože se nikde nedají koupit. Velké pivovary chrlí desetistupňová piva a nám se tím pádem vytváří prostor pro výrobu a prodej speciálů,“ dodal Kupčík.

V Lounech otevírá už třetí pivovar, k pivařům bude zajíždět Pívobus

Publikováno:před rokemZdroj:iDNES.czAutor:Miroslava Strnadová

Za několik týdnů začne v Lounech vařit pivo už třetí pivovar, budují ho tu majitelé středočeského Pivovaru Zichovec. Pivovar vzniká v místech někdejší tankové střelnice v areálu bývalých kasáren.

„Plánujeme roční výstav 10 tisíc hektolitrů. V Lounech se budou vařit především výčepní piva a ležáky. Výroba speciálů se soustředí v Zichovci,“ uvedl Ivan Husák, jeden ze spolumajitelů pivovaru.

Celkové investiční náklady na výstavbu pivovaru jsou 50 milionů korun, z toho přibližně polovina peněz šla do nákupu technologií. Pozemek s bývalým vojenským objektem na okraji města firma koupila za pět milionů korun.

K pivovaru bude patřit také podniková prodejna a na bývalé kontrolní věži bude vyhlídka, odkud se návštěvníci budou moci rozhlédnout po kopcích Českého středohoří.

Zichovecký pivovar vypraví Pívobus
Další novinkou Zichoveckého pivovaru pak bude Pívobus. Jde o autobus, který doveze pivo za těmi, jimž hospoda v obci chybí. Trasy právě vznikají na základě přání a požadavků pivařů z kraje.

V Lounech se tak již brzy bude vařit třetí značka piva, několik let tam již fungují minipivovary se značkami Lounský Žejdlík a Pivo ZLoun.

Historie vaření piva je s Louny spojena od středověku. V roce 1890 nechal postavit kníže Adolf Josef Schwarzenberg pivovar ve směru na Černčice. V té době patřil mezi technicky nejvyspělejší. Poslední pivo se tam uvařilo v roce 2010, kdy tam koncern Heineken, který ho vlastnil, ukončil výrobu.

Veletrh Salima zve na sto druhů piv a speciality z Maďarska

Publikováno:před rokemZdroj:Brněnský deníkAutor:Věra Sychrová

Stovku pivních vzorků nabídnou návštěvníkům potravinářského veletrhu Salima na brněnském výstavišti české a moravské minipivovary. Je to jenom jedno z lákadel, které letos organizátoři přichystali.

Stovku pivních vzorků nabídnou návštěvníkům potravinářského veletrhu Salima na brněnském výstavišti české a moravské minipivovary. Je to jenom jedno z lákadel, které letos organizátoři přichystali.

Lidé budou degustovat také alkoholické nápoje. Samozřejmost je víno na stánku Jihomoravského kraje, nápoj z hroznů návštěvníci ochutnají také na oficiálním stánku Maďarska.

Novinku si na veletrh Salima přichystal brněnský Pivovar Hauskrecht. Návštěvníkům představí speciál Carni Vale, při jehož výrobě se inspiroval masopustem. „Spodně kvašená čtrnáctka má plné, zakulacené tělo s neobyčejným aroma meduňky podbarvené tóny citrusů," pozval sládek a majitel Petr Hauskrecht.

Matoucí značení piv skončí. Podívejte se, která piva budou plná či silná

Publikováno:před rokemZdroj:iDNES.cz

Chystané změny ve značení piv se dotknou méně než tří procent piv na trhu. S názvy plná piva a silná piva se pivaři setkají nejvíce u minipivovarů a výrobců, kteří se zaměřují na speciály a pšeničná piva. Změny pocítí například náchodský Primátor. Naopak velké nadnárodní pivovary se značením nebudou mít tolik práce.

Připravovaná vyhláška nebude umožňovat současné matoucí označování piv, kdy se ležákem nazývají i svrchně kvašená piva, například ta pšeničná. Piva se svrchním kvašením o stupňovitosti 11 nebo 12 se budou nazývat plnými pivy, silnější piva jako „silná piva“ (dosud to byly speciály). Pokud změny legislativně projdou, platit by měly začít v průběhu příštího roku.

Přeznačování se více týká pivovarů, které mají v nabídce speciální piva. Například náchodský Primátor bude muset přepsat označení u osmi druhů piv. Jako plné pivo bude nově nazývat Weizenbier či Stout, označení silné pivo ponese například šestnáctka Exkluziv nebo nejsilnější čtyřiadvacítka Double.

Primátor nové značení kritizuje. „Návrh absolutně nic neřeší, jedná se pouze o kosmetickou změnu, která pro nás neznamená nic jiného než navýšení nákladů na výrobu nových etiket,“ řekl iDNES.cz sládek pivovaru Petr Kaluža.

Podle něj by bylo jediným správným řešením přiznat reálnou stupňovitost a tedy označovat piva opět jako „desítky, jedenáctky, dvanáctky apod. „To je ale samozřejmě naprosto nepřijatelné pro velké pivovary,“ dodal.

Ležák jako pilíř pivní kultury
Podle ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimíra Balacha se změny dotknou jen tří procent piv na trhu, možná i méně. „Bylo to zmatené označování. Ležák je spodně kvašené pivo. Proto došlo k této úpravě,“ míní Balach. Označení ležák zůstane stejně jako výčepní pivo pro desítky.

Původně se přitom uvažovalo i o změně označení ležák, který přitom české pivo ve světě proslavil. „Je dobře, že v návrhu zůstala kategorie ležáků, která je součástí české pivní kultury a proslavila naše pivo po celém světě. Plzeňský ležák se stal zakladatelem pivní kategorie, která dnes tvoří 70 procent celosvětové pivní spotřeby a s pojmem ‚ležák‘ pracuje i definice CHZO České pivo, které chrání výjimečnost českého piva. Bylo by zbytečné poškodit si tento český fenomén,“ podotkl sládek pivovaru Pilsner Urquell Václav Berka.

Velké pivovary budou mít méně práce. Například Pivovary Staropramen změní značení jen u piva Hoegaarden a Ostravar Ruby, Plzeňský prazdroj pouze u piva Fénix. Jediné pivo přeznačí také Budějovický Budvar - a sice Bud B:STRONG, který se změní na „silné pivo“. Některé pivovary na dotaz redakce nechtěly návrh v současném stavu komentovat.

Materiál z ministerstva zemědělství po odsouhlasení ve vládě zamíří k notifikaci k Evropské komisi. Poté se vyhláška objeví ve věstníku. Mělo by však platit přechodné období, během kterého budou mít pivovary čas na přeznačení a doprodej piv se starými etiketami.

Šampionem letošního ročníku Pivexu je Zubr premium

Publikováno:před rokemZdroj:České novinyAutor:ČTK

Šampionem letošního ročníku soutěže lahvových piv Zlatý pohár Pivex - pivo 2016 je Zubr premium z pivovaru v Přerově. Stejné pivo vyhrálo i mezi světlými ležáky. Výsledky dnes vyhlásili organizátoři na galavečeru pivovarníků a sladovníků v Brně.

Zubr za svůj Gold dnes získal v Brně i primát v kategorii světlé výčepní pivo. Sesterský podnik v Litovli ovládl kategorii tmavých piv za Dark tmavé výčepní. Dařilo se i hanušovickému pivovaru, který je třetím podnikem skupiny středomoravských pivovarů PMS.

Holba free získala primát u nealkoholických piv a Holba horské byliny vyhrála u míchaných nízkoalkoholických piv. Nejlepší jedenáctkou je Velkopopovický kozel 11 ze skupiny Plzeňský Prazdroj. V soutěži sudových piv bylo letos 43 značek, většinou od tuzemských velkopivovarů.

Dnes se v Brně hodnotila a vyhlašovala také nejlepší sudová piva. Mezi světlými ležáky vyhrála Holba premium. V kategorii světlých výčepních piv to byl Gambrinus nepasterizovaný 10. V sekci minipivovarů uspěla Zlatá labuť 12 z Pivovarského dvora Zvíkov.

Loni titul šampiona vybojoval Gambrinus 10 originál. Nejlepší kolekci měl pražský Staropramen. Tato kategorie letos vyhlášena nebyla. Loni bylo v soutěži 40 značek piv, což bylo dosud jedno z nejnižších čísel.

Brno: Salima s více vystavovateli a s festivalem minipivovarů

Publikováno:před rokemZdroj:ParlamentníListy.cz

Brněnské výstaviště hostí od 17. do 20. února 30. ročník mezinárodního potravinářského veletrhu Salima. Představí se 800 vystavovatelů ze čtyřicítky zemí. Letošní novinkou je festival minipivovarů.

Počet vystavovatelů je letos podle ředitelky veletržní akce Věry Menšíkové o pět procent vyšší než při minulém ročníku. Nejvíc firem přijede z Itálie a Německa, nově i z Kambodže a Bulharska. Víc než polovina z nich na místě představí technologie potravinářské výroby, ostatní hotové produkty.

V rámci festivalu minipivovarů budou výrobci kromě svých produktů prezentovat i další zajímavosti, například solární výčep, který umožňuje čepovat chlazené pivo bez napojení na elektrickou síť.

Hlavní téma akce jsou zdravé a kvalitní potraviny. Proto jsou součástí veletrhu také soutěže, jako Zlatá Salima, Regionální potravina nebo Zlatá chuť jižní Moravy.

Součástí letošní Salimy je také bohatý doprovodný program. Mimo jiné ve středu 17. února bude na pořadu konference o konkurenceschopnosti evropského trhu s potravinami nebo ve čtvrtek 18. února laické i odborné veřejnosti volně přístupný seminář o elektronické evidenci tržeb.

Češi pijí více tmavá piva, Gambrinus zkouší řezanou dvanáctku

Publikováno:před rokemZdroj:E15.czAutor:ČTK

Loni si Češi v obchodech koupili skoro 66 tisíc hektolitrů polotmavého nebo řezaného pivo v lahvích. To je dvojnásobek proti předloňským nákupům. Ukazují to údaje společnosti Nielsen zabývající se maloobchodním trhem. Přes nárůst činily prodeje těchto nápojů jen necelé procento z pivního trhu. Další růst se dá čekat letos, řezané pivo v lahvích začíná prodávat například Velkopopovický kozel.

Zatímco polotmavá piva vaří podle prezidenta Českomoravského svazu minipivovarů Jana Šuráně prakticky všechny minipivovary, velcí producenti zatím příliš ne. Nyní ale zkouší na trhu uspět jeden z největších českých pivovarů Gambrinus, který začal do restaurací dodávat polotmavou dvanáctku.

„Jde o limitovanou edici piva uvařenou právě pro toto roční období, kdy dávají lidé přednost chuťově plným pivům,“ uvedl tamní sládek Pavel Zítek. „Pokud bude zájem vysoký, k jejímu vaření se můžeme v budoucnu vrátit,“ dodal. Řezané pivo v lahvích zase začíná prodávat Kozel. „Zájem o 11stupňové ležáky a černá piva je mezi spotřebiteli vysoký. Stejně tak se mezi českými pivaři v posledních letech těší velké popularitě řezaná piva,“ řekl sládek pivovaru Vojtěch Homolka.

Lepší vývoz
Údaje o spotřebě a výrobě piva v Česku za loňský rok zatím nejsou známé. Od začátku loňského roku do konce srpna ale domácí spotřeba meziročně klesla o dvě procenta a export vzrostl o osm procent, uvedl Český svaz pivovarů a sladoven. Svazové údaje jsou přibližně za 90 procent trhu.

Pivovary v Česku předloni uvařily 19,65 milionu hektolitrů piva, o 2,3 procenta meziročně více. Zatímco domácí spotřeba stagnovala, vývoz vzrostl o osm procent. Celková domácí spotřeba piva včetně nealkoholického loni činila 16,29 milionu hektolitrů. Každý obyvatel Česka tak stejně jako předloni vypil v průměru 144 litrů piva.

Zájem o polotmavé a řezané pivo stoupl na dvojnásobek

Publikováno:před rokemZdroj:Aktuálně.czAutor:ČTK

Přes nárůst činily prodeje těchto nápojů jen necelé procento z pivního trhu. Polotmavá piva nyní vaří prakticky všechny minipivovary, z velkých to nyní zkouší Gambrinus. S řezaným pivem chce nově uspět třeba Velkopopovický kozel.

Loni si Češi v obchodech koupili skoro 66 tisíc hektolitrů polotmavého nebo řezaného piva v lahvích. To je dvojnásobek proti předloňským nákupům. Ukazují to údaje společnosti Nielsen zabývající se maloobchodním trhem. Přes nárůst činily prodeje těchto nápojů jen necelé procento z pivního trhu. Další růst se dá čekat letos, řezané pivo v lahvích začíná prodávat například Velkopopovický kozel.

Zatímco polotmavá piva vaří podle prezidenta Českomoravského svazu minipivovarů Jana Šuráně prakticky všechny minipivovary, velcí producenti zatím příliš ne. Nyní ale zkouší na trhu uspět jeden z největších českých pivovarů Gambrinus, který začal do restaurací dodávat polotmavou dvanáctku. "Jde o limitovanou edici piva uvařenou právě pro toto roční období, kdy dávají lidé přednost chuťově plným pivům," uvedl tamní sládek Pavel Zítek. "Pokud bude zájem vysoký, k jejímu vaření se můžeme v budoucnu vrátit," dodal.

Řezané pivo v lahvích zase začíná prodávat Kozel. "Zájem o jedenáctistupňové ležáky a černá piva je mezi spotřebiteli vysoký. Stejně tak se mezi českými pivaři v posledních letech těší velké popularitě řezaná piva," řekl sládek pivovaru Vojtěch Homolka.

Údaje o spotřebě a výrobě piva v ČR za loňský rok zatím nejsou známé. Od začátku loňského roku do konce srpna ale domácí spotřeba meziročně klesla o dvě procenta a export vzrostl o osm procent, uvedl Český svaz pivovarů a sladoven. Svazové údaje jsou přibližně za 90 procent trhu.

Pivovary v Česku předloni uvařily 19,65 milionu hektolitrů piva, o 2,3 procenta meziročně více. Zatímco domácí spotřeba stagnovala, vývoz vzrostl o osm procent. Celková domácí spotřeba piva včetně nealkoholického loni činila 16,29 milionu hektolitrů. Každý obyvatel Česka tak stejně jako předloni vypil v průměru 144 litrů piva.

Místo důchodu začal vařit pivo a má úspěch. Bral Zlatou pivní pečeť

Publikováno:před rokemZdroj:iDNES.czAutor:Lukáš MarekJílovice

Na začátku loňského léta uvařili v Pivovaru Jílovice na Budějovicku první várku ležáku. A po půl roce se jeho majitel a sládek Jan Wünsch raduje z velkého úspěchu. Vyhrál hlavní cenu na Mezinárodním pivním festivalu. Uspěl v konkurenci 225 pivovarů.

Ještě nedávno na statku v Jílovicích v podhůří Novohradských hor skoro nic nenasvědčovalo tomu, že tam bude úspěšný pivovar. Jan Wünsch ho v obci se svou rodinou udělal. Takřka od základů změnil svůj život, opustil Prahu a místo očekávaného odpočinku v důchodu se pustil do vaření piva.

„Z hlavního města, kde jsem byl většinu života, jsme chtěli odejít už dlouho, ale nedařilo se nám najít to správné místo. Až jsme navštívili statek v Jílovicích. A byla to láska na první pohled. Věděli jsme to všichni. Dcera tady má zázemí pro koně, kterým se věnuje. A byl to právě její nápad, když jako první řekla, že bych tady měl postavit pivovar,“ vypráví 63letý Jan Wünsch.

Peníze na nákladný projekt získal i díky prodeji rodinného domu a pozemků v Praze. Místo v Jílovicích si vyhlédli na jaře roku 2014, 10. ledna 2015 začala stavba samotného pivovaru a už na začátku června ochutnávali první várku dvanácti stupňového ležáku.

„Všechno to bylo hrozně rychlé a opravdu hodně náročné. 18. července jsme měli slavnostní otevření. Pět minut před zahájením tady nikdo nebyl, takže už jsme byli nervózní. Najednou se to strhlo a po silnici přicházely dva špalíry, každý asi po třiceti lidech. Nakonec dorazilo asi 450 lidí,“ vzpomíná Wünsch.

Při výběru jména pivovaru padla okamžitě volba na Jílovice. „O ničem jiném jsem ani neuvažoval a určitě to bylo správné rozhodnutí. Překvapilo nás, jak nás tady místní přátelsky přijali, toho si ceníme nejvíce. Snad to teď můžeme vracet i tím, že se bude o Jílovicích mluvit častěji v souvislosti s naším pivem,“ věří sládek.

Po Praze se mu nestýská a pochvaluje si klid. Práce mu však vůbec neubyla, spíš naopak. „Na nějakou týdenní dovolenou si teď můžeme nechat zajít chuť,“ doplňuje.

Pivovar mají na statku v prostorách, které původně sloužily jako stáj. V jedné části je varna, kde voní slad, z té druhé je ležácký sklep, kde je šest velkých tanků a jeden menší.

„Už v březnu nám tady ale přibudou další. Roční výstav by tak mohl být 850 hektolitrů, možná bychom se dostali až na tisíc, ale nechci, aby se to projevilo na kvalitě,“ říká Wünsch. K výrobě piva používá vodu z novohradského podhůří, český slad a chmelový granulát z českého chmele.

Už dědeček byl sládkem
Je zastáncem tradičního piva českého typu s dobrým řízem a optimální hořkostí. Používá tak klasické technologické postupy ve varně, pak pivo připravuje studeným hlavním kvašením v otevřených kádích a dlouhým zráním v ležáckých tancích.

Nabízí světlou výčepní desítku, světlou jedenáctku, právě ta uspěla na mezinárodním festivalu v Budějovicích, dále pak světlou dvanáctku a polotmavý speciál. Všechny jsou nefiltrované. „V soutěži jsem nejvíce sázel na dvanáctku,“ přiznává.

Kromě prodeje v okénku přímo na statku v Jílovicích už čepují jejich pivo v Trhových Svinech nebo v Borovanském mlýně a příležitostně ho mají i v Klubu malých pivovarů v Budějovicích. Největší zájem mají podle Wünsche hospodští o jedenácti stupňové, protože ho štamgasti vypijí více než silnějšího piva.

Sám majitel si dá každý den několik skleniček. K pivu měl blízko odmalička. Jeho dědeček byl sládkem v několika pivovarech. Jan Wünsch se narodil v Benešově u Prahy.

„Dá se říct, že skoro v pivovaru. Tehdy tam dědeček dělal sládka. Do 14 let jsem tam jezdil na prázdniny. Už tam jsem trochu nasákl atmosférou,“ vzpomíná.

V osmé třídě se rozhodl, že půjde na střední školu a stane se sládkem, a u piva už prakticky zůstal. Začínal v pražském pivovaru Braník, pak působil třeba na ředitelství pivovarů a sladoven či ve výzkumném ústavu pivovarů a sladoven.

Před otevřeném vlastního pivovaru objel celou řadu dalších, aby zjistil, co a jak dělají. Z každého se snažil vzít to nejlepší a podle toho sestavil vlastní projekt ve spolupráci s odborným dodavatelem technologií.

I přesto, že v Česku v posledních 10 letech klesl počet vypitých piv na jednoho člověka, domnívá se, že boom minipivovarů bude pokračovat, protože je o ně velký zájem. Mladší generace navíc stále více objevuje různé speciály.

„Já bych rád zůstal u současné nabídky piv. Speciály mi příliš nechutnají. My jsme teď šťastní. Našli jsme, co jsme hledali,“ dodává a už nyní je připraven na účast v další soutěži. Tentokrát to bude březnová Jarní cena sládků ve Zvíkovském Podhradí, pak se objeví i na slavnostech piva v Borovanech. „A dál se uvidí.“

Bravůr z Loučné i plzeňský Purkmistr. Brněnský festival zná program

Publikováno:před rokemZdroj:Lidovky.cz

Čtyřdenní Festival minipivovarů v Brně začíná už ve středu 17. února. Během čtyř dnů se na tamějším výstavišti v rámci potravinářského veletrhu Salima předvede 37 podniků z Čech, Moravy a Slezska.

„Na Moravě je velké množství minipivovarů a svoji přehlídku na moravské půdě si zaslouží. Festival minipivovarů v Brně má obrovský potenciál růstu a jeho první ročník je zárodkem budoucí největší akce minipivovarů v České republice,“ předpovídá Jan Šuráň, prezident Českomoravského svazu minipivovarů.

Brněnské patrioty potěší, že k ochutnání bude i několik místních značek - tradiční Pegas, předloni založený Hauskrecht a Líšeňský pivovar. Nabídku rozšíří třeba i kroměřížský Maxmilián, Bravůr z Loučné nad Desnou, Purkmistr z Plzně či Slezský pivovar z Havířova. Celkem přijede 37 podniků a k ochutnání bude více než sto druhů piva.

Přehlídka bude probíhat od středy 17. února do soboty 20. února v dlouhém křídle pavilonu A2 brněnského výstaviště. cena vstupenky se pohybuje od 100 korun za „polední“ lístek do 270 korun za plnohodnotnou degustaci.

Brněnský Festival minipivovarů navazuje na tradiční červnovou akci na Pražském hradě.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.28.05.2017 08:274.996/4.996