Historie a současnost Měšťanského pivovaru Dudák

● 1308 Počátky strakonického piva se datují od roku 1308, i když vařit se začalo zřejmě již dříve. Várečné právo za poplatek do královské pokladny ale obyvatelé získali oficiálně až 8. prosince 1367 listinou Bavora IV.

● 1649 Třicetiletá válka znamenala obrovské finanční výdaje, které se podepsaly i na strakonických pivovarnících. V roce 1649 kvůli tomu podepsali dohodu pivovars městem a založili společný pivovar v domě s číslem popisným 47. V té době už bylo ve Strakonicích celkem 158 domů s várečným právem.

● 1840 V roce 1840 měly městský i dominikánský pivovar zhruba stejný výstav piva. Městský pivovar se postupně rozrůstal a primitivní postupy výroby začala nahrazovat průmyslová výroba. Nejen z tohoto důvodu vyrostl v letech 1873 až 1874 na březích Otavy parostrojní pivovar.

● 1948 V roce 1948 byl pivovar znárodněn a začleněn do národního podniku Jihočeské pivovary České Budějovice. Od roku 1958 je pivovar začleněn jako samostatný závod do sítě podniku Jihočeské pivovary České Budějovice.
Zdroj:Stránky Měšťanského pivovaru Dudák, 2017


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Měšťanského pivovaru Dudák

Kdy:dle dohody v pacovní dnyObec:StrakoniceZdroj:Měšťanský pivovar Dudák

Nabízíme vám možnost komentované prohlídky Pivovaru spojené s ochutnávkou nefiltrovaného piva přímo z ležáckých tanků.

Prohlídky je nutné objednat předem.
Konají se v pracovních dnech po 14:00h pro skupinu min. 6 osob.
Doba prohlídky je 80 minut. Cena 100,- Kč za jednu osobu. Každý účastník dostane dárek - 1,5l pet lahev nefiltrovaného piva SKLEPÁK.

Dále nabízíme pronájem Degustovny za cenu 1000,- Kč na odpoledne a večer. Kapacita místnosti je max. 45 osob.

Pronájem lze spojit s exkurzí do Pivovaru.

Aktualizováno: před 3 lety

Zeleného piva ze Strakonic je letos o třetinu více

Publikováno:před 26 dnyZdroj:České nápoje

Restaurace a hospody, kde mají na čepu pivo ze Strakonic, budou od pondělí nabízet velikonoční speciál s názvem Velikonoční zelené.„Jedná se o zelený ležák dominantnější hořké chuti. Jde o dvanáctistupňové pivo s obsahem alkoholu 4,8 procenta,“ uvádí sládek pivovaru DUDÁK Dušan Krankus.

Pro jeho vaření byl použit moravský slad z humnové sladovny a upravený žatecký chmel. Stejně jako ostatní strakonická piva i Velikonoční zelené kvasilo v otevřených kádích na spilce a dozrávalo 40 dnů v ležáckém tanku. Základem zelené báze, která se do piva přidává před jeho zfiltrováním, je bylina - kopřiva dvoudomá, díky níž má Velikonoční zelené svěží zelenou barvu a současně si pivo zachovává svoji původní chuť. Díky tomu je Velikonoční zelené rok od roku mezi zákazníky oblíbenější a jeho prodeje každoročně výrazně narůstají.

Letos se bude prodávat ve více než 130 podnicích na jihozápadě Čech, také v Praze, středních Čechách, na Brněnsku, ale i v několika restauracích v Maďarsku, a to až do vyprodání zásob. „Zelené pivo je u nás oblíbené. Je to dobrá tradice. Loni jsme ho vypili hned, bylo výtečné a hostům pak během Velikonoc chybělo, bohužel už nebylo v celých Strakonicích k dostání,“ uvádí Aleš Kübelbek, provozovatel restaurace Sokolovna ve Strakonicích.

Pivo je letos k dispozici i v nových litrových čirých PET lahvích na pivovarské prodejně nebo v brněnském distribučním centru v Holasicích. Jen za první den prodeje se na pivovarské prodejně prodalo více než 300 PET lahví tohoto piva. DUDÁK-Měšťanský pivovar Strakonice uvařil svůj zelený speciál poprvé v roce 2015 ve várce o 40 hektolitrech. V posledních letech se produkce tohoto speciálu každoročně zvyšuje. Pro letošní rok je připraveno 150 hektolitrů, loni to bylo zhruba o 50 hektolitrů méně.

Tmavý Klostermann dostal od sládka pivovaru bratříčka

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Jižní Čechy Teď

V den 170. výročí narození spisovatele Karla Klostermanna, v úterý 13. února, vyslal Dudák – Měšťanský pivovar Strakonice ke svým zákazníkům nové pivo. Je to světlý dvanáctistupňový ležák Klostermann, mladší bratříček polotmavého třináctistupňového ležáku Klostermann, který se vyrábí už deset let.

Kmotrem nového piva je ředitel Národního parku Šumava Pavel Hubený. Ne náhodou. Spisovatel Klostermann miloval Šumavu a jak ředitel uvedl, díky jeho zápiskům se dnes ví, jak Šumava vypadala dříve. „Navíc je letošní rok vyhlášen Rokem pralesů a nás Boubínský prales slaví 160 let od chvíle, kdy byl vyhlášen chráněným územím,“ poznamenal Pavel Hubený.

Na slavnosti v Degustovně v pivovaru nechybělo vedení společnosti a pozvání přijal také jednatel Institutu Karla Klostermanna se sídlem ve Štěkni František Sáček.

Kmotr samozřejmě světlému pivu Klostermann popřál: „Mám rád hořká piva, tohle je vynikající, chmel je v něm krásně umístěn. Je to luxusní nápoj. Drahý příteli, přeji ti, ať jsi nejprodávanějším pivem, ať tě lidé chtějí a ať jim chutnáš, tak jako mne. Hodně štěstí.“

Jaká je receptura nového piva a mnohem více se dočtete v aktuálním Týdeníku Strakonicko, který je ode dneška na pultech.

Nový světlý ležák ze strakonického pivovaru je na světě - Klostermann 12°

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Strakonice.eu

Dudák – Měšťanský pivovar Strakonice, a.s. dnešního dne slavnostně, za přítomnosti čestných hostů, uvedl do prodeje nový dvanáctistupňový světlý ležák, který byl uvařen u příležitosti 170. výročí narození Karla Klostermanna, spisovatele, jenž ve svých dílech ztvárnil život na Šumavě a v Pošumaví.

Na den přesně, tedy 13. 2. 2018 vzpomínky 170. výročí narození spisovatele Šumavy Karla Klostermanna strakonický pivovar Dudák – Měšťanský pivovar Strakonice, a.s. uvedl na trh nový světlý dvanáctistupňový speciál Klostermann. „Jde o dalšího člena z rodiny Klostermannů, jehož receptura ctí historii a poctivost tradičního pivního řemesla“, řekl na adresu nového produktu sládek pivovaru Dušan Krankus.

Ve chvíli, kdy se vybíral kmotr nového ležáku, volba padla na šumavského patriota a muže, který Šumavou žije stejně jako jmenovec nového ležáku. Kmotrem světlému Klostermannu byl ředitel Národního parku Šumava Pavel Hubený. A co popřál novince do života? „Já ti přeji drahý příteli, ať v tomto výročním roce a nejmíň ještě dvacet let poté jsi nejprodávanějším pivem, ať Tě lidi chtějí, ať Tě pijí, dokonce i před hospodou, když kouří. Takže hodně štěstí!“

„Klostermann bude nabízen v půllitrovém balení lahví, ve 30l a 50l keg balení. K dostání bude primárně v podnikové prodejně strakonického pivovaru a dále u vybraných gastro provozoven, cílem je zaměřit se na síť prodejen. V letošním roce strakonický pivovar plánuje uvařit 250 hl světlého ležáku s výhledem, že bude průběžně nabízen samozřejmě celoročně a množství bude odvislé od poptávky“, sdělil obchodní ředitel Martin Man.

„Pivo je vařeno klasickým způsobem na dva rmuty. Následně týden kvasí v otevřených kvasných kádích na spilce, odkud putuje do vychlazených prostor ležáckého sklepa strakonického pivovaru. Zde odpočívá čtyřicet dnů.
Světlý Klostermann s jednotkami hořkosti 25 IBU bude díky dominanci Žateckého poloraného červeňáku jemně hořký s příjemnou chmelovou vůní, kterou pivo získává přidáním tohoto chmele až v samém konci chmelovaru“, říká autor receptury, sládek Dušan Krankus.

Dudák – Měšťanský pivovar Strakonice, a.s. věří, že si nový pivní speciál najde cestu ke všem příznivcům pivního moku.

Strakonický pivovar bude stáčet do plechovek. Také otevře Rockový klub

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Jižní Čechy TeďAutor:Jarka Krejčová

Výstavba nové pivovarské prodejny se zpozdí. Jedná se o renovaci a pronájmu Rockového klubu na Křemelce. Pivní lahve mají nové etikety. Pivovar chce najet na stáčení piva do plechovek. Obchodní ředitel Martin Man s předsedou představenstva Rudolfem Oberfalcerem promluvili před Vánocemi také o finanční kondici společnosti, sládek Dušan Krankus představil Vánoční světlý speciál.

Martin Man je ve funkci pár měsíců. Přišel z velkého pivovaru do malého a ten malý si dle svých slov nemůže vynachválit. Zejména kvituje to, jak jsou zaměstnanci se svým pivovarem sžití a na práci je to pak znát. Jenže nejen láskou k podniku je zaměstnanec živ. Společnost potřebuje vydělávat. Dostala se sice ze záporných čísel, ale letošní rok ovlivnilo hned několik faktorů.

„Zisk meziročně klesl. Očekáváme výsledek kolem nuly. Jestli to bude nula záporná nebo kladná, zatím nevíme. Promítne se do toho sponzoring Mezinárodního dudáckého festivalu ve výši 1,5 milionu korun, třinácté platy, které jsme poprvé v letech 2015 a 2016 vyplatili, a fakt, že nám byl finančním úřadem doměřen daňový výměr přes milion korun za léta 2013 a 2014," vysvětlil Rudolf Oberfalcer a pokračoval: „Předpokládáme, že se letos definitivně vypořádáme s minulostí a příští rok začneme s čistým štítem. Nechci, aby to vyznělo jako stěžování na minulost, tou už se vůbec nehodláme zabývat. Tři roky jsme pivovar stabilizovali, nyní se musíme dívat dopředu, nikoliv dozadu."

Meziročně poklesne i výstav piva, jak konstatoval Martin Man. Pokles na republikovém trhu je na cirka šesti procentech. „My bychom měli mít pokles do pěti procent. Výstav na příští rok se bude odvíjet od letošního výsledku, ale cílem je neklesnout."

Pivovar DUDÁK se letos také dostal do známých obchodních řetězců, napřesrok hodlá skrze supermarkety pokrýt tři čtvrtě republiky. Strakonickému pivu se daří v Praze a na Moravě, kde byl posílen obchodní tým. A novinky?


Etikety s kouskem historie...
Na lahvích se objevily nové etikety a novou podobu má i krček. Na zadní straně jsou umístěny etikety s inzeráty z roku 1925. „Napadlo nás posílat lidem informace z historie. To jiné pivovary nedělají. Tyto inzeráty se musí brát samozřejmě s nadsázkou, neboť apelují na to, že je pivo kvalitní a zdravý nápoj a je třeba ho pít. To sice ano, ale s mírou," uvedl s úsměvem Dušan Krankus. Podle něj by se už v polovině příštího roku mohlo ukázat, jak tyto etikety zákazníci přijali.

Plechovky nahrazují zánik hospod, které zničil protikuřácký zákon
„Točenému pivu se letos moc nedařilo. Pohostinství, zejména na vesnicích, měla značné problémy kvůli protikuřáckému zákonu. Konkurence to dohání tím, že navyšuje výrobu lahvového a plechovkového piva. Plechovkové pivo má nárůst o 47 procent oproti loňsku," sdělil Dušan Krankus a dodal: „Začínáme proto uvažovat o stáčení do plechovek. Investici do technologie si dovolit nemůžeme, ale pravděpodobně oslovíme Kralupy nad Vltavou, kde je univerzální stáčírna. Ve Strakonicích pivo uvaříme a cisternou odvezeme."

Nová pivovarská prodejna bude
Slib, že nová pivovarská prodejna se otevře na přelomu listopadu a prosince, pivovar splnit nemůže. Při stavbě se vyskytly problémy s podložím a se sítěmi, které nebyly zaneseny v papírech a je nutné dělat přeložky. „Termín dostavby a otevření se posunul na konec ledna, nejzazší termín je pak jaro 2018," řekl Rudolf Oberfalcer. Rozpočet byl přes čtyři miliony korun, ale kvůli zmíněným problémům se částka až o 15 procent navýší.

Rockový klub
Oblíbený Rockový klub na Křemelce se znovu probudí. Pivovar vstoupil do jednání se zájemcem, který se přihlásil do výběrového řízení na pronájem už na začátku letošního roku, ale tehdy se strany nedomluvily na podmínkách. Jde o Miloslava Uhříčka z Volenic, člena strakonické kapely Delusion. Podle ředitele Martina Mana by to tentokrát mělo klapnout. „Budeme do klubu investovat, vylepšíme podmínky, revitalizujeme prostor, chceme otevřít v dubnu."

Pivovar Dudák se chce prosadit mimo region a prodávat pivo v plechu

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:Jakub Bartoš

Poslední český pivovar ve vlastnictví města chce reagovat na zvyšování prodeje piva v plechovkách. Na linku ale nejsou peníze, a tak bude hledat místo, kam by mohl pivo převézt a stočit. Zákazníkům nabídne i historické etikety.

Přes Moravu propojit Čechy a Slovensko a co nejdříve uvést na trh plechovkové pivo. Strakonický pivovar Dudák čeká v příštím roce několik úkolů. Cílem je vypořádat se s poklesem prodeje piva, který podle vedení způsobilo hlavně na vesnicích zavedení EET a zákaz kouření.

Tou nejaktuálnější akcí je však dokončení prodejny, která právě vzniká u vstupu do areálu. Hotovo má být do března, práce ale možná skončí dřív. Investice vyjde na pět milionů korun.

Nabídku prodejny by pak v budoucnu mohl obohatit Dudák v plechovce. Má to ale jeden háček. Linka by vyšla na desítky milionů korun.

„Mělo by to vypadat tak, že my pivo vyrobíme a cisternou ho odvezeme do stáčírny. Pravděpodobně to budeme dělat v Kralupech nad Vltavou, nebo oslovíme jiný pivovar,“ vysvětlil sládek Dušan Krankus.

Podle vedení začnou vyjednávání už příští rok. V plechovkách pak chce prodat kolem dvaceti procent výstavu, který byl loni více než 57 tisíc hektolitrů. Letos zatím číslo není jasné.

Už teď mohou pivaři ochutnat třináctistupňový Vánoční světlý speciál. „Vysoký podíl českého aromatického chmele žateckého poloraného červeňáku se postará o správně vyrovnanou a lahodnou hořkost. Je to pravděpodobně nejaromatičtější odrůda na světě. Tím je pivo speciální. Uvařili jsme jedinou várku pro vánoční trh. Vyprodat by se měla do konce roku,“ popsal Krankus.

Až pivo zmizí, objeví se od příštího roku na trhu další novinka. Lahvová piva budou zdobit historické etikety z první poloviny minulého století. „Jedná se o čtyři typy etiket. Využívají inzeráty na pivo z roku 1925, jejichž text a kresby jsou z dnešního pohledu humorné i poučné. Je třeba je brát s nadsázkou. Každé tři měsíce budeme motivy měnit,“ přiblížil Krankus.

Pivovar se chce soustředit hlavně na prodej, v plánu má investovat pouze do nejnutnějších akcí 10 až 12 milionů korun. Cílem je pro vedení hlavně rozšíření piva za hranice jižních Čech. Jedním z důvodů je i fakt, že jim nedávné legislativní změny způsobily komplikace.

Pivovar zaměstnává 60 lidí
„Mnoho našich restaurací je na vesnicích, obcích nebo menších městech. Návštěvnost se zákazem kouření a dalších restrikcí, jako je například zákaz hracích automatů nebo EET, které byly vyhlášeny krátce za sebou, dlouhodobě klesá. Některé hospody zavřely, jinde omezili provoz, což má dopad na celkový trh s pivem. My se s tím musíme vyrovnat,“ upozornil obchodní ředitel pivovaru Martin Man.

Zároveň zmínil některé oblasti, kde by se chtěl Dudák během nadcházejícího roku prosadit. Součástí strategie je i rozšiřování obchodního týmu. „Chceme posílit na Moravě. Tento region nám roste a zároveň bychom se díky němu propojili se Slovenskem, kde také působíme. Zaměřit se chceme také na Prahu a Středočeský kraj. I tam se nám daří,“ oznámil Man.

Pivovar, který jako poslední v Česku vlastní město, zaměstnává nyní 60 lidí. Jeho letošní výsledek by se měl pohybovat kolem nuly. „Letos ho nepříznivě ovlivní to, že jsme měli daňovou kontrolu za roky 2013 a 2014. Finanční úřad nám vyměřil daňový doměr přes milion korun kvůli ztrátám obalů. Uvidíme, jestli ta letošní nula bude kladná, nebo záporná. Předpokládáme, že se v roce 2017 definitivně vypořádáme s minulostí, která tady byla v letech 2012 až 2014, kdy hospodaření bylo záporné a ztráta narůstala,“ řekl předseda představenstva Rudolf Oberfalcer.

Nula podle Martina Mana zklamáním není. „Prognóza je taková, že trh letos poklesne nejvíce za posledních 14 let. Toto období se nazývá černým rokem pivovarnictví. My se ale teď chceme soustředit hlavně na budoucnost,“ dodal Man.

Dudák se chystá na Vánoce, do plechovek, na etikety a na novou prodejnu

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:České nápoje

Měšťanský pivovar Strakonice, a.s. uvažuje o možnosti začít prodávat své pivo v plechovkách. Navíc se více zaměří na navýšení prodeje lahvového piva, které má od nynějška nové, unikátní etikety. Letos strakonický pivovar, který je posledním pivovarem u nás vlastněný městem, prodá přibližně podobné množství lahvových piv jako v roce 2016.

„Prodej plechovkového piva u nás obecně výrazně roste. V letošním roce to bylo o 46 procent,“ uvedl sládek pivovaru Dušan Krankus.

Nákup technologie sloužící k výrobě plechovkového piva by byl pro středně velký pivovar, kterým DUDÁK je, nereálný. Cena takové linky přesahuje desítky milionů korun. DUDÁK k tomu využije výrobní kapacity jiného zařízení, kde se bude dovezené strakonické pivo stáčet.

Při případném prodeji plechovkového piva chce obchodní oddělení pivovaru využít síť supermarketů a hypermarketů, kde se DUDÁK prodává.

„Vzhledem k tomu jak se chová trh, nemůžeme supermarkety a hypermarkety vynechávat, i když ziskovost není velká,“ uvedl obchodní ředitel pivovaru Martin Man. Ten posílil svůj tým na Moravě a v Praze, kde se zvýšil objem prodaného piva o desítky procent. DUDÁK se prodává téměř ve všech regionálních klíčových hypermarketech a supermarketech, což dříve nebylo zvykem. Zde se navíc prodávají i v tzv.multipacku.

V dárkovém balení se skleničkou a dvou litrovém džbánku se bude nyní prodávat i aktuální novinka - Vánoční světlý speciál. Jedná se o třináctistupňové, světlé pivo husté a výrazné pěny, ve kterém dominuje plná chuť, zvýrazněná přidaným pšeničným sladem je právě to, co by vás v čase Vánoc mohlo potěšit. „Vysoký podíl českého aromatického chmele Žatecké poloraného červeňáku se postará o správně vyrovnanou a lahodnou hořkost,“ popsal sládek Dušan Krankus.

K většímu zájmu o lahvové pivo mají vést atraktivní, unikátní etikety, které se navíc budou každé tři měsíce měnit. „Jedná se o čtyři typy etiket, ty využívají inzeráty na pivo z roku 1925, jejichž text i kresby jsou z dnešního pohledu humorné, i když poučné, každopádně je třeba je brát s mírnou nadsázkou. Každé tři měsíce budeme motivy etiket měnit. Jsme pravděpodobně první pivovar u nás, který zadní etiketu využívá pro tento účel,“ vysvětlil Krankus.

V únoru navíc pivovar dostaví i novou prodejnu u vstupu do pivovaru, kde se budou prodávat především lahvová piva a propagační předměty.

Kvůli protikuřáckému zákonu celorepublikově poklesl prodej sudového piva.

„Mnoho našich restaurací je na vesnicích, obcích nebo menších městech, kde návštěvnost se zákazem kouření a dalších restrikcí, jako je například zákaz hracích automatů, EET, které byly vyhlášeny brzy za sebou, dlouhodobě klesá. Některé hospody zavřely, jinde omezili provoz, což má dopad na celkový trh s pivem. My se s tím musíme vyrovnat,“ uzavřel Martin Man.

Strakonický pivovar Dudák chystá prodej plechovkového piva

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Jižní Čechy TeďAutor:Pavel Pechoušek

Měšťanský pivovar Strakonice, a.s. uvažuje o možnosti začít prodávat své pivo v plechovkách. Navíc se více zaměří na navýšení prodeje lahvového piva, které má od nynějška nové, unikátní etikety. Letos strakonický pivovar, který je posledním pivovarem u nás vlastněný městem, prodá přibližně podobné množství lahvových piv jako v roce 2016.

„Prodej plechovkového piva u nás obecně výrazně roste. V letošním roce to bylo o 46 procent,“ uvedl sládek pivovaru Dušan Krankus.

Nákup technologie sloužící k výrobě plechovkového piva by byl pro středně velký pivovar, kterým DUDÁK je, nereálný. Cena takové linky přesahuje desítky milionů korun. DUDÁK k tomu využije výrobní kapacity jiného zařízení, kde se bude dovezené strakonické pivo stáčet.

Při případném prodeji plechovkového piva chce obchodní oddělení pivovaru využít síť supermarketů a hypermarketů, kde se Dudák prodává.

„Vzhledem k tomu jak se chová trh, nemůžeme supermarkety a hypermarkety vynechávat, i když ziskovost není velká,“ uvedl obchodní ředitel pivovaru Martin Man. Ten posílil svůj tým na Moravě a v Praze, kde se zvýšil objem prodaného piva o desítky procent. Dudák se prodává téměř ve všech regionálních klíčových hypermarketech a supermarketech, což dříve nebylo zvykem. Zde se navíc prodávají i v tzv.multipacku.

V dárkovém balení se skleničkou a dvou litrovém džbánku se bude nyní prodávat i aktuální novinka - Vánoční světlý speciál. Jedná se o třináctistupňové, světlé pivo husté a výrazné pěny, ve kterém dominuje plná chuť, zvýrazněná přidaným pšeničným sladem je právě to, co by vás v čase Vánoc mohlo potěšit. „Vysoký podíl českého aromatického chmele Žatecké poloraného červeňáku se postará o správně vyrovnanou a lahodnou hořkost,“ popsal sládek Dušan Krankus.

K většímu zájmu o lahvové pivo mají vést atraktivní, unikátní etikety, které se navíc budou každé tři měsíce měnit. „Jedná se o čtyři typy etiket, ty využívají inzeráty na pivo z roku 1925, jejichž text i kresby jsou z dnešního pohledu humorné, i když poučné, každopádně je třeba je brát s mírnou nadsázkou. Každé tři měsíce budeme motivy etiket měnit. Jsme pravděpodobně první pivovar u nás, který zadní etiketu využívá pro tento účel,“ vysvětlil Krankus.

V únoru navíc pivovar dostaví i novou prodejnu u vstupu do pivovaru, kde se budou prodávat především lahvová piva a propagační předměty.

Kvůli protikuřáckému zákonu celorepublikově poklesl prodej sudového piva.

„Mnoho našich restaurací je na vesnicích, obcích nebo menších městech, kde návštěvnost se zákazem kouření a dalších restrikcí, jako je například zákaz hracích automatů, EET, které byly vyhlášeny brzy za sebou, dlouhodobě klesá. Některé hospody zavřely, jinde omezili provoz, což má dopad na celkový trh s pivem. My se s tím musíme vyrovnat,“ uzavřel Martin Man.

Dudák - Měšťanský pivovar Strakonice a.s. letos slaví 367 let své existence. Od roku 2005 patří městu. Pivovar Dudák zaměstnává 60 lidí. S celkovým prodejem téměř 60 tisíc hektolitrů v kalendářním roce 2016 patřil Dudák k pivovarům s největší produkcí v oblasti Prácheňska a Pošumaví. Pivovar Dudák udržuje klasickou výrobu a zaměřuje se na produkci nepasterovaného piva za použití poctivých surovin (moravského sladu a žateckého chmele).

Ve Strakonicích vedou spor o měšťanský pivovar. Opozice kritizuje řízení firmy

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Rozhlas.czAutor:Václav Malina

Řízení měšťanského pivovaru ve Strakonicích čelí kritice tamní opozice vedené zastupiteli za Jihočechy 2012. Hnutí Strakonická Veřejnost, které vládne na radnici a má své zástupce i v představenstvu pivovaru, považuje námitky za politické hrátky.

Spory se týkají například desetimilionového úvěru. „Loňský výsledek pivovaru byl v zisku. Vzali si investiční úvěr, který se nepoužil na provoz, jak to prezentují někteří zastupitelé, ale čtyři miliony má stát nová prodejna a zbytek jde do technologie,“ popisuje hospodaření místostarosta za hnutí Strakonická Veřejnost Milan Jungvirt.

Vykazovat zisk může být hrou čísel, jiné ekonomické ukazatele jsou podle zastupitele za Jihočechy 2012 Pavla Vondryse alarmující nejen v pivovaru, ale také v teplárně. „Jedna i druhá společnost bohužel ekonomicky ztrácí čím dál víc. Směřují, troufám si říct, k platební neschopnosti,“ zdůrazňuje.

Když debaty o tom, jestli je desetimilionový úvěr investiční, nebo provozní necháme odborníkům, zásadní je, že pivovar nemá dostatek vlastních zdrojů. „V minulosti pivovar měl dostatek svých finančních prostředků. Přestože oficiálně nevykazoval zisk, měl dost na to, aby opravoval a investoval. V současné době si vzali deset milionů úvěr, protože nemají z vlastních zdrojů,“ namítá Pavel Vondrys.

Zpochybňování považuje místostarosta Milan Jungvirt za politické hrátky. Informace o klesajícím výstavu odvrací argumentací o lepší kvalitě piva. „Nastala výrazná změna. Pivo se přestalo vracet do pivovaru, nekazí se,“ říká.

Management měšťanského pivovaru podle něj není třeba doplňovat. „Funguje tak, že ty úlohy tam mají rozdělené, mají nového obchodního ředitele, pivovar prostě pracuje. Je tam sládek, obchodní ředitel a představenstvo, které pravidelně ty úkoly řeší. Podle mě to nastavení takhle vyhovuje,“ uvádí.

Rozpory mezi hnutím Strakonická Veřejnost a opozicí existují kromě pivovaru také v teplárně a ve Strakonické televizi.

Nejúspěšnější akce roku pro pivovar Dudák byly oslavy 650 let od založení Strakonic

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:České nápoje

Téměř 25.000 piv (250 sudů, 125 hektolitrů) z portofolia Měšťanského pivovaru DUDÁK Strakonice se vypilo během oslav 650 let od založení města Strakonice, které se odehrály o tomto víkendu (25.-27.8). Z tohoto pohledu se jednalo o nejúspěšnější akci, která se během tohoto roku ve Strakonicích uskutečnila. Také díky tomu je letošní výstav pivovaru na stejné úrovni jako ve stejném období minulého roku. Pivovar Dudák je posledním pivovarem v České republice, které vlastní město.

„Nejvíce, přesně 88 sudů, se vypilo výročního piva značky 650, které jsme uvařili právě kvůli této akci. Množství vypitého piva je srovnatelné s 22. ročníkem mezinárodním dudáckým festivalem, který byl ve Strakonicích v srpnu loňského roku,“ uvedl sládek pivovaru Dušan Krankus.

Pivo značky 650 je polotmavý speciál, který vyniká jantarovou barvou a specifickou chutí. Stupňovitost speciálu je 13,5% a obsah alkoholu 5,5%.

„Z várky zbývá posledních 30 hektolitrů. Lidé tak mají poslední možnost toto pivo ochutnat, protože znovu ho již vařit nebudeme,“ doplňuje sládek Krankus.

Šestsetpadesátka byla určena zejména milovníkům silnějších piv a taky pro ty, kteří rádi zkouší nové pivní styly. Čepuje se pouze ve Strakonicích, je součástí pivní kultury města, kde tradice vaření piva začala v roce 1367.

Pivo během výročních oslav čepovala agentura Live Production z Tábora, ta také určovala ceny, za které se prodávalo zákazníkům.

Strakonický sklepmistr nosí i v těchto dnech bundu a čepici

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:České novinyAutor:ČTK

Přestože většina lidí se v těchto horkých dnech snaží být vzhledem k vedrům oblečena jen velmi spoře, sklepmistr strakonického městského pivovaru Dudák Zdeněk Novák k nim nepatří. Od pondělí do pátku si pod montérky bere spodky, na sobě má dvě trička, mikinu, bundu a šálu. Hlavu si navíc schová pod čepici. V místě, kde pracuje, panuje stabilně teplota v rozmezí čtyř až šesti stupňů Celsia. Bez ohledu na to, že venku bývá o 30 stupňů více.

"V úterý jsem musel dvakrát vylézt na slunce a bylo to jako rána pěstí," řekl ČTK dvaatřicetiletý Novák. Právě v úterý byl nejteplejší letošní den. Na slunci ukazovala rtuť teploměrů více než 40 stupňů Celsia. Ve sklepě strakonického pivovaru však panovaly stejné podmínky jako v prosinci nebo v lednu.

Práce v atypickém prostředí přináší i problémy. "Tělo si ještě úplně nezvyklo na velké teplotní výkyvy. Rýmu mám stále, občas i kašel," uvedl Novák. Přesto neleží doma s neschopenkou. Tento stav nebere jako důvod k marodění. "Práci v pivovaru mám moc rád," řekl k zaměstnání, jemuž se věnuje sedm let. Pracovní doba mu začíná v 6:00 a končí podle potřeby. Ze sklepa se dostane během toho málokdy. Kdyby si mohl vybrat jedno roční období, má nejraději zimu. Výkyvy teplot, které k práci sklepmistra patří, jsou tou dobou nejmírnější. "Často se stane, že mě i rýma opustí," dodal.

Do sklepa musí zdolat 42 schodů. Na každém z nich se teplota stále snižuje. Netají se tím, že nápoj, který přímo vedle něj zraje, má rád. "Pivo přímo z tanku je nejlepší. Když pak někde v hospodě dostanu bryndu, která se nedá pít, mám chuť ho číšníkovi vylít na hlavu," řekl.

Strakonický Dudák je jediným českým pivovarem ve vlastnictví města. Roční výstav se pohybuje kolem 60.000 hektolitrů piva. U příležitosti letošního 650. výročí založení města připravil Dudák polotmavý speciál, který je výjimečný v tom, že na jeho výrobu sládci používají z 80 procent bavorský slad.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.27.03.2018 08:5739