Historie a současnost Měšťanského pivovaru Dudák

● 1308 Počátky strakonického piva se datují od roku 1308, i když vařit se začalo zřejmě již dříve. Várečné právo za poplatek do královské pokladny ale obyvatelé získali oficiálně až 8. prosince 1367 listinou Bavora IV.

● 1649 Třicetiletá válka znamenala obrovské finanční výdaje, které se podepsaly i na strakonických pivovarnících. V roce 1649 kvůli tomu podepsali dohodu pivovars městem a založili společný pivovar v domě s číslem popisným 47. V té době už bylo ve Strakonicích celkem 158 domů s várečným právem.

● 1840 V roce 1840 měly městský i dominikánský pivovar zhruba stejný výstav piva. Městský pivovar se postupně rozrůstal a primitivní postupy výroby začala nahrazovat průmyslová výroba. Nejen z tohoto důvodu vyrostl v letech 1873 až 1874 na březích Otavy parostrojní pivovar.

● 1948 V roce 1948 byl pivovar znárodněn a začleněn do národního podniku Jihočeské pivovary České Budějovice. Od roku 1958 je pivovar začleněn jako samostatný závod do sítě podniku Jihočeské pivovary České Budějovice.
Zdroj:Stránky Měšťanského pivovaru Dudák, 2017


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Měšťanského pivovaru Dudák

Kdy:dle dohody v pacovní dnyObec:StrakoniceZdroj:Měšťanský pivovar Dudák

Nabízíme vám možnost komentované prohlídky Pivovaru spojené s ochutnávkou nefiltrovaného piva přímo z ležáckých tanků.

Prohlídky je nutné objednat předem.
Konají se v pracovních dnech po 14:00h pro skupinu min. 6 osob.
Doba prohlídky je 80 minut. Cena 100,- Kč za jednu osobu. Každý účastník dostane dárek - 1,5l pet lahev nefiltrovaného piva SKLEPÁK.

Dále nabízíme pronájem Degustovny za cenu 1000,- Kč na odpoledne a večer. Kapacita místnosti je max. 45 osob.

Pronájem lze spojit s exkurzí do Pivovaru.

Aktualizováno: před 3 lety

Ve Strakonicích vedou spor o měšťanský pivovar. Opozice kritizuje řízení firmy

Publikováno:před měsícemZdroj:Rozhlas.czAutor:Václav Malina

Řízení měšťanského pivovaru ve Strakonicích čelí kritice tamní opozice vedené zastupiteli za Jihočechy 2012. Hnutí Strakonická Veřejnost, které vládne na radnici a má své zástupce i v představenstvu pivovaru, považuje námitky za politické hrátky.

Spory se týkají například desetimilionového úvěru. „Loňský výsledek pivovaru byl v zisku. Vzali si investiční úvěr, který se nepoužil na provoz, jak to prezentují někteří zastupitelé, ale čtyři miliony má stát nová prodejna a zbytek jde do technologie,“ popisuje hospodaření místostarosta za hnutí Strakonická Veřejnost Milan Jungvirt.

Vykazovat zisk může být hrou čísel, jiné ekonomické ukazatele jsou podle zastupitele za Jihočechy 2012 Pavla Vondryse alarmující nejen v pivovaru, ale také v teplárně. „Jedna i druhá společnost bohužel ekonomicky ztrácí čím dál víc. Směřují, troufám si říct, k platební neschopnosti,“ zdůrazňuje.

Když debaty o tom, jestli je desetimilionový úvěr investiční, nebo provozní necháme odborníkům, zásadní je, že pivovar nemá dostatek vlastních zdrojů. „V minulosti pivovar měl dostatek svých finančních prostředků. Přestože oficiálně nevykazoval zisk, měl dost na to, aby opravoval a investoval. V současné době si vzali deset milionů úvěr, protože nemají z vlastních zdrojů,“ namítá Pavel Vondrys.

Zpochybňování považuje místostarosta Milan Jungvirt za politické hrátky. Informace o klesajícím výstavu odvrací argumentací o lepší kvalitě piva. „Nastala výrazná změna. Pivo se přestalo vracet do pivovaru, nekazí se,“ říká.

Management měšťanského pivovaru podle něj není třeba doplňovat. „Funguje tak, že ty úlohy tam mají rozdělené, mají nového obchodního ředitele, pivovar prostě pracuje. Je tam sládek, obchodní ředitel a představenstvo, které pravidelně ty úkoly řeší. Podle mě to nastavení takhle vyhovuje,“ uvádí.

Rozpory mezi hnutím Strakonická Veřejnost a opozicí existují kromě pivovaru také v teplárně a ve Strakonické televizi.

Nejúspěšnější akce roku pro pivovar Dudák byly oslavy 650 let od založení Strakonic

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:České nápoje

Téměř 25.000 piv (250 sudů, 125 hektolitrů) z portofolia Měšťanského pivovaru DUDÁK Strakonice se vypilo během oslav 650 let od založení města Strakonice, které se odehrály o tomto víkendu (25.-27.8). Z tohoto pohledu se jednalo o nejúspěšnější akci, která se během tohoto roku ve Strakonicích uskutečnila. Také díky tomu je letošní výstav pivovaru na stejné úrovni jako ve stejném období minulého roku. Pivovar Dudák je posledním pivovarem v České republice, které vlastní město.

„Nejvíce, přesně 88 sudů, se vypilo výročního piva značky 650, které jsme uvařili právě kvůli této akci. Množství vypitého piva je srovnatelné s 22. ročníkem mezinárodním dudáckým festivalem, který byl ve Strakonicích v srpnu loňského roku,“ uvedl sládek pivovaru Dušan Krankus.

Pivo značky 650 je polotmavý speciál, který vyniká jantarovou barvou a specifickou chutí. Stupňovitost speciálu je 13,5% a obsah alkoholu 5,5%.

„Z várky zbývá posledních 30 hektolitrů. Lidé tak mají poslední možnost toto pivo ochutnat, protože znovu ho již vařit nebudeme,“ doplňuje sládek Krankus.

Šestsetpadesátka byla určena zejména milovníkům silnějších piv a taky pro ty, kteří rádi zkouší nové pivní styly. Čepuje se pouze ve Strakonicích, je součástí pivní kultury města, kde tradice vaření piva začala v roce 1367.

Pivo během výročních oslav čepovala agentura Live Production z Tábora, ta také určovala ceny, za které se prodávalo zákazníkům.

Strakonický sklepmistr nosí i v těchto dnech bundu a čepici

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:České novinyAutor:ČTK

Přestože většina lidí se v těchto horkých dnech snaží být vzhledem k vedrům oblečena jen velmi spoře, sklepmistr strakonického městského pivovaru Dudák Zdeněk Novák k nim nepatří. Od pondělí do pátku si pod montérky bere spodky, na sobě má dvě trička, mikinu, bundu a šálu. Hlavu si navíc schová pod čepici. V místě, kde pracuje, panuje stabilně teplota v rozmezí čtyř až šesti stupňů Celsia. Bez ohledu na to, že venku bývá o 30 stupňů více.

"V úterý jsem musel dvakrát vylézt na slunce a bylo to jako rána pěstí," řekl ČTK dvaatřicetiletý Novák. Právě v úterý byl nejteplejší letošní den. Na slunci ukazovala rtuť teploměrů více než 40 stupňů Celsia. Ve sklepě strakonického pivovaru však panovaly stejné podmínky jako v prosinci nebo v lednu.

Práce v atypickém prostředí přináší i problémy. "Tělo si ještě úplně nezvyklo na velké teplotní výkyvy. Rýmu mám stále, občas i kašel," uvedl Novák. Přesto neleží doma s neschopenkou. Tento stav nebere jako důvod k marodění. "Práci v pivovaru mám moc rád," řekl k zaměstnání, jemuž se věnuje sedm let. Pracovní doba mu začíná v 6:00 a končí podle potřeby. Ze sklepa se dostane během toho málokdy. Kdyby si mohl vybrat jedno roční období, má nejraději zimu. Výkyvy teplot, které k práci sklepmistra patří, jsou tou dobou nejmírnější. "Často se stane, že mě i rýma opustí," dodal.

Do sklepa musí zdolat 42 schodů. Na každém z nich se teplota stále snižuje. Netají se tím, že nápoj, který přímo vedle něj zraje, má rád. "Pivo přímo z tanku je nejlepší. Když pak někde v hospodě dostanu bryndu, která se nedá pít, mám chuť ho číšníkovi vylít na hlavu," řekl.

Strakonický Dudák je jediným českým pivovarem ve vlastnictví města. Roční výstav se pohybuje kolem 60.000 hektolitrů piva. U příležitosti letošního 650. výročí založení města připravil Dudák polotmavý speciál, který je výjimečný v tom, že na jeho výrobu sládci používají z 80 procent bavorský slad.

V sobotu ochutnejte sortiment pivovaru Dudák na Pivovarské pouti ve Strakonicích

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:České nápoje

Kompletní sortiment piv, které se vaří ve strakonickém pivovaru DUDÁK mohou ochutnat ti, kteří v sobotu 24.6. navštíví tradiční Pivovarskou pouť ve Strakonicích. Cena piva bude jednotná – 25 korun, pouze výroční speciál 650 bude stát 30 Kč. Minulý rok jí navštívilo více než 5000 lidí.

Připravena budou tři pódia, na tom hlavním, na dvoře pivovaru vystoupí například skupina Mirai, rocková legenda Tlustá Berta, závěr večera bude patřit strakonické skupině Parkán. Vstup na akci je zdarma. Organizátorem je poslední pivovar v České republice, který patří městu - DUDÁK - Měšťanský pivovar Strakonice.

„Jedná se o jedinečnou příležitost, při které mohou návštěvníci na jednom místě ochutnat vše, co u nás vaříme. Včetně současné novinky, tedy piva 650, polotmavého speciálu, který jsme připravili na počest 650. výročí od založení města Strakonice a udělení práva várečného,“ uvedl sládek pivovaru Dudák Dušan Krankus. Akci podle něj organizuje pivovar jako poděkování svým konzumentům za celoroční přízeň.

Na čepu tu bude kompletní sestava Dudáků, dále nefiltrovaný Sklepák, Král Šumavy, populární polotmavý ležák Klostermann nebo Otavský zlatý.

Nebude chybět ani Zlaťák s příchutí grepu, který má obsah alkoholu 2,4%. „Je to pivní nápoj, který jsme připravili na horké letní dny, kdy se potřebujeme osvěžit na koupališti. Neobsahuje umělá sladidla, pouze výtažek ze stevie,“ uvedl Krankus.

Pivovarská pouť začíná ve 13:00 slavnostním výstřelem z děla, končit se bude po půlnoci. Před pivovarem zahrají skupiny Asterix a Šafrán, u řeky se představí tradiční Nektarka. Na Podskalí u Otavy bude připravený i program pro děti, nebudou chybět různé atrakce, mezi jinými i skákací hrad.

Součástí pivovarské pouti je tradiční neckyáda, kuriózní plavidla pojedou po stejné trase jako v předchozích letech – z katovického kempu Otavský ráj a skončí před pivovarem.

„Zatím je přihlášeno 10 posádek, což je podobné číslo jako loni,“ uvedl za organizátory Ctibor Hanzlovský. Plavidla budou soutěžit ve třech kategoriích, jako je například rychlost plavidel nebo celkový umělecký dojem. Pohár je také připravený pro Miss neckyády. Kostýmy posádek si tradičně udržují vysokou kvalitu. V loňském roce nejvíce zaujala posádka Sněhurka a sedm trpaslíků.

Jednou z hlavních hvězd pivovarského odpoledne bude severomoravská kapela Mirai, která se do podvědomí zapsala singlem Dítě robotí, následovalo emotivní Divadlo a průlomový hit Cesta z města (přes 2 miliony shlédnutí). Začátkem roku 2017 představili svoji doposud enegičtější skladbu - Když nemůžeš, tak přidej, která má ambici stát se dalším chytlavým hitem muzikantů ze Severní Moravy.

Pivovarnictví už mám pod kůží, říká nový ředitel strakonického Dudáka

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:Monika Filipová

Měšťanský pivovar Strakonice má nového obchodního ředitele. Stal se jím Martin Man, který dříve působil v Bernardu a Staropramenu. Vystřídal dosavadního ředitele Marka Pohanku.

Martin Man jezdíval do Strakonic v dětství jako basketbalista. Dnes vede místní pivovar Dudák, a přestože pochází z Humpolce, kde má rodinu, na jihu Čech se cítí dobře.
„Znal jsem sládka strakonického pivovaru Dušana Krankuse, takže jsem se přihlásil do výběrového řízení a uspěl jsem. Než jsem se definitivně rozhodl, objel jsem provozovny, prošel pivovar, ochutnával piva a čerpal informace z prostředí. Dokázal jsem si představit, že tu chci fungovat, být úspěšný a podílet se na tom, co pivovar dělá,“ říká 44letý Martin Man.

Marek Pohanka byl ve funkci ředitele strakonického pivovaru dva roky a nyní odešel ke konkurenci. Uvedl, že k jeho rozhodnutí přispěl i fakt, že mnoho let dojížděl ze Strakonic za rodinou do Prahy. Vy máte rodinu v Humpolci, jste na dojíždění připravený?
Ve Strakonicích mám byt a přespávám tu. Vzhledem k tomu, že otevíráme značkové restaurace Dudákovny i v Praze a Brně, jsem hodně na cestách. Při rozhodování jsem vyhodnotil i to, že tu budu muset nějakým způsobem trávit čas. Mám už větší děti a v pivovarnictví se pohybuji dvacet let. Podepsalo se to na mně, už ho mám pod kůží, takže když se naskytla tato příležitost, využil jsem ji.

V posledních letech se ve vedení strakonického pivovaru vystřídalo několik lidí. Je to pro podnik dobře, nebo špatně?
To nemůžu zhodnotit. Ale bavme se o mém předchůdci. Vím, že byl úspěšný a jeho odchod je pro pivovar ztrátou. Rozhodl se tak z objektivních vlastních důvodů, což je třeba respektovat. Všeobecně se říká, že silná fluktuace není dobrá, protože si zaměstnanci musí zvykat na nového člověka, budují se pořád nové vztahy. Ale Marek Pohanka odcházel po devíti letech působení ve strakonickém pivovaru, myslím, že na tom není nic špatného. Naopak, v této práci je setrvání na pozici deset let, myslím, dlouhá doba.

Máte představu, jak dlouho ve Strakonicích vydržíte vy?
Byl bych rád, kdybych tu vydržel co nejdéle. Pro mě je důležité, abych pivovaru něco přinesl, podílel se na úspěchu s lidmi, kteří tu pracují. Jsou to srdcaři, žijí s pivovarem dvacet, třicet let a jakýkoliv neúspěch je i jejich vnitřním neúspěchem, obavou a demotivací. Chtěl bych, aby jejich pozitivní myšlení rostlo a jednou jsme tu slavili, že jsme dokázali něco neuvěřitelného, a posunuli značku Dudák tam, kde si zaslouží být.

Obstál jste ve výběrovém řízení v konkurenci 22 uchazečů, čím jste zaujal?
Doufám, že jsem přesvědčil prezentací, vizí a strategií. Nechci zaplouvat do podrobností. Jedna věc je, když se hlásíte do výběrového řízení, máte nějakou představu o pivovarnictví, ale neznáte vnitřní věci. Mám tři pilíře, na které se chci zaměřit. Je pro mě směrodatné stmelit obchod, podívat se na procesní věci týkající se řízení pivovaru a fungování zaměstnanců, ale v pozitivním slova smyslu. Neznamená to, že by mělo docházet k nějakým personálním změnám. Víc se chci dostat do problematiky, jak tu věci fungují, dívat se samozřejmě na Prahu a Brno. Neprodáváme tam dneska zrovna málo hektolitrů piva. V Brně máme dokonce vlastní zastoupení, což je silný pilíř pro tuto oblast. Další věcí je vývoz na Slovensko.

A co jižní Čechy?
Určitě na ně nechci zapomenout, pořád jsou pro nás stavebním kamenem, jsme tu doma. Musíme pracovat s místními lidmi, značkou a dokazovat jim, že mají být na co pyšní. Vím z praxe, jak důležité je, aby zákazníci vnímali, že je pivovar úspěšný v celé České republice. Uvědomují si pak i to, že tu mají ten „zlatý grál“, když se jedná o zlatavý mok. Tvrdím, že strakonické pivo má svou výbornou kvalitu a značky, což je na takto malý pivovar super.

Před příchodem do strakonického Dudáka jste působil v pivovarech Bernard a Staropramen. Hodláte ve Strakonicích zúročit své zkušenosti?
V pivovaru Bernard jsem byl devět let, posledních jedenáct let jsem strávil v pivovaru Staropramen. Nemůžeme srovnávat korporátní firmy a malý pivovar ve stejném měřítku. Tady věci a přístupy fungují trochu jinak. Práce se zákazníkem musí být více individuální. Ale jsou tu samozřejmě i praktiky, které se aplikovat dají.

Otevíráte Dudákovny, značkové restaurace ve Strakonicích, Brně, Praze. Plánujete jejich vznik i na dalších místech v Jihočeském kraji?
Jedna věc je, že je projekt nákladný. Ze strany pivovaru musí být výběr sofistikovaný, přesně cílený a musíme mít naprostou jistotu, že máme správného partnera, který si sám uvědomuje, že do toho musí vstupovat s nějakou investicí. Chceme se rozvíjet, rádi bychom Dudákovnu udělali v Písku a dalších středních městech. Chceme se rozšiřovat, ale musíme mít strategii a nezastírám, že teď je pro nás aktuální Brno.

K výročí 650 let od založení města Strakonice jste uvařili polotmavý speciál 650. Je o něj takový zájem, že musíte přidělat další várku. Sledujete trendy?
Je důležité pracovat s kvalitou, značkami, dívat se na individuální požadavky zákazníků a možná do budoucna i řešit se zákazníky, kam se ubírat. Trendy vnímáme, mění se hrozně rychle, poměr lahví a sladu se otáčí ku prospěchu lahví, což ubližuje všem pivovarům kvůli cenové válce, je to extrém. Chtěli bychom lidi oslovovat speciály třeba kvartálně. Chceme jít ale do klasického piva, v tomto roce nemíříme na ochucená piva.

Přišel jste do kraje, kde je v posledních letech velký rozmach minipivovarů. Jak se na ně díváte?
Je to další věc, díky které silně roste konkurenční prostředí. Současně ale minipivovary respektuji, jejich přidanou hodnotou je, že ostatní pivovary přemýšlejí dál, posouvá se portfolio výrobků. Pro zákazníka je to velké obohacení a nabízí se mu výběr, který by jinak neměl. Pokud by toto nebylo, čistě teoreticky by se mohlo stát, že ustrneme, a to by bylo pro národ pivařů špatně.



Dudákoven je už sedm, další se chystá v Brně

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:České nápoje

Již sedm konceptových restaurací tzv. Dudákoven otevřel pivovar DUDÁK - Měšťanský pivovar Strakonice. Restaurace slouží obrazně řečeno jako vlajkové lodi, či vývěsní štíty pivovaru, ve kterých se čepuje pivo DUDÁK. Jedná se o referenční druh provozoven, které spojují nezaměnitelné konceptové prvky společné pro všechny provozovny. Mezi tyto prvky patří například interiérové osvětlení, typizované materiály stolů, židlí, obložení stěn, druh a forma použitých barev, grafické znázornění různých motivů z historie pivovaru, včetně dominantního výčepního pultu a prostoru za barem.

V rámci realizace se pivovar podílel na nákladech spojených s rekonstrukcí, zhruba se dá řící, že vždy dodává kompletní interiér, včetně technologií v rámci čepování piva. V těchto provozovnách tak může zákazník ochutnat široké portfolio piv tohoto pivovaru z předhůří Šumavy.

„Nemůžu si stěžovat. Máme téměř každý den obsazeno. Víkendy se u nás musí zamlouvat až měsíc dopředu,“ uvádí Aleš Kübelbek, provozovatel restaurace Sokolovna, která se letos v únoru po generální rekonstrukci po roce otevřela.

Jednou z prvních konceptových restaurací DUDÁK na jihu Čech byla strakonická restaurace Jiskra. Jako v jediné restauraci ve Strakonicích se zde čepuje pivo přímo z tanku. „Zcela se nám obměnili zákazníci. Někteří odešli, přišli ale jiní. Na návštěvnost si nestěžuji. Za poslední rok a půl je pro nás důležitá výborná kvalita strakonického piva,“ uvedl majitel restaurace Pavel Vlček.

„Realita předčila naše očekávání. Strakonická Jiskra patřila spíše mezi hospody nižší cenové kategorie, dnes je to reprezentativní restaurace, kam rádi chodí rodiče s dětmi. Nebojí se sem přijít i ženy. Strakoňáci sem zvou své návštěvy, aby ochutnali naše pivo. Úplně se otočil sortiment piv. Protože se tu dříve pila nejvíce desítka a nyní je to spíše dvanáctka,“ říká sládek pivovaru Dušan Krankus.

V Českých Budějovicích nebo v Praze se výtoč piva v konceptových hospodách zvedla trojnásobně. „Máme pořád plno a to každý den vaříme až 200 obědů. Lidé si pivo chválí a nosí si ho i domů. Také spolupráce s pivovarem je ukázková. Váží si spolupráce mnohem více, než nějaké nadnárodní kolosy,“ uvádí David Ondryš z restaurace Družstevní dům v Českých Budějovicích.

„Do našich Dudákoven jsme investovali částku v řádech milionů korun. Peníze se nám ale rychle vrací, protože tyto vybrané restaurace v nové podobě prosperují mnohem lépe, zvýšila se návštěvnost a tím i objem vytočeného piva,“ uvedl nový obchodní ředitel pivovaru Martin Man.

Dvě Dudákovny jsou ve Strakonicích, dvě v Praze, další v Neratovicích, jedna je také v Českých Budějovicích a další se připravují. „Dalším regionem na který se teď chceme zaměřit je Brno, kde máme přímo i vlastní obchodní zastoupení pro Moravu a i zde hledáme vhodného partnera pro tento typ provozu,“ uvedl Martin Man.

Vytipovaný provoz musí při výběru splňovat určitá kritéria. „Nechceme prioritně otevírat úplně nový provoz, ale aktuálně hledáme objekt s gastrohistorií, v dobré lokalitě a s potenciálem v rámci změny interiéru, tzn. zvýšení návštěvnosti, tržeb, atraktivnosti prostředí a majitele s duchem obchodníka, který v této změně vidí smysl a budoucnost,“ uzavírá Man.

Pivovar Dudák plánuje síť značkových prodejen, první bude ve Strakonicích

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:České nápoje

Strakonický pivovar DUDÁK chce otevřít svou síť značkových prodejen vlastních lahvových piv, první vznikne přestavbou provizorního stánku, který stojí u vstupu do pivovaru. Moderní prosklená budova, kde se budou prodávat i reklamní předměty, sloužící k propagaci pivovaru, bude otevřena na začátku prosince tohoto roku. Rekonstrukce začne koncem srpna a vyjde na více než 4 miliony korun.

„Nová prodejna bude fungovat jako reprezentativní prostor, do kterého lidé vejdou a budou si vybírat svou oblíbenou značku z celého pivního portfolia pivovaru DUDÁK. Vedle piva tu chceme prodávat i zvětšený sortiment originálních reklamních předmětů pivovaru, jako jsou například trička, bundy nebo čepice. Připravený máme věrnostní program pro naše zákazníky,“ vyjmenoval sládek pivovaru Dušan Krankus.

Vstup do prodejny bude možný po nově postavených schodech přímo z parkoviště.

„Stánek byl postavený jako provizorium. I po letech pořád stojí, ale ti, kdo tam nakupují mi potvrdí, že kultura prodeje neodpovídá současným požadavkům. Kultura prodeje neodpovídá kvalitě produktu a směru, kterým se chce pivovar vydat,“ uvedl Dušan Krankus.

Lidé musí stát venku s bednou piv, nosí jí sami do zadního skladu, který je součástí dnešního stánku, následně musí vyjít ven a jdou si koupit pivo do stánku.

„Věříme, že tento krok ocení hlavně naši zákazníci,“ říká Krankus. A těch tu pivovar nemá málo. Pivovar v současném stánku prodá zhruba 20 procent produkce lahvových piv. 40 procent výstavu tvoří lahvová piva.

„Čekáme, že touto změnou oslovíme další zákazníky a výrazně se zvýší jejich počet,“ doplnil nový obchodní ředitel pivovaru Martin Man.

Nový vstup do areálu s moderní prodejnou bude odpovídat současné vizi toho, jak bude strakonický pivovar vypadat. V této představě se snoubí moderní pivovarnické trendy s bohatou historií a také územím Šumavy, na kterou se chce pivovar v budoucnu prodejně zaměřit.

Společně s prodejnou vznikne na konci tohoto roku i zcela nový vstup do areálu pivovaru. Zastaralou vrátnici stavaři zboří a na jejím místě bude stát nová prodejna.

Nová recepce vznikne rekonstrukcí prostoru přímo v krajní budově pivovaru.

Strakonická prodejna vznikne jako první obchod, ve kterém se budou prodávat čistě piva z měšťanského pivovaru DUDÁK. „Máme koncepci Dudákoven, což jsou naše značkové restaurace, které otevíráme nejen ve Strakonicích, ale také v Praze, Brně nebo Českých Budějovicích. Stejné to bude i s těmito prodejnami,“ uvedl Krakus.

Co se pivovarských technologií týká, tak budou v DUDÁKU do konce roku modernizovat centrální čistící stanici, která čistí potrubí a pivovarské technologie, modernizace se dočká i systém chlazení pivovaru, který již nebude energeticky tak náročný, jako je dnes.

Registr smluv může způsobit problémy i pivovaru Dudák

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:České nápoje

Podle předsedy představenstva strakonického pivovaru DUDÁK Rudolfa Oberfalcera a jeho sládka Dušana Krankuse může internetový registr smluv ohrozit další fungování pivovaru a snížit jeho výkonnost. Legislativní novela znamená právní nejistotu pro DUDÁK-měšťanský pivovar Strakonice a.s. i pro jeho obchodní partnery.

Problém je v tom, že kvůli registru by se každá smlouva zveřejňovala na internetu. „V obrovském konkurenčním pivovarském prostředí, jsou obchodní smlouvy mezi pivovarem a jejich obchodními partnery výsledkem dlouhodobého vyjednávání. To probíhá za cenu mnoha ústupků a kompromisů, neboť sehnat dnes nového odběratele znamená ho vzít někomu jinému. Proč by naše know-how měla vidět konkurence?“ uvedl Dušan Krankus.

Podle Kranskuse by takový registr smluv znevýhodnil pivovar DUDÁK v obchodním styku před konkurenčními pivovary. „Konkurence by veškeré obchodní vztahy našeho pivovaru dostala v podstatě na stříbrném podnose. Bylo by jen otázkou času, kdy by tyto citlivé informace využila konkurence v boji o trh nepřátelským převzetím našich zákazníků,“ dodal Rudolf Oberfalcer.

Alespoň částečným řešením může být novela zákona, kterou předložila skupina poslanců složená z ANO, ČSSD, KDU-ČSL, KSČM, ODS a Úsvitu. Pokud jí sněmovna schválí dostanou některé státní podniky a společnosti s většinovou účastí státu, jako je například národní podnik Budějovický Budvar, částečnou výjimku z povinného zveřejňování smluv v internetovém registru.

„Stále se jen mluví o Budvaru, ale naše situace je naprosto stejná. Jen v našem případě je vlastníkem nižší správní celek, tedy město Strakonice,“ uvedl Oberfalcer.

„Nezpochybňujeme kontrolní mechanismus tohoto zákona, který se snaží ušetřit peníze z kapes daňových poplatníků. Na mzdy našich zaměstnanců, na obnovu technologie, na marketing a tak dále si musíme vydělat stejně jako každý jiný soukromý subjekt, to jest běžnou obchodní činností ve vysoce konkurenčním prostředí. Tento registr nás v něm ale znevýhodňuje,“ uvedl Krankus.

Strakonický Dudák připravuje další várku výročního piva 650

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:České nápoje

Více než 20.000 půllitrů, to znamená 100 hektolitrů nového piva značky „650“ prodal za poslední dva týdny Měšťanský pivovar DUDÁK Strakonice. Zájem o unikátní polotmavé pivo, které vyniká jantarovou barvou a specifickou chutí, strakonické pivovarníky překvapil a proto musí uvařit další várku. Pivo v Dudáku přichystali při příležitosti 650. výročí od založení města Strakonice, která je nachystaná na srpen. Stupňovitost nového speciálu je 13,5% a obsah alkoholu 5,5%. Pivo je určeno zejména pro milovníky silnějších piv a taky pro ty, kteří rádi zkouší nové pivní styly.

Pivo „650“ se čepuje zatím pouze ve Strakonicích a je součástí pivní kultury města, kde tradice vaření piva začala v roce 1367. Pivovar Dudák je posledním pivovarem v České republice, které vlastní město.

Podle sládka pivovaru Dušana Krankuse je receptura pro české podmínky velmi ojedinělá, zejména díky 80 procentům podílu sypání bavorského sladu. Samozřejmostí je použití podílu třech odrůd žateckého chmele včetně nejznámějšího Žateckého poloraného červeňáku, který zastupuje charakteristickou aromatickou odrůdu, dodávající chuti piva nenapodobitelný charakter. „Tak vysoký podíl v sypání bavorského sladu nebývá přílíš obvyklý. My jsme však vsadili na jedinečnost tohoto produktu a podle těch, kteří ochutnali se výsledek snad povedl,“ uvedl Krankus. „Prozatím se prodalo asi 100 hl, tj. 20 000 piv tohoto speciálu. Dnes už víme, že budeme muset uvařit další várku, na hlavní slavnosti města, jinak by toto pivo již nebylo k dispozici,“ dodal Krankus.

Šestsetpadesátka se prodává i v dárkovém balení, jehož součástí jsou tři lahve a sklenička se zlatým nápisem 650. Za cenu 110 korun je k zakoupení pouze v prodejně před pivovarem, kde se jich prodalo 500 kusů. „Doobjednali jsme trojnásobné množství. Chceme aby si ho lidé kupovali především u nás. O rozšíření do dalších prodejních kanálů zatím neuvažujeme,“ uvádí Dušan Krankus. Pivo se bude prodávat do konce srpna, kdy jsou v plánu hlavní oslavy města Strakonice. Dále se uvidí podle zájmu.

Sládek pivovaru již nyní přemýšlí nad dalším speciálem, který se dostane na trh během tohoto roku. „Připravujeme novinku, ale o co půjde zatím nechci prozrazovat,“ uvedl Krankus s tím, že uvádět na trh zajímavé pivní novinky v podobě pivních speciálů je současná cesta pivovaru DUDÁK, která vyhovuje jeho konzumentům. Jen v roce 2016 uvedl DUDÁK na trh hned pět pivních speciálů, což je nejvíc v novodobé historii pivovaru.

Pivní speciály roku 2016
duben – Zelené Velikonoční pivo - jako základ byl použitý ležák s vyšší dávkou českého chmele a přírodní kopřivový extrakt dodávající pivu zelenou barvu. Stupňovitost zeleného piva: 11,90 %- obsah alkoholu – cca 4,7 % obj.

červen – Pšeničný ležák - Svrchně kvašené pivo, kde minimálně 50 % sladového sypání tvořil pšeničný slad. Stupňovitost: 11,50% obsah alkoholu – cca 4,4 % obj.

srpen – Bavorský speciál - Pivo s výrazným přídavkem bavorského sladu se vyznačovalo vysokou chuťovou plností a jemnou hořkostí, vytvářenou přidanou směsí českých žateckých chmelů. Stupňovitost -12,40 % obsah alkoholu – cca 5,2 %

září – Svatováclavský speciál - Pivo typické směsí tří moravských sladů – českého, bavorského a karamelového a zejména studeným chmelením. Tím se rozumí přidání jemného aromatického Žateckého chmele ve fázi dokvašování, přímo do ležáckého tanku. Stupňovitost: 12,50% - obsah alkoholu – cca 5,2 % obj.

prosinec - Medový speciál - Jeho výroba spočívala v přidání pravého lesního medu v určité fázi technologického procesu. Stupňovitost: 14,50 %, obsah alkoholu : cca 5,7 % obj.

Proč chce do Dudáku? Žene ho návrat k oboru, který má rád

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Strakonický deníkAutor:Petr Škotko

I když se zpočátku zdráhal, souhlasil budoucí ředitel obchodu strakonického pivovaru Martin Man z Humpolce s rozhovorem ještě před nástupem do své funkce 2. května.

Ale jen s podmínkou, že focení zatím odložíme. „Víte, chci se nejdříve seznámit s lidmi, se kterými budu pracovat. Bylo by dobré, aby mne poznali nejdřív osobně a ne z novin. Přišlo by mi to vůči nim tak trochu nefér,“ řekl. Takovému přání lze vyhovět, aniž by utrpěla čest novin i pivovaru.

Ve výběrovém řízení bylo 22 uchazečů. Podle slov členů představenstva pivovaru jste byl se svojí prezentací jednoznačně nejlepší. takže s čím jste šel do výběrového řízení?
V první řadě s pocitem, že tohle je pro mne ta pravá výzva. Chci nadále pracovat v oboru, chtěl bych se podílet na dalším rozvoji strakonického pivovaru.

Máte tedy už nějaké svoje představy a cíle? V čem má podle vás pivovar slabiny?
Tohle bych si, s dovolením, zatím nechal pro sebe. Oficiálně nastupuji 2. května a rád bych svoje představy řekl sám, ne přes noviny. Kromě toho se s pivovarem zatím seznamuji.

To musím respektovat. Ale zeptám se jinak. Jaká může být jeho deviza?
Když jsem se po výběrovém řízení rozhodoval, zda nabídku přijmu, rozjel jsem se do Strakonic. Navštívil jsem některé restaurace včetně „vlajkové tankové lodi“ Jiskry, koupil jsem si lahvovou produkci, a poctivě konzumoval a ochutnával (smích). Myslím, že velkou devizou je kvalita.

Když zmíníme vaše předešlá působiště, objeví se pivovar Bernard nebo Staropramen. A tam k poslednímu březnu odešel bývalý ředitel Dudáku Marek Pohanka. Je v tom spojitost? Víte o možnosti pracovat v Dudáku od něj?
Vůbec ne! Konkurz do Dudáku jsem objevil klasickou cestou přes webový portál nabízející práci. Navíc moje poslední působiště nebylo ve Staropramenu. Pracoval jsem jinde.

Můžete prozradit kde?
Bylo to zcela mimo pivovarnictví. Více bych neprozrazoval.

Jaké pivo pijete? Máte oblíbenou značku?
Zkuste hádat.

Nevím. Plzeň?
Ne, Staropramen. Tedy zatím. Není možné pracovat v pivovaru a říkat, že pijete jiné pivo. Musíte mít ke svému produktu vztah.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.03.10.2017 15:3032