Historie a současnost Rodinného pivovaru Bernard

Historie
V roce 1597 skončila v Humpolci éra vaření měšťanského piva, které nahradila produkce z pivovaru, patřícího majitelům heráleckého panství. Pivovar postupně rostl a v 30. letech 20. století zaměstnávala jeho tehdejší majitelka Marie Terezie Fügnerová pivovar40 stálých pracovníků a roční výstav byl 20 tisíc hl. Ležák i světlé a tmavé výčepní pivo měly velmi dobrou jakost a prodávaly se na Humpolecku, Německobrodsku, Ledečsku i Pelhřimovsku.
Po válce, v roce 1949, byl pivovar přeměněn na komunální podnik, později začleněn do národního podniku Horácké pivovary Jihlava a v roce 1960 do národního podniku Jihočeské pivovary České Budějovice. V posledních letech existence humpoleckého pivovaru rostl tlak na jeho zrušení.
Vedení národního podniku již nepočítalo s jeho dalším rozvojem a nastal celkový úpadek včetně poklesu kvality i výstavu piva. V roce 1991 činil výstav pouhých 26 tisíc hl.

Novodobá historie a současnost
26. října 1991 Stanislav Bernard, Josef Vávra a Rudolf Šmejkal vydražili zkrachovalý humpolecký pivovar v malé privatizaci. Začali si plnit sen o vybudování pivovaru, který bude nejenom vařit poctivé české pivo, ale bude mít i svůj názor. Prvních deset let po privatizaci (pivovar byl vydražen za pětinásobek účetní hodnoty a technologicky byl tzv. po smrti) pivovarbojoval pivovar doslova o přežití. Díky kvalitě piva, servisu a postupném budování značky se podařilo tento sen splnit. BERNARD se stal celostátně známou značkou a pojmem. Současní čeští majitelé pivovaru, Stanislav Bernard a Josef Vávra, však mají další sen - aby se značka BERNARD stala značkou kultovní.
Od roku 2000 působí Rodinný pivovar BERNARD jako akciová společnost a v červenci 2001 do ní jako strategický partner vstoupil pivovar Duvel Moortgat z Belgického království. Českými majiteli jsou Stanislav Bernard a Josef Vávra.
Rodinný pivovar BERNARD v Humpolci dosáhl řady úspěchů a každý rok na jeho kontě přibývají další prestižní ocenění. Se značkou BERNARD se můžete setkat nejenom v celé České republice, ale i v mnoha dalších státech. V roce 2009 výstav pivovaru poprvé překročil hranici 200 tisíc hl alkoholického a nealkoholického piva.
Zdroj:Stránky Rodinného pivovaru Bernard, 2015


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Rodinného pivovaru Bernard

Kdy:dle rozpisuObec:HumpolecZdroj:Rodinný pivovar Bernard

Děkujeme za Váš zájem o prohlídku Rodinného pivovaru BERNARD. Přijďte se na vlastní oči přesvědčit, co jsme od roku 1991 v pivovaru dokázali.
Těšíme se na Vaši návštěvu!

Čas prohlídky:
● Pondělí–pátek: 8.00–16.00
● Sobota: 8.00–12.00 (po dohodě až do 16.00)

Minimální počet osob na prohlídku je 10, maximálně 20 osob v jedné skupině. Počet skupin lze domluvit.
V uvedený čas budete mít možnost navštívit i naši značkovou prodejnu (otevírací doba Po - Pá 8.00 -12.00 a 12.30 - 18.00, So 8.00 - 12.00), kde si můžete koupit nepasterizované pivo BERNARD nebo dárkové předměty.

Cena prohlídky:
● Dospělý – 150 Kč
● Senioři – 100 Kč
● Studenti - 100 Kč
● Děti 7 - 15 let - 100 Kč
● Děti předškolního věku - ZDARMA
● Rodinné vstupné (max. 2 dospělí + děti) – 300 Kč
● Sobota – příplatek 50 Kč na každou osobu (Pozn.: V sobotu je pivovar mimo provoz.)

V ceně prohlídky je exkurze v pivovaru s průvodcem a ochutnávka nepasterizovaného piva BERNARD. Před začátkem prohlídky, je třeba zaplatit exkurzi hotově na značkové prodejně BERNARD naproti vchodu do pivovaru. Platba kartou není možná, děkujeme za pochopení.

Na prohlídku není možné vodit ani nosit zvířata!
Pro návštěvu pivovaru je třeba mít pevnější obuv!
Prosíme Vás o rezervaci exkurze minimálně 1 týden dopředu.

Rezervace:
● prohlidka@bernard.cz
● 565 300 201

Aktualizováno: před 7 lety

Otevření nového Bernard Pubu v Chomutově se zdrželo o půl roku

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:České nápoje

„Majitel areálu Hřebíkárna je fanouškem našeho piva, srdcař. O otevření Bernard Pubu jsme se bavili už před dvěma lety, loni v létě v době uvolněných protiepidemických opatření se začalo na nové hospodě pracovat, kolem Vánoc bylo hotovo. To jsme netušili, že naplno otevřeme až za další půlrok,“ má hořké vzpomínky na uplynulé měsíce obchodní ředitel Rodinného pivovaru Bernard Zdeněk Šípek.

„Nebylo nám moc veselo. V Hřebíkárně nám stál všechen byznys, přitom bylo nutné dotáhnout a zaplatit vznikající hospodu. Teď už jsou vyhlídky trochu jasnější. Doufám, že se zase nezatáhne,“ říká provozovatel nové a konečně otevřené hospody Ladislav Červený s tím, že zkušební provoz probíhal nestandardně při prodeji z výdejního okénka.

Nová hospoda nabízí pět druhů čepovaného piva, součástí je tzv. Rotující pípa, na které se průběžně mění nabídka speciálů humpoleckého pivovaru. Širokou nabídku piv doplňuje kvalitní kuchyně. „Je to značková restaurace, kde pivo čepuje a podává zaškolený a zkušený personál. Kvalitu provozovatel pravidelně konzultuje se zástupcem pivovaru. Je možné zde ochutnat pivo nepasterované, nefiltrované i kvasnicové,“ představuje fungování podniku Zdeněk Šípek.

Bernard Pub v Hřebíkárně je desátý franšízový podnik Rodinného pivovaru Bernard. Franšízové podniky Bernard spojuje značka piva, vzhled a kvalita sortimentu, ale dva stejné provozy nenajdete. „Je to franšíza, která nabízí originalitu. Vždy poznáte, že jste v Bernardu, ale jinak vypadá naše hospoda v moderním objektu a jinak v prvorepublikové vile. V žádném z našich podniků nejsou stejné jídelní lístky, nediktujeme centrálně, co vařit a od koho nakupovat suroviny. Třeba náš bar v Olomouci odebírá maso na gril od řezníka v ulici. To je v „tvrdých“ franšízách nemyslitelné,“ dodává Zdeněk Šípek.

Aktuálně jsou otevřeny dva Bernard Bary orientované především na nápoje a osm Bernard Pubů s kuchyní, z toho jeden je na Slovensku. Další informace najdete na www.bernardpub.cz

Černý Bernard je zlatý. Dvakrát.

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:Life4you.cz

Hned dvěma zlatými medailemi v kategoriích Schwarzbier a Dark/Dunkel porotci ocenili Černý ležák. „V soutěžích je to naše nejúspěšnější pivo, má už bezmála devadesát ocenění z celého světa, z toho 37 zlatých medailí a prvních míst. Přikládáme to jeho výrazné chuťové odlišnosti, která se líbí jak zákazníkům, tak odborníkům. Je to prostě jiné tmavé pivo,“ říká k úspěšnosti nápoje vrchní sládek Josef Vávra. Černý ležák v humpoleckém pivovaru vaří ze čtyř druhů sladů a do piva přidávají jemné kvasnice, díky nimž pivo sekundárně dokváší přímo v lahvi.

Další zlatou medaili získal pivovar za nealkoholické pivo Bernard s čistou hlavou v kategorii Non-Alcoholic Beer. „Chuťově je téměř k nerozeznání od piva alkoholického. Příjemně hořkou chuť piva, výraznou chmelovou vůni a bohatou pěnu získává díky výrobnímu postupu,“ vysvětluje Josef Vávra.

Stříbrná medaile v Lyonu v kategorii Red and Amber Lager čekala na Jantarový ležák. Ideální volba pro milovníky řezaného piva. „Pro toto pivo je charakteristická příjemná hořkost v harmonii s jemnou karamelovou vůní a plnou chutí. I toto pivo při stáčení obohacujeme jemnými kvasnicemi a to pak podruhé dokváší přímo v lahvi,“ dodává k dalšímu úspěšnému pivu vrchní sládek Josef Vávra.

Porotci mezinárodní soutěže The Concours International de Lyon ochutnávají a hodnotí více než 7 500 piv, lihovin a vín z celého světa. Piva se hodnotila v 60 kategoriích.

Stanislav Bernard: Nový spot vyjadřuje to, co cítíme

Publikováno:před 10 měsíciZdroj:MediaGuru.czAutor:Martina Vojtěchovská

„Vždy nám nejlíp fungovalo, když jsme vyjadřovali naše vnitřní přesvědčení a to, co cítíme. V tom je mnohem víc, než jen nějaké reklamní sdělení,“ říká k novému spotu Rodinného pivovaru Bernard jeho spolumajitel Stanislav Bernard.

Rodinný pivovar Bernard uvedl od pondělí 22. března nový spot, ve kterém představuje mikro příběhy pěti dvojic. Emotivní spot, který nabádá ke společnému zvládání potíží, a to nejen těch, které plynou z pandemie, má pozvednout mysl lidí a ukázat jim, že lidské porozumění a soužití mohou pomoci situaci zvládnout. O novém spotu jsme mluvili se spolumajitelem Pivovaru Bernard Stanislavem Bernardem.

V minulém týdnu měl premiéru nový spot Rodinného pivovaru Bernard „Svět se zbláznil, držme se“. Jde o filmové pojetí spotu s méně využívanou délkou 90 vteřin, který natočil Jiří Mádl. Proč ten spot vznikl?
Před časem jsme oslovili Jirku Mádla, protože jsme s ním chtěli spolupracovat na filmu o příběhu značky do našeho nového návštěvnického centra, které teď dokončujeme. Bohužel nevíme, kdy ho budeme moct otevřít. Je to velký projekt o čtyřech patrech s expozicí a kinosálem. Nakonec z toho filmu nic nebylo, ale dveře případné spolupráce jsme nechali otevřené. Jirka Mádl se pak ozval na podzim, že by měl nápad na filmový spot. Hned když Tomáši Liptákovi, našemu marketingovému řediteli, popsal myšlenku a ukázal storyboard, věděl, že takový spot chceme. Bylo nám jasné, že pokud se udělá dobře, že bude velmi silný. Dnes můžeme říct nahlas, že je velmi silný.

Je cílem spotu vyslat podporu lidem a celé společnosti a podpořit je v této době?
Asi bych neřekl, že máme nějaký cíl. Je tady ale řada hledisek, které se v jeho vzniku odrážejí. Loni s příchodem covidu jsme museli zavřít restaurace a omezit investice. Pak přišlo silné léto, všichni jsme podlehli iluzi, že se nic neděje, lidé nevycestovali a jako firma jsme na tom byli dobře. Podzimní epidemie a lockdown, který trvá dodnes, nás znovu poznamenal. Zavřením restaurací jsme přišli o mnohem víc v prodeji než na jaře. Do restaurací dodáváme 60 % naší produkce, takže nás to velmi zasáhlo. Jsme velmi zdravá firma, měli jsme největší rezervy v historii, nicméně od léta naše peněžní zásoba klesla o 200 mil. Kč. Z tohoto úhlu pohledu tak potřebujeme být víc vidět, být vnímáni, mít výbornou reklamu.

Na druhé straně mnohem silněji vnímám společenský pohled. Řadu lidí poznamenala zavedená omezení proti covidu – nebudu se zabývat tím, jak moc jsou nehospodárná a chaotická, to je na jiné téma – ale faktem je, že mnoho lidí trpí strachem a má existenční potíže. Staří lidé jsou nuceně izolovaní a nemohou se vídat se svými rodinami. Vládne zde atmosféra obav a oddělenosti, zvyšují se psychické problémy lidí. Situaci zhoršují sociální sítě, které ačkoliv se tváří, že nám usnadňují kontakt, tak ve skutečnosti ho ztěžují. Jsou naprogramovány tak, aby vzbuzovaly závislost a vytvářely sociální bubliny, mezi kterými vznikají velké bariéry hraničící s nenávistí. To vše se odehrává v situaci, kdy navíc celý západní svět onemocněl. Tím ale nemyslím covid. Je pokrytecký, uznává jen jeden správný názor, neplatí v něm presumpce neviny. Žil jsem v totalitě a vím, co to je. Mladší lidé ale tuto zkušenost nemají a podléhají iluzím o lepším světě…

A do toho přicházíme se spotem, ve kterém se odehrává pět mikro příběhů obyčejného, ale krásného lidství. Se spotem, který přináší spoustu lidskosti a řešení. Ona totiž ta situace nemá řešení z hlavy, ona má podle mého názoru řešení ze srdce. Empatie, podpora, obejmutí. Někdy stačí i malé gesto a najednou je všechno veselejší. Jirka Mádl spot geniálně pojal, výbornou práci odvedla produkce Dawson a jeho sílu ještě umocňuje překrásná živá hudba, kterou pro nás na piano nahrál Petr Malásek.

Nemůžeme se nezmínit o drobné, ale přesto zásadní obměně sloganu z „držte se“ na „držme se“…
Máme dlouhodobou kampaň „Svět se zbláznil, držte se“. Ale ta kampaň byla úplně jiná než tento spot. Když se někde v nějaké lokalizované situaci svět zbláznil, tak my jsme na to obrazně řečeno nasvítili reflektory a udělali si z toho legraci. Téma jsme vizuálně ztvárnili a nejčastěji prostřednictvím billboardu k němu připojili vzkaz „Svět se zbláznil, držte se“. Jenže to bylo v době, kdy se takové věci neděly plošně, ale jen někde. Poslední dobou to vnímám tak, že svět napůl zešílel a už mě přestalo bavit dělat si z toho legraci. Takže my ten slogan už delší dobu nepoužíváme, naposledy jsme ho tuším použili v parodii na „Metoo kampaň“. V aktuálním spotu jsme vyměnili jediné písmeno, ale je to úplně jiný vzkaz, úplně jiné poselství. Držme spolu, podpořme se, obejměme se…

Zamýšlíte, že byste tento obměněný slogan používali ve svých kampaních pravidelně?
Nedokážu to říct, my to nijak neplánujeme, ale vyloučit se to nedá. Bavili jsme se o cíli kampaně. Není asi příliš uchopitelný. Jak už jsem řekl, potřebujeme reklamu. Jsem přesvědčený, že tento počin přinese firmě velkou reklamu a věřím, že to bude ta pravá reklama. Jsou značky, které mají obrovskou míru známosti a pak jsou i menší značky, označované jako love brands neboli milované značky. Nový spot nám snad pomůže být milovanou značkou a zároveň doufáme, že značka Bernard by se mohla vyprofilovat jako značka kultovní. Cítím, že reklamní efekt bude silný.

Pro mě je ale v této chvíli ještě důležitější aspekt léčení nemocné společnosti. Vše, co jsem popisoval, je znakem hluboké nebo těžké nemoci naší společnosti. Ztratili jsme se v konzumu, přišli jsme o kontakt s přírodou a s Bohem. Skutečně jsme se ztratili ve vědeckém materialismu, což trvá už několik staletí od Newtona a Darwina. Kam to vede? Jsme dnes neuvěřitelně technicky vyspělí a jsme velmi zdatní v komunikačních technologiích. Tyto komunikační nástroje ale paradoxně vedou k odcizení. Jsme velmi primitivní v tom, jak se chováme k planetě a k přírodě. Podřezáváme si větev sami pod sebou. Ničíme životní prostředí, likvidujeme si zdroje pitné vody, půdu, deštné pralesy. Nazýváme primitivními kmeny a národy indiány v pralese, ti jsou ale ve skutečnosti mnohem moudřejší než my v té základní oblasti života.

Problémy, které tady byly ještě před nástupem pandemie, s jejím příchodem ještě zesílily. Je obtížné odhadovat, jak dlouho si následky poneseme, ale asi lze čekat, že to nějaký čas trvat bude…
Je to velmi dobře možné, na druhé straně to, co zatím vidíme, je prohloubení trendu. Myslím tím chování vlád a centrálních bank. Poprvé v historii je celá planeta předlužená, peníze jsou takovou iluzí. A ekonomové říkají, že nám hrozí hyperinflace. Věřím tomu, protože centrální banky chrlí do oběhu stále nové imaginární peníze. Zadlužování je na denním pořádku, už nikoho ani nepřekvapuje. Lítají tady stovky miliard, ale přitom zase spousta těch peněz padá do kanálu. Udržují se z nich zombie firmy, které nemají šanci přežít a jsou tak placeny ze státních peněz. Životaschopné firmy na druhé straně nemůžou sehnat lidi. Zakonzervovali jsme tady pseudosocialistické myšlení. Je ale možné, že stále víc lidí začne situaci vnímat a vzejde z toho pozitivní změna.

Devadesátivteřinový imageový spot si obvykle mohou dovolit silné značky, které věří ve své hodnoty a vědí, že jejich zákazníci je rozpoznají. Je to v souladu i s tím zamýšleným směřováním značky Bernard jako značky kultovní?
My to nijak nastavené nemáme, ono to nějak plyne. Téměř nikdy jsme nedělali produktovou reklamu, jen když jsme začali dělat nealko pivo, piva ALE a IPA. Do té doby jsme komunikovali značku – Svět se zbláznil, Na stráží proti europivu a další kampaně. A toto je totéž. Vždy nám nejlíp fungovalo, když jsme vyjadřovali naše vnitřní přesvědčení a to, co cítíme. V tom je mnohem víc, než když bude někdo říkat, u piva, že to je poctivé pivo, které je vyrobeno z prvotřídních surovin. To je popis nějakých parametrů. Že se snažíme vařit pivo poctivě a ze srdce, to považuju za samozřejmost. Nový spot jde hlouběji a vyjadřuje to, co cítíme. Ten spot mluví ze srdce a mluví přímo k srdci. K jeho výkladu není zapotřebí žádného tlumočníka.

Co tedy myslíte, že bude znakem toho, že spot zafungoval tak, jak byste si přáli? To, že se o něm bude mluvit, zvýší se vám prodeje nebo že lidi budou mít dobrý pocit?
Těším se na reakce. Ani jsem se nezamýšlel nad známkou úspěchu. Pro mě osobně i u dalších mých kolegů budou tou největší známkou utvrzení se, že jsme to udělali správně. Chodí nám jich záplava – krásných reakcí, dojatých reakcí. A pokud lidé budou spot tak vnímat, jsem přesvědčen, že i další věci jako prodej nebo známost značky budou fungovat samy o sobě.

Ještě se vraťme na začátek našeho rozhovoru. Mluvil jste o dopadech pandemie na firmu. Jak prozatím vypadá letošní rok?
Letošní výsledky jsou silně poznamenané. Jsme asi na 60 % loňského srovnatelného období. Přesto jsem optimista a věřím, že virus bude postupně ustupovat. Těžko odhadnout, uvidíme. Myslím si ale, že na podzim se ještě dají očekávat uzavírky a restrikce. Chybí mi zde nějaký státník, který by situaci dokázal řídit. Jsem vnitřně toho názoru, že není možné život takto zavřít, smysluplnější by bylo nastavit určité restrikce a nechat život běžet. Ale ať nekončíme pesimisticky; proto jsme přišli s tím krásným spotem a pokud pár lidem zlepšíme náladu a uděláme jim hezčí den, tak splnil svůj účel.


O novém spotu Pivovaru Bernard
Autorem námětu, scénáře i konečného zpracování je režisér Jiří Mádl. Natočil pět mikro příběhů, které se uzavírají v posledních okamžicích 90vteřinového spotu. Příběhy dokresluje melodie New Britain, árie neznámého autora pravděpodobně z Irska, v provedení klavíristy Petra Maláska. Natáčelo se v průběhu února, ve scéně natáčené v Humpolci si zahráli i zaměstnanci pivovaru. Kompletní produkci nového videa pro Rodinný pivovar Bernard zajistila agentura Dawson production. Nový spot poběží na kanálech České televize do konce dubna, v prvním týdnu běžel i na stanici TV Prima ve speciálním breaku, který nakoupila Attention! Media. K vidění je dále na YouTube, Facebooku a Instagramu. Mnoho lidí jej šíří zcela spontánně.

Pivovar Bernard postavil rozhlednu uprostřed Humpolce, opozici se nelíbí

Publikováno:před 11 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:Radek Laudin

Vedle chrámu svatého Mikuláše na náměstí získal Humpolec novou dominantu v centru. Zhruba 300 metrů od zmíněného kostela, který v turistické sezoně nabízí vyhlídku z věže, vyrostla v areálu pivovaru Bernard nová rozhledna. Je obtočená kolem komína. Opozice k ní však má výhrady.

„Na vyhlídku ve výšce 33 metrů si návštěvníci vyšlápnou 191 schodů. Celková výška konstrukce je sedmatřicet metrů. Rozhledna působí dojmem, že je přichycena na komín, jde ale o samostatnou samonosnou konstrukci obestavěnou kolem něj,“ popsal mluvčí pivovaru Radek Tulis.

Jen pro srovnání, věž nedalekého chrámu svatého Mikuláše je vysoká přes 55 metrů. Návštěvníci tam chodí po 115 schodech do výšky zhruba třiceti metrů.

Nová rozhledna kolem komína stojí výše na kopci nad kostelem a náměstím. Přesněji v Jihlavské ulici. Pletivo kolem ní budou částečně pokrývat popínavé rostliny. Architektem stavby je Petr Bernard, bratr ředitele pivovaru Stanislava Bernarda. Konstrukce rozhledny je nyní už téměř hotová.

„Řešíme maximální možné zamezení průhledů do zahrad našich sousedů, abychom co nejméně omezovali jejich soukromí. Ze stejného důvodu vybíráme, jakými popínavými rostlinami necháme rozhlednu částečně porůst,“ doplnil Radek Tulis.

Rozhledna tvoří část budovaného návštěvnického centra pivovaru, jehož součástí bude kromě restaurace i kinosál či výstavní prostory. Z nové rozhledny bude podle Radka Tulise vidět třeba zřícenina nedalekého hradu Orlík (kde je také rozhledna), dálniční most na Vystrkově, hrad Lipnice či vrch Melechov.

„Z architektonického hlediska to město znehodnocuje“
Z nové dominanty města v podobě rozhledny ale není nadšený architekt a opoziční zastupitel Petr Machek (HumpolecGo!).

„Na první pohled mi tam rozhledna nesedí. Z architektonického hlediska město spíše znehodnocuje. Humpolec má stabilizovanou strukturu a dominanty. Rozhledna je nová dominanta, která přebíjí význam těch ostatních. To, myslím, není dobře,“ uvedl architekt.

Pivovarský komín tam podle něj sice stál již dříve, ale nyní je díky kovové konstrukci mohutnější a ještě o něco vyšší. S opozičními kolegy upozorňuje i na další možné dopady nového návštěvnického centra.

„Není tam řešena doprava v klidu. Ještě se nám nepodařilo zjistit, kolik parkovacích míst bude nové návštěvnické centrum potřebovat. Už teď je v centru problém s parkováním, a pokud by návštěvníci nechávali auta v okolních ulicích, bylo by to už neúnosné,“ míní opoziční zastupitel.

Celý pivovar Bernard už podle něj svým rozvojem přebíjí historické centrum. „Válcuje ho svou hmotou. Už to není ten hezký pivovar, ale spíše neúměrně se rozšiřující výrobní areál v historickém centru města,“ přirovnal.

Vedení města by podle Petra Machka mělo více bránit hodnoty a historii města, a ne jít podnikatelským záměrům tak na ruku. „Tyto záměry musí mít v centru města někde své hranice,“ dodal architekt.

Cílem není navyšovat výrobu, ale vařit dobré pivo
Podle Stanislava Bernarda ale pivovar připravuje dostatek parkovacích míst pro návštěvní centrum i pro střed města. „Na zastupitelstvu jsem deklaroval, že pivovar parkovací místa pro návštěvní centrum vytvoří, a svůj slib také dodržíme,“ sdělil Bernard.

„Naším cílem není donekonečna zvyšovat objem výroby v centru města, nýbrž vařit nejkvalitnější možné pivo, což každoročně dokládá záplava ocenění z celého světa. Naší dlouholetou opravdovou snahou je dělat čest městu Humpolec a mít skutečně přátelské vztahy se všemi obyvateli dobré vůle,“ doplnil Stanislav Bernard, který je i zastupitelem na tamní radnici za koaliční ODS.

Zvolen byl na stejné kandidátce jako starosta města Karel Kratochvíl. Ten není k rozhledně tak příkrý jako architekt Machek. „Já osobně s tím nemám problém. Nevidím v rozhledně něco, co by škodilo městu,“ uvedl starosta.

Podle něj až plný provoz rozhledny v turistické sezoně ukáže, jak do města zapadne. „Teď je to zatím dominanta, která vzniká,“ doplnil Karel Kratochvíl.

Podobně smířlivě mluví i lidovecký místostarosta Vlastimil Brukner. Ten je navíc předsedou humpolecké komise pro architekturu a urbanismus. „Kombinace kovu a cihly není v současnosti v architektuře novinkou. Zdali se hodí, nebo nehodí do centra města nejlépe ukáže čas a zájem veřejnosti o její návštěvu,“ uvedl Brukner.

Na nové rozhledně bude moci být 25 lidí najednou
Rozvoj pivovaru s rozhlednou projednávala městská komise pro architekturu dvakrát v roce 2018 a jednou v roce 2019.

„K jednání v roce 2018 nemohu sdělit více informací, nebyl jsem v té době členem komise. Ze zápisu ale vyplývá, že se její členové zabývali celkovým rozvojem pivovaru v souvislosti s centrem města. V roce 2019 se na komisi opět projednával celkový rozvoj pivovaru se zaměřením hlavně na potřebu řešení parkování po dokončení návštěvnického centra. Na tomto setkání nebyla problematika rozhledny řešena. Já jsem předsedou komise od prosince 2018,“ dodal místostarosta. Mimochodem, jeho kolegou radním v Humpolci je i zaměstnanec pivovaru Zdeněk Mikulášek (ANO).

Na novou rozhlednu začnou chodit návštěvníci přes turniket. Bude tam moci být maximálně 25 lidí najednou. „Vstupné bude možné zaplatit v hotovosti i bezkontaktně,“ doplnil mluvčí Tulis s tím, že „komín“ bude mít svoji otevírací dobu.

Kdy bude celé centrum i s novou vyhlídkou otevřeno, je zatím otazníkem. Záleží na vývoji pandemie koronaviru.

Pivovar Bernard vaří ALE desetiletí

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:CysnewsAutor:Jana Bečková

Pivo Bernard Bohemian Ale získalo ocenění „Nejlepší nový český ale desetiletí“. Cenu udělil odborný časopis Pivo, Bier & Ale. Ten zhodnotil vývoj uplynulých deseti let českého pivovarnictví, kritéria byla kvalita nápojů, originalita receptur i ochota pivovaru vykročit o neznáma. „Odvahy bylo na českém konzervativním trhu potřeba opravu hodně. A také pokory,“ řekl k udělení cen šéfredaktor časopisu Pavel Borowiec. Kritéria naplnil Rodinný pivovar Bernard beze zbytku.

Oceněné svrchně kvašené pivo belgického typu vyrábí Rodinný pivovar Bernard od roku 2014. Podnět na rozšíření sortimentu o pivní speciál přišel ze strany belgického spolumajitele, kterým je pivovar Duvel Moortgat. „Abychom mohli vyrábět svrchně kvašené pivo, museli jsme postavit vlastně pivovar v pivovaru — samostatné potrubí, filtrace, přetlačné tanky, kvasné tanky atd.To proto, že se nesmí potkat svrchní kvasinky používané pro Ale s kvasinkami pro spodní kvašení,“ vypočítává vrchní sládek Josef Vávra, čemu bylo nutné vyhovět.

Pivo dobré, ALE nikdo ho neznal
Slušnou práci odvedl marketingový tým, aby na podzim 2014 odstartoval prodej se vší parádou. „Museli jsme zpropagovat novinku a zároveň edukovat širokou veřejnost, pro kterou byl tento druh piva neznámý,“ popisuje nesnadný úkol ředitel marketingu Tomáš Lipták.

Pro český pravopis nešikovný název tohoto druhu piva se nakonec stal inspirací a zároveň zábavnou součástí reklamní kampaně. Zaujal už první vzkaz vyslaný do světa na billboardech „Pište ale, ALE čtěte ejl“. Následně se glosovaly třeba účinky silného piva „Nejsem ležák ALE pěkný divoch“, či „Nepijte na ex ALE radši na chuť“. Pozadu nestála ani děvčata z marketingu, která přišla s vlastním pojetím „Pár už jsem jich měla ALE první byl jen jeden“. Slogan na Velikonoce 2015 vyvolává úsměv i po letech „Pomlázka se plete z osmi ALE jazyk už ze dvou“.

Na balení novinky pivovar použil už dobře zavedené lahve s patentním uzávěrem, ale také úplně nové privátní třetinky s korunkovým uzávěrem a podle inspirace z Belgie u nás do té doby nevídané balení na pivo – sektové lahve o objemu 75 cl.

Český ALE, světový úspěch
Rodinnému pivovaru Bernard se podařilo v České republice prošlapat cestu typu piva, které je známé především na západ od našich hranic. S příchodem Bernard Bohemian Ale a po „edukační kampani“ i v našem království ležáků našla svrchně kvašená piva řadu příznivců a dnes je už mnohem běžnější položkou v nabídkách českých pivovarů a restaurací. „S Bohemian Ale jsme přišli v čase, kdy už se lidé rozhlíželi, zajímali se o novinky, odlišné chutě, speciály. Reakce českého trhu byla velmi dobrá,“ vzpomíná spolumajitel pivovaru Stanislav Bernard.

Brzy se ukázalo, že potenciál piva Bohemian Ale přesahuje hranice České republiky. Už rok následující po uvedení na trh byl tento nápoj v prestižní světové soutěži World Beer Awards v Londýn ě označen jako nejlepší v kategorii Strong Belgian Ale a stal se tak nejlepším pivem tohoto typu na světě. Že nešlo o náhodu potvrdily výsledky řady dalších porovnání v České republice, Německu, Portugalsku, Španělsku, Francii či Austrálii, ve kterých pivo získalo celkem 24 ocenění, z toho 17 prvních míst a zlatých medailí.

Výjimečné pivo, výjimečná spolupráce
„Že se nám podařilo dohodnout s Karlem Gottem, aby pro náš Bohemian Ale namaloval sérii obrazů, které budou sloužit jako etikety na sektové lahve s Bernard Bohemian Ale, je jednou z krásných kapitol příběhu tohoto nápoje i našeho pivovaru. Byla to pro nás velká čest,“ podotkl Stanislav Bernard k limitované edici, kterou s podařilo s Karlem Gottem vytvořit. Celkem z mistrova ateliéru mělo vzejít pět obrazů, na ten poslední už bohužel nedošlo. Aktuálně pivovar nabízí kompletní čtveřici takto ozdobených piv v ucelené limitované kolekci.

Bohemian Ale
Bohemian Ale není jediný výrazný počin Rodinného pivovaru Bernard. V roce 2009 představil zcela nový druh nealkoholického nápoje na bázi sladu Švestka, na který za rok navázal také skvělou Višní, čímž otevřel celý nový segment nealkoholických nápojů. Dnes jde o samozřejmou součást sortimentu mnoha výrobců nápojů a nezbytnou položku prodejen a restaurací. Pivovar jako první přišel na trh s nealkoholickým polotmavým pivem. Senzací se stalo zavedení retro lahví s patentními uzávěry, jako zjevení na unavené oči zákazníků zapůsobily originální dřevěné přepravky, stále oblíbenější jsou přepravky na jedenáct lahví atd.

Pivovar Bernard loni uvařil 345 000 hektolitrů piva, skoro o 14 procent méně

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:Zemědělec.czAutor:Petra Vaňatová

Rodinný pivovar Bernard loni vystavil 345 000 hektolitrů piva. V meziročním porovnání se jeho produkce snížila o 56 000 hektolitrů, tedy skoro o 14 procent. Jde o důsledek omezování provozu hospod a restaurací jako opatření proti šíření koronaviru, sdělil mluvčí pivovaru Radek Tulis. Do loňska se výroba humpoleckého pivovaru řadu let pravidelně zvyšovala.

„Rodinný pivovar Bernard většinu produkce prodává v sudech, proto na firmu opatření dopadlo citelněji, než na výrobce, kteří většinu piva prodávají v láhvích,“ uvedl mluvčí. Obrat pivovaru za rok 2020 je před auditem 762 milionů korun, ve srovnání s předešlým rokem je nižší o 12 procent.
Kvůli nouzovému stavu humpolecký pivovar přesto nepropouštěl, aktuálně zaměstnává 211 lidí. Provozuje také sladovnu v Rajhradě u Brna, kde je 27 pracovníků. Firma podle mluvčího vstoupila do období poznamenaného epidemií v dobré ekonomické kondici, v reakci na propad prodejů ale zastavila některé nákupy a zpomalila investice.
Restaurace a hospody byly nařízením vlády minulý rok uzavřené zjara a znovu ve druhé podzimní vlně epidemie od 14. října do 2. prosince. Povolený měly jen prodej přes výdejní okénka nebo rozvozy. Veřejnost do nich nemá znovu přístup od 18. prosince.
Pivovaru Bernard vloni nejvíc klesl odbyt v dubnu, meziročně to bylo o 40 procent, a v říjnu, kdy zaznamenal propad o 45 procent. Naopak během července se podle mluvčího prodalo rekordních 49.688 hektolitrů piva Bernard, o 13 procent víc za červenec 2019. „Důvodem byla uvolněná omezení a skutečnost, že velké množství obyvatel nevycestovalo na dovolené do zahraničí, což se projevilo na vyšší poptávce po nápojích,“ uvedl Tulis.

Bojí se, že nedostanou zaplaceno. Stát pojistil české firmy za rekordní sumu

Publikováno:před rokemZdroj:Lidovky.czAutor:Michal Pavec

S epidemií koronaviru roste riziko, že vývozce nedostane v cizině za své zboží zaplaceno. Také proto státní pojišťovna EGAP v letošním roce kryje obchody v nejvyšší hodnotě za poslední roky.

Humpolecký pivovar Bernard vozí pivo do pěti unijních zemí, mimo jiné do Slovinska, Španělska či Maďarska, jde o zakázky za desítky milionů korun.

Poprvé však pro jejich krytí sáhl po službách státní pojišťovny EGAP, což dříve nebylo možné. Ale kvůli riziku, že i v „solventních“ zemích EU nedostane exportér zaplaceno, udělil Brusel na tuto státní pomoc výjimku.

„Dosud jsme pojištění zakázek od EGAP využívali jen pro zakázky v Rusku a na Ukrajině, nyní jsme ho díky vstřícnému kroku Evropské komise mohli využít i pro další země. Navíc je to cenově výhodnější než u komerčního pojištění,“ uvítal Tomáš Hraba, který má v pivovaru Bernard na starosti export.

Od začátku roku už EGAP pojistil českým firmám zakázky za 30 miliard korun, k tomu připojil ještě bankovní záruky v hodnotě 13 miliard. Dohromady jde zatím o 43 miliard korun, nejvyšší částku za posledních šest let.

Třikrát víc než loni
Od ledna vyřídil EGAP 372 poptávek po krátkodobém pojištění.

„To je třikrát víc než za celý loňský rok. V době pandemie se pojišťují i firmy, které se dříve rizik spojených s vývozem neobávaly. Teď chtějí mít jistotu, že za svoji dodávku dostanou zaplaceno,“ vysvětlil LN šéf EGAP Jan Procházka. Číslo narostlo hlavně proto, že se o pojištění vývozu více zajímají malé a střední firmy, i když se jejich obchody často pohybují v jednotkách milionů.

U pojištění je spoluúčast při plnění průměrně pět procent, u záruk za bankovní půjčku (EGAP je poskytuje od letošního května v rámci programu Covid Plus – pozn. red.) jde až o 30 procent.

Nejčastěji mají o záruky zájem prostřednictvím svých bank exportéři z autoprůmyslu, tvoří skoro čtvrtinu garantovaných úvěrů. Následují podniky z oblasti kolejové dopravy, slévárenství či zemědělství. Vývozci často využívají ke krytí rizik státní i komerční pojištění, jež mohou kombinovat.

Poprvé využila služeb EGAP bazénářská společnost Vágner Pool ze středočeského Vestce, která si loni na podzim domluvila zakázku v Srbsku, na dodávky přišla řada v dubnu. „Využití pojištění nesouvisí s epidemií koronaviru, rozhodli jsme se pro něj hlavně kvůli opatrnosti,“ uvedl jednatel firmy Libor Vogl s odkazem na nejisté prostředí tamního trhu.

Vývozci se u EGAP pojišťují zejména proti riziku nezaplacení pohledávek partnerskou firmou. V případě, že je vývoz na úvěr, tedy že banka poskytne importérovi půjčku, pojišťuje proti riziku nesplacení. Škála firem je různá, letos EGAP pojistil například také dodávku parních turbín do elektrárny v Rusku.

Bernard nachmelený chmelem z Vysočiny

Publikováno:před rokemZdroj:České nápoje

rchní sládek Rodinného pivovaru Bernard Josef Vávra vypěstoval na vlastní zahradě nedaleko Humpolce chmel a uvařil z něj pivo. Plodině typické pro klimaticky zcela odlišné regiony se na Vysočině zadařilo, nová pivní specialita už je v limitovaném množství k dostání ve značkových prodejnách pivovaru a v e-shopu.

„Ano, i na Vysočině může růst a urodit se kvalitní chmel. Roste v nadmořské výšce 580 metrů v katastru obce Jiřice, v osadě Radostín. Chmel jsme očesali a hned druhý den z něj uvařili čtyřikrát chmelený ležák,“ neotálel s použitím čerstvě sklizené úrody vrchní sládek a generální ředitel pivovaru Josef Vávra.

Podle analyticko-provozních ukazatelů je novinka humpoleckého pivovaru 11% světlý ležák s 4,5 % alkoholu, hořkostí 37 MJH a jemným chmelovým aroma. Pokud jde o vlastnosti piva, které čísly popsat nelze, Josef Vávra si vypůjčil slova básníka: „Plné tělo, dlouhý vlas, hluboký hlas, úzký pas a ňadra dmoucí, to pivo je prostě slast“.

Nový lahodný ležák s chmelem z Vysočiny, kterého uvařil Rodinný pivovar Bernard pouhých 110 hektolitrů, je dodávaný na trh ve stylových lahvích s patentním uzávěrem. Pivo je od 6. listopadu k dostání ve Značkových prodejnách Bernard a v e-shopu.

Sládek si vypěstoval chmel na zahradě a uvařil z něj světlý ležák

Publikováno:před rokemZdroj:Zemědělec.czAutor:Petra Vaňatová

Na své zahradě nedaleko Humpolce, v nadmořské výšce 580 metrů si vrchní sládek Rodinného pivovaru Bernard Josef Vávra vypěstoval chmel, očesal jej a uvařil z něj 110 hektolitrů čtyřikrát chmeleného ležáku.

Chmel je sice typický pro klimaticky jiné regiony, nicméně i na Vysočině se mu podle Vávry zadařilo. „Ano, i na Vysočině může růst a urodit se kvalitní chmel,“ uvedl v tiskové zprávě vrchní sládek a zároveň generální ředitel humpolecného pivovaru Vávra.
Jedenáctistupňový pivní speciál, který je v limitované edici na trhu, Vávra popsal slovy: „Plné tělo, dlouhý vlas, hluboký hlas, úzký pas a ňadra dmoucí, to pivo je prostě slast“. Pivovar o tom informoval v tiskové zprávě.
V letošním prvním pololetí pivovar Bernard prodal 170 147 hektolitrů piva, meziročně o 12 procent méně. Za propadem stálo jarní uzavření gastronomických provozů nařízené kvůli šíření koronaviru. Humpolecký pivovar kvůli nižšímu odbytu zbrzdil nebo zastavil investice a nákupy, například nových sudů nebo vozidel. Zaměstnance udržel.

Bernard dokázal postavit na nohy chátrající pivovar i díky kontroverzní reklamě

Publikováno:před rokemZdroj:G.czAutor:Martin Miko

Jméno Stanislav Bernard má celé Česko spojené se stejnojmenným rodinným pivovarem, který byl založen v roce 1991. Od té doby uplynula spousta času, během kterého dokázal z mínusového podniku postupně vybudovat jeden z nejúspěšnějších pivovarů v zemi. Dnes je navíc Stanislavu Bernardovi půlkulatých 65 let.

Nejznámější pivo z Humpolce
V naší zemi není moc podnikatelů, kteří by ochotně své jméno i obličej propůjčilo firmě, kterou vlastní. Majitel pivovaru Bernard a spoluzakladatel Nadačního fondu proti korupci Stanislav Bernard s tím před skoro 30 lety problém neměl. Když v roce 1991 společně s Josefem Vávrou a Rudolfem Šmejkalem vydražili soukromý Rodinný pivovar Bernard, věděli na základě historických poznatků, že kupují podnik, který fungoval už na konci 16. století. Vyvolávací cena pivovaru byla sice 9 milionů korun, jenže o něj byl takový zájem, že se jeho cena nakonec vyšplhala na 45 milionů korun. „Pivovar jsme koupili za víc než za pětinásobek zůstatkové účetní hodnoty, byla to vražedná kombinace,“ nastínil v roce 2009 tehdejší situaci Stanislav Bernard v rozhovoru pro iDnes.cz.

Podnikatel Bernard popisuje celou cestu pivovaru v knize Tvrdohlavý muž, která se pyšní podtitulem „Pivo dobré, majitel magor.“ V knize se například dozvíte, jaká byla cesta pivovaru, který na začátku dosloval bojoval o přežití. Díky dobrým marketingovým a manažerským tahům Bernarda se z humpoleckého pivovaru postupně stal fungující byznys s pečlivě vybudovanou značkou na našem trhu. Ze Stanislava Bernarda se tal stal vyhlášený pivovarník a marketingový mág, který se do povědomí široké veřejnosti dostal i díky originálním etiketám.

To ale nebyla podnikatelova jediná aktivita související s pivovarnictvím. V roce 1993 založil Český svaz malých nezávislých pivovarů, kterému následně 6 let šéfoval. V polovině 90. let se mu podařilo díky úspěšnému lobbingu prosadit snížení spotřební daně z piva pro malé pivovary. Tato úprava zákona platí dodnes. Není divu, že za svoji práci získal několik cen. V roce 2000 byl vyhlášený Brand managerem ČR podle magazínu Strategie a v roce 2010 se úmístil ve finále soutěže Podnikatel roku.

Kromě pivovarnictví se Bernard věnoval v 90. letech i médiím a politice. Dokonce spoluvlastnil například rádio Vysočina v Jihlavě. Co se týče politiky, tak té se začal aktivně věnovat až později. V roce 2008 se pokoušel kandidovat do Senátu za ODS, jenže prohrál proti Milanovi Štěchovi z ČSSD. Několikrát se však dostal do zastupitelstva města Humpolec.

V médiích se pivo Bernard objevuje poměrně pravidelně, a to vždy díky kontroverzním reklamním billboardům a etiketám. V minulosti se mu například podařilo pobouřit feministky, když přišel s reklamou na „černou dvanáctku“. Na reklamě byla nakreslena polonahá černoška s úsměvem na tváři. Někteří lidé považovali reklamy humpoleckého piva za rasistické a sexistické, jiným se pro změnu líbili. Rozruch vyvolala i reklama s názvem „feminist edition“, kde ze sebe nechal udělat on sám černošku s afrem a působil jako transvestita.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.21.06.2021 11:37132