Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Heinekenu stoupl pololetní zisk, slabým místem byla Afrika

Publikováno:před 2 letyZdroj:Patria.czAutor:ČTK

Nizozemská pivovarnická skupina Heineken v prvním pololetí zvýšila provozní zisk o 3,4 procenta na 1,55 miliardy eur (42 miliard Kč). Společnosti, která je třetí největší pivovarnickou skupinou na světě, se podařilo zvýšit zisk ve všech regionech s výjimkou Afriky.

Analytici v anketě agentury Reuters v průměru očekávali, že konsolidovaný provozní zisk před očištěním o mimořádné položky bude na srovnatelné bázi v prvním pololetí činit 1,53 miliardy eur.

Firmě se nejvíce dařilo v Asii, mimo jiné díky dvoucifernému růstu ve Vietnamu a tamnímu zájmu o pivo značky Tiger. Společnost dosáhla vyššího zisku také v Severní a Jižní Americe.

V Evropě prodal Heineken méně piva než před rokem, kdy se konalo fotbalové mistrovství světa. Společnosti, která je největším prodejcem piva na západoevropském trhu, v prvním pololetí uškodilo i špatné počasí. I tak se jí ale dařilo přesvědčit zákazníky, aby přistoupili na vyšší ceny, nebo začali kupovat dražší značky.

Slabým místem naopak byla Afrika, kde se firma potýkala s dopady inflace v Nigérii. Horších výsledků dosáhla i v Kongu a v Egyptě.

Heineken je třetí největší světovou pivovarskou skupinou po jedničce Anheuser-Busch InBev a skupině SABMiller, která vlastní Plzeňský Prazdroj. V České republice Heineken vlastní pivovary Starobrno, Královský pivovar Krušovice a Velké Březno.

Společnost dnes ponechala beze změn odhad celoročního růstu příjmů. Nadále předpokládá, že prodej piva letos poroste pomaleji než loni.

Festival Pivohraní odstartuje v Parku Pod zámkem ve Frýdku

Publikováno:před 2 letyZdroj:Regiony24.czAutor:Kateřina Piechowicz

Druhou srpnovou sobotu zaplesá srdce každého pivaře ve Frýdku-Místku. Festival Pivohraní, který je novinkou letního prázdninového festivalu Beskydské Veseléto, slibuje ochutnávku vynikajících produktů 13 místních minipovarů.

Na Frýdecko-Místecku víno neroste, zato se tady daří pivovarnictví. „Většinou se jedná o malé rodinné podniky nebo i jednotlivé restaurace, které obnovují tradici vaření vlastního piva a stávají se tak pro cílového zákazníka atraktivnější. S rozmachem pivovárků se rovněž rozvinula pivní turistika. Během našeho festivalu budou mít návštěvníci jedinečnou možnost na jednom místě ochutnat hned několik značek z F-M a jeho nejbližšího okolí,“ zve na akci ředitel Národního domu Jakub Tichý.

Pivní slavnost se bude konat v Parku pod zámkem 8. srpna. Pohodovou atmosféru doladí atraktivní české kapely, program začíná ve 14.30 hodin a potrvá až do večera. Návštěvníci se mohou těšit například na skupiny Prouza, Slepí křováci, Tony Ducháček & Garage a taky na legendární formaci Sto zvířat.

Zastoupené pivovary:
Pivovárek Morava (F-M), Pivovar Koníček (Vojkovice), Pivovar Kohutka (Vyšní Lhoty), Valašský pivovar v Kozlovicích, Městský pivovar Štramberk, Pivovar Hukvaldy, Beskydský pivovárek (Ostravice), Podhorský pivovar (Frýdlant nad Ostravicí), Pivovar Venuše (Havířov), Pivovarský dům Ostrava, Pivovar Garage Ostrava, Minipivovar Skřečonský žabák (Bohumín), Minipivovar Krmelín.

Pivo, pro které „ne“ není odpověď

Publikováno:před 2 letyZdroj:Strategie.czAutor:Daniel Deyl

Zatímco Budvar vyzdvihuje v antiprivatizační kampani přednosti odmítnutí („ne z nás dělá to, čím jsme“), jeho letitý rival Anheuser-Busch InBev, si na odmítání nepotrpí.

Jeden ze sloganů nové kampaně značky Budweiser Light s názvem Pro každou špatnost (v orignále Up for Whatever) zní „Pivo, které vám dnes večer perfektně pomůže odstranit ,ne‘ z vaší slovní zásoby“. Na lahvích řečeného piva se objevují různé slogany odkazující na tu či onu špatnost, k níž vám Bud Light má dopomoci. Firma nejprve na alkoholem prosáklý den sv. Patrika oznámila, že „ dneska večer je OK štípnout kohokoli, kdo není pro každou špatnost“.

Z médií se ozvaly očekávatelné výkřiky kdákavého rozhořčení, viceprezident Alexander Lambrecht se stejně očekávatelně omluvil. Pak přišel již citovaný slogan o schopnosti Budu Light vymazat „ne“ z vaší slovní zásoby. Kdákání zesílilo a Lambrecht znovu omluvně zakokrhal. Publicitu zdarma tedy u Anheuser-Buschů umějí dobře a Scanner drží firmě palce, aby ji ochota postavit se diktátu feministické korektnosti neopouštěla. Zároveň jí přeje, aby se naučila vařit slušné pivo; to by možná taky pomohlo.

Hulu a videorevoluce
Americký videoportál (nebo jak tomu říct) Hulu plánuje novou službu pro zadavatele reklamy. Namísto běžného formátu, v jehož rámci zadavatel vyrobí časově limitovaný spot, za jehož „vysílání“ pak platí, nabízí formát nový, nazvaný Custom Integrated Commercials. Spočívá v tom,že pořad bude tak dlouhý, jak bude zadavatel chtít, a bude jej vytvářet v koprodukci s Hulu. (Podobný trik zkouší i Facebook s programem Anthology.) Pak zaplatí za „vysílání“ stejně jako v prvním případě.

Obě značky, Hulu i zadavatelova, dostanou v novém produktu svoje místo; když bude zadavatel chtít pouštět pořad jinde, zaplatí Hulu licenční poplatek. Proč by kdo o takovou službu stál? Hulu spoléhá na to, že dokáže lépe než zadavatel odhadnout, co bude fungovat a co ne; že se zkrátka jeho kreativní vstup zadavateli za více peněz pořád vyplatí. Jinými slovy – tam, kde Facebook láká zadavatele množstvím údajů, jež si o uživatelích nafízloval, se Hulu jenom naparuje. Každý nechť si vybere svůj jed, blahopřeje Scanner.

Káva z cibetčího lejna zdarma
Oznámením v titulku láká e-mailová kampaň britského týdeníku The Economist. Po rozkliknutí text vysvětlí, že nejdražší káva na světě je Kopi Luwak, jejíž boby již jednou strávily cibetky. Připojena je nabídka předplatného a balíček oné drahocenné, exoticky vyráběné kávy. Autorem kampaně, jež prý nese ovoce (nepředtrávené cibetkami), je agentura Sense. Scanner smeká; i reklamu lze dělat s úrovní.

Václav Berka, vládce podsvětí Prazdroje

Publikováno:před 2 letyZdroj:Lidovky.czAutor:Ondřej StratilíkPrazdroj

Rod Berků je s plzeňským pivovarem spjat už několik desetiletí. Nynější starší obchodní sládek Václav tvrdí, že chuť Prazdroje se nemění.

„Ptáte-li se, jestli umím vypít i jiné pivo než Pilsner Urquell, pak ano. Ale možná vás zklamu. Nerozděluji pivovary na malé a velké.“ Tak Václav Berka reaguje na dotaz, jestli sleduje i to, co se děje na bujícím trhu českých a moravských minipivovarů. On sám má v krvi Prazdroj – od roku 2005 je tam obchodním sládkem, předtím strávil desítky let ve výrobě.

Přesto dotaz na minipivovary nebyl samoúčelný. Je to jen pár týdnů, co Gambrinus, sesterská značka Prazdroje, rozjel kampaň, kde se právě s produkty z menších podniků srovnává. Tvrdí v ní, že pijáci bývají vůči velkým podnikům předpojatí. „Pro mě je důležité to, jestli pivovar vaří dobré pivo, a ne jeho velikost,“ komentuje to Berka umírněně.

„Smetanová pěna se zahoupe“
Je v pořadí už třetím Berkou, který se na výrobě plzeňského piva podílí. Tradici načal jeho dědeček ve sladovně. „Táta pracoval na spilce, kde se kvasilo pivo, tuhle práci miloval a občas mi o ní vyprávěl. I proto jsem ho už jako malý dost často v pivovaru navštěvoval. A doma jsme také mluvili o pivu, o tom nejúžasnějším nápoji, a o tom, jak přichází na svět,“ popisuje Berka, jakým způsobem si v mládí vybíral své budoucí povolání.

Dnes má na starosti to, aby lidé v restauracích dostali pivo přesně takové chuti, na jakou jsou zvyklí. Kontroluje, jakým způsobem hostinští pivo čepují, se svým týmem je vzdělává a pomáhá třeba i se zaváděním tanků. „Když totiž výčepní načepují pivo správně do krásně vychlazené umyté sklenice, udělají sněhobílou, přímo smetanovou pěnu, přinesou na stůl, postaví ho před hosta, pěna se zahoupe, a ještě mu řeknou na zdraví, lidé mají skoro stejný zážitek, jako by si plzeňské pivo dopřáli přímo v pivovarském sklepě,“ přibližuje Berka téměř básnickým jazykem.

Prazdroj se jako další velké pivovary musí starat, protože i on v posledních letech pociťuje odchod pivařů z hospod do supermarketů, kde si nakoupí PET lahve na doma k televizi, a do výčepů nechodí tak často jako dřív. „Pro hospodské připravujeme nejrůznější akce a novinky, které nejsou k dostání v maloobchodě, a mohou si je tedy vychutnat jen v hospůdce nebo restauraci. Věříme, že i tohle pomůže k tomu, aby se hosté vraceli a také utratili třeba o trochu více,“ doufá Berka.

Co školy ani knížky nenaučí
Dodnes si prý pamatuje na první návštěvy pivovaru – vybaví se mu chlad a vůně podzemí či zvuk okovaných bot sládků. V Prazdroji nejdřív Václav Berka mnoho let brigádničil, v roce 1980 se z něj stal zaměstnanec.

„Když jsem do pivovaru nastoupil, pivo jsme řešili s tátou skutečně denně. Táta byl později zodpovědný za kvašení a já za dokvašování. V pivovaru je to nastavené tak, že kdo přebírá práci, má rozhodující slovo. Takže jsem musel ochutnat a říct tátovi, jestli to udělali dobře, nebo ne,“ vybavuje si ještě po tolika letech. Protože se otec i syn starali o „celé plzeňské pivovarské podzemí“, jak tvrdí Václav Berka, v pivovaru se jim začalo říkat „Berkové, vládci podsvětí“.

Brazilci vzdávají hold známému českému hrdinovi. Pojmenovali po něm pivo

Publikováno:před 2 letyZdroj:Rozhlas.czAutor:David Koubek

Tři pivovarští experimentátoři z brazilského města Curitiba už uvařili mnoho druhů nahořklého moku. Zkoušejí všechno možné – různé slady, chmele i kvasnice. Dvě piva se jim ale obzvlášť povedla – a Čecha může těšit, že jim dali česká jména. Jedno pojmenovali po jednom z atentátníků na Heydricha – Jan Kubiš – a druhé rovnou po českém králi a císaři Karlu IV.

Za vším stojí pivní značka Dům. Možná se budete divit, ale nezaložili ji Češi ani potomci Čechů. Partě domácích pivních experimentátorů se zdálo, že příliš mnoho malých pivních značek v jejich brazilském regionu má název německý nebo polský a náhodou přišli na krátké a úderné české Dům.

Úplně bez spojitosti s Českem piva značky Dům nevznikala. Murilo v naší pivní velmoci byl: obdivoval Prahu (tedy město) a plzeň (tedy pivo). S kamarády prováděli experimenty mimo jiné s kvasnicemi Pilsner Urquell, které jedna firma v Brazílii prodává. A z takového kouzlení jim vznikl ležák, který jim nakonec náramně zachutnal.

Poctili ho jménem hrdiny českého odboje. „Byl to hrdina, co ještě s jedním týpkem zabil toho chlapa, co vymyslel plynové komory, Reinharda Heydricha,“ říká svou (trochu zkreslenou) verzi dějin. Myslí tím Gabčíkova parťáka Jana Kubiše.

Dalším vývojem vzniklo pivo, které se dnes prodává pod názvem jiného českého velikána. Tedy ono vzniklo spíš náhodou – jednou omylem při vaření přidali méně vody a výsledek byl daleko silnější a tmavší. A i to jim chutnalo. Dostalo jméno Karel IV.

„Kubiš bojoval proti velkému režimu. To samé chceme i my“

Ale vraťme se k českému bojovníkovi Janu Kubišovi. Jeho jméno a jeho příběh je totiž pro snažení majitelů pivní značky Dům klíčový.

„Jan Kubiš bojoval proti velkému režimu. A to je přesně to, co chceme my, bojovat za pořádná piva, která ti dají něco víc: chuť, aroma. Ne špinavou vodu, jako se běžně prodává tady v Brazílii, ale vlastně i v celém světě,“ říká Murilo Foltran.

V Česku by možná takové užití jména Jana Kubiše vyvolalo pozdvižení, ale asi to musíme brát tak, že to je pocta a že se díky tomu v Brazílii dozvědí něco víc z českých dějin.

Heinekenu stoupl pololetní zisk, nejvíce se mu dařilo v Asii

Publikováno:před 2 letyZdroj:Deník.czAutor:ČTK

Nizozemská pivovarnická skupina Heineken v prvním pololetí zvýšila provozní zisk o 3,4 procenta na 1,55 miliardy eur (42 miliard Kč). Společnosti, která je třetí největší pivovarnickou skupinou na světě, se podařilo zvýšit zisk ve všech regionech s výjimkou Afriky.

Analytici v anketě agentury Reuters v průměru očekávali, že konsolidovaný provozní zisk před očištěním o mimořádné položky bude na srovnatelné bázi v prvním pololetí činit 1,53 miliardy eur.

Firmě se nejvíce dařilo v Asii, mimo jiné díky dvoucifernému růstu ve Vietnamu a tamnímu zájmu o pivo značky Tiger. Společnost dosáhla vyššího zisku také v Severní a Jižní Americe.

V Evropě prodal Heineken méně piva než před rokem, kdy se konalo fotbalové mistrovství světa. Společnosti, která je největším prodejcem piva na západoevropském trhu, v prvním pololetí uškodilo i špatné počasí. I tak se jí ale dařilo přesvědčit zákazníky, aby přistoupili na vyšší ceny, nebo začali kupovat dražší značky.

Slabým místem naopak byla Afrika, kde se firma potýkala s dopady inflace v Nigérii. Horších výsledků dosáhla i v Kongu a v Egyptě.
Heineken je třetí největší světovou pivovarskou skupinou po jedničce Anheuser-Busch InBev a skupině SABMiller, která vlastní Plzeňský Prazdroj. V České republice Heineken vlastní pivovary Starobrno, Královský pivovar Krušovice a Velké Březno.

Společnost dnes ponechala beze změn odhad celoročního růstu příjmů. Nadále předpokládá, že prodej piva letos poroste pomaleji než loni.

Pivovar v Poličce opouští sládek, vedení rychle hledá nového

Publikováno:před 2 letyZdroj:Impuls.czAutor:Petr BroulíkPolička

Městský pivovar v Poličce hledá nového sládka. Ten dosavadní, Petr Kaluža, totiž své místo opustil, podle vedení společnosti kvůli konkurenční nabídce. Kaluža v pivovaru pracoval šest let.

„Měšťanský pivovar v Poličce ihned přijme sládka. Přednost má čerstvý absolvent Vysoké školy chemicko-technologické v Praze.“ Podepsán statutární ředitel Karel Witz.

Dosavadní sládek poličského pivovaru Petr Kaluža oznámil minulý týden vedení podniku, že odchází. Působil v pivovaru od roku 2009.

Svůj odchod nechce přes média řešit. „Je to moje soukromá věc. Ale samozřejmě budu v pivovarství dál pokračovat. Teď bych to ale nechtěl nějak medializovat, ono se to pak nějak objeví, kam půjdu,“ řekl sládek.

„Zřejmě odchází ke konkurenci. Oznámil nám to ve čtvrtek, hned v pátek jsme začali shánět náhradu,“ reagoval ředitel Karel Witz. Provoz pivovaru to podle něj nijak neohrozí.

„Nicméně okolnosti jeho odchodu nejsou ani pochopitelné, ani zřejmé. Pivovar v této věci nestihl učinit více. Chápeme, že za jeho odchodem je skrytá nabídka konkurenčního pivovaru.“

Pivovar především oslovil vedení Fakulty potravinářské a biochemické v Praze. „Rádi bychom opět přijali někoho mladého. Pro nás i pro ně je to příležitost. Můžeme jim něco ukázat a můžeme být první, kteří jim dají příležitost vařit dobré pivo. Možná jsme u sládka, který nás opouští, nebyli zpočátku tak důslední,“ říká Karel Witz.

Dodává, že je jedno, odkud nový sládek bude. „Polička je malé město, kde se dá snadno nalézt ubytování,“ říká Karel Witz. Tvrdí, že odchod sládka a shánění nového se na kvalitě piva, které se točí v řadě hospod v kraji, neodrazí.

Pivo nevaří jen sládek
„Nejsme odkázáni na jednoho člověka. Máme čtyři malé společnosti, dohromady sedmdesát lidí. Pivo nevaří jen sládek a nemůže být u všeho. Z věcí, kterých si v pivovaru nejvíce vážím, je vytvoření kolektivu v podniku. Jsou to v podstatě obyčejní lidé, kteří se nad nikoho nevyvyšují, jen jsou slušně zaplacení. A za to odvedou skvělý výkon,“ vysvětluje ředitel Karel Witz.

Ředitel míní, že nový sládek musí mít pro pivo cit a vkus. „Jsme pivovar, kam si osmdesát procent odběratelů přijíždí pivo osobně vybrat. Jsou to hostinští a odběratelé, kteří vybrané pivo dobře znají. To je excelentní výsledek našeho NON-STOP prodeje, 24 hodin denně, 7 dní v týdnu od roku 1995,“ říká ředitel poličského pivovaru.

Měšťanský pivovar Polička navařil vloni 108 888 hektolitrů piva, letos to je za sedm měsíců o tři procenta více, než za stejné loňské období. Poličské pivo se pije v Olomouci, Brně nebo na Stodolní ulici v Ostravě. Jen v Praze ho čepuje 28 hospod a nabízí čtyři prodejny lahvového piva.

„Jsme na horní hranici kapacity odbytu malého nezávislého pivovaru. Už vloni jsme měli v odbytu stop stav na nové odběratele. Spíše hledíme na kvalitu,“ řekl ředitel Měšťanského pivovaru v Poličce.

Zisk pivovaru Heineken vzrostl. Nejvíc se mu dařilo v Asii

Publikováno:před 2 letyZdroj:iDNES.czAutor:ČTK

Nizozemská pivovarnická skupina Heineken v prvním pololetí zvýšila provozní zisk. Vydělávala ve všech regionech světa s výjimkou Afriky.

Největší pivovarnická skupina na světě Heineken v prvním pololetí zvýšila provozní zisk o 3,4 procenta na 1,55 miliardy eur (42 miliard korun).

Firmě se nejvíc dařilo v Asii, mimo jiné díky dvoucifernému růstu ve Vietnamu a tamnímu zájmu o pivo značky Tiger. Společnost dosáhla vyššího zisku také v Severní a Jižní Americe.

V Evropě prodal Heineken méně piva než před rokem, kdy se konalo fotbalové mistrovství světa. Největšímu prodejci piva na západoevropském trhu v prvním pololetí uškodilo i špatné počasí. Přesto se společnosti dařilo přesvědčit zákazníky, aby přistoupili na vyšší ceny, nebo začali kupovat dražší značky.

Slabým místem na trhu byla pro Heineken naopak Afrika, kde se firma potýkala s dopady inflace v Nigérii. Horších výsledků dosáhla i v Kongu a v Egyptě.

Analytici v anketě agentury Reuters v průměru očekávali, že konsolidovaný provozní zisk před očištěním o mimořádné položky na srovnatelné bázi v prvním pololetí dosáhne 1,53 miliardy eur.

Heineken je třetí největší světovou pivovarskou skupinou po jedničce Anheuser-Busch InBev a skupině SABMiller, která vlastní Plzeňský Prazdroj. V České republice Heineken vlastní pivovary Starobrno, Královský pivovar Krušovice a Velké Březno.

Mexické pivo Corona oslavuje západ slunce. Pozve lidi do Tančícího domu

Publikováno:před 2 letyZdroj:MarketingSales.cz

Zatímco ostatní značky se tlačí na pražské náplavce, pivo Corona míří výš. Bude se na ně dívat ze střechy Tančícího domu, kde uspořádá sérii párty. Jedná se o první větší marketingovou podporu značky od té doby, co její distribuci v ČR letos v únoru převzaly Pivovary Staropramen.

Žádná velká párty. Bude to akce pro zvané. Tak podpoří Pivovary Staropramen novinku ve svém portfoliu - pivo Corona. Známou pivní značku distribuují od února. Spolu s marketingovou agenturou EverWhere pořádají nyní na střeše Tančícího domu sérií akcí s názvem Corona Sunset Sessions. Příští párty pro zvané je plánovaná na tento pátek, dalších pět se uskuteční v průběhu srpna a září. "Během jedné párty máme prostor značku přiblížit až stovce hostů, je navíc ve velmi atraktivním prostředí. Snímky, které si tu pořídí hosté, mají velký potenciál šířit se virálně," říká Kryštof Kostroun, spolumajitel agentury EverWhere.

Corona v Praze využije globální koncept svých eventů, který pod stejným názvem, ale v trochu jiné podobě začal letos v dubnu také v Londýně. Značka Corona je spojená hlavně s plážovou atmosférou. Vloni třeba uspořádala Corona v Acapulcu, Torontu, na Ibize a na britském jihozápadním pobřeží vlastní hudební festivaly přímo na tamních plážích. Letos je globálně jejím hlavním tématem zapadající slunce. Celkem uspořádá během léta 150 velkých eventů Corona Sunsets Music Festival, na kterých se platí vstupné. K tomu přibude ještě tisíc menších akcí, jako jsou třeba ty v Praze. Letní kampaň běží v celkem dvaceti zemích světa.

Série festivalů začala jak jinak než v Mexiku, odkud pivo pochází. Na akcích Corony vystupují umělci jako Clean Bandit, Groove Armada, Eton Messy, Rob da Bank, Claptone, a Uppfade, organizuje je společnost SFX Entertainment. Atmosféru pláže doplňuje vhodně vybraný catering, hostesky a trhy s plážový artiklem. Aktivace pokračují na internetu a také v místě prodeje.

V Praze budou na "soukromou" střešní party zvát návštěvníky vybraných klubů hostesky. Šanci se sem dostat mají také výherci online kampaně, kteří budou sdílet svojí na sociálních sítích fotku z pivem Corona a hashtagem #coronasunset. Na párty se pak mohou setkat s ambasadory značky z řad celebrit, např. Tonyou Graves nebo olympionikem Vavřincem Hradilkem.

Po západu slunce se akce přesouvá do jednoho z pražských klubů, kde už půjde o veřejnou akci. "Šlo nám o koncept, který přiměje lidi dát si Coronu v barech i mimo ně. Přiblížit jim styl a atmosféru, kterou je pověstná. Naše kampaň překračuje hranice barů a klubů. Zprostředkuje lidem možnost, jak prožít nejemotivnější část dne. A právě s Coronou," říká Tomáš Hvězda, manažer značky Corona.

Pivovary Staropramen nabízí Coronu ve vybraných provozovnách a obchodech. Jejich cílem je postupně rozšiřovat povědomí a distribuci značky Corona Extra u nás.

Půllitry, tupláky i mázy. V Okrouhlé soutěžili v pití piva na čas

Publikováno:před 2 letyZdroj:Blanenský deníkAutor:Petra Srstková

Přeborníkem byl v sobotu v Okrouhlé ten, kdo nejrychleji do sebe kopl pivo na ex. Konala se tam legendární soutěž v pití zlatavého moku na čas.

Rychle ho kopni do sebe! Tímto heslem v sobotu žije Okrouhlá. Koná se tam neoficiální mistrovství republiky v pití piva na čas. Milovníci „škopků" mohou testovat svá hrdla v několika disciplínách. Na rozjezd začínají pít půllitry. Prvním „žíznivcem" je Pavel Vlach z Benešova. „Jak ses na dnešní klání připravoval?" zeptá se ho ostřílený moderátor Laďa z Litovle, který akci moderuje již nejméně podesáté. „Včera jsem vypil pětadvacet piv a dnes devět," říká Vlach. Že nelže a skutečně poctivě trénoval, si diváci ověří vzápětí. Na otázku moderátora, jestli je přespolní, když není z Okrouhlé, odpoví: „Ne nejsem. Narodil jsem se doma." Návštěvníci jsou hned „mrtví" smíchy.

Velký aplaus sklidí například muž, který se publiku představí jako Macin z Letovic. „Jo, dobře to pivo vysál! Přes zuby. Nejspíš byl v minulém životě upírem," reaguje na jeho výkon do mikrofonu moderátor. Soutěžící do sebe klopí piva jako o život, zvítězit ale může jen jeden. Rekordmanem se stal Miroslav Mazáč z Lipůvky. S půllitrem si poradil za jednu sekundu a šedesát setin. „Loni mi to trvalo něco málo před dvě vteřiny," sděluje Mazáč. Jaký je jeho recept na zlepšení? „Před soutěžením je důležité nebýt opilý, ale ani úplně střízlivý. Já jsem předtím vypil šest piv. A také jsem se najedl. Jinak si vždy rád vypiji pivo v sobotu. Jsem tady už potřetí a příští rok určitě přijedu znovu. Je to prostě legrace," usmívá se muž, který pracuje ve Vídni jako kuchař.

Poté následuje legendární disciplína Okrouhlecký tuplák, kde jde o co nejrychlejší vypití jednoho litru pěnivého moku. „Doktore, val to, val to!" povzbuzuje publikum muže známého pod přezdívkou doktor Droběna z Nemojan. „Ano, je to tam! Krásně to tam vyklopil," komentuje jeho výkon Laďa z Litovle.

Všech kategorií se mohou zúčastnit nejen muži, ale i odvážné ženy. Jen pro ně je dokonce připravená speciální disciplína – Okrouhlecký bavorák. A hospodský Bohumil Kovář z pořádajícího pohostinství Boby ví, proč. „Chlapi by totiž mohli spolknout celou sklenku," směje se Kovář. Dámy ale nemusejí pít jen Fernet s tonikem, ale třeba i vodku s džusem. Zkrátka jakýkoliv míchaný nápoj. „Tuto novinku jsme zavedli loni, protože některým bavorák nechutnal," vysvětluje Kovář.

Zástupkyň něžného pohlaví, které se vrhly do klání, je sice méně, o to bouřlivější však vzbuzují u publika ohlas. Početná skupina fanoušků povzbuzuje třiadvacetiletou Nelu Greplovou ze Šebetova. „Recept, jak uspět nemám. Záleží na tom, zda se při pokusu otevře klapka nebo ne," říká mladá žena, která si letos jako jediná z žen postavila mužům i v královské kategorii. V pití mázu, tedy dvou litrů piva na ex.

Za jednu vteřinu a osmdesát setin vypila bavoráka šestadvacetiletá Lena Sedláková z Boskovic. Že si s ním tak hravě poradila, je o to chvályhodnější, že doma vůbec nepije. „Pivo mi nechutná. Jezdím sem pravidelně proto, že je tady skvělé publikum," usmívá se maminka desetiměsíční holčičky.

Sluníčko pomalu zapadá a na pití mázu si troufá jen pár soutěžících. U každé disciplíny jsou možné tři pokusy. Ani jeden nevynechává Martin Čapka z Cetkovic. „Toho alkoholu na mě bylo nějak moc. Chci ale říct, že tohle je můj maratón," vysvětluje mladý muž, který na akci zavítal již popáté.

Padesátiletý Radek Tichý z Okrouhlé má sice pivo rád, soutěže by se ale podle svých slov v žádném případě nezúčastnil. „Piva umím vypít hodně, ale ne na ex. Proto sem každoročně chodím jen povzbuzovat. Nemá to tady chybu," hodnotí Tichý.

Především výkony žen obdivuje Eva Zemánková z Benešova. „Nechápu, jak to mohou tak rychle vypít. Já bych si na to netroufla. Jsem tady poprvé, ačkoliv to mám na skok. Ale říkala jsem si, že se už musím přijet podívat, protože je to vyhlášená akce," usmívá se Zemánková.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.17.08.2017 07:355.314/5.314