Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Po 200 dnech nastal čas ochutnat sezonní speciál BUD B:STRONG z čerstvého chmele

Publikováno:před 2 letyZdroj:Budějcká DrbnaBudvar

Od úterý začaly vybrané restaurace po celé republice čepovat sezonní speciál BUD B:STRONG. Limitovaná edice speciálního piva o stupňovitosti 16 a obsahem alkoholu 7,5% obj. byla uvařena 26. srpna 2015 ve večerních hodinách z čerstvě sklizených hlávek Žateckého poloraného červeňáku. Hlávky vyrostly na chmelnici U Splavu, ve slavné lokalitě Údolí Zlatého potoka u chmelařské obce Blšany. Chmel dodala společnost, která patří mezi přední české pěstitele a obchodníky s chmelem. Čerstvý chmel patří mezi nejvzácnější pivovarské suroviny, neboť se extrémně rychle kazí a musí být zpracován ve stejný den, kdy byl sklizen. Proto se v pivovarské praxi používá jen zcela výjimečně. V Budějovickém Budvaru vaří limitované edice piva z čerstvého chmele pravidelně již od roku 2012.

Chmelení sezonního speciálu proběhlo ručním přidáním výhradně čerstvých chmelových hlávek do mladinové pánve ve třech dávkách - nebyl tedy použit žádný sušený chmel. „Čerstvý chmel dodává pivu větší množství aromatických látek a poněkud výraznější, ale stále jemnou hořkost ve srovnání s chmelem sušeným. Protože již čtyři roky používáme chmel ze stejné chmelnice, můžeme u hotového piva dobře pozorovat ročníkové rozdíly způsobené odlišným počasím v daném roce. V každé várce našeho sezónního piva tak můžeme objevovat drobné odlišnosti zejména v aroma, charakteru a intenzitě hořkosti,“ vysvětluje Adam Brož, sládek Budějovického Budvaru. „Letošní ročník má ve srovnání s loňským jemnější hořkost, přičemž typické harmonické aroma Žateckého poloraného červeňáku je v chuťovém profilu plně rozvinuto,“ dodává Adam Brož.

Do zralého nefiltrovaného piva BUD B:STRONG se těsně před stáčením přidávají kvasinky v nejlepší kondici. „Pivovarské kvasnice podtrhují chuťový zážitek z tohoto piva svou velmi jemnou kvasnicovou chutí, typickou vůní a také charakteristickým zákalem. Limitovanou edici budeme opět dodávat pouze do vybraných restaurací, u nichž máme jistotu, že budou pivo dobře skladovat, ošetřovat, čepovat a také se budou starat o dokonalou sanitaci výčepů,“ uzavírá Adam Brož. Nefiltrované pivo je totiž velmi náchylné ke kontaminacím. Protože se kvasinky usazují ve výčepním systému, je nutné výčep denně proplachovat vodou a jednou týdně důkladně vyčistit alkalickým prostředkem. Kvasinky mají také tendenci usazovat se na dně sudu, což může způsobit rozdílný zákal v průběhu čepování. Proto se sud má skladovat hrdlem dolů a obrací se až těsně před naražením. Také vyšší teplota skladování může výrazně poškodit chuť. Pivo BUD B:STRONG je nutné skladovat při teplotě 8-12 °C.

Sezonní pivo z čerstvého chmele se bude letos prodávat také v Itálii, Německu, Rusku, Řecku, na Slovensku a ve Spojeném království. Do restaurací bude dodáváno výhradně v sudech o objemu 20 litrů a podávat se bude v pohárech na nožce o objemu 0,3 litru.

Protože mimořádné chuťové vlastnosti piva BUD B:STRONG mohou správně vychutnat pouze zkušenější, zodpovědnější a vyzrálejší konzumenti, pivovar v doprovodné komunikaci upozorňuje na to, že BUD B:STRONG je nevhodný pro osoby mladší 21 let. Zároveň mladé lidi varuje před vyšším obsahem alkoholu.

Most má novou pivní značku. Teď se chystá Pivní slavnost. Přijdou tisíce lidí

Publikováno:před 2 letyZdroj:Mostecký deníkAutor:Martin VokurkaMostecký Kahan

Novým hitem ve městě je ležák Zdař Bůh!. Dalším lákadlem je oslava piva. Bude na 1. náměstí a bude velká.

Novou pivní značkou v Mostě je Zdař Bůh!. Je to polotmavý ležák, nepasterovaná a nefiltrovaná dvanáctka. Výrobcem je minipivovar Mostecký kahan v Kosmosu, jediné zařízení svého druhu na Mostecku, které navázalo na vaření piva ve starém Mostě.

Polotmavý ležák z českého sladu a žateckého chmele je v nabídce už delší dobu a v minipivovaru je druhým nejprodávanějším pivem, ale dosud mu chyběl název. Minipivovar, který vyrábí například piva Magistr Edward Kelley a Černí Andělé, proto vyhlásil veřejnou soutěž o nejlepší pojmenování. Vyhrál hornický pozdrav Zdař Bůh!. Autor návrhu, František Vítek, dostal za odměnu soudek piva.

„Název se nám zdál nejlepší, protože Most je hornické město a pan Vítek nám navíc krásně popsal, proč ho tento název napadl," řekl za porotu Jakub Mach, provozní minipivovaru. Také etiketa ležáku vychází z hornických symbolů. Pivo je oceněno známkami Regionální potravina Ústeckého kraje a KRUŠNOHOŘÍ regionální produkt.

Minipivovar nyní s městem Most připravuje Pivní slavnost. Bude v sobotu 28. května na 1. náměstí. Očekává se až šest tisíc návštěvníků. Osm českých minipivovarů představí desítky speciálních piv, které nejsou běžně k sehnání. Budou koncerty, divadlo i atrakce pro celé rodiny. Program potrvá od 12 do 22 hodin.

Veselice se má stát obnovenou tradicí. Naváže na oblíbené oslavy piva u Kosmosu, které se loni nekonaly. Na 1. ročník Pivní slavnosti přišlo odhadem deset tisíc lidí.

Ve Zvíkově vyberou sládci nejlepší minipivovary

Publikováno:před 2 letyZdroj:Lidovky.cz

V sobotu 19. března proběhne už desátý ročník Jarní ceny českých sládků na Zvíkově, tedy největší degustační soutěž piv z minipivovarů ve střední Evropě. Degustovat se bude 500 vzorků piva z více než stovky pivovarů.

„Přestože jsou produkty minipivovarů v průměru o deset až padesát procent dražší než pivo od velkých výrobců, stále vznikají po celé republice nové minipivovary a každoročně jich přibude kolem padesáti. Díky malým vyráběným objemům mohou více experimentovat a vařit různé speciály,“ popisuje Jan Šuráň, prezident Českomoravského svazu minipivovarů. „V současné době jich je 300 a za loňský rok uvařily o třetinu piva více než o rok dříve a tvoří 1,3 procenta z celkové produkce piva,“ doplňuje.

Svaz se na zvíkovské soutěži každoročně podílí, den před zahájením degustací proběhne jeho valná hromada. Minulého ročníku Jarní ceny českých sládků se zúčastnilo 400 piv z 93 minipivovarů, které soutěžily ve 14 kategoriích. Letos se bude degustovat 500 vzorků piva z více než stovky pivovarů. Přitom akce začínala velmi skromně, za účasti 27 pivovarů a 40 vzorků piv.

Soutěž je určena pro minipivovary, výzkumné a školní pivovary a jejich pivní vzorky budou zařazeny do 15 kategorií: světlé pivo výčepní, český světlý ležák, polotmavý ležák, tmavý ležák, pšeničné pivo, speciální piva světlá, speciální piva tmavá, speciální piva silná, speciální piva polotmavá, piva typu Pale Ale, India Pale Ale, India Black Ale, pšeničná piva silná, silná svrchně kvašená piva a piva typu Stout.

Vzorky bude hodnotit přes 80 degustátorů, kteří se budou střídat v sedmi základních degustačních komisích po sedmi členech a speciálních finálových komisi.

Kuchaři do domu s pivem Ferdinand

Publikováno:před 2 letyZdroj:JenProMuže.czFerdinand

Oblíbená služba Kuchaři do domu spojila síly s benešovským pivovarem a od teď tak má zákazník možnost doma sníst vše, co mu profesionální kuchař navaří a k dobrému jídlu ochutnat pivní speciály Ferdinand.

Společnost Kuchaři do domu podepsala s pivovarem začátkem února smlouvu o vzájemné spolupráci a od té doby je možné při objednávce požadovat i řízenou degustaci piva. Pivovar Ferdinand tak zahajuje B2C komunikaci, od které očekává další rozvoj a obecně osvětu piva v našich domácnostech. „Hlavním smyslem této spolupráce je ukázat a představit lidem, jak se správně vaří pivo a když už chtějí jíst kvalitní pokrmy z kvalitních surovin, proč si k tomu dát skutečné pivo, třeba to naše a ne jen nějaké náhražky v podobě tzv. euro piva“, říká jednatel pivovaru Ing. Petr Dařílek.

Portál Kuchaři do domu je největší on-line seznam v České republice osobních kuchařů a kulinářských firem, které si zákazník může pronajmout. Na tomto místě tak najdete VIP kuchaře, profesionální kuchaře, kuchaře cizích národností, odborníky zdravé výživy a restaurace s kuchaři do domu. „Zatím očekáváme klientelu především v Praze a Středních Čechách, ale jsme připraveni dojet a degustovat dle zájmu, třeba i v Chebu“, dodává Mgr. Ivana Bachtíková, jednatelka společnosti Kuchaři do domu. Zážitková gastronomie je stále více na vzestupu a tak ten, kdo má rád opravdu dobrá jídla a nejen ta, měl by za své peníze dostat opravdu to nejlepší, co podmínky domácího vaření dovolí. Důkazem mohou být známá jména špičkových kuchařů, jako je např. Lubomír Brázda, osobní kuchař Václava Havla a současného prezidenta Miloše Zemana, Executive Chef Radek Příhonský nebo Martin Bušek, přední český foodstylista a gastronomický poradce, který se již několikrát objevil i na obrazovkách komerčních televizí. Kuchaři nabízejí až 25 druhů světových kuchyní. Pivovar pro účely degustací bude podávat nefiltrovaná piva, k další konzumaci pak klasicky pasterované speciály v třetinkových lahvích.

Jak správně načepovat pivo? V Ostravě to nejlépe zvládl Martin Kludka

Publikováno:před 2 letyZdroj:Moravskoslezský deníkAutor:Břetislav Lapisz

Martin Kludka se včera stal čerstvým vítězem soutěže Radegast Mistr Výčepní. Soutěže se letos zúčastnilo celkem 135 výčepních z celé republiky.

Z pěti regionálních kol postoupilo do včerejšího finále, které se uskutečnilo v Ostravě, 20 nejlepších.

Jejich úkolem bylo prokázat znalosti v teoretickém testu. Finalisté pak museli před porotou uspět i v ukázce správného čepování.

Podle obchodního sládka pivovaru Radegast Zdeňka Baszczyňského je čepování dovednost, kterou neovládá každý.

„Dobrý výčepní musí mít skvělé znalosti o pivu, zkušenosti, zručnost a lásku k tomuto řemeslu," upřesnil obchodní sládek Radegastu.

Bylo nebylo. V Jeseníku otevřeli Centrum pivních vynálezů Alfreda Beernitze

Publikováno:před 2 letyZdroj:Jesenické noviny

Minulou středu 9. března jsme byli u slavnostního otevření Centra pivních vynálezů Alfreda Beernitze, které se nově nachází ve Vile Elis, v blízkosti jesenického vlakového nádraží.

„Rádi bychom Vám představili novou turistickou zajímavost našeho regionu, v níž se hosté mohou seznámit se životem a nejslavnějšími vynálezy jesenického rodáka Alfreda Beernitze (mj. vynálezce Malého piva a Minipivovaru),“ uvedl Kamil Kavka manažer Centra pivních vynálezů a dále vysvětlil: „Návštěvníci se dozví zajímavosti o vaření piva a budou mít možnost si u nás vyzkoušet netradiční pivní experimenty.“

Zážitkový prostor láká na pivní expozici prezentující nejzajímavější vynálezy jesenického rodáka, nad nimiž ční vynález Malého piva, v případě Beernitze důvtipně vyvedený skleněný půllitr s obsahem pouhých 0,3 l (viz obr.). Exponátů je více, nechybí ani replika pivní laboratoře. V ní je zakomponována ochutnávka opravdu netradičních pivních specialit, jako jsou například molekulární pivní kaviár, chmelová čokoláda nebo pivní pálenka. Veliká zábava na návštěvníky čeká v restaurační části centra, kde se k pokrmům servíruje pivo ve zkumavkách, nebo v třílitrovém pivním válci. Díky Beernitzově ponornému louhovači GustatusuTM si můžete vlastnoručně ochutit pivo pepřem, chmelem, chilli aj.

Pivními zážitky to ale zdaleka nekončí. Pokud jde o gastronomii, jídelní lístek částečně stojí na dochovaných receptech manželů Beernitzových, dílem jde o pokrmy vyvinuté přímo na míru Centru pivních vynálezů v Jeseníku z rukou renomovaného šéfkuchaře. Nenechte se zmást pivní tématikou, prostor pamatuje i na děti a to nejen pokud se týče jídelního lístku, v jeho interiéru je i dětský koutek a rozlehlá zahrada.

Krušovice mají novou láhev na pivo, jakou svět ještě neviděl

Publikováno:před 2 letyZdroj:MarketingSales.czKrušovice

Krušovické pivo se začne plnit do nových lahví, které se stanou rozpoznávacích znakem této značky. Lahve jsou plné "fičur", které nebylo jednoduché vychytat.

Pivní značka Krušovice se v nejbližší době začne prodávat v nových skleněných obalech, které budou v několika ohledech odlišné od toho, v jakých lahvích se dosud piva prodávala. Mezi základní odlišnosti designu oproti dřívějšímu pivnímu sklu patří například nápis na dně láhve, embosování a méně použitých etiket, pivní víčko má pak na sobě číslici daného piva. Nové pivní lahve navazují na nedávnou změnu skla pro hospody, které vytvořil designér Maxim Velčovský. "Tato královská láhev představuje nové, jednodušší logo Krušovic a má na rozdíl od své předchůdkyně podstatně dynamičtější, sebevědomější a omlazenější design. Krušovice jsou dále vůbec první pivní značkou v ČR, která se může pochlubit svým vlastním mottem "Buď jsi král, nebo ne" vyobrazeným přímo na láhvi," popsala změnu manažerka značky Krušovice pro domácí i zahraniční trh Lenka Kroupová.

Použité designové detaily se ukázaly jako poměrně náročné na výrobu. "Vzhledem k unikátnímu designu a tvaru je nová láhev oproti těm dosud používaným značně odlišná, proto bylo pro celý krušovický tým náročné "vychytat" všechny zvláštnosti při zavedení do výroby. Vyladění tohoto procesu představovalo celou řadu úprav a testů," tvrdí ředitel a vrchní sládek pivovaru v Krušovicích Igor Mandryš. Úpravy se týkaly neobvyklého zúžení těla láhve, celkem tří typů embosů, plnění i etiketování.

Oslavte svatého Patrika zeleným speciálem z Litovle

Publikováno:před 2 letyZdroj:Olomoucké novinkyLitovel

Den svatého Patrika, který připadá na 17. března, si lidé na celém světě připomínají zelenou barvou. To se týká nejen oblečení, ale také jídla. Pivovar Litovel se rozhodl patrona Irska uctít již potřetí a uvařil svůj jarní pivní speciál Litovel Patrik.

Ryze přírodní nefiltrované pivo (jednáctistupňový zelený ležák) si lidé budou moci vychutnat po celé velikonoční svátky a na čepu bude až do konce března. Poprvé jej v pivovaru uvařili v roce 2014, po dlouhém vylaďování jeho specifické chuti. „Bylo pro nás důležité, aby bylo pivo ryze přírodní, a proto jeho barva a aroma vznikají přidáním pečlivě zvolených bylin. Chuť i vůni zjemňují exotické podtóny, v nichž dominují silice pomerančů a citronů. Přesný poměr ingrediencí je však naším výrobním tajemstvím,“ uvádí sládek Petr Kostelecký

Zelené pivo se v tuzemsku neváže jen ke svatému Patrikovi, jeho obliba souvisí i s oslavou tradičních Velikonočních svátků. Přípitku na Zelený čtvrtek pivem stejné barvy neodolá téměř žádný správný pivař. „Letos jsme dobu, kdy bude pivo na čepu, po velkém zájmu z loňského roku prodloužili na sedmnáct dnů. Bude k dispozici ve vybraných hostincích v regionu, například v litovelské Záložně, U zlatého lva, v Hotelu Senimo či v Airu Baru v Olomouci,“ dodává sládek Petr Kostelecký. Olomouckénovinky.cz informovala Mgr. Jitka Cilečková.

Pivovar Holba začal stáčet pivo do nových lahví

Publikováno:před 2 letyZdroj:iDNES.czHolba

Pivovar Holba začal stáčet pivo do nových vratných lahví. Mění se nejen lahve a přepravky, ale také design etiket, šátečky a pivní korunky. Nové lahve, které nahradí původní NRW, na první pohled zaujmou delším hrdlem a ve skle embosovaným logem. Jejich ergonomický tvar a celkový design podtrhuje osobitost značky a Holbu viditelně odlišuje od konkurence. Výměnu svých obalů pivovar dlouhodobě testoval u konzumentů.

Nové lahve nahradí původní NRW a nová lahev na první pohled zaujme delším hrdlem a ve skle embosovaným logem. Její ergonomický tvar a celkový design podtrhuje osobitost značky a Holbu viditelně odlišuje od konkurence.

Co pivovar Holba vedlo ke změně lahve?
Výměnu svých obalů pivovar dlouhodobě testoval u konzumentů. „Naším záměrem bylo zdokonalení obalů tak, aby odpovídaly současným trendům, vnímání značky a aby byly příjemné pro konzumenty. Tvar lahví, nová etiketa a originální provedení potisku přepravek zřetelně identifikují značku Holba a tím zlepšují orientaci zákazníka při nákupu,“ uvedl ředitel pivovaru Holba Vladimír Zíka.

Těšit se můžete nejen na příjemnější vzhled, ale i nižší hmotnost
Nová lahev má navíc specifický tvar hrdla, který při plnění minimalizuje nežádoucí přístup vzduchu do piva. Dalším významným přínosem je nižší hmotnost lahve i přepravky. Plná přepravka je dnes téměř o kilogram lehčí a to přináší snadnější manipulaci i menší zátěž při dopravě. Speciální tvar přepravky navíc umožňuje pohodlné uchopení a tím správné rozložení síly potřebné pro manipulaci.

Výměna celkem 5 milionu lahví a 170 500 přepravek proběhne jednorázově, tzn., že pivovar Holba od nynějška stáčí pivo pouze do nových lahví. Staré lahve a přepravky bude pivovar dále vykupovat v souladu se zákonem. Ten nařizuje výkup lahví nejméně rok po jejich stažení z oběhu.

Pivovar Holba přináší pivní novinky
Patří k nim polotmavý Josefský kroužkovaný ležák, na kterém si hanušovičtí pivovarníci dali extra záležet a poprvé se jim bude připíjet na Josefa. Je speciálně chmelený hlávkovým chmelem a výborný říz mu dodává dvojí kvašení. Josefský ležák patří k pivům, které hanušovický pivovar vaří při výjimečných příležitostech a v omezeném množství, takže jsou v nabídce pouze do vyprodání zásob.

Čeští pivaři loni ‚přepili‘ rok 2014. Pivovary se ale radují hlavně z exportu

Publikováno:před 2 letyZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav Petr

Exportu piva z Česka se daří. Některé pivovary zaznamenaly loni dokonce dvouciferný nárůst prodeje do ciziny. Produkci piva u nás to táhne nahoru. Na rozdíl od prodeje v českých hospodách a obchodech.

Tuzemský odbyt jako celek totiž stagnuje nebo jen mírně roste. Tyhle trendy celého pivovarnického oboru potvrzují i včera zveřejněné výsledky lídra Plzeňského Prazdroje. Na domácím trhu zvýšil odbyt oproti roku 2014 o 1,5 procenta, export ale skupina navýšila o 12 procent.

Lídr se zhruba čtyřicetiprocentním tržním podílem uvedl, že prodal v minulém roce celkem skoro 10 milionů hektolitrů, a to včetně nespecifikovaného množství v zahraničí licenčně vařených piv.

Z údajů za rok 2014 a procentuálního loňského vývoje doma av exportu lze ale dopočítat, že v Česku prodaly pivovary Prazdroje v Plzni, Nošovicích a Popovicích celkem 6,6 milionu hektolitrů a vyvezly v historii rekordních 1,34 milionu.

Prazdroj jako indikátor trhu
Domácí prodej loni rostl už druhý rok po sobě – po předchozím šestiletém poklesu. Například v roce 2007 hlásil Prazdroj prodej 8,15 milionu hektolitrů piva pro tuzemský trh. Od té doby ale klesal celý trh, postupně se snižovala spotřeba na hlavu ze 160 k předloňským 144 litrům.

Loňská čísla za celý trh ještě Český svaz pivovarů a sladoven nezveřejnil. Nicméně s nějakým výraznějším růstem spotřeby u nás už nikdo z pivovarnických odborníků nepočítá.

Platí stále, že klesá hlavně spotřeba v hospodách a restauracích a tomu se všechny pivovary snaží čelit nabídkou nových sudových piv, masivní reklamou, podporou značkových, franšízových a dalších úspěšných hospod nebo školením personálu.

„Českou pivní kulturu je potřeba podpořit a zachovat. To platí zejména ve světle chystaných legislativních změn, které budou mít na české pohostinství velký dopad. K zachování této kultury musí spojit síly všichni – pivovary soustředěním na sortiment a kvalitu piva, hostinští důrazem na servis i prostředí, politici vhodnou podporou podnikání a konečně spotřebitelé tím, že budou do restaurací chodit,“ uvedl Paolo Lanzarotti, generální ředitel Prazdroje.

Loňské poměrně příznivé výsledky jsou pro Prazdroj zřejmě těmi posledními pod vládou světové pivovarnické dvojky SABMiller, která se loni dohodla na prodeji všech svých aktiv jedničce na globálním trhu koncernu AB Inbev. Čeká se jen na schválení ze strany antimonopolních úřadů.

Daří se i dalším hráčům
Úspěšný export zaznamenaly u nás i další pivovary. Budějovický Budvar zvýšil vývoz o 10,5 procenta na rekordních 900 tisíc hektolitrů a celkem prodal také rekordních 1,6 milionu.

O 14 procent zvýšil export humpolecký Bernard, a to mu pomohlo k historicky největší roční produkci přes 300 tisíc hektolitrů. Z největších hráčů si pomohla mírně do plusu i česká trojka skupina Heineken. Po předloňském poklesu zvýšila loni domácí prodej i export, a prodala tak celkem 2,3 milionu hektolitrů.

Plusová čísla v celkové produkci hlásí i pivovary ze skupiny PMS, tedy Holba, Zubr, Litovel.

Na výsledky posledních velkých firem, jako jsou Staropramen nebo Pivovary Lobkowicz, se ještě čeká, ale už nyní je zřejmé, že domácí trh jako celek zřejmě poroste, i když předloňský prodej v Česku ve výši 16 milionů hektolitrů žádným výrazným způsobem nepřekoná.

„Zdá se, že lidé se aspoň zčásti vracejí do hospod. Určitou roli hraje také lepší ekonomická situace a ochota domácností k vyššímu utrácení. To může podle mě přispět k alespoň mírně lepšímu odbytu na domácím trhu,“ soudí Tomáš Maier, který se na Provozně ekonomické fakultě České zemědělské univerzity v Praze zabývá ekonomikou pivovarů.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.21.04.2018 21:506.160/6.160