Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Pivovaru PRIMÁTOR se daří exportovat - vyvezl rekordních 46 tisíc hektolitrů

Publikováno:před 4 letyZdroj:Město NáchodAutor:Petra KulhaváPrimátor

Pivovar PRIMÁTOR Náchod zaznamenal v loňském roce opětovné navýšení exportu svých výrobků do zahraničí. Vyvážet se daří zhruba 36 procent ročního výstavu (2019). Ze 40.000 vyrobených hektolitrů v roce 2018 se objem exportovaných nápojů zvedl na 46.050 hektolitrů. Největším odběratelem náchodského piva je Polsko, následuje Rusko, Čína a Maďarsko. Celkem se pivo PRIMÁTOR dováží do 28 států světa.

Všichni v TOP 10 rostli, prvních pět nejvíce

„Máme radost, že odběr našich stávajících zákazníků neklesal, naopak rostl. Vedle tradičních exportních zemí pociťujeme i sílící zájem ve vzdálených a exotických destinacích, jako je Chile, Jižní Korea, Dominikánská republika nebo Argentina," uvedla Monika Macková z oddělení exportu s tím, že kromě piva je třeba do takových lokalit exportovat i pivní kulturu, která je v různých částech světa dramaticky odlišná.

Z širokého sortimentu náchodského pivovaru je mezi zahraničními odběrateli největší zájem o pšeničné pivo PRIMÁTOR Weizen a tradiční české ležáky Premium, Antonín.

„Jsou to bestsellery. Z uvedených 45 tisíc hektolitrů tvoří více než třetinu vyvážených nápojů pšeničné pivo, čtvrtinu Premium," prozradila Macková s tím, že pšeničné pivo si oblíbili všude na světě, zejména ale v Číně nebo Izraeli, kde musí navíc splňovat přísné podmínky košrutu.

Jedním z mála trvale klesajících, i když stále zajímavých trhů, je Velká Británie, kde vývoz loni poklesl na 60 procent předloňského. Vedení pivovaru to přičítá brexitu a je otázkou, jak se bude situace vyvíjet, pokud Británie opustí EU.

Úspěšné Polsko
Do Polska se vyváží více než 11.000 hektolitrů náchodského piva ročně. Je tradičně největším exportním trhem pivovaru. Do země navíc putuje téměř celý sortiment, včetně silnějších piv jako je 24 Double nebo 21 Imperial. Ale nejvíce chutná PRIMÁTOR Weizen, Antonín a Premium.

„Piva z pivovaru PRIMÁTOR jsou stále populárnější. Lidé začínají objevovat nové chutě a hledají něco neobvyklého. V západní části Polska si PRIMÁTOR uznání již získal, nyní je čas na východ. U českého piva si Poláci cení kvality, pivo je lehké, chuť a hořkost dokonale harmonizují, což znamená, že se lidé k těmto pivům vrací," míní Slawomir Wojcik, dovozce náchodského piva do Polska

„Neočekávaný úspěch, podle našeho názoru, zaznamenala v Polsku Tchyně - INDIA PALE LAGER pivo," dodává distributor s tím, že současným trendem v Polsku je jak pití baleného piva doma, tak i v restauracích.

Stále větší oblibě se produkce pivovaru PRIMÁTOR těší také v Maďarsku.

„Náchodský PRIMÁTOR jsme našli před 5 lety," uvedl Sandor Bartha ze spol. Drink Union, který oceňuje, že má Náchod obrovskou nabídku moderních piv, včetně piva typu EPA, IPA, Stout, pšeničného piva, sezonního Medového a Tchyně.

„Rozmanitost a chuť přitahují k této značce stále více zákazníků. Nebojím se říct, že to založilo popularitu českého piva v Maďarsku. Existuje tu Klub přátel českého piva s více než 4.000 registrovanými členy. Jejich profesní názor dokonce ovlivňuje nákupní chování řetězců. Navíc u nás lidé tuto značku milují a kupují ji stále víc a víc" upozornil Bartha.

Rekordní Chile
Nejvzdálenější destinací, kam se piva Pivovaru PRIMÁTOR dováží, je jihoamerické Chile. Pivo sem začal dovážet už v roce 2012 obchodník Alex Fabres. Pro tento obchod se rozhodl na základě nevalné úrovně domácího piva. A je úspěšný. Aktuálně do této latinskoamerické země importuje 460 hektolitrů. Dokonce se mu podařilo dostat PRIMÁTOR i na tichomořský Velikonoční ostrov.

„Přesto bylo a stále je složité se na chilském trhu prosadit. Místní totiž nedůvěřují a nekupují, co neznají a na co není reklama. Přesto rok od roku zvyšuji množství i počet druhů piva," uvedl Fabres.

Jak lze doložit na příkladu s Ruskem, Maďarskem, Řeckem a Čínou, při obchodováním s cizinou je velmi důležité mít kvalitního distributora a dbát na kvalitu transportu, aby pivo cestou neutrpělo. Z pivovaru odchází zásadně čerstvě stočené pivo, aby se zbytečně nezkracovala doba spotřeby, a důmyslnou nakládkou se eliminují případné pohyby piva během transportu.

„Do vzdálených trhů také neposíláme nerezové pivní sudy. Většinou využíváme petainery - jednorázové plastové 20litrové sudy. Nejvzdálenějším trhem, kam se stále posílají klasické sudy, je Rusko a Gruzie," uvedla Macková a vysvětlila, že problémem sudů je skutečnost, že zákazník musí zaplatit zálohu a postarat se o jejich návrat do Čech. To u petainerů odpadá.

Roční výstav Pivovaru PRIMÁTOR v r. 2019 129.120 hl
Meziroční nárůst 4%
Meziroční nárůst zahraničí 15%

2018 2019
Vývoz do zahraničí: 40.282 hl 46.052 hl
Vývoz do Polska: 9.964 hl 11.310 hl
Nejžádanější značka na export: Weizenbier, Premium

Pivovar PRIMÁTOR vyváží do:
Argentina, Bulharsko, Čína, Dánsko, Dominikánská republika, Finsko, Francie, Gruzie, Chile, Indonésie, Itálie, Izrael, Jižní Korea, Litva, Maďarsko, Německo, Polsko, Rumunsko, Rusko, Řecko, Slovensko, Srbsko, Španělsko, Švédsko, Thajsko, Ukrajina, USA, Velká Británie

V Německu vypukl skandál kvůli prodeji nacistického piva. Šlo rychle na dračku

Publikováno:před 4 letyZdroj:Sputnik

V obchodě německého města Bad Bibra se objevilo pivo „Německého říšského pivovaru“. Basa stojí 18,88 euro. Média mluví o neonacistickém skandálu. Po pivu byl obrovský zájem.

O případu informoval německý portál Bild. Číslo 18 používají neonacisté pro vyjádření jména Adolf Hitler, jelikož A a H jsou první a osmé písmeno v abecedě. Číslo 88 zase, podle stejného pravidla, neonacisté používají pro Heil Hitler.

Basa piv označených jako Deutsches Reichsbräu (Německý říšský pivovar) stojí 18,88 euro. Jedna lahev podle přiloženého ceníku stojí 2,88 euro.

Pivo této „značky“ bylo objeveno v obci Bad Bibra s přibližně 1500 obyvateli.

O pivo byl velký zájem, je vyprodané
Ke skandálu se na svém Facebooku vyjádřil německý politik z oblastní rady za CDU Götz Ulrich.

„Já se tak strašně stydím: Zatímco právě v Yad Vashemu v Izraeli hovoří německý spolkový prezident k 75. výročí zničení Osvětimi, byl nalezen v mém domově v Bad Bibra prodej piva se jménem „Německý říšský pivovar“. Je provozován neonacistou Tommym Frenckem z Thüringenu. To nejhorší ale je, že po tom pivu byla obrovská poptávka a je vyprodané!“ napsal na sociálních sítích politik.

Případu si je vědoma i německá policie. „Dostali jsme dvě hlášení o tomto případu na začátku týdne,“ cituje Bild vyjádření policie ústy komisařky Gesine Kerwien, která dodala, že v současné době je prověřováno, zdali prodejem tohoto piva byl porušen zákon.

Volby v Durinsku
Na konci listopadu minulého roku se v německém Durinsku konaly volby do zemského parlamentu, kde zvítězila levicová strana Die Linke (31 % hlasů) následovaná Alternativou pro Německo (AfD; 23,4 % hlasů).

V reakci na výsledky voleb publikoval německý magazín Zeit text, kde lídra německé politické strany AfD, která se staví proti neomezenému přijímání migrantů na území své země, označuje za fašistu.

„Vážně: 24,5 % pro stranu, která je vedena fašistou, to není dobré. To není vůbec dobré,“ píše autor v článku Christian Bangel nehledě na to, že v případě AfD se jedná o zcela legitimní politickou stranu s politickým programem, jenž neporušuje zákony spolkové republiky.

Zeit tehdy napsal, že pro „stabilizaci“ zemí bývalého Východního Německa je potřeba tam okamžitě přivést velký počet migrantů.

„Kdo chce dlouhodobě stabilizovat východ (Východní Německo – red.), ten musí hlavně bojovat za jednu věc: imigraci. Masivně a nejlépe od tohoto okamžiku,“ píše autor článku a dodává, že se má jednat o imigraci ze západních spolkových zemí, „a také cílenou migraci ze zahraničí“ (tučný text píšeme přesně tak, jak ho píše autor v originálním článku - red.).

Migraci ze zahraničí Zeit označuje za jedinou šanci, kterou německé východní země mají pro to, aby vybudovaly stabilní hospodářské struktury a aby se lidé odnaučili volit politickou stranu Alternativa pro Německo (AfD).

Mostecký Kahan vyrábí pivo už deset let a stále hledá nové možnosti

Publikováno:před 4 letyZdroj:Mostecký deníkAutor:Martin VokurkaMostecký Kahan

Už deset let se v Mostě vyrábí pivo. Tradici obnovili Luboš Luňáček a Lukáš Chrastina. Vyprávěli o tom v Týdeníku Mostecko, který vyšel ve středu 22. ledna.

Pivo je baví. Hledají nové chutě a nový odbyt. Restauratér Luboš Luňáček je zakladatelem a majitelem minipivovaru Mostecký Kahan a Lukáš Chrastina je jeho sládkem. Seznámili se ve “Švejkovi“, známé mostecké restauraci, kde Lukáš Chrastina dělal šéfkuchaře.

Zkažené koutské pivo. Tradiční pivovar uvízl ve stavu klinické smrti

Publikováno:před 4 letyZdroj:Euro.czAutor:Ondřej StratilíkKout

„Moc ráda bych ti předala klíče, pokud je nemáš, z tvé strany ale zájem není. Hodím ti je tedy alespoň do schránky, abys neříkala, že se tam nedostaneš. Nedá se nic dělat.“ To je část e-mailu, který letos na Nový rok večer dorazil Janě Skálové.

Žena, která vlastní 49 procent společnosti Pivovar Kout na Šumavě, se takto dozvěděla, že většinová majitelka a provozovatelka Gabriela Hodečková podnik zavřela. „Prosím tě tedy alespoň o to, abys poprosila tvé kluky, aby před mrazy zajistili pivovar, kotelnu, kanceláře a čističku,“ píše Hodečková dál.

Skalová, která je s Hodečkovou v dlouhodobém sporu, jenž loni přerostl až do insolvenčního návrhu, hned 2. ledna vyrazila s bývalým sládkem Bohuslavem Hlavsou na prohlídku opuštěného pivovaru.

Našli tu stovky hektolitrů vyrobeného piva. „Bylo zjištěno, že je zde navařené pivo umístěné v tancích, a to 160 hektolitrů desetistupňového, 380 hektolitrů dvanáctistupňového, 90 hektolitrů čtrnáctistupňového – evidentně zkažených, pivo je výrazně kyselé - a asi 15 hektolitrů osmnáctistupňového piva,“ stojí v zápisu, který Skalová se svým právním zástupcem odeslali plzeňskému krajskému soudu.

o je zatím poslední dějství divokého příběhu kolem třetího největšího pivovaru v Plzeňském kraji. Osmnáct let poté, co podnikatel Ján Skala koupil zhuntovanou ruinu a pak tu opět začal vařit kdysi věhlasné ležáky, vládne areálu opět ticho. Zásadní zádrhel přišel se začátkem roku 2017, kdy Ján Skala umřel a majetek rozdělil mezi svou poslední a předposlední partnerku - tedy Hodečkovou a Skalovou.

Jak opustit loď
Přitom když týdeník Euro na podzim 2018 do Koutu na Šumavě vyrazil, tehdy novopečený předseda představenstva Jan Beran působil sebejistě. Alespoň tedy do telefonu, osobní setkání odmítl. Prioritou je zachování výroby a na spadnutí prý je příchod nového vlastníka, který skoupí podíly obou žen a stane se stoprocentním majitelem podniku. Tím zájemcem neměl být nikdo jiný než právě Beran. „Do dvou nebo tří týdnů bude jasno,“ věřil si Beran v říjnu 2018.

Jeho vize ale ztroskotala. Poté co s nabídkou neuspěl, podle svých slov loni na jaře z pivovaru odešel a opakovaně se pokoušel odstoupit ze svých funkcí. „V dozorčí radě končím,“ přidává se Luboš Šiml, který se stejně jako Beran do orgánů společnosti dostal v srpnu 2018. Jenže od té doby valná hromada společnosti neproběhla. A oba muži tak v rejstříku figurují dál.

Pivovar Kout na Šumavě
• 1736: první písemná zmínka o pivovaru
• 1918 až 1938: zlaté časy koutského piva, vyváží se do evropských metropolí
• 1969: ukončení výroby
• 2002: areál získal podnikatel Ján Skala
• 2006: Skala se sládkem Bohuslavem Hlavsou obnovují výrobu piva
• 2017: Skala umírá, pivovar se stává společným majetkem jeho partnerek
• 2018: v srpnu zahájeno insolvenční řízení na návrh spolumajitelky Jany Skalové, provozovatelka Gabriela Hodečková jí prý neplatila nájemné
• 2019: v prosinci došlo k ukončení výroby koutského piva

Jeden z dokumentů v insolvenčním rejstříku, kde Jana Skalová cituje z rozhovoru s Gabrielou Hodečkovou, k tomu uvádí: „Jako menšinová akcionářka insolvenčního dlužníka (jsem) byla vyrozuměna většinovou akcionářkou a členkou představenstva paní Gabrielou Hodečkovou napřed telefonicky a poté e-mailem, že paní Hodečková nebude nadále vést pivovar a zajišťovat jeho provoz, kdy i další člen představenstva pan Beran údajně ukončil svou činnost.“

Týdeník Euro se pokoušel spojit i s Gabrielou Hodečkovou. Její telefon je ale vypnutý a na e-mail dorazila jen automatická odpověď: „Momentálně jsem v pracovní neschopnosti.“ Sdílnější není ani její právní zástupkyně Václava Burianová. S médii prý nemá dovoleno mluvit.

Další smrt
Jana Skalová proto požádala soud, aby pro pivovar co nejdříve určil předběžného insolvenčního správce, který by opuštěný areál prohlédl a rozhodl, jak s majetkem dál. Případnou obnovu zdejší výroby citelně komplikují potíže, které se střádaly v minulých měsících, dluhy a zpřetrhané vazby s odběrateli. Ostatně to Hodečková naznačila i ve svém novoročním dopisu: „Nejspíš ztratíme obchodní síť, což pro nás bude velmi špatné.“

Padesát let poté, kdy dřív výstavní podnik definitivně potopili komunisté, přichází další jeho smrt. Jestli bude pouze klinická, musejí ukázat nejbližší týdny. S každým dalším dnem bude obnova pivovaru náročnější.

Krajský soud v Plzni bude o věci jednat tento týden, vedle rozhodnutí o úpadku se čeká i na to, jestli do Koutu pošle prozatímního správce.

Jisté je zatím jediné. Elán původního sládka Bohuslava Hlavsy, který odtud sice už v roce 2016 odešel do důchodu, ale teď je prý připraven opět převzít kontrolu nad varnou. Podle něj se tu výroba ještě může rozjet.

Poptávka po pivu v plechovkách roste. Pivovary v Libereckém kraji na to reagují

Publikováno:před 4 letyZdroj:Liberecká drbnaAutor:ČTK

Pivovary Svijany a Konrad v Libereckém kraji investovaly v posledních letech desítky milionů korun do pořízení vlastních linek na stáčení piva do plechovek. Jsou lehčí alternativou ke skleněným lahvím, a jsou tak výhodnější pro export, protože se tím výrazně snižují náklady na přepravu.

Poptávka po nich ale roste i na českém trhu. Plastové lahve ve dvou největších pivovarech v Libereckém kraji nepoužívají, zjistila ČTK. „Plastové lahve jsme zkoušeli před nějakými pěti šesti lety, ale výrazně nám stoupl počet reklamací, proto jsme od toho upustili,“ řekl ředitel Pivovaru Konrad Vratislavice Petr Hostaš. V Konradu loni na podzim dokončili linku na plnění plechovek a spustili zkušební provoz. Od ledna už jede linka v plném provozu. Do plechovek by chtěli letos stočit až pětinu plánovaného letošního výstavu, který je 150.000 hektolitrů.

Už více než rok plní na vlastní lince plechovky pivem v Pivovaru Svijany, který je největší v kraji. Loni naplnili 15,3 milionu plechovek, zhruba o polovinu víc než v roce 2018. Je to bezmála 11 procent ze 709.896 hektolitrů piva, které loni ve Svijanech uvařili. Letos je v plánu už zhruba 17 milionů plechovek. „O plechovky je velký zájem jak v zahraničí, tak i na českém trhu. Vyšší je prodej v letním období, ale dobře jdou na odbyt během celého roku,“ řekl mluvčí pivovaru Luboš Spálovský. Do stáčecí linky investoval pivovar zhruba 100 milionů korun.

Ani Pivovar Svijany neprodává pivo v plastových lahvích. „Jsou neekologické, propouštějí plyny a hlavně světlo, a nejsou proto vhodné k dlouhodobému uchovávání piva,“ řek ředitel pivovaru Roman Havlík. Svijanští své pivo plní jen do skleněných lahví, sudů, soudků a plechovek a to nejen těch půllitrových, ale od roku 2015 nabízí pivovar i dvoulitrové "plechovky pro chlapy". Plechovka je podle Havlíka pro pivo dokonce lepší než sklo. Navíc jde o tradiční materiál, který se k uchování piva používá už 85 let.

První plechovky s chmelovým mokem se na pultech obchodů v Richmondu v americkém státě Virginie objevily 24. ledna 1935. Jejich obliba po celém světě roste. Dokládají to i statistiky Českého svazu pivovarů a sladoven. V roce 2018 spotřeba piva v plechovkách vzrostla meziročně o pětinu a dosáhla desetiprocentního podílu na celkovém výstavu. O čtyři procenta naopak klesl prodej piva v plastových lahvích. Dominantními obaly na trhu ale zatím byly lahve se 40 procenty, 34 procent piva stočily pivovary do sudů. Loňské údaje zatím k dispozici nejsou.

Prazdroj má novou flotilu long trucků, jeden pojme 30 tisíc lahvových piv

Publikováno:před 4 letyZdroj:iDNES.czAutor:Valentýna BíláPrazdroj

Pivo z Plzeňského Prazdroje bude nově přepravovat dvacet speciálních tandemových nákladních automobilů. Do jednoho long trucku se vejde více než 30 tisíc lahvových piv.

„Long trucky značky Mercedes Benz nahradí staré tandemové soupravy, kterým již končí životnost,“ vysvětlil nutnost obměny flotily pivovarských nákladních vozů mluvčí pivovaru Zdeněk Kovář.

Nové soupravy jsou vybaveny nejmodernějšími technologiemi. Mají větší nákladový prostor, do kterého se vejde více piv než do klasických kamionů. Zatímco ve starých vozech se přepravilo 33 palet, do nových se vejde o pět více.

„Což zlepšuje ekonomiku jejich provozu a zároveň to má i pozitivní dopady na životní prostředí,“ vysvětlil Kovář.

O výbavě long trucků jednal pivovar se samotnými šoféry. „Vůz nemá klasická zpětná zrcátka, ale je vybaven speciální technologií MirrorCam, umožňuje poloautomatickou jízdu, což ulehčuje cestování na dlouhé vzdálenosti,“ dodal mluvčí.

Každý vůz je dlouhý přes dvacet metrů, všechny jsou v majetku leasingové společnosti.

Kromě automobilů Prazdroj využívá k přepravě pěnivého moku i železniční nákladní dopravu.
Na trase Plzeň - Nošovice pivovar od loňského roku rozváží nejen pivo, ale i obaly. „Tím dokázal odstranit 416 kamionů z českých silnic a dálnic ročně,“ uzavřel Kovář.

Pivovar Zubr zvýšil v loňském roce prodej piva v tancích

Publikováno:před 4 letyZdroj:Pivovar ZubrAutor:Jana Dobrovská, PRZubr

Důraz na prodej čepovaného piva byl pro pivovar Zubr prioritou i v roce 2019. Investoval nejen do modernizace svých nájemních hospod, ale rozšířil i počet provozoven s tankovým pivem. Prodej tankového piva vzrostl o 20 procent. Celkový výstav pivovaru Zubr se ustálil na 255.000 hektolitrů.

Výstav a prodeje
„Celkový výstav pivovaru zůstává poslední roky na stejné úrovni, mění se však struktura prodejů. Naší prioritou zůstává čepované pivo, jehož výstav se na tuzemském trhu pohybuje okolo 60 procent. Vysoké číslo se nám daří udržovat nejen díky investicím do modernizace vlastní sítě nájemních restaurací, ale také navyšováním počtu provozoven, které nabízí naše pivo z tanku,“ komentuje výsledky za rok 2019 Tomáš Pluháček, ředitel pivovaru Zubr.
Pivovar Zubr ukončil v loňském roce spolupráci s obchodním řetězcem Albert, výpadek v prodeji se podařilo nahradit navýšením prodejů v jiných řetězcích i zvýšením exportu o 5 procent. „Kvalita je pro nás vždy na prvním místě, to je i jeden z důvodů, proč patří náš pivovar dlouhodobě k nejoceňovanějším tuzemským pivovarům a těší se přízni konzumentů. Jsme připraveni jednat o obchodních podmínkách se všemi řetězci a chceme rozšiřovat naši distribuci, ovšem z vysoké kvality ustupovat nebudeme,“ komentuje situaci na trhu Tomáš Pluháček.

Modernizace provozu
Výměnou systému filtrace byla v loňském roce dokončena zásadní rekonstrukce všech provozů výrobní části pivovaru, která probíhala průběžně v uplynulých dvaceti letech. „Do modernizace pivovaru bylo investováno více než tři čtvrtě miliardy korun a zásadních investic se dočkaly prakticky všechny části pivovaru. Jsem rád, že v tomto ohledu máme opět na pár let vystaráno a pivovar je na technologické špičce,“ říká ředitel přerovského pivovaru.

Ocenění pro tradiční pivo
Svého prvního velkého úspěchu na degustačních soutěžích se v loňském roce dočkal Zubr Gradus, dvanáctistupňový ležák, který byl vyhlášen nejlepším světlým ležákem roku na soutěži České pivo 2019. Proč se pivům Zubr na soutěžích dlouhodobě daří, vysvětluje sládková pivovaru Nataša Rousková: „Již před lety jsme se rozhodli, že půjdeme tradiční výrobní cestou klasického českého piva, založenou především na kvalitních regionálních surovinách, kvašení v otevřených kvasných kádích a dlouhém zráním v ležáckém sklepě. A ukazuje se, že to byla správná volba. K oceněným pivům se nově přidal i náš benjamínek Zubr Gradus, který se degustační soutěže účastnil vůbec poprvé, a hned z toho bylo vítězství.“

Brána pivovaru se otevírá
Akce pro veřejnost v areálu pivovaru Zubr a skupinové prohlídky se již staly tradicí, které každoročně lákají tisíce návštěvníků. V loňském roce pivovar navštívilo více než 11 000 lidí. Letošní pivní sezonu pivovar Zubr odstartuje oslavou 148. narozenin pivovaru v pátek 24. dubna, Zubrfest 2020 proběhne 13. června a s létem se rozloučí 5. září na Dočesné se Zubrem.

Plzeňský Prazdroj loni navštívil téměř milion návštěvníků!

Publikováno:před 4 letyZdroj:QAP.czPrazdroj

V loňském roce do pivovarů Plzeňského Prazdroje zavítalo téměř milion návštěvníků. Zájem o prohlídkové trasy, zážitkové programy a kulturní a společenské akce vzrostl oproti předchozímu roku o 7,5 %.

Největší zájem byl již tradičně o trasy a akce v plzeňském pivovaru, kam zamířilo dokonce o 12 % víc lidí než loni. Dlouhodobě nejvytíženější je trasa Pilsner Urquell, velký zájem byl ale i o trasu pivovaru Gambrinus, která zaznamenala nejvyšší návštěvnost od roku 2014.

"Těší nás, že se naše pivovary staly loni cílem pro 980 000 lidí, kteří přijeli z celého světa. Více než polovinu z nich tvořili čeští turisté, druhou nepočetnější skupinou pak byli s 18 % Asiaté, zejména návštěvníci z Číny. Následovali Němci, kteří tvoří necelých 12 %," říká Pavla Mášková, manažerka návštěvnických služeb Plzeňského Prazdroje.

Nejvíce turistů ve své historii přivítal i pivovar ve Velkých Popovicích. K tomu přispěly nejen oblíbené zážitkové akce, jako je Den Kozla nebo Klobáskofest, ale také možnost svézt se na prohlídku speciálním vlakem. Vlak jezdí každou sobotu od jara do podzimu z pražského Hlavního nádraží.

Pivovar Radegast zaznamenal meziroční pokles návštěvnosti, který byl způsoben zejména přesunutím populárního Radegast dne výjimečně z důvodu stavby nové plechovkové linky do Frýdku-Místku. V letošním roce, kdy pivovar oslaví své padesátiny, se ale akce opět do areálu v Nošovicích vrátí a návštěvníci se mohou těšit také na nový prohlídkový okruh.

"Novinek se dočkají i návštěvníci pivovaru v Plzni, kde bude již brzy prohlídka Pilsner Urquell zpestřena o promítání v novém panoramatickém kině. Chystá se i speciální výstava k 35. výročí otevření Plzeňského historického podzemí. Pro návštěvníky velkopopovického pivovaru bude i letos od dubna pravidelně jezdit oblíbený vlak Kozel expres," dodává Pavla Mášková.

Objem piva v plechu roste podle svazu na úkor PET

Publikováno:před 4 letyZdroj:České novinyAutor:ČTK

Objem piva prodaného v plechovkách roste. Loni do konce listopadu se zvýšil o 66.300 hektolitrů, naopak o 69.000 hektolitrů klesla výroba piva v plastových obalech. ČTK to dnes sdělila výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová. Předloni činil prodej piva v plechovkách desetinu celkového výstavu. Zvyšující produkci piva v plechovkách potvrzují i největší pivovary. První plechovky s pivem se na pultech obchodů v Richmondu v USA objevily před 85 lety, 24. ledna 1935.

"Nejvíce piva prodáváme ve vratných lahvích a v sudech. Na třetím místě jsou plechovky, u kterých zaznamenáváme meziročně největší nárůst - jejich prodeje rostou od roku 2015 dvojciferným tempem," uvedl za Plzeňský Prazdroj Zdeněk Kovář. Pro firmu předloni tvořilo pivo v plechovkách 18 procent prodejů. "Výhodu v tomto typu obalu konzumenti vidí v nízké váze nebo v poměrně rychlém vychlazení nápoje v ledničce. Vzhledem k tomu se ale také významně zabýváme jejich sběrem, tříděním a recyklací. Naše plechovky jsou již zhruba z poloviny vyrobené z recyklátu," dodal Kovář.

Výhodou podle něj je, že se nemusí využívat na výrobu plechovek z recyklovaných materiálů pouze již použité plechovky, ale stačí jakýkoliv využitý hliník - například z konzerv nebo obalů na spreje.

Podle mluvčí Pivovarů Staropramen Denisy Mylbachrové si zákazníci dopřávají pivo v plechu při cestování nebo si ho koupí na chatu. "Když se podíváme na prvních 11 měsíců loňského roku, tak podle nám dostupných informací od agentury AC Nielsen objemy piva a pivních mixů prodané v plechovkách ve srovnání s rokem 2018 vzrostly o téměř 14 procent. V případě společnosti Pivovary Staropramen to v tomto srovnání byl dvojnásobek - zhruba 29 procent," dodala.

Ferencová upozornila na to, že pivovary spolupracují se společností Eko-kom. Podle svazu ale právě třídění plechu zaostává za ostatními odpady jako jsou papír, plasty a sklo. "Až 18 procent občanů neví, že lze tento obalový materiál recyklovat. Problém zde poté nastává v nedostatečné síti sběrných míst. Na území našeho státu se již nachází okolo 7000 šedých kontejnerů, tedy těch na použitý kov, a stále jich přibývá. Je však potřeba tuto síť dále zhušťovat," uvedla v materiálu, který poslala Svazu měst a obcí v ČR.

Nynější systém třídění není podle iniciativy Zálohujme.cz dostatečný. "Nestíhá reagovat na růst prodejů a nejméně 65 procent nápojových plechovek v ČR končí ve směsném odpadu nebo v přírodě. Jen v roce 2018 jsme takto 'vyhodili' 6582 tun hliníku, z čehož by šlo vyrobit 263 milionů nových plechovek. Zatímco výroba 'panenského' hliníku představuje obrovskou zátěž pro životní prostředí, tenkostěnné plechovky se dají efektivně recyklovat," uvedl za iniciativu Andrea Brožová. Zálohujme.cz lobbuje za prosazení zálohového systému na odpady, zejména na plastové lahve.

Tvrdý brexit by mohl zkomplikovat vývoz tankového piva z Česka na britské ostrovy

Publikováno:před 4 letyZdroj:iRozhlas.czAutor:Matěj Skalický

Už příští pátek Velká Británie podle očekávání opustí Evropskou unii. Zatím se ale nic nezmění na nejistotě, za jakých podmínek k brexitu dojde. Tedy zda se například vrátí celní kontroly na hranicích. Velmi bedlivě proto budou další vyjednávání mezi Londýnem a Bruselem sledovat mimo jiné i české pivovary. Na britské ostrovy ročně vyvezou pivo za více než 200 milionů korun.

Britové vypijí každý rok desítky milionů půllitrů piva, které uvaří na pražském Smíchově. „Velká Británie patří k našim největším trhům, říká mluvčí Staropramenu Denisa Mylbachrová a potvrzuje, že tu bedlivě sledují, co se děje za Lamanšským průlivem.

„Pokud by se do Británie exportovalo pivo v cisternách, tak by určitě nebylo dobré, aby se kvůli celním průtahům zdrželo na hranicích, protože čerstvost je u piva ta nejdůležitější vlastnost,“ dodává Mylbachrová. I proto mají ve Staropramenu připraveno hned několik scénářů, ať už se Brusel s Londýnem dohodne, nebo ne.

„Řešili bychom to třeba předzásobováním, případně by se dalo uvažovat o speciálním celním režimu. Třetí varianta je takzvaná licenční výroba. To znamená, že to pivo vaříme přímo na místě v nějakém sesterském pivovaru,“ popisuje mluvčí Staropramenu.

Staropramen totiž vaří pivo v Británii už teď. Třeba v Plzni ale o ničem takovém neuvažují. „My do Británie vyvážíme především Pilsner Urquell a ten pro celý svět vaříme pouze a výhradně v Plzni,“ říká mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář.

Licence ne
Z Plzně míří na britské ostrovy tři procenta produkce. „Ve chvíli, kdy by to nešlo, tak jsme schopni nahradit ten export sudovým pivem. Scénáře v hlavě máme a čekáme, jak dopadne dohoda a co všechno z toho bude vyplývat,“ dodává Kovář.

Vyčkává i Budějovický Budvar, pro který je Velká Británie jedním z pěti nejdůležitějších trhů. Také pro pivovar z jihu Čech ale licenční výroba nepřichází v úvahu.

„Vždy jsme deklarovali, že Budějovický Budvar pochází právě z Českých Budějovic. Tak tomu vždy bylo a také tomu tak vždy bude,“ vysvětluje generální ředitel Budějovického Budvaru Petr Dvořák.

Ve všech pivovarech se každopádně shodují, že nejhorší je nejistota. Právě na jihu Čech kvůli dvojitému odložení brexitu už přišli o více než půl druhého milionu korun.

„Už dvakrát jsme se předzásobovali a potom zase déle prodávali, s tím jsou spojené náklady, takže jenom za loňský rok kvůli této nejistotě tam máme vícenáklady ve výši více než 50 tisíc liber,“ dodává Petr Dvořák.

Teď chtějí v Budějovicích čekat do poslední chvíle. Věří, že ať už bude dohoda mezi Spojeným královstvím a Evropskou unií jakákoliv, dokážou se jí přizpůsobit. Potřebují jen konečně vědět, co bude jejím obsahem.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.25.04.2024 07:1810.660/10.660