Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Kategorii světlých ležáků v soutěži České pivo 2016 vyhrál Radegast Ryze Hořká 12

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:ČSPSAutor:Martina Ferencová

Degustační soutěž České pivo 2016 zná své vítěze. Ti byli slavnostně vyhlášeni na Svatováclavské slavnosti českého piva 20. září 2016 v Národním domě na Vinohradech. „Letošní ročník degustační soutěže byl velmi vyrovnaný. Piva tuzemských pivovarů patří k nejlepším a nejkvalitnějším na světě,“ říká František Šámal, předseda Českého svazu pivovarů a sladoven, který soutěž pořádá.

V letošním, šestnáctém ročníku soutěže České pivo 2016, kterou každoročně vyhlašuje Český svaz pivovarů a sladoven a jejímž odborným garantem je Výzkumný ústav pivovarský a sladařský, bylo testováno 58 vzorků piv rozdělených do pěti soutěžních kategorií.

„V prestižní kategorii světlých ležáků se na prvním místě umístil pivovar Radegast Plzeňského Prazdroje se svou Ryze Hořkou 12. Druhé místo patří Královskému pivu Litovel Premium Pivovaru Litovel, třetí místo obsadil Staropramen Ležák z Pivovarů Staropramen,“ uvádí letošní vítěze František Šámal.

Mezi stále populárnějšími jedenáctistupňovými pivy byl jako nejlepší ohodnocen světlý ležák Zubr Grand z Pivovaru Zubr. Druhé místo obsadil Braník 11 Pivovaru Staropramen. Třetí příčka náleží Kvasnicové jedenáctce Bernard stejnojmenného rodinného pivovaru.

V kategorii Světlé výčepní pivo uspělo Královské pivo Litovel Moravan, Zubr Gold a Zubr Classic.
Nejlepšími letošními tmavými pivy porota určila Bernard Černý ležák s jemnými kvasnicemi a Královské pivo Litovel Dark. Na druhém místě se umístilo pivo Černovar Černé z Tradičního pivovaru v Rakovníku. Třetí příčku obsadilo Postřižinské Tmavé z Pivovaru Nymburk.
Mezi nealkoholickými pivy bodoval Birell Světlý, dále Birell Polotmavý z Pivovaru Radegast Plzeňského Prazdroje, následovaný pivem Bakalář nealkoholický za studena chmelený z Tradičního pivovaru v Rakovníku.

Soutěž České pivo je dvoukolová, což posiluje objektivitu hodnocení. Degustační komise za dohledu notáře posuzuje senzorické vlastnosti piva. V komisích nezasedají pouze pivovarníci, ale také pedagogové a odborníci ze středních a vysokých škol, z Chmelařského institutu a Státní zemědělské a potravinářské inspekce.

Vzorky do soutěže jsou odebírány přímo ve výrobních závodech zástupci Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského. Soutěž je otevřená všem tuzemským pivovarům, které mají roční pivní výstav nad pět tisíc hektolitrů.

Kompletní výsledky degustační soutěže České pivo 2016

Světlý ležák
1. RADEGAST Ryze Hořká 12; Pivovar Radegast, Plzeňský Prazdroj, a.s.
2. Královské pivo LITOVEL PREMIUM; Pivovar Litovel a.s., Litovel
3. STAROPRAMEN LEŽÁK; Pivovar Staropramen, Pivovary Staropramen s.r.o.

11% Světlý ležák
1. ZUBR GRAND; Pivovar Zubr a.s., Přerov
2. BRANÍK 11, Pivovar Staropramen; Pivovary Staropramen s.r.o.
3. BERNARD Kvasnicová jedenáctka; Rodinný pivovar Bernard, a.s., Humpolec

Světlé výčepní pivo
1. Královské pivo LITOVEL MORAVAN; Pivovar Litovel a.s., Litovel
2. ZUBR GOLD; Pivovar Zubr a.s., Přerov
3. ZUBR CLASSIC; Pivovar Zubr a.s., Přerov

Tmavé pivo
1. BERNARD Černý ležák s jemnými kvasnicemi; Rodinný pivovar Bernard, a.s., Humpolec
1. Královské pivo LITOVEL DARK; Pivovar Litovel a.s., Litovel
2. ČERNOVAR ČERNÉ; Tradiční pivovar v Rakovníku, a.s.
3. POSTŘIŽINSKÉ TMAVÉ; Pivovar Nymburk, spol. s r.o.

Nealkoholické pivo
1. BIRELL Světlý; Pivovar Radegast, Plzeňský Prazdroj, a.s.
2. BIRELL Polotmavý; Pivovar Radegast, Plzeňský Prazdroj, a.s.
3. BAKALÁŘ nealkoholický za studena chmelený; Tradiční pivovar v Rakovníku, a.s.

Jak Jurečka snížil DPH na potraviny a pivo a Babiš ani Sobotka to nevěděli

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:Josef Kopecký, ČTK

Ta zpráva přišla krátce před čtrnáctou hodinou zcela nečekaně. Agentura ČTK s odvoláním na ministra zemědělství Mariana Jurečku informovala o dohodě vládní koalice o snížení DPH na pivo a na základní potraviny. „Není to pravda,“ napsal iDNES.cz z jednání vlády ministr financí Andrej Babiš. Zprávu popřel i premiér Bohuslav Sobotka.

„Nic takového jsme neřešili a na ničem takovém jsme se nedohodli,“ napsal iDNES.cz předseda vlády.

Věc ještě více zkomplikoval vicepremiér Pavel Bělobrádek z KDU-ČSL, který se za kolegu Jurečku nejprve postavil. Tvrdil, že dohoda mezi šéfy stran vznikla... Pak vzal ale chybu za mystifikaci na sebe. „Musím uznat svoji chybu. Návrh na snížení DPH nebyl ještě odsouhlasen koalicí. Všem se omlouvám,“ napsal Bělobrádek na Twitteru.

Čepované pivo se podle agentury ČTK, Jurečky a Bělobrádka mělo od příštího roku přesunout z 21procentní do 15procentní sazby DPH. Od roku 2018 měla klesnout DPH u základních potravin, jako je mléko, chléb, maso, máslo a sladkovodní ryby na deset procent.

„Zlevněním základních potravin snižujeme daňové zatížení občanů, a to zejména u těch ekonomicky nejslabších. Právě pro sociálně nejvíce ohrožené skupiny obyvatel představují potraviny velký podíl na jejich výdajích,“ uvedl ministr zemědělství.

Brzy se ale ukázalo, že věc má háček. Babiš se proti tomu hned pro iDNES.cz ohradil. A ani nikdo z jindy na sociálních sítích aktivních politiků ČSSD zprávu nepotvrdil, ba ani ji z počátku nekomentoval.

Až když začal Jurečka vysvětlovat, jak se mu povedlo zlevnění piva ohlásit, došla premiérovi trpělivost a jasně se od tvrzení lidovců distancoval. Bělobrádek ještě chvíli sváděl za svého kolegu „pivní tweetovou bitvu“, ale nakonec kapituloval. Pivo se zatím zlevňovat nebude.

Snížení daně u čepovaného piva už letos v lednu navrhoval Babiš. Zdůvodňoval to podporou hospod kvůli vyšším nákladům v souvislosti se zavedením elektronické evidence tržeb. Koalice tuto diskusi v březnu odložila.

Jurečka: DPH u točeného piva a potravin klesne. Mluvčí vlády to ale popírá

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:E15.czAutor:ČTK

Čepované pivo by se od roku 2017 mělo přesunout z 21procentní sazby do 15procentní sazby DPH. Od roku 2018 by měla klesnout DPH u základních potravin, jako je mléko, chléb, maso, máslo a sladkovodní ryby, na deset procent. Shodli se na tom šéfové koalice, sdělil ministr zemědělství a místopředseda lidovců Marian Jurečka. Ministr financí Andrej Babiš (ANO) však reagoval, že o dohodě nic neví. Stejně odpověděl i mluvčí vlády Martin Ayrer.

„Předsedové koaličních stran toto téma neřešili a žádné snížení DPH dohodnuto nebylo,“ sdělil Ayrer. „Zlevněním základních potravin snižujeme daňové zatížení občanů, a to zejména u těch ekonomicky nejslabších. Právě pro sociálně nejvíce ohrožené skupiny obyvatel představují potraviny velký podíl na jejich výdajích,“ uvedl předtím ministr.

Vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) nejprve sdělil, že k dohodě došlo a koaliční partneři zřejmě popírají, že by se téma probíralo na vládě, kde skutečně na programu nebylo. Vzápětí ale na twitteru uvedl, že Jurečku i novináře špatně informoval. „Musím uznat svoji chybu. Návrh na snížení DPH nebyl ještě odsouhlasen koalicí. Všem se omlouvám,“ napsal. Nedementoval nicméně tvrzení, že se na plánu dohodli předsedové koalice.

Snížení daně u čepovaného piva už letos v lednu navrhoval šéf předseda ANO a ministr financí Babiš. Zdůvodňoval to podporou hospod kvůli vyšším nákladům v souvislosti se zavedením elektronické evidence tržeb. Koalice ale tuto diskusi v březnu odložila. Chtěla se k ní vrátit až po vyhodnocení letošního výběru DPH.

Proti snižování DPH na pivo se v minulosti vyjádřil například národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil. Řekl, že pivo je zodpovědné za polovinu zdravotních a společenských následků spojených v ČR s alkoholem. V ekonomickém vyjádření jde podle něj o škody za nejméně deset miliard korun ročně. Cenová dostupnost má přitom podle současných studií na míru spotřeby rozhodující vliv, Vobořil by proto o cenotvorbě rád vedl podrobnější debatu. „Pokud by vláda chtěla přinést změnu v DPH, nemělo by se to odrážet na snižování ceny alkoholických nápojů,“ podotkl.

Snížení DPH na základní potraviny podporovala i sociální demokracie. Do budoucna by podle dřívějších vyjádření premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) chtěla snížit DPH na deset procent u všech potravin, v tomto volebním období se to ale podle něj nedalo stihnout.

Pilsner Fest pomalu klepe na dveře, dorazí Chinaski, Tata Bojs a další

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:Plzeň.czPrazdroj

Příští sobotu 1. října bude areál Plzeňského Prazdroje patřit oslavám piva. Na tradičním Pilsner Festu se můžete těšit na výbornou hudbu, vychlazené pivo Pilsner Urquell, spoustu dobrého jídla a bohatý doprovodný program. Nabitý bude i hudební program, který přinese hvězdy jako Chinaski, Mekiho Žbirku, Čechomor a řadu dalších.

Návštěvníci se na Pilsner Festu mohou těšit na jedinečný pivní zážitek, který jim přiblíží atmosféru prazdrojských sklepů a pivovaru před 174 lety. Celodenní program však podpoří svým vystoupením také několik hudebních interpretů a kapel. Na to, jaká hudba zpestří náladu na oslavě narozenin plzeňského ležáku, dohlíží už tradičně dramaturg Pavel Anděl. „Pilsner Fest je velmi speciální událostí, protože se nejedná o klasický hudební festival. Je to oslava výročí piva, které změnilo svět, a tak je třeba ty osobnosti a nástroje, které jeho narozeniny zpestří, vybírat velmi pečlivě,“ říká dramaturg. „Pro letošní zahájení Festu jsem zvolil tradiční českou kapelu Čechomor. Tu pak vystřídají třeba Chinaski, ležáku věrní Tata Bojs, anděly oceňovaná Bára Poláková nebo slovenský zpěvák Meky Žbirka. Kromě dvou hlavních pódií pak ožijí narozeninovou hudbou i některé pivní stany,“ dodává. Kompletní program najdete zde.

Protože se jedná o narozeninovou oslavu piva Pilsner Urquell, bude právě nefiltrovaný ležák hlavní hvězdou výčepů a poteče z více než 150 kohoutů. Pro ten nejlepší pivní zážitek jej všem návštěvníkům Pilsner Festu poctivě načepují vítězové soutěže o nejlepšího českého výčepního – Pilsner Urquell Master Bartender. Zájemce, kteří za nimi zavítají do Školy čepování, také naučí, jak načepovat dokonalou hladinku, šnyt nebo mlíko. Školu čepování najdou všichni v čase od 15:30 do 16:30 ve Spilka stanu, od 18:00 do 19:30 v Lokále a od 16:00 dokonce na jednom z hlavních pódií Za Branou.

Plzeňský originál bude navíc doplněný o tu nejkvalitnější gastronomii. Pečlivě připravená degustační menu, která se nejlépe hodí k plzeňskému pivu, nabídnou totiž v areálu pivovaru plzeňské podniky Na Spilce, Švejk restaurant nebo Lokál Pod Divadlem, a to ve svých velkokapacitních stanech doplněných výčepy i hudbou. Návštěvníky však čeká také spousta dalších stánků s občerstvením, které byly vybrány pod taktovkou kulinářského Fresh Festivalu. Pilsner Fest je totiž pivní oslavou, která se má kvalitně načepovaným pivem v kombinaci s vyšší gastronomií odlišit od ostatních běžných festivalů a jejich nabídky piva a pokrmů.

„K nejlepšímu českému pivu patří jednoznačně i jídlo, které splňuje ty nejvyšší požadavky na kvalitu a čerstvost. A v neposlední řadě se k říznému ležáku hodí chuťově. Proto jsme se, po loňské úspěšné premiéře, rozhodli i letos zaručit návštěvníkům Pilsner Festu ten nejlepší smyslový zážitek,“ říká Martin Nauš, jeden z organizátorů Fresh Festivalu, oblíbené kulinářské akce přinášející možnost okusit skvělou gastronomii. „Doufám, že hosty narozeninové oslavy plzeňského piva náš letošní výběr restaurací a pokrmů potěší, dbali jsme totiž na jeho rozmanitost. Na Pilsner Festu tak najdou tu nejlepší českou tradiční kuchyni, ale také něco z kuchyně americké, francouzské či italské, něco z Mexika, Vietnamu či Středomoří. Na bulváru před pivovarem se objeví i několik v současné době tolik populárních food trucků,“ dodává Nauš.

Jako každý rok si návštěvníci Pilsner Festu mohou ozvláštnit festivalový den Pilsner Festovou prohlídkou pivovaru Plzeňský Prazdroj. Její součástí bude návštěva pivovarské bednárny, která je ukrytá v areálu pivovaru a není běžně veřejnosti přístupná, prohlídka historických sklepů a samozřejmě ochutnávka nefiltrovaného ležáku čepovaného přímo z dubových sudů. Prohlídku návštěvníci zakončí v takzvaném „podsvětí“, které bude veřejnosti otevřeno poprvé. Přezdívá se tak zázemí historické varny, která dá nahlédnout pod varné pánve a kádě, ve kterých se do roku 2004 vařilo pivo Pilsner Urquell. Prohlídky za vstupné 100 Kč budou vzhledem ke zvýšenému zájmu probíhat v 15minutových intervalech. Vstupenky je možné zakoupit předem na www.prazdrojvisit.cz.

18:42, to je čas, kdy si 1. října všichni milovníci plzeňského ležáku společně připijí na jeho počest a slávu. Čas odkazuje k velmi významnému roku 1842, kdy spatřila světlo světa vůbec první várka slavného originálu a začala šířit věhlas plzeňského piva doma i ve světě. Slavnostní přípitek s překvapením se uskuteční současně na obou pódiích Pilsner Festu a pronesou ho hlavní představitelé pivovaru a města Plzeň. Těsně před přípitkem se navíc narazí přímo na jedné ze scén 174 litrový dřevěný sud piva, jako odkaz k 174. narozeninám. Mimoto se začnou v areálu pivovaru od 18:00 rozdávat i plechovky určené k hromadnému přípitku.

Na oslavě první várky jistě příchozí zaujmou i tradiční řemesla, která jsou bezprostředně spojená s plzeňským pivem. Svůj um předvedou v bednárně i ve speciálním stánku na nádvoří pivovaru bednáři, kteří se stále ještě postaru starají o dubové pivovarské sudy a kádě v plzeňských sklepích. Přiblíží postupy při výrobě sudů a naučí zájemce vypalovat tradičním způsobem logo Pilsner Urquell do dřevěného základu.

V průběhu narozeninového dne se všem příchozím představí na jevišti i jeden z nejlepších českých výčepních, plzeňský sládek nebo místní formanka, která i dnes s koňským povozem rozváží sudy s pivem z pivovaru do plzeňských hospod. Všichni zástupci pivovarských řemesel dají nahlédnout hlouběji do svých profesí a návštěvníky Pilsner Festu vyzvou k soutěžím, kde bude jednou z hlavních cen například soukromá VIP prohlídka pivovaru přímo se starším obchodním sládkem Václavem Berkou.

Prazdroj zdraží o tři procenta. Konkurence podobný krok nechystá

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:E15.czAutor:ČTKPrazdroj

Plzeňský Prazdroj od října zvýší ceny piva a dalších nápojů v průměru o 3,2 procenta. Například půllitr desítky Gambrinus budou restaurace nakupovat o 60 haléřů dráž a dvanáctky Pilsner Urquell o korunu. Prazdroj nezvyšoval cenu čepovaného piva dva roky a lahvového rok a tři čtvrtě. Pivovar zdražení zdůvodňuje růstem cen surovin, zejména chmele, a také investicemi do modernizace a rozšíření prodeje. Napsaly to Lidové noviny (LN).

Zvýšení cen lídra českého pivního trhu se týká jak sudového a tankového, tak baleného piva. Hostinští a obchody budou vedle piva od Prazdroje nakupovat dráž i nealko a ovocná piva, cidery i další nápoje. „V průměru zvyšujeme cenu u všech našich produktů o 3,2 procenta,“ uvedla pro LN mluvčí Prazdroje Jitka Němečková.

Změnu ceny v tuto chvíli neplánují Pivovary Staropramen, které jsou po Prazdroji druhým největším výrobcem piva v Česku. Zdražovat se nechystá ani humpolecký Bernard. Reagovat na změnu cen u konkurence nehodlá ani Budějovický Budvar. „Ceny některých výrobků jsme naposledy upravovali 1. ledna 2016. Máme zcela nezávislou cenovou politiku,“ uvedl mluvčí Budvaru Petr Samec.

Skupina Heineken, které patří značky Krušovice, Starobrno nebo Zlatopramen, uvedla, že naposledy zdražovala některé své produkty v obchodech začátkem letoška. „O případných změnách nejprve informujeme naše obchodní partnery,“ dodala Jana Pikardová z Heinekenu.

Prazdroj patří mezi pivovary společnosti SABMiller v Evropě, jejichž prodejem podmínila Evropská komise svůj souhlas s převzetím SABMilleru ze strany největšího světového pivovaru Anheuser-Busch InBev. Prazdroj je tak na prodej. Podle různých zdrojů mezi zájemci figurují americké a evropské investiční fondy, včetně českých skupin PPF a J&T, a také třeba největší japonský pivovar Asahi.

Nejlepší jedenáctkou roku 2016 je Zubr Grand

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:Naše vodaZubr

Zubr Grand získal 1. místo v prestižní degustační soutěži České pivo 2016 a to v kategorii jedenáctistupňových ležáků. O vítězi rozhodla za dohledu notáře komise složená z odborníků, která posuzovala senzorické vlastnosti piva.

Úspěch přerovského pivovaru potvrdila i další umístění piv z produkce přerovského pivovaru – Zubr Gold se umístil na 2. místě v kategorii výčepních piv, Zubr Classic v téže kategorii obsadil 3. příčku. Velmi dobře si v soutěži vedly i výrobky pivovaru Litovel, který je také součástí moravského holdingu PMS. Pivo Litovel Moravan zvítězilo v kategorii výčepních piv, Litovel Premium obsadilo 2. místo v kategorii prémiových ležáků a Litovel Dark zvítězil v kategorii piv tmavých. Holding PMS celkově získal šest ocenění a stal se jednoznačně nejúspěšnější pivovarnickou skupinou soutěže České pivo 2016.

„Velmi si vážíme toho, že odborná porota zvolila jako nejlepší jedenáctku Zubr Grand. Ten je zároveň naším nejprodávanějším pivem. Je skvělé, že se názory odborníků i našich štamgastů na kvalitu i chuť Granda takto shodují, říká Tomáš Pluháček, ředitel pivovaru Zubr a dodává: „Těší mne, že cesta k úspěchu je dlážděná poctivou prací, tradičním způsobem vaření piva a v neposlední řadě nejlepšími regionálními surovinami, což je přesně to, na čem si v pivovaru Zubr zakládáme.“ Přerovský pivovar patří k jednomu z nejvíce oceňovaných pivovarů v České republice.

Soutěž České pivo patří k tradičním pivním kláním v České republice. Letos se konala již po šestnácté a jako každý rok, i letos ji vyhlásil Český svaz pivovarů a sladoven a roli odborného garanta převzal Výzkumný ústav pivovarský a sladařský. Degustační komise je složená z pivovarníků, pedagogů a odborníků ze středních a vysokých škol, Chmelařského institutu a Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Objektivita hodnocení je zajištěna dvokoulovým hodnocením.

Nejlepší světlé pivo má Radegast, tmavé Litovel

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:Týden.czAutor:ČTK

První místo v hlavní kategorii světlých ležáků degustační soutěže České pivo letos získal Radegast se svou Ryze Hořkou 12°. Druhé místo patří Královskému pivu Litovel Premium z moravského pivovaru Litovel. Bronzovou příčku obsadil Staropramen Ležák z pražského smíchovského pivovaru. Výsledky 16. ročníku soutěže, ve které v pěti kategoriích soutěžilo 58 vzorků piv, vyhlásili organizátoři v Národním domě na Vinohradech v Praze na Svatováclavské slavnosti českého piva. Počet piv přihlášených do soutěže letos klesl skoro o pětinu.

V kategorii světlých výčepních piv uspělo Královské pivo Litovel Moravan, následované pivy Zubr Gold a Zubr Classic. Mezi stále populárnějšími jedenáctistupňovými pivy byl jako nejlepší ohodnocen Zubr Grand, následovaný Braníkem 11 a Kvasnicovou jedenáctkou od pivovaru Bernard. Mezi nealkoholickými pivy patří první místo pivu Birell Světlý, umístil se také Birell Polotmavý a Bakalář nealkoholický za studena chmelený z Rakovníku.

Nejlepším tmavým pivem porota určila stejně jako loni a předloni pivo Litovel Dark, na první příčce se též umístil Bernard Černý ležák s jemnými kvasnicemi. Na druhé pozici skončilo pivo Černovar Černé z Tradičního pivovaru v Rakovníku, na třetím místě loňský spoluvítěz kategorie Postřižinské tmavé z nymburského pivovaru.

Degustační soutěž každoročně vyhlašuje Český svaz pivovarů a sladoven, odborným garantem je Výzkumný ústav pivovarský a sladařský. Zatímco předloni mohli do soutěže přihlašovat své produkty tuzemské pivovary, které měly roční výstav nad 10 tisíc hektolitrů, loni povinná výroba pro přihlašovatele klesla na polovinu. Tam zůstala i letos.

Během ceremoniálu byli uvedeni do Síně slávy českého pivovarství emeritní sládek Plzeňského Prazdroje Pavel Průcha a Jiří Špringl ze společnosti Chmel Polepská blata. Průcha pracoval na prazdrojské varně již v roce 1970, následně byl i hlavním sládkem Prazdroje. Špringl je odborníkem na pěstování chmele - poloraného žateckého červeňáku.

Cena českého sládka Františka Ondřeje Poupěte byla udělena emeritnímu sládkovi a předsedovi představenstva litovelského pivovaru Miroslavu Koutkovi. "Začínal jsem v něm od píky. Třináct let jsem zastával funkci sládka. V roce 1992 jsem byl jmenován do funkce výkonného ředitele, kterou jsem vykonával skoro 19 let," uvedl Koutek. Sládkem se stal v 25 letech, nejmladším v tehdejším Československu. Koutek se také zasadil o znovuotevření učňovského oboru pivovarník - sladovník na Střední odborné školy v Litovli, před revolucí také inicioval vybudování první historické muzeální expozice pivovarnictví na Moravě.

Prazdroj od října opět podraží. Za plzeň si lidé připlatí korunu

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:ČTKPrazdroj

Plzeňský Prazdroj od října zvýší ceny piva a dalších nápojů v průměru o 3,2 procenta. Například půllitr desítky Gambrinus budou restaurace nakupovat o 60 haléřů dráž a dvanáctky Pilsner Urquell o korunu.

Prazdroj nezvyšoval cenu čepovaného piva dva roky a lahvového rok a tři čtvrtě. Pivovar zdražení zdůvodňuje růstem cen surovin, zejména chmele, a také investicemi do modernizace a rozšíření prodeje. Napsaly to Lidové noviny (LN). Další pivovary podle zjištění deníku nyní zdražení nechystají.

Zvýšení cen lídra českého pivního trhu se týká jak sudového a tankového, tak baleného piva. Hostinští a obchody budou vedle piva od Prazdroje nakupovat dráž i nealko a ovocná piva, cidery i další nápoje. „V průměru zvyšujeme cenu u všech našich produktů o 3,2 procenta,“ uvedla pro LN mluvčí Prazdroje Jitka Němečková.

Změnu ceny v tuto chvíli neplánují Pivovary Staropramen, které jsou po Prazdroji druhým největším výrobcem piva v Česku. Zdražovat se nechystá ani humpolecký Bernard. Reagovat na změnu cen u konkurence podle zjištění LN nehodlá ani Budějovický Budvar. „Ceny některých výrobků jsme naposledy upravovali 1. ledna 2016. Máme zcela nezávislou cenovou politiku,“ uvedl mluvčí Budvaru Petr Samec.

Skupina Heineken, které patří značky Krušovice, Starobrno nebo Zlatopramen, uvedla, že naposledy zdražovala některé své produkty v obchodech začátkem letoška. „O případných změnách nejprve informujeme naše obchodní partnery,“ dodala Jana Pikardová z Heinekenu.

Prazdroj patří mezi pivovary společnosti SABMiller v Evropě, jejichž prodejem podmínila Evropská komise svůj souhlas s převzetím SABMilleru ze strany největšího světového pivovaru Anheuser-Busch InBev. Prazdroj je tak na prodej. Podle různých zdrojů mezi zájemci figurují americké a evropské investiční fondy, včetně českých skupin PPF a J&T, a také třeba největší japonský pivovar Asahi.

Prazdroj zdraží pivo. Jak reagují ostatní pivovary?

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:Týden.czAutor:ČTKPrazdroj



Plzeňský Prazdroj od října zvýší ceny piva a dalších nápojů v průměru o 3,2 procenta. Například půllitr desítky Gambrinus budou restaurace nakupovat o 60 haléřů dráž a dvanáctky Pilsner Urquell o korunu. Prazdroj nezvyšoval cenu čepovaného piva dva roky a lahvového rok a tři čtvrtě.

Pivovar zdražení zdůvodňuje růstem cen surovin, zejména chmele, a také investicemi do modernizace a rozšíření prodeje. Napsaly to Lidové noviny. Další pivovary podle zjištění deníku nyní zdražení nechystají.

Zvýšení cen lídra českého pivního trhu se týká jak sudového a tankového, tak baleného piva. Hostinští a obchody budou vedle piva od Prazdroje nakupovat dráž i nealko a ovocná piva, cidery i další nápoje. "V průměru zvyšujeme cenu u všech našich produktů o 3,2 procenta," uvedla pro Lidové noviny mluvčí Prazdroje Jitka Němečková.

Změnu ceny v tuto chvíli neplánují Pivovary Staropramen, které jsou po Prazdroji druhým největším výrobcem piva v Česku. Zdražovat se nechystá ani humpolecký Bernard. Reagovat na změnu cen u konkurence podle zjištění Lidových novin nehodlá ani Budějovický Budvar. "Ceny některých výrobků jsme naposledy upravovali 1. ledna 2016. Máme zcela nezávislou cenovou politiku," uvedl mluvčí Budvaru Petr Samec.

Skupina Heineken, které patří značky Krušovice, Starobrno nebo Zlatopramen, uvedla, že naposledy zdražovala některé své produkty v obchodech začátkem letoška. "O případných změnách nejprve informujeme naše obchodní partnery," dodala Jana Pikardová z Heinekenu

Prazdroj patří mezi pivovary společnosti SABMiller v Evropě, jejichž prodejem podmínila Evropská komise svůj souhlas s převzetím SABMilleru ze strany největšího světového pivovaru Anheuser-Busch InBev. Prazdroj je tak na prodej. Podle různých zdrojů mezi zájemci figurují americké a evropské investiční fondy, včetně českých skupin PPF a J&T, a také třeba největší japonský pivovar Asahi.

Prazdroj zdraží od října pivo i další nápoje o tři procenta. Přidají se ostatní?

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav PetrPrazdroj

Dva roky nezvyšoval lídr trhu cenu čepovaného piva a rok a tři čtvrtě cenu lahvového. Teď si hospodští a obchody připlatí za vše. Velkoobchodní cena nápojů z produkce Plzeňského Prazdroje vzroste o tři procenta. Pivaři pak ale možná ve výsledku zaplatí ještě o něco víc.

Vyšší náklady na suroviny a velké investice do rozšíření a modernizace produkce. Tak zdůvodňuje největší výrobce piva v česku Plzeňský Prazdroj své nejnovější zvýšení cen. Od 1. října budou od Prazdroje nakupovat dráž restaurace, hospody i obchody. V průměru o 3,2 procenta.

„Změna se týká jak baleného, tak i sudového a tankového piva a ostatních nápojů z naší produkce,“ uvedla mluvčí pivovaru Jitka Němečková. „V lednu loňského roku jsme zdražovali pouze pivo balené v lahvích, plechovkách a PET lahvích, a to v průměru o 1,6 procenta. Čepovaného piva se změny nedotkly poslední dva roky,“ dodává mluvčí.

Například půllitr nepasterizované desítky Gambrinusu nakoupí od října hospody o 60 haléřů dráž, dvanáctky Pilsner Urquell až o korunu. A je otázka, do jaké míry promítnou hospodští dražší nákup do cen svým zákazníkům. Někteří naznačují, že nejméně ve stejné výši.

Kdo se přidá?
Konkurenti obvykle po určitém čase zdražení lídra trhu následují. Vyčkávají, co vyšší cena udělá se spotřebiteli a také chtějí nějakou dobu využít dočasné cenové výhody. Piva ze skupiny Prazdroje mají totiž zásadní tržní podíl na domácím trhu – přes 40 procent.

Nikdo z konkurentů však své plány nekomentuje. Tvrdí, že mají vlastní cenovou politiku a někteří zvýšili ceny začátkem letoška, jiní loni.

Jasné slovo říkají v humpoleckém Bernardu. „Teď žádné zdražování nechystáme. Hospodské čekají těžké ekonomické časy, musí například investovat kvůli chystané elektronické evidenci tržeb, a my jim nechceme situaci ještě zhoršovat,“ reagoval spolumajitel pivovaru Stanislav Bernard.

Odbyt piva neklesne
Část hospodských možná zdraží pivařům víc než o kolik zvedl cenu Prazdroj.
„Dvanáctka od Prazdroje mě vyjde o korunu dráž, ale já cenu zvednu nejmíň o dvě koruny. Když si spočítám, kolik tisíc bude stát pokladna a software pro Babišovo EET, tak mi to větší zdražení piva nemůže mít nikdo za zlé,“ vyjádřil se pod podmínkou zachování anonymity majitel hospody v malé obci na Plzeňsku.

Přesto se ale nedá očekávat, že by vyšší cena způsobila nižší spotřebu a menší prodeje.
„Na odbyt jistě nebude mít vyšší cena vliv. Možná se spíš konzumenti v některých případech přesunou k levnějším značkám,“ soudí pivovarnický expert a někdejší ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.23.06.2017 15:555.135/5.135