Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Tmavé pivo Litovel Dark světovou jedničkou v mezinárodním klání

Publikováno:před rokemZdroj:Týden.cz

Pivo Litovel Dark získalo na prestižní mezinárodní soutěži Zlatá pivní pečeť kvality 2016 první místo v kategorii Tmavé výčepní. Potvrdilo tak své výjimečné postavení a kvalitu světové úrovně. Do Pivovaru Litovel poputuje též bronz v kategorii Míchané pivo za Litovel Červený pomeranč.

"Litovel Dark je pivo, které nám v loňském roce zajistilo nejedno prestižní ocenění, včetně těch zlatých. Stabilní místo na tuzemských i světových soutěžích potvrzuje jeho neměnnou vysokou kvalitu a vynikající chuťové vlastnosti," komentuje výsledky Lumír Hyneček, generální ředitel Pivovaru Litovel.

Do letošního již 26. ročníku soutěže Zlatá pivní pečeť, konaného od 1. do 6. února, se přihlásilo rekordních 1110 piv a ciderů 225 pivovarů z celého světa. Soutěž se tak zařadila mezi největší evropská pivní klání a po čtvrtstoletí se přestěhovala z menšího Tábora do krajských Českých Budějovic. Kromě tří hlavních cen bylo uděleno dalších 33 Zlatých pivních pečetí ve 30 pivovarnických kategoriích. Dvaadvacet kategorií bylo otevřeno všem pivovarům, osm jich pak bylo vyhrazeno pro minipivovary. Jedna z kategorií byla určena letos poprvé i výrobcům kvašených ovocných moštů, tzv. ciderů.

"Degustační soutěž Zlatá pivní pečeť, které se účastníme již několik let, patří k největším událostem svého druhu. Počet přihlášených pivovarů rok od roku stoupá, a tím roste i konkurence. O to více si získaných ocenění vážíme. Potvrzují totiž, že se při výrobě našich produktů vydáváme správným směrem," dodává Hyneček.

V rámci skupiny PMS zaznamenaly úspěch v kategorii Kvasnicové též Holba Premium Kvasničák a Holba Kvasnicová, které se umístily na druhém, respektive třetím místě.

Japonci koupí dvě evropské značky pivovaru SABMiller

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czAutor:ČTK

Japonská společnost Asahi Group Holdings se dohodla na převzetí značek piva Peroni a Grolsch, které nyní vlastní pivovar SABMiller. Napsal to dnes japonský ekonomický list Nikkei. Japonci podle něj za obě evropské značky zaplatí zřejmě více než 400 miliard jenů (83,6 miliardy Kč).

Asahi je s podílem 38 procent na trhu největším pivovarem v Japonsku. Prodej piva tam ale už asi 20 let klesá, z části kvůli úbytku obyvatelstva, z části rovněž kvůli rostoucí oblibě vína. Firma proto hledá příležitosti k růstu v zahraničí.

Pivovarnickou skupinu SABMiller, který je rovněž vlastníkem Plzeňského Prazdroje, se nyní chystá převzít světová pivovarnická jednička Anheuser-Busch InBev. Aby firmy nenarazily na odpor antimonopolních úřadů, zbavují se některých aktiv.

O možném prodeji značek Grolsch a Peroni se spekulovalo již loni. Zájem o ně měly například americká investiční skupina KKR či evropské investiční firmy PAI Partners a EQT, uvedla agentura Reuters.

Plné nebo silné pivo? Stačí desítka nebo dvanáctka, míní sládek z pivovaru v Broumech

Publikováno:před rokemZdroj:Rozhlas.czAutor:Radek DuchoňMatuška

Pivaři v Česku si budou pravděpodobně muset zvyknout na dva nové názvy svého oblíbeného moku. Na plná a silná piva. Tuhle terminologii chce zavést ministerstvo zemědělství. Rozdíl bude v tom, jestli jsou takzvaně svrchně kvašená, anebo spodně kvašená.

Právě kvašení je pro nové dělení piv zásadní. „U toho svrchního kvašení je rozdíl v tom, že kvasinky pracují při vyšších teplotách, zhruba při 20 stupních. Vzniká taková květnatější chuť a vůně piv. Zatím co při spodním kvašení je to při nižších teplotách – kolem 10 až 12 stupňů a piva nejsou tak aromatická. Proto je to nejrozšířenější pivní styl u nás,“ dodal sládek pivovaru v Broumech na Berounsku Adam Matuška.

A co říká plánovaným změnám? „Já z nich nadšený nejsem. Nedovedu si představit, že někdo přijde do hospody a objedná si tři silná piva, tři hutná piva a pro slečny dvě výčepní piva. Přece se dnes jasně říká „desítka“, „dvanáctka“, takže by to mělo být jednoduše rozdělené – na svrchně a spodně kvašená piva a označené stupňovitostí. A každý ví, na čem je,“ vysvětlil sládek.

Dánský pivovar Carlsberg spadl do ztráty, z části i kvůli Rusku

Publikováno:před rokemZdroj:Finanční novinyAutor:ČTK

Dánský pivovar Carlsberg loni spadl do ztráty 1,73 miliardy dánských korun (DKK; 6,3 miliardy Kč) před zdaněním. Firma ve své výsledkové zprávě dnes uvedla, že hospodaření zasáhly odpisy a náklady na restrukturalizaci ve výši zhruba deset miliard DKK, související zejména s podnikáním v Rusku. Většinu z nich podnik zaúčtoval už ve třetím čtvrtletí. Carlsberg je čtvrtým největším výrobcem piva na světě.

Výsledek je přesto lepší než odhady analytiků, kteří v anketě agentury Reuters v průměru očekávali ztrátu 1,91 miliardy DKK. V samotném čtvrtém čtvrtletí zůstala firma v zisku, ten se ale prudce snížil na 78 milionů DKK (282 milionů Kč) ze 168 milionů DKK (608 milion Kč) před rokem. Tržby za čtvrté čtvrtletí se zvýšily pouze nepatrně, a to o dvě procenta na 14,6 miliardy DKK.

Carlsberg v roce 2008 ovládl přední ruskou značku piva Baltika. Kvůli přísnější regulaci a celkově horší kondici ruské ekonomiky má ale na ruském trhu potíže. Pokračující pokles prodeje v Rusku a na Ukrajině způsobil, že skupina loni prodala o čtyři procenta méně piva než v roce 2014.

"Zatímco našim aktivitám v Asii se i nadále vedlo dobře, aktivity v západní a východní Evropě měly náročný rok," uvedl v prohlášení generální ředitel Cees 't Hart.

Společnost již v listopadu oznámila, že sníží počet pracovníků v administrativě o zhruba 15 procent, což představuje asi 2000 míst. Podnik také ohlásil restrukturalizaci, díky níž by měl v roce 2018 dosáhnout čistého zisku až dvě miliardy DKK.

Mezi nejznámější značky pivovaru patří Carlsberg, Tuborg, San Miguel či Kronenbourg. V České republice Carlsberg loni koupil jednapadesátiprocentní podíl v Žateckém pivovaru. Dánský podnik už také řadu let úzce spolupracuje s Budějovickým Budvarem.

Japonci koupí pivovary Peroni a Grolsch. SABMiller vydělá desítky miliard

Publikováno:před rokemZdroj:E15.czAutor:ČTK

Japonská společnost Asahi Group Holdings se dohodla na převzetí značek piva Peroni a Grolsch, které nyní vlastní pivovar SABMiller. Napsal to japonský ekonomický list Nikkei. Japonci podle něj za obě evropské značky zaplatí zřejmě více než 400 miliard jenů (83,6 miliardy korun).

Asahi je s podílem 38 procent na trhu největším pivovarem v Japonsku. Prodej piva tam ale už asi 20 let klesá, z části kvůli úbytku obyvatelstva, z části rovněž kvůli rostoucí oblibě vína. Firma proto hledá příležitosti k růstu v zahraničí.

Pivovarnickou skupinu SABMiller, který je rovněž vlastníkem Plzeňského Prazdroje, se nyní chystá převzít světová pivovarnická jednička Anheuser-Busch InBev. Aby firmy nenarazily na odpor antimonopolních úřadů, zbavují se některých aktiv.

O možném prodeji značek Grolsch a Peroni se spekulovalo již loni. Zájem o ně měly například americká investiční skupina KKR či evropské investiční firmy PAI Partners a EQT, uvedla agentura Reuters.

Dánský pivovar Carlsberg spadl do ztráty, z části i kvůli Rusku

Publikováno:před rokemZdroj:E15.czAutor:ČTK

Dánský pivovar Carlsberg loni spadl do ztráty 1,73 miliardy (6,3 miliardy korun) před zdaněním. Firma ve své výsledkové zprávě dnes uvedla, že hospodaření zasáhly odpisy a náklady na restrukturalizaci ve výši zhruba deset miliard dánských korun, související zejména s podnikáním v Rusku. Většinu z nich podnik zaúčtoval už ve třetím čtvrtletí. Carlsberg je čtvrtým největším výrobcem piva na světě.

Výsledek je přesto lepší než odhady analytiků, kteří v anketě agentury Reuters v průměru očekávali ztrátu 1,91 miliardy dánských korun. V samotném čtvrtém čtvrtletí zůstala firma v zisku, ten se ale prudce snížil na 78 milionů dánských korun (282 milionů korun) ze 168 milionů dánských korun (608 milion korun) před rokem. Tržby za čtvrté čtvrtletí se zvýšily pouze nepatrně, a to o dvě procenta na 14,6 miliardy dánských korun.

Carlsberg v roce 2008 ovládl přední ruskou značku piva Baltika. Kvůli přísnější regulaci a celkově horší kondici ruské ekonomiky má ale na ruském trhu potíže. Pokračující pokles prodeje v Rusku a na Ukrajině způsobil, že skupina loni prodala o čtyři procenta méně piva než v roce 2014.

Propouštění
„Zatímco našim aktivitám v Asii se i nadále vedlo dobře, aktivity v západní a východní Evropě měly náročný rok,“ uvedl v prohlášení generální ředitel Cees 't Hart. Společnost již v listopadu oznámila, že sníží počet pracovníků v administrativě o zhruba 15 procent, což představuje asi dva tisíce míst. Podnik také ohlásil restrukturalizaci, díky níž by měl v roce 2018 dosáhnout čistého zisku až dvě miliardy dánských korun.

Mezi nejznámější značky pivovaru patří Carlsberg, Tuborg, San Miguel či Kronenbourg. V České republice Carlsberg loni koupil jednapadesátiprocentní podíl v Žateckém pivovaru. Dánský podnik už také řadu let úzce spolupracuje s Budějovickým Budvarem.

PIVNÍ SOMELIÉR: Dělení Čechů na dolňáky a horňáky? Platí to i u piva

Publikováno:před rokemZdroj:Lidovky.czAutor:Robert Demeter

Gastronomie se mi líbila už od malička, ale svou první živou vzpomínku si pamatuji na své desáté narozeniny, kdy nás ve tříhvězdičkovém hotelu účtoval tátův kamarád vrchní oblečený ve smokingu a s motýlkem. To byl pro mě impuls být v budoucnu číšníkem. Říkal jsem si, že budu vypadat opravdu dobře a bude to klidná práce.

Začal jsem si tak plnit sen desetiletého kluka, který, jak se ale rychle ukázalo, není až tak růžový. Každý den vstáváte utahanější, než když jdete spát, bolí vás celé tělo a bezstresová práce se změní na úplný horor, v němž jenom lítáte a pořád něco nosíte, sbíráte, prostíráte, debarasujete, v rychlosti pak sníte něco malého a koloběh pokračuje. Jsou to nejhorší noční můry. Po nějakém čase se vám dokonce zdají sny, že nic nestíháte, že vám hosté jenom nadávají nebo odchází bez placení.

Pivovarský svět
Začal jsem se seznamovat s pivovarským světem a stále hlouběji do něj pronikat. Komunita pivařů je veliká a myslím, že zdatně sekunduje například komunitě sportovních trenérů. V určitém období v roce jsou komunity dokonce téměř vyrovnané. Rád bych to objasnil. V tomto roce budeme svědky minimálně dvou duelů těchto komunit, které nakonec skončí remízou.

V měsíci květnu bude jako každý rok mistrovství světa v hokeji, kde je trenér každý a u toho ve většině případů i pivař. Následovat bude Euro, což skončí minimálně remízou, a abych nezapomněl, tak máme ještě olympijské hry a tam už se trenéři profilují, takže pivaři budou mít pravděpodobně jemně navrch. U těchto velkých akcí jde hlavně o mediální kampaň pro velké pivovarské značky, avšak už i velká komerce pochopila, že je důležité uvařit jednou za čas něco speciálního nebo si koupit menší pivovar a specializovat se na sezónní piva jako jsou například cidery.

Cider je prokvašený jablečný mošt v různé stupňovitosti alkoholu a jeho největším producentem a konzumentem je Velká Británie. U konzumentů u nás si nachází svoje místo na trhu hlavně v letním období (i díky reklamní kampani s opicí), ale už i teplý v zimních měsících. Vývojem trhu a hlavně poptávkou se portfolio těchto produktů rozšířilo i o cidery ochucené. Mezi příchutěmi můžeme najít například hrušku, bezinku nebo malinu. Rád pro vás vyberu nějaké tip k ochutnání v některé z následujících glos s pivní tématikou.

Dolňák, nebo horňák
Dle klasického rozdělení konzumentů piva jsme v Čechách dolňáci nebo horňáci, pijeme ležáky nebo piva svrchně kvašená. Pak jsou zde i skalní příznivci určité značky (to znamená, že neexistuje jiné pivo, jenom to moje, to je nejlepší) a fanoušci pivních stylů či stále se rozvíjejících malých pivovarů.

Ležáků se v této době vaří nespočetné množství a vybrat si správně je opravdu těžké. Určitě se i této kategorii budu věnovat v některém z dalších dílů, kde Vám představím pár dobrých ležáků, a to jak dle mého výběru, tak i na doporučení mých hostů. Budu navíc velmi rád, když mi pošlete i pár svých postřehů a doporučení.

I díky vám, čtenářům, hostům, pivním cestovatelům, sládkům, homebrewerům či sklepním vařičům společně objevujeme svět pivních stylů, chutí, párování jídla s pivem i piva s jídlem. Je v tomto oboru dobré mít přátele, s nimiž si můžete dát zajímavé pivo, dobré hosty, kteří z cest přivezou něco malého na ochutnání nebo si udělat hezký výlet do malého domácího pivovaru, případně i za hranice.

A abych nezapomněl: „Důležité je, jakým pivem zapíjíš jídlo, ale neméně důležité je, jakým jídlem zajídáš pivo.“ A více o tom vám rád povím příště.

Sociální sítě Miloše Čermáka: Plán na důchod? Přece vařit pivo!

Publikováno:před rokemZdroj:Hospodářské NovinyAutor:Miloš ČermákOlivův

● Podnik jménem Olivův pivovar jsem objevil způsobem, který je v éře moderních technologií až banální.
● Doporučila mi ho mobilní aplikace Foursquare.
● Za pivovarem a restaurací v Dolních Břežanech je ale zajímavý lidský příběh.

Dvě piva před nás postaví číšník. Malou desítku s hustou pěnou a svrchně kvašený stout. Popis obsahu obou sklenic je důležitý, protože piva pocházejí z malého pivovaru, který sídlí ve stejné budově jako restaurace. Piva uvařil sládek, jehož jsme před chvílí v pivovaru zahlédli, jak v bílém plášti stojí skloněný u počítačového monitoru. "Je stejně starý jako já. Taky důchodce," usměje se sympatický čtyřiašedesátiletý muž.

Staropramen COOL získal Zlatou pivní pečeť v kategorii míchaných a ochucených piv

Publikováno:před rokemZdroj:Pražský patriotStaropramen

Pivovar Staropramen zaznamenal velký úspěch na 26. ročníku Mezinárodního pivního festivalu v Českých Budějovicích. Zlatou pivní pečeť porota přidělila beermixu Staropramen COOL Grep, a to v kategorii míchaných a ochucených piv. Smíchovský pivovar si z Českých Budějovic odváží celkem čtyři ocenění.

Výsledky soutěže byly oficiálně vyhlášeny v sobotu 6. února na slavnostním ceremoniálu v prostorách výstaviště v Českých Budějovicích. Společnost Pivovary Staropramen se prosadila v konkurenci zhruba 60 pivovarů a minipivovarů z celého světa.

Pro Staropramen COOL Grep je to již několikáté vítězství na podobných tuzemských i mezinárodních soutěžích.

Kromě zmíněného vítězství značky Staropramen COOL Grep a druhého místa pro Sládkovu Limonádu, pivovar do Prahy přiváží ještě dva další úspěchy. V nové kategorii fermentovaných nápojů z ovoce zabodoval Carling Cider Apple, kterému se podařilo získat stříbro. Tento u nás i ve světě stále oblíbenější nápoj začaly Pivovary Staropramen na českém trhu nabízet před dvěma lety pod značkou Carling. Na dobré výsledky z minulých let v Budějovicích také navázala značka Staropramen Nealko, která se letos v kategorii nealkoholických piv mezi velkou konkurencí umístila na třetí příčce.

Jihočeský Beer Festival se letos konal poprvé v Českých Budějovicích. Navázal na čtvrt století dlouhou tradici táborských reprezentačních slavností. Ve spojení s degustačními soutěžemi představuje největší akci svého druhu v České republice. Festival doprovázely odborné osvětové přednášky a pestrý kulturní program a i letos byl místem setkání nejlepších pivovarníků, profesních odborníků, hoteliérů, restauratérů, sběratelů a přátel piva z Česka i ze zahraničí.

Nymburské pivo v době bronzové: tři třetí a jedno druhé místo, přes tisíc vzorků

Publikováno:před rokemZdroj:Nymburský deníkAutor:Miroslav JilemnickýPostřižinský

Postřižinské pivo získalo na nejprestižnější tuzemské soutěži Zlatá pivní pečeť v Českých Budějovicích hned čtyři poháry.

Nymburský pivovar aby si ve svém areálu pomalu hledal místo na vystavění prestižní Síně slávy. Pohárů a diplomů, které si v posledních letech začal vozit z pivovarských soutěží, je už slušná řádka. Další čtyři přibyly minulý týden na nejprestižnější tuzemské soutěži o Zlatou pivní pečeť.

Na druhém místě, tedy se ziskem Stříbrné pivní pečetě, skončilo Postřižinské výčepní pivo v kategorii Lehká piva.

Umístění dalších tří vzorků popsal podsládek Karel Lövenhöfer jako příchod doby bronzové do Nymburka. Na třetích místech s titulem Bronzové pivní pečeti 2016 se umístily Francinův ležák mezi Světlými ležáky Premium, dále mezi světlými speciály skončil třetí Bogan a na stejném místě se umístil nymburský Tmavý ležák.

V počtu získaných medailí byl Postřižinský pivovar druhým neúspěšnějším účastníkem Zlaté pečeti 2016.

Prestižní klání se letos z kapacitních důvodů poprvé přestěhovalo z Tábora do větších prostor výstaviště v Českých Budějovicích. „Každý rok roste počet zúčastněných pivovarů a soutěžních vzorků. Letos se ochutnávalo z 225 pivovarů pocházejících z 22 zemí ze 3 kontinentů. Hodnotí se anonymní vzorky, které degustují specialisté z vysokých škol, zástupci pivovarů a další odborníci. Proto si výsledků nesmírně vážíme," řekl sládek nymburského pivovaru Bohumil Valenta.

Počty zúčastněných jsou vskutku ohromující a Zlatá pečeť se tak stává jednou 
z nejprestižnějších akcí svého druhu v celé Evropě. Do degustačních soutěží se letos přihlásilo 1 110 piv a ciderů. Oproti loňsku zaznamenaly degustační soutěže Zlatá pivní pečeť kvantitativní nárůst o 20% v počtu přihlášených pivovarů (225 letošních oproti 186 loňským) a 30% nárůst 
v počtu přihlášených piv 
(1 110 letošních oproti 849 loňským). Počet zahraničních účastníků se oproti loňsku zvýšil také zhruba o 30%, 
z loňských 51 na letošních 65.

O kvalitě soutěže svědčí 
i fakt, že devět ocenění si odvezly zahraniční pivovary. Například právě Postřižinské výčepní pivo překonal pouze Mahr's Bräu z něměckého Bambergu.

V Českých Budějovicích se sešli mnohačetní medailisté 
z největších amerických soutěží (GABF, World Beer Cup, U.S. Open) i vítězové největší soutěže evropské (European Beer Star). Většina ze 65 zahraničních účastníků patří 
k absolutní kvalitativní špičce ve svých zemích. Nejdále si pro medaili musel jet pivovar Oirase z japonské Towady, který získal bronz v kategorii Polotmavé pivo z minipivovaru.

LEHKÁ PIVA
1. Mahr's Bräu Leichtbier / Mahr's Bräu, Bamberg, Germany
2. Postřižinské Výčepní / Pivovar Nymburk
3. Rohozec SkalákCzech / Pivovar Rohozec, Malý Rohozec

SVĚTLÝ LEŽÁK PREMIUM
1. Černovar světlé / Tradiční pivovar v Rakovníku
2. Perła Chmielowa / Perła – Browary Lubelskie, Lublin, Poland
3. Postřižinské Francinův ležák / Pivovar Nymburk

SVĚTLÝ SPECIÁL
1. Březňák 14 / Heineken ČR, Pivovar Velké Březno
2. Svijanský Baron / Pivovar Svijany
3. Postřižinské Bogan / Pivovar Nymburk

TMAVÝ LEŽÁK
1. Konrad Kapucín / Pivovar Vratislavice
2. Albrecht Kateřina / Zámecký pivovar Frýdlant
3. Postřižinské Tmavý ležák / Pivovar Nymburk

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.17.08.2017 11:475.315/5.315