Plzeňský Prazdroj loni zaznamenal v důsledku covidové pandemie druhý rok po sobě pokles celkových prodejů piva na domácím trhu, meziročně o 3 procenta na 6,5 milionu hektolitrů. Trvalá podpora a výrazné investice do hospod a rozvoje české pivní kultury se ale promítly do rostoucích prodejů čepovaných piv. Méně se dařilo baleným pivům v obchodech.
Dopady pandemie na pivovar jsou nejlépe patrné při porovnání prodejů s předkoronavirovým obdobím. Oproti roku 2019 prodal Prazdroj loni na domácím trhu o desetinu produkce méně, což znamená mínus 145 milionů piv.
Prodeje čepovaných piv v Česku Prazdroj meziročně navýšil o 2 procenta, a to i přesto, že gastrosektor byl uzavřený dokonce déle než v roce 2020. Do výsledku se promítá intenzivní podpora, kterou Prazdroj hospodám dlouhodobě věnuje. Jen za poslední dva roky pivovar na podporu gastra vyčlenil přes půl miliardy korun. Část pomoci přímo souvisela s pandemií, výrazně se Prazdroj ale zaměřuje i na dlouhodobější investice do vybavení hospod nebo do vylepšení jejich interiérů a exteriérů. Vedle toho nabízí propracovaný systém poradenství pro rozvoj hospod. „Pořádáme školení hospodských i jejich personálu. Nabízíme kurzy, kde si mohou zlepšit své znalosti v ekonomice provozu, dozví se jak vést a motivovat zaměstnance, zlepšit servis, propagaci podniku nebo jak používat moderní technologie. Covid zájem o tuhle formu pomoci výrazně akceleroval, naše kurzy jsou dlouho dopředu rezervované. Je vidět, že hospodští se chtějí s covidovou situací vypořádat, mají dost energie a díky nám vidí, že občas stačí změnit jen málo, a podnik začne šlapat. Potvrzuje se, že náš ucelený systém péče o hospody funguje a přináší jim pozitivní efekt. Nejsme pro ně jen dodavatel, jsme pro ně partner, který se o ně stará od piva, přes vybavení až po poradenství, jak úspěšně a dlouhodobě podnikat. Díky tomu se na nás obracejí i další hospodští, což se propisuje i do celkových prodejních výsledků,“ říká obchodní ředitel Prazdroje Tomáš Mráz.
Aktuálně Prazdroj pomáhá hospodským s nastartováním byznysu pro hlavní sezonu a poradenství má cílené na jednotlivé segmenty gastrosektoru, nejen na velké restaurace a pivnice ve městech. Příkladem je program Vesnice, v jehož rámci pivovar pomáhá hospodám v obcích a malých městech udržet si svou atraktivitu pro místní obyvatele. Nyní se ho účastní přes 800 vesnických provozoven.
Na rozdíl od hospod prodeje v obchodech loni v důsledku krize klesly meziročně o pět procent. V porovnání s obdobím před pandemií jsou ale vyšší.
Kromě absolutních čísel ukazují loňské výsledky zajímavé trendy. Výrazně se mění preference spotřebitelů, kteří stále častěji vyhledávají chuťově výrazná piva, zejména ležáky. Jejich prodeje se loni zvýšily o 2 procenta. Růst znovu potvrdila vlajková loď pivovaru – ležák Pilsner Urquell, největší podíl na růstu ležácké kategorie pak má pivovar Radegast se stále populárnější Ryze Hořkou 12. „Spotřebitelé preferují chuťové vlastnosti ležáků. Chtějí si užít větší hořkost nebo vyzkoušet nové chutě. Tenhle trend se ale promítá i do dalších kategorií, do desítek a dokonce i do nealko piv,“ říká Tomáš Mráz.
To potvrzuje i zájem lidí o předloňskou novinku, Radegast Ratar. Výčepní speciál, který je nejvíc hořkým pivem v historii Radegastu, meziročně narost o dvě třetiny, zájem je ale i o výčepní speciál Radegastu ROG IPA nebo Extra Hořkou 15.
Důraz spotřebitelů na výraznější chuť piva se projevil i v segmentu toho nealkoholického, prodeje Birellu loni táhly dvě novinky – Birell Za studena chmelený a Birell stylu IPA. Prodeje neochuceného Birellu tak loni celkově vzrostly o procento. „Druhým tahounem našich nealkoholických piv jsou ochucené nealkoradlery, jejichž prodeje se loni zvýšily o 4 procenta. Nejvíce rostl Birell Pomelo & Grep, a to především v čepované variantě. V hospodách a restauracích jsme ho loni prodali o 23 % víc než v roce 2020,“ doplňuje Tomáš Mráz.
Zároveň Prazdroj investuje intenzivně do výroby, aby zajistil dlouhodobě dostatečnou kapacitu svých vysoce kvalitních produktů. „Modernizujeme naše pivovary, abychom mohli i v budoucnu držet maximální kvalitu našich piv a dokázali je dodávat včas všem, kteří je mají rádi,“ dodává Tomáš Mráz. V loňském roce došlo ke zvýšení výrobní kapacity v Pivovaru Radegast o pětinu na více než 72 000 hektolitrů piva týdně. Umožnila to investice ve výši 250 milionů korun, která zahrnovala stavbu nové varny, pořízení čtyř kvasných tanků a nový sladinový filtr. Pokročily i práce na rozšíření skladovacích kapacit v Plzni a investice do dalších inovací, které vedou ke snižování spotřeby vody, energií i produkce CO2. Ve Velkých Popovicích pak letos dojde ke zprovoznění 14 nových cylindrokonických tanků pro kvašení a zrání piva.
Na jednom místě
947 pivovarů
18.027 piv
10.664 pivních zpráv
Sledujte s námi
boom pivovarů
STAHUJTE
mobilní aplikaci
České pivovary
© Zdenek Vokoun
Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.29.04.2024 08:1210.664/10.664
Pivní novinky
Středa 1.května 2024
Dnes je svátek práce
Dnes je svátek práce
Nejnovější zprávy a informace
- 25.04.2024
Aprílový ALE je rozmanitý jako aprílové počasí - 28.04.2024
Jadrníček s Náměšťákem zazářil v prestižní soutěži. Pivní značka z Hané roste - 28.04.2024
Pro levnou plzeň se vyplatí zajet k západním sousedům - 29.04.2024
PORT 1560 v areálu krumlovského pivovaru - 29.04.2024
Pražský byt vyměnil za roubenku. Zachráněný hostinec na místo vrací život
Naposled aktualizované pivovary
Pivovar Old Cock
Haksna Brewery
Pivovar Perron
Pivovar ROTOR
1. Roudenský pivovar
Naposled aktualizovaná piva
Tahoun Houpavá
Louka Hazy Lazy 11
Haksna 18° West to West
Haksna 13° Blurry Image
U Tomana Cold IPA 13%
Nejnavštěvovanější pivovary
Pivovar Gambrinus
Pivovar Plzeňský Prazdroj
Pivovar Starobrno
Nejnavštěvovanější pivotéky
Pivovar Gambrinus
Pivovar Plzeňský Prazdroj
Pivovar Starobrno
Krása piva
Novinky
Seznamy
Galerie
Diskuse
Historie piva
Dělění piva
České pivo - České zlato Ѵ© 2013-2024 , verze portálu 2.2.2020.e, verze dat 01.05.2024 13:11
Informace obsažené na této webové stránce slouží pouze pro obecnou informovanost. Provozovatel se snaží udržovat informace aktuální a správné, ale nedává záruky jakéhokoliv druhu, výslovné nebo předpokládané, o úplnosti, přesnosti, spolehlivosti, vhodnosti nebo dostupnosti s ohledem na webové stránky nebo informace, produkty, služby či související grafiky obsažené na internetových stránkách pro jakýkoli účel.
Webové stránky tohoto serveru obsahují také odkazy na stránky jiných subjektů, přičemž provozovatel nenese zodpovědnost za obsah nebo případnou nefunkčnost těchto stránek.
Provozovatel nenese žádnou odpovědnost za obsah příspěvků a podkladů uvedených přispěvateli. Pokud jste přesvědčeni, že cokoli na stránkách porušuje autorská práva, která vlastníte nebo spravujete, provozovatel po ohlášení dané skutečnosti příslušné dokumenty z webových stránek neprodleně odstraní. V souladu se zákonem o ochraně osobních údajů mají uživatelé právo žádat změnu nebo smazání osobních údajů, které jsou užívány neoprávněně.
Používání webových stránek a ostatních produktů projektu „České pivo - České zlato“ je podmíněno přijetím souhlasu s využíváním souborů cookies a potvrzením plnoletosti. V případě nesouhlasu s podmínkami stránky opusťte.
Provozovatel nenese žádnou odpovědnost za obsah příspěvků a podkladů uvedených přispěvateli. Pokud jste přesvědčeni, že cokoli na stránkách porušuje autorská práva, která vlastníte nebo spravujete, provozovatel po ohlášení dané skutečnosti příslušné dokumenty z webových stránek neprodleně odstraní. V souladu se zákonem o ochraně osobních údajů mají uživatelé právo žádat změnu nebo smazání osobních údajů, které jsou užívány neoprávněně.
Používání webových stránek a ostatních produktů projektu „České pivo - České zlato“ je podmíněno přijetím souhlasu s využíváním souborů cookies a potvrzením plnoletosti. V případě nesouhlasu s podmínkami stránky opusťte.