Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Pivovary Lobkowicz kupuje šéf skupiny Zdeněk Radil

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czAutor:ČTK

Většinu v Pivovarech Lobkowicz Group (PLG) kupuje firma vlastněná generálním ředitelem skupiny Zdeňkem Radilem. Dosavadní majoritní vlastníci Palace Capital a GO Solar s Radilem podepsali smlouvu o převodu 79,4 procenta v PLG za 1,9 miliardy korun. Prodej je podmíněn splacením celé kupní ceny do konce srpna. PLG to dnes uvedla na svém webu.

Pivovary Lobkowicz patří mezi pět největších pivovarnických společností na českém trhu. Loni firma prodala 894.000 hektolitrů piva. Převzetí skupiny, do níž patří sedm regionálních pivovarů a loni vstoupila na burzu, by mělo být podle zprávy pro investory na webu financováno kombinací dluhu a vlastního kapitálu od několika finančních institucí a soukromých investorů. „Pokud nebude kupní cena zaplacena v dané době, transakce bude ukončena a převod akcií se nevypořádá," uvedla PLG.

Akcie firmy na pražské burze po oznámení plánované transakce zdražily přechodně o víc než desetinu. Později tempo růstu zvolnily na osm procent a hodinu před polednem se obchodovaly za 193,50 koruny.

Palace Capital podnikatele Martina Burdy v současnosti vlastní 53,2 procenta akcií PLG, v majetku GO Solar, jejímž jednatelem je finančník Gregorz Hóta, je 26,2 procenta. Podíly by se podle podepsané smlouvy měly převést na společnost Lobkowiczký pivovar, kterou vlastní Radil. Pokud se firma Lobkowiczký pivovar stane majoritním akcionářem PLG, zahájí podle zprávy pro investory povinnou nabídku odkupu akcií.

Se zbylou zhruba pětinou akcií PLG se volně obchoduje. Management firmy vlastnil podle výroční zprávy za loňský rok jen dvě setiny procenta akcií firmy. Agentura Bloomberg uvedla, že Radilův podíl momentálně činí tři procenta.

Nabídka odkupu akcií
Podle společnosti Patria transakce oceňuje celou PLG na téměř 2,4 miliardy korun, což odpovídá 204,5 koruny za akcii. „Okolo této úrovně by tak měla být zřejmě podána i případná povinná nabídka odkupu akcií všem stávajícím akcionářům," uvedla Patria.

Podle analytika BH Securities Jiřího Zendulky lze očekávat, že řada akcionářů nabídku na odkup využije, protože tím proti zahajovací ceně na pražské burze zhodnotí svou investici o téměř 30 procent. „Nový vlastník by navíc transakcí mohl získat více než 90procentní podíl, který by mu otevřel cestu k vytěsnění minoritních akcionářů," doplnil.

Do skupiny PLG patří pivovary Černá Hora, Protivín, Uherský Brod, Jihlava, Klášter, Vysoký Chlumec a také Rychtář, kde skupina koncem loňského roku navýšila svůj podíl ze 70 na 100 procent.

V loňském roce PLG snížila čistou ztrátu o třetinu na 49,1 milionu korun. V letošním prvním čtvrtletí zvýšila tržby meziročně o 1,1 procenta na 243,5 milionu korun. Na českém trhu tržby PLG vzrostly o tři procenta, naopak za vývoz piva do zahraničí jí tržby klesly téměř o desetinu, hlavně kvůli oslabení ruského rublu.

Šéf Pivovarů Lobkowicz kupuje za dvě miliardy většinu ve skupině

Publikováno:před rokemZdroj:iDNES.czAutor:ČTK

Generální ředitel Pivovarů Lobkowicz Group Zdeněk Radil kupuje za 1,9 miliardy téměř osmdesátiprocentní podíl ve skupině. O tento většinový balík akcií se dosud dělily společnosti Palace Capital a GO Solar. Radil má zaplatit do konce srpna.

Generální ředitel Pivovarů Lobkowicz získá 79,4 procenta ve skupině. Podle zprávy pro investory by převzetí mělo být financováno kombinací dluhu a vlastního kapitálu od několika finančních institucí a soukromých investorů. PLG loni vstoupily na burzu (čtěte Pražská burza má první pivní titul).

„Pokud nebude kupní cena zaplacena v dané době, transakce bude ukončena a převod akcií se nevypořádá,“ uvedla PLG.

Palace Capital podnikatele Martina Burdy v současnosti vlastní 53,2 procenta akcií PLG, v majetku GO Solar, jejímž jednatelem je finančník Gregorz Hóta, je 26,2 procenta. Podíly by se podle podepsané smlouvy měly převést na společnost Lobkowiczký pivovar, kterou vlastní Radil. Pokud se firma Lobkowiczký pivovar stane majoritním akcionářem PLG, zahájí podle zprávy pro investory povinnou nabídku odkupu akcií.
Do skupiny PLG patří pivovary Černá Hora, Protivín, Uherský Brod, Jihlava, Klášter, Vysoký Chlumec a také Rychtář, kde skupina koncem loňského roku navýšila svůj podíl ze 70 na 100 procent. Pivovary Lobkowicz patří mezi pět největších pivovarnických společností na českém trhu.

V loňském roce PLG snížila čistou ztrátu o třetinu na 49,1 milionu korun. V letošním prvním čtvrtletí zvýšila tržby meziročně o 1,1 procenta na 243,5 milionu korun. Na českém trhu tržby PLG vzrostly o tři procenta, naopak za vývoz piva do zahraničí jí tržby klesly téměř o desetinu, hlavně kvůli oslabení ruského rublu.

Většinu v Pivovarech Lobkowicz získá jejich šéf Zdeněk Radil. Za dvě miliardy

Publikováno:před rokemZdroj:E15.czAutor:ČTK

Majoritní podil v Pivovary Lobkowicz Group (PLG) kupuje firma vlastněná generálním ředitelem skupiny Zdeňkem Radilem. Dosavadní většinoví vlastníci Palace Capital a GO Solar s Radilem podepsali smlouvu o převodu 79,4 procenta v PLG za 1,9 miliardy korun. Prodej je podmíněn splacením celé kupní ceny do konce srpna.

Pivovary Lobkowicz patří mezi pět největších pivovarnických společností na českém trhu. Loni firma prodala 894.000 hektolitrů piva. Převzetí skupiny, do níž patří sedm regionálních pivovarů a loni vstoupila na burzu, by mělo být financováno kombinací dluhu a vlastního kapitálu od několika finančních institucí a soukromých investorů. „Pokud nebude kupní cena zaplacena v dané době, transakce bude ukončena a převod akcií se nevypořádá,“ uvedla PLG.

Akcie firmy na pražské burze po oznámení plánované transakce zdražily přechodně o víc než desetinu. Později tempo růstu zvolnily na osm procent a hodinu před polednem se obchodovaly za 193,50 koruny.

Palace Capital podnikatele Martina Burdy v současnosti vlastní 53,2 procenta akcií PLG, v majetku GO Solar, jejímž jednatelem je finančník Gregorz Hóta, je 26,2 procenta.

Podíly by se podle podepsané smlouvy měly převést na společnost Lobkowiczký pivovar, kterou vlastní Radil. Pokud se firma Lobkowiczký pivovar stane majoritním akcionářem PLG, zahájí podle zprávy pro investory povinnou nabídku odkupu akcií.

Se zbylou zhruba pětinou akcií PLG se volně obchoduje. Management firmy vlastnil podle výroční zprávy za loňský rok jen dvě setiny procenta akcií firmy. Agentura Bloomberg uvedla, že Radilův podíl momentálně činí tři procenta.

Podle společnosti Patria transakce oceňuje celou PLG na téměř 2,4 miliardy korun, což odpovídá 204,5 koruny za akcii. „Okolo této úrovně by tak měla být zřejmě podána i případná povinná nabídka odkupu akcií všem stávajícím akcionářům,“ uvedla Patria.

Skupina snížila ztrátu
Podle analytika BH Securities Jiřího Zendulky lze očekávat, že řada akcionářů nabídku na odkup využije, protože tím proti zahajovací ceně na pražské burze zhodnotí svou investici o téměř 30 procent. „Nový vlastník by navíc transakcí mohl získat více než 90procentní podíl, který by mu otevřel cestu k vytěsnění minoritních akcionářů,“ doplnil.

Do skupiny PLG patří pivovary Černá Hora, Protivín, Uherský Brod, Jihlava, Klášter, Vysoký Chlumec a také Rychtář, kde skupina koncem loňského roku navýšila svůj podíl ze 70 na 100 procent.

V loňském roce PLG snížila čistou ztrátu o třetinu na 49,1 milionu korun. V letošním prvním čtvrtletí zvýšila tržby meziročně o 1,1 procenta na 243,5 milionu korun. Na českém trhu tržby PLG vzrostly o tři procenta, naopak za vývoz piva do zahraničí jí tržby klesly téměř o desetinu, hlavně kvůli oslabení ruského rublu.

Piva v plechovkách se prodává nejvíce v historii. I díky lenosti lidí

Publikováno:před rokemZdroj:iDNES.czAutor:Jan Sůra

Čím dál více lidí opouští při nákupu piva vratné láhve a místo toho si kupují pivo v plechovkách. Změna spotřebitelského chování se nelíbí ekologům, podle kterých to může ohrozit systém vratných obalů. Pivovary naopak rozšiřují nabídku piv v plechu.

Podle údajů Českomoravského svazu pivovarů a sladoven loni prodeje piva v plechovkách stouply o 16 %, zatímco prodeje ve vratných lahvích klesly o jedno procento. Stále se ale podstatně více piva prodá v nich. Spotřeba piva v plechu se tak dostala na historicky nejvyšší úroveň.

„Plechovky rostou z relativně malé základny, mají jen zhruba pět procent. Ale je pravdou, že čím dál více lidí objevuje jejich užitečnost, mohou si je snadno brát kamkoliv,“ říká Vladimír Balach, šéf Českomoravského svazu pivovarů a sladoven. Podle něj v řadě zemí mají plechovky přes třicet procent trhu.

Rostoucí poptávka po plechovkách vede pivovary k tomu, aby navyšovaly i kapacitu svých stáčecích linek. Například Pivovary Staropramen daly letos sto milionů korun do nové linky na balení plechovek, díky které se kapacita pro stáčení do tohoto obalu zvýšila o třicet procent.

„Spotřeba plechovkového piva v posledních letech pravidelně roste. Rozšiřování našeho portfolia o nové nápoje v čele s pivními mixy přineslo další navýšení poptávky po tomto typu balení a navíc jeho různých druzích,“ vysvětlil vrchní sládek Zdeněk Lux.

Oblibě plechovek napomáhá více faktorů. Vede hlavně pohodlí: lidem se nechce příliš schovávat vratné lahve a chodit s nimi do obchodu. Navíc se i výrazně sblížily ceny piv v lahvi a plechovce, dříve byly rozdíly větší.

Pivovary nerady mluví o tom, že by jim zákazníci zlenivěli. Růst spotřeby piva v plechovkách vysvětlují jejich větší praktičností. „Spotřebitelé v posledních letech oceňují také praktičnost lehkých a nerozbitných obalů, kde tyto benefity nabízí také například plechovky, nebo PET láhve,“ dodala mluvčí Plzeňského Prazdroje Kateřina Krásová.

„K výrazné změně vnímání a oblibě plechovkového piva u nás došlo až v letech 2010 až 2012. Dorostla nová generace pivařů, pro které je plechovka naprosto přirozený obal, který často preferují,“ dodal mluvčí Staropramenu Pavel Barvík.

Pro pivovary odpadá stáčením do plechovek starost s vratnými obaly, plechovka je ale dražší i například přes logistické náklady se svážením prázdných lahví nebo jejich mytím.

Rozšiřování spotřeby plechovek se ale nelíbí ekologům. Například podle Daniela Vondrouše, který připravoval v době ministrování Martina Bursíka rozšíření zálohování i na PET lahve či plechovky, plechovky nikdo nerecykluje. „U PET lahví jsou lidé naučeni celkem třídit, plechovky se u nás ale prakticky netřídí, takže zbytečně končí na skládkách či ve spalovnách,“ dodal Vondrouš. Podle něj by případný úbytek vratných pivních lahví mohl vést ke konci celého systému, zálohované lahve na minerálky či limonády prakticky zmizely.

Na Slavnostech piva v Č.Budějovicích bude stovka pivovarů

Publikováno:před rokemZdroj:České novinyAutor:ČTK

Stovka vystavovatelů se představí od pátku do soboty na českobudějovických Slavnostech piva. Po Táboře je druhou největší akcí tohoto druhu v Česku. Do degustátorské soutěže 19. ročníku přihlásili výrobci téměř 300 druhů piv a návštěvníci z nich budou moci ochutnat přibližně polovinu. Novinářům to dnes řekli organizátoři. Loni na slavnosti přišlo přes 15.000 lidí. Jejich součástí je devátý ročník soutěže o značku kvality Chutná hezky.Jihočesky.

"Tradiční degustační soutěž Pivo České republiky 2015, jež se letos koná podevatenácté, probíhá v 19 kategoriích, z toho 18 je podle druhů piva, jíž se účastní zhruba padesát výrobců. Jsou to malé i velké subjekty, respektive 11 českých minipivovarů a zhruba 38 velkých pivovarů," řekl ČTK Alois Srb ze spolupořádající agentury Revel. Podruhé bude vyhlášen i absolutní vítěz.

V porotách zasednou lidé s patřičnou kvalifikací, a to výrobní ředitelé, sládci, vedoucí laboratoří a další odborníci. "Úkol degustátora není snadný, hodnotí nejen čirost, pěnu či chuť, těch vlastností, které každý v tom pivu vyhledává, je celá řada, na to mají tabulky," popsal Srb anonymní degustace, jejichž garantem je inspekční TÜV SÜD Czech s.r.o.

Při Slavnostech piva se opět uskuteční soutěž regionálních potravin "Chutná hezky. Jihočesky." O ocenění touto značkou usiluje v devátém ročníku rekordních 166 produktů rozdělených do 11 kategorií. "Neobvykle velká konkurence se letos sešla v kategorii mlékárenských výrobků. Tu tvoří pestrá kolekce dobrot z kravského, kozího a ovčího mléka," řekla ČTK ředitelka krajské agrární komora Hana Šťastná. Vyhlášení vítězů bude v sobotu v 11:30 v Pivovarské zahradě. Součástí bude veřejná degustace. K dobré náladě budou hrát country kapely.

Slavnosti piva začínají na výstavišti v pátek v poledne, v sobotu v 10:00 a trvají do půlnoci. Základní vstupné je 40 korun, dvoudenní šedesát.

Staropramen směruje lidi přes plechovky k hudbě

Publikováno:před rokemZdroj:BuzzMagAutor:Jaroslav KrupkaStaropramen

Pivovar v kampani Buď hudbě blíž uvádí speciální edici plechovek se šesti hudebními styly. Chystá se na open-air festivaly, kde buduje zázemí pro vozíčkáře, a do klubů.

Staropramen spouští hudební kampaň Buď hudbě blíž. Ta propaguje spojení značky s hudbou prostřednictvím nové speciální edice plechovek se šesti hudebními styly, jimiž jsou klasika, rock, reggae, hip hop, punk a elektro. Staropramen současně upozorňuje na zahájení prvních open-air festivalů a nově i na spojení s hudebními kluby.

„Před šesti lety jsme si rozhodli vybrat jako zážitkovou platformu pro naše pivo hudbu. Staropramen spojuje lidi a hudba je druhý pól, který je spojuje ještě lépe než samotné pivo,“ uvedl brand manažer Staropramenu Michal Šlechta. Podle něj jde o roční investice v řádu desítek milionů korun, které nesměřují do reklamy, ale přímo do zážitkových projektů spojených s hudbou. Jde prý o standardní částku vynakládanou už několik let: „Máme tři pilíře, o něž se opírá naše spojení s hudbou. Prvním jsou hudební festivaly, která začíná v červnu a končí na konci srpna. Druhým je O2 Arena jako místo nejlepších koncertů u nás. Třetím je nastartování spolupráce s hudebními kluby, které reprezentuje třeba pražské Hard Rock Café a Roxy.“

Plechovky s třiceti hity šesti žánrů
Princip nové kampaně spočívá v tom, že Staropramen bude během následujících tří měsíců distribuovat veškerou svou produkci světlého piva určeného pro plechovky v šesti speciálních plechovkách, z nichž každá reprezentuje jeden hudební styl. Obal tak díky QR kódu, který je na něm umístěn, přesměruje uživatele po naskenování na online hudební přehrávač. Přehrávač bude obsahovat třicet hitů z daného ze šesti zmíněných stylů.

Plechovek bude vyrobeno minimálně dva miliony kusů. Práva na hudbu zajistila pro Staropramen společnost Universal Music, do výběru hudby se zapojili i zaměstnanci pivovaru. Hudbu bude možné poslouchat, ale ne stahovat. „Stream je nastaven tak, aby nebyl náročný pro poslech na mobilním telefonu, bude to méně náročné než stahování,“ tvrdí Šlechta.

Na distribuci plechovek navazuje vlastní kampaň, která odstartovala v pondělí a opět pracuje s tématem spojování lidí s hudbou. „Soustředíme se na místa, kde lidé hudbu reálně zažívají nebo mohou zažít, a snažíme se ji tam přivést,“ tvrdí Šlechta. Kampaň tak budou doprovázet speciální formáty, například QR kódy umístěné ve stolečcích v 70 vlacích City Elephant, které budou opět propojovat na přehrávač střídající různé hudební styly. Stejné kódy se objeví i v autobusech Student Agency. Hudební plakáty s danými styly se objeví i na podsvícených vitrinách v Praze a celou kampaň doplní silná instore komunikace se speciálními stojany a forpacky. Kampaň poběží až do konce srpna. „Je to největší a nejširší hudební kampaň, jakou jsme kdy se Staropramenem dělali,“ uvedl brand manažer Šlechta.

Koncept kampaně vytvořila digitální agentura Motion Media, vizuální styl je dílem podlinkové agentury Ritual, design plechovek pochází od packagingové agentury Cocoon.

Festivaly i pro vozíčkáře a s rychloparties
Spojení s hudbou se projeví také účastí Staropramenu na letních hudebních open-air festivalech, kde pivovar nabídne svou kompletní produkci. I v tomto případě provází jeho komunikaci v místě konání festivalu další speciální projekty. Jednou z nich jsou například takzvané rychloparties, které uspořádá poprvé, druhou projekt Staropramen Festivaly bez zábran, který organizoval už loni. Festivalová sezóna začne pro Staropramen zítra v Hradci Králové na Rock for People.

„Letos vezeme do Hradce jako novinku rychloparties, což je originální produkce vyplňující přestávky mezi koncerty,“ uvedl Jan Vošta, event a sponzoring manažer. Rychloparties jsou zaměřeny na podporu zmíněných hudebních plechovek a bude se při ní hrát hudba ve stylech propagovaných na plechovkách.

Na Rock for People bude Staropramen nabízet celkem 21 druhů piva: plošně svou desítku a jedenáctku, ve speciálním hangáru bude nalévat do skla svůj kompletní sortiment a počítá i se speciálními zónami pro prémiové značky Stella Artois a Hoegaarden. Objeví se také cidery Carling British Cider, které budou k dispozici ve speciálním kontejneru.

Pro festivaly navíc pivovar připravil vlastní nový projekt Staropramen Festivaly bez zábran, což je vytvoření bezbariérového zázemí pro vozíčkáře.

Projekt se objeví na Rock for People, na festivalu Otvírák, na Vysmátém létě v Kadani a na akci Nouvelle Prague. „Vybudování bezbariérového přístupu a zázemí pro handicapované souvisí s naší hlavní myšlenkou spojování lidí,“ dodává Šlechta.

Staropramen uvádí „hudební plechovky“

Publikováno:před rokemZdroj:MediaGuruStaropramen

V rámci své hudební kampaně nabídne Staropramen hudbu šesti žánrů.

Pivní značka Staropramen, jež se dlouhodobě spojuje s hudbou, bude i letos podporovat hlavní letní hudební festivaly. Jako partner se pivo společnosti Pivovary Staropramen představí na 13 místech po České republice, mimo jiné na Rock for People, Votvírák, Hrady.cz, Rock for Churchill, Vysmáté léto v Kadani nebo Nouvelle Prague. Hudební image posiluje také coby dodavatel piva v O2 aréně, nově spolupracuje s hudebními kluby, jako je pražské Hard Rock Café nebo Roxy. „Z pohledu značky se jedná o investice řádově v desítkách milionů korun, které nejdou do klasické reklamy, ale do reálných zážitků. Se Staropramenem chceme být tam, kde lidé mohou hudbu zažít,“ popisuje Michal Šlechta, brand manažer značky Staropramen.

Hudební linii zdůrazňuje od pondělí také marketingová kampaň „Buď hudbě blíž“, která běží v outdooru, rádiu, na internetu a v místě prodeje. Jádro kampaně tvoří speciální edice plechovek pro Staropramen světlý se šesti designy a hudebními žánry. Přes QR kódy si spotřebitelé mohou poslechnout na microsite s online přehrávačem 30 skladeb ze žánrů rock, punk, electro, reggae, hip hop nebo klasiky. „Snažíme se také, aby byli ve výběru zastoupeni i interpreti, kteří vystoupí na hudebních festivalech, kde jsme partnerem,“ přibližuje Michal Šlechta, podle kterého by přehrávání nemělo být datově náročné. Na hudebním výběru spolupracuje se společností Universal Music. Plechovek pivovar plánuje vyrobit více než dva miliony, distrubuovat je bude po celou dobu kampaně, tedy až do konce srpna.

Kampaň bude v červnu také v sedmi desítkách vlaků City Elephant, kde bude hudba „nabízena“ cestujícím přes QR kódy na stolečcích. Poslechnout si vybrané skladby bude možné také na autobusových linkách Student Agency.

Kreativní koncept kampaně pochází z dílny agentury Motion Media, vizuály vytváří od agentury Ritual. Design plechovek vytvořila agentura Cocoon.

Na festivalech se značka zaměří na poskytování pivního servisu, široké pivní a nápojové nabídky, komfort stanů a posezení pro návštěvníky. Kromě Staropramenu se budou podávat i jiné značky z portfolia společnosti, například beermixy Staropramen Cool, Sládkova limonáda, ale i distribuční značky Stella Artois, Hoegaarden, Corona nebo Carling British Cider. „V areálu budeme mít také originální produkci vyplňující přestávky mezi koncerty na velkých scénách, tzv. ,rychloparties‘. Každá bude v jiném hudebním žánru a bude podporovat novou edici plechovek Staropramenu s hudební tematikou,“ říká Jan Vošta, event&sponzoring manažer Staropramenu.

I letos bude Staropramen na čtyřech vybraných festivalech (Rock for People, Votvírák, Vysmáté léto v Kadani a Nouvelle Prague) realizovat svůj CSR projekt Festivaly bez zábran, kterým zprostředkovává naproti pódiu na vyvýšených plošinách s nájezdovou rampou kvalitní hudební zážitky vozíčkářům.

Patron: Tak trochu nepovedená reklama?

Publikováno:před rokemZdroj:Pivní PartyzánGambrinus

Pivním světem aktuálně hýbe kauza Patron. Přiznám se, že tuto novou značku jsem před časem okrajově zaznamenal, ale neměl jsem tu čest ji ochutnat. Proto jsem musel včera trochu tápat, než jsem přišel na to, o co se konkrétně jedná a jaký měl být smysl celé akce. Ve stručnosti. Pivovar Gambrinus, respektive skupina Plzeňský Prazdroj, se rozhodla trochu prozkoušet pivní veřejnost a do několika hospod, jak klasických, tak ochutnávkových, nechali v anonymních sudech zavést pivo Patron, které se tvářilo jako nové pivo z nového minipivovaru kdesi z jihu Čech. Ve skutečnosti se však jednalo pouze o přeetiketovaný Gambrinus. Smysl akce byl jediný: ukázat, že pivaři všech kategorií hodnotí obsah podle značky a nikoliv dle skutečnosti.

Když se nad tím zamyslím, přijde mi to jako celkem podařený vtípek vzhledem k tomu, že otázkou hodnocení ochutnávaných piv na základě jejich značky jsem se nejen tady na blogu již dříve zabýval a popravdě je to jedna z věcí, která mne v pivním světě nebetyčně štve. Proto se přiznám, že mne ten nápad opravdu docela pobavil. Všechno však má své limity, a když o tom přemýšlím více, docházím k závěru, že ve skutečnosti se ta reklama plzeňským marketingově moc nepovedla. Proč?

Dle reklamy lidé, když vidí/slyší o novém pivu z minipivovaru, okamžitě hodnotí pozitivně jeho kvalitu, použité suroviny, chuť, mají z něj pocit, že je za ním skutečná práce atd. Pokud by ale dostali pivo s logem Gambrinusu, hodnocení by bylo – a také často je – přesně opačné, odsuzující. A ano, vše skutečně jen na základě viděného loga či etikety. Závěr reklamy tak zní „nehodnoťte pivo pouze prvoplánově dle obalu“ a reklama tak měla pivu Gambrinus "vrátit dobrou pověst". Tady ale právě nastává celý její problém. Ač je postavena tak, aby budila zdání, že Gambrinus je skutečně kvalitním pivem, ve skutečnosti nic takového neříká. To, že lidé hodnotili Gambrinus přelepený logem Patron, jako kvalitní pivo nic nehovoří o daném pivu, ale pouze a jen o nich. Lidé skutečně hodnotí (nejen) pivo dle značky a takové hodnocení pak není skutečně objektivní. Což ale nakonec říká i sama reklama, která tak vlastně vyvrací sama sebe.

Celkově na mne reklama tak spíš, než jako poukázání kvality piva Gambrinus, působila prostě jako poukázání na pivo Gambrinus. Rozvířila vody české pivní společnosti, i já tady o ní teď na blogu píšu. Ale píšu tady o ní popravdě rád. Vždy jsem rád, když se rozjede nějaká debata, která dokáže alespoň trochu nabourat stereotypy českého pivaře. Popravdě, už vícekrát jsem se zamýšlel nad tím, že mi vadí subjektivizace reality a hledání chyb tam, kde nejsou (mimochodem, zářným takovým příkladem je opravdu zoufalý a ostudný článek o Plzeňském Prazdroji na Beerwebu, o kterém jsem s jeho autorem poměrně dlouho – a neúspěšně – diskutoval).

Skutečně nehodnotím, zda je Gambrinus kvalitní pivo, lidem ale zřejmě chutná. Já se přiznám, že ho téměř nepiji. Co mi na Gambrinusu, respektive na Plzeňském Prazdroji, vadí, jsou úplně jiné věci, než to, že produkují nejprodávanější pivo na trhu. Vadí mi jejich chování spojené se zavíráním řady regionálních pivovarů na začátku 90. let. Vadí mi jejich nepříliš čistý způsob obchodního boje a některé další kroky. K hospodářskému vývoji to asi patří, vím to, ale mně jako Pivnímu Partyzánovi se to zkrátka nelíbí. Ale nic s tím asi neudělám, respektive jediné co mohu – a to dělám, jak jen to jde, že kupuji piva z malých a menších pivovarů a nepodporuji (nejen) PP nákupem jejich výrobků.

Rád bych to zakončil vypůjčenou citaci z blogu mých kolegů Pivníků. Byli jedněmi z těch, kteří Patrona ochutnali, aniž by tušili, odkud pochází. Jak jsem napsal v úvodu, Patrona jsem nepil, tak nedokážu posoudit, avšak jejich charakteristika ochutnaného piva je dle mne tou nejpřesnější, jak si představuji, že ta kvalitnější piva z tuzemských velkopivovarů opravdu mohou chutnat – ať se nám to líbí nebo ne. „Trošku prázdnější pivo, ale je příjemně aromatické, čisté a výborně pitelné.“

Gambrinus, pardon, Patron

Publikováno:před rokemZdroj:Aktuálně.czAutor:Jan KočkaGambrinus

Největší tuzemský výrobce piva svojí aktuální marketingovou akcí dělá vlnky na malém českém pivovarském rybníčku. Průkopník a propagátor nové generace minipivovarů Jan Kočka ve svém blogu na webu svetpiva.cz glosuje reklamu pivovaru Gambrinus, ve které se jeho pivo vydávalo za pivo z minipivovaru.

Není to dlouho, co jsem tu psal o reklamě amerického giganta Anheuser - Busch během posledního Super Bowlu. Zápas, který sledují za Velkou louží desítky miliónů lidí, využil moloch A-B ke své prezentaci formou útoku na tamní tzv. „craft breweries“. Že prý je jejich pivo, tedy A-B giganta, k pití pro pořádné pivaře, a ne nějaký pivní výstřelek, třeba pumpkin (dýňový) ejl. Reakce dlouho na sebe nenechala čekat a nejen na netu se objevilo mnoho ohlasů, diskuzí, parodií na tuto reklamu.

Uteklo pár týdnů a domácí dominantní hráč na pivním trhu, rozuměj Gambrinus, přišel se zajímavou marketingovou kampaní založenou na malé mystifikaci, která se také týká minipivovarů. I když u nás se malým výrobcům neříká „craft“ (teď mě napadá, že jsem zatím neslyšel v češtině odpovídající výraz), reklamní spot je vlastně o nich.

A protože Plzeňský Prazdroj má financí dostatek, akce Gambrinusu byla dotažena do konce.

Účast na pivních akcích, tácky, brandované sklo atd., to všechno byla jen kamufláž zastírající základní myšlenku – Gambrinus zabalený do líbivého kabátku nového minipivovaru s cílem poukázat na to, že chudák velkovýrobce trpí „imageovou devalvací“, když podle svých tvůrců je to pivo dobré, škodí mu ale celkové přijímaní nového termínu europivo.

Musím se přiznat, že jsem moc „novou“ značku Patron nezaregistroval. Asi jsem špatně četl pivní weby, jak se teď ukazuje v odkazech na nedávné texty na Pivním Infu a Pivnících, které o Patronovi psaly. Spíše mě zaujal obří banner na nějaké webové stránce v pondělí odpoledne, který oznamoval, že večer po dvacáté hodině se na TV Nova ukáže, jak to u nás s pivem a pivovarnictvím ve skutečnosti je. Já se tedy těšil na Mentalistu, i když v poslední řadě je divně dabovaný, žádný reportérský pořad v přehledu uveden nebyl, jen seriály. Vše mi došlo, když se v televizi objevila předlouhá reklama, vlastně malý dokument.

První, co mě napadlo, bylo srovnání s jedním nejen na domácím trhu velkým hráčem v oblasti sladkých nápojů, který přebalil svou opomíjenou značku tou slavnější, aby lidem ukázal, že rozhodující je chuť. Stejně jako se o to snaží Gambrinus. Po několikerém puštění jeho reklamy na YouTube mně ale přišlo, že aktéři jsou nějací ztuhlí a objevnou informací o Gambrinusu to nejspíš nebude. Asi ne herci, ale že by to byly záběry ze skutečného života, nepřipravené, to mně zrovna nepřijde. Také při posezení sezení na zahrádce, kde se objeví ona zásadní informace v podobě plakátu, mají všichni sklenice s humpolácky nalepenou přelepkou. Že by si toho nikdo nevšiml a ze zvědavosti nezjišťoval, co pod ní je? A když se v tom budeme hodně rýpat: opravdu jde vydávat pasterované pivo za nepaster z minipivovaru?

I když je tomu už dávno, nějakých deset let, co jsme s Honzou Šuráněm pořádali anonymní degustace v Pivovarském domě v Praze, během kterých v několika případech zarputilí příznivci minipivovarů vyzdvihovali chuť a lahodnost moků největších výrobců, aby pak po odhalení pravdy zpytovali svědomí. Holt anonymní degustace je něco jiného než popíjení piva dané značky v logovaném skle.

Ano, může se stát, že i velký pivovar uvaří dobré pivo. Naštěstí pro malé a ještě menší výrobce má ale u velkovýrobců pořád hlavní slovo ekonom a ne sládek, takže se změny v příštích pár letech „bát“ nemusíme.

Po velké reklamní kampani humpoleckého Bernarda na jejich Bohemia Ale z konce loňského roku je tu tedy další marketingová akce, na kterou jsem dlouho čekal. Vtip, překvapení, ne obligátní partička popíjející někde na koncertu.

Já jsem se dobře bavil, takže za mě jen houšť a větší kapky. A co mi přijde na celé kampani nejveselejší? To, že domácí největší výrobce piva by chtěl mít image jako minipivovar, nebo minimálně být veřejností přijímán jako ti malí. Asi je mu smutno, že, jak sám ve spotu přiznává, lidi ho mají za europivo a že zůstává nepochopený. Ale jestli on si za to nemůže tak trochu sám. Ale to už je na jiný text…

Gambrinus si založil fiktivní pivovar. Napálil pijáky

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czAutor:Vilém JanoušGambrinus

Plzeňský pivovar Gambrinus přešel do protiútoku a nachytal na švestkách řadu pivařů. Založil v západočeské vesnici Čepice fiktivní minipivovar Patron a pod touto značkou začal do vybraných pražských a plzeňských restaurací dodávat vlastní pivo. Patron si vzápětí získal své fanoušky a na portálu Pivníci.cz dokonce získal hodnocení 7/10.

„V posledních letech nás už hodně trápí, že zákazníci naše pivo haní, i když jsme vnitřně přesvědčeni, že naše pivo je dobré. Samotní hospodští začali, jestli to pivo je v pořádku," vysvětlil důvod k tomuto netradičnímu marketingovému kroku Tomáš Mráz, který má v pivovaru na starosti obchod s hospodami a restauracemi.

Pivovar vycházel z vlastního průzkumu, z něhož vyplynulo, že třetina lidí šíří negativní reputaci o plzeňském pivu, aniž by jej sami vyzkoušeli. Značnou oblibu mezi pivaři přitom v posledních letech získala produkce minipivovarů, kterých každým rokem raketově přibývá. Loni dokonce vzniklo 57 nových minipivovarů, takže dnes jich lze v Česku napočítat asi 280.

Gambrinus se proto rozhodl založit v utajení minipivovar v Čepicích na Klatovsku. „Dva měsíce jsme studovali, jak malé pivovary žijí a jak své pivo prodávají, protože to se od velkých pivovarů hodně liší. Pronajali jsme si nemovitost a součástí smlouvy s majitelem byla klauzule o mlčenlivosti. Věnovali jsme se i právním analýzám, jestli nebudeme klamat spotřebitele," přiblížil Marek Dvořák, který má v plzeňském pivovaru na starosti marketing, který se sám na čtyři měsíce přestěhoval ze své kanceláře, aby žádná informace nepronikla ven. O celé akci vědělo jen zhruba dvacet lidí.

Překvapené obličeje
Pivovar pak hledal v Praze a Plzni restaurace, v nichž by s Gambrinusem rozhodně neuspěl, a nabídl pivo z fiktivního pivovaru Patron. V nich bylo pivo k mání od letošního dubna. Pak už jen při natáčení reklamního spotu tvůrci sledovali překvapené obličeje pivařů, když se dozvěděli, že vlastně pijí Gambrinus.

Jestli současná kampaň za zhruba deset milionů korun, která bude pokračovat v podobě dalších akcí, přinese pro Gambrinus očekávané výsledky, je asi zatím brzo hodnotit. Každopádně nesklidila odmítavé reakce od konkurence. „Z jejich pohledu jde o obranu jejich cti. Ta kampaň je povedená a celkem vtipná," zhodnotil viceprezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Kočka.

Sám si trochu rýpl, když řekl, že kampaň bere jako poctu minipivovarům. „Ukazuje to, že ty největší pivovary mají potřebu reagovat na to, co minipivovary dělají," doplnil Kočka.

Malý pivovar neznamená automaticky dobré pivo
Vášně ale trochu ochlazuje předseda Sdružení přátel piva Tomáš Erlich, který už dlouhou dobu říká, že ne každý minipivovar vaří dobré pivo. „Minipivovar nerovná se dobré pivo. Z pětadvaceti nových, které ročně vzniknou, bývají jenom dva nebo tři, které dosáhnou průměru," míní.

Kampaň plzeňského pivovaru ovšem považuje za drobnou „podpásovku", i když chápe, co svou akcí chtěl Gambrinus říct. „Celou dobu Gambrinus stavěl na tom, že ho prodával obal, teď se snaží o opak," doplnil. Každopádně kampaň by mohla ukázat, že ne každý konzument je znalý a jeho jednání ovlivňuje právě obal, nikoliv jeho obsah. „Je to takový pokus o cestu do pijákovy duše," dodal Erlich.

Nicméně Gambrinus, jehož pivo je na trhu 145 let, si za svým zlatým mokem stojí. „Věřím, že vyrábíme Gambrinus v nejlepší kondici, v jaké kdy byl," řekl sládek pivovaru Pavel Zítek.

Patron/Gambrinus zabodoval i v recenzi na respektovaném portálu Pivníci.cz, kde dostal sedm bodů z deseti. Včerejší odhalení také hned vyvolalo debatu mezi pivaři. Zpravidla se shodují v tom, že pivo z Plzně není tak špatné. Záleží však na tom, jak jej ošetří samotní hostinští. V tomto ohledu prý většinou selhávají.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.23.05.2017 15:024.978/4.978