Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Baleného piva prodáváme víc a novinky taky budou, slibují pivovary

Publikováno:před 4 letyZdroj:Mediář.czAutor:Bohuslav Bohuněk

Největší tuzemská pivovarnická skupina Plzeňský Prazdroj hlásí, že všechny její pivovary jsou v plném provozu, avšak na nastalou situaci firma musela zareagovat ve výrobě i v logistice. „Posílili jsme distribuci baleného piva v lahvích a plechovkách do obchodů a obchodních řetězců, o které je zvýšený zájem. Naopak prakticky ustaly dodávky sudového piva, dodávky tankového piva jsme přerušili úplně. I proto jsme dočasně pozastavili stáčení piva do sudů, stáčecí linky na lahve a plechovky naopak jedou naplno,“ uvedl pro Médiář Roman Trzaskalik, marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje.

„I když už to trvá několik týdnů, je to pro nás pořád vcelku nová situace a zkušenost. Naší hlavní prioritou je ochrana zdraví našich zaměstnanců a tomuto se podřizuje veškerý chod naší společnosti. V současnosti se nám daří firmu držet v provozu, to znamená, že vyrábíme a prodáváme pivo a další naše výrobky, i když prodejní kanál on-trade je utlumen na minimum,“ říká Denisa Mylbachrová z oddělení komunikace Pivovarů Staropramen. V praxi to znamená, že firma nestáčí pivo do sudů, naopak vyrábí víc baleného piva. „Momentálně se poptávka po něm zvýšila zhruba o 15 %,“ přibližuje Mylbachrová. Zároveň upozorňuje, že pivovarská skupina zaznamenala i pokles poptávky ze zahraničí.

I Budějovický Budvar hlásí, že provoz pivovaru běží naplno, pozastavena je jen stáčírna sudů. „Naše prodeje v obchodech za měsíc březen pravděpodobně splní náš referenční plán,“ uvedl pro Médiář ředitel státního pivovaru Petr Dvořák. Část prodejů se přitom podle něj přesouvá do baleného piva. „Zatím registrujeme zhruba 5% nárůst v prodejích oproti loňskému březnu.“ Podle Petra Dvořáka českobudějovický pivovar zároveň hledá cestu, jak pomoct i minipivovarům, na které současná situace doléhá hůře než na ty velké.

Podle dat agentury Nielsen se tržby za pivo v období krizových čtyř týdnů (od 24. února do 22. března) ve srovnání s minulým rokem zvýšily o 14 %. Avšak skok je daný především celkovým růstem poptávky po pivních mixech, hlavně v nealkoholických variantách. Jinými slovy výpadek prodeje z restaurací, na které dnes připadá zhruba čtyři z deseti prodaných piv v Česku, se nijak zásadně nepromítl do zvýšených prodejů v maloobchodu.

Snažíme se držet plánu
Plzeňský Prazdroj se v rámci možností zase snaží pomoci i hospodám a restauracím. „Provozovnám, které nepřerušily provoz, jsme se rozhodli dodat prázdné PET lahve pro pivo k odnosu,“ zmiňuje jednu z aktivit Trzaskalik.

Velké pivovary bez ohledu na současnou situaci ale zatím zásadně nemění plány na uvádění svých inovací. „S novinkami přicházíme postupně od začátku letošního roku. Tou největší v oblasti obalů byl konec výroby a distribuce piva Gambrinus a Radegast v PET lahvích. Současná situace s uzavřením hospod a větší poptávkou po baleném pivu na našem rozhodnutí nic nemění,“ potvrzuje Roman Trzaskalik z Prazdroje.

Co se týká samotných pivních novinek, Plzeňský Prazdroj letos v únoru uvedl na trh Birell ve verzi colového nápoje. Kromě Coly Birell zároveň přišly i další nové příchutě – Citronáda, Bezovka a Ledový čaj s broskví.

„V únoru a březnu jsme pak rozšířili distribuci loňské novinky Radegast Ratar, který byl od loňského července k dostání pouze ve skleněných vratných lahvích v Globusu a Coop Beskydy. Setkal se s velkým zájmem spotřebitelů, proto je nově v nabídce dalších řetězců a obchodů, například Makro, Albert, Tesco, Billa či Coop,“ vyjmenovává Roman Trzaskalik. Kromě toho pivo Kozel Mistrův ležák dostalo nový design obalů a od března je k dostání také v plechovkách. „V druhé půlce dubna pak chystáme nové příchutě cideru Frisco,“ říká bez dalších podrobností.

Petr Dvořák za Budějovický Budvar avizuje, že pivovar plány na začátek letošní sezóny navzdory současné situaci neodložil: „Náš nový hořký ležák Budvar 33 zamíří nyní poprvé na regály obchodů jak v lahvích, tak v plechovkách. Stejně tak dál běží projekt změny designu etiket a obalů celého produktového portfolia Budvar, v obchodech se objeví během příštích týdnů.“

Pivovary Staropramen, dvojka trhu, jsou v dalším rozvoji a marketingových aktivitách přece jen opatrnější „V souvislosti s momentální situací i vzhledem k tomu, že nevíme, jak dlouho potrvá, jsme museli přehodnotit svůj marketingový plán, aktivity a priority. Například jsme museli pozměnit oblíbenou promoci na Braník. Zároveň se teď hodně zamýšlíme nad projekty, které by podpořily on-trade,“ říká Mylbachrová. I přes to však pivovar uvedl jednu plánovanou novinku, a to novou příchuť Staropramen Cool Malina Borůvka Nealko.

Kampaně virus nezastavil
Zatímco média hlásí zásadní výpadky v inzertních příjmech, Pilsner Urquell, klíčová značka Plzeňského Prazdroje, odstartovala 30. března nový televizní spot Zátopek. „Pilsner Urquell je dlouhodobým partnerem Českého olympijského týmu a nic na tom nemění ani posun olympiády o rok. Proto jsme se rozhodli lidem připomenout jednu ze sportovních národních ikon, která byla ve své době originálem a inspirací pro druhé, stejně jako je dodnes pro všechny pivovarníky Pilsner Urquell,“ popisuje myšlenku nového spotu Roman Trzaskalik. Mediaplán počítá s jeho nasazením až do srpna, přičemž televizní reklama je součástí rozsáhlejší kampaně stojící na digitální komunikaci a PR.

V půlce března, v okamžiku vyhlášení nouzového stavu, odstartovala i nová kampaň značky Starobrno. Cílem současné celostátní kampaně O dobré věci stojí za to se rozdělit je oslovit spotřebitele i mimo domovský jihomoravský region. Kampaň využívající vedle televize také onlinu a venkovních ploch je naplánována do léta.

V tutéž dobu také tento moravský pivovar, který je součástí nadnárodní skupiny Heineken, uvedl na trh řadu řemeslných piv – spodně kvašený ležák IPL, svrchně kvašený nefiltrovaný APA a višňový Red.

Zachraň hospodu
Situace na celém trhu, tedy v kombinaci pivovary-hospody, ale opravdu není dobrá. I proto Český svaz pivovarů a sladoven ve spolupráci s pivovary a dalšími partnery startují iniciativu na podporu hospod a restaurací s názvem Zachraň hospodu. Na stejnojmenném webu se do projektu, který vznikal s agenturou Garp Integrated, mohou zapojit provozovny i jejich zákazníci. Prostřednictvím systému si lidé budou moci koupit poukaz, který pak v daném podniku uplatní poté, co přestanou platit aktuální opatření a hospody znovu otevřou.

Hraje se přitom o hodně. Sektor gastronomie a pohostinství včetně návazných provozů zaměstnával v Česku ještě začátkem roku víc než čtvrt milionu lidí a tržby v gastronomii loni dosáhly přes 150 miliard Kč. Podle aktuálních odhadů Asociace hotelů a restaurací klesnou celkové roční tržby o víc než 40 %, pokud se hospody a restaurace vrátí k běžnému provozu v červnu.

Prvními subjekty, které tuto iniciativu podporují, jsou právě velké tuzemské pivovary Plzeňský Prazdroj, Staropramen, Budějovický Budvar, ale také Bernard, Primátor, Starobrno a Svijany. Kromě pivovarů se do iniciativy zapojily Becherovka, Edenred, Kofola a Makro, přičemž aktivita je otevření i dalším firmám.

Lahve, plechovky ani petky nás nespasí, volají malé i střední pivovary

Publikováno:před 4 letyZdroj:Mediář.czAutor:Bohuslav Bohuněk

I když prodeje v retailu v žádném případě nemůžou kompenzovat výpadek prodejů zavřených restaurací, přesto okamžik zavření hospod znamenal pro některé pivovary nárůst prodeje v maloobchodě. „V prvních dnech po uzavření restauračních provozů bylo naším hlavním úkolem využít veškeré volné kapacity po zastavení linky na stáčení piva do sudů na uspokojení krátkodobě vyšší poptávky po pivu v lahvích a plechovkách. V současné době se však už tempo zvolnilo, protože mírný nárůst prodeje lahvového a plechovkového piva zdaleka nepokrývá výpadek piva sudového,“ informoval Médiář Roman Havlík, ředitel Pivovaru Svijany. Jak dodává, skladba vyráběného piva nedoznala podstatných změn.

Tutéž zkušenost popisuje i Petr Dařílek, ředitel benešovského Pivovaru Ferdinand: „S ohledem na vyhlášený nouzový stav jsme v úplném začátku plánované stáčky řešili pouze lahvovým pivem. Samozřejmě je pro nás ztráta trhu restaurací a hospod zásadní, takže žádné opatření – úspory, restrikce, přesun do off-trade – je nemůže nahradit, jde jen o snížení ztrát. Máme nasmlouvané prodeje v segmentu off-trade, kde plníme dodávky podle potřeb jednotlivých řetězců. Ty ovšem zatím nesignalizují nějaký zásadní nárůst poptávky.“ Mírné zvýšení poptávky po lahvovém pivu hlásí třeba také českobudějovický pivovara Samson.

A stejně je to prakticky napříč celým trhem. „Co se týče samotné výroby, zcela logicky jsme omezili stáčení do sudů, pro které není nyní odbyt, a zaměřujeme se na obaly určené pro off-trade, tedy lahve a plechovky,“ potvrzuje Tomáš Pluháček, ředitel pivovaru Zubr. Provoz pivovaru je s ohledem na prevenci a ochranu zaměstnanců omezen na nezbytně nutné činnosti a zaměstnanci, u kterých je to možné, pracují v tuto chvíli z domova.

V ještě vyhrocenější situaci se ocitl Pivovar Litovel. „Samozřejmě jsme uzavření hospod negativně pocítili. Náš pivovar však víc ovlivnilo zřízení karanténní oblasti pro Litovel a další okolní obce,“ konstatuje Lumír Hyneček, ředitel Pivovaru Litovel. Firma raději dočasně zcela přerušila provoz a teprve v pondělí 30. března opět zahájila distribuci piva přímo z pivovaru a následně postupně zahájila provoz stáčírny lahví. „V následujícím období plánujeme postupné spouštění výroby piva. Veškeré kroky k obnovení činnosti pivovaru jsou realizovány s využitím minimálního nutného počtu zaměstnanců,“ dodává Hyneček.

Hledají se alternativy
Pokud jde o prodejní kanály, například svijanský pivovar se snaží maximálně posílit e-shop a přišel s několika novými službami. Nově si v něm zákazníci mohou objednávat patnáctilitrové sudy, které externí dopravce dodává na jakoukoli adresu. „Zdarma a zatím do zhruba poloviny dubna jim k němu poskytneme i výčepní zařízení,“ poznamenává ředitel Havlík. Kromě toho pivovar letos hodlá uvést na trh své v pořadí už sedmnácté pivo - sudový Sváteční ležák, který se bude během různých svátků čepovat ve vybraných restauracích a hospodách, samozřejmě pokud to situace dovolí. „Různé sváteční ležáky se původně plánovaly na Velikonoce, Vánoce a červencové Slavnosti svijanského piva, ale bohužel přinejmenším v případě Velikonoc se premiéra musela kvůli epidemii odsunout,“ konstatuje Havlík.

„Pro České Budějovice chystáme rozvoz piva domů na základě telefonických nebo emailových objednávek, abychom lidem ušetřili cestu do obchodů,“ sdělil Médiáři Pivovar Samson

Podle Petra Dařílka se u hospod v podstatě zcela zastavil odbyt piva v padesátilitrových sudech, ale naopak se mírně zvedla poptávka po menších baleních po 15 nebo 30 litrech. Víc se zvedl pouze odbyt v PET lahvích. „V Praze nám už od roku 2012 funguje rozvážková služba Ferdadomu.cz, kde se nám teď kvůli koronaviru skokově zvýšil i prodej nefiltrovaného piva. V této době jednou týdně dovážíme benešovské pivo až na 100 pražských adres,“ přibližuje Petr Dařílek.

Radek Tulis z Pivovaru Bernard říká, že i když se některé restaurace snaží prodávat z okénka nebo svou nabídku rozvážet, prodej sudového piva se téměř zastavil. I on však potvrzuje, že se prodávají menší dvacetilitrové sudy, dobře jdou na odbyt i malé pětilitrové party soudky. Líp se nyní prodává i pivo v lahvích jak v prodejnách, tak v e-shopech a ve značkových prodejnách pivovaru.

A Tulis upozorňuje, že ztráty přicházejí i z jiných aktivit, než je samotný prodej piva - třeba z nasmlouvaných marketingových akcí. „Zatím stále připravujeme Bernard Fest na 19. a 20. červen, i když nevíme, zda se uskuteční,“ obává se Tulis. I proto už počítají s variantou, že by se letošní akce musela zrušit.

Novinky jsou, ale loni to bylo lepší
Pandemie koronaviru hatí mnoho naplánovaných aktivit. „Každoročně zařazujeme do nabídky několik limitovaných edicí speciálních piv, které míří téměř výhradně do sudů a do provozoven s čepovaným pivem. První letošní novinka Zubr Černý speciál 13 % se do prodeje měla dostat v polovině března, což se bohužel vzhledem k uzavření provozoven nestalo. Stále doufáme, že s touto novinkou budeme moct odstartovat letošní pivní sezonu, i když třeba s několikatýdenním zpožděním, než bylo původně plánováno,“ říká Tomáš Pluháček z pivovaru Zubr.

„Navzdory současné situaci uvádíme na trh i velikonoční balení nepasterovaného Svijanského Mázu 11 % v různých obalech,“ říká zase Roman Havlík. Tento speciál ve velikonočním designu pivovar připravuje každoročně a má různou podobu. „Vedle půllitrových plechovek jsou v maloobchodě v prodeji také lahve a dvoulitrové plechovky. Větší balení představuje multipack s osmi půllitrovými lahvemi Svijanského Mázu,“ dodává Havlík.

„Momentálně nikdo neví, kdy a v jakém režimu budou restaurace a hospody znovu otevřeny. Je ale pravdou, že konzumenti vítají občasné inovace a zpestření nabídky piva, proto jako každý rok v rámci našeho Kalendáře pivních speciálů máme v plánu nabídnout jim limitované edice netradičních piv, jako je například velikonoční zelený ležák Patrik, stále populárnější ale či svatomartinský tmavý speciál. Vše však bude záležet na tom, jak dlouho budou trvat obecná omezení přijatá vládou, respektive ministerstvy k zabránění šíření nákazy novým virem,“ hodnotí letošní situaci okolo pravidelných pivních inovací Lumír Hyneček z Litovle, „pokud to situace umožní, plánujeme v létě uvést na trh jednu ochucenou novinku. Pro vybrané restaurace pak ve druhé polovině roku připravujeme unikátní řešení obalu, které obohatí naši stávající obalovou řadu.“

Zmíněný Samson pak letos připravujeme pro domácí trh multipack s motivy výročí 225 let pivovaru.

Jiní ale volí zcela defenzivní strategii. „V této době se spíš snažíme na trhu udržet, prodat, co máme skladem a snižovat ztráty na minimum. Plánované marketingové aktivity jsme zatím pozastavili a čekáme, jak se celá situace bude dál vyvíjet,“ říká za benešovský Ferdinand Petr Dařílek. Klíčové podle něj bude, kdy se uvolní stávající restriktivní režim: „Po jeho ukončení očekáváme smršť novinek od ostatních pivovarů, takže bude spotřebitelský trh zcela zahlcen. Vedle toho se obáváme možné cenové války mezi pivovary ve snaze udržet výstav. Jaká bude reakce spotřebitelů tedy bude z našeho pohledu zásadní.“

Produkce pivovarů klesla o 40 procent, svaz chce přímé náhrady škody

Publikováno:před 4 letyZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTK

Pivovary navrhují vládě kompenzovat přímé škody pro výrobce piva i pro restaurace a odpuštění spotřební daně z čepovaného piva, které se bude muset kvůli vládním opatřením vylít. Tržby pivovarů v ČR klesly v důsledky epidemie o 40 procent, u minipivovarů přesahuje snížení 80 procent. Dnes to ČTK sdělili zástupci Českého svazu pivovarů a sladoven, který sdružuje nejen největší české výrobce, ale i minipivovary.

Důvodem poklesu produkce jsou jak vládní kroky, kterými ve snaze utlumit epidemii koronaviru došlo k zavření restauračních zařízení, ale také nižší export. V řadě evropských i světových států jsou omezení kvůli viru podobná jako v ČR.

Některé větší pivovary podle svazu hlásí mírný nárůst prodeje piva v lahvích a plechovkách, ten ale nemůže nahradit výpadek v pivu čepovaném. "U menších pivovarů, které jsou více závislé na čepovaném pivu, klesla výroba o 50 a více procent. Všechny pivovary pak řeší, co udělat se sudovým pivem, které už je vyrobené, případně je ve výrobním procesu a kvůli uzavřeným restauracím ho není kde prodávat. Celkově se jedná o 250-300 milionů velkých piv, prakticky celou čtvrtletní produkci čepovaného piva pro český trh," uvádí svaz. V současnosti je podle něj zcela zavřeno 90 procent restaurací.

Svaz proto vyzval vládu, aby zvážila další opatření. Kromě již zmíněných žádá o přímou finanční pomoc restauracím, hospodám a minipivovarům, která by zabránila jejich hromadnému konci, dotace na podporu opětovného rozjedu hospod například ve formě finanční podpory kulturních nebo společenských akcí v těchto zařízeních. Svaz také apeluje na pronajímatele, aby umožnili odložit nebo případně alespoň částečně odpustit nájemné provozovnám, které kvůli mimořádným opatřením musely přerušit svou činnost.

Pivovary spustily v minulém týdnu kampaň za záchranu hospod. Lidé si mohou na stránkách Zachranhospodu.cz kupovat poukazy, které uplatní, až se restaurace znovu otevřou, napsal dnes server lidovky.cz. Situace je kritická, uvedl dnes v tiskové zprávě Český svaz pivovarů a sladoven. Podle odhadů Asociace hotelů a restaurací klesnou celkové roční tržby restaurací o 40 procent, pokud se vrátí k běžnému provozu v červnu.

"Česká hospoda je součástí naší kultury a také tradičně důležitým centrem společenského života. Byla by velká škoda, pokud by hospody a restaurace musely definitivně končit. Věříme, že se do iniciativy zapojí další pivovary, výrobci nápojů i široká veřejnost," uvedl předseda svazu František Šámal. Do iniciativy se zapojily největší pivovary a skupiny Plzeňský Prazdroj, Staropramen, Budějovický Budvar, Primátor, Starobrno nebo Svijany, partnery jsou firmy Edenred, Kofola, Makro a Becherovka.

I v těžkých časech koronakrize uvařil Dudák Velikonoční speciál

Publikováno:před 4 letyZdroj:První zprávyDudák

V jediném pivovaru u nás, který patří městu klesla produkce na 40 procent. Každý týden přichází na tržbách o 2,5 milionu korun. I v těchto zlých časech ale pivovarští pamatují na dobročinnost.

V úterý 14.dubna bude Vlastimil Matej, sládek strakonického pivovaru se svými kolegy vařit Dudáka a Klostermanna. Bude to po dvojnásobně delší pauze než je zde obvyklé a piva bude o cca polovinu méně, než byl každý týden zvyklý. „Za normálních okolností vaříme každý týden 7 várek. Teď je to každý druhý týden a navíc připravujeme jen 3 várky,“ krčí rameny Matej.

Leden, únor a první půlka března 2020 byla pro strakonický měšťanský pivovar výsledkově skvělá. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku stoupl výstav o 5 procent. Pak ale na strakonický pivovar tvrdě dopadla koronakrize.

„V důsledku vládních opatření a vyhlášení nouzového stavu je výroba značně omezená. Dá se říci, že pivovar pracuje na asi 40 procent své obvyklé kapacity. Distribuce samozřejmě funguje dál, ale pouze lahvového piva,“ uvádí ředitel pivovaru Dušan Krankus.

V pivovarské prodejně, která se nachází u vstupu do pivovaru se od středy prodává Velikonoční zelené pivo - dvanáctistupňové pivo příjemné, hořké chuti s obsahem alkoholu 4,8 procenta. Tentokrát stočené do 0,75 litrových skleněných nevratných lahví.

„Uvařili jsme ho letos o dost méně, než je obvyklé, ale doufáme, že tím uděláme lidem radost. Škoda, že letos si ho lidé nemohou vychutnat ve svých restauracích, díky nouzovému stavu," mrzí Krankuse.

Produkce sudového piva klesla ze dne na den téměř na nulu. O lahvové je nyní větší zájem, ale finanční profit související s prodejem piva je v lahvovém sortimentu o dost nižší, než u piva, které se stáčí do sudů.

„Přicházíme týdně o 2,5 milionu korun na tržbách. Restaurace jsou zavřené, tento výpadek se nedá nahradit. Celé odvětví gastronomie prochází velmi těžkou zkouškou, čím déle to potrvá, tím více se problémy v tomto oboru budou prohlubovat. Naše firma má nějaký finanční polštář pro horší časy, ten ale není nekonečný,“ uvádí Krankus.

Nejvyšší položkou pivovarského rozpočtu jsou mzdové náklady. Část ze 60 zaměstnanců je již nyní doma a vybírá si dovolenou – jedná se například o některé členy obchodního oddělení. V následujících týdnech se k nim zřejmě připojí další a pobírat budou pouze 60 procentní plat.

„Jsem ale rád, že všichni naši lidé se i v těchto časech snaží udržovat rozumný nadhled. V pivovaru všichni dodržujeme nastavená hygienická pravidla, která byla přijata už 10. března. Za to patří našim lidem velký dík!“ říká Krankus.

Pivovar logicky zrušil všechny naplánované investice. Nebude se například rekonstruovat restaurace Palermo, která je na zimním stadionu. Kvůli zákazu hromadných akcí se nebude konat ani tradiční Pivovarská pouť.

Veškeré finanční prostředky budou letos směřovat do základního chodu firmy. Další krizová opatření by podle ředitele Krankuse přicházela v úvahu na začátku května. „Ekonomické škody budou velmi vysoké. Všichni si budeme muset utáhnout opasky a začít pečlivěji rozlišovat, co v našem životě důležité je a co není,“ uzavírá ředitel.

Aktuálně je nejen podle pivovarských důležitá snaha podpořit kamarády tzv. z první linie. Proto poslali strakonickým zdravotníkům nealko pivo Driver. Stejnou odměnu si mohou v pivovarské prodejně vyzvednout dobrovolníci, kteří zde pomáhají nakupovat seniorům. Nákupem respirátorů se pivovar chystá podpořit zdejší nemocnici, té pomáhá pravidelně. V minulém roce například finančně podpořil nákup přístrojového vybavení a v době parného léta podporoval zdejší pacienty Driverem.

Vinohradský pivovar je na hraně své kapacity. Teď se musel přizpůsobit koronakrizi

Publikováno:před 4 letyZdroj:E15.czAutor:Michal NosekVinohradský

Když nejde chodit na pivo, tak se musí pro pivo. To je realita v níž se v důsledku karantény ocitly tisíce milovníků piva. K restauracím, které v době nucené uzavírky své produkty nabízí každé odpoledne prodejem z výdejních oken, se řadí i Vinohradský pivovar. Vy se ale s námi můžete alespoň na chvíli a z tepla domova podívat do míst, která jsou nyní pro návštěvníky uzavřená.

Ještě před propuknutím pandemie stihl Vinohradský pivovar úspěšně oslavit páté narozeniny. Na pivovarnické soutěži World Beer Seal 2020 v Českých Budějovicích získal Zlatou pivní pečeť pro svou Imperial IPA 19 v konkurenci 240 pivovarů z celého světa. Pivovar zde získal i tři další další ceny.

Vinohradský pivovar je splněným snem několika dlouholetých kamarádů a pivních fanoušků. "Zhruba před 15 až 20 lety jsme nadšeně sledovali rodící se módu malých pivovarů, navštěvovali a ochutnávali, co se dalo a postupně jsme se začali bavit o možnosti otevřít si něco vlastního. Chtěli jsme obohatit tehdy ještě relativně chudou nabídku řemeslných piv. Dnes už si to málokdo dokáže představit, ale ještě před několika málo lety, když jste chtěli ochutnat něco mimořádného, museli jste nacestovat dost kilometrů. Dnes si můžete vybrat z nabídky minipivovarů a pivoték doslova na každém rohu", říká Jan Korselt, jeden ze zakladatelů.

Klíčové pro skupinu otců zakladatelů bylo setkáni se sládkem Františkem Richterem v jeho pivovaru Pod Bulovkou, kam často chodili za pivem a bluesovou muzikou. Richter měl zkušenosti z Bavorska a s rozjezdem dvou menších pivovarů v Praze. "V počátcích nám dost pomohl a bez něho bychom se pravděpodobně neodhodlali dotáhnout plány od pivních debat do reality. Ostatní společníky jsme posbírali mezi kamarády. Právník, novináři, bankéř, auditor, učitelka ruštiny, výrobce krmiv pro zvířata, jachtař - nikdo z nás nebyl přímo z oboru a neměl s vařením piva či gastronomií žádnou zkušenost. To se však ukázalo i jako výhoda, vybudovali jsme si ten podnik tak, abychom do něj sami rádi chodili, což se nám nakonec neobyčejně osvědčilo," dodává Korselt.

Vinohradský pivovar má stále základnu v areálu původního pivovaru na pražských Vinohradech. "Ročně zde uvaříme zhruba 8000 hektolitrů našich piv. Výstav je však téměř vyprodaný a ve stávajícím objektu nemáme další prostor k expanzi. Proto výhledově plánujeme také rozšíření kapacity mimo stávající pivovar," doplnil Daniel Hojdar, jeden z majitelů a jednatelů Vinohradského pivovaru. V průběhu roku také pivovar plánuje postupný přechod od PET lahví směrem k ekologičtějším a pro kvalitu piva lepším balením, jako jsou recyklovatelné lahve a plechovky.

V současné chvíli si pivo z Vinohradského pivovaru čepují přímo ve zdejší restarauci. Kromě toho se rozváží do více než 50 podniků v Praze a okolí. Patří mezi ně celoročně otevřené hospody, restaurace, bary nebo kavárny, ale take sezónní projekty jako je gastro projekt Manifesto Market, Loď Tajemství, Kasárna Karlín apod.. Své fanoušky má pivovar i v Polsku nebo na Slovensku, kam se pivo také pravidelně dodává.


Zachraň hospodu, vyzývají české pivovary

Publikováno:před 4 letyZdroj:České nápoje

Drtivá většina českých hospod a restaurací je kvůli aktuálním opatřením zavřená. Celý segment gastronomie tak přišel ze dne na den o tržby a hospody se potýkají s existenčními problémy. U mnoha z nich reálně hrozí, že po skončení současných opatření již znovu neotevřou. Celý sektor včetně návazných provozů přitom zaměstnává zhruba 250 tisíc lidí a jen na DPH odvedly hospody a restaurace loni státu 45 miliard korun. Český svaz pivovarů a sladoven ve spolupráci s pivovary a dalšími partnery proto přichází s iniciativou Zachraň hospodu!, díky které mohou lidé přímo podpořit své oblíbené hospody a restaurace.

Aktuální situace má na hospody a restaurace doslova katastrofální dopad. Mnohé již ohlašují propouštění zaměstnanců a podle aktuálních odhadů Asociace hotelů a restaurací klesnou celkové roční tržby o více než 40 %, pokud se hospody a restaurace vrátí k běžnému provozu v červnu.

Iniciátoři výzvy spustili webovou stránku www.zachranhospodu.cz, na které se mohou zapojit hospody a restaurace i jejich zákazníci. Prostřednictvím systému si lidé budou moci koupit poukaz, který pak v hospodě nebo restauraci uplatní poté, co přestanou platit aktuální opatření a hospody znovu otevřou.

„Česká hospoda je součástí naší kultury a také tradičně důležitým centrem společenského života. Byla by velká škoda, pokud by hospody a restaurace musely definitivně končit. Věříme, že se do iniciativy zapojí další pivovary, výrobci nápojů i široká veřejnost,“ říká předseda Českého svazu pivovaru a sladoven František Šámal.

Současná situace v gastronomii je skutečně kritická. Více než 90 % provozoven je zavřeno a nikdo neví, jak dlouho to může ještě trvat. Pro mnohé z nich může být dlouhé přerušení provozu likvidační. Sektor gastronomie a pohostinství včetně návazných provozů zaměstnával v Česku ještě začátkem roku více než čtvrt milionu lidí. Tržby v gastronomii v minulém roce dosáhly více než 150 miliard korun, hospody a restaurace odvedly státu jen na DPH téměř 45 miliard korun.

Společně s Českým svazem pivovarů a sladoven se k iniciativě k dnešnímu dni připojily pivovary Bernard, Budějovický Budvar, Plzeňský Prazdroj, Primátor, Starobrno, Staropramen a Svijany. Dalšími potvrzenými partnery jsou Becherovka, Edenred, Kofola a Makro.

Pivovar Corona kvůli koronaviru zavírá. Sládci možná budou vařit i z domova

Publikováno:před 4 letyZdroj:iDNES.cz

Mexický pivovar Corona zažívá od začátku pandemie COVID-19 krušné chvíle. Prodeje jeho piva značně klesly a kvůli podobnosti jeho názvu se slovem koronavirus začala klesat i hodnota jeho akcií. Kvůli šíření viru v domovské zemi teď navíc musí zavřít. Je však prý připraven operovat i v režimu home office.

Kromě Corony přeruší jeho mateřská Grupo Modelo i výrobu dalších svých značek, třeba piv Pacífico nebo Modelo. Podle agentury Reuters celkem exportuje do 180 zemí světa. Pivovar se na uzavření údajně připravoval již s předstihem a zaměstnancům by tak nemělo hrozit propouštění.

Uzavřením pivovar reaguje na opatření tamní vlády proti šíření COVID-19. Počet nakažených v zemi tento týden překročil 1 500, padesát lidí na nemoc zemřelo. Vláda tak po vzoru některých států USA nařídila uzavření všech závodů, jejichž výroba není nepostradatelná. Otevřít by se měly na konci dubna.

Corona je však připravena s vládou jednat o výjimce. „Pokud bude považovat za vhodné označit pivo za produkt zemědělského průmyslu, jsme připraveni najet na zvláštní režim,“ uvedla firma.

Až 75 procent zaměstnanců by podle ní mohlo na zajištění stabilních dodávek piva pracovat z domova. Bližší informace o tom, jak by to vypadalo, však neuvedla. Je možné, že jej část bude vznikat v domácím prostředí.

Největší konkurent Corony v Mexiku, Heineken, zatím o uzavírání svých pivovarů nemluví. Například ve státě Nuevo León se však budou pivovary muset nejspíš zavřít. Ve středu to s explicitním důrazem na Heineken uvedl její mluvčí, píše web Bankok Post. Reakci tamních občanů místní média připisovala k panice – zběsile začali nakupovat zásoby.

Corona se od začátku pandemie COVID-19 stala terčem mnohých vtípků. Ve Spojených státech se totiž zprvu část lidí obávala, že by se pitím piva této značky mohla nakazit. Podoba jejího názvu se slovem koronavirus jí pak vysloužila také zvýšenou mediální pozornost.

Zelené pivo letos oslaví první den otevřených hospod

Publikováno:před 4 letyZdroj:České novinyAutor:ČTKStarobrno

Zelené pivo určené k čepování v restauracích na Zelený čtvrtek letos lidé ochutnají se zpožděním. Pivovar Starobrno, který i letos zelený velikonoční speciál uvařil, se rozhodl jeho distribuci mezi konzumenty posunout na první den, kdy se restaurace a pivnice otevřou. Zavřené jsou kvůli nařízení vlády od 14. března jako součást opatření proti šíření koronaviru. Starobrno o tom informovalo v tiskové zprávě.

"Sudy narazíme, až to bude bezpečné, a společně tak oslavíme start nové sezony. Navíc je většina provozoven zavřená a my s nimi budeme solidární. Naše zákazníky proto Zeleným pivem podpoříme právě při otevření jejich provozoven," uvedl obchodní ředitel pro gastronomii Pavel Slavík.

Zelené pivo se má podle Starobrna stát oslavou nového začátku a vyhlídkou na lepší časy. Až dosud bylo čepování velikonočního speciálu velmi přísně hlídané a pivovar nepovoloval jeho konzumaci dřív než právě na Zelený čtvrtek.

Autorem receptury, kterou Starobrno už patnáct let drží, je bývalý sládek Petr Hauskrecht. Pivovar v posledních letech drží jeho množství na 5000 hektolitrech.

Recept na třináctistupňový speciál znají jen čtyři lidé. Vaří se ze speciálního světlého ječného sladu, žateckého chmele poloraný červeňák a v přesně daný okamžik se do mladinové pánve přidává speciální bylinný výluh. Pivovar prozrazuje pouze to, že jeho součástí je kopřiva a na jednu 500litrovou várku je zapotřebí asi pět litrů.

Pivovar Starobrno je součástí skupiny Heineken. Jde o třetí největší českou pivovarnickou skupinu, její zisk stoupl v roce 2017 zhruba o 23 procent na 206,4 milionu korun. Tržby Heinekenu klesly podle výroční zprávy o 1,7 procenta na 3,13 miliardy korun. Výroční zprávu za rok 2018 pro Českou republiku skupina zatím nezveřejnila. Do skupiny patří kromě Starobrna i pivovary Krušovice a Velké Březno. Jednotlivé pivovary samostatné výsledky neuvádějí.

Už ne Budweiser, ale Budvar

Publikováno:před 4 letyZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav Petr, Alžběta TesárkoBudvar

Národní pivovar Budějovického Budvaru mění strategii a nově cílí na domácí trh. Počátkem dubna začne kompletně inovovat etikety svých piv. A jak to tak vypadá – původní název značky „Budweiser“ ponechal jen u nejprodávanějšího světlého ležáku. U ostatních piv mezinárodně známý výraz Budweiser vypouští a nahrazuje ho českým „Budvar“. A protože Češi mají rádi pivo hořké, do lahvového prodeje zařazuje Budvar 33 s hořkostí jen mírně nižší než konkurenční Pilsner Urquell.

V Českých Budějovicích si uvědomují, že tuzemské konzumenty oslovuje spíše pivo s vyšší hořkostí, než s jakou slaví Budweiser Budvar úspěchy v zahraničí. Aby posílil chřadnoucí odbyt na domácím trhu, v lahvové verzi se v těchto dnech nově objeví jihočeský hořký ležák s názvem Budvar 33. Od loňska ho pivovar testoval jen čepované ve vybraných hospodách.

Číslice 33 označuje v pojmenování nového Budvaru stupně hořkosti – každý stupeň představuje jeden gram alfa hořkých kyselin na jeden litr piva. Nové hořké pivo s názvem Budvar 33 zamíří po ročním testu ve vybraných hospodách do celoplošného prodeje, a tedy i do regálů obchodů.

Zároveň chce pivovar počeštit i zavedené etikety. Kromě nejprodávanější světlé klasiky, zmizí u ostatních domácích značek světově známý výraz „Budweiser“ a nahradí ho český „Budvar“ – zkrátka prý podle názvu pivovaru.

“Máme silný inovační potenciál a v souvislosti s uvedením nové značky Budvar 33 na trh jsme si řekli, že změníme i léta zavedený design etiket v rámci celého portfolia,“ řekl pro Lidovky.cz šéf Budějovického Budvaru Petr Dvořák.

Budweiser jen na sladké klasice

Výraz Budweiser pivovar zachová pouze u originálního a mezinárodně úspěšného ležáku. „Představuje 70 procent naší produkce a chceme ho i pro domácí spotřebitele víc odlišit od ostatního portfolia piv,“ vysvětlil Dvořák.

Národní pivovar (jediný národní podnik v Česku) a zároveň čtvrtý největší producent piva u nás každoročně roste, jenže v poslední době výhradně díky stále lepšímu exportu. Ten v roce 2018 už tvořil 67 procent celkové produkce.

Z 1,6 milionu předloni uvařených hektolitrů putoval za hranice víc než milion. Což je historický rekord a meziroční nárůst o 8,5 procenta. Zbylých 527 tisíc hektolitrů připadlo na domácí trh a bylo to o pět procent méně než v předchozím roce. Loňská čísla Budvar ještě nezveřejnil, ale podle některých odhadů lze očekávat opět pokles, i když menší než v roce 2018.

Budvaru klesl v březnu prodej o osm procent, v českých obchodech rostl

Publikováno:před 4 letyZdroj:Zemědělec.czAutor:Petra VaňatováBudvar

Pivovaru Budějovický Budvar klesly v březnu prodeje meziročně o osm procent. Prodeje v českých obchodech stouply o dvě procenta. Údaje v hektolitrech pivovar neuvedl. Kvůli koronaviru zastavil linku na stáčení piva do sudů. V dubnu čeká podnik pokles prodejů o pět až 15 procent. Doma je nyní asi desetina z 670 zaměstnanců, hlavně ti, kteří pracují v restauracích nebo u linky na sudy. Plošné propouštění pivovar nechystá, řekl generální ředitel Budvaru Petr Dvořák. Loni uvařil Budvar rekordních 1,679 milionu hektolitrů, tržby poprvé překonaly tři miliardy korun.

Budvar letos plánuje investice za 600 milionů korun, kvůli koronaviru je neomezí. Státní podnik řeší, jak pomoci partnerům, kteří jsou v těžké situaci. Budvar uvádí do obchodů hořký ležák Budvar 33 v lahvích a plechovkách, dosud byl jen točený.
Čísla za březen Budvar konsoliduje, prodeje klesly o osm procent. „Je to dáno velmi dobrými výsledky exportu a v obchodech, zatímco prodej sudového piva stojí. Výhled na duben je, že prodeje by mohly být nižší o pět až 15 procent, což bychom v dané situaci považovali za velmi dobrý výsledek,“ řekl Dvořák. Sudové pivo se na produkci Budvaru podílí zhruba 20 procenty. Export v březnu klesl meziročně o čtyři procenta, přičemž loni Budvar vyvezl téměř 70 procent z prodaného piva.
Linka na stáčení piva do sudů stojí. Budvar teď prodává točené jen těm, které provozují prodej přes okénko. Daří se, jak řekl Dvořák, prodej tankového piva z českobudějovické restaurace Masné krámy. „Ale proti standardnímu provozu jsou to všechno drobné,“ uvedl.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.25.04.2024 07:1810.660/10.660