Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

V Berlíně se otevřela nejdelší pivní zahrádka světa, točí i česká piva

Publikováno:před rokemZdroj:Novinky.czAutor:ČTK

V Berlíně se v pátek v poledne otevřela nejdelší pivní zahrádka světa, jak se přezdívá tamnímu mezinárodnímu pivnímu festivalu. Až do nedělního večera mohou návštěvníci německé metropole ochutnat chmelové speciality z 87 zemí světa. Přestože je letošní ročník věnován zejména středoněmeckým pivovarům, Česko v něm má stejně jako v předchozích letech silnou stopu.

Ačkoli se berlínskému festivalu přezdívá pivní míle, tuto délku už dávno přesáhl a v posledních letech se tradičně koná na 2200 metrů dlouhém úseku třídy Karla Marxe ve východní části města. Podél jedné z hlavních berlínských tříd vyrostly malé stánky, velké pivní stany a stovky stolků s lavicemi, které lákají kolemjdoucí k posezení a k vychutnání pěnivého moku.

Na rozdíl od slavnějšího mnichovského Oktoberfestu nesází berlínský festival na množství vypitého piva, ale spíš na rozmanitost nabídky. Letos do německé metropole dorazili zástupci 340 pivovarů, kteří nabízejí přes 2400 druhů piva. Jedním z nejexotičtějších nápojů v nabídce je černé pivo amazonského pivovaru Xingu, ochutnat je ale možné i nápoje z Afriky, Asie, Austrálie a samozřejmě z Evropy.

I kvůli široké paletě nabízených piv nejsou na festivalu obvyklé tupláky, které jsou jinak tradiční součástí většiny německých pivních slavností. Zlatavý mok se v Berlíně čepuje převážně do třetinkových sklenic, návštěvníci festivalu si pak mohou koupit i vlastní sklenici o objemu 0,2 litru, s níž pak velká část z nich korzuje mezi pivními stánky. „Chceme touto akcí ještě lépe umožnit vychutnání rozmanitosti nejrůznějších pivních specialit,“ řekl k tomu Lothar Grasnick, který berlínský festival organizuje.

Pivaři ocení speciality
Berlínská pivní míle se každý rok snaží představit návštěvníkům regionální piva nebo speciálním způsobem připravované pivní speciality. V roce 2008 například byl festival věnován českým pivům, loni se zaměřil na mikropivovary z celého světa.

Letošní ročník, který je v pořadí již devatenáctým, patří malým středoněmeckým pivovarům, jako jsou výrobci z durynské Apoldy nebo z Watzdorfu ve stejné spolkové zemi. Česká stopa je však přesto na festivalu zřetelná. Se dvěma desítkami pivovarů je Česko po Německu druhou nejvíce zastoupenou zemí, jsou mu dokonce vyhrazeny dva úseky pivní míle. Samostatný úsek přitom nemají ani všechny německé spolkové země.

Přestože se berlínská pivní míle snaží odlišit od mnichovského Oktoberfestu, v cenové politice jsou oba festivaly srovnatelné. Tři decilitry piva se u většiny berlínských stánků prodávají za tři eura (81 korun). V Mnichově se loni cena tradiční litrové sklenice piva pohybovala kolem deseti eur (270 korun).

V Berlíně začal pivní festival, představuje i piva z Česka

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czAutor:ČTK

V Berlíně se dnes v poledne po devatenácté otevřela nejdelší pivní zahrádka světa, jak se přezdívá tamnímu mezinárodnímu pivnímu festivalu. Až do nedělního večera mohou návštěvníci německé metropole ochutnat chmelové speciality z 87 zemí světa. Přestože je letošní ročník věnován zejména středoněmeckým pivovarům, Česko v něm má stejně jako v předchozích letech silnou stopu.

Ačkoli se berlínskému festivalu přezdívá pivní míle, tuto délku už dávno přesáhl a v posledních letech se tradičně koná na 2200 metrů dlouhém úseku třídy Karla Marxe ve východní části města. Podél jedné z hlavních berlínských tříd vyrostly malé stánky, velké pivní stany a stovky stolků s lavicemi, které lákají kolemjdoucí k posezení a k vychutnání pěnivého moku.

Na rozdíl od slavnějšího mnichovského Oktoberfestu nesází berlínský festival na množství vypitého piva, ale spíš na rozmanitost nabídky. Letos do německé metropole dorazili zástupci 340 pivovarů, kteří nabízejí přes 2400 druhů piva. Jedním z nejexotičtějších nápojů v nabídce je černé pivo amazonského pivovaru Xingu, ochutnat je ale možné i nápoje z Afriky, Asie, Austrálie a samozřejmě z Evropy.

I kvůli široké paletě nabízených piv nejsou na festivalu obvyklé tupláky, které jsou jinak tradiční součástí většiny německých pivních slavností. Zlatavý mok se v Berlíně čepuje převážně do třetinkových sklenic, návštěvníci festivalu si pak mohou koupit i vlastní sklenici o objemu 0,2 litru, s níž pak velká část z nich korzovala mezi pivními stánky. "Chceme touto akcí ještě lépe umožnit vychutnání rozmanitosti nejrůznějších pivních specialit," řekl k tomu Lothar Grasnick, který berlínský festival organizuje.

Regionální piva a speciály
Berlínská pivní míle se každý rok snaží představit návštěvníkům regionální piva nebo speciálním způsobem připravované pivní speciality. V roce 2008 například byl festival věnován českým pivům, loni se zaměřil na mikropivovary z celého světa.

Letošní ročník festivalu patří malým středoněmeckým pivovarům, jako jsou výrobci z durynské Apoldy nebo z Watzdorfu ve stejné spolkové zemi.

Česká stopa je však přesto na festivalu zřetelná. Se dvěma desítkami pivovarů je Česko po Německu druhou nejvíce zastoupenou zemí, jsou mu dokonce vyhrazeny dva úseky pivní míle. Samostatný úsek přitom nemají ani všechny německé spolkové země.

Přestože se berlínská pivní míle snaží odlišit od mnichovského Oktoberfestu, v cenové politice jsou oba festivaly srovnatelné. Tři decilitry piva se u většiny berlínských stánků prodávají za tři eura (81 korun). V Mnichově se loni cena tradiční litrové sklenice piva pohybovala kolem deseti eur (270 korun).

Výčepní má ráda stres a pivo

Publikováno:před rokemZdroj:Plzeňský deníkAutor:Martin Švec

U pípy strčí do kapsy nejednoho chlapa. Dokázala to, když z regionálního kola soutěže výčepních proklouzla do republikového finále.

Klára Vondráčková z plzeňské restaurace The PUB umí čepovat pivo. Jinak by ji manažer restaurace do soutěže Pilsner Urquell Master Bartender nepřihlásil.„Jsem nervózní. Dá se to naučit, ale ne na zkoušku, protože když jste nervózní, načepujete ledacos," smála se Klára před včerejším finále.

Jako výčepní má pivo ráda a s chutí ho i čepuje. „Radost mi dělají spokojení hosté, kteří se k nám rádi vracejí," řekla mladá žena, která vystudovala hotelovou školu. V PUBu čepuje pivo čtyři roky. „Předtím jsem pracovala v jedné hospodě, kde jsem nečepovala pivo v takovém množství a neznala jsem úplná fakta o vaření a čepování piva," vyprávěla žena, kterou na práci baví stres a rychlý spád.

Že ji na soutěž o nejlepšího výčepního Plzeňského Pra-zdroje přihlásil manažer, vnímá jako ocenění své práce. „Do regionálního kola šel se mnou kolega. Ten ale dál nepostoupil," pověděla Klára.

Ve finále museli výčepní obstát ve vědomostním testu, pohovoru a při degustaci uhodnout pivovar. Poté čepovali pivo do půllitru na hladinku a do třetinky. Museli zvládnout nalévání piva do sklenice a servírování porotě.

Nejlepším výčepním se stal Lukáš Vitásek z Prahy, druhá byla Martina Navrátilová z Plzně. Klára Vondráčková se na stupních neumístila.

Heineken a Carlsberg: Souboj pivovarů v Myanmaru

Publikováno:před rokemZdroj:Kurzy.czAutor:Jakub Švábenský

Gigantické pivovary Heineken a Carlsberg se snaží využít potenciálu jihovýchodní asijské země Myanmaru, ve které více než 80 % dospělé populace pije pivo vyráběné společností, která je spojená s bývalou vojenskou vládou v zemi.

Poté co Carlsberg otevřel v květnu pivovar za 75 milionů dolarů, tento měsíc chystá i Heineken svoji expanzi na tento trh za 60 milionů dolarů. Rozvoj v Myanmaru přichází v čase, kdy se největší evropské pivovary začínají soustředit na odlehlé a vzdálené části světa, aby podpořili příležitost k růstu nejen na domácích trzích.

Ředitel obchodu Heinekenu ve Vietnamu Leo Evers řekl, že Heineken trvá na umístnění na rozvíjejících se trzích, jež má být důležitou součástí budoucího růstu společnosti. Barmská demografie je velice podobná té ve Vietnamu, na kterou Heineken vstoupil v roce 1991 a nyní je třetí největší trh amsterodamské společnosti po Spojených státech a Francii.

Myanmar má jednu z největších populací v jihovýchodní Asii s více než 53 miliony obyvatel. Očekává se, že počet spotřebitelů ze střední třídy se zdvojnásobí do roku 2020. A s více než 80 % dospělé populace, kteří pijí pivo od Myanmarského pivovaru, je tu obrovská šance pro velké globální pivovary se zkušeností na rozvíjejících se trzích. Prodej piva v Myanmaru vzrostl o 14 % na 265 milionů dolarů mezi roky 2009 a 2013 a podle předpovědi dosáhne 675 milionů dolarů do roku 2018, podle Euromonitoru.

Místní partneři
Heineken, třetí největší producent piva na světě, otevře svůj pivovar 12. července nedaleko hlavního města Yangon a vytvoří tak zhruba 200 pracovních míst. Vybudované prostory jsou tak velké, aby mohly produkovat 100 milionů litrů piva ročně. Naproti tomu Carlsberg je schopný vyprodukovat pouze 60 milionů litrů piva z pivovaru v Bagu. Pro vybudování jména v zemi, obě společnosti spolupracují s místními partnery. Heineken s Alliance Brewery Co ltd. a Carlsberg společně s Myanmarským Golden Star pivovarem.

Pokud bude jejich úsilí úspěšné, bude Heineken i Carlsberg ještě o krok dále než v roce 1990, když jejich ambice ztroskotaly kvůli západním sankcím uvalených na barmský diktátorský režim pro porušování lidských práv. Podle Trevora Stirlinga, analytika společnosti Sanford C Bernstein, má pronikání pivovarů do Myanmaru dlouhodobý potenciál.

Letošní Oktoberfest nabídne největší houpačku, pivní zmrzlinu a předražené pivo

Publikováno:před rokemZdroj:Odhaleno.cz

Už za necelé dva měsíce to bude ve stanech na Oktoberfestu bzučet jako v gigantických úlech. Do Mnichova na největší pivní svátek světa zavítají statisíce návštěvníků. Těšit se můžou krom piva na atrakce, třeba největší houpačku planety. Ale také na pivní zmrzlinu. A rekordní ceny, které přesáhnou deset eur.

Za jeden máz – litr piva – zaplatí návštěvníci deset až 10,40 eura. Tedy v přepočtu na koruny asi 270 až 280 korun.

Oktoberfest letos proběhne v termínu 19. září až 4. října. A poprvé představí největší houpačku na celé planetě. Komu tak nebude zle z nadměrné konzumace piv, ten si může žaludkem zahýbat na této děsivé atrakci.

Šestnáct hlavní pivních stanů pojme najednou 118 tisíc sedících. Nebude chybět šest tradičních a největších pivovarů Augustiner, Hacker-Pschorr, Löwenbräu, Paulaner, Spaten a Staatliches Hofbräuhaus.

Jídlo bude prodávat 128 stánků s bavorskými specialitami. Novinkou letos bude stánek s pivní zmrzlinou a také laskominy pro diabetiky.

Vsadil na středověk a vydělává

Publikováno:před rokemZdroj:Ekonom iHNedDětenice

Pavel Ondráček proměnil zchátralý zámek v Dětenicích v turistickou atrakci.

Pražský podnikatel v cestovním ruchu Pavel Ondráček chtěl zámek v Dětenicích původně využívat jako chalupu. Nakonec se ale do vesnice nedaleko Jičína nastěhoval a zámecký areál proměnil v dobře fungující stroj na peníze. V Dětenicích postupně vybudoval středověkou krčmu, selskou restauraci, dva hotely, pivovar. "Pravidelně pořádáme rytířské turnaje, nedávno jsme otevřeli expozici Peklo s různými typy čertů," upozorňuje Ondráček na další z řady atrakcí.

U kláštera už vaří i svoje pivo

Publikováno:před rokemZdroj:Ekonom iHNedNárodní

Co vede podnikatele k tomu, aby otevřel v záplavě minipivovarů další? Hezké místo, touha po exportu a také náhoda.

Píše se konec července. Zatímco venku je dusno a Praha za okny lenivá, podnikatel Jan Mužátko svižně krouží v chladném sklepě pod Národním divadlem mezi varnými nádobami, v nichž dozrává pivo. "Tady se reguluje teplota, v tomhle zařízení se filtruje pivo skrze prášek z rozemletých lastur," ukazuje.

V Česku vzniká každý týden průměrně jeden nový minipivovar. Během doby, kdy Ekonom připravoval toto letní pivní téma, byl jen v Praze otevřen jeden další - pivovar s prostým názvem "Národní". Je vklíněn do vznešených prostor mezi klášterní kostel sv. Voršily a novou scénu Národního divadla.

Jeden z nejstarších podniků na světě

Publikováno:před rokemZdroj:Ekonom iHNedPolička

Pivovar v Poličce byl odsouzen k likvidaci, dnes sbírá ocenění.

Existují nejméně tři pádné důvody, proč je pivovar v Poličce zajímavý: především vystavuje pivo jen podle požadavků smluvních odběratelů a přitom sbírá prestižní ceny. Dále jde o jeden z nejstarších podniků na světě, vznikl totiž už v 16. století. A řídí ho 68letý muzikant Karel Witz, který na kytaru doprovázel například Mariku Gombitovou či Miroslava Žbirku.

Město Polička leží těsně u historické hranice Čech s Moravou. Zdejší pivovar vznikl roku 1517 rozhodnutím Svatováclavského sněmu v Praze. Původní název zněl "Pivovar právovárečného měšťanstva v Poličce" a šlo o společnost 113 právovárečných domů. Na současném místě v Pivovarské ulici se pivo vaří od roku 1865.

Nejdříve museli odbourat předsudky

Publikováno:před rokemZdroj:Ekonom iHNedStrahov

Na dlouhou tradici vaření piva v klášteře blízko Pražského hradu navázali v roce 2001 Aleš a Marek Kocverovi. Většina se vypije přímo v jejich restauraci.

Jakmile se naskytla příležitost pronajmout si budovy v areálu Strahovského kláštera, využili jsme ji, začíná své vyprávění manažer Klášterního pivovaru Strahov Marek Kocvera. Tým lidí, který po bezmála stoleté přestávce pokračuje v tamní pivovarnické tradici, tvoří spolu s ním jeho otec Aleš Kocvera a sládek Jan Martinka.

Rozhodnutí padlo v roce 2000, ještě dříve, než Česko zasáhla vlna zájmu o minipivovary. Aleš Kocvera tehdy opustil relativní jistotu, kterou mu dávalo zaměstnání v Budějovickém Budvaru, a vydal se za svým snem vařit vlastní pivo.

Žižkovák, který dobyl Brno

Publikováno:před rokemZdroj:Ekonom iHNedHauskrecht

Zkušený sládek Petr Hauskrecht po desítkách let opustil práci ve velkých pivovarech. Od loňského roku vaří v Brně vlastní pivo.

Loni přibyl na brněnské pivní mapě další minipivovar. Nejde ale o žádný další pokus domácích vařičů piva prorazit na trhu. V cihlové budově v areálu bývalých brněnských jatek začal vařit vlastní pivo Petr Hauskrecht. Zkušený sládek, který během své dlouhé kariéry stavěl na nohy hned několik velkých českých pivovarů, se po letech rozhodl spolu se dvěma společníky otevřít vlastní podnik.

Hauskrecht je v Brně pojmem. Více než deset let strávil v místním Starobrnu, teď se během necelého roku dokázal prosadit i se svou značkou. Už letos překonal původní plán - místo 2,4 tisíce hektolitrů piva jich uvaří 2,8 tisíce. Cíle má ale vyšší - kapacita pivovaru umožňuje výstav až osm tisíc hektolitrů.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.23.05.2017 15:024.978/4.978