Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Na pivovar čekali v Předklášteří 70 let. Teď se vaří v bývalých stájích

Publikováno:před 2 letyZdroj:iDNES.czPorta Coeli

V klášteře Porta Coeli v Předklášteří v Jihomoravském kraji se celá staletí vařilo pivo, což utnula až druhá světová válka. Nedávno na tuto tradici navázal nový minipivovar, který produkuje pivo pod značkou Vorkloster.

Objekt minipivovaru v minulosti sloužil jako stáje cisterciáckého opatství. Celý komplex hospodářských budov byl v podstatě samostatným statkem s uzavřeným dvorem s navazujícími objekty bývalého pivovaru, sýpky a stodoly.

Statek byl postaven spolu s novou konventní budovou kláštera v době vrcholného baroka. Před rekonstrukcí sloužila část budovy jako kovářská dílna, zbytek objektu bez využití chátral.

Fasáda včetně výplní otvorů byla značně zdevastovaná, navíc otvory pro okna i dveře se evidentně vybourávaly postupně a nahodile. Ztužující kamenné pilíře byly silně poškozené.

V průběhu rekonstrukce, která začala v roce 2017, se odstranila zvětralá a narušená omítka a provedla se sanace proti vlhkosti. Zednické práce probíhaly tradičními postupy.

Odborníci se postarali o statické zajištění kleneb včetně obvodového stažení stavby. Sklepení pivovaru se očistilo pískováním a je zachované v původním cihelném provedení s pískovcovou dlažbou.

Následovalo vyzdění štítu i příprava výklenku pro instalaci patrona pivovaru sv. Václava. V pivnici se položila slinutá dlažba a interiér se osadil kovářskými a tesařskými prvky zachycujícími přítomnou symboliku portálu. V odbytovém prostoru restaurace jsou dvě prosklené lunety, ve štítové stěně v přízemí pak dvě symetrická okna.

Rozsáhlou obnovu završila v roce 2019 kompletní rekonstrukce původního objektu. Po statickém zajištění se vybudovaly nové podlahy. Kompletní vnitřní i venkovní omítky se prováděly se snahou maximálně zachovat původní ráz hospodářského objektu a zároveň vyhovět novému využití v podobě prvního obnoveného klášterního pivovaru na Moravě.

Severní část slouží jako odbytový prostor – pivnice, kde je osazená varna, na ni navazuje barový pult se zápultím. Spojovací chodbou je připojené sociální zázemí pro návštěvníky, o něco dále se nachází technologie pivovaru.

Změny ve vedení mateřské společnosti Pivovarů Staropramen

Publikováno:před 2 letyZdroj:České nápojeStaropramen

Na začátku roku 2022 došlo ke změnám ve vedení mateřské společnosti Pivovarů Staropramen. Po dlouhé a úspěšné kariéře v pivovarnickém byznysu odešel do důchodu bývalý prezident a výkonný ředitel EMEA APAC Molson Coors Beverage Company Simon Cox. Ve funkci jej vystřídal Sergey Yeskov, který doposud působil na pozici ředitele pro střední a východní Evropu společnosti Molson Coors Beverage Company. Novým lídrem vedení Pivovarů Staropramen na regionální úrovni se stal Željko Maslac.

Sergey Yeskov pro společnost Molson Coors Beverage Company pracuje již řadu let a má cenné zkušenosti z několika mezinárodních pozic. Kromě pozice ředitele pro střední a východní Evropu během své kariéry například působil jako prezident Molson Coors International. Měl tak možnost blíže poznat řadu mezinárodních pivních trhů. Cenné zkušenosti získal i ve vedoucích komerčních pozicích ve společnosti Molson Coors Canada.

„Sergeyovy bohaté zkušenosti získané na nejrůznějších mezinárodních pozicích a jeho přístup k vedení společnosti a zaměstnancům budou velkým přínosem pro náš evropský tým i mezinárodní byznys,” říká prezident a výkonný ředitel Molson Coors Beverage Company Gavin Hattersley.

Nového lídra na regionální úrovni má také vedení tuzemské pivovarské dvojky, společnosti Pivovary Staropramen. Sergeye Yeskova na pozici výkonného ředitele Molson Coors Beverage Company pro region střední a východní Evropy, jehož je Česká republika součástí, od ledna letošního roku nahradil dosavadní komerční ředitel – Željko Maslac.

V litoměřickém pivovaru si můžete sami zkusit uvařit pivo

Publikováno:před 2 letyZdroj:Rozhlas.czAutor:Stanislava BrádlováKousek

Litoměřice v Ústeckém kraji a jejich okolí nabízí spoustu přírodních krás i historických památek. A na své si tam přijdou i turisté, kteří mají rádi tak zvanou zážitkovou turistiku. V Litoměřicích si totiž můžou v místním pivovaru uvařit své vlastní pivo. Jmenuje se Koliba, vaří tam pivo s vtipným názvem Kousek.

Pod odborným vedením sládka Miroslava Kučery se návštěvník seznámí jak se základy teorie vaření piva, tak i s praxí – od šrotování sladu, přes vystírku, což je rozmíchání sladu ve vodě, až ke rmutování, což je zase složitý proces postupného zahřívání budoucího piva. S tím sice pomáhá počítač, ale fyzická práce zůstává na účastnících kurzu. A například čištění a sanitace dá podle sládka docela zabrat.

Bezpochyby nejoblíbenější částí kurzu je ochutnávka a pak také konzumace zdejšího piva při obědě a večeři. Druhou nejoblíbenější částí bude čas vyzvednutí toho vlastního piva. K tomu, aby zdejší pivo, nepasterované a nefiltrované, opravdu dozrálo, potřebuje nějakých šest týdnů v ležáckém sklepě. Kurzista si ho může odvézt 25 litrů. Buď v soudku, nebo v lahvích a dokonce i s vlastní originální etiketou.

Nezanedbatelnou výhodou je možnost ubytování přímo v Kolibě, a tak si můžete jeden den užít coby sládci a den nato objevovat přírodní krásy nebo historické památky a další turistické atrakce přímo v královském městě Litoměřice nebo v jeho bezprostředním okolí.

„V pražských hospodách zaplatíte za pivo přes 50 korun,“ potvrzují číšníci

Publikováno:před 2 letyZdroj:RadiožurnálAutor:Zuzana Švejdová

Po loňském zdražování plánují i letos některé pivovary zvýšit ceny. A to nejenom u plechovek, ale taky u sudového piva. Úpravu cen směrem nahoru už oznámil například Budějovický Budvar, Samson i Pivovary Staropramen. Výroba se podnikům prodražuje hlavně kvůli rostoucím cenám obalů, surovin a energií. Zákazníci proto musí počítat s tím, že si připlatí i v hospodách.

V pražské restauraci U Kašpárka stál loni půllitr plzeňského piva 49 korun. Dnes už za něj zákazníci zaplatí 52 korun. Podle číšníka Vaška se ale podnik zdražování dlouho bránil.

„Pět let jsme drželi cenu. A teď samozřejmě díky vstupním nákladům jsme museli trošku zvednout. Neplánujeme, že bychom měli dál zdražovat. Strop padnul padesáti korunami, to je taková psychologická hranice, která padla ve většině hospod v Praze,“ říká.

Obvykle tu vytočili v průměru přes sto litrů piva, pandemie koronaviru a vládní opatření ale spotřebu výrazně srazily.

„Jsme někde na deseti procentech, co s týče výtoče. A skončili jsme s okýnkem. V tuhle chvíli se lidé nevrátili do hospody, je mnohem méně lidí. A nemyslím si, že to je kvůli zdražení piva,“ dodává číšník.

Lidé konzumaci neomezili
A podobný scénář je vidět i v jiných hospodách, třeba horská restaurace ve Vysokém nad Jizerou je plná hostů a většina z nich má pivo na stole. Ceny tu zvyšovali už ke konci loňského roku. „Zdražovali jsme na začátku prosince o tři kačky,“ popisuje servírka Tereza.

Zákazníci ale podle ní konzumaci piva neomezili, zdražení přesto vnímají. „Doma máme výčep a všimli jsme si, že Bernard, co jsme kupovali za 660, stojí 720,“ vypráví zákazník Tomáš.

Už od ledna zvýšily ceny Pivovary Staropramen, cestou zdražování šel od letošního ledna i Českobudějovický Budvar.

Mattoni spolu s Budvarem přichází s unikátním produktem

Publikováno:před 2 letyZdroj:Life4you.czBudvar

Dvě české ikony, Mattoni a Budvar, se spojily, aby na trh přinesly unikátní ochucené nealkoholické pivo. Novinka se objeví v obchodech již brzy. Je výsledkem spolupráce dvou renomovaných nápojářských expertů – příchutě od lídra nealkoholického trhu, Mattoni 1873, se snoubí s nealkoholickým pivem uvařeným v národním pivovaru Budějovický Budvar, jenž má světové renomé.

Spolupráci, která si vyžádala několikaměsíční vývoj novinky, zpečetil podpis smlouvy těsně před Vánoci 2021. Společná inovace těží z expertiz obou partnerů – největšího středoevropského výrobce nealkoholických nápojů, Mattoni 1873, a národního pivovaru Budějovický Budvar. Jde o dosud zcela ojedinělé propojení dvou tak významných zástupců světa alkoholických a nealkoholických nápojů, jejichž historická tradice navíc sahá do 19. století.

„Ze spolupráce s Budějovickým Budvarem jsem nadšen. Vyvinuli jsme fascinující, skvěle chutnající, prostě ten nejlepší produkt a já jsem šťasten, že naše firma může nyní spotřebitelům přinést kompletní nabídku všech druhů nealkoholických nápojů. Mattoni si zakládá na inovacích a dlouholeté znalosti chuťových trendů na trhu a v Budvaru jsme našli toho nejlepšího partnera, který nám pomůže vykročit novým směrem,“ říká Alessandro Pasquale, generální ředitel Mattoni 1873.

„Máme radost, že jako národní pivovar budeme spolupracovat s tradiční a prvotřídní českou značkou. Hodnoty, zodpovědný přístup k podnikání a vize udržitelné budoucnosti se totiž v mnohém prolínají s přístupem a posláním našeho pivovaru. Spolupráce s ostatními, často nezvyklými partnery nás vždy rozvíjí a posouvá, ale především nás prostě baví,“ doplňuje Petr Dvořák, generální ředitel Budějovického Budvaru.

Nový výrobek z kategorie tzv. beermixů je výsledkem usilovné spolupráce společného týmu expertů, kteří se zápalem a zaujetím vyvinuli vynikající produkt pro české milovníky ochucených nealkoholických piv. Novinka se bude vyrábět výhradně v Budějovickém Budvaru, a to na nové, moderní lince s hodinovou kapacitou 55 000 plechovek, jejíž instalaci oznámil pivovar začátkem roku. Mattoni, jež má dlouhou zkušenost s chuťovými preferencemi českých spotřebitelů, pro tuto příležitost vyvinula zcela nové příchutě. Kromě tradičních a oblíbených citrusových mixů přinese novinka také některé nové chuťové kombinace, které zatím na trhu k dostání nejsou.

„Na uvedení novinky jsme se intenzivně připravovali, aktivně jsme zapojili i spotřebitele. Velice nás potěšilo zjištění, že zejména mladí vítají samotnou spolupráci dvou českých tradičních značek a jejich společné úsilí přinést na trh atraktivní novinku,“ dodává Alessandro Pasquale. Spotřebitelské testování produktu tak potvrdilo vysokou oblibu produktu a pozitivní vnímání spojení značek s velkým renomé a technologickým know–how.

Škola ve Veselí otevře dveře veřejnosti. Vychovává i budoucí sládky

Publikováno:před 2 letyZdroj:Táborský deníkAutor:Jiří DintarSOŠEP Veselí n.L

V pátek se na SOŠ ekologické a potravinářské ve Veselí nad Lužnicí koná den otevřených dveří. Za dobu své existence vychovala mimo jiné kolem 150 sládků či podsládků, kromě toho se však zaměřuje také na mlékárenství či ekologii a životní prostředí.

Akce se uskuteční prezenčně od 14 do 17 hodin za dodržení platných hygienických podmínek. Těšit se můžete na prohlídku školy a domova mládeže, informace o studijních oborech, prezentaci piv ze školního minipivovaru či představení mléčných výrobků ze školní minimlékárny.

Dojde také na prohlídku terária s chovem hadů, ještěrek a chameleónů i školního akvária s exotickými rybami. Ve školním minipivovaru byla vychována řada absolventů, kteří studují na vysokých školách s pivovarnickým zaměřením nebo pracují v tomto oboru jako sládci, ve škole funguje už od roku 2011.

Mattoni spolu s Budvarem přichází s unikátním produktem

Publikováno:před 2 letyZdroj:Náš REGIONBudvar

Dvě české ikony, Mattoni a Budvar, se spojily, aby na trh přinesly unikátní ochucené nealkoholické pivo. Novinka se objeví v obchodech již brzy. Je výsledkem spolupráce dvou renomovaných nápojářských expertů – příchutě od lídra nealkoholického trhu, Mattoni 1873, se snoubí s nealkoholickým pivem uvařeným v národním pivovaru Budějovický Budvar, jenž má světové renomé.

Spolupráci, která si vyžádala několikaměsíční vývoj novinky, zpečetil podpis smlouvy těsně před Vánoci 2021. Společná inovace těží z expertiz obou partnerů – největšího středoevropského výrobce nealkoholických nápojů, Mattoni 1873, a národního pivovaru Budějovický Budvar. Jde o dosud zcela ojedinělé propojení dvou tak významných zástupců světa alkoholických a nealkoholických nápojů, jejichž historická tradice navíc sahá do 19. století.

„Ze spolupráce s Budějovickým Budvarem jsem nadšen. Vyvinuli jsme fascinující, skvěle chutnající, prostě ten nejlepší produkt a já jsem šťasten, že naše firma může nyní spotřebitelům přinést kompletní nabídku všech druhů nealkoholických nápojů. Mattoni si zakládá na inovacích a dlouholeté znalosti chuťových trendů na trhu a v Budvaru jsme našli toho nejlepšího partnera, který nám pomůže vykročit novým směrem,“ říká Alessandro Pasquale, generální ředitel Mattoni 1873.

„Máme radost, že jako národní pivovar budeme spolupracovat s tradiční a prvotřídní českou značkou. Hodnoty, zodpovědný přístup k podnikání a vize udržitelné budoucnosti se totiž v mnohém prolínají s přístupem a posláním našeho pivovaru. Spolupráce s ostatními, často nezvyklými partnery, nás vždy rozvíjí a posouvá, ale především nás prostě baví,“ doplňuje Petr Dvořák, generální ředitel Budějovického Budvaru.

Nový výrobek z kategorie tzv. beermixů je výsledkem usilovné spolupráce společného týmu expertů, kteří se zápalem a zaujetím vyvinuli vynikající produkt pro české milovníky ochucených nealkoholických piv. Novinka se bude vyrábět výhradně v Budějovickém Budvaru, a to na nové, moderní lince s hodinovou kapacitou 55 000 plechovek, jejíž instalaci oznámil pivovar začátkem roku. Mattoni, jež má dlouhou zkušenost s chuťovými preferencemi českých spotřebitelů, pro tuto příležitost vyvinula zcela nové příchutě. Kromě tradičních a oblíbených citrusových mixů přinese novinka také některé nové chuťové kombinace, které zatím na trhu k dostání nejsou.

„Na uvedení novinky jsme se intenzivně připravovali, aktivně jsme zapojili i spotřebitele. Velice nás potěšilo zjištění, že zejména mladí vítají samotnou spolupráci dvou českých tradičních značek a jejich společné úsilí přinést na trh atraktivní novinku,“ dodává Alessandro Pasquale.

Spotřebitelské testování produktu tak potvrdilo vysokou oblibu produktu a pozitivní vnímání spojení značek s velkým renomé a technologickým know-how.

O Budějovickém Budvaru
Budějovický Budvar je největší pivovar v České republice, který je stále v českých rukou. Jako národní pivovar patří navíc tak trochu nám všem. I vám.

Pivovar si zakládá na kvalitě svého piva. Všechna piva vaří pouze v Českých Budějovicích, z kvalitních surovin a nechává je zrát (ležet) v pivovarských ležáckých tancích. Dělá tak dobré jméno celému pivovarskému řemeslu nejen v České republice, ale i ve světě, kam exportuje přes 1,2 milionů hektolitrů piva ročně – nejvíce ze všech českých značek.

O Mattoni 1873
Mattoni 1873 je největším distributorem nealkoholických nápojů ve střední Evropě, s kořeny sahajícími do roku 1873 a ke karlovarskému rodákovi Heinrichu Mattonimu. Současnou podobu získala skupina v 90. letech díky výrazným investicím italské rodiny Pasquale.

Své produkty Mattoni 1873 vyváží do téměř 20 zemí světa a vlastní zahraniční značky minerálních vod v Rakousku, Maďarsku a Srbsku. V Bulharsku, Slovensku a Maďarsku je výhradním výrobcem a distributorem nealkoholických nápojů značek firmy PepsiCo. Ve všech zemích, kde skupina operuje, zaměstnává na 3 200 zaměstnanců.

Za lahvové i čepované pivo si Češi připlatí

Publikováno:před 2 letyZdroj:iRozhlas.czAutor:Zuzana Švejdová

Po loňském zdražování plánují i letos některé pivovary zvýšit ceny. A to nejenom u plechovek, ale taky u sudového piva. Úpravu cen směrem nahoru už oznámil například Budějovický Budvar, Samson i Pivovary Staropramen. Výroba se podnikům prodražuje hlavně kvůli rostoucím cenám obalů, surovin a energií. Zákazníci proto musí počítat s tím, že si připlatí i v hospodách.

V pražské restauraci U Kašpárka stál ještě loni půllitr plzeňského piva 49 korun, dnes už za něj zákazníci zaplatí dvaapadesát korun. Podle číšníka Vaška se ale podnik zdražování dlouho bránil.

„Pět let jsme drželi cenu a teď jsme ji samozřejmě kvůli vstupním nákladům museli zvednout. Zdražovaly se i suroviny, prostě všechno,“ říká číšník Vašek.

Existuje cenový strop, kdy už si zákazníci řeknou, že je to opravdu dost peněz? „Ten strop už padnul těma padesáti korunami - to je taková psychologická hranice, podle mě. Ta už teď padla a nejenom u nás - konkrétně já mluvím o té Plzni. Ve většině hospod v Praze už padla ta hranice padesáti korun,“ odpovídá.

Obvykle tu vytočili v průměru přes sto litrů piva. Pandemie koronaviru a vládní opatření ale spotřebu výrazně srazily. Vyšší cena piva však prý roli hraje.

‚Nechodí lidi‘
„Byli jsme někde na deseti procentech výtoče, nebo možná ještě míň. Tam jsme úplně skončili s okénkem. V tuhle chvíli se málo lidí vrátilo do hospody, je mnohem míň lidí. Nemyslím si, že je to kvůli zdražení piva. Celkově chodí od pandemie do hospody míň lidí,“ popisuje situaci v pražské restauraci.

A podobný scénář je vidět i v jiných hospodách. Třeba horská restaurace ve Vysokém nad Jizerou je teď plná hostů a většina z nich má pivo na stole. Ceny tu zvyšovali už ke konci loňského roku, říká servírka Tereza.

„Zdražovali jsme na začátku prosince o tři kačky. Nabízíme čtyři druhy piva: Plzeň, Kozel, Radegast a speciál. U všech jsme zdražili stejně o tři koruny,“ vyjmenovává.

I tak ale podle servírky Terezy zákazníci konzumaci piva neomezili. Zdražení přesto vnímají. Třeba jako zákazník Tomáš.

„Mě zajímá - vy tady máte Plzeň - ta tady stojí 42 korun. To je úplně zadarmo. Já jsem z Prahy. Zdražování velmi vnímám. Máme doma výčep, objednáváme si sudy a všimli jsme si, že je to teď i o stokorunu dražší,“ připouští.

Obaly, suroviny i energie
Zdražování navíc nekončí. Už od ledna zvýšily ceny Pivovary Staropramen. A to u vybraného baleného piva, dodává mluvčí podniku Denisa Mylbachrová.

Hlavním důvodem byl znatelný nárůst některých klíčových vstupů - především pak obalů, surovin, energie a logistických nákladů. V průměru se cena pro naše obchodní partnery zvýšila o 6 procent.

Cestou zdražování šel od letošního ledna taky Budějovický Budvar. Ceny sudového piva navýšil zhruba o tři procenta. Během následujících měsíců plánuje zvednout i cenovky u lahvového piva a plechovek

Rodinný pivovar Bernard otevře návštěvnické centrum

Publikováno:před 2 letyZdroj:Life4you.czBernard

Již 30 let jde Rodinný pivovar Bernard vlastní cestou k poctivému českému pivu, aby přinášel lidem radost. A nyní jim bude opět o kousek blíž. V květnu otevře náruč svým příznivcům a do zkušebního provozu uvede návštěvnické centrum. „Cítím, že si tady budeme blízko. Jsem šťastný, že jsme překonali všechna úskalí a můžeme oznámit otevření,“ těší se spolumajitel pivovaru Stanislav Bernard.

Návštěvnické centrum vzniklo k třicátému výročí pivovaru. „Myšlenku vytvořit místo pro návštěvníky jsem měl v podstatě od počátku. Záměr se ale časem rozrostl, centrum nebude sloužit jen pivovaru, může být místem pro setkávání, poznání, kulturu,“ představuje projekt Stanislav Bernard.

Moderní objekt bude výchozím bodem prohlídek pivovaru. Odtud se návštěvníci dostanou přímo do výroby i do nových expozic, uvidí projekce v kinosále, atraktivní 3D model areálu a najdou tu prodejnu dárkových předmětů. Ve dvou patrech pivnice se bude podávat čerstvé pivo dodané přímo z pivovaru a jídla ze surovin převážně od lokálních dodavatelů. Připraveno je zázemí pro školení, porady, besedy, oslavy, promítání apod. Z 33 metrů vysoké rozhledny, vybudované kolem funkčního pivovarského komína, bude krásná vyhlídka na pivovar, město a široké okolí.

Čtyři desítky pracovních míst
Návštěvnické centrum pivovaru zaměstná čtyři desítky lidí. „Hledáme kolegyně a kolegy především pro provoz pivnice a kuchyně, to znamená servírky a číšníky, výčepní, a také kuchaře, řezníka, cukráře. A také lidi na recepci, do prodejny a na úklid,“ avizuje manažer centra Tomáš Lavický.

Centrum je stavebně dokončeno, nyní probíhají finální práce v interiéru, poslední instalace technologií, dodávky nábytku apod. Po měsíčním zkušebním provozu se služby centra naplno rozběhnou od června 2022. Konkrétní termín otevření centra pivovar s dostatečným předstihem oznámí. Výstavba Návštěvnického centra Rodinného pivovaru Bernard začala slavnostním poklepáním základního kamene 3. června 2019.

Budvar neodvede 300 milionů korun do státního rozpočtu, nechá si je na investice

Publikováno:před 2 letyZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTKBudvar

Národní podnik Budějovický Budvar nebude za loňský rok odvádět původně plánovaných 300 milionů korun do státního rozpočtu. Na dotaz ČTK to uvedl mluvčí ministerstva zemědělství Vojtěch Bílý. Jihočeskému pivovaru tak zůstanou peníze na investice.

Podnik v posledních letech neodváděl do fondu zakladatele nic, naposledy šlo o půl miliardy Kč v roce 2018, potvrdila ČTK Armine Artouni z tiskového odboru ministerstva zemědělství.

"Původně plánované finanční prostředky na odvod do fondu zakladatele za rok 2021 byly ponechány na schválený investiční rozvoj pivovaru a posílení rezerv, a to zejména s ohledem na aktuální turbulentní vývoj na trhu. Pro rok 2022 bude na základě účetní závěrky roku 2021 jednáno o dalším vývoji," uvedl mluvčí. Budvar původně předpokládal, že nějakou částku do fondu zakladatele odvede, řekl ČTK před Vánoci ředitel Budvaru Petr Dvořák. Přednost ale dostaly investiční záměry, o nichž Budvar jedná s ministerstvem zemědělství, peníze tak pivovaru zůstanou.

Budvar se 670 zaměstnanci v roce 2020 uvařil 1,73 milionu hektolitrů piva, nejvíc za 125 let existence. Čistý obrat překročil druhým rokem po sobě tři miliardy korun, zisk po zdanění stoupl předloni téměř o deset procent na 305 milionů korun, vyplývá z výroční zprávy. Za loňský rok čeká Budvar tržby přes tři miliardy korun a dosud nejvyšší výstav. Dařilo se hlavně v exportu.

České pivovary snížily za loňské první pololetí meziročně výstav o osm procent, oznámili již dříve ČTK zástupci Českého svazu pivovarů a sladoven. Ztráty byly hlavně v prvním čtvrtletí, na začátku léta se začala pivovarnická scéna stabilizovat, v červnu byly hodnoty u čepovaného piva skoro stejné jako před příchodem pandemie koronaviru. Následovaly ale zimní omezení provozních dob restaurací a zákaz vstupu neočkovaných do podniků.

Pod ministerstvo zemědělství spadá ještě státní podnik Lesy ČR, který vlastní zhruba polovinu lesů v zemi. Tento podnik naposledy do státního rozpočtu odvedl 2,5 miliardy Kč, také v roce 2018. Za předchozích pět let takto podnik odvedl skoro 30 miliard korun. Odvod za rok 2018 byl nejnižší od roku 2013, kdy podnik začal peníze do rozpočtu posílat. Od té doby kvůli kůrovcové kalamitě neposílá do rozpočtu nic, naopak čerpal peníze jako kompenzace za snížené ceny dříví na trhu.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.25.04.2024 07:1810.660/10.660