Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

První pivo ze Sokolnic lidé ochutnají zřejmě v září

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTKSokolnice

První pivo z nového minipivovaru v Sokolnicích u Brna ochutnají lidé patrně až letos v září. Předtím jeho majitele Lukáš Roupec předpokládá spuštění zkušebního provozu, řekl ČTK. Pivo se bude vařit v částí bývalého průmyslového pivovaru, který zanikl za první republiky a patřil k největším na Brněnsku. Roupec od loňska rekonstruuje zanedbaný areál, který několik let chátral.

Pivovarská technologie už je instalovaná. Její spuštění čeká na povolení celníků a hygieny. Majitel vybavuje interiér a chystá úpravu fasády a dvora. Dohromady náklady vypočítal na zhruba 10 milionů korun. Na místě bude pivovarská restaurace a v prvním patře další rodinná restaurace s hracími koutky pro děti. "V budoucnu otevřeme ubytování, penzion s terasou pro hosty a firemní akce. Plánujeme úpravu zahrady a posezení venku," uvedl Roupec.

Kapacita minipivovaru je 1200 hektolitrů ročně. Polovina se podle investora prodá ve vlastní restauraci a polovina v jiných hospodách. "Záměr byl do stávajícího objektu pořídit pivovaru a co nejvíce jej přiblížit původnímu provozu. To se myslím povedlo," uvedl Roupec, který se na rekonstrukce zanedbaných areálů specializuje. Jeho první akcí byl zimní stadion v Rousínově, kde dnes funguje výroba sportovního oblečení a dresů.

Pivovar v Sokolnicích ještě za první republiky patřil k největším pivovarům na jižní Moravě. Vlastnila jej šlechtická rodina Mitrovských. V roce 1932 sokolnický pivovar koupilo Starobrno a výrobu uzavřelo.

Vracet vaření piva do areálů, které k tomuto účelu sloužily v minulosti, je v posledních letech trendem. Předloni se výroba piva vrátila do bývalého areálu znojemského Hostanu. Stejný investor obnovil pivovarskou tradici v Jarošově, který je dnes součástí Uherského Hradiště. Po několikaleté pauze se vrátilo vaření piva do Břeclavi. Ve Slavkově funguje minipivovar sice na místě bývalého mlýna, ale v těsném sousedství bývalého pivovaru. Loni se výroba piva vrátila do Záhlinic na Zlínsku, kde funguje úspěšná sladovna. Na Zlínsku se znovu vaří pivo i v Malenovicích, které jsou dnes součástí krajského města. Další areály jsou na prodej. Kupce hledá například majitel bývalého pivovaru v Jevíčku.

Když se skloubí pivo a whiskey. Výsledkem je silné a výrazné pivo Imperial Stout 19

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Nice MagazineAutor:M.VaněkTrautenberk

Pivo a whiskey k sobě mají blízko. Co se ale stane, když se spolu podělí o sudy? Z jednoho takového pokusu se před pár lety zrodila výtečná irská whiskey Jameson Caskmates. Dějištěm druhého experimentu se stal krkonošský minipivovar Trautenberk. Výsledkem je silné a výrazné tmavé pivo – Imperial Stout 19.

Výrobci whisky v posledních letech rádi experimentují s různými druhy sudů, v nichž nechávají svůj destilát dozrávat. Jelikož Irsko je nejen zemí whiskey, ale také piva, propojení výrobních postupů obou z nich se doslova nabízelo. Už před čtyřmi lety se tak hlavní master distiller palírny v irském Midletonu, kde se rodí whiskey Jameson, a vrchní sládek z nedalekého pivovaru Franciscan Well rozhodli vyzkoušet, jak to dopadne, když se jejich whiskey a pivo podělí o sudy. Palírna nejprve poslala do pivovaru několik sudů, v nichž zrála whiskey Jameson, a tam je naplnili pivem typu stout. Jakmile dozrálo, sudy nasáklé jeho chutí putovaly zpět do palírny, kde do nich na šest měsíců uložili k dodatečnému zrání whiskey. Výsledná Jameson Caskmates, jež je v chuti obohacená o tóny chmele, kávy a kakaa, se na český trh dostala vloni na podzim. Ve stejné době naplno odstartoval také další experiment propojující chutě whiskey a piva.

Společnost Jan Becher Pernod Ricard, která do ČR whiskey Jameson dováží, se rozhodla oslovit místní minipivovary a nabídnout jim možnost uvařit pivo, které by následně zrálo v sudech po whiskey Jameson. Hlavním partnerem projektu se stal minipivovar Trautenberk. Jeho sládci Tomáš Ďuríček a Vojtěch Kaprálek se v prosinci loňského roku vypravili do Midletonu, aby se o whiskey Jameson dozvěděli co nejvíce. Nahlédli do jejího výrobního procesu, ochutnali celé portfolio, dozvěděli se, s jakým pivem jde která whiskey nejlépe do páru, a navštívili také sklad, kde jsou uloženy sudy. Deset z nich, každý o objemu 200 l, bylo následně dopraveno do krkonošského minipivovaru a sládci je naplnili pivem, které speciálně pro tento sudový experiment uvařili. „Zvažovali jsme různé pivní styly, ale nakonec jsme se shodli, že uvaříme silný a chuťově výraznější stout,“ prozrazuje sládek Tomáš Ďuríček.

V sudech po Jamesonu nechali svůj Imperial Stout 19 odpočívat bezmála tři měsíce. Čekání stálo za to. „Hned po napití se projeví velmi jemný říz a sladší nástup chuti vzápětí doplní decentní hořkost. Kromě aroma hořké čokolády a pražené kávy lze postřehnout i jemné vanilkovo-kokosové tóny, zděděné po irské předchůdkyni,“ popisují své v sudech zrající pivo sládci. Stočili ho do 0,33l láhví, což je tak akorát, protože jde o velmi silný pěnivý mok – má 8,13 % obj. alkoholu.

Úplně poprvé byl Imperial Stout 19 k ochutnání v rámci oslav Dne svatého Patrika, oficiální premiéru měl potom až 13. dubna v nově otevřeném minipivovaru Hostivar II, který je s Trautenberkem spřátelený. Prodávat se bude v místě svého vzniku, tedy přímo v krkonošském minipivovaru, a také v podnicích, které s ním spolupracují. Část produkce si ponechala společnost Jan Becher Pernod Ricard, která tento speciální stout zájemcům o pivo a whiskey nabídne například prostřednictvím svého on-line shopu Prestige Selection.

„Účast na tomto experimentu jsme od počátku vnímali jako obrovskou příležitost spolupracovat s věhlasnou značkou a uvařit opravdu jedinečné pivo. Velkým zážitkem byla už sama návštěva palírny a možnost promluvit si s mistry v oboru whiskey. Radost nám samozřejmě dělá i každá kladná reakce na výsledné pivo, které se podle nás opravdu povedlo,“ shrnuje celý experiment sládek Vojta Kaprálek. Spokojenost panuje i na straně Jamesona. „Spolupráce s minipivovarem Trautenberk byla velmi pohodová. Oba sládci jsou skvělí, otevření, zapálení a autentičtí. Imperial Stout 19 se povedl nad očekávání. Je to voňavé pivo s nasládlou chutí a aroma po naší whiskey,“ konstatuje brand manager whiskey Jameson Tomáš Hvězda.

„Tento experiment bereme jako úvod do obsažného tématu párování whiskey a piva. V Čechách tato kombinace není příliš běžná a my bychom chtěli ukázat, jak blízko k sobě tyto dva světy mají a že se dobré české pivo a kvalitní irská whiskey velice dobře chuťově doplňují,“ naznačuje další směr, jímž se budou „pivní“ aktivity značky Jameson ubírat.

Na palestinském pivu si pochutnávají i Izraelci

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Rozhlas.czAutor:Robert Mikoláš

Palestinka Madíz Choury vaří pivo jak pro Palestince, tak i pro Izraelce a pochutnat si na něm můžete i v Evropě. Navíc ho vyrábí z českého chmele. Unikátní minipivovar založil její otec spolu se svým bratrem ve městě Taybeh, jediné křesťanské obci na palestinských územích. Před dvěma tisíci lety na stejném místě pobýval i Ježíš Kristus před svou poslední cestou do Jeruzaléma.

Každé ráno se nad městečkem Taybeh obklopeném olivovými háji a vinicemi rozezní zvony kostela sv. Jiří. Jejich jemný, ale do dálky slyšitelný zvuk se mísí s hýkáním všudypřítomných oslů a doléhá i do zdejšího minipivovaru, který v roce 1994 založili bratři Nadím a David Choury.

Český chmel a japonský ječmen na německý způsob
Sedmapadesátiletý Nadím mne provádí halou o velikosti běžné školní tělocvičny. Právě tady vzniká pěnivý mok, který si už prorazil cestu nejen do zdejších obchodů, ale pochutnávají si na něm i v Americe a na Dálném východě.

Však prý také používají ty nejlepší suroviny. Sladový ječmen dovážejí z Belgie a Japonska, kvasnice z Velké Británie a chmel pak z Bavorska a České republiky.

Pivo Taybeh je výjimečné i tím, že do něj nepřidávají žádné konzervační prostředky ani přísady, přesně podle německého zákona čistoty piva z roku 1516. A také proto, že ho vaří žena.

Pivo vaří navzdory překážkám
„V pivovaru jsem se pohybovala od svých deseti let. Sledovala jsem, jak náš rodinný podnik roste, dohlížela na kvalitu piva, pomáhala s jeho distribucí a snažila se o jeho popularizaci mezi Palestinci. Pivo se prostě stalo nedílnou součástí mého života,“ vypráví mi dnes 31letá Madíz Choury.

Mezitím ručně nalepuje na každou láhev označení v hebrejštině. Bez toho by, jak vysvětluje, bedny s pivem neprošly izraelskou kontrolou. Ostatně bez povolení by ani ona sama jakožto Palestinka nemohla vstoupit ani do Jeruzaléma, který je od Taybeh vzdálený pouhých patnáct kilometrů.

Překonávání překážek ale bere s nadhledem. A úsměvem: „Náš pivovar funguje už 23 let a je pro ostatní příkladem. Ukazuje, že i přes všechny těžkosti je možné na palestinských územích dělat úspěšný byznys.“

První, ale snad ne poslední
Lehké to Madíz nemá, respektive neměla ani na samotném Západním břehu Jordánu, kde žijí převážně muslimové. Samozřejmě proto, že je žena.

„Někteří se mnou odmítali i jen mluvit, hlavně příslušníci starší generace. Nebrali mne vážně, a když jsem zvedla telefon, chtěli jen otce. Někdy mne zcela ignorují, což je frustrující, ale na druhé straně mne to posiluje,“ směje se sympatická sládková.

Madíz zkušenosti sbírala v Americe, kde vystudovala vysokou školu, nebo na pivovarnických kurzech v Číně. Však také jednou rodinný podnik převezme.

„Miluji to. Mám ráda pivo, jeho výrobu i pivovarnictví jako takové. Je to zábava, žádná nuda. A navíc je pro mne ctí být první palestinskou sládkovou, což je unikátní,“ říká hrdě Madíz Choury a dodává, že chce být vzorem i pro další ženy na Blízkém východě.

Karel Witz: Výstav Pivovaru v Poličce se zvýšil o 3 pct téměř na 120 tis. hl

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:ČIA NEWSPolička

Měšťanský pivovar v Poličce v roce 2016 vystavil 119 996 hl piva, což bylo o 3,01 % výstavu více než v roce 2015. Od začátku roku 2017 až do poloviny května činil výstav ležáku Otakar 11° více než 77 % z celkové produkce, což je o 2 % meziročně více. Sudového piva bylo vystaveno přes 85 %. V roce 2016 činil výstav k 15. květnu více než 39 640 hl piva. Letos to bylo ke stejnému dni jenom 38 015 hl piva. Pro ČIANEWS to uvedl statutární ředitel Karel Witz s tím, že letos bude pivovar pokračovat v práci na nové spilce "C" nad tříposchoďovým ležáckým sklepem "C". Potom bude pokračovat práce na tříposchoďovém ležáckému sklepu, do kterého bude umístěno 21 nerezových ležáckých tanků. Nerezové nádrže spilky "C" jsou již na místě v pivovaru. V dlouhodobém výhledu by se kapacita měla zvýšit až na 170 tis. hl piva.

Jaký výstav piva evidujete za 1. čtvrtletí letošního roku – a kolik to bylo za rok 2016?
Výstav piva v Poličce za 1. čtvrtletí neevidujeme. Mohu vám ale sdělit sumární údaje od začátku roku až do poloviny května 2017. Výstav ležáku Otakar 11° byl letos více než 77 %, v roce 2016 byl téměř 75 %. Sudového piva jsme letos vystavili více než 85 %. V roce 2016 jsme vystavili k 15. květnu 2016 více než 39 640 hl piva. Letos to bylo ke stejnému dni jenom 38 015 hl piva.

*****

V našem pivovaru se zaměřením na české pivo neuvažujeme o automatizaci. Zhruba za 20 let, kdy bychom mohli být hotoví s plánovanými úpravami včetně nové tříposchoďové varny, se naše kapacita konečně zvýší ze 100 000 hl na 150 000 hl a poté až na 170 000 hl piva. Záleží od zájmu zákazníků o naše pivo za 20 let.

*****

A které druhy vašeho piva jsou nejžádanější a nejúspěšnější – a jak se jednotlivé typy podílejí na vaší produkci?
Jak jsem uvedl, světlý ležák Otakar 11°, který překonal 77 %. Je to o 2 % více než loni.

Jaké speciály připravujete na letošní rok, případně už jste připravili a jaký byl výstav?
Z napjatých kapacitních důvodů na pivovaru vaříme speciály tmavou 13° Elišku a světlý speciál 13° František Bittner třikrát v roce. Na Velikonoce, Sv. Václava a na Vánoce. V roce 2016 jsme speciálů vystavili jenom 0,6 % našeho celkového výstavu. Celkem jsme v roce 2016 vystavili 119 996 hl piva. Bylo to o 3,01 % výstavu více než v roce 2015.

Jaká část vašeho výstavu směřuje na export – anebo se soustředíte pouze na pokrytí lokálních potřeb?
Naše nepasterované pivo neexportujeme. Své odběratele získáváme v tuzemsku. Od hranic se Slovenskem po Prahu.

Plánujete na rok 2017 nějaké investice? Kam budou směřovat – do rozšiřování kapacit, exportu, automatizace výroby, zvýšení produkce atd.? A kolik budete investovat do jednotlivých oblastí?
V roce 2017 budeme pokračovat v pracích na nové spilce „C“ nad tříposchoďovým ležáckým sklepem „C“. Potom budeme pokračovat v práci na tříposchoďovém ležáckému sklepu, do kterého budeme již brzy potřebovat 21 nerezových ležáckých tanků. Nerezové nádrže spilky „C“ jsou již na místě v pivovaru. Jedná se o obnovu původních ocelových ležáckých tanků a původních spilek, které byly také z oceli, byly však objemově menší. Jedná se o náhradu a rozšíření kapacity pivovaru.

V našem pivovaru se zaměřením na české pivo neuvažujeme o automatizaci. Zhruba za 20 let, kdy bychom mohli být hotoví s plánovanými úpravami včetně nové tříposchoďové varny, se naše kapacita konečně zvýší ze 100 000 hl na 150 000 hl a poté až na 170 000 hl piva. Záleží od zájmu zákazníků o naše pivo za 20 let.

Výstav nám diktují naši smluvní odběratelé. Ti si dnes jezdí ze 67 % pro pivo svými vlastními vozy. Vybírat si mohou z nabízených čtyř základních piv. Vedle nepasterovaného piva si mohou objednat za příplatek 35 % i nefiltrovaný sudový ležák s kvasnicemi. Samozřejmě také nesmluvní odběratelé náš pivovar znají a obdobně si vybírají své pivo. Jde přibližně o 3 % nesmluvních odběratelů. Cena pro nesmluvní odběratele je o 20 % vyšší než u smluvních.

Nabízíte svým odběratelům nějaké služby?
Naše NON-STOP služba na vrátnici se aktuálně stará zhruba 20 hodin denně o obchodní návštěvníky pivovaru, kteří se zajímají o konkrétní pivo. To znamená, že jim spočítá přivezené obaly a sudy bez piva, a pak jim vydá sudy a přepravky s pivem podle kupní smlouvy.
Od loňského podzimu zkušebně používáme „propagační stanici“ na pěstování vlastních pivovarských kvasnic. Do konce roku bychom se chtěli s kvasnicemi osamostatnit.

A jaké jsou vaše investice do podpory obchodu a marketingu?
Vedle standardních způsobů obchod pivem nijak nepodporujeme. Zvýšili jsme v roce 2013 cenu vratných nerezových sudů o polovinu na dvojnásobek běžné ceny. Jako jediný pivovar v Čechách. Žádný jiný pivovar nás nenapodobil.

Plánujete také investovat třeba do rozšiřování sítě vašich restaurací?
Do rozšiřování sítě našich restaurací investovat zatím nebudeme. Aktuálně máme čtyři, jednu v Chotěboři, druhou v Chocni a dvě v Poličce. Uvidíme později.

Mělo na vás nějaký dopad nedávné zavedení elektronické evidence tržeb (EET)?
Dopadem zákona o EET (elektronické evidence tržeb), který začal platit od 1. prosince 2016, došlo u pivovaru ke změnám zejména v odběru piva z velkoobchodních skupin. Velkoobchody (VO) totiž veřejně nikdy nepřiznaly úbytek svých odběratelů, který byl od konce listopadu 2016 až 50 %. Podle sdělení jednoho z představitelů jim najednou ubyli mnozí odběratelé. S těmito zákazníky dosud VO obchodovaly v hotovosti a bez dokladů. Řadu svých zákazníků velkoobchody také ztratily.

Odběry velkoobchodů jsou podle naší evidence nyní v průměru mezi 60 až 70 % ročního výstavu předchozího roku. Někteří z odběratelů se však přihlásili mimo svůj velkoobchod přímo k pivovaru. Jedná se samozřejmě o poměr ceny a kvality piva. Jejich odběratelé nechtějí za své peníze ještě dotovat velkoobchody, které si za svou obchodní aktivitu pochopitelně účtují svoji cenu.

Je zajímavé, že v důsledku těchto okolností nám mírně stoupl výstav lahvového piva. V procentech se dnes jedná o vyšší růst výstavu lahvového pivo asi o 4 %. Přesto nám zůstal výstav sudového piva více než 85 % z celkového výstavu piva. Ležáků prodáváme letos více než 91 %.

Včera byl květnový výstav o trochu lepší než 100 % výstavu roku 2016. Ovšem při započtení ztráty výstavu od začátku roku 2017 máme k 15. květnu 2017 zhruba 96 % výstavu minulého roku. Celkem se nám od začátku roku mírně navýšil výstav lahvového piva o více než 1 %. Připomínám, že od 1. května 2017 nového platného ceníku prodáváme sudové i lahvové pivo za stejné peníze. Jenom je o 0,50 Kč za půl litr piva vyšší.

*****

Měšťanský pivovar v Poličce byl založen v roce 1517. Šlo o společenství 113 majitelů právovárečných domů. Usnesením Sněmu zemského na Sv. Václava byla uzavřena obchodní smlouva mezi králem a společností o tom, že jako právováreční měšťané mohou prodávat své pivo zákazníkům s tím, že z každého piva odvedou panovníkovi poplatek. Od roku 1771 měl již v důsledku královského nařízení Josefa II. pivovar společnou varnu v domě č.p.18 na náměstí. Tím se zamezilo rotování pivovarské chasy po jednotlivých domech po dvou týdnech. Což byl dlouhodobý problém zejména majitelů domů. Spolumajitelkám to vyhovovalo. Od roku 1865 stojí pivovárek na třetím místě, „za hradbami“ městečka. Bez hradu. Důležitý pro poslední přestěhování pivovárku byl požár z 10. července 1845. Tehdy shořel i kostel a s ním celé městečko. Ve třetím pivovaru, který byl postaven roku 1865, máme kromě společné varny také spilku a ležácké sklepy. Od této chvíle jsme přešli na plzeňské pivo, spodně kvašené (alkohol nám na spilkách spodně kvasí). Zpočátku se chladilo či „ledovalo“ přírodním ledem. Od roku 1969 strojním chlazením. Vzhledem k plánovanému "úpadku" pivovárku, který se v socialismu neustále a každoročně překládal, MNV Polička nestihl Pivovar v Poličce zlikvidovat. Byť to měl od roku 1976 uvedené ve svých plánech. Namísto plánované likvidace v roce 1991 zahájili potomci původních majitelů se s. p. Pivovary Hradec Králové soudní při. Ohledně vydání pivovárku dle zákona č.87/1991 Sb. o mimosoudních rehabilitacích. Spor jsme vyhráli.
Dne 1.května 1994 byl pivovar převzat od s. p. Pivovary Hradec Králové. Dodnes užívaná měděná varna Novák & Jahn je z roku 1930. Pivovar investuje do výstavby nových oddělení, vyrábí nepasterované pivo, které pochopitelně neexportuje. Kapacita pivovaru je aktuálně vyprodaná. Spadá do kategorie „malého nezávislého pivovaru“.

Benešovský pivovar slaví 120 let od založení

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Benešovský deníkFerdinand

Třetí ročník setkání veteránů s Ferdinandem se v sobotu ponese ve zvláštním duchu, a to díky 120. výročí od založení benešovského pivovaru. Už od 8 hodin budou do pivovaru přijíždět historické vozy. Návštěvníci si poté budou moci vychutnat soutěž elegance a okružní jízdu.

Po okružní jízdě si účastníci jízdy prohlédnou Vojenské muzeum Lešany a po návratu vystoupení divadla D12 v areálu pivovaru. Hosté se mohou těšit také na slavnostní příjezd Františka Ferdinanda d'Este. Večerní zábavu pak doprovodí kapela Rozjetý veverky až do konce akce.

Valdštejnské slavnosti a Zámecký pivovar Frýdlant

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Frýdlantsko.euAutor:Karel DvorskýFrýdlant

Valdštejnské slavnosti, velkolepý historický festival, se po dvou letech opět vracejí do Frýdlantu, kde se uskuteční od 19. do 21. května.

Návštěvníci zde budou moci, jako již tradičně, ochutnat poctivě vařené řemeslné pivo z produkce místního Zámeckého pivovaru. K degustaci zde bude minimálně osm druhů piv – a to v pivovaru i v samotném městě.

„Na Valdštejnských slavnostech představíme z naší produkce především ležáky. Určitě nabídneme dvanáctistupňový ležák Albrecht, pojmenovaný po majiteli frýdlantského panství Albrechtovi z Valdštejna, na jehož počest se slavnosti konají. Nebudou chybět ani silnější i slabší svrchně kvašená piva a dvanáctistupňová tmavá Kateřina, jejíž název zase odkazuje na jinou majitelku panství, Kateřinu z Redernu,“ uvedl majitel pivovaru Marek Vávra, který historickou stavbu před několika lety zachránil před zkázou.

Valdštejnské slavnosti jsou pro frýdlantský pivovar srdeční záležitostí. „Tyto jsou už třetí v pořadí, jichž se zúčastníme. Na těch prvních v roce 2013 se pivovar ještě opravoval a my jsme tu nabízeli pivo, které jsme uvařili coby takzvaný létající pivovar – to znamená pivovar bez pevného zázemí, jenž si svou várku uvaří dle vlastní receptury v jiném pivovaru,“ vyprávěl Vávra.

Tím se ukázalo, co lidé na zbrusu nové frýdlantské pivo říkají a jak jim chutná. „Přesně za rok poté, v květnu 2014, už jsme vařili ve svém – ve zrekonstruovaném objektu pivovaru,“ doplnil Vávra.

Valdštejnské slavnosti se konají na počest legendárního vojevůdce, vévody Albrechta z Valdštejna. „Frýdlantské vévodství bylo pro Albrechta ekonomickým základem; sám preferoval Frýdlant jako správní město. Pro pivovar byla jeho vláda významná tím, že tuto původně hrázděnou stavbu významně přebudoval. Kamenné zdi, jež postavili dělníci za jeho časů, tu stojí dodnes,“ zdůraznil Vávra.

Budějovický Budvar patří mezi pět nejatraktivnějších turistických cílů

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Českobudějovický deníkAutor:Luboš DvořákBudvar

Výrobní prostory Budějovického Budvaru si v loňském roce prohlédlo 60 tisíc 200 lidí, meziročně je to o 14 procent více. Počet turistů byl srovnatelný například s návštěvností zámku Jindřichův Hradec nebo hradu Rožmberk. Budějovický Budvar se tak zařadil mezi pět nejatraktivnějších turistických cílů v Jihočeském kraji.

„Velice si vážíme rostoucího zájmu návštěvníkůo výrobu našeho piva. Lidé nejvíce oceňují to, že se mohou pohybovat přímo v pivovarském provozu a vaření piva mohou sledovat z bezprostřední blízkosti,“ říká Tomáš Olejník, vedoucí oddělení Gastro Budějovického Budvaru.

VLÁDNE NĚMČINA
Loni přijelo nejvíce lidí z Německa a Rakouska (po 19 procentech). Na třetím místě byli návštěvníci z Česka s podílem 18 procent. Pivovar si prohlédli turisté celkem ze 73 zemí včetně například Peru, Nepálu nebo Kamerunu. Velmi výrazně – na dvojnásobek – vzrostl zájem Číňanů, kteří loni tvořili již 3 procenta všech návštěvníků. Zájem o prohlídky pivovaru se zvyšuje dlouhodobě – v roce 2002 byl počet návštěvníků jen asi 21 tisíc.

Z LEŽÁCKÉHO SKLEPA
Návštěvnické centrum Budějovického Budvaru se dlouhodobě věnuje rozvoji komplexní nabídky turistických služeb. Mezi ně patří především prohlídky výrobních prostor pivovaru a multimediální expozice s názvem Příběh budějovického piva.

Nejpopulárnější částí prohlídky pro návštěvníky starší 18 let je ochutnávka nepasterovaného a nefiltrovaného piva přímo v ležáckém sklepě. Kromě češtiny si zákazníci mohou objednat výklad i v dalších šesti světových jazycích. O spokojenost návštěvníků se stará tým dvanácti průvodců a čtyř pracovníků v recepci Návštěvnického centra.

Návštěvnické centrum zajišťuje i prodej suvenýrů nebo nabídku gastronomických služeb v pivnici Budvarka přímo v areálu pivovaru nebo v pivnici Masné krámy v českobudějovické Krajinské ulici.

Pivovar Vyškov zastavil výrobu. V podniku zbylo 10 zaměstnanců

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Deník.czAutor:Alena GrycováVyškov

Zatímco začátkem dubna potvrdilo vedení Vyškovského pivovaru útlum výroby, o několik týdnů později už se ve Vyškově mluví o jejím úplném zastavení. Problémy, o kterých jako první informoval Vyškovský deník Rovnost, tak zřejmě vyřeší až ukončení soudního sporu mezi nájemcem pivovaru a jeho pronajímatelem.

Podle informací redakce zbylo v pivovaru z původních třiceti zaměstnanců zhruba deset. „Vypadá to, že je podnik v útlumu, a obávám se, že v dohledné době zavře,“ strachoval se už před několika týdny jeden z bývalých zaměstnanců. Nyní prý výpověď dostali i ostatní. Ředitel pivovaru Roman Kotolan však tuto zprávu nepotvrdil. „Skutečně jsme stavy zaměstnanců zredukovali, neprodloužili jsme jim končící smlouvy. Není ale pravda, že bychom propustili všechny,“ uvedl.

Naopak připustil pravdivost tvrzení, že pivovar přestal vyrábět pivo. „Výroba je pozastavená. O dalším provozu se rozhodne až na základě výsledku soudu,“ odkázal Kotolan na probíhající spor kvůli žalobě, kterou podal nájemce vyškovského pivovaru, společnost Czech Beverage Industry Company na jeho majitele, státní podnik Jihomoravské pivovary.

Týká se vadného přívodu vody do pasteru, což je zařízení ke konzervaci, jehož následkem pivo řadu let hnědlo a oxidovalo. Výsledkem měl být nekvalitní mok, ušlý zisk, pošramocení dobré pověsti a škoda kolem 67 milionů.

Budvar loni navštívil rekordní počet lidí. Pivovar si prohlédli i hosté z Peru, Nepálu...

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Budějcká DrbnaBudvar

Návštěvnické centrum Budějovického Budvaru poskytuje komplexní turistické služby od prohlídek pivovaru a multimediální expozice po gastronomii. V loňském roce prošlo pivovarem nejvíce návštěvníků v historii. Ze 73 států celého světa přijelo 60 200 turistů, to je o 14 procent více než v roce 2015. Přijeli návštěvníci z Peru, Kamerunu i Nepálu, nejvíc přibylo Číňanů.

Počtem návštěvníků se tak Budějovický Budvar loni zařadil mezi pět nejatraktivnějších turistických cílů v Jihočeském kraji. Návštěvnické centrum Budějovického Budvaru se dlouhodobě věnuje rozvoji komplexní nabídky turistických služeb. Mezi ně patří především prohlídky výrobních prostor pivovaru a multimediální expozice „Příběh budějovického piva“. Nejpopulárnější částí prohlídky pro návštěvníky starší 18 let je ochutnávka nepasterovaného a nefiltrovaného piva přímo v ležáckém sklepě.

Výrobní prostory pivovaru si v loňském roce prohlédlo 60 200 osob, meziročně o 14 % více. Počet turistů byl srovnatelný například s návštěvností zámku Jindřichův Hradec nebo hradu Rožmberk. Budějovický Budvar se tak zařadil mezi pět nejatraktivnějších turistických cílů v Jihočeském kraji. „Velice si vážíme rostoucího zájmu návštěvníků o výrobu našeho piva. Lidé nejvíce oceňují to, že se mohou pohybovat přímo v pivovarském provozu a vaření piva mohou sledovat z bezprostřední blízkosti,“ říká Tomáš Olejník, vedoucí oddělení Gastro Budějovického Budvaru.

Loni přijelo nejvíce lidí z Německa (19 procent) a Rakouska (19 procent). Na třetím místě byli návštěvníci z České republiky s podílem 18 procent z celkového počtu návštěvníků. Pivovar si loni prohlédli turisté celkem ze 73 zemí, včetně například Peru, Nepálu nebo Kamerunu. Velmi výrazně – na dvojnásobek – vzrostl zájem Číňanů, kteří loni tvořili již tři procenta všech návštěvníků. Zájem o prohlídky pivovaru se zvyšuje dlouhodobě – v roce 2002 byl počet návštěvníků jen asi 21 tisíc.

Pro prohlídku s výkladem si lze vybrat z šesti světových jazyků
Kromě češtiny si zákazníci mohou objednat výklad i v dalších šesti světových jazycích. O spokojenost návštěvníků se stará tým dvanácti průvodců a čtyř pracovníků v recepci Návštěvnického centra. Návštěvnické centrum zajišťuje i prodej suvenýrů nebo nabídku gastronomických služeb v pivnici Budvarka přímo v areálu pivovaru nebo v pivnici Masné krámy.

Návštěvnické centrum je otevřeno každý den od 9 do 17 hodin. Prohlídky pivovaru je potřeba předem objednat telefonem nebo e-mailem. Každý den ve 14 hodin se lidé mohou zúčastnit prohlídky i bez předchozí rezervace a v období letních prázdnin probíhá každý den bez rezervace i druhá prohlídka v 11 hodin. Podrobnosti o prohlídkách zájemci najdou na webové stránce Budějovického Budvaru.

Vyškovský pivovar zastavil výrobu. Prodělával

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:E15.czAutor:ČTKVyškov

Společnost Czech Beverage Industry Company (CBIC), která má od státu pronajatý vyškovský pivovar, v něm zastavila výrobu. Dál už pouze doprodává zásoby, řekl ředitel pivovaru Roman Kotolan. Důvodem je ekonomická situace pivovaru.

Firma za účetní rok končící loni koncem října prohloubila ztrátu na téměř 14 milionů korun. Ve ztrátě je od svého založení v roce 2010, vyplývá z informací uložených ve Sbírce listin. Od roku 2012 se ztráta firmy, jejímž majitelem je podnikatel Jiří Kopenec, drží nad hranicí deset milionů korun ročně.

Vyškovský pivovar v roce 2015 vyrobil 11 000 hektolitrů piva, loni to bylo mírně více. I tak pivovar zůstává na historických minimech ve své více než stoleté historii.

Lidové noviny dnes uvedly, že CBIC vymáhá po státem ovládané akciové společnosti Jihomoravské pivovary 67 milionů korun. Má jít o náhradu za údajnou závadu, která vznikla už v roce 2006 na instalované konzervační technologii pasterizace. Pivo pak podle firmy hnědlo a oxidovalo. Kotolan už dříve řekl, že se firma musela vypořádat s technologickými problémy, které blíže nespecifikoval, a důsledkem podle něj byl klesající odbyt. Dnes podání žaloby pouze potvrdil. Případem se má zabývat Okresní soud ve Vyškově.

Czech Beverage Industry Company má vyškovský pivovar pronajatý od státu na deset let. Dříve pivovar vlastnilo olomoucké arcibiskupství, to ale loni boj o restituci tohoto majetku vzdalo.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.11.12.2017 22:335.819/5.819