Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Jihomoravské pivovary nachystaly na léto novinky

Publikováno:před 2 letyZdroj:Finanční novinyAutor:ČTK

Jihomoravské pivovary nachystaly na léto novinky. Pivovar Černá Hora například připravil pšeničné pivo belgického typu Witbier Blonde s vůní pomeranče a koriandru. Brněnský pivovar Hauskrecht chystá speciální edici své desítky v souvislosti s výstavou o dějinách pivovarnictví, která začne v červnu na Špilberku.

"Witbier Blonde je svrchně kvašené pšeničné pivo okořeněné směsí přírodního koriandru a pomerančové kůry. Kombinace silného řízu, ovocných tónů a svěží chuti z něj dělají vysoce pitelné pivo," uvedl sládek černohorského pivovaru Vlastimil Zedek. Podle něj má novinka svojí neobvyklou chutí evokovat bezstarostnost prázdninových dní. "Snadno zažene žízeň a bude vybízet k dalšímu napití," tvrdí Zedek. Pivo bude patrně sezonní záležitostí, pivovar ho bude plnit pouze do sudů.

Brněnský pivovar Hauskrecht chystá na léto speciální edici desítky. Bude se čepovat v souvislosti s výstavou Žít pivo - Brněnské hostince a pivovary od pravěku po současnost, která se koná od 17. června do konce roku v Muzeu města Brna na hradě Špilberk. Pivo bude nachmelené hlávkovým žateckým poloraným červeňákem.

"V případě vysoké poptávky budeme uvažovat o zařazení tohoto piva do stálé nabídky. S ohledem na maximální vytížení naší kapacity a začínající pivní sezony, uvažujeme přijít na trh s dalšími speciály až na podzim tohoto roku," uvedl sládek Petr Hauskrecht.

Starobrno aktuálně novinky nechystá. Zájemcům chce nabídnout první víkend v červnu řízenou degustací pivních značek a párování vhodných piv s kulinářskými delikatesami na Špilberk Food Festivalu. "Starobrno zde letos bude mít velký stan s pivní hospodou a ukázkami pivního sommeliérství," uvedla mluvčí pivovaru Ludmila Čechová.

V Černé Hoře odmítli drahou vodu. Nespolehlivé dodávky ale ohrozí pivovar

Publikováno:před 2 letyZdroj:Impuls.czAutor:Veronika HorákováČerná Hora

Budoucnost dodávek vody už přes půl roku řeší v Černé Hoře. Odmítli patřit do svazku, který tuto službu zajišťoval. Toho, jak se bez něj obejdou, se obává starosta i pivovar.

Bez vody se nedá žít, ale pokud má protékat kohoutkem v domě, musí si člověk zaplatit.

Před půl rokem se v městysi Černá Hora na Blanensku lidé v referendu rozhodli, že už dosavadní služby tamější vodárenské společnosti nechtějí. 89,96 koruny za metr krychlový vody se jim zdálo příliš, protože například v nedalekých Lysicích platí jen 57 korun. (více o referendu jsme psali zde)

Černá Hora tak k 1. lednu 2016 musí vystoupit ze Svazku vodovodů a kanalizací měst a obcí okresu Blansko. Jenže odkud městys bude v budoucnu stabilně odebírat vodu, se stále neví. Už nyní však černohorský starosta Ondřej Měšťan (SNK Občané Černé Hory) odhaduje, že voda po 1. lednu zlevní.

„Osobně si myslím, že cena bude o pět korun nižší. Ale problémy, které Černou Horu kvůli vystoupení ze svazku čekají, za tuto cenu rozhodně nestojí. Možná se budeme muset soudit kvůli společnému vodovodu,“ upozornil Měšťan.
Na vyhlášení referenda kývli sami zastupitelé

Na území Černé Hory se totiž nachází dva vodovodní vrty s pitnou vodou, které však jsou ve vlastnictví svazku. A jiné zdroje vody městys nemá. Černá Hora se tak nachází v patové situaci.

Na vyhlášení referenda kývli sami zastupitelé. „Byli pod velkým tlakem,“ obhajoval rozhodnutí starosta. Podle Petra Fialy, divizního ředitele Vodárenské akciové společnosti (VAS) pro Boskovicko, kterou vlastní právě svazek, přitom městys mohl požádat o snížení ceny za vodu.

„Obce platí od 50 do 105 korun za metr krychlový. Těm, co mají dražší vodu, hradíme veškeré náklady na údržbu a modernizaci vodovodního potrubí. Obce si ale o tom rozhodují samy,“ poznamenal Fiala.

Katastrofální následky může mít změna dodavatele pro místní pivovar.

„Když je porucha a neteče voda, tak VAS je schopný situaci vyřešit do pár hodin. Kdyby se do opravy pustil někdo neznalý a voda by netekla několik dnů, tak by to pro nás znamenalo velkou ztrátu. Bez vody bychom nemohli dokončit rozdělanou várku piva, kterou bychom vylili do kanálu,“ upozornil výrobní ředitel a sládek pivovaru Vlastimil Zedek.

Jiný spor kvůli vodě skončil
Budoucnost dodávek vody pro Černou Horu řeší výbor, jehož součástí jsou i členové iniciativy Naše voda, která prosadila vyhlášení referenda. Předseda výboru a zastupitel Černé Hory Miloš Bílý (ČSSD) ubezpečil, že místní budou mít vodu i po 1. lednu.

„Budeme ji brát jako teď z vrtu u Zeleného kříže. Chceme se dohodnout, aby nám ho svazek přenechal. Dokud se nedohodneme na majetkovém vyrovnání, budeme vodu nadále odebírat od svazku, i když nebudeme jeho součástí,“ vzkázal.

Téměř sedm let trvaly spory o vodovod a milionové investice do něj také v nedalekém Kunštátu a ve Zbraslavci. Když se v prosinci 2008 obce rozhodly vystoupit ze svazku vodovodů a kanalizací obcí a měst, chtěl po nich zaplatit 11 milionů korun. Peníze, které do majetku vraceného obcím investoval. Ty to odmítaly.

Kauzu proto už šestým rokem řeší i soud. Konečný verdikt měl padnout včera. Nepadl. Svazek se s vedením Kunštátu i Zbraslavce před pár dny dohodl na majetkovém vypořádání.

Národní stříbro v dohodě s USA? Pivo, chmel a niva

Publikováno:před 2 letyZdroj:Lidovky.cz

Transatlantická obchodní dohoda mezi Evropskou unií a Spojenými státy (TTIP) pomalu spěje do třetího roku vyjednávání, čeští experti ovšem s národními výjimkami nespěchají. Dosud se shodli jen na třech produktech, které by měly na americkém trhu dostat zvláštní ochranu.

Jde o pivo, chmel a sýr Niva, tedy výrobky, které jsou v EU na seznamu chráněných regionálních specialit, ale jejichž ryze český původ v USA nikdo obchodně nechrání. V ostatních oblastech Česko podporuje kroky Bruselu, které směřují k odstranění cel a tarifů a k otevření amerického trhu s veřejnými zakázkami, službami, výzkumem a vývojem.

Pro český aktivismus v jednání o finální podobě TTIP chybí ekonomické opodstatnění. Přímý dopad bude mít transatlantická dohoda v Česku jen minimální.

ZUBRFEST 2015 přivítá české i slovenské hudební hvězdy

Publikováno:před 2 letyZdroj:První zprávyZubr

Již potřetí se fanoušci piva se zubrem ve znaku, dobré hudby a skvělé zábavy mohou potkat na ZUBRFESTu 2015 přímo v areálu přerovského pivovaru.

V letošním roce pivovar otevře své brány v sobotu 27. června 2015 a přivítá české i slovenské hudební hvězdy jako je Tublatanka, Katapult, Desmod a Ewa Farna. Program obohatí akrobatická show na trampolíně a chybět také nebude tradiční závěrečný ohňostroj.

„Chceme, aby ZUBRFEST bavil návštěvníky všech generací, proto se snažíme vždy zajistit maximálně pestrý program, ve kterém si každý najde to svoje. Letos náš pivovar přivítá rockové legendy, zástupce současné hudební vlny i skvělou sportovní show. Chybět samozřejmě nebude výtečné pivo i široké občerstvení, které k naší akci neodmyslitelně patří,“ zve na ZUBRFEST Tomáš Pluháček, ředitel pivovaru Zubr.

Pivovodem, neboli přímo ze sklepa z ležáckých tanků, poteče nefiltrovaný Zubr Grand kvasnicový, který se v této podobě poprvé veřejnosti představil na dubnových oslavách narozenin pivovaru. Chybět nebudou ani další piva z produkce pivovaru - Maxxim, Premium, Gold, Yuzu&Limeta a Free, stejně jako nabídka nealkoholických nápojů a gastronomických lahůdek.

ZUBRFEST je každoročně největší akcí přerovského pivovaru, pořádanou přímo v areálu pivovaru. „V loňském roce do areálu zamířilo více než 4 500 návštěvníků, letos předpokládáme obdobnou účast,“ doplňuje Tomáš Pluháček.

Na hlavní scéně GRAND STAGE se vystřídají kapely Forum, Katapult, Desmod, Tublatanka a zpěvačka Ewa Farna. Hudební vystoupení zpestří akrobatická show. Na nezávislé scéně FREE STAGE vystoupí oblíbené kapely z moravského regionu. ZUBRFEST také přivítá speciální hosty, přerovskou rodačku zpěvačku Leonu Machálkovou a slovenského hudebníka Vašo Patejdla, kteří svým vystoupením obohatí již tak nabitý program plný hvězd.

Areál otevře svoje brány v 10:00 hodin a celá akce bude ukončena ve 22:00 hodin. Pro velký zájem nebudou chybět ani v letošním roce exkurze do pivovaru, a to mezi 10. a 17. hodinou. Program doplní drobné soutěže i oblíbená stavba věže z přepravek, tzv. ZUBR TOWER. Zlatým hřebem programu bude opět ohňostroj nad střechami pivovaru, kterým se pivovar s návštěvníky rozloučí.

Předprodej vstupenek začíná v pondělí 1. června, k dostání budou v podnikové prodejně pivovaru Zubr a KIS Přerov. Cena vstupenek v předprodeji je 100 Kč, na místě pak 120 Kč.

Pivovar ZUBR, a.s., tradiční český výrobce působící především na Moravě, je společně s pivovary Holba a Litovel součástí holdingu PMS. Pivovar je držitelem ocenění Klasa a Regionální potravina. V loňském roce rozšířil svůj sortiment o 11° ležák Zubr Grand. Pivovar získal na podzim prestižní ocenění v degustační soutěži České pivo 2014 a to v kategorii světlé výčepní pivo (1. místo Zubr Gold) a v kategorii tmavé pivo (2. místo Zubr Classic tmavý).

Česko, země piva, se konečně dočkalo! Praha hostí pivní festival a zlatavý mok teče proudem!

Publikováno:před 2 letyZdroj:Extra.cz

Česká republika se konečně dočkala dlouho očekávané akce. Čecháčci jsou známí popíjením zlatavého moku v oroseném půllitru a nyní mají i svůj pivní festival. Osvěžujícímu pivku, olé!

Letenská pláň se proměnila v ráj milovníků zlatavého moku aneb Pivo kam se podíváš. Je libo pivo s příchutí cannabis, pšeničné či pořádný lomcovák 16stupňové? Na Českém pivním festivalu si můžete vybrat z více než 180 druhů piv. Samozřejmě na Letné nechybějí ani dámy s velkým výstřihem či živé kapelky. Český Oktoberfest v Praze a v květnu? Ano! Pivní festival je tak společenskou událostí a tedy dalším důvodem, proč vyrazit ven a konečně už tak trochu přivítat letní dny.

Na pivní festival dorazíte samozřejmě kvůli pivu, nicméně ani nabídka jídla není na akci nedostatečná. Respektive je naprosto k sežrání. Je libo megahamburger, fish and chips či voňavé ovocné knedlíky? Na Letné nejen zchladíte úmornou žízeň, ale také zažijete gastronomické porno. Máte ještě 10 dní, abyste ochutnali piva z více než 50 pivovarů!

Máte už plány na víkend? Ano! Partička kámošů, pivo, pivko, pivíčko a páteční party se protáhne až do nedělního rána.

A říkáte si, že byste na pivní festival rádi zašli, nicméně pivo není úplně vaším šálkem kávy? Nevadí! Dámičky si mohou ve stylu Jamese Bonda objednat na baru od sexy profibarmanů míchané koktejly či lahodné víno. Pořadatelé myslí i na vyznavače sladkého. Dokonce se na festivalovém workshopu můžete naučit zdobení oblíbených cupcaků. A abyste na festivalu neklopili jedno pivo za druhém, můžete si na vystřízlivění vyzkoušet tvorbu sushi, burgerů či nahlédnout do tajemství vegetariánské kuchyně.

Takže ještě jednou. Byly vaše plány na víkend vaření a pečení? Výborně, i to na Českém pivním festivalu můžete, jen příjemněji s pivkem v ruce.

Majitel Plzeňského Prazdroje kupuje britský řemeslný pivovar

Publikováno:před 2 letyZdroj:Denik.czAutor:ČTKPrazdroj

Nadnárodní pivovarnická skupina SABMiller se dohodla na převzetí řemeslného pivovaru Meantime Brewing Company sídlícího v Londýně. Majitel Plzeňského Prazdroje tak vstupuje na britský trh s řemeslně vyráběným pivem, který je nejrychleji rostoucím segmentem na tamním pivním trhu, uvedla firma v dnešním sdělení. Finanční podmínky transakce zveřejněny nebyly.

Na trzích v Británii či v USA roste zájem lidí o tradičně vyráběná piva či piva místní produkce, a tlak na velké pivovarnické skupiny se tak zvyšuje, napsal list Financial Times.

SABMiller má v plánu zvýšit tržby Meantime z prodeje jejích piv v Británii. Kromě toho se hodlá zabývat možnostmi vývozu na evropské trhy. Převzetí by mělo být dokončeno do začátku června.

Pivovarnická společnost Meantime vznikla v roce 1999 v Londýně. Prodej jejích piv vzrostl loni o 58 procent. Překonal tak celkový růst britského pivního trhu, kde se objem prodeje za stejné období zvýšil o jedno procento, uvedl SABMiller, který je druhým největším producentem piva na světě. Vedle Prazdroje a jeho českých značek je znám značkami jako Peroni, Grolsch nebo Miller.

Podle šéfa londýnského Meantime Nicka Millera je SABMiller skvělou firmou ke spolupráci. "Vidí příležitost a věří v dlouhý život moderního řemeslného piva v Británii," uvedl v dnešním prohlášení Miller, který podle agentury Bloomberg dříve ve firmě SABMiller pracoval.

Rekord pro Staropramen: během MS v hokeji prodá 644 tisíc piv

Publikováno:před 2 letyZdroj:Lidovky.czAutor:Petr MiroslavStaropramen

Pivovary Staropramen prodají v prostorách pražské a ostravské haly za celý hokejový šampionát rekordních 2800 hektolitrů piva. Jde zhruba o 644 tisíc piv. Absolutní převahu má pražská 02 aréna.

Staropramen, který má od jejího otevření před jedenácti lety exkluzivitu na provozování „pivního hospodářství“, v ní prodá za celé dva týdny – včetně nadcházejícího víkendu – 540 tisíc čtyř a pětidecových piv.

„Mohu potvrdit, že se naplnila naše vysoká očekávání, daná vysokou návštěvností mistrovství a skvělou připraveností našich výčepních systémů i provozovatelů hal, nápor fanoušků zvládnout,“ vyjádřil se mluvčí Staropramene Pavel Barvík.

Pro Staropramen se jedná o rekordní prodej ze všech akcí, které se v 02 aréně kdy konaly. A dost možná bude překonán i loňský hokejový prodej piv v Bělorusku. V Minsku se podle údajů tamního pořadatele loni prodalo v souvislosti s mistrovstvím světa na 3 tisíce hektolitrů.

To je údaj o prodeji piva v halách i okolí. U nás se prodá 2800 hektolitrů přímo v halách, plus další stovky hektolitrů prodávají pivovary ve fanouškovské zóně a přilehlých hospodách.

Unikátní systém „pivovodu“ a rychlovýčepů umožňuje Staropramenu prodat v celé 02 aréně během čtvrthodinové přestávky až 30 tisíc piv.

Pivovar prodává v pražské hale značku Staropramen, v ostravské Ostravar. Na hokejovém mistrovství se podílí i další dva pivovary z trojice českých největších. Kromě dvojky trhu Staropramene také lídr tuzemských prodejů Plzeňský Prazdroj, který je oficiálním partnerem české reprezentace a Krušovice ze skupiny Heineken, které jsou oficiálním sponzorem Mezinárodní hokejové asociace. Všechny tři pivovary mluví o nad očekávání velkém objemu prodeje piv během mistrovství.

V hospodě je prima, doma ještě líp
Přestože si pivovary libují nad příznivým vlivem hokeje na rostoucí odbyt piva v hospodách, drtivá většina českých fanoušků dává přednost sledování hokejových přenosů doma v televizi. Podle průzkumu agentury STEM/MARK na vzorku více než 500 fanoušků dává přednost sledování zápasů z pohodlí gauče u televize 93 procent oslovených.

K fandění v hospodách se kromě toho přihlásilo i 34 procent oslovených fandů, k účasti na promítání na veřejných prostranství se hlásí sedm procent, tři procenta vyrazily přímo do sportovních hal.

Organizátoři výzkumu uspořádali také malou doprovodnou akci, kdy stovce náhodně vybraných návštěvníků utkání Česko-Švédsko nabídli zdarma jedno z oficiálních piv mistrovství světa v hokeji a zaznamenávali, kterou značku si vybrali. Sedm z deseti účastníků sáhlo po plechovce Pilsner Urquell, ostatní si rovnoměrně rozebrali Staropramen a Krušovice.

Létající pivovary. Vaří se v nich třeba i Pražský floutek

Publikováno:před 2 letyZdroj:Metro.czAutor:Libor HruškaPrager Laffe

Létající pivovary jsou u nás celkem novým fenoménem. Jak přesně fungují?
Pražský sládek Rudolf Lach vaří pivo Prager Laffe (Pražský floutek). K jeho produkci využívá létajících pivovarů.

Můžete popsat koncept létajících pivovarů?
Je to jednoduché. Dostanete nápad na pivo, recepturu, ale nemáte pivovar, tak se domluvíte s tím, který má volnou kapacitu, a pivo si uvaříte tam.

Podle čeho si pivovar vybíráte?
Na základě jeho pověsti, podle toho, jak pivovar vypadá (technologické vybavení, čistota) a jak nám chutnalo jejich pivo (opět šlo především o technologickou čistotu).

Jak to v praxi vypadá? Zvednete telefon, zavoláte do pivovaru a vyrazíte dohlížet na várku?
My máme pevně stanovené dny v měsíci. Takže do pivovaru jezdím pravidelně, směrem tam se sladem a prázdnými sudy, zpátky pak se stočeným pivem z předchozí várky. Pivo si vařím a zakvasím sám, o průběh kvašení se mi stará místní sládek.

Nejste ale tak trochu rukojmí pivovarů?
Určitě jsme na nich dost závislí. Kdyby nám jeden pivovar "vybouchnul", tak sehnat rychle jiný není vůbec jednoduché. Pivovary mají navíc zájem, abyste vařili především v zimě. My ale vaříme pravidelně po celý rok.

Výhodou je naopak nízká počáteční investice...
Máte pravdu, počáteční investice se dá srovnat s náklady na "kamenný" pivovar. Museli jsme si pouze nakoupit sudy, zajistit chladící box a dodávku.

Začali jste v lednu 2013. Hodnotíte to zpětně jako dobrý nápad?
Ano, mohu si zkoušet vlastní receptury a experimentovat s chutěmi.

Děláte belgická piva, kouřové pivo nebo "ejly". Kam pivo dodáváte?
Máme tři stálé odběratele, kterým dodáváme několik sudů týdně. A dále dodáváme většinou do hospod s rotujícími pípami.

A lahvové?
Ano, stáčíme litrové láhve.Můžete je objevit v pražských pivotékách.

Proč právě název Pražský floutek?
Jsme pražští patrioti, proto tedy "Pražský". A "floutek", to už je jenom takový náš vtípek.

Tajemné ‚plzeňské‘ pivo. Staropilsen nikdo nezná, vaří se v Nymburce

Publikováno:před 2 letyZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav Petr

Sídlí v Plzni a údajně vyváží pivo do patnácti zemí. Potravinářská inspekce mu jako jednomu z pouhých čtrnácti pivovarů u nás udělila možnost užívat Bruselem chráněné označení České pivo.

Přesto v Plzni ani celém Česku pivovar Staropilsen skoro nikdo nezná. Ani renomovaní znalci trhu, sládci, šéfové pivovarnických institucí.

Na webu se firma zmiňuje o exportu a značkách jako Staropilsen, Česká koruna nebo Zlatá Praha. Vše ostatní tají. Podle obchodního ředitele Jiřího Zvoňara z obchodních důvodů.

Za firmou, která si podle zjištění LN nechává pivo vařit v Pivovaru Nymburk, stojí Bulhar Emanuil Kaludov Valkanov, žijící v Sofii. Podle lidí z branže šikovně v zahraničí využívá pověsti českého piva a pivovarnické tradice Plzně.

„Jediné, co o nich vím, je, že odnedávna mohou používat označení České pivo. Ale jinak nevím, o koho jde, co dělají, kde sídlí,“ říká na adresu Staropilsenu předseda Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal.

Nových minipivovarů přibývá. Jejich množství by se mohlo zastavit na hranici 400

Publikováno:před 2 letyZdroj:Deník.czAutor:ČTK

Takový nárůst pivovarů v Česku si ještě před několika málo lety představoval asi jen málokdo. Ročně se jejich počet zvýší o zhruba dvacet procent a v dubnu jich bylo možné napočítat přes 300. Dobře informovaný portál Pividky.cz jich ke konci minulého týdne napočítal přesně 307. Přispívá k tomu neutichající boom minipivovarů 
a nikdo si už příliš netroufá předpovídat, kdy to skončí.

Není to tak dávno, kdy prezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Šuráň odhadoval, že počet pivovarů by se mohl zastavit na hranici kolem 250. Jenomže tuto pomyslnou linii pivovary už prolomily, když jen těch nejmenších je možné napočítat asi 270. A další budou přibývat, protože už nyní řada nováčků ohlásila zahájení provozu na letošní léto. „Nedokážu odhadnout, kam až číslo počtu minipivovarů poroste, ale tipuji, že jich bude mezi 350 až 400. Před dvěma lety ale byl můj tip 250, což jsme překročili, a letos určitě překročíme číslo 300," uvedl Šuráň.

S potěšením na narůstající počet těch nejmenších podniků hledí i Stanislav Bernard, sám však majitel průmyslového pivovaru. „Výrazně jsme počtem minipivovarů na počet obyvatel předstihli například Německo," uvedl. 
V této tradiční pivařské zemi v současné době funguje asi 1250 pivovarů. Jen pro zajímavost: ke konci 19. století vařilo pivo na území Čech a Moravy 800 až 1000 pivovarů.

Trh se nadechl
Předseda Sdružení přátel piva Tomáš Erlich ale upozornil, že ne všechny minipivovary vaří dobré pivo. Chybí sládci, někdy zvolí nevhodnou technologii nebo mají problém se skladováním surovin. Přesto narůstající počet malých podniků má dobrý vliv na kvalitu. „Boom pomohl nastartovat ozdravné procesy u velkých pivovarů, které zavedly nové recepty a technologie," řekl.

Starší obchodní sládek Plzeňského Prazdroje Václav Berka si na tuto poznámku neodpustil mírný sarkasmus. „Plzeňský Prazdroj také začínal jako minipivovar, a jelikož pečoval o kvalitu, dostal se až tam, kde je. Proto vzkazuji malým pivovarům: bojujte a věnujte se především kvalitě a třeba dosáhnete stejného úspěchu jako Prazdroj," doplnil.

Českému pivovarnictví se daří, což dokazují i loňská souhrnná čísla. „Pivovarský trh se vloni trochu nadechl, ale bylo to dáno hlavně rostoucím zájmem o české pivo 
v zahraničí. Tuzemská spotřeba se od roku 2010 pohybuje prakticky na stejné úrovni. Postupně se ale mění životní styl a preference českých spotřebitelů. Díky tomu dlouhodobě roste spotřeba ležáků 
a v posledních letech i speciálů a pivních mixů," shrnul údaje předseda Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.23.05.2017 15:024.978/4.978