Historie a současnost Znojemského městského pivovaru

Proč pivovar ve Znojmě
Protože jsme přesvědčeni, že si město Znojmo svou velikostí a důležitostí svůj pivovar zaslouží. Historie vaření piva ve Znojmě sahá do 14. století, kdy můžeme nalézt první zmínky o právu várečném. Pivo se zde vařilo po staletí do roku 2009, kdy byla produkce v místním pivovaru ukončena. Po skončení produkce v pivovaru Hostan a přesunu produkce piva stejného názvu do Brna, vidíme obchodní a marketingovou příležitost pro vybudování nové, skutečně znojemské značky piva, která navrátí výrobu piva do města, kam od nepaměti patří.

Naše hodnoty
Chceme vracet výrobu piva do míst, kam pivo historicky patří a odkud se v posledních letech vytratila. Místní pivo, pro místní lidi, z místních surovin a s fortelem místních lidí vyráběné v historickém pivovaru.

Náš závazek
Vyrábět kvalitní produkty tradiční metodou s využitím všech současných moderních technologických vybavení. Neříkáme, že naše pivo zraje v dubových sudech a náš sládek bude kontrolovat prokvašení prosvětlováním svíčkou! Jsme moderní výroba, která ctí řemeslnou tradici výroby piva. Našim záměrem je být nedílnou a neopominutelnou součástí sociálního a kulturního života města Znojma a celého znojemského regionu.

Všechno má svoji historii. Své dětství i stáří, své slunečno i bouřku. Jen nikdy nevíme, kde se právě nalézáme.
● 1278: Přemysl Otakar II. prohrává na Moravském poli s Rudolfem Habsburským. Znojemští měšťané ale Habsburka porážejí. Vymohou si na něm rozšíření městských práv, ke kterým patří i právo vařit pivo. Tuto výsadu jim potvrzuje v roce 1392 i král Václav II.
● 1363: V Losunkové knize z doby Karla IV. uvedeno několik právovárečných měšťanů – mezi nimi i sládek Hostan.
pivovar● 1440: Městská rada nařizuje, že ten měšťan, který vaří pivo, nemůže provozovat žádné jiné řemeslo. Zároveň zakazuje vařit podřadná přední piva. Napříště se ve Znojmě smí vařit jen poctivé spodně kvašené pivo.
● 1446: Ve Znojmě vzniká pivovarnický cech. Ten nejen hájí zájmy svých členů, ale hlavně dohlíží na kvalitu piva a stará se také o výchovu nových adeptů pivovarnického řemesla. Také hlídá, aby pivo nevařil nikdo, kdo k tomu nemá oprávnění.
● 1546: Znojemští pivovarníci obhájí své mílové právo proti opatu Louckého kláštera. Ten se musel zavázat k tomu, že v Louce nebude vařit pivo, ačkoliv byl jinak největším majitelem statků a polností ve znojemském kraji.
● Samotný moderní městský pivovar byl založen roku 1720 poté, co už v roce 1709 císařským patentem získal pozemek kolem hradní rotundy Sv. Kateřiny.
● 1867: Tomáš Maural, který koupil hradní pivovar od měšťanů za 50 tisíc zlatých, přistupuje k rozsáhlé modernizaci. Nechá postavit dvojitý hvozd, topení pod kotlem s předehřívačem a vybuduje nové ležácké sklepy.
● 1901: Ve znojemském pivovaru se vaří 33 tisíc hektolitrů piva ročně. Jedna várka znamená 70 hektolitrů. Do začátku první světové války vzroste výstav na více než 50 tisíc hektolitrů a najednou zde dokáží uvařit 147 hektolitrů piva.
● 1934: Renomovaný pivovarský odborník F. V. Konečný píše: „Znojemský pivovar představuje jeden z nejlépe vybavených podniků v republice po stránce technické i po stránce hygienické a může se řaditi mezi nejmodernější pivovary Evropy.“
pivovar● Pivovar fungoval během druhé světové války. Po válce byl v roce 1948 znárodněn.
● 1974: Znojemský pivovar dosahuje výstavu 250 tisíc hektolitrů. Během uplynulých pětadvaceti let tak více než zdvojnásobil svoji produkci, ale ani o nestačí. Na Znojemsko se zejména v letních měsících musí dovážet piva odjinud k nelibosti místních.
● 1992: Znojemský pivovar je privatizován – jedná se o první pivovar v soukromých rukách na Moravě.
● 2001: Pivovar přechází do vlastnictví Rakouského rodinného holdingu BBAG.
● 2004: Mezinárodní koncern Heineken skupuje celou pivovarskou část společnosti BBAG.
● 2009: Ukončení výroby piva ve Znojmě a přenesení jeho výroby, značky Hostan, do Brna.
● V květnu roku 2010 koupilo město Znojmo od firmy Heineken pivovar nazpět za 26 mil. Kč.

Architektonické řešení-fáze I.
Naše společnost si pronajala bývalou administrativní budovu s přilehlým zadním nádvořím mezi ulicí Přemyslovců a Gránickým údolím.
Administrativní budovu plánujeme zrekonstruovat s cílem vybudování pivovaru a restaurace. pivovarTechnologické zázemí pivovaru by bylo umístěno ve sklepech této budovy a zbývající části 1NP pod administrativní částí. Druhé patro bude využíváno beze změn jako administrativní prostory, se zachováním stávajících interiérů, kdy část těchto prostor nabídneme k pronájmu. V přízemí dále dojde k vybudování prodejny, kde budeme muset nabízet produkty Heineken, tak abychom dostáli závazkům plynoucím z nájemní smlouvy. Současně dojde k demolici trafostanice a budovy bývalé kuželny.

Architektonické řešení-fáze II.
Po uplynutí 5 leté exklusivity prezentace a prodeje produktů společnosti Heineken v celém areálu bývalého pivovaru plánujeme realizovat druhou část rekonstrukce, kdy dojde k demolici zdi k ulici Přemyslovců, zbourání bývalé prodejny piva a odkrytí historického portálu vjezdu do zadního traktu. Dále bude provedena demolice zbývající části bývalé lahvovny a vyčištění celého severního nádvoří. Současně plánujeme vybudovat Pivovarskou restauraci umístěnou v přízemí pronajaté budovy při zachování interiéru „Malého sálu“.

Technologické řešení
Pivovar bude vybaven tradiční dvounádobovou varnou vhodnou pro vaření světlých i tmavých piv českého typu dekokčním způsobem. Současně bude umožňovat i výrobu jiných druhů typ infůzním způsobem jako jsou např. ALE, Stout a Pšeničná piva. Objem mladiny před chmelovarem bude 2600 l, z nichž se vyrobí minimálně 2100 l piva. Součástí varny je i samostatná vířivá káď. Otop varny bude parní, kdy páru bude vyrábět plynový parogenerátor. Pivo bude kvasit v otevřených kvasných kádích, tzv. spilce, a vlastní zrání bude probíhat v ležáckých sklepích. Pivovar bude vybaven filtrací, takže finální produkty budou nabízeny jak ve filtrované, tak i nefiltrované podobě. Naše piva budeme stáčet do sudů i lahví. Hlavní část produkce plánujeme vyrábět v klasickém ležáku plzeňského typu se stupňovitostí 11 %, doplněném o tmavé pivo, výčepní pivo a až šest speciálů vařených v průběhu celého roku. Prvotní osazení pivovaru bude dimenzováno na produkci 5.000 hl ročně a pokud se vše bude dařit, tak v průběhu dvou let dojde k rozšířením maximální kapacity až na finálních 10.000 hl ročně.
Zdroj:Stránky Znojemského městského pivovaru, 2015


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Znojemského městského pivovaru

Kdy:každý Pá od 16hod.Obec:ZnojmoZdroj:Znojemský městský pivovar

Budete moci ochutnat speciální slady, přivonět k různým druhům chmelu a degustovat nejlepší Znojemská piva, a to v jednom z nejhezčích pivovarů v této republice.Kde: ulice Hradní 87/2, 669 02 Znojmo
Kdy: každý pátek od 16.00 hodin
Délka exkurze: cca. 40 min.
Exkurze je nutné si domluvit předem.
Minimální počet: 5 osob v jedné skupině
Cena: 100 Kč/osoba; děti do 15 let zdarma
Cena s degustací piva: 150 Kč/osobaExkurze je nutné zaplatit v hotovosti na místě, platba kartou není možná, děkujeme za pochopení.
Možnost zakoupení piv Znojemského pivovaru i okouzlujících propagačních předmětů na teraZe u Rotundy.
Lze domluvit prohlídky pivovaru i mimo výše uvedené, možnosti speciálního pohoštění, počet osob ve skupině, noční prohlídky apod. – dle provozních možností pivovaru, a to na tel. č. 515 220 200.

Aktualizováno: před 6 lety

Vedení Znojma posílá znovu policisty na své předchůdce, teď kvůli pivovaru

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:Markéta Dušková

Už třetí trestní oznámení na své předchůdce vyslalo k policii za posledních pár měsíců nové vedení Znojma v čele s hnutím ANO, SPD a místním uskupením Znojmáci. Tentokrát kvůli tomu, že prý roku 2015 zvýhodnili Znojemský městský pivovar při pronájmu majetku, konkrétně prostor na Masarykově náměstí, kde funguje oblíbená HoZpoda.

Pivovar platí necelých osm tisíc měsíčně a radnice se tak prý neuváženě připravila už o 5,7 milionu korun. Ředitele pivovaru Miroslava Haraštu nadzdvihlo, že nebyla řečena celá pravda, a na protest vystoupil z destinační společnosti ZnojmoRegion, kterou spoluzakládal a jež se stará o propagaci celého Znojemska.

A hlavně se hodlá bránit přes právníky, aby očistil dobré jméno pivovaru. Upozorňuje totiž, že nízký nájem je vykoupený mnohamilionovými investicemi do městského majetku.

S „odhalením“ přišla radní Růžena Šalomonová (SPD), která je pověřena kontrolou hospodaření města. Záměr pronájmu prý přesně odpovídal potřebám budoucího nájemce.

„To zanechává dojem, že šlo o předem dohodnutou operaci, která měla pouze vytvořit dojem standardního a transparentního procesu výběru,“ uvedla Šalomonová v lokálním týdeníku a text následně zveřejnila i na svých sociálních sítích.

Dodává, že smlouva byla uzavřena úmyslně za účelem zvýhodnění konkrétních osob a že tedy nejlepší variantou je ukončení smlouvy s pivovarem.

Harašta nejen že nesouhlasí s její kalkulací, a tedy i údajnou škodou, kterou radní uvádí, ale hlavně mu vadí, že nezaznělo pověstné „B“. „Pronajali jsme si prostor, který byl zdevastovaný, do něhož jsme museli nainvestovat přes čtyři miliony, z toho dva do majetku města, aby nám objekt vůbec zkolaudovali pro gastro provoz. Je zcela standardní, že se upravuje výše nájmu podle kvality prostor. Pokud se přenáší zátěž na nájemce, je zcela legitimní, že ten chce, aby se to promítlo v nájmu,“ poukazuje s tím, že do dalšího prostoru, ReZtaurace v areálu pivovaru, investoval skoro čtyřicet milionů korun. Ponížené nájemné je běžnou praxí i třeba v případě pronájmu zdevastovaných městských bytů.

Exstarosta varuje před odehnáním investorů
Pivovar chce vůči Šalomonové i týdeníku podnikat právní kroky. Hlasitě se ozvali také opozičníci. Podle Lukáše Davida (STAN) radní svým chováním a „kauzami, které vyrábí jako na běžícím páse“, připomíná slona v porcelánu a agenturu JPP – jedna paní povídala.

„ReZtaurace, HoZpoda, Enotéka. To jsou skvělé projekty, které posunuly Znojmo dál. Za tento princip, kdy provozovatel platí nájem odrážející stav objektu či jeho rekonstrukci a město se případně na věcech podílí, jsme byli i několikrát ocenění CzechInvestem,“ poukazuje exstarosta Jakub Malačka (Naše Znojmo), podle něhož takový přístup vedení města může odehnat budoucí investory od dalších velkých rekonstrukcí.

Ozval se i Vlastimil Gabrhel (dříve ČSSD), který město v inkriminovaném období vedl. „Nebylo moc podnikatelů a investorů, kteří by chtěli areál pivovaru oživit. Velké díky za snahu a vize jak Znojemského městského pivovaru, tak Vinařství Lahofer (stojí za zmíněnou Enotékou – pozn. red.). Vedení města i Znojmo samotné mohlo spolu s nimi vykročit dopředu,“ vzpomněl.

Jako plivnutí do tváře. Znojemský pivovar omezuje aktivity kvůli reakci města

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Znojemský deníkAutor:Robin Fajmon

Končíme. S touto radnicí odmítáme nadále spolupracovat. Takové oznámení učinil ředitel Znojemského městského pivovaru Miroslav Harašta na poslední valné hromadě spolku Znojmoregion. Spolek se stará o propagaci cestovního ruchu na Znojemsku a pivovar byl jedním z jeho spoluzakladatelů.

Harašta se rozhodl pozastavit aktivity poté, co znojemská radnice podala trestní oznámení o nepřiměřeně nízkém nájmu v HoZpodě. Další podrobnosti a okolnosti, které podání trestního oznámení provázely, Deník nabídne čtenářům v dalších dnech.

Ředitel pivovaru svůj krok oznámil prostřednictvím dopisu. „K tomuto závažnému kroku jsme se rozhodli po zveřejnění nevyváženého článku v týdeníku Znojemsko z konce října, který informoval o tom, že společnost Znojemský městský pivovar si v roce 2015 pronajala nebytové prostory na ulici U Brány a platí za pronájem těchto prostor velmi nízký nájem, čímž měla poškodit město Znojmo na ušlém nájemném částkou přesahující pět milionů korun,“ stálo v oznámení.

Podle Harašty poškodilo zveřejnění této informace v novinách dobrou pověst pivovaru. „Z naší strany je údaj zavádějící. Řada klíčových informací tam chybí a nás tím poškodili. My jsme se neměli šanci se proti tomu bránit a ukázat náš úhel pohledu. Je to jako plivanec do tváře a nejde s ním nic dělat. Tento přístup nehodlám akceptovat. S takto nastavenou radnicí nechceme dál spolupracovat,“ řekl Deníku ředitel pivovaru.

Částka, kterou pivovar do budovy HoZpody investoval, byly necelé dva miliony korun. „Jako dokreslující informaci uvádím, že naše společnost k dnešnímu dni investovala celkem přes čtyřiatřicet milionů do technického zhodnocení nemovitostí vlastněných městem Znojmem a dle mého názoru se tak zásadním způsobem přičinila ke zkrášlení města a k rozvoji jeho turistického potenciálu,“ vysvětlil Harašta v oznámení.

Znojemský pivovar mění etikety, posiluje vztah k městu pomocí písmene Z

Publikováno:před rokemZdroj:Znojemský městský pivovarAutor:Petr Syřiště, PR

Znojemský městský pivovar mění etikety. Jejich dominantou je nově písmeno Z, které se stává hlavním symbolem znázorněným ve formě praporce a tvoří základ etiket, což posiluje vztah pivovaru s tímto historickým královským městem. Znojemský pivovar po „covidové“ stagnaci letos plánuje rekordní výstav kolem 3800 hektolitrů, tím se stane jedním z největších producentů piva v Jihomoravském kraji.

Redesign etiket pivovar plánoval dlouhodobě. Plány nezměnil ani po ruské invazi na Ukrajinu, která písmenu Z dala negativní konotace. „Musím přiznat, že nám to situaci mírně zkomplikovalo, ale jsme jednoduše ze Znojma. Právě toto písmeno je symbolem našeho města a v logu ho máme, i když až dosud ve významně menší podobě od roku 2015,“ uvedl marketingový manažer Znojemského městského pivovaru Petr Syřiště.

Pivovar staví na lokálním patriotismu konzumentů, který zdůrazňuje i praporec na logu. „Znojmo je jedno z nejstarších královských měst s městskými právy včetně vaření piva už od 13. století, takže je opravdu na co navazovat,“ uvedl Syřiště. Samotný pivovar se přitom nachází hned v sousedství snad nejproslulejší moravské rotundy sv. Kateřiny a znojemského hradu. Na historickém místě, kde se pivo vaří více než 300 let.

„Nové etikety nejenom podporují naši hrdost na náš původ, ale hlavně zpřehledňují portfolio, kdy každý produkt má svou charakteristickou barvu na minimalistickém designu. Naše prémiové vínem inspirované speciály jako je Sauvin, tedy pivo zakvašené místně lokalizovanou vinnou kvasinkou jsou navíc se zlatou ražbou a parciálním lakem,“ uvedl Syřiště.

V okolí znojemského hradu, který je dominantou města, se pivo vaří od počátku 18. století. Vlastníkem pivovarského areálu bylo nejdříve město, následně rodina Mauralových. Po revoluci podnik produkoval pivo pod značkou Hostan. Tento pivovar zavřela společnost Heineken v roce 2009. Přetržka znamenající zastavení výroby ale trvala jen šest let, když v listopadu 2015 začala v areálu vařit pivo nová společnost Znojemský městský pivovar.

„Návrat výroby do Znojma se ukázal jako správná volba. Naše výstavy přibrzdila pandemie, ale díky zájmu místních konzumentů, kteří jsou lokální patrioti už zase rosteme,“ dodal Syřiště s tím, že loni se výstav pivovaru pohyboval kolem 3000 hektolitrů. Letošní plán je 3800 hl, což znamená růst o zhruba čtvrtinu na dosud rekordní úroveň.

Prokleté písmeno Z. Znojemský pivovar čelí výčitkám, své logo musí hájit

Publikováno:před 2 letyZdroj:iDNES.czAutor:Markéta Dušková

Ještě donedávna bylo prostě jen poslední v abecedě. Už druhý měsíc je však písmeno Z vnímáno jako symbol ruské agrese na Ukrajině, který je vidět nejen na vojenské technice. Některé firmy nyní kvůli tomu mají potíže, například Znojemský městský pivovar. Ten má přetřásané písmeno ve svém logu, které se objevuje zkrátka na všem – od půllitrů až po dodávky.

„Honem si nechte vyměnit pracovní mundúry, to Z tam být nesmí, nebo vás všechny pozavírají.“

„Myslel jsem si, že je to podpora, a ono ejhle – znojemské pivo.“

„S tím zetkem trochu provokujete, nemyslíte?“

To je jen zlomek komentářů ze sociálních sítí pivovaru. „Zetko“ přitom odkazuje na místo původu, pivo se ve Znojmě vaří už skoro sedm let.

Vyjádření ředitele Znojemského městského pivovaru k otevření restaurací

Publikováno:před 3 letyZdroj:České nápoje

Jsme rádi, že MZČR respektuje rozhodnutí NSS stejně tak, jako my musíme poctivě respektovat všechny zákony, pravidla a nařízení. Bez otevřených vnitřních prostor hospod živoří celé odvětví, a to nejen finančně. Už se nemůžeme dočkat, až hospody otevřeme a nebudeme muset litovat naše štamgasty, kterým je bohužel v současném počasí na zahrádce zima.

Těšíme se na čerstvě načepované pivo a propečená žebra v naší hoZpodě. Věříme, že lidé už se nemohou dočkat, až vytáhnou paty z domova a stejně jako loni si jich hodně vybere pro dovolenou trendy lokace v ČR, kam Znojmo bezpochyby patří. Loni jsme nestíhali vařit pivo, takže letos plánujeme a připravujeme výrobu na letní nápor. Plánujeme kulturní akce v pivovaru spolu se Znojemskou Besedou a ladíme recepturu na super osvěžující letní desítku, pivní zmrzlinu nebo točenou pivovarskou limonádu.

Během lockdownu jsme podnikli celou řadu aktivit tak, aby si naši fanoušci mohli vychutnat kvalitní pivo: Rozjeli jsme pojízdnou prodejnu, online prodeje sudů a půjčovny výčepu, zalistovali jsme naše pivo do nových velkých prodejen. Díky nedávnému otevření zahrádek a přízni našich štamgastů se nám podařilo zvýšit tržby na pětinásobek v porovnání s dobou, kdy jsme měli otevřené pouze výdejní okénko, ale bez otevřených vnitřních prostor celé odvětví neustále tratilo.

Znojemští vyrobili pivní sekt, v prodeji je pouze tisíc lahví

Publikováno:před 3 letyZdroj:Znojemský deníkAutor:Dagmar Sedláčková

Pivo s rychlým špuntem mohou na Velikonoce ochutnávat příznivci Pivovaru Znojmo. Limitovanou edici pouhých tisíc kusů lahví uvedli pivovarníci právě na trh.

„Znojemský MoZaic je třináctistupňové pivo stylu BrutIPA, který je charakteristický vysokým prokvašením, a tím velmi nízkým, až nulovým obsahem cukrů. Po vinařsku se tedy dá říci, že je to pivo velmi suché a hojně sycené přírodním oxidem uhličitým, vznikajícím během kvašení a zrání. To je důvod, proč je tento styl nazýván pivním sektem a může být zajímavou alternativou i pro ortodoxní vinaře,“ přiblížil ředitel pivovaru Miroslav Harašta.

V prodeji je pouze tisíc lahví v pivovarské prodejně a na e-shopu pivovaru Znojmo. Na zelené pivo Znojemští výrobci nechtějí slyšet. „Striktně odmítáme barvit pivo azurovou modří, protože je to tak, že do zlatého moku se přidá něco, aby bylo zelené. To podle nás k pivu nepatří. Proto jsme tento pivní sekt udělali jako náš velikonoční speciál. Necháváme se inspirovat vínem a na květen už chystáme pro příznivce další překvapení,“ dodal Harašta.

MoZaic získal své jméno po stále populárnější chmelové odrůdě Mosaic, původem ze Severní Ameriky. Je tak pojmenovaná po svém pestrém aroma, kde můžete najít tóny borůvek, manga, citrusů, tropického ovoce i bylinek. „Právě tento chmel dokonale doplňuje, i díky svému příjemně hořkému pozadí, suché tělo originálního znojemského pivního sektu. Ten má zároveň velmi světlou barvu a příjemnou pitelnost i při obsahu alkoholu přes sedm procent,“ podotkl Harašta.

Piva se ve Znojmě vypije taky hodně

Publikováno:před 3 letyZdroj:Sklizeno.cz

Znojmo. Moravské královské město se staletou tradicí výroby kyselých okurek a vína. Ale třetím do toho gastronomického mariáše je bezesporu pivo. Jestli jste o znojemském pivu ještě neslyšeli (nebo slyšeli jen tak na půl ucha), povyprávíme vám jeho bohatou historii i současnost s Miroslavem Haraštou ze Znojemského městského pivovaru. SKLIZENO se tomuto malému pivovaru rozhodlo pomoci ve stále nekončícím boji s důsledky pandemie Covid-19, a proto láhve s charakteristickým „Z“ můžete najít a znojemské pivo ochutnat v našich (prozatím moravských) prodejnách.

Když se řekne „znojemské pivo“, jako první se mi vybaví Hostan a jeho pověst – nejdříve fajn malý pivovar, ale následně koupený Heinekenem, což veřejnost hodně kritizovala. Výsledkem byl Hostan vařený v brněnském Starobrně a nakonec uzavření znojemského provozu. Jak na tuto kapitolu z nedávné historie pivovarnictví v královském městě navazujete? Tedy jinými slovy – jaká je vaše část příběhu?
No, vy jste z příběhu znojemského piva zmínil jenom „závěrečný titulky“ ? Pivo přitom má ve Znojmě prokazatelně historii dlouhou tři čtvrtě tisíciletí. Začala se psát roku 1278, kdy Rudolf Habsburský táhnuvší z Moravského pole (ano, porazil tam Přemysla Otakara II.) udělil Znojmu mezi jinými i právo várečné. Pivo tedy začali vařit měšťané ve svých domech. A jedním z nich, o němž máme zmínku z roku 1363 (a měl kupodivu české jméno), byl Hostan. Tenhle sládek ale neměl se současným pivovarem nic společného, pivo vařil ve svém domě v centru města. Jeho jméno si půjčili lidé z pivovaru v 70. a posléze 90. letech, když přemýšleli o pivní značce.

OK. Kdy a kde se objevuje první zmínka o městském pivovaru?
Pivovar, tak jak stojí dnes, postavili v roce 1720, kdy město vykoupilo pozemky kolem legendární rotundy svaté Kateřiny a začalo stavět městský pivovar. Ten si prošel následně klasickým vývojem pivovaru na konci minulého tisíciletí. Patřil městu a bohatému průmyslníkovi, pak přišla válka, po ní znárodnění, koncernové socialistické podniky a privatizace v 90. letech. Pak už následovalo vámi zmíněné Starobrno, Heineken a konec v roce 2008.

Díky za osvětlení tradice vaření piva ve Znojmě. Teď už ale honem k vám!
Přišel jsem v roce 2014 na radnici, že mi přijde škoda takhle dlouhé pivní tradice, která chátrá spolu s areálem pivovaru, a že bych ten pivovar rád obnovil. Nebyla to procházka hradním parkem (pivovar je v ulici Hradní), začínali jsme úplně od nuly a pivovar postavili komplet nově jako malý a řemeslný (maximální výstav 10 000 hektolitrů). Za přispění města Znojma se nám povedlo znovuoživit nejenom tradici vaření piva, ale také celý areál pivovaru. Ten dnes zahrnuje Enotéku a Muzeum pivovarnictví a stal se vyhledávanou a žijící lokalitou města Znojma.

Znojmo je vnímáno především jako jedna z moravských metropolí vína. Jak těžké (nebo naopak lehké) to tu má pivo?
Jasně, #znojmochutna vínem, ale piva se tady vypije taky hodně, ať už místními nebo turisty, kterých je každý rok víc a víc. My bereme víno jako součást znojemské tradice, kultury a životního stylu. Nebojujeme s ním, naopak v něm hledáme inspiraci. Letos chystáme 6 nových speciálů a 5 z nich budou moderní pivní styly, ale inspirované vínem. Už teď vaříme Brut IPU (pivní sekt), na podzim zkusíme Barley WINE (opravdu je to pivní styl) se zráním našeho piva ve vinných sudech.

Jaká piva vaříte? A co můžeme považovat za váš „signature beer“?
Jsme Znojemský městský pivovar. Navazujeme na tradice vaření piva ve Znojmě a signature beer je určitě naše Znojemská 11°, kterou vaříme na základě receptury našeho emeritního sládka Karla Čaňka. Ten do pivovaru ve Znojmě přišel, když začali vysílat Večerníček v roce 1964. Zároveň jsme ale moderní řemeslný pivovar, takže se nebojíme zkoušet nové styly a receptury. Tak vznikl například náš Znojemský Sauvin (pivo s přívlastkem za použití lokálně specifických vinných kvasnic).

Co pro vás při vaření piva hraje nejdůležitější roli?
Pro nás je nejdůležitější to nepokazit. K tomu potřebujeme kvalitní místní suroviny, vyzkoušené receptury, postupy a čistotu provozu. Pak máme jistotu, že naše pivo bude chutnat nejen pivařům, ale i nám.

Mimochodem na vaření piva – hlavně když zkoušíte něco nového – je nejkrásnější to čekání. Pivo není limonáda. Nestačí smíchat suroviny, přidat brčko a ochutnat. Na pivo si musíte počkat třeba měsíc, než se uvaří, prokvasí, uleží a než ho můžete finálně ochutnat.

Kde lidé mohli (do vypuknutí pandemie a uzavření gastra na jaře loňského roku) vaše pivo ochutnat?
Tak určitě v Hradní ulici ve Znojmě, což je pro mne nejkrásnější lokalita ve městě. Tady je možné ochutnávku spojit s exkurzí v pivovaru, s posezením na nově otevřené Zahrádce s krásným výhledem. Finišujeme tady taky přípravy nové pivovarské reZtaurace, která by měla (jakmile to bude možné) nabídnout nejenom Zuper pivo přímo z pivovaru, ale i gurmánský zážitek. Postupně se naše pivo dostalo do znojemských restaurací, které to s gastronomií myslí opravdu vážně a nejde jim jen o úplatky velkých pivovarů. Přišli na to, že se vyplatí mít na čepu kvalitní, lokální, řemeslný pivo pro místní i pro turisty, kteří chtějí ochutnat místní pivo a ne to, co mají všude.

Proti poklesu tržeb (a vylévání piva do kanálu) kvůli zavření hospod a restaurací jste se rozhodli vyjet s pojízdnou pivní prodejnou. Díky ní jste vaše piva dostali i ke spotřebitelům, kteří vás do té doby neznali. Jaké byly ohlasy na vaše piva?
Měli jsme velkou radost hlavně z reakcí pivařů. Vlastně díky pandemii jsme vyjeli i do obcí kolem Znojma, kam bychom se normálně asi nedostali, protože bojujeme s kapacitami pivovaru. Byl to super zážitek vidět, že opravdu nejlepší reklama je produkt samotný. Tam, kam jsme se stihli vrátit, už na nás lidi čekali a těšili se na naše pivo.

Až to zase bude možné, vyjede vaše pojízdná prodejna opět na silnice?
Určitě, je to jedna z těch věcí, za které vděčíme pandemii. Rozhodně v tom chceme pokračovat a moc se na to těšíme.

Co byste na závěr vzkázali našim čtenářům?
Na zdraví a ať vám naše pivo chutná.

Znojemský městský pivovar do rukou občanů. Místní se mohou stát akcionáři

Publikováno:před 3 letyZdroj:Marketing&Media

Znojemský městský pivovaru chce získat peníze na další rozvoj zapojením měšťanů do komunity a akcionářské struktury firmy.

Znojemský městský pivovar nabízí všem Znojmákům jedinečnou šanci stát se akcionářem pivovaru. V průběhu měsíce prosince zde upíší 500 kusů akcí v nominální hodnotě 10 000 Kč a v celkové výši 5 000 000 Kč. Tyto prostředky pomůžou financovat další rozvoj pivovaru a vybudování pivovarské reZtaurace v areálu pivovaru.

Akcie mají majitelům přinést i řadu výhod. Každý akcionář obdrží akcionářskou kartu, která znamená 10% slevu na výrobky pivovaru i na konzumaci ve všech gastronomických provozech ZMP (hoZPoda, reZtaurace, biZtro, teraZa, Zahrádka). Zároveň obdrží pozvánku do VIP sekce v rámci tradiční pivních slavností ve Znojmě a záruku přednostního a zvýhodněného přístupu ke všem speciálům pivovaru.

„Doufáme, že tím získáme nejenom prostředky na rozvoj, ale zároveň vybudujeme silnou komunitu místních pivovarských patriotů, kteří nám pomůžou psát nové stránky historie pivovaru ve Znojmě. Navazujeme při tom na historický vývoj, kdy se původní právováreční měšťané stávali akcionáři a společně provozovali nové pivovary. Všichni si jistě pamatujeme, jak půvabně takové osobnosti ztvárnili pánové Hrušínský nebo Čepek v populárních Menzelových Postřižinách“ řekl k plánovanému úpisu akcií ředitel ZMP Miroslav Harašta.

Všichni zájemci mohou na stránce pivovaru vyplnit registrační formulář a akcie si předobjednat. Úpis akcií proběhne v prosinci přímo v pivovaru.

Znojemský pivovar nabídl akcie lidem z ulice. Za týden byly fuč

Publikováno:před 3 letyZdroj:iDNES.czAutor:Filip Horáček

Korona je neúprosná, ale Češi nepřestali věřit ve světlé pivní zítřky. Řemeslný pivovar ve Znojmě vydal akcie pro lidi z ulice a způsobil pěkný průvan. Za týden je měšťané vykoupili a stali se podílníky jediného pivovaru ve městě, které patří hlavně vínu.

Minipivovar, který patří do skupiny Gourmet Invest Martina Pacovského, zvolil v Česku unikátní způsob financování investice - úpis akcií „lidem z ulice“. Nejdřív pokusně vydal 100 kusů akcií v nominální hodnotě 10 000 korun. Zmizely za den. Po dalších čtyřech stovkách se zaprášilo do týdne. Pivovar tak získal 5 milionů korun, za které otevře novou restauraci.

Pacovského, bývalého top manažera energetické firmy ČEZ, který před dvěma lety přestoupil z elektřiny do piva, zájem zaskočil. „Všichni jsou nervózní a gastru se nedaří. Je pro mě velké překvapení, že i v tak náročné době má komunita kolem pivovaru zájem,“ říká.

Docela snadno tak na rozvoj získal peníze, na kterých dnes banky úzkostlivě sedí. Gastronomie není zrovna jejich favoritem.

Podobným způsobem si v ČR zajišťoval financování minipivovar Hostivar, ale akcie se dostaly spíš k úzkému okruhu lidí. Na mezinárodním poli na tom svůj byznys postavil například známý skotský pivovar BrewDog.

Cenné papíry, které vydal Znojemský městský pivovar, jsou investiční. Držitelé získají na dividendách 10 procent ze zisku a výhody v podobě VIP slev ve výši 10 procent na výrobky pivovaru, které vypijí nebo zkonzumují. Podnik má ve Znojmě tři restaurace. Lahvová piva, která navýšil v době covidu v reakci na rostoucí spotřebu doma, nově od června distribuuje do sítě Albert v Jihomoravském kraji.

Akcionáři, z nichž největší koupil padesát kusů, mají jisté jen slevy na konzumaci a přednostní přístup k novinkám. Výnos z akcií se počítá ze zisku. „Je to bezpečná investice. Když není zisk, můžete si to projíst a propít,“ říká manažer.

To však možná nebude třeba. Podle něj se letos pivovaru ve srovnání s jinými ještě daří. V létě díky obrovskému návalu turistů ve Znojmě stihl vyrovnat ztrátu z jara a faktický propad za celý rok způsobí až druhá vlna. Výroba letos klesla o zhruba 30 procent.

Do skupiny Gourmet Invest patří ještě Jarošovský pivovar s roční produkcí kolem 6,5 tisíc hektolitrů. Tam překvapivě díky velké loajalitě místních, kteří poctivě docházeli pro pivo do okénka, nedošlo téměř k žádnému propadu.

Znojemský pivovar upsal celkem 10 procent hodnoty pivovaru, která odpovídá padesáti milionům korun. Majitelé si cenné papíry začnou vyzvedávat v pondělí a v budoucnu budou moci docházet na valnou hromadu, kde dostanou informace z první ruky. Protože však jde o investiční akcie, nemají standardní hlasovací práva. „My budeme pivovar nadále řídit, nejde o žádné družstevní vlastnictví,“ vysvětlil Pacovský.

Do jeho portfolia spadá i výrobce prémiových čerstvých šťáv Senzu Drinks, tuto činnost se ale momentálně rozhodl utlumit a chce se soustředit na budování portfolia regionálních minipivovarů.

Pivo za pár korun není cesta
Kromě toho, že v Jarošově i Znojmě (s výstavem kolem 4 tisíc hektolitrů ročně) plánuje rozšířit kapacitu stáčení do lahví, se chce poohlížet po dalších pivovarech na prodej. Ideálně by jich rád ve skupině viděl asi pět.

„Bude určitě prostor na nějaké akvizice. Začneme se víc rozhlížet v příštím roce,“ vyhlíží. V současnosti také staví v Brně nový pivovar s názvem Harry.

Do portfolia by se mu hodily craftové pivovary v menších městech, kde se uživí výroba kolem sedmi tisíc hektolitrů. Nákup pivovarů ale nevnímá jako způsob, jak soutěžit s většími hráči. „Nechceme jít cestou celostátního prodeje přes řetězce. Chceme pivo prodávat lokálně. V národní distribuci soutěžíte s velkými značkami a musíte být v akci někde v Lidlu za 8 korun. To nechceme,“ řekl.

Martin Pacovský předloni o sto osmdesát stupňů otočil svou slibně rozjetou kariéru ve společnosti ČEZ, kde na vysokých pozicích řídil byznys například v Rumunsku a Turecku. V poslední době měl na starosti obnovitelné zdroje. K pivnímu byznysu ho přivedl ředitel Jarošovského pivovaru Miroslav Harašta a našel v něm velké zalíbení. Vrátit do miliardového byznysu s elektřinou se neplánuje. „To už je taková korporátní věc, která je za mnou,“ uzavřel.

Jako v Postřižinách. Fajnšmekři si mohou ve Znojmě koupit kousek pivovaru

Publikováno:před 3 letyZdroj:Znojemský deníkAutor:Dagmar Sedláčková

Vtáhnout štamgasty do rozhodování o budoucnosti. To chtějí prodejem měšťanských akcií provozovatelé Znojemského městského pivovaru. Nápad, který nemá v Česku obdoby, snad vyjma filmového zpracování v kultovních Postřižinách.

Podle ředitele pivovaru Miroslava Harašty nejde jen o peníze. „Ty bychom asi jednodušším způsobem získali v bance. Chceme ale vybudovat komunitu znojemských měšťanů, kteří budou mít přes svůj podíl v pivovaru šanci nám s jeho rozvojem pomoci. Každý akcionář od nás získá i další doživotní výhody, slevu na produkty a konzumaci v našich provozech, VIP přístup na naše akce nebo třeba dárek k narozeninám,“ uvedl Harašta.

Výnos z úpisu pěti set kusů akcií, které pivovar nabízí za deset tisíc korun v nominální hodnotě vynese pivovaru pět milionů korun. „Zisk využijeme na rozšíření stáčecí kapacity pivovaru a dobudování pivovarské reZtaurace na ulici Hradní. Ta by od příštího roku měla dát všem Znojmákům možnost vychutnat si nejčerstvější řemeslné pivo přímo z pivovaru v kombinaci s moderní gastronomií. Zároveň doufáme, že se stane i takovou klubovnou všech našich fanoušků, akcionářů. Tady nad perfektně načepovaným půllitrem můžeme společně plánovat budoucnost našeho pivovaru,“ plánuje Harašta.

Počin pivovarníků vzbudil mezi Znojemskými nebývalý zájem. „Je to neuvěřitelné, během několika hodin od zveřejnění si zájemci zarezervovali stovku akcií, kterou jsme měli v plánu nabízet během celého prosince. Podle toho soudím, že pivovar by u nás chtěl vlastnit každý. Ozývají se lidé s tím, že je to v dnešní době zajímavá investice do stabilního odvětví, která se ve finále velmi rychle vrátí už jenom ve slevě na konzumaci. Ale je to i zajímavý tip pro dárek blízkým nebo investice do budoucí hodnoty třeba pro děti. Okamžitě jsme tedy nabídli celou várku pěti set akcií plánovaného úpisu,“ byl překvapený Harašta.

Pivo ke Znojmu patří
Nápad pivovaru vítá i Milan Jonáš, a to přesto, že nabídku sám nevyužije. „Znojemskému pivovaru fandím, jako každý pravověrný Znojmák. Pivo ke Znojmu patří, stejně jako víno. Je součástí zdejší kultury. Myslím, že je to skvělý nápad pro fajnšmekry i místní firmy,“ myslí si.

S tím souhlasí i marketér a sociolog Pavel Kovařík. „Je to perfektní myšlenka, lokální pivovar spojený se Znojmem tím může posílit vztah s fanoušky. Vzhledem k nominální hodnotě deseti tisíc korun za akcii ale předpokládám, že o koupi budou mít zájem spíš lidé ze střední třídy nebo soukromí investoři. Pro běžného člověka bude tato investice naopak otázkou rodinného rozpočtu,“ zamyslel se Kovařík.

Inspiraci našli znojemští pivovarníci ve Skotsku. „Pokud vím, tak v České republice touto cestou zatím žádný pivovar nešel. Zvolil ji ale například pivovar BrewDog, který přesně takto buduje silnou komunitu fanoušků a podporovatelů. Ale na druhou stranu jde jen o obnovení domácí tradice, všichni známe měšťany akcionáře třeba z filmu Postřižiny,“ chce se přiblížit starým zvyklostem ředitel Harašta.

Zájemci si mohou akcie zatím rezervovat na webových stránkách www.pivovarznojmo.cz/pro-investory. „Pak už zbývá jen počkat na informativní e-mail z pivovaru o tom, jak celý úpis oficiálně proběhne, lidé ale musí počítat s osobní návštěvou v pivovaru kvůli podpisu. Na cestu domů už si pak ale mohou koupit na svou novou akcionářskou kartu pivo s desetiprocentní slevou a těšit se na brzkou dividendu,“ nabádal Miroslav Harašta.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.23.11.2023 20:0454