Historie a současnost Pivovaru Radegast

V Nošovicích vaří sládci pivo Radegastu už více než 40 let. Za tu dobu se toho hodně změnilo a pivovar prošel několika etapami modernizace. Nezměnila se ale receptura ani postup vaření piva Radegast, a tak zůstává stejná i jeho chuť, výrazná hořkost a správný říz.

● 1966 Položení základního kamene pivovaruRadegast
V 60. letech bylo rozhodnuto najít na severní Moravě vhodnou lokalitu pro výstavbu moderního pivovaru s velkou kapacitou soustředěnou na jediném místě. Po pečlivém vyhodnocení byla vybrána obec Nošovice. Základní kámen pivovaru byl položen roku 7. července 1966.

● 1970 Uvaření první várky pivaRadegast
První várka piva se rodí 3. prosince 1970. Rok poté dostává pivo jméno podle staroslovanského boha slunce, ohně a pohostinnosti Radegasta.

● 1988 Překročení hranice 1 mil. hl. piva uvařeného za rokRadegast
Radegast investuje do nejmodernější techniky a jako první z domácích pivovarů zavádí cylindrokónické kvasné tanky. Objem každého z 18 tanků je 2 000 hl. Roční výstav překračuje magickou hranici milion hektolitrů. Za dalších 10 let jsou to dokonce 2 miliony.

● 1990 Privatizace pivovaru, vznik spol. Pivovar Radegast a.s.Radegast
Do 30. června 1990 byl pivovar Radegast jedním ze závodů podniku Severomoravské pivovary Přerov, 1. července se stal samostatným státním podnikem. Po privatizaci v roce 1991 začíná nošovický Pivovar Radegast, a. s., psát novou, slavnou kapitolu v dějinách českého pivovarnictví.

● 1994 Zprovoznění nové varnypivovar
V roce 1994 byla uvedena do provozu nová varna, jejíž kvalita odpovídá nejvyššímu světovému standardu. V pivovaru byla postavena jedna z prvních filtračních linek se stabilizačním filtrem a linka na stáčení do sudů. Průkopnicky zde přešli z hliníkových sudů na nerezové KEG sudy.

● 1997 Dokončení výstavby cylindrokónických tankůRadegast
V r. 1997 byla dokončena výstavba cylindrokónických tanků, jejímž cílem je navýšení výrobní kapacity pivovaru v úseku hlavního kvašení a dokvašování. Investice umožňuje zvýšení celkové produkce pivovaru na 2,4 mil. hl piva ročně. Pivovar má jednu z nejmodernějších plně automatizovaných linek na stáčení ve střední Evropě s kapacitou 50 tisíc lahví za hodinu. Byla uvedena do provozu v roce 1998.

● 1998 Dosažení mety 2 mil. hl. piva uvařeného za rokRadegast
Zatímco se v roce 1988 v pivovaru vystavilo asi 1 mil. hl piva, v roce 1998 poprvé Radegast ve své historii pokořil dvoumilionovou hranici vystaveného piva. V roce 1999 pak dosáhl tržního podílu na tuzemském trhu téměř 14 % (oproti 7 % z roku 1992).


● 1999 Součást největší české pivovarské skupiny Plzeňský Prazdroj a.s.Radegast
V roce 1999 se pivovar Radegast stal součástí spol. Plzeňský Prazdroj, a.s., která je největší pivovarnickou skupinou v ČR. Radegast tak patří do celosvětové rodiny globální skupiny SABMillerplc, druhého největšího výrobce piva na světě, s pivovarnickými aktivitami či distribucí ve více než 60 zemích světa napříč šesti kontinenty. Pilsner Urquell je mezinárodní vlajkovou lodí portfolia značek SABMiller.

● 2010 Otevřeno nové návštěvnické centrum - 1.etapa prohlídkové trasyRadegast
Ke 40. výročí pivovaru nadělil pivovar všem zájemcům o správně hořké pivo nové lákadlo – zbrusu nové Návštěvnické centrum – Radegastovu svatyni. Návštěvnické centrum doplnilo tradiční prohlídky pivovaru. Svým interiérovým řešením vypovídá o tom, že Radegast je pivo pro pravé chlapy, které má 40letou tradici a je pevnou součástí regionu. Důležitou roli hrála i inspirace beskydskou přírodou, která dává pivu Radegast základ v podobě vynikající vody z Morávky. Významnou část interiéru pokrývá expozice o historii piva Radegast. Součástí je také kinosál, ve kterém si návštěvníci prohlédnou filmy. Nechybí ani prodejna s širokou nabídkou předmětů z kolekce Radegast.

● 2012 Dokončena 2.etapa prohlídkové trasy pivovarem RadegastRadegast
Významnou inovací za 1,5 mil. Kč prošla před začátkem turistické sezóny exkurzní trasa pivovarem, jejímž cílem bylo stéle zlepšovat komfort pro návštěvníky a informační hodnotu a zážitek z návštěvy pivovaru. Nově turisté nahlédnou i do ležáckého sklepa, což dříve nebylo možné. A to z místnosti připomínající velký sud, ve kterém nechybí poutavá expozice o vývoji ležáckých sklepů a bednářském umění. V průběhu trasy vznikly nové informační panely představující jednotlivé části výroby piva i pivovarnictví jako oboru. V místech, kam z bezpečnostních důvodů nelze vstoupit, byly nainstalovány velkoplošné obrazovky, na nichž návštěvníci uvidí záběry z provozů. To se týká například sladovny, kde přibylo i názorné schéma výroby sladu. Podobné schéma je nově také v lahvovně, odkud se k výtahu do degustační síně nad pivovarem lidé projdou po novém chodníku. I díky investicím do Návštěvnického centra a trasy se pivovar Radegast stal v roce 2012 součástí projektu Industriální atraktivity v Moravskoslezském kraji, který má Moravskoslezský kraj prezentovat především jako oblast plnou atraktivních technických památek a přilákat návštěvníky z celé České republiky.

● 2014 Nová Ryze Hořká 12 z NošovicRadegast
Sládci z nošovického pivovaru uvařili nové pivo Radegast Ryze Hořká 12. Ta nahradila v portfoliu pivovaru stávající světlý ležák Radegast Premium. Nová Ryze Hořká 12 je plnější a díky použití třech druhů moravského chmele vyniká intenzivnější avšak příjemnou hořkostí i výrazným chmelovým aroma. Jen během prvních třech měsíců od uvedení na trh se nové dvanáctky vytočilo 20 milionů půllitrů.
Zdroj:Stránky Pivovaru Radegast, 2015


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Pivovaru Radegast

Kdy:dle rozpisu na stránkách pivovObec:NošoviceZdroj:Pivovar Radegast

TRASA PROHLÍDKY

● NÁVŠTĚVNICKÉ CENTRUM - RADEGASTOVA SVATYNĚ
Prohlídka pivovaru Radegast začíná v Návštěvnickém centru – Radegastově svatyni s interaktivní expozicí. Zde vás seznámíme s historií piva Radegast a jeho propojením s životem v regionu, kultem boha Radegasta a čistou beskydskou přírodou, která dává pivu Radegast základ v podobě vynikající vody z Morávky.

● CYLINDROKÓNICKÉ TANKY
Z Návštěvnického centra vyrazíte na prohlídku vlastní výroby. Nejprve projdete pod obřími cylindrokónickými tanky, v nichž probíhá hlavní kvašení piva Radegast.

● VÝROBA SLADU
Jednu z hlavních surovin – slad – si v pivovaru Radegast vyrábíme sami. Tento proces trvá několik dní, proto vám výrobu sladu představíme v krátkém filmu na velkoplošné obrazovce přímo před budovou sladovny.

● STÁČÍRNA
Následuje zastávka ve stáčírně pivovaru Radegast - v jedné z nejmodernějších, plně automatizovaných linek na stáčení ve střední Evropě s kapacitou 50 tisíc lahví za hodinu. Z provozních důvodů bohužel není možné garantovat, že v době prohlídek budou stáčecí linky plně v provozu. Nicméně na videoprojekci si všechny úseky plnění lahví budete moci detailně prohlédnout.

● LEŽÁCKÉ SKLEPY
Ze speciální místnosti připomínající ležácký sud můžete nahlédnout do ležáckého sklepa, kam přichází tzv. mladé pivo z kvasných cylindrokónických tanků. V ležáckém sklepě pivo dokvašuje a zraje.

● VARNA JAROMÍRA FRANZLA
Další kroky vás zavedou do varny – samého srdce pivovaru, kde se pivo Radegast vaří. Tady uvidíte pivovarské pstruhy dohlížející na to, že voda z Morávky má výbornou kvalitu. Právě beskydská voda je totiž klíčovou surovinou pro vaření Radegastu, společně s žateckým chmelem z Tršicka a sladem z vlastní sladovny.


PRAKTICKÉ INFORMACE:
●Délka prohlídky: 120 min.
●Kapacita ve skupině: min. 10 osob, maximálně 40 osob
●Prohlídku pivovaru Radegast lze absolvovat pouze s průvodcem v českém, anglickém, německém nebo polském jazyce.
●Náročnost prohlídky je střední – nutno zdolat schody.
●Prohlídka zahrnuje ochutnávku správně hořkého piva Radegast nebo nealkoholického piva Birell dle volby návštěvníka. Ochutnávka je podávána pouze starším 18 let.
●Návštěvní řád
●Vzhledem k tomu, že se jedná o potravinářský průmysl, případné zastavení provozu z důvodů sanitací je běžnou součástí našeho provozu.

PRAVIDLA NÁVŠTĚVY PIVOVARU RADEGAST PRO NEZLETILÉ:
●Bez doprovodu odpovědné osoby starší 18 let a plně způsobilé k právním úkonům (např. rodiče, učitele, průvodce) mohou nezletilí návštěvníci absolvovat v pivovaru Radegast pouze prohlídku pivovarnictví.
●Pokud nezletilé návštěvníky doprovází odpovědná osoba starší 18 let plně způsobilá k právním úkonům (např. rodič, učitel, průvodce, vedoucí skupiny) akceptujeme, že za nezletilého návštěvníka či skupinu návštěvníků přebírá odpovědnost tato odpovědná osoba a rozhodnutí o tom, jaký prohlídkový okruh s nezletilým/i navštíví, ponecháváme na této odpovědné osobě.

OTEVÍRACÍ DOBA Návštěvnického centra a Radegastova obchodu, platná od 1.11.2016:

●ŘÍJEN – BŘEZEN:
Úterý – sobota: 10.00 – 16.00 hodin
Pondělí, neděle: zavřeno
Prohlídky pivovaru pro veřejnost v češtině: sobota od 14.00 hodin

●DUBEN – ZÁŘÍ:
Pondělí: zavřeno
Úterý – sobota: 10.00 – 17.00 hodin
Neděle: 10.00 – 14.00 hodin
Prohlídky pivovaru pro veřejnost v češtině: úterý, čtvrtek a sobota v 15.00 hodin, neděle v 11.00 hodin

Skupinové exkurze (nad 10 osob) v ČJ, AJ, PL si objednejte kdykoliv po telefonické nebo emailové rezervaci (min 24 hod. před prohlídkou).

Aktualizováno: před 6 lety

Pivo z Ležáckého tanku Karla Lopraise je stočené

Publikováno:před 17 dnyZdroj:Pivovar RadegastAutor:Zdeněk Kovář, PR

Pivovar Radegast slavnostně předal symbolickou várku piva z Ležáckého tanku Karla Lopraise. Pojmenování ležáckého tanku z Pivovaru Radegast bylo součástí prvního výročního ocenění Radegastův Strážce Hořkosti.

Šestinásobný vítěz slavného závodu Rallye Dakar, česká automobilová legenda a velký regionální patriot Karel Loprais obdržel ocenění Radegastův Strážce Hořkosti 2022 in memoriam. Pivovar Radegast po něm také pojmenoval jeden ze svých ležáckých tanků. „Ocenili jsme člověka, který měl za sebou nejen úspěchy, ale který se musel v životě postavit i větším či menším překážkám,“ říká Ivo Kaňák, manažer Pivovaru Radegast.

Symbolickou várku piva Radegast stočeného z Ležáckého tanku Karla Lopraise nyní zástupci nošovického pivovaru slavnostně předali v dřevěném soudku jeho synovci a úspěšnému závodníkovi Aleši Lopraisovi. „Pivem z ležáckého tanku Karla Lopraise si společně připijeme s jeho přáteli a kamarády ve Frenštátu pod Radhoštěm,“ doplňuje Aleš Loprais, který již dříve převzal také ocenění Radegastův Strážce Hořkosti.

Pivovar Radegast chce ocenění Radegastův Strážce Hořkosti, včetně souvisejícího pojmenování ležáckého tanku, udělovat vždy jednou ročně. „Budeme vybírat takové osobnosti, které si své místo na světě museli vybojovat a nikdy se nevzdávají, když jde do tuhého. Chceme oceňovat jejich každodenní život, který je bohudík někdy i hořký,“ popisuje Petr Klíma, manažer značky Radegast.

Birell přichází se třemi novinkami

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Pivovar RadegastAutor:Zdeněk Kovář, PR

Jednička na trhu nealkoholických piv představuje novou limitovanou edici ochucených nealko radlerů. Reaguje tak na rostoucí trend mezi dospělými spotřebiteli. Ovocná piva na bázi Birellu Světlého budou nově k mání i s netradičními příchutěmi Mango & Citrón, Borůvka & Brusinka a Mandarinka & Yuzu. Všechny tři nové varianty obsahují méně cukru a stejně jako ostatní nápoje Birell jsou bez umělých sladidel, barviv a konzervantů. Na trhu zůstávají také velmi populární příchutě Citrón & Máta a Višeň & Ostružina.

Obliba nealkoholického ochuceného piva v Česku stále roste, jeho podíl na tuzemském trhu mezi baleným pivem už činí téměř 7 %. Za posledních šest let se zpětinásobil a tyto nápoje se mezi dospělými spotřebiteli těší stále většímu zájmu. Velký podíl na tom mají novinky nejrůznějších příchutí, které úspěšně oslovují nové spotřebitele, kteří ochucené nealko pivo do té doby nepili.

Na to sází i značka Birell, zakladatel a dlouhodobý lídr kategorie ochucených nealko piv, který každoročně přináší inovace, které vzbuzují velký zájem. Nápoje loňské limitované edice Birellu byly jedním z hlavních tahounů celé kategorie a výrazně přispěly k růstu trhu nealkoholických radlerů. I letos nabízí tři nové nealkoholické radlery v limitované edici – Mango & Citrón, Borůvka & Brusinka a Mandarinka & Yuzu. Všechny stojí na tradičním základu nejoblíbenějšího českého nealkoholického piva Birell Světlý s výrazným chmelovým aroma, který radlerům dává spolu s ovocnými šťávami bohatou chuť a říz. Všechny tři varianty mají snížený obsah cukru a jsou podobně jako všechny nápoje Birell vyrobeny bez použití umělých sladidel, barviv či konzervantů.

„Limitovanou edicí našich nealkoholických radlerů vycházíme vstříc přáním dospělých konzumentů. Spotřebitelé se každý rok těší, jakými novinkami je překvapíme. Na své si přijdou i milovníci nápojů se sníženým obsahem cukru. Naše šťavnaté radlery, dokonalé osvěžení a zkoušení nových příchutí k sobě prostě patří,“ říká Lada Kohoutková, manažerka značky Birell. Nová limitovaná edice Birellu se objeví na pultech během února a bude k dispozici v průběhu následujícího roku.

Zájem o ochucené nealko Birell dlouhodobě roste nejen v plechovkách, ale i v čepované variantě v restauracích. Jen loni od ledna do července prodal Birell sedm krát více čepovaného Pomelo & Grep než za celý rok 2018 a ve srovnání se stejným obdobím v roce 2021 jde o téměř 80% navýšení.

To je také další důkaz, který potvrzuje trend posledních let, že ochucené nápoje na bázi nealkoholického piva od Birellu se těší stále větší oblibě. „Nealkoholické radlery se pro mnohé dospělé konzumenty stávají první volbou, kdykoliv si chtějí dát osvěžující nápoj s ovocnou příchutí, tedy nejen při řízení, ale i při sportu nebo při posezení s přáteli,“ uzavírá Lada Kohoutková.

Radegast Hutná 15 roztaví chladný únor

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Pivovar RadegastAutor:Zdeněk Kovář, PR

Volba sládků vrací k milovníkům silných piv Hutnou 15 z nošovického pivovaru. Inspirací pro recepturu tohoto speciálu se stalo hutnické řemeslo, které je s regionem piva Radegast úzce spjato. Nošovičtí sládci připravili spodně kvašený, třikrát chmelený speciál s plnou, bohatou chutí a výraznou hořkostí, která je pro piva Radegast tak charakteristická.

Speciální program Volba sládků Plzeňského Prazdroje přináší již 7. rokem milovníkům piva nové pivní zážitky. Každý měsíc nabízí piva nejrůznějších pivních stylů a chutí. Pro měsíc únor naši sládci vytvořili hořkou novinku Radegast Hutná 15.

Inspiraci pro recepturu tohoto piva našli nošovičtí sládci v domácím regionu. Pivovar Radegast vaří již od svého založení pivo pro tvrdé chlapy zdejší průmyslové oblasti, horaly nebo jen prostě správné chlapy. „Hutníci patří mezi místní patrioty, kteří jsou stejně jako my hrdí na svůj kraj i hořké pivo Radegast. Hutná 15 proto představuje hold jejich tvrdému řemeslu. Je to pivo podobně silné, plné, hořké a bez kompromisu. Jsem přesvědčen, že bude chutnat nejen jim, ale všem milovníkům dobrého piva po celém Česku,“ říká za nošovické autor receptu, hlavní sládek pivovaru Radegast Petr Kwaczek.

Hutná 15 je charakteristická svým intenzivním chmelovým aroma, které mu dodává třetí dávka chmele. Od svého někdejšího předobrazu, Radegastu Extra Hořké 15, se tento speciál liší kromě chmelení také větší dávkou barevného sladu, která mu přidala na intenzitě barvy. Vznikl tak silný speciál s 6,5 % alkoholu. Jeho hořkost pak dosahuje 50 jednotek IBU. „Chuť piva je bohatá. Vysoký obsah sladových látek i karamelové tóny chuti, které pivu dává velká dávka karamelového sladu, vyvažují výraznou chmelovou hořkost, takže výsledný dojem z napití je příjemný a harmonický,“ přibližuje únorový speciál manažer Volby sládků Tomáš Drahoňovský.

Pro všechny, kteří rádi ochutnávají nová piva a dávají přednost plným hořkým pivům, bude Hutná 15 připravena na čepu tisícovky hospod a restaurací po celém Česku, ale i Slovensku již od začátku února. Konkrétní podniky lze snadno najít na webu volbasladku.cz. 

Hořký speciál Hutná 15 zamířil do obchodů

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Pivovar RadegastAutor:Zdeněk Kovář, PR

Nošovičtí sládci uvařili třikrát chmelenou Radegast Hutnou 15 jako poctu tvrdé a poctivé hutnické práci, která je tradičně spjata s místním regionem. Podzimní limitovaná edice hořkého speciálu z Nošovic je k dostání ve vybraných maloobchodních prodejnách až do vyprodání zásob.

Pivovar Radegast je s domácím regionem a jeho obyvateli hluboce propojen již od svého založení. „Severomoravští pivovarníci a hutníci mají jedno společné. Jsou to patrioti, kteří jsou hrdí na své kořeny a poctivě odvedenou práci. Hutnou 15 jsme uvařili právě jako poctu tvrdému hutnickému řemeslu a průmyslovým kořenům severomoravského regionu,“ říká Ivo Kaňák, manažer Pivovaru Radegast.

Radegast Hutná 15 také reaguje na rostoucí oblibu pivních speciálů s bohatým chuťovým profilem a vyšší stupňovitostí a navazuje na úspěšnou a oblíbenou podzimní limitku nošovického pivovaru z minulých let Extra Hořkou 15. Natřikrát chmelený a silný hořký speciál Radegast Hutná 15 má 50 jednotek hořkosti IBU a stupňovitost 15,3 %.

Pro pivní novinku na pultech tuzemských obchodů z Pivovaru Radegast je charakteristické intenzivní chmelové aroma, výrazná barva a chuť. „Příjemný a harmonický dojem z napití dodává pivu velká dávka karamelového sladu, která vyvažuje výraznou chmelovou hořkost získanou trojitým chmelením,“ doplňuje Petr Kwaczek, sládek Pivovaru Radegast.

Limitovaná edice hořkého speciálu Radegast Hutná 15 je v prodeji v 0,5litrové lahvové variantě. Je k dostání ve vybraných prodejnách obchodních řetězců Billa, Albert, Kaufland, Globus, Hruška, Coop, Enapo a Makro, a to až do vyprodání zásob. Novinku lze zakoupit také v online obchodu kosik.cz

Spodně kvašenou Radegast Hutnou 15 již mohli ochutnat milovníci netradičních pivních chutí v únoru letošního roku v rámci Volby sládků ve vybraných hospodách v Česku.

Na Radegast dni se slavnostně připíjelo, zápolilo za výčepem a létalo nad pivovarem

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:Pivovar RadegastAutor:Zdeněk Kovář, PR

Do areálu Pivovaru Radegast v Nošovicích konečně po vynucené „koronavirové pauze“ zavítali fanoušci skvělého piva a kvalitní hudby. Návštěvníkům tradiční akce Radegast den zahrála legendární kapela Nazareth, pivovarští nadšenci si prohlédli v pivovaru novou varnu a plechovkou linku a česko-slovenský souboj výčepních byl napínavý až do konce.

Radegast den se zase konečně uskutečnil v areálu Pivovaru Radegast v Nošovicích. „Díky všem, kteří za námi do Radegastu zavítali. Všechny nás potěšilo, že náš nošovický areál zase ožil touto tradiční pivovarskou akcí a že jsme si společně symbolicky přiťukli k odložené oslavě 50. výročí pivovaru,“ uvádí Ivo Kaňák, manažer Pivovaru Radegast.

Bohatý hudební program přinesl pestré zážitky od písničkářky Kaczi přes skupiny Mig 21 a Buty až po legendární Nazareth. Na prohlídku pivovaru vyrazily stovky lidí. K vidění byla nová varna
i plechovková linka s centrálním skladem. Velký zájem byl také o školu čepování piva Radegast.

Poutavou podívanou nabídla soutěž v čepování piva mezi českými a slovenskými výčepními. Hořký souboj za výčepem nakonec vyhrála česká zástupkyně Veronika Menšíková z Olomouce (Morgan's restaurant). Hlavní pivní menu na slavnostech zastupovaly Radegast Ryze Hořká 12, Radegast Rázná 10 nebo Radegast Ratar.

V areálu akce probíhala autogramiáda hokejistů Třince. Byly zde také oznámeny výsledky letošního grantového programu Radegast lidem. Pořádně rušno bylo i v Adrenalin parku, kde se kromě hořkých výzev pro opravdové chlapy předvedli i nejlepší dřevorubci. „Obrovské nadšení pak sklidil Radegast Zipline. Více než 100metrový skluz na laně nad pivovarským areálem byl pro lidi neopakovatelným zážitkem,“ doplňuje Josef Jalůvka, manažer značky Radegast.

Birell jede. Každé osmé prodané pivo z Prazdroje je nealkoholické

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:Pivovar RadegastAutor:Zdeněk Kovář, PR

Každé osmé pivo z Plzeňského Prazdroje je již nealkoholické. Dlouhodobý růst populární značky Birell v letošním roce ještě akceleruje. Za prvních sedm měsíců roku prodal Prazdroj o čtvrtinu nealkoholických piv více než ve stejném období loňského roku. Roste přitom jak základní, neochucená verze Birellu, tak i nealko radlery, tedy Birelly ochucené přírodními ovocnými šťávami. V posledních letech se zvyšuje zájem o nealko piva u mužů.

Na úspěchu nealkoholických piv se podílí jak spotřebitelé, u kterých se těší stále větší oblibě, tak i Prazdroj, který přichází s neustálými inovacemi a vylepšeními a podporuje jejich prodej jak v hospodách, tak i obchodech. Zatímco ještě před pěti lety se značka Birell podílela na prodejích Prazdroje necelými sedmi procenty, aktuálně je to 12,6 procenta. V absolutních číslech jsou dosavadní letošní prodeje dokonce vyšší, než kolik se prodalo Birellu před pěti lety za celý rok. Roste přitom prodej jak balených Birellů v lahvích a plechovkách, tak i čepovaných variant. Výrazně rekordním prodejům nahrává letošní teplé léto, kdy lidé ve velkém vyhledávají nealkoholické osvěžení.

„Nealkoholická piva jsou jednoznačně nejrychleji rostoucí částí pivního trhu a jejich význam nadále poroste. Tomu odpovídá i pozornost a péče, kterou jim věnujeme. Inovujeme receptury, neustále vylepšujeme naši nabídku, přičemž se soustředíme jak na obchody, tak i na podporu prodeje čepované verze Birellu. Chceme, aby si z naší nabídky vybral každý dospělý podle svých preferencí. Protože i s nealkoholickým pivem si lze užít večer v hospodě s přáteli,“ říká Roman Trzaskalik, marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje.

Zajímavostí je, že u obou variant, jak ochucených nealko radlerů, tak i základní řady Birellu, roste počet konzumentů z řad mužů. Ještě před pěti lety dominovaly ve spotřebě ochucených Birellů ženy, nyní patří 54 % jejich spotřeby mužům. „Rostoucí prodeje ukazují, že Birell není jen náhražkou ve chvíli, kdy si nemůžete dopřát alkoholické pivo, ale díky svým vlastnostem je pro stále víc lidí vědomou první volbou nealkoholického osvěžení. Stejně tak padá nálepka, že je ochucený Birell spíše pro ženy, protože muži po něm v poslední době sahají častěji,“ uvádí Oliver Jáchymovský, senior brand manažer Birellu.

Letošní výrazný růst prodejů je tažen jak klasickými Birelly, tak i těmi ochucenými a prim přitom hrají právě inovace. Na začátku roku Prazdroj vylepšil recepturu Birellu Světlého, sládci nově používají pro jeho vaření více druhů sladu, upravili chmelení i proces rmutování. „Výsledkem je bohatší chuť, která přiblížila Birell Světlý ještě více chuti klasického českého piva. Lidé si chtějí dopřát výraznější chuťové zážitky, to platí i pro nealkoholická piva, a to se nám podle reakcí spotřebitelů u nové receptury povedlo,“ uvádí Oliver Jáchymovský. Úspěšné jsou i prodeje loňských novinek neochuceného nealko piva – Birellu stylu IPA a Birellu Za studena chmeleného.

Na úspěchu ochucených variant se výrazně podílí rostoucí prodeje čepovaného Birellu Pomelo&Grep v hospodách a restauracích. „Ochucené Birelly se staly pro mnoho lidí variantou k syceným limonádám. Jejich obliba roste hlavně v létě, kdy nabízí kombinaci hořkosti chmelu s chutí ovoce, a to v nealko vydání. Vidíme to i v hospodách, letos od ledna do července jsme prodali sedm krát více čepovaného Birellu Pomelo&Grep než v roce 2018 a ve srovnání se stejným obdobím loni jde o téměř 80% navýšení,“ doplňuje Oliver Jáchymovský. I zde ale bodují novinky – oblibě se mezi spotřebiteli těší letošní limitovaná edice čtyř nových ochucených nealko radlerů - Višeň & Ostružina a Citron & Máta i dvě varianty se sníženým obsahem cukru o 30 % - Malina a Bezový květ.

Birell se stal oblíbeným nápojem především při aktivním odpočinku nebo u sportovců, kteří jejich prostřednictvím doplňují tekutiny a minerály. Našel ale také místo v restauracích jako ideální nápoj k obědu.

Pivní plechovky pro Baník rozzuřily fanoušky Opavy

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:Patriot MagazínAutor:Petr Sobol

Pivovar Radegast vydal ve spolupráci s ostravským Baníkem limitovanou edici čtyř plechovek piv spojenou se 100. výročím založení fotbalového klubu. Jedna z nich ale vyvolala pořádný poprask.

Na jedné z plechovek jsou zobrazeni Jaroslav Svozil a Nemanja Kuzmanovič – tedy dva hráči současného kádru Baníku, kteří dříve oblékali dres konkurenční Opavy. Zatímco na horním „opavském“ obrázku jsou viditelně utrápení, na tom spodním, ostravském, září radostí.

Opavský motiv je doplněn textem Kuzmanovič a Svozil hráči konkurenčního klubu, ten ostravský pak nápisem Kuzmanovič a Svozil šťastnými hráči Baníku.

Mezi opavskými fanoušky však tato plechovka vyvolala velkou kritiku. „Paráda, měl jsem Radegast v oblibě, teď si nedokážu představit, že bych si ho dal,“ napsal na sociální síti uživatel Kamil Linda Lindovský. „Jestli se tady Baník objeví, tak si koupím 20 piv, půjdu si sednout na áčko a pořádně ty dva těmi pivy sliju,“ dodal Petr Řehulka.

Hodně ostře reagovalo taky vedení opavského klubu. „Také my jsme zaregistrovali akci společnosti Plzeňský Prazdroj a její značky Radegast a konkurenčního klubu. Celou situaci samozřejmě vnímáme a ačkoli víme, že pivo Radegast je dlouhodobě spjato s naším stadionem, nemůžeme se s touto akcí ztotožnit a již nyní řešíme možnosti ukončení spolupráce. Jakmile to bude možné, poskytneme vám k řešení celé situace bližší informace,” uvedl předseda představenstva Lukáš Petřík.

Redakci portálu patriotmagazin.cz se podařilo získat také vyjádření Radegastu. „Naším cílem rozhodně nebylo jakkoliv dehonestovat fotbalový klub SFC Opava, ani jeho hráče a fanoušky. Ačkoliv jde o odvěkého rivala Baníku, patří mu respekt nejen Radegastu, ale také klubu FC Baník Ostrava a věříme, že i jeho fanoušků. Protože právě zdravá rivalita je esencí a kořením každé fotbalové soutěže. Přestože někdy může být hořká, protože fanoušci nemusí s přestupy souznít a hráči tak mohou zažívat hořké momenty. I to ale patří k fotbalu a sportu obecně. Loajalita fanoušků ke svému klubu i určitá forma rivality mezi kluby a jejich fanoušky patří k celému českému i světovému fotbalu. Stejně jako k fotbalovému životu patří úspěchy a neúspěchy či přestupy hráčů. Bez toho by bylo fandění a atmosféra na stadionech poloviční,“ sdělil nám manažer značky Radegast Josef Jalůvka. „Omlouváme se všem opavským fanouškům, pokud byl náš záměr špatně pochopen,“ dodal.

Kuzmanovič se Svozilem hráli v Opavě ještě v roce 2018, o dva roky později už ale oba byli společně v Baníku. „Oba hráči mají velký respekt ke svému bývalému i současnému klubu i k jejich fanouškům. Šli do toho právě s cílem poukázat na zdravou rivalitu, která neodmyslitelně k fotbalu patří, a která zvyšuje jeho atraktivitu pro fanoušky,“ řekl ke zobrazení jejich motivů Jalůvka.

Limitovanou edici čtyř plechovek připravil Radegast ve spolupráci s FC Baník Ostrava v rámci 100. výročí založení klubu. Jsou na nich zobrazeny čtyři významné příběhy z nedávné historie klubu, tedy jak slavná vítězství, tak i ty nejvíce bolestivé porážky. „Ty poukazují na to, že k fotbalu kromě radosti často patří i hořkost, přesně ve stylu motta Radegastu: Život je hořký. Bohudík,“ doplnil Jalůvka.

Ne jedné z plechovek se připomíná rok 2004, kdy Baník získal titul, v kontrastu s ročníkem, kdy o něj přišel vinou remízy v předposledním kole s Mladou Boleslaví, ve kterém Ostravané ztratili výhru v poslední minutě. Další příběh přibližuje pohárové vítězství Baníku nad Slováckem v roce 2005 a naproti tomu je postavena pohárová prohra z roku 2019 se Slavií. Speciální edice plechovek připomíná i prázdné tribuny během covidové pandemie ve srovnání s oslavou gólu hráčů Baníku na půdě Slovácka. „Tato limitovaná edice plechovek je poctou všem věrným fanouškům fotbalového Baníku, kteří stáli za svým klubem v časech, kdy sbíral velké trofeje, a byli po jeho boku i v hořkých časech, kdy se nedařilo a přišly trpké prohry,“ dodal Jalůvka.

Výzkum: Birell je poprvé nejoblíbenější pivní značkou

Publikováno:před 10 měsíciZdroj:MediaGuru.cz

V preferencích značek piva v Česku letos vede poprvé značka nealkoholických piv a radlerů, Birell. Právě radlery zaznamenávají růst popularity, ukazuje výzkum Nielsen Admosphere.

Pivo aspoň někdy pijí skoro čtyři pětiny lidí, ale frekvence konzumace se od jara 2020 o něco snížila: zejména mírně poklesl podíl lidí, kteří si pivo dopřávají každý den. Čemu se ale daří více, jsou radlery, které ve srovnání s rokem 2020 pije více lidí – hlavně žen. Nejoblíbenější značkou piva se navíc poprvé stal Birell, tedy značka nealkoholických piv.

Výzkum, který se dále zaměřil na malé pivovary nebo pivní speciály, realizovala společnost Nielsen Admosphere metodou online sběru na vzorku 500 respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 18 let.

V české internetové populaci je podle výzkumu 79 % konzumentů piva, častých konzumentů je ale o dost méně: 13 % si například pivo dopřává každý den (nebo téměř každý den). Tento podíl je o 6 procentních bodů nižší než před dvěma lety. Alespoň jednou týdně aktuálně pije pivo 32 % lidí, což je srovnatelné se staršími výsledky. Podobný podíl (34 %) si tento nápoj dopřává méně často a nikdy pivo nepije 21 % respondentů.

Stoupající popularitě se těší ochucená piva neboli radlery. Ty sice pro Čechy stále nejsou nápojem pro každodenní pití (denně si je dají jen 2 % dotázaných), ale aspoň jednou týdně po nich sáhne už pětina lidí (o 5 procentních bodů více než před dvěma lety) a s nižší frekvencí je pije polovina vzorku. Procento těch, kteří si ovocná piva nedají nikdy, se aktuálně blíží procentu odmítačů tradičního piva: je jich 28 %. Popularita těchto piv se v porovnání s výsledky z roku 2020 zvýšila hlavně u mužů (o 19 procentních bodů), kteří už radlery pijí ve srovnatelné míře jako ženy – alespoň někdy po nich sáhne 70 % mužů a 74 % žen.

V preferencích značek piva v Česku letos vede poprvé značka nealkoholických piv a radlerů, Birell, se 17 % konzumentů. Vyšší popularitě se přitom těší mezi ženami (rozdíl 14 procentních bodů oproti mužům). Plzeň, která zvítězila ve dvou obdobných výzkumech v předchozích letech, je nyní těsně druhá s 16 % konzumentů, kteří označili Pilsner Urquell (respektive Plzeňský Prazdroj) za svoji nejoblíbenější značku. Na dalších místech jsou u českých pivařů značky Velkopopovický Kozel (10 %) a Radegast (7 %). 9 % konzumentů piva pak na značce nezáleží.

Další otázka výzkumu se zaměřila na postoj k malým lokálním pivovarům. Obecně se přístup k nim za poslední dva roky příliš nezměnil. Přesně čtvrtina dotázaných pivařů ve výzkumu odpověděla, že piva malých pivovarů dokonce preferuje nad ostatními. 14 % má postoj opačný, tedy dává přednost spíše průmyslovým pivovarům. 46 % českých pivařů ale nezáleží na tom, zda pivo pochází od malého nebo velkého výrobce.

A co se týče pivních speciálů, tedy různých zvláštních edic piv a podobně, tak velká část Čechů o ně aspoň někdy projevuje zájem, ale není to často: 23 % ve výzkumu uvedlo, že si je kupuje nebo objednává občas, 36 % zřídka. Jen 3 % si je dopřávají často. 38 % po nich naopak nesáhne nikdy. Větší popularitě se speciály těší mezi muži než mezi ženami.

Vařilo se pivo na Radegast den v Nošovicích

Publikováno:před 10 měsíciZdroj:Pivovar RadegastAutor:Zdeněk Kovář, PR

Sládci Pivovaru Radegast finišují s vařením piva na letošní Radegast den. Do vaření jedné z várek piva se pod odborným dohledem zapojil také Richard Kroczek, bubeník a spoluzakladatel skupiny BUTY. Správně hořké pivo a výbornou kapelu si návštěvníci vychutnají již za necelý měsíc na Radegast dni. Dlouho očekáváná akce proběhne v areálu nošovického pivovaru v sobotu 27. srpna.

"Všichni se již v pivovaru těšíme, až se konečně po dvou letech společně setkáme u nás v Nošovicích a připijeme si správně hořkým pivem Radegast. Stejně, jako je chmel "kořením" piva, tak i skupina BUTY bude nepostradatelnou hudební ingrediencí našeho festivalu," říká Ivo Kaňák, manažer Pivovaru Radegast.

Speciální várku piva pro oslavy Radegast den 2022 vařili za nošovický pivovar Ivo Kaňák, (manažer Pivovaru Radegast) a Petr Kwaczek (sládek Pivovaru Radegast). Za skupinu BUTY se do pivovarnického řemesla pustil Richard Kroczek, bubeník a spoluzakladatel legendární ostravské hudební kapely.

Založení speciální várky piva Radegast Ryze Hořké 12 zahrnovalo manuální dávkování chmele do chmelových extraktorů. "Chmel je stěžejní surovinou, která dává pivu hořkost a nezaměnitelné aroma, podílí se na plnosti piva a celkové vyváženosti chutí," doplňuje Petr Kwaczek, sládek Pivovaru Radegast.

Pro vaření světlého ležáku s charakteristickou hořkostí Radegast Ryze Hořké 12 se používají tři odrůdy chmele (Žatecký poloraný červeňák, Sládek a Žatecký pozdní), světlý slad vyrobený ve vlastní sladovně z vybraných odrůd jarního sladovnického ječmene vypěstovaného na Moravě a ve Slezsku, barevný slad a pitná voda z přehradní nádrže Morávka.

"Každé řemeslo, hudební i pivovarnické, se musí dělat pořádně. Jinak to publikum nebo zákazníci poznají. Je vidět, že nošovičtí sládci drží správný pivovarský rytmus a vaření piva mají opravdu vyladěné," říká Richard Kroczek, bubeník a spoluzakladatel skupiny BUTY, která působí na české hudební scéně již 36 let. Za tu dobu vydala osm studiových desek, získala třikrát cenu Anděl v kategorii Skupina roku a vyhrála také Českého lva za nejlepší hudbu k filmu Jízda.

Mimo BUTY vystoupí na slavnostech Radegast den kapely Nazareth (UK), Škwor, Mig 21 nebo zpěvačka Kaczi. Pivovarský program nabídne školu čepování pod odborným dohledem výčepních mistrů nebo čepované pivo do skla ve speciálním stanu. Na čepu bude Radegast Ryze Hořká 12, výčepní pivo Radegast Rázná 10 či nejvíce hořké pivo v historii pivovaru Radegast Ratar.

Vedle skvělé hudby a výborného piva se návštěvníci mohou těšit na pálivé pochoutky z kotlů i z grilu, dřevorubeckou show, zónu pro opravdové chlapy nebo Radegast ZIPLINE. Tento sjezd na ocelovém laně s délkou přes 100 metrů bude mimořádný adrenalinový zážitek.

Radegast den se uskuteční v soboru 27. srpna v areálu pivovaru Radegast v Nošovicích. Program startuje od 11. hodin. Vstupenky jsou k dostání na webu www.radegastden.cz.

Radegast snížil spotřebu vody při výrobě piva na historické minimum

Publikováno:před 11 měsíciZdroj:Naše voda

Pivovar Radegast dokázal loni opět snížit spotřebu vody při výrobě piva. V roce 2021 potřeboval jen 1,2 litru vody na jeden půllitr piva Radegast. Jde o nejlepší výsledek v jeho pivovarské historii. Letos nošovický pivovar chystá další optimalizační projekt vedoucí k šetření s vodou na plechovkové lince.

Pivovar Radegast opět potvrdil svoji pozici ve světové pivovarské špičce v šetření s vodou, kterou využívá na výrobu piva. V roce 2021 dosáhl dalšího milníku a jeho poslední rekordní úspora se zastavila na hodnotě 1,2 litru vody na jeden půllitr piva. Většina tuzemských pivovarů přitom spotřebuje více než 1,5 litru vody na jeden půllitr piva, u zahraničních pivovarů je to pak přes 2 litry vody na jeden půllitr piva. Od roku 2008, kdy se Pivovar Radegast úsporami vody intenzivně zabývá, jde přibližně o 40% snížení ve spotřebě vody „Za takovým výrazným posunem a současnými prvotřídními výsledky stojí jasná strategie, pevně stanovené cíle a zapojení všech zaměstnanců pivovaru. Dnes umíme vodu opakovaně využívat a její spotřebu stále snižovat, a proto v tom patříme mezi nejlepší na světě,“ uvádí Ivo Kaňák, manažer Pivovaru Radegast.

Do spotřeby vody, která se využívá na výrobu piva, se počítá nejen voda přímo obsažená v pivu, ale také voda na mytí lahví, voda využívaná na sanitaci v provozech nebo i užitková voda, používaná na sociálních zařízeních v pivovaru.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.16.05.2023 07:11181