Historie a současnost Pivovaru Radegast

V Nošovicích vaří sládci pivo Radegastu už více než 40 let. Za tu dobu se toho hodně změnilo a pivovar prošel několika etapami modernizace. Nezměnila se ale receptura ani postup vaření piva Radegast, a tak zůstává stejná i jeho chuť, výrazná hořkost a správný říz.

● 1966 Položení základního kamene pivovaruRadegast
V 60. letech bylo rozhodnuto najít na severní Moravě vhodnou lokalitu pro výstavbu moderního pivovaru s velkou kapacitou soustředěnou na jediném místě. Po pečlivém vyhodnocení byla vybrána obec Nošovice. Základní kámen pivovaru byl položen roku 7. července 1966.

● 1970 Uvaření první várky pivaRadegast
První várka piva se rodí 3. prosince 1970. Rok poté dostává pivo jméno podle staroslovanského boha slunce, ohně a pohostinnosti Radegasta.

● 1988 Překročení hranice 1 mil. hl. piva uvařeného za rokRadegast
Radegast investuje do nejmodernější techniky a jako první z domácích pivovarů zavádí cylindrokónické kvasné tanky. Objem každého z 18 tanků je 2 000 hl. Roční výstav překračuje magickou hranici milion hektolitrů. Za dalších 10 let jsou to dokonce 2 miliony.

● 1990 Privatizace pivovaru, vznik spol. Pivovar Radegast a.s.Radegast
Do 30. června 1990 byl pivovar Radegast jedním ze závodů podniku Severomoravské pivovary Přerov, 1. července se stal samostatným státním podnikem. Po privatizaci v roce 1991 začíná nošovický Pivovar Radegast, a. s., psát novou, slavnou kapitolu v dějinách českého pivovarnictví.

● 1994 Zprovoznění nové varnypivovar
V roce 1994 byla uvedena do provozu nová varna, jejíž kvalita odpovídá nejvyššímu světovému standardu. V pivovaru byla postavena jedna z prvních filtračních linek se stabilizačním filtrem a linka na stáčení do sudů. Průkopnicky zde přešli z hliníkových sudů na nerezové KEG sudy.

● 1997 Dokončení výstavby cylindrokónických tankůRadegast
V r. 1997 byla dokončena výstavba cylindrokónických tanků, jejímž cílem je navýšení výrobní kapacity pivovaru v úseku hlavního kvašení a dokvašování. Investice umožňuje zvýšení celkové produkce pivovaru na 2,4 mil. hl piva ročně. Pivovar má jednu z nejmodernějších plně automatizovaných linek na stáčení ve střední Evropě s kapacitou 50 tisíc lahví za hodinu. Byla uvedena do provozu v roce 1998.

● 1998 Dosažení mety 2 mil. hl. piva uvařeného za rokRadegast
Zatímco se v roce 1988 v pivovaru vystavilo asi 1 mil. hl piva, v roce 1998 poprvé Radegast ve své historii pokořil dvoumilionovou hranici vystaveného piva. V roce 1999 pak dosáhl tržního podílu na tuzemském trhu téměř 14 % (oproti 7 % z roku 1992).


● 1999 Součást největší české pivovarské skupiny Plzeňský Prazdroj a.s.Radegast
V roce 1999 se pivovar Radegast stal součástí spol. Plzeňský Prazdroj, a.s., která je největší pivovarnickou skupinou v ČR. Radegast tak patří do celosvětové rodiny globální skupiny SABMillerplc, druhého největšího výrobce piva na světě, s pivovarnickými aktivitami či distribucí ve více než 60 zemích světa napříč šesti kontinenty. Pilsner Urquell je mezinárodní vlajkovou lodí portfolia značek SABMiller.

● 2010 Otevřeno nové návštěvnické centrum - 1.etapa prohlídkové trasyRadegast
Ke 40. výročí pivovaru nadělil pivovar všem zájemcům o správně hořké pivo nové lákadlo – zbrusu nové Návštěvnické centrum – Radegastovu svatyni. Návštěvnické centrum doplnilo tradiční prohlídky pivovaru. Svým interiérovým řešením vypovídá o tom, že Radegast je pivo pro pravé chlapy, které má 40letou tradici a je pevnou součástí regionu. Důležitou roli hrála i inspirace beskydskou přírodou, která dává pivu Radegast základ v podobě vynikající vody z Morávky. Významnou část interiéru pokrývá expozice o historii piva Radegast. Součástí je také kinosál, ve kterém si návštěvníci prohlédnou filmy. Nechybí ani prodejna s širokou nabídkou předmětů z kolekce Radegast.

● 2012 Dokončena 2.etapa prohlídkové trasy pivovarem RadegastRadegast
Významnou inovací za 1,5 mil. Kč prošla před začátkem turistické sezóny exkurzní trasa pivovarem, jejímž cílem bylo stéle zlepšovat komfort pro návštěvníky a informační hodnotu a zážitek z návštěvy pivovaru. Nově turisté nahlédnou i do ležáckého sklepa, což dříve nebylo možné. A to z místnosti připomínající velký sud, ve kterém nechybí poutavá expozice o vývoji ležáckých sklepů a bednářském umění. V průběhu trasy vznikly nové informační panely představující jednotlivé části výroby piva i pivovarnictví jako oboru. V místech, kam z bezpečnostních důvodů nelze vstoupit, byly nainstalovány velkoplošné obrazovky, na nichž návštěvníci uvidí záběry z provozů. To se týká například sladovny, kde přibylo i názorné schéma výroby sladu. Podobné schéma je nově také v lahvovně, odkud se k výtahu do degustační síně nad pivovarem lidé projdou po novém chodníku. I díky investicím do Návštěvnického centra a trasy se pivovar Radegast stal v roce 2012 součástí projektu Industriální atraktivity v Moravskoslezském kraji, který má Moravskoslezský kraj prezentovat především jako oblast plnou atraktivních technických památek a přilákat návštěvníky z celé České republiky.

● 2014 Nová Ryze Hořká 12 z NošovicRadegast
Sládci z nošovického pivovaru uvařili nové pivo Radegast Ryze Hořká 12. Ta nahradila v portfoliu pivovaru stávající světlý ležák Radegast Premium. Nová Ryze Hořká 12 je plnější a díky použití třech druhů moravského chmele vyniká intenzivnější avšak příjemnou hořkostí i výrazným chmelovým aroma. Jen během prvních třech měsíců od uvedení na trh se nové dvanáctky vytočilo 20 milionů půllitrů.
Zdroj:Stránky Pivovaru Radegast, 2015


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Pivovaru Radegast

Kdy:dle rozpisu na stránkách pivovObec:NošoviceZdroj:Pivovar Radegast

TRASA PROHLÍDKY

● NÁVŠTĚVNICKÉ CENTRUM - RADEGASTOVA SVATYNĚ
Prohlídka pivovaru Radegast začíná v Návštěvnickém centru – Radegastově svatyni s interaktivní expozicí. Zde vás seznámíme s historií piva Radegast a jeho propojením s životem v regionu, kultem boha Radegasta a čistou beskydskou přírodou, která dává pivu Radegast základ v podobě vynikající vody z Morávky.

● CYLINDROKÓNICKÉ TANKY
Z Návštěvnického centra vyrazíte na prohlídku vlastní výroby. Nejprve projdete pod obřími cylindrokónickými tanky, v nichž probíhá hlavní kvašení piva Radegast.

● VÝROBA SLADU
Jednu z hlavních surovin – slad – si v pivovaru Radegast vyrábíme sami. Tento proces trvá několik dní, proto vám výrobu sladu představíme v krátkém filmu na velkoplošné obrazovce přímo před budovou sladovny.

● STÁČÍRNA
Následuje zastávka ve stáčírně pivovaru Radegast - v jedné z nejmodernějších, plně automatizovaných linek na stáčení ve střední Evropě s kapacitou 50 tisíc lahví za hodinu. Z provozních důvodů bohužel není možné garantovat, že v době prohlídek budou stáčecí linky plně v provozu. Nicméně na videoprojekci si všechny úseky plnění lahví budete moci detailně prohlédnout.

● LEŽÁCKÉ SKLEPY
Ze speciální místnosti připomínající ležácký sud můžete nahlédnout do ležáckého sklepa, kam přichází tzv. mladé pivo z kvasných cylindrokónických tanků. V ležáckém sklepě pivo dokvašuje a zraje.

● VARNA JAROMÍRA FRANZLA
Další kroky vás zavedou do varny – samého srdce pivovaru, kde se pivo Radegast vaří. Tady uvidíte pivovarské pstruhy dohlížející na to, že voda z Morávky má výbornou kvalitu. Právě beskydská voda je totiž klíčovou surovinou pro vaření Radegastu, společně s žateckým chmelem z Tršicka a sladem z vlastní sladovny.


PRAKTICKÉ INFORMACE:
●Délka prohlídky: 120 min.
●Kapacita ve skupině: min. 10 osob, maximálně 40 osob
●Prohlídku pivovaru Radegast lze absolvovat pouze s průvodcem v českém, anglickém, německém nebo polském jazyce.
●Náročnost prohlídky je střední – nutno zdolat schody.
●Prohlídka zahrnuje ochutnávku správně hořkého piva Radegast nebo nealkoholického piva Birell dle volby návštěvníka. Ochutnávka je podávána pouze starším 18 let.
●Návštěvní řád
●Vzhledem k tomu, že se jedná o potravinářský průmysl, případné zastavení provozu z důvodů sanitací je běžnou součástí našeho provozu.

PRAVIDLA NÁVŠTĚVY PIVOVARU RADEGAST PRO NEZLETILÉ:
●Bez doprovodu odpovědné osoby starší 18 let a plně způsobilé k právním úkonům (např. rodiče, učitele, průvodce) mohou nezletilí návštěvníci absolvovat v pivovaru Radegast pouze prohlídku pivovarnictví.
●Pokud nezletilé návštěvníky doprovází odpovědná osoba starší 18 let plně způsobilá k právním úkonům (např. rodič, učitel, průvodce, vedoucí skupiny) akceptujeme, že za nezletilého návštěvníka či skupinu návštěvníků přebírá odpovědnost tato odpovědná osoba a rozhodnutí o tom, jaký prohlídkový okruh s nezletilým/i navštíví, ponecháváme na této odpovědné osobě.

OTEVÍRACÍ DOBA Návštěvnického centra a Radegastova obchodu, platná od 1.11.2016:

●ŘÍJEN – BŘEZEN:
Úterý – sobota: 10.00 – 16.00 hodin
Pondělí, neděle: zavřeno
Prohlídky pivovaru pro veřejnost v češtině: sobota od 14.00 hodin

●DUBEN – ZÁŘÍ:
Pondělí: zavřeno
Úterý – sobota: 10.00 – 17.00 hodin
Neděle: 10.00 – 14.00 hodin
Prohlídky pivovaru pro veřejnost v češtině: úterý, čtvrtek a sobota v 15.00 hodin, neděle v 11.00 hodin

Skupinové exkurze (nad 10 osob) v ČJ, AJ, PL si objednejte kdykoliv po telefonické nebo emailové rezervaci (min 24 hod. před prohlídkou).

Aktualizováno: před 5 lety

50+1 rok pivovaru Radegast. Nošovické pivo chutná už více než půl století

Publikováno:před měsícemZdroj:Kafe.cz

Nošovický pivovar Radegast slaví letos jednapadesát let. První várku piva tady uvařili přesně 3. prosince roku 1970. Od té doby patří pivovar k Nošovicím na Frýdecko-Místecku stejně neodmyslitelně jako zdejší vyhlášené kysané zelí, a na hořké nošovické pivo nedají milovníci zlatavého nápoje dopustit

Radegast Extra Hořká 15 se po roce vrací

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Pivovar RadegastAutor:Zdeněk Kovář, PR

Podzim bude opět hořký. Navíc s extra dávkou chmele. Limitovaná edice speciálu Radegast Extra Hořká 15 je zpět. Postupně se objeví v 549 prodejnách osmi obchodních řetězců zejména během října a listopadu 2021. Sezonní várka tmavě jantarového piva z Nošovic bude v prodeji v lahvové variantě ve vybraných obchodech až do vyprodání zásob.

Extra hořký speciál z dílny nošovických sládků, který byl v Pivovaru Radegast poprvé uvařen již v roce 2010, zamířil opět do tuzemských obchodů, kde je obvykle k dostání během podzimních měsíců. „Radegast Extra Hořká 15 se stala postupem času oblíbeným zpestřením naší sezonní pivní nabídky, na které se těší stále více milovníků speciálních pivních zážitků,“ říká Ivo Kaňák, manažer Pivovaru Radegast.

Pro podzimní tmavě jantarové pivo z Nošovic je typická výrazná hořkost a vyvážená bohatá sladová chuť s lehkými jantarovými podtóny. „Toho dosahujeme přidáním větší porce chmele odrůdy Žatecký poloraný červeňák. Pivo má vyšší stupňovitost 15,3 % a 42 jednotek hořkosti (IBU),“ doplňuje Petr Kwaczek, sládek pivovaru Radegast.

Limitovaná edice Radegast Extra Hořká 15 se již začala prodávat v obchodech Hruška. Následně bude k dispozici také ve vybraných prodejnách Makro, Albert Hypermarket, COOP, Enapo, Globus, Kaufland a WHS.

Titul Radegast Mistr Výčepní 2021 vybojovala Tereza Novotná z Olomouce

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Pivovar RadegastAutor:Zdeněk Kovář, PR

Rožnov pod Radhoštěm, 1. října 2021 – Správně ošetřené a načepované pivo? To byla hořká výzva pro všechny hospodské a výčepní v soutěži Radegast Mistr Výčepní 2021. Titul z celostátního klání mistrů výčepního řemesla získala Tereza Novotná z olomoucké Radegastovny u Fleka, která ve finále porazila 13 soupeřů. Sedmý ročník soutěže hostila Pivnice Harcovna v Rožnově pod Radhoštěm.

Sládci Pivovaru Radegast se pečlivě a pravidelně věnují hospodským, aby ve svých provozovnách čepovali a servírovali hostům pivo v té nejlepší kvalitě. „Dennodenně se snažíme pomáhat hospodským se správným skladováním a čepováním našeho piva. Jde nám o to, aby bylo všude stejně dobré, jako u nás v pivovaru,“ říká Ivo Kaňák, manažer Pivovaru Radegast.

Zvyšovat prestiž výčepního řemesla, které je součástí tradiční české a moravské pivní kultury, pomáhá také soutěž Radegast Mistr Výčepní. Sedmý ročník celostátní soutěže ovládla Tereza Novotná, jejíž domovskou hospodou je Radegastovna u Fleka v Olomouci. Putovní dřevěná socha boha Radegasta je tak ve správných výčepních rukou. Vítězka si odnesla také 30 000 Kč a 10 sudů piva Radegast pro svoji provozovnu. Druhé místo si „vyčepoval“ Daniel Kubíček (Knihovna Assen, Ostrava) a na třetí stupínek se probojovala Jana Kludková (Pískovna Assen, Ostrava).

A co všechno museli soutěžící zvládnout, aby mohli usilovat o titul mistra výčepního? Čekaly na ně například znalostní testy nebo praktické zkoušky za pípou. „Sledovali jsme u finalistů, jak umí načepovat pivo otočným i pákovým kohoutem, jak si dovedou připravit výčep nebo zda dostatečně čistí pivní sklenice. Hodnotili jsme také správné servírování nebo komunikaci s odbornou porotou, která v tomto případě modelovala běžného hosta v hospodě,“ vysvětluje Roman Šolc, obchodní sládek Pivovaru Radegast a předseda odborné poroty soutěže.

K finálovým soubojům v Pivnici Harcovna v Rožnově pod Radhoštěm nastoupilo sedm mužů a stejný počet žen. Desítky lidí fandily výčepním mistrům přímo na místě, další stovky lidí sledovaly živý přenos finálových soubojů na Facebooku Pivovaru Radegast.

Pivovar Radegast opět otevírá brány svého pivovaru

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:Pivovar RadegastAutor:Ondřej Coufal, PR

Pivovar Radegast opět otevřel brány svého pivovaru veřejnosti. Zájemci o prohlídku tak mohou znovu nahlédnout do jeho zákulisí a podívat se na to, jak probíhá výroba správně hořkého piva Radegast v Nošovicích.

Návštěvníci během dvouhodinové prohlídky projdou s průvodcem nejzajímavější části výroby piva. Prohlídky pivovaru začínají vždy v návštěvnickém centru – Radegastově svatyni. Následně se návštěvníci přesouvají do jednotlivých provozů v pivovaru.

„Během nuceného uzavření prohlídkových tras jsme nezaháleli a připravili pro návštěvníky novinky. Ta největší je hned na začátku prohlídkové trasy. Jde o nově dokončenou varnu, která nám pomohla navýšit kapacitu výroby piva na více než 72 000 hl týdně. V ní je k vidění například sladinový filtr, varní nádoby nebo kvasné tanky. Těšíme se, že ji budeme moci návštěvníkům ukázat," říká Ivo Kaňák, manažer Pivovaru Radegast. Zajímavostí tohoto místa je také akvárium se pstruhy, kteří slouží k monitorování změn v kvalitě pitné vody. Součástí trasy je také zastávka u nedávno vybudované plechovkové linky, která dokáže stočit pivo až do 60 tisíc plechovek za hodinu.

Prohlídka následně pokračuje přes balení a nový rozsáhlý sklad o velikosti dvou fotbalových hřišť. Jeho technickou zvláštností je soustava tří výtahů, jimiž stočené pivo překonává výškový rozdíl šesti metrů, než se dostane do centrálního skladu. V něm návštěvníci uvidí „technický hřeb" celé prohlídkové trasy. O dopravu palet ve skladu se starají nejmodernější robotizované vysokozdvižné vozíky bez řidiče, které jsou řízeny laserovou navigací. Na závěr prohlídky návštěvníci ochutnají čepované pivo Radegast.

Pivovar Radegast dbá na maximální bezpečnost návštěvníků. „Řídíme se aktuálními proti epidemickými opatřeními. Všichni návštěvníci tak musí mít nejen respirátor, ale také negativní test na koronavirus, případně potvrzení o prodělání onemocnění či očkování. Samozřejmostí je pravidelná dezinfekce prostor," říká Ivo Kaňák.

Prohlídky pivovaru probíhají ve čtvrtky a soboty ve 14:00 hodin a v neděli od 11:00 hodin. Rezervaci lze provést na webových stránkách pivovaru Radegast.

Radegast Ratar je podle spotřebitelů nejlepší novinkou

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Pivovar RadegastAutor:Zdeněk Kovář, PR

Potvrzeno spotřebiteli. Obliba hořkých piv roste. Mimořádně hořký Radegast Ratar zvítězil v letošním ročníku Volby spotřebitelů – Nejlepší novinka 2021.

Nejvíce hořké pivo v historii pivovaru Radegast opanovalo jako nejlepší novinka kategorii piv. Osvěžující výčepní speciál Radegast Ratar s 50 jednotkami hořkosti (IBU) se vyznačuje plnou chutí a mimořádnou hořkostí, kterou mu dodává prémiový chmel Polaris.

„Obliba hořkých a prémiovějších piv v posledních letech stoupá a vítězství Radegast Rataru to jen potvrdilo. Jsme rádi, že si k němu spotřebitelé našli svoji cestu a odměnili práci našich sládků,“ říká manažer značky Radegast, Josef Jalůvka.

Hodnocení nových produktů ve „spotřebitelské volbě“ probíhalo v květnu 2021. V každé kategorii soutěžily minimálně tři konkurenční produkty, které hodnotilo 4000 spotřebitelů.

Volba spotřebitelů – nejlepší novinka již jednadvacátým rokem monitoruje, oceňuje a podporuje nové a inovované výrobky nebo výrobkové řady uvedené na český trh.

Šéf Radegastu Ivo Kaňák slaví 60. narozeniny

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Pivovar RadegastAutor:Ondřej Coufal, PR

Šéf pivovaru Radegast, Ivo Kaňák, slaví významné životní jubilem. Manažerovi, který do pivovaru nastoupil hned po ukončení studia VŠCHT a strávil v něm celou svou profesní kariéru, je právě dnes šedesát let.

Jeho jubileum se zároveň propojuje i s letošním padesátým výročím celého nošovického pivovaru. „Ivo Kaňák píše neobvyklý a nesmírně zajímavý životní příběh. Stojí za mimořádným úspěchem dříve regionálního pivovaru, který se stal po celé zemi i za jejími hranicemi synonymem pro nesmírně kvalitní a poctivá piva s charakteristickou hořkostí. Pivovar si pod jeho vedením drží dlouhodobou kvalitu a nebojí se přicházet s novinkami. A co navíc, patří k tuzemským průkopníkům v odpovědném přístupu k výrobě a významně se podílel i na výchově mnoha sládků. Pevně věříme, že pod jeho vedením bude pivovar a jeho značky i nadále sbírat mnoho úspěchů a bude inspirovat i kolegy v dalších pivovarech tak, jako je to doposud.“ říká technický ředitel Plzeňského Prazdroje, Pavel Šemík a připomíná, že pod Kaňákovým vedením se Radegast stal jedním z lídrů v úsporách vody při výrobě piva, a to v celoevropském měřítku.

Do Radegastu nastoupil Ivo Kaňák v roce 1986 jako sladovník a celým pivovarem si prošel doslova od píky. Stál u zrodu Ryze Hořké 12, nealkoholického piva Birell i piva Ratar, nejvíc hořkého piva, které kdy bylo v Nošovicích uvařeno. Pod jeho vedením pivovar investoval stamilionové částky – nedávno do nové linky na plnění piva do plechovek a v minulých dnech pak do rozšířené varny.

Pivovar Radegast zvětšil kapacitu výroby o 20 procent

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Pivovar RadegastAutor:Zdeněk Kovář, PR

Pivovar Radegast rozšířil výrobní kapacitu o pětinu na více než 72 000 hektolitrů piva týdně. Čtvrtmiliardová investice zahrnovala stavbu nové varny, pořízení čtyř dalších kvasných tanků a nový sladinový filtr, který nošovický pivovar používá jako jediný v Česku.

Pivovar Radegast nyní může díky investici přesahující 250 milionů korun uvařit týdně až o 12 000 hektolitrů piva navíc. „Po vybudování nové plechovkové stáčecí linky a centrálního skladu v loňském roce se jedná o další plánovanou etapu celkového navýšení výroby piva v nošovickém pivovaru. Věříme že, tyto investice zajistí dostatečnou výrobní, stáčecí a skladovací kapacitu pivovaru, abychom mohli do budoucna pokrýt stále se zvyšující zájem o naše pivo Radegast,“ říká Dragos Constantinescu, generální ředitel Plzeňského Prazdroje.

Pivovar Radegast má nyní k dispozici tři propojené varny z let 1970, 1994 a nejnovější z letošního roku, která byla realizována jako přístavba ke stávající budově varny. „Rozšíření výroby piva nám umožní naplno využít kapacity všech stáčíren, které v areálu pivovaru dnes máme,“ říká Ivo Kaňák, manažer Pivovaru Radegast.

Nová varna posílí především výrobu Radegast Ryze Hořké 12 a Radegast Rázné 10. Tradiční světlý ležák a světlé výčepní pivo patří od začátku do základního „hořkého“ portfolia Pivovaru Radegast, jehož prodeje loni meziročně vzrostly, a to navzdory situaci s koronavirovou krizí. Bodovaly nejen ležáky, ale i nový „výčepní speciál“ Radegast Ratar, nejvíc hořké pivo z Nošovic. „Úspěch Rataru jasně ukazuje pokračování trendu rostoucího zájmu milovníků piv o prémiovější piva, zejména co do chuti, a to nemusí jít nutně jen o ležáky nebo přímo kategorii speciálů s vyšším obsahem alkoholu. Proto jsme letos přišli s další novinkou v kategorii výčepní speciál – Radegast ROG IPA,“ doplňuje Ivo Kaňák.

Kromě výstavby nové varny uvedl pivovar do provozu čtyři nové kvasné tanky o celkovém objemu 8 000 hektolitrů. Každý měří přes 17 metrů na výšku a má téměř 5 metrů v průměru. Součástí projektu byl také nový sladinový filtr, který slouží v procesu výroby piva k oddělení sladiny od mláta během filtrace. „Sladinový filtr je v našem pivovaru výjimečným zařízením. Tuto ověřenou technologii máme v Nošovicích od roku 1994. V Česku jsme mezi pivovary jediní, kteří jej používají,“ vysvětluje Ivo Kaňák.

Projekt začal v Nošovicích přístavbou budovy varny v září 2020. První zkušební várka piva z nové varny proběhla začátkem dubna 2021, od května je v plném provozu. Dodavatelem obou staveb varny a hlavního kvašení byla česká firma IP Systém a.s. Technologii sladinového filtru dodala belgická firma Meura, varní nádoby a kvasné tanky pak německá firma Ziemann Holvrieka.

Volba sládků je konečně zpět! V červnu nabízí hořký speciál Radegast ROG IPA

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Pivovar RadegastAutor:Zdeněk Kovář, PR

Tuzemské hospody a restaurace čeká po znovuotevření chuťově hořký červen. V rámci oblíbeného programu Volba sládků budou čepovat svrchně kvašený Radegast ROG IPA. Osvěžující pivo s výraznou hořkostí uvařené ve stylu Session India Pale Ale nabídne zhruba 540 hospod a restaurací v Česku.

Volba sládků již šest let obohacuje českou pivní kulturu a servíruje pivařům ojedinělý výběr pivních chutí. Speciální pivní program Plzeňského Prazdroje se vrátil do hospod a restaurací po delší odmlce způsobené omezením jejich provozu kvůli koronavirové pandemii. Červnová akce nabídne pivo Radegast ROG IPA, první svrchně kvašené pivo uvařené nošovickými sládky z pivovaru Radegast.

„Světlé pivo Radegast ROG IPA je uvařené v pivním stylu Session IPA, který se vyznačuje pitelností, bohatou a vyváženou chmelovou chutí a citrusovou vůní. Jedná se o lehčí variantu klasického stylu India Pale Ale,“ říká obchodní sládek Radegastu Roman Šolc.

Svrchně kvašená novinka pivovaru Radegast je rozpoznatelná výraznou hořkostí dosahující 50 jednotek hořkosti IBU. Osvěžující pivo s bohatou chutí má příjemný chmelový charakter, u chmelového aroma se dostávají do popředí citrusové a grepové tóny. Sládci využívají k vaření speciálu americké aromatické chmely Citra, Sabro a český aromatický chmel Kazbek.

Výčepní speciál Radegast ROG IPA zamířil nejprve v lahvích na pulty obchodů, od letošního března je v prodeji v řetězci hypermarketů Albert. V čepované variantě bude k ochutnání v rámci programu Volba Sládků v 540 hospodách a restauracích pouze v červnu.

Fanoušci pestrých pivních chutí si najdou nejbližší výčepní místo na stránkách volbasladku.cz nebo prostřednictvím aplikace jdesnapivo.cz.

Birell za studena chmelený a ve stylu IPA

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:České nápoje

Značka nealkoholických piv Birell přichází na trh se dvěma novinkami, z nichž první se inspirovala českými ležáky a druhá pivním stylem IPA. Reaguje tak na popularitu nealkoholického piva v České republice, která se každým rokem zvyšuje. Birell Za studena chmelený i Birell stylu IPA jsou chuťově plnými nealkoholickými pivy, na jejichž receptuře se podíleli sládci z nošovického i plzeňského pivovaru. Uvedení na trh je doprovázeno reklamní kampaní, která prezentuje Birell jako plnohodnotný svébytný nápoj a sloganem „Ať si každý pije, co pít si chce“ dává důraz na vzájemnou toleranci konzumentů při volbě nápojů.
Birell za studena chmelený a ve stylu IPA

Obliba nealkoholického piva v České republice se dlouhodobě zvyšuje. Podle interních údajů Plzeňského Prazdroje se počet dospělých, kteří pijí nealkoholické pivo každý den, za posledních pět let více než zdvojnásobil – z 1,6 % dospělých v roce 2016 na 3,3 % v roce 2020. Naopak výrazně poklesl počet těch, kteří nealkoholické pivo nepijí vůbec – z 19,3 % v roce 2016 na 15,9 % v roce 2020.

To, že se postupně mění pohled na nealkoholické pivo, potvrzuje i fakt, že narůstá počet konzumentů, kteří si rádi dají nealkoholické pivo, i když jim nic nebrání dát si pivo alkoholické. V roce 2017 bylo nealkoholické pivo jasnou volbou pro 17 % konzumentů, v roce 2021 je to už 27 %. Tento trend není výjimečný a potvrzují ho i data ze zahraničí. „Svět kolem nás se mění a dynamicky se mění i životní styl. Stále více lidí vyznává aktivní přístup k životu. S tím souvisí i postupný nárůst spotřeby nealkoholických nápojů, včetně nealkoholického piva. Například ve Španělsku představují tržby za nealkoholické pivo již 18 % celkových tržeb za pivo. Odborníci předpokládají v příštích pěti letech nárůst celkové světové spotřeby nealkoholického piva o více než 7 %,“ říká Lenka Trvalcová, manažerka značky Birell.

Kvalitativní výzkumy ukazují, že českým pivařům schází větší chuťová rozmanitost nealkoholických piv. Uvítali by především chuťově plná nealkoholická piva, u kterých by mohli posedět podobně jako u dobrého ležáku. Tyto trendy a očekávání současných spotřebitelů podnítily značku Birell k produkci dalších variant nealkoholického piva s originální plnou chutí, která uspokojí i ty nejnáročnější pivaře.

Při tvorbě nových receptur nealkoholických piv Birell Za studena chmelený a Birell stylu IPA se spojili plzeňští sládci s nošovickými. „Než jsme se shodli na výsledných recepturách novinek, vyzkoušeli jsme různé poměry sladů, použitých chmelů i technologické postupy, které jsou součástí detailní tajné receptury. Sledovali jsme jediný cíl – uvařit piva chuťově zajímavá a dobře pitelná, aby se u nich dalo posedět třeba s kamarády v hospodě, až to situace dovolí. Podle prvních reakcí pivařů i odborníků se nám to povedlo,“ říká Jan Enge, vrchní sládek Plzeňského Prazdroje. Na výrobu obou variant byl použit standardní technologický postup, který se používá i při výrobě klasického alkoholické piva s tím rozdílem, že byly využity kvasinky Birell. Ty produkují minimum alkoholu a dovolují tak pivům Birell projít stejným procesem kvašení a dokvašování jako je u alkoholických piv.

Birell Za studena chmelený je oproti klasickému Birellu Světlému chuťově plnější, s výraznějším aroma. Sládci se nechali inspirovat standardním českým ležákem a snažili se uvařit nealkoholické pivo, které by si zachovalo jeho chuťový charakter. Birell Za studena chmelený je vařen podobným technologickým postupem jako ležák, při použití většího množství speciálních sladů, které mu dávají bohatší plnější chuť. V průběhu procesu zrání je pro vyšší intenzitu přidáván za studena žatecký chmel Sládek. Díky tomu disponuje příjemnou hořkostí a vynikající pitelností.

Druhou novinkou je Birell stylu IPA. „Toto nealkoholické pivo je charakteristické svým citrusovým aroma, které mu dává speciální chmel Citra. Věříme, že si ho oblíbí příznivci pivních speciálů, především piv stylu IPA, jehož chutěmi a vůní jsme se nechali při tvorbě receptury inspirovat,“ vysvětluje Lenka Králová, marketingová manažerka nových kategorií. Pro vyšší intenzitu je Birell stylu IPA dochmelován ve fázi zrání.

Nealkoholická piva Birell Za studena chmelený a Birell stylu IPA jsou již v prodeji v obchodech v půllitrových vratných lahvích. Uvedení na trh je podpořeno reklamní kampaní, její součástí je televizní spot a digitální kampaň, které provází známá melodie z opery Carmen.

Kampaň si dala za cíl zbourat dlouhodobě zakořeněný předsudek o nealkoholickém pivu jako náhražce za pivo alkoholické ve chvílích, kdy si nemůžeme dovolit alkohol konzumovat. Svou kampaní Birell vystihuje současný trend rostoucí popularity nealkoholického piva jako plnohodnotného a svébytného nápoje vhodného i pro typicky pivní příležitosti, jako je posezení v hospodě s přáteli. Obhajuje právo na svobodnou volbu a prezentuje Birell jako produkt, díky kterému si každý pivař může dopřát plnohodnotný chuťový a společenský zážitek. Sloganem kampaně „Ať si každý pije, co pít si chce“ dává důraz na vzájemnou toleranci konzumentů při volbě nápojů.

Radegast a Národní zemědělské muzeum „uvařily“ virtuální prohlídku výstavy

Publikováno:před 10 měsíciZdroj:Pivovar RadegastAutor:Ondřej Coufal, PR

Hořká výstava 50 let pivovaru Radegast je navzdory koronaviru zpřístupněna veřejnosti. Ukazuje například unikátní exportní krabici z pozůstalosti partyzánského velitele nebo původní velkoformátové logo pivovaru Radegast od tajemného autora. Virtuální prohlídka, za kterou stojí pivovar Radegast
a Národní zemědělské muzeum, je k vidění na webu www.radegast.cz i www.nzm.cz.
Výstava 50 let pivovaru Radegast v Nošovicích se připravovala téměř dva roky. Artefakty
pro ni hledal pivovar spolu s Národním zemědělským muzeem Ostrava nejen v archivech, ale také u sběratelů a fanoušků piva Radegast, kteří si tyto věci doma pečlivě schovávají.
„Přišlo nám to jako obrovská škoda, že jsou tyto unikátní exponáty, a s nimi spojené příběhy, již téměř půl roku „uzavřeny“ za dveřmi muzea. Proto jsme spolu s Národním zemědělským muzeem v Ostravě tuto expozici zpřístupnili všem zájemcům alespoň ve virtuální podobě
a zcela zdarma,“ popisuje Marek Grabovský, manažer značky Radegast.
Virtuální prohlídka obsahuje, mimo audiovizuálních složek, všechny prvky a části výstavy
50 let pivovaru Radegast, která byla původně zahájena 18. září 2020 zároveň se slavnostním otevřením nové pobočky Národního zemědělského muzea v Dolních Vítkovicích.
„Téma výstavy přesně zapadlo do konceptu našeho muzea v Ostravě. Jedná se o regionální potravinovou značku a o také jeden z velkých symbolů kraje. Máme tak možnost, prozatím takto virtuálně, návštěvníkům zprostředkovat unikátní dobové potravinářské technologie,
i skutečnost, že pivovar Radegast byl jeden ze dvou pivovarů, který u nás vznikl od konce druhé světové války do roku 1989,“ říká Ivan Berger, ředitel Národního zemědělského muzea v Ostravě.

V hlavní části online prohlídky si návštěvníci projdou v chronologické ose dějiny pivovaru, které jsou doplněny o tematickou složku. Celému prostoru navíc dominuje kopie sochy boha Radegasta. Autorem původního originálu ze 30. let je slavný sochař Albín Polášek. V roce 1998 uhradil pivovar Radegast náklady na zhotovení žulové kopie sochy, která dosud stojí
na vrcholu Radhoště.

„Jeden z mnoha zajímavých příběhů se váže k lepenkové krabici určené pro ruský trh, v tehdejším Sovětském svazu. Tu jsme zakoupili v ruské Ufě na místním aukčním serveru a pivo na ní nese název Radhost, stejně jako všechno ostatní proexportní pivo Radegast z tehdejší doby,“ říká František Švábenický, kurátor Národního zemědělského muzea a autor výstavy.

Krabice pochází z pozůstalosti sovětského důstojníka Dajana Murzina (1921-2012), který v závěru 2. světové války působil v Protektorátu Čechy a Morava jako velitel 1. československé partyzánské brigády Jana Žižky. Ta operovala mimo jiné na území Beskyd. Jak se však pivo z tohoto regionu dostalo k němu domů zůstává otázkou.

Mezi technické zajímavosti online výstavy patří zejména čtyřjehlový plnič piva do starých hliníkových sudů, kvasničná vana, průtokový paster či korunkovačka. K vidění je také původní logo pivovaru o rozměrech 385 x 200 cm, které viselo v Nošovicích od roku 1974 do roku 2019 a jehož autor zůstává neznámý.

Poslední část virtuální expozice propojuje tématiku dějin pivovaru Radegast s jeho předchůdci a také zavede návštěvníky k šesti vitrínám, kde jsou instalovány vybrané výrobky, pivní sklo, pivety a další propriety od roku 1971 do současnosti.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.16.12.2021 09:14162