Historie a současnost Rodinného pivovaru Bernard

Historie
V roce 1597 skončila v Humpolci éra vaření měšťanského piva, které nahradila produkce z pivovaru, patřícího majitelům heráleckého panství. Pivovar postupně rostl a v 30. letech 20. století zaměstnávala jeho tehdejší majitelka Marie Terezie Fügnerová pivovar40 stálých pracovníků a roční výstav byl 20 tisíc hl. Ležák i světlé a tmavé výčepní pivo měly velmi dobrou jakost a prodávaly se na Humpolecku, Německobrodsku, Ledečsku i Pelhřimovsku.
Po válce, v roce 1949, byl pivovar přeměněn na komunální podnik, později začleněn do národního podniku Horácké pivovary Jihlava a v roce 1960 do národního podniku Jihočeské pivovary České Budějovice. V posledních letech existence humpoleckého pivovaru rostl tlak na jeho zrušení.
Vedení národního podniku již nepočítalo s jeho dalším rozvojem a nastal celkový úpadek včetně poklesu kvality i výstavu piva. V roce 1991 činil výstav pouhých 26 tisíc hl.

Novodobá historie a současnost
26. října 1991 Stanislav Bernard, Josef Vávra a Rudolf Šmejkal vydražili zkrachovalý humpolecký pivovar v malé privatizaci. Začali si plnit sen o vybudování pivovaru, který bude nejenom vařit poctivé české pivo, ale bude mít i svůj názor. Prvních deset let po privatizaci (pivovar byl vydražen za pětinásobek účetní hodnoty a technologicky byl tzv. po smrti) pivovarbojoval pivovar doslova o přežití. Díky kvalitě piva, servisu a postupném budování značky se podařilo tento sen splnit. BERNARD se stal celostátně známou značkou a pojmem. Současní čeští majitelé pivovaru, Stanislav Bernard a Josef Vávra, však mají další sen - aby se značka BERNARD stala značkou kultovní.
Od roku 2000 působí Rodinný pivovar BERNARD jako akciová společnost a v červenci 2001 do ní jako strategický partner vstoupil pivovar Duvel Moortgat z Belgického království. Českými majiteli jsou Stanislav Bernard a Josef Vávra.
Rodinný pivovar BERNARD v Humpolci dosáhl řady úspěchů a každý rok na jeho kontě přibývají další prestižní ocenění. Se značkou BERNARD se můžete setkat nejenom v celé České republice, ale i v mnoha dalších státech. V roce 2009 výstav pivovaru poprvé překročil hranici 200 tisíc hl alkoholického a nealkoholického piva.
Zdroj:Stránky Rodinného pivovaru Bernard, 2015


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Rodinného pivovaru Bernard

Kdy:dle rozpisuObec:HumpolecZdroj:Rodinný pivovar Bernard

Děkujeme za Váš zájem o prohlídku Rodinného pivovaru BERNARD. Přijďte se na vlastní oči přesvědčit, co jsme od roku 1991 v pivovaru dokázali.
Těšíme se na Vaši návštěvu!

Čas prohlídky:
● Pondělí–pátek: 8.00–16.00
● Sobota: 8.00–12.00 (po dohodě až do 16.00)

Minimální počet osob na prohlídku je 10, maximálně 20 osob v jedné skupině. Počet skupin lze domluvit.
V uvedený čas budete mít možnost navštívit i naši značkovou prodejnu (otevírací doba Po - Pá 8.00 -12.00 a 12.30 - 18.00, So 8.00 - 12.00), kde si můžete koupit nepasterizované pivo BERNARD nebo dárkové předměty.

Cena prohlídky:
● Dospělý – 150 Kč
● Senioři – 100 Kč
● Studenti - 100 Kč
● Děti 7 - 15 let - 100 Kč
● Děti předškolního věku - ZDARMA
● Rodinné vstupné (max. 2 dospělí + děti) – 300 Kč
● Sobota – příplatek 50 Kč na každou osobu (Pozn.: V sobotu je pivovar mimo provoz.)

V ceně prohlídky je exkurze v pivovaru s průvodcem a ochutnávka nepasterizovaného piva BERNARD. Před začátkem prohlídky, je třeba zaplatit exkurzi hotově na značkové prodejně BERNARD naproti vchodu do pivovaru. Platba kartou není možná, děkujeme za pochopení.

Na prohlídku není možné vodit ani nosit zvířata!
Pro návštěvu pivovaru je třeba mít pevnější obuv!
Prosíme Vás o rezervaci exkurze minimálně 1 týden dopředu.

Rezervace:
● prohlidka@bernard.cz
● 565 300 201

Aktualizováno: před 9 lety

Bernard si váží dobrých hospod, pro ty nejlepší má ocenění

Publikováno:před 18 dnyZdroj:Večerní Praha

Poctivá práce musí být spravedlivě odměněna. Rodinný pivovar Bernard už mnoho let oceňuje certifikátem kvality provozovny, které svědomitě pečují o to, aby zákazník dostával co nejlepší pivo. Že je restaurace nebo hostinec držitelem certifikátu se zákazníci nově dozví z velkých bronzových desek na fasádě provozovny.

„Už se to dnes možná nenosí, ale my jsme přesvědčeni, že má smysl dělat věci pořádně, poctivě. Platí to samozřejmě i pro pivo a všechno, co k němu patří, protože ze skvělého piva mají radost a prospěch všichni. V první řadě zákazník, který si pochutná a má hezký zážitek. Stejně tak hostinský, kterému se rád vrátí spokojený host. A samozřejmě pivovar, pro který je výroba piva smyslem existence,“ vysvětluje spolumajitel pivovaru Stanislav Bernard. „Certifikát kvality je ale především sdělením pro zákazníky o tom, kde dostanou dobré pivo Bernard“.

Perfektně načepované pivo postavené před zákazníka je posledním z mnoha kroků, které k uznání vysoké kvality provozovny vedou. Pivovar sleduje např. také skladování piva, péči o výčepní zařízení i celkovou hygienu provozovny, znalosti personálu atd. „Certifikace není konečná meta. Jedná se o trvalý závazek kvality vůči pivovaru, především ale vůči zákazníkům, aby se rádi vraceli,“ upozorňuje Stanislav Bernard.

Certifikáty si postupně přebírají zástupci oceněných podniků přímo v pivovaru, v jeho návštěvnickém centru. Provozovatelé si kromě diplomů do interiéru mohou dát na fasády svých provozoven parádní velkou bronzovou desku, kterou si převzali od spolumajitelů pivovaru Stanislava Bernarda a Josefa Vávry.

V Humpolci sklidil pivovar Bernard první úrodu z malé chmelnice založené loni

Publikováno:před měsícemZdroj:ZemědělecAutor:Vaňatová Petra

V Humpolci na Pelhřimovskupracovníci Rodinného pivovaru Bernard s pomocí žáků tamní střední zemědělské školy očesali první chmel v malé chmelnici založené loni. Chmel tam rostl v nadmořské výšce okolo 560 metrů, podstatně výše, než jsou typické chmelařské oblasti. První úroda je slabší, v plné síle budou rostliny za další dva tři roky, uvedl vrchní sládek a generální ředitel pivovaru Josef Vávra.

Nejvýše položená chmelnice v Česku
Podle pivovaru je v Humpolci možná nejvýše položená chmelnice v Česku, například u Žatce se chmel pěstuje v polohách okolo 230 metrů nad mořem. "Ale chmel, který tu roste, je dobrý, plnohodnotný, zralý, s vysokou hořkostí a aromatickými látkami, bez problémů použitelný," řekl Vávra. Chmel pivovar usuší a co nejdřív použije, pivo s tímto vlastním chmelem nabídne zřejmě na přelomu letoška a příštího roku.
Humpolecká chmelnice je ve stráni nad městem, vysazeno tam bylo 144 rostlin šesti odrůd chmele. O dostatek vody se postaral závlahový systém vedený v půdě. Šestimetrové rostliny dnes pracovníci strhávali z vodicích drátů a ručně z nich do košů otrhávali chmelové šištice.
Vávra uvedl, že v pivovaru původně přemýšleli o koupi nějaké chmelnice na Žatecku, ale vlastníci je prodávat nechtějí. "Tak jsem na zahradě vysadil pár odrůd chmele a když začaly rodit, tak jsem si řekl, že by se z toho mohla udělat jedna várka (piva)," řekl. Dodal, že pivo mělo dobrou odezvu, tak si pivovar vytvořil malou chmelnici.

Experimentu nahrává změna klimatu
Je to experiment, který ukazuje, jak vypadá chmel pěstovaný v nadmořské výšce nad 500 metrů. Nahrává tomu i změna klimatu. Ale velká chmelnice na Vysočině podle jeho předpokladu jen tak nevznikne "Je to běh na dlouhou trať, to se bavíme v desítkách let," uvedl vrchní sládek. Pak by také bylo potřeba dost investovat do technologií.

Výměra chmelnic v ČR
V Česku se loni podle Českého statistického úřadu sklízel chmel ze 4860 hektarů polí. Pěstuje se ve třech oblastech. Největší je Žatecká chmelařská oblast, další chmelařské oblasti jsou Úštěcká a Tršická.

Bernard vyhrál jako nejlepší tmavý ležák na světové soutěži piva 2024

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Kupi.czAutor:Alžběta Eremiášová

Nejlepší černý ležák na světě? Tento rok rozhodně ten z Humpolce. Bernard získal zlatou medaili v kategorii „Best dark lager“ v jedné z nejprestižnějších světových degustačních soutěží World Beer Awards 2024 v Londýně. A nebylo to poprvé. Na jaká další piva, která v soutěži za poslední dobu bodovala, můžeme být jako Češi hrdí?

Nejoceňovanější pivo od Bernarda
V prvním kole letošního ročníku obdržel černý Bernard zlatou medaili jako tzv. „country winner“, tedy nejlepší národní zástupce ve své kategorii piv. V následujícím kole svou výjimečnost jen potvrdil. Porota jej nakonec uznala nejlepším tmavým ležákem a přiznala mu titul „World's best dark lager 2024“. A pivovar si na konto připsal další z mnoha vítězství.

„World Beer Awards patří k světově nejvýznamnějším soutěžím. Vítězství si vážíme také proto, že jsme ho získali už několikrát. Je to důkaz, že se nám daří dlouhodobě držet vysokou kvalitu piva,“ uvedl na webu pivovaru s potěšením vrchní sládek a generální ředitel pivovaru Josef Vávra s tím, že černý ležák je vůbec nejoceňovanějším pivem z produkce rodinného pivovaru Bernard a celkem již získal bezmála 110 ocenění z celého světa.

Ve světě chutnají i Svijany nebo Primátor
Že to v pivovaru Bernard s tmavými pivy umí, dokazují i další získané medaile, které za dobu konání soutěže firma posbírala. V roce 2021 si například zlato odnesla za tmavého Bernarda Amber Lager.

Co se dalších českých pivovarů týče, na stupních vítězů každoročně bodují také Svijany – letos získaly stříbro se svým Silným výročním pivem Svijany 20, před čtyřmi roky si vyvařily zlato za Prémiový ležák Svijany 450.

Čest nám v čele oceněných piv udělal v minulosti například také pivovar Samson jako nejlepší silný ležák stylu Bock (Budějovický Speciál Samson 1795), loni titul získal rovněž Konrad Vratislavický Kapucín jako nejlepší tmavé pivo nebo Primator Weizen jako nejlepší pšeničné pivo.

Nejlepší černý ležák se vaří v pivovaru Bernard

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Večerní Praha

Černý ležák Bernard je nejlepší na světě. Vyhrál svoji kategorii World´s best dark lager v jedné z nejprestižnějších světových degustačních soutěží World Beer Awards 2024 v Londýně. Piva Bernard na soutěži získala ještě další dvě zlaté, tři stříbrné a jednu bronzovou medaili.

„World Beer Awards patří k světově nejvýznamnějším soutěžím. Vítězství si vážíme také proto, že jsme ho získali už několikrát. Je to důkaz, že se nám daří dlouhodobě držet vysokou kvalitu piva,“ potěšily výsledky vrchního sládka a generálního ředitele pivovaru Josefa Vávru. Černý ležák je vůbec nejoceňovanějším pivem z produkce Rodinného pivovaru Bernard, získal už bezmála 110 ocenění z celého světa.

Černý ležák v prvním kole získal zlatou medaili a byl označen jako country winner, tedy nejlepší pivo dané kategorie z České republiky. V následujícím kole se v příslušném stylu určovalo nejlepší pivo na světě, Černý ležák Bernard zvítězil a náleží mu titul World´s best dark lager.

Nejlepší tmavý ležák na světě má plnou chuť s jemnou hořkostí, není sladký, jak se od tmavého piva obvykle očekává. Pivovar do něj přidává jemné kvasnice, díky nimž pivo sekundárně dokváší přímo v lahvi. Vaří se ze čtyř druhů sladů, kvasnic z vlastní produkce, vody z hlubinných vrtů a s použitím žateckých chmelů. V prodejnách je k dostání v typických lahvích pivovaru s patentním uzávěrem, do restaurací se dodává také v sudech.

Piva Bernard v Londýně získala celkem sedm ocenění
Zlaté medaile a ocenění country winner si v Londýně vysloužila také IPA a nové nealkoholické pivo s ovocnou příchutí Bernard Bitter Grep Free. Stříbrnými medailemi porotci ocenili Jantarový ležák, Bohemian ALE a nealkoholické pivo s příchutí višní, bronzovou medaili získal Sváteční ležák.

World Beer Awards je jedna z nejprestižnějších degustačních soutěží, kde porotci z celého světa porovnávají to nejlepší ze všech mezinárodně uznávaných pivních stylů. Nejvyšší ohodnocení z této soutěže má Rodinný pivovar Bernard z minulosti za Černý ležák, svrchně kvašené pivo Bohemian Ale a polotmavý Jantarový ležák.

Pivovar Bernard zvedl v prvním pololetí prodej o 2,5 procenta

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Průmyslová automatizace

Rodinný pivovar Bernard v Humpolci prodal v letošním prvním pololetí 200.500 hektolitrů piva. V porovnání s prvními šesti loňskými měsíci to bylo víc o 2,5 procenta. Pivovar rozšířil nabídku nealkoholických piv. Tyto nápoje se na celkovém letošním prodeji podílely 8,1 procenta. ČTK to sdělil mluvčí pivovaru Radek Tulis.

Prodej piva Bernard letos do konce června ovlivnilo víc faktorů. "Dobré pivo a kvalitní služby, nově získaní odběratelé především sudového piva, oblíbenost značky a reklama. Obecně na prodej piva má vždy vliv počasí," uvedl obchodní ředitel pivovaru Zdeněk Šípek. Doplnil, že prodeje táhnou především tradiční ležáky.

Podíl nealkoholických piv z humpoleckého pivovaru na letošním prodeji se proti minulému roku zvýšil skoro o 1,4 procenta. Podle obchodního ředitele k tomu přispělo především nové nealkoholické pivo s grepovou šťávou. "U zákazníků si rychle získává oblibu samotné i řezané s alkoholickým pivem," uvedl Šípek.

Vloni humpolecký pivovar vystavil za rok 410.000 hektolitrů piva, což bylo nejvíc v jeho dvaatřicetileté historii. V porovnání s rokem 2022 stoupla loňská produkce piva Bernard o tři procenta, v roce 2022 tam bylo uvařeno 398.000 hektolitrů piva.

Rodinný pivovar Bernard, a.s., zaměstnává 260 lidí, z nich čtyři desítky ve svém novém návštěvnickém centru v Humpolci. Dalších 30 lidí pracuje ve Sladovně Bernard v Rajhradě u Brna.

Bernard podporuje své nové hořké nealkoholické pivo

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:MediaGuru.cz

Nové sponzorské vzkazy na novinku nealkoholického hořkého piva Bernard Bitter Grap Free opět režíroval Jiří Mádl.


Nový reklamní spot s hořkým nealkoholickým pivem Bernard Bitter Grep Free se objevil na obrazovkách před prvním zápasem fotbalového Eura.

I tentokrát pivovar oslovil ke spolupráci režiséra Jiřího Mádla, který pro značku vytvořil netradiční formáty v době covidu či dokument o značce Bernard. Ten je k vidění pouze v návštěvnickém centru pivovaru v Humpolci. Jiří Mádl nyní ve dvojici nových spotů vyzdvihl vlastnosti nápoje – jednoduchost a čistotu. Příchuť je podle výrobce přírodní, pivo je nefiltrované a neobsahuje konzervanty.

„Měli jsme k dispozici tři druhy aroma, přírodní, přírodně identické a syntetické. Dodavatel předpokládal, že sáhneme po nejlevnější, syntetické verzi, k jeho překvapení jsme ale vybrali přírodní. To je opravdový grep. Když jsem poprvé ochutnal, věděl jsem, že je to ono. Není to ‚sladká limonáda’, ale skutečné příjemně hořké pivo s opravdovou chutí a vůní grepu,“ ohlédl se za vznikem nápoje vrchní sládek a generální ředitel pivovaru Josef Vávra. Ten je zároveň hlavní postavou sponzorského vzkazu.

Produkci 15 a 20vteřinového spotu zajistila produkční společnost Dawson production. Nové sponzorské vzkazy Rodinného pivovaru Bernard poběží na kanálech České televize, Novy a Primy a na sociálních sítích.

„Jednoduše jsem to namíchal.“ Bernard u fotbalu představuje grepové pivo

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Médiář

Ve spotu mluví vrchní sládek Bernarda. Námět, scénář i režie jsou opět dílem Jiřího Mádla.
„Nalil jsem trochu grepové šťávy do půllitru, k tomu jsem přidal nealko pivo, zamíchal jsem to lžící, ochutnal. No a hotovo,“ vypráví Josef Vávra, vrchní sládek a generální ředitel Rodinného pivovaru Bernard, o vzniku hořkého nealkoholického piva Bernard Bitter Grep Free. Reklamní spot, který vznikl v Dawson Production, se objevil na obrazovkách před prvním zápasem fotbalového Eura, tedy v pátek 14. června ve 20.59. Sponzorský vzkaz poběží na kanálech České televize, která mistrovství Evropy ve fotbale vysílá, také Novy, Primy a na sociálních sítích.

I tentokrát pivovar oslovil ke spolupráci režiséra Jiřího Mádla, který pro značku vytvořil netradiční formáty v době covidu či dokument o značce Bernard, který je k vidění pouze v návštěvnickém centru pivovaru v Humpolci. Mádl nyní ve dvojici nových spotů o stopáži 15 a 20 vteřin, vyzdvihuje vlastnosti nápoje – v nejlepším slova smyslu jednoduchost a čistotu. Pivo je nefiltrované a neobsahuje konzervanty.

„Měli jsme k dispozici tři druhy aroma, přírodní, přírodně identické a syntetické. Dodavatel předpokládal, že sáhneme po nejlevnější, syntetické verzi, k jeho překvapení jsme ale vybrali přírodní. To je opravdový grep. Když jsem poprvé ochutnal, věděl jsem, že je to ono. Není to ‚sladká limonáda‘, ale skutečné příjemně hořké pivo s opravdovou chutí a vůní grepu,“ popsal vznik nápoje vrchní sládek a šéf pivovaru Josef Vávra.

Pivovar Bernard připravil pro letní sezónu novou grafiku

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:MediaGuru.cz

Letní grafika navazuje na ovocná nealko piva značky, objeví se v různých komunikačních kanálech.
Rodinný pivovar Bernard vstupuje do letošní letní sezóny s novým designem od grafičky Juliány Sedlákové. Objeví se mimo jiné i na nové sklenici určené pro nealkoholická piva s ovocnou příchutí.

Zadání bylo na odlišnou a svěží grafiku, která by navazovala na pestrost nealko piv Bernard s ovocnými příchutěmi. „Zkusila jsem výtvarně vyjádřit atmosféru ovocných chutí v zářivé paletě barev, v minimalistickém současném designu s nádechem retra. Kromě ovoce jsem zapojila prvky našeho pivovaru jako je patentní láhev, rozhledna na pivovarském komíně či návštěvnické centrum. Chtěla jsem do toho dát trochu punku,“ popsala Juliána Sedláková.

Sklenici pro ovocná nealko piva o objemu 0,5 a 0,3 litru s novou grafikou pivovar distribuuje do českých restaurací a hospod s čepovaným nealkoholickým pivem Bernard. Sklenice je ale možné si pořídit i domů, jsou k dostání ve značkových prodejnách pivovaru a také v e-shopu.

Nová grafika Rodinného pivovaru Bernard se objeví také např. na reklamních plachtách, billboardech, kamionech a dalších reklamních materiálech.

Pivovar Bernard vstupuje do letní sezóny s novým designem a trochou punku

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Marketing&Media

O nový design Rodinného pivovaru Bernard se postarala grafička Juliána Sedláková. Podle zadání měla vytvořit odlišnou a svěží grafiku, která by navazovala na pestrost nealko piv Bernard s ovocnými příchutěmi.

Má ráda černou barvu a pořádně temnou muziku. To ale neznamená, že by nedokázala sobě i ostatním vnést do života hodně radosti a barev. Grafičce Juliáně Sedlákové se to podařilo s úplně novým designem, se kterým Rodinný pivovar Bernard vstupuje do letošní letní sezóny. Nejviditelnější je na nové sklenici určené pro nealkoholická piva s ovocnou příchutí.

„Zkusila jsem výtvarně vyjádřit atmosféru ovocných chutí v zářivé paletě barev, v minimalistickém současném designu s nádechem retra. Kromě ovoce jsem zapojila prvky našeho pivovaru jako je patentní láhev, rozhledna na pivovarském komíně či návštěvnické centrum. Chtěla jsem do toho dát trochu punku. Pokud to lidi zaujalo a baví je ta ilustrace, pak se to povedlo,“ popisuje Juliána Sedláková.

Nový design si rychle získává na oblibě spolu se sklenicí, kterou pivovar nyní uvedl právě pro ovocná nealko piva. Atraktivní masivní sklenici o objemu 0,5 a 0,3 litru s novou grafikou pivovar distribuuje do českých restaurací a hospod s čepovaným nealkoholickým pivem Bernard. Sklenice je ale možné si pořídit i domů, jsou k dostání ve značkových prodejnách pivovaru a také v e-shopu.

Nová grafika Rodinného pivovaru Bernard se objeví také např. na reklamních plachtách, billboardech, kamionech a dalších reklamních materiálech.

Pivovar Bernard vystoupal na špici obdivovaných českých firem

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Večerní Praha

První místo v potravinářském odvětví, čtvrté místo v celkovém pořadí, jediný pivovar mezi oceněnými. Rodinný pivovar Bernard zaznamenal velký úspěch v Czech Top 100, prestižním žebříčku nejvýznamnějších firem České republiky.

„Náš dosud nejlepší výsledek a přítomnost v první desítce Czech Top 100 přikládám tomu, že po celé roky opravdu makáme. Loni jsme uvařili rekordní množství piva, ale také jsme nedávno založili nadační fond pomoci, otevřeli návštěvnické centrum, zapojili jsme zákazníky přímo do hodnocení kvality našeho piva, komunikujeme. To zřejmě porotci zaregistrovali a ohodnotili. Jsme samozřejmě velmi potěšeni,“ řekl k udělení prestižního ocenění spolumajitel pivovaru Stanislav Bernard.

„Věříme tomu, že má smysl se vytrvale snažit vařit co nejlepší pivo. A my se o to snažíme každý den. Nejen, že to vyžaduje práci, nikdy nekončící učení se a hledání, ale především nás to pořád velmi baví. Myslím, že to musí lidé cítit, že jim nabízíme nejen pivo, ale i náš vztah k tomuto úžasnému nápoji,“ připojil svůj pohled vrchní sládek a generální ředitel pivovaru Josef Vávra.

Spolumajitelé Stanislav Bernard a Josef Vávra proměnili pivovar původně určený k zániku v jeden z nejmodernějších a nejúspěšnějších provozů u nás. Pivovar sídlící na Vysočině v Humpolci exportuje dvacet procent své produkce do 25 zemí světa, nejvíce na Slovensko, do Švédska a do Bulharska. Rodinný pivovar Bernard zaměstnává 260 lidí, dalších 30 osob pak humnová Sladovna Bernard v Rajhradě u Brna. V roce 2022 pivovar otevřel ve svém areálu Návštěvnické centrum Bernard.

Czech Top 100
Žebříček „100 nejvýznamnějších firem České republiky“ je prvním a současně nejdéle trvajícím projektem v oblasti vyhodnocování a udělování cen v oblasti české ekonomiky. Posláním je poskytovat odborný a zvláště laické veřejnosti rychlý, stručný a dostatečně reprezentativní přehled o těch subjektech české ekonomiky, které tvoří její páteř.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.24.10.2024 09:14176