Historie a současnost Budějovického Budvaru

Přímým předchůdcem pivovaru Budějovický Budvar, n. p. byl Český akciový pivovar. Ten byl založen v roce 1895 a přímo navazoval na historickou tradici vaření piva v Českých Budějovicích, která sahá až do 13. století, do doby založení města a udělení práva várečného.
V 19. století byly České Budějovice národnostně smíšeným městem. Ekonomiku však ovládaly podniky vlastněné německou částí obyvatel. Protože tehdejší volební řád rozlišoval voliče podle majetku a výše odváděných daní, pivovarneměli zdejší Češi, přes svou početní převahu, žádné zastoupení na českobudějovické radnici.
Aby se Češi mohli prosadit v rovině politické, museli posílit své ekonomické pozice. Proto zde v poslední třetině 19. století vznikaly „české“ podniky. Jedním z nich se stal i Český akciový pivovar – přímý předchůdce Budějovického Budvaru. Iniciativa k jeho založení vzešla především z řad českých právovárečníků (August Zátka a řada jiných). Český akciový pivovar uvařil první várku 7. října 1895. Do konce roku 1896 činil výstav 51 100 hl piva. Dnes překračuje roční výstav milion hektolitrů. I přes obrovský nárůst objemu výroby však zůstává tradiční kvalita a typická chuť piva Budweiser Budvar zachována dodnes. V konkurenci s německým Měšťanským pivovarem a dvěma schwarzenbergskými pivovary v Třeboni a Protivíně vždy vítězil Český akciový pivovar především díky vysoké kvalitě a výjimečné chuti svého piva, která byla poprvé oceněna již v roce 1896 na Průmyslově výstavě v Praze.

Světová proslulost
Již v roce 1913 byl ležák z Českého akciového pivovaru znám v zahraničí. A právě díky rozvinutému exportu byla jeho obnova po 1. světové válce dokončena velmi rychle. V meziválečném období pivovar prošel rozsáhlou modernizací a elektrizací. V roce 1922 byla vyvrtána první artéská studně, ke které přibyla během času další. Pivovar tak získal zdroj vysoce kvalitní vody, která spoluvytváří vynikající chuťové vlastnosti originálního budějovického ležáku dodnes. Od 20. let pivovar dobýval trhy všech kontinentů, proto si také nechal registrovat ochranné známky pivovar„Český budějovický granát“, „Budweiser bier“, „Budbräu“ a v roce 1930 ochrannou známku „Budvar“, která se stala synonymem vysoké kvality a podle, které se pivovar v roce 1936 přejmenoval na Budvar – Český akciový pivovar České Budějovice.

Poválečné roky
Během druhé světové války byl pivovar pod nacistickou správou a po jejím skončení byl znárodněn. V roce 1967 byla vyčleněna část majetku Jihočeských pivovarů, národního podniku a založen samostatný právní subjekt Budějovický Budvar, n. p. orientovaný díky tradici, cenným ochranným známkám a kvalitě piva na export. K dalšímu rozvoji jak na domácím, tak na zahraničních trzích došlo především po roce 1989, kdy se současnému managementu podařilo výstav pivovaru téměř ztrojnásobit.

Pivovar dnes
Národní podnik Budějovický Budvar je dnes moderní a akční firmou, která je postavena na pevných základech. Pivovar obstál v tvrdém boji s konkurencí, za níž stojí obří nadnárodní koncerny. V současné době je posledním z velkých pivovarů, které mají výhradně český kapitál. V roce 2015 vystavil Budějovický Budvar 1,6 mil. hektolitrů piva. Díky vynikajícím hospodářským výsledkům mohl podnik investovat značné prostředky do svého rozvoje. Část zisku je každoročně věnována na podporu kultury, školství a zdravotnictví především v Jihočeském kraji. Důkazem dynamičnosti a osobního vztahu k milovníkům budějovického piva jsou novinky, s nimiž Budvar pravidelně přichází na trh.
V roce 2004 to byl tmavý ležák Budweiser Budvar, v roce 2005 pak moderní a praktické balení výčepního piva v plechu. Na podzim 2005 byla provedena výměna láhví 0,5 litru u celého sortimentu. pivovarPůvodní hnědé láhve NRW byly nahrazeny moderními a špičkovými obaly - elegantními zelenými láhvemi typu ALE. V létě 2006 byl zahájen prodej tmavého ležáku Budweiser Budvar v láhvích.
Dne 1. března 2007 bylo na trh v jižních Čechách uvedeno nově vyvinuté světlé výčepní pivo značky Pardál. Velký ohlas, který nové pivo vyvolalo u zákazníků v tomto regionu, vedl k rozhodnutí o rozšíření prodeje na celé území České republiky. Od začátku roku 2008 je proto pivo Pardál k dostání v obchodech i restauracích po celé republice.
Na výrazný prodejní úspěch výčepního piva Pardál navázal v červnu 2009 jedenáctistupňový ležák Pardál Echt. Na vývoji Pardál Echt se opět podíleli pivaři, kteří pomáhali na svět výčepnímu Pardálu, a jejich kamarádi. Pardál Echt je alternativou pro ty, kterým se výčepní pivo zdá slabé a ležák silný a kteří zároveň preferují vyšší hořkost a plnost chuti.
Od 1. června 2007 je Budějovický Budvar výhradním dovozcem světlého prémiového ležáku dánské značky Carlsberg pro Českou republiku.
Pivovar každoročně navštíví více než 50 000 turistů, kteří si mohou prohlédnout výrobu piva a také ho ochutnat přímo v ležáckém sklepě. Multimediální expozice "Příběh budějovického piva" přibližuje historii i současnost budějovického piva prostřednictvím velkoplošných obrazovek, filmů, čtených komentářů i dobových artefaktů.
Zdroj:Stránky Budějovického Budvaru, 2016


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Budějovického Budvaru

Kdy:celoročně dle rozpisuObec:České BudějoviceZdroj:Budějovický Budvar

Přijďte a uvidíte, jak se snoubí dlouholetá tradice s moderní technologií a rodí ona lahodná chuť světoznámého a originálního prémiového ležáku Budweiser Budvar. Obklopeni vůní moravského sladu a žateckého hlávkového chmele nahlédnete do tejemství výroby světoznámého ležáku Budweiser Budvar. Uvidíte, jak se za použití nejkvalitnějsích domácích surovin, vlastní vody čerpané z více než 300 metrů hlubokých studní a prvotřídních pivovarských kvasnic rodí pivo vyznačující se lahodnou chutí s příjemnou chmelovou vůní a jemnou hořkostí, jehož kvalitu oceňují zákazníci téměř na celém světě. Poctivě uvařené pivo pak ochutnáte načepované jen pro vás z pivovarských tanků v rozlehlých chladných ležáckých sklepích, kde Budweiser Budvar zraje před svou cestou k zákazníkům.

●Pravidelné prohlídky bez objednávky v českém, anglickém a německém jazyce probíhají každý pracovní den ve 14 hodin
●Prohlídka je též možná v ruském, francouzském, španělském a italském jazyce na základě předchozí objednávky

Doba trvání exkurze je cca 60 minut, maximálně 50 osob a minimálně 5 osob
Sleva 50% pro děti do 18 let, studenti po předložení průkazu ISIC

V sezóně - od 1. 3. do 31. 12. - Pondělí až neděle 9:00-17:00
Mimo sezónu - od 1. 1. do 28. 2. - Pondělí a neděle ZAVŘENO, Úterý až sobota 9:00-17:00

Aktualizováno: před 8 lety

Budějovický Budvar se stal pivovarem roku 2022

Publikováno:před rokemZdroj:Budějcká Drbna

Budějovický Budvar se stal podle Sdružení přátel piva pivovarem roku 2022. Anketa Sdružení přátel piva se koná od roku 1990 a je nejstarší novodobou soutěží na českém pivním trhu. Každoročně oceňuje nejen nejlepší pivovar, ale i nejlepší piva či nejvýznamnější pivovarské osobnosti.

Na Budějovickém Budvaru pořadatelé ocenili jeho rostoucí produkci, export i spolupráci s minipivovary. Titul získal Budvar již podruhé. V kategorii minipivovar roku zvítězil Pivovar Volt z Jablonce nad Nisou, sládkem roku se stal Martin Palouš právě z vítězného minipivovaru Volt.

Budějovickému Budvaru se daří. V roce 2021 uvařil pivo o celkovém objemu 1,809 mil. hektolitrů a jeho tržby překročily hranici 3 mld. Výrazný podíl na tomto úspěchu měly exportní trhy a fakt, že obliba poctivého českého piva ve světě neustále roste. Národní pivovar v současné době exportuje do více než 70 zemí světa, a tak si českobudějovický ležák vychutnávají lidé například v Kambodže, Kolumbii, Alžírsku nebo v Austrálii. Přitom každá kapka pochází výhradně z Českých Budějovic.

V současné době má budějovický pivovar otevřených více než deset pozic. Nabírá do výroby, logistiky i administrativy. Budvar na jaře navyšoval v průměru mzdy o 8 % procent a o dalších 5 % je bude navyšovat nyní v listopadu. Zaměstnanci pivovaru se navíc mohou těšit z jednorázového příspěvku na energie 10 000 Kč. Letos se Budvar zařadil mezi tři nejlepší zaměstnavatele kraje.

Pivovarem roku 2022 je podle Sdružení přátel piva Budějovický Budvar

Publikováno:před rokemZdroj:ZemědělecAutor:Přibík Oldřich

Pivovarem roku 2022 je podle Sdružení přátel piva pivovar Budějovický Budvar z Českých Budějovic. Pořadatelé ocenili jeho rostoucí produkci, export i úspěšná nová piva. Titul získal Budvar podruhé, poprvé to bylo v roce 2013. Minipivovarem roku se letos stal Pivovar Volt z Jablonce nad Nisou, sládkem roku se stal Martin Palouš právě z vítězného minipivovaru Volt. Ocenění pořadatelé předali v prostorách Hotelu Sladovna v Černé Hoře na Blanensku v sále, který dřív býval pivovarskou sladovnou sousedního pivovaru Černá Hora.

Sdružení přátel piva kromě hlavních ocenění předalo i ceny v kategoriích světlé výčepní pivo, kde zabodoval Hektor z řemeslného pivovaru CLOCK, světlý ležák, kde zvítězil Prostě Ležák z pivovaru BadFlash, silné pivo pro piva s více než 13 stupni, kde zabodoval Pimátor 16 Exkluziv z Pivovaru Primátor.

Oceněna byla i tmavá a polotmavá spodně kvašená piva, kde první cenu získal Sv.Norbert Tmavý ležák z Pivovaru Strahov, pšeničná piva, kde zvítězil Primátor Weizen z Pivovaru Primátor, mezi světlými svrchně kvašenými pivy vyhrál Bernard Bohemian Ale z Rodinného pivovaru Bernard, mezi tmavými a polotmavými svrchně kvašenými pivy Torpid Mind, Russian Imperial Stout z Pivovaru BadFlash a nejlepší kyselé pivo podle hodnotitelů vyrábí Rodinný pivovar Zichovec pod názvem Zichovec Sour Passion Fruit 12.

Nejúspěšnějšími pivovary se tak letos staly pivovary Primátor a BadFlash se dvěma zlatými medailemi.

Budvar postaví třetí varnu, roční produkci zvýší na 2,4 milionu hektolitrů

Publikováno:před rokemZdroj:iDNES.czAutor:Antonín Pelíšek

Ani současná ekonomická krize nebrzdí Budějovický Budvar v plánech na budoucí navýšení výroby piva. V těchto dnech zveřejnil záměr stavby nové varny. Ze současných 1,9 milionu hektolitrů piva ročně bude národní podnik schopen vyrobit až 2,4 milionu hektolitrů. Třetí varnu chce pivovar postavit do konce roku 2024.

„Výstavba třetí varny byla vždy součástí projektu investičního rozvoje kapacity pivovaru. Ten začal před čtyřmi lety novým logistickým centrem, po něm novou lahvovou linkou, v roce 2021 novou plechovkovou linkou, rozšířením kapacity sklepa a rozšířením kapacity CK tanků,“ vypočítal generální ředitel podniku Petr Dvořák.

Pivovar myslí na rozvoj a zvyšování výroby i přes některé potíže v oblasti vývozu, kdy na začátku letošního roku ukončil dodávky do Ruska v souvislosti s válkou na Ukrajině. Mezi největší zahraniční odběratele patří Německo, Polsko, Slovensko a Británie.

I díky exportu loni vyrobil rekordní množství 1,9 milionu hektolitrů piva. Zájem stoupá o pivo v plechovkách, stáčecí linka jich dokáže naplnit až 40 tisíc za hodinu. Ředitel Dvořák přesto upozornil, že stavba třetí varny jen odráží výhled na desítky let dopředu. Nejde tedy o reakci na současnou situaci.

„Otázkou není, jestli budeme novou varnu potřebovat, ale spíše kdy začneme se stavbou. To plánujeme na konec příštího roku nebo začátek dalšího,“ poznamenal Dvořák.

Požádají o nové povolení k odběru vody

Hlavní surovinou k výrobě piva je voda. Tu čerpá pivovar z hlubinných artéských studní, nejhlubší měří 300 metrů. Podle hydrologů sahá až k mohutné zásobárně vody ze třetihor. V případě navýšení výroby bude muset Budějovický Budvar zvýšit i spotřebu vody – ze současných 8,5 milionu hektolitrů ročně až o 31 procent.

Podle dokumentu k záměru stavby nové varny, který má redakce MF DNES k dispozici, se na výrobu jednoho litru piva spotřebuje přibližně 4,6 litru vody. Povolení k odběru hlubinné vody končí Budějovickému Budvaru v roce 2024, potom bude muset žádat o nové.

Podle propočtů bude stačit k výrobě až 2,4 milionu hektolitrů piva ročně i současný povolený odběr vody. První ze tří artéských studní vyvrtal pivovar v roce 1922 a byla hluboká 197 metrů. Dnes čerpá Budějovický Budvar vodu z třistametrové studně vyvrtané v roce 2003.

Nová varna bude stát na dvoře pivovaru a částečně zabere i dnešní objekt výrobně-technického zařízení, jehož fasáda je sestavená z takzvaných boletických panelů, které obsahují zdraví nebezpečný azbest. Rozebírání této stavby má provádět za provozu speciální firma za dodržení hygienických předpisů.

Plánovaný nárůst výroby piva se odrazí i na dopravě. Suroviny a výrobky odváží kamiony a nákladní auta od budovy pivovaru směrem na Pražskou třídu.

K záměru, který je uveřejněný na úřední desce kraje, se mohou vyjadřovat instituce a dotčená veřejnost. Se stavbou souhlasí odbor územního plánování města i odbor životního prostředí kraje.

Pivo už levné nebude. V centru Prahy letos přesáhne cena za půllitr 70 korun

Publikováno:před rokemZdroj:ČT24

Listopad přinesl další zdražení piva. K výrobcům, kteří navyšovali ceny, se přidal Budějovický Budvar. U půllitru to může znamenat i dvě koruny navíc. Výroba piva je totiž náročná na spotřebu energií.

Ceny energií vzrostly českobudějovickému pivovaru téměř čtyřnásobně. I proto od listopadu zvýšil ceny piva zhruba o deset procent. „Hlavním důvodem jsou ceny energií a ceny obalového materiálu, ceny chmele a ceny především sladu, očekáváme, že půjdou zase o desítky procent nahoru,“ popsal ředitel Budějovického Budvaru Petr Dvořák.

Půllitr tak zdražil zhruba o dvě koruny, v některých hospodách však může být nárůst i vyšší. Plánují si navýšit cenu také o další náklady. „Je to elektřina, plyn a ostatní věci, které se nám do těch dvou korun promítnout nemůžou. Hospody musí zdražit víc. Pokud vůbec můžou zdražit, protože úbytek hostů je už teď rapidní,“ řekl majitel restaurace Zlatá Hvězda Jan Dobiáš.

Zdražovat už musely i podniky, které do půllitrů točí pivo jiných značek. Ceny zvedl i největší český pivovar Plzeňský Prazdroj, v průměru o 1,7 koruny na půllitr. V restauraci nedaleko Prahy tak aktuálně stojí 61 korun. „Přenesli jsme do našich jídelních lístků to, o co nám byla cena navýšena, žádná extra marže. Jak jsme nakoupili, tak prodáváme,“ uvedl spolumajitel restaurace La Pastorella Marin Šos.

Vyšší cena by mohla srazit spotřebu
Dráž teď nakupuje většina hospod. V posledních měsících totiž zdražily všechny velké pivovary – v průměru 1,50–2 koruny na půllitr piva. Čepované dvanáctistupňové už ve velkých městech stojí často přes 60 korun.

„Říká se mi to velmi smutně, ale pivo bude dražší. Hladinka v centru Prahy překročí 70 korun už tento podzim. Hospodští už opravdu nemají kde brát. Pivo už levné nebude,“ řekl člen představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků Luboš Kastner.

S vyšší cenou může podle hospodských přijít i nižší spotřeba piva. V té jsou Češi ve srovnání se světem dlouhodobě na prvním místě.

Pivovarem roku 2022 je podle Sdružení přátel piva Budějovický Budvar

Publikováno:před rokemZdroj:České NovinyAutor:ČTK

Pivovarem roku 2022 je podle Sdružení přátel piva pivovar Budějovický Budvar z Českých Budějovic. Pořadatelé ocenili jeho rostoucí produkci, export i úspěšná nová piva. Titul získal Budvar podruhé, poprvé to bylo v roce 2013. Minipivovarem roku se letos stal Pivovar Volt z Jablonce nad Nisou, sládkem roku se stal Martin Palouš právě z vítězného minipivovaru Volt. Ocenění pořadatelé předali v prostorách Hotelu Sladovna v Černé Hoře na Blanensku v sále, který dřív býval pivovarskou sladovnou sousedního pivovaru Černá Hora.

Anketa Sdružení přátel piva o nejlepší piva, pivovary a pivovarské osobnosti roku se koná od roku 1990 a je nejstarší novodobou soutěží na českém pivním trhu. První část hodnocení je anketní mezi členy sdružení, nejlepší piva pak postoupí do anonymní finální degustace. Sdružení přátel piva má přes 1500 registrovaných členů. Od roku 2003 se začala předávání cen konat pokaždé v jiném pivovaru, Černá Hora je první, kam se předávání cen letos vrátilo, minule se tu konalo v roce 2004. Sdružení vlastní ochranné známky na ocenění Pivovar roku, udělované od roku 2004, MInipivovar roku (od roku 2006) a nově i Létající pivovar roku.

Prezident Českomoravského svazu minipivovarů Michal Voldřich ve svém projevu upozornil na to, že v příštím roce bude chtít vláda pravděpodobně zvyšovat spotřební daň z alkoholu. Ohradil se proti tomu, že pivovarníci za každé zvýšení ceny čelí kritice. "Zatímco když máslo zdraží na dvojnásobek, nikdo to neřeší, ale když pivo podraží o padesát haléřů na půllitru, všichni se do pivovarů pustí, že zbytečně zdražují," uvedl Voldřich. Pivovarníci jsou podle něj nuceni zdražovat, protože mimo jiné zemědělci zvyšují cenu ječmene a rostou i ceny elektřiny.

Předseda Sdružení přátel piva Tomáš Erlich uvedl, že spotřeba piva v Česku klesá nejen v celkovém pohledu, ale snižuje se zejména množství piva vypitého v restauracích. "Je to přibližně každé čtvrté pivo, což je špatné, i když okolní státy jsou na tom ještě hůře. V Rakousku je podíl čepovaných piv jen 12 procent a Polsku dokonce pět procent," doplnil Erlich

Sdružení přátel piva kromě hlavních ocenění předalo i ceny v kategoriích světlé výčepní pivo, kde zabodoval Hektor z řemeslného pivovaru CLOCK, světlý ležák, kde zvítězil Prostě Ležák z pivovaru BadFlash, silné pivo pro piva s více než 13 stupni, kde zabodoval Pimátor 16 Exkluziv z Pivovaru Primátor.

Oceněna byla i tmavá a polotmavá spodně kvašená piva, kde první cenu získal Sv.Norbert Tmavý ležák z Pivovaru Strahov, pšeničná piva, kde zvítězil Primátor Weizen z Pivovaru Primátor, mezi světlými svrchně kvašenými pivy vyhrál Bernard Bohemian Ale z Rodinného pivovaru Bernard, mezi tmavými a polotmavými svrchně kvašenými pivy Torpid Mind, Russian Imperial Stout z Pivovaru BadFlash a nejlepší kyselé pivo podle hodnotitelů vyrábí Rodinný pivovar Zichovec pod názvem Zichovec Sour Passion Fruit 12.

Nejúspěšnějšími pivovary se tak letos staly pivovary Primátor a BadFlash se dvěma zlatými medailemi.

Udržitelnost je pro Budvar velké téma, říká manažer pro strategii Robert Chrt

Publikováno:před rokemZdroj:E15.czAutor:Vít Chalupa

Národní pivovar Budějovický Budvar se připojil k iniciativě Zálohujeme.cz. Chce tak přispět k tomu, aby se i v Česku konečně začaly vracet plechovky nejen od piva. „Aktuálně fungující kontejnerový sběr kovových odpadů, tedy i plechovek, pokládáme za nedostatečný,“ říká Robert Chrt, manažer pro strategii a business development Budvaru.

Pijete pivo raději z lahve, nebo z plechovky?
Vůbec nejraději piji dobře načepované pivo v hospodě. Pokud je správně ošetřené, je to nejlepší a nejčerstvější pivo, které můžeme mít. Ohledně lahve či plechovky nemám jasnou osobní preferenci, oba druhy obalu zaručují pivu dobrou ochranu jeho jakosti, plechovka dokonce i před světlem.

Co z toho je ekologičtější? Co ekonomičtější pro firmu? A co pro zákazníka?
Obecně jsou ekologicky nejpříznivější vratné oběhové obaly, tedy lahve, jednorázové obaly, plechovky, pokud jsou vyrobené z recyklovaného hliníku a je zabezpečený jejich výkup a opětovné zpracování, jsou jen o něco horší. Pro firmu i zákazníky jsou ekonomičtější vratné obaly – v případě jednorázových obalů se do prodejní ceny piva samozřejmě promítá plná nákupní cena obalů.

Budějovický Budvar vyvinul se společností Mattoni 1873 tzv. nealkoholický beermix Birgo a „zabalili“ jste ho do papírových multipacků bez lepidla. Je něco podobného možné u piva?
Plechovkové multipacky balíme do papíru napříč celým naším portfoliem výrobků – tedy nejen Birgo, ale i všechna naše budvarská piva. Jde o nový obalový formát, který umí balit naše nová plechovková linka. Tu jsme uvedli do provozu letos v březnu. Papírový přebal nahradil ten z LDPE fólie a ročně tímto krokem ušetříme 85 tun potištěného plastu. Přebal obsahuje 16 procent recyklovaného papíru a je sám o sobě recyklovatelný. Zabalení multipacku funguje na mechanickém principu bez použití lepidla.

Dá se očekávat nějaká převratná novinka v obalech pro pivo? Něco jako před lety Tetra Pak? Nebo pivo navždy zůstane ve skle či v plechu?
Z pohledu ochrany kvality piva fungují skleněné lahve i aluminiové plechovky velmi dobře, jsou vůči pivu inertní a dobře pivo chrání před jeho největším nepřítelem – kyslíkem, oxidací. Na druhou stranu jednorázové skleněné lahve či plechovky mají vysokou energetickou náročnost při výrobě a následně, pokud jsou vyhozeny do odpadu či skládkovány, zanechávají za sebou extrémně vysokou uhlíkovou stopu a doba jejich přirozeného rozpadu je též velmi dlouhá.

A ta novinka?
Již několik let se experimentálně zkouší lahve na bázi papíru, některé s příměsí plastu, jejichž výroba by byla více šetrná k životnímu prostředí a zároveň by se v případě jejího vyhození či skládkování sama rozložila v rozumném čase. Velkou výzvou je samozřejmě zachování parametrů pro ochranu nápoje, kterých dosahují klasické lahve či plechovky. Domnívám se, že hlavními obalovými materiály pro pivo v nejbližších letech zůstanou sklo a hliník, ale poroste snaha o posílení oběhových vratných obalů a o zálohování a navracení jednorázových obalů k novému materiálovému zpracování.

Odkud pocházejí vaše pivní lahve? Dopadly na Budvar důsledky ruské agrese na Ukrajině, kdy tamní podniky přestaly zásobovat Evropu sklem a lahvemi?
Veškeré pivní lahve aktuálně odebíráme od našeho dodavatele v České republice – společnosti O-I Manufacturing Czech Republic, která má sklárnu v Novém Sedle u Karlových Varů. Situaci společně s dodavatelem monitorujeme a řešíme, hlavním tématem jsou zejména vysoké ceny energií, které ovlivňují cenu lahví, ale problém s jejich dodávkami jsme zatím neměli.

Jak vlastně Budějovický Budvar zasahuje do výroby lahví nebo plechovek? Nebo je dostáváte jen jako hotový výrobek pro plnění pivem?
Naše lahve jsou individualizované, protože na sobě mají vystupující logo pivovaru, jsou vyráběné ve formách, které mohou být použité jen pro výrobu našich lahví. U plechovek jde o standardizované plechovky různých velikostí (zejména 330 mililitrů a 500 mililitrů), které jsou následně potištěny designem pivovaru. Technologie výrobců obalů se posouvá dopředu, obecně je vidět trend v poklesu jejich hmotnosti, což je příznivé pro snížení spotřebované energie při výrobě a pro snížení pro uhlíkové stopy. Snahou výrobců je též vyrábět nové obaly z co největšího procenta recyklovaného materiálu, což v případě lahví či aluminiových plechovek lze velmi dobře, protože se tyto materiály dají recyklovat téměř nekonečně. To je parametr, který nás při nákupu velmi zajímá. Aktuálně naše plechovky obsahují 74 procent recyklátu a lahve mezi 70 a 75 procenty.

Pro představu, kolik lahví a plechovek piva naplníte za měsíc, za rok?
Ročně hovoříme o stovkách milionů kusů, přičemž plechovky představují třetinu.

Budějovický Budvar se připojil k iniciativě Zálohujeme.cz. Kdy se Česko posune aspoň na úroveň Slovenska a především ostatních evropských států, kde se skutečně zálohují PET lahve a plechovky?
To nevím, ale věřím, že v nejbližších letech. Aby zálohový systém fungoval, musí být mandatorní a tedy kodifikován státem. Na začátku je tedy nejdůležitější vůle státu a státní správy tento systém zavést. Příprava zálohového systému a jeho nastavení je práce na dva až tři roky. K iniciativě Zálohujeme.cz jsme se připojili proto, že aktuálně fungující sběr kovových odpadů, a tedy i plechovek, přes šedé kontejnery a sběrné nádoby pokládáme za nepostačující. Dle odhadů se z trhu z deseti prodaných plechovek vrátí k materiálovému zpracování pouze čtyři. V evropských zemích, kde fungují zálohové systémy, většinově společně pro nápojové lahve z PET a nápojové plechovky z hliníku, se vrátí ke zpracování devět plechovek z deseti. Rozdíl je to tedy obrovský.

Kolik z vaší výroby zůstane v Česku? A kam nejčastěji dodáváte do zahraničí?
V roce 2021 jsme uvařili a prodali 1,8 milionu hektolitrů piva, z čehož jsme 70 procent vyvezli a 30 procent jsme prodali zákazníkům na českém trhu. Jsme tedy výrazně proexportně orientovaný pivovar. Naším hlavním trhem je jednoznačně Evropa, ta tvoří více než 90 procent našich exportních prodejů. Největším trhem je Německo, následované Polskem, Slovenskem, Velkou Británií, Rakouskem a Švédskem.

Jak se na přepravě a logistice podepisuje současná situace se stoupajícími cenami nejen energií, ale také nafty?
Cena přepravy a logistiky je součástí ceny piva. Vzhledem k rostoucím nákladům, zejména na pohonné hmoty, jsme nuceni platit více našim dodavatelům i v rámci naší vlastní logistiky a následně zvýšené náklady promítat do ceny piva. To vždy nejde v plné míře, ale i tak cena piva roste, což se následně může projevit ve snížené spotřebitelské poptávce. Kromě růstu nás zejména trápí to, že nejsme schopni predikovat další vývoj situace, která je velmi nestálá.

Budějovický Budvar si pořídil tahač na LNG, ale cena této komodity stoupá. Jak tuto investici hodnotíte? Jde především o příspěvek k udržení životního prostředí? Nebo o ekonomickou výhodu na německých dálnicích, kde vozy LNG neplatí mýto.
Tahač na LNG pro naši dálkovou přepravu do Německa je pilotní projekt, který jsme spustili v roce 2022. Při jeho zvažování jsme posuzovali jak environmentální, tak i ekonomický přínos a smysl. Z pohledu environmentálního nás zajímala nižší uhlíková stopa v porovnání s klasickou naftou a v ekonomickém pohledu jsme zvažovali všechny benefity. Tedy dojezd a výsledně nižší cenu za pohonné hmoty na 100 kilometrů, možnost dotace na pořízení tahače, ale i absenci povinnosti platit mýto v Německu.

Zvažujete nákup elektrických dodávek či tahačů?
Rozjíždíme testování elektrovozů pro osobní přepravu, kde prozatím vidíme větší smysl a flexibilitu pro využití tohoto média. Pivo je „těžký“ produkt a pro jeho distribuci obecně potřebujeme vozidla s vyšším výkonem a dojezdem. Do budoucna se možná budeme zabývat využitím elektroaut pro lokální distribuci v oblastech s nižším nájezdem kilometrů, tedy ve městech, a místech s vhodným profilem terénu.

Za váš akční plán ke snížení 20 procent emisí CO2 do pěti let jste získali jako první v republice ocenění Lean&Green Award pro udržitelnou logistiku. Jak se vám ho v současné krizové době daří plnit?
Program Lean&Green je založený na dlouhodobé iniciativě a přístupu firem, které se do něj přihlásily. Současné krizové období neznamená prakticky žádné narušení v plnění tohoto plánu. Cílem je snížit uhlíkovou stopu, pokud uhlíkovou stopu budeme snižovat přes cílená opatření, budeme šetřit i energie a pohonné hmoty a tím i peníze. Krize tedy implementaci opatření a plnění cílů urychlí, nikoliv zpomalí.

Pivo se neobejde bez vody. Ale vody v Česku bývá nedostatek. Jak se s tím vypořádáte?
Vodu pro vaření piva bereme z vlastních artézských 300 metrů hlubokých studní. Vodu čerpáme v souladu s vodohospodářským povolením, které bere v úvahu hydrogeologické poměry v Českobudějovické pánvi. Víme, že voda je cenný zdroj, nechali jsme si zpracovat vodní koncepci, která ukazuje různé scénáře, jak bychom mohli s vodou v budoucnu ještě více šetřit. Jedním z hlavních směrů je udržení provozní vody, tedy té na mytí obalů, či v pastérech, v delším koloběhu, čistění odpadní vody, zlepšení měření a regulace, záchyt dešťové vody pro zálivku zelených ploch. Na druhou stranu nechceme uhnout z cesty, jak pivo vaříme – klasickým českým dekokčním rmutováním a dvoufázovým kvašením a ležením, což vyžaduje o něco více vody.

Co si představit pod pojmem „zelený pivovar“?
Máme krásnou vizi zcela zeleného pivovaru, který bude zeleně žít i vypadat. Pivo chceme vařit udržitelným způsobem. Udržitelnost hraje velkou roli ve všech našich procesech, nicméně mnohdy jde o aktivity, které nejsou navenek vůbec vidět. Chtěli bychom i fyzicky z pivovaru vytvořit "zelené" místo, jehož součástí bude veřejný prostor, který bude zajímavý a atraktivní pro návštěvníky, naše zaměstnance i všechny „Budějčáky“. Pivovar chceme celkově ozelenit za použití zelených fasád a střech, umožnit návštěvníkům se dostat až do srdce pivovaru a zlepšit místní mikroklima.

Robert Chrt (56 let)
Manažer pro strategii a business development národního pivovaru Budějovický Budvar. Vystudoval Obchodní fakultu Vysoké školy ekonomické v Praze. V devadesátých letech minulého století se zabýval exportním prodejem v segmentu FMCG, později pracoval v bankovnictví. V Budvaru působí od roku 1994, z toho 20 let na obchodních pozicích, aktuálně třetím rokem na pozici manažera pro strategii. Mezi koníčky řadí lyžování, kolo, knihy, cestování. Je ženatý a má tři děti.

U piva je těžké být pesimista. V budoucnu za něj ale 70 korun zaplatíme

Publikováno:před rokemZdroj:CNN PrimaAutor:Denisa Korityáková

Kvůli vysokým cenám energií zdražuje i pivo, připomněl v pořadu Co na to vaše peněženka generální ředitel pivovaru Budějovický Budvar Petr Dvořák. Přiznal, že výhledově Češi za oblíbený alkoholický nápoj zaplatí až 70 korun, příští rok to prý ale nebude. „U piva je těžké být pesimistou, bude lépe,“ dodal ve vysílání CNN Prima NEWS.

„Starší lidé pamatují pivo za deset korun, nedovedli si představit, že bude stát 50. Jednoho dne uvidíme pivo i za 70 korun, velmi pravděpodobně v budoucnu, ale ne příští rok,“ uvedl v pořadu Co na to vaše peněženka Dvořák.

Za zlatavý mok si pivaři připlácí už nyní, a to obzvlášť kvůli energetické krizi. „Valná většina nákladů zdražuje o desítky procent, jen elektřina je o desítky milionů vyšší. Koukáme na vstupy i na to, co peněženky lidí snesou. Cena piva je ale v porovnání s jinými nápoji nebo jídly často nejlevnější,“ popsal dále.

Lidé pijí doma
Trhu s pivem nepomohla ani pandemie koronaviru, kdy spousta lidí zůstávala doma. Někteří Češi se do podniků nehrnou ani nyní. „Výhledově se zdá, že budeme víc doma, byť je to obrovská škoda, restaurace je opravdová sociální síť, kde probíráme své problémy, je těžké tam být neupřímný,“ sdělil ředitel pivovaru.

Jako státní podnik Budvar čeká na další případnou pomoc ze strany vlády. „U piva je těžké být pesimistou, bude lépe,“ uzavřel ve vysílání CNN Prima NEWS Dvořák.

Návrat Budvaru na ruský trh není v současnosti myslitelný

Publikováno:před rokemZdroj:iDNES.czAutor:ČTK

Obnovení vývozu Budějovického Budvaru do Ruska není v současné době myslitelné, uvedl ministr zemědělství Zdeněk Nekula. Reagoval tak na dřívější vyjádření ředitele pivovaru Petra Dvořáka, že ve střednědobém výhledu se Budvar na ruský trh potřebuje vrátit, aby nepřišel o ochrannou známku.

Dvořák dříve uvedl, že s Ruskem se podařilo vypořádat všechny dosavadní závazky a pohledávky, které včetně vratných sudů představovaly přes milion eur (více než 25 milionů korun). Budvar letos do Ruska vyvezl zlomek toho, co v předchozích letech.

Rusko patří mezi jeho pět hlavních exportních trhů, na vývozu se dosud podílelo minimálně z deseti procent. Loni uvařil Budvar rekordních 1,8 milionu hektolitrů, meziročně o 4,6 procenta víc, a vyvezl přes 1,3 milionu hektolitrů piva, export stoupl meziročně o 11,3 procenta.
Podle Dvořáka musí pivovar situaci řešit ve střednědobém horizontu, aby nepřišel na ruském trhu o ochrannou známku.

O víkendu také poznamenal, že na ruském trhu řada pivních značek zůstává, a to včetně Anheuser-Busch InBev, který v části světa prodává pivo pod značkou Budweiser.

„Pro budoucnost by bylo velmi riskantní opustit na delší čas ruský trh. Máme i negativní historickou paralelu z roku 1939, kdy Budějovický Budvar opustil v turbulentním předválečném čase americký trh, a přišli jsme tam tak dodnes o naši ochrannou známku,“ řekl.

Ministerstvo zemědělství uvedlo, že rozumí snaze ředitele pivovaru působit jako řádný hospodář, v současné situaci ale nelze o návratu na ruský trh uvažovat. Nekula také zastává jednotné stanovisko české vlády, která ruskou agresi na Ukrajině ostře kritizuje.

„Jsou situace, kdy obchodní a ekonomické zájmy musí ustoupit jednotnému postoji všech zemí, které odsuzují neobhajitelnou Ruskou agresi vůči Ukrajině a zejména zvěrstva páchaná ruskou armádou. Proto si neumím představit za současné konstelace jakákoliv jednání Budvaru o exportu do Ruska a panu řediteli toto vysvětlím,“ uvedl.
Pivovar k vyjádření ministra uvedl, že postoj společnosti k ruskému trhu nemění. „Obnovení obchodních vztahů s ruskými partnery není na pořadu dne, dokud nebude ruská agrese zcela ukončena,“ doplnil Dvořák.

Tržby Budvaru v Rusku, Bělorusku a na Ukrajině byly ročně zhruba 250 milionů korun. Velkou část výpadků prodeje do Ruska pomohl letos Budvaru nahradit prodej nového nealko piva BirGo.

Za současné situace nelze uvažovat o obnově exportu Budvaru do Ruska

Publikováno:před rokemZdroj:České NovinyAutor:ČTK

Ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) uvedl, že si za současné situace nedokáže představit obnovení vývozu Budějovického Budvaru do Ruska. Ministerstvo o tom dnes informovalo v tiskové zprávě. Ředitel pivovaru Petr Dvořák ČTK dříve řekl, že ve střednědobém výhledu se Budvar na ruský trh potřebuje vrátit, aby nepřišel o ochrannou známku. Podle Nekuly s ním své vyjádření nekonzultoval. Pivovar dnes zdůraznil, že do ukončení ruské agrese na Ukrajině o obnovení obchodních vztahů nelze uvažovat. Budvar vývoz do Ruska zastavil ihned poté, co v únoru začala válka na Ukrajině.

Dvořák dříve uvedl, že s Ruskem se podařilo vypořádat všechny dosavadní závazky a pohledávky, které včetně vratných sudů představovaly přes milion eur (více než 25 milonů korun). Budvar letos do Ruska vyvezl zlomek toho, co v předchozích letech. Rusko patří mezi jeho pět hlavních exportních trhů, na vývozu se dosud podílelo minimálně z deseti procent. Loni uvařil Budvar rekordních 1,8 milionu hektolitrů, meziročně o 4,6 procenta víc, a vyvezl přes 1,3 milionu hektolitrů piva, export stoupl meziročně o 11,3 procenta. Podle Dvořáka musí pivovar situaci řešit ve střednědobém horizontu, aby nepřišel na ruském trhu o ochrannou známku.

O víkendu také poznamenal, že na ruském trhu řada pivních značek zůstává, a to včetně Anheuser-Busch InBev, který v části světa prodává pivo pod značkou Budweiser. "Pro budoucnost by bylo velmi riskantní opustit na delší čas ruský trh. Máme i negativní historickou paralelu z roku 1939, kdy Budějovický Budvar opustil v turbulentním předválečném čase americký trh, a přišli jsme tam tak dodnes o naši ochrannou známku," řekl.

Ministerstvo zemědělství dnes uvedlo, že rozumí snaze ředitele pivovaru působit jako řádný hospodář, v současné situaci ale nelze o návratu na ruský trh uvažovat. Nekula také zastává jednotné stanovisko české vlády, která ruskou agresi na Ukrajině ostře kritizuje. "Jsou situace, kdy obchodní a ekonomické zájmy musí ustoupit jednotnému postoji všech zemí, které odsuzují neobhajitelnou Ruskou agresi vůči Ukrajině a zejména zvěrstva páchaná ruskou armádou. Proto si neumím představit za současné konstelace jakákoliv jednání Budvaru o exportu do Ruska a panu řediteli toto vysvětlím," uvedl.

Pivovar dnes k vyjádření ministra uvedl, že postoj společnosti k ruskému trhu nemění. "Obnovení obchodních vztahů s ruskými partnery není na pořadu dne, dokud nebude ruská agrese zcela ukončena,“ doplnil dnes Dvořák.

Tržby Budvaru v Rusku, Bělorusku a na Ukrajině byly ročně zhruba 250 milionů Kč. Velkou část výpadků prodeje do Ruska pomohl letos Budvaru nahradit prodej nového nealko piva BirGo.

Budvaru loni stouply tržby z prodeje výrobků a služeb o 10,8 procenta na rekordních 3,11 miliardy korun. Zisk po zdanění se zvýšil o 10,5 procenta na 337,1 milionu korun. Vyplývá to z výroční zprávy. Tržby za pivo loni poprvé překonaly tři miliardy korun, činily 3,02 miliardy.

Budvar se potřebuje vrátit do Ruska, kvůli ochranné známce

Publikováno:před rokemZdroj:iDNES.czAutor:ČTK

Budějovický Budvar letos pravděpodobně neobnoví vývoz do Ruska, který zastavil poté, co začala válka na Ukrajině. Pivovar vypořádal závazky a pohledávky v Rusku za víc než milion eur a z velké části zpracoval již vyrobené obaly. Kvůli známkoprávní situaci se ale Budvar potřebuje ve střednědobém výhledu na ruský trh vrátit, sdělil ředitel Budvaru Petr Dvořák.

„S Ruskem se nám podařilo úspěšně vypořádat dosavadní závazky a pohledávky, které včetně vratných sudů představovaly přes milion eur, tedy asi 25 milionů korun. Zároveň jsme z velké části zpracovali již vyrobený obalový materiál, plechovky i láhve. Nic nám nezakazuje na ruském trhu být, neexistuje žádná sankce, proč bychom nemohli vyvážet naše pivo do Ruska. Potřebujeme tam ale mít spolehlivou cestu. Letos je velmi nepravděpodobné, že bychom vývoz obnovili, že by se podařilo s importérem něco dohodnout,“ řekl ředitel.

Budvar letos do Ruska vyvezl zlomek toho, co v předchozích letech. Rusko patří mezi jeho pět hlavních exportních trhů, na vývozu se Rusko dosud podílelo minimálně z deseti procent. Loni uvařil Budějovický Budvar rekordních 1,8 milionu hektolitrů, meziročně o 4,6 procenta víc. Loni vyvezl přes 1,3 milionu hektolitrů piva, export stoupl meziročně o 11,3 procenta.

„Situaci musíme určitě řešit ve střednědobém horizontu s ohledem na naši známkoprávní pozici a přítomnost na ruském trhu. Pro budoucnost by bylo velmi riskantní opustit na delší čas ruský trh. Máme i negativní historickou paralelu z roku 1939, kdy Budějovický Budvar opustil v turbulentním předválečném čase americký trh, a přišli jsme tam tak dodnes o naši ochrannou známku,“ uvedl ředitel.

Doplnil, že na ruském trhu řada pivních značek zůstává, a to včetně Anheuser-Busch InBev, který v části světa prodává pivo pod značkou Budweiser. Nyní nedokáže Budvar zajistit, aby měl s Ruskem standardní obchodní vztahy, zajištěné platby a dopravní trasy. Budvar tam vyžaduje platby v eurech či dolarech.

Na dosavadního ruského importéra Budvaru teď dopadla i mobilizace, kterou v Rusku vyhlásil prezident Vladimir Putin. „Na případnou další spolupráci s naším ruským importérem nemáme v tuto chvíli žádný konkrétní plán,“ řekl ředitel.

Dvořák již dříve uvedl, že tržby v Rusku, Bělorusku a na Ukrajině byly ročně zhruba 250 milionů Kč. Velkou část výpadků prodeje do Ruska pomohl letos Budvaru nahradit prodej nového nealko piva BirGo.

Budvaru loni stouply tržby z prodeje výrobků a služeb o 10,8 procenta na rekordních 3,11 miliardy korun. Zisk po zdanění se zvýšil o 10,5 procenta na 337,1 milionu korun. Vyplývá to z výroční zprávy. Tržby za pivo loni poprvé překonaly tři miliardy korun, činily 3,02 miliardy.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.09.11.2022 08:23576