Historie a současnost Budějovického Budvaru

Přímým předchůdcem pivovaru Budějovický Budvar, n. p. byl Český akciový pivovar. Ten byl založen v roce 1895 a přímo navazoval na historickou tradici vaření piva v Českých Budějovicích, která sahá až do 13. století, do doby založení města a udělení práva várečného.
V 19. století byly České Budějovice národnostně smíšeným městem. Ekonomiku však ovládaly podniky vlastněné německou částí obyvatel. Protože tehdejší volební řád rozlišoval voliče podle majetku a výše odváděných daní, pivovarneměli zdejší Češi, přes svou početní převahu, žádné zastoupení na českobudějovické radnici.
Aby se Češi mohli prosadit v rovině politické, museli posílit své ekonomické pozice. Proto zde v poslední třetině 19. století vznikaly „české“ podniky. Jedním z nich se stal i Český akciový pivovar – přímý předchůdce Budějovického Budvaru. Iniciativa k jeho založení vzešla především z řad českých právovárečníků (August Zátka a řada jiných). Český akciový pivovar uvařil první várku 7. října 1895. Do konce roku 1896 činil výstav 51 100 hl piva. Dnes překračuje roční výstav milion hektolitrů. I přes obrovský nárůst objemu výroby však zůstává tradiční kvalita a typická chuť piva Budweiser Budvar zachována dodnes. V konkurenci s německým Měšťanským pivovarem a dvěma schwarzenbergskými pivovary v Třeboni a Protivíně vždy vítězil Český akciový pivovar především díky vysoké kvalitě a výjimečné chuti svého piva, která byla poprvé oceněna již v roce 1896 na Průmyslově výstavě v Praze.

Světová proslulost
Již v roce 1913 byl ležák z Českého akciového pivovaru znám v zahraničí. A právě díky rozvinutému exportu byla jeho obnova po 1. světové válce dokončena velmi rychle. V meziválečném období pivovar prošel rozsáhlou modernizací a elektrizací. V roce 1922 byla vyvrtána první artéská studně, ke které přibyla během času další. Pivovar tak získal zdroj vysoce kvalitní vody, která spoluvytváří vynikající chuťové vlastnosti originálního budějovického ležáku dodnes. Od 20. let pivovar dobýval trhy všech kontinentů, proto si také nechal registrovat ochranné známky pivovar„Český budějovický granát“, „Budweiser bier“, „Budbräu“ a v roce 1930 ochrannou známku „Budvar“, která se stala synonymem vysoké kvality a podle, které se pivovar v roce 1936 přejmenoval na Budvar – Český akciový pivovar České Budějovice.

Poválečné roky
Během druhé světové války byl pivovar pod nacistickou správou a po jejím skončení byl znárodněn. V roce 1967 byla vyčleněna část majetku Jihočeských pivovarů, národního podniku a založen samostatný právní subjekt Budějovický Budvar, n. p. orientovaný díky tradici, cenným ochranným známkám a kvalitě piva na export. K dalšímu rozvoji jak na domácím, tak na zahraničních trzích došlo především po roce 1989, kdy se současnému managementu podařilo výstav pivovaru téměř ztrojnásobit.

Pivovar dnes
Národní podnik Budějovický Budvar je dnes moderní a akční firmou, která je postavena na pevných základech. Pivovar obstál v tvrdém boji s konkurencí, za níž stojí obří nadnárodní koncerny. V současné době je posledním z velkých pivovarů, které mají výhradně český kapitál. V roce 2015 vystavil Budějovický Budvar 1,6 mil. hektolitrů piva. Díky vynikajícím hospodářským výsledkům mohl podnik investovat značné prostředky do svého rozvoje. Část zisku je každoročně věnována na podporu kultury, školství a zdravotnictví především v Jihočeském kraji. Důkazem dynamičnosti a osobního vztahu k milovníkům budějovického piva jsou novinky, s nimiž Budvar pravidelně přichází na trh.
V roce 2004 to byl tmavý ležák Budweiser Budvar, v roce 2005 pak moderní a praktické balení výčepního piva v plechu. Na podzim 2005 byla provedena výměna láhví 0,5 litru u celého sortimentu. pivovarPůvodní hnědé láhve NRW byly nahrazeny moderními a špičkovými obaly - elegantními zelenými láhvemi typu ALE. V létě 2006 byl zahájen prodej tmavého ležáku Budweiser Budvar v láhvích.
Dne 1. března 2007 bylo na trh v jižních Čechách uvedeno nově vyvinuté světlé výčepní pivo značky Pardál. Velký ohlas, který nové pivo vyvolalo u zákazníků v tomto regionu, vedl k rozhodnutí o rozšíření prodeje na celé území České republiky. Od začátku roku 2008 je proto pivo Pardál k dostání v obchodech i restauracích po celé republice.
Na výrazný prodejní úspěch výčepního piva Pardál navázal v červnu 2009 jedenáctistupňový ležák Pardál Echt. Na vývoji Pardál Echt se opět podíleli pivaři, kteří pomáhali na svět výčepnímu Pardálu, a jejich kamarádi. Pardál Echt je alternativou pro ty, kterým se výčepní pivo zdá slabé a ležák silný a kteří zároveň preferují vyšší hořkost a plnost chuti.
Od 1. června 2007 je Budějovický Budvar výhradním dovozcem světlého prémiového ležáku dánské značky Carlsberg pro Českou republiku.
Pivovar každoročně navštíví více než 50 000 turistů, kteří si mohou prohlédnout výrobu piva a také ho ochutnat přímo v ležáckém sklepě. Multimediální expozice "Příběh budějovického piva" přibližuje historii i současnost budějovického piva prostřednictvím velkoplošných obrazovek, filmů, čtených komentářů i dobových artefaktů.
Zdroj:Stránky Budějovického Budvaru, 2016


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Budějovického Budvaru

Kdy:celoročně dle rozpisuObec:České BudějoviceZdroj:Budějovický Budvar

Přijďte a uvidíte, jak se snoubí dlouholetá tradice s moderní technologií a rodí ona lahodná chuť světoznámého a originálního prémiového ležáku Budweiser Budvar. Obklopeni vůní moravského sladu a žateckého hlávkového chmele nahlédnete do tejemství výroby světoznámého ležáku Budweiser Budvar. Uvidíte, jak se za použití nejkvalitnějsích domácích surovin, vlastní vody čerpané z více než 300 metrů hlubokých studní a prvotřídních pivovarských kvasnic rodí pivo vyznačující se lahodnou chutí s příjemnou chmelovou vůní a jemnou hořkostí, jehož kvalitu oceňují zákazníci téměř na celém světě. Poctivě uvařené pivo pak ochutnáte načepované jen pro vás z pivovarských tanků v rozlehlých chladných ležáckých sklepích, kde Budweiser Budvar zraje před svou cestou k zákazníkům.

●Pravidelné prohlídky bez objednávky v českém, anglickém a německém jazyce probíhají každý pracovní den ve 14 hodin
●Prohlídka je též možná v ruském, francouzském, španělském a italském jazyce na základě předchozí objednávky

Doba trvání exkurze je cca 60 minut, maximálně 50 osob a minimálně 5 osob
Sleva 50% pro děti do 18 let, studenti po předložení průkazu ISIC

V sezóně - od 1. 3. do 31. 12. - Pondělí až neděle 9:00-17:00
Mimo sezónu - od 1. 1. do 28. 2. - Pondělí a neděle ZAVŘENO, Úterý až sobota 9:00-17:00

Aktualizováno: před 5 lety

Budvar uvařil tradiční Požehnaný ležák, darem ho dostane i papež

Publikováno:před měsícemZdroj:iDNES.czAutor:Lukáš Marek

Budějovický Budvar dodržel tradici a uvařil várku Požehnaného ležáku. O druhém adventním víkendu ho slavnostně představili v českobudějovické restauraci Masné krámy.

Čepování se při slavnostním momentu chopil také ředitel Budějovického Budvaru Petr Dvořák. Letos pivovar stočil sto sudů a více než dva tisíce 0,75litrových lahví.

Za každou věnuje Budvar sto korun Diecézní charitě České Budějovice, stejně tak předá pivovar i výtěžek z čepovaného piva této speciální várky.

Požehnaný ležák uvařili podle stejné receptury jako světlý ležák značky Budweiser Budvar. Zájemci ho mohou ochutnat až do Vánoc v Masných krámech a ve stánku svatého Mikuláše u stejnojmenné katedrály v krajském městě.

„Je pro nás už milou předvánoční tradicí. Jsem rád, že můžeme i letos společnými silami pomoci potřebným přímo v Českých Budějovicích. Děkuji všem, kteří se na projektu podílejí,“ uvedl ředitel Dvořák.

Speciální várka budějovického piva také opět zamíří do Vatikánu jako dar Svatému otci papeži Františkovi.

„Budeme vděční všem, kteří se do akce zapojí a pivo si za dobrým účelem koupí. Věříme, že i přes současnou složitou situaci bude prodej úspěšný a my z výtěžku budeme moci zafinancovat naše dobrovolnické aktivity především u dětí, nemocných a seniorů,“ řekl Jiří Kohout, ředitel Diecézní charity České Budějovice.

Byl zahájen prodej „Požehnaného ležáku“ z Budvaru

Publikováno:před měsícemZdroj:Církev.czAutor:Tereza Myslilová

V pátek 3.12, na počátku druhého adventního víkendu, byl ve vyhlášené českobudějovické restauraci Masné krámy slavnostně zahájen prodej „Požehnaného ležáku“ uvařeného v národním pivovaru Budějovický Budvar.

Této zvláštní várce světlého ležáku požehnal Mons. Vlastimil Kročil, biskup českobudějovický, letos 13. září. Dobročinný projekt Budějovického Budvaru a Biskupství českobudějovického letos probíhá již popáté. V uplynulých letech se podařilo pro charitativní účely získat celkem 676 tisíc korun. „Požehnaný ležák“ i letos přijme jako dar Svatý Otec papež František.

„Požehnaný ležák“ se bude letos prodávat až do Vánoc v Masných Krámech a také ve Stánku Svatého Mikuláše u českobudějovické katedrály. Za každou stočenou láhev věnuje Budějovický Budvar 100,- Kč Diecézní charitě České Budějovice, stejně tak věnuje pivovar charitě i výtěžek z čepovaného piva této speciální várky. Letos Budvar stočil 100 sudů a více než 2000 láhví o objemu 0,75l . „Požehnaný ležák“ byl uvařen podle stejné receptury, jakou má světlý ležák značky Budweiser Budvar.

„Požehnaný ležák je pro nás už milou předvánoční tradicí. Jsem rád, že můžeme i letos společnými silami pomoci potřebným a podpořit charitativní projekty přímo v Českých Budějovicích. Děkuji všem, kteří se na projektu podílejí,“ říká Petr Dvořák, ředitel Budějovického Budvaru.

„Doufám, že i letos se podaří tímto způsobem podpořit práci diecézní charity,“ dodává Mons. Vlastimil Kročil, biskup českobudějovický.

„Chtěl bych poděkovat Budějovickému Budvaru za již tradiční předvánoční várku „Požehnaného ležáku“. Budeme vděčni všem, kteří se do akce zapojí a pivo si za dobrým účelem koupí. Věříme, že i přes současnou složitou situaci bude prodej úspěšný a my tak z výtěžku budeme moci zafinancovat koordinaci a podporu našich dobrovolnických aktivit především u dětí, nemocných a seniorů,“ zakončuje Jiří Kohout, ředitel Diecézní charity České Budějovice.

Bude Budvar na prodej?

Publikováno:před měsícemZdroj:Hospodářské NovinyAutor:Karolina Bulisová, Ondřej Souk

Na tuzemském trhu je to největší pivovar, který zůstal zcela v českých rukou. Podle jeho generálního ředitele Petra Dvořáka vyváží Budvar pivo do více než 70 zemí a letos odvede do státního rozpočtu asi 300 milionů korun. „Na Budvaru je nejlepší, že si sami rozhodujeme o tom, co potřebujeme,“ srovnává Dvořák situaci jihočeského pivovaru s jeho hlavními konkurenty, které koupily nadnárodní společnosti.

Před nedávnými parlamentními volbami se znovu rozvířila debata o privatizaci státního pivovaru Budějovický Budvar. Sami budějovičtí dávají přednost označení „národní pivovar“. Generální ředitel Petr Dvořák říká, že privatizace jediného velkého pivovaru v českém vlastnictví by nevyřešila žádný problém. Naopak by mohla poškodit zdejší pivovarnictví. Podle Dvořáka se odolnost stávajícího uspořádání ukázala i po vypuknutí pandemie. Budvar jí prochází překvapivě dobře. Spustil prodej nového piva Budvar 33, které má oslovit zákazníky, pro něž je klasický budějovický ležák příliš sladký a silný. Úspěch byl takový, že výstav pivovaru loni vzrostl.

Budějovický Budvar vaří pivo už 126 let

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Budějcká Drbna

V říjnu uběhlo přesně 126 let od doby, kdy začal Český akciový pivovar, dnešní Budějovický Budvar, vařit své proslulé pivo. Dramatické události v začátcích vedly ke vzniku pivovaru, který dnes získává desítky ocenění a vyváží pivo do více než osmdesáti zemí světa. I přesto, že se pivovar od té doby změnil a modernizoval a objem uvařeného piva je mnohonásobně vyšší, základní principy a pilíře pivovaru zůstávají stejné.

Pondělí 7. října roku 1895. Den, kdy se v Českých Budějovicích začalo vařit pivo v Českém akciovém pivovaru. Ten je předchůdcem dnešního Budějovického Budvaru. Události, které předcházely vzniku pivovaru, byly v národnostně rozdělených Budějovicích dramatické. Část českých právovárečníků byla nespokojená se situací v místním výrazně proněmecky orientovaném Měšťanském pivovaru a rozhodla se založit svůj vlastní podnik.

O první uvařené várce piva se psalo například v místním listu Budivoj. „První doušek českého budějovického piva okusili v den Všech svatých někteří zdejší pánové. Pivo je čiré jako nejlepší plzeňské a chutná jako křen. Protože jest ještě trochu mladé, dostane se našeho národního malvazu širšímu obecenstvu až v polovině prosince. Chase pivovarské začne se však vydávati již úterkem počínaje. Tedy ještě malé strpení. Na Ježíška nebudou se moci přátelé dobrého truňku zajisté něčím lepším a vzácnějším uctít, než soudečkem národního budějovického,“ stálo v novinách.

V roce 1930 si nechal pivovar zaregistrovat ochrannou známku Budvar, která byla užívaná pro exportní 12° světlý ležák. Díky velkému mezinárodnímu úspěchu známky se nakonec Budvar dostal do názvu pivovaru. Od roku 1936 zněl Budvar – Český akciový pivovar, České Budějovice.

O sedmatřicet let později byl založen samotný národní pivovar Budějovický Budvar, který se stal nástupcem původního akciového pivovaru i pivovaru měšťanského. Ochranné známky obou pivovarů z větší části převzal a byl postaven na úroveň Jihočeským pivovarům.

„První milion“
Jeden z prvních velkých milníků zažil Budvar v roce 1996. Ten rok byla totiž díky rozsáhlé modernizaci překročena hranice jednoho milionu hektolitrů vystaveného piva. Od té doby se toto číslo každým rokem roste. Například v loňském roce se zvýšil výstav piva o tři procenta na celkový objem 1,731 milionu hektolitrů.

Dalším důležitým krokem bylo pro pivovar spuštění nové vlastní stáčírny plechovkového piva. Její výkon byl naplnění necelých 17 tisíc plechovek za hodinu. Ani tady ale Budvar na modernizaci nezapomněl a současná linka, kterou pivovar ke stáčení plechovkového piva používá, má hodinový výkon 35 tisíc plechovek. V příštím roce by měla být spuštěna další – rychlejší – linka, která zvládne za hodinu naplnit o dvacet tisíc plechovek více. V následujících letech chce Budvar investovat do dalších dvou linek na stáčení piva do lahví.

V loňském roce nechal pivovar k výročí 125 let od založení uvařit exkluzivní dávku piva Budvar Reserve. Celkem 125 lahví pomáhal plnit také ředitel národního pivovaru Petr Dvořák.

Budějovický Budvar vybuduje novou linku na stáčení piva do plechovek

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Budějcká Drbna

Investici za 300 milionů korun chce v příštím roce realizovat národní pivovar Budějovický Budvar. Půjde o vybudování nové linky na stáčení piva do plechovek. Ta současná je totiž podle ředitele pivovaru Petra Dvořáka na hranici své kapacity.

Linku na stáčení piva do plechovek chce Budějovický Budvar zprovoznit příští rok. Důvodem je nedostatečná kapacita linky současné. Podle ředitele pivovaru Petra Dvořáka totiž stouply prodeje piva v plechovkách meziročně až o pětinu. „V roce 2019 jsme prodali v plechovkách zhruba 370 tisíc hektolitrů piva. Je to globální trend, u spotřebitelů čím dál oblíbenější balení,“ uvedl Dvořák. Poptávka po plechovkách podle něj roste dvoucifernými čísly už několik let za sebou.

Současná linka zůstane zatím jako záloha. Za hodinu zvládla podle pivovaru naplnit 35 tisíc plechovek. Hodinová kapacita nové linky by měla být 55 tisíc plechovek.

Nejde ale o jediné novinky, které Budvar chystá. V letech 2023 a 2024 chce investovat do dvou nových linek na stáčení piva do lahví. Nyní má tři, jednu pořídil předloni, další dvě jsou staré asi 15 let.

Budvar chystá zdražení. O stovky milionů mu vzrostou náklady za suroviny a energie

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:E15.czAutor:ČTK

Pivovar Budějovický Budvar očekává, že za materiály zaplatí příští rok o stovky milionů korun víc než letos. Jde o dopad rostoucích cen energií, pohonných hmot a dalších surovin na provoz. Dodavatel plechovek už pivovaru avizoval, že zdraží o desítky procent. „Budvar zdražuje pivo pro export, zdražení na českém trhu připravujeme,“ řekl ředitel Budvaru Petr Dvořák.

O desítky procent zdraží elektřina, podobně vzrostou náklady na plechovky. „Končí nám dokonce dlouhé období fixování ceny s teplárnou. Palety také zdražily o desítky procent. Růst cen pohonných hmot má dopad na naše importéry, kteří si dopravu platí sami, pro něž zdražila i kontejnerová doprava. Pro kanadského importéra zdražila možnost přivézt pivo o desítky procent. Vstupy souhrnně za rok zdraží o minimálně stovky milionů korun, rostou v řádu desítek procent,“ řekl ředitel.

Pivovar v majetku státu proto postupně jedná s exportními zákazníky a zvedá jim ceny. Zdražit bude muset i v Česku, zatím řeší o kolik. Naposledy v červnu zdražil desetistupňové pivo.

Za první tři letošní čtvrtletí splnil Budvar svůj růstový plán. Tržby za pivo budou letos kolem 2,9 miliardy korun, loni byly 2,73 miliardy, jak vyplývá z výroční zprávy. „Za prvních devět měsíců šlape neuvěřitelně dobře export, domácí trh je méně vyzpytatelný,“ řekl ředitel.

Budvar letos zatím vyrábí víc, než plánoval. Bylo proto složité sehnat materiály včetně obalů. „Problém nastával ve chvíli, kdy jsme potřebovali v mnoha oblastech víc než nasmlouvané množství. Chyběly plechovky navíc, hodně se zpožďovala kartonáž, dokonce chyběly plasty jako smršťovací fólie, není ani dost plechu na korunkové uzávěry (lahví). V posledním čtvrtletí se situace zlepšuje, některé zdražování se zastavilo, některé vstupy už dosáhly cenového vrcholu,“ řekl Dvořák.

Pivovar se 670 zaměstnanci loni uvařil 1,73 milionu hektolitrů piva, nejvíc za 125 let existence. Tržby z prodeje výrobků a služeb byly rekordní, stouply o 0,4 procenta na 2,81 miliardy Kč. Čistý obrat překročil druhým rokem po sobě tři miliardy korun. Budvar zvýšil loni zisk po zdanění o necelých deset procent na 305 milionů korun, vyplývá z výroční zprávy.

Budvar chystá za 300 milionů Kč linku na stáčení do plechovek

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Zemědělec.czAutor:Petra Vaňatová

Budějovický Budvar zprovozní příští rok novou linku na stáčení piva do plechovek. Investuje do ní kolem 300 milionů Kč, hodinová kapacita bude 55 000 plechovek. Současná linka jich zvládla 35 000 za hodinu. Svou první plechovkou linku zprovoznil třeboňský pivovar Regent, ročně tak chce stočit zhruba 3500 hektolitrů. Uvedli to zástupci pivovarů.

Prodeje plechovek loni Budvaru meziročně stouply takřka o pětinu. V roce 2019 prodal v plechu přes pětinu piva, zhruba 370 000 hektolitrů. „Je to globální trend, u spotřebitelů čím dál oblíbenější balení. Ze všech exportních trhů vidíme, že poptávka po plechovkách roste dvoucifernými čísly již několik let za sebou, a naše současná linka je už v sezoně za hranou své kapacity,“ řekl ředitel Budvaru Petr Dvořák.
Národní pivovar by chtěl v prosinci a lednu instalovat technologii nové plechovkové linky. Původní linka zatím zůstane jako záloha, později ji Budvar zřejmě prodá. Pivovar se 670 zaměstnanci prodá kolem dvou třetin piva jako balené. Loni mu výstav stoupl o 3,1 procenta na 1,73 milionu hektolitrů piva, což bylo nejvíc za 125 let existence pivovaru.
V letech 2023 a 2024 chce Budvar investovat do dvou nových linek na stáčení do lahví. Nyní má tři, jednu pořídil předloni, další dvě jsou staré asi 15 let.

Budvar chystá novou linku na stáčení do plechovek

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTK

Budějovický Budvar zprovozní příští rok novou linku na stáčení piva do plechovek. Investuje do ní kolem 300 milionů Kč, hodinová kapacita bude 55.000 plechovek. Současná linka jich zvládla 35.000 za hodinu. Svou první plechovkou linku zprovoznil třeboňský pivovar Regent, ročně tak chce stočit zhruba 3500 hektolitrů. ČTK to řekli zástupci pivovarů.

Prodeje plechovek loni Budvaru meziročně stouply takřka o pětinu. V roce 2019 prodal v plechu přes pětinu piva, zhruba 370.000 hektolitrů. "Je to globální trend, u spotřebitelů čím dál oblíbenější balení. Ze všech exportních trhů vidíme, že poptávka po plechovkách roste dvoucifernými čísly již několik let za sebou, a naše současná linka je už v sezoně za hranou své kapacity," řekl ČTK ředitel Budvaru Petr Dvořák.

Národní pivovar by chtěl v prosinci a lednu instalovat technologii nové plechovkové linky. Původní linka zatím zůstane jako záloha, později ji Budvar zřejmě prodá. Pivovar se 670 zaměstnanci prodá kolem dvou třetin piva jako balené. Loni mu výstav stoupl o 3,1 procenta na 1,73 milionu hektolitrů piva, což bylo nejvíc za 125 let existence pivovaru.

V letech 2023 a 2024 chce Budvar investovat do dvou nových linek na stáčení do lahví. Nyní má tři, jednu pořídil předloni, další dvě jsou staré asi 15 let.

Plničku na stáčení do plechovek zprovoznil třeboňský pivovar Regent. Ročně tak stočí asi 3500 hektolitrů. Investoval do ní zhruba 5,5 milionu Kč. Je to jeho první plechovková linka, zatím si nechával stáčet externě. "Máme za sebou první zkoušky," řekl ČTK sládek Jaromír Čeleda. Regent loni uvařil 60.532 hektolitrů.

Když loni klesl prodej sudového piva, zvažoval i strakonický pivovar Dudák, že si nechá stáčet do plechovek. Zatím se to nepovedlo. "Nejsme schopni sehnat výrobce, který by nám byl schopen garantovat dodání plechovek v termínu, kdy chceme. Oba dva výrobci, kteří působí v České republice - nadnárodní firmy - mají tolik objednávek, že nejsou schopni vytížit velké pivovary, natož nás," řekl ČTK ředitel pivovaru Dušan Krankus. Loni měl Dudák výstav 51.946 hektolitrů.

Plechovka je pro pivo lepší než lahev, říká sládek Aleš Dvořák

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:Lubor Černohlávek

Češi jsou národem pivařů. A Budějovický Budvar je národní pivovar s deseti miliony akcionáři. Je tradiční specialista na ležáky, které už téměř dvě století dominují české i středoevropské pivní kultuře. Poslední dobou se čtvrtý největší producent piva u nás pouští do stále zajímavějších experimentů. I díky obchodnímu sládkovi Aleši Dvořákovi, který naposledy uvařil ve spolupráci s minipivovarem limitovanou edici piva Bitter z Obory.

V Budějovickém Budvaru působíte už 31 let. Co vás žene neustále dál?
Láska k řemeslu. Budvar mě baví a jsem na to hrdý. Jako říkají vojáci o válce – celou dobu je to stereotyp, ale pak jsou okamžiky, které jsou silně vzrušující...

Při výběru správného chmele je důležitý vzhled, barva a hlavně vůně

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Budějcká DrbnaAutor:Elmira Talířová

Na konci prázdnin proběhla tradiční sklizeň žateckého chmele. Chmele, který pro výrobu piva používá také národní pivovar Budějovický Budvar. Jak letošní úroda dopadla? Podle čeho se pozná, že je sklizený chmel kvalitní, a proč používá Budvar zrovna ten Žatce? Na to jsme se zeptali vrchního sládka pivovaru Adama Brože.

Nenahraditelný poloraný červeňák
Když jsou hlávky chmele uzavřené, mají krásnou žlutozelenou barvu, lesknou se a jsou při zmáčknutí pružné, nastává období sklizně. Na Žatecku začala tato doba na konci srpna. „Letošní sklizeň dopadla relativně dobře, ze sklizeného množství žateckého chmele půjdou vybrat velmi kvalitní šarže pro výrobu tradičního ležáku,“ pochvaluje si vrchní sládek Budějovického Budvaru Adam Brož.

Pro jeho výrobu totiž používá budějcký pivovar výhradně Žatecký poloraný červeňák, a to v podobě celých lisovaných hlávek. „Jedině tato forma chmelení zajistí plnou dávku všech užitečných chmelových látek do vyráběného piva,“ vysvětluje sládek. Zvlášť důležité je to podle něj u této odrůdy chmele, která je aromatická s velmi jemnou hořkostí. „Tato kombinace je také odpovědí, proč je v originálním budvarském ležáku nenahraditelná,“ dodává Brož.

Důležitý je vzhled, barva a vůně
Kromě poloraného červeňáku pracuje Budvar také s žateckou odrůdou zvanou Agnus. Tu najdeme v budvarské hořké „třiatřicítce“. „Chmel odjinud, než z žatecké oblasti, přichází na řadu jen v limitovaných pivech, která umožňují odvážně si hrát s různými cizími odrůdami,“ vysvětluje vrchní sládek.

A podle čeho se pozná, že je sklizený chmel opravdu kvalitní? Podle Adama Brože se hodnotí hlavně vzhled, barva hlávek a vůně. „Laboratorně se pak hodnotí obsah hořkých látek, také obsah a složení silic – látek, které udělují chmelu, a následně pivu, specifickou vůni,“ upřesňuje s tím, že pro Budějovický Budvar se vybírají zdravé, dobře vyvinuté, zelené, voňavé hlávky žateckého chmele s patřičným obsahem jemné hořkosti.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.08.12.2021 18:33489