Historie a současnost pivovaru Velké Popovice

● 1870 Znovuzrození pivovaru Kozel…pivovar
Historické zmínky o pivovaru Kozel sahají až do 14. století a mnohé dokonce už tehdy chválí vysokou kvalitu tohoto piva. Mnohaleté neshody ale vedly k úpadku pivovaru, který v roce 1870 koupil František Ringhoffer. Byl to starosta Smíchova a bohatý průmyslový magnát, který rád zdolával nové výzvy. Pivovar přebudoval s velkým důrazem na moderní technologie a dal mu šanci na nový začátek.

● 1874 První uvařené pivo Kozel…pivovar
Toto je jeden z nejdůležitějších milníků v naší historii a zároveň začátek historického odkazu piva Kozel. V době, když dozrávala první várka našeho piva, dostal Velkopopovický pivovar dar, který se zachoval dodnes. Městem procházel francouzský malíř, kterého ohromila pohostinnost, s jakou se zde setkal. Chtěl lidem za jejich štědrost poděkovat, a tak jako dárek na rozloučenou nakreslil emblém Kozla.

● 1900 Pivovar stále roste…pivovar
Už v roce 1875 – pouhý rok poté, co bylo vyrobeno první pivo Kozel – náš pivovar vyráběl a prodával až 18 000 hektolitrů piva ročně. Po druhé velké rekonstrukci pivovaru na přelomu stoletá bylo možné tento objem výrazně zvýšit. V roce 1902 jsme vyráběli ohromujících 90 000 hektolitrů ročně.

● 1914 Po první světové válce...pivovar
Pivovar se rychle rozvíjel až do propuknutí první světové války. Ta znamenala zastavení všech inovací, protože se veškeré úsilí začalo zaměřovat na vedení bojů. Když válka skončila, dalo se všechno znovu do pohybu a pivovar si znovu vydobyl pozici jednoho z nejúspěšnějších a nejoblíbenějších podniků v okolí. Naneštěstí ale období prosperity netrvalo dlouho.

● 1922 Registrace značky Kozelpivovar
Oficiální obchodní značkou velkopopovického pivovaru se stává Kozel. Označení má původ ve zkomolenině dolnosaského města Einbeck, které ve 14. století proslulo výrobou piva spodním kvašením. To se tehdy šířilo do Čech pod názvem Ein Bock (Kozel). Emblém pivovaru vytvořil potulný francouzský malíř jako výraz díků za pohostinnost zakladetele Ringhoffera.

● 1938 Pivovar za protektorátu...pivovar
Nacistický vůdce Adolf Hitler, který postupem času získával čím dál tím větší moc, upřel svou pozornost na pohraniční oblasti na severu a západě Československa, známé také jako Sudety. Jako záminku pro invazi využil Hitler nepodložené obvinění toho, že etničtí Němci jsou v těchto oblastech utlačováni. Vlády Francie, Itálie a Velké Británie ve snaze předejít další válce podepsaly Mnichovskou dohodu, podle níž muselo Československo území Sudet postoupit Německu. V říjnu roku 1938, kdy už Němci okupovali celé Sudety, začal mít pivovar problémy s dodávkami surovin potřebných pro vaření piva. Produkce začala výrazně klesat.

● 1945 Rozdělení pivovaru…pivovar
Po ukončení druhé světové války se stal pivovar národním podnikem a postupně byl začleňován do dalších organizací. Mohlo to znamenat i konec piva Kozel, ale každý zaměstnanec pivovaru byl odhodlaný zachovat tradici a kvalitu původního piva. Dík této solidaritě kvalita našeho piva nikdy neupadla a i to je jeden z hlavních důvodů, proč stále celosvětově patříme k nejoblíbenějším českým pivům.

● 1951 Do pivovaru přicházejí ženy …pivovar
V letech následujících po skončení války dokázal pivovar Kozel jen stěží sehnat dostatek dělníků. Občas přicházeli na výpomoc dokonce i důchodci – obzvlášť za letních měsíců, kdy bylo práce nejvíc. Tento problém vyřešilo tehdejší vedení podniku v souladu se socialistickým myšlením dané doby a rozhodlo, vůbec poprvé v historii pivovaru, o zaměstnání žen. V roce 1964 už se počet mužů a žen v řadách firmy vyrovnal a stáčírna byla například téměř výhradně v ženských rukou.

● 1965 Další prvenství našeho pivovaru …pivovar
Náš pivovar Kozel se může chlubit zavedením tradice „tankových pivnic“. Tyto neuvěřitelně oblíbené podniky byly zásobeny pivem z cisteren umístěných na nákladních vozech, které jezdily přímo z pivovaru. Vůbec první tankový náklaďák vyjel z pivovaru Kozel v roce 1965 a měl namířeno do jedinečného snack baru Koruna na Václavském náměstí, který v té době držel rekord v nejvyšší spotřebě piva v okolí.

● 1991 Pivovar znovu získává nezávislost…pivovar
Přežili jsme mnoho neklidných let, ale náš pivovar nakonec v roce 1991 znovu získal nezávislost a v květnu roku 1992 se stal akciovou společností. Od té doby jsme neustále upevňovali svou pozici a zvyšovali postupně roční produkci až na více než 930 000 hektolitrů. Naše pivo se vyváží do mnoha států, včetně Slovenska, Ruska, Ukrajiny, Maďarska, Velké Británie a skandinávských zemí. Ve Spojených státech amerických získalo naše pivo už čtyři zlaté medaile na světovém pivním šampionátu.

● 1996 Pivovar má svůj první web...pivovar
V květnu tohoto roku se náš velkopopovický pivovar zapsal do české historie: Stal se prvním pivovarem svého druhu, který spustil vlastní webovou stránku. I nadále udržujeme tradice a zkušenosti, na kterých byl pivovar Kozel postavený, ale přece jen chceme držet krok s dobou! Náš web od té doby prošel mnoha změnami a aktualizacemi, ale stále následuje tutéž filozofii, kterou jsme vždy prosazovali: u stolu by mělo vždy zůstat volné místo pro dalšího člověka. Oslavte s námi ducha pohostinnosti, kterého naše pivo ztělesňuje – nejlépe tím, že se posadíte k našemu velkému stolu

● 1999 V pivovaru nastávají velké změny…pivovar
Tradice a péče, kterou věnujeme pivu Kozel, se nikdy nezmění, ale tento rok znamenal pro náš pivovar mnoho nových možností. Díky nim si dnes může naše tradiční české pivo vychutnat ještě více lidí na celém světě, a mohou tak objevit ducha pohostinnosti, kterého ztělesňuje.

● 2002 Produkce piva Kozel dosahuje důležitého milníku…pivovar
V tomto roce náš pivovar Kozel překročil v produkci milión hektolitrů! Toto číslo je sice zajímavé, ale daleko důležitější je to, že jsme se nikdy nevzdali kvality a tradice piva Kozel. Jelikož jsme chtěli tento vysoký standard udržovat i daleko za hranicí milionu hektolitrů, nechali jsme si v tomto roce vyrobit nové cylindricko-kónické tanky. Byly dokončeny v roce 2004 a díky nim jsme mohli zvýšit kapacitu produkce na 1,5 milionu hektolitrů – a to vše, aniž bychom obětovali kvalitu, se kterou je pivo Kozel neoddělitelně spojeno.

● 2007 Otevíráme první Kozlí hospodu...pivovar
Nic nedokáže překonat útulnou atmosféru tradiční hospody – a právě proto jsme v roce 2007 otevřeli první Kozlovu hospodu. Do roku 2012 se síť Kozloven rozrostla na sedm podniků a usadili jsme se v Bystřici nad Pernštejnem, Havlíčkově Brodě, Praze, Humpolci, Brně, Velkých Popovicích a Jihlavě. V každé z našich hospod najdete atmosféru dávno minulých dob a všechny jsou vyzdobeny tradičními materiály a Kozlími památkami. Hosté si mohou užít Kozla od čepu a zamyslet se nad tím, jak málo nechává moderní doba času na vzpomínky.

● 2010 Zřizujeme Kozlovnu v pivovaru...pivovar
K čemu by nám byla síť Kozlích hospod, kdybychom neměli hospodu v našem pivovaru? Tuto otázku jsme si položili v roce 2010 a došli jsme k závěru, že je nejvyšší čas nabídnout návštěvníkům tradiční místo k posezení u piva přímo v prostorách pivovaru. V květnu roku 2010 jsme poprvé otevřeli dveře naší Pivovarské Kozlovny a od té doby končí její návštěvou každá prohlídka pivovaru. Návštěvníci se tak mohou v klidu usadit a vychutnat si tradiční českou kuchyni s naším jedinečným kvasnicovým ležákem přímo z tanku.
Zdroj:Stránky pivovaru Velké Popovice, 2015


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky pivovaru Velké Popovice

Kdy:dle rezervaceObec:Velké PopoviceZdroj:Pivovar Velké Popovice

Zveme Vás na návštěvu velkopopovického pivovaru, který v těsné blízkosti Prahy stojí již více než 140 let. První várka byla v pivovaru založeném pražským průmyslníkem baronem Ringhofferem uvařena v prosinci roku 1874. Od roku 1999 je pivovar Velké Popovice součástí společnosti Plzeňský Prazdroj, a.s. a zároveň členem pivovarnické skupiny SABMiller.

Pivovar Velké Popovice nabízí:
●Tradiční značky: Velkopopovický Kozel výčepní světlý, Velkopopovický Kozel výčepní tmavý, Velkopopovický Kozel 11 a Velkopopovický Kozel Premium
●Návštěvnické centrum
●Prohlídky pivovaru „Po stopách Kozla“ a jiné zážitkové akce
●Kozlí obchod s originálními dárky spojené se značkou Velkopopovický Kozel
●Pronájmy konferenčních prostor pro firemní i soukromé akce

Velké Popovice jsou známé především pivovarem, který vyrábí sortiment oblíbeného piva Velkopopovický Kozel. Velkopopovický pivovar je otevřen veřejnosti prostřednictvím prohlídek a zážitkových programů a nabízí komplexní služby v oblasti cestovního ruchu.

Prohlídky a zážitkové programy
●Prohlídka pivovaru „Po stopách Kozla"
●Prohlídka pro školy „Pivovarnictví - úspěšné odvětví českého průmyslu"
●Zážitkový program „Kozlí výprava do pivovaru"

Kozlí obchod nabízí dárkové zboží a pivní suvenýry
Cateringové služby a možnost občerstvení přímo v areálu pivovaru v restauraci Velkopopovická Kozlovna
Pronájem prostor pivovaru pro konferenční, firemní a další akce
Parkování osobních aut a autobusů pro návštěvníky pivovaru zdarma

Prohlídku pivovaru Velké Popovice vždy vede náš průvodce. Prohlídka začíná v Návštěvnickém centru a pokračuje přes malebné nádvoří pivovaru. Navštívíte současnou varnu, kde se seznámíte s procesem výroby piva a surovinami, které pro naše pivo používáme. Poznáte bohatou historii pivovaru a příběh zakladatelské rodiny Ringhofferů.

Projdete si historickou varnu z roku 1928, ležácké sklepy, v nichž na vás čeká ochutnávka nefiltrovaného piva Velkopopovický Kozel, čepovaná z unikátního výčepu. Podíváte se na stáčírnu lahví a sudů a rovněž do expozice pivních obalů, nakládky, expedice a exportu našeho piva do zahraničí.

Nakonec potkáte i živého kozla Oldu, maskota našeho pivovaru. Na závěr návštěvy určitě neminete Kozlí obchod, který se nachází v Návštěvnickém centru. Zde si můžete vybrat dárek jak pro sebe, tak pro své blízké.

Prohlídka pro nezletilé
Pivovar Velké Popovice v rámci své politika odpovědného výrobce piva nabízí skupinám s osobami mladšími 18 let dvě možné varianty prohlídek pivovaru:

Prohlídka pivovaru „Po stopách Kozla"
Klasická prohlídka s výkladem procesu výroby piva a návštěvou všech výrobních prostor pivovaru v rámci návštěvnické trasy Po stopách Kozla. Školním skupinám v průběhu prohlídky nepodáváme ochutnávku piva, pokud je některý ze studentů mladší 18 let.

Prohlídkový okruh "Pivovarnictví - úspěšné odvětví českého průmyslu"
Prohlídkový okruh je přímo zaměřen především na nezletilé návštěvníky pivovaru a školní skupiny. Prohlídka nabízí plnohodnotný zážitek tentokrát z jiného úhlu pohledu. Nezavede návštěvníky do provozů spojených s výrobou a neobsahuje prezentaci výrobního procesu piva, prohlídku stáčírny a varny. Seznámí návštěvníky se širšími souvislostmi pivovarnictví jako slavného odvětví českého průmyslu a ukáže jim, jakou roli v této oblasti hraje pivovar Velké Popovice. Okruh představí řemesla, která byla s pivovarnictvím spojena, a seznámí s historií regionu.

Plzeňský Prazdroj, jehož je pivovar Velké Popovice součástí, patří mezi přední pivovarské společnosti ve střední Evropě a jde příkladem i na poli odpovědnosti. Vnímáme obavy veřejnosti v souvislosti s konzumací alkoholu nezletilými, a proto je náš marketing striktně zaměřen na osoby starší 18 let. Odpovědný přístup se promítá také na prohlídkových trasách pivovarem. Pokud nezletilé návštěvníky doprovází odpovědná osoba starší 18 let plně způsobilá k právním úkonům (např. rodič, učitel, průvodce, vedoucí skupiny), akceptujeme, že za nezletilého návštěvníka či skupinu návštěvníků přebírá odpovědnost tato odpovědná osoba a rozhodnutí o tom, jaký prohlídkový okruh s nezletilým/i navštíví, ponecháváme na této odpovědné osobě.

Aktualizováno: před 7 lety

Pivní SandÁLE z módy jen tak nevyjdou!

Publikováno:před rokemZdroj:Pivovar Velké PopoviceAutor:Zdeněk Kovář, PR

Slunce, pláže, zahrádky … a SandÁLE! Teprve teď je léto
kompletní. Lehký svrchně kvašený Ale, který v srpnu nabízí vybrané tuzemské
hospody v rámci Volby sládků, je plný chmelu a přesto osvěžující. Už v prvním
doušku zaznívají svěží tóny grapefruitu a lesního ovoce. SandÁLE vchází do
českých restaurací!
Ve více než tisícovce restaurací po celé republice se bude v srpnu čepovat pivo
s příznačným názvem SandÁLE. Svrchně kvašený letní Ale je osvěžující lehké pivo
s americkými kořeny, ideální pro horké letní dny.

„Lehký letní Ale mohli příznivci Volby sládků ochutnat už před pěti lety. Patří tak
k nejstarším recepturám, které jsou součástí Volby sládků do dnešních dní. Protože ale
každé léto přináší nové zážitky, i my pokaždé drobně pozměníme recepturu, složení
sladů a chmelů a vznikne unikátní pivo ideální na letní posezení s přáteli.“
říká manažer
Volby sládků Tomáš Drahoňovský.

Jde o světlé, svrchně kvašené, nefiltrované pivo s bohatou chmelovou vůní a chutí
s tóny grapefruitu a lesního ovoce. Pro jeho výrobu byly použity plzeňský a mnichovský
slad a americké chmely odrůd Chinook, Simcoe a Amarillo. Obsah alkoholu dosahuje
4,1 % a hořkost pak hodnoty 31 IBU.

Letní Ale SandÁLE bude k mání pouze čepovaný a fanoušci speciálních piv si mohou
najít nejbližší výčepní místo na stránkách volbasladku.cz .

Vepřové hody v pivovaru Velké Popovice se zabijačkovými specialitami

Publikováno:před rokemZdroj:Večerní Praha

Jedinečnou příležitost zažít autentickou atmosféru, vůně a chutě tradiční zábavy našich předků nabídnou Vepřové hody v pivovaru Velké Popovice. Jedenáctý ročník oblíbené akce se koná v sobotu 9. dubna od 10 do 16 hodin v pivovarském parku. Nenechte si ujít neodolatelné speciality, zpestřené prohlídky pivovaru a jízdu retro vlakem, který vás z pražského Hlavního nádraží doveze rovnou do Velkých Popovic.

Zruční mistři řezníci připraví jitrnice, prejty, polévky, tlačenku, guláš, škvarky a další nejen zabijačkové dobroty. O příjemnou náladu se postará živá muzika a čepované poctivé pivo Velkopopovický Kozel světlý a černý. Připravena je ukázka stáčení a prodej piva Mistrův ležák a Velkopopovický Kozel Černý v patentních lahvích. Během hodů můžete navštívit prohlídku pivovaru se školou čepování a ochutnávkou Volby sládků – pivem polotmavý ležák Popeleční Benedict. A samozřejmě nebude chybět živý maskot pivovaru, kozel Olda. Vstupenky na prohlídky zakoupíte: tickets.prazdroj.cz/prohlidka-pivovaru

Chcete-li si dopřát ještě intenzivnější výletní zážitek, vydejte se do pivovaru Velké Popovice motoráčkem Kozel expres – z Hlavního nádraží v Praze vyjede v sobotu 9. dubna v 10:15 hodin. Během hodinové jízdy se pokocháte malebnou krajinou, kterou si užijete také při příjemné desetiminutové procházce do pivovarského parku na vepřové hody. Zpět do Prahy vás vlak odveze v 16:45 hodin. Jízdenky na Kozel expres zakoupíte na: tickets.prazdroj.cz/inshop/scripts/shop

A pokud to do Velkých Popovic nestihnete na vepřové hody, nevadí. Od začátku dubna budou opět přístupné každodenní prohlídky pivovaru Velké Popovice a škola čepování piva. Za poznáním pozoruhodné historie i současnosti pivovaru, který byl založen už v roce 1874, se tak můžete vydat ve vámi vybraném termínu.

Předvánoční volba: Mistrův Kaštanový od Kozla

Publikováno:před rokemZdroj:Pivovar Velké PopoviceAutor:Zdeněk Kovář, PR

Tradiční vánoční pochoutka získává letos svého pivního souputníka. Jedlé kaštany můžete díky oblíbenému programu Volba sládků ochutnat i v tekuté podobě. Ve více než tisícovce restaurací po celé zemi bude díky Plzeňskému Prazdroji k dostání Mistrův Kaštanový od značky Velkopopovický Kozel.

Cesta k tomuto speciálu byla vlastně jednoduchá: fantazii kozlovských sládků už dlouhá léta dráždí několik kaštanovníků, jež několik desetiletí zdobí nádvoří pivovaru ve Velkých Popovicích. Nápad využít jejich plody k vytvoření pivního speciálu definitivně uzrál tento rok. A protože pečené kaštany patří neodmyslitelně zejména k Vánocům, padla volba na Mistrův Kaštanový právě v prosinci.

Vznikl tak polotmavý spodně kvašený nefiltrovaný ležák, který na první pohled zaujme bohatou krémovou pěnou. Neobvyklou přísadu jedlých kaštanů připomíná i jeho výrazná hnědá barva. Kaštanová mouka jako varní ingredience se pak samozřejmě propisuje i do chuti. Ta přináší vzpomínky na pečené jedlé kaštany, které jsou nedílnou součástí vánočních procházek po zasněženém městě. Spíš než hořkost proto v prosincovém speciálu hledejte nasládlé plné tóny.

„Prosinec je ideálním obdobím pro plné pivo s výraznou chutí. Kaštany spolu s karamelovým sladem dodávají chuti speciálu i obilný a oříškový nádech. Chmelení odrůdou Premiant vhodnou pro výrazná plná piva obohacuje celkový dojem o lehkou hořkost na konci,“ říká sládek programu Volba sládků Tomáš Pokorný.

Základ pro výrobu Mistrova Kaštanového speciálu tvoří čtyři druhy sladu: plzeňský, bavorský, karamelový a pražený. Právě jejich kombinace spolu s moukou z jedlých kaštanů dodává pivu typickou medovou barvu. Pivo obsahuje 5,3 % alkoholu a hořkost dosahuje 35 jednotek IBU.

Mistrův Kaštanový se výborně hodí k oblíbeným zimním jídlům jako jsou přesnídávkové polévky (zelňačka, kapustová, gulášová, bramboračka, dýňový nebo hráškový krém), pečenému vepřovému a skopovému masu podávanému se zelím či smetanovou omáčkou nebo k italskému krémovému rizotu. Výborně ladí i s jablečnými a hruškovými dezerty, chuťově se krásně propojí i s vanilkou.

Kaštanový speciál si hosté mohou v prosinci vychutnat více než 1000 hospodách a restauracích po celé republice. Konkrétní podniky lze snadno najít na webu volbasladku.cz

Velkopopovický Kozel: Pivo vagonových králů s kozlem ve znaku

Publikováno:před rokemZdroj:Rozhlas.czAutor:Jitka Škápíková

První zmínky o vaření piva v Popovicích pocházejí z 16. století. Zlatý věk ale v Popovicích nastal, když panství v roce 1870 získal podnikatel František Ringhoffer. Moc mu chutnala místní voda, a tak ho napadlo znovu založit Velkopopovický pivovar. První várka tmavého ležáku se tu uvařila roku 1874.

Všechno to začalo v centru Prahy v polovině 18. století. Tehdy bývala v samém srdci města, v Platnéřské ulici kousek od Mariánského náměstí, kovářská dílna. Založil ji v roce 1769 burgenlandský kotlář František Ringhoffer. Po jeho smrti roku 1827 dílnu převzal jeho syn Josef. Ten si navíc zřídil hamr v Kamenici u Jílového a začal vyrábět i cukrovarská zařízení.

Podnikání se rozjíždělo zlehounka, jenže když k prosté kovařině přibyla výroba pivovarských kotlů, začalo toho být na staroměstské usedlíky už moc. Ten hluk, lomoz a šrumec už nebyli ochotni snášet. Josefův syn František tedy továrnu přestěhoval na Nové Město do dnešní Opletalovy ulice. Roku 1852 však zakoupil pozemky v polích na opačném břehu řeky, v obci zvané Smíchov, a rozjel podnikání ve velkém.

Vagonoví králové
Bez Františka Ringhoffera II. by Smíchov nebyl tím, čím se stal. Byl to právě on, kdo položil základ slavné smíchovské vagonky i samotného města Smíchova. Do dvou let na zakoupených pozemcích vyrostl areál továrny, která začala vyrábět železniční nákladní vagony, zanedlouho přibyly také lokomotivní tendry, osobní vozy a pak ve spolupráci s Křižíkovou firmou i tramvaje.

František se stal starostou města Smíchova, od císaře pána dostal Rytířský řád, byl poslancem Českého zemského sněmu, a byl dokonce povýšen do šlechtického stavu s titulem baron. Když 23. března 1873 v pouhých šestapadesáti letech zemřel, odkázal svým třem synům továrny, rozsáhlá panství a několik zámků.

Vagony a pivo
Průmyslové impérium Ringhofferů nemělo v tehdejším Rakousku-Uhersku obdoby. Během 1. světové války vyrobila vagonka přes dvacet tisíc vagonů. Později firma koupila i automobilku v Kopřivnici a postupně ovládala i další vagonky v Československé republice. Stala se tak vůbec největším výrobcem vagonů na světě.

František Ringhoffer si ze všech svých panství obzvlášť oblíbil to Velkopopovické. Nejen proto, že mělo výhodnou polohu poblíž staré císařské cesty do Vídně. Zamiloval si také tamní přírodu. V lesích poblíž Štiřína nechal zřídit anglický park s honitbou, vodu z Mariánské studánky si dokonce nechával posílat až do svého smíchovského sídla… A právě jakost a vydatnost zdejších vodních pramenů ho přiměly k tomu znovu založit zde Velkopopovický pivovar.

Proč mluvíme o znovuzaložení? Proč se v Popovicích vaří právě Kozel? Jaké druhy piva se vaří ve Velkých Popovicích dnes?

Volba sládků v září nabídne Kozel Mistrův Pšeničný!

Publikováno:před 2 letyZdroj:Volba sládkůAutor:Zdeněk Kovář, PR

Oblíbený program Volba sládků Plzeňského Prazdroje v září milovníkům piva nabídne Mistrův Pšeničný od značky Velkopopovický Kozel, svěží pivo s charakteristickou chutí pšeničných piv s tóny banánu a hřebíčku. Tuto novinku, která je vůbec prvním pšeničným Kozlem, nabídne více než 1300 hospod a restaurací v Česku.

Letošní novinka z Velkých Popovic byla zatím k dostání pouze na pultech obchodů v lahvích. V září si jej mohou milovníci piva vychutnat díky programu Volba sládků i čepovaný, a to ve více než 1330 hospodách a restauracích napříč celým Českem.

„České pivo má dlouholetou tradici a díky plzeňskému ležáku patří mezi nejznámější na světě. Trochu ale zapomínáme na to, že před dominancí ležáků se v českých zemích dařilo právě pivům pšeničným. Kozel Mistrův Pšeničný pivařům tuto důležitou součást historie českého pivovarnictví připomíná,“ říká sládek programu Volba sládků Tomáš Pokorný.

Mistrův Pšeničný má světlou barvu s jemným, pro pšeničná piva charakteristickým zákalem. Vychutnat si na něm můžete i hustou, jemnou pěnu podobnou šlehačce. Vyznačuje se svěží chutí s tóny banánu a hřebíčku, typickými pro tento typ piv. Charakterizuje ho použití několika druhů sladu. Vedle základního pšeničného jsou při výrobě použity i slad karamelový a plzeňský. Pro chmelení byl použit Žatecký poloraný červeňák, charakteristický svým jemným aroma a chmel Sládek, který dokáže příjemně vyvážit hořkost. Pivo má stupňovitost 12,45 °P a obsahuje 5,3 % obj. alkoholu.

Program Volba sládků vychází vstříc milovníkům piva a každý měsíc představuje speciální várku piv z dílny Plzeňského Prazdroje. Fanoušci originálních pivních chutí si mohou své nejbližší výčepní místo snadno najít na stránkách volbasladku.cz nebo prostřednictvím aplikace jdesnapivo.cz.

Novou držitelkou titulu Kozel Mistr výčepní se stala Tereza Petřvalská

Publikováno:před 2 letyZdroj:Pivovar Velké PopoviceAutor:Zdeněk Kovář, PR

Nejlépe letos načepovat Kozla umí Tereza Petřvalská, výčepní z restaurace Kozlovna v Olomouci. Ve finále porazila patnáct výčepních z celé republiky a stala se tak držitelkou ocenění Kozel Mistr výčepní 2021.

Ve finále soutěže Kozel Mistr výčepní se spolu utkalo šestnáct finalistů, kteří vzešli z dvanácti regionálních kol, která proběhla ještě v loňském roce. Všichni finalisté museli prokázat nejen své dovednosti v čepování perfektní hladinky s bohatou krémovou pěnou, ale také ukázat, že umí skvěle pečovat o pivo. Každý Mistr výčepní by měl znát správnou techniku i styly čepování, vědět, jakou teplotu a tlak pivo potřebuje a zároveň znát i zajímavosti z pivní historie.

Podle odborné poroty ve všech těchto disciplínách excelovala Tereza Petřvalská, výčepní z Kozlovny v Olomouci. „Chtěla jsem zažít atmosféru soutěže a porazit své kolegy z naší Kozlovny. Když jsem vyhrála, naplnil mě neuvěřitelný pocit štěstí. Byl to splněný sen,“ komentuje vítězka Tereza Petřvalská. A zároveň vyzývá milovníky piva, aby teď, když jsou hospody zase otevřené, zavítali do své oblíbené hospůdky nebo restaurace, dali si jedno orosené a pozdravili svého výčepního, který se na ně celou dobu těšil. Vítězka získala památeční dřevěnou trofej s Kozlem, spolu s koženou zástěrou a pivem na celý rok zdarma.

Druhou příčku obsadil Daniel Novák z pražské Krymlovské Hospody, třetí místo patří Anně Juránkové z Kozlovky v Hradci Králové. Účast v soutěži dodává prestiž nejen samotným výčepním, ale i podniku, ve kterém soutěžící pracuje, což potvrzuje i Matěj Kučera, majitel Kozlovky v Hradci Králové: „Výčepní, který si prošel soutěží, je pro návštěvníky naší restaurace zárukou, že si u nás vychutnají pivo v té nejvyšší možné kvalitě. A to dokonce od opravdového mistra této profese. Jsme proto velmi rádi, že náš zástupce v soutěži uspěl, byla to pro nás po delší pauze velká vzpruha.“

Soutěž Kozel Mistr výčepní se koná od roku 2019. Finále loňského druhého ročníku, přesunutého kvůli pandemii koronaviru na letošní rok, nyní probíhalo za přísných hygienických podmínek a bez přístupu veřejnosti ve venkovních prostorách Sázavské Kozlovny. Podobné pro oba ročníky ale je, že první příčky soutěže Kozel Mistr výčepní zatím vždy obsadily ženy. „Naše pivo je tu pro všechny! Kozel je výjimečný tím, že chutná téměř všem milovníkům piva, ale právě u žen se těší zvláštní oblibě. To se pravděpodobně odráží i na Mistryních výčepních. Jsme rádi, že pomáháme bořit stereotypy o pivu jako o výhradně mužské záležitosti,“ uzavírá Vojtěch Homolka, sládek Velkopopovického Kozla.

S dlouhodobou úctou k řemeslu dbají ve Velkých Popovicích nejen na uchování a rozvoj tradičních pivovarských dovedností, které historicky stojí za úspěchem českého piva, ale podporují i profese, která se věnují péči o pivo poté, co opustí brány pivovaru. Asi nejdůležitější z nich je právě řemeslo výčepního. Hlavním cílem soutěže Kozel Mistr výčepní je nejen osvěta mezi výčepními, rozvoj této profese a posilování její prestiže, ale především podpora kvality čepovaného piva a úrovně pivní kultury v České republice.

Na trh vstupují novinky od Velkopopovického Kozla

Publikováno:před 2 letyZdroj:Pivovar Velké PopoviceAutor:Zdeněk Kovář, PR

Velkopopovický Kozel, jedna z nejoblíbenějších pivních značek na českém trhu, vychází vstříc milovníkům českého piva a představuje dvě novinky z řady Mistrův, konkrétně Kozel Mistrův Pšeničný a Kozel Mistrův Tmavý ležák s čokoládovými slady.

„I ti nejkonzervativnější pijáci Kozla rádi občas vyzkoušejí něco nového a speciálního. Proto přicházíme na trh s novinkami, které jsou sice velmi speciální, zároveň ale mají typické DNA značky Kozel. Vyznačují se tedy plnou chutí, a především výbornou pitelností. Věříme, že velká část našich stávajících konzumentů zařadí nové speciály do svého pravidelného repertoáru,“ říká Jiří Švancara, senior brand manažer značky Velkopopovický Kozel.

Kozel Mistrův Tmavý s čokoládovými slady v testech zaujal degustátory i pivaře plnou chutí s tóny hořké čokolády, zatímco Kozel Mistrův Pšeničný zase svými osvěžujícími ovocnými tóny, charakteristickými pro tento typ piv. Vedle tradičních surovin, vody z místních studní, žateckého chmele a klasického plzeňského sladu byl do várek piva Mistrův Pšeničný přidán i pšeničný slad typický pro vaření svrchně kvašených pšeničných piv. Výjimečnost receptury piva Mistrův Tmavý ležák s čokoládovými slady je, jak název napovídá, založena na užití speciálních čokoládových sladů, které pivu dávají aroma hořké čokolády.

„Stále sledujeme nové trendy v pivovarství doma i za hranicemi a vycházíme vstříc přání pivařů. Posouvat se dopředu, přicházet s novými nápady, i to je součástí mistrovství a poctivého řemesla,“ dodává Vojtěch Homolka, sládek značky Kozel. Distribuce obou nových piv z řady Mistrův ležák již začala. V současné době jsou obě piva k dispozici na pultech všech obchodů
v půllitrových vratných lahvích. Do budoucna pivovar nevylučuje distribuci novinek ve formě čepovaného piva.

Charakteristika novinek od Velkopopovického Kozla

Mistrův Pšeničný
Mistrův Pšeničný je vůbec prvním pšeničným svrchně kvašeným Kozlem. Jak už je pro tento typ piva charakteristické, je Mistrův Pšeničný svěží, lehké chuti, s ovocnými tóny banánu a citronu, s vyšší nasyceností. Má světlou barvu s jemným, pro pšeničná piva charakteristickým zákalem a větší pěnivostí. Pro jeho výrobu bylo použito několik druhů sladů, čímž pivo získává bohatší chuť. Základem je pšeničný slad, který mu dává charakteristickou plnou chuť a ječné slady – plzeňský, typický pro světlá piva a karamelový, který obohacuje pivo o mírně tmavší barvu a specifickou chuť. Pro chmelení byl použit Žatecký poloraný červeňák, charakteristický svým jemným aroma a chmel Sládek, který dokáže příjemně vyvážit hořkost. Pivo má stupňovitost 12,6 °P a obsahuje 5,3 % obj. alkoholu.

Mistrův Tmavý ležák s čokoládovými slady
Tmavá novinka z Velkých Popovic je výjimečná množstvím použitých sladů. Kromě ječných sladů, světlého plzeňského a tmavého karamelového či mnichovského se do várky přidávají speciální slady pšeničný čokoládový a žitný čokoládový, které se praží při teplotě až 200 °C. Tím pivu dávají charakteristické tóny čokolády a kávy. Při vaření se používají tři druhy chmele: chmel Premiant, který disponuje příjemným chmelovým aroma a vyšší vyváženou hořkostí, dále Žatecký poloraný červeňák, charakteristický svým jemným aroma a chmel Sládek. Na rozdíl od Kozla tmavého jde o nefiltrované pivo vyšší stupňovitosti, jeho chuť je proto plnější a výraznější s nižší sladkostí. Pivo obsahuje 4,4 % obj. alkoholu a jeho stupňovitost je 12,3 °P.

Velkopopovický Kozel mění recepturu. O kousek poskočí i stupňovitost desítky

Publikováno:před 3 letyZdroj:iDNES.czAutor: Advertorial Souvi

Tradiční piva z velkopopovického pivovaru prošla změnami. Ve slepém testu je však ocenili i samotní pivaři. Devět z deseti řeklo, že vylepšený Kozel, u kterého Velkopopovičtí ladili hořkost, plnost i barvu, přičemž původní chuťový profil piva zůstal zachován, je lepší.

Velkopopovičtí zastávají názor, že i poctivé tradiční řemeslo, jakým je pivovarnictví, se musí neustále vylepšovat. Proto se rozhodli upravit recepturu svých nejprodávanějších piv, Kozla 10 a 11, a také design obalů celého portfolia. Podle sládka Vojtěcha Homolky šlo především o to, nabídnout zákazníkům ještě intenzivnější zážitek a lepší chuť. „Vlastně to bylo spíše takové ladění,“ říká sládek Homolka.

Současná změna receptury samotného piva a designu obalů je největší změnou v dlouhé historii velkopopovického pivovaru, která sahá až do roku 1874 (o historii si můžete přečíst zde). Proč jste se rozhodli změnit recepturu Kozla? Není to riskantní?

Mezi českými pivy chceme být nadále na špici. Nechceme usnout na vavřínech, proto vlastně pořád přemýšlíme, jak to naše poctivé řemeslo dělat ještě lépe. Ptáme se samozřejmě i pivařů samotných, mluvíme s nimi a nasloucháme jejich přáním. Úpravy, které jsme v receptuře Kozla 10 a 11 udělali, bych nazval spíše vyladěním než změnou. Je to vlastně další krok, jak to naše poctivé pivo dělat ještě lépe. Původní chuťový profil Kozla jsme zachovali, jen má teď ještě plnější a bohatší chuť.

Jak „ladění“ nového Kozla probíhalo?
Cíl jsme měli od začátku jasně daný. Hlavní bylo zajistit, aby měl nový Kozel při zachování chuťového profilu bohatší tělo a výraznější chuť a aby byl zážitek z napití ještě intenzivnější. Cest, jak se k cíli dostat, bylo víc a celý proces trval poměrně dlouho. Protože to není jen otázka jedné uvařené várky. Uvedení nového výrobku na trh může trvat měsíce, klidně i rok. Souznění na konci předchází testování různých variant, degustace a spousta dalších malých i velkých kroků, které bylo zapotřebí vyladit.

Můžete uvést příklad?
Ladili jsme hořkost piva, jeho plnost a například i barvu. Občas se jedná o změny tak drobné, že je pivař nemusí nakonec ani postřehnout. Ale i tak je zapotřebí se všem dílčím krokům věnovat se stejnou pečlivostí a nakonec je sladit do skvělého výsledku. Chceme dál používat stejné slady, chmely a udržet poměry jednotlivých chutí. Šlo jen o to, najít nejlepší cestu ke zvýšení jejich intenzity. Proto jsme udělali úpravy v receptuře, ve vaření samotném a ve stupňovitosti desítky.

Obsahuje nový Kozel 10 vzhledem k vyšší stupňovitosti i víc alkoholu?Obsahuje, ale ten nárůst není zas tak vysoký. Když to řeknu jednoduše, zvýšili jsme stupňovitost desítky na 10,25 %, a tím se mírně zvýšil i obsah alkoholu ze 4,0 na 4,2 %. U jedenáctky ke zvýšení stupňovitosti nedošlo, takže se pivaři v rámci střídmého pití nemusejí ničeho obávat.

Co na nového Kozla říkají pivaři?
Nové pivo jsme pochopitelně nejdřív otestovali – a kromě odborníků jsme zapojili i pivaře. Navrhli a vybrali jsme variantu, která se nám zdála nejlepší. Tu jsme pak předložili pivařům, aby ji ve slepém testu porovnali s původní desítkou a jedenáctkou. A celých devět z deseti hodnotitelů řeklo, že nová piva jsou lepší než ta původní. Z toho máme samozřejmě radost a věříme, že podobně zachutná i drtivé většině českých pivařů.

Na chuťový zážitek z pití piva může mít vliv i prostředí, přátelé u stolu nebo nálada, ve které se dotyčný nachází. Je to pravda?
Často se říká, že sládek pivo vaří, ale výčepní ho dělá. A je to tak, protože když přijdete do hospody, kde se starají o čistotu trubek, kde čepují do mokrých a studených sklenic a kde vám pivo přinese usměvavý výčepní, i to pivo nakonec mnohem lépe chutná. My v pivovaru si to uvědomujeme, a proto děláme všechno pro to, aby se hospody dokázaly o pivo náležitě postarat a pivní zážitek byl co nejlepší. Za kvalitou a poctivostí Kozla si stojíme.

Kromě piva samotného jste zapracovali i na obalech a měníte design plechovek a etiket. Proč jste se rozhodli i pro tyto změny? Jedná se rovněž o vyslyšení hlasu pivařů?
Samozřejmě i design obalů podléhá času a je potřeba o něm neustále přemýšlet, zda plní to, co od něj my, ale hlavně pivaři očekáváme a očekávají. Chceme, aby obaly vyjadřovaly původ i podstatu našeho piva. Aby bylo na první pohled patrné, že se jedná o poctivé české pivo z vesnického pivovaru v Popovicích, kde si zakládáme na kvalitním řemesle. Zároveň jsme chtěli od sebe navzájem a od ostatních piv na trhu odlišit jednotlivé „kozlí“ varianty. Snažíme se prostě neustále posouvat a nacházet nové cesty, jak dělat to naše řemeslo ještě lépe.

Příští rok uvede Kozel i speciály

Když už jste zmínil řemeslo, co na změnu říkají samotní zaměstnanci velkopopovického pivovaru? Změní se něco pro ně? Budou se muset dovzdělat o novinkách v procesu výroby nové varianty?
Všichni v pivovaru, ať už ve varně, ve spilce, či ve sklepích, se snažíme odvádět svou práci co nejlépe. Protože poctivé pivo se může zrodit jen z poctivého řemesla. Naši pracovníci mají na vylepšení receptury nezastupitelný podíl. A ačkoliv jsou to špičkoví odborníci, vzdělaní v oboru pivovarnictví, většinou s mnohaletou praxí, zdokonalují své znalosti i dovednosti neustále. Když to tak vezmu, jsou i současné úpravy našich piv a vše, čím jsme si v tom procesu prošli, další důležitou zkušeností pro každého z nás.

Změnami si prochází také trh, na kterém se objevuje spousta zajímavých piv a nových variant. Plánujete něco obdobného do budoucna? Dočkáme se od velkopopovického pivovaru podobných, řekněme experimentálních „kozlích“ variant?
Ačkoliv je velkopopovický pivovar jedním z tradičních českých pivovarů, kde klademe důraz na jednoduchost a poctivost, čisté chutě, kvalitní slad, i speciály v Popovicích umíme. Příští rok jich chceme vedle Mistrova ležáku uvést hned několik. Do budoucna bychom rádi pokračovali ve vaření co nejlepšího českého světlého výčepního piva a ležáků. Důležitý je pro nás i Kozel tmavý, který je s naším pivovarem spojen od jeho založení. A pokud si pivaři poskládají naše piva vedle sebe, včetně Floriána či zmíněného Mistrova ležáku, uvidí, že variace a chuťové možnosti Kozla jsou opravdu široké a věříme, že si mezi nimi každý vybere, co mu chutná. Tak na zdraví!

Velkopopovický Kozel mění design i recepturu

Publikováno:před 3 letyZdroj:MediaGuru.cz

Velkopopovický Kozel se rozhodl vylepšit recepturu své 10 a 11. Celé portfolio získalo nový design obalů.
Pivní značka Velkopopovický Kozel se rozhodla vylepšit recepturu svých dvou variant – Kozla 10 a 11. Proměnou prošly také obaly celého portfolia.

„Vylepšení v receptuře Kozla 10 a 11 jsou přirozeným vývojem naší snahy vařit poctivé pivo ještě lépe. Nový Kozel má nyní ještě plnější chuť. Přitom jsme zachovali chuťový profil, který je pro Kozla tak charakteristický. Pivařům tak přinese intenzivnější zážitek při zachování výborné pitelnosti,“ říká sládek Velkopopovického pivovaru Vojtěch Homolka.

Změna nastala také u vzhledu obalů všech variant. Nový design má být modernější, prémiovější a odlišný od ostatních pivních značek na českém trhu. „Cílem nového designu je dosažení lepší rozpoznatelnosti produktu v obchodech a snazší orientace mezi jednotlivými variantami. Chtěli jsme, aby nový design výrazněji komunikoval klíčové hodnoty značky, jako je poctivost a řemeslnost,“ říká brand manažer Jiří Švancara.

Uvedení Kozla 10 a 11 na trh podpoří marketingová kampaň s vlastním televizním spotem, který bude k vidění na obrazovkách do 9. listopadu 2020. Součástí spotu je jako již tradičně řemeslník – v letošním roce jde o čalouníka. V průběhu podzimních měsíců ji doprovodí digitální a PR kampaň i výrazné stojany v obchodech.

Kozel uvařil speciální várku piva pro dobrovolné hasiče. Jako poděkování

Publikováno:před 3 letyZdroj:Lidovky.cz

Komu jinému poslat Hasičský speciál než hasičům? Téměř šestnáct set sudů piva Kozel Florián pojmenovaného po patronovi všech hasičů právě míří za dobrovolnými hasiči po celé republice. V době nouzového stavu Velkopopovický Kozel vyzval veřejnost, aby poděkovala těm, kteří nezištně pomáhají všude tam, kde je právě třeba – dobrovolným hasičům. Každému sboru, na který si lidé vzpomněli, nyní pivovar věnuje, jak slíbil, várku piva.

„Snažíme se dobrovolné hasiče podporovat a ocenit jejich nezištnou a poctivou práci již několik let. Jsou pravým příkladem hrdinů všedního dne, kteří nejsou tolik vidět a přitom toho pro společnost dělají opravdu hodně,“ uvádí sládek Kozla Vojtěch Homolka.

Právě proto spustil pivovar v době krize na sociálních sítích výzvu nazvanou Dobráci, děkujem, aby lidé mohli vyjádřit slova podpory i dobrovolným hasičům. Ti stáli, podobně jako profesionální záchranné složky či lékaři, v první linii. V městech a obcích po celé republice pomáhali s distribucí ochranných prostředků, dezinfikovali veřejná místa, nebo například rozváželi obědy seniorům.

Děkujeme, vzkazují lidé hasičům
„Dobrovolné hasičské sbory podporuje Kozel již více než 14 let. Není to totiž jen práce při nouzovém stavu, za kterou je třeba je ocenit. Vždyť jsou skutečně dobrovolní, nikdo jim za jejich práci neplatí, věnují se tomu ve svém volném čase. V obcích zasahují při požárech, kalamitách i dalších událostech a k tomu jsou i srdcem kulturního, společenského a sportovního života na mnoha místech republiky. Zaštiťují a pořádají spoustu akcí jako například pálení čarodějnic, plesy, akce pro mládež, dětské dny. A tak bych mohl pokračovat,“ odůvodňuje kampaň na podporu dobrovolných hasičů Vojtěch Homolka.

I na to lidé při svých slovech směřovaných k hasičům mysleli. Ve vzkazech jim děkují za obětavou práci, kterou vykonávají i v nelehké době, za to, že riskují své životy, aby pomohli druhým, za to, že se věnují životu v obcích i vzdělávání mládeže, nebo za to, že vše dělají ve svém volném čase.

„Na webových stránkách k této kampani byla nastavená jednoduchá mechanika, kde stačilo napsat děkuji, ale spousta lidí se rozepsala a vznikly i dlouhé texty, které hasičům vyjadřují slova podpory i díků, což nás moc mile překvapilo,“ říká za pivovar Vojtěch Homolka.

Lidé si vzpomněli, to je podstatné
Každému konkrétnímu hasičskému sboru, kterému lidé adresovali vzkaz, nyní Kozel daruje jako své díky 30ti litrový sud polotmavé 11. Na Hasičský speciál se tak například mohou těšit dobrovolní hasiči v Borovně, Štětí, Újezdu, Dolní Poustevně, Uherském Brodu, Roudnici nad Labem a v mnoha dalších městech a obcích. „O počinu Kozla, který se rozhodl ocenit i nás dobrovolné hasiče, jsme se dozvěděli ze sociálních sítí, kde nás nominovali hned asi tři lidé. Je to příjemné, že si na nás lidé vzpomněli a sud Kozla je parádní pozornost. Už se těšíme až ho společně s kluky vypijeme,“ říká Jakub Bakalár, starosta SDH Roudnice nad Labem.

Ocenění se dostalo i nejstaršímu sboru v republice, který sídlí ve Velvarech. „Nevím, kdo přesně nás nominoval, těch nominací bylo víc. Ale to není podstatné. Potěšilo nás to, že si lidé vzpomněli. V létě sud určitě vypijeme u nás na hasičárně při nějaké brigádě nebo setkání,“ cení si starosta SDH Velvary František Saifrt.

Právě ve Velvarech byli dobrovolní hasiči i v době nouzového stavu velmi aktivní - mimo jiné dezinfikovali veřejné prostory a distribuovali potřebný materiál ostatním spolkům. „Byla to zcela nová situace oproti našemu běžnému fungování. Museli jsme sbor udržet akceschopný, abychom pro město mohli dělat vše, co bude potřeba, takže bylo nutné se v podstatě nepotkávat, abychom se případně vzájemně nenakazili, což bylo dost zásadní opatření. Samozřejmě je lepší a jednodušší každý výjezd nebo jakýkoli zásah organizovat, když jsme fyzicky spolu. Naštěstí v té době žádný větší zásah, kromě menších požárů či technických zásahů, nebyl,“ sděluje dobrovolný hasič František Saifrt.

Stovky sudů Kozla poputují do celé republiky
Celkem Kozel za hasiči vypraví 1574 sudů, které si právě teď mohou na základě poukazu od pivovaru členové sborů vyzvednout. „Odeslali jsme dobrovolným hasičům po celém Česku již více než tři čtvrtiny poukazů, další právě připravujeme. Přeci jen nás lidé tak silnou odezvou překvapili a je to spousta dopisů,“ uvádí Jan Odložil z marketingu velkopopovického pivovaru.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.03.08.2022 10:22112