Historie a současnost Rodinného pivovaru Bernard

Historie
V roce 1597 skončila v Humpolci éra vaření měšťanského piva, které nahradila produkce z pivovaru, patřícího majitelům heráleckého panství. Pivovar postupně rostl a v 30. letech 20. století zaměstnávala jeho tehdejší majitelka Marie Terezie Fügnerová pivovar40 stálých pracovníků a roční výstav byl 20 tisíc hl. Ležák i světlé a tmavé výčepní pivo měly velmi dobrou jakost a prodávaly se na Humpolecku, Německobrodsku, Ledečsku i Pelhřimovsku.
Po válce, v roce 1949, byl pivovar přeměněn na komunální podnik, později začleněn do národního podniku Horácké pivovary Jihlava a v roce 1960 do národního podniku Jihočeské pivovary České Budějovice. V posledních letech existence humpoleckého pivovaru rostl tlak na jeho zrušení.
Vedení národního podniku již nepočítalo s jeho dalším rozvojem a nastal celkový úpadek včetně poklesu kvality i výstavu piva. V roce 1991 činil výstav pouhých 26 tisíc hl.

Novodobá historie a současnost
26. října 1991 Stanislav Bernard, Josef Vávra a Rudolf Šmejkal vydražili zkrachovalý humpolecký pivovar v malé privatizaci. Začali si plnit sen o vybudování pivovaru, který bude nejenom vařit poctivé české pivo, ale bude mít i svůj názor. Prvních deset let po privatizaci (pivovar byl vydražen za pětinásobek účetní hodnoty a technologicky byl tzv. po smrti) pivovarbojoval pivovar doslova o přežití. Díky kvalitě piva, servisu a postupném budování značky se podařilo tento sen splnit. BERNARD se stal celostátně známou značkou a pojmem. Současní čeští majitelé pivovaru, Stanislav Bernard a Josef Vávra, však mají další sen - aby se značka BERNARD stala značkou kultovní.
Od roku 2000 působí Rodinný pivovar BERNARD jako akciová společnost a v červenci 2001 do ní jako strategický partner vstoupil pivovar Duvel Moortgat z Belgického království. Českými majiteli jsou Stanislav Bernard a Josef Vávra.
Rodinný pivovar BERNARD v Humpolci dosáhl řady úspěchů a každý rok na jeho kontě přibývají další prestižní ocenění. Se značkou BERNARD se můžete setkat nejenom v celé České republice, ale i v mnoha dalších státech. V roce 2009 výstav pivovaru poprvé překročil hranici 200 tisíc hl alkoholického a nealkoholického piva.
Zdroj:Stránky Rodinného pivovaru Bernard, 2015


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Rodinného pivovaru Bernard

Kdy:dle rozpisuObec:HumpolecZdroj:Rodinný pivovar Bernard

Děkujeme za Váš zájem o prohlídku Rodinného pivovaru BERNARD. Přijďte se na vlastní oči přesvědčit, co jsme od roku 1991 v pivovaru dokázali.
Těšíme se na Vaši návštěvu!

Čas prohlídky:
● Pondělí–pátek: 8.00–16.00
● Sobota: 8.00–12.00 (po dohodě až do 16.00)

Minimální počet osob na prohlídku je 10, maximálně 20 osob v jedné skupině. Počet skupin lze domluvit.
V uvedený čas budete mít možnost navštívit i naši značkovou prodejnu (otevírací doba Po - Pá 8.00 -12.00 a 12.30 - 18.00, So 8.00 - 12.00), kde si můžete koupit nepasterizované pivo BERNARD nebo dárkové předměty.

Cena prohlídky:
● Dospělý – 150 Kč
● Senioři – 100 Kč
● Studenti - 100 Kč
● Děti 7 - 15 let - 100 Kč
● Děti předškolního věku - ZDARMA
● Rodinné vstupné (max. 2 dospělí + děti) – 300 Kč
● Sobota – příplatek 50 Kč na každou osobu (Pozn.: V sobotu je pivovar mimo provoz.)

V ceně prohlídky je exkurze v pivovaru s průvodcem a ochutnávka nepasterizovaného piva BERNARD. Před začátkem prohlídky, je třeba zaplatit exkurzi hotově na značkové prodejně BERNARD naproti vchodu do pivovaru. Platba kartou není možná, děkujeme za pochopení.

Na prohlídku není možné vodit ani nosit zvířata!
Pro návštěvu pivovaru je třeba mít pevnější obuv!
Prosíme Vás o rezervaci exkurze minimálně 1 týden dopředu.

Rezervace:
● prohlidka@bernard.cz
● 565 300 201

Aktualizováno: před 7 lety

Stanislav Bernard: Štěstí není v penězích, ale v mezilidských vztazích

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Rozhlas.czAutor:Hela Dvořáková

Osoba Stanislava Bernarda je od začátku 90. let spojená s pivovarem v Humpolci. Se svými společníky tam vybudoval značku, která má velmi dobrý zvuk i ve světě.

„Když jsme kupovali ten pivovar, říkal jsem si, jestli to zvládneme, budeme vydělávat, tak budeme šťastni. Dneska se tomu směju. Je dobré mít nějaké peníze, ale pravé štěstí je v lidských vztazích, lidské blízkosti,“ řekl Stanislav Bernard Hele Dvořákové v Dobrém dopoledni.

Pivovary velmi silně zasáhla covidová krize. „Chystali jsme krizové scénáře, počítali jsme. Pak se objevily nápady. Našli jsme Jirku Syrovátku a podařilo se začít vyrábět pivní pálenku. Máme také čokoládu s vlastní značkou, používáme slad a chmel.“

Pivovar v Humpolci stojí na stále stejném místě. Aktuálně se rozrostl o návštěvnické centrum, které se podaří otevřít v příštím roce na jaře. Stanislav Bernard mluvil také o smělém projektu visutých zahrad nad střechami pivovaru. O tom si poslechněte v přiloženém audiu.

Chmel pro speciální pivo Bernard vyrostl na Vysočině

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:České nápoje

Vrchní sládek Rodinného pivovaru Bernard Josef Vávra uvařil pivo s chmelem, který vypěstoval na vlastní zahradě nedaleko Humpolce. Tedy na Vysočině, v regionu pro tuto plodinu netypickém. Řízný a voňavý Ležák s chmelem z Vysočiny se stává tradicí, tento podzimní speciál k zákazníkům míří už potřetí, opět v limitované edici.

„Pro výrobu piva využíváme vlastní slad, vodu i kvasnice, rádi bychom měli pod kontrolou i chmel. Netajíme se myšlenkou pořídit si i vlastní chmelnice, odtud už nebylo daleko k pokusu si vypěstovat chmel doma a použít ho do piva," říká Josef Vávra.

„Chmel, který u nás roste, je naprosto plnohodnotný, zralý, s vysokou hořkostí a aromatickými látkami. Také jeho výnosnost je dobrá, narostlo ho hodně. Přikládám to změně klimatických podmínek a bohatším srážkám na Vysočině," popisuje Josef Vávra úrodu, ze které uvařil čtyřikrát chmelený ležák.

Speciál Rodinného pivovaru Bernard je světlý ležák jedenáctka s 4,5 % alkoholu, hořkostí 37 MJH (měrné jednotky hořkosti) a jemným chmelovým aroma. „Pivo má dobrý říz, celek je harmonický, ale výrazem hořkosti se od našich dalších ležáků odlišuje. Nicméně hodnocení necháme na zákaznících," usmívá se vrchní sládek.

Ležák s chmelem z Vysočiny, kterého uvařil Rodinný pivovar Bernard pouhých 110 hektolitrů, je dodávaný na trh ve stylových lahvích s patentním uzávěrem. Pivo je od k dostání ve Značkových prodejnách Bernard a v e-shopu.

Pivovarem roku je podle Sdružení přátel piva pivovar Bernard z Humpolce

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:České novinyAutor:ČTK

Pivovarem roku se letos stal podle Sdružení přátel piva Rodinný pivovar Bernard z Humpolce. Ocenění získal pošesté. Pivovar Bernard letos uspěl i ve třech kategoriích podle druhů piv. Minipivovarem roku je Pivovar Volt z Jablonce nad Nisou. Sládkem roku se stal Aleš Dvořák z pivovaru Budějovický Budvar. Výsledky ankety vyhlásili pořadatelé v Pivovaru Beránek ve Stěžerách na Hradecku.

Anketa Sdružení přátel piva o nejlepší piva, pivovary a pivovarské osobnosti roku se koná od roku 1990 a je nejstarší novodobou soutěží na českém pivním trhu. První část hodnocení je anketní mezi členy sdružení, nejlepší piva pak postoupí do anonymní finální degustace. Sdružení přátel piva má 1508 registrovaných členů.

V tuzemsku je nyní přibližně 500 minipivovarů a 50 průmyslových pivovarů. Čísla se podle sdružení průběžně mění. Některé pivovary zavírají a jiné otvírají, ale také přecházejí mezi kategoriemi. "Kategorie průmyslových pivovarů donedávna klesala. Aktuálně to již přestává platit, neboť některé minipivovary z hlediska ročního výstavu již překračují roční výstav 10.000 hektolitrů, a stávají se tak průmyslovými pivovary," uvedl předseda Sdružení přátel piva Tomáš Erlich.

Pivovar Bernard má podle sdružení nejlepší pivo v kategoriích světlé výčepní pivo, světlý ležák a v kategorii tmavé a polotmavé pivo. Pivovar Volt, který má ve svém portfoliu 28 piv, zvítězil v kategoriích světlé svrchně kvašené pivo a tmavé a polotmavé svrchně kvašené pivo.

První místo za nejlepší silné pivo si odnesl pivovar Krkonošský medvěd Vrchlabí a za pšeničné pivo Podřipský rodinný minipivovar. Kategorii kyselých piv vyhrál jihlavský minipivovar MadCat Craft Brewing.

Rodinný pivovar Bernard jde vlastní cestou k poctivému pivu už 30 let

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Life4you.cz

Když Stanislav Bernard, Josef Vávra a Rudolf Šmejkal vydražili 26. října 1991 ruinu zkrachovalého pivovaru, netušili, že během příštích třiceti let se tak výrazně zapíšou do českého pivovarnictví.

„Prvních deset let bylo doslova bojem o přežití, nicméně tvrdě pracujeme po celou dobu. Máme řadu skvělých výsledků, jsme ekonomicky zdraví, to je důležité. Ale nejvíce si cením toho, že se nám podařilo vybudovat skvělé vztahy se zákazníky, obchodními partnery a také mezi sebou ve firmě. Jsem přesvědčený, že dobrá energie mezi lidmi je součástí našeho piva. I proto je tak oblíbené,“ ohlíží se za třemi dekádami pivovaru jeho spolumajitel Stanislav Bernard.

„Věděl jsem, že dokážu uvařit dobré pivo, když budu mít volné ruce. Sen se mi splnil. Že je dnes naše pivo tak oblíbené zákazníky a oceňované odborníky, je radost. Od počátku bez přestávky inovujeme, investujeme do technologií, znalostí a do co nejkvalitnějších surovin. Úspěch našeho piva tomu všemu dává smysl a je pro nás odměnou,“ přidává svůj pohled vrchní sládek a spolumajitel pivovaru Josef Vávra.

Vlastní cestou ve výrobě i v komunikaci
Rodinný pivovar Bernard si rychle získal oblibu originální komunikací. U jeho kampaní se veřejnost nejen dovídá o značce a výrobcích, ale zároveň se dobře baví. Motivy kampaně Svět se zbláznil, držte se baví zákazníky dodnes, podobně jako např. holá hlava spolumajitele pivovaru na etiketách nealkoholického piva Bernard s čistou hlavou. Do povědomí i paměti se vryly také kampaně Vlastní cestou, Pivo jako šperk, nebo Proti europivu. Nebývalý ohlas měla letošní kampaň Svět se zbláznil, držme se s netradičně dlouhým černobílým spotem, který nepropagoval žádný produkt, ale byl poselstvím lidskosti a soudržnosti.

Pivovar přišel na trh s mnoha novinkami. Jako první začal prodávat nealkoholický nápoj s ovocnou příchutí, Bernard s čistou hlavou Švestka, či polotomavé nealko, poznávacím znamením značky se staly retrolahve s patentními uzávěry, pivo prodává v praktických přepravkách na jedenáct lahví atd. Humpolečtí vyrábí pivo především z vlastních surovin, ať jde o slad, kvasnice nebo vodu z hlubinných vrtů. O kvalitě svědčí i bezpočet ocenění včetně těch světově nejprestižnějších.

Spolumajitel pivovaru Stanislav Bernard se také významně podepsal na podobě českého pivovarnictví prosazením diferencované spotřební daně. To odstartovalo nebývalý rozvoj minipivovarů, kterých je dnes v České republice pět stovek.

Koření trhu
Velikostí výstavu patří Rodinný pivovar Bernard ke středním, patří mu asi dvě procenta českého trhu, exportuje do třiceti zemí světa. Dosud nejvyšší výstav pivovar zaznamenal v roce 2019, kdy překonal hranici 400 tisíc hektolitrů. „Naším cílem není maximalizace výroby a zisku. Jsme kořením trhu. Trvale usilujeme o nejvyšší možnou kvalitu, do které investujeme nejen nejlepší suroviny a technologie, ale také naše srdce. Je nedílnou ingrediencí našeho piva,“ říká Stanislav Bernard. Pivovar po privatizaci začal s 24 zaměstnanci, nyní jich je 210, dalších 27 lidí pracuje ve Sladovně Bernard v Rajhradě u Brna, kterou pivovar vlastní od roku 2000.

S úctou k místu, odkud pochází
Pivovar patří k Humpolci stovky let, dědictví Rodinný pivovar Bernard přijal a dále rozvíjí. Pivovar je partnerem a podporovatelem mnoha místních organizací a aktivit. Nedílnou součástí kalendáře města je hudební festival Bernard Fest.

Cílem turistů se Humpolec nepochybně stane po otevření návštěvnického centra. Bude nabízet prohlídky pivovaru a expozice v nových prostorách centra včetně videoprojekce v kinosále, a také výhledy z rozhledny či z pivnice v nejvyšším patře budovy. K zakoupení budou dárkové a upomínkové předměty ve značkové prodejně. S ohledem na nejasný vývoj epidemické situace se otevření centra plánuje v roce 2022.

Park na střeše pivovaru
Jsme rozhodnuti vybudovat na střechách pivovarských hal pohádkovou zahradu o velikosti několika tisíců metrů čtverečních a věnovat tak pivovaru i lidem krásné místo k odpočinku. Studii pro nás vytvořil moudrý člověk, jeden z nejlepších architektů pan Josef Pleskot. Zahrady budou zároveň zadržovat dešťové vody a v parném létě osvěží mikroklima města. Humpolec tak získá nový zelený ostrov hned vedle centra a další důvod k jeho návštěvám.

„Nikdy nepřestane naše snaha vyrábět co nejkvalitnější, pitelné, dobré, české pivo. A dál budeme kousek po kousku pracovat na budování kultovní značky,“ shodují se spolumajitelé pivovaru Stanislav Bernard a Josef Vávra.

Rodinný pivovar Bernard slaví 30 let

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:České nápoje

Když Stanislav Bernard, Josef Vávra a Rudolf Šmejkal vydražili 26. října 1991 ruinu zkrachovalého pivovaru, netušili, že během příštích třiceti let se tak výrazně zapíšou do českého pivovarnictví.

„Prvních deset let bylo doslova bojem o přežití, nicméně tvrdě pracujeme po celou dobu. Máme řadu skvělých výsledků, jsme ekonomicky zdraví, to je důležité. Ale nejvíce si cením toho, že se nám podařilo vybudovat skvělé vztahy se zákazníky, obchodními partnery a také mezi sebou ve firmě. Jsem přesvědčený, že dobrá energie mezi lidmi je součástí našeho piva. I proto je tak oblíbené,“ ohlíží se za třemi dekádami pivovaru jeho spolumajitel Stanislav Bernard.

„Věděl jsem, že dokážu uvařit dobré pivo, když budu mít volné ruce. Sen se mi splnil. Že je dnes naše pivo tak oblíbené zákazníky a oceňované odborníky, je radost. Od počátku bez přestávky inovujeme, investujeme do technologií, znalostí a do co nejkvalitnějších surovin. Úspěch našeho piva tomu všemu dává smysl a je pro nás odměnou,“ přidává svůj pohled vrchní sládek a spolumajitel pivovaru Josef Vávra.

Vlastní cestou ve výrobě i v komunikaci
Rodinný pivovar Bernard si rychle získal oblibu originální komunikací. U jeho kampaní se veřejnost nejen dovídá o značce a výrobcích, ale zároveň se dobře baví. Motivy kampaně Svět se zbláznil, držte se baví zákazníky dodnes, podobně jako např. holá hlava spolumajitele pivovaru na etiketách nealkoholického piva Bernard s čistou hlavou. Do povědomí i paměti se vryly také kampaně Vlastní cestou, Pivo jako šperk, nebo Proti europivu. Nebývalý ohlas měla letošní kampaň Svět se zbláznil, držme se s netradičně dlouhým černobílým spotem, který nepropagoval žádný produkt, ale byl poselstvím lidskosti a soudržnosti.

Pivovar přišel na trh s mnoha novinkami. Jako první začal prodávat nealkoholický nápoj s ovocnou příchutí, Bernard s čistou hlavou Švestka, či polotomavé nealko, poznávacím znamením značky se staly retrolahve s patentními uzávěry, pivo prodává v praktických přepravkách na jedenáct lahví atd. Humpolečtí vyrábí pivo především z vlastních surovin, ať jde o slad, kvasnice nebo vodu z hlubinných vrtů. O kvalitě svědčí i bezpočet ocenění včetně těch světově nejprestižnějších.

Spolumajitel pivovaru Stanislav Bernard se také významně podepsal na podobě českého pivovarnictví prosazením diferencované spotřební daně. To odstartovalo nebývalý rozvoj minipivovarů, kterých je dnes v České republice pět stovek.

Koření trhu
Velikostí výstavu patří Rodinný pivovar Bernard ke středním, patří mu asi dvě procenta českého trhu, exportuje do třiceti zemí světa. Dosud nejvyšší výstav pivovar zaznamenal v roce 2019, kdy překonal hranici 400 tisíc hektolitrů. „Naším cílem není maximalizace výroby a zisku. Jsme kořením trhu. Trvale usilujeme o nejvyšší možnou kvalitu, do které investujeme nejen nejlepší suroviny a technologie, ale také naše srdce. Je nedílnou ingrediencí našeho piva,“ říká Stanislav Bernard. Pivovar po privatizaci začal s 24 zaměstnanci, nyní jich je 210, dalších 27 lidí pracuje ve Sladovně Bernard v Rajhradě u Brna, kterou pivovar vlastní od roku 2000.

S úctou k místu, odkud pochází
Pivovar patří k Humpolci stovky let, dědictví Rodinný pivovar Bernard přijal a dále rozvíjí. Pivovar je partnerem a podporovatelem mnoha místních organizací a aktivit. Nedílnou součástí kalendáře města je hudební festival Bernard Fest.

Cílem turistů se Humpolec nepochybně stane po otevření návštěvnického centra. Bude nabízet prohlídky pivovaru a expozice v nových prostorách centra včetně videoprojekce v kinosále, a také výhledy z rozhledny či z pivnice v nejvyšším patře budovy. K zakoupení budou dárkové a upomínkové předměty ve značkové prodejně. S ohledem na nejasný vývoj epidemické situace se otevření centra plánuje v roce 2022.

Park na střeše pivovaru
Jsme rozhodnuti vybudovat na střechách pivovarských hal pohádkovou zahradu o velikosti několika tisíců metrů čtverečních a věnovat tak pivovaru i lidem krásné místo k odpočinku. Studii pro nás vytvořil moudrý člověk, jeden z nejlepších architektů pan Josef Pleskot. Zahrady budou zároveň zadržovat dešťové vody a v parném létě osvěží mikroklima města. Humpolec tak získá nový zelený ostrov hned vedle centra a další důvod k jeho návštěvám.

„Nikdy nepřestane naše snaha vyrábět co nejkvalitnější, pitelné, dobré, české pivo. A dál budeme kousek po kousku pracovat na budování kultovní značky,“ shodují se spolumajitelé pivovaru Stanislav Bernard a Josef Vávra.

V Rajhradě klíčí ječmen do ležáků pro humpolecký pivovar Bernard

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:Třebíčský deníkAutor:Jiří Sláma

Po letní odstávce začali pracovníci sladovny pivovaru Bernard v Rajhradě tzv. vymáčku. Navážejí na podlahy zvané humna namočený ječmen.
Sladování je několikadenní proces. Nejdříve se ječmen namočí, aby získal vlhkost ke klíčení, poté je opatrně rozprostřen na podlahy a klíčí bez přístupu denního světla několik dní. Naklíčené zrno se přesune na tzv. hvozd k sušení. Teplota a délka sušení ovlivňuje barvu a další vlastnosti sladu. Zrnu požehnal také rajhradský farář.

Tato technologie je unikátní ve svém procesu, který je stejné, jako před dvěma stovkami let. Moderní technologie ho doplňuje optickým třídičem. Kamery tohoto zařízení sledují každé jedno zrnko ječmene, které vstupuje do sladovny (cca 8 tun za hodinu). Pokud kamery zaznamenají nestandardní tvar nebo rozměr, zařízení proudem vzduchu vadné zrno nebo nečistotu z proudu obilí vyfoukne.

Fanoušci pivovaru si řekli o čokoládu

Publikováno:před 10 měsíciZdroj:FeedIT.cz

Rodinný pivovar Bernard loni 13. září k Mezinárodnímu dni čokolády zveřejnil na sociálních sítích v počítači vytvořený obrázek čokolády s logem pivovaru. Nápad se fanouškům pivovaru velmi zalíbil a začali se čokolády „dožadovat“. „Popravdě, zájem jsme čekali. Ale ne tak velký,“ připouští marketingový ředitel pivovaru Tomáš Lipták. „Začali jsme hledat, kdo je schopen takovou čokoládu vyrobit.“

Po roce se původně pouze virtuální čokoláda stala skutečností. Mléčná a tmavá, obě se sladem, ta světlá i se špetkou chmele. Dodavatelem je česká firma Jordi´s, která čokolády vyrábí postupem bean to bar – od bobu k tabulce. Výrobek je zcela bez chemických přísad.

K výrobě mléčné čokolády jsou použity boby odrůd Trinitario a Criollo ze severu Madagaskaru, v chuti je cítit červené ovoce, dřevité tóny a ořechy. Obsah kakaové sušiny je 47 %. Pro tmavou čokoládu výrobce požívá boby z Trinidadu a Bolívie. Prvně uvedené mají v chuti dřevité tóny, koření, citrusy a máslo, v chuti bolivijských bobů jsou cítit květinové tóny, ovoce a koření. Kakaová sušina je obsažena minimálně z 82 %. Hmotnost tabulky je 70 g.

Pivovarník Stanislav Bernard: Kvůli pomníku vedle Hliníka to nedělám

Publikováno:před 11 měsíciZdroj:Metro.czAutor:Pavel Hrabica

Je legendou českých malých pivovarů. Prosadil pro ně nižší daně a tím odstartoval jejich rozvoj. Především ale vstoupil do historie branže tím, že spolu se dvěma kamarády před třiceti lety vydražil v privatizaci krachující pivovar, dal své příjmení firmě i pivu a po čtyřiceti letech komunismu se v říjnu 1991 stal se společníky soukromým pivovarníkem v novodobých československých, respektive českých dějinách. To je Stanislav Bernard.

Jak dorůstají nové generace novinářů, je pro ně váš příběh časově vzdálený. Proto asi kladou stále stejné otázky. Jsou nějaké, ze kterých vám už naskakuje kopřivka?
Neberu to tak. Jistě, když se otázka opakuje postodvacáté, mohla by to být nuda, ale chápu, že je nutné dávat otázky i odpovědi do souvislostí.

Bylo před třemi desetiletími snazší nabízet novou značku než v současnosti, kdy už jede tržní ekonomika na plné otáčky? Pro mnoho odběratelů mohlo být atraktivní nabízet soukromé pivo.
V mnohém to bylo složitější. Humpolecké pivo mělo pokaženou pověst. Když jsme začali objíždět první odběratele se vzorky, hospodští ochutnali, řekli, že je dobré a že by ho vzali. Ale pak se zeptali, odkud jsme. „Z Humpolce? Aha, tak to ne!“ zněla často odpověď. Úvaha, že to mohlo být snadnější, má logiku, ale navazovali jsme na něco, na co navázat nešlo. Museli jsme trpělivě vysvětlovat, že sice jsme z Humpolce, ale že vaříme už úplně jiné pivo, že už nejsme státní podnik. Ale zpět k jádru otázky a dnešnímu marketingu. Svět je do značné míry cynický a je to o velkých penězích. Mnoho pivovarů si své hospodské kupuje. To začalo někdy před polovinou 90. let.

Takže když někam nyní přijede Bernard, nikdo na zadek nespadne?
To nevím. Takhle bych to ani neformuloval. Co vím od našich obchoďáků, leckde nás mají rádi.

Kde vás mají rádi hodně a kde méně?
Určitě to není plošné. Pamatuji na doby snad před dvaceti lety, že jsme měli problém se prosadit v jižních Čechách, kde je kromě Budvaru dost jiných pivovarů a je tam silný jihočeský patriotismus. To už teď neplatí, to bylo opravdu dávno. Pak bylo složité dostávat se do hospod ve výrazných turistických centrech měst. Tam velké pivovary restauratéry přeplácely. Tam jsme také tolik nebyli. Tehdy samozřejmě turisté slyšeli na naše celosvětově známé značky. A náš handicap spočíval v tom, že my jsme si hostinské nekupovali, takže jsme se tam nedostali. Nebyla to záležitost patriotismu jako v jižních Čechách, ale jen a jen peněz. To se ale občas stane i v současnosti, kdy se zase všechno otevírá, a v mezidobí, v lockdownu, nás někde cizí pivovar penězi vytlačil. Naštěstí se to vyrovnává novými zákazníky. Jsou podniky, a není jich málo, kde nás sami chtějí, sami se přihlásí.

Je pro tyto zákazníky, kteří mají sami zájem, něco typického. Mají něco společného?
Stává se, že četli nějaký rozhovor týkající se Rodinného pivovaru Bernard, slyšeli povídání v rádiu, líbilo se jim to, jsou jim blízké naše hodnoty. Taky se mi párkrát stalo, třeba u hoteliérů v Opavě nebo v centru Prahy, že chtějí podporovat domácí značky, lokální nebo malé a zajímavé pivovary a vybrali si nás. Cítím, že v našem případě také hraje roli reklama, se kterou spousta lidí rezonuje i proto, že nám často nedělá problém udělat si legraci sami ze sebe.

Současně tu je stále fenomén vaší osoby. Nejen jméno, které značka nese, ale i vy osobně. Firma i výrobek s konkrétní tváří. Nejste postava z předminulého století, ale žijící člověk. To je přece pro obchod také důležité, nebo ne?
Asi ano. Mezi velkými a menšími pivovary ano. Ale v Česku jsou teď stovky minipivovarů, které také nesou tvář svých majitelů. Nemají sice poutač na mostě na dé jedničce, ale jméno si ti zakladatelé také vybudovali. Současně je ale Bernard jako značka, i bez mého obličeje, už tak zavedená a dostatečně silná, že opravdu na prezentaci jedné osoby její existence nestojí.

Rodinný pivovar nejste jen podle názvu. Pracuje tu i váš syn. Jste na tom tak, že byste byl ochoten mu žezlo předat třeba hned teď?
Rozhodně bych svým dětem neříkal, co mají dělat. Byla to synova volba, zapojit se do firmy. Jestli by chtěl po mně práci přebírat, to se musíte zeptat jeho. Já bych s tím problém neměl. Nedomnívám se, že mi stepuje za zády, kdy se užuž dočká. Myslím, že se dobře doplňujeme. Má fantastické analytické schopnosti, nastavil systém s informacemi a spoustu dalších výborných věcí. Aktuálně tu třeba mám analýzu výroby a prodeje všech našich piv, jak jsou kde zisková, kde se vyplatí a kde se zase nevyplatí být, protože jsou podmínky neúnosné.

Vás syn je analytik. Vy jste jaký typ? Diktátor, nebo demokrat?
Spíš intuitivní člověk. Mix intuice, selského rozumu, zkušeností. Protože jsem dělal leccos. Vystudoval jsem elektrotechniku, i když mě to vůbec nebavilo. Prošel jsem si to od technika přes investice až po projektanta nebo nákup mašin do strojírenské fabriky. Taky jsem byl šéfem údržby. Kdybychom se bavili o mém přístupu k řízení pivovaru, tak na začátku to moc o diskusích nebylo. Kupovali jsme ruinu, ztrátový podnik tehdejších Jihočeských pivovarů s pokaženou pověstí a de facto bez zákazníků. Tehdy to bylo deset let krizového řízení. Naštěstí jsme si pořád drželi vytyčený směr – nejvyšší možná kvalita, péče o zákazníka, přístup k pivu, poctivost. Moje řízení bylo docela rázné. Teď jsem spíše v druhé poloze. Po čtvrtstoletí v roce 2016 jsem se dohodl se společníkem Pepou Vávrou, že převezme mou pozici generálního ředitele a já jsem šéfem představenstva společnosti.

Byl jste nebo jste šéf, který řídí to hlavní, nebo se zajímá o každou maličkost a bez jeho rozhodnutí se v pivovaru ani neotevře okno?
Naopak, postupně jsem činnosti delegoval na své spolupracovníky. Ani mě nebavilo dělat stále totéž pořád dokola. Ti druzí na to získají nový, lepší pohled. Nejsem ten typ, který by musel vědět, jak se říká, o každém prdu. Samozřejmě že se snažím vědět, co se ve firmě děje, udržovat si neustálý přehled. Je spousta pozic v pivovaru, kde mám klidem, kteří na těch židlích sedí, obrovskou důvěru a dlouholetý přátelský vztah.

Jste z těch pivovarů, které plní do sudů a lahví, ne do plastu a plechu.
Jsem rozpačitý, když vidím třeba právě u značek minipivovarů, že to někteří plní i do plechovek. Minipivovar a plechovka, to je špatně. Je to sice praktický obal, lehký obal, skladný obal, dobře se to vozí na dovolenou. Na jedné straně zeměkoule vytěžíme bauxit, z něj velice energeticky náročně a neekologicky vyrobíme hliník, převezeme jej přes půl zeměkoule, uděláme z něj plech, z něho vyfoukneme plechovku na pivo, jednou ji naplníme. Recyklace hliníku je přitom malá, něco kolem dvaceti procent. Takhle se chováme k planetě? Považuji to za určitou nevědomou lidskou aroganci. No a bavit se o plastech považuji za ztrátu času. Plastové lahve považuji osobně za urážku tak skvělého nápoje, jakým bezesporu české pivo je.

Kromě antropologa Aleše Hrdličky jsou jen dva obyvatelé města, které si většina Čechů vybaví, když se řekne Humpolec. Hliník a vy. Hliník tu už pomník má. Dokázal byste si představit, že byste jednou měl podobnou upomínku i vy?
Ne nadarmo se říká „světská sláva polní tráva“. Pokud bych byl na stejné úrovni chápání světa jako před třiceti lety, zřejmě bych řekl, že mě to těší. Ale teď už vnější znaky, jako je sláva, beru jinak. Není to pro mě podstatné. Mám radost, že se nám podařilo vybudovat cennou značku z něčeho, co bylo na pokraji zkázy. Že se podařilo zachránit pivovar, který dělá Humpolci výbornou reklamu. A taky že se podařilo prosadit diferencovanou spotřební daň na pivo a tím dosáhnout renesance celého oboru. Segment malých a minipivovarů tak doslova explodoval.

Bernad vystavil v 1. polovině proti loňsku o 0,3 procenta méně piva

Publikováno:před 11 měsíciZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTK

Rodinný pivovar Bernard vystavil v prvním pololetí tohoto roku 169.660 hektolitrů piva, meziročně to bylo o zhruba tři desetiny procenta méně.

Letošní prodej se podstatně zvýšil v červnu, kdy byly po uvolnění opatření proti šíření koronaviru znovu otevřené hospody a restaurace. ČTK to dnes sdělil mluvčí pivovaru Radek Tulis. Humpolecký pivovar prodává přibližně 60 procent piva v sudech.

"Až do začátku koronavirové epidemie se výstav pivovaru mnoho let kontinuálně zvyšoval. Opatření proti šíření koronaviru mělo na produkci a ekonomiku pivovaru negativní dopad," uvedl mluvčí.

Restaurace a hospody v Česku byly nařízením vlády poprvé uzavřené vloni zjara a znovu ve druhé podzimní vlně epidemie od 14. října do 2. prosince. Povolený měly jen prodej přes výdejní okénka nebo rozvozy. Veřejnost do nich pak opět nesměla od 18. prosince, znovu otevřít vnitřní prostory mohly až na konci letošního května.

Pivovar Bernard vystavil letos v červnu skoro 51.800 hektolitrů piva, o 18 procent víc než ve stejném měsíci před rokem. Podle mluvčího se v tom promítly i skokové požadavky na doplnění zásob velkoskladů, pomohlo dobré počasí a začátek dovolených. V roce 2019, kdy ještě prodeji neškodila epidemie, byl červnový výstav humpoleckého pivovaru okolo 44.700 hektolitrů.

V roce 2020 produkce Rodinného pivovaru Bernard kvůli dopadům epidemie meziročně klesla o 14 procent na 345.000 hektolitrů piva. "Lahvové pivo výpadek prodeje sudového piva pochopitelně nemohlo nahradit. Pivovary, které se zaměřují více na lahvové pivo, opatřeními tolik postiženy nebyly," uvedl Tulis. Doplnil, že pivovar Bernard přesto zachoval plnou zaměstnanost. Pracuje tam 210 lidí a dalších 27 zaměstnanců má Sladovna Bernard v Rajhradě u Brna.

V době protiepidemických opatření pivovar uvedl na trh pivní pálenku vyráběnou z čerstvého ležáku a ze svrchně kvašeného piva ALE. Mluvčí uvedl, že pálenka dostala několik ocenění na mezinárodních soutěžích a stala se předmětem zájmu na aukcích, kde se láhve prodávaly až za desetinásobek původní prodejní ceny.

Otevření nového Bernard Pubu v Chomutově se zdrželo o půl roku

Publikováno:před rokemZdroj:České nápoje

„Majitel areálu Hřebíkárna je fanouškem našeho piva, srdcař. O otevření Bernard Pubu jsme se bavili už před dvěma lety, loni v létě v době uvolněných protiepidemických opatření se začalo na nové hospodě pracovat, kolem Vánoc bylo hotovo. To jsme netušili, že naplno otevřeme až za další půlrok,“ má hořké vzpomínky na uplynulé měsíce obchodní ředitel Rodinného pivovaru Bernard Zdeněk Šípek.

„Nebylo nám moc veselo. V Hřebíkárně nám stál všechen byznys, přitom bylo nutné dotáhnout a zaplatit vznikající hospodu. Teď už jsou vyhlídky trochu jasnější. Doufám, že se zase nezatáhne,“ říká provozovatel nové a konečně otevřené hospody Ladislav Červený s tím, že zkušební provoz probíhal nestandardně při prodeji z výdejního okénka.

Nová hospoda nabízí pět druhů čepovaného piva, součástí je tzv. Rotující pípa, na které se průběžně mění nabídka speciálů humpoleckého pivovaru. Širokou nabídku piv doplňuje kvalitní kuchyně. „Je to značková restaurace, kde pivo čepuje a podává zaškolený a zkušený personál. Kvalitu provozovatel pravidelně konzultuje se zástupcem pivovaru. Je možné zde ochutnat pivo nepasterované, nefiltrované i kvasnicové,“ představuje fungování podniku Zdeněk Šípek.

Bernard Pub v Hřebíkárně je desátý franšízový podnik Rodinného pivovaru Bernard. Franšízové podniky Bernard spojuje značka piva, vzhled a kvalita sortimentu, ale dva stejné provozy nenajdete. „Je to franšíza, která nabízí originalitu. Vždy poznáte, že jste v Bernardu, ale jinak vypadá naše hospoda v moderním objektu a jinak v prvorepublikové vile. V žádném z našich podniků nejsou stejné jídelní lístky, nediktujeme centrálně, co vařit a od koho nakupovat suroviny. Třeba náš bar v Olomouci odebírá maso na gril od řezníka v ulici. To je v „tvrdých“ franšízách nemyslitelné,“ dodává Zdeněk Šípek.

Aktuálně jsou otevřeny dva Bernard Bary orientované především na nápoje a osm Bernard Pubů s kuchyní, z toho jeden je na Slovensku. Další informace najdete na www.bernardpub.cz

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.10.12.2021 14:25141