Historie a současnost pivovaru Samson

Žádné informace o pivovaru.


Více na stránkách pivovaru

Pito přišlo cyklistům vhod. Samson podpořil tradiční závod na Kleť

Publikováno:před 9 dnyZdroj:Pivovar SamsonAutor:Pavel Orálek

11. září 2017 - Už 23. ročník cyklistické časovky jednotlivců z Českého Krumlova na Kleť podpořil pivovar Samson. Všichni zúčastnění závodníci ocenili, že si mohli po náročném stoupání vychutnat nealkoholické pivo Pito.

Pito je pojmem hlavně mezi řidiči. Historie tohoto nápoje sahá do 70. let, kdy se nealkoholické pivo začalo v Československu vyrábět právě v dnešním pivovaru Samson. Jedná se o složeninu ze dvou slov – pivo a auto.

Cyklisté i organizátoři si pomoc Samsonu pochvalovali. „Jsme rádi, že pivovar Samson myslí na cyklisty, zvlášť po jízdě do kopce není o žízeň nouze,“ říká s nadsázkou ředitel závodu Jan Mejta s tím, že Pito osvěžilo i vítěze časovky, kterým se stal Lukáš Smola. Trať s prudkým stoupáním zvládl za necelých 27 minut.

Pito je jedním z pilířů produkce pivovaru Samson. „Díky pomoci našeho vlastníka AB InBev nyní vaříme ještě kvalitnější nealkoholické pivo. Naším cílem je podporovat sport v různých podobách. Cyklistika je dynamický sport, který se těší stále větší oblibě podobně jako naše piva,“ říká ředitel pivovaru Samson Daniel Dřevikovský.

Pivovar Samson, a.s., České Budějovice je součástí portfolia společnosti AB InBev, která je jedním z největších světových pivních koncernů. Mezi jeho další značky patří například Stella Artois, Corona či Foster´s. Česká republika jako pivní velmoc si v jeho portfoliu získává čím dál důležitější postavení, čemuž napomáhá investování do jejích tradičních značek, jako je právě Samson.

Samson se opět představí na výstavě Země živitelka. Poprvé po sedmi letech

Publikováno:před 27 dnyZdroj:Pivovar SamsonAutor:Pavel Orálek

Poprvé po sedmi letech se pivovar Samson účastní výstavy Země živitelka, v pavilonu B4 nebude chybět jeho stánek. Ve čtvrtek 24. srpna se navíc v areálu českobudějovického výstaviště v pavilonu R2 koná workshop AB InBev o využití inovativních informačních technologií pro výrobu sladovnického ječmene. Jde o další důkaz, že tři roky spolupráce Samsonu s novým vlastníkem, skupinou AB InBev, mají pozitivní dopad na českobudějovický pivovar.

„Jako budějovičtí občané se rádi podílíme na legendární výstavě, jejíž prestiž přesahuje hranice naší republiky,“ říká ředitel pivovaru Samson Daniel Dřevikovský. „V našem stánku v pavilonu B4 chceme seznámit zájemce s našimi produkty a hlavně strategií, která by měla brzy vrátit pivovar Samson na jedno z předních míst v Česku,“ doplňuje.

Samson v posledních třech letech těží z investic největšího pivovarnického koncernu na světě, kterým je společnost AB InBev. „Finanční injekce AB InBev dosáhla přibližně 400 milionů korun. Nejvíce prostředků šlo do modernizace strojovny, kvasných nádob, filtrační linky, tanků na filtrované pivo, skladů, na nové zařízení pro pasterizaci, do sanitační stanice a chlazení,” tvrdí ředitel Dřevikovský.

I manažeři AB InBev si transakci v České republice pochvalují. „Jsme spokojení s tím, jak se věci v Samsonu posouvají k lepšímu. Cesta, kterou jsme si vytýčili, je správná. Rádi se spojujeme s kvalitními značkami a tou Samson rozhodně je. Věříme, že ho čeká velmi úspěšná budoucnost,” míní viceprezident AB InBev Lucas Lira.

Do Českých Budějovic míří i lidé z vedení AB InBev. Ve čtvrtek 24. srpna promluví na workshopu s názvem SmartBarley aneb přínos inovativních informačních technologií pro výrobu sladovnického ječmene Katie Hoardová, globální ředitelka zemědělských inovací AB InBev. „V České republice představíme vůbec poprvé náš koncept, který na základě dat z celého světa může významně pomoct místním pivovarům i samotným pěstitelům sladovnického ječmene. Je to náš příspěvek do 21. století,” říká Hoardová s tím, že ji těší, že tuto novinku bude prezentovat právě v České republice, zemi s bohatou pivní tradicí.

Pivovar Samson, a.s., České Budějovice patří do portfolia společnosti AB InBev, která je největším světovým pivním koncernem. Mezi jeho další značky patří například Stella Artois, Corona či Foster´s. Česká republika jako pivní velmoc si v jeho portfoliu získává čím dál důležitější postavení, čemuž napomáhá investování do jejích tradičních značek, jako je právě Samson.

Pivovarnický gigant křísí slávu Samsonu, investoval už 400 milionů korun

Publikováno:před měsícemZdroj:iDNES.czAutor:Lukáš Marek

Tanky na filtrované pivo, moderní strojovna i kvasné nádoby. Pivovar Samson prodělává velké změny a zvyšuje výrobu. Pod majitelem, společností Anheuser-Busch InBev, se chce vrátit mezi významné podniky v Česku. A slibuje i prohlídky areálu u Malše v Českých Budějovicích.

Českobudějovický Pivovar Samson roky připomínal uzavřenou pevnost. Nikdo příliš netušil, co se za jeho branami děje. Před rokem 2014 výroba klesala a firma se potýkala s problémy.

Před třemi lety ovšem přišel prodej a Samson získal pivovarnický obr, společnost Anheuser-Busch InBev. A téměř okamžitě začaly velké investice. Výsledky se dostavují, výstav roste a třeba desítka letos uspěla v soutěži Pivo České republiky, kde získala stříbrnou medaili v kategorii světlé výčepní pivo.

„Současná finanční injekce AB InBev dosáhla přibližně 400 milionů korun. Nejvíce prostředků šlo do modernizace strojovny, kvasných nádob, filtrační linky, tanků na filtrované pivo, skladů, na nové zařízení pro pasterizaci, do sanitační stanice a chlazení,“ vyjmenoval ředitel Samsonu Daniel Dřevikovský.

Dodal, že v plánu je dokončení první etapy modernizace za dalších sto milionů.

Cíl pivovaru je jasný. „Chceme vrátit Samsonu významnou pozici, kterou v českém pivovarnictví zastával,“ navázal ředitel.

Rozhodně to nebude lehká cesta. V minulosti patřil Samson ke špičce v zemi. S výkony Budvaru, svého konkurenta, se však dnes nemůže srovnávat.

Národní podnik Budějovický Budvar vystavil v roce 2016 historicky rekordní objem piva. Celkem to bylo 1 615 000 hektolitrů. V Samsonu 82 800 hektolitrů. Ještě v 90. letech minulého století byla čísla srovnatelná.

Odrazili se ode dna
Pro Samson je však nyní důležité, že opět roste. Letošní výstav plánuje o 1 400 hektolitrů vyšší. Loni utržil 87,6 milionu korun, letošní tržby očekává o tři procenta vyšší.

„Odrazili jsme se ode dna, hospodaření se stabilně zlepšuje díky investicím do technologií. Od roku 2014 jsme se zlepšili o 30 procent,“ konstatoval Dřevikovský.

V brzké budoucnosti plánuje také nabírání několika desítek zaměstnanců. Dnes jich v podniku u Malše blízko centra města pracuje 71.

Zajímavá je i další strategie pivovaru. Úplně končí s výrobou radleru, piva míchaného s limonádou. Do prodeje půjde posledních 500 hektolitrů. „Chceme se soustředit na výrobu klasického piva, které bylo po staletí naším obchodním artiklem,“ zdůraznil ředitel.

Pochvaluje si například exportní ležák značky 1795, který letos firma uvedla na český trh. „Slavila překvapivě velký úspěch u hospodských,“ doplnil Dřevikovský. V roce 1795 byl pivovar založen.

Samson vyváží své produkty do 27 zemí, například Brazílie, Dánska, Rakouska, Ruska a nově i do Kataru a jedná s partnery na Islandu. Na vývoz jde 61 procent produkce.

Chtějí posílit „kolem komína“
Zatímco na pultech obchodů je lahvový Samson v poslední době vidět více, v restauracích v Budějovicích i v okolí se situace nijak zvlášť nemění. Ředitel naznačil, že chce posílit takzvaně „kolem komína“, tedy v Budějovicích.

„Zvažujeme různé marketingové nástroje, které tomu napomohou,“ doplnil. Návrat se daří také Pitu, což byl v minulosti největší pojem mezi nealko pivy.

Mezi turisty je pak zájem o návštěvu pivovaru. Vždyť konkurenční Budvar si loni prohlédlo přes 60 tisíc lidí ze 73 zemí. Podobnou atrakcí už je ve městě jen Černá věž. Na prohlídky Samsonu však musí zájemci ještě počkat.

„Zatím jsou z důvodu modernizace návštěvy pro veřejnost pozastaveny, ale počítáme s jejich obnovením,“ poznamenal Dřevikovský. V Samsonu začínal už před 14 lety a ředitelem už byl v letech 2007 až 2010. Znovu se jím stal poté, co se pivovar dostal do vlastnictví AB InBev.

Belgicko-americký gigant si zatím svou akvizici v Budějovicích chválí. „Společnost je spokojena s tím, jak se věci v Samsonu mění k lepšímu. Jsme na správné cestě, kterou jsme si vytýčili. Rádi se spojujeme s kvalitními značkami a Samson jsme vyhodnotili jako jednu z nich,“ sdělil Pavel Orálek, mediální zástupce AB In Bev pro Českou republiku.

Pivovar Samson za tři roky investoval 380 milionů korun

Publikováno:před měsícemZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTK

Pivovar Samson ze skupiny AB InBev investoval za poslední tři roky do technologií 380 milionů korun. Jeho tržby loni dosáhly 87,6 milionu Kč, výstav činil 82.800 hektolitrů. Letos se českobudějovickému pivovaru, jenž zaměstnává 71 lidí, výrazně víc daří na ruském trhu. ČTK to řekl ředitel pivovaru Daniel Dřevikovský.

Skupina Anheuser-Busch, která je součástí světového pivovarnického lídra AB InBev, koupila pivovar v roce 2014. Letos pivovar, jenž vyváží do 27 zemí, investuje 17 milionů do nového kvasného hospodářství a do chlazení. Předělaná je filtrace, vedení zavedlo nové standardy kontroly kvality, nová je i sanitační stanice sloužící k mytí a proplachování technologií.

Loňský výstav je 82.800 hektolitrů, letošní plánuje pivovar o 1400 hektolitrů vyšší. Samson loni utržil 87,6 milionu Kč, letošní tržby očekává o tři procenta vyšší. Zisk nezveřejnil. "Odrazili jsme se ode dna, hospodaření se stabilně zlepšuje díky investicím do technologií. Od roku 2014 jsme se zlepšili o 30 procent," řekl k zisku Dřevikovský. Pivovar zaměstnává 71 lidí, loni jim zvedl mzdy o pět procent. Do tří let přijme desítky nových zaměstnanců. V Praze pracuje pro AB InBbev 550 lidí.

Samson vyváží do 27 zemí včetně Brazílie, nejvíc do Evropy, například do Dánska. Část jde do Ruska. Samson exportuje 61 procent produkce, většinu tvoří exportní ležák 1795. Loni měl poprvé čtyři dodávky do Kataru, o kontraktu jedná na Islandu. "České pivo je v zahraničí dobře vnímáno a speciálně pivo z budějovického pivovaru. Patříme mezi největší exportéry piva u nás. Letos se výrazněji daří na ruském trhu, chceme posilovat i v Rakousku. Gro v tuzemsku tvoří značka Samson, letos jsme zavedli i značku 1795, která až překvapivě slavila velký úspěch u hospodských," řekl Dřevikovský (40), českobudějovický rodák, který v Samsonu začínal před 14 lety jako dělník ve sladovně a ředitelem byl již v letech 2007 až 2010.

Loni uvedl pivovar retro edici značky Samson, hodnotí ji jako úspěšnou, vše se prodalo. Letos zvažuje další. Samson podle ředitele navazuje na právovárečné domy ve městě z roku 1265. "Když pivovar v 19. století postavili, patřil k deseti nejmodernějším v Čechách," řekl Dřevikovský.

Nyní Samson doprodává řadu grapefruitových radlerů v plechovce, na trhu ho zbývá do 500 hektolitrů. Další jejich výrobu zatím neplánuje. V létě dodává Samson do vybraných hospod Pito v sudech. Pito nabízí Samson i v plechovkách, vedení přemýšlí, že by se do nich stáčel i ležák 1795. Vlastní stáčírnu nemá a nechystá. "Chceme se hlavně orientovat na tradiční výrobu piva v lahvi, já si myslím, že pivo patří především do lahve a samozřejmě do sudu v hospodě," řekl ředitel.

Samson znovu boduje. „Dvanáctka” v pořadu A dost! zvítězila

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Pivovar SamsonAutor:Pavel Orálek

Pivo značky Samson se v červnu dočkalo už druhého výrazného úspěchu. Po stříbrné medaili, kterou získala jeho „desítka“ v soutěži Pivo roku 2017, nyní zabodovala i „dvanáctka“. Tentokrát v testu zaměřeném na přítomnost jakýchkoli nežádoucích látek, který provedla nezávislá odborná porota na nejznámější české internetové televizi Stream.cz. V pořadu A dost! dopadla „dvanáctka“ Samson na výbornou, skončila bezkonkurenčně nejlépe ze všech testovaných vzorků.

„Máme radost, že test potvrdil důraz, který klademe na kvalitu našich piv. Jsme potěšeni, že výsledky hovoří jasně v náš prospěch,“ říká generální ředitel Samsonu Daniel Dřevikovský. „Je to důkaz, že masivní investice nového vlastníka do technologie výroby piva přináší své ovoce,“ míní ředitel Samsonu.

„Vyrábíme z nejlepších surovin na trhu, jsme hrdí, že úspěšně šíříme pověst budějovického piva,“ doplňuje vedoucí laboratoře a Quality Manager pivovaru Samson Kateřina Leštinová s tím, že pochvalný prst nahoru od tvůrců pořadu A dost! je vyznamenáním pro zaměstnance pivovaru. „Samson patří k pivům, která žádné toxické produkty plísní neobsahovala,“ doplňuje v pořadu A dost! reportér a moderátor Jan Tuna.

Ostře sledovaný pořad A dost! reportéra Jana Tuny se v posledním díle zaměřil na přítomnost nežádoucích látek v pivu. Jak ukázal test, některé testované vzorky obsahovaly zvýšené hodnoty mykotoxinů i nebezpečného furanu.

Samson tak rázně pokračuje v novém kursu poté, co jej zakoupila společnost Ab InBev, která je jedním z největších světových pivních koncernů. Mezi jeho další značky patří například Stella Artois, Budweiser či Foster´s. Česká republika jako pivní velmoc si v jeho portfoliu získává čím dál důležitější postavení, čemuž napomáhá stamilionové investování do jejích tradičních značek, jako je právě Samson.

Budějcká piva válí! Získávají jedno ocenění za druhým

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Budejcká Drbna

Pivo značky Samson se v červnu dočkalo už druhého výrazného úspěchu. Po stříbrné medaili, kterou získala jeho „desítka“ v soutěži Pivo roku 2017, nyní zabodovala i „dvanáctka“.

Tentokrát Samson uspěl v testu zaměřeném na přítomnost jakýchkoli nežádoucích látek, který provedla nezávislá odborná porota na nejznámější české internetové televizi Stream.cz. V pořadu A dost! dopadla „dvanáctka“ Samson na výbornou, skončila bezkonkurenčně nejlépe ze všech testovaných vzorků.

„Máme radost, že test potvrdil důraz, který klademe na kvalitu našich piv. Jsme potěšeni, že výsledky hovoří jasně v náš prospěch,“ říká generální ředitel Samsonu Daniel Dřevikovský. „Je to důkaz, že masivní investice nového vlastníka do technologie výroby piva přináší své ovoce,“ míní ředitel Samsonu.

„Vyrábíme z nejlepších surovin na trhu, jsme hrdí, že úspěšně šíříme pověst budějovického piva,“ doplňuje vedoucí laboratoře a Quality Manager pivovaru Samson Kateřina Leštinová s tím, že pochvalný prst nahoru od tvůrců pořadu A dost! je vyznamenáním pro zaměstnance pivovaru. „Samson patří k pivům, která žádné toxické produkty plísní neobsahovala,“ doplňuje v pořadu reportér a moderátor Jan Tuna.

Samson tak rázně pokračuje v novém kursu poté, co jej zakoupila společnost Ab InBev, která je jedním z největších světových pivních koncernů. Mezi jeho další značky patří například Stella Artois, Budweiser či Foster´s. Česká republika jako pivní velmoc si v jeho portfoliu získává čím dál důležitější postavení, čemuž napomáhá stamilionové investování do jejích tradičních značek, jako je právě Samson.

Samson se vrací. Jeho světlá „desítka“ je stříbrná

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Budějcká Drbna

Světlá výčepní „desítka“ značky Samson bodovala na soutěži Pivo České republiky 2017, která proběhla v Českých Budějovicích. Klání mělo jedenadvacet kategorií a zúčastnilo se ho 361 soutěžních vzorků. To je přibližně o dvacet více než v loňském roce. Pivovar Samson získal stříbrnou medaili v kategorii Světlé výčepní pivo.

Samsonova „desítka“, světlé výčepní pivo, uspěla ve své kategorii mezi 26 konkurenty a umístila se na krásném druhém místě. „To jen dokazuje pozitivní vliv nedávné investice 380 milionů korun našeho vlastníka AB InBev v naší zemi a především v našem pivovaru Samson. Ta umožnila zmodernizovat výrobní proces a zároveň zachovat jeho původní receptury. Jejím prostřednictvím jsme tak mohli zlepšit kvalitu našeho piva, což skvělé umístění v soutěži nesporně dokládá,“ říká generální ředitel pivovaru Samson Daniel Dřevikovský.

„Rekonstrukce a modernizace výroby nám umožnila mnohem větší kontrolu nad daným výrobkem. Jeho kvalita se tak násobně zlepšila a my se viditelně dostáváme zpět do povědomí. Demonstruje to nejen úspěch světlé výčepní „desítky“, ale také umístění našeho tmavého ležáku, který ve své kategorii skončil na krásném pátém místě,“ dodává vedoucí laboratoře a Quality Manager pivovaru Samson Kateřina Leštinová.

V uplynulých letech získala piva z pivovaru Samson ocenění například v mezinárodní soutěži Česká pivní pečeť nebo na soutěži Stockholm Beer Festival. „Pivo české republiky je další prestižní pivovarnickou degustační soutěží, které jsme se účastnili. Umístit se na takto dobrém místě pro nás znamená nejen radost, ale také závazek do budoucna. Budeme nadále klást maximální důraz na co nejpřísnější dodržování technologických postupů při výrobě našeho piva,“ tvrdí Dřevikovský. Pivovar Samson České Budějovice je hrdou součástí portfolia společnosti AB InBev, která je jedním z největších světových pivních koncernů. Mezi jeho další značky patří například Stella Artois, Budweiser či Foster´s. Česká republika jako pivní velmoc si v jeho portfoliu získává čím dál důležitější postavení, čemuž napomáhá investování do jejích tradičních značek, jako je právě Samson.

Ze Samsonu se možná stane Budweiser

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Česká poziceAutor:Miroslav Petr

AB Inbev chce do modernizace Samsona, jednoho z nejmenších průmyslových pivovarů v Česku, investovat 380 milionů. Možná dojde i na nová piva.

Roky upadající českobudějovický pivovar Samson prochází modernizací. Jedna z největších pivovarnických investic v Česku má několikanásobně zvýšit produkci. A není vyloučeno, že v Českých Budějovicích dojde na nová piva, třeba i se značkou Budweiser.

Samson totiž vlastní americkobelgický světový gigant Anheuser Busch Inbev (AB Inbev), který má k této značce práva stejně jako Budějovický Budvar a už sto let se o ně po světě s českým národním podnikem soudí.

Čtyři sta tisíc hektolitrů
AB Inbev hodlá v Samsonu utratit podle mluvčí koncernu Kathleen van Boxelaerové na 15 milionů dolarů (asi 380 milionů korun), což je nejvíc od privatizace na začátku 90. let. To má umožnit výrazné zvýšení roční produkce z nynějších sotva 90 tisíc hektolitrů k objemu podle informací LN dosahujícímu až 400 tisíc hektolitrů. Samson například ruší tradiční otevřené kvasné kádě, instaloval místo nich objemné CK tanky, inovuje sklady, pasterizaci, filtraci, rozšíří činnost obchodního oddělení.

Jedná se o pokračování dočasně přerušeného projektu, který AB Inbev zahájil v Samsonu krátce poté, kdy ho před necelými třemi lety koupil od firmy Taurus One Limited ovládané stíhaným podnikatelem Františkem Savovem.

František Savov je podnikatel spojovaný s kontroverzními obchody kolem někdejšího svazáckého majetku. Mimo jiné ale ovládá i knižní vydavatelství Mladá Fronta a některá média. V současnosti jej stíhá policie pro podezření z daňových úniků.

„První fáze modernizace“
AB Inbev má evidentně se Samsonem, který patří k nejmenším průmyslovým pivovarům u nás (a má sotva půlprocentní podíl na celkové produkci v Česku), velké plány. Světový pivovarnický lídr, který se loni dohodl na převzetí globální dvojky SABMiller, ale víc podrobností nesděluje. V koncernu tají, o kolik přesně chtějí v Samsonu zvýšit produkci, zda tam přesunou ze smíchovského Staropramenu výrobu své značky Stella Artois, nebo zda začnou v Budějovicích vyrábět vlastní Budweiser.

„První fáze modernizace v Samsonu, která začala po integraci s AB Inbev ve druhé polovině roku 2014, pokračuje bez problémů. Více budeme komentovat až s odstupem,“ uvedla pro LN mluvčí Kathleen Van Boxelaer.

V roce 2015 vyrobil Samson necelých 84 tisíc hektolitrů piva, z toho přes polovinu exportoval. Sedm let předtím produkce dosahovala téměř 150 tisíc hektolitrů. Navýšení výroby o 200 nebo až 300 tisíc hektolitrů, jaké nyní plánuje, nemá podle lidí z branže šanci na tuzemském stagnujícím a silně konkurenčním trhu se značkou Samson uplatnit. Většina by tedy putovala za hranice.

„Český pivovarnický trh už nemá příliš rostoucí potenciál. Z toho pohledu mi přijde tak výrazné navýšení produkce Samsonu jako ekonomický nesmysl. Vyrobit to sice mohou, ale těžko prodají,“ soudí Tomáš Maier, který je členem Beeronomics Society (společnosti ekonomů, zabývajících se pivem a pivovarstvím) a na České zemědělské univerzitě v Praze přednáší ekonomiku pivovarů.

Dá se očekávat, že AB Inbev přesune do svého Samsona zdejší výrobu své značky Stella Artois, kterou si dosud licenčně nechává vařit ve smíchovském Staropramenu. Jenže to je řádově jen několik desítek tisíc hektolitrů ročně.

Příznivá bilance sporů
Velká část navýšené produkce by tedy připadla na jinou značku. Nabízí se například Budvaru konkurenční Budweiser nebo Bud. Výroba „nepřátelského“ piva by se rozšířila z druhého konce Atlantického oceánu na vzdálenost pouhých čtyř kilometrů od Budvaru. A nemusí se jednat jen o psychologický tlak na jediný český národní podnik, kterému se americkobelgický gigant snaží zabrat co největší část trhu.

Budvar má totiž dosud poměrně příznivou bilanci známkoprávních sporů s AB Inbev. V letech 2000 až 2016 bylo definitivně ukončeno 197 soudních sporů a správních řízení, z nichž Budějovický Budvar vyhrál 136 případů a deset sporů skončilo smírem nebo remízou.

Za posledních 25 let Budvar skoro čtyřikrát navýšil roční produkci na nynějších 1,6 milionu hektolitrů (loni zahájil investiční akci za 1,5 miliardy korun, která má zvýšit kapacitu výroby o 20 procent), a rozšířil export a registraci ochranných známek Budweiser z 18 do 76 států. Leckde právě na úkor mnohonásobně většího AB Inbevu, který se i tak dál snaží českobudějovického rivala z pozic vytlačit.

„Momentálně zvažujeme možnosti expanze pod značkou Samson Budweiser,“ uvedla v roce 2014 krátce po koupi Samsonu tehdejší mluvčí AB Inbev Karen Couck.

Budweiser z varny Samsonu
Podle odborníků na autorské právo a duševní vlastnictví by za určitých okolností mohl AB Inbev v Samsonu piva se značkou Bud nebo Budweiser skutečně vyrábět. Prodávat by je prý ale mohl jen tam, kde má sám známková práva. Budvar mu je ale ve svůj prospěch blokuje v rámci Evropy ve většině zemí, včetně Česka a okolních států.

„O komplikaci ve známkoprávní situaci vůči Budějovickému Budvaru bych nemluvil. Vařit v Samsonu například Budweiser by nedávalo ekonomický ani jiný smysl. Ale i kdyby, tak na pozici Budvaru by to nemělo žádný vliv,“ tvrdí například právník Lukáš Lorenc z kanceláře Čermák a spol, která národní podnik dlouhodobě zastupuje ve známkoprávních sporech po světě.

Jiní právníci usuzují, že vzhledem k právní ochraně Budvarského „Budweiseru“ by AB Inbev zřejmě ani nemohl v Samsonu své pivo s etiketou „Budweiser“ vařit. A pokud ano, vinětu by měl lepit na lahve až v zemi, kam práva Budvaru nesahají.

Podle další odbornice – právničky Denisy Assefové z mezinárodní kanceláře Schönherr –, může u nás dojít ke sporům o použití výrazu Budweiser na etiketách. Samson smí už léta užívat Budweiser Bier jako Evropskou unií chráněné zeměpisné označení místa, kde se vyrábí. Může ale dojít na etiketě k záměně za značku piva (ochrannou známku). Sesterská společnost Samsonu – Budějovický měšťanský pivovar (také ovládaná AB Inbevem) si loni a předloni zaregistrovala tři nové ochranné známky, ve kterých se slovo Budweiser vyskytuje.

„Celkově to spíš hodnotím jako pro veřejnost zajímavé zdramatizování situace, v praxi si však nemyslím, že je pozice Budvaru zásadně ohrožena co se týče práv k užívání označení Budweiser Bier,“ uvedla pro LN Assefová.

AB Inbev už Budvar nechce?
Jako možné zdůvodnění koupě Samsonu a rozšíření jeho produkce v Česku se tak jeví spíš snaha AB Inbev vylepšit si u nás pozici pro případ, že se stát rozhodne Budvar prodat. Zájemce, který má ochranné známky Budweiser a ještě ke všemu u nás pivo vaří, by mohl mít lepší vyjednávací pozici. AB Inbev sice v poslední době tvrdí, že o Budvar už nemá zájem, ale případnou koupí by si tak jednou pro vždy vyřešil vleklé známkoprávní tahanice a obsadil všechny trhy Budvaru.

Stát mohl komplikaci s působením AB Inbev zabránit tím, že by pivovar koupil před tím, než ho získal Savov a kdy ho tehdejší majitelé Miroslav Leština a Jan Diviš v roce 2009 nabízeli ministerstvu zemědělství k prodeji. Za tento malý a zadlužený pivovar na pokraji insolvence chtěli až přehnaně vysokou cenu 1,5 miliardy korun (včetně ochranných známek s označením Budweiser, které pivovar už tehdy také držel).

Vedení Budvaru doporučilo o nabídce jednat, ale tehdejší ministr zemědělství Petr Gandalovič koupi zamítl. „Úředníci tehdy nebyli evidentně na takovouto situaci připraveni. Ale na druhé straně, proč by to měl stát kupovat? Samson ani pod vládou AB Inbevu český národní Budvar neohrožuje,“ soudí nezávislý pivovarnický expert Jan Veselý, někdejší prezident Evropského svazu pivovarů.

Pivovar Samson se modernizuje. Na novinky utratí vlastník stamiliony

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav Petr

Roky upadající českobudějovický pivovar Samson prochází modernizací. Jedna z největších pivovarnických investic v Česku má několikanásobně zvýšit produkci. A není vyloučeno, že v Českých Budějovicích dojde na nová piva, třeba i se značkou Budweiser.

Samson totiž vlastní americko belgický světový gigant Anheuser Busch Inbev (AB Inbev), který má k této značce práva stejně jako Budějovický Budvar a už sto let se o ně po světě s českým národním podnikem soudí.

Čtyři sta tisíc hektolitrů
AB Inbev hodlá v Samsonu utratit podle mluvčí koncernu Kathleen van Boxelaerové na 15 milionů dolarů (asi 380 milionů korun), což je nejvíc od privatizace na začátku 90. let. To má umožnit výrazné zvýšení roční produkce z nynějších sotva 90 tisíc hektolitrů k objemu podle informací LN dosahujícímu až 400 tisíc hektolitrů. Samson například ruší tradiční otevřené kvasné kádě, instaloval místo nich objemné CK tanky, inovuje sklady, pasterizaci, filtraci, rozšíří činnost obchodního oddělení.

Jedná se o pokračování dočasně přerušeného projektu, který AB Inbev zahájil v Samsonu krátce poté, kdy ho před necelými třemi lety koupil od firmy Taurus One Limited ovládané stíhaným podnikatelem Františkem Savovem.

Dnešní Samson byl založen v roce 1795 po sporech s radnicí o dva pivovary ve městě

Publikováno:před rokemZdroj:Budějcká DrbnaAutor:Jan Schinko

„Bílá pěna, láhev orosená...“ Slova známé písně vychvalující sice pivo z jiného pivovaru, ale zcela jistě platí pro jakýkoliv jiný. Historik Jan Schinko se v dalším díle Drbny historičky věnuje Měšťanskému pivovaru, dnes Samsonu, který se na Linecké třídě, nyní Lidické ulici, začal stavět v roce 1948.Na pohlednici z přelomu 19. a 20. století je pečlivě nakreslen Měšťanský pivovar na Linecké silnici. Vlevo vede dnešní Lidická do města, vpravo do Rožnova. Vpravo statná postava krále holduje pivu. Pohlednice je zasazena do chmelové vegetace. To nebylo nic zvláštního, Budějce měly asi do let kolem 1870 dvě chmelnice (jedna poblíž Hardtmuthky, druhá na místě tabáčky). Potom se dovážel jasně lepší žatecký chmel. Naopak do Žatce se dovážely naše prvotřídní chmelové tyčky. Měšťanský pivovar (v novější době pod názvem Samson) se začal stavět na Linecké v roce 1848, ale za rok založení se považuje rok 1795, kdy právováreční měšťané získali po sporech s radnicí do správy dva pivovary ve městě, a to Malý pivovar v dnešní ulici Karla IV. a Velký neboli Bílý pivovar v Divadelní. Oba pivovary byly obklopeny obytnými domy, nemohly se rozšiřovat a i přes modernizaci nestačili zásobovat rychle rostoucí město. Ještě kolem roku 1905, kdy již byl v provozu Český akciový pivovar (Budvar), se dováželo pivo z Protivína, Třeboně, Plzně, Starého Plzence a z Plavnice. Plavnické pivo se čepovalo Na Staré poště na Pražské za Karla Šlapáka a U Tetřeva v dnešní ulici Boženy Němcové za Jakuba Šmída. Plavnický pivovar nacházející se pod Kamenným Újezdem vařil dobré pivo už za Jakuba Krčína. Roku 1847 právovárečníci definitivně rozhodli postavit zcela nový pivovar na Linecké, k čemuž koupili od paní Knappové pozemky. V roce 1848 byly v těch místech postaveny sklep a lednice, roku 1852 varna, spilka a kvasírna. V roce 1863 přibyla obytná budova nad sklepem pro úředníky a menší výčepní místnost, kde se v létě přímo od ledu mohlo čepovat pivo. Stavělo se dál, v roce 1866 ležácké sklepy a roku 1871 tehdy a léta moderní stáčírna. Vzpomínka na pivovar Samson Petra Fencla, bývalého ředitele podniku Jihočeské pivovary: „Ahoj, Honzo, můj první delší kontakt s pivovarem Samson byl v roce 1960, kdy jsem tam o prázdninách asi měsíc dělal brigádu. Nejdříve v umývárně sudů, kde jsem koulel tehdy ještě dřevěné sudy. Později, když sládek Vojík zjistil, že půjdu na ČVUT studovat na inženýra, mě dali do strojní údržby. Poznal jsem tam spoustu bezvadných lidí obdivuhodných zvyků a počeštěných původních německých výrazů. Co se týče vlečky, pamatuji si, že tam jezdila mašinka s několika vagóny z nádraží Přijela na spodní dvůr pivovaru, kde se nakládaly například prázdné sudy. Pokud přišel ječmen nebo se expedoval slad, musela mašinka ze spodního dvora na horní dvůr. Příjezd mašinky na horní dvůr jsem několikrát zažil; obvykle z ní hned po zastavení vyskočil mašinkfíra s velkou konví jako na olej a šel do sklepa pro pivo.“ V tom čase let 1959 a 1960 trávili prázdniny na studentské brigádě v Samsonu také další budoucí inženýři Bohumír Veselka a Jan Schinko. Nejprve v umývárně, pak stáčírně a ještě toho roku na finančně lepším u požahu sudů. Smola v dřevěných sudech se odstraňovala sršícím plamenem z píšťaly, do které proudil generátorový plyn. Pak se sudy znovu smolily. Nikdo tam nechtěl dělat, bylo u toho vedro a dřina, ale vydělalo se. Příští rok se povýšilo na závozníky, to už každý sám, při rozvozu po hospodách a hotelích v kraji se trochu přilepšilo. Plné sudy se koulely po lýžinách. Prázdné sudy se zpátky na korbu dávaly ručně. Štěňata klidně, půlky se posadily na břicho, nadhodily a byly nahoře. Hekťáky dávali nahoru společně řidič a závozník, byly těžké až 70 kilogramů.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.11.09.2017 12:2823