Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Další pivní budka slaví úspěch! Rostou jako houby po dešti, libují si výletníci

Publikováno:před 4 letyZdroj:Olomoucký deníkAutor:Karel Rozehnal

Když mají samoobslužnou pivní budku v Ptenském Dvorku, my ji můžeme mít taky, řekli si chlapi v nedalekém Malém Hradisku, vesnici na okraji Drahanské vrchoviny, asi 40 km západně od Olomouce.

Od inspirace k uskutečnění plánu pak nebylo daleko a druhá pivní budka v regionu spatřila světlo světa.

Už „frčí“, umístěna je na okraji obce a o novou pivní kratochvíli mají lidé slušný zájem.

V sobotu odpoledne kolem páté se u budky během dvaceti minut vystřídaly dvě žíznivé skupinky návštěvníků a navrch k tomu jeden místní štamgast se džbánkem.

Všichni spořádaně dodržovali rozestupy, vypili mok rychle na místě nebo si jej odnesli sebou a před vlastním „točícím obřadem“ si i vydezinfikovali ruce.

„Jsem nadšená, je to prostě super nápad. Já si dala malinovku, přítel Radka (rozuměj pivo značky Radegast) a jedeme dál. Máme před sebou na kole ještě dlouhou cestu,“ svěřila se přímo na místě Eva S. z Prostějova s tím, že o budce se dozvěděla z příspěvku na facebooku.

I po Kovidu mají budoucnost
Právě na této sociální síti se vedou o budce zajímavé diskuse a ohlasy jsou vesměs kladné.

„Myslím, že tyto pivní svatostánky, budou mít i po Kovidu budoucnost. I to vše špatné, je vždy na něco dobré. Vzniká něco, co už tu dlouho chybělo,“ míní například Jiří Pospíšil z Prostějova. A Hana Hadrová si na facebooku libuje: „Rostou jako houby po dešti.“

A kde přesně novou „hradiskovou“ budku najdete? Z centra obce se vydáte po zelené turistické značce směr Repechy.

Budka na rozdíl od té u Ptenského Dvorku neleží mimo obec, najdete ji na rohu jedné ze zahrad u zpomalovacího příčného prahu na jejím okraji.

Začala platit dvojí DPH na pivo, při konzumaci v restauraci bude poloviční

Publikováno:před 4 letyZdroj:iDNES.czAutor:ČTK

Od pátku se snížila daň z přidané hodnoty u řady zboží a služeb, například u točeného piva podávaného v restauracích. Začala totiž platit novela, která přeřazuje do nejnižší desetiprocentní sazby DPH služby s vysokým podílem lidské práce. V případě konzumace čepovaného piva mimo stravovací provozovnu zůstává sazba na 21 procentech.

Desetiprocentní DPH se nově týká také služeb kadeřníků, oprav jízdních kol, oděvů nebo úklidových služeb. Ministerstvo financí zveřejnilo podrobnosti na svých stránkách. Snížení sazeb DPH souvisí s rozšířením EET, které mělo nastat rovněž v pátek.

V souvislosti s vládními opatřeními proti šíření koronaviru Sněmovna ovšem 24. března schválila pozastavení celé EET na dobu vyhlášeného stavu nouze a následující tři měsíce. Žádný podnikatel tak nyní nemusí evidovat své tržby a úřady tuto povinnost ani nekontrolují. Nouzový stav je prozatím schválen do 17. května.

Se změnami sazeb DPH se budou muset po otevření provozoven vypořádat například provozovatelé restaurací. Budou mimo jiné muset při účtování daně rozlišovat mezi tím, zda bude točené pivo konzumované v restauračním zařízení nebo mimo něj. Na pivo se od pátku totiž vztahují dvě sazby DPH, a to desetiprocentní sazba na točené pivo ve stravovacích zařízeních a 21procentní sazba pro zbylé případy.

Nealkoholické pivo je podle zákona považováno za nealkoholický nápoj a ne za pivo. Restauracím zároveň od května klesne DPH u stravovacích služeb, a to z 15 na deset procent. Většina podnikatelů v pohostinství podle Asociace hotelů a restaurací ČR změny v sazbách DPH vítá.

Restaurace a zahrádky vs. okénka
Restaurace, hospody, bufety a kavárny mají podle vládního plánu uvolňování opatření souvisejících s šířením koronaviru otevřít 11. května s obsluhou přes výdejní okénko, v provozu mohou být také venkovní zahrádky. Vnitřní prostory by se pak měly otevřít o dva týdny později, tedy v pondělí 25. května. Výdej čepovaného piva přes okénko bude podléhat 21procentní sazbě DPH. Na zahrádce by to pak měla být při dodržení definice restauračních služeb desetiprocentní sazba DPH.

V souvislosti se změnou DPH u piva se na počátku února na sociálních sítích objevila tabulka, která uváděla devět variant pro účtování tří sazeb DPH v restauracích a u stánků prodávajících alkoholické a nealkoholické pivo. Podle ministerstva financí ovšem tabulka účelově kombinovala různé druhy nápojů konzumované v různém prostředí. Extrémním modelovým případem, který se ve skutečnosti neděje, bylo podle MF například točené nealkoholické pivo načepované do džbánu a odnesené z provozovny.

Manažer daňových sporů ve společnosti Apogeo Martin Bortlík upozornil, že ve vztahu k posouzení, zda se jedná o restaurační služby či nikoliv, k žádné změně v zákoně nedošlo. Podle manažera daňového oddělení společnosti BDO Petra Linxe mediální zájem o sazby u piva docílil toho, že zmatky v restauracích a provozovnách nakonec nenastanou, protože hospodští budou mít v pokladních systémech nastavené všechny varianty.

Od pátku jsou v desetiprocentní sazbě DPH také některé druhy zboží. Jde zejména o dodání vody a její odvádění a čištění, elektronické knihy a audioknihy, půjčování knih a omalovánky a mapy.

ČR má v současnosti tři sazby DPH. Základní sazba je 21 procent, první snížená 15 procent a druhá snížená 10 procent. Konkrétní seznam zboží a služeb, které spadají do jednotlivých sazeb, jsou v přílohách zákona o DPH. Daň je jedním z nejdůležitějších příjmů státního rozpočtu, loni z daně rozpočet získal 291,3 miliardy korun.

Česká republika vrátí spotřební daň z neprodaného piva

Publikováno:před 4 letyZdroj:Pravda24

Parlament České republiky ve středu schválil zákon, který by pivovarům vrátil spotřební daně z piva, které se kvůli pandemii koronaviru neprodalo.

Daňová správa bude posuzovat žádosti o vrácení daně případ od případu a pivo bude muset být buď zlikvidováno, nebo znovu zpracováno.

„Jsme rádi, že ministerstvo financí reagovalo rychle a že toto opatření bylo schváleno,“ uvedla Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven. Legislativa nyní míří k podpisu prezidentovi.

S roční spotřebou na hlavu přesahující 140 litrů se Česká republika může pochlubit nejvyšší spotřebou piva na světě. Prodej točeného piva se po uzavření 14. března uzavřel v rámci mimořádných opatření k omezení rozšíření Covid-19.

„Pivovary jsou ovlivněny nejen poklesem prodeje, ale situace je pro nás kritická i z hlediska současných zásob točeného piva, které nemůžeme prodat,“ uvedl Tomáš Mráz, obchodní ředitel společnosti Plzeňský Prazdroj.

„Likvidace je obtížná a nákladná, a pokud bychom také museli platit spotřební daň z neprodaného, likvidovaného piva, bylo by to pro nás značné nákladné,“ řekl.

Plzeňský Prazdroj vlastní v České republice čtyři pivovary: Pilsner Urquell, Gambrinus, Radegast a Velkopopovický Kozel. Loni prodal na českém trhu 7,23 milionu hektolitrů piva.

Mluvčí Pivovaru Staropramen, který je druhým největším výrobcem piva v Česku, ve vlastnictví Molson Coors hlasování uvítala.

„Pokud bychom museli platit spotřební daň z piva po vypršení trvanlivosti, znamenalo by to pro nás další finanční zátěž v době, kdy ztrácíme podstatnou část prodeje,“ uvedla. Prodej piva společnosti v souvislosti s virovou krizí se snížil asi o třetinu.

Základní sazba spotřební daně z běžného točeného piva je 320 Kč za hektolitr, tedy 100 litrů.

Množství piva, které má být zlikvidováno, dosáhne „stovek tisíc hektolitrů. Pro pivovary je to obrovské množství peněz.

Obava je, jak nadcházející daňová správa bude postupovat při poskytování žádostí o vrácení daně, řekla Ferencová, ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven. „Nyní potřebujeme, aby správci daně zaujali realistický přístup a spolupracovali s námi,“ řekla.

Chaos v DPH na pivo je tady! Co dalšího se od května mění?

Publikováno:před 4 letyZdroj:TN.czAutor:Eva Pavelková

Květen přináší celou řadu změn, která se dotkne obchodníků, milovníků piva i dětí, které chodí na základní školy. Většina z nich souvisí s postupným uvolňováním vládních opatření kvůli koronaviru. Podívejte se, co všechno je nebo bude od tohoto měsíce jinak.

Snížení DPH
U celé řady zboží a služeb došlo s 1. květnem ke snížení daně z přidané hodnoty na 10 procent. Ve druhé sazbě najdeme nově oblast stravování, prodej knih nebo některé řemeslné a odborné služby. Snížení DPH se dotkne například kadeřníků, opravářů kol, obuvníků, krejčích nebo uklízečů a pečovatelů, kteří chodí k lidem domů.

DPH na pivo
To je kapitola sama pro sebe. Také u některých druhů piva se snížila DPH, přineslo to ale obrovský chaos, kritiku a také posměch na sociálních sítích. Zatímco u piva natočeného do kelímku je sazba 21 procent, když si ho dáte u stolu, je to 10 procent a třeba nealko s sebou se daní 15 procenty.

Zlevnění vodného a stočného
Z 15 procent na 10 se snížila sazba DPH i u vodného a stočného, jehož cena se v posledních letech postupně zvyšovala. Vláda chce tomuto trendu zabránit, což se zřejmě podaří. Některé vodárenské společnosti už ohlásili, že voda zlevní, v průměru o tři až pět korun na tisíc litrů.

Zvýšení ošetřovného
Ošetřovné se zvýší ze 60 na 80 % základu mzdy, a to zpětně od 1. dubna. Novelu zákona už podepsal prezident, a tak budou moci rodiče dětí ze škol, které se v důsledku epidemie zavřely, čerpat zvýšenou dávku už v květnu. Kolik budete nově brát, si spočítejte.

Odklad EET
Od 1. května se měla spustit závěrečná fáze elektronické evidence tržeb (EET). Kvůli epidemii koronaviru a s ní spojenými opatřeními se ale vláda rozhodla na tři měsíce odložit kontroly podnikatelů a tím fakticky celou fázi. "Do 1. srpna jako by EET neexistovalo," prohlásil premiér Andrej Babiš (ANO).

Uvolnění opatření
Podle vládního harmonogramu by měly od 11. května otevřít prodejny v nákupních centrech, provozovny nad 2500 metrů čtvrtečních, restaurace s výdejními okýnky a zahrádkami, kadeřnictví, muzea nebo galerie. Od tohoto data by mělo být také možné zkoušet v obchodech oblečení.

Od 11. května budou také umožněny hromadné kulturní, společenské a sportovní akce do 100 osob, otevřou se kina a divadla. Od 25. května by se pak mohly zprovoznit vnitřní prostory restaurací, hotely, kempy nebo divadla. V tomto termínu by měla začít například fotbalová liga.

Točené v době korony? Lze si dopřát i z pultíku v Rakové či z dodávky u Kyselky

Publikováno:před 4 letyZdroj:Prostějovský deníkAutor:Karel RozehnalVelkorakovský

Kde se pivo vaří, tam se dobře daří. Oblíbené rčení dostává v době koronavirové krize o trochu jiný rozměr. Zatímco větší pivovary mají místy s odbytem problémy, jeden malý nebo chcete-li nejmenší na Prostějovsku se díky vnitřně přijatým a úspěšným opatřením drží pravdivosti pořekadla jako klíště.

„Zavedli jsme v regionu rozvoz našeho piva až domů přímo k zákazníkovi, otevřeli jsme o víkendech samoobslužný pult před vraty našeho sídla v Rakové u Konice a výdejní okénko u naší hospody v Luké a spustili jsme i víkendový prodej našeho moku z dodávky na oblíbeném výletním místě v blízkosti pramene Ochozské kyselky. Hold, když nemohou přijít lidé pro pivo za námi, musíme my k nim,“ usmívá se jednatel Velkorakovského minipivovaru Petr Hajkr s tím, že se to ukázalo jako krok správným směrem.

Prodej nám stoupl
„Nejen, že nám zůstali věrní stávající zákazníci, ale našla si nás díky výše zmíněným aktivitám i spousta nových. Lidé si s oblibou u nás objednávají třeba pětilitrové soudky a turisté hojně navštěvují vytvořené pivní zastávky. A prodej piva nám v celkových číslech dokonce stoupl,“ pochvaluje si Petr Hajkr.

Začátek koronavirové krize ovšem ani pro Velkorakovský minipivovar nebyl jednoduchý.

„Měli jsme z toho obrovský strach, abychom to provozně ustáli. Museli jsme zavřít i naši pivnici U Velkého raka v Luké. A vypořádat se bylo nutné i s faktem, že nám padly nasmlouvané prodeje piva do řady provozoven. Ale zvládli jsme to a díky zavedeným novinkám se zvedli a teď nemáme s prodejem piva problém vůbec,“ popsal jednatel Hajkr.

Ochutnali jsem. Lahoda
Minipivovar se tak postavil problémům v době koronavirové čelem a po svém. A oceňují to i zákazníci.

„Přiznám se, že jsem ještě před pár týdny neměl o existenci tohoto pivovárku ani potuchy. Pak na mě vykoukla na facebooku zpráva, že je možné zavítat na dobré pivko k samobslužnému pultíku v Rakové. S bráchou jsme tam na kole vyrazili a nezklamalo nás, bylo lahodné. Komu čest, tomu čest. Rozhodli jsme se, že si domů objednáme časem i soudek z tamní provenience,“ říká s úsměvem Zdeněk Košík z Prostějova.

Vyrazit můžete na Pivní stezku
A pro Zdeňka nemusí zůstat jen u soudku či u pivka u výdejních okének, koronavirová opatření se pomalu rozvolňují a Petr Hajkr už plánuje, jak znovu za přijetí všech požadovaných hygienických norem otevře pivovarskou hospůdku v Luké.

„Chceme ji otevřít nejpozději 25. května, už se na to moc těšíme,“ nechal se slyšet Hajkr s tím, že pro příznivce rakovského piva má ještě jednu dobrou zprávu. Se svými zaměstnanci a přáteli totiž na druhý květnový víkend chystá Velkorakovskou pivní stezku. Půjde o akci venkovní, dodržující všechna nutná opatření. Bližší informace k akci najdou zájemci včas na facebooku minipivovaru.

A o co se konkrétně bude jednat?

„Turisté na Konicku budou moci během víkendu navštívit všechna tři naše výdejní místa, tedy u Ochozské kyselky, v Rakové a v Luké. Pokud to zvládnou, čeká na ně od našeho minipivovaru osvěžující dárek,“ vysvětlil na závěr Petr Hajkr.

Staropramen reaguje na krizi, Budvar propaguje nový ležák

Publikováno:před 4 letyZdroj:Marketing&MediaAutor:Jakub Křešnička

Staropramen přichází s reklamou o „této zvláštní době“, která upozorňuje i na projekt Zachraň hospodu. Budvar rozjel kampaň k prvnímu hořkému ležáku značky. Krušovice pokračují v koronavirové kampani „naše království“.

Nový spot značky Staropramen reaguje na současnou situaci ovlivněnou světovou pandemií koronaviru. Osvědčený Hynek Čermák v něm konstatuje, že i když je tato doba opravdu zvláštní, lidé by měli držet spolu a těšit se na návrat k normálu – třeba do divadla nebo hospody. Krátký spot je v těchto dnech k vidění v digitálním prostředí. Počátkem května se pak objeví i na kanálech Prima Group.

„Jistě stojí za zmínku, že spot vzniknul spontánně v reakci na současnou situaci. Pro toto období jsme měli připravenou jinou reklamu, ale přišlo nám vhodné komunikovat aktuální téma a konzumentům vzkázat, že jsme všichni na jedné lodi,“ říká David Šeberle, Senior Brand Manager značky Staropramen a dodává: „Jedná se v podstatě o amatérské video. Vznikalo rychle, bez účasti velkého štábu, v prostorách chaty jednoho kolegy. Přesto si myslíme, že se díky hereckému umu Hynka Čermáka velmi povedlo.“

Spot pochází z dílny Agentury Yinachi, všichni zúčastnění jakéhokoliv nároku na honorář. Reklama si dává za úkol upozornit nejen na to, že současná situace a omezení se dotýkají všech a je třeba to brát s nadhledem, ale zároveň i na projekt Zachraň hospodu. Ten byl před nedávnem spuštěn pod záštitou Českého svazu pivovarů a sladoven a klade si za cíl podpořit hospody a restaurace, které se ze dne na den ocitly v nelehké situaci.

Smíchovský pivovar podporuje své partnery i jinak. „Poskytujeme jim poradenství a servis v oblasti péče o výčepní technologie, pomáháme se zorientovat v možnostech podpory, kterou avizuje stát. Prošlé pivo zdarma vyměníme za čerstvé. Řada z nich provozuje alespoň výdejová okénka a těm jsme zdarma poskytli PET lahve na pivo, apod. Prostě děláme vše pro to, aby nám zůstalo co nejvíce míst, kam si budeme moci, až to všechno skončí, skočit na jedno,“ uzavírá Šeberle.

Budvar 33
Českobudějovický pivovar Budvar na internet a televizní obrazovky vyslal reklamu na nový hořký ležák Budvar 33, který se od letoška prodává v maloobchodech v lahvích i plechovkách. Oslovit má především ty zákazníky, kteří se značce doposud vyhýbali. Nápad pochází od dvorní agentury Budvaru Kaspen/Jung von Matt, produkci zajistilo duo Wolfberg.

První hořký ležák Budvaru se objevoval v hospodách, na festivalech a dalších akcích už od loňského jara. Právě zájem o nové pivo inspiroval pivovar k tomu, aby ho vyslal i do regáluů maloobchodů. „Kromě toho, že jsme cítili potenciál trhu, tak jsme chtěli ukázat, že Budějovický Budvar jako národní pivovar chce nabídnout mnohem širší portfolio než jeden ležák Budweiser Budvar Original. Zároveň byla už dlouhou dobu poptávka po hořkém ležáku jak od kolegů z obchodu, tak našich partnerů hospodských. Díky Budvaru 33 se mnoha zákazníkům otevřela k našim pivům nová cesta,“ uvádí ředitel národního pivovaru Budějovický Budvar Petr Dvořák.

Krušovice: Naše království
Pivní značka Krušovice pak vypustila třetí aktualizaci spotu ze série „Naše království“, v níž dočasně změnila svůj claim „Tvoje království“. I v ní se obrací na své zákazníky s tím, že „společně zvládneme cokoliv“ a na konci opět příznivce značky vyzývá k tomu, aby pod hashtagem #nasekralovstvi sdíleli příspěvky z období karantény. Právě vybranými záběry a snímky je spot aktualizován.

„Příběhy reálných lidí jsou lidem blíž než využití celebrit, influencerů nebo zaměstnanců,“ uvedl již dříve Jiří Coufal, senior manažer značky Krušovice.

Spot, jenž je nasazený až do 10. května, vznikl ve spolupráci s reklamní agenturou Isobar, spolupracovala na něm i agentura Bistro Social, která zajišťuje příspěvky ze sociálních sítí. Mediální zastřešení celé kampaně zajistila agentura Carat.

Pivovary dostanou zpět spotřební daň za pivo, které neprodaly

Publikováno:před 4 letyZdroj:Novinky.czAutor:ČTK

Pivovary budou moci žádat o vrácení spotřební daně za pivo, které nedokázaly prodat kvůli zavřeným hospodám a restauracím. Počítá s tím novela zákona o spotřebních daních z pera ministryně financí Aleny Schillerová (za ANO). Návrh zákona nyní poputuje na stůl prezidenta.

O úlevu žádal Český svaz pivovarů a sladoven, podle kterého by placení daně za vylité pivo bylo nejenom nesmyslné, ale i nemorální.

„S ohledem na to, že hospody zůstanou uzavřené minimálně do konce května, budou muset začít čepované pivo v nejbližších týdnech vylévat. Pivovarům navíc hrozí, že z likvidovaného piva odvedou státu přes sto milionů korun na spotřební dani,” uvedl svaz dříve v tiskové zprávě.

Ministerstvo financí jejich žádost vyslyšelo, Díky návrhu zákona o spotřební dani, kterou ve středu schválil Senát, budou moct pivovary žádat o vrácení spotřební daně za pivo, které nemohly kvůli zavřeným restauracím prodat a musely ho vylít.

Podle vládou představeného harmonogramu by pak měly restaurace opět otevřít až 25. května. Pravděpodobně to bude ale za přísných hygienických podmínek. Lidé budou muset mít například roušky.

Novela pak také prodlužuje lhůtu pro prodej a stahování z trhu u cigaret se starým kolkem o jeden měsíc, tedy do konce června. Do té doby také bude možné tyto cigarety stahovat z trhu.

S jakou DPH se bude prodávat pivo venku? Koronavirus prohloubil zmatek

Publikováno:před 4 letyZdroj:Seznam ZprávyAutor:Tomáš Pergler

Od května začne platit zvýhodněná desetiprocentní sazba daně z přidané hodnoty na čepované pivo. Hospodští ale budou smět nejdříve prodávat jen venku, kde je použití nižší DPH přinejmenším sporné.
Článek

Podle plánu vlády by měly restaurace od 11. května začít obsluhovat zákazníky na venkovních zahrádkách. Počítá se také s povolením výdejních okének, která už leckde fungují.

Už od začátku května přitom hospodští mohou díky novele zákona prodávat čepované pivo se sníženou sazbou DPH 10 procent – namísto dosavadních 21 procent.

Pro část restaurací, které jsou plátci DPH, by to znamenalo aspoň jistou úlevu po týdnech nuceného přerušení běžného provozu kvůli koronaviru. Při nižší dani by jim zbylo z každého prodaného piva pár korun navíc jako marže.

Ve skutečnosti si však restaurace zpočátku na nižší daň vůbec nemusí „sáhnout“. Finanční správa totiž neupřesnila, jakou sazbu mají podniky při prodeji piva venku používat. Z jejího vyjádření spíše vyplývá, že by hospody měly používat tu základní, tedy 21 procent.

„Snížená 10% sazba DPH bude aplikována pro točené pivo konzumované v restauračním zařízení. Na balené pivo a točené pivo konzumované mimo restaurační zařízení bude nadále aplikována základní 21% sazba DPH,“ uvedlo tiskové oddělení Generálního finančního ředitelství na dotaz Seznam Zpráv.

Na další dotaz, zda nepřipraví pro hospody upřesňující pokyn, jakou sazbu používat venku, už vedení finanční správy neodpovědělo.

Problém s používáním sazeb DPH spočívá ve směrnicích, podle kterých je klíčové, zda se čepované pivo podává zákazníkům v rámci stravovací služby, nebo se prodává jako zboží. V prvním případě se uplatňuje sazba 10 procent, ve druhém základní sazba 21 procent.

Podle dosavadních informací by se měl prodej „přes ulici“ hodnotit jako prodej zboží, obzvlášť když to bude bez jídla. Vedení finanční správy v upřesňující informaci k sazbám DPH vysloveně uvádí jako příklad, že vyšší daň se uplatňuje na „čepované pivo určené k odnosu s sebou“ nebo „čepované pivo u stánků bez služeb“.

Mimořádné podmínky tak pravděpodobně ještě více prohloubí zmatek, který se projevil už při schválení nižší sazby na pivo před několika měsíci. Už tehdy se objevily pochybnosti, jak se budou sazby používat v různých situacích. Přehled navíc ještě komplikuje fakt, že na nealkoholické pivo se vztahuje i sazba DPH 15 procent.

„V praxi nastane mnoho případů, kdy nebude zřejmé, zda se jedná o stravovací službu, nebo dodání zboží. A to zejména v souvislosti s uvolňováním omezujících opatření,“ zhodnotil pro Seznam Zprávy Tomáš Hajdušek, který vede sekci správy daní v Komoře daňových poradců. Zdůraznil, že lidé budou chtít kvůli obavám z nákazy častěji sedět venku.

Podle Hajduška je sporné, co se rozumí termínem „související služby“, které jsou podle metodiky finančních úředníků podmínkou pro desetiprocentní sazbu DPH. „Postačí, že pivo bude natočeno do skleněného půllitru a zákazník si jej vypije na předzahrádce? A když bude pivo natočeno do plastového půllitru, který zákazník po dopití vyhodí do koše?“ uvedl příklady. „Čím více sazeb, tím větší zmatek, tím větší nejistota a tím větší prostor pro daňové spory a doměrky,“ dodal poradce.

Nižší sazba DPH navíc nijak neřeší mnohdy svízelnou situaci menších vesnických hospod, jež tuto daň zpravidla vůbec neplatí. Podle údajů, které získaly Seznam Zprávy ještě před vypuknutím koronavirové krize, je takových provozů většina. Premiér Babiš a ministryně financí Alena Schillerová přitom argumentovali právě tím, že snížená sazba DPH má pomoci malým hospodám.

Jak se staví pivovar? V době koronavirové to jde hůř…

Publikováno:před 4 letyZdroj:Blaník.netŠvihov

Kousek od dálnice D1 v obci Němčice-Loket, nad vodní nádrží Švihov, roste Rodinný pivovar Švihov. Je to domov piva Švihadlo, ale také pracovní adresa Anny van der Weerden, její rodiny a přátel, kteří jí pomáhají uskutečňovat odvážný sen – pivovar s pivním klubem, ubytováním a farmářským prodejnou. Pivo mělo téct proudem už letos na jaře a první hosté si měli vyzkoušet, jaké je bydlení v pivovaru, jenže i do plánů rodiny van der Weerden zasáhla pandemie koronaviru, která stavbu zhruba o čtvrt roku zbrzdila.

Anno, kdy u vás přivítáte první návštěvníky a co jim nabídnete?
Pro pivo si budou moci hosté přijít od konce června, posedět budou moci na dvoře a i něco dobrého k pivu hostům nabídneme. Pivní klub a farmářská prodejna se však otevřou až během léta, podle toho, zda již budou termíny dodavatelů dodrženy. Nyní připravujeme menu a dojednáváme farmáře, aby naše nabídka dobrot a produktů byla pestrá, jedinečná a poctivá. O tom, že je pivovar otevřen, se hosté dozví z našeho webu www.pivovarsvihov.cz a na Facebooku.

Jaké pivo u vás budou moci lidé ochutnat?
Na začátku navaříme piva holandská v sérii nazvané Holandské kořeny podle receptur, které manžel – sládek objevil v archivech v místě svého bydliště v Nizozemí a půl roku je jen rekonstruoval. Tato piva se dokonce nevaří již ani v Nizozemí, poslední pivovar, který je vařil, skončil tento rok. Historie piv sahá do roku 1850 a některé receptury manžel obohatil o další koření, byliny a ovoce. Naše hosty jistě překvapí chuť Švihovského grepu, protože se nejedná o radler, ale o 11 stupňového pivo s hořkou a svěží chutí grepu. Postupně přes léto navaříme také piva belgická v sérii nazvané Belgická stezka a to od nejlehčích až po těžkotonážní piva. Příběhy jednotlivých piv hosté najdou na našem webu.

Kromě piva ale děláte i limonádu. Jaký je její příběh?
Vzhledem k tomu, že doma pěstujeme vlastní chmel a i v pivovaru vybudujeme chmelnici, začali jsme experimentovat s limonádou. Z Muzea Podblanicka jsme se dozvěděli, že se na Podblanicku chmel historicky pěstoval a tak chceme tuto tradici obnovit. Chmelovka je nesmírně osvěžující a chutná i dětem. Je to z našeho pohledu zdravá alternativa nealkoholického piva, které nyní ještě nejsme schopni uvařit. Chmelovku budeme dodávat v láhvích i bag in boxech.

Cílem vašeho podnikatelského záměru bylo prospět regionu, proto vznikla Farmářská prodejna?
Když jsme začali budovat koncept pivovaru, při průzkumu jsem zjistila, že se na Podblanicku nekonají farmářské trhy, nejsou tu rozšířeny farmářské prodejny, ale zároveň je zde poměrně mnoho zemědělců. Říkali jsme si, že je škoda, že zemědělci nedokáží své produkty prodat a nás marketing baví. Zároveň co neprodáme ve farmářské prodejně, zpracujeme na pokrmy do pivního klubu a tak se nebude plýtvat. Jsme schopni se přizpůsobit sezónnosti a k tomu povedeme i naše zákazníky.
Farmářská prodejna nabídne produkty převážně čerstvé, řemeslné pečivo, mléčné výrobky, čerstvé těstoviny, maso, ovoce, zeleninu, bylinky a naší produkci. Z naší vlastní produkce nabídneme voňavé a křehké holandské sirupové vafle a zajímavé produkty přímo z našich piv, jako třeba marinádu.

Napřesrok chcete v areálu vybudovat penzion. Pro jakou klientelu?
Již tento rok budou k dispozici dva rodinné apartmány a až se zazelená zahrada, tak přibudou dvě chatky mezi chmelnicemi. Další krok v podobě ubytování ve stodole musíme pozdržet, nežli vymyslíme, jak jej ufinancovat. Našemu finančnímu rozpočtu totiž pandemie moc nepomohla. Náš areál je celý koncipován pro rodiny, vše jsme tomu přizpůsobili, vybavení, dětské hřiště, dětské menu, točenou zmrzlinu. Je naším přáním, aby k nám jezdili celé generace a každý tu našel své, ať už odpočinek, vyblbnutí se, nebo pohlazení žaludku. Děti se u nás zabaví a rodiče budou mít chvilku pro sebe.

Vy máte na starosti papírování, marketing a kasu, Váš manžel je sládkem. Koho dalšího z rodiny jste pro svůj sen nadchli?
Pivovar staví můj táta a pomáhá i brácha. Holandský děda bude mít na starost zahradu a mikrobiologickou analýzu piva. Děda chce také zkusit pěstovat houby na mlátě. Kamarádka Evča mi pomáhá s farmářskou prodejnou, rodinná známá Beatrijs nám dělá grafiku a její maminka umí lahodné domácí produkty z bylin a ovoce. Už jsem se domluvila s dvěma dámami z naší a vedlejší vesnice a tak už tým začíná být kompletní. Alespoň pro začátek. Nadšení jsou kolem nás všichni, máme obrovské štěstí, co do kontaktů, rad a nabídek pomoci. Doufám, že se k nám připojí i další lidé, které bude taková práce vyloženě bavit a zajímat, přeci jen, pivo spojuje.

Lidé se snaží zachránit své oblíbené hospody. Poslali už 7,6 milionu korun

Publikováno:před 4 letyZdroj:Novinky.czAutor:Kristýna Léblová

Vládní opatření ze dne na den zavřelo veškeré hospody a restaurace v zemi, což je pro mnohé likvidační. Češi se proto na záchranu svých oblíbených podniků složili. V rámci projektu „Zachraň hospodu!“ vybralo 7400 zákazníků už 7,6 milionu korun a tím podpořili 1400 restaurací.

Iniciativa „Zachraň hospodu!“ podporuje podniky, jako jsou hospody, restaurace či kavárny. Cílem projektu je vybrat dostatek financí, aby registrované podniky mohly pokrýt alespoň základní náklady a nedostaly se do existenčních problémů.

Svou oblíbenou hospodu může podpořit úplně každý zakoupením voucheru na webu www.zachranhospodu.cz. Ten bude možné uplatnit v daném podniku po jeho znovuotevření.

Projekt sdružuje na svých stránkách už 2413 hospod, přičemž správci prověřili zatím 2075 podniků.

„Zapojením do projektu chceme alespoň malým dílem přispět k udržení českých restaurací a hospod při životě,“ vysvětluje ředitel pro strategický marketing Mattoni 1873 Ondřej Postránský.

V programu najdete vyhlášené restaurace, jako jsou například Pivovar U Fleků, U Pinkasů nebo U Bubeníčků.

„V současné době je gastro trh ve velmi složité situaci a toto může být jedna z cest, jak dostat zákazníky zpět do restaurací. Jsme velmi rádi součástí tohoto projektu a zároveň doufáme v brzký návrat k normálu. Na naše hosty se již velmi těšíme,“ řekla Eva Balážová, Executive Director společnosti Rosinter, která provozuje v České republice provozovny TGI Friday’s.

Snaha neztratit kontakt se zákazníkem
O přežití bojuje také například restaurace Zelená zahrada na pražských Vinohradech. Majitel se snaží hlavně neztratit kontakt se zákazníkem. „Je to skutečný boj, jsme ve ztrátě statisíců korun, ale vidíme světlo na konci tunelu. Těšíme se, že 11. května otevřeme zahrádku, a mnoho našich klientů nám vyjadřuje podporu a slíbilo, že dorazí,“ svěřil se Novinkám majitel restaurace Jan Lacina.

Ten také vymyslel pro své zákazníky takzvaný zpětný bonus. Všichni, co si pravidelně objednávají jídla s sebou, dostávají účtenky s celkovou částkou, z níž si mohou odečíst dvacet procent. Takhle v podstatě sbírají virtuálně peníze. Když pak přijdou do otevřené restaurace, budou jim odečteny z účtu.

„Naše ceny zůstávají pořád stejné, ale když jim jídlo pouze dovezeme, přijdou i o náš servis, takže při návštěvě jim dáme alespoň něco málo zpět. Je to poděkování za jejich věrnost. Tenhle rozvoz nám zmenšuje tu obrovskou ztrátu, co máme,“ uvedl Lacina.

Restaurace, hospody, bufety a kavárny mají podle plánu otevřít 11. května s obsluhou přes výdejní okénko, v provozu mohou být také venkovní zahrádky. Vnitřní prostory by se pak měly otevřít o dva týdny později, tedy v pondělí 25. května.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.25.04.2024 07:1810.660/10.660